Eigenaar van verzameling al tien jaar spoorloos i Victoria. Timmerman als geldschieter „POLITIE HOEFT ZICH NIET TE LEGITIMEREN VOOR SNOTNEUZEN" Verhoging loongrenzen volkomen ongemotiveerd Regering durfde risico niet meer nemen Protesten tegen verhoging Belgische rijnvaartpremies g. J. van Heek overleden gas per calorie Pagina 4 Om reders te dwingen tot arbeidscontracten Boycot van schepen onder goedkope vlag Oosterse curiositeiten worden verkocht Nederland kan Ghana helpen Bekneld tussen lichtblok en onderstel treinwagon IJslandse ponv s in Veluwse wei Altijd ovenvers - Altijd even lekker! Europa-route E 36 in 1960 gereed Britse vragen over England Spiel Drie verstekelingen Ongenode gasten op Sibajak pas in Rotterdam gemeld Mr. F. H. A. de Graaff, voorzitter C.S.W.V. MINISTER SAMKALDEN OVER DE 37: Rotterdam wil naar minister Luns Geen zekerheid A.N.W.B. pleit voor „oude' brommers Incidenteel Raketten per vliegtuig naar Engeland I Watervlug „jachthondje" op de Merwede r Vrijdag 14 november 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD HAMBURG (Reuter). Nog voor half december zal over de hele wes telijke wereld een boycot beginnen van schepen die varen onder goedkope vlag en waarvan de bemanning niet is aan gesloten bij de Internationale Tran sportarbeidersbond. Aanbevolen wordt de boycot niet langer dan een week te laten duren. Dit werd donderdag in Hamburg meegedeeld op een bijeen komst van een zestigtal leidende fi guren van deze bond. Men hoopt dat het laden en lossen van de besmette schepen een week lang zal worden stilgelegd, teneinde de reders te dwingen arbeidscontracten te tekenen en loon voorwaarden die aanvaardbaar zijn voor de Internationale Transportarbei dersbond. TANKSCHEPEN Volgens het bestuur van de bond gaat het hier om ruim 1200 van de 1900 sche pen die onder goedkope vlag varen. Daaronder bevonden zich enige van de grootste tankschepen ter wereld. Sche pen die onder goedkope vlag varen zijn geregistreerd in Panama, Liberia, Costa Rica en Honduras. Ongeveer 500 van de 1900 betrokken schepen zijn thans opgelegd. Op 175 van de resterende 1400 schepen is de beman ning aangesloten bij vakbonden die be horen tot de Internationale transport- arbeidersbond. SOLIDAIR Vakbonden van arbeiders in de scheeps bouw- en olieindustrie hebben zich reeds solidair verklaard met de boycot van de schepen onder goedkope vlag, die on geveer dertien procent uitmaken van de totale koopvaardijvloot der wereld. Een functionaris van de internationale bond verklaarde nog dat het er in de eerste plaats om gaat de reders te dwin gen behoorlijke contracten voor hun personeel te doen aanvaarden. Drie rijksdaalders administratiekosten MAASTRICHT (ANPi Volgens een plannetje van zijn moeder zette de 31- jarige stucadoor-timmerman H. J. S. uit Beek een advertentie in de krant, waarin hij geldleningen tot ieder bedrag aanbood. Schreef er iemand, dan kreeg deze een briefje met het verzoek zeven gulden vijftig te storten voor het in winnen van inlichtingen. Als men dat gedaan had. hoorde men verder niets meer. De officier van justitie bij de recht bank te Maastricht eiste gisteren daar voor tegen S. acht maanden gevange nis, waarvan vier voorwaardelijk. De 61-jarige moeder van verdachte had zoonlief in een uitvoerige brief ver teld hoe hij een en ander aan moest pakken. Tegen haar werd wegens uit lokking van misdrijf twee maanden ge vangenis geëist. ACCRA, (UPI) Een Nederlandse handelsdelegatie van 28 man heeft een bezoek aan Ghana gebracht. Voor he* vertrek verklaarde een woordvoerder van de delegatie dat Nederland mensen van Ghana kan opleiden en in het algemeen de industrie kan bevorderen in dit nieu we land van het Britse gemenebest. Hij zei, dat de opleiding kan geschieden door Nederlandse deskundigen, hetzij hier of in Nederland. Hij opperde dat studie beurzen worden aangeboden voor studie in Nederland. Ook verklaarde hij dat hij de Nederlandse regering zou ver zoeken een ambassade op te richten in Ghana. Over de bestaande industrieën zei de woordvoerder dat die van de ca cao zich snel uitbreidt, maar dat die van de suiker, koffie en rubber Neder landse steun zouden kunnen gebruiken. De Nederlanders zouden ook kunnen hel pen aan de verbetering van het wegen net en Ghana wegwijs maken wat het zoeken naar diamant betreft en daar voor de uitrusting kunnen verschaffen. AMERSFOORT Bij het lichten van goederenwagons in de wagenwerkpiaats van de Nederlandse Spoorwegen te Amersfoort is de 59-jarige bankwerker K. van Midlum tussen een lichtblok en het onderstel van een wagon zo bekneld geraakt, dat hij vrijwel op slag is over leden. Eigen nieuwsdienst BERGEN OP ZOOM De ge rechtsdeurwaarder Chr. Schal ken te Roosendaal zal binnen kort in zijn venduhuis in de Ludwigsstraat een bijzondere verkoping houden. Bijzonder, niet alleen omdat het een zeld zame collectie Oosterse kunst voorwerpen betreft, maar voor al omdat de veiling op een nogal ongebruikelijke manier tot stand is gekomen. De goederen zijn afkomstig van een Engelse ingenieur, mr. D. Whittlesae. die werkzaam was op de vliegbasis Gilze Rijen bij Bre da. Hij woonde van 13 februari 1947 tot midden 1948 in Breda op kamers, maar moest plotseling ver trekken. Nadien is de man spoor loos verdwenen. Tot heden zijn, on danks tal van nasporingen, zijn adres of verblijfplaats onbekend. Kostbare verzameling Deze Engelsman, die op 10 mei 1910 in Engeland geboren is, moet tijdens de laatste wereldoorlog vrij wel de gehele wereld rondgetrokken zijn. Hij heeft van overal ter wereld Oosterse curiositeiten meegebracht. Bij de collectie zijn verscheidene waardevolle kunstvoorwerpen. Prach tige blauwe pullen en vazen, Japan se beelden, schotels en schalen, af godsbeelden, koppen en schotels, ori ginele hout gesneden afbeeldingen van heilige koeien, met parelmoer inge legd houtwerk, kastjes enz. enz. Het kostbaarste van deze verzame ling is een uit vier houten panelen bestaand scherm, prachtig ingelegd met in gekleurd parelmoer uitgevoer de bloemen, vogels en vlinders. Vooral dit scherm moet een kunst voorwerp zijn, dat volgens kenners, alleen in de huizen van de rijkste Oosterlingen wordt gezien. Chèque niet verzilverd Toen mr. Whittlesae in 1948 Breda plotseling verliet gaf hij de expedi teur Boomaarts opdracht al zijn goe deren in te pakken en te verzenden aan het adres 5 Colomberie St. Heiier te Yersey. Chr. Islands. De expediteur maakte daarvoor heel veel kosten die zouden worden gedekt door een chéque die de En gelsman op een Engelse bank had af gegeven. De bank weigerde echter de chèque te verzilveren. Spoorloos Boomaarts heeft niets meer van de Engelsman gehoord. De kist kwam weer terug en werd opgeslagen in de pakhuizen van de expediteur. Daarna wilde de firma Boomaarts een proces beginnen om de gemaak te kosten betaald te krijgen, maar dit had geen succes. Tenslotte werd deurwaarder Schalken in de zaak ge moeid. Ten eerste omdat de expedi teur wel van de goederen af wilde zijn en bovendien omdat men naar een manier van betaling zocht voor de gemaakte onkosten, die een paar duizend gulden bedroegen. Deurwaarder Schalken vond deze gang van zaken zo ongewoon, dat hij, om de eventuele rechten van de Engelsman veilig te stellen, een ad vocaat, mr. Noldens uit Roosendaal inschakelde. OFFICIER VAN JUSTITIE „Boekhouders vaak onderbetaald" AMSTERDAM (A.N.P.) „De laatste tijd vergrijpen veel boek houders zich aan het geld van hun werkgever. Dit soort functies wordt onderbetaald en het salaris is vaak niet in overeenstemming met de verantwoordelijke arbeid." Dit zei gisteren de officier van justitie 'bij de rechtbank te Amsterdam in de zaak tegen de 33-jarige boekhouder W. J. F. van V., die toegaf zich zestiend'uizend gulden te hebben toegeëigend door twee cheques van de postgiro te vervalsen. De boekhouder had de cheques uitge schreven op naam van cliënten, die een zogenaamd bevroren tegoed bij de bank hadden. Nadat het formulier was onder tekend door de directie radeerde hij de naam uit, vulde de woorden „aan toon der" in en incasseerde zelf het geld. Daarna verving hij het woord „toonder" weer door de eigenlijke naam. De officier van justitie eiste tegen de man een gevangenisstraf van anderhalf jaar met aftrek. Volgens de raadsman, mr. J. van Gilse, verdiende zijn cliënt een salaris van 530 gulden per maand. Eigen nieuwsdienst VOORTHUIZEN. Ver van hun ge boortegrond huppelen sinds maandag middag honderd IJslandse pony's rond in een weiland in het Veluwse dorpje Voorthuizen, 's Ochtends waren ze uit de trein geladen. Reeds eerder hadden negen rasgenoten de reis per schip van IJsland naar Hamburg en later per trein van Hamburg naar Voorthuizen ge maakt. De importrice, mejuffrouw Uyttenboo- gaard te Voorthuizen, heeft de vijftig veulentjes en de even zo vele moeder pony's intussen alle verkocht. De eige naars zullen ze binnenkort ophalen. De eerste IJslandse pony is in Ne derland ingevoerd door de officier van justitie te Arnhem, mr. W. Ellens. Dat was ongeveer twee jaar geleden. Hij was het ook die mejuffrouw Uytten- boogaard in contact bracht met de Duit se mevrouw Ursula Bruns, die de IJs landse pony bekendheid gaf op het Europese continent met haar boek Dick en Daily en de pony's. Van de negen pony's die al eerder in Nederland kwamen, was er een in verwachting. De boreling, die de IJs landse naam Skoegi kreeg, is intussen al flink uit de kluiten gewassen. Eigen nieuwsdienst AMSTERDAM Ik heb mij niet kunnen legitimeren. De man die ik aanhield nam meteen een gevechtshouding aan en ik moest mij verdedigen. Met deze woorden trachtte de 53- .jarige Zand voor tse hoofdagent van poli tie voor het Amsterdamse hof te ver klaren waarohi hij zich op verzoek van de aangehoudene niet als politieman had gelegitimeerd. Hij was in hoger beroep gegaan van een vonnis van de Haarlemse rechtbank, die hem voor mishandeling van de Am sterdamse scholier E. Tuinstra tot een maand gevangenisstraf had veroordeeld. NIET WAARSCHIJNLIJK De president van het hof vond het xcuus van verdachte maar vreemd. U verdedigen tegen deze tengere jongen, zo merkte hij op. Het klinkt niet erg waarschijnlijk, meende ook een raadsheer. Het geval in Zandvoort heeft indertijd veel stof doen opwaaien. Drie politiemannen surveilleerden op de avond van de derde april van het vorige jaar op de Zandvoortse boule vard. Zij waren gewaarschuwd dat er een paar leden van de Amsterdamse onderwereld een inbraak zouden willen plegen. Op dezelfde avond waren twee jonge lui na een strandwandeling naar hun op de boulevard geparkeerde motorfiets teruggegaan". Toen zij bezig waren het voertuig te starten, kwamen twee van de agenten in burger op de jongens toe gelopen. Zij maakten zich als politie mannen bekend en vroegen hun waar zjj vandaan kwamen. LEGITIMEREN De jongens op hun beurt, die de on dervragers niet vertrouwden, vroegen de twee zich te legitimeren. Dit werd geweigerd, zo verklaarden de jongens later. Hun argwaan steeg en zij probeerden weg te komen. Er kwam een vechtpartij van; een derde man kwam toegesneld, die later ook een politieman bleek te zijn. De politie won de strijd en de twee jongelui wer den overgebracht naar het politiebureau. Tuinstra was daar zo verklaarde hij door de verdachte mee naar een kamer genomen en had, voordat deze het licht had aangedraaid, een klap te- Advertentie garandeert U de versheid gen zijn hoofd en een stamp in de maag streek gekregen. Hij was in elkaar ge zakt, De hoofdagent had hem, aldus de scholier, toen gezegd te gaan zitten en hem vervolgens verhoord. NIET GEZEGD Voor het hof kwam ook een brief van de vader van Tuinstra ter sprake. De korpschef van de Zandvoortse politie zou tegen hem hebben gezegd: De politie hoeft zich tegenover snotneuzen niet te legitimeren. De vader had aldus zijn brief weinig waardering voor de hou ding en het optreden van de korpschef. Deze ontkende, dat hij de genoemde opmerking tegen de vader had gemaakt. TEKORT AAN TACT De procureur-generaal, mr. W. B. J. Aberson, zei dat het tekort isohieten in tact van de agenten de aanleiding tot de vechtpartij was geworden. Het bewijs in deze zaak noemde hij niet sterk. Hij merkte op, dat K. vroeger in zijn leven met de waarheid op kwade voet blijkt te hebben gestaan en in deze zaak op een belangrijk punt op zijn eerste verklaring is teruggekomen. Hij eiste bevestiging van het vonnis van de rechtbank. De raadsman, mr. W. B. Stomps, voer de aan dat de politiemannen niets anders wisten dan: ,,Hier komt de onderwereld van Amsterdam om een kraak te zetten". Tenslotte concludeerde hij tot vrijspraak. Gewapend visserijconflict IJSLANDS KABINET IN SPOEDZITTING BIJEEN REYKJAVIK (Reuter/U.P.I.) Het kabinet van IJsland is donderdag in spoedvergadering bijeengekomen ter be spreking van het gewapende conflict tus sen een Brits marinevaartuig en de Thor, een schip van de IJslandse kustwacht. Volgens rapporten van de Thor bevond de Britse trawler Harkness zich woens dagavond binnen de door IJsland ver boden drie-mijlszone. De Thor loste enkele Waarschuwingsschoten teneinde de Britse vissers attent te maken op hun overtreding. De Britten trokken er zich echter niets van aan en gingen rustig door met vissen. Pas toen de Thor met scherp schoot, Dit is een (klein) deel van de ver zameling Oosterse curiositeiten van de geheimzinnige en onvindbare mr. D. Whitlease die binnenkort in Roosen daal zullen worden verkocht. Nederlandse gedeelte Eigen nieuwsdienst DEN HAAG. De nieuwe autosnel weg van Den Haag over Utrecht en Arnhem naar het Ruhrgebied de Europa-route E 36 zal waarschijnlijk tegen het einde van 1960 tot aan de grens met Duitsland gereed zijn. Rijkswaterstaat zal op 9 december de aanleg van een aardebaan voor het ge deelte tussen de weg ArnhemApel doorn en de Gelderse IJssel aanbeste den. Dit stuk is ongeveer zeven kilome ter lang. Op het ogenblik zijn daar in aanbouw een viaduct over de Arnhem se Allee en een viaduct over de spoor baan ArnhemZutphen. Dan moeten nog de bouw van viaduc ten over de Apeldoornseweg en de Schelmseweg worden aanbesteed. In de buurt van Velperbroek zal een onder doorgang worden gegraven en een ver keersplein worden aangelegd, waarop de nieuw ontworpen IJssëlwég zal aanslui ten. Waarschijnlijk wordt het laatste deel van de E 36, door de Achterhoek, voor lopig aangelegd als enkelbaansweg met een aantal orlj*elftkvloerse kruisingen, LONDEN (AP) In het Britse la gerhuis is gisteren een motie ingediend waarin wordt gevraagd om publicatie van regeringswege van de vollédige toe dracht van het beruchte „England Spiel". Daarmee wordt bedoeld de geslaagde poging van de Duitse contra-spionage om door te dringen tot de gelederen van de Britse geheime dienst en daar talrijke slachtoffers te maken, vooral onder Nederlandse agenten die in bezet Nederland opereerden. De details van deze geschiedenis worden nog altijd ge heim gehouden. Eigen nieuwsdienst ROTTERDAM. Als een volledige verassing hebben zich gisteren drie nieuwe verstekelingen in ons land aan gediend. Dat gebeurde gistermiddag nadat de Sibajak in Rotterdam had af gemeerd. Geen verstekelingen, deze reis, zeiden de scheepsautoriteiten even later met overtuiging. Ongeveer tezelfdertijd meldden zich echter bij de administrateur van het schip drie jongemannen, die de reis van de Si bajak volkomen ongemerkt hadden mee gemaakt. Bij de administrateur zat juist de rivierpolitie, die de drie meteen mee kon nemen. Van de K.P.M. Het waren alle drie voormalige em ployés van de K.P.M.: de 25-jarige A. J. Wensen, voorheen stuurman van de Sam bas, de 23-jarige C. F. Nikijuluw (naar hij zegt een neef van de gevol-gmachtigde van de republiek der Zuid-Molukken in ons land), oud-motordrijver op de Ban- kai en de 26-jarige L. Tanihatu, voor heen stuurman van de Minjak. Zij waren in Singapore, waar zij inder tijd tegen wil en dank afmonsterden, aan boord van de Sibajak gekomen. In de grote slaapzaal, die op de thuisreizen van de Sibajak zelden vol is, verwierven zij zich ieder een bed. Het was hun evenwel onmogelijk voor de maaltijden onge merkt aan tafel aan te schuiven. Mede passagiers hebben hen onderweg aan leeftocht geholpen. Weinig kans De drie verstekelingen zijn door de Rotterdamse politie tijdelijk in bewaring gesteld. Zij zullen gelegenheid krijgen hun toelating in Nederland te bepleiten, maar op het eerste gezicht maken zij weinig kans. Onder het verscherpte toe latingsbeleid dat ook voor de verste keling Koementas op de tanker heeft ge golden zullen zij alleen dèn in Neder land worden toegelaten, wanneer zij als politiek vluchteling aanspraak kunnen maken op asiel. Gezien het feit dat zij uit Singapore afkomstig zijn, lijkt het onwaarschijnlijk dat de minister van justitie dergelijke aanspraken zal erkennen. Toch ligt voor hen nog een bijzondere factor in de schaal, namelijk dat zij zee lieden zijn en hun beroep, aangezien zij bij de K.P.M. werkten, in hun eigen land wellicht niet meer kunnen uitoefenen. Of deze factor van enig gewicht is, staat te bezien. Eigen nieuwsdienst DEN HAAG Het Centraal Soci- aal Werkgevers-Verbond vindt een verhoging van de loongrenzen voor de ziektewet en het ziekenfonds- besluit volkomen ongemotiveerd. De pogingen die daartoe door de arbei- dersvakcentralen in het werk worden gesteld, wekken de schijn bedoeld te zijn om de kring van verplicht-ver zekerden uit te breiden, zoals zij dat ook verlangen voor de werkloosheids verzekering, zo meent het Verbond. Dit bleek gisterochtend uit de woorden van mr, F. H. A. de Graaff, die als voorzitter van het Verbond een rede uit sprak in de najaarsvergadering in het Kurhaus. Men mag niet uit het oog verliezen dat de inkomensgrens voor de premie heffing voor de A.O.W. iets totaal anders is dan de loongrens voor de ziektewet en het ziekenfondsbesluit. Tot dusver is er naar gestreefd haar te verhogen zodra groepen loontrekkenden zonder verbetering van hun welvaartspeil bui ten de verplichte sociale verzekering geraakten of dreigden te geraken, aldus mr. De Graaff. Maar de jongste geconstateerde stij ging van de loonindexcijfers is een ge volg van de totstandkoming van de c.a.o. voor het bouwbedrijf en een geringe ver hoging van het loonpeil in de agrarische bedrijven. Geen van beide heeft er toe geleid' dat 'iemand buiten de verplichte sociale verzekering geraakte. Opheffing van de loongrens voor de werkloosheidswet, als voorgesteld dooi de vakcentralen, zou er toe leiden dat voor het hogere personeel in de bedrij ven een deel van <fe arbeidsvoorwaarden wordt vastgelegd in de vorm van een verplichte verzekering, en wel tot een dagloon van 19 gulden, een maximum- uitkeringsloon dat gebaseerd is op de behoeften van lager bezoldigde hand arbeiders- en beambtengroepen. Mr. De Graaff vond het gevaar niet denkbeeldig dat in de toekomst deze nu voor het lagere personeel geldende ver zekering als vold'oende wordt beschouwd, zodra zij ook voor het hogere personeel zal gelden. Met andere woorden: dat zij de plaats treedt van de morele ver plichtingen van de werkgever voor deze groep van zijn personeel. Zo haalt men een onaanvaardbare nivellering in huis, zei hij. Bovend'ien beschikt een zeer hoog per- Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG De werkelijke reden van de regeringsbeslissing om de 37 verstekelingen naar Niéuw-Guinea te brengen was het Verhoogde gevaar dat zij lo pen als zij in Indonesië aan land werden gezet. Deze onthulling deed minister Samkalden gister middag in de Tweede Kamer. Het was natuurlijk niet de sug gestie van de president van de Haagse rechtbank, mr. Witsen Elias. Dat zou volgens de mi nister inderdaad van een beden kelijk opportunisme hebben ge tuigd. De verstekelingen hebben zelf voor het novum gezorgd en men heeft het in de kranten kunnen lezen: deze Van onze scheepvaartredacteur AMSTERDAM. De Kamer van Koophandel te Amsterdam heeft er in een brief aan de minister van verkeer en water staat en van buitenlandse zaken tegen geprotesteerd dat de Bel gische regering de rijnvaartpre mies op 1 november heeft ver hoogd. De premies, die al lang bestaan, heb ben de bedoeling dat het goederenver keer uit Duitsland naar de haven van Antwerpen zal toenemen. Ze zijn ver hoogd zonder voorafgaand overleg met de partners in de Benelux. Voor stuk goed bedraagt de verhoging maai iiefst veertig procent. De Amsterdamse kamer is van me ning, dat indien de verhogingen niet op korte termijn ongedaan worden ge maakt, er aanleiding bestaat van over heidswege passende afweet-maatregelen te treffen, opdat de gelijkwaardigheid in concurrentiepositie tussen Benelux- havens kan worden hersteld. Van de Belgische maatregelen is te Rotterdam niet met kleinere veront waardiging kennis genomen dan te Am sterdam. Dat de Kamer van koophan- Geen massale repatriëring van spijtoptanten DEN HAAG Voorshands is er geen verandering in het beleid ten aanzien hield de Harkness op, maar onmiddellijk van de zogenaamde spijtoptanten te ver dook het Britse marinevaartuig Russel wachten, l---n op, dat de IJslandse kustwacht seinde: „Als je durft te schieten, brengen wij je tot zinken." Daarop verdwenen het marinevaartuig en de trawler. De Britse admiraliteit bevestigde gis. teren wel het incident, maar wilde geen commentaar geven, .alvorens een nauw gezet onderzoek was ingesteld. Het marinevaartuig en de Harkness hebben opdracht gekregen naar Engeland terug te keren. DE EERSTE EN ENIGE DELFT De heer J. Kalker uit Den Haag is sinds woensdag de eerste en enige Nederlander, die de titel wiskun dig ingenieur draagt. Woensdag slaag de hij aan de Technische Hogeschool te Delft cum laude voor dit examen, dat pas sinds enkele jaren aan de T.H. kan worden afgelegd. zo heeft minister Samkalden gisteren in de Tweede Kamer gezegd. De toelating tot het Nederlanderschap van diegenen in Indonesië, die na de souve- reiniteitsoverdracht voor het Indonesisch staatsburgerschap kozen, maar toch weer Nederlander willen worden, zal in de naaste toekomst nog beperkt blijven. Het zal geschieden op grond van een persoonlijke selectie, zo zei minister Sam kalden, die de poort niet open wilde zet ten, daar ons land dan stellig kan reke nen op de toevloed van ongeveer 30.000 mensen, die het noodzakelijk maakt dat er weer een organisatie voor een 'mas sale repatriëring moet worden opgezet. Bovendien zal ons land deze mensen ook op een behoorlijke manier moeten kunnen opnemen. Daarom zal volgens minister Samkalden de toelating pas ver. ruimd kunnen worden als de duizenden gerepatrieerden van dit jaar in de be volking zijn opgenomen. del te Rotterdam zich nu niet heeft aangesloten bij de brief van de Am sterdamse kamer wijst er alleen op, dat men in de Maasstad andere plannen heeft. Wh menen te weten, dat de Rotter damse Kamer van koophandel binnen korte tijd stappen zal ondernemen bij minister Luns. Het resultaat ervan kan vermoedelijk tegemoet worden gezien op 1 december, wanneet- de kamer haar eerstvolgende openbare vergadering houdt. Rotterdam heeft in 1949, toen België de rijnvaartpremies weer instelde, geen tegenmaatregelen genomen. Er moet worden afgewacht of dit nu wel zal ge schieden. In elk geval is de verontwaardiging thans zo groot, dat er gedachten ge rezen zijn om tegenpremies te geven voor rijnvervoer van Duitsland naar Rotterdam. Op het ogenblik bestaat hierover ln de betrokken kringen geen eenstemmigheid. Een belangrijke vraag hierbij is wie de kosten van dergelijke maatregelen zal betalen. Niettemin lijkt het nuttig om in elk geval te onderzoe ken of er iets van te verwachten is. Eigen nieuwsdienst ENSCHEDE. Op 78-jarige leeftijd is gistermiddag te Enschede overleden de heer G. J. van Heek Jr., t^xtielindus- trieel, oud«finmant van de firma G. J. van Heek en Zonen, Rigtersbleek en na de omzetting op 1 januari 1936 in de N.V. Rigtertaleek v.h. G. J. van Heek en Zonen directeur dezer N.V. Als zodanig trad hij af op 16 september 1956, na 53 jaar zijn werkkracht aan deze onder neming te -hebben geschonken. De heer Van Heek was een harts tochtelijk natuurliefhebber wiens belang stelling ook zeer uitging naar schilde rijen uit de levende natuur. De bekende collectie schilderijen en tekeningen die hij in de loop van ongeveer een kwart eeuw had verzameld, wer.d in 1938 in de nieuwe vleugel van het rijksmuseum Twente -bijeengebracht. Op 15 september van dit jaar werd de vleugel met de daarin aanwezige schilderijen overge dragen aa-n de staat -de Nederlanden. De heer Van Heek is ook voorzitter geweest van de stichting Het Overijssels Landschap, waaraan hij in 1935 als natuurreservaat schonk de door hem aangekochte top van de Friezeraberg, tussen Markelo en Rijssen, een der ■mooiste plekjes van Overijssel. mensen zijn uit Indonesië gevlucht omdat zij niet in militaire dienst wil den! De regering heeft nooit zekerheid gegeven dat hun in Indonesië niets zou gebeuren, zo riep minister Sam kalden uit. Maar zij mocht ook niet haar hand laten forceren door de bui ten het parlement gevoerde actie. Het was voor de regering echter niet ge makkelijk om deze houding te bewa ren, zonder het werkelijke motief van de verstekelingen te noemen. De regering wilde er zeker van zijn dat als er moeilijkheden voor de ver stekelingen in Indonesië zouden zijn gekomen, deze niet aan haar konden worden verweten, maar dat de schuld daaraan zou liggen bij de actie. Toen echter het ware motief bekend was, kwam daaruit meteen het novum van het verhoogde risico voort en kon de regering ook ingaan op het idee van mr. Witsen Elias om de verstekelin gen in Nieuw-Guinea op te nemen. Minister Samkalden gaf toe, dat het beleid van de regering eerst dan pas geslaagd zou kunnen worden genoemd als was komen vast te staan, dat de verstekelingen na hun aankomst in Indonesië geen overlast zou zijn be zorgd. Terecht had volgens hem dan ook de liberale vertegenwoordigster mej. mr. Ten Broecke Hoekstra erop gewezen dat daaromtrent de regering geen zekerheid kon geven, en ook juist was wat de a.r.-afgevaardigde dr. Bruins Slot had gezegd: de actie heeft hun positie veranderd. Het schikkingsvoorstel van mr. Wit sen Elias kan echter volgens minister Samkalden niet worden afgemeten naar de .buitenparlementaire maatsta ven. Het' was heel iets anders dan de actie, die de gevaren heeft doen ont staan. Daarom kan men ook niet zeg gen dat de houding van de regering is veranderd. centage van het hoger personeel dat ont slagen wordt, over vrijwillig getroffen verzekeringen, die tenminste gelijk zijn aan de werkloosheidsverzekering. En voorts zorgen de bedrijven vrijwel zon der uitzondering voor lange opzegtermij nen, al dan niet gecombineerd met een extra geldelijke schadeloosstelling. Ook wees mr. De Graaff nog op de relatief hoge premie die de betrokkenen bij deze dwangverzekering zouden moe ten opbrengen voor de dekking van een gering risico. Hij sprak er zijn vertrou wen in uit dat het standpunt van het Verbond in <Je Sociaal-Economische Raad en bij de regering de nodige weer klank zou vinden. In zijn rede beval mr. De Graaff voorts aan een beslissing over de afschaffing van de consumentensubsidie op melk te laten afhangen van het nadere beraad over het garantieprjjsbeleid voor agra rische produkten in het algemeen. Er bestaat immers een zeker verband tus sen de producentensteun en deze con sumentensubsidie. Een vermindering van de huursub sidie verwachtte hij alleen van een ver dere huurverhoging. Wij moeten er mee rekenen, dat uit het onderzoek van de S.E.R. zal blijken dat een aanmerke lijke verdere huurverhoging noodzake lijk is, zei hij. Als de economische om standigheden het toelaten, kan men verwachten dat daar volgend jaar een begin mee moet worden gemaakt. Een passende inkomenscompensatie zal mede de lasten verlichten van hen die al in nieuwe huizen wonen, omdat de huren daarvan niet of veel minder hoe ven te worden verhoogd, meende hij. Maar wel achtte mr. De Graaff het economisch niet verantwoord dat deze compensatie tot een dergelijke hoogte wordt opgevoerd, dat de huurbijslag na verwerking in de loonregelingen meer dan het drievoud gaat opleveren van het bedrag der huurverhoging. Dat blijkt nl. het geval te zijn met de huurbijslagen die gegeven zijn voor de 25 procent huur verhoging van 1 augustus 1957, als men die in de loon- en salaristabellen zou gaan verwerken met de nodige extra loonsverhoging in verband met de con sequenties aan deze verwerking ver bonden. Hij opperde de mogelijkheid ingeval van een nieuwe huurverhoging de be staande huurbijslag te continueren en geleidelijk te verhogen. Na de verhoging zou deze bijslag bijvoorbeeld in de vorm van een gezinsbijslag gefinancierd kun nen worden uit een vereveningsfonds. Mr. De Graaff zei ten aanzien van de arbeidstijdverkorting wei rekening te willen houden met de wens om er hier en daar geleidelijk een begin mee te maken, maar zijns inziens zon dat niet moeten kunne.i gebeuren vóór het begin van een verdere huurverhoging. Op deze wijze kan men voorkomen dat een produktlviteitsverhoging bestemd zou worden om de gevolgen van korter wer ken op te vangen en dat de vruchten van deze zelfde produktiviteitsverhoging eni ge maanden later zouden moeten dienen voor het compenseren van de gevolgen van een algemene huurverhoging. Huurverhoging is onvermijdelijk en de arbeidstijdverkorting draagt een faculta tief karakter, aldus mr. De Graaff 75 De consequenties van de beslissing, om de groep naar Nieuw-Guinea te brengen, zijn wel degelijk onder ogen gezien. Hun vestiging daar is van vol strekt incidentele betekenis, zo zei minister Samkalden. Hun toelating in dat gebiedsdeel betekent ook niet meteen toelating in ons land. Niet- Nederlanders in Nieuw-Guinea heb ben voor Nederland een visum nodig en deze regel geldt dus ook voor de verstekelingen. De suggestie, uitgesproken door mr. Berkhouwer, dat de beslissing een da ling van het gezag van de regering zou betekenen, noemde minister Sam kalden ongerechtvaardigd. De situatie was, dat door de actie het gevaar voor de verstekelingen aanmerkelijk was vergroot, maar dat de regering zich daardoor geen beleidsverande ring kon laten afdwingen. De oppositie is echter blijven roepen dat de regering geen hart had en slechts door formalistische overwegingen werd geleid. Nu de regering echter het risico niet heeft durven nemen en de groep verstekelingen dus gevrijwaard is voor de gevaren, die hen in Indone sië zouden kunnen bedreigen, nu zou het gezag van de regering zijn ge daald? Ik laat het oordeel hierover, zo besloot minister Samkalden, aan de Kamer over. Volgende week dinsdag gaat het de bat over deze kwestie in de Tweede Kamer verder. LONG BEACH, CALIFORNIë (AP). Ter bespoediging van het transatlanti sche vervoer van raketten van het type Thor naar Engeland is Amerika over gegaan tot vervoer door de lucht. Ge middeld een maal per dag, zo deelde brigade-generaal O. J. Ritland, de plaatsvervangende commandant van de dienst voor ballistische projektielen van de Amerikaanse luchtmacht, gisteren mede, maakt een transportvliegtuig met een Thor in de laadruimte de overtocht naar Engeland. De Amerikaanse lucht macht is voornemens de frequentie van die vluchten te verhogen van 60 tot 70 per maand. DEN HAAG Wat gebeurt er met de bSiï"l,eJsen naar schatting van de A.N.W.B. tweehonderdduizend die na 1 januari 1963 niet meer mogen deel nemen aan het verkeer? De A N W-B vindt het „onaanvaardbaar", dat zij'zon- der meer van de weg zouden verdwijnen Volgens een wijziging van het Wegen verkeersreglement op 4 juli van dit jaar worden de voor 1957 reeds in ons land rijdende brommers ongeveer 800.000 s tot 1 januari 1963 erkend. Maar, zo meent de A.N.W.B., op die datum zullen nog zeker ongeveer twee honderdduizend bromfietsen in een rede lijke staat van dienst zijn. Hij heeft de munster van verkeer en waterstaat dan ?(°ÏC f?eLr?«gd voor deze groep maatrege- 1':" v treffen, zodat de brommers na het aanbrengen van technische voorzieningen krijgen vereiste keurmerk kunnen De minister is het met de bond eens Wne?'e„i+r0t e,tser> niet zo maar be horen „uit te sterven Hij vindt het te mJirSeer mo£ajjk nu al een schatting te maken van het aantal brommers dat het wa«Uarl i1963 oncier het bepaalde in het Wegenverkeersreglement valt. ëf"i het einde van de overgangs termijn blijkt, dat van deze groen noe eenaan2Ienhik aantal brommers in om- !5' kan aan de hand van de dan be- ste'nnw -gegeveni naar de doeltreffend- ï-, opi°®stng worden gezocht", vindt hij znn M-'ï J begrijpt dit niet. „Ook als blijken, dat het aantal geringer is, dan wat de minister op dat tijdstip onder „aanzienlijk wil verstaan, zullen voor deze groep toch maatregelen moeten wor den genomenmerkt de bond op. Eigen nieuwsdienst GORKUM - Op de Merwede is lts Gorkum een verschenen, die het behoorlijk*^ met als standplaats snelle grijze boot ve de hardlopers onder de binnenschepen Deze nieuw'e Saanvrinst vT^ 0bedeheboe|k votri "Tan di?%rmeert"e ?autisch* uitrusting is ders hooDten a Ct InhaI?n van overtre- tifd maar weer opsporingsdienaren al- genstender hadden Z'? ®een S"eUe te' fe sXt %>;Pvelfig^hTerd|ic^rarnlitieb00t rnJdatteT** KP"24 bez,t «'n a<*om- ai1® Vopr zes man. heeft mobilo- riin h^ïtradar aan boord en kan met na overal Vk^eChts 1 meter 39 bij- Van onze Haagse redactie i-n^dHagenaars zullen toekomst het gas niet meer per bëtalen6 InBXer' maar per calOTie gaa» „J?"? aan dc voortdurende waag naar gas te kunnen voldoen, stelt het Haagse college van B. en W. voor niet de pn,! hetT'c ?aar J?e cato™sobe waarde van het gas te verhogen. De vraag naar gas is in wezen geen vraag naar kubieke meters, maar naar calorische waarde Voor het gasbedrijf zou dit een ver'. mindering van inkomsten inhouden om dat het verbruik in kubieke meters af. neemt in evenredige mate met toene ming van de calorische waarde De verbruikers zullen nu, als de nian. nen doorgaan, per aantal calorieën ;an betalen. Dan lijdt ook het gasbedrijf geen schade. J

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 4