Pluimveehouders kiezen geld voor hun eieren LANGE WEG en GROTE WINST Export naar Duitsland vereist grondige voorbereiding HOBO NOOKIE 1 GOMPERTZ Oui, zeiden de Parisiennes DRENTSE EIEREN ROLLEN NAAR ROTTERDAM Ambassadeur Young steunt mr. Luns HONDERDEN PAARDEKRACHTEN IN HANDEN VAN BEGINNELING I Ineens wist ik: dat is het instrument Maandag 27 oktober 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 7 BRUIDEGOM VAN BED GELICHT Verkenningen in de Euromarkt LEEFTIJD ACTIE VINDT WEERKLANK yrsv^U/Jtr "1fe- NIET TE ZWAAR OP VEILING HOGERE PRIJS j KWALITEIT IS j UITSTEKEND Finse tewaterlating „als ze maar niet - die juffrouw daar - zeggen" Directeur Nederlandse helikopterindustrie naar Ver. Staten De „Friesland" verspeelt sleep in Chinese zee g Belangrijke deviezenbron Exportafdeling van I Chrysler in Rotterdam l)ie daar Eigen vindingen tegen winterhoeden van veren, bont en doorgestikt vilt V an een onzer verslaggevers. IIOOGEA EEN. Tienduizenden eieren in Drente gaan aan de rol, richting Rotterdam. Na een proefperiode van drie weken, heeft een groep pluimveehouders uit het grote pluimveegebied rond Hoogeveen besloten hun eieren voortaan in Rotterdam ter veiling te brengen. Hun is gebleken, dat zij ondanks de lange weg van Drente naar Rotterdam met de daaraan verbonden transport kosten. in Rotterdam op de veiling belangrijk meer geld voor hun eieren ontvangen, dan wanneer de eieren door de verzamelaars op hun eigen bedrijf worden afgehaald. Vandaar dat steeds meer Drentse pluimveehouders geld voor hun eieren gaan kiezen. dragen, is ook de premie voor de ver zekering van het transport opgenomen. Eigen nieuwsdienst DEN HELDER. In alle vroegte j heeft de marine-patrouille zaterdagmor gen een inval gedaan in een bekend café in Den Helder. Daar werd de 26- jarige hofmeester "W. van zijn bed ge licht en gearresteerd. W. had zich in jtien dagen niet in de Mijnendienstka- i zerne, waar hij werkte, vertoond en op vermoeden van desertie werd zijn op- i sporing verzocht. Men kwam op zijn spoor toen de PTT een foldertje geadresseerd aan W. in de kazerne afleverde. Daarin werd hem aangeraden zijn bruidsboe ket in een bepaalde bloemenwinkel te kopen. Toen men op het raadhuis ging infor meren bleek dat hij voor een huwelijk had aangetekend met de moederlijke fi guur van de caféhoudster. De bedroefde bruid, die haar hofmees ter gevankelijk zag wegvoeren, verkeer de in de mening dat men de hofmees ter voor zijn huwelijk een onbeperkt verlof had gegeven. AMSTERDAM. Een vijftig-jarige NEW YORK (Reuter) Wij onder schrijven de verklaring van minister Luns over Nieuw-Guinea ten volle. Dat heeft de Amerikaanse ambassadeur in Neder land, Philip Young, gezegd in antwoord op een vraag naar aanleiding van de ver klaring van minister Luns, dat Amerika het volledig eens is met Nederland om zich in Nederlands Nieuw-Guinea tegen gebruik van geweld te verzetten. De leidende figuren in de Nederlandse Kamers van koophandel De heer Young is drie weken in do te Frankfort, Milaan en Parijs, de drie waarmee wij in contact Verenigde Staten geweest. Hij vertrokkwamen tijdens een recente exportverkenning in de Euromarkt per derianï^e^vraagd'nMi^de1' besprekingêli Fokker Friendship onder auspiciën van de Vereniging Nederlands die minister Luns in Washington heeft gevoerd over het in beslag nemen van Nederlandse eigendommen in Indonesië, zei de heer Young. Van onze Haagse redactie DEN HAAG Wanneer iemand het rijbewijs heeft „gehaald" en in een auto rijdt, wordt hij als vol waardig automobilist beschouwd. De andere weggebruikers kunnen niet zien. dat hij pas een gevorderd leerling is, die zich de routine nog moet verwerven. Dat is eigenlijk een verbijsterende situatie, zei gistermiddag drs. S. G. Lijf vrouw heeft zaterdagmiddag in Amster-log^ ,opT^? weg ver k eersdag, dam-west een val van ongeveer acht-! die de K.N.A.C. m het Kurhaus heeft een centraal gelegen punt uit. IN de eerste week van november be-j gint de stroom van eieren uit Dren- te naar Rotterdam te rollen. In ver scheidene plaatsen rond Hoogeveen,]*1 waar duizenden pluimveehouders hun bedrijven hebben, worden plaat, j selijk comité's opgericht, die zich belas- I ten met de organisatie van het trans- porte. Met de eerste trans porten, die in de eerste week van november be ginnen, worden 50.000 Drente eieren per vracht wagen vervoerd. Het aan tal vrachtwagens zal naar gelang de deelneming worden opgevoerd. Het ziet er naar uit,' dat dit reeds voor het die de bijeenkomst officieel had geopend Het rapport geeft ook dé mogelijkheden tien meter gemaakt. Zij is met inwen- gehouden.'Een afgestudeerde moet in elk *--■•—-» Jvoor hij Niet Fabrikaat, zijn zeer actief en goed op de hoogte met de mogelijkheden die de markten in de betrokken landen aan onze industrie te bieden hebben. Als eerste land deden wij dat van onze oosterburen aan, Nederlands grootste handelspartner die meer dan 18 procent van onze export tot zich trekt. Behoudens de recente periode is onze export naar dit land de laatste jaren sterk gestegen. Wij moeten nu proberen het afgezwak te stijgingstempo van deze uitvoer zo veel mogelijk op te halen en daartoe is bepaald niet voldoende dat knappe bureaulisten in het vaderland die Duitse markt zitten te analyseren en becijfe ren. Het is goed dat zij nieuwe kansen opsporen, maar die moeten dan altijd nog worden gerealiseerd. Het zijn trouwens over het algemeen slechts de grotere bedrijven, die tevens eigen vestigingen of agenten over de grens hebben, die met dergelijke analy ses en prognoses werken: zij zorgen er wel voor dat hun hele benadering van de export voor elkaar is. de Nederlandse stichting voor psycho techniek, deelde mee, dat uit een reeent onderzoek van de stichting is gebleken, dat het aantal rijlessen, dat iemand nodig heeft om met succes het rijvaardigheids- examen af te leggen, stijgt met de leef tijd van de leerling-automobilist. In het algemeen kan men zeggen, dat tot twin tig jaar het aantal benodigde lessen vijftien tot twintig bedraagt, boven die leeftijd stijgt dit aantal voor ieder leef tijdsjaar gemiddeld met een les. Dit rapport is gisterochtend tijdens de vergadering overhandigd aan mr. A. H. C. Gieben. secretaris-generaal van het departement van verkeer en waterstaat, Nadat het actiecomité de weg naar een voordeliger afzetmogelijkheid heeft dige kneuzingen in het ziekenhuis opge- bedrijf een stage doormaken gewezen, organiseren de pluimveehou- nomen. Vermoedelijk is zij op het hou- verantwoordelijk werk mag doen. ders ter plaatse zelf de transporten van ten plankiertje, dat zij op het balkonechter in het verkeer, daar mag een van haar op de vijfde verdieping van!leerling zonder routine honderden paar- een flatgebouw gelegen woning had aan- dekrachten besturen, gebracht, uitgegleden en over de leu ning geslagen. Het plaveisel rond het flatgebouw was nog niet voltooid, zodat de vrouw op zand terecht kwam. De heer Lijftogt, die verbonden is aan De actie „Het ei rolt" heeft weerklank eerste transport begint, het geval zal gevonden. Deze" actie is ontstaan uit het"in.daar de actie m andere plaatsen initiatief van een kleine groep pluimvee- houders, die zich verenigd heeft in het; Drents Actiecomité van pluimveehouders.on^ dat" dë nïéuwe "aanvoer van eieren TM. r.v\-,A P. rtft f /-lo v\i-/->jbfr\<hrir»riÉ> r-\ wordt voortgezet. Op de Rotterdamse veiling zei men Dit comité heeft tijdens de proefperiode metterdaad bewezen, dat het bij de hui dige kleinhandelsprijs mogelijk is voor de pluimveehouder om meer geld voor de eieren te ontvangen. uit Drente zeer welkom is. De veilin, Z.H.E. aan de Reedijk kan een vergro- j ting van aanvoer en omzet nog best ge- j bruiken. ofschoon deze veiling, die vier jaar geleden werd gesticht door de pluim-1 veehouders uit de Hoeksche Waard en I IJsselmonde, een snel stijgende omzet vertoont. De mogelijkheid van vergro-1 ting van aanvoer en omzet is voorlopig j nog niet uitgeput. Er kunnen nog mas Mijn beste nichtjes en neven, „Vrijdag stond ons hoekje in de krant en zaterdags moesten de brieven alweer daar zit wat voor me op, heb bij u zijn. Dat kan toch niet!" Welnee, dat ging ook niet, want er Ziezo, ik al gemerkt, enne ik heb helemaal] geen schuld aan de boze stukken, waar- staat nu eenmaal geen vrachtauto voor van ik word beschuldigd. Nu, ik ga ook j de deur van elk nichtje of neefje, om diek kan ontstaan. De heer Gieben kon digde aan, dat op het ogenblik aan een wording van de verkeerswetgeving in de Beneluxlanden wordt gewerkt. Professor mr. G. E. Langemeijer, pro cureur-generaal bij de Hoge Raad, achtte het uitgesloten, dat de aandacht van de verkeersdeelnemer voortdurend is ge richt op alle mogelijke gevaren, die hem van de meest uiteenlopende kanten be dreigen. Iedereen zal onbewust doelmatig handelen, wanneer de belangen, die 'op het spel staan, hem maar genoeg ter harte gaan. De bestraffing moet bepaald niet op getrokken worden tot een merkwaardige hoogte. Dat heeft geen enkel nut. Zware straffen schieten hun doel voorbij. Bo vendien zou dat de weggebruiker on evenredig nerveus kunnen maken, ten gevolge waarvan hij juist ongelukken zal veroorzaken. (Men zie ook de rubriek Gehoord en Gezien op pag. 2.) sa's eieren worden aangevoerd, eer een niemand anders beschuldigen hoor, want de brieven gauw nog even mee te nemen verzadigingspunt bereikt, zou zijn. 1 1 - Men had daartoe con tact opgenomen met de veiling cler Zuid-Holland se Eilanden (de Z.H.E.) te Rotterdam, waar men de Drentse pluimveehouders {niemand kon er wat aan doen, dat ons (naar Goes. En dan-ook noger moet Ook bij het Produktschap voor Pluim- eigen Jeugdhoekje een week moest i toch ook een beetje tijd zijn, om over vee en Eieren juichte men de actie van wachten, eer er een plaatsje vrij.kwam]de raadsels te zitten piekeren. Die op-; klanten afgaat en dan. terwijl het om werkelijk tot zaken te komen zeker no dig zou zijn dat hij een weekend over bleef, spoorslags weer de benen neemt om zijn voetbalwedstrijd thuis maar niet te hoeven missen. Gevolg: vermorste tijd en moeite, om van het geld nog maar te zwijgen. In Milaan In Milaan is dr. M. J. J. de Visser, de secretaris van de Nederlandse K. v. K., ter plaatse, de man die van wan ten weet. Wij hoorden van hem bijv. de zelfde klacht als in Frankfort: de Ne derlanders zijn gierig wat hun propagan damiddelen aangaat. Zij komen er veel te weinig mee en als er dan nog eens een keer een dure publicatie tegenaan gaat, dan is het ook weer naast de roos. Want dan is het vaak een algemene, terwijl de voorlich ting en reclame juist in vaktijdschrif ten, gespecialiseerd in branches moet geschieden. Zijn er Nederlandse zaken die Italië te ver en dus te riskant vinden om za ken te doen, ook al omdat men bijv. al zaken in België en Duitsland doet. an derzijds komen er ook voor die zomaar duizenden guldens krediet verlenen aan Italiaanse firma's van welker soliditeit men geen enkele notie heeft. Als het dan verkeerd gaat, dan komt men tot de ontdekking dat er in Mi- Voornamelijk ging het dan ook om de 1 laan een Nederlandse KvK bestaat praktische aanpak van de export door waarbij men best eens van tevoren had de gemiddelde kleine en middelgrote Ne- kunnen informeren derlandse onderneming, bij elkaar niet- jn ilet algemeen'kan men zeggen dat temin het leeuwendeel van onze indu- Italië vrijwel alles zelf maakt wat wij met plezier de toenem:n van de aanvoer lege moetziet. De door hel en sortering, comité gevoerde actie be gint zoveel weerklank te vinden. dat men in twee plaatsen reeds een wachtlijst s heeft moeten aanleggen zolang nog een uitbreiding aan het transport kan wor den gegeven. Er wordt in verscheidene plaatsen hard gewerkt aan de organisatie van het transport. Splinternieuwe vrachtwagens staan klaar en het probleem van de kis ten is ook reeds opgelost. Aanleiding tot dit gezamenlijke trans port van eieren door grote groepen van pluimveehouders uit Drente, is het ont- s; breken van een eierveiling in de drie j s noordelijke provincies. Daar worden de eieren uitsluitend per kilo verkocht aan de verzamelaars en handelaren, die rijp en groen door elkaar afnemen tegen een gemiddelde prijs. 15 Op de Rotterdamse veiling geschiedt g de verkoop op gewicht, en sortering, waardoo" de prijs hoger ligt voor de betere kwaliteitsprodukten. Tijdens een! proefperiode van drie weken waarin uit1 Drente 21.416 eieren naar de veiling' te Rotterdam werden aangevoerd, bleek, dat de prijs die men te Rotterdam ont ving van drie tot vijf cent per ei hoger laa. Daarvan kunnen de Drentse pluimvee houders met gemak het transport en de verzeke- ring betalen. Na aftrek g van deze kosten ontvan- gen zij gemiddeld twin- tig gulden per kist meer, dan zij in Drente ontvan- g gen waar zij de eieren op de traditionele wijze |g a/zetten. i 3 Tot voor korct meende het merendeel EE van de pluimveehouders in Drente, dat ee hun eieren van mindere kwaliteit wa-js ren. Vandaar dat zij genoegen namen j met de lagere prijs die zij ontvingen. Tijdens de proefperiode bleek, dat van alle eieren die uit Drente te_ Rotterdam j werden aangevoerd, slechts 1,5 pet. lwee-( de soort was. De rest bezat de export- j kwaliteit. Na deze proef gingen de ogen open. De afrekening geschiedt direct tussen veiling en pluimveehouder. In de trans portkosten. die een gulden per kist be- uiciuijc toe Hetin de krant. Maar ik weet zeker, dat die lossingen vliegen ook zo maar niet je ProduktecharT*streeft"almeer dan twee narigheid niet meer zal gebeuren, dat bol binnen. i_V. 4 vv\ J rarx I *KTUnU 4 te*e-' jaar naar een algehele afzet op kwaliteit wij zolang op ons beurt moeten wachten. Een nichtje schreef me wanhopig- Nu heb ik gelukkig wel al heel gauw] een oplossing voor al die moeilijkheden Trëëë ffwnnL. ]t 7Pi hf^l f»pnvnuHie PPn "et Finse eiland Aland heeft mevrouw gevonden, ik zal_ heel eenvoudig_ een Eva Hohenthal-Erikson zaterdagmiddag Eigen nieuwsdienst ALBLASSERDAM. In gezelschap van twintig vrienden uit Mariehamn op <llllllimimin«mmmnmmtUHHimniimilHUllllllUUIIIIIIIII!llllllllllfllllll!!IIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIHIIilllllllllllllllllllll!lllllllllllllllll|i weekje langer tijd geven voor het in- Albl d f D zenden van jullie brieven; al wat er deze gjJJ* werI Noord de Hefnnntifdnk0mt' "°g V°°r haarbroer EdgarEHksongedoopt. DU cies op tijd. Zo, nu zijn alle harten weer gerust. Al hoorden we een paar weekjes niets van elkander, de tijd is wel doorgegaan en al is het nog niet echt winter, we stappen er toch wel aardig naar toe. Toch ook een fijne tijd, hé. 's Avonds, als =E je de deur niet meer uit hoeft, is het huis zo heerlijk. De kachel lekker warm, de lampen op, wat wil je nog meer? j Nu ja, zullen de grotere nichten en nevenj een schilderij aan van het nieuwe schip", =5 van onze familie zuchten, je hebt nu in alsmede een grote foto van de Pamir I déze tijd weer bergen huiswerk. Ja, in dok. Dit scsip heeft vele jaren gevaren natuurlijk, dat is er ook weer. Ik weet voor de vader van Edgar Érikson. er nog van alles van uit mijn» eigen was 3e eerste maal op deze werf. jonge jaren. Zwoegen, dat we moesten! - - - 4500 tons schip is het vierde, dat deze reder na de oorlog in ons land laat bou wen. Twee ervan kregen gestalte te Al- blasserdam. Over deze tewaterlating hangt een don kere wolk. zei werfdirecteur Jan U. Smit in zijn toespraak, namelijk de situatie op de vrachtenmarkt. Ter herinnering aan deze dag bood hij strie, toen wij in gesprek kwamen met de heer M. J. E. Fincken, voorzitter van de Nederlands-Duitse Kamer van koop handel te Frankfort en de Nederlandse consul-generaal aldaar, de heer H. Men- ke. Duidelijke prijscouranten Zij noemden ons een aantal zaken waar nogal wat aan schort De Nederlandse exporteur moet om te beginnen komen met duidelijke overzich telijke prijscouranten, zodat de klant niet heen en weer hoeft te bladeren en geen ingewikkelde berekeningen behoeft te maken bij het samenstellen van zijn bestelling. De prijs moet worden opge geven met inbegrip van vracht, invoer- en andere rechten. Ook moet de Nederlander nagaan of kwaliteit, smaak en prijs vai^ zijn pro- dukt de Duitse markt wel liggen en of daar eigenlijk niets aan moet worden veranderd. De reclametekst dient in gesteld te zijn op de in Duitsland aan wezige hang naar het romantische en tevens te appeleren aan de daar aanwe zige positieve, actieve instelling, die o.a. een waardering voor duidelijke contras ten (textiel) met zich brengt. „Auslandspsychologie" U ziet hier, hoe belangrijk de psyche van de mensen in het land van invoer is. De Duitsers zelf zijn daar allang ach ter, want aan de Frankfurter Akade- mie für Welthandel wordt „Auslands psychologie" onderwezen, m.a.w.: hoe verkoop ik het best aan Engelsen, aan Fransen, aan Amerikanen enz. cZo'-n -reclametekst moet-natuurlijk echt Duis zijn en geen koeter vaals. Wij laten ons immers ook niet overtuigen door een Nederlandse- tekst,- die alleen maar de lachlust opwekt. Als men niet groot is, dan kost dat af- door A. Sittig-Beem Midden in de bossen van Vught woont» Leonora (Nookie) Gompertz, die als hoboïste niet veel vrouwelijke concurrentie zal hebben. Mevrouw Gompertz is niet zo regelrecht op haar doel afgestevend als Gonnie van Tright. Zij kwam uit een Amsterdams- Joodse familie, waarin de muziek (en de schilderkunst) een belang- rijke plaats innamen. Zij was de ROTTERDAM. Ir. J. Meijer Dreesg tweede van het gezin die een be- uit Rotterdam, één van de directeuren 3 roepsopleiding voor muziek volgde van de Nederlandse helikoptenndustrie s fjujtjs,e Henny Gompertz is Rotterdam, heeft een betrekking aan- ruster) en zii be°on met vi- -„a vm avote Amerikaanse heli- llaai Zuster), en zij oi-„uii inci vi Eigen nieuwsdienst in dit leven „Vrienden, zwerven door de bossen bij Vught, het kleine flatje in Amsterdam dat haar tweede thuis is gebleven, ook dat is zo no dig om gelukkig te zijn". Het Bra bants Orkest is een leuk orkest om in te werken, zegt zij En ei varing met orkesten heeft zij wel: eerst de Kameropera Camerata (waarvan zij een der oprichters wast, daarna remplaceerde zij bij het Concert gebouworkest een half jaar (op en neer reizend) het Frysk Orkest, een half jaar het Utrechts Stedelijk, het Kunstmaandorkest en nu darj, nadat zij er een paar jaar helemaal uit is geweest, Brabant. Ik denk, dat we toen dezelfde dingen zeiden en deden als jullie nu. Toch viel het altijd wel wat mee. En laterals je groot bent, dan zul je vaak denken, net als ik nu nog wel doe: „Toch maar goed, dat we vroeger wat mochten leren. Je hebt daar altijd gemak van en dikwijls komt er van echt leren later zo weinig terecht. Maar ik weet ook wel, hoor, dat er bij al dat leren toch best wel eens tijd overschoot vood een ieuke schoolavond. Dat kan er nog wel tussendoor. Zo is het nu toch ook, hé? Wel ja, de tijden ver anderen toch ook weer niet zoveel, als er soms wel eens gezegd wordt. Doe in ieder geval je best maar. Nu nog even een paar brieven beant woorden. Daarom allemaal gegroet van jullie Roos te Serooskerke. Jullie hadden al vroeg herfstvakantie, die voor jou weer prachtig was, want je hebt heel wat ge reisd. Ik vind het ook altijd kostelijk om in een dierentuin te zijn. Elk jaar ga ik vast één keertje. In Blijdorp zijn veel die ren, hé? Hebben de olifanten nog kunstjes gedaan? Kaaps Viooltje, te Biezelinge. De prijs is weer op reis en nu naar het juiste adres. Jij hebt wel gauw geschreven hoor, want je was de eerste, die de oplossingen inzond. De andere, die later binnen ko men, laat ik ook nog meetellen. Robbe- does, te Kamperland. Nu is het ook de echte leestijd. Daarom komen prijzen nul juist goed van pas. Ik denk, dat je het rs j boek nu wel uit hebt. Is die pink al weer i beter? Al is een pink dan maar een klein 51 ding, als die pijn doet, heb je er toch evenveel last van als van een dikke duim. I Jagertje, te Vrouwenpolder. Jullie hebben op school heel wat werk onderhanden. Zo'n middagmaaltje zou me lijken. Hoe heb je het er afgebracht? Het is toch j wonderlijk, maar wij hebben vroeger pre- S cies hetzelfde eens uitgehaald, als jij ver- telde. Maar onze leraar liet het niet bij kwaad worden. Het draaide er op uit, dat I we een avond zoet waren met een draak I van een Franse thema. Al weer wat bij- geleerd op je mondharmonika? dat pas op de helling de naam van het nieuwe schip onthuld werd. Ongebrui kelijk in ons land was het ook, dat de toekomstige eigenaar een geschenk aan bood aan de doopster. Mevrouw Eva Hohenthal ontving een gouden halsket ting van. haar broer. Hij bedacht tevens zijn en haar kinderen met een cadeau. De Sommarö zal worden uitgerust met de modernste navigatiemiddelen. De voortstuwiingsinstallatie zal bestaan uit een zeven cilinder enkelwerkende twee- takt dieselmotor van Stork met een ver mogen van 3B00 apk. Hij is ingericht voor het werken op zware olie. Het schip wordt afgeleverd als een open shelterdekker (3200 fort en 4500 dwt), maar met de constructie is erop gerekend otm later tot gesloten shelter- dekker over te gaan, waarbij de diep gang vergroot wordt van 6,40 m tot 7,62 m, terwijl het draagvermogen dan 6000 ton zal bedragen. aan te bieden hebben, alleen vaak in mindere kwaliteit zodat wij daarmee bij verdere slechting van de tarieven steeds mooiere kansen hebben, aldus dr. De Visser. Frankrijk tenslotte is een bijzonder moeilijke markt, begrepen wij ui.t on ze contacten in Parijs, in hoofdzaak met jhr. H.M. J. van Asch van Wijck, de directeur van de Nederlands- Franse K.v.K. aldaar. Het grote strui kelblok voor onze export daar zijn de contingenten. Het enige wat wij kunnen doen is proberen een zo groot mogelijk deel van de bestaande ruimte in deze con tingenten voor onze produkten te be zetten als het beste middel om straks in de komende rui.mte ook een groot aandeel te verwerven. Verder is een versterkte reclame voor onze produkten in Frankrijk al tijd heilzaam, ook al vallen er geen onmiddellijke rijpe vruchten te plukken. Want als de Franse markt ooit goed open mocht gaan, kan men rekenen op parate Duitse exporteurs. Na alles wat wij op onze Euromarkt- reis gehoord en gezien hebben, gelo ven wij deze oproep tot het Nederland se bedrijfsleven te mogen richten: Pak in de Euromarkt de zaken in het prak tische commerci.ële vlak veel doelbe wuster en intensiever aan dan tot dus ver. En tot de overheid: Export is nummer een en verdeling van de koek nummer bwee. want aan een boom zo vol belaan, telt men één, twee pruim pjes niet IJMUIDEN. De sleepboot Friesland van de N.V. Zeesleep- en bergingsmaat- tasten van de Duitse voorkeur voor een|schappij wijsmuller te IJmuiden heeft' bepaalde kwaliteit, smaak en prijs naai Chinese zee ter hoogte van de Philip- n Artn i lll'ÏT rïrim 11Q V verhouding nogal wat geld. Daarom verdient het aanbeveling zo'n marktonder zoek samen te doen in een combinatie van firma's van gelijksoortige produk ten. Eendracht Dat is voor vele nijvere Nederlandse ondernemers een minder aansprekende gedachte, maar door „samen sterk zijn" straks een zo groot mogelijke brok in die Euromarkt voor Nederlandse afzet te reserveren,, is toch wel de aangewe zen weg. Er zijn nog meer zwakke plekken aan te wijzen in onze aanpak van de export op de Duitse markt. Als bijv. een artikel niet zo goed blijkt te gaan, dan wil de Nederlandse exporteur nog wel eens denken: pijnen sinds enige dagen met hevige storm te kampen. In dit weer zijn al enige schepen verloren gegaan of in moeilijkheden gekomen. De Friesland verspeelde een sleep. Nadat de Friesland op een vorige reis met succes een zestig tons kraan en een landingsvaartuig door een hevige storm van Jokohama naar Saigon had ge sleept, heeft de bemanning op de twee de reis van Jokohama naar Saigon met een kraanponton en twee sleepboten op sleeptouw moeilijkheden gekregen. Donderdag liep een van de slepen, de sleepboot ST 841, slagzij op in een tro pische orkaan met windkracht tien tot elf. De sleep is ten slotte gekapseisd en gezonken. Bij het verloren gaan van de sleep- lie het niet hebben wilt, dan laat je het maar. in plaats van zich te bezinnen hoe de zaak dan wel vex-koopbaar is. Ook gebeurt het wel dat een Neder landse fabrikant tegen het einde van de week nog even gauw in Duitsland ar riveert, in ijltempo enige mogelijke jul- boot zijn geen mensenlevens te betreuren. De kapitein van de Friesland heeft aan zijn maatschappij gemeld, dat de twee andere slepen, de kraanponton en nog een sleepboot zich nog goed gedragen en dèt ook de bemanning van de Friesland zich in goede welstand bevindt. Hij hoopt eind volgende week Saigon te bereiken. vaard bij een grote Amerikaanse heli- kopterfabriek. Hij zal over enige maan-: den naar de Verenigde Staten emigre- ooi. Totdat zij op een keer in het Concertgebouw misschien voor de zoveelste keer een solo in een van Zoals bekend hebben de heren Meijer Tsjaikowski's symfonieën hoorde: Drees en zijn mede-directeur ir. G. F. 5 Verhage onlangs na interne moeilijkhe- „Toen zat ik opeens op het puntje van miin stoel. En ik wist: dat is boden" Er is zo vernemen wij^X11 het instrument." Het was de hobo. boden. - beide directeuren geen aanleiding ge- weest hun ontslag in te trekken. Op 31 oktober zullen zij in een van de gebouwtjes van de jonge industrie opig de luchthaven Rotterdam afscheid ne-' De heren Vérhage en Meijer Drees g zijn er, met een kleine groep medewer- g kers. in geslaagd, de Kolibrie-helikopter te bouwen. Daarin zijn verscheidene voor de helikopterbouw revolutionaire ideeën van eigen vinding toegepast. ]2 Over een nieuwe werkkring van ir. (5 Verhage. die voordat hij enkele jaren g uitgevonden dat de hobo, hoe een Het is eigenlijk heel voor de hand liggend, zegl zij er zelf achteraf van Het eerste wat een mens wil doen als hij muziek wil maken, is zingen. Welnu, blazen is toch de vol gende stap, dus ligt het voor de hand dat je een blaasinstrument gaal bespelen. Veel logischer dan piano of viool. Hoewel, verzwakt zij haar eigen argument.» hoewel ik nooit fluit zou willen spelen Zingen en blazen DE donkere Leonora Gompertz heeft met haar 33 jaar al lang ROTTERDAM De Chrysler Corpo- ration in Detroit heeft haar exportafde- ling overgeplaatst naar Rotterdam en ==j Genève. Alle exporten van dit grote s' automobielbedrijf zullen wat de financie- Zo'n tijd er uit zijn is overigens ring betreft in het vervolg over Rotter- dam worden geleid. Dit betekent een nieuwe zeer belang-1 rijke deviezenbron. Hiertoe heeft liet EL] concern in Rotterdam een groot kan-i i toor verkregen, waar tachtig mensen te werk zullen worden gesteld. Ej Het Amerikaanse bedrijf in Detroit S heeft deze maatregelen uit fiscale overwegingen genomen. 1 Voor de verkoop van de auto's zal per 1 januari 1959 de Simca Nederland fataal, meent zij En zonder poging tot valse bescheidenheid voegt zij er aan toe: Ik weet heel best dat ik hier van de vier hoboïsten de oudste en de slechtste ben. Dat verklaart ook waarom wij haar al eerder bij de familie Van Tright tegenkwamen: zij haalt haar techniek op bij Evert van Tright. Wat men behalve techniek en na- tuurlijk talent nodig heeft om een N.V. worden opgericht. goede hoboïst te worden, zijn zulke dingen als buitenstaanders meestal over het hoofd zien: een sterk hart, OD A VTÏ TAT DI T sterke longen, en een bovenlip die DIlAlMJ UN W Hi V lbiAl J je over de boventanden kunt trek- ken. Maar, besluit zij, „als de gast- VOORSCHOTEN (ANP>. -Een felle Hoed van kleine veertjes en met suède gegarneerd. Kokette hoed ftiet schuine rand, in ocelot uitgevoerd. geleden directeur werd van de Neder- g landse helikopterindustrie hoofdingeni- g eur bij de PTT is geweest, staat nog;=v niets verrukkelijk instrument zij het ook vindt, niet het enige belangrijke is dirigenten (en dat zijn daar in Bra- bant heus de geringsten niet) maai niet meer zeggen: „die juffrouw bij de hoboïsten daar", want dat zeggen ze alleen als het niet goed gaat. Gaat het wél. clan accepteren ze hel ge- woon dat je een vrouw bent." brand heeft zaterdagmiddag in de kunst- j tapijtweverij 't Paapje aan de Pape laan in Voorschoten vóór zeker enige' honderdduizenden guldens schade aan gericht. Nagenoeg alle voorradige kunst-; stukken van de weverij zijn beschadigd. Men vermoedt dat liet vuur is ont staan door een steeds brandende ka chel. PARIJS. Heel gevarieerd was het materiaal, dat bekende Franse modis- ten en modekoningen, voor deze win ter op hun ateliers tot hoeden lieten verwerken. Eerst ais die hoeden op het hoofd van de vrouw die geen mannequin is terecht gaan komen, wordt echter dui delijk onder welk soort hoedje Marian ne het makkelijkst te vangen is in een nieuw seizoen, „Oui" zeiden de Parisiennes tegen- winterhoeden van veren, tegen hoeden van bont en tegen uit heel dun, door gestikt vilt vervaardigde hoofddeksels. Aan hoeden^ met een rand geven zij verder, eigenlijk tegen de verwachtin gen in, vooral de voorkeur. Ook aan modellen met heel hoge bol, rond of afgeplat, wat min of meer af hangt van het toegepaste materiaal. Svend die voor Jacques Heim hoeden ontwerpt, blijkt met zijn scheppingen in de roos te hebben geschoten. Zijn ontwerpen werden niet alleen veel verkocht maar ook veel nagevolgd, zodat men in Parijs nu overal hoeden geïnspireerd op zijn nieuwe lijnen te genkomt. In veren, in bont en doorgestikt vilt, blijken zyn hoeden het meeste succes te hebben. Van a-symmetrische of naar opzij breder uitlopende randen, zijn de nieuwe Svendhoeden overwegend voorzien. Drie hoeden, door hem ontworpen ziet u hier. Een exemplaar in ocelot dat stevig op het hoofd staat en twee modellen met brede rand. die men beter niet op kan zetten als er storm op komst is.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 7