Supersone verkeersvliegtuig niet eerder dan in 1970 GEEN SLIJTAGE €sso DO UGLAS'VLIEGTUIGFABRIEKEN: Dulles wil VN' plitieleger Gromyko wil stopzetting van kemproeven op agenda V.N. Ha, die woensdag Kannen we de melkfles weer omspoelen! DOOR DE WERELD Apartheidspolitiek nog strenger VIJFENTWINTIGHONDERD DOELPUNTEN GESCOORD VOOR „ZONNEVELD" ONTWIKKELINGSKOSTEN ZIJN 800 MILJOEN DOLL AR Het wakend oog van Esso duldt in Uw motor Snelheid toestel tussen 2000 en 3000 km.? NIEUWE ESSO BENZINE verrijkt NIEUWE GOUDEN ESSO EXTRA MOTOR OIL KRUIDENIERS EN BEVROREN KIR Russen exposeren in V.S. en Amerikanen in Sowjet-Ume mó Zoon van Conan Doyle eist van Russen 2 miljoen roebel „BELANGRIJKE EN DRINGENDE ZAAK" Regeringstroepen bezetten Painan op Sumatra Actie vond onder kleinere clubs echter weinig weerstand Bezwaarschrift tegen Synodale verklaring Ds. Rensink verwijt synode Ned. Herv. kerk overschrijding van haar bei'oegdheid Algerijnse bomaanslagen in Frankrijk PROEVEN MET EEN MENSELIJK HART Vier Nederlanders gewond bij Trier Zai Sabena kruis op toren plaatsen? Naarderise raad wil „hij' blijven Woensdag 17 september 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD PAGINA J Arthur E. Raymond, vice-president van de Douglas Yliegtu^jAbrie- ken, speciaal belast inet de tedhnisehe supervisie van het concern, en zodanig direct getrokken bij de constructie van het nieuwste produkt, het viermotorig straalverkeersvliegtuig dc-8, heeft er dezer dagen nog een functie bij gekregen. De directie van Douglas heeft namelijk be sloten alle werkzaamheden, die betrekking hebben op de produktie van geleide projectielen, gevechtsvliegtuigen en transporttoestellen voor supersone vluchten en ruimtevaart, te coördineren en de presi dent-directeur Donald W. Douglas jr heeft Raymond opgedragen deze taak uit te voeren. Tijdens een onderhoud met een verslaggever van het ANP heeft Arthur E. Raymond zijn visie gegeven over de proble men, die aan de constructie van supersone verkeersvliegtuigen vast zitten, waarbij hij in zijn beschouwingen ook de financiële positie der luchtvaartmaatschappijen betrok. Ingezonden mededeling (Adv.) „VOOR 1970 zal geen enkele fabriek met een supersone verkeersvliegtuig aan de markt komen en misschien wordt het wel 1975, alvorens een der gelijk toestel zijn entree zal maken op de wereltünchthavens", aldus Ray mond, die als een typische vertegen woordiger van de conservatief inge stelde douglas-fabrieken, zijn woorden wikt en weegt en zich bovendien be wust is van het feit, dat hij om rede nen van militaire geheimhouding niet te veel mag zeggen. „Bij het ontwerpen van een dergelijk vliegtuig hebben wij met verschillende dingen rekening te houden. In de eer ste plaats moet hef voor de passagiers en de bemanning een veilig toestel zijn De Civil Aeronautics Administration (te vergelijken met de rijksluchtvaart dienst in Nederland) heeft strenge be palingen ten aanzien van de vliegvel den, verkeersveiligheid, luchtwaardig heid, navigatiefaciliteiten enz. Als de constructeurs de kruissnelheden en te gelijkertijd ook de start- en landings snelheden gaan vergroten zal <de CAA extra het zawartepunt leggen op de veiligheid. Bij de militaire luchtvaart zijn de bepalingen nu eenmaal anders dan in het 'commerciële verkeer. IEDEREEN, Vliegtuigen met een snelheid van 900 km per uur is iedereen nu aan het bouwen. Als Douglas dus denkt aan een ontwerp voor een supersone verkeersvliegtuig, dan is het duidelijk, dat de snelheid van een dergelijk toestel zal komen te liggen tussen de 2000 en 3000 km per uur. Een vliegtuig met zo'n snelheid is ten enenmale onge schikt voor de korte en middel grote afstanden. Dus woTdt de enorme snelheid gekoppeld aan een zeer groot vliegbereïk. De Noord-Atlantische route, tussen New York en steden als Amsterdam, Londen en Parijs, is er uitermate voor geschikt. Een derde pimt is, dat een supersone verkeersvliegtuig opergtionale kosten moet hebben, die bhimen redelijke grenzen blijven, want dat is in het be lang van de luchtvaartmaatschappijen. Tussen twee haakjes, ik zou het begrij pelijk vinden, als de IA.TA zou kunnen besluiten een extra toeslag te heffen op de passagiers- en vrachttarieven in supersone toestellen. Wie nog sneller wil zijn dan een ander, moet .er ook maar iets voor «ver hebben. GEEN HAAST Concluderend, en Raymond legt hier de nadruk .op, „beweer ik, dat Douglas reeds de volgende problemen heeft be studeerd: de snelheid, de nuttige capa citeit der toestellen voor passagiers en lading en de structuur van het toestel, de motoren inbegrepen. De vraagstuk ken die zich voordoen als men een toe stel wil houwen, waarbij aan ALLE ge stelde eisen wordt voldaan, zijn zeker nog niet opgelost. De studie wordt voortgezet, achter zomler dat wij ons baasten. Want volgens mijn mening zit niemand te wachten op een verkeers- toestel met supersone snelheid". Raymond -gaf de volgende verklaring1 hierover: „noch de passagiers, noch de1 bevrachters, noch de luohtvaartmaat- schappijen zitten op dit ogenblik te springen ©m een vliegtuig, dat een; kruissnelheid zal hebben van 2200 tot 3000 km. Neem de passagiers. Tussen' New York en Europa variëren de vliegtuigen met de meest moderne toe stellen met zuigermotoren tussen dei 12 en 14 uur. De straalverfceersvlieg- tuigen zoals dc-8, boeing 707 e.d. zullen vijftig procent van die lijd afhakken. Dat is heel, heel veel. „REVOLUTIONAIR" Niemand heeft zich dat eigenlijk nog goed gerealiseerd, maar de consequenties voor passagiers, luchthavens, maatschappijen en alle instanties, die nauw betrokken, zijn bij het luchtverkeer, hebben hiermede rekening te houden. De jaren 1959 en 1950 zwVlen ails „re volutionair" te boek staan in de historie van de luchtvaart. Hoe lang heeft de luchtreiziger no dig om van het centrum van de stad New York naar Idlewild te komen, de douane- en paspooriforrmaliteiiten te vervullen, zijn bagage te laten wegen, zijn biljet te controleren enz? Toch zeker 1 Yz uur alles bij ekaar. Dan de zelfde handelingen m Parijs op Oxly. Iets minder? Een uur? Prachtig. Dan is de passagier 2% ur kwijt voor al die bewegingen op de grond. Het supersone vliegtuig zal nasrwe- lijkt twee uur vliegtijd nodig hebben van startbaan tot landingsbaan voor het traject New York-Parïjs. Hier staat men dus voor de verrassende werke lijkheid, dat de vliegtijd korter is dan de tijd, die de passagier nodig heeft om in- en uit te stappen voor een oceaan- vlucht. In Amsterdam mag dat alle maal misschien wat vlotter gaan, in Los Angeles zeker niet". MAATSCHAPPIJEN En hoe staan de luchtvaartmaat schappijen tegenover het supersone vliegtuig? „Douglas heeft dit punt neg met en kele maatschappijen besproken. De studie- en ontwikkelingskosten van de dc-8 bedragen 200 miljoen dollar en hierin is de bouwsom van de grote hal len in Long Beach niet begrepen. Ik kan de studie- en 'Ontwikkelingskosten voor een supersone toestel niet bij be nadering opgeven, maar als men toch een bedrag wil weten: ten minste 800 miljoen dollar, zo niet meer. Dit betekent, dat zonder financiële steun van de regering geen fabriek aan de uitwerking van zoln project kan beginnen. En dan nog", aldus de vice-president van Douglas, „stel dat de militaire autoriteiten besluiten om een dergelijke som voor militaire doeleinden, transporttoestellen met supersone snelheid, ter beschikking te stellen. Wie garandeert dat wij de ldus opgedane praktische ervaring mogen gebruiken voor toestellen in het normale passagiers- en vracht verkeer? De luchtvaartmaatschappijen zitten ook met op dergelijke machines te wachten. Technisch en financieel heb ben zij problemen genoeg om op te lossen. Zij hebben enorme bedragen 'geïnvesteerd voor nieuwe vtooteenhe- ij den. Moeten de maatschappijen niat de gelegenheid hebben dezs investeringen af te schrijven, verdeeld over een re- i delijk aantal jaren? Is het dan niet juist, als Douglas zegt, dat er voor HfflO geen behoefte bestaat aan nieuwe ty pes met hun gehalveerde vliegtijden ten opzichte van het straalvliegtuig; van vandaag?" DETAILS Over de technische details man het' toekomstige supersone vliegtuig reilde de heer Raymond zich niet aufckfea. Natuurlijk heeft Douglas al diepgaan de studies gemaakt over de vonn tvou, dergelijk toestel (die zal wel aan wijzigingen onderhevig zijn, Raymond), over de tempera- tnwrpmblemen staal en titanium in plaats van aluminium, zegt hij), over het aantal te gebruiken motoren, over de brandstof misschien gaan wij wel mar de vaste brandstof toe in plaats vim de vloeibare, beweert Raymond). „En mochten er in 1970 supersone toestellen kunnen worden afgeleverd, zijn er afnemers voor te vinden, dan zullen de aantallen, die in geregelde diensten worden opgenomen, naar ver houding gering zijn met de numeriek sterke vloten van vele luchtvaartmaat schappijen van tegenwoordig", zo be sloot de heer Arthur E. Raymond het onderhoud. Gebruik daarom uitsluitend met alle eigenschappen van bovensmersn| Hel is raeds laia,g een sfcriJdgMiiiit of -een kruidenier "bevroren kip mag ver kopen. Hij heeft immens in de regel fgeen ver gunning ingevolge het vesti- .gmg&besliuit voor poeliers. Een firma in Amsterdam is in twee instanties venoardeeM in dit "verband. De procnreur-generaal heeft mi ge concludeerd tot vernietiging van het 'betreffende arrest van bet gerechts hof. Hp was van mnimg, dat heit hier diepvries betreft, hetgeen -onder de .conserven gerekend kan "worden. Russische nota aan Japan In een nota aan .de Japanse rege ring waarschuwt de Sowj et-Unie voor het zich laten gebruiken van Japan De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, Dulles, is naar verluidt van plan in zijn komende redevoering voor de algemene ver gadering van de Verenigde Naties (waarschijnlijk op donderdag a.s.) aan te dringen op de oprichting van een vaste internationale poli tiemacht. Daarnaast zal Dulles vol gens de „New York Times" Eisen howers voorstel voor een Arabisch economisch ontwikkelingsinstituut ipnienw indienen. Ruim f 21 miljoen gespaard bij spaarbankbon d in augustus Bij de spaarbanken, aangesloten bij de Nederlandse Spaarbankbond, Is in augustus f21.925.525 gespaard. Inleg en terugbetaling beliepen respectieve lijk f 93.325.121 en f 71.399.596. M het begin van de volgende zomer zal een Amerikaanse tentoonstelling in Moskou en een Russische in New York worden gebonden. Zij zulten ge wijd zijn aan de ontwikkeling van we ienschap, techniek en cultuur, in elk der belde landen. Dit is maandag door het Amerikaanse ministerie van bui tenlandse zaken meegedeeld. Dit is .de eerste dergelijke uitwisse ling sedert de tweede wereldoorlog. In januari van dit' jaar is tussen beide landen een overeenkomst gestoten welke voorziet in nauwere culturele betrekkingen. In officiële Amerikaanse kringen geeft men te kennen, dat het Russi sche volk onder meer de vorderingen zullen worden getoond welke zijn ge maakt bij de uitvoering van president Eisenhowers program „atomen voor de vrede". De zoon van de Blitse Arthur Conan Doyle bereidt geding voor tegen Russische uitgeverijen die naar de zoon, Adrian, meent, hem 2.004.000 roebel moeten betalOn, Adrian Conan Doyle die thans te Ge neve woont, is van oordeel, dat -de Rus sen hem dit hedrag -schuldig zijn voor de verkoop van verscheidene miljoenen boeken, die door sir Arthur, de geeste lijke vader van Sherlock Holmes, zijn geschreven en waarvoor geen auteurs rechten zijn betaald. Een Amerikaanse advocaat prof. Ber- naam, vertrekt op 20 september naar Moskoiu om de eis van Adrian Conan Bqyfe bij de rechtbank van de hoofd stad van de Sowjet-Unie ln te dienen. De Lutherse bisschop van Ham burg, prof. D. Volkmar Herntrich, is - j op weg van Hamburg maar Berlijn bij als basis voor de Amerikaanse agres- -een auto-ongeluk om bet ïeven ge- 'gevoerd werd de SSI genoodzaakt 22 sie tegen Volksehina, kamen. man .ontslag aan te De ZuidafriJkaanse premier, Ver woerd, heeft maandagavond in het parlement voorspeld dat de apartheids politiek niet alleen betrekking zal hebben op blanken en negers, maar uitgebreid zal worden tot kleurlingen en Afrikanen en ook tot Afrikanen en Indiërs. Verwoerd is behalve premier ook minister voor inboorlingen-zaken. 22 -werknemers ontslagen bij Culemborgse industrie Zaterdag zijn bij het "bedrijf te Cu- lennborg van de N.V. Nederlandse Spoorweg Sein Industrie 22 werkne mers ontslagen, wegens een structuur wijziging in het bedrijf, waar 200 man werk vmden in de vervaardiging van moderne beveiligingsapparatuur langs de spoorbaan van de Nederlandse Spoorwegen. Omdat echter de instal latie van de apparatuur nu meer doot 'personeel van -de N.S. zal worden uit- De Russische minister van buitenlandse zaken, Gromyko, heeft de algemene vergadering van de VJSï. dinsdag verzocht de stopzetting van de kernwapenproeven als „belangrijke en dringende zaak" op haar agenda te plaatsen, zo meldt Tass. Gromyko zegt in zijn brief aan Ham- roarskjoeld, dat dit vraagstuk snel tot oplossing moet worden gebracht, om dat: 1. voorzetting van de kernwapenproe ven de bewapeningswedloop op atoomgebied bevordert en bijdraagt tot het construeren van typen kernwapens, waarvan de verwoes tende -uitwerking steeds groter zal worden; 2. het gevaar van besmetting van de atmosfeer, het land en de zee gro ter zal worden, als de proeven niet worden gestaakt; S. verder uitstel om tot oplossing van deze kwestie te komen niet kan worden toegestaan, nu de geleer den te Genève tot overeenstem- De legervoorlichtingsdienst In Dja karta heeft medegedeeld, dat de rege ringstroepen het vissersplaatsje Pai nan, zestig kilometer ten zuiden van Padang, hebben bezet. Painan, dat gelegen is aan de weg naar het nog door de opstandelingen beheerste gebied van Korintji, was een der laatste plaatsen van betekenis, die nog in handen der opstandelingen was. De stad -werd vanuit twee richtingen door de regeringstroepen aangevallen. Volgens het legercommuniqué leden de regeringstroepen geen verliezen; die aan de zijde der opstandelingen zijn niet bekend. Tegelijkertijd werd medegedeeld, dat de regeringstroepen een week geleden omvangrijke operaties zijn begonnen om het gebied van Korintji van op standelingen te zuiveren. Twee plaats jes in dit gebied, dat de rijstschuur van Midden-Sumatro wordt genoemd, zijn al door het centrale leger bezet. Ingezonden mededeling (Adv.) Maar gekheid nu terzij....: een schone melkfles hóórt erbij 1 ln het afgelopen seizoen hebben 'Zeeuwse voetballers ongeveer 2590 doelpunten gescoord, voor „Zonne veld". Het zeehaspitium „Zonne veld" te Oastkapelle, het enige1 sanatorium m Zeeland, ziet zich jaarlijks voor problemen gesteld met betrekking tot de ontspanning van de jeugdige patiënten. De geldmiddelen zijn daartoe niet toe reikend, hetgeen voor enkele Zeeuwse sportmensen aanleiding was, de helpende hand toe te ste ken. Het comité „Sport Steunt Zonne veld" heeft reeds heel veel voor de ontspanning van de zieke kinderen kunnen doen. Een kinderbibliotheek, een geluidsinstallatie en toestellen voor de gymnastiekzaal waren wel de voornaamste geschenken, die .aangebo den konden worden. Helaas kwamen -de bijdragen maar van een beperkt •aantal sportverenigingen. Met name de kleinere sportverenigingen rijn niet in staat -om iets te organiseren, dat baten -voor „Zonneveld" zou kunnen afwer- pen. ACTIE Dit laatste was voor onze Zeeuwse sportredactie aanleiding, om in januari van dit jaar de .actie ^doelpunten voor Zonneveld" in te luiden. De opzet was, dat de clubs vodt elk doelpunt, dat zij ïn deze competitie scoorden, een dub beltje zouden afdragen aam „Sport Steunt Zonneveld". Door deze actie zouden alle clubs in Zeeland, ook de kleinere, hun steentje kunnen bijdra gen. De actie is slechts gedeeltelijk ge slaagd. Een aantal clubs haakte spon taan in, doch dat waren veelal die clubs, die ook reeds op enigerlei an dere wijze iets voor „Zonneveld" de den. Van de clubs buiten Walcheren meldden er zich slechts twee aan. Het waren Schoondijke en Mevo uit Zie- rikzee, dat ook voor ieder tegen punt een dubbeltje afdroeg. Zuid-Beveland, Noord-Beveland en Oost Zeeuwsch-Vlaanderen lieten in bun geheel verstek gaan. Toch werden er nog ongeveer 2500 doelpunten voor „Zonneveld" gescoord, zodat de op brengst van de actie ongeveer f250 zal bedragen. DOELPUNTENMAKERS De doelpuntenmakers waren de spe lers van RCS uit Souburg, de VC Vös- singen, Zeeland Sport uit Vlissingen, Zeelandia uit Middelburg, MevD uit Zierikzee, Schoondijke en de zomer- avondclubs Gebrs. v. d. Berg en VAW uit VUïsringen en Broek Boys uit Mid delburg. De Gëbr. v. d. Berg maakte er vier dubbeltjes per doelpunt van en VAW tw.ee dubbeltjes per doel punt. Zeeland Sport telde er ook de doelpunten van haar drie handbal- elftallen fclj, terwijl schei drechter Van Belzen voor elk doelpunt, dat hij in het afgelopen seizoen moest toeken, men, eveneens een dubbeltje stortte. Jammer, dat deze actie juist onder de kleinere clubs zo weinig weerklank heeft gevonden. Het is er immers een van de vele klemtjes, die samen een grote -maken. Een optelsommetje leert, dat, indien alle voetbalclubs in Zee land zouden hebben meegedaan, de opbrengst in het afgelopen seizoen minstens f 15ÜQ zou hebben bedTagen. Toch zou het per vereniging een lut tel bedrag zijn geworden, zeker, in dien men, zo als een enkele 'vereni ging doet, de spelers zelf bij de actie •betrekt door hen gezamenlijk de helft van het dubbeltje te laten betalen. De actie woTdt er des te waardevoller door en de jongens brengen, zo als geble ken is, gaarne dit kleine offertje voor het goede doel. De nieuwe competitie is begonnen en daarmede een nieuwe .actie „doel punten voor Zonneveld". Laat ons ho pen, dat nu alle Zeeuwse voetbalclubs inhaken. De jeugdige patientjes Ttm ,y.onweveld" zullen er dankbaar voor zijn. Ds. G. 3. 3. Rensink, Hervormd pre dikant te Idaard en oud-lid van de generale synode der Nederlands Her vormde Kerk heeft een bezwaarschrift ingediend tegen de uitspraken der sy node ever het belijden der kerk. Adressant verzoekt jp formele en materiële gronden, door hem nader in zijn bezwaarschrift uiteengezet het te niet doen van de synodale verklaring, door de generale commissie voor be zwaren en geschillen. Formeel is ds. Rensink van mening, dat artikel X der kerkenorde, dat handelt over het belijden der kerk, omdat zij daarmede haar bevoegdheid overschrijdt en een gevaarlijk precedent schept Materieel gezien is hij van opvatting dat deze verklaring in strijd is met het ont staan en de bewoordingen van het ge ïnterpreteerde artikel 10. Ds. Rensink voelt zich door de syno dale verklaring in zijn rechtszeker heid als ambtsdrager der Ned. Herv. Kerk, met name in de hem toegestane leeTvrijheid binnen de kerk, beknot en in gevaar gebracht, en in zijn mede verantwoordelijkheid voor de Tedactie en betekenis van artikel X ernstig ge troffen. ming zijn gekomen over de moge lijkheid van een doeltreffende con trole op de naleving van een over eenkomst tot staking der kernwa penproeven. In een militair kampement nabij Marseille is dinsdagochtend een hom ontploft, waardoor een persoon om het leven kwam en zes gewond werden. De bom ontplofte bij een tank die juist ging rjjden. In een fabriek in het havengebied van Le Havre is maandagnacht een bom ontploft, vlak bij een bak zwa velzuur. Er werden nog meer bommen ontdekt, maar er is geen schade aan gericht. Bewakers hebben maandagavond een zware bom op een olieopslagter- rein bij Marseille ontdekt. Een bewa ker vuurde op de saboteur, maar deze wist te ontkomen. Russische geleerden zijn erin ge slaagd een hart uit een lijk te verwij deren en het in een speciale voedings oplossing weer te doen kloppen, aldus is maandag meegedeeld op een hijeen- komst van de Sowjet-academïe voor de medische wetenschap te Moskou. Op de bijeenkomst weid een film gedraaid over de proeven van de artsenijkundige prof. Sergei Andxejef met een menselijk hart. Door het hart buiten het lichaam weer te doen klop pen is het mogelijk de invloed van bepaalde stoffen op de werking van het hart te bestuderen, aldus meldt Tass. Twee echtparen uit Yoerendaal in Limburg werden maandag tussen Trier en Zewen ernstig gewond bij een bot sing tussen hun autobusje en een Duit se bestelwagen. De beide inzittenden van de Duitse auto wenden uit de wa gen geslingerd en kwamen om het le ven. De Nederlandse toeristen zijn de 34- jarige C. Groenendijk, zijn 30-jarige vrouw M. G. Groenendijk, de 20-jarige L. Vaessen, die minder ernstig gewond is en diens 24-jarige echtgenote M. De omgekomen Duitsers waren uit Trier afkomstig. Het Nederlandse busje werd be stuurd door de heer G. De vier toeris ten zijn opgenomen in een ziekenhuis in Trier. De bouwer van de toren van de Katholieke kerk te Nispen, zoekt naar de mogelijkheid het kruis op de toren toch door een helikopter te laten plaatsen. Om de beschikking te kun nen hebben over een krachtiger toe stel zoals men weet kon zaterdag de helikopter het kruis niet tillen overweegt men contact op te nemen met de Sabena. De burgemeester van de gemeente Naarden heeft voorlopig voor drie maanden op verzoek van een aan tal leden het aanvangsuur der ge meenteraadsvergaderingen vaa acht uur naar half negen verschoven. Zulks teneinde de raad het horen en zien van de radio-nieuwsberichten respec tievelijk het televisiejournaal mogelijk te maken. BONDVAN OUD-MILITAIREN In de laatst gehouden jaarvergade ring van de Bond van oud-militairen werden de heren H. Geensen en C. de Ruiter, resp. voorzitter en commissaris, als bestuursleden herkozen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 5