De
Engelsman loopt verward
maar vol begrip rond
Deslauriers werkte iets
van achterstand weg
richtte waar slagveld aan
Modder
gelederen van de
in
motorrijders
De Londense autotentoonstelling
Opel Olympia met Perkins Dieselmotor
Ipterdag 25 oktober 1958
Pagina 8
Verrassingen in
de sector van de
kleinste wagens
Gemakkelijker
Iedereen
Jhr. P. j. Six kandidaat
voorzitter van NOC
Kunstijsbaan voor
schaatstitelstrijd
Centraal Bureau boekte
verder omzetstijging
Hardnekkig'
Om wereldtitel dammen
Russisch bolwerk
omver gestoten
De KNMV-kampioensrit
Scheidsrechter kon zijn
woorden niet staven
Reeds 36 dapperen
zijn uitgeschakeld
Koersfluctuaties
van deze iveek
IN MÜNCHEN ZETTE EUWE AANVAL
TEGEN YAN0FSKY GOED DOOR
Landgenoot rekende
verder dan Canadees
Tweede serie van Co-op
rentespaarbri even
CHRYSLER BOEKTE
GROOT VERLIES
Vermogen Dollar-
Obligatie-Depöt steeg
ruim 13%
Burgerlijke stand
1
ZEEUWSCH DAGBLAD
door Rn de Grond
De allernieuwste editie van de heel kleine
Engelse wagen, de Frisky Sprint. Hoeivel
T ON DEN. Het is en blijft een verrassend gezicht! Telkens wan-
A-J neer we Earls Court betreden en een wandeling maken over de
autotentoonstelling rien en voelen we de dissonant in de sfeer: hier
wandelt de Engelsman, compleet met bolhoed en parapluie, te midden
van wagens, die hun Engelse karakter verloochend hebben. Keer op
keer betrappen we er ons op, dat we ons bevinden op een autotentoon
stelling op het Europese vasteland, waar toevallig een overmaat
Engelsen op bezoek is.
JK GELOOF NIET, dat de Engelsen
zich erg op hun gemak voelen met
al dit nieuws, met deze ommezwaai,
waarover ik u al zoveel heb verteld.
Nieuwsgierig, maar onwennig dwalen
ze tussen de hen vervreemde wagens
door en slechts in de sector van de
Roll» Royces, de Daimlers en Bent-
leys en in de sector van de oude,
vertrouwde Engelse carrosseriebou
wers hervinden zij hun trots en kan
men hun herwonnen, superieure zelf
vertrouwen weer van de gezicht
icheppen.
Overigens houdt de Engelsman er zich
rustig onder; aanvaardt hij het. zoals
hij eens de oorlog zonder meer heeft
aanvaard, omdat hij wist, dat het tot
meerdere eer en glorie voor zijn land
was. Hij weet en hij heeft het kunnen
lezen deze veranderingen móésten
worden aangebracht, wilde de Engelse
auto-industrie zich kunnen handhaven.
Daarom heeft hij de nieuwe „europese"
gezichten aanvaard, daarom aanvaardt
hij óók alle concessies, die men heef:
moeten doen, ter wille vam de export
naar Amerika.
Hoewel deze laatste voor hem gemak
kelijker aanvaardbaar zijn, dan de eer
ste. Deze concessies bestaan dan voor
namelijk in twee verschillende feiten:
de automatisering van het mechanisme
en de neiging tot grotere sportieve pres
taties.
Van deze twee zaken is voor hem het
eerste feitelijk het ergste. Want een
Engelsman is van nature een ,.sport"-
rijder, dat wil zeg gen, dat hij moet
kunnen schakelen, dat hij zelf wil
sturen, kortom, dat hij het gehele me
chanisme in eigen hand heeft- En nu
mag hij er zich wel van bewust zijn, dat
een automatische transmissie, een stuur,
andere mechanische perfectioneringen,
bekrachtiging, schijfremmen en al die
die men uit het buitenland heeft over
genomen. grote voordelen bieden, van
nature houdt hij er echter niet van.
Maar, zoals ik zei. hij heeft het geac
cepteerd, omdat hij weet, dat, indien
men de Amerikaanse markt wil houden,
deze dingen noodzakelijk zijn. En aan
deze concessies zijn zelfs de grootste
wagens ten slachtoffer gevallen: de
nieuwe Armstrong Siddeley, de Star
Sapphire, de Daimler, de Rolls Roy cc
en enkele anderen.
De uitbreiding van sportmodellen,
doet hem echter weer genoegen. Voor
hem is trouwens de sector van deze
sportwagens altijd een van de aardigste
en beste afdelingen van deze Engelse
autotentoonstelling gewest. Voor ons
trouwens ook!
Iedereen is dit jaar weer aanwezig:
tot de AC, de Frazer-Nash, de onbetaal
bare Bristol, de Jensen en de Lotus toe.
Er zijn geen nieuwe wagens bijgekomen,
maar toch is een zekere uitbreiding naar
het sportieve onmiskenbaar.
Deze uitbreiding, na de vorige ten
toonstelling, is vooral merkbaar in de
sector van de kleinste wagens. De Peer
less, die men geen lang leven toedacht,
Is na de successen in Engeland plotse
ling met een nieuw model te voorschijn
gekomen, een 2-liter Grand Tourisme
Coupé. Maar het is niet deze, die ik op
het oog heb. Het is het nieuwe wagentje,
dat de Frisky heeft uitgebracht. De
Frisky uit Wolverhampton maakte en
kele jaren geleden in Engeland sensatie
door als eerste Engelse fabriek een be
roep te doen op een Italiaanse ontwer
per voor zijn modellen. Het was Miche-
lotti, die het nu zo langzamerhand be
kende wagentje ontwierp, die ook dit
nieuwe model, de Sprint ontwierp. Had
het andere wagentje een Villiers twee-
takt 2-cilinder motortje van 324 cc, de
Sprint, die men ook als wedstrijdmodel
kan krijgen, heeft een speciale 3-cilin-
der motor van Excelsior van 492 cc. De
carrosserie is van plastisch materiaal
en het wagentje heeft een topsnelheid
van om en bij 140 km. per uur.
Nieuw in deze sector is ook, de Stir
ling, die door de Oppermanfabriek uit
Boreham Wood wordt uitgebracht. Ook
dit wagentje is voorzien van een Excel-
sior-motortje, een luchtgekoelde tweetakt
twee-cilinder van 424 cc. Het is een
compleet sportwagentje geheel volgens
Engelse begrippen, al is het o.i. wel
wat te eenvoudig opgezet en uitgevoerd.
Tevens maakt deze fabriek, met dezelf
de soberheid, een coach, de Unicar mo
del T De motor is iets kleiner dan die
van het sportmodel, slechts 328 cc.
De Berkeley, die reeds sportwagens
DEN HAAG Het bestuur van het
Nederlands Olympisch Comité (NOC)
heeft besloten aan de algemene verga
dering, die binnenkort wordt gehouden,
voor te stellen, de heer jhr. P. J. Six uit
Hilversum als praeses te benoemen.
op het oog als wedstrijdwagen gebouwd,
is zij bestemd voor sporttoerisme.
STOCKHOLM. Zweden krijgt een
kunstijsbaan. In het Nya Ullevi Stadion
te Gotenborg wordt een piste gebouwd,
waar op 30 januari en 1 februari het
Europese schaatskampioenschap 1959 zal
worden verreden.
De baan wordt van internationale af
metingen, d.w.z. zij krijgt een lengte
van 400 en een breedte van 11,3 meter.
Verder worden er twee ijshockey velden
aangelegd, waarvan er een 's zomers
dienst kan doen als tennisbaan.
Uiteraard zal de ijsbaan er alleen in
de winter zijn want na het schaatssei
zoen krijgt het stadion zijn voetbalveld
terug.
ROTTERDAM. De Nationale coöpe
ratieve aan- en verkoopvereniging voor
de landbouw. Centraal Bureau, heeft in
het boekjaar 1957-'58 een omzet behaald
van ruim 385 (v. j. ƒ383) miljoen, het
geen is toe te schrijven aan een reële
toeneming van de goederenomzet. De
reserves namen, na aftrek van belasting
en afschrijvingen toe met 2 miljoen
tot 21 miljoen. Voorgesteld wordt het
overschot op de huishoudelijke dienst
ad 600.000 aan de leden-coöperaties
uit te betaben door bijschrijving op hun
ledenkapitaal.
Er werd voor 1,5 miljoen geïnves
teerd, hoofdzakelijk in bestaande objec
ten.
Filmavond N.C.L.B.
In de bovenzaal van het gemeentehuis
heeft de afdeling Poortvliet van de Ned.
Chr. Landarbeidersbond een filmavond
gegeven. De leiding berustte bij de heer
S. W. Quist. De aanwezigen konden ge
nieten van films over Nieuw-Zeeland, de
bondsdagen en over de prinsessen. Bonds-
bestuurder Wensen sprak een propaganda-
woord.
Oostkapelle
Ned. Chr. Vrouwenbond
Voor de afdeling Oostkapelle van de
N.C.V.B. heeft mevr. De Jong-Bikker
uit Middelburg oud-pesidente van het
gewest Zeeland gesproken over naaste
liefde.
Steunt Vrederust
Voor de afdeling Oostkapelle van
Vrederust" heeft ds. W. Hage uit Mid
delburg gisteren in de geref. kerk ge
sproken over de genezing van de be
zetene in het land der gardarenen
.Lukas 8). Ds. Hage wekte tot het
steunen van het werk der barmhartig
heid op.
American Motors verkocht in de eerste
20 dagen van oktober 15.889 automo
bielen. In de gehele maand oktober van
het vorige jaar werden er 9.680 verkocht.
MIDDELBURG
C.J.B.T.B. vergaderde
Onder leiding van L. Ton kwam de
afdeling Middelburg van de C.J.B.T.B.
in vergadering bijeen. De heer M. Kwek-
keboom hield een inleiding over vesti
gingseisen in de landbouw; na de pauze
werd een declamatiewedstrijd gehouden.
Het nieuwe produkt van de Berkeleyde
Berkeley Foursomedie zowel als sport
wagen met een linnen kapdan als coach
met afneembare hardtop kap ivordt gele
verd.
bouwde, heeft een compromis trachten te
vinden tussen een sportwagen en een
coach. Het model is iets veranderd, -lan
ger gemaakt en op dé bekende 3. cilin
der tweetakt motor van 492 cc. (Ber
keley-Excelsior Talisman 3) heeft men
nu een vier persoonscarrosserie (Four
some) gezet, waarbij men een afneem
baar Hardtop dak kan krijgen. Het ge
heel lijkt liog lager geworden te zijn dan
het al was en esthetisch kan ik het ge
heel maar matig appreciëren. Daarnaast
blijft de tweezitter (de Twosome) in pro-
duktie.
Zoals ik u al enkele dagen geleden in
mijn inleiding vertelde, wint ook de die
sel op de personenwagens langzaam ter
rein. Ik noemde u in dit verband de
platliggende 6-cilinder met roterende in-
spuitpomp voor de Rootesgroep. Tevens
kan ik u hierbij vermelden, dat deze mo
tor voorzien is van uiterst dunne (minder
dan 1 mm.) getrokken stalen droge cilin
dervoeringen, die verchroomd zijn.
Op de tentoonstelling verwachtte men
zeer veel van deze nieuwe motor.
Hardnekkig probeert Engeland zijn po
sitie in de autowereld te handhaven en
te versterken. Wil het dit met succes
doen, dan is er echter nog iets anders
nodig. Nog twee dingen: in de eerste
plaats zal men moeten trachten de be
staande motoren en onderdelen dezelfde
robuustheid te geven als die van de
Europese wagens en in de tweede plaats
zal men de prijzen eens ernstig onder
de loupe moeten nemen. Het is mij be
kend, dat de uitmonstering van vele
Engelse wagens kostbaar is, maar ik
vraag me af, of deze (vaak) luxe niet
een al te grote handicap is in de con-
currentiesfeer. In vergelijking met de
continentale produkten, zijn de Engelse
wagens vaak duur en ik vraag me wel
eens af of men voor hetgeen men voor
een Engelse wagen méér betaalt ookzichtelijke
meer praktische waarde krijgt. Ik meen,
dat dit een van de belangrijkste punten
ter overweging van de Engelse industrie
in het komende jaar is.
door P. Roozenburg
DEN HAAG. Geheel onverwacht
is de spanning in de strijd om het
wereldkampioenschap dammen terug
gekeerd. In een overvol!^, met hon
derden scholieren gevulde zaal op
Houtrust heeft Deslauriers vriend en
vijand verrast.
In een moeilijke positie loste de titel
houder een prachtig schot, dat doel trof.
Met een bijzonder diepe en elegante
combinatie bracht hij Koeperman aan
het verstand, dat alle superieure techniek
van de Rus ten spijt, deze toch op zijn
tellen zal moeten blijven passen. In een
klassiek middenspel scheen Deslauriers
evenals vorige keren weer de mindere,
maar door een verrassende wending
stootte hij het Russische bolwerk omver,
brak door naar dam en besliste in een
handig eindspelletje de partij in zijn
voordeel.
De stand met nog zes partijen te spelen
is nu 1612 in het voordeel van Koeper
man.
Wit: I. Koeperman.
ZWart: M. Deslauriers.
1. 32—28 19—24; 2. 31—27.
In deze stand van de match heeft de Rus
jelijk. dat hij het op overzichtelijk spel aan
stuurt; de tekstzet houdt de opening in over-
217—22; 3. 28x17 11x31: 4. 36x27
18—23: 5. 34—30 14—19; 6. 37—32 12—17; 7.
41—37 10—14; 8. 30—25 7—11; 9. 46—41 1—7;
10. 33—28 17—22.
Herhaaldelijk in deze partij zien we
Deslauriers van rechts naar links en omge
keerd zwenken, maar veel bereiken doet hij
er niet mee.
11. 27x29 24x22; 12. 39—33 7—12; 13. 35—30
13—18; 14. 41—36 16—21; 15. 40—35 21—26; 16.
44—39 9—13; 17. 50—44 4—10; 18. 30—24.
Natuurlijk, de Rus is wel zo uitgeslapen,
dat hij deze ruil pas neemt, nadat Deslau
riers de kleine verzwakking aan deze vleu
gel met 410 heeft geaccepteerd.
1820x29; 19. 33x24 19x30; 20 25x34
14—19; 21. 39—33 10—14; 22. 43—39 22—27;
23 32x21 26x17 24. 37—32 3—9.
Wat wil de Carradees met deze zet? Veel
meer in de lijn van het spel ligt een flank-
spel met 1722. Nu gaat zwart het weer
klassiek maken, erg' kansrijk lijkt me dit
niet.
25. 35—30 5—10; 26 30—24 19x30; 27 34x25
18—23; 28. 44—40 13—19; 29. 42—37 9—13; 30.
49—43 13—18; 31. 32—27 8—13; 32. 47—42
15—20; 33. 37—32 2—8; 34. 42—37 20—24; 35.
48—42 11—16; 36. 37—31.
Weer is het klassiek en evenals alle voor
gaande keren staat Deslauriers in het na
deel. Maar de kleine man^ heeft nu een gif
tige pijl op zijn boog staan.
3617—21; 37. 2—6 10—15; 38 26x17
12x21; 39. 33—28 21—26; 40. 42—37?
Ieder in de mudvolle zaal verwachtte hier
ongetwijfeld een nieuwe nederlaag van de
precair staarrde wereldkampioen, maar ein
delijk zagen we de vingervlugge Canadees
weer eens op zijn best.
4026—31; 41. 37x26 14—20, 42. 2.5x14
19x10; 43. 28x30 18—22; 44. 27x9 10—14; 45.
9x20 15x42.
Een schitterende combinatie, die geen
van de aanwezige dammeesters ooit eerder
heeft gezien.
46. 43—39 42—48; 47. 39—33 48—42; 48. 33—28
42—29; 49. 32—27 29—7; 50. 45—40 7x45; 51
28—23 45x31; 52. 26x37 6—11; 53. 36—31 8—13;
54. 37—32 13—18; 55. 32—28 16—21.
Wit geeft op.
KOPENHAGEN. Voetbalscheids
rechter Henrik Bernth is voor onbepaal
de tijd geschorst omdat hij ongefun
deerd gemeld had, dat negen spelers
„onder de invloed' verkeerden in een
wedstrijd op 11 oktober.
Bernth had negen spelers van OKS uit
Odense aangegeven, nadat hun ploeg
met 17—2 verslagen was door Tulle-
boelle van het eiland Langeland.
De leiders van OKS zijn daarop gaan
speuren langs de route tussen Odense
en Langeland en verzamelden bewijs
materiaal dat het elftal van OKS vol
komen nuchter was gebleven op weg
naar de wedstrijd. Toen aan Bernth
verzocht werd zijn verklaring te bewij
zen, bleef Bernth met een mond vol
tanden staan. Daarom is hij voor on
bepaalde tijd geschorst als scheidsrech
ter en ontheven uit alle andere officiële
functies in de voetbalbond van Fünen.
VALKENBURG. De blubber op
de bospaden en hellingen in het Zuid
limburgse heuvelland heeft al op de
eerste dag een ware slachting aange
richt in het deelnemersveld van de
Kampioensrit van de K.N.M.V. Toen
vrijdagavond de balans werd opge
maakt, bleek dat niet minder dan 36
van de 79 gestarte motorrijders wa
ren uitgeschakeld, hetzij door pech,
hetzij doordat zij in de strijd tegen de
modder de eindcontrole-tijd met ten
minste 47 minuten hadden overschre
den, hetgeen diskwalificatie betekende
En dat, terwijl voor de start in Boekei
was medegedeeld, dat de voorgeschreven
gemidd.elden in verband met de toestand
van het terrein belangrijk omlaag waren
gebracht. Tekenend voor de tegenstand,
die Moeder Aarde aan hel motorgeweld
bood, was ook dat geen der rijders vrij
dagavond met een blanco straflijst be
reikte. De meeste strafpunten viele- bij
de junioren, onder wie ook de
uitvallers waren. Zij behoeven ziel ech
ter niet te schamen, want ook jongen., als
Rob Selling en Tuin, bereikten de eind
streep niet. En om nog een sterk voor
beeld van het Limburgse drama te noe
men: geen van de vijf gestarte zijspannen
zal zaterdag de terugreis naar Boekei
mogen ondernemen.
Glijdend en slippend heeft het motor-
leger, dat in de eerste 100 km over ge
baande wegen geen moeilijkheden had
ondervonden, in de bossen rondom Ka-
merig tevergeefs gevochten tegen het
gemiddelde. De scherprechters, die ter-
wille van de renners hadden afgezien van
de traditionele opening het nacht
traject toonden zich weer onverbid
delijk. Het was niet mogelijk om in dit
listig uitgezette parcours met scherpe
haarspeldbochten en moddervette paden
en heuvels, waar zelfs een jeep slechts
met moeite doorheen kwam. een redelijk
tempo te handhaven. Steeds weer moest
er afgeremd worden, steeds weer wacht
ten nieuwe verrassingen, waarvoor alleen
de allergrootsten een enigszins redelijke
oplossing konden vinden.
Er waren talloze pechvogels, die zich,
doordat het een of andere onderdeel het
begaf, de pas naar de kampioenstitels
afgesneden zagen. De grootsten onder
hen waren ongetwijfeld de zijspan-kam
pioen Ben Emmelkamp en zijn rivaal,
Piet Zoontjens. z
Sleutelbeen gebroken
Emmelkamp trof het noodlot op zijn
pad, nadat er nauwelijks 50 km waren
afgelegd. Vlak voor de tijdcontrole in
Neer sloeg zijn zij-span om en kwam
tegen een hek terecht. De rijder maakte
een lelijke smak en brak daarbij een
sleutelbeen.
Niet dat hij de strijd staakte: ,,Ik voel
de wel iets kraken, maar reed nog 40
km door tot de volgende controle. Daar
was ik nog een kwartier te vroeg en
toen ben ik even naar de dokter gegaan.
Die vertelde dat een sleutelbeen gebro
ken was vertelde de 45-jarige Bil-
tenaar. Hij had nog aan de dokter ge
vraagd of hij door mocht rijden, maar
diens antwoord ,,Ben je gek" betekende
het einde van Emmelkamp's kampioens
aspiraties. ,,Ik kon wel huilen
Zwarte dag
Piet Zoontjens had een echte pechdag
Toen hij met veel moeite zijn combi
natie tegen een glibberige helling in de
buurt van Slenaken naar boven had ge
hesen. begaf de as van zijn ,,knip" het.
Repareren was niet mogelijk en lijdzaam
moest de Tilburgenaar wachten tot er
vanuit Valkenburg hulp kwam opdagen
om de motor weg te halen. De zijspan
werd gedemonteerd en op een wagen
geladen. Zoontjens zelf stapte op de mo
tor en zou langzaam volgen, want
zijn licht brandde niet meer en het was
inmiddels al donker geworden. In Sle
naken wachtte een onvermurwbare poli
tiemanWat Zoontjens ook aanvoer
door J. B. Th. HugenhoW*
ÏK herinner me nog zeer goed, dat
jaren geleden op een druk kruis
punt bij de verkeerslichten twee wa
gens naast elkaar stonden. In de ene,
een personenwagen, zat een meneer
rustig te wachten tot het licht weer
groen zou worden; zijn Dieselmotor
draaide stationair en produceerde
daarbij de zozeer bekende Diesel-
knock. Uit de vrachtwagen naast hem
boog zich een jonge chauffeur en riep
met een bezorgd gezicht: ,,Hé, mees
ter, als je héél voorzichtig naar die
garage daar rijdt, dan kunnen ze je
misschien nog helpen; al je lagers leg
gen d'r uit!"
Zo klonken vroeger de Dieselmoto
ren van personenauto's en ik ben er
vast van overtuigd, d«at de tegenzin
van het publiek om het ook eens met
de Diesel te proberen, voornamelijk
school in dit geluid, èn in de olie
lucht. Want van het zuinige rijden is
geloof ik het publiek wel doordrongen.
Al is het jammer genoeg nog altijd
zo, dat de fiscus op het gebruik van
een Dieselauto een extra-zware belas
ting legt. Een bedrag voor wegenbe
lasting van bijv. 100 gulden wordt 220
gulden.
Een andere factor was, dat de Die
selmotor veel trager optrok en dat
kon in het verkeer tot zeer moeilijke
en langdurige (zelfs gevaarlijke) in
haalmanoeuvres leiden. Een aantal be
zwaren, reëel genoeg om de verkoop
van personen-dieselauto's moeilijk te
maken.
De grens, waar indertijd de kosten
van de Dieselwagen, per jaar of per
kilometer gerekend, lager werden dan
die van de benzinemotor, lag bij een
jaargebruik van 40.000 tot 50.000 km.
Door het bouwen van snellopende Die
selmotoren met geringe motorinhoud
is men tot gunstiger resultaten geko
men.
Ik was daarom zeer geïnteresseerd,
eens een moderne snellopende Diesel
van betrekkelijk geringe inhoud, ge
monteerd in een zeer veel voorkomen
de personenauto te kunnen testen.
De wagen was een Opel Olympia in
de nieuwste uitvoering en de motor
was de 1620 cc Perkins Dieselmotor,
die bij 4000 toeren per minuut (voor
een Dieselmotor een flink hoog toeren
tal) 43 PK levert.
De bijgaande foto laat zien, hoe de
..Four 99" (Four duidt op de 4 cylin
ders en 99 op de motorinhoud in ku
bieke inches, hetgeen overeenkomt
met de meer gebruikelijke aanduiding
in cc. van 1621) in de Opel is inge
bouwd. Daar de Perkins iets zwaarder
is dan de oorspronkelijke bezinemotor,
is de accu achter in de wagen ge
plaatst, zodat de gewichtsverdeling er
nauwelijks onder lijdt
TJET starten geschiedt (wanneer de
A motor koud is) door met een
C.A.V. „Thermostarf'-verwarmer het
inlaat spruitstuk voor te warmen voor
deze eerste start. Bij het stationair lo
pen is het geluid van de motor nog wel
iets zwaarder dan van een benzine
motor, maar van een Diesel-knock, of
hinderlijk geluid is geen sprake meer.
En wat zeer belangrijk is, men heeft
door goed isoleren van de ruimte on
der de motorkap de bekende olielucht
uit het interieur van de wagen weten
te weren.
Op het Circuit van Zandvoort kon
ik de Opel grondig testen. De accele
ratie (vroeger het zwakke punt van
menige Diesel-auto) is belangrijk ver
beterd. Ter vergelijking dienen de vol
gende cijfers, die ik registreerde met
een Opel Olympia met benzinemotor
(daarachter de cijfers van de Diesel)
0—40 km per uur 4 sec. (4.2 sec.)
060 km per uur 8.3 sec (10.3 sec);
080 km per uur 13.5 sec (17 sec.)
0100 km per uur 25.5 sec (30.7 sec).
Men ziet, dat de acceleratie van de
Perkins (in een zwaardere wagen van
1030 kg tegen de ongeveer 950 kg van
Opel met benzinemotor) slechts weinig
minder is. Bovendien staat tegenover
de 43 PK van de Diesel de 52 PK van
de benzinemotor.
Nog interessanter waren de ronde
tijden op het Circuit. Na een aanloop-
rónde kwam er een ronde van 2.54.4
(91.26 km per uur) en de volgende
ging in 2.42.4 met een gemiddelde van
92.95 km per uur. Deze zeer snelle
tijd kan de vergelijking met de beste
rondetijd van de benzine-Opel (2.37.1,
of 96.08) zeer wel doorstaan.
Slechts in twee bochten werd de
tweede versnelling gebruikt en op het
rechte einde kwam ik aan de topsnel
heid van 115 km per uur toe.
TN het verkeer kan men met de
Perkins-Opel zee* vlot en prettig
doorrijden en ook het inhalen van an
dere wagens is een manoeuvre, die
met vol vertrouwen kan plaats heb
ben en geen enkel risico met zich
meebrengt.
De grens, waar de Perkins Diesel
per kilometer goedkoper begint te
worden dan de benzinemotor, ligt al
veel gunstiger dan vroeger; bij om
streeks 25.000 km. En dat is zéér gun
stig.
Het verbruik van de motor is 1 1.
op 16 km en met de 40 1. tank is
de actieradius dus 640 km. Uit de
praktijk is gebleken, dat de levensduur
van de motor zeer lang is en dat
100.000 kilometers zonder ingrijpende
reparaties of revisies zeker geen uit
zondering is.
Naar het mij voorkomt is deze IV2
1. Perkins Diesel een grote stap voor
uit. De voornaamste winstpunten zijn
als volgt samen te vatten: lange le
vensduur, zeer laag verbruik, presta
tie slechts zeer weinig onder die van
de benzinemotor, Diesel-knock en mo
torlawaai bijna geheel verdwenen,
olielucht uit interieur van de wagen
geweerd. Het zal interessant zijn te
zien hoe de inbouw-Perkins Diesel
„Four 99'' het in Nederland zal „doen".
ROAD-TEST No. 12T
GEGEVENS: Merk: Opel. Type: Olympia
Motor: Perkins Diesel. „Four 99''. Motor
inhoud: 1621 cc. Boring: 76.2 mm. Slag:
88.9 mm. Aantal cylinders: 4. Kleppen: kop-
kleppen. Vermogen: 43 pk. Gewicht van de
wagen: 1030 kg. Wegenbelasting 48.40.
per 3 (maanden,. Aantal versnellingen3.
Schakeling: Op stuurkolom. Bandenmaat
5.60'X: 13. Merk banden: Vredestein tubeless.
Druk vóór: 24 lbs.; achter: 24"lbs. Remmen:
Hydraulisch. Elektrische installatie: 12 v.
Inhoud tank: 40 1. Afmetingen. Lengte: 443
cm. Breedte: 162 cm. Hoogte: 149 cm. Wiel
basis: 254 cm. Spoorbreedte vóór: 126 cm;
achter: 127 cm.
PRESTATIES: Acceleratievermogen door de
versnellingen. 040 km: 4.2 sec., 060 km:
10.3 sec., 080 km: 17.sec. 0—100 km:
30.7 sec. Acceleratie in (2e en 3e) ver
snelling. 30—60 in (2)7.1 séc., 3060 in
(3): 11.2 sec. Maximum snelheid: plm. 115
kmpu. Staande 14 mijl door de versnellin
gen (402 mi)23.7 sec. Correctie teller: 60
op teller is: 58, 80 op teller is: 80. 1 Ronde
Circuit v. Zandvoort in 2 m 42.4 sec.- 92.9»
kmpu. Remweg van 60 kmpu tot 0: 15.— m.
VERBRUIK: plm. 16 km op 1 1 Dieselolie.
Omstandigheden: Koud, droog weer. Droog
wegdek. Sterke ZW wind.
PRIJS van de motor: 3590.Importeur:
v. d. Perkins Dieselmotor 4/99 Kemper
Van Twist te Dordrecht. Adres: Mijlweg
85. Prijs van de motor is inclusief alle om-
bouwonderdelen. Bij inbouw kan de waar
de van de gedemonteerde benzinemotor
afgetrokken worden.
20/10
21/10 22/10 23/10 24/10
Kon. Olie
190,30
189
191,50 190 188
41934
424
4251/2
4331/2 439
Philips
360(i
362
37U4
373 3771/2
A.K.U
2231/2
227
2291,
23514 2381,4
K.L.M
100,80
100,30 101
100 98,50
Deli
128.20
120,80 129
127 125,10
3391,4
339
341
343 34934
Fokker
252
2561/2 254
249 2451-2
Dordt. Petr.
791
784
7911/2
784% 770i,4
K.N.S.M
1573,4
1571/2
161
1613,4 162i<2
5Cone. Phil.
Amst. Bank
158
158(2
1631,2
164 1671,4
240
243 Vi
24434
249245
Pradj. Tang.
125
135
136
138 138
Alb. Heijn
260
265
265
265 270
Amer. Hotel
283
290
2.95
300 300
Bührmann
262
265
269 Vz
270 282
Centr. Suiker
216
217
220
224 230
Fridor
4
51/8
7
814 IXVt
Heineken
385
391
450 485
Key Kramer
1241,2
125
128
130 135
K.V.T
230
231
235
240 244
Rtd Droogdok
509
509
514
511 ('2 520
Sikkens Lak
50934
510
516
540 550
Smit Tr.form.
21934
220
225
230 240
Thorn. Drijv.
357
359
360
360 367
door H Kramer
lyjÜNCHEN. Dr. Max Euwe lever
de in het landen-schaaktornooi te
München enkele indrukwekkende
prestaties. Vooral zijn partij tegen de
Canadees Yanofsky trok bijzonder de
aandacht door de briljante wijze,
waarop de ex-wereldkampioen zijn
aanval doorzette.
Wit: dr. M. Euwe. Zwart: D. Yanofsky.
Koningsindisch.
I. e2—c4, Pg8—f6 2. Pbl—c3, g7—g6
3. g2g3, Lf8g7 4. Lfl—g2, 0—0 5. Pgl
—f3, d7d6 6. d2d4, c7—c5 7. 0—0, Pb8
c6 8. d4—dó, Pc6—a5 9. Ddl—d3, a7
a6 10. e2e4, Pf6—e8.
(In de partij Euwe-Toran, Leeuwar
den 1958, volgde 10Tb8 11. e5. De
Russische kampioen Thai zette echter
in Portoroz voort met het krachtige 10.
e6.)
II. Tfl—el, Ta8b8 12. e4—e5, d6xeó
13. Pf3xeö, Pe8—d6 14. b2—b3, b7—b5.
(Verzwakt veld c6 maar zwart kan
deze opmars toch moeilijk achterwege
laten omdat anders zijn paard op a5
buiten spel zou staan.)
15. c4xb5, a6xbö 16. Peöc6, Fa5xc6
17. d5xe6, Lc8—e6 18. Lel—g5!
(Hyperscherp! Er dreigt thans met
grote kracht 19. Pd5.)
18. h7—h6.
(Overweging verdiende 18Tc8
de, niets hielp. Hij kreeg een bon omdat
hij zonder licht had gereden. Zijn tweede
op deze zwarte dag. Want eerder had
de politie hem al bekeurd, omdat hij
zijn belastingpapieren niet bij zich had
Zoontjens zal zich deze kampioensrit nog
lang heugen
In de drie seniorenklassen, waarin nu
nog om de titels wordt gestreden, is de
spanning overigens door de strafpunten-
regen niet verminderd. Want de besten
hebben zich op een redelijk niveau weten
te handhaven.
In de klasse 175 cc is nog niet uitge
maakt wie kampioen1958 zal worden.
Muller leidt met één strafpunt voor Van
Dobben (2), Den Haan (3), Ton Bakker
(4), Van Ommeren en Boom (elk 5).
Bijna even spannend is het in de klasse
van de 250 cc. waarin Simon Schram
met twee strafpunten maar één puntje
voor staat op Van der Hoek. ..Als ik
morgen maar bij hem blijf ben ik kam
pioen". aldus Schram, die vlak achter
Van der Hoek is gestart. In de klasse
boven 250 ec tenslotte zijn nog maar
twee concurrenten overgebleven, Frit?
Selling en titelhouder Theo Witberg, elk
met 11 strafpunten.
19. Pd5. Pf5 20. Pxe7b Pxe7 21. Dxd8,
Tfxd8 22. Lxe7, Te8.)
19. Pc3d5!
(Töeh deze overval.)
19. h6xg5 20. c6c7, Dd8—d7
21. C7xb8 (Dame). Tf8xb8 22. Tal—dl,
Lg7d4 23. b3b4, Dd7—a7?
(Onzeker geworden door de felheid
waarmee zijn tegenstander van leer is
getrokken, geraakt Yanofsky op dwaal
wegen. Juist was 23. Pfö! met moei
lijk te peilen verwikkelingen.)
24. b4xc5, Ld4xc5 25. Telxe6!
iHet vuurwerk is in deze partij niet
van de lucht.)
25f7xe6 26. Dd3xg6t, Kg8—f8
27. Tdld3!
(Dreigt dood en verderf door 28. Tf3,
Pfö 29. Dxe6.)
27Lc5xf2- 28. Kgl—fl. Tb8—e8
(Venijnige tegenaanval: er dreigt 29.
Tclv en op 30. Tf3*. Pf5 31. Txf5t
exf5 32. DxfS'i, Kg7 33. Dxf2. wint
zwart door 33Tclv 34. Ke2, Tc2V
de dame.)
29. Td3—f3v. Pd6—f5 30. Tf3xf5!
(Dr. Euwe neemt de handschoen op
en andermaal blijkt hij veriier dan de
tegenstander te hebben gerekend.)
30e6xf5 31. Dg6xf5v. Kf8—«7
32. Df5xg5, Kg7h8 33. Dg5—h6v,
Kh8—g8 34. Pd5xe7V!
(Aldus verovert wit de toren op c8
onder de gunstigste omstandigheden. Op
34. Dxe7 volgt nu 35. Ld5V.)
34. Kg8—f7 35. Pe7xc8, Da7xa2
36. Fc8—d6V. Kf7e7 37. Pd6—f5ï en
zwart gaf het op.
DEN HAAG. De eerste serie Co-op
rentespaarbrieven van 500.000 wa,s
binnen drie weken na het openstellen
van de inschrijving voltekend. Het be
stuur van de Centrale der Nederlandse
Verbruikscoöperaties heeft besloten een
tweede serie, e 'ineens in coupures van
50 in omloop te brengen en daarbij
de rentevoet van nagenoeg 5% pet.
vooralsnog te handhaven.
DETROIT (Reuter) Chrysler Corpo
ration heeft over het derde kwartaal
van dit jaar een nettoverlies geboekt
van 20 miljoen tegen een winst*: vail
13,83 miljoen of 1,59 per aandeel in
het derde kwartaal van 1957.
Over de eerste negen maanden van dit
jaar bedroeg het nettoverlies 45,2 (v;j.
nettowinst 103,58) .miljoen. De netto
verkopen bedroegen in het derde kwar
taal 411 (v.j. 685) miljoen en in de
eerste negen maanden f 1.486 (v. j,
2.746) miljoen.
AMSTERDAM Het Beleggingsdepót
van originele Amerikaanse en Canade
se dollarobligaties, Dollar-Obligatie-De
pot, heeft in het boekjaar 1957—'58 1305
nieuwe particiipatiebewijzen aange
maakt. Mede door koers verbetering
steeg het vermogen tot 12.24 (v.j.
10,80) miljoen. Hiervan maakten de
beleggingen in Amerikaanse dollars
82.0 pet. en die in Canadese dollars
14.1 pet uit. Het aantal uitstaande par-
JlfSc t wi^zen bedroeg op 31 juli
13.005 In het boekjaar 1957—'58 Werd
in totaal 38,67 (v.j. 39,32) uitge
keerd.
Er werden weer in Canadese dollars
luidende obligaties omgeruild tegen
Amerikaanse. Het hoge agio van de Ca
nadese dollar t.o.v. de Amerikaanse waf
hiertoe de voornaamste aanleiding.
GOES
Burgerlijke stand
Geboren: Jopie, z.v. p. Sipahelut en J.
Suherti te Kruiningen: Marie J., d.v. b. Cok
en J. de Jager: Johannis A., z.v. j j val
kier en M. Rinkhoud: Marina J., d v L Hu-
bregtse en M. van der Weele: Dini ,T„ d'v J
M=a,ïï!fr ren G' te slig,e tc Krabbendfike:
tSn. r./" 7"v' F-ggebeen en G. Hooger-
land. Johannes, z.v. c. Verhaagen en M A
Hgman: Leonardus A., z.v. A. j. Groenen^
berg en P. c. M. Brusket te Terneuzen-
rmrtoV/J' Reijnhout en C. E. de Kok.
Ondertiouwd: p. Francke, 24 j. en J j
öei' Post. 23 u G. c. Westdorp,. 25 j en
M. G. M. Walrave. 21 j. J
E B- Kempkes, 28 j. en A. M
Overleden: F. de Smet, 42 j., e.v. M L -v
®orgt„te Kruiningen. D. Romeijn, 71 j.7
J. Kaas 81 j., wed. van w. van Loenhoud. te
Ovezande: A. Huijsen, 82 j. te Borssele: M.
van de Velde. 44 te Kapelle
VLISSINGEN
Geboren: Wilhelmina E., dv A. C. Flipse
WeI,e. Andra M., dv R. J. Cartón
en G T. Borrey. Angelina P., dv H. A. Ver-
meule en c. C. T. Wieleman. Prosper R., zv
J. J. M. van Damme en E. C. C. Stevens.
T7ran,« ?v c- Urbanus en a. M. Burger.
Heiltje, dv l. Venema en J. de Boer. Jo
hanna P., dv J. c. Sinke en L. Roelse. Ro-
beit, zv C. Harms en H. J. J. Kieboom.
Johannes F., zv c. l. p. Rademaker en T.
w a ^Jubre8t R. M„ zv a. Vermeulen en
w. a. M. Feddema. Louise J., dv I. Filius en
L- P. Poppe. Elisabeth, dv G. F. Mes en C.
J. g v. d. Berge. Patricia E., dv A. W.
Brakel en c. P. van Zweeden.
Ondertrouwd: J. Zoutewelle, 59 j. en P. A.
Abutan. 53 j. h. Kuipers, 24 j. te Pijnacker
en J. v. d. Meule, 20 j. H. Stam, 22 j. te
Doorn en M Loekemeijer, 19 j. w. van Ham.
J. en T. Thiel, 20 j. J. K. Hoogesteger,
Ir i B' LePPan- 21 T p- C. Zandee,
R°tterdam en J. C. Sinke, 22 i.
w M Mos' 28 T te 'S-Gl'avenhage en
tj R 1 25 j- JDChristiaans, 20 j. en
?q i L A VJ d' Velde- 18 .1- J- D. Caljouw,
99 L A' Helrnich, 22 j. C. Sponselee.
9i I' w °A-~ en w -Souburg en J. de Nooijer,
A; v" d- Vüver, 21 j. te Woensdrecht
en C. Castel, 18 j.
Overleden: G. P. Stokman, 59 j., e.v. M. v.
Goudswaard. I. Burgers, 66 j. J. Feniuk, 35 j„
e.v. R. Ribun. A. Schink, 62 j., wed. van H.
B. I.uwema. ch. L. van Daele, 69 i., wedn
van E. Schout.
AMSTERDAM. Op 10 november zal
een buitengewone aandeelhoudersverga
dering van de Senembah Maatschappij
bijeen worden geroepen, waarin wordt
voorgesteld een statutenwijziging, inhou
dende een terugbetaling van 40 procent
op het geplaatste aandelenkapitaal.