Raadselachtige brand op Nigeria te wijten aan chaotisch varen Tempospel als schakel voor het aanvalsspel Raketten op Nederlandse kruisers Kruiswoordraadsel Sportnota van het N.O.C. als basis van gesprek NAVIGATIE VAN LIK-ME-VESTJE Austin A 40 Basis voor eerste overwinning De regeringsnota zal prevaleren Pag. 7 Maandag 24 november 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD AMSTERDAM (ANP) Het was een navigatie van lik-mijn-vestje. De 29-ja rige kapitein H. E. van den B. uit Hil versum moest dit felle verwijt aanho ren van de voorzitter van de Raad voor de scheepvaart te Amsterdam, mr. G. Schreuder, die het stranden en het uitbranden van de Nigeria een motorschip van 490 bruto ton voor de noord-westkust van Indië behandel de. De Nigeria was eigendom van de fa milievennootschap C. van den Brink en zonen te Hilversum. Eén van de zonen was kapitein op het schip; een broer was eerste stuurman; hun vader de reder maakte de reis mee, hij had, gemonsterd als hofmeester. De Nigeria was in juni van dit jaar op weg naar Lissabon, Pakistan en ha vens in het Midden-Oosten, waar zij' een lading munitie heen zou brengen, die in Schotland was geladen. In de Golf van Kutch liep het schip, ap een zandbank. Vijf uur na de stran-, ding zagen de kapitein en de eerste machinist dat er rook uit de lading; kwam. De bemanning' sprong overj boom en zwom naar de kust. Toen zij f wal was, barstten er op het schip hevige explosies los. Het schip is later, helemaal uitgebrand. Vrijdag werden de kapitein als betrokkene en de 36-jarige machi nist H. K. uit Rotterdam als getui ge gehoord. Als de broer van de ka pitein, de eerste stuurman, aan de wal is, zal ook hij als betrokkene gehoord worden. ARGWAAN Destijds hebben de autoriteiten in In dia argwanend gestaan tegenover deze scheepsramp. Er werd een uitvoerig onderzoek ingesteld. Wij werden door gezaagd, aldus machinist Krans. De Indische autoriteiten meenden, dat het schip na de stranding op eigen kracht los had kunnen komen. Voorts had men aan dek geen sporen gevon den van de volgens de verklaringen van de kapitein en de machinist verbrande reddingboten en tenslotte had men geredeneerd: op een munitie schip kun je wel eerst een ontploffing verwachten en dan pas rook en niet omgekeerd. Naar aanleiding hiervan vroeg de voorzitter van de raad aan de kapi tein: Is die Indische verdenking onge grond? Kapitein: Jawel. Voorzitter: U zou het beter nu kun nen zeggen, want er zijn tien man aan boord geweest en dan komt het vroeg of laat toch uit. Het onderzoek was in twee delen gesplitst. Eerst werd onder vraagd over de oorzaak van de stran ding, daarna over de maatregelen, die de kapitein had genomen na de stran ding. Kapitein Van den B. vei'telde. dat hij tot aan de oversteek van de Arabische kust naar Karatsji elke dag de twee kompassen met elkaar had vergeleken. Daarna was dat niel meer gebeurd. In de Rode Zee had de kapitein een elektrische ventilator op de brug laten aanbrengen, omdat het zo warm werd. Dat deze ventilator mogelijk de kom passen zou kunnen beïnvloeden had hij zich niet gerealiseerd. De laatste tien uur voor de stranding was de log niet meer afgelezen. De ka pitein was nog nooit in deze streken ge weest. De zeilaanwijzingen had hij wel aan boord, maar hij had ze niet inge keken. De leden van de raad vonden dit maar vreemd. De heer H. A. Broere: U hebt eigen lijk helemaal niet genavigeerd. U hebt vier dagen maar raak gevaren. U hebt voor het diploma de beginselen van de navigatie geleerd. Waarom hebt u die beginselen niet toegepast? Vice-admiraal b.d. C. H. Brouwer: Het was chaotisch. De voorzitter: Het was een navigatie van lik-mijn-vestje. 's Nachts om twee uur was de Nige ria op een harde zandbank gelopen. Bij het aanbreken van het daglicht bleek dat men maar 200 meter uit de kust zat. De reder was met drie man van boord gegaan om te trachten aan land hulp te krijgen. Maar na enkele uren zwerven kwamen zij onverrichterzake terug. Zij hadden geen levend wezen gezien. Inmiddels was de kapitein in gezel schap van de eerste machinist tussen zes en zeven uur afgedaald in het ach terste ruim. Toen wij het luik naar het onderste ruim openden en daarin ke ken zagen wij rook. De kapitein kon zich de kleur van de rook niet herinne ren. De machinist dacht, dat het een donkergrijze kleur was geweest. Onmiddellijk besloot men van boord te gaan. Wadend werd de kust be reikt, vanwaar men vanachter een duintop de verdere gebeurtenissen ga de sloeg. Het duurde niet lang of er ontstonden ontploffingen en even later was het schip één vuurzee. De hele be manning is toen op weg gegaan naar de bewoonde wereld, die pas na vele uren bereikt werd. De deskundige in de raad sprak zijn twijfel uit over de verschijnselen. Het; enige deel van de lading, dat rook zou; kunnen produceren zonder een ontplof fing (rookgranaten) is er in Lissabon uit gegaan. De deskundige zei, het ten enen male onmogelijk te achten, dat zich tijdens het stampen van het schip in de eerste uren van de stranding op de zandbank een ontploffing zou hebben voorgedaan, die niet bemerkt zou zijn. Deze mogelijkheid was door de kapi tein tijdens het verboor geopperd. In gebouw Padro te Schevcningen wordt op 12 december een tafeltennis- interlandwedstrijd gespeeld tussen En-i pnt geland en Nederland. De Nederlandse ploeg bestaat uit B. Onnes en F. Schoofs. P. Weel is reserve. Clubtitels schoonspringen Maren voor Simaika OLDENZAAL. Zaterdag zijn in de overdekte bad- en zweminrichting te Ol- denzaal de nationale clubkampioenschap pen schoonspringen 1 en 3 meter-plank gehouden. In beide onderdelen werd de vereniging Simaika (Boekelo) met Ju dith en Thea Dupont eerste. De beste persoonlijke prestatie werd verricht door de nationale kampioene Greet Lugl- hart (Joop Stotijn). Zij behaalde resp. 52.39 en 71,17 pnt. De uitslagen waren: 1 meter-plank: 1. Simaika (Boekelo) 104.02 pnt.: 2. Joop Stotijn (Den Haag) 94.44 pnt.: 3. Athuia (Rotterdam) 75.94' 3 meter-plank: 1. Simaika 139,3 pnt.; 2. Joop Stotijn 123,44 pnt.; 3. Athuia 101.98 pnt. Advertentie MET ESSO BENT U BETER UITt 30—25 7—11; 29. 47—41 12—17; 30. 41— 37 12. door P. Roozenburg NAAR MIJN SMAAK heeft Koeperman zijn beste pres tatie in de tweekamp tegen Des- lauriers in de eerste partij gele verd. Het vormt een hoofdstuk apart, waarom in geen van de latere partijen hij ditzelfde peil heeft bereikt. Hierop hoop ik volgende week terug te komen. De eerste partij mogen we be schouwen als een soort geloofs belijdenis van de nieuwe wereld kampioen. De opvatting, die hij daarin ten beste geeft, kan het beste worden ge typeerd als een streven om een syn these te bereiken tussen positie- én combinatiespel enerzijds en tussen aanvals- en tempospel anderzijds. Hierbij is het combinatiespel de on dergeschikte van het positiespel en het tempospel fungeert min of meer als een schakel voor het aanvalsspel. Deze conceptie lijkt mij in grote lij nen juist, ofschoon Koeperman naar mijn mening het spelelement, dus het psychologisch element, te sterk onder schat. Dit neemt niet weg. dat de on derhavige partij op mij een zeer sterke indruk heelt gemaakt, zodat ik graag de gelegenheid te baat wil nemen, de opvattingen van Koeperman duidelijker te illustreren dan tijdens de reportage van de wedstrijd kon gebeuren. Na 24 zetten was de volgende stand bereikt: Wit: 14 schijven op 2730—333537 _38—39—4Q—41—42—43—47—48—49. Zwart: 14 schijven op 3—467812 15—16—17—18—19—23. TN TEGENSTELLING tot de algemeen 1 gangbare opvatting geef ik hier de voorkeur aan de witte, door Deslau- riers gevoerde stelling, omdat deze be weeglijker is. Niettemin is het bijzonder leerzaam te zien, hoe Koeperman in betrekkelijk weinig zetten Deslauriers aan het wankelen weet te brengen. 25. 41—36 17—21; 26. 37—32. Ik blijf bij mijn oorspronkelijke op vatting, dat in de logische lijn van wits spel 37—31 ligt. 26. 15—20; 27. 33—26 20—24; 28. UIT CADANS Zwart verzamelt zijn troepenmacht op wits linker vleugel. Ik ben er bij de raadselachtige Canadees niet achter kunnen komen, of hij de straks komende finesse heeft overzien, dan wel toch on der de indruk was van de roep van zijn tegenstander. Slechts kan ik constate ren, dat hy binnen enkele zetten volle dig uit cadans werd gespeeld. 31. 37—31? Een zet, die wel goed is, mits hij goed wordt voortgezet. 31. 21—26; 32. 39—33. Ook hier blijf ik bij mijn oorspron kelijke opvatting, dat dit de beslissende fout is; na 32. 3833 geef ik nog steeds de voorkeur aan de witte stelling. 32. 17—21; 33. 31—26 12—17! 12x23 (19x48). vervolgt wit met 49—34 met gelijk spel. NATUURLIJK zou Koeperman dit niet hebben gedaan. Immers, en nu gaan we ons dus toespitsen op het positio nele element, dan zien we, dat Koeper man Deslauriers in feite voor de keus laat, óf ver in de verdediging te wor den teruggeworpen met een dodelijke flankaanval op zijn linker vleugel in het vooruitzicht, óf verder te spelen met een krachteloze en formatieloze linker vleugel in een klassiek duel. En dit laatste betekent, dat hij in een tempo spel of in een aanvalsspel terecht komt, maar dat de keus tussen deze twee ge heel in handen van Koeperman is. Welnu, voor de doorsnee dammer is dit een stukje theorie uit de hoge school, wat voor hem wel eeuwig onverteer bare brokken zuilen blijven, maar wat voor Koeperman en dan mogen we hem gerust alle eer geven gewoon gesneden koek is. Koeperman doorgrondt het tempospel J en het aanvalsspel volledig. Deslauriers besloot tot 35. 36—31 17—22; 36. 28x17 21x12: 37. 33—28 12—17; en bleef zitten met de hierboven besproken krachteloze en formatieloze linker vleugel. Wanneer Koeperman dit gedeelte afgewikkeld zou hebben als een tempospel. zou hij in het nadeel zijn ggkomen. Door ,he1 echter terécht af le wikkelen als een aanvalsspel, legde hij de grondslag voor zijn eerste overwinning. De diagramstelling vormt het hoogte punt van deze partij. Wat moet wit nu spelen? Indien: 34. 49-44 (17—22!) 28x17 (llx 31) 36x27 (4-6) 26x17 (23—28) 32x12 (13—18) 12x23 (19x50) met winst. De uitval met 17—22 maakt ook het opspelen van 4034 als 34e zet onmo gelijk. Indien: 34. 43—39 (17—22!) 28x17 (11x31) 26x17a (op 36x27 volgt 23—28! (31—37)!! de pointe. 32x41 (18—22) 17x28 23x45). DEZE NIET ONBEKENDE, maar wel venijnige finesse heeft naar mijn gevoel Deslauriers overzien, toen hij zijn 32e zet speelde. Nu komt Deslauriers voor een moei lijk dilemma. Combinatief zijn verschil lende zetten verhinderd. Er resten wit nog drie zetten, namelijk 34. 363] of 34. 43—39 en dan met de a variant vervolgend, dwz, op de 36e zet terug slaan, met 26x37, of 34. 48—42 te spelen. In deze laatste variant schuilt zelfs ook nog een combinatieve finesse, na melijk 34. 48—42 (17—22) 28x17 (11x31) 26x37. Wanneer zwart nu dam zou ne men met 36. (23—28) 32x12 (13—18) ENGELAND is een van de weinige J landen waar men tot op heden nog vrijwel ongelimiteerd auto's in de lagere prijsklasse van wat wij een ouderwets model noemen, kon verkopen. Toch hebben diverse gro te fabrieken begrepen, dat ook het conservatieve Engelse publiek, en zeer zeker de bewoners van die landen waarheen de Engelse indus trie exporteert, op den duur deze ouderwetse carrosserielijnen niet meer „nemen". Iets nieuws was dus nodig. En zoals ook diverse Amerikaanse fabrieken zich voor hun styling tot Italiaanse carrosseriebouwers hebben gewend, deed ook Austin deze stap en legde aan Pinin Farina de taak voor een to taal nieuwe carrosserie te ontwerpen op het chassis van de kleine A 35. Dit was een niet geringe opdracht. Want ik heb al meer betoogd dat het ontwerpen van een kleine auto heel wat moeilijker is dan een grote. Niet alleen moest het uiterlijk met behoud van dezelfde chassis-afmetingen geheel modern en van een uitzonderlijk vlot te stijl zijn, maar ook moest de ruim te voor de inzittenden en de bagage ruimte groter en ruimer zijn dan bij andere wagens in deze kleine klasse. Wel nu, Farina zou niet de artiest geweest zijn, die hij is, als hij niet met deze opgave voortreffelijk was geslaagd. Want de nieuwe A 40 zou ik zeker wel een succes willen noemen, j Vanaf de brede radiator-grille tot aan de hoekig afgewerkte achterzijde met een enorm groot achtervenster is al les geheel nieuw. SPECIAAL deze achterbouw, waarbij de constructie zódanig is. dat de grote en diepe kofferruimte tot binnen in de wagen doorloopt en de slechts zeer weinig dalende daklijn zich tot ver voorbij de achterzitplaatsen voort zet, geeft aan de wagen ondanks zijn korte wielbasis tóch een mooie ge strekte en slanke lijn. Deze lijn wordt geaccentueerd door een van koplamp tot achterlicht lopende pontonvorm en een kaarsrechte chroombies van de koplamp tot de achterzijde van het zeer grote portier. Door de nieuwe carrosseriebouw wordt bereikt, dat niet alleen uitzicht en binnenruimte ver rassend groot zijn, maar ook dat op de achterbank zelfs zeer lange volivas- senen volop hoofd- en beenruimte hebben. Achter de achterbank is een zeiltje gespannen dat na verwijderen toegang geeft tot de bagageruimte. Op dit zeil kan men allerlei kleine baga ge meenemen. Wil men zeer veel ba gage meenemen, dan kan men de ach terbank nog naar voren klappen. OMSCHRIJVING Horizontaal: 1. mondwater: 5. iets niet doen; 11. wijnsoort; 15. snaarinstrument; 17. heilig Boek; 18. godheid; 19. zonder leugen of bedrog; 21. hof grappenmaker; 22. goedertiè'reïiheid; 23. kaartterm; 24. modegek; 26. zangstem; 27. staat op het dak; 28. kinderspeelgoed; 30. overloop in gang; 31. onbep. vnw.; 33. dik; 35. gebladerte; 38. oude lengtemaat; 40. he vig; 41. klein soort paard; 43. hoofddek- DEN HAAG. „De sport iverd aan zichzelf overgelaten. In een land, waar bijna iedere vakman een examen moet afleggen om in zijn vak erkend te worden, is men nog niet gekomen tot een afgeronde taakomschrijving van de jeugdsportleider, laat staan, dat men een behoorlijke opleiding in het leven riep. In een land, waar elke krent ge wogen en geregistreerd is, blijkt liet niet mogelijk, bij benadering vast te stellen, wat de ogenblikkelijke be hoefte aan sportvelden en -zalen over het gehele land is. In een land, waar elke druppel water geleid wordt door een ingenieus kanalenstelsel, laat men een der machtigste middelen, om de volgende generatie te vormen, verkommeren Dit wordt gezegd in de samenvat ting van de sportnota, van het Neder- landsch. Olympisch Comité, die dezer dagen aan de regering, volksvertegen woordiging en andere belanghebben den is verzonden. Nadrukkelijk wordt gesteld, dat zij niet bedoeld is als een stuk, dat in de plaats moet komen van de sportnota, wel ke door de regering is toegezegd. De nota in haar beperkte opzet ls meer bedoeld als een bijdrage van de zijde van de sportorganisaties om de discussie op gang te brengen. De regeringsnota zal deze discussie meer diepgang moeten geven en haar verschijning zal dan ook door het N.O.C. van harte worden toegejuicht. In een uitgebreid hoofdstuk algemene beschouwingen, waarin dieper wordt in gegaan op o.a. de levensbeschouwelijke zijde van de sport, de sport en de volks gezondheid en de maatschappelijke bete kenis van de sport, behandelt de nota verder de organisatie, financiering en ontwikkeling van de sport en lichame lijke opvoeding in enkele nabuurlanden. Daarbij wordt een opsomming gegeven van sportaccommodaties (speelvelden, sporthallen, zwembaden, enz.), een over zicht gegeven van de opleiding van sportleraren en leraren lichamelijke op voeding en in het kort het gymnastiek onderwijs besproken. die een noodlijdendheid van de sport- beweging hebben, veroorzaakt. De kosten kunnen bij lange na niet meer door de sportbeoefenaren zelf worden opgebracht en in tegenstelling tot bijvoorbeeld de jeugdorganisaties, bleven de sportorgani saties tot nu toe van ruime overheids subsidies verstoken. Uit een overzicht van het Centraal Bu reau voor de Statistiek inzake de over heidsuitgaven en -inkomsten, betreffen de de lichamelijke opvoeding en sport buiten schoolverband over 1948195-5, worden o.a. de conclusies getrokken, dat de overheidsinvesteringen in die perio de belangrijk zijn toegenomen, de gemeen, ten hebben in belangrijke mate de over heidsuitgaven op dit gebied voor hun re kening genomen en o.m. indirecte sub sidies verleend door de aanleg van sport velden. De vermakelijkheidsbelasting op sportwedstrijden is over het. algemeen ge ringer geweest, dan veelal wordt veron dersteld (in 19552,7 miljoen gulden) Nochtans wordt deze laatste fiscale druk niet gering geacht. Meer begrip De Nederlandse krui sers De Ruyter en De Zeven Provinciën zul len uitgerust worden met een nieuwe bewa pening. Op het achter schip van elke kruiser komen twee batterijen voor het lanceren van luchtdoelpro j ectielen van het type-Terrier in dubbele opstelling en zoeklichtvormige gelei dingsradar in de plaats van twee torens, elk met twee stukken van 15 cm. Op deze teke ning,, die ontleend is aan het jongste num mer van het maandblad Onze Vloot, is de nieuwe situatie duidelijk weer gegeven. Op elke kruiser blij- ven dan nog vier stuk ken volautomatisch snelvuurgesehut van 15 cm tegen zee- en lucht doelen over. De modernisering van de bewapening der krui sers geschiedt met Ame rikaanse hulp/ Waar de nota de huidige subsidiëring van de sport behandelt, blijkt, dat i" 1958 de verschillende jeugdorganisaties een rijke subsidie ontvingen, die ruim 13 keer zo groot was, als het aan de sportbonden verleende bedrag. Hoewel de financiële nood van de sport in Nederland zeer hoog is, vragen de bon den niet in de eerste plaats om vaste be dragen in geld, waardoor deelneming aan internationale ontmoetingen mogelijk wordt gemaakt of prestaties kunnen wor den verbeterd, maar vóór alles om meer aandacht, zeer juist gerichte belangstel ling en meer begrip. Algemeen leeft het inzicht bij de sport bonden, dat de overhèid naar vermogen de mogelijkheid dient te scheppen voor een zinvolle sportbeoefening, zonder op het terrein van de organisatie ervan te komen. Vele sportbonden menen, dat een na tionale sporttoto de oplossing zou kun nen brengen; alle bonden echter wijzen op de waarde van de vorming voor de jeugd. W ensen In een apart hoofdstuk (taken en rea lisering van behoeften) worden de wen sen en behoeften van de verschillende organisatie omschreven. In de hota wordt gememoreerd, dat se dert 1921 van vele zijden op de noódza- kelijkheid van de instelling van een doc toraat in de lichamelijke opvoeding is ge wezen. De samenstellers wijzen er daar bij op, dat een universitair studiecentrum sel; 44 voorzetsel; 45. onderwereld; 47. graan: 49. erg; 50. onderscheidingsteken uitgereikt a. officieren; 51. halm; 52. veerkracht; 53. pers. vnw.; 55. aanw. vnw.; 56. voegwoord; 57. afgelegen; 59. kloosterlinge: 60. geleiachtige stof; 62 voedsel: 63. verblijven: 65. soepel; 67. rustplaats; 68. door redenering aanto nen; 69. schrijfgerei; 71 aanbieding; 72. voorzetsel; 73. slede: 75. insekt; 77. blamvgrauw hard gesteente: 79. schelle kreet; 81. beschroomd; 83. iets in ge bruik afstaan; 84. werkelijk: 86. laten zien; 87. ontploffingsgeluid: 88. zoetwa tervis; 89. smalle strook. Verticaal: 1. lornuis; 2. leefregel; 3. krijg; 4. uitbundige pret; 6. Lat. voor zetsel; 7. streep; 8. openbare slacht-j plaats; 9. voorzetsel: 10. maat; 11. nacht, kledij; 12. oud krijgstuig; 13. gissen; 14. eetlust; 16.1ichaam; 18. derhalve; 20. be dehuisje a.d. weg 22. snelle loop; 25. voorzetsel; 26. dansfeest; 29. durf; 31. voorzetsel; 32. administreren; 34. tronen; 36. hoogachten: 37. onbebouwd veld; 39 onderwijzen; 41. smaden; 42. sein; 44. borrel (gemeenz.); 46. water doorlaten 47. steen; 48. gevangenis (gemeenz.); 49. onderdompeling; 54. soort gesteente: 57. lor; 58. opstandeling; 60. genieting- 61. deel v.d. mond; 63. districtshoofd op Java: 64. keurig; 65. stremsel; 66. teken v.d. dierenriem; 67. gezellig pra ten; 70. iem. aanzoeken tot iets; 71. steunhout: 72. laag; 74. ijzeren mondstuk v.e. paard; 76. luchtig onderkomen: 78. opstootje: 79. touw om iets aan vast te leggen: 80. Bijbelse figuur; 82. insekten- eter; 84. afkorting; 85. bergplaats. OPLOSSING Horizontaal: 1. heide; 5. inleg- 8. pacht; 12. dolen; 14. edoch; 16. driest' 18. fel: 20. arrest; 22. roos; 23. uniform- 26. emoe; 27. ako; 28. kiel; 29. veeg: 31- 'e1;o 32. eten; 34. pegel; 36. lies; 38. N.N.; 39. nat; 41. ter: 42. wan; 43. af; 45. lepel; 47. gesel; 49. lier; 50. iegelijk; 51. noot: 52. agens; 54. nerts; 56. nr 58. iet; 59. tijk; 61. nee; 62. ds; 63. oven- 8o. zeker; 67. unie; 69. nel; 70. spek; 72. beek; 74. ego: 76. idee: 78. reebout: 80. omen: 81. heitje; 83. non; 84. eiland' 86. Erato; 88. trein; 89. leren: 90 fagot- 91. reder. Verticaal: 1. hydra; 2. idioot; 3. does; 4. els; 5. in; 6. lief; 7. ge; 8. por; 9. acre; 10. chemie; 11. titel; 33. etui; 15. dame; 17. roken 18. filet: 19. lover- 21 soesa; 24. nep; 25. rel; 28. knap; 30. glas: 33. energie; 35. gemelijk; 37. in enten; 38. nylon; 40. teint; 42. weken; 44. fitas; 45. Lea; 46. les; 47. gijn; 48. los; o3. eens; 55. reuk; 57. roede: 59 teken: 60. kebon; 62. degen; 64. vleier; 65. zee; 66. reu; 68. iemand; 69. nihil: 71. pret; 73. eter: 75. onder; 77. etre; 79. borg 80. olie; 82. jan: 85. ier; 87. of; 88. t.t. Motor en versnellingsbak, alsmede dashboard-layout en stuur zijn dezelf de als van de A 35, die in productie blijft. De twee voorzittingen zijn geluk kig zeer ruim van afmeting en geven een steun tot hoog in de rug. Direct achter het dungerande stuurwiel be vindt zich een klein instrumentenpa neel met een duidelijke en grote snel heidsmeter, waaronder benzinemeter, oliecontrölelichtje en richting wij zer- contröle. Rechts daarvan bevinden zich de knoppen van ruitenwisser, rich- tinglichten en dashboardlicht. HET stuurwiel met twee spaken is „diep" en langs het gehele dash board strekt zich een dikke schuim rubber stootrand uit. Een zeer goed geplaatste switch voor de verlichting komt precies onder het bereik van de rechterhand aan het stuurwiel. On der het gehele dashboard is een die pe bergplank voor allerlei pakjes en kleine bagage en voorts is er een die pe dashboard-kast. De beide stoeltjes klappen naar vo ren. De pedalen zijn hangend; direct onder het bereik van de rechterhand slechts een handbreedte van het stuur, bevindt zich de versnellingshandle, die zich op een uitbouw van de bak be vindt. Niet alleen is het uiterlijk van de A 40 bijzonder aantrekkelijk» maar ook de stuur» en rijkwaliteiten beant woorden aan hoge verwachtingen. De bekende BMC motor van 948 cc (wel bekend uit de Morris en de Austin Healy Sprite) laat kruissnelheden van rond de 100 km gemakkelijk toe. En het toerental loopt zó vlot op, dat het gebruik van de versnellingsbak met de uitzonderlijk prettige schakeling een plezier op zichzelf is. Speciaal de 2e en 3e versnelling zijn in het verkeer zeer bruikbaar en in 3 kan men rus tig tot 80 doortrekken. In de lagere versnellingen produceert de bak een beslist niet onaangenaam tandwielge- zoem. Gezien het lage gewicht is de acce leratie goed. De besturing is licht en vrij direct, terwijl de ligging zódanig is, dat alle soorten bochten met be trekkelijk grote snelheid genomen kun nen worden. Op slechte wegen liet m.i. de voorschokbreking wat te wen sen over. Naar mijn mening zijn de schokbrekers te klein van afmeting en constructie voor andere dan Engelse wegen. DE topsnelheid ligt bij ca. 120 km per uur. Het remsysteem komt een woord van lof toe. Dit is werkelijk bijzon der goed. De voorremmen hebben een grotere diameter dan de achterrém- men, maar het is mij volkomen onbe grijpelijk, waarom men steeds vast houdt aan het volledig verouderde sys teem van een mechanische bediening van de achterremmen. Dit is toch al wel ca. 20 jaar uit de tijd. De bedie ning voor is uiteraard hydraulisch. De A 40 bleek, ook op langere toch ten, een bijzonder prettige wagen te zijn, waarmee wij hoge gemiddelden konden maken. Op het gebied van de kleine perso nenwagen is de A 40 een grote stap vooruit en de mooie en vlotte carros serie had veel bekijks. Ongetwijfeld is hij de voorloper van een nieuwe ten dens in de bouw van de kleine per sonenauto. ROAD-TEST No. 123 GEGEVENS: Merk: Austin. Type: 7 A 40. Model: Saloon Motorinhoud: 1 948 cc. Boring: 62.9 mm. Slag: 76.2 mm. Aantal cilinders: 4. Kleppen: Kopkleppen. Vermogen: 34 pk. Ge wicht van de wagen: 725 kg. Wegen belasting 16.per 3 maanden. Aan tal versnellingen: 4. Schakeling: nor maal op bak. Bandenmaat 5.2o x 13. Merk banden: Dunlop tubeless. Druk vóór: 22 lbs., achter: 24 lbs. Remmen: Hydraulisch. Elektrische installatie: 12 v. Inhoud tank: 27.3 1. Afmetingen. Lengte: 369 cm. Breed te*. 151 cm. Hoogte: 144 cm. Wielbasis: 211 cm. Spoorbreedte vóór: 121 cm, achter: 119 cm. VERBRUIK: Benzine: 16 km op PRIJS: 7225.—Importeur: Fa. R. S. Stokvis Zn. Adres: Heiman Dullaertplein 2, Rotterdam DIVERSEN: Motor: 8/9. Versnel lingsbak: 8. Acceleratie: 8. Remmen: Vering: 7/8. Wegligging: 8. Corn- tort: 8/9. Afwerking: 7/8. Besturing: 8. Zonder kachel 6975.—. tevens het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de sport en de licha- melijke opvoeding zou kunnen steunen. Ten aanzien van de fmanciermg blijkt Nederland heefi op dit punt nog een uit de nota. dat m landen als Denemar- achterstand op het buitenland, ken. Zweden, Oostenrijk en Zwitserland grote bedragen beschikbaar komen uit de inkomsten van de sport-toto. In Frank rijk, Oostenrijk. Zweden (sinds 1914) en Zwitserland worden door de overheid be langrijke subsidies verstrekt, terwijl in Engeland de steun vooral komt van de zijde van hét bedrijfsleven. Niet meer te dragen Over de situatie in Nederland wordt gezegd, dat het sterk gestegen algemene kostenniveau, de grote uitbreiding van de sportbeoefening door de jeugd en de moderne ontwikkeling van de- taak-, opvatting van d» bonden (aotoi'sm zijn, In alle uitingsvormen Resumerend zeggen de samenstellers, dat de betekenis van de sport zowel in haar spel- als in haar wedstrijdkarakter ligt. Zij zijn daarom van oordeel, dat de wedstrijd- en recordsport met haar spec taculaire uitingsvormen evenzeer van be tekenis zijn als de pretentieloze sport beoefening der honderdduizenden. Sport is een verlengstuk van het mo derne maatschappijbeeld en daarom is het noodzakelijk deze sportbeoefening te beoordelen zowel naar de record- en de kijksport'-al*- n»ar haar vormende waar-; de,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 7