Eigenaar van verzameling
al tien jaar spoorloos
i
Victoria.
Timmerman
als geldschieter
„POLITIE HOEFT ZICH
NIET TE LEGITIMEREN
VOOR SNOTNEUZEN"
Verhoging loongrenzen
volkomen ongemotiveerd
Regering durfde risico
niet meer nemen
Protesten tegen verhoging
Belgische rijnvaartpremies
g. J. van Heek overleden
gas per calorie
Pagina 4
Om reders te dwingen
tot arbeidscontracten
Boycot van schepen
onder goedkope vlag
Oosterse curiositeiten worden verkocht
Nederland kan Ghana
helpen
Bekneld tussen lichtblok
en onderstel treinwagon
IJslandse ponv s in
Veluwse wei
Altijd ovenvers -
Altijd even lekker!
Europa-route E 36
in 1960 gereed
Britse vragen over
England Spiel
Drie verstekelingen
Ongenode gasten
op Sibajak pas in
Rotterdam gemeld
Mr. F. H. A. de Graaff, voorzitter C.S.W.V.
MINISTER SAMKALDEN OVER DE 37:
Rotterdam wil naar minister Luns
Geen zekerheid
A.N.W.B. pleit
voor „oude'
brommers
Incidenteel
Raketten per vliegtuig
naar Engeland
I
Watervlug „jachthondje"
op de Merwede
r
Vrijdag 14 november 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
HAMBURG (Reuter). Nog voor
half december zal over de hele wes
telijke wereld een boycot beginnen van
schepen die varen onder goedkope vlag
en waarvan de bemanning niet is aan
gesloten bij de Internationale Tran
sportarbeidersbond. Aanbevolen wordt
de boycot niet langer dan een week
te laten duren. Dit werd donderdag in
Hamburg meegedeeld op een bijeen
komst van een zestigtal leidende fi
guren van deze bond.
Men hoopt dat het laden en lossen van
de besmette schepen een week lang zal
worden stilgelegd, teneinde de reders te
dwingen arbeidscontracten te tekenen en
loon voorwaarden die aanvaardbaar zijn
voor de Internationale Transportarbei
dersbond.
TANKSCHEPEN
Volgens het bestuur van de bond gaat
het hier om ruim 1200 van de 1900 sche
pen die onder goedkope vlag varen.
Daaronder bevonden zich enige van de
grootste tankschepen ter wereld. Sche
pen die onder goedkope vlag varen zijn
geregistreerd in Panama, Liberia, Costa
Rica en Honduras.
Ongeveer 500 van de 1900 betrokken
schepen zijn thans opgelegd. Op 175 van
de resterende 1400 schepen is de beman
ning aangesloten bij vakbonden die be
horen tot de Internationale transport-
arbeidersbond.
SOLIDAIR
Vakbonden van arbeiders in de scheeps
bouw- en olieindustrie hebben zich reeds
solidair verklaard met de boycot van de
schepen onder goedkope vlag, die on
geveer dertien procent uitmaken van de
totale koopvaardijvloot der wereld.
Een functionaris van de internationale
bond verklaarde nog dat het er in de
eerste plaats om gaat de reders te dwin
gen behoorlijke contracten voor hun
personeel te doen aanvaarden.
Drie rijksdaalders
administratiekosten
MAASTRICHT (ANPi Volgens een
plannetje van zijn moeder zette de 31-
jarige stucadoor-timmerman H. J. S.
uit Beek een advertentie in de krant,
waarin hij geldleningen tot ieder bedrag
aanbood. Schreef er iemand, dan kreeg
deze een briefje met het verzoek zeven
gulden vijftig te storten voor het in
winnen van inlichtingen. Als men dat
gedaan had. hoorde men verder niets
meer.
De officier van justitie bij de recht
bank te Maastricht eiste gisteren daar
voor tegen S. acht maanden gevange
nis, waarvan vier voorwaardelijk.
De 61-jarige moeder van verdachte
had zoonlief in een uitvoerige brief ver
teld hoe hij een en ander aan moest
pakken. Tegen haar werd wegens uit
lokking van misdrijf twee maanden ge
vangenis geëist.
ACCRA, (UPI) Een Nederlandse
handelsdelegatie van 28 man heeft een
bezoek aan Ghana gebracht. Voor he*
vertrek verklaarde een woordvoerder van
de delegatie dat Nederland mensen van
Ghana kan opleiden en in het algemeen
de industrie kan bevorderen in dit nieu
we land van het Britse gemenebest. Hij
zei, dat de opleiding kan geschieden
door Nederlandse deskundigen, hetzij
hier of in Nederland. Hij opperde dat
studie beurzen worden aangeboden voor
studie in Nederland. Ook verklaarde hij
dat hij de Nederlandse regering zou ver
zoeken een ambassade op te richten in
Ghana. Over de bestaande industrieën
zei de woordvoerder dat die van de ca
cao zich snel uitbreidt, maar dat die
van de suiker, koffie en rubber Neder
landse steun zouden kunnen gebruiken.
De Nederlanders zouden ook kunnen hel
pen aan de verbetering van het wegen
net en Ghana wegwijs maken wat het
zoeken naar diamant betreft en daar
voor de uitrusting kunnen verschaffen.
AMERSFOORT Bij het lichten van
goederenwagons in de wagenwerkpiaats
van de Nederlandse Spoorwegen te
Amersfoort is de 59-jarige bankwerker
K. van Midlum tussen een lichtblok en
het onderstel van een wagon zo bekneld
geraakt, dat hij vrijwel op slag is over
leden.
Eigen nieuwsdienst
BERGEN OP ZOOM De ge
rechtsdeurwaarder Chr. Schal
ken te Roosendaal zal binnen
kort in zijn venduhuis in de
Ludwigsstraat een bijzondere
verkoping houden. Bijzonder,
niet alleen omdat het een zeld
zame collectie Oosterse kunst
voorwerpen betreft, maar voor
al omdat de veiling op een nogal
ongebruikelijke manier tot stand
is gekomen.
De goederen zijn afkomstig van
een Engelse ingenieur, mr. D.
Whittlesae. die werkzaam was op
de vliegbasis Gilze Rijen bij Bre
da. Hij woonde van 13 februari
1947 tot midden 1948 in Breda op
kamers, maar moest plotseling ver
trekken. Nadien is de man spoor
loos verdwenen. Tot heden zijn, on
danks tal van nasporingen, zijn
adres of verblijfplaats onbekend.
Kostbare verzameling
Deze Engelsman, die op 10 mei
1910 in Engeland geboren is, moet
tijdens de laatste wereldoorlog vrij
wel de gehele wereld rondgetrokken
zijn. Hij heeft van overal ter wereld
Oosterse curiositeiten meegebracht.
Bij de collectie zijn verscheidene
waardevolle kunstvoorwerpen. Prach
tige blauwe pullen en vazen, Japan
se beelden, schotels en schalen, af
godsbeelden, koppen en schotels, ori
ginele hout gesneden afbeeldingen van
heilige koeien, met parelmoer inge
legd houtwerk, kastjes enz. enz.
Het kostbaarste van deze verzame
ling is een uit vier houten panelen
bestaand scherm, prachtig ingelegd
met in gekleurd parelmoer uitgevoer
de bloemen, vogels en vlinders.
Vooral dit scherm moet een kunst
voorwerp zijn, dat volgens kenners,
alleen in de huizen van de rijkste
Oosterlingen wordt gezien.
Chèque niet verzilverd
Toen mr. Whittlesae in 1948 Breda
plotseling verliet gaf hij de expedi
teur Boomaarts opdracht al zijn goe
deren in te pakken en te verzenden
aan het adres 5 Colomberie St. Heiier
te Yersey. Chr. Islands.
De expediteur maakte daarvoor
heel veel kosten die zouden worden
gedekt door een chéque die de En
gelsman op een Engelse bank had af
gegeven. De bank weigerde echter de
chèque te verzilveren.
Spoorloos
Boomaarts heeft niets meer van de
Engelsman gehoord. De kist kwam
weer terug en werd opgeslagen in de
pakhuizen van de expediteur.
Daarna wilde de firma Boomaarts
een proces beginnen om de gemaak
te kosten betaald te krijgen, maar dit
had geen succes. Tenslotte werd
deurwaarder Schalken in de zaak ge
moeid. Ten eerste omdat de expedi
teur wel van de goederen af wilde
zijn en bovendien omdat men naar
een manier van betaling zocht voor
de gemaakte onkosten, die een paar
duizend gulden bedroegen.
Deurwaarder Schalken vond deze
gang van zaken zo ongewoon, dat
hij, om de eventuele rechten van de
Engelsman veilig te stellen, een ad
vocaat, mr. Noldens uit Roosendaal
inschakelde.
OFFICIER VAN JUSTITIE
„Boekhouders vaak
onderbetaald"
AMSTERDAM (A.N.P.) „De
laatste tijd vergrijpen veel boek
houders zich aan het geld van hun
werkgever. Dit soort functies
wordt onderbetaald en het salaris
is vaak niet in overeenstemming
met de verantwoordelijke arbeid."
Dit zei gisteren de officier van justitie
'bij de rechtbank te Amsterdam in de
zaak tegen de 33-jarige boekhouder W. J.
F. van V., die toegaf zich zestiend'uizend
gulden te hebben toegeëigend door twee
cheques van de postgiro te vervalsen.
De boekhouder had de cheques uitge
schreven op naam van cliënten, die een
zogenaamd bevroren tegoed bij de bank
hadden. Nadat het formulier was onder
tekend door de directie radeerde hij de
naam uit, vulde de woorden „aan toon
der" in en incasseerde zelf het geld.
Daarna verving hij het woord „toonder"
weer door de eigenlijke naam.
De officier van justitie eiste tegen de
man een gevangenisstraf van anderhalf
jaar met aftrek. Volgens de raadsman,
mr. J. van Gilse, verdiende zijn cliënt
een salaris van 530 gulden per maand.
Eigen nieuwsdienst
VOORTHUIZEN. Ver van hun ge
boortegrond huppelen sinds maandag
middag honderd IJslandse pony's rond
in een weiland in het Veluwse dorpje
Voorthuizen, 's Ochtends waren ze uit
de trein geladen. Reeds eerder hadden
negen rasgenoten de reis per schip van
IJsland naar Hamburg en later per
trein van Hamburg naar Voorthuizen ge
maakt.
De importrice, mejuffrouw Uyttenboo-
gaard te Voorthuizen, heeft de vijftig
veulentjes en de even zo vele moeder
pony's intussen alle verkocht. De eige
naars zullen ze binnenkort ophalen.
De eerste IJslandse pony is in Ne
derland ingevoerd door de officier van
justitie te Arnhem, mr. W. Ellens. Dat
was ongeveer twee jaar geleden. Hij
was het ook die mejuffrouw Uytten-
boogaard in contact bracht met de Duit
se mevrouw Ursula Bruns, die de IJs
landse pony bekendheid gaf op het
Europese continent met haar boek Dick
en Daily en de pony's.
Van de negen pony's die al eerder
in Nederland kwamen, was er een in
verwachting. De boreling, die de IJs
landse naam Skoegi kreeg, is intussen
al flink uit de kluiten gewassen.
Eigen nieuwsdienst
AMSTERDAM Ik heb mij
niet kunnen legitimeren. De man
die ik aanhield nam meteen een
gevechtshouding aan en ik moest
mij verdedigen.
Met deze woorden trachtte de 53-
.jarige Zand voor tse hoofdagent van poli
tie voor het Amsterdamse hof te ver
klaren waarohi hij zich op verzoek van
de aangehoudene niet als politieman
had gelegitimeerd.
Hij was in hoger beroep gegaan van
een vonnis van de Haarlemse rechtbank,
die hem voor mishandeling van de Am
sterdamse scholier E. Tuinstra tot een
maand gevangenisstraf had veroordeeld.
NIET WAARSCHIJNLIJK
De president van het hof vond het
xcuus van verdachte maar vreemd.
U verdedigen tegen deze tengere
jongen, zo merkte hij op.
Het klinkt niet erg waarschijnlijk,
meende ook een raadsheer.
Het geval in Zandvoort heeft indertijd
veel stof doen opwaaien.
Drie politiemannen surveilleerden op
de avond van de derde april van het
vorige jaar op de Zandvoortse boule
vard. Zij waren gewaarschuwd dat er
een paar leden van de Amsterdamse
onderwereld een inbraak zouden willen
plegen.
Op dezelfde avond waren twee jonge
lui na een strandwandeling naar hun
op de boulevard geparkeerde motorfiets
teruggegaan". Toen zij bezig waren het
voertuig te starten, kwamen twee van
de agenten in burger op de jongens toe
gelopen. Zij maakten zich als politie
mannen bekend en vroegen hun waar
zjj vandaan kwamen.
LEGITIMEREN
De jongens op hun beurt, die de on
dervragers niet vertrouwden, vroegen
de twee zich te legitimeren.
Dit werd geweigerd, zo verklaarden
de jongens later. Hun argwaan steeg
en zij probeerden weg te komen. Er
kwam een vechtpartij van; een derde
man kwam toegesneld, die later ook
een politieman bleek te zijn. De politie
won de strijd en de twee jongelui wer
den overgebracht naar het politiebureau.
Tuinstra was daar zo verklaarde
hij door de verdachte mee naar een
kamer genomen en had, voordat deze
het licht had aangedraaid, een klap te-
Advertentie
garandeert U de versheid
gen zijn hoofd en een stamp in de maag
streek gekregen. Hij was in elkaar ge
zakt, De hoofdagent had hem, aldus de
scholier, toen gezegd te gaan zitten en
hem vervolgens verhoord.
NIET GEZEGD
Voor het hof kwam ook een brief van
de vader van Tuinstra ter sprake. De
korpschef van de Zandvoortse politie
zou tegen hem hebben gezegd: De politie
hoeft zich tegenover snotneuzen niet te
legitimeren. De vader had aldus zijn
brief weinig waardering voor de hou
ding en het optreden van de korpschef.
Deze ontkende, dat hij de genoemde
opmerking tegen de vader had gemaakt.
TEKORT AAN TACT
De procureur-generaal, mr. W. B. J.
Aberson, zei dat het tekort isohieten in
tact van de agenten de aanleiding tot
de vechtpartij was geworden. Het
bewijs in deze zaak noemde hij niet
sterk. Hij merkte op, dat K. vroeger in
zijn leven met de waarheid op kwade
voet blijkt te hebben gestaan en in deze
zaak op een belangrijk punt op zijn
eerste verklaring is teruggekomen. Hij
eiste bevestiging van het vonnis van de
rechtbank.
De raadsman, mr. W. B. Stomps, voer
de aan dat de politiemannen niets anders
wisten dan: ,,Hier komt de onderwereld
van Amsterdam om een kraak te zetten".
Tenslotte concludeerde hij tot vrijspraak.
Gewapend visserijconflict
IJSLANDS KABINET IN
SPOEDZITTING BIJEEN
REYKJAVIK (Reuter/U.P.I.) Het
kabinet van IJsland is donderdag in
spoedvergadering bijeengekomen ter be
spreking van het gewapende conflict tus
sen een Brits marinevaartuig en de Thor,
een schip van de IJslandse kustwacht.
Volgens rapporten van de Thor bevond
de Britse trawler Harkness zich woens
dagavond binnen de door IJsland ver
boden drie-mijlszone. De Thor loste
enkele Waarschuwingsschoten teneinde
de Britse vissers attent te maken op hun
overtreding. De Britten trokken er zich
echter niets van aan en gingen rustig
door met vissen.
Pas toen de Thor met scherp schoot,
Dit is een (klein) deel van de ver
zameling Oosterse curiositeiten van de
geheimzinnige en onvindbare mr. D.
Whitlease die binnenkort in Roosen
daal zullen worden verkocht.
Nederlandse gedeelte
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG. De nieuwe autosnel
weg van Den Haag over Utrecht en
Arnhem naar het Ruhrgebied de
Europa-route E 36 zal waarschijnlijk
tegen het einde van 1960 tot aan de
grens met Duitsland gereed zijn.
Rijkswaterstaat zal op 9 december de
aanleg van een aardebaan voor het ge
deelte tussen de weg ArnhemApel
doorn en de Gelderse IJssel aanbeste
den. Dit stuk is ongeveer zeven kilome
ter lang. Op het ogenblik zijn daar in
aanbouw een viaduct over de Arnhem
se Allee en een viaduct over de spoor
baan ArnhemZutphen.
Dan moeten nog de bouw van viaduc
ten over de Apeldoornseweg en de
Schelmseweg worden aanbesteed. In de
buurt van Velperbroek zal een onder
doorgang worden gegraven en een ver
keersplein worden aangelegd, waarop de
nieuw ontworpen IJssëlwég zal aanslui
ten.
Waarschijnlijk wordt het laatste deel
van de E 36, door de Achterhoek, voor
lopig aangelegd als enkelbaansweg met
een aantal orlj*elftkvloerse kruisingen,
LONDEN (AP) In het Britse la
gerhuis is gisteren een motie ingediend
waarin wordt gevraagd om publicatie
van regeringswege van de vollédige toe
dracht van het beruchte „England
Spiel".
Daarmee wordt bedoeld de geslaagde
poging van de Duitse contra-spionage
om door te dringen tot de gelederen
van de Britse geheime dienst en daar
talrijke slachtoffers te maken, vooral
onder Nederlandse agenten die in bezet
Nederland opereerden. De details van
deze geschiedenis worden nog altijd ge
heim gehouden.
Eigen nieuwsdienst
ROTTERDAM. Als een volledige
verassing hebben zich gisteren drie
nieuwe verstekelingen in ons land aan
gediend. Dat gebeurde gistermiddag
nadat de Sibajak in Rotterdam had af
gemeerd. Geen verstekelingen, deze
reis, zeiden de scheepsautoriteiten
even later met overtuiging.
Ongeveer tezelfdertijd meldden zich
echter bij de administrateur van het schip
drie jongemannen, die de reis van de Si
bajak volkomen ongemerkt hadden mee
gemaakt. Bij de administrateur zat juist
de rivierpolitie, die de drie meteen mee
kon nemen.
Van de K.P.M.
Het waren alle drie voormalige em
ployés van de K.P.M.: de 25-jarige A. J.
Wensen, voorheen stuurman van de Sam
bas, de 23-jarige C. F. Nikijuluw (naar
hij zegt een neef van de gevol-gmachtigde
van de republiek der Zuid-Molukken in
ons land), oud-motordrijver op de Ban-
kai en de 26-jarige L. Tanihatu, voor
heen stuurman van de Minjak.
Zij waren in Singapore, waar zij inder
tijd tegen wil en dank afmonsterden, aan
boord van de Sibajak gekomen. In de
grote slaapzaal, die op de thuisreizen van
de Sibajak zelden vol is, verwierven zij
zich ieder een bed. Het was hun evenwel
onmogelijk voor de maaltijden onge
merkt aan tafel aan te schuiven. Mede
passagiers hebben hen onderweg aan
leeftocht geholpen.
Weinig kans
De drie verstekelingen zijn door de
Rotterdamse politie tijdelijk in bewaring
gesteld. Zij zullen gelegenheid krijgen
hun toelating in Nederland te bepleiten,
maar op het eerste gezicht maken zij
weinig kans. Onder het verscherpte toe
latingsbeleid dat ook voor de verste
keling Koementas op de tanker heeft ge
golden zullen zij alleen dèn in Neder
land worden toegelaten, wanneer zij als
politiek vluchteling aanspraak kunnen
maken op asiel.
Gezien het feit dat zij uit Singapore
afkomstig zijn, lijkt het onwaarschijnlijk
dat de minister van justitie dergelijke
aanspraken zal erkennen.
Toch ligt voor hen nog een bijzondere
factor in de schaal, namelijk dat zij zee
lieden zijn en hun beroep, aangezien zij
bij de K.P.M. werkten, in hun eigen land
wellicht niet meer kunnen uitoefenen.
Of deze factor van enig gewicht is, staat
te bezien.
Eigen nieuwsdienst
DEN HAAG Het Centraal Soci-
aal Werkgevers-Verbond vindt een
verhoging van de loongrenzen voor
de ziektewet en het ziekenfonds-
besluit volkomen ongemotiveerd. De
pogingen die daartoe door de arbei-
dersvakcentralen in het werk worden
gesteld, wekken de schijn bedoeld te
zijn om de kring van verplicht-ver
zekerden uit te breiden, zoals zij dat
ook verlangen voor de werkloosheids
verzekering, zo meent het Verbond.
Dit bleek gisterochtend uit de woorden
van mr, F. H. A. de Graaff, die als
voorzitter van het Verbond een rede uit
sprak in de najaarsvergadering in het
Kurhaus.
Men mag niet uit het oog verliezen
dat de inkomensgrens voor de premie
heffing voor de A.O.W. iets totaal anders
is dan de loongrens voor de ziektewet
en het ziekenfondsbesluit. Tot dusver
is er naar gestreefd haar te verhogen
zodra groepen loontrekkenden zonder
verbetering van hun welvaartspeil bui
ten de verplichte sociale verzekering
geraakten of dreigden te geraken, aldus
mr. De Graaff.
Maar de jongste geconstateerde stij
ging van de loonindexcijfers is een ge
volg van de totstandkoming van de c.a.o.
voor het bouwbedrijf en een geringe ver
hoging van het loonpeil in de agrarische
bedrijven. Geen van beide heeft er toe
geleid' dat 'iemand buiten de verplichte
sociale verzekering geraakte.
Opheffing van de loongrens voor de
werkloosheidswet, als voorgesteld dooi
de vakcentralen, zou er toe leiden dat
voor het hogere personeel in de bedrij
ven een deel van <fe arbeidsvoorwaarden
wordt vastgelegd in de vorm van een
verplichte verzekering, en wel tot een
dagloon van 19 gulden, een maximum-
uitkeringsloon dat gebaseerd is op de
behoeften van lager bezoldigde hand
arbeiders- en beambtengroepen.
Mr. De Graaff vond het gevaar niet
denkbeeldig dat in de toekomst deze nu
voor het lagere personeel geldende ver
zekering als vold'oende wordt beschouwd,
zodra zij ook voor het hogere personeel
zal gelden. Met andere woorden: dat zij
de plaats treedt van de morele ver
plichtingen van de werkgever voor deze
groep van zijn personeel. Zo haalt men
een onaanvaardbare nivellering in huis,
zei hij.
Bovend'ien beschikt een zeer hoog per-
Van onze parlementaire redacteur
DEN HAAG De werkelijke
reden van de regeringsbeslissing
om de 37 verstekelingen naar
Niéuw-Guinea te brengen was
het Verhoogde gevaar dat zij lo
pen als zij in Indonesië aan land
werden gezet. Deze onthulling
deed minister Samkalden gister
middag in de Tweede Kamer.
Het was natuurlijk niet de sug
gestie van de president van de
Haagse rechtbank, mr. Witsen
Elias. Dat zou volgens de mi
nister inderdaad van een beden
kelijk opportunisme hebben ge
tuigd.
De verstekelingen hebben zelf voor
het novum gezorgd en men heeft het
in de kranten kunnen lezen: deze
Van onze scheepvaartredacteur
AMSTERDAM. De Kamer
van Koophandel te Amsterdam
heeft er in een brief aan de
minister van verkeer en water
staat en van buitenlandse zaken
tegen geprotesteerd dat de Bel
gische regering de rijnvaartpre
mies op 1 november heeft ver
hoogd.
De premies, die al lang bestaan, heb
ben de bedoeling dat het goederenver
keer uit Duitsland naar de haven van
Antwerpen zal toenemen. Ze zijn ver
hoogd zonder voorafgaand overleg met
de partners in de Benelux. Voor stuk
goed bedraagt de verhoging maai
iiefst veertig procent.
De Amsterdamse kamer is van me
ning, dat indien de verhogingen niet op
korte termijn ongedaan worden ge
maakt, er aanleiding bestaat van over
heidswege passende afweet-maatregelen
te treffen, opdat de gelijkwaardigheid
in concurrentiepositie tussen Benelux-
havens kan worden hersteld.
Van de Belgische maatregelen is te
Rotterdam niet met kleinere veront
waardiging kennis genomen dan te Am
sterdam. Dat de Kamer van koophan-
Geen massale repatriëring
van spijtoptanten
DEN HAAG Voorshands is er geen
verandering in het beleid ten aanzien
hield de Harkness op, maar onmiddellijk van de zogenaamde spijtoptanten te ver
dook het Britse marinevaartuig Russel wachten, l---n
op, dat de IJslandse kustwacht seinde:
„Als je durft te schieten, brengen wij je
tot zinken." Daarop verdwenen het
marinevaartuig en de trawler.
De Britse admiraliteit bevestigde gis.
teren wel het incident, maar wilde geen
commentaar geven, .alvorens een nauw
gezet onderzoek was ingesteld. Het
marinevaartuig en de Harkness hebben
opdracht gekregen naar Engeland terug
te keren.
DE EERSTE EN ENIGE
DELFT De heer J. Kalker uit Den
Haag is sinds woensdag de eerste en
enige Nederlander, die de titel wiskun
dig ingenieur draagt. Woensdag slaag
de hij aan de Technische Hogeschool
te Delft cum laude voor dit examen, dat
pas sinds enkele jaren aan de T.H. kan
worden afgelegd.
zo heeft minister Samkalden
gisteren in de Tweede Kamer gezegd. De
toelating tot het Nederlanderschap van
diegenen in Indonesië, die na de souve-
reiniteitsoverdracht voor het Indonesisch
staatsburgerschap kozen, maar toch weer
Nederlander willen worden, zal in de
naaste toekomst nog beperkt blijven.
Het zal geschieden op grond van een
persoonlijke selectie, zo zei minister Sam
kalden, die de poort niet open wilde zet
ten, daar ons land dan stellig kan reke
nen op de toevloed van ongeveer 30.000
mensen, die het noodzakelijk maakt dat
er weer een organisatie voor een 'mas
sale repatriëring moet worden opgezet.
Bovendien zal ons land deze mensen
ook op een behoorlijke manier moeten
kunnen opnemen. Daarom zal volgens
minister Samkalden de toelating pas ver.
ruimd kunnen worden als de duizenden
gerepatrieerden van dit jaar in de be
volking zijn opgenomen.
del te Rotterdam zich nu niet heeft
aangesloten bij de brief van de Am
sterdamse kamer wijst er alleen op, dat
men in de Maasstad andere plannen
heeft.
Wh menen te weten, dat de Rotter
damse Kamer van koophandel binnen
korte tijd stappen zal ondernemen bij
minister Luns. Het resultaat ervan kan
vermoedelijk tegemoet worden gezien
op 1 december, wanneet- de kamer haar
eerstvolgende openbare vergadering
houdt.
Rotterdam heeft in 1949, toen België
de rijnvaartpremies weer instelde, geen
tegenmaatregelen genomen. Er moet
worden afgewacht of dit nu wel zal ge
schieden.
In elk geval is de verontwaardiging
thans zo groot, dat er gedachten ge
rezen zijn om tegenpremies te geven
voor rijnvervoer van Duitsland naar
Rotterdam. Op het ogenblik bestaat
hierover ln de betrokken kringen geen
eenstemmigheid. Een belangrijke vraag
hierbij is wie de kosten van dergelijke
maatregelen zal betalen. Niettemin lijkt
het nuttig om in elk geval te onderzoe
ken of er iets van te verwachten is.
Eigen nieuwsdienst
ENSCHEDE. Op 78-jarige leeftijd is
gistermiddag te Enschede overleden de
heer G. J. van Heek Jr., t^xtielindus-
trieel, oud«finmant van de firma G. J.
van Heek en Zonen, Rigtersbleek en na
de omzetting op 1 januari 1936 in de
N.V. Rigtertaleek v.h. G. J. van Heek en
Zonen directeur dezer N.V. Als zodanig
trad hij af op 16 september 1956, na
53 jaar zijn werkkracht aan deze onder
neming te -hebben geschonken.
De heer Van Heek was een harts
tochtelijk natuurliefhebber wiens belang
stelling ook zeer uitging naar schilde
rijen uit de levende natuur. De bekende
collectie schilderijen en tekeningen die
hij in de loop van ongeveer een kwart
eeuw had verzameld, wer.d in 1938 in de
nieuwe vleugel van het rijksmuseum
Twente -bijeengebracht. Op 15 september
van dit jaar werd de vleugel met de
daarin aanwezige schilderijen overge
dragen aa-n de staat -de Nederlanden.
De heer Van Heek is ook voorzitter
geweest van de stichting Het Overijssels
Landschap, waaraan hij in 1935 als
natuurreservaat schonk de door hem
aangekochte top van de Friezeraberg,
tussen Markelo en Rijssen, een der
■mooiste plekjes van Overijssel.
mensen zijn uit Indonesië gevlucht
omdat zij niet in militaire dienst wil
den!
De regering heeft nooit zekerheid
gegeven dat hun in Indonesië niets
zou gebeuren, zo riep minister Sam
kalden uit. Maar zij mocht ook niet
haar hand laten forceren door de bui
ten het parlement gevoerde actie. Het
was voor de regering echter niet ge
makkelijk om deze houding te bewa
ren, zonder het werkelijke motief van
de verstekelingen te noemen.
De regering wilde er zeker van zijn
dat als er moeilijkheden voor de ver
stekelingen in Indonesië zouden zijn
gekomen, deze niet aan haar konden
worden verweten, maar dat de schuld
daaraan zou liggen bij de actie. Toen
echter het ware motief bekend was,
kwam daaruit meteen het novum van
het verhoogde risico voort en kon de
regering ook ingaan op het idee van
mr. Witsen Elias om de verstekelin
gen in Nieuw-Guinea op te nemen.
Minister Samkalden gaf toe, dat het
beleid van de regering eerst dan pas
geslaagd zou kunnen worden genoemd
als was komen vast te staan, dat de
verstekelingen na hun aankomst in
Indonesië geen overlast zou zijn be
zorgd. Terecht had volgens hem dan
ook de liberale vertegenwoordigster
mej. mr. Ten Broecke Hoekstra erop
gewezen dat daaromtrent de regering
geen zekerheid kon geven, en ook
juist was wat de a.r.-afgevaardigde
dr. Bruins Slot had gezegd: de actie
heeft hun positie veranderd.
Het schikkingsvoorstel van mr. Wit
sen Elias kan echter volgens minister
Samkalden niet worden afgemeten
naar de .buitenparlementaire maatsta
ven. Het' was heel iets anders dan de
actie, die de gevaren heeft doen ont
staan. Daarom kan men ook niet zeg
gen dat de houding van de regering
is veranderd.
centage van het hoger personeel dat ont
slagen wordt, over vrijwillig getroffen
verzekeringen, die tenminste gelijk zijn
aan de werkloosheidsverzekering. En
voorts zorgen de bedrijven vrijwel zon
der uitzondering voor lange opzegtermij
nen, al dan niet gecombineerd met een
extra geldelijke schadeloosstelling.
Ook wees mr. De Graaff nog op de
relatief hoge premie die de betrokkenen
bij deze dwangverzekering zouden moe
ten opbrengen voor de dekking van een
gering risico. Hij sprak er zijn vertrou
wen in uit dat het standpunt van het
Verbond in <Je Sociaal-Economische
Raad en bij de regering de nodige weer
klank zou vinden.
In zijn rede beval mr. De Graaff voorts
aan een beslissing over de afschaffing
van de consumentensubsidie op melk te
laten afhangen van het nadere beraad
over het garantieprjjsbeleid voor agra
rische produkten in het algemeen. Er
bestaat immers een zeker verband tus
sen de producentensteun en deze con
sumentensubsidie.
Een vermindering van de huursub
sidie verwachtte hij alleen van een ver
dere huurverhoging. Wij moeten er mee
rekenen, dat uit het onderzoek van de
S.E.R. zal blijken dat een aanmerke
lijke verdere huurverhoging noodzake
lijk is, zei hij. Als de economische om
standigheden het toelaten, kan men
verwachten dat daar volgend jaar een
begin mee moet worden gemaakt.
Een passende inkomenscompensatie zal
mede de lasten verlichten van hen die
al in nieuwe huizen wonen, omdat de
huren daarvan niet of veel minder hoe
ven te worden verhoogd, meende hij.
Maar wel achtte mr. De Graaff het
economisch niet verantwoord dat deze
compensatie tot een dergelijke hoogte
wordt opgevoerd, dat de huurbijslag na
verwerking in de loonregelingen meer
dan het drievoud gaat opleveren van het
bedrag der huurverhoging. Dat blijkt nl.
het geval te zijn met de huurbijslagen
die gegeven zijn voor de 25 procent huur
verhoging van 1 augustus 1957, als men
die in de loon- en salaristabellen zou
gaan verwerken met de nodige extra
loonsverhoging in verband met de con
sequenties aan deze verwerking ver
bonden.
Hij opperde de mogelijkheid ingeval
van een nieuwe huurverhoging de be
staande huurbijslag te continueren en
geleidelijk te verhogen. Na de verhoging
zou deze bijslag bijvoorbeeld in de vorm
van een gezinsbijslag gefinancierd kun
nen worden uit een vereveningsfonds.
Mr. De Graaff zei ten aanzien van de
arbeidstijdverkorting wei rekening te
willen houden met de wens om er hier
en daar geleidelijk een begin mee te
maken, maar zijns inziens zon dat niet
moeten kunne.i gebeuren vóór het begin
van een verdere huurverhoging.
Op deze wijze kan men voorkomen dat
een produktlviteitsverhoging bestemd zou
worden om de gevolgen van korter wer
ken op te vangen en dat de vruchten van
deze zelfde produktiviteitsverhoging eni
ge maanden later zouden moeten dienen
voor het compenseren van de gevolgen
van een algemene huurverhoging.
Huurverhoging is onvermijdelijk en de
arbeidstijdverkorting draagt een faculta
tief karakter, aldus mr. De Graaff
75
De consequenties van de beslissing,
om de groep naar Nieuw-Guinea te
brengen, zijn wel degelijk onder ogen
gezien. Hun vestiging daar is van vol
strekt incidentele betekenis, zo zei
minister Samkalden. Hun toelating
in dat gebiedsdeel betekent ook niet
meteen toelating in ons land. Niet-
Nederlanders in Nieuw-Guinea heb
ben voor Nederland een visum nodig
en deze regel geldt dus ook voor de
verstekelingen.
De suggestie, uitgesproken door mr.
Berkhouwer, dat de beslissing een da
ling van het gezag van de regering
zou betekenen, noemde minister Sam
kalden ongerechtvaardigd. De situatie
was, dat door de actie het gevaar
voor de verstekelingen aanmerkelijk
was vergroot, maar dat de regering
zich daardoor geen beleidsverande
ring kon laten afdwingen.
De oppositie is echter blijven roepen
dat de regering geen hart had en slechts
door formalistische overwegingen werd
geleid.
Nu de regering echter het risico
niet heeft durven nemen en de groep
verstekelingen dus gevrijwaard is
voor de gevaren, die hen in Indone
sië zouden kunnen bedreigen, nu zou
het gezag van de regering zijn ge
daald? Ik laat het oordeel hierover,
zo besloot minister Samkalden, aan
de Kamer over.
Volgende week dinsdag gaat het de
bat over deze kwestie in de Tweede
Kamer verder.
LONG BEACH, CALIFORNIë (AP).
Ter bespoediging van het transatlanti
sche vervoer van raketten van het type
Thor naar Engeland is Amerika over
gegaan tot vervoer door de lucht. Ge
middeld een maal per dag, zo deelde
brigade-generaal O. J. Ritland, de
plaatsvervangende commandant van de
dienst voor ballistische projektielen van
de Amerikaanse luchtmacht, gisteren
mede, maakt een transportvliegtuig met
een Thor in de laadruimte de overtocht
naar Engeland. De Amerikaanse lucht
macht is voornemens de frequentie van
die vluchten te verhogen van 60 tot 70
per maand.
DEN HAAG Wat gebeurt er met de
bSiï"l,eJsen naar schatting van de
A.N.W.B. tweehonderdduizend die na
1 januari 1963 niet meer mogen deel
nemen aan het verkeer? De A N W-B
vindt het „onaanvaardbaar", dat zij'zon-
der meer van de weg zouden verdwijnen
Volgens een wijziging van het Wegen
verkeersreglement op 4 juli van dit jaar
worden de voor 1957 reeds in ons land
rijdende brommers ongeveer 800.000
s tot 1 januari 1963 erkend.
Maar, zo meent de A.N.W.B., op die
datum zullen nog zeker ongeveer twee
honderdduizend bromfietsen in een rede
lijke staat van dienst zijn. Hij heeft de
munster van verkeer en waterstaat dan
?(°ÏC f?eLr?«gd voor deze groep maatrege-
1':" v treffen, zodat de brommers na het
aanbrengen van technische voorzieningen
krijgen vereiste keurmerk kunnen
De minister is het met de bond eens
Wne?'e„i+r0t e,tser> niet zo maar be
horen „uit te sterven Hij vindt het
te mJirSeer mo£ajjk nu al een schatting
te maken van het aantal brommers dat
het wa«Uarl i1963 oncier het bepaalde in
het Wegenverkeersreglement valt.
ëf"i het einde van de overgangs
termijn blijkt, dat van deze groen noe
eenaan2Ienhik aantal brommers in om-
!5' kan aan de hand van de dan be-
ste'nnw -gegeveni naar de doeltreffend-
ï-, opi°®stng worden gezocht", vindt hij
znn M-'ï J begrijpt dit niet. „Ook als
blijken, dat het aantal geringer is,
dan wat de minister op dat tijdstip onder
„aanzienlijk wil verstaan, zullen voor
deze groep toch maatregelen moeten wor
den genomenmerkt de bond op.
Eigen nieuwsdienst
GORKUM - Op de Merwede is
lts Gorkum een
verschenen, die het
behoorlijk*^
met als standplaats
snelle grijze boot ve
de hardlopers onder de binnenschepen
Deze nieuw'e Saanvrinst vT^
0bedeheboe|k votri "Tan
di?%rmeert"e ?autisch* uitrusting is
ders hooDten a Ct InhaI?n van overtre-
tifd maar weer opsporingsdienaren al-
genstender hadden Z'? ®een S"eUe te'
fe sXt
%>;Pvelfig^hTerd|ic^rarnlitieb00t
rnJdatteT** KP"24 bez,t «'n a<*om-
ai1® Vopr zes man. heeft mobilo-
riin h^ïtradar aan boord en kan met
na overal Vk^eChts 1 meter 39
bij-
Van onze Haagse redactie
i-n^dHagenaars zullen
toekomst het gas niet meer per
bëtalen6 InBXer' maar per calOTie gaa»
„J?"? aan dc voortdurende waag naar
gas te kunnen voldoen, stelt het Haagse
college van B. en W. voor niet de pn,!
hetT'c ?aar J?e cato™sobe waarde van
het gas te verhogen. De vraag naar gas
is in wezen geen vraag naar kubieke
meters, maar naar calorische waarde
Voor het gasbedrijf zou dit een ver'.
mindering van inkomsten inhouden om
dat het verbruik in kubieke meters af.
neemt in evenredige mate met toene
ming van de calorische waarde
De verbruikers zullen nu, als de nian.
nen doorgaan, per aantal calorieën ;an
betalen. Dan lijdt ook het gasbedrijf
geen schade. J