W' M.O. in nood GROOTSTE TEXTIELFABRIEK YAN ONS LAND EEN EEUW OUD RECEPTEN VA) EEN WEENSE CHEFKOK De weverij in vol bedrijf I TOEN Zwervers met e lonen reis om de wereld met de keukenpan Burgemeester wil bemiddelen Sleperswagens in ultra-modern bedrijf deel D1 Smoezelige boekjes Inheemse hulp ballpoints Noodzaak Baggeraars en slepers zwerven samen door de wereld i Aiié^dote§ Koninklijk bezoek Ultramodern Rijbewijs in België TITO OP BEZOEK MIN [STER CALS: MEER LEERLINGEN DAN VERWACHT Het HEIERSCONFLICT ZEEUWSCH DAGBLAD Pag. 9 e Het „harF van het Sliedrechtse 1P Tm P al"V 'dsbureau; links de heer Visser, r .A+c rlft V»nor Mtncpian on inccon r.jbts de heer '-«jngejan, en tussen hen ir t"«e baggeraars, die een nieuw karwei zoeken. Bed rij f s- leiders op klompen door Barend Maaskant DE GUNSTIGE arbeidsproduktiviteit, de gunstige Neder landse valuta ten opzichte var» die der mededingers en de durf der ondernemers,om technische zowel als econo mische risico's te nernen. Dit zijn de factoren, die de heer S. E. Jongejan van het Sliedrechtse arbeidsbureau enkele jaren ge leden opsomde in het Sociaal Maandblad Arbeid, waarom Nederland op de wereldmarkt een niet te onderschatten concurrent kan blijven. Zij zijn ook nu onverminderd van kracht. De aannemers, die nu ook in Den Haag en elders gevestigd zijn, komen oorspronkelijk allemaal uit Sliedrecht, vertelt de heer Adriaan Volker. De arbeiders wonen er merendêels nog. Dat is dan ook ,,die man op klom-' pen, met een pruim achter de kie-i zen, wiens schoolopleiding niet ver-: der is gegaan dan de hoogste klas van de dorpsschool, die dan tochj maar bedrijfsleider van een fabriek' is, die anderhalf miljoen gulden aan bouw heeft gekost enhij kan het", zoals ir. M. C. Fritzlin van Volker het eens uitdrukte. |IT beeld kali dan zo worden aangevuld, dat de jongere men sen misschien liever een gerolde si garet in een mondhoek laten hangen en dat de bagger-" fabriek" nu soms' enkele malen duurder is. Maar het' beeld blijft hetzelfde. Het is de op zijn ervaring berustende kennis, waar om het werktuig zó gesteld wordt, dat de juiste dikte van de snee, de snij- snelheid en de snijhoek verkregen wordt. Hij bepaalt ook hoe groot de snelheid van voortbeweging moet zijn en de verplaatsing. Een baggerwerk- tuig beweegt zich namelijk niet. in een rechte lijn, maar het gedeelte, waar het graaf- of zuigapparaat is beves tigd. zwaait van links naar rechts en omgekeerd. Als ware het een ro botmaaier met enorme zeis. Al die punten werken samen om de voort gang van het karwei te becijferen. Uitvoerders hebben een ongelooflijk geheugen voor de aard en gesteldheid van grondsoorten, die zij in de loop van tientallen jaren tegen gekomen zijn. Velen houden er aantekening van in smoezelige notitieboekjes. Derge lijke gegevens bezitten de aanne mers ook, maar omdat baggeraars niet zelden van werkgever verande ren. bewaren zij ze zelf ook. Zij schrijven meer op. Sommigen hebben de vaste gewoonte (Floor de Ruiter vermeldt het bv. in het waar heidsgetrouwe levensverhaal over Wil lem Vermeulen) om de fouten, die zij aan een werkschip ontdekken, op te tekenen om die bij een volgende bouwopdracht te vermijden: Als man van de praktijk had Vermeulen op veel dingen een andere kijk dan de ingenieurs van de werf. Dat dit geen diko'oenerij is, getuigde ir. Fritzlin. Verbeteringen op een nieuw schip ge schieden meestal dank zij de ervaring van de schipper op het oude. fc V» 0ED materieel en prima vak- lieden zijn nochtans niet vol doende om in een ver land aan het (Advertentie) 'n Ideaal bezit, 'n blijvend geschenk dl èejte werk te gaan. Vrijwel altijd moet er gebruik gemaakt worden van in heemse hulpkrachten, omdat het be stek dit voorschrijft. Daarom is liet aantal Nederlanders, dat bü een ka pitaal werk betrokken is, maar be trekkelijk klein. Bij de constructie van het materieel wordt daarmee re kening gehouden. De slijkopzuiger, die in 1955 voor Zanen Verstoep naar Irak ging, kon door twee n^an be diend worden. Omdat in het 'huiten- land dag en nacht gewerkt kan wor den ("aangezien daar de c.a.o. niet van kracht is) behoefden slechts vier mensen alleen voor dit kapitale werk uitgezonden te worden. Er zijn evenwel ook landen, waar de aannemers niet zonder meer aan het werk kunnen tijgen. Men moet vaak noodgedwongen om de woor den van de heer Jongejan te gebrui ken een combinatie aangaan met een firma, gevestigd in het land van het werkobject, om met de vlag van zulk een firma de nationaliteit van de feitelijke uitvoerders te dekken. Zelfs zijn er landen, waar een Ne derlands bedrijf niet aan de gang mag, maar wel als er een dochteronderne ming gesticht wordt. Dit is bv. in En geland het geval. Vóór 1928 kon er voor 100 pet. met Nederlandse krach ten gewerkt worden nu alleen met Nederlands „kader" in dienst van de dochtermaatschappij, die geheel op Britse leest geschoeid moet zijn, der halve ook met een Brits meerder heidsaandeel in het kapitaal. De En gelse baggerbedrijven hebben elk jaar een dinertje, weet de heer Adriaan Volker, maar de aanzittenden zijn voor driekwart Nederlanders. Zijn alle moeilijkheden toch over wonnen, die de „beschermende maat regelen op de werkenmarkt" veroor zaken, dan kan het materieel ver scheept worden. En nu is het bijzon der interessant, dat onze baggeraars in de tweede helft van de vorige eeuw de stoot hebben gegeven tot de op komst van de Nederlandse zeesleep vaart. Zonder de transporten van bag- germaterieel zou Nederland ook aan zeesleepvaart hebben gedaan, maar dank zij deze opdrachten heeft deze bedrijvigheid een grote vlucht kunnen nemen. VÓÓR 1923 vooral vormden bag- gervaartuigen de hoofdmoot van het sleepwerk: rond 75 pet. Na dit jaar zijn de sleepdiensten begon nen sleepboten op strategische punten op en rondom de Atlantische Oceaan en de Noordzee te stationeren. Op de ze manier is het bergen van in nood verkerende schepen sterk toegenomen. Uit praktische en economische nood zaak hebben de baggeraars en de slepers elkaar gevonden. De eersten zwierven al over de wereld om ha vens, kaden en pieren te maken te Buenos Aires was er omstreeks 1890 een Nederlandse school voor kinderen van arbeiders bij bagger- werken toen de nog kleine, met een gering vermogen uitgeruste sleep boten zich moesten beperken tot het naar binnen en buiten brengen van zeeschepen. Een enkele maal hadden de bagger bedrijven hun materieel gedemonteerd met Vrachtschepen laten verschepen. Het monteren te bestemder plaatse stuitte echter op grote m'oeilijkheden, omdat er geen goede ontschepingsge legenheid was. Voor de baggeraars werd evenwel steeds klemmender de vraag: Hoe krijgen wij baggermo lens en bakken ter plaatse? Voor de sleepdiensten was het even min eenvoudig. Omstreeks 1880 waren de Nederlanders met de zeesleepvaart begonnen. Korte reizen nog naar Huil, Londen en Boulogne maar toch nog zo opzienbarend, dat een sleepbootkapitein uit die jaren drie dagen verlof vroeg om afscheid te ne-i men van zijn familie, toen hij een reisj naar Huil zou gaan ondernemen! Hl fET jaar 1892 beschouwt men echter als het begin van de Nederlandse zeesleepvaart. Toen kwa men twee „echte" boten voor sleep werk voor „lange" trajecten elk met een machinevermogen van 750 pk in de vaart. De Oostzee was in hetzelfde jaar de eerste, die een bag germolen van Rotterdam naar Cadiz bracht. Voor 1892 ten einde was, wa ren nog 35 stuks baggermaterieel over zee vervoerd. Daarop volgde ale wisselwerking met aan de ene kant de baggerbedrij ven, die allengs groter materieel lie ten bouwen en aan de andere zijde de slepers, die het enig juiste ant woord gaven door grotere en sterkere boten op stapel te zetten. De slepers overvleugelden daarmee de Engelsen, die reeds in 1860 baggermaterieel naar Spanje brachten. Bij gebrek aan ander* gegevens moet ik mij beperken tot de (veelzeg gende) cijfers vanL. Smit en Co's in ternationale sleepdienst te Rotterdam. Deze sleepte sinds 1892 rond 3000 bag germolens, zuigers en baggerbakken, waarvan alleen na de jongste wereld oorlog circa 1150 stuks. Verreweg het grootste deel was altijd Nederlands materieel. Ook dit voorbeeld toont aan, dat het exclusieve baggerbedrijf een waarde volle bijdrage levert tot het bevorde ren van de goede naam van Neder land in de wereld. Over de mening van de lieer Jongejan, „dat ook in het baggerbedrijf het welvaartsstre- ven in deze materialistische tijd ont aard is in louter jacht naar aards slijk" zoals hij het met een aar dige woordspeling zegt in een slotar tikel. IE ,in de Bothof straat in Enschede haast heeft, die moet niet in een auto gaan zitten. Want dan loopt hij de kans te laat te ko men. Maar de oorzaak van zijn vertraging zal hem, als hij over het juiste gevoel voor traditie beschikt, een milde glimlach ontlokken. Tien tegen een is het een sleperswagen van Van HéeK Co., stapvoets getrokken door een fraai opgetuigd paard, die hem de weg een wijle verspert. Voor Van Heek Co. n.v., honderd jaar en zojuist Koninklijk geworden, is het tempo van de drie nog uit een kleurrijk verleden overgebleven paar den allang niet toonaangevend meer. Uit de zaak, die Hendrik Jan en Her man van Heek op 1 januari 3859 op richtten, is in een eeuw tijds een van de grootste textielfabrieken van ons land gegroeid met een uiterst modern produktie-apparaat en een vooruitstre vend sociaal klimaat. Deze gebroeders warea lie te eer ste telgen van het geslacht Heek, die zich li de textiel bega— Cl at ge beurde zo'n 80 jaar eerder Jen- drik Jar van Ie-':, afkomstig if sen herberg m 3 4..en. :ich in Enschede ves tigde als koopman in linnen. Wie de tegenwoordige oudste directeur, de heer H. B. N. Ledeboer van wie ee-n voorouder rond een euw geleden in de familie Van Heek trouwde, aan het pra ten krijgt over de wederwaardigheder van hei bedr ,jf in de loop der tijden, kan wel een pa aardige anecdotes ho ren. De voorvaderen waren nog al on dernemend en dachten er goed aan te doen aan het eind van de vorige eeuw een schip te charteren om de katoentjes zelf naar de tropen te vervoeren. Maar bij Aden leed het zaakje volslagen schip breuk en men staakte toen de eigec verscheping maar. Ook heeft men nog eens pogingen gedaan om in Lancashire een kolenmijn te gaan exploiteren. Ge worden is het echter nooit iets. Toen wijlen prins Hendrik ki 1907 sa men met koningin Wilhelmina Van Heek Co een bezoek bracht, stond hij niet zozeer versteld van een produktie van 100.000 moltondekens in de week, maar wel van het feit dat men er in slaagde die in de kortst mogelijke tijd ook af te zetten. Het paradepaardje van Van Heek is Co is op het ogenblik haar ultramoderne volautomatische weverij met meer dan 500 getouwen, T.N.O. heeft zich moeite gegeven voor een zo gering mogelijk la waai en het stof wordt er zoveel moge lijk uit de lucht gezuiverd. Ook heeft men op dit gebied mogen profiteren van de ervaring van concurrenten- Van Heek Co. n.v. beslaat in haar produktie het hele gamma der katoen industrie, van het allergrofste (dweilen) tot het allerfijnste (poplins). Daarnaast heeft men nog een wollenstoffenbedrijf. 2400 man personeel dragen elke week, ieder op zijn terrein, hun steentje bij tot een produktie van 700.000 m2 weefsel. VOLGENDE KEER:' AMSTERDAM (ANP). Het gerechts hof te Amsterdam heeft gisteren de 69- jarige Amsterdams» pensionhouder R. M. M. in hoger beroep veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf. Enkele maan den geleden heeft de man zijn 59-jarige vrouw met een breekijzer op het hoofd geslagen. Volgens M. zelf zouden haar bloedende wonden ontstaan zijn door een val van een trap. BRUSSEL (A.P. - Als het wetsont werp van de Belgische afgevaardigde van de Christelijke Volkspartij G. Gil les de Pelichy wordt goedgekeurd, zal binnenkort ook in België een rijbewijs voor automobilisten verpljclit worden ge steld. Tot nu toe kon. iedereen met een auto rijden, als hij achttien jaar was en we genbelasting betaalde. Het wetsontwerp wil van de huidige autobezitters nog geen rijbewijs eisen, doch wel van degenen die voor het eerst gaan autorijden. BELGRADO (AP) President Tito van Zuidslavië zal in december een be zoek brengen aan Indonesië, aldus is gisteren officieel in Belgrado bekend gemaakt. Hij zal ook Indië en de Ver enigde Arabische republiek bezoeken. Verwacht wordt dat Tito meteen na de nationale feestdag van 29 november op reis zal gaan. JA in gedachten zit ik weer: Am Fran- ziskanerplatzom duidelijker te zijn: ik breng een bezoek aan de chefkok van dit etablissement en laat mij uitvoe rig inlichten over een paar specialiteiten van zijn Weense kookkunstHij is vrien delijk en geduldig in zijn uitleg zoals trouwens de meeste Weners zijn, en als ik hem verlaat ben ik in het bezit van een aantal echte gezellige Weense recepten, waarvan ik u er hier een paar zal beschrij ven. En dan mag ik wel beginnen met de WIENER KARTOFFELSUPPE (Aardappelsoep): voor vier personen hebt ge nodig: plm. 1% pond aardappelen, 1 grote peen, U selderijknol, 1 ons champignons (uit blik), 65 gr. margarine, vet of boter, twee volle eetlepels bloem. Ui 1 water, zout, peper en een wolkje paprikapoeder naar smaak. Snijd de ingrediënten behalve de champignons in dobbelsteentjes en fruit ze goudgeel in de margarine. Doe er dan de in plakjes gesneden cham pignons bij en strooi er de bloem overheen. Roer deze massa door elkaar en giet er het intussen heet geworden water op. Laat aan de kook komen en reken dan nog plm. 14 uur voor het gaar worden. Strooi er zout, peper en paprikapoeder op en bedenk wel, dat deze soep er het prettigste, en vooral aan trekkelijkste uitziet, als de blokjes aardappel niet verkookt zijn. maar inderdaad nog in de vorm van blokjes aanwezig zijn. Voor het opdienen strooit u er enige eetlepels gehakt groen peterselie of selderijgroen in. Afgezien van de frisse kleur, geeft ge uzelf daarmee no" een extra scheut vitamine C En na deze soepinleiding zou ik met u een ver rukkelijke Saftgulyas willen bekijken SAPPIGE GOE- LASJ: alweer voor vier personen: vraag aan uw slager plm. 6 ons mals rund vlees enigszins doorregen en vooral niet taai. Een stuk van de rib is bijzonder ge schikt, maar ook runderlappen doen het goed, 6 ons uien, 10 gr. verse rode paprika, 1 ons mar garine of vet. 1 eetlepel bloem en indien ge het kunt krijgen een theelepel kummel. Verder zijn hierin eigenlijk onmisbaar het gestampte teentje knof look. een snuifje marjolein (gedroogd) en zout naar smaak. door MICKY WOODHOUSE Het vlees wordt in kleine stukjes ge sneden; ter grootte van een klein dob belsteentje. De uien snijdt ge eerst in piakken en vervolgens in sliertjes. Laat allereerst de uien in uw marga rine of vel (dit kan veel meer hitte verdragen en maakt de uien gauwer goudbruin!) goudbruin bakken en als dit gebeurd is, doet ge er de papri ka bij en blust dit hete gedoe met een klein wolkje azijn en een eetlepel water. Nu doet ge er het vlees bij met alle andere ingrediënten behalve de bloem en laat kleur krijgen. Dê bloem hebt ge apart gehouden en die Strooit ge er nu ook op. Goed door roeren en net zoveel water bijgieten. als nodig blijkt te zijn om uw goelasj gaar te laten stoven.... en toch niet aan te laten zetten. Daarentegen mag het vlees ook niet in een bad rond drijven. De kunst van het toebereiden ligt hierin: er moet net genoeg vocht op gegoten worden om er een smeuïge iet wat gebonden massa van te maken, die er roze-rood-bruin uitziet en geurig ruiktlaat staan smaakt. Het lekkerste serveert ge hierbij: gekookte aardappelen, die ge alvo rens ze op te dienen, royaal met ge hakte peterselie bestrooit. En tot slot van dit Weense etentje een heerlijk toetje! KAISERSCHMARKN: 4 personen vragen: 4 eieren, die ge met 60 gr. suiker en de helft van 1/8 1 room of koffiemelk met 50 gr. bloem, 50 gr. rozijnen en een mespuntje zout luch tig door elkaar klopt. In een grote koe- kepan laat ge plm. een half ons room boter goudgeel en heet worden en giet uw beslag hierop. Laat gedurende 15 minuten „stollen" en gaar worden. Dit bereikt ge het gemakkelijkste door de pan heen en weer te blijven schudden, soms op hoge vlam. soms op lagere. Dat hangt af van het al of niet te vlug bruinworden /an de onderkant van uw kunstwerk. Ge controleert dit, door met een pan- nekoekmes, de zijkanten op te lichten en vlug een kijkje eronder tene men. Laat hel vochtige bovengedeelte, bij dit oplichten van de zijkanten, er tege lijk onder glijden. Als de bovenkant gestold maar vooral niet uitgedroogd is, scheurt ge alsof ge in een aanval van woede geraakt de pannekoek in stuk jes (plm. 3 centimeter ii. het vierkant) en serveert deze, liggend in een war me schaal, dun bedekt met abrikozen jam. De „zoete smullers" vragen er mis schien nog wat suiker bij en de lief hebber van een „aangeschoten" re cept giet er wat verlegen een wolkje rum overheen, dal hij mis schien nog wel aansteekt ook (flam beren). Ziezo, dit was ons Weens uitstapje, wel bekome het ul Van onze Haagse redactie DEN HAAG De situatie waarin het middelbaar onderwijs zich bevindt en ook in de eerstkomende jaren nog zal blijven is zo zorgelijk, dat slechts met de uiterste krachtsinspan ning aan de moeilijkheden het hoofd is te bieden. De aantallen leerlingen blijven boven verwachting stijgen en er zijn niet voldoende leraren om ben op te vangen. Dit deelt minister Cals mee. aan de Tweede Kamer in een voorlopige prog nose over het middelbaar onderwijs voor de jaren 1959 tot 1961. In 1954 heêft de commissie v.h.m.o. bepaalde voorspellin gen gedaan over het aantal te verwach ten leerlingen en de behoefte aan leraren. Het blijkt dat deze verwachtingen nog aan de lage kant zijn geweest en dat de golf, die thans aan de voet van het mid delbaar onderwijs klotst, hoger stijgt dan ooit voorspeld. Nog slechter Voor de jaren 1959, 1960 en 1961 komt minister Cals thans tot de raming van respectievelijk 161.000, 173.000 en 182.000 leerlingen. Met deze raming en de klasse- deler heeft de minister voor de komende drie jaar ook het vereiste aantal lerarén berekend en wel op 10.400, 10.900 en 11.300. Aan bevoegde leraren zijn naar schatting in die tijd slechts 7200, 7400 en 7700 man ter beschikking, zodat de be voegdheidssituatie bij het middelbaar onderwijs in de komende jaren nog aan zienlijk slechter zal worden. Van een tekort van 2200 in 1958 zal dit oplopen tot 3600 in 1961. Lichtpunt De minister spreekt nu alleen over de bevoegde leraren, maar, Zegt hij, ik zóu de vele bezitters Van een kandidaats diploma of een middelbare akte a tekort doen, die hoewel niet volledig bevoegd, met grote deskundigheid en toewijding helpen de moeilijke toestand het hoofd te bieden. De enige lichtpunten, die minister Cals kan aanwijzen, zijn de stijging van de cijfers der toelating tot de universiteiten, de gunstige invloed van de studietoelagen en de resultaten van de voorlichtingsactie. AMSTERDAM (ANP) Burge meester mr. G. van Hall van Amster dam wil bemiddelen in het Amsterdam se heiersconfliet. Hij heeft zich daartoe gisteren in een onderhoud met dé voorzitters van de landelijke federaties van .heiwerkers en de Amsterdamse organisatie van heiers Broederschap bereid verklaard Hij heeft als voor waarde gesteld dat de slakende heiers het werk hervatten. Morgenochtend zal op een ledenver gadering van Broederschap het voor stel tot hervatting van het werk op basis van het CAO-uurloon plus 25 próeënt Worden beslist, Wordt dat aan genomen, dan zal de burgemeester be middelingspogingen doen bij de be trokken instanties in Den Haag en kan dinsdag of woensdag het werk worde» herv»t. Zaterdag 22 a^fetnber 1958

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 9