DE ZOMER GEPROEFD
Sportieve
Amsterdam. in het
Fashion Week
toonde aan:
Nederlandse
mode steeds
actueler
wagen
speelt een rol in Italiaanse
auto-industrie
KLEM ZITTEND
niet zo leuk
Z
HOOFD
SANATOGEN
Koudekerke maakte tegen
Vlissingen goed debuut
Je kunt ze
onmogelijk
afschroeven
DAT et ook in de lagere prijs
klassen steeds meer aandacht
wordt besteed aan een werkelijk mo
derne lijn viel dadelijk op toen de
mannequins in de zaal verschenen.
Voorliefde
Hoofdprijzen
ZEEUWSE SCH^AKCOMPETITIE
In lib won „Het Witte
Paard" van S.V.K.B. II
Lange mensen hebben
het niet makkelijk
Kist voor benen
Steeds mis
Wehvillend
Recordwagen
Overeenkomst
I
Pag. 7
door Ru de Grood
TURIJN Men heeft mij eens gezegd: „Verbiedt in
Italië het autorennen en men zal zien, dat de Italiaanse
auto-industrie terugvalt tot een kleine mogendheid
door Rita Beukman
Amstel Hotel leek het
dinsdag reeds voor
jaar, ja zelfs al hartje
zomer! Vro^g in de ochtend was
een groot aantal Nederlandse
mannequins, in haastig tot kleed
kamers omgetoverde vertrekken,
daar al druk bezig met passen
en kleden. Zij hadden daarvoor
een keuze uit rekken vol fleu
rige toiletten voor lente en zo
mer, de nieuwste aanwinsten
van de Nederlandse kledingin
dustrie voor 1959.
Met al dat passen was men nog
maar juist klaar, toen tegen
lunchtijd vele modejournalisten
uit binnen- en buitenland dooi
de draaideuren binnenstroomden,
om in de grote achterzaal aanj-
feestelijk gedekte tafels plaats i
te nemen.
Midden tussen die tafels was een po
dium gebouwd, waarover de manne
quins defileerden om in enige mode-
flitsen een indruk te geven van hetgeen
drie en veertig kledingfabrikanten, allen
leden van de Amsterdam Fashion Week.
voor het nieuwe modeseizoen gaan
brengen.
Als belangrijkste manifestaties van
deze modeweek, die voor de 23ste
maal in Amsterdam plaatsvond, werd
deze bijzondere modelunch georgani
seerd.
De meest vooruitstrevende modellen
waren ook nu weer van Vico. Jolo
Couture. Max Haar en Plaza afkomstig.
Hetgeen Gerson Dreese in jurken
brengt, is aanmerkelijk modieuzer ge
worden.
De japonneuconfectie is er over het
algemeen sterk op vooruit gegaan sinds
ruim een jaar. Dat. valt ook uit de export
cijfers van onze kledingindustrie af te
leiden. Dit jaar werden er 2(K„ meer
japonnen uitgevoerd dan in 1955 en
voor bijna vier en een half miljoen
gulden ging er in die periode aan
jurken en deux-pièces naar het buiten
land. Ook Netex. Mecona en m het
heel voordelige genre Milo kwamen
goed voor de dag tijdens deze manifes
tatie van de Nederlandse confectie.
ÏJET komende voorjaar zult u
mantels gaan dragen, waarbij
de aandacht iets min.der »att op de
rugparti] dan nu het geval is.
Bredere schouders worden bij die
mantels toegepast en vrij platte,
iets van de hals wijkende kragen,
gematigd van omvang of op de
pellerine geïnspireerd. Naar een
mantel met helemaal lange mouwen
zult u dan beslist tevergeefs zoeken
Alle nieuwe Nederlandse mantels
zijn namelijk van 7/8 moiiwen voor
zien. zoals de mode dal uoorsclirijft
Mantelpakjes met vrij lange tasjes
gaan nu ook geheel uit hel Neder
landse modebeeld verdwijnen. Heel
korte jasjes, die de heupen niet.
langer camoufleren, wat bijzonder
vrouwelijk staat, komen daarvoor
Twaalf Nederlandse mannequins poseren hier in de serre van het
Amsterdamse Amstel Hotel voor onze fotograaf. In fleurige mantels, pakjes
en japonnen, reeds voor de lente en zomer van 1959 bestemd, zijn zij
gekleed. In het kader van de 23e Amsterdam Fashion Week toonden zij
gisteren deze nieuwste ontwerpen van de Nederlandse confectie.
ter bekroning van deze fleurige mode
voor lente en zomer, i
Ik zal wel de laatste zijn om deze stelling te onderstrepen, maar toch
zit er een vleugje waarheid in. Misschien met uitzondering van Duitsland
ken ik geen land ter wereld, waar de auto-industrie haar ontwikkeling
izich zo heeft ingesteld op de races als proefbank van haar vindingen
als Italië. Niet alleen tegenwoordig, maar liet is vrijwel altijd zo geweest.
In de tweede plaats ziet men ner
gens zoveel sport- of sportieve wagens
lijden, als op de Italiaanse wegen.
Lancias, Alfa Romeo's, Maserati's en
andere, speciale creaties, die men
hier slechts als uitzonderingen in het
verkeer ziet als verdwaalde vogels
behoren daar tot de normale ver
schijningen.
Op deze twee punten speelt de sport
en sportieve wagen dus een belangrij
ke rol in de Italiaanse auto-industrie
fen de races, waarin deze wagens
steeds verder ontwikkeld worden,
uiteraard eveneens. Dit is dan ook de
reden, dat men zich in Italië zo scherp
verzet tegen de nieuwe formule I voor
renwagens. Maar dit terzijde.
Het is dus begrijpelijk, dat dit type
wagens op de autotentoonstelling te
Turijn een veel belangrijkere rol spe
len, dan op welke tentoonstellingen
ook en dat de Italiaanse carrossiers
zich welhaast met voorliefde op dit
soort wagen werpen. Vooral de groten.
Wal Lancia betreft hebben we dit
reeds in ons eerste verhaal over deze
expositie verteld. Althans uiterlijk.
Het motorvermogen is sterk opge
voerd, waardoor dit merk zijn spor
tieve zijde nogmaals zwaar geaccen
tueerd heeft. De drie sportieve ver
sies van de Flaminia zagen het ver
mogen van hun zes-cilinder motor in
V van 100 tot 119 pk stijgen en de
topsnelheden liggen in de buurt van
de 170 km, de Flaminia Gran Turismo
van Touring komt tot 180 km. en de
Flaminia Sport van Zagato tot 190 km.
De geëxposeerde Appia's hebben oen
motorvermogen van 53 pk in plaats
van de 43.5 pk. Zoals men weet heb
ben de carrossiers Pinin Farina, Tou
ring, Zagato en Vignale deze model
len gebouwd en de afbeeldingen daar
van hebben wij reeds getoond.
Bij Alfa Romeo blijft Bertone fa
voriet, Bertone, die zich in luttele tijd
van een „kleine" tot een „grote"
koetswerkenbouwer heeft opgewerkt.
Ook op deze tentoonstelling heeft hij
weer een van de hoofdprijzen te pak
ken met zijn 1000 cc Alfa Romeo
sportwagen, waarbij hij zelf zegt, dat
het slechts een studie is, zonder ver
dere bijbedoelingen. Dit wagentje, dat
pas in de nacht voor de opening van
ensembles in drie etages stijl, als .ver
taling van Balenciaga in leder.
Charmante, overwegend ver.'uit -het
gezicht gedragen hoedjes m heel afwis
selende materialen, toonde K. Poelmann
Het resultaat
Durf voor honderd procent actueel
te zijn, adviseerden wij herhaaldelijk
de Nederlandse kledingfabrikanten.
Oók de Nederlandse vrouw stelt op
dat gebied hogere eisen! Nu het peil
van de Nederlandse confectie, juist
wat actuele lijnen, kleuren en stoffen
aangaat, zo aanmerkelijk is gestegen,
blijkt de Nederlandse vrouw ook
méér kleding van Nederlands fabri
kaat te gaan dragen.
De import van bovenkleding is
sterk dalende, terwijl men gemiddeld
evenveel geld voor de garderobe bleef
uitgeven. Nog een voordeel van een
hoger modieus peil blijkt de stijging
van de export te zijn, wat vooral in
de japonnensector valt op te merken.
IN DE EERSTE KLAS van de Zeeuwse Schaakcompetitie hebben nu alle clubs ge
speeld en wat de verrassingen betreft, deze zjjn niet uitgebleven. Na Goes, dat een
voorlopige voorsprong nam op Zierikzee, was het nu Koudekerke dat in Vlissingen
met 6UZVo met de eer ging strijken, wat geen slecht debuut is voor deze club,
die vorig seizoen nog in de tweede klas speelde. Terneuzen won van V.S.V. (Sluis
kil) met 6—4. De spanning in deze klas gaat zich nu al reeds tonen. In de tweede
klas B was het eveneens een debutant, n:l: „Het Witte Paard" (Sas van Gent), die
eveneens de eerste wedstrijd in winst omzette. Hier was S.V.K.B. II het slachtoffer,
dat met 73 verloor.
Uitslagen eerste klas
De gedetailleerde uitslagen van de
wedstrijd Vlissingen tegen Koudekerke
luiden;
J. Jansen—A. v. d. Heyden V2—V2', F.
H. J. Dieperinck—M. v. d. Heyden 1—0;
R. Ruyg—J. de Witte 0—1; J. v. d. Hagen
Chr. Schipper 0—1; A. Willemse—S. v.
d. Heyden 1—0; P. VijnL. Bimmel 1—0;
B. SchreuderG. Klap 01; A. Boer
A. Max*inissen 0—1; J. A. SmitsJ. Steu-
tel 0—1; P. BenskiJ. Wielemaker 01.
Totaal 3%—6Vz.
De gedetailleerde uitslagen van
wedstrijd TerneuzenV.S.V. luiden
P. Mulder—H. Dierick 0—1; P. J. v.'d.
Sande—W. H. Hardeman 0—1; A. de Co-
ninck—F. Tacq 1—0; H. Voorhands—G.
Schooff 0—1; J, J. Kaan—J. J. Dubbel
dam 1—0; mr. G. Tichelman—A. den
Hamer 1—0; A. Stadhouders—A. Dubbel
dam 1—0; G. Dijslijnck—A. J. Dourleijn
1—0; A. Hamerlinck—C. Tissing
kreeg Hulst op bezoek; de strijd eindigde
met een gelijk spel (5—5).
„Het Witte Paard" (Sas van Gent nam
het op tegen S.V.K.B. II en deze nieuwe
ling presteerde het om de eerste wed
strijd in winst om te zetten (73).
De gedetailleerde uitslagen luiden:
S.V.K.B, I—Landau II (OV2—ZV2)) H.
SteffensN. Bolleman 10; F. de Put
terJ. Lensen 10; J. de Smet—J. Ver-
straete 0—1; J. Stuy—J. Verbrugge 1—0;
J. Jansen—J. Verpoorte 0—1; H. Fleveld
D. Jansen 01; L. de VliegerF. de
Retg VzVz\ dokter v. d. WaagA. v. d.
Berg 1—0; Z. VerduynJ. Bolland 1—0;
L. de Groote F. Lensen 10.
S.V.K.B. I—S.V.K.B. II (9—1); H. Stef
fens(H. Bruitsman 10; F. de Putter-
W. van Quekelberghen 1—0; J. de Smet
de L. Schalks 1—0; J. Stuy—J. v. d. Sande
1—0; J. JansenJde Noóyer 0—1; H.
Totaal 6—4.
Middelburg 1
Koudekerke
Terneuzen
Goes xx
V.S.V.
Zierikzee xx
Vlissingen
Middelburg II
De stand:
0 2
FleveldW. Cappon 1—0; L. de Vlieger
A. Verstraeten 1—0; dokter v. d. Waag
C. v. Liere 1—0; Z. VerduynD. van
Sabben 1—0; B. de Groote—G. Beun 1—0.
Landau IHulst (5—5): C. de Putter
R. v. Waterschoot VzVz', M. Jansen
J. Hofman V^J—VzJ. H. Peeters—dokter
J. Casparie lk—Vz\ M. Mattelé—F. Verpa-
'IJ werden steeds groter, die avond. De
eerste was mejuffrouw J. C. M. de Wit,
1,83 meter lang en secretaresse van de
in Amsterdam zetelende Klub Langer
Menschen; voorzitter F. C. Heemeijer
Jr. bracht 1,96 meter aan lengte mee en ten
slotte kwam met een geroutineerde duik onder
de deur penningmeester P. Jager binnen, met
heel zijn twee meter elf. Ziehier wat wij die
avond bespraken.
T^EN en drietiende procent van de Nederlandse
bevolking behoort tot de extra lange mensen,
hetgeen wil zeggen dat een 130.000 mannen en
vrouwen de wereld bekijken vanuit het verheven
standpunt van tenminste één meter tachtig,
respectievelijk negentig.
Men zou zo denken: een aantal om rekening
mee te houden. Was het maar waar, verzuchten
onze langsten en dan denken zij nog niet eens
aan wat zij de „morele factor" noemen. Je in
de bioscoop alleen maar gelukkig kunnen voelen
op een hoekplaatsje met uitwijkmoge
lijkheid in het gangpad, de lampebreker
genoemd worden of King Size, je te
moeten verheugen een hele dag lang
het hoofd onbeschadigd te hebben ge
houden.
In vergelijking met de rest is het
allemaal niet zo erg. Want hoewel het
nooit precies is uitgerekend, staat on
omstotelijk vast dat het leven voor
extra lange mensen aanzienlijk duurder
is dan voor de 99 procent anderen.
Meer nog dan de vrouwen hebben de
mannen het in dit opzicht zwaar zij
moeten rondweg op een dubbel bedrag
aan kleedgeld rekenen.
club. tegen een prijs die tweederde
lager ligt dan van maatwerk. Enkele
confectiefabrieken willen ook voor de
extra grote maten aan de slag, zodra
de K.L.M. zorgt voor een bundeling
van vijfhonderd afnemers.
Een Amsterdamse detaillist wil zelfs
een speciaalzaak voor zeer grote Ne
derlanders beginnen, mits hij zeker
kan zijn van een klantenkring ter
sterkte van duizend. Hij wil nog een
stap verder gaan en de leden van de
club korting verlenen, zodat zij niet
nfieer altijd extra duur uit zijn.
OF Kf A/6 S/ZE
u vaopuAii- /i., r
J. P. v. d. Staal—J. M. Gommers V2—l/i. fen q_1; j Verbrugge—N.o. 1—0; C. D
v. Wijck—G. Arons Vz—Vz-, A. Verstrae
ten—J. Mens 1—0; W. v. Doeselaar—A.
de Smit 0—1; A. J. v. Esch—W. v. d
Akker Vz\ J. Verpoorte—J. F. Assel-
man V2.
Het Witte PaardS.V.K.B. II (7—3):
Ruitenburg—De Groot 1—0; Garskamp—
W. Bruitsman Steenbergen—De
Nooyer 0—1; Klaassens—v. d. Sanden 1
0; v. d. Bossche—Quekelberghen 10;
Kardon—Schalks 1—0; Bambost— v. Sag-
ben 0—1; De Jong—Vasseur 1—0; Steen
bakker—Beun 1—0; Avermate—Langen-
1.90 ni
HET begint eigenlijk al bij de 1,90.
Overhemden? Zeker, meneer, maar
het is alsof alleen de boordwijdte zich
heeft aangepast de mouwen zijn te
kort, de schouders scheuren uit. Voor
zitter Heemeijer schiet in de grootste
maat sporthemd, het is geen gezicht.
Penningmeester Jager haalt zijn voeten
te voorschijn, waaraan" een paar maat
schoenen van 160! Maat 5é, in de
winkel niet te krijgen. Costuums of
jassen? Ze lachen je uit in de winkels,
of zij zijn er wel, maar dan alleen in
het extra dure genre.
gens iets kon krijgen, bekent de
secretaresse eerlijk. Onze bloesjes
zijn altijd te kort in de rug. Mantels
en japonnen zijn er wel, maar veel
te wijd. Iemand die lang is hoeft
toch niet automatisch ook dik te
zijn 7 En waarom grote maten altijd
in modellen waarin een vlot meisje
zich diep-ongelukkig voelt Wij
lange mensen zijn in de ogen der
fabrikanten zeker niet vlot genoeg.
Het hele vraagstuk is eigenlijk tot
één zin terug te brengen; de meeste
lange mensen denken dat er toch
niets te krijgen is; zij geloven het
wel en laten hun kleding maken. Ten
onrechte is daardoor de indruk ont
staan, dat de behoefte kleiner zou
zijn dan zij in werkelijkheid is.
ALS HET niet zo zielig was zou er
J1 in de slaapkamers van de lange
lotgenoten gelachen kunn.cn worden.
De grootste standaardmaat bed is
1.90. Iedere tien centimeter meer kost
tien tot vijftien procent duurder. En
aangezien lang niet iedere met leng
te behepte zich in evenredige mate
kan verheugen over veel geld, moeten
zij zich behelpen. Met een uitgezaag
de achterwand, zodat het bed ver
lengd kan worden met een stoel, een
kastje of een kist voor de benen.
Wakker worden met een klem zit
tend hoofd is namelijk helemaal niet
leuk. zegt voorzitter Heemeijer. Daar
om ga ik in een hotel maar liever
met de matras op de grond liggen.
Opgevouwen in een niet op zijn
maat berekende fauteuil filosofeert hij
nog een beetje verder: de mensen
worden steeds langer, maar de huizen
worden kleiner. In menige kamer van
nieuwe woningen kan amper een bed
van 1.90 meter staan, de deuropenin
gen zijn lager geworden.
Neen, die heel lange mensen heb
ben het echt niet gemakkelijk. Zo
laat zich hun vreugde verklaren, nu
zij in Amsterdam althans hun eigen
dansclub hebben. Waar de dames zelfs
schoenen met hoge hakken durven
aan te doen, en niemand wordt uitge
lachen.
1ELUKKIG zijn er nu, dank zij de
7 bemiddeling van de club die de
trotse initialen K.L.M. draagt, ook en
kele lichtpunten. Een Nederlandse fa
brikant wil schoenen in elke gewenste
maat maken, op bestelling van de
Een van de grote triomfen van
de samenwerking tussen de auto
industrie en de „huisvlijt". Op het
onderstel van een Fiat bouwde Pi
nin Farina een carrosserie en Carlo
Abarth legde hier een gepousseerde
Fiat 500-motor in. Het geheel ver
overde op de Monza-baan 23 we
reldrecords in klasse I.
de tentoonstelling gereed kwam, heeft
:en door Carlo Abarth verkleinde Giu-
ietta-motor van 1300 cc.
Met het noemen van de naam
Abarth stoten we weer op een van
die typisch Italiaanse ..huisvlïjtigen".
Abarth. die begonnen is als fabrikant
van onderdelen (o.a. uitlaten) heeft
zich in de loop van de tijd ontwikkeld
tot een belangrijke constructeur van
motoren, die op basis van bestaande
motoren, hetzij door vergroten of ver-
kiemen, nieuwe krachten uit deze mo
tor losslaat,
Door een overeenkomst met All'a
Romeo om buiten de concurrentie
van de Giulietta te blijven moest
hij de motor van Bertone's wagentje
verkleinen tot 1000 cc, maar niette
min is hij er in geslaagd om er des
ondanks 88 pk uit te halen, ongeveer
dezelfde capaciteit, die de Giulietta
levert.
Het belangrijkste werktterrein
hier maakte hij trouwens zijn debuut,
zowel nationaal, als internationaal
ligt voor hem bij de kleine Fiats, de
500 en de 600 cc. Uit deze laatste, de
600 cc, ontwikkelde hij een 750 cc met
twee bovenliggende nokkenassen en
twee carburateurs, die nu63 pk
levert!! Voor Fiat bouwde hij tevens
de recordwagen voor de 500 cc, die
Pinin Farina carrosseerde en die in
een recordjacht 10 dagen over de Mon-
zabaan toerde, en daarbij een gemid
delde maakte van 116,3 km. Over
1000 km maakte deze 500 cc wagen
een moyenne van.Ia5,3 km!Over
tovenaars gesproken! Evenals zijn col-
lega Conrero, die speciaal voor Alfa
Romeo werkt.
Bij gebrek aan eigen wagens van
het sportieve type is het begrijpelijk,
dat deze Italiaanse carrosseriebouwers
eveneens geïnspireerd worden door de
buitenlandse sportwagens en hierop
volgens hun eigen idee een koetswerk
neerzetten uiteraard tevens in de
hoop, dat deze door de fabrikant ge
accepteerd zal worden met alle finan
ciële voordeeltjes die daaraan verbon
den zijn. Zo heeft Bertone een magis
trale Jaguar op zijn stand staan en
een even voortreffelijke Aston Martin,
kopen.
die beide knappe Engelse creaties
zijn, doch geheel volgens de laatste
Italiaanse mode gekleed. Tenslotte zij
hierbij vermeld, dat Bertone tevens
de schepper is van de vroeg in het
seizoen uitgekomen Sportprinz van de
NSU.
Uit de galerij van de ontelbare
sportcarrosserieën nog twee aparte
exemplaren: de Auto Union 1000 en
de Triumpf TR 3 van Vignale.
Deze Auto Union 1000 is een bijzon
der goed geslaagde creatie en des te
verwonderlijker is het, dat zij afkom
stig is van een vrijwel onbekende
schepper: Fissore. Zij vertoont een
merkwaardige overeenkomst met het
standaardmodel van de sportcoupé.
Boze tongen nu beweren, dat Fissore
dit model uitsluitend hier op de ten
toonstelling heeft neergezet om te la
ten zien, dat de hierboven genoemde
sportcoupé op zijn creatie is „geïnspi
reerd", iets wat Auto Union weigert
te erkennen.
De prachtige Triumph TR 3 is een
zogenaamde studie van Vignale naar
een tekening van de free-lance ont
werper Michelotti, over wie wij reeds
in onze vorige verhalen vertelden. Op
merkelijk aan dit wagentje is de nieu
we lijn, die Vignale in de Italiaanse
modelbouw heeft gebracht: lage „tail
le" en hoge ramen, doch dit gecom
bineerd met het trekje van Pinin Fa
rina (oorspronkelijk van Michelotti)
de hoekige achtersteven met een licht
omluifelde achterruit.
Waaruit eens te meer blijkt, dat
wat wij reeds in ons tweede verhaal
signaleerden de Italianen vaak de
inspiratie bij elkaar zoeken.
In de tweede klas A
Tweede klas A
heeft Sealto zich
in de plaats. Aan niet meer hele- uit de competitie teruggetrokken. Vlis-
«w,~i in*,,,* ryiMimoYi m.npt u onk siiigen II De Pion (Yerseke) is uitge-
singen
steld. In deze klas rest alleen nog de
wedstrijd Middelburg III—Goes II. Deze
wedstrijd werd door Middelburg III ge
wonnen met 5Vz4V2.
De gedetailleerde uitslagen luiden hier;
J. GoedbloedA. Bakker 01; J. Jonk
heer—R. v. Gemert 1—0; K. Jonkheer—
J. Steenhuis 1—0; H. Vermeule—C. Saa-
man 0—1; C. M. v. d. Kuyl—B. v. d.
Holst 0—1; J. K. Bartel—A. Bonder 0—1
H. J. Materna—G. Driessen 1—0; T. Kla-
niaa! iange mouwen moet u ook
daarbij beslist wennen volgend
voorjaar.
Een handige aanwinst voor de gar
derobe is de robe-manteau. die Jolo
Couture bijvoorbeeld in heel progres
sieve uitvoeringen brengt. Deze model
len, overwegend op Givenchy geïnspi
reerd hebben een glad pasje tot net
even boven de taille en worden bij
voorkeur door dubbele stiksels in tonjver_A, Kiel 1—0; M. J. de Vries—C.
sur ton gegarneerd. Paauwe 'AV2; W. ScheltensC. Pleyte
j Q Totaal 5Vi\Vz.
In het voorjaar zullen vele japonnen De stand;
weer door een jasje gecompleteerd Middelbur„ jn
worden, dat net als bij de mantelpakjes viissineen II
kort is. Daardoor ontstaan heel elegante 1 Goes jj
ensembles. e 2warte Dame
De Pion
Belangrijkste kleuren vlissingen iii
dijk VzVz.
S.V.K.B. I
Landau I
Het Wiite Paard
Terneuzen II
Hulst
Landau II
S.V.K.B. II
De
Stand
2
0
0
4
l5Vz
1
1
0
3
10 Vz
1
n
0
2
7
1
0
0
2
5Vz
0
1
1
9V2
0
0
2
0
8
0
0
2
0
4
IK BEN wel eens huilende thuis
gekomen, omdat ik weer ner-
Adverten tie
Mej. Nieuwland vertelde
over Israël
KOUDEKERKE. Op de tiende jaar-
vergadering van de Gereformeerde
VE7IT zal in de Nederlandse win-
kels voor mantelpakjes, man
tels en japonnen in 1959 een belangrijke
plaats in gaan nemen. Daarnaast is
beige belangrijk, naast teer blauw,
exotisch Chinees blauw, rood in vele
schakeringen en zachte tinten groen.
Wat Vico in suède en leder bracht
Tweede klas B
In deze klas werden vier wedstrijden
gespeeld. Verder is Breskens veranderd
in de naam S.V.K.B. 1 en Cadzand in
de naam van S.V.K.B. II, Dit in onder
ling overleg tussen de verenigingen van
Breskens en Cadzand.
S.V.K.B. I speelde tegen Landau II,
het voordeel
|1% Vrouwenvereniging ,,De lampen bran-
10 I dende" te Koudekerke heeft mejuffrouw
4V2jNieuwland. in heel Nederland bekend,
als de winnares van de wedstrijd in
Biibelkennis, een film vertoond, die zij j
bij haar bezoek aan Palestina zelf had
opgenomen. Mejuffrouw Nieuwland ver
telde daarbij allerlei bijzonderheden!
over Jeruzalem, de kibboets, de Rode
zee en vele andere uit de bijbelse ge
schiedenis- bekende plaatsen. Mejuf
frouw Nieuwland verstond de kunst om
haar belevenissen interessant te vertel
len.
Het gereformeerd evangelisatiekoor
zong onder leiding van de heer Feij
welke strijd werd beslist in
van S.V.K.B. I met 6VzOVz. Ook speelde w
was weer een sensatie, die vooral de S.V.K.B. I tegen het tweede team van j Mejuffrouw F. de Schipper droeg heel
buitenlandse gasten enthousiast maakte, i gelijke naam, welke door het eerste team i mooi het gedicht ..De kinderkruistocht"
Bijzonder geslaagd waren de suède gewonnen werd met 9—1. Landau I 'van Martinus Nijhoff voor.
Oma en Opa genieten
nog volop van het leven
Bij het stijgen der jaren neemt
de behoefte aan uiterst licht
verteerbaar, versterkend voed
sel toe Niets is beter in staat
de gezondheid van lichaam en
zenuwen in stand te houden dan
Sanatogen - zuiver fosforhou-
dend eiwie Blijf vitaal en gevrij
waard van zenuwklachten, neem
Reedi tientallen jaren
het zenuwsterkend tonicum.