Pluimveehouders kiezen
geld voor hun eieren
LANGE
WEG en
GROTE
WINST
Export naar Duitsland vereist
grondige voorbereiding
HOBO
NOOKIE 1
GOMPERTZ
Oui, zeiden de Parisiennes
DRENTSE EIEREN ROLLEN NAAR ROTTERDAM Ambassadeur Young
steunt mr. Luns
HONDERDEN PAARDEKRACHTEN IN
HANDEN VAN BEGINNELING
I Ineens wist ik:
dat is het
instrument
Maandag 27 oktober 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 7
BRUIDEGOM VAN
BED GELICHT
Verkenningen in de Euromarkt
LEEFTIJD
ACTIE VINDT
WEERKLANK
yrsv^U/Jtr
"1fe-
NIET TE ZWAAR
OP VEILING
HOGERE PRIJS j
KWALITEIT IS j
UITSTEKEND
Finse tewaterlating
„als ze maar niet - die juffrouw daar - zeggen"
Directeur Nederlandse
helikopterindustrie
naar Ver. Staten
De „Friesland" verspeelt
sleep in Chinese zee
g Belangrijke deviezenbron
Exportafdeling van
I Chrysler in Rotterdam
l)ie daar
Eigen vindingen
tegen winterhoeden
van veren, bont en
doorgestikt vilt
V an een onzer verslaggevers.
IIOOGEA EEN. Tienduizenden eieren in
Drente gaan aan de rol, richting Rotterdam. Na een
proefperiode van drie weken, heeft een groep
pluimveehouders uit het grote pluimveegebied rond
Hoogeveen besloten hun eieren voortaan in Rotterdam ter veiling
te brengen. Hun is gebleken, dat zij ondanks de lange weg van
Drente naar Rotterdam met de daaraan verbonden transport
kosten. in Rotterdam op de veiling belangrijk meer geld voor hun
eieren ontvangen, dan wanneer
de eieren door de verzamelaars
op hun eigen bedrijf worden
afgehaald.
Vandaar dat steeds meer
Drentse pluimveehouders geld
voor hun eieren gaan kiezen.
dragen, is ook de premie voor de ver
zekering van het transport opgenomen.
Eigen nieuwsdienst
DEN HELDER. In alle vroegte
j heeft de marine-patrouille zaterdagmor
gen een inval gedaan in een bekend
café in Den Helder. Daar werd de 26-
jarige hofmeester "W. van zijn bed ge
licht en gearresteerd. W. had zich in
jtien dagen niet in de Mijnendienstka-
i zerne, waar hij werkte, vertoond en op
vermoeden van desertie werd zijn op-
i sporing verzocht.
Men kwam op zijn spoor toen de
PTT een foldertje geadresseerd aan
W. in de kazerne afleverde. Daarin
werd hem aangeraden zijn bruidsboe
ket in een bepaalde bloemenwinkel te
kopen.
Toen men op het raadhuis ging infor
meren bleek dat hij voor een huwelijk
had aangetekend met de moederlijke fi
guur van de caféhoudster.
De bedroefde bruid, die haar hofmees
ter gevankelijk zag wegvoeren, verkeer
de in de mening dat men de hofmees
ter voor zijn huwelijk een onbeperkt
verlof had gegeven.
AMSTERDAM. Een vijftig-jarige
NEW YORK (Reuter) Wij onder
schrijven de verklaring van minister Luns
over Nieuw-Guinea ten volle. Dat heeft
de Amerikaanse ambassadeur in Neder
land, Philip Young, gezegd in antwoord
op een vraag naar aanleiding van de ver
klaring van minister Luns, dat Amerika
het volledig eens is met Nederland om
zich in Nederlands Nieuw-Guinea tegen
gebruik van geweld te verzetten.
De leidende figuren in de Nederlandse Kamers van koophandel
De heer Young is drie weken in do te Frankfort, Milaan en Parijs, de drie waarmee wij in contact
Verenigde Staten geweest. Hij vertrokkwamen tijdens een recente exportverkenning in de Euromarkt per
derianï^e^vraagd'nMi^de1' besprekingêli Fokker Friendship onder auspiciën van de Vereniging Nederlands
die minister Luns in Washington heeft
gevoerd over het in beslag nemen van
Nederlandse eigendommen in Indonesië,
zei de heer Young.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Wanneer iemand
het rijbewijs heeft „gehaald" en
in een auto rijdt, wordt hij als vol
waardig automobilist beschouwd.
De andere weggebruikers kunnen
niet zien. dat hij pas een gevorderd
leerling is, die zich de routine nog
moet verwerven.
Dat is eigenlijk een verbijsterende
situatie, zei gistermiddag drs. S. G. Lijf
vrouw heeft zaterdagmiddag in Amster-log^ ,opT^? weg ver k eersdag,
dam-west een val van ongeveer acht-! die de K.N.A.C. m het Kurhaus heeft
een centraal gelegen punt uit.
IN de eerste week van november be-j
gint de stroom van eieren uit Dren-
te naar Rotterdam te rollen. In ver
scheidene plaatsen rond Hoogeveen,]*1
waar duizenden pluimveehouders
hun bedrijven hebben, worden plaat, j
selijk comité's opgericht, die zich belas- I
ten met de organisatie van het trans-
porte.
Met de eerste trans
porten, die in de eerste
week van november be
ginnen, worden 50.000
Drente eieren per vracht
wagen vervoerd. Het aan
tal vrachtwagens zal naar
gelang de deelneming
worden opgevoerd. Het
ziet er naar uit,' dat dit reeds voor het
die de bijeenkomst officieel had geopend
Het rapport geeft ook dé mogelijkheden
tien meter gemaakt. Zij is met inwen- gehouden.'Een afgestudeerde moet in elk
*--■•—-» Jvoor hij
Niet
Fabrikaat, zijn zeer actief en goed op de hoogte met de mogelijkheden
die de markten in de betrokken landen aan onze industrie te bieden
hebben.
Als eerste land deden wij dat van
onze oosterburen aan, Nederlands
grootste handelspartner die meer dan
18 procent van onze export tot zich
trekt. Behoudens de recente periode
is onze export naar dit land de laatste
jaren sterk gestegen.
Wij moeten nu proberen het afgezwak
te stijgingstempo van deze uitvoer zo
veel mogelijk op te halen en daartoe
is bepaald niet voldoende dat knappe
bureaulisten in het vaderland die Duitse
markt zitten te analyseren en becijfe
ren. Het is goed dat zij nieuwe kansen
opsporen, maar die moeten dan altijd
nog worden gerealiseerd.
Het zijn trouwens over het algemeen
slechts de grotere bedrijven, die tevens
eigen vestigingen of agenten over de
grens hebben, die met dergelijke analy
ses en prognoses werken: zij zorgen er
wel voor dat hun hele benadering van
de export voor elkaar is.
de Nederlandse stichting voor psycho
techniek, deelde mee, dat uit een reeent
onderzoek van de stichting is gebleken,
dat het aantal rijlessen, dat iemand nodig
heeft om met succes het rijvaardigheids-
examen af te leggen, stijgt met de leef
tijd van de leerling-automobilist. In het
algemeen kan men zeggen, dat tot twin
tig jaar het aantal benodigde lessen
vijftien tot twintig bedraagt, boven die
leeftijd stijgt dit aantal voor ieder leef
tijdsjaar gemiddeld met een les.
Dit rapport is gisterochtend tijdens de
vergadering overhandigd aan mr. A. H.
C. Gieben. secretaris-generaal van het
departement van verkeer en waterstaat,
Nadat het actiecomité de weg naar
een voordeliger afzetmogelijkheid heeft dige kneuzingen in het ziekenhuis opge- bedrijf een stage doormaken
gewezen, organiseren de pluimveehou- nomen. Vermoedelijk is zij op het hou- verantwoordelijk werk mag doen.
ders ter plaatse zelf de transporten van
ten plankiertje, dat zij op het balkonechter in het verkeer, daar mag een
van haar op de vijfde verdieping van!leerling zonder routine honderden paar-
een flatgebouw gelegen woning had aan- dekrachten besturen,
gebracht, uitgegleden en over de leu
ning geslagen. Het plaveisel rond het
flatgebouw was nog niet voltooid, zodat
de vrouw op zand terecht kwam.
De heer Lijftogt, die verbonden is aan
De actie „Het ei rolt" heeft weerklank eerste transport begint, het geval zal
gevonden. Deze" actie is ontstaan uit het"in.daar de actie m andere plaatsen
initiatief van een kleine groep pluimvee-
houders, die zich verenigd heeft in het;
Drents Actiecomité van pluimveehouders.on^ dat" dë nïéuwe "aanvoer van eieren
TM. r.v\-,A P. rtft f /-lo v\i-/->jbfr\<hrir»riÉ> r-\
wordt voortgezet.
Op de Rotterdamse veiling zei men
Dit comité heeft tijdens de proefperiode
metterdaad bewezen, dat het bij de hui
dige kleinhandelsprijs mogelijk is voor
de pluimveehouder om meer geld voor
de eieren te ontvangen.
uit Drente zeer welkom is. De veilin,
Z.H.E. aan de Reedijk kan een vergro- j
ting van aanvoer en omzet nog best ge- j
bruiken. ofschoon deze veiling, die vier
jaar geleden werd gesticht door de pluim-1
veehouders uit de Hoeksche Waard en I
IJsselmonde, een snel stijgende omzet
vertoont. De mogelijkheid van vergro-1
ting van aanvoer en omzet is voorlopig j
nog niet uitgeput. Er kunnen nog mas
Mijn beste nichtjes en neven,
„Vrijdag stond ons hoekje in de krant
en zaterdags moesten de brieven alweer
daar zit wat voor me op, heb bij u zijn. Dat kan toch niet!"
Welnee, dat ging ook niet, want er
Ziezo,
ik al gemerkt, enne
ik heb helemaal]
geen schuld aan de boze stukken, waar- staat nu eenmaal geen vrachtauto voor
van ik word beschuldigd. Nu, ik ga ook j de deur van elk nichtje of neefje, om
diek kan ontstaan. De heer Gieben kon
digde aan, dat op het ogenblik aan een
wording van de verkeerswetgeving in de
Beneluxlanden wordt gewerkt.
Professor mr. G. E. Langemeijer, pro
cureur-generaal bij de Hoge Raad, achtte
het uitgesloten, dat de aandacht van de
verkeersdeelnemer voortdurend is ge
richt op alle mogelijke gevaren, die hem
van de meest uiteenlopende kanten be
dreigen. Iedereen zal onbewust doelmatig
handelen, wanneer de belangen, die 'op
het spel staan, hem maar genoeg ter
harte gaan.
De bestraffing moet bepaald niet op
getrokken worden tot een merkwaardige
hoogte. Dat heeft geen enkel nut. Zware
straffen schieten hun doel voorbij. Bo
vendien zou dat de weggebruiker on
evenredig nerveus kunnen maken, ten
gevolge waarvan hij juist ongelukken
zal veroorzaken. (Men zie ook de rubriek
Gehoord en Gezien op pag. 2.)
sa's eieren worden aangevoerd, eer een niemand anders beschuldigen hoor, want de brieven gauw nog even mee te nemen
verzadigingspunt bereikt, zou zijn. 1 1 -
Men had daartoe con
tact opgenomen met de
veiling cler Zuid-Holland
se Eilanden (de Z.H.E.)
te Rotterdam, waar men de Drentse pluimveehouders
{niemand kon er wat aan doen, dat ons (naar Goes. En dan-ook noger moet
Ook bij het Produktschap voor Pluim- eigen Jeugdhoekje een week moest i toch ook een beetje tijd zijn, om over
vee en Eieren juichte men de actie van wachten, eer er een plaatsje vrij.kwam]de raadsels te zitten piekeren. Die op-;
klanten afgaat en dan. terwijl het om
werkelijk tot zaken te komen zeker no
dig zou zijn dat hij een weekend over
bleef, spoorslags weer de benen neemt
om zijn voetbalwedstrijd thuis maar niet
te hoeven missen. Gevolg: vermorste
tijd en moeite, om van het geld nog
maar te zwijgen.
In Milaan
In Milaan is dr. M. J. J. de Visser,
de secretaris van de Nederlandse K. v.
K., ter plaatse, de man die van wan
ten weet. Wij hoorden van hem bijv. de
zelfde klacht als in Frankfort: de Ne
derlanders zijn gierig wat hun propagan
damiddelen aangaat.
Zij komen er veel te weinig mee en
als er dan nog eens een keer een dure
publicatie tegenaan gaat, dan is het ook
weer naast de roos. Want dan is het
vaak een algemene, terwijl de voorlich
ting en reclame juist in vaktijdschrif
ten, gespecialiseerd in branches moet
geschieden.
Zijn er Nederlandse zaken die Italië
te ver en dus te riskant vinden om za
ken te doen, ook al omdat men bijv. al
zaken in België en Duitsland doet. an
derzijds komen er ook voor die zomaar
duizenden guldens krediet verlenen aan
Italiaanse firma's van welker soliditeit
men geen enkele notie heeft.
Als het dan verkeerd gaat, dan komt
men tot de ontdekking dat er in Mi-
Voornamelijk ging het dan ook om de 1 laan een Nederlandse KvK bestaat
praktische aanpak van de export door waarbij men best eens van tevoren had
de gemiddelde kleine en middelgrote Ne- kunnen informeren
derlandse onderneming, bij elkaar niet- jn ilet algemeen'kan men zeggen dat
temin het leeuwendeel van onze indu- Italië vrijwel alles zelf maakt wat wij
met plezier de toenem:n
van de aanvoer lege
moetziet. De door hel en sortering,
comité gevoerde actie be
gint zoveel weerklank te vinden. dat
men in twee plaatsen reeds een wachtlijst s
heeft moeten aanleggen zolang nog een
uitbreiding aan het transport kan wor
den gegeven.
Er wordt in verscheidene plaatsen
hard gewerkt aan de organisatie van het
transport. Splinternieuwe vrachtwagens
staan klaar en het probleem van de kis
ten is ook reeds opgelost.
Aanleiding tot dit gezamenlijke trans
port van eieren door grote groepen van
pluimveehouders uit Drente, is het ont- s;
breken van een eierveiling in de drie j s
noordelijke provincies. Daar worden de
eieren uitsluitend per kilo verkocht aan
de verzamelaars en handelaren, die rijp
en groen door elkaar afnemen tegen een
gemiddelde prijs. 15
Op de Rotterdamse veiling geschiedt g
de verkoop op gewicht, en sortering,
waardoo" de prijs hoger ligt voor de
betere kwaliteitsprodukten. Tijdens een!
proefperiode van drie weken waarin uit1
Drente 21.416 eieren naar de veiling'
te Rotterdam werden aangevoerd, bleek,
dat de prijs die men te Rotterdam ont
ving van drie tot vijf cent per ei hoger
laa.
Daarvan kunnen de Drentse pluimvee
houders met gemak het
transport en de verzeke-
ring betalen. Na aftrek g
van deze kosten ontvan-
gen zij gemiddeld twin-
tig gulden per kist meer,
dan zij in Drente ontvan- g
gen waar zij de eieren
op de traditionele wijze |g
a/zetten. i 3
Tot voor korct meende het merendeel EE
van de pluimveehouders in Drente, dat ee
hun eieren van mindere kwaliteit wa-js
ren. Vandaar dat zij genoegen namen j
met de lagere prijs die zij ontvingen.
Tijdens de proefperiode bleek, dat van
alle eieren die uit Drente te_ Rotterdam j
werden aangevoerd, slechts 1,5 pet. lwee-(
de soort was. De rest bezat de export- j
kwaliteit. Na deze proef gingen de ogen
open.
De afrekening geschiedt direct tussen
veiling en pluimveehouder. In de trans
portkosten. die een gulden per kist be-
uiciuijc toe Hetin de krant. Maar ik weet zeker, dat die lossingen vliegen ook zo maar niet je
ProduktecharT*streeft"almeer dan twee narigheid niet meer zal gebeuren, dat bol binnen.
i_V. 4 vv\ J rarx I *KTUnU 4
te*e-' jaar naar een algehele afzet op kwaliteit wij zolang op ons beurt moeten wachten.
Een nichtje schreef me wanhopig-
Nu heb ik gelukkig wel al heel gauw]
een oplossing voor al die moeilijkheden Trëëë
ffwnnL. ]t 7Pi hf^l f»pnvnuHie PPn "et Finse eiland Aland heeft mevrouw
gevonden, ik zal_ heel eenvoudig_ een Eva Hohenthal-Erikson zaterdagmiddag
Eigen nieuwsdienst
ALBLASSERDAM. In gezelschap
van twintig vrienden uit Mariehamn op
<llllllimimin«mmmnmmtUHHimniimilHUllllllUUIIIIIIIII!llllllllllfllllll!!IIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIHIIilllllllllllllllllllll!lllllllllllllllll|i weekje langer tijd geven voor het in- Albl d f D
zenden van jullie brieven; al wat er deze gjJJ* werI Noord de
Hefnnntifdnk0mt' "°g V°°r haarbroer EdgarEHksongedoopt. DU
cies op tijd.
Zo, nu zijn alle harten weer gerust.
Al hoorden we een paar weekjes niets
van elkander, de tijd is wel doorgegaan
en al is het nog niet echt winter, we
stappen er toch wel aardig naar toe.
Toch ook een fijne tijd, hé. 's Avonds, als
=E je de deur niet meer uit hoeft, is het
huis zo heerlijk. De kachel lekker warm,
de lampen op, wat wil je nog meer?
j Nu ja, zullen de grotere nichten en nevenj een schilderij aan van het nieuwe schip",
=5 van onze familie zuchten, je hebt nu in alsmede een grote foto van de Pamir
I déze tijd weer bergen huiswerk. Ja, in dok. Dit scsip heeft vele jaren gevaren
natuurlijk, dat is er ook weer. Ik weet voor de vader van Edgar Érikson.
er nog van alles van uit mijn» eigen was 3e eerste maal op deze werf.
jonge jaren. Zwoegen, dat we moesten! - - -
4500 tons schip is het vierde, dat deze
reder na de oorlog in ons land laat bou
wen. Twee ervan kregen gestalte te Al-
blasserdam.
Over deze tewaterlating hangt een don
kere wolk. zei werfdirecteur Jan U. Smit
in zijn toespraak, namelijk de situatie
op de vrachtenmarkt.
Ter herinnering aan deze dag bood hij
strie, toen wij in gesprek kwamen met
de heer M. J. E. Fincken, voorzitter van
de Nederlands-Duitse Kamer van koop
handel te Frankfort en de Nederlandse
consul-generaal aldaar, de heer H. Men-
ke.
Duidelijke prijscouranten
Zij noemden ons een aantal zaken
waar nogal wat aan schort
De Nederlandse exporteur moet om te
beginnen komen met duidelijke overzich
telijke prijscouranten, zodat de klant
niet heen en weer hoeft te bladeren en
geen ingewikkelde berekeningen behoeft
te maken bij het samenstellen van zijn
bestelling. De prijs moet worden opge
geven met inbegrip van vracht, invoer-
en andere rechten.
Ook moet de Nederlander nagaan of
kwaliteit, smaak en prijs vai^ zijn pro-
dukt de Duitse markt wel liggen en of
daar eigenlijk niets aan moet worden
veranderd. De reclametekst dient in
gesteld te zijn op de in Duitsland aan
wezige hang naar het romantische en
tevens te appeleren aan de daar aanwe
zige positieve, actieve instelling, die o.a.
een waardering voor duidelijke contras
ten (textiel) met zich brengt.
„Auslandspsychologie"
U ziet hier, hoe belangrijk de psyche
van de mensen in het land van invoer is.
De Duitsers zelf zijn daar allang ach
ter, want aan de Frankfurter Akade-
mie für Welthandel wordt „Auslands
psychologie" onderwezen, m.a.w.: hoe
verkoop ik het best aan Engelsen, aan
Fransen, aan Amerikanen enz.
cZo'-n -reclametekst moet-natuurlijk echt
Duis zijn en geen koeter vaals. Wij laten
ons immers ook niet overtuigen door een
Nederlandse- tekst,- die alleen maar de
lachlust opwekt.
Als men niet groot is, dan kost dat af-
door A. Sittig-Beem
Midden in de bossen van Vught
woont» Leonora (Nookie)
Gompertz, die als hoboïste niet
veel vrouwelijke concurrentie zal
hebben. Mevrouw Gompertz is
niet zo regelrecht op haar doel
afgestevend als Gonnie van Tright.
Zij kwam uit een Amsterdams-
Joodse familie, waarin de muziek
(en de schilderkunst) een belang-
rijke plaats innamen. Zij was de
ROTTERDAM. Ir. J. Meijer Dreesg tweede van het gezin die een be-
uit Rotterdam, één van de directeuren 3 roepsopleiding voor muziek volgde
van de Nederlandse helikoptenndustrie s fjujtjs,e Henny Gompertz is
Rotterdam, heeft een betrekking aan- ruster) en zii be°on met vi-
-„a vm avote Amerikaanse heli- llaai Zuster), en zij oi-„uii inci vi
Eigen nieuwsdienst
in dit leven „Vrienden, zwerven
door de bossen bij Vught, het kleine
flatje in Amsterdam dat haar tweede
thuis is gebleven, ook dat is zo no
dig om gelukkig te zijn". Het Bra
bants Orkest is een leuk orkest om
in te werken, zegt zij En ei varing
met orkesten heeft zij wel: eerst de
Kameropera Camerata (waarvan zij
een der oprichters wast, daarna
remplaceerde zij bij het Concert
gebouworkest een half jaar (op en
neer reizend) het Frysk Orkest, een
half jaar het Utrechts Stedelijk, het
Kunstmaandorkest en nu darj, nadat
zij er een paar jaar helemaal uit
is geweest, Brabant.
Ik denk, dat we toen dezelfde dingen
zeiden en deden als jullie nu.
Toch viel het altijd wel wat mee. En
laterals je groot bent, dan zul je
vaak denken, net als ik nu nog wel
doe: „Toch maar goed, dat we vroeger
wat mochten leren. Je hebt daar altijd
gemak van en dikwijls komt er van echt
leren later zo weinig terecht.
Maar ik weet ook wel, hoor, dat er
bij al dat leren toch best wel eens tijd
overschoot vood een ieuke schoolavond.
Dat kan er nog wel tussendoor. Zo is het
nu toch ook, hé? Wel ja, de tijden ver
anderen toch ook weer niet zoveel, als
er soms wel eens gezegd wordt. Doe in
ieder geval je best maar.
Nu nog even een paar brieven beant
woorden. Daarom allemaal gegroet van
jullie
Roos te Serooskerke. Jullie hadden al
vroeg herfstvakantie, die voor jou weer
prachtig was, want je hebt heel wat ge
reisd. Ik vind het ook altijd kostelijk om
in een dierentuin te zijn. Elk jaar ga ik
vast één keertje. In Blijdorp zijn veel die
ren, hé? Hebben de olifanten nog kunstjes
gedaan? Kaaps Viooltje, te Biezelinge. De
prijs is weer op reis en nu naar het juiste
adres. Jij hebt wel gauw geschreven hoor,
want je was de eerste, die de oplossingen
inzond. De andere, die later binnen ko
men, laat ik ook nog meetellen. Robbe-
does, te Kamperland. Nu is het ook de
echte leestijd. Daarom komen prijzen nul
juist goed van pas. Ik denk, dat je het
rs j boek nu wel uit hebt. Is die pink al weer
i beter? Al is een pink dan maar een klein
51 ding, als die pijn doet, heb je er toch
evenveel last van als van een dikke duim.
I Jagertje, te Vrouwenpolder. Jullie hebben
op school heel wat werk onderhanden.
Zo'n middagmaaltje zou me lijken. Hoe
heb je het er afgebracht? Het is toch
j wonderlijk, maar wij hebben vroeger pre-
S cies hetzelfde eens uitgehaald, als jij ver-
telde. Maar onze leraar liet het niet bij
kwaad worden. Het draaide er op uit, dat
I we een avond zoet waren met een draak
I van een Franse thema. Al weer wat bij-
geleerd op je mondharmonika?
dat pas op de helling de naam van het
nieuwe schip onthuld werd. Ongebrui
kelijk in ons land was het ook, dat de
toekomstige eigenaar een geschenk aan
bood aan de doopster. Mevrouw Eva
Hohenthal ontving een gouden halsket
ting van. haar broer. Hij bedacht tevens
zijn en haar kinderen met een cadeau.
De Sommarö zal worden uitgerust met
de modernste navigatiemiddelen. De
voortstuwiingsinstallatie zal bestaan uit
een zeven cilinder enkelwerkende twee-
takt dieselmotor van Stork met een ver
mogen van 3B00 apk. Hij is ingericht
voor het werken op zware olie.
Het schip wordt afgeleverd als een
open shelterdekker (3200 fort en 4500
dwt), maar met de constructie is erop
gerekend otm later tot gesloten shelter-
dekker over te gaan, waarbij de diep
gang vergroot wordt van 6,40 m tot 7,62
m, terwijl het draagvermogen dan 6000
ton zal bedragen.
aan te bieden hebben, alleen vaak in
mindere kwaliteit zodat wij daarmee bij
verdere slechting van de tarieven steeds
mooiere kansen hebben, aldus dr. De
Visser.
Frankrijk tenslotte is een bijzonder
moeilijke markt, begrepen wij ui.t on
ze contacten in Parijs, in hoofdzaak
met jhr. H.M. J. van Asch van
Wijck, de directeur van de Nederlands-
Franse K.v.K. aldaar. Het grote strui
kelblok voor onze export daar zijn de
contingenten.
Het enige wat wij kunnen doen is
proberen een zo groot mogelijk deel
van de bestaande ruimte in deze con
tingenten voor onze produkten te be
zetten als het beste middel om straks
in de komende rui.mte ook een groot
aandeel te verwerven.
Verder is een versterkte reclame
voor onze produkten in Frankrijk al
tijd heilzaam, ook al vallen er geen
onmiddellijke rijpe vruchten te plukken.
Want als de Franse markt ooit goed
open mocht gaan, kan men rekenen op
parate Duitse exporteurs.
Na alles wat wij op onze Euromarkt-
reis gehoord en gezien hebben, gelo
ven wij deze oproep tot het Nederland
se bedrijfsleven te mogen richten: Pak
in de Euromarkt de zaken in het prak
tische commerci.ële vlak veel doelbe
wuster en intensiever aan dan tot dus
ver. En tot de overheid: Export is
nummer een en verdeling van de koek
nummer bwee. want aan een boom zo
vol belaan, telt men één, twee pruim
pjes niet
IJMUIDEN. De sleepboot Friesland
van de N.V. Zeesleep- en bergingsmaat-
tasten van de Duitse voorkeur voor een|schappij wijsmuller te IJmuiden heeft'
bepaalde kwaliteit, smaak en prijs naai Chinese zee ter hoogte van de Philip-
n Artn i lll'ÏT rïrim 11Q V
verhouding nogal wat geld. Daarom
verdient het aanbeveling zo'n marktonder
zoek samen te doen in een combinatie
van firma's van gelijksoortige produk
ten.
Eendracht
Dat is voor vele nijvere Nederlandse
ondernemers een minder aansprekende
gedachte, maar door „samen sterk zijn"
straks een zo groot mogelijke brok in
die Euromarkt voor Nederlandse afzet
te reserveren,, is toch wel de aangewe
zen weg.
Er zijn nog meer zwakke plekken aan
te wijzen in onze aanpak van de export
op de Duitse markt.
Als bijv. een artikel niet zo goed
blijkt te gaan, dan wil de Nederlandse
exporteur nog wel eens denken:
pijnen sinds enige dagen met hevige
storm te kampen. In dit weer zijn al
enige schepen verloren gegaan of in
moeilijkheden gekomen. De Friesland
verspeelde een sleep.
Nadat de Friesland op een vorige reis
met succes een zestig tons kraan en een
landingsvaartuig door een hevige storm
van Jokohama naar Saigon had ge
sleept, heeft de bemanning op de twee
de reis van Jokohama naar Saigon met
een kraanponton en twee sleepboten op
sleeptouw moeilijkheden gekregen.
Donderdag liep een van de slepen, de
sleepboot ST 841, slagzij op in een tro
pische orkaan met windkracht tien tot
elf. De sleep is ten slotte gekapseisd
en gezonken.
Bij het verloren gaan van de sleep-
lie het niet hebben wilt, dan laat je
het maar. in plaats van zich te bezinnen
hoe de zaak dan wel vex-koopbaar is.
Ook gebeurt het wel dat een Neder
landse fabrikant tegen het einde van
de week nog even gauw in Duitsland ar
riveert, in ijltempo enige mogelijke
jul- boot zijn geen mensenlevens te betreuren.
De kapitein van de Friesland heeft aan
zijn maatschappij gemeld, dat de twee
andere slepen, de kraanponton en nog een
sleepboot zich nog goed gedragen en dèt
ook de bemanning van de Friesland zich
in goede welstand bevindt. Hij hoopt eind
volgende week Saigon te bereiken.
vaard bij een grote Amerikaanse heli-
kopterfabriek. Hij zal over enige maan-:
den naar de Verenigde Staten emigre-
ooi. Totdat zij op een keer in het
Concertgebouw misschien voor de
zoveelste keer een solo in een van
Zoals bekend hebben de heren Meijer Tsjaikowski's symfonieën hoorde:
Drees en zijn mede-directeur ir. G. F. 5
Verhage onlangs na interne moeilijkhe-
„Toen zat ik opeens op het puntje
van miin stoel. En ik wist: dat is
boden" Er is zo vernemen wij^X11 het instrument." Het was de hobo.
boden. -
beide directeuren geen aanleiding ge-
weest hun ontslag in te trekken.
Op 31 oktober zullen zij in een van de
gebouwtjes van de jonge industrie opig
de luchthaven Rotterdam afscheid ne-'
De heren Vérhage en Meijer Drees g
zijn er, met een kleine groep medewer- g
kers. in geslaagd, de Kolibrie-helikopter
te bouwen. Daarin zijn verscheidene
voor de helikopterbouw revolutionaire
ideeën van eigen vinding toegepast. ]2
Over een nieuwe werkkring van ir. (5
Verhage. die voordat hij enkele jaren g uitgevonden dat de hobo, hoe een
Het is eigenlijk heel voor de hand
liggend, zegl zij er zelf achteraf
van Het eerste wat een mens wil
doen als hij muziek wil maken, is
zingen. Welnu, blazen is toch de vol
gende stap, dus ligt het voor de
hand dat je een blaasinstrument gaal
bespelen. Veel logischer dan piano
of viool. Hoewel, verzwakt zij haar
eigen argument.» hoewel ik nooit
fluit zou willen spelen
Zingen en blazen
DE donkere Leonora Gompertz
heeft met haar 33 jaar al lang
ROTTERDAM De Chrysler Corpo-
ration in Detroit heeft haar exportafde-
ling overgeplaatst naar Rotterdam en
==j Genève. Alle exporten van dit grote
s' automobielbedrijf zullen wat de financie-
Zo'n tijd er uit zijn is overigens ring betreft in het vervolg over Rotter-
dam worden geleid.
Dit betekent een nieuwe zeer belang-1
rijke deviezenbron. Hiertoe heeft liet
EL] concern in Rotterdam een groot kan-i
i toor verkregen, waar tachtig mensen te
werk zullen worden gesteld.
Ej Het Amerikaanse bedrijf in Detroit
S heeft deze maatregelen uit fiscale
overwegingen genomen.
1 Voor de verkoop van de auto's zal
per 1 januari 1959 de Simca Nederland
fataal, meent zij En zonder poging
tot valse bescheidenheid voegt zij
er aan toe: Ik weet heel best dat ik
hier van de vier hoboïsten de oudste
en de slechtste ben. Dat verklaart
ook waarom wij haar al eerder bij
de familie Van Tright tegenkwamen:
zij haalt haar techniek op bij Evert
van Tright.
Wat men behalve techniek en na-
tuurlijk talent nodig heeft om een N.V. worden opgericht.
goede hoboïst te worden, zijn zulke
dingen als buitenstaanders meestal
over het hoofd zien: een sterk hart, OD A VTÏ TAT DI T
sterke longen, en een bovenlip die DIlAlMJ UN W Hi V lbiAl J
je over de boventanden kunt trek-
ken. Maar, besluit zij, „als de gast- VOORSCHOTEN (ANP>. -Een felle
Hoed van kleine veertjes en met suède gegarneerd.
Kokette hoed ftiet schuine rand, in ocelot uitgevoerd.
geleden directeur werd van de Neder- g
landse helikopterindustrie hoofdingeni- g
eur bij de PTT is geweest, staat nog;=v
niets
verrukkelijk instrument zij het ook
vindt, niet het enige belangrijke is
dirigenten (en dat zijn daar in Bra-
bant heus de geringsten niet) maai
niet meer zeggen: „die juffrouw bij
de hoboïsten daar", want dat zeggen
ze alleen als het niet goed gaat. Gaat
het wél. clan accepteren ze hel ge-
woon dat je een vrouw bent."
brand heeft zaterdagmiddag in de kunst- j
tapijtweverij 't Paapje aan de Pape
laan in Voorschoten vóór zeker enige'
honderdduizenden guldens schade aan
gericht. Nagenoeg alle voorradige kunst-;
stukken van de weverij zijn beschadigd.
Men vermoedt dat liet vuur is ont
staan door een steeds brandende ka
chel.
PARIJS. Heel gevarieerd was het
materiaal, dat bekende Franse modis-
ten en modekoningen, voor deze win
ter op hun ateliers tot hoeden lieten
verwerken.
Eerst ais die hoeden op het hoofd
van de vrouw die geen mannequin is
terecht gaan komen, wordt echter dui
delijk onder welk soort hoedje Marian
ne het makkelijkst te vangen is in een
nieuw seizoen,
„Oui" zeiden de Parisiennes tegen-
winterhoeden van veren, tegen hoeden
van bont en tegen uit heel dun, door
gestikt vilt vervaardigde hoofddeksels.
Aan hoeden^ met een rand geven zij
verder, eigenlijk tegen de verwachtin
gen in, vooral de voorkeur.
Ook aan modellen met heel hoge bol,
rond of afgeplat, wat min of meer af
hangt van het toegepaste materiaal.
Svend die voor Jacques Heim hoeden
ontwerpt, blijkt met zijn scheppingen
in de roos te hebben geschoten.
Zijn ontwerpen werden niet alleen
veel verkocht maar ook veel nagevolgd,
zodat men in Parijs nu overal hoeden
geïnspireerd op zijn nieuwe lijnen te
genkomt.
In veren, in bont en doorgestikt
vilt, blijken zyn hoeden het meeste
succes te hebben.
Van a-symmetrische of naar opzij
breder uitlopende randen, zijn de
nieuwe Svendhoeden overwegend
voorzien.
Drie hoeden, door hem ontworpen
ziet u hier. Een exemplaar in ocelot
dat stevig op het hoofd staat en twee
modellen met brede rand. die men
beter niet op kan zetten als er storm
op komst is.