In de keuken van zijn vrouw bouwt MICHELE CONTI automodellen HOBBY VAN JONGE ITALIAAN BASIS VAN EEN ENORM SUCCES Pinguïns als HEREN naar Noordpool Assurantie van beeldbuis in praktijk onmogelijl Maandag 17 november 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 5 Ontstaan van een Ferrari sportwagen De geschiedenis achter deze vitrine Van kindsbeen af Stroom van opdrachten Wacht liever Modern stempelfabriek draait op volle toeren Ruim 20.000 voor zilveren plaket Grootmeester Tien uur per dag' Wees voorzichtig met televisie-verzekering Koning Hoessein wil weer Britse instructeurs Uit andere bladen Kolen prijzen CNV pleit voor salarisverh oging Euromarkt Het eerste model, dat hij ver vaardigde in de perjectie, die zijn tegentoooidige werk kenmerkt: de (toen nog experimentele) Cadillac Eldorado Brougham. Dit ivas te vens het eerste modeldat hij aan Amerika uerkoch-t. i Aan de hand van werktekeningen en foto's, die de adspirant-koper 'hem moet toezenden, vervaardigt hij een houten mal op een schaal 1:10 f '/#<- ■V. 2 Daarna klopt hij in secties een w aluminium body op deze mal. o Nadat deze secties aan elkaar ge- soldeerd zijn, vijlt hij de ruwe carrosserie bij tot h-et perfecte model. Daarna volgt de montage met de door hem zelf vervaardigde on derdelen. Ten slotte, ondei ae ogen van zijn „inspectrice", zijn vrouw, de af werking. door Ru de Grood TURIJN Met recht draagt de uitvalsweg van Turijn in zuid-oostelijke richting de naam van Corso Casale. Hij is uitgesproken lelijk en langs zijn boorden ziet men de oude pa triciërshuizen verdwijnen onder het gewicht van de geweldige vierkante betonnen flats. Eerder doet hij denken aan de cement, die uit Casale Montferrato wordt aangevoerd, dan aan de violet- purperen wijn en de spumante van Asti, waar deze gemeenschappelijke weg zich, na de splitsing te Chieri, heen spoedt. MET deze heer en zijn zoontje heb ik voor deze vitrine ge staan op de autosalon te Turijn. Ik werd niet alleen geboeid door de prachtige modellen en de meer dan minitieuze afwerking daarvan, maar het kleine visitekaartje, dat onder in de vitrine lag, fascineer de me: Michele Conti, Corso Ca sale 309, Turyn. Ik ben daarop in een auto ge stapt en reed naar deze jon ge kunstenaar, die ongevraagd tot de eer van de exposant was verheven, om de geschiedenis, die achter deze vitrine lag. te ver nemen. Een cementweg en niet het begin van een wijnroute. Koele zakelijkheid, zoals de stad Turijn zelf is in het Italiaanse decor. Begrijpelijk voor de hoofdstad van de Italiaanse automobielindustrie met coryfeeën ais Fiat. Lancia, Pinin Farina, Bertone, Touring en zovele andere, wier bewoners hun leven, voorspoed en ontspanning grotendeels aan deze industrieën te danken hebben. Voorspoed en geluk heeft de automobiel ook gebracht aan Michele Conti en zijn jonge vrouw, die in hun koele, zakelijke flatje aan de Corso Casale 309 de geboorte van hun eerste baby verbeiden. Toch zal men de naam van Michele Conti tevergeefs zoeken in de geschie denis van het automobilisme, noch vinden op de salarisstaten van de fa brieken. Het begin van zijn carrière, die hij zo vroeg begon wees er trou wens met op: op zeer jeugdige leeftijd werd hij autopoetser aan 'net einde van de montagelijn bij Pinin Farina en ging later over naar de plaatwer kerij in de afdeling modelbouw van de carrosseriefabriek van Ghia en daar eindigde zijn loopbaan in de automo biel-industrie. En toch. toch lopen de Italiaanse car rosserie-fabrieken achter hem aan en zwaaien met zware contracten, zelfs wanneer hij maar voor halve dagen bij haar wil komen werken; toch komt iemand uit Venezuela overvliegen om hem te ontmoeten, is hij hard op weg om een .,mode"-figuur in Amerika te worden, ontvangt hij brieven van Arabi sche vorsten, die hem om gunsten vra gen. Dat komt alleen, omdat de schrale, enigszins verlegen, maar altijd lachende Michele een hobby had: bestaande auto modellen nabouwen, maar dan tot in de perfectie. Deze hobby heeft hem altijd bezeten, van kindsbeen af. Hij hield er van auto's te bezitten, die zijn weinig gefortuneerde ouders hem niet konden kopen. Het lukte hem niet erg. totdat hij bij Ghia kwam en hij met zijn neus boven op zijn hobby gedrukt werd. Daar doorliep hij door zijn dagelijks werk de hoge school van zijn opleiding en het huis werk legde hij zichzelf op. Hij zag, hoe een carrosseriefabrikant een model bouwde en hij deed het hem in mi niatuur na. In de luttele uren, die hem in de avond restten, na zijn werk en voor het gaan slapen, welke laatste bezigheid hij meer op last van zijn va der dan uit eigen overtuiging verrichtte. tjes, versnellingshandels, koplampen, achterlichten, kortom alles wat tot de wagen, behoort. Het is begrijpelijk, dat het afslaan van Ghia's contract nogal wat rumoer ver oorzaakte en andere carrosseriebouwers op de jonge Conti opmerkzaam maakte. Bertone. Vignale en Pinin Farina gaven hem opdrachten en via deze opdrachten werd hij aan de buitenwereld' bekend. En op dat ogenblik kwam de stroom be stellingen los: uit Frankrijk (Gordini, DB), Zwitserland, Amerika, Mexico, Ve nezuela, Arabië, Soedan, Nederland en steeds hoger stapelden ö'e brieven uit al le landen van de wereld zich in dit kleine flatje op. Een jaarproduktie zou op het ogenblik nog niet voldoende zijn om alle Amerikaanse opdrachten uit te voeren. Daarom biedt men uit Amerika op het ogenblik al het viervoudige van de prijs, wanneer hij binnen een bepaalde tijd een model vril maken, waarbij de op drachtgever dan tegelijk laat weten, dat hij dan en dan per vliegtuig aankomt om het op te halen. Daarom zat hij te wachten op het bezoek van een Vene zolaan. die even over kwam wippen om zijn model te halen. Daarom beloofde een Arabisch vorst hem goud. als hij maar op wilde schieten Voorlopig zit Michele Conti ,,voT' en stug werkt hij door. Voor ongeveer 3 gulden per uur, zoals ik berekend heb. Want zijn modellen kosten tussen de, 240 en de 480 gulden, exclusief de trans portkosten naar d'e plaats van bestel ling, naar gelang het werk, dat er aan zit. „Neen, alleen mijn vader mag mij af en toe meehelpen met het kloppen van het aluminium en slechts mijn vrouw, die als mijn inspectrice alle wagens nog eens naloopt, voordat ze verzonden worden, is een ingewijde. Een assistent wil ik niet; hij zou de kunst afkijken en mijn grootste concurrent worden. Liever wacht ik tot mijn zoon me kan helpen! „Neen, het wordt een dochter!", meen de zijn vrouw. Daarna hebben we ons uit tactische overwegingen teruggetrokken. Vlaardingen industrialiseert VLA Ait'DING-EN. Met virtuoze vaardigheid heeft burgemeester mr. J. Heusdens gistermiddag een hier te lande unieke copieerfraismachine in werking gesteld die automatisch het spiegelbeeld van een te graveren werkstuk pTodu- ceert. Hij deed zulks in de nieuwe ne derzetting van Madern'i graveerindus- trie ©n stempelfabriek in de Azalea- straat, in een bedrijf dat zich in luttele jaren iijds een plaats heeft weten te veroveren in het snel groeiende indus triële Vlaardmgen. Burgemeester Heusdens die met deze symbolische handeling het nieuwe be drijf voor geopend verklaarde wenste dt heer J. Madera, die zich in vier jaar tijd's van thuiswerker tot industrieel ontpopte, veel succes toe in deze naar de eisen des tijds ingerichte fabriek die gebouwd werd naar een ontwerp van de Vlaardingsc architect A. van den Broek. Namens het personeel bood d'e heer A. Kloppenburg de directie een gepoly- gromeerd draadplastiek aan dat door de leden van het personeel werd vervaar digd naar een ontwerp van de Rotter damse beeldende kunstenaar R. W. van der Valk. Voor het bedrijf, dat thans een opper vlakte van 700 m2 beslaat, biedt het ter rein aan de Azaleastraat nog mogelijk heid voor verdere uitbreiding. AMSTERDAM (A.N.P.i. Voor ruim 20.000 gulden heeft de Amsterdamse ju weliersfirma Premsela en Hamburger een zeventiende-eeuwse zilveren plaket gekocht op de veiling van Sotheby in Londen. Het is een werk uit 1005 van de Utrechter Paulus van V-ianen; het stelt de Opstanding voor. Hij werd er een grootmeester in. En de eerste, die dit erkende was Ghia zelf, die, nadat hij de eerste produkten ha<f gezien, de toen 24-jarige jongen nu twee jaar geleden aanbood voor hem deze miniatuur-modellen te gaan bou wen. Eerst toen begreep Michele zelf pas, wat hij kon. tot welke mate van bekwaamheid hij gevorderd was. Hij sloeg de aanbieding af en later het for se contract van dezelfde fabriek, dat nog eens met hetzelfde salaris werd aange boden. indien hij slechts halve dagen wilde komen werken Zoals hij later alle contracten in deze richting zou af slaan. Hij begon voor zichzelf en in de twee jaar. dat hij nu in zijn keukentje werkt aan de Corso Casale heeft hij ruim 150 wagens gebouwd, een karwei, waarmee hij tien uur per dag bezig is, terwijl hij 100 (voor de eenvoudigste modellen) tot 170 uur (voor een Mercea'es 300 SL met alle beweegbare onderdelen) nodig heeft om een wagen klaar te krijgen. Moet hij een nieuw model maken, dan komen daar nog eens 30 tot 50 uur bij voor het vervaardigen van de houten mal, waarop hij d'an in 4 tot 7 secties uit aluminium het model klopt. Deze secties worden dan aan elkaar gesoldeerd, het geheel daarna met een vijl bewerkt, gespoten, gelakt en op het onderstel geplaatst, dat hij eveneens zelf vervaardigt, evenals de wieltjes (ook spaakwieltjes), stuur- Zijn beste, en tevens zijn duurste, produkt: dte Mercede* 3Ö0 SL met de openslaande deuren. SCHIPHOL Het aardrijkskunde- boekje zal met de grootste spoed op een essentieel punt moeten worden gewijzigd: de Zuidpool is niet langer het exclusieve woonoord van de pinguïns. Sinds vorige week donderdag is ook de fauna van de Noordpool uitgebreid met exemplaren van de plechtig dribbelende vogelsoort. Woensdag nam het K.L.M.-toestel naar Tokio de twee dieren mee. Zij werden om hun tere gestel opgesloten in een heren-toilet. In het bagageruim zouden ze ongetwijfeld zijn gestorven. Het was echter ook ondoenlijk om de dieren vrij ie laten rondlopen in de passagiers cabine. Pinguïns stinken namelijk af schuwelijk en zij kunnen bovendien wel eens agressief zijn. Het is de bedoeling dat Angela en Egegik zo werd het pinguin-echtpaar Kinglia na aankomst in Anchorage plechtig gedoopt zich onder deskun dige leiding zuilen ontpoppen als stam moeder en -vader van een op de duur niet meer te omvatten pinguinbevolking aan de Noordpool. Zy zijn voorlopig ondergebracht in een soort kippenren in de sneeuw. Men wil eerst eens kyken hoe ze gedjjen en wat voor soort vis ze prefereren. Voor lopig voeden de Kinglia's zich gretig met de in Alaska overvloedig aanwezige zalm. Hun bestaansrecht aldaar ontlenen de pinguïns aan de stuntgrage Italiaanse radiomensen, die de dieren speciaal naar het hoge noorden hebben laten versche pen om tijdens een speciaal programma Het 24ste uur tot hun luisteraars te kunnen zeggen: „Hoe komt u erbij, aan de Noordpool leven wèl pinguïns". Dan wordt er ten bewjjze van het onge lijk der goe-gemeente een bandje met pinguïngeluidjes afgedraaid, dat door een speciale verslaggever in de afgelopen week in Anchorage is opgenomen. Het waren wat vreemde reiziger- tjes, die de stewardess enige dagen geleden op bet platform van Schiphol onder haar hoede had. Het was het echtpaar Kinglia, dat inmiddels in Anchorage is gearriveerd, waar het nu als eerste pinguïns in de geschie denis rondstapt in de sneeuw van het noordpoolgebied. Een van de modellen, die hij maakte in opdracht van het automobiel museum van New York: de Itala, een van de eerste Italiaanse wagens. DEN HAAG. Bezitters van een televisietoestel, die zouden willen in gaan op verleidelijke advertenties, waarin hun een verzekering op slijta ge van hun toestel wordt aangeboden, moeten zich wel tweemaal bedenken. Er is geen enkele bona fide assuran tiemaatschappij in ons land, die ver zekeringen afsluit voor slijtage, of dit nu auto's, radio's of televisietoestellen betreft. Integendeel wordt steeds normale slijtage uitdrukkelijk uitgesloten, om dat in het begrip „verzekering" slechts het dekken van onvoorziene ri sico's ligt opgesloten; slijtage is een vaste factor en iedereen, die een te levisieapparaat bezit, moet er reke ning mee houden, dat de kostbare beeldbuis in de loop van acht tot tien jaar is versleten en moet worden ver vangen. Zulk een beeldbuis kost pak weg vier- tot vijfhonderd gulden, een afschrijving per jaar van vijftig gul den. De splinternieuwe anonieme televisieverzekeraar biedt nu aan die vervanging voor zestien gulden per jaar te verzekeren plus nog de slijta- ges aan antenne en invoerleiding. De advertenties hebben de Haagse poli tie aanleiding gegeven zich van deze zaak op de hoogte te stellen. Maar door het ontbreken van een wet op het verzekeringswezen is het aan iedereen toegestaan zich assuradeur te noemen en het verzekeringsvak te gaan uitoefenen. Strafbaar is er dus (nog) niets. De vraag is echter of die verzeke raar straks, als over enkele jaren'de beeldbuizen gaan slijten, nog wel te vinden zal zijn. Zijn huidig adres is een postbusnummer, zijn naam onder de brieven zonder briefhoofd onlees baar. Alleen schriftelijk contact is met hem mogelijk. De naam waaron der hij opereert is volslagen onbekend in de organisaties van assuradeuren. Het jongste nummer van het verze keringsblad De Vraagbaak schreef hierover, dat het. niet te verwonderen zou zijn als zulke aanbiedingen nog klanten, lokken ook. Elke bezitter van een televisietoestel voelt het goea aan, dat deze transactie voor de „assura deur" verlies moet gaan opleveren- Hij moet zich echter ook afvragen wie dat verlies straks dan wel zal moeten dragen. Zou dat de anonieme assuradeur zijn? AMMAN (Reuter). Koning Hoes sein van Jordanië, die indertijd per soonlijk de Britse officieren ontsloeg die het kader vormden van het roem ruchte Arabische legioen, heeft zich tot de Britse regering gewend met het verzoek opnieuw Britse instruc teurs te zenden. Diit verzoek is inge willigd. Verscheidene Britse officieren zullen weer, als van ouds, dienst doen bij het Arabische legioen. Jordanië zal het enige land in het Naburige Oosten zijn dat Britse in structeurs heeft. Zijn nabuurstaten worden door de Sowjetunie of Tsje- choslowakije van militaire raadgevers voorzien. In hoge mate is dat in Syrië h°t geval. Verschillende Westeuropese mijnen heb ben hun prijzen, althans voor de indu strielokalen, verlaagd. Het was niet mo gelijk met handhaving der oude prijzen te concurreren met de olie en uit Ame rika of Oost-Europa geïmporteerde kolen. „De Consumentengids" schrijft hier over het volgende: „België verlaagde het sterkst, hetgeen te begrijpen is als men bedenkt dat de Belgische prijzen de hoogste waren van de gehele Europese Kolen- en Staal Ge meenschap. Echter ook in Limburg ging, behoudens enkele voorwaarden, de prijs met f 1,tot f 3,— per ton omlaag. Daar geldt, evenals in Duitsland, de prijsverla ging alleen industriekolen, grove kooks en gietkooks, terwijl België ook de prij zen van eierbriketten verlaagde. Verder vond er voor huisbrand geen verlaging plaats, en wij consumenten zul len dus voorlopig van één en ander wel niet veel bemerken. Men zou kunnen redeneren, dat de goedkopere industrie kolen aanleiding zouden geven tot lagere elektriciteitstarieven en goedkopere eind- produkten. We hebben de laatste tijd ech ter al zó vaak ervaren, dat kostenverho gingen wèl, maar kostenverlagingen ge woon niét van invloed op deze prijzen zijn, dat we te dezen opzichte uiterst sceptisch gestemd zijn. Maar wie weet! Het is met die huisbrand een lastige geschiedenis. De soorten die wij hier in Nederland als zodanig wensen te stoken, zijn ook in de E.K.S.G. als geheel schaars. Ondanks alle voorraadvorming van de laatste tijd, moesten scheepsvrachten an- thraciet worden ingevoerd. In de vakpers leest men advertenties over Zuidafid- kaanse en Marokkaanse anthraciet. Vaak zijn hier aanbiedingen bij, welke goed koper zijn dan de E.K.S.G.-kolen. Maai de groothandel in huisbrand weet met deze verschillen wel weg. En de enkele Nederlandse mijnen die een goede huis brandstof leveren, denken er onder deze omstandigheden niet over, tot prijsverla ging over te gaan. Integendeel, nu dit bij de industriekolen niet meer gaat, zullen wij ertegen moeten waken, dat men bij de huisbrand prijsverhogingen gaat toepassen ter wille van definanciering van investeringen en voorraden. Omschrijving Horizontaal: 1. onbebouwde begroeide zandgrond: 5. binnenste v. e. sigaar; 8. huur; 12. dwalen: 14. voegwoord: 16. vermetel; 18. hevig; 20. voorlopige aan houding v. e. verdachte; 22. bloem; 23. ambtskleding; 26. soort struisvogel; 27. krantenverkoper: 28. kledingstuk; 29. ge vaarlijk, hachelijk; 31. schraal; 32. zich voeden; 34. merk in meetkan; 36. vlot gras; 38. de onbekende; 39. vochtig; 41. driemaal; 42. platte mand; 43. voltooid; 45. eetgerei; 47. zweep; 49. snaarinstru ment; 50. iedereen: 51. vrucht; 52. wer kend middel; 54. bontsoort; 56. afkor ting; 58. een weinig; 59. overtrek: 61. ontkenning; 62. afk. titel; 63. fornuis; 65. gewis; 67. verbond; 69. kaartterm; 70. onderhuids vet; 72. kleine stroom; 74. ik; 76. denkbeeld; 78. wildgerecht; 80, voorteken; 81. vijf stuivers; 83. kloosterlinge; 84. door water omringd land; 86. een der Muzen; 88. reeks (spoor)wagens; 89. onderwijzen; 90. blaasinstrument; 91. uitruster v. sche pen. Verticaal: 1. meerhoofdige draak; 2. zwakzinnige; 3. soort hond; 4. loofboom; 5. binnen; 6. aanminnig; 7. pers. vnw.; 8. stoot; 9. landmaat; 10. scheikunde: 11. benaming; 13. koker; 15. beschaaf de vrouw; 17. dampen; 18. vis of vlees van graat of been ontdaan; 19. gebla derte; 21. drukte, beslommering; 24. be drog; 25. opstootje; 28. geleerd; 30. drinkgerei; 33. levenskracht, werkdrift; 35. misnoegd, knorrig; 37. vaccineren; 38. kunstvezel; 40. gelaatskleur; 42, zacht maken; 44. vogel; 45. dochter van Laban; 46 lering; 47. pret; 48. ongebon den; 53. eenmaal; 55. geur; 57. gard; 59. sein; 60. tuinman (Ind.); 62. wapen; 64. streler; 65. overvloed; 66. mann. dier; 68. persoon; 69. niets; 71. pleizier; 73. gast b. d. maaltijd; 75. voorzetsel; 77. naar, vervelend iemand; 79. onder pand; 80. vettige vloeistof; 82. ingedikte vruchtenbrij; 85. mestvocht; 87. voeg woord; 88. geheel de uwe. Oplossing Horizontaal: 1. veegr 4. nakomen; 9. ziek; 12. zede; 13. ara; 14. Eros; 15. adel; 17. bandage; 20. mare; 22. lelijk; 24. boete; 25. merel; 26. krab; 28. even; 30. lip; 32. idem; 34. Vlie; 35. nut; 37. robe; 39. are; 41. ergo; 43, prop; 45. La zarus; 48. eter; 50. racen; 51. leder; 52. oneer; 53. oker; 54. salaris; 56. orde; 57. NAVO; 59. ere; 60. akte; 62. set; 6'4. elan; 66. naar; 68. non; 70. stok; 72. nier; 74. tenno; 76. traan; 79. kelim; 82. aloë; 83. veenmol; 85. boei; 86. de sa; 87. die; 88. over; 89. keer; 90. trek- net; 91. list. Verticaal: 1. vaal; 2. ezel; 3. gelijk; 4. neb; 5. kano; 6. order; 7. maat; 8. nee; 9. zomen; 10. Isar; 11. koel; 16. demi; 18. abbe; 19. geel; 21. recu; 23. krib; 25. meer; 27. adel; 29. vies; 30. leproos; 31. procent; 33. mazelen; 34. vereren; 35. noteren; 36. terrein; 38. opera; 40. radar; 42. genot; 44. rak; 46. ala; 47. Uri; 49. eed; 54. solo; 55. saai; 58. veto; 61. krek; 63. egel; 65. akte; 67. anno; 69. olie; 70. sneer; 71. zanik; 73. rebel; 74. taak; 75. node; 77. rede; 78. amen; 80. lori: 81. mist; 83. vat; 84. lot. Nyverheidsondertvijs UTRECHT. In een brief aan minis ter Cals dringt het Christelijk nationaal vakverbond aan op een verhoging van het salaris van de bij het nijverheids onderwijs werkende leerkrachten. In 1955, bij de totstandkoming van het salarisbesluit voor het lager nijver heidsonderwijs in de centrale commissie voor georganiseerd overleg in ambtena renzaken. werd overeenstemming be reikt over eeti gelijkstelling van de sa larissen van onderwijzers en onderwij zeressen bij het lager nijverheidsonder wijs ell die van leerkrachten bij het v.g.l.u., die in het bezit zijn van een hoofdakte. Hoewel twee jaar later de salarissen van de laatste categorie om hoog gingen bleven die van onderwijzend personeel bij hel lager nijverheidsonder wijs onveranderd. Er ontstaan nu, aldus de brief, ver schillen van ruim 56 gulden per maand. Bij het nijverheidsonderwijs zijn daar door grote moeilijkheden ontstaan bij d« personeelsvoorziening. Gelukkig vormt het toegenomen ge bruik van huisbrand-olie een beletsel voor dergelijke plannen. Tussen kolen en aardolieprodukten heerst voorlopig nog een voor de prijs zeer heilzame concur rentie." „De Banier", weekblad van de Staat kundig Gereformeerde Partij, meent dat Nederland zich in een jammerlijke posi tie bevindt, wat betreft de Euromarkt. Het blad schrijft: „Het is daarmede alzo geételd. dat er alle reden voor bestaat, dat er bij de staatssecretaris van den Beugel en mi nister Zijlstra ernstige bezorgdheid be staat voor onze nationale belangen, en dat. de visie, welke onze onderhandelaars hebben, is, dat Nederland in de kou zal komen te staan; hetgeen voorwaar geen kleinigheid is, want het raakt heel ona bedrijfsleven en daarmede heel ons volk

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 5