Raadselachtige brand
op Nigeria te wijten
aan chaotisch varen
Tempospel als schakel voor het
aanvalsspel
Raketten op Nederlandse kruisers
Kruiswoordraadsel
Sportnota van het N.O.C.
als basis van gesprek
NAVIGATIE VAN LIK-ME-VESTJE
Austin A 40
Basis voor eerste
overwinning
De regeringsnota
zal prevaleren
Pag. 7
Maandag 24 november 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
AMSTERDAM (ANP) Het was een
navigatie van lik-mijn-vestje. De 29-ja
rige kapitein H. E. van den B. uit Hil
versum moest dit felle verwijt aanho
ren van de voorzitter van de Raad
voor de scheepvaart te Amsterdam,
mr. G. Schreuder, die het stranden en
het uitbranden van de Nigeria een
motorschip van 490 bruto ton voor
de noord-westkust van Indië behandel
de.
De Nigeria was eigendom van de fa
milievennootschap C. van den Brink en
zonen te Hilversum. Eén van de zonen
was kapitein op het schip; een broer
was eerste stuurman; hun vader de
reder maakte de reis mee, hij had,
gemonsterd als hofmeester.
De Nigeria was in juni van dit jaar
op weg naar Lissabon, Pakistan en ha
vens in het Midden-Oosten, waar zij'
een lading munitie heen zou brengen,
die in Schotland was geladen.
In de Golf van Kutch liep het schip,
ap een zandbank. Vijf uur na de stran-,
ding zagen de kapitein en de eerste
machinist dat er rook uit de lading;
kwam. De bemanning' sprong overj
boom en zwom naar de kust. Toen zij f
wal was, barstten er op het schip
hevige explosies los. Het schip is later,
helemaal uitgebrand.
Vrijdag werden de kapitein als
betrokkene en de 36-jarige machi
nist H. K. uit Rotterdam als getui
ge gehoord. Als de broer van de ka
pitein, de eerste stuurman, aan de wal
is, zal ook hij als betrokkene gehoord
worden.
ARGWAAN
Destijds hebben de autoriteiten in In
dia argwanend gestaan tegenover deze
scheepsramp. Er werd een uitvoerig
onderzoek ingesteld. Wij werden door
gezaagd, aldus machinist Krans.
De Indische autoriteiten meenden,
dat het schip na de stranding op eigen
kracht los had kunnen komen. Voorts
had men aan dek geen sporen gevon
den van de volgens de verklaringen
van de kapitein en de machinist
verbrande reddingboten en tenslotte
had men geredeneerd: op een munitie
schip kun je wel eerst een ontploffing
verwachten en dan pas rook en niet
omgekeerd.
Naar aanleiding hiervan vroeg de
voorzitter van de raad aan de kapi
tein: Is die Indische verdenking onge
grond? Kapitein: Jawel.
Voorzitter: U zou het beter nu kun
nen zeggen, want er zijn tien man aan
boord geweest en dan komt het vroeg
of laat toch uit. Het onderzoek was in
twee delen gesplitst. Eerst werd onder
vraagd over de oorzaak van de stran
ding, daarna over de maatregelen, die
de kapitein had genomen na de stran
ding.
Kapitein Van den B. vei'telde. dat hij
tot aan de oversteek van de Arabische
kust naar Karatsji elke dag de twee
kompassen met elkaar had vergeleken.
Daarna was dat niel meer gebeurd.
In de Rode Zee had de kapitein een
elektrische ventilator op de brug laten
aanbrengen, omdat het zo warm werd.
Dat deze ventilator mogelijk de kom
passen zou kunnen beïnvloeden had hij
zich niet gerealiseerd.
De laatste tien uur voor de stranding
was de log niet meer afgelezen. De ka
pitein was nog nooit in deze streken ge
weest. De zeilaanwijzingen had hij wel
aan boord, maar hij had ze niet inge
keken.
De leden van de raad vonden dit
maar vreemd.
De heer H. A. Broere: U hebt eigen
lijk helemaal niet genavigeerd. U hebt
vier dagen maar raak gevaren. U hebt
voor het diploma de beginselen van de
navigatie geleerd. Waarom hebt u die
beginselen niet toegepast?
Vice-admiraal b.d. C. H. Brouwer:
Het was chaotisch.
De voorzitter: Het was een navigatie
van lik-mijn-vestje.
's Nachts om twee uur was de Nige
ria op een harde zandbank gelopen. Bij
het aanbreken van het daglicht bleek
dat men maar 200 meter uit de kust
zat.
De reder was met drie man van
boord gegaan om te trachten aan land
hulp te krijgen. Maar na enkele uren
zwerven kwamen zij onverrichterzake
terug. Zij hadden geen levend wezen
gezien.
Inmiddels was de kapitein in gezel
schap van de eerste machinist tussen
zes en zeven uur afgedaald in het ach
terste ruim. Toen wij het luik naar het
onderste ruim openden en daarin ke
ken zagen wij rook. De kapitein kon
zich de kleur van de rook niet herinne
ren. De machinist dacht, dat het een
donkergrijze kleur was geweest.
Onmiddellijk besloot men van boord
te gaan. Wadend werd de kust be
reikt, vanwaar men vanachter een
duintop de verdere gebeurtenissen ga
de sloeg. Het duurde niet lang of er
ontstonden ontploffingen en even later
was het schip één vuurzee. De hele be
manning is toen op weg gegaan naar
de bewoonde wereld, die pas na vele
uren bereikt werd.
De deskundige in de raad sprak zijn
twijfel uit over de verschijnselen. Het;
enige deel van de lading, dat rook zou;
kunnen produceren zonder een ontplof
fing (rookgranaten) is er in Lissabon
uit gegaan. De deskundige zei, het ten
enen male onmogelijk te achten, dat
zich tijdens het stampen van het schip
in de eerste uren van de stranding op
de zandbank een ontploffing zou hebben
voorgedaan, die niet bemerkt zou zijn.
Deze mogelijkheid was door de kapi
tein tijdens het verboor geopperd.
In gebouw Padro te Schevcningen
wordt op 12 december een tafeltennis-
interlandwedstrijd gespeeld tussen En-i pnt
geland en Nederland. De Nederlandse
ploeg bestaat uit B. Onnes en F. Schoofs.
P. Weel is reserve.
Clubtitels schoonspringen
Maren voor Simaika
OLDENZAAL. Zaterdag zijn in de
overdekte bad- en zweminrichting te Ol-
denzaal de nationale clubkampioenschap
pen schoonspringen 1 en 3 meter-plank
gehouden. In beide onderdelen werd de
vereniging Simaika (Boekelo) met Ju
dith en Thea Dupont eerste. De beste
persoonlijke prestatie werd verricht
door de nationale kampioene Greet Lugl-
hart (Joop Stotijn). Zij behaalde resp.
52.39 en 71,17 pnt.
De uitslagen waren:
1 meter-plank: 1. Simaika (Boekelo)
104.02 pnt.: 2. Joop Stotijn (Den Haag)
94.44 pnt.: 3. Athuia (Rotterdam) 75.94'
3 meter-plank: 1. Simaika 139,3 pnt.;
2. Joop Stotijn 123,44 pnt.; 3. Athuia
101.98 pnt.
Advertentie
MET ESSO BENT U BETER UITt
30—25 7—11; 29. 47—41 12—17; 30. 41—
37 12.
door P. Roozenburg
NAAR MIJN SMAAK heeft
Koeperman zijn beste pres
tatie in de tweekamp tegen Des-
lauriers in de eerste partij gele
verd. Het vormt een hoofdstuk
apart, waarom in geen van de
latere partijen hij ditzelfde peil
heeft bereikt. Hierop hoop ik
volgende week terug te komen.
De eerste partij mogen we be
schouwen als een soort geloofs
belijdenis van de nieuwe wereld
kampioen.
De opvatting, die hij daarin ten
beste geeft, kan het beste worden ge
typeerd als een streven om een syn
these te bereiken tussen positie- én
combinatiespel enerzijds en tussen
aanvals- en tempospel anderzijds.
Hierbij is het combinatiespel de on
dergeschikte van het positiespel en het
tempospel fungeert min of meer als
een schakel voor het aanvalsspel.
Deze conceptie lijkt mij in grote lij
nen juist, ofschoon Koeperman naar
mijn mening het spelelement, dus het
psychologisch element, te sterk onder
schat. Dit neemt niet weg. dat de on
derhavige partij op mij een zeer sterke
indruk heelt gemaakt, zodat ik graag
de gelegenheid te baat wil nemen, de
opvattingen van Koeperman duidelijker
te illustreren dan tijdens de reportage
van de wedstrijd kon gebeuren.
Na 24 zetten was de volgende stand
bereikt:
Wit: 14 schijven op 2730—333537
_38—39—4Q—41—42—43—47—48—49.
Zwart: 14 schijven op 3—467812
15—16—17—18—19—23.
TN TEGENSTELLING tot de algemeen
1 gangbare opvatting geef ik hier de
voorkeur aan de witte, door Deslau-
riers gevoerde stelling, omdat deze be
weeglijker is. Niettemin is het bijzonder
leerzaam te zien, hoe Koeperman in
betrekkelijk weinig zetten Deslauriers
aan het wankelen weet te brengen.
25. 41—36 17—21; 26. 37—32.
Ik blijf bij mijn oorspronkelijke op
vatting, dat in de logische lijn van wits
spel 37—31 ligt.
26. 15—20; 27. 33—26 20—24; 28.
UIT CADANS
Zwart verzamelt zijn troepenmacht op
wits linker vleugel. Ik ben er bij de
raadselachtige Canadees niet achter
kunnen komen, of hij de straks komende
finesse heeft overzien, dan wel toch on
der de indruk was van de roep van zijn
tegenstander. Slechts kan ik constate
ren, dat hy binnen enkele zetten volle
dig uit cadans werd gespeeld.
31. 37—31?
Een zet, die wel goed is, mits hij
goed wordt voortgezet.
31. 21—26; 32. 39—33.
Ook hier blijf ik bij mijn oorspron
kelijke opvatting, dat dit de beslissende
fout is; na 32. 3833 geef ik nog steeds
de voorkeur aan de witte stelling.
32. 17—21; 33. 31—26 12—17!
12x23 (19x48). vervolgt wit met 49—34
met gelijk spel.
NATUURLIJK zou Koeperman dit niet
hebben gedaan. Immers, en nu gaan
we ons dus toespitsen op het positio
nele element, dan zien we, dat Koeper
man Deslauriers in feite voor de keus
laat, óf ver in de verdediging te wor
den teruggeworpen met een dodelijke
flankaanval op zijn linker vleugel in het
vooruitzicht, óf verder te spelen met
een krachteloze en formatieloze linker
vleugel in een klassiek duel. En dit
laatste betekent, dat hij in een tempo
spel of in een aanvalsspel terecht komt,
maar dat de keus tussen deze twee ge
heel in handen van Koeperman is.
Welnu, voor de doorsnee dammer is
dit een stukje theorie uit de hoge school,
wat voor hem wel eeuwig onverteer
bare brokken zuilen blijven, maar wat
voor Koeperman en dan mogen we
hem gerust alle eer geven gewoon
gesneden koek is.
Koeperman doorgrondt het tempospel
J en het aanvalsspel volledig. Deslauriers
besloot tot 35. 36—31 17—22; 36. 28x17
21x12: 37. 33—28 12—17; en bleef zitten
met de hierboven besproken krachteloze
en formatieloze linker vleugel. Wanneer
Koeperman dit gedeelte afgewikkeld
zou hebben als een tempospel. zou hij
in het nadeel zijn ggkomen. Door ,he1
echter terécht af le wikkelen als een
aanvalsspel, legde hij de grondslag voor
zijn eerste overwinning.
De diagramstelling vormt het hoogte
punt van deze partij. Wat moet wit nu
spelen?
Indien: 34. 49-44 (17—22!) 28x17 (llx
31) 36x27 (4-6) 26x17 (23—28) 32x12
(13—18) 12x23 (19x50) met winst.
De uitval met 17—22 maakt ook het
opspelen van 4034 als 34e zet onmo
gelijk.
Indien: 34. 43—39 (17—22!) 28x17
(11x31) 26x17a (op 36x27 volgt 23—28!
(31—37)!! de pointe. 32x41 (18—22)
17x28 23x45).
DEZE NIET ONBEKENDE, maar wel
venijnige finesse heeft naar mijn
gevoel Deslauriers overzien, toen hij
zijn 32e zet speelde.
Nu komt Deslauriers voor een moei
lijk dilemma. Combinatief zijn verschil
lende zetten verhinderd. Er resten wit
nog drie zetten, namelijk 34. 363] of
34. 43—39 en dan met de a variant
vervolgend, dwz, op de 36e zet terug
slaan, met 26x37, of 34. 48—42 te spelen.
In deze laatste variant schuilt zelfs
ook nog een combinatieve finesse, na
melijk 34. 48—42 (17—22) 28x17 (11x31)
26x37. Wanneer zwart nu dam zou ne
men met 36. (23—28) 32x12 (13—18)
ENGELAND is een van de weinige
J landen waar men tot op heden
nog vrijwel ongelimiteerd auto's in
de lagere prijsklasse van wat wij
een ouderwets model noemen, kon
verkopen. Toch hebben diverse gro
te fabrieken begrepen, dat ook het
conservatieve Engelse publiek, en
zeer zeker de bewoners van die
landen waarheen de Engelse indus
trie exporteert, op den duur deze
ouderwetse carrosserielijnen niet
meer „nemen".
Iets nieuws was dus nodig. En zoals
ook diverse Amerikaanse fabrieken
zich voor hun styling tot Italiaanse
carrosseriebouwers hebben gewend,
deed ook Austin deze stap en legde
aan Pinin Farina de taak voor een to
taal nieuwe carrosserie te ontwerpen
op het chassis van de kleine A 35.
Dit was een niet geringe opdracht.
Want ik heb al meer betoogd dat het
ontwerpen van een kleine auto heel
wat moeilijker is dan een grote. Niet
alleen moest het uiterlijk met behoud
van dezelfde chassis-afmetingen geheel
modern en van een uitzonderlijk vlot
te stijl zijn, maar ook moest de ruim
te voor de inzittenden en de bagage
ruimte groter en ruimer zijn dan bij
andere wagens in deze kleine klasse.
Wel nu, Farina zou niet de artiest
geweest zijn, die hij is, als hij niet
met deze opgave voortreffelijk was
geslaagd. Want de nieuwe A 40 zou ik
zeker wel een succes willen noemen, j
Vanaf de brede radiator-grille tot aan
de hoekig afgewerkte achterzijde met
een enorm groot achtervenster is al
les geheel nieuw.
SPECIAAL deze achterbouw, waarbij
de constructie zódanig is. dat de
grote en diepe kofferruimte tot binnen
in de wagen doorloopt en de slechts
zeer weinig dalende daklijn zich tot
ver voorbij de achterzitplaatsen voort
zet, geeft aan de wagen ondanks zijn
korte wielbasis tóch een mooie ge
strekte en slanke lijn. Deze lijn wordt
geaccentueerd door een van koplamp
tot achterlicht lopende pontonvorm en
een kaarsrechte chroombies van de
koplamp tot de achterzijde van het
zeer grote portier. Door de nieuwe
carrosseriebouw wordt bereikt, dat niet
alleen uitzicht en binnenruimte ver
rassend groot zijn, maar ook dat op
de achterbank zelfs zeer lange volivas-
senen volop hoofd- en beenruimte
hebben. Achter de achterbank is een
zeiltje gespannen dat na verwijderen
toegang geeft tot de bagageruimte. Op
dit zeil kan men allerlei kleine baga
ge meenemen. Wil men zeer veel ba
gage meenemen, dan kan men de ach
terbank nog naar voren klappen.
OMSCHRIJVING
Horizontaal: 1. mondwater: 5. iets niet
doen; 11. wijnsoort; 15. snaarinstrument;
17. heilig Boek; 18. godheid; 19. zonder
leugen of bedrog; 21. hof grappenmaker;
22. goedertiè'reïiheid; 23. kaartterm; 24.
modegek; 26. zangstem; 27. staat op het
dak; 28. kinderspeelgoed; 30. overloop
in gang; 31. onbep. vnw.; 33. dik; 35.
gebladerte; 38. oude lengtemaat; 40. he
vig; 41. klein soort paard; 43. hoofddek-
DEN HAAG. „De sport iverd
aan zichzelf overgelaten. In een land,
waar bijna iedere vakman een examen
moet afleggen om in zijn vak erkend
te worden, is men nog niet gekomen
tot een afgeronde taakomschrijving
van de jeugdsportleider, laat staan,
dat men een behoorlijke opleiding in
het leven riep.
In een land, waar elke krent ge
wogen en geregistreerd is, blijkt liet
niet mogelijk, bij benadering vast te
stellen, wat de ogenblikkelijke be
hoefte aan sportvelden en -zalen over
het gehele land is.
In een land, waar elke druppel
water geleid wordt door een ingenieus
kanalenstelsel, laat men een der
machtigste middelen, om de volgende
generatie te vormen, verkommeren
Dit wordt gezegd in de samenvat
ting van de sportnota, van het Neder-
landsch. Olympisch Comité, die dezer
dagen aan de regering, volksvertegen
woordiging en andere belanghebben
den is verzonden.
Nadrukkelijk wordt gesteld, dat zij
niet bedoeld is als een stuk, dat in de
plaats moet komen van de sportnota, wel
ke door de regering is toegezegd. De nota
in haar beperkte opzet ls meer bedoeld
als een bijdrage van de zijde van de
sportorganisaties om de discussie op gang
te brengen. De regeringsnota zal deze
discussie meer diepgang moeten geven
en haar verschijning zal dan ook door
het N.O.C. van harte worden toegejuicht.
In een uitgebreid hoofdstuk algemene
beschouwingen, waarin dieper wordt in
gegaan op o.a. de levensbeschouwelijke
zijde van de sport, de sport en de volks
gezondheid en de maatschappelijke bete
kenis van de sport, behandelt de nota
verder de organisatie, financiering en
ontwikkeling van de sport en lichame
lijke opvoeding in enkele nabuurlanden.
Daarbij wordt een opsomming gegeven
van sportaccommodaties (speelvelden,
sporthallen, zwembaden, enz.), een over
zicht gegeven van de opleiding van
sportleraren en leraren lichamelijke op
voeding en in het kort het gymnastiek
onderwijs besproken.
die een noodlijdendheid van de sport-
beweging hebben, veroorzaakt. De kosten
kunnen bij lange na niet meer door de
sportbeoefenaren zelf worden opgebracht
en in tegenstelling tot bijvoorbeeld de
jeugdorganisaties, bleven de sportorgani
saties tot nu toe van ruime overheids
subsidies verstoken.
Uit een overzicht van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek inzake de over
heidsuitgaven en -inkomsten, betreffen
de de lichamelijke opvoeding en sport
buiten schoolverband over 1948195-5,
worden o.a. de conclusies getrokken, dat
de overheidsinvesteringen in die perio
de belangrijk zijn toegenomen, de gemeen,
ten hebben in belangrijke mate de over
heidsuitgaven op dit gebied voor hun re
kening genomen en o.m. indirecte sub
sidies verleend door de aanleg van sport
velden. De vermakelijkheidsbelasting op
sportwedstrijden is over het. algemeen ge
ringer geweest, dan veelal wordt veron
dersteld (in 19552,7 miljoen gulden)
Nochtans wordt deze laatste fiscale druk
niet gering geacht.
Meer begrip
De Nederlandse krui
sers De Ruyter en De
Zeven Provinciën zul
len uitgerust worden
met een nieuwe bewa
pening. Op het achter
schip van elke kruiser
komen twee batterijen
voor het lanceren van
luchtdoelpro j ectielen
van het type-Terrier in
dubbele opstelling en
zoeklichtvormige gelei
dingsradar in de plaats
van twee torens, elk
met twee stukken van
15 cm. Op deze teke
ning,, die ontleend is
aan het jongste num
mer van het maandblad
Onze Vloot, is de nieuwe
situatie duidelijk weer
gegeven.
Op elke kruiser blij-
ven dan nog vier stuk
ken volautomatisch
snelvuurgesehut van 15
cm tegen zee- en lucht
doelen over.
De modernisering van
de bewapening der krui
sers geschiedt met Ame
rikaanse hulp/
Waar de nota de huidige subsidiëring
van de sport behandelt, blijkt, dat i"
1958 de verschillende jeugdorganisaties
een rijke subsidie ontvingen, die ruim
13 keer zo groot was, als het aan de
sportbonden verleende bedrag.
Hoewel de financiële nood van de sport
in Nederland zeer hoog is, vragen de bon
den niet in de eerste plaats om vaste be
dragen in geld, waardoor deelneming aan
internationale ontmoetingen mogelijk
wordt gemaakt of prestaties kunnen wor
den verbeterd, maar vóór alles om meer
aandacht, zeer juist gerichte belangstel
ling en meer begrip.
Algemeen leeft het inzicht bij de sport
bonden, dat de overhèid naar vermogen
de mogelijkheid dient te scheppen voor
een zinvolle sportbeoefening, zonder op
het terrein van de organisatie ervan te
komen.
Vele sportbonden menen, dat een na
tionale sporttoto de oplossing zou kun
nen brengen; alle bonden echter wijzen
op de waarde van de vorming voor de
jeugd.
W ensen
In een apart hoofdstuk (taken en rea
lisering van behoeften) worden de wen
sen en behoeften van de verschillende
organisatie omschreven.
In de hota wordt gememoreerd, dat se
dert 1921 van vele zijden op de noódza-
kelijkheid van de instelling van een doc
toraat in de lichamelijke opvoeding is ge
wezen. De samenstellers wijzen er daar
bij op, dat een universitair studiecentrum
sel; 44 voorzetsel; 45. onderwereld; 47.
graan: 49. erg; 50. onderscheidingsteken
uitgereikt a. officieren; 51. halm; 52.
veerkracht; 53. pers. vnw.; 55. aanw.
vnw.; 56. voegwoord; 57. afgelegen; 59.
kloosterlinge: 60. geleiachtige stof; 62
voedsel: 63. verblijven: 65. soepel; 67.
rustplaats; 68. door redenering aanto
nen; 69. schrijfgerei; 71 aanbieding; 72.
voorzetsel; 73. slede: 75. insekt; 77.
blamvgrauw hard gesteente: 79. schelle
kreet; 81. beschroomd; 83. iets in ge
bruik afstaan; 84. werkelijk: 86. laten
zien; 87. ontploffingsgeluid: 88. zoetwa
tervis; 89. smalle strook.
Verticaal: 1. lornuis; 2. leefregel; 3.
krijg; 4. uitbundige pret; 6. Lat. voor
zetsel; 7. streep; 8. openbare slacht-j
plaats; 9. voorzetsel: 10. maat; 11. nacht,
kledij; 12. oud krijgstuig; 13. gissen; 14.
eetlust; 16.1ichaam; 18. derhalve; 20. be
dehuisje a.d. weg 22. snelle loop; 25.
voorzetsel; 26. dansfeest; 29. durf; 31.
voorzetsel; 32. administreren; 34. tronen;
36. hoogachten: 37. onbebouwd veld; 39
onderwijzen; 41. smaden; 42. sein; 44.
borrel (gemeenz.); 46. water doorlaten
47. steen; 48. gevangenis (gemeenz.);
49. onderdompeling; 54. soort gesteente:
57. lor; 58. opstandeling; 60. genieting-
61. deel v.d. mond; 63. districtshoofd
op Java: 64. keurig; 65. stremsel; 66.
teken v.d. dierenriem; 67. gezellig pra
ten; 70. iem. aanzoeken tot iets; 71.
steunhout: 72. laag; 74. ijzeren mondstuk
v.e. paard; 76. luchtig onderkomen: 78.
opstootje: 79. touw om iets aan vast te
leggen: 80. Bijbelse figuur; 82. insekten-
eter; 84. afkorting; 85. bergplaats.
OPLOSSING
Horizontaal: 1. heide; 5. inleg- 8.
pacht; 12. dolen; 14. edoch; 16. driest'
18. fel: 20. arrest; 22. roos; 23. uniform-
26. emoe; 27. ako; 28. kiel; 29. veeg:
31- 'e1;o 32. eten; 34. pegel; 36. lies; 38.
N.N.; 39. nat; 41. ter: 42. wan; 43. af;
45. lepel; 47. gesel; 49. lier; 50. iegelijk;
51. noot: 52. agens; 54. nerts; 56. nr
58. iet; 59. tijk; 61. nee; 62. ds; 63. oven-
8o. zeker; 67. unie; 69. nel; 70. spek;
72. beek; 74. ego: 76. idee: 78. reebout:
80. omen: 81. heitje; 83. non; 84. eiland'
86. Erato; 88. trein; 89. leren: 90 fagot-
91. reder.
Verticaal: 1. hydra; 2. idioot; 3. does;
4. els; 5. in; 6. lief; 7. ge; 8. por; 9.
acre; 10. chemie; 11. titel; 33. etui; 15.
dame; 17. roken 18. filet: 19. lover- 21
soesa; 24. nep; 25. rel; 28. knap; 30.
glas: 33. energie; 35. gemelijk; 37. in
enten; 38. nylon; 40. teint; 42. weken;
44. fitas; 45. Lea; 46. les; 47. gijn; 48.
los; o3. eens; 55. reuk; 57. roede: 59
teken: 60. kebon; 62. degen; 64. vleier;
65. zee; 66. reu; 68. iemand; 69. nihil:
71. pret; 73. eter: 75. onder; 77. etre;
79. borg 80. olie; 82. jan: 85. ier; 87. of;
88. t.t.
Motor en versnellingsbak, alsmede
dashboard-layout en stuur zijn dezelf
de als van de A 35, die in productie
blijft. De twee voorzittingen zijn geluk
kig zeer ruim van afmeting en geven
een steun tot hoog in de rug. Direct
achter het dungerande stuurwiel be
vindt zich een klein instrumentenpa
neel met een duidelijke en grote snel
heidsmeter, waaronder benzinemeter,
oliecontrölelichtje en richting wij zer-
contröle. Rechts daarvan bevinden
zich de knoppen van ruitenwisser, rich-
tinglichten en dashboardlicht.
HET stuurwiel met twee spaken is
„diep" en langs het gehele dash
board strekt zich een dikke schuim
rubber stootrand uit. Een zeer goed
geplaatste switch voor de verlichting
komt precies onder het bereik van
de rechterhand aan het stuurwiel. On
der het gehele dashboard is een die
pe bergplank voor allerlei pakjes en
kleine bagage en voorts is er een die
pe dashboard-kast.
De beide stoeltjes klappen naar vo
ren. De pedalen zijn hangend; direct
onder het bereik van de rechterhand
slechts een handbreedte van het stuur,
bevindt zich de versnellingshandle, die
zich op een uitbouw van de bak be
vindt.
Niet alleen is het uiterlijk van de
A 40 bijzonder aantrekkelijk» maar
ook de stuur» en rijkwaliteiten beant
woorden aan hoge verwachtingen. De
bekende BMC motor van 948 cc (wel
bekend uit de Morris en de Austin
Healy Sprite) laat kruissnelheden van
rond de 100 km gemakkelijk toe. En
het toerental loopt zó vlot op, dat het
gebruik van de versnellingsbak met de
uitzonderlijk prettige schakeling een
plezier op zichzelf is. Speciaal de 2e
en 3e versnelling zijn in het verkeer
zeer bruikbaar en in 3 kan men rus
tig tot 80 doortrekken. In de lagere
versnellingen produceert de bak een
beslist niet onaangenaam tandwielge-
zoem.
Gezien het lage gewicht is de acce
leratie goed. De besturing is licht en
vrij direct, terwijl de ligging zódanig
is, dat alle soorten bochten met be
trekkelijk grote snelheid genomen kun
nen worden. Op slechte wegen liet
m.i. de voorschokbreking wat te wen
sen over. Naar mijn mening zijn de
schokbrekers te klein van afmeting en
constructie voor andere dan Engelse
wegen.
DE topsnelheid ligt bij ca. 120 km
per uur.
Het remsysteem komt een woord
van lof toe. Dit is werkelijk bijzon
der goed. De voorremmen hebben een
grotere diameter dan de achterrém-
men, maar het is mij volkomen onbe
grijpelijk, waarom men steeds vast
houdt aan het volledig verouderde sys
teem van een mechanische bediening
van de achterremmen. Dit is toch al
wel ca. 20 jaar uit de tijd. De bedie
ning voor is uiteraard hydraulisch.
De A 40 bleek, ook op langere toch
ten, een bijzonder prettige wagen te
zijn, waarmee wij hoge gemiddelden
konden maken.
Op het gebied van de kleine perso
nenwagen is de A 40 een grote stap
vooruit en de mooie en vlotte carros
serie had veel bekijks. Ongetwijfeld is
hij de voorloper van een nieuwe ten
dens in de bouw van de kleine per
sonenauto.
ROAD-TEST No. 123
GEGEVENS: Merk: Austin. Type: 7
A 40. Model: Saloon Motorinhoud: 1
948 cc. Boring: 62.9 mm. Slag: 76.2
mm. Aantal cilinders: 4. Kleppen:
Kopkleppen. Vermogen: 34 pk. Ge
wicht van de wagen: 725 kg. Wegen
belasting 16.per 3 maanden. Aan
tal versnellingen: 4. Schakeling: nor
maal op bak. Bandenmaat 5.2o x 13.
Merk banden: Dunlop tubeless. Druk
vóór: 22 lbs., achter: 24 lbs. Remmen:
Hydraulisch. Elektrische installatie:
12 v. Inhoud tank: 27.3 1.
Afmetingen. Lengte: 369 cm. Breed
te*. 151 cm. Hoogte: 144 cm. Wielbasis:
211 cm. Spoorbreedte vóór: 121 cm,
achter: 119 cm.
VERBRUIK: Benzine: 16 km op
PRIJS: 7225.—Importeur: Fa.
R. S. Stokvis Zn. Adres: Heiman
Dullaertplein 2, Rotterdam
DIVERSEN: Motor: 8/9. Versnel
lingsbak: 8. Acceleratie: 8. Remmen:
Vering: 7/8. Wegligging: 8. Corn-
tort: 8/9. Afwerking: 7/8. Besturing:
8. Zonder kachel 6975.—.
tevens het wetenschappelijk onderzoek
op het gebied van de sport en de licha-
melijke opvoeding zou kunnen steunen.
Ten aanzien van de fmanciermg blijkt Nederland heefi op dit punt nog een
uit de nota. dat m landen als Denemar- achterstand op het buitenland,
ken. Zweden, Oostenrijk en Zwitserland
grote bedragen beschikbaar komen uit de
inkomsten van de sport-toto. In Frank
rijk, Oostenrijk. Zweden (sinds 1914) en
Zwitserland worden door de overheid be
langrijke subsidies verstrekt, terwijl in
Engeland de steun vooral komt van de
zijde van hét bedrijfsleven.
Niet meer te dragen
Over de situatie in Nederland wordt
gezegd, dat het sterk gestegen algemene
kostenniveau, de grote uitbreiding van
de sportbeoefening door de jeugd en de
moderne ontwikkeling van de- taak-,
opvatting van d» bonden (aotoi'sm zijn,
In alle uitingsvormen
Resumerend zeggen de samenstellers,
dat de betekenis van de sport zowel in
haar spel- als in haar wedstrijdkarakter
ligt. Zij zijn daarom van oordeel, dat de
wedstrijd- en recordsport met haar spec
taculaire uitingsvormen evenzeer van be
tekenis zijn als de pretentieloze sport
beoefening der honderdduizenden.
Sport is een verlengstuk van het mo
derne maatschappijbeeld en daarom is
het noodzakelijk deze sportbeoefening te
beoordelen zowel naar de record- en de
kijksport'-al*- n»ar haar vormende waar-;
de,