De Engelsman loopt verward maar vol begrip rond Deslauriers werkte iets van achterstand weg richtte waar slagveld aan Modder gelederen van de in motorrijders De Londense autotentoonstelling Opel Olympia met Perkins Dieselmotor Ipterdag 25 oktober 1958 Pagina 8 Verrassingen in de sector van de kleinste wagens Gemakkelijker Iedereen Jhr. P. j. Six kandidaat voorzitter van NOC Kunstijsbaan voor schaatstitelstrijd Centraal Bureau boekte verder omzetstijging Hardnekkig' Om wereldtitel dammen Russisch bolwerk omver gestoten De KNMV-kampioensrit Scheidsrechter kon zijn woorden niet staven Reeds 36 dapperen zijn uitgeschakeld Koersfluctuaties van deze iveek IN MÜNCHEN ZETTE EUWE AANVAL TEGEN YAN0FSKY GOED DOOR Landgenoot rekende verder dan Canadees Tweede serie van Co-op rentespaarbri even CHRYSLER BOEKTE GROOT VERLIES Vermogen Dollar- Obligatie-Depöt steeg ruim 13% Burgerlijke stand 1 ZEEUWSCH DAGBLAD door Rn de Grond De allernieuwste editie van de heel kleine Engelse wagen, de Frisky Sprint. Hoeivel T ON DEN. Het is en blijft een verrassend gezicht! Telkens wan- A-J neer we Earls Court betreden en een wandeling maken over de autotentoonstelling rien en voelen we de dissonant in de sfeer: hier wandelt de Engelsman, compleet met bolhoed en parapluie, te midden van wagens, die hun Engelse karakter verloochend hebben. Keer op keer betrappen we er ons op, dat we ons bevinden op een autotentoon stelling op het Europese vasteland, waar toevallig een overmaat Engelsen op bezoek is. JK GELOOF NIET, dat de Engelsen zich erg op hun gemak voelen met al dit nieuws, met deze ommezwaai, waarover ik u al zoveel heb verteld. Nieuwsgierig, maar onwennig dwalen ze tussen de hen vervreemde wagens door en slechts in de sector van de Roll» Royces, de Daimlers en Bent- leys en in de sector van de oude, vertrouwde Engelse carrosseriebou wers hervinden zij hun trots en kan men hun herwonnen, superieure zelf vertrouwen weer van de gezicht icheppen. Overigens houdt de Engelsman er zich rustig onder; aanvaardt hij het. zoals hij eens de oorlog zonder meer heeft aanvaard, omdat hij wist, dat het tot meerdere eer en glorie voor zijn land was. Hij weet en hij heeft het kunnen lezen deze veranderingen móésten worden aangebracht, wilde de Engelse auto-industrie zich kunnen handhaven. Daarom heeft hij de nieuwe „europese" gezichten aanvaard, daarom aanvaardt hij óók alle concessies, die men heef: moeten doen, ter wille vam de export naar Amerika. Hoewel deze laatste voor hem gemak kelijker aanvaardbaar zijn, dan de eer ste. Deze concessies bestaan dan voor namelijk in twee verschillende feiten: de automatisering van het mechanisme en de neiging tot grotere sportieve pres taties. Van deze twee zaken is voor hem het eerste feitelijk het ergste. Want een Engelsman is van nature een ,.sport"- rijder, dat wil zeg gen, dat hij moet kunnen schakelen, dat hij zelf wil sturen, kortom, dat hij het gehele me chanisme in eigen hand heeft- En nu mag hij er zich wel van bewust zijn, dat een automatische transmissie, een stuur, andere mechanische perfectioneringen, bekrachtiging, schijfremmen en al die die men uit het buitenland heeft over genomen. grote voordelen bieden, van nature houdt hij er echter niet van. Maar, zoals ik zei. hij heeft het geac cepteerd, omdat hij weet, dat, indien men de Amerikaanse markt wil houden, deze dingen noodzakelijk zijn. En aan deze concessies zijn zelfs de grootste wagens ten slachtoffer gevallen: de nieuwe Armstrong Siddeley, de Star Sapphire, de Daimler, de Rolls Roy cc en enkele anderen. De uitbreiding van sportmodellen, doet hem echter weer genoegen. Voor hem is trouwens de sector van deze sportwagens altijd een van de aardigste en beste afdelingen van deze Engelse autotentoonstelling gewest. Voor ons trouwens ook! Iedereen is dit jaar weer aanwezig: tot de AC, de Frazer-Nash, de onbetaal bare Bristol, de Jensen en de Lotus toe. Er zijn geen nieuwe wagens bijgekomen, maar toch is een zekere uitbreiding naar het sportieve onmiskenbaar. Deze uitbreiding, na de vorige ten toonstelling, is vooral merkbaar in de sector van de kleinste wagens. De Peer less, die men geen lang leven toedacht, Is na de successen in Engeland plotse ling met een nieuw model te voorschijn gekomen, een 2-liter Grand Tourisme Coupé. Maar het is niet deze, die ik op het oog heb. Het is het nieuwe wagentje, dat de Frisky heeft uitgebracht. De Frisky uit Wolverhampton maakte en kele jaren geleden in Engeland sensatie door als eerste Engelse fabriek een be roep te doen op een Italiaanse ontwer per voor zijn modellen. Het was Miche- lotti, die het nu zo langzamerhand be kende wagentje ontwierp, die ook dit nieuwe model, de Sprint ontwierp. Had het andere wagentje een Villiers twee- takt 2-cilinder motortje van 324 cc, de Sprint, die men ook als wedstrijdmodel kan krijgen, heeft een speciale 3-cilin- der motor van Excelsior van 492 cc. De carrosserie is van plastisch materiaal en het wagentje heeft een topsnelheid van om en bij 140 km. per uur. Nieuw in deze sector is ook, de Stir ling, die door de Oppermanfabriek uit Boreham Wood wordt uitgebracht. Ook dit wagentje is voorzien van een Excel- sior-motortje, een luchtgekoelde tweetakt twee-cilinder van 424 cc. Het is een compleet sportwagentje geheel volgens Engelse begrippen, al is het o.i. wel wat te eenvoudig opgezet en uitgevoerd. Tevens maakt deze fabriek, met dezelf de soberheid, een coach, de Unicar mo del T De motor is iets kleiner dan die van het sportmodel, slechts 328 cc. De Berkeley, die reeds sportwagens DEN HAAG Het bestuur van het Nederlands Olympisch Comité (NOC) heeft besloten aan de algemene verga dering, die binnenkort wordt gehouden, voor te stellen, de heer jhr. P. J. Six uit Hilversum als praeses te benoemen. op het oog als wedstrijdwagen gebouwd, is zij bestemd voor sporttoerisme. STOCKHOLM. Zweden krijgt een kunstijsbaan. In het Nya Ullevi Stadion te Gotenborg wordt een piste gebouwd, waar op 30 januari en 1 februari het Europese schaatskampioenschap 1959 zal worden verreden. De baan wordt van internationale af metingen, d.w.z. zij krijgt een lengte van 400 en een breedte van 11,3 meter. Verder worden er twee ijshockey velden aangelegd, waarvan er een 's zomers dienst kan doen als tennisbaan. Uiteraard zal de ijsbaan er alleen in de winter zijn want na het schaatssei zoen krijgt het stadion zijn voetbalveld terug. ROTTERDAM. De Nationale coöpe ratieve aan- en verkoopvereniging voor de landbouw. Centraal Bureau, heeft in het boekjaar 1957-'58 een omzet behaald van ruim 385 (v. j. ƒ383) miljoen, het geen is toe te schrijven aan een reële toeneming van de goederenomzet. De reserves namen, na aftrek van belasting en afschrijvingen toe met 2 miljoen tot 21 miljoen. Voorgesteld wordt het overschot op de huishoudelijke dienst ad 600.000 aan de leden-coöperaties uit te betaben door bijschrijving op hun ledenkapitaal. Er werd voor 1,5 miljoen geïnves teerd, hoofdzakelijk in bestaande objec ten. Filmavond N.C.L.B. In de bovenzaal van het gemeentehuis heeft de afdeling Poortvliet van de Ned. Chr. Landarbeidersbond een filmavond gegeven. De leiding berustte bij de heer S. W. Quist. De aanwezigen konden ge nieten van films over Nieuw-Zeeland, de bondsdagen en over de prinsessen. Bonds- bestuurder Wensen sprak een propaganda- woord. Oostkapelle Ned. Chr. Vrouwenbond Voor de afdeling Oostkapelle van de N.C.V.B. heeft mevr. De Jong-Bikker uit Middelburg oud-pesidente van het gewest Zeeland gesproken over naaste liefde. Steunt Vrederust Voor de afdeling Oostkapelle van Vrederust" heeft ds. W. Hage uit Mid delburg gisteren in de geref. kerk ge sproken over de genezing van de be zetene in het land der gardarenen .Lukas 8). Ds. Hage wekte tot het steunen van het werk der barmhartig heid op. American Motors verkocht in de eerste 20 dagen van oktober 15.889 automo bielen. In de gehele maand oktober van het vorige jaar werden er 9.680 verkocht. MIDDELBURG C.J.B.T.B. vergaderde Onder leiding van L. Ton kwam de afdeling Middelburg van de C.J.B.T.B. in vergadering bijeen. De heer M. Kwek- keboom hield een inleiding over vesti gingseisen in de landbouw; na de pauze werd een declamatiewedstrijd gehouden. Het nieuwe produkt van de Berkeleyde Berkeley Foursomedie zowel als sport wagen met een linnen kapdan als coach met afneembare hardtop kap ivordt gele verd. bouwde, heeft een compromis trachten te vinden tussen een sportwagen en een coach. Het model is iets veranderd, -lan ger gemaakt en op dé bekende 3. cilin der tweetakt motor van 492 cc. (Ber keley-Excelsior Talisman 3) heeft men nu een vier persoonscarrosserie (Four some) gezet, waarbij men een afneem baar Hardtop dak kan krijgen. Het ge heel lijkt liog lager geworden te zijn dan het al was en esthetisch kan ik het ge heel maar matig appreciëren. Daarnaast blijft de tweezitter (de Twosome) in pro- duktie. Zoals ik u al enkele dagen geleden in mijn inleiding vertelde, wint ook de die sel op de personenwagens langzaam ter rein. Ik noemde u in dit verband de platliggende 6-cilinder met roterende in- spuitpomp voor de Rootesgroep. Tevens kan ik u hierbij vermelden, dat deze mo tor voorzien is van uiterst dunne (minder dan 1 mm.) getrokken stalen droge cilin dervoeringen, die verchroomd zijn. Op de tentoonstelling verwachtte men zeer veel van deze nieuwe motor. Hardnekkig probeert Engeland zijn po sitie in de autowereld te handhaven en te versterken. Wil het dit met succes doen, dan is er echter nog iets anders nodig. Nog twee dingen: in de eerste plaats zal men moeten trachten de be staande motoren en onderdelen dezelfde robuustheid te geven als die van de Europese wagens en in de tweede plaats zal men de prijzen eens ernstig onder de loupe moeten nemen. Het is mij be kend, dat de uitmonstering van vele Engelse wagens kostbaar is, maar ik vraag me af, of deze (vaak) luxe niet een al te grote handicap is in de con- currentiesfeer. In vergelijking met de continentale produkten, zijn de Engelse wagens vaak duur en ik vraag me wel eens af of men voor hetgeen men voor een Engelse wagen méér betaalt ookzichtelijke meer praktische waarde krijgt. Ik meen, dat dit een van de belangrijkste punten ter overweging van de Engelse industrie in het komende jaar is. door P. Roozenburg DEN HAAG. Geheel onverwacht is de spanning in de strijd om het wereldkampioenschap dammen terug gekeerd. In een overvol!^, met hon derden scholieren gevulde zaal op Houtrust heeft Deslauriers vriend en vijand verrast. In een moeilijke positie loste de titel houder een prachtig schot, dat doel trof. Met een bijzonder diepe en elegante combinatie bracht hij Koeperman aan het verstand, dat alle superieure techniek van de Rus ten spijt, deze toch op zijn tellen zal moeten blijven passen. In een klassiek middenspel scheen Deslauriers evenals vorige keren weer de mindere, maar door een verrassende wending stootte hij het Russische bolwerk omver, brak door naar dam en besliste in een handig eindspelletje de partij in zijn voordeel. De stand met nog zes partijen te spelen is nu 1612 in het voordeel van Koeper man. Wit: I. Koeperman. ZWart: M. Deslauriers. 1. 32—28 19—24; 2. 31—27. In deze stand van de match heeft de Rus jelijk. dat hij het op overzichtelijk spel aan stuurt; de tekstzet houdt de opening in over- 217—22; 3. 28x17 11x31: 4. 36x27 18—23: 5. 34—30 14—19; 6. 37—32 12—17; 7. 41—37 10—14; 8. 30—25 7—11; 9. 46—41 1—7; 10. 33—28 17—22. Herhaaldelijk in deze partij zien we Deslauriers van rechts naar links en omge keerd zwenken, maar veel bereiken doet hij er niet mee. 11. 27x29 24x22; 12. 39—33 7—12; 13. 35—30 13—18; 14. 41—36 16—21; 15. 40—35 21—26; 16. 44—39 9—13; 17. 50—44 4—10; 18. 30—24. Natuurlijk, de Rus is wel zo uitgeslapen, dat hij deze ruil pas neemt, nadat Deslau riers de kleine verzwakking aan deze vleu gel met 410 heeft geaccepteerd. 1820x29; 19. 33x24 19x30; 20 25x34 14—19; 21. 39—33 10—14; 22. 43—39 22—27; 23 32x21 26x17 24. 37—32 3—9. Wat wil de Carradees met deze zet? Veel meer in de lijn van het spel ligt een flank- spel met 1722. Nu gaat zwart het weer klassiek maken, erg' kansrijk lijkt me dit niet. 25. 35—30 5—10; 26 30—24 19x30; 27 34x25 18—23; 28. 44—40 13—19; 29. 42—37 9—13; 30. 49—43 13—18; 31. 32—27 8—13; 32. 47—42 15—20; 33. 37—32 2—8; 34. 42—37 20—24; 35. 48—42 11—16; 36. 37—31. Weer is het klassiek en evenals alle voor gaande keren staat Deslauriers in het na deel. Maar de kleine man^ heeft nu een gif tige pijl op zijn boog staan. 3617—21; 37. 2—6 10—15; 38 26x17 12x21; 39. 33—28 21—26; 40. 42—37? Ieder in de mudvolle zaal verwachtte hier ongetwijfeld een nieuwe nederlaag van de precair staarrde wereldkampioen, maar ein delijk zagen we de vingervlugge Canadees weer eens op zijn best. 4026—31; 41. 37x26 14—20, 42. 2.5x14 19x10; 43. 28x30 18—22; 44. 27x9 10—14; 45. 9x20 15x42. Een schitterende combinatie, die geen van de aanwezige dammeesters ooit eerder heeft gezien. 46. 43—39 42—48; 47. 39—33 48—42; 48. 33—28 42—29; 49. 32—27 29—7; 50. 45—40 7x45; 51 28—23 45x31; 52. 26x37 6—11; 53. 36—31 8—13; 54. 37—32 13—18; 55. 32—28 16—21. Wit geeft op. KOPENHAGEN. Voetbalscheids rechter Henrik Bernth is voor onbepaal de tijd geschorst omdat hij ongefun deerd gemeld had, dat negen spelers „onder de invloed' verkeerden in een wedstrijd op 11 oktober. Bernth had negen spelers van OKS uit Odense aangegeven, nadat hun ploeg met 17—2 verslagen was door Tulle- boelle van het eiland Langeland. De leiders van OKS zijn daarop gaan speuren langs de route tussen Odense en Langeland en verzamelden bewijs materiaal dat het elftal van OKS vol komen nuchter was gebleven op weg naar de wedstrijd. Toen aan Bernth verzocht werd zijn verklaring te bewij zen, bleef Bernth met een mond vol tanden staan. Daarom is hij voor on bepaalde tijd geschorst als scheidsrech ter en ontheven uit alle andere officiële functies in de voetbalbond van Fünen. VALKENBURG. De blubber op de bospaden en hellingen in het Zuid limburgse heuvelland heeft al op de eerste dag een ware slachting aange richt in het deelnemersveld van de Kampioensrit van de K.N.M.V. Toen vrijdagavond de balans werd opge maakt, bleek dat niet minder dan 36 van de 79 gestarte motorrijders wa ren uitgeschakeld, hetzij door pech, hetzij doordat zij in de strijd tegen de modder de eindcontrole-tijd met ten minste 47 minuten hadden overschre den, hetgeen diskwalificatie betekende En dat, terwijl voor de start in Boekei was medegedeeld, dat de voorgeschreven gemidd.elden in verband met de toestand van het terrein belangrijk omlaag waren gebracht. Tekenend voor de tegenstand, die Moeder Aarde aan hel motorgeweld bood, was ook dat geen der rijders vrij dagavond met een blanco straflijst be reikte. De meeste strafpunten viele- bij de junioren, onder wie ook de uitvallers waren. Zij behoeven ziel ech ter niet te schamen, want ook jongen., als Rob Selling en Tuin, bereikten de eind streep niet. En om nog een sterk voor beeld van het Limburgse drama te noe men: geen van de vijf gestarte zijspannen zal zaterdag de terugreis naar Boekei mogen ondernemen. Glijdend en slippend heeft het motor- leger, dat in de eerste 100 km over ge baande wegen geen moeilijkheden had ondervonden, in de bossen rondom Ka- merig tevergeefs gevochten tegen het gemiddelde. De scherprechters, die ter- wille van de renners hadden afgezien van de traditionele opening het nacht traject toonden zich weer onverbid delijk. Het was niet mogelijk om in dit listig uitgezette parcours met scherpe haarspeldbochten en moddervette paden en heuvels, waar zelfs een jeep slechts met moeite doorheen kwam. een redelijk tempo te handhaven. Steeds weer moest er afgeremd worden, steeds weer wacht ten nieuwe verrassingen, waarvoor alleen de allergrootsten een enigszins redelijke oplossing konden vinden. Er waren talloze pechvogels, die zich, doordat het een of andere onderdeel het begaf, de pas naar de kampioenstitels afgesneden zagen. De grootsten onder hen waren ongetwijfeld de zijspan-kam pioen Ben Emmelkamp en zijn rivaal, Piet Zoontjens. z Sleutelbeen gebroken Emmelkamp trof het noodlot op zijn pad, nadat er nauwelijks 50 km waren afgelegd. Vlak voor de tijdcontrole in Neer sloeg zijn zij-span om en kwam tegen een hek terecht. De rijder maakte een lelijke smak en brak daarbij een sleutelbeen. Niet dat hij de strijd staakte: ,,Ik voel de wel iets kraken, maar reed nog 40 km door tot de volgende controle. Daar was ik nog een kwartier te vroeg en toen ben ik even naar de dokter gegaan. Die vertelde dat een sleutelbeen gebro ken was vertelde de 45-jarige Bil- tenaar. Hij had nog aan de dokter ge vraagd of hij door mocht rijden, maar diens antwoord ,,Ben je gek" betekende het einde van Emmelkamp's kampioens aspiraties. ,,Ik kon wel huilen Zwarte dag Piet Zoontjens had een echte pechdag Toen hij met veel moeite zijn combi natie tegen een glibberige helling in de buurt van Slenaken naar boven had ge hesen. begaf de as van zijn ,,knip" het. Repareren was niet mogelijk en lijdzaam moest de Tilburgenaar wachten tot er vanuit Valkenburg hulp kwam opdagen om de motor weg te halen. De zijspan werd gedemonteerd en op een wagen geladen. Zoontjens zelf stapte op de mo tor en zou langzaam volgen, want zijn licht brandde niet meer en het was inmiddels al donker geworden. In Sle naken wachtte een onvermurwbare poli tiemanWat Zoontjens ook aanvoer door J. B. Th. HugenhoW* ÏK herinner me nog zeer goed, dat jaren geleden op een druk kruis punt bij de verkeerslichten twee wa gens naast elkaar stonden. In de ene, een personenwagen, zat een meneer rustig te wachten tot het licht weer groen zou worden; zijn Dieselmotor draaide stationair en produceerde daarbij de zozeer bekende Diesel- knock. Uit de vrachtwagen naast hem boog zich een jonge chauffeur en riep met een bezorgd gezicht: ,,Hé, mees ter, als je héél voorzichtig naar die garage daar rijdt, dan kunnen ze je misschien nog helpen; al je lagers leg gen d'r uit!" Zo klonken vroeger de Dieselmoto ren van personenauto's en ik ben er vast van overtuigd, d«at de tegenzin van het publiek om het ook eens met de Diesel te proberen, voornamelijk school in dit geluid, èn in de olie lucht. Want van het zuinige rijden is geloof ik het publiek wel doordrongen. Al is het jammer genoeg nog altijd zo, dat de fiscus op het gebruik van een Dieselauto een extra-zware belas ting legt. Een bedrag voor wegenbe lasting van bijv. 100 gulden wordt 220 gulden. Een andere factor was, dat de Die selmotor veel trager optrok en dat kon in het verkeer tot zeer moeilijke en langdurige (zelfs gevaarlijke) in haalmanoeuvres leiden. Een aantal be zwaren, reëel genoeg om de verkoop van personen-dieselauto's moeilijk te maken. De grens, waar indertijd de kosten van de Dieselwagen, per jaar of per kilometer gerekend, lager werden dan die van de benzinemotor, lag bij een jaargebruik van 40.000 tot 50.000 km. Door het bouwen van snellopende Die selmotoren met geringe motorinhoud is men tot gunstiger resultaten geko men. Ik was daarom zeer geïnteresseerd, eens een moderne snellopende Diesel van betrekkelijk geringe inhoud, ge monteerd in een zeer veel voorkomen de personenauto te kunnen testen. De wagen was een Opel Olympia in de nieuwste uitvoering en de motor was de 1620 cc Perkins Dieselmotor, die bij 4000 toeren per minuut (voor een Dieselmotor een flink hoog toeren tal) 43 PK levert. De bijgaande foto laat zien, hoe de ..Four 99" (Four duidt op de 4 cylin ders en 99 op de motorinhoud in ku bieke inches, hetgeen overeenkomt met de meer gebruikelijke aanduiding in cc. van 1621) in de Opel is inge bouwd. Daar de Perkins iets zwaarder is dan de oorspronkelijke bezinemotor, is de accu achter in de wagen ge plaatst, zodat de gewichtsverdeling er nauwelijks onder lijdt TJET starten geschiedt (wanneer de A motor koud is) door met een C.A.V. „Thermostarf'-verwarmer het inlaat spruitstuk voor te warmen voor deze eerste start. Bij het stationair lo pen is het geluid van de motor nog wel iets zwaarder dan van een benzine motor, maar van een Diesel-knock, of hinderlijk geluid is geen sprake meer. En wat zeer belangrijk is, men heeft door goed isoleren van de ruimte on der de motorkap de bekende olielucht uit het interieur van de wagen weten te weren. Op het Circuit van Zandvoort kon ik de Opel grondig testen. De accele ratie (vroeger het zwakke punt van menige Diesel-auto) is belangrijk ver beterd. Ter vergelijking dienen de vol gende cijfers, die ik registreerde met een Opel Olympia met benzinemotor (daarachter de cijfers van de Diesel) 0—40 km per uur 4 sec. (4.2 sec.) 060 km per uur 8.3 sec (10.3 sec); 080 km per uur 13.5 sec (17 sec.) 0100 km per uur 25.5 sec (30.7 sec). Men ziet, dat de acceleratie van de Perkins (in een zwaardere wagen van 1030 kg tegen de ongeveer 950 kg van Opel met benzinemotor) slechts weinig minder is. Bovendien staat tegenover de 43 PK van de Diesel de 52 PK van de benzinemotor. Nog interessanter waren de ronde tijden op het Circuit. Na een aanloop- rónde kwam er een ronde van 2.54.4 (91.26 km per uur) en de volgende ging in 2.42.4 met een gemiddelde van 92.95 km per uur. Deze zeer snelle tijd kan de vergelijking met de beste rondetijd van de benzine-Opel (2.37.1, of 96.08) zeer wel doorstaan. Slechts in twee bochten werd de tweede versnelling gebruikt en op het rechte einde kwam ik aan de topsnel heid van 115 km per uur toe. TN het verkeer kan men met de Perkins-Opel zee* vlot en prettig doorrijden en ook het inhalen van an dere wagens is een manoeuvre, die met vol vertrouwen kan plaats heb ben en geen enkel risico met zich meebrengt. De grens, waar de Perkins Diesel per kilometer goedkoper begint te worden dan de benzinemotor, ligt al veel gunstiger dan vroeger; bij om streeks 25.000 km. En dat is zéér gun stig. Het verbruik van de motor is 1 1. op 16 km en met de 40 1. tank is de actieradius dus 640 km. Uit de praktijk is gebleken, dat de levensduur van de motor zeer lang is en dat 100.000 kilometers zonder ingrijpende reparaties of revisies zeker geen uit zondering is. Naar het mij voorkomt is deze IV2 1. Perkins Diesel een grote stap voor uit. De voornaamste winstpunten zijn als volgt samen te vatten: lange le vensduur, zeer laag verbruik, presta tie slechts zeer weinig onder die van de benzinemotor, Diesel-knock en mo torlawaai bijna geheel verdwenen, olielucht uit interieur van de wagen geweerd. Het zal interessant zijn te zien hoe de inbouw-Perkins Diesel „Four 99'' het in Nederland zal „doen". ROAD-TEST No. 12T GEGEVENS: Merk: Opel. Type: Olympia Motor: Perkins Diesel. „Four 99''. Motor inhoud: 1621 cc. Boring: 76.2 mm. Slag: 88.9 mm. Aantal cylinders: 4. Kleppen: kop- kleppen. Vermogen: 43 pk. Gewicht van de wagen: 1030 kg. Wegenbelasting 48.40. per 3 (maanden,. Aantal versnellingen3. Schakeling: Op stuurkolom. Bandenmaat 5.60'X: 13. Merk banden: Vredestein tubeless. Druk vóór: 24 lbs.; achter: 24"lbs. Remmen: Hydraulisch. Elektrische installatie: 12 v. Inhoud tank: 40 1. Afmetingen. Lengte: 443 cm. Breedte: 162 cm. Hoogte: 149 cm. Wiel basis: 254 cm. Spoorbreedte vóór: 126 cm; achter: 127 cm. PRESTATIES: Acceleratievermogen door de versnellingen. 040 km: 4.2 sec., 060 km: 10.3 sec., 080 km: 17.sec. 0—100 km: 30.7 sec. Acceleratie in (2e en 3e) ver snelling. 30—60 in (2)7.1 séc., 3060 in (3): 11.2 sec. Maximum snelheid: plm. 115 kmpu. Staande 14 mijl door de versnellin gen (402 mi)23.7 sec. Correctie teller: 60 op teller is: 58, 80 op teller is: 80. 1 Ronde Circuit v. Zandvoort in 2 m 42.4 sec.- 92.9» kmpu. Remweg van 60 kmpu tot 0: 15.— m. VERBRUIK: plm. 16 km op 1 1 Dieselolie. Omstandigheden: Koud, droog weer. Droog wegdek. Sterke ZW wind. PRIJS van de motor: 3590.Importeur: v. d. Perkins Dieselmotor 4/99 Kemper Van Twist te Dordrecht. Adres: Mijlweg 85. Prijs van de motor is inclusief alle om- bouwonderdelen. Bij inbouw kan de waar de van de gedemonteerde benzinemotor afgetrokken worden. 20/10 21/10 22/10 23/10 24/10 Kon. Olie 190,30 189 191,50 190 188 41934 424 4251/2 4331/2 439 Philips 360(i 362 37U4 373 3771/2 A.K.U 2231/2 227 2291, 23514 2381,4 K.L.M 100,80 100,30 101 100 98,50 Deli 128.20 120,80 129 127 125,10 3391,4 339 341 343 34934 Fokker 252 2561/2 254 249 2451-2 Dordt. Petr. 791 784 7911/2 784% 770i,4 K.N.S.M 1573,4 1571/2 161 1613,4 162i<2 5Cone. Phil. Amst. Bank 158 158(2 1631,2 164 1671,4 240 243 Vi 24434 249245 Pradj. Tang. 125 135 136 138 138 Alb. Heijn 260 265 265 265 270 Amer. Hotel 283 290 2.95 300 300 Bührmann 262 265 269 Vz 270 282 Centr. Suiker 216 217 220 224 230 Fridor 4 51/8 7 814 IXVt Heineken 385 391 450 485 Key Kramer 1241,2 125 128 130 135 K.V.T 230 231 235 240 244 Rtd Droogdok 509 509 514 511 ('2 520 Sikkens Lak 50934 510 516 540 550 Smit Tr.form. 21934 220 225 230 240 Thorn. Drijv. 357 359 360 360 367 door H Kramer lyjÜNCHEN. Dr. Max Euwe lever de in het landen-schaaktornooi te München enkele indrukwekkende prestaties. Vooral zijn partij tegen de Canadees Yanofsky trok bijzonder de aandacht door de briljante wijze, waarop de ex-wereldkampioen zijn aanval doorzette. Wit: dr. M. Euwe. Zwart: D. Yanofsky. Koningsindisch. I. e2—c4, Pg8—f6 2. Pbl—c3, g7—g6 3. g2g3, Lf8g7 4. Lfl—g2, 0—0 5. Pgl —f3, d7d6 6. d2d4, c7—c5 7. 0—0, Pb8 c6 8. d4—dó, Pc6—a5 9. Ddl—d3, a7 a6 10. e2e4, Pf6—e8. (In de partij Euwe-Toran, Leeuwar den 1958, volgde 10Tb8 11. e5. De Russische kampioen Thai zette echter in Portoroz voort met het krachtige 10. e6.) II. Tfl—el, Ta8b8 12. e4—e5, d6xeó 13. Pf3xeö, Pe8—d6 14. b2—b3, b7—b5. (Verzwakt veld c6 maar zwart kan deze opmars toch moeilijk achterwege laten omdat anders zijn paard op a5 buiten spel zou staan.) 15. c4xb5, a6xbö 16. Peöc6, Fa5xc6 17. d5xe6, Lc8—e6 18. Lel—g5! (Hyperscherp! Er dreigt thans met grote kracht 19. Pd5.) 18. h7—h6. (Overweging verdiende 18Tc8 de, niets hielp. Hij kreeg een bon omdat hij zonder licht had gereden. Zijn tweede op deze zwarte dag. Want eerder had de politie hem al bekeurd, omdat hij zijn belastingpapieren niet bij zich had Zoontjens zal zich deze kampioensrit nog lang heugen In de drie seniorenklassen, waarin nu nog om de titels wordt gestreden, is de spanning overigens door de strafpunten- regen niet verminderd. Want de besten hebben zich op een redelijk niveau weten te handhaven. In de klasse 175 cc is nog niet uitge maakt wie kampioen1958 zal worden. Muller leidt met één strafpunt voor Van Dobben (2), Den Haan (3), Ton Bakker (4), Van Ommeren en Boom (elk 5). Bijna even spannend is het in de klasse van de 250 cc. waarin Simon Schram met twee strafpunten maar één puntje voor staat op Van der Hoek. ..Als ik morgen maar bij hem blijf ben ik kam pioen". aldus Schram, die vlak achter Van der Hoek is gestart. In de klasse boven 250 ec tenslotte zijn nog maar twee concurrenten overgebleven, Frit? Selling en titelhouder Theo Witberg, elk met 11 strafpunten. 19. Pd5. Pf5 20. Pxe7b Pxe7 21. Dxd8, Tfxd8 22. Lxe7, Te8.) 19. Pc3d5! (Töeh deze overval.) 19. h6xg5 20. c6c7, Dd8—d7 21. C7xb8 (Dame). Tf8xb8 22. Tal—dl, Lg7d4 23. b3b4, Dd7—a7? (Onzeker geworden door de felheid waarmee zijn tegenstander van leer is getrokken, geraakt Yanofsky op dwaal wegen. Juist was 23. Pfö! met moei lijk te peilen verwikkelingen.) 24. b4xc5, Ld4xc5 25. Telxe6! iHet vuurwerk is in deze partij niet van de lucht.) 25f7xe6 26. Dd3xg6t, Kg8—f8 27. Tdld3! (Dreigt dood en verderf door 28. Tf3, Pfö 29. Dxe6.) 27Lc5xf2- 28. Kgl—fl. Tb8—e8 (Venijnige tegenaanval: er dreigt 29. Tclv en op 30. Tf3*. Pf5 31. Txf5t exf5 32. DxfS'i, Kg7 33. Dxf2. wint zwart door 33Tclv 34. Ke2, Tc2V de dame.) 29. Td3—f3v. Pd6—f5 30. Tf3xf5! (Dr. Euwe neemt de handschoen op en andermaal blijkt hij veriier dan de tegenstander te hebben gerekend.) 30e6xf5 31. Dg6xf5v. Kf8—«7 32. Df5xg5, Kg7h8 33. Dg5—h6v, Kh8—g8 34. Pd5xe7V! (Aldus verovert wit de toren op c8 onder de gunstigste omstandigheden. Op 34. Dxe7 volgt nu 35. Ld5V.) 34. Kg8—f7 35. Pe7xc8, Da7xa2 36. Fc8—d6V. Kf7e7 37. Pd6—f5ï en zwart gaf het op. DEN HAAG. De eerste serie Co-op rentespaarbrieven van 500.000 wa,s binnen drie weken na het openstellen van de inschrijving voltekend. Het be stuur van de Centrale der Nederlandse Verbruikscoöperaties heeft besloten een tweede serie, e 'ineens in coupures van 50 in omloop te brengen en daarbij de rentevoet van nagenoeg 5% pet. vooralsnog te handhaven. DETROIT (Reuter) Chrysler Corpo ration heeft over het derde kwartaal van dit jaar een nettoverlies geboekt van 20 miljoen tegen een winst*: vail 13,83 miljoen of 1,59 per aandeel in het derde kwartaal van 1957. Over de eerste negen maanden van dit jaar bedroeg het nettoverlies 45,2 (v;j. nettowinst 103,58) .miljoen. De netto verkopen bedroegen in het derde kwar taal 411 (v.j. 685) miljoen en in de eerste negen maanden f 1.486 (v. j, 2.746) miljoen. AMSTERDAM Het Beleggingsdepót van originele Amerikaanse en Canade se dollarobligaties, Dollar-Obligatie-De pot, heeft in het boekjaar 1957—'58 1305 nieuwe particiipatiebewijzen aange maakt. Mede door koers verbetering steeg het vermogen tot 12.24 (v.j. 10,80) miljoen. Hiervan maakten de beleggingen in Amerikaanse dollars 82.0 pet. en die in Canadese dollars 14.1 pet uit. Het aantal uitstaande par- JlfSc t wi^zen bedroeg op 31 juli 13.005 In het boekjaar 1957—'58 Werd in totaal 38,67 (v.j. 39,32) uitge keerd. Er werden weer in Canadese dollars luidende obligaties omgeruild tegen Amerikaanse. Het hoge agio van de Ca nadese dollar t.o.v. de Amerikaanse waf hiertoe de voornaamste aanleiding. GOES Burgerlijke stand Geboren: Jopie, z.v. p. Sipahelut en J. Suherti te Kruiningen: Marie J., d.v. b. Cok en J. de Jager: Johannis A., z.v. j j val kier en M. Rinkhoud: Marina J., d v L Hu- bregtse en M. van der Weele: Dini ,T„ d'v J M=a,ïï!fr ren G' te slig,e tc Krabbendfike: tSn. r./" 7"v' F-ggebeen en G. Hooger- land. Johannes, z.v. c. Verhaagen en M A Hgman: Leonardus A., z.v. A. j. Groenen^ berg en P. c. M. Brusket te Terneuzen- rmrtoV/J' Reijnhout en C. E. de Kok. Ondertiouwd: p. Francke, 24 j. en J j öei' Post. 23 u G. c. Westdorp,. 25 j en M. G. M. Walrave. 21 j. J E B- Kempkes, 28 j. en A. M Overleden: F. de Smet, 42 j., e.v. M L -v ®orgt„te Kruiningen. D. Romeijn, 71 j.7 J. Kaas 81 j., wed. van w. van Loenhoud. te Ovezande: A. Huijsen, 82 j. te Borssele: M. van de Velde. 44 te Kapelle VLISSINGEN Geboren: Wilhelmina E., dv A. C. Flipse WeI,e. Andra M., dv R. J. Cartón en G T. Borrey. Angelina P., dv H. A. Ver- meule en c. C. T. Wieleman. Prosper R., zv J. J. M. van Damme en E. C. C. Stevens. T7ran,« ?v c- Urbanus en a. M. Burger. Heiltje, dv l. Venema en J. de Boer. Jo hanna P., dv J. c. Sinke en L. Roelse. Ro- beit, zv C. Harms en H. J. J. Kieboom. Johannes F., zv c. l. p. Rademaker en T. w a ^Jubre8t R. M„ zv a. Vermeulen en w. a. M. Feddema. Louise J., dv I. Filius en L- P. Poppe. Elisabeth, dv G. F. Mes en C. J. g v. d. Berge. Patricia E., dv A. W. Brakel en c. P. van Zweeden. Ondertrouwd: J. Zoutewelle, 59 j. en P. A. Abutan. 53 j. h. Kuipers, 24 j. te Pijnacker en J. v. d. Meule, 20 j. H. Stam, 22 j. te Doorn en M Loekemeijer, 19 j. w. van Ham. J. en T. Thiel, 20 j. J. K. Hoogesteger, Ir i B' LePPan- 21 T p- C. Zandee, R°tterdam en J. C. Sinke, 22 i. w M Mos' 28 T te 'S-Gl'avenhage en tj R 1 25 j- JDChristiaans, 20 j. en ?q i L A VJ d' Velde- 18 .1- J- D. Caljouw, 99 L A' Helrnich, 22 j. C. Sponselee. 9i I' w °A-~ en w -Souburg en J. de Nooijer, A; v" d- Vüver, 21 j. te Woensdrecht en C. Castel, 18 j. Overleden: G. P. Stokman, 59 j., e.v. M. v. Goudswaard. I. Burgers, 66 j. J. Feniuk, 35 j„ e.v. R. Ribun. A. Schink, 62 j., wed. van H. B. I.uwema. ch. L. van Daele, 69 i., wedn van E. Schout. AMSTERDAM. Op 10 november zal een buitengewone aandeelhoudersverga dering van de Senembah Maatschappij bijeen worden geroepen, waarin wordt voorgesteld een statutenwijziging, inhou dende een terugbetaling van 40 procent op het geplaatste aandelenkapitaal.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 8