In de keuken van zijn vrouw bouwt
MICHELE CONTI
automodellen
HOBBY VAN JONGE ITALIAAN BASIS
VAN EEN ENORM SUCCES
Pinguïns als HEREN naar Noordpool
Assurantie van beeldbuis in
praktijk onmogelijl
Maandag 17 november 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 5
Ontstaan van een
Ferrari sportwagen
De geschiedenis achter deze vitrine
Van kindsbeen af
Stroom van opdrachten
Wacht liever
Modern stempelfabriek
draait op volle toeren
Ruim 20.000 voor
zilveren plaket
Grootmeester
Tien uur per dag'
Wees
voorzichtig met televisie-verzekering
Koning Hoessein
wil weer Britse
instructeurs
Uit andere bladen
Kolen prijzen
CNV pleit voor
salarisverh oging
Euromarkt
Het eerste model, dat hij ver
vaardigde in de perjectie, die zijn
tegentoooidige werk kenmerkt: de
(toen nog experimentele) Cadillac
Eldorado Brougham. Dit ivas te
vens het eerste modeldat hij aan
Amerika uerkoch-t.
i Aan de hand van werktekeningen
en foto's, die de adspirant-koper
'hem moet toezenden, vervaardigt
hij een houten mal op een schaal
1:10
f '/#<-
■V.
2 Daarna klopt hij in secties een
w aluminium body op deze mal.
o Nadat deze secties aan elkaar ge-
soldeerd zijn, vijlt hij de ruwe
carrosserie bij tot h-et perfecte
model.
Daarna volgt de montage met de
door hem zelf vervaardigde on
derdelen.
Ten slotte, ondei ae ogen van zijn
„inspectrice", zijn vrouw, de af
werking.
door Ru de Grood
TURIJN Met recht draagt de uitvalsweg
van Turijn in zuid-oostelijke richting de
naam van Corso Casale. Hij is uitgesproken
lelijk en langs zijn boorden ziet men de oude pa
triciërshuizen verdwijnen onder het gewicht van
de geweldige vierkante betonnen flats. Eerder
doet hij denken aan de cement, die uit Casale
Montferrato wordt aangevoerd, dan aan de violet-
purperen wijn en de spumante van Asti, waar
deze gemeenschappelijke weg zich, na de splitsing
te Chieri, heen spoedt.
MET deze heer en zijn zoontje
heb ik voor deze vitrine ge
staan op de autosalon te Turijn.
Ik werd niet alleen geboeid door
de prachtige modellen en de meer
dan minitieuze afwerking daarvan,
maar het kleine visitekaartje, dat
onder in de vitrine lag, fascineer
de me: Michele Conti, Corso Ca
sale 309, Turyn.
Ik ben daarop in een auto ge
stapt en reed naar deze jon
ge kunstenaar, die ongevraagd
tot de eer van de exposant was
verheven, om de geschiedenis,
die achter deze vitrine lag. te ver
nemen.
Een cementweg en niet het begin van een wijnroute. Koele zakelijkheid,
zoals de stad Turijn zelf is in het Italiaanse decor. Begrijpelijk voor de
hoofdstad van de Italiaanse automobielindustrie met coryfeeën ais Fiat.
Lancia, Pinin Farina, Bertone, Touring en zovele andere, wier bewoners
hun leven, voorspoed en ontspanning grotendeels aan deze industrieën te
danken hebben.
Voorspoed en geluk heeft de automobiel ook gebracht aan Michele Conti
en zijn jonge vrouw, die in hun koele, zakelijke flatje aan de Corso Casale
309 de geboorte van hun eerste baby verbeiden.
Toch zal men de naam van Michele
Conti tevergeefs zoeken in de geschie
denis van het automobilisme, noch
vinden op de salarisstaten van de fa
brieken. Het begin van zijn carrière,
die hij zo vroeg begon wees er trou
wens met op: op zeer jeugdige leeftijd
werd hij autopoetser aan 'net einde
van de montagelijn bij Pinin Farina
en ging later over naar de plaatwer
kerij in de afdeling modelbouw van de
carrosseriefabriek van Ghia en daar
eindigde zijn loopbaan in de automo
biel-industrie.
En toch. toch lopen de Italiaanse car
rosserie-fabrieken achter hem aan en
zwaaien met zware contracten, zelfs
wanneer hij maar voor halve dagen bij
haar wil komen werken; toch komt
iemand uit Venezuela overvliegen om
hem te ontmoeten, is hij hard op weg
om een .,mode"-figuur in Amerika te
worden, ontvangt hij brieven van Arabi
sche vorsten, die hem om gunsten vra
gen.
Dat komt alleen, omdat de schrale,
enigszins verlegen, maar altijd lachende
Michele een hobby had: bestaande auto
modellen nabouwen, maar dan tot in de
perfectie.
Deze hobby heeft hem altijd bezeten,
van kindsbeen af. Hij hield er van auto's
te bezitten, die zijn weinig gefortuneerde
ouders hem niet konden kopen. Het
lukte hem niet erg. totdat hij bij Ghia
kwam en hij met zijn neus boven op
zijn hobby gedrukt werd. Daar doorliep
hij door zijn dagelijks werk de hoge
school van zijn opleiding en het huis
werk legde hij zichzelf op. Hij zag,
hoe een carrosseriefabrikant een model
bouwde en hij deed het hem in mi
niatuur na. In de luttele uren, die
hem in de avond restten, na zijn werk
en voor het gaan slapen, welke laatste
bezigheid hij meer op last van zijn va
der dan uit eigen overtuiging verrichtte.
tjes, versnellingshandels, koplampen,
achterlichten, kortom alles wat tot de
wagen, behoort.
Het is begrijpelijk, dat het afslaan van
Ghia's contract nogal wat rumoer ver
oorzaakte en andere carrosseriebouwers
op de jonge Conti opmerkzaam maakte.
Bertone. Vignale en Pinin Farina gaven
hem opdrachten en via deze opdrachten
werd hij aan de buitenwereld' bekend.
En op dat ogenblik kwam de stroom be
stellingen los: uit Frankrijk (Gordini,
DB), Zwitserland, Amerika, Mexico, Ve
nezuela, Arabië, Soedan, Nederland en
steeds hoger stapelden ö'e brieven uit al
le landen van de wereld zich in dit
kleine flatje op. Een jaarproduktie zou
op het ogenblik nog niet voldoende zijn
om alle Amerikaanse opdrachten uit te
voeren.
Daarom biedt men uit Amerika op het
ogenblik al het viervoudige van de prijs,
wanneer hij binnen een bepaalde tijd
een model vril maken, waarbij de op
drachtgever dan tegelijk laat weten, dat
hij dan en dan per vliegtuig aankomt
om het op te halen. Daarom zat hij te
wachten op het bezoek van een Vene
zolaan. die even over kwam wippen om
zijn model te halen. Daarom beloofde
een Arabisch vorst hem goud. als hij
maar op wilde schieten
Voorlopig zit Michele Conti ,,voT' en
stug werkt hij door. Voor ongeveer 3
gulden per uur, zoals ik berekend heb.
Want zijn modellen kosten tussen de,
240 en de 480 gulden, exclusief de trans
portkosten naar d'e plaats van bestel
ling, naar gelang het werk, dat er aan
zit.
„Neen, alleen mijn vader mag mij af
en toe meehelpen met het kloppen van
het aluminium en slechts mijn vrouw,
die als mijn inspectrice alle wagens
nog eens naloopt, voordat ze verzonden
worden, is een ingewijde. Een assistent
wil ik niet; hij zou de kunst afkijken
en mijn grootste concurrent worden.
Liever wacht ik tot mijn zoon me kan
helpen!
„Neen, het wordt een dochter!", meen
de zijn vrouw.
Daarna hebben we ons uit tactische
overwegingen teruggetrokken.
Vlaardingen industrialiseert
VLA Ait'DING-EN. Met virtuoze
vaardigheid heeft burgemeester mr. J.
Heusdens gistermiddag een hier te lande
unieke copieerfraismachine in werking
gesteld die automatisch het spiegelbeeld
van een te graveren werkstuk pTodu-
ceert. Hij deed zulks in de nieuwe ne
derzetting van Madern'i graveerindus-
trie ©n stempelfabriek in de Azalea-
straat, in een bedrijf dat zich in luttele
jaren iijds een plaats heeft weten te
veroveren in het snel groeiende indus
triële Vlaardmgen.
Burgemeester Heusdens die met deze
symbolische handeling het nieuwe be
drijf voor geopend verklaarde wenste dt
heer J. Madera, die zich in vier jaar
tijd's van thuiswerker tot industrieel
ontpopte, veel succes toe in deze naar
de eisen des tijds ingerichte fabriek
die gebouwd werd naar een ontwerp van
de Vlaardingsc architect A. van den
Broek.
Namens het personeel bood d'e heer
A. Kloppenburg de directie een gepoly-
gromeerd draadplastiek aan dat door de
leden van het personeel werd vervaar
digd naar een ontwerp van de Rotter
damse beeldende kunstenaar R. W. van
der Valk.
Voor het bedrijf, dat thans een opper
vlakte van 700 m2 beslaat, biedt het ter
rein aan de Azaleastraat nog mogelijk
heid voor verdere uitbreiding.
AMSTERDAM (A.N.P.i. Voor ruim
20.000 gulden heeft de Amsterdamse ju
weliersfirma Premsela en Hamburger
een zeventiende-eeuwse zilveren plaket
gekocht op de veiling van Sotheby in
Londen.
Het is een werk uit 1005 van de
Utrechter Paulus van V-ianen; het stelt
de Opstanding voor.
Hij werd er een grootmeester in. En
de eerste, die dit erkende was Ghia zelf,
die, nadat hij de eerste produkten ha<f
gezien, de toen 24-jarige jongen nu
twee jaar geleden aanbood voor hem
deze miniatuur-modellen te gaan bou
wen. Eerst toen begreep Michele zelf
pas, wat hij kon. tot welke mate van
bekwaamheid hij gevorderd was. Hij
sloeg de aanbieding af en later het for
se contract van dezelfde fabriek, dat nog
eens met hetzelfde salaris werd aange
boden. indien hij slechts halve dagen
wilde komen werken Zoals hij later
alle contracten in deze richting zou af
slaan.
Hij begon voor zichzelf en in de twee
jaar. dat hij nu in zijn keukentje werkt
aan de Corso Casale heeft hij ruim 150
wagens gebouwd, een karwei, waarmee
hij tien uur per dag bezig is, terwijl hij
100 (voor de eenvoudigste modellen) tot
170 uur (voor een Mercea'es 300 SL met
alle beweegbare onderdelen) nodig heeft
om een wagen klaar te krijgen. Moet
hij een nieuw model maken, dan komen
daar nog eens 30 tot 50 uur bij voor het
vervaardigen van de houten mal, waarop
hij d'an in 4 tot 7 secties uit aluminium
het model klopt. Deze secties worden
dan aan elkaar gesoldeerd, het geheel
daarna met een vijl bewerkt, gespoten,
gelakt en op het onderstel geplaatst, dat
hij eveneens zelf vervaardigt, evenals
de wieltjes (ook spaakwieltjes), stuur-
Zijn beste, en tevens zijn duurste, produkt: dte Mercede* 3Ö0 SL met de
openslaande deuren.
SCHIPHOL Het aardrijkskunde-
boekje zal met de grootste spoed op een
essentieel punt moeten worden gewijzigd:
de Zuidpool is niet langer het exclusieve
woonoord van de pinguïns. Sinds vorige
week donderdag is ook de fauna van de
Noordpool uitgebreid met exemplaren
van de plechtig dribbelende vogelsoort.
Woensdag nam het K.L.M.-toestel naar
Tokio de twee dieren mee. Zij werden
om hun tere gestel opgesloten in een
heren-toilet. In het bagageruim zouden
ze ongetwijfeld zijn gestorven. Het was
echter ook ondoenlijk om de dieren vrij
ie laten rondlopen in de passagiers
cabine. Pinguïns stinken namelijk af
schuwelijk en zij kunnen bovendien wel
eens agressief zijn.
Het is de bedoeling dat Angela en
Egegik zo werd het pinguin-echtpaar
Kinglia na aankomst in Anchorage
plechtig gedoopt zich onder deskun
dige leiding zuilen ontpoppen als stam
moeder en -vader van een op de duur
niet meer te omvatten pinguinbevolking
aan de Noordpool.
Zy zijn voorlopig ondergebracht in
een soort kippenren in de sneeuw. Men
wil eerst eens kyken hoe ze gedjjen en
wat voor soort vis ze prefereren. Voor
lopig voeden de Kinglia's zich gretig met
de in Alaska overvloedig aanwezige zalm.
Hun bestaansrecht aldaar ontlenen de
pinguïns aan de stuntgrage Italiaanse
radiomensen, die de dieren speciaal naar
het hoge noorden hebben laten versche
pen om tijdens een speciaal programma
Het 24ste uur tot hun luisteraars te
kunnen zeggen: „Hoe komt u erbij, aan
de Noordpool leven wèl pinguïns".
Dan wordt er ten bewjjze van het onge
lijk der goe-gemeente een bandje met
pinguïngeluidjes afgedraaid, dat door een
speciale verslaggever in de afgelopen
week in Anchorage is opgenomen.
Het waren wat vreemde reiziger-
tjes, die de stewardess enige dagen
geleden op bet platform van Schiphol
onder haar hoede had. Het was het
echtpaar Kinglia, dat inmiddels in
Anchorage is gearriveerd, waar het nu
als eerste pinguïns in de geschie
denis rondstapt in de sneeuw van
het noordpoolgebied.
Een van de modellen, die hij maakte in opdracht van het automobiel
museum van New York: de Itala, een van de eerste Italiaanse wagens.
DEN HAAG. Bezitters van een
televisietoestel, die zouden willen in
gaan op verleidelijke advertenties,
waarin hun een verzekering op slijta
ge van hun toestel wordt aangeboden,
moeten zich wel tweemaal bedenken.
Er is geen enkele bona fide assuran
tiemaatschappij in ons land, die ver
zekeringen afsluit voor slijtage, of dit
nu auto's, radio's of televisietoestellen
betreft.
Integendeel wordt steeds normale
slijtage uitdrukkelijk uitgesloten, om
dat in het begrip „verzekering"
slechts het dekken van onvoorziene ri
sico's ligt opgesloten; slijtage is een
vaste factor en iedereen, die een te
levisieapparaat bezit, moet er reke
ning mee houden, dat de kostbare
beeldbuis in de loop van acht tot tien
jaar is versleten en moet worden ver
vangen. Zulk een beeldbuis kost pak
weg vier- tot vijfhonderd gulden, een
afschrijving per jaar van vijftig gul
den.
De splinternieuwe anonieme
televisieverzekeraar biedt nu aan die
vervanging voor zestien gulden per
jaar te verzekeren plus nog de slijta-
ges aan antenne en invoerleiding. De
advertenties hebben de Haagse poli
tie aanleiding gegeven zich van deze
zaak op de hoogte te stellen. Maar
door het ontbreken van een wet op
het verzekeringswezen is het aan
iedereen toegestaan zich assuradeur te
noemen en het verzekeringsvak te
gaan uitoefenen. Strafbaar is er dus
(nog) niets.
De vraag is echter of die verzeke
raar straks, als over enkele jaren'de
beeldbuizen gaan slijten, nog wel te
vinden zal zijn. Zijn huidig adres is
een postbusnummer, zijn naam onder
de brieven zonder briefhoofd onlees
baar. Alleen schriftelijk contact is
met hem mogelijk. De naam waaron
der hij opereert is volslagen onbekend
in de organisaties van assuradeuren.
Het jongste nummer van het verze
keringsblad De Vraagbaak schreef
hierover, dat het. niet te verwonderen
zou zijn als zulke aanbiedingen nog
klanten, lokken ook. Elke bezitter van
een televisietoestel voelt het goea aan,
dat deze transactie voor de „assura
deur" verlies moet gaan opleveren-
Hij moet zich echter ook afvragen
wie dat verlies straks dan wel zal
moeten dragen. Zou dat de anonieme
assuradeur zijn?
AMMAN (Reuter). Koning Hoes
sein van Jordanië, die indertijd per
soonlijk de Britse officieren ontsloeg
die het kader vormden van het roem
ruchte Arabische legioen, heeft zich
tot de Britse regering gewend met
het verzoek opnieuw Britse instruc
teurs te zenden. Diit verzoek is inge
willigd. Verscheidene Britse officieren
zullen weer, als van ouds, dienst doen
bij het Arabische legioen.
Jordanië zal het enige land in het
Naburige Oosten zijn dat Britse in
structeurs heeft. Zijn nabuurstaten
worden door de Sowjetunie of Tsje-
choslowakije van militaire raadgevers
voorzien. In hoge mate is dat in Syrië
h°t geval.
Verschillende Westeuropese mijnen heb
ben hun prijzen, althans voor de indu
strielokalen, verlaagd. Het was niet mo
gelijk met handhaving der oude prijzen
te concurreren met de olie en uit Ame
rika of Oost-Europa geïmporteerde kolen.
„De Consumentengids" schrijft hier
over het volgende:
„België verlaagde het sterkst, hetgeen
te begrijpen is als men bedenkt dat de
Belgische prijzen de hoogste waren van
de gehele Europese Kolen- en Staal Ge
meenschap. Echter ook in Limburg ging,
behoudens enkele voorwaarden, de prijs
met f 1,tot f 3,— per ton omlaag. Daar
geldt, evenals in Duitsland, de prijsverla
ging alleen industriekolen, grove kooks
en gietkooks, terwijl België ook de prij
zen van eierbriketten verlaagde.
Verder vond er voor huisbrand geen
verlaging plaats, en wij consumenten zul
len dus voorlopig van één en ander wel
niet veel bemerken. Men zou kunnen
redeneren, dat de goedkopere industrie
kolen aanleiding zouden geven tot lagere
elektriciteitstarieven en goedkopere eind-
produkten. We hebben de laatste tijd ech
ter al zó vaak ervaren, dat kostenverho
gingen wèl, maar kostenverlagingen ge
woon niét van invloed op deze prijzen
zijn, dat we te dezen opzichte uiterst
sceptisch gestemd zijn. Maar wie weet!
Het is met die huisbrand een lastige
geschiedenis. De soorten die wij hier in
Nederland als zodanig wensen te stoken,
zijn ook in de E.K.S.G. als geheel schaars.
Ondanks alle voorraadvorming van de
laatste tijd, moesten scheepsvrachten an-
thraciet worden ingevoerd. In de vakpers
leest men advertenties over Zuidafid-
kaanse en Marokkaanse anthraciet. Vaak
zijn hier aanbiedingen bij, welke goed
koper zijn dan de E.K.S.G.-kolen. Maai
de groothandel in huisbrand weet met
deze verschillen wel weg. En de enkele
Nederlandse mijnen die een goede huis
brandstof leveren, denken er onder deze
omstandigheden niet over, tot prijsverla
ging over te gaan. Integendeel, nu dit
bij de industriekolen niet meer gaat,
zullen wij ertegen moeten waken, dat men
bij de huisbrand prijsverhogingen gaat
toepassen ter wille van definanciering
van investeringen en voorraden.
Omschrijving
Horizontaal: 1. onbebouwde begroeide
zandgrond: 5. binnenste v. e. sigaar;
8. huur; 12. dwalen: 14. voegwoord: 16.
vermetel; 18. hevig; 20. voorlopige aan
houding v. e. verdachte; 22. bloem; 23.
ambtskleding; 26. soort struisvogel; 27.
krantenverkoper: 28. kledingstuk; 29. ge
vaarlijk, hachelijk; 31. schraal; 32. zich
voeden; 34. merk in meetkan; 36. vlot
gras; 38. de onbekende; 39. vochtig; 41.
driemaal; 42. platte mand; 43. voltooid;
45. eetgerei; 47. zweep; 49. snaarinstru
ment; 50. iedereen: 51. vrucht; 52. wer
kend middel; 54. bontsoort; 56. afkor
ting; 58. een weinig; 59. overtrek: 61.
ontkenning; 62. afk. titel; 63. fornuis;
65. gewis; 67. verbond; 69. kaartterm;
70. onderhuids vet; 72. kleine stroom;
74. ik; 76. denkbeeld; 78. wildgerecht;
80, voorteken; 81. vijf stuivers; 83.
kloosterlinge; 84. door water omringd
land; 86. een der Muzen; 88. reeks
(spoor)wagens; 89. onderwijzen; 90.
blaasinstrument; 91. uitruster v. sche
pen.
Verticaal: 1. meerhoofdige draak; 2.
zwakzinnige; 3. soort hond; 4. loofboom;
5. binnen; 6. aanminnig; 7. pers. vnw.;
8. stoot; 9. landmaat; 10. scheikunde:
11. benaming; 13. koker; 15. beschaaf
de vrouw; 17. dampen; 18. vis of vlees
van graat of been ontdaan; 19. gebla
derte; 21. drukte, beslommering; 24. be
drog; 25. opstootje; 28. geleerd; 30.
drinkgerei; 33. levenskracht, werkdrift;
35. misnoegd, knorrig; 37. vaccineren;
38. kunstvezel; 40. gelaatskleur; 42,
zacht maken; 44. vogel; 45. dochter van
Laban; 46 lering; 47. pret; 48. ongebon
den; 53. eenmaal; 55. geur; 57. gard;
59. sein; 60. tuinman (Ind.); 62. wapen;
64. streler; 65. overvloed; 66. mann.
dier; 68. persoon; 69. niets; 71. pleizier;
73. gast b. d. maaltijd; 75. voorzetsel;
77. naar, vervelend iemand; 79. onder
pand; 80. vettige vloeistof; 82. ingedikte
vruchtenbrij; 85. mestvocht; 87. voeg
woord; 88. geheel de uwe.
Oplossing
Horizontaal: 1. veegr 4. nakomen; 9.
ziek; 12. zede; 13. ara; 14. Eros; 15.
adel; 17. bandage; 20. mare; 22. lelijk;
24. boete; 25. merel; 26. krab; 28. even;
30. lip; 32. idem; 34. Vlie; 35. nut; 37.
robe; 39. are; 41. ergo; 43, prop; 45. La
zarus; 48. eter; 50. racen; 51. leder; 52.
oneer; 53. oker; 54. salaris; 56. orde;
57. NAVO; 59. ere; 60. akte; 62. set;
6'4. elan; 66. naar; 68. non; 70. stok;
72. nier; 74. tenno; 76. traan; 79. kelim;
82. aloë; 83. veenmol; 85. boei; 86. de
sa; 87. die; 88. over; 89. keer; 90. trek-
net; 91. list.
Verticaal: 1. vaal; 2. ezel; 3. gelijk;
4. neb; 5. kano; 6. order; 7. maat; 8.
nee; 9. zomen; 10. Isar; 11. koel; 16.
demi; 18. abbe; 19. geel; 21. recu; 23.
krib; 25. meer; 27. adel; 29. vies; 30.
leproos; 31. procent; 33. mazelen; 34.
vereren; 35. noteren; 36. terrein; 38.
opera; 40. radar; 42. genot; 44. rak; 46.
ala; 47. Uri; 49. eed; 54. solo; 55. saai;
58. veto; 61. krek; 63. egel; 65. akte;
67. anno; 69. olie; 70. sneer; 71. zanik;
73. rebel; 74. taak; 75. node; 77. rede;
78. amen; 80. lori: 81. mist; 83. vat;
84. lot.
Nyverheidsondertvijs
UTRECHT. In een brief aan minis
ter Cals dringt het Christelijk nationaal
vakverbond aan op een verhoging van
het salaris van de bij het nijverheids
onderwijs werkende leerkrachten.
In 1955, bij de totstandkoming van
het salarisbesluit voor het lager nijver
heidsonderwijs in de centrale commissie
voor georganiseerd overleg in ambtena
renzaken. werd overeenstemming be
reikt over eeti gelijkstelling van de sa
larissen van onderwijzers en onderwij
zeressen bij het lager nijverheidsonder
wijs ell die van leerkrachten bij het
v.g.l.u., die in het bezit zijn van een
hoofdakte. Hoewel twee jaar later de
salarissen van de laatste categorie om
hoog gingen bleven die van onderwijzend
personeel bij hel lager nijverheidsonder
wijs onveranderd.
Er ontstaan nu, aldus de brief, ver
schillen van ruim 56 gulden per maand.
Bij het nijverheidsonderwijs zijn daar
door grote moeilijkheden ontstaan bij d«
personeelsvoorziening.
Gelukkig vormt het toegenomen ge
bruik van huisbrand-olie een beletsel
voor dergelijke plannen. Tussen kolen en
aardolieprodukten heerst voorlopig nog
een voor de prijs zeer heilzame concur
rentie."
„De Banier", weekblad van de Staat
kundig Gereformeerde Partij, meent dat
Nederland zich in een jammerlijke posi
tie bevindt, wat betreft de Euromarkt.
Het blad schrijft:
„Het is daarmede alzo geételd. dat er
alle reden voor bestaat, dat er bij de
staatssecretaris van den Beugel en mi
nister Zijlstra ernstige bezorgdheid be
staat voor onze nationale belangen, en
dat. de visie, welke onze onderhandelaars
hebben, is, dat Nederland in de kou zal
komen te staan; hetgeen voorwaar geen
kleinigheid is, want het raakt heel ona
bedrijfsleven en daarmede heel ons volk