Waar eindigt zwaartekracht aarde begint die van de en waar Degint aie van ae maan; ANTWOORD: NERGENS TRIUMPH TR 3 In het zonnestelsel bestaat geen gebied zonder zwaartekracht Van Montessori- bellen tot paukeniste Gonnie van Tright-van Rijn Collectie Regnault geveild via binnenhuistelevisie Terneuzense jeugdraad Maandag 20 oktober 1958 iit i .-it A t ZEEUWSCH DAGBLAD f* O O ij g iIJ» 4 Pagina 6 LINKS: Een fantasie van onze tekenaar op de visie, die onze wetenschap heeft op de melkweg, waarvan ons zonnestelsel deei uit- maakt. RECHTS: Schematische voorstelling van de zwaartekracht van aarde en maan. Uiteraard is slechts bij wijze van hulpmiddel gebruik gemaakt van cirkels. Waar de cirkels dicht bij elkaar staan is de zwaartekracht sterker, dan daar waar ze verder van elkaar staan. Zoals men ziet komen de kringen steeds verder van elkaar te staan, wordt de aan trekkingskracht van aarde en maan steeds minder, maar van een begrenzing van deze krachten kan men niet spreken. Ze vervagen tot ze bijna onmerkbaar worden. De aantrekkingskracht van de maan (cirkels staan verder uit elkaar) is dus veel geringer dan die van de aarde. EEN uur en twintig minuten na de prachtig geslaagde lan cering van de Thor-Able, de rakettencombinatie die de Pionier zaterdag ver het heelal in stuwde, maakte het Ame rikaanse ministerie van defensie een vergissing waarom zeer veel drukte is gemaakt. Het maakte bekend in begrijpelijke geest drift over de geleverde prestatie die, hoe ook de verdere tocht van de Pionier mocht verlopen, bewonderenswaardig was dat de Pionier het eerste door de mens vervaardigde voorwerp was dat, voor zover bekend, zich aan de zwaartekracht van de aarde had onttrokken. HE maan blijft om de aarde draaien dank zij het volmaakte even wicht tussen de draaisnelheid van de maan om de aarde en de zwaartekracht van de maan. Even zo blijft de aarde om de zon draaien dank zij het evenwicht tussen de zwaartekracht van de zon en de snelheid waarmee de aarde zich om de zon beweegt. Dit laatste geldt op gelijke wijze voor de andere planeten van ons zon nestelsel. Dat stelsel is een prach tig voorbeeld van evenwicht tus sen onderling op elkaar inwerken de krachten. aan de oppervlakte van die satelliet 0,16 maal de zwaartekracht aan de oppervlakte van de aarde is. Voor de planeten zijn die cijfers: Mercurius 0,37, Venus 0,85, Mars 0,37, Jupiter 2,51, Saturnus 1.07, Uranus 0,83 en Neptunus 1,14. Deze cijfers betekenen dat een ruimtevaartuig met minder moei te los kan komen van Mercurius, Venus, Mars en Uranus zo die planeten ooit bereikt zouden kun nen worden dan van de aarde en een grotere startkracht dan op aarde zou moeten ontwikkelen op Jupiter en Neptunus. TERNEUZEN. De Terneuzense jeugd raad is van mening dat de plaatselijke overheid te weinig doet voor de jeugd. Er is rond Terneuzen geen kampeergele genheid en speelplaatsen ontbreken, al dus de jeugdraad in een onder leiding van de heer E. de Groene gehouden ver-j gadering. Er wordt veel gesproken over de baldadigheid van de jeugd, doch dan moet ook op pedagogische wyze worden getracht, de baldadigheid te beteugelen. Uit de besprekingen bleek voorts dat er tussen de burgemeester en de jeugd- I raad verschil van mening is over de be- steding van een bedrag van f 25.000 uit het Rampenfonds. i In een onderhoud, dat het bestuur van [de jeugdraad met de burgemeester heeft gehad, heeft de burgemeester medege- deeld het geld te willen bestemmen voor een openbare leeszaal. Hij achtte dit van j groot belang. De jeugdraad, die dit geld I graag voor de activiteiten der jeugdbe- j weging wil bestemmen, verschilde niet de I burgemeester van gedachten over de ur- j gentle, en was voorts van mening dat de burgemeester de betekenis van het I jeugdwerk, zoals dat geschiedt door de diverse plaatselijke verenigingen onder - I schat. Bij de bespreking van het winterpro- gramma werd besloten in november een avond te geven met lekespel en creatief spel van Loe Hoefnagels. Voorts werd de suggestie gedaan een discussieavond te organiseren over de invloed van de di verse levensbeschouwingen op het jeugd werk. Ook over de subsidiepolitiek zou, aldus de vergadering, kunnen worden ge sproken Besloten werd het verzoek van het C.N.V. te Sluiskil om toelating tot de jeugdraad nader te bezien. In de vacature ontstaan door het ver trek van. de secretarise, mej. R. van Eek, werd tijdelijk voorzien door dt heer J. Hofman te Sluiskil met het secretariaat te belasten. VVEMELDINGE Collecte. De collecte voor hef P.I.T. heeft f 241,37 opgebracht. WOLPHAARTSDIJK Collecte. Voor het P.I.T. werd f 109,62 gecollecteerd. Melkweg de kern Die bekendmaking gaf overal in de wereld aanleiding tot de veron derstelling dat de Pionier nimmer naar de aarde zou terugkeren en dat dus volledig welslagen van de vlucht van de Pionier in het voor uitzicht lag. Men vergat echter dat de Pionier ook binnen het veld van de aantrekkingskracht van de aar de zou zijn gebleven indien hij in een baan om de maan was ge bracht en daar was blijven rond draaien. Immers: de maan zelf blijft om de aarde draaien omdat de baan van de maan geheel bin nen dat veld ligt. Met andere woor den: de maan zelf is nog onderhe vig aan de zwaartekracht van de aarde. Zoals men veronderstelde, had de op steller van het gewraakte communi qué het dan ook bepaald niet bedoeld. Toen het communiqué werd geschre ven zag alles er naar uit dat de Pio nier de vooraf berekende baan zou vol gen en binnen het bereik van de aan trekkingskracht van de maan gebracht zou kunnen worden. De Pionier zou dan, hoewel nog steeds onderhevig aan de zwaartekracht van de aarde, ni|et naar de aarde terugvallen en dus los van die zwaartekracht zijn geko men. Los daarvan omdat dicht bij de maan de zwaartekracht van de maan veel sterker is dan die van de ver- verwijderde aarde. Op dezelfde manier is een piloot van een straalvliegtuig los van de zwaartekracht van de aarde zodra hij in een kogelbaan een korte tijd volko men gewichtsloosheid ervaart. Over vereenvoudiging p ENERAAL - MAJOOR Donald Yates, de commandant van kaap Canaveral, sloeg de spijker op de kop, toen hij dinsdag naar aanlei ding van vragen over deze zwaar tekrachtkwestie zei: ,,De terminolo gie van de ruimtevaart is blijk baar even ingewikkeld als de tech nische vraagstukken die ter verwe zenlijking van de ruimtevaart moe ten worden opgelost." De opsteller van het communiqué, getuige de inhoud van de lange reeks bekendmakingen van zaterdag en zon dag over de lancering van de Pionier, een man die volledig voor zijn taak berekend was en zijn onderwerp be heerste, is het slachtoffer geworden van een streven naar oververeenvou- diging. Die oververeenvoudiging. dat is se dert de lancering van de eerste spoet nik gebleken, was bittere noodzaak omdat anders zeer weinigen zouden kunnen begrijpen hoe de lancering van een kunstmaan verliep. Het nieuws over de vele kunstmanen was de afge lopen twaalf maanden dan ook noodza kelijkerwijze doorsnekt met dergelijke oververeenvoudigingen die eigenlijk onjuistheden waren. Zij vielen echter niet op. mede doordat men er geen voorbarige conclusies uit behoefde te trekken. De kunstmanen bleven im mers draaien, zo redeneerde men, en alles zou dus wel zo zijn als was mede gedeeld. Deze keer ging er iets mis. Deze keer sprong een van de oververeen voudigingen duidelijk in het oog. Het zal, daarvan zijn wij overtuigd, zeker niet de laatste keer zijn dat zoiets ge beurt. \ÏU echter de vergissing is begaan - vragen miljoenen mensen zich af hoe het dan wel gesteld is met die zwaartekracht. Waar eindigt de zwaartekracht van de aarde? Waar begint de zwaartekracht van de maan? Dit zijn twee van de vele vragen die ons de afgelopen' dagen, herhaaldelijk zijn gesteld. Appel en Newton Ons antwoord was kort: „Nergens". Het wekte uiteraard verbazing, want de vragenstellers hadden tekeningen gezien die een andere indruk gaven. Tekeningen, die berustten op het be ginsel van de oververeenvoudiging. Op sommige van die tekeningen was de „grens" van de zwaartekracht van de aarde aangegeven als een gestip- Nergens binnen ons zonnestelsel is dan ook een zwaartekrachtloos gebied. Nog duidelijker wordt onze voor stelling van de reikwijdte van de zwaartekracht wanneer wij bedenken dat ons gehele zonnestelsel maar een onbeduidend onderdeeltje is van een reusachtig melkwegstelsel dat door de wereldruimte wentelt en door een on derling samenspel van zwaartekrach ten bijeen gehouden wordt. De zon met al zijn planeten draait in 220 miljoen i i jaar een maal om de kern van datj^01^ VOOr een lail^e-duur-proef geweldige stelsel heen met een snel- werd dit een test met hoge ge- Ons gehei e bonnes teiseï ifdufonde?: middelden door een aantal landen hevig aan de zwaartekracht die de van West-Europa. Het doel was aan te tonen, dat met een twee- zitter sportwagen een dergelijke door J. B. Th. Hugenholtz g EN wagen over een afstand van bijna 7000 km onder handen nemen, is een bijzonder heid. Toen de Standard Motor Co. Ltd. mij een Triumph TR 3 af- kern van onze melkweg uitoefent naar alle kanten.. Naar menselijke begrippen eindigt dus inderdaad de zwaartekracht ner gens. De middellijn van onze melkweg is ongeveer 10.000 lichtjaren, en een lichtjaar is 9.463.000.000.000 kilometer. Wie die afstand in kilometers uitre kent zal erkennen dat het antwoord van de professor volgens menselijke begrippen juist was. r-»V I Y4«'•«'•vs Een dwarsdoorsnede van de melkweg zou er ongeveer zo uit moeten zien. De zon met planeten (o.a. de aarde) bevindt zich, als men het zo uit mag- drukken, dicht bij de rand van de melkweg. pelde cirkelboog. Aan die cirkelboog raakte een kleinere. Dat was dan de „grens" van de zwaartekracht van de maan. Op andere tekeningen was een iets minder onjuiste voorstelling gege ven. Daarop lag het zwaartekracht veld van de maan geheel binnen de, weer gestippelde, „grens" van de zwaartekracht van de aarde. De vragenstellers begonnen er iets van te begrijpen toen wij een anec dote hadden verteld. Een professor in de sterrenkunde zijn naam is ons ontschoten redde zich eens uit de moeilijkheid toen zijn studenten wil den weten waar de zwaartekracht ein digde en zijn .antwoord nergens niet bevredigde. In een opwelling nam hij een appel uit zijn zak en liet die vallen. „Kijk", zei hij, „nu ik die ap pel heb laten vallen beweegt de pla neet Saturnus»" Er ging een daverend gelach op, want de studenten wisten dat Saturnus maximaal 1645 miljoen kilomeier van de aarde is verwijderd en bijna tienmaal zo groot als de aar de is. Maar zij lachten niet meer toen de professor had herinnerd aan de zwaartekrachtwetten van Isaac New ton. Volgens die wetten trekken alle lichamen die zich in de wereldruim te bevinden elkaar aan. Het gehele uit spansel is volgens Newton aan die wetten onderhevig. De professor liet de appel zien die hij had laten vallen. „Het was een vallende appel", zei hij, „die Isaac Newton ongeveer op de helft van de zeventiende eeuw op het spoor van zijn zwaartekrachtwetten bracht." Het was ook Newton die de eerste was die uitrekende hoe, in theorie, een kunstmaan om de aarde zou kun nen blijven cirkelen. De theorie van de kunstmanen is dus al heel oud Toekomst bekend I ^E ruimtevaarders van cle toekomst zullen ter dege rekening moeten houden met de verschillen in zwaartekracht in de wereldruimte. In de eerste plaats dat is uit de lancering van de Pionier ge bleken is die alom binnen ons zonnestelsel merkbare zwaarte kracht van invloed op de baan van een raket. Daarbij komt dat men moet weten welke zwaarte kracht overwonnen moet worden door een ruimtevaartuig dat, na een landing te hebben gemaakt op bij voorbeeld de maan of een van de nabijgelegen planeten, naar de aarde wil terugkeren. Die ruimtevaarders kunnen steunen op de gegevens die de sterrenkundigen uit nauwkeurige berekeningen hebben verkregen. Zo is het al jaren bekend dat de zwaartekracht van de maan lange tocht met hoge snelheden en een flinke hoeveelheid bagage voor twee personen mogelijk was. Deze opzet is volledig geslaagd. Eerst iets over het signalement van de wagen: De TR 3 in zijn laatste vorm is een verdere ontwikkeling van de TR 2, die zijn sporen had verdiend in races en rallies. Een forse 2 liter motor, ont wikkeld uit de motor van de Standard Vanguard, met een rendement van ruim 100 PK, is geplaatst in een chassis met korte wielbasis en tamelijk stugge vering. Er zijn twee makkelijke zitplaatsen. Achter deze zitplaatsen is, terwille van een goede gewichtsverdeling over de ge hele breedte van de wagen, de benzi netank aangebracht. Het is een hoge platte tank geworden, die 54 liter be vat. Dan volgt de bagageruimte waar heel wat ingaat en waaronder het re servewiel is bevestigd. De twee uitgesneden portieren hebben een handige bergruimte. Een zware bumper beschermt de brede grille en de koplampen, zijn in de motorkap in gebouwd. De TR 3 wordt uitgevoerd met schijf- wielen of met Rudge-wielen met spa ken en centrale vleugelmoer. Bij de wa gen kan een hardtop geleverd worden. De beugels van de losse kap liggen op gevouwen achter de zitplaatsen en wor den door een hoes beschermd. Opzetten gaat - vooral wanneer men met z'n tweeën is zeer snel en in minder dan twee minuten is men onderdak. Voorts zijn er de zijruiten, die in hou ders op de beide portieren werden ge monteerd. 7E ZIJN van een stevige constructie en hebben openschuivende plexiglas ruiten. Bij flinke snelheid wordt de bo venrand van de kap, die op de staande ruiten aansluit, naar buiten gezogen. Ook komt er bij regen langs de hoeken nogal wat water naar binnen. De rand boven de voorruit blijft echter goed wa terdicht, wanneer hij op de juiste ma nier wordt bevestigd. Er zit in de kap een grote achterruit. Het zicht rondom is voortreffelijk. De zitplaatsen verdienen een woord van lof, want ze zijn erg comfortabel door de rondlopende rugleuning en de goede zitkussens, zodat men ook na een la.rige tocht met hoge snelheid niet moe wordt. Ook dë stand' van de leuning is prima. Alleen komt de elleboog wel eens in conflict met de bevestigingsbeu- gel voor de zijruiten op het portier. Het grote stuur met richtmgwijzer- knop heeft een goede stand en de be sturing is licht en direct. Op het dashboard (het is geheel met kunstleer bekleed) zijn gegroe peerd: grote toerenteller en speedo meter, goed zichtbaar door het drie- Spakige stuurwiel, terwijl fci het mid- Om een indruk te geven van de grootte van de planeten ten opzichte van de zon en de verhouding van de zwaarte kracht van de planeten t.o.v. die van de aarde dient onder staande tekening. Bovenaan ziet u een deel van de schijf van de zon. De aantrekkingskracht van de zon is 27,89 maal zo sterk als die van de aarde. Daaronder ziet u de verschillende planeten. Helemaal onderaan zijn de zwaartekrachten vergeleken met die van de aarde. Het gewicht van drie stevige peren, die op aarde een kilo wegen, zou op andere planeten zoveel bedragen als op de tekening is aangegeven. den van het dashboard meters aanwe zig zijn voor benzinestand, oliedruk (in kg en niet in lbs.), ampèremeter en koelwaterthermometer. Voorts schakelaars voor dashboardlicht, rui tenwisser en lichten. Onderaan start- slot met startknop en choke. Geheel links vlak bij de rand va.n het stuur wiel is een kleine switch, die van de overdrive: met éen pink te bedienen. Het korte en stijve versnellings- handle zit op de hoge drijfstangtunnel en komt zodoende vlak bij het stuur wiel. De handrem zit aan de passa gierszijde van de tunnel. DE ACCELERATIECIJFERS spreken voor zichzelf. Aan het einde van de kwartmijl (400 m) met staande start is de snelheid precies 130 km en op onze tocht, die precies 6814 km lang was, kon steeds gekruist worden met 120 tot '130 km per uur, terwijl op de autobanen in Italië en Duitsland langdurig 160 km per uur werd gereden. Vooral in de bergen was de overdrive fantastisch. Er zijn dan zeven versnel lingen en bif urenlang hairpinrijden in de Appennijnen kon steeds met het juiste toerental worden gereden door gebruik van de overdrive-knop. Bij „terugscha kelen" ermee was het voldoende, wat gas bij te geven; bij het opschakelen kon men in de betreffende versnelling flink gasgeven (bij gas wegnemen volgt een ruk) ofwel gewoon even ontkoppe len. Deze Laycock de Normanville-over drive werkte zonder fouten en geruisloos. Gedurende de gehele reis maakte ik steeds ten volle gebruik van de 100 PK,1 die de motor met zijn compressie van .5 op 1 leverde en toch bleef het ver bruik uitzonderlijk laag. namelijk 1 op 9.4. Olieverbruik was ook zeer laag en slechts vier maal werd een halve li ter bijgevuld. Het olieverbruik lag dus tussen de 1 liter op 30003500 km. De wegligging was uitstekend, doch de schokbreking was het zwakke punt van de wagen. De tocht voerde over norma le wegen, maar niettemin konden de veel te kleine schokbrekers er niet te gen. Dit is ook de reden, waarom een ronde op het circuit van Zandvoort een gemiddelde van 105 km opleverde. De remmen zijn formidabel en ver toonden geen spoor van fading. Het pe daal heeft weinig vrije slag. Ze grijpen zeer soepel aan, maar geven een enorm sterke vertraging, mede dank zij de nieuwe Ferodo-voering. t)e hoofdindruk van de TR 3 is: een uiterst snelle en com fortabele sportwagen. door A. Sittig-Beem IN de strijdvraag over voor- en nadelen van het Mon- tessori-onderwijs willen wij ons niet mengen, maar dit ene moet worden gezegd: als de Amsterdamse loodgieter Van Rijn nu juist twintig jaar ge leden zijn dochtertje Gonnie niet naar een Montessori school had gestuurd, zou Ne derland nu waarschijnlijk niet de uitzonderlijke figuur van een vrouwelijke paukenist bin nen haar grenzen rijk zijn. En ook is het misschien maar goed, dat de muziek toen, twintig jaar geleden, nog geen enkele rol speelde in het gezin Van Rijn. Was er bij Gonnie thuis een mu zikale traditie geweest, dan zou men, toen haar onderwijzeres ver telde dat Gonnie de bellen zo fan tastisch speelde, het kind waar schijnlijk naar pianoles hebben gestuurd. Het is nu eenmaal zo, dat de pia no of de viool de eerste instrumen ten zijn waaraan men denkt, wan neer een kind een muzikale aanleg demonstreert. Is dat kind een meis je, dan zal zij meestal haar hele le ven gebonden blijven aan de, door traditie voor vrouwen „toegestane" instrumenten: piano, viool, harp, fluit, eventueel violoncello. Een tra ditie, waaraan niet de eisen die het instrument stelt en de lichamelijke beperktheid van de vrouw ten grondslag liggen, maa. het aan huis gebonden zijn, dat de vrouwen vroeger werd opgelegd. Immers, piano, viool, enz. zijn instrumenten voor kamermuziek, en binnenshuis musiceren was een van de weinige dingen die ook al in vroeger eeuwen als een vrouwelijke zaak werd beschouwd. Dat een violiste of een pianiste, die als soliste optreedt, een lichamelijk zeer zwaar vak be oefent, beseft men vaak niet. ]\TEE, gelukkig leefde deze traditie niet in het loodgietersgezin Van Rijn. Als de juffrouw van school zegt, dat Gonnie zo mooi op de bel len speelt, en dat een xylofoon het instrument is dat erg op de school se bellen lijkt, waarom zou Gonnie dan niet xylofoon leren spelen? Ge lukkig besluit van haar ouders, want later bleek wel dat de piano Gonnie zeer bepaald niet aantrok. Acht jaar was Gonnie toen zij haar eerste xylofoonlessen kreeg, en vier jaar later moest men zich tot Cor Smit, de eerste paukenist van het Concertgebouworkest, wenden om iemand te vinden die haar nog iets kon leren. Aan Cor Smit komt de eer toe dat hij durfde zeggen wat hij in het 'kleine blonde meisje zag: een ge boren paukeniste. De eerste paukeniste van het Brabants Orkest, mevrouw Gonnie van Tright-v. Rijn, die ons dit al les in een ruime villa in Vught in een grote kamer waar zelfs het vloerldeed met muzieksymbolen is versierd, zit te vertellen, is nu zo intiem met de pauken, dat zij zich nauwelijks meer kan voorstellen hoe dat kind van twaalf jaar het heeft volgehouden: de eerste twee jaar na haar vervroegd toelatings examen voor het Amsterdamse Conservatorium studeerde zij wel pauken, maar zonder dat instru ment ooit aan te raken. Men stu deertop een tafel. Pauken kwa men er niet aan te pas. Dat is om dat een tafel, die minder resoneert. een betere controle op wat men doet, mogelijk maakt. Een paar weken na haar eind examen in 1948 zat Gonnie op kan toor, en zij was onmiddellijk zo ent housiast voor dit nieuwe werk, dat zij twee dagen later al boekhou den aan het' studeren was. Toen een week daarrta het Haarlemse orkest per advertentie een leerling-slag werker vroeg, vond Gonnie het op kantoor te plezierig om te sollici teren, maar vader Van Rijn zei: „Heb ik je daarvoor vijf jaar laten studeren?" Enige ter wereld Zij won het van al haar manne lijke mededingers en werd slag werkster in Haarlem. De volgende keer dat zij zich op een auditie VROUWEN kunnen soms de eerste vi ool spelen, in de muziek en daarbuiten. De viool wordt beschouwd als een voor vrouwen geschikt instrument, zoals ook de piano en de harp. Maar sommige vrouwen kiezen een andere weg. Zij voe len zich aangetrokken tot een instrument, waarvan men niet verwacht dat een vrouw het zou bespe len: trompet, tuba, bas of slagwerk. Toch zijn die vrouwen er en wij heb ben hen opgezocht. Hierbij bet eerste artikel over zo'n „buitenbeentje". liet horen (toen het Brabants Or kest werd opgericht), won zij het weer, al deed ze ook „buiten mede dinging" mee. Daarop volgde de aanstelling tot eerste paukeniste, waarschijnlijk de enige ter wereld. De eerste paukenist is de chef-kok van wat oneerbiedig de keuken van het orkest wordt genoemd. En chef kok is zij ook thuis, waar het or kest bestaat uit solo-hoboïst (van hetzelfde orkest) Evert van Tright, Evert-Jan (vier) en Astrid (twee jaar). Koken is dan ook wel onge veer de enige huishoudelijke bezig heid die zij kan doen, want de dag van een orkestlid is druk bezet. Al leen voor de Grote Schoonmaak heeft zij altijd tijd: die valt in de Matthaus-Passiontijd, en daaraan komen geen pauken te pas! Verder is haar dag ingedeeld zo als die van igder orkestlid: 's mor gens repetitie, 's middags tijd om te studeren, lessen te geven (of te nemen) en wat te rusten, 's avonds uitvoering. Bij die lessen komt de verder niet meer gebruikte xylo foon weer op tafel. Het is gezellig toeven bij deze slanke jonge vrouw, die het overigens maar een karwei vindt zoveel over zichzelf te vertel len, maar haar tijd is beperkt. Niet dat zij steels op haar horloge be gint te kijken oh nee. „Een horloge dat bestand is tegen dat voortdu rende dreunen, is jammer genoeg nog niet uitgevonden. Ik heb er wel al vijf versleten!" Maar de kleine Astrid is uit haar bedje, gekomen, en zelfs een vouw die de enige paukeniste ter wereld wordt ge noemd. wil zich wel eens even ge woon M haar dochtertje bezighou den. VOLGENDE KEER: NOO- KIE GOMPERTZ (HOBO). Van onze Amsterdamse redactie AMSTERDAM Op de open bare verkoping van de veelbespro ken collectie Regnault op 22 en 23 oktober in Arti et Amicitiae te Amsterdam, zullen de adspirant- kopers hun bod per binnenhuiste- telvisie kunnen doen. Veilingmeester Paul Brandt intro duceert deze primeur in de Neder landse veilingtraditie omdat de be langstelling voor de veiling zo groot bli.ikt te zijn dat één vei- iingzaal alle gegadigden onmogelijk zal kunnen herbergen. Daarom zal een televisietoestel worden opgesteld in een neven- vertrek Een cameraman zal het te koop gebodene nauwkeurig vol gen zodat eventuele kopers via het scherm hun keuze kunnen maken. In de grote zaal staat eveneens een televisiescherm, waarop de veiling meester kan zien of er in de aan grenzende kamer geboden wordt. Bij de veiling van woensdag avond bij Sotheby in Londen heeft mèn eveneens de televisie te hulp geroepen om alle gegadigden aan de veiling te kunnen laten mee doen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 6