Nationale lijfrente zending Zal postale aanduiding vervallen dACiiik RADIO EN TELEVISIE Onze vriendschapsmaand I „onderhoudende art. 31 K.O." SEPTEMBERMAANDf VRIENDSCHAPSMAAND f S I 4 Xk HÜUUfe v\awi 'wöMè 4imak UIT DE WERELD VAN HET BOEK Warmte ontbreekt 4 4 4 5 S 4 4 4 4 4 4 4 5 4 Maandag 15 september 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD PAGINA 4 (Van onze redacteur Kerknieuws) Ter synode van de Gerefor meerde Kerken (ond. art. 31 k.o.) is een verzoek van de kerkeraad te Leeuwarden behandeld om de postale aanduiding „onderhouden de art. 31 k.o." te doen vervallen. Het verzoek werd ondersteund door de kerkeraden van Bergent- heim en Apeldoorn. De commissie, welke de synode in deze zaak van advies diende, stelde voor aan dit verzoek niet te voldoen. De commis sie overwoog namelijk, dat de toevoeging slechts bedoeld is als onderscheidings teken om verwarring te voorkomen bij postbestellingen enz. Leeuwarden meende, dat, nu de niet- vrijgemaakte gereformeerde kerken ver anderingen in de kerkorde hebben aan gebracht, handhaving van de postale ad ditie juist verwarring kan brengen. De commissie daarentegen sprak uit, dat veranderingen in de kerkorde bij de ge reformeerde kerken nog niet behoeven te nopen enige wijziging in de aandui ding aan te brengen. Ook is door Leeuwarden niet overtui gend aangetoond dat bedoelde distinctie als postaal onderscheidingsteken niet meer kan dienen. Bij de discussie over dit punt betuig den diverse synodeleden adhaesie met het yoorstel van Leeuwarden. Zij meen den, dat terzijdestelling van de postale aanduiding die door anderen dikwijls spottend wordt gebruikt gewenst was. Ouderling C. C. de Vries te Hattem zei echter, dat het onderscheidingsteken niet gemist kan worden, al was hij er niet gelukkig mee. In militaire dienst b.v. heeft men opgaven van het kerkgenoot schap der militairen de aanduiding nodig ter vergemakkelijking van de pastorale bearbeiding van hen, die onder de wa penen zijn. Liever zou de heer De Vries zien, dat men voor de kerken een hele nieuwe naam koos, „vrijgemaakte gereformeerde kerken", „vrije gereformeerde kerken" of iets dergelijks. Dat is dan ook nog overeenkomstig bijbels voorbeeld, waar bij vaak aan mensen en plaatsen bij be langrijke gebeurtenissen een nieuwe naam werd gegeven. Ds P. K. Keizer te Groningen sloot zich hierbij aan. In de kerkgeschiedenis komt de naamsverandering ook menig maal voor. Maar een voorstel tot naams wijziging is door geen der plaatselijke kerken ingediend, zodat daarover op deze synode niet gehandeld kan worden. Ds. H. van Tongeren te Leeuwarden verdedigde het voorstel van zijn kerke raad. Hij betwistte, dat het hier „slechts" om een postale aanduiding zou gaan. In het spraakgebruik heeft deze additie een omvang aangenomen, die ons niet zint, zei hij. Deze postale aanduiding, in 1945 ingevoerd ter voorkoming van verwar ring, is ons uit de hand gelopen. Inplaats van de verwarring op te hef fen, sticht zij nu verwarring. Immers de synode van Assen der gereformeerde kerken heeft een ander artikel 31. „Het oude artikel, dat zij wèl had, maar niet handhaafde, is vervangen door een cen traal artikel voor de vestiging van de hiërarchie. In januari wordt de nieuwe kerkorde der Asser synode ingevoerd. Door opheffing van de postale aanduiding zouden wij thans een prefetische daad verrichten. Wij zouden namelijk marké ren, dat niet de synodocratische kerken maar wij de wettige voortzetting zijn van de aloude gereformeerde kerken". Aldus ds. Van Tongeren. In 1945 had de postale aanduiding nog zin omdat in de juridische sector de zaak der vrijmaking niet geconsolideerd was. Men had toen nog vele procedures voor de boeg. Dat gaat vandaag niet meer. Daarom is nu het moment gekomen de distinctie te laten vervallen. Prof. H. J. Schilder en ook de rappor teur ds. C. G. Bos te Zwolle waren van mening, dat de practijk een aanduiding noodzakelijk maakt. Volgens hen moest men deze zaak niet zo zwaar laden. Bij de stemming over het voorstel van Silezië verliest zijn protestanten Van de 22 Duitse evangelische ge meenten, die voor het begin van de gedwongen verplaatsing naar Oost- Duitsland (januari 1957) in Silezië bestonden, zijn er vandaag nog maar vier overgebleven, namelijk in Jauer, Breslau, Ludwigsdorf en Schweidnitz. Sinds Silezië in 1946 bij Polen kwam te behoren, is het aantal protestanten er sterk achteruitgegaan. Aanvanke lijk werden zij er vervolgd. Momen teel is er „vrijheid" van godsdienst, maar het gedwongen vertrek van de Duitsers heeft de gemeenten ontvolkt. De kerkgebouwen gingen in handen der r.k. kerk over of vielen in puin. Er zijn nog drie predikanten en een aantal helpers. Zij houden op allerlei plaatsen in Silezië kerkdiensten. Het bezoek aan deze diensten is zeer goed. Ingezonden mededeling (Adv.) k'/jïmmf BEURS VOOR MODE EN HUISHOUDING Instructief en gezellig ATTRACTIES: Het Kogelhuis De Spindler-bungalow Promenade v. h. Interieur Paviljoen der Vrouw Doe-het-zeli Gratis bioscoop MODESHOW Elke dag GESCHENKEN. Geopend van 10-1 7 en 19-23 u. Zondags gesloten AHOY' GEBOUW ROTTERDAM t/m 24 SEPT. de commissie (handhaven van de aan duiding) staakten de stemmen met 15 15 2 onthoudingen). De praeses achtte het voorstel verworpen maar gaf gele genheid om nadere voorstellen in te die nen, waarover de rapporterende commis sie zich eerst beraden zal, alvorens defi nitief beslist wordt of de postale aan duiding vervalt. Studenten blijven preken Lange tijd is er door de synode be raadslaagd over een voorstel inzake het verlenen van preekconsent aan studen ten. Op een korte periode na mochten theologanten, die hun derde studiejaar achter de rug hebben, sedert 1945 preek consent aanvragen. Er waren nu verzoeken uit Winters wijk, Mijdrecht, Voorburg en Vrijhoeve- Capelle om deze situatie te bestendigen. In die geest luidde ook het advies der commissie waarvan ouderling H. Troost- heide te Bilthoven rapporteur was. Hiertegen verzette zich ouderling G. J. van Enk te Wolfheze. Hij achtte dit rond- preken van de studenten een verwerpe lijke zaak. Want het leidt tot uitslijting van het ambtsbesef. Ds. A. Kuiper te Axel zag er een consolidering van mis standen in. Ds. H. Veltman te Zeist verklaarde, dat het preekconsent verleend werd in een noodsituatie. In 1946 waren er 269 kerken, waarvan 110 vacant. In 1955 telde men 302 kerken, waarvan 95 vacant. Mo menteel zijn er 303 kerken, waarvan nog 73 vacant. Bovendien is er een versnelling in het bezetten van de vacatures. Er komen binnenkort en zeker in de eerstvolgende drie jaren veel candidaten klaar. De tijd is rijp om het preken van de proponen ten dat toch ingaat tegen d" van synodes te Amsterdam (1908), 'sGra- venhage (1914) en Kampen (1951) - ai te schaffen. Vele andere leden bepleitten evenwel de voortzetting, waarbij vooral prof. Schilder het nut van dit preken (stichte lijk woord spreken) der studenten aan toonde. De stemming wees uit, dat de synode in meerderheid het gevoelen der commissie deelde, zodat de prekende stu dent in de eerstvolgende drie jaar nog wekelijks gesignaleerd zal kunnen wor den. Ingezonden mededeling (Adv.) VERRASSEND LEKKER In de „Wijde leven-reeks, uitgave van J. B. Wolters te Groningen, verscheen: „De helling aan de Hunze," met als on dertitel: „Een vakantie te Rotterdam," door W. Meijer. Deze reeks, is bestemd voor het Chris telijk onderwijs. De schrijver neemt de jeugd bij de hand ên laat haar het be drijvige Rotterdam zó zien, dat ze begrip krijgen, wat er zoal in de grote haven stad omgaat. Van harte aanbevolen. Hans en Riekje." Deel I, Hans is al leen. Door Marchien Eising. „That 'show we learn English" door L. J. W. Graff. Beide boekjes uitgaven van J. B. Wolters te Groningen. Met opzet bespreken we beide boekjes te zamen. Het eerste is een alleraardigst verhaal tje van een klein boerenjongetje, dat het op vaders boerderij heerlijk vindt en dat later beslist geen burgemeester, maar vaders knecht op de boerderij wil wor den. Hoogtepunt in het verhaaltje is, dat de kleine man vader brood brengt op het land en daar, na eerst op het prachtige zaaiwerk te hebben gekeken, samen met vader eet. In het tweede boekje, een eenvoudige leergang voor het gesproken Engels, ko men samenspraakjes voor van de ver schillende gezinsleden in de morgen, als eerst moeder en haar dochtertje samen het ontbijt klaarmaken en later ontmoe- KA! m tXl 1X2 tan t =1 t»l tol tgl tril tgl t=l C si t S3l i"l üfj tan tan tan tan tan Ingezonden mededeling (Adv.) ^^Jl.b.v. bej.zorg; zorg voor geest, minder valid, massajeugd enz. Giro 433^ Een meisje van drieënder tig jaar won in de vorige Bijstand-actie een woon huis. Waarde vijfentwin tig duizend gulden. Zij liet een huis bouwen en ont vangt haar gehele leven van haar zwager en zuster, die het huis bewonen, meer dan tien gulden huur weke lijks. Zij kocht 2 Bijstand- loten en verleende bijstand. Verzeker u-zelf ook van een dergelijke lijfrente en ga nog vandaag naar uw Bijstand-winkelier en ver leen óók bijstand. Een kwart miljoen gulden aan prijzen waaronder wéér vijf woonhuizen. Eén van deze huizen nu bovendien geheel aangekleed met ge schenken van het Neder landse bedrijfsleven. tfl Cl f-1 13 1 t?l tfl t_.l rsi tol :?t t-i t£' til t»i tol toil tsi t^l t£! tol tsu tTrtftTrttrfrrrfrfrtrfrtrfrrrfrrrvrrj Heemraadssingel 303 Rotterdam 01800-50000 DINSDAG 16 SEPTEMBER 1958 HILVERSUM I (402 m.). AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 V. d. zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Landb.rubriek. De paar- dententoonstelling in Utrecht. NATIO NAAL PROGR.: 12.30 Nws. en land- en tuinb.meded. 12.45 Rep. Opening der Staten-Generaal. 13.15 Troonrede door H.M. de Koningin Juliana. AVRO:: 13.45 Gram. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Cello en piano. 15.30 Meded. of gram. 15.35 Gram. 16.15 Voor- dr. 16.30 V. d. jeugd. 17.30 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 V. d. jeugd. 18.55 Gram. 19.00 Gram. 19.45 To- neelbeschouwing. 20.00 Nws. 20.05 Her haling troonrede door H.M. Koningin Juliana. 20.25 14 april 1912. 23.40 Hoorsp. 21.45 Act. 22.00 Gram. 22.10 Pianorecital. 22.35 Omr.ork., gemengd koor en sol. 23.00 Nws. 23.15 Koersen v. N. York. 23.16 N. York calling. 23.2124.00 Oude muz. HILVERSUM II (298 m.). KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en lit.kal. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 V. d. kleu ters. 10.15 Lichtbaken, caus. 10.30 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Dansmuz. NATIONAAL PROGR.: 12.30 Nws. en land- en tuinb. meded. 12.45 Rep. v. d. Opening der Sta ten-Generaal. 13.15 Troonrede door H.M. Koningin Juliana. KRO: 13.45 Gram. 14.35 V. d. vrouwen v. h. platteland. 14.45 Chansons. 15.10 Gram. 15.30 Idem. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings uitz.: Rijksdelen Overzee: De Joodse be volkingsgroep in Suriname, door Ph. A. Samson. 18.00 Lichte muz. 18.20 K.V.P., pol. cuas. R.V.U.: 18.30 Verdraagzaam heid, door Dr. J. Sperna Weiland (3e le zing). 19.00 Nws. 19.10 Comm. op het nws. 19.15 Gram. 20.10 Idem. 20.15 Radio Philh.ork. en solist. (In de pauze: Act. en gram.). 22.30 Gram. 22.45 Avond gebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.1524.00 Gram. BRUSSEL (324 m.). 12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber. 12.34 Piano recital. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Concert. 17.00 Nws. 17.10 Kamer- muz. 17.45 Boekbespr. 18.00 V. d. jeugd. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.30 Wereld tentoonstelling. 20.00 Caus. 20.10 Gram. 20.15 Voordr. 20.45 Gram. 21.00 Omr.ork. en solist. 22.00 Nws. 22.15 Omr.koren en instr.ens. 22.5523.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA NTS: NAT. PROGR.: 13.00—13.40 Prins jesdag: rep. v. d. opening der Staten-Ge neraal. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NTS: NAT. PROGR.: 20.20—21.00 Herha ling v. d. rep. v. d. opening der Staten- Generaal. NTS; 21.0022.30 Film. ten we in het gesprek ook de overige ge zinsleden. Nu trof het me, dat in het Engelse leerboekje, als we het ontbijt van het hele gezin meemaken, dat er staat als allen aan tafel zitten: „Yes, we '11 say grace first,," d.w.z.: „Laten we eerst bidden." Hetzelfde aan het einde van het ontbijt. Maar in het verhaal van het Hollandse boerenjongetje, dat met vader midden op het land zit en waar vader met hem praat over het land en wat daarvan ko men gaat als het oogsttijd is, is er geen plaats voor een enkel woord van gebed en evenmin een gedachte aan Hem van wie de wasdom komen moet. Het is al vaders zorgend werken, dat het doen moet en verder de natuur. Daarom be valt het Engelse lesboekje ons beter, al is het verhaaltje van de kleine Hans als verhaal aardig geschreven. De methode van het Engelse boekje is voor hen, die vlug het gewone Engels willen spreken, uitnemend. Ds. K. T. Smits, predikant in Cana da, heeft Nederland bezocht, zijn oude vaderland. Na de jaren middenin de warmte van het kerkelijk leven in Canada, viel het hem in Nederland wel wat tegen. Zoals blijkt uit wat hij noteerde in het „Remonstrants Week blad": Zo ging ik op een zondagmorgen naar een dienst in een kerkgebouw van de protestantenbond. Ja, hoe stijl vol was het gebouw, hoe keurig de kerkgangers, hoe beschaafd was de gemeentezang. Ik kende het gebouw. Als jongere had ik er deelgenomen aan lekespelen, misschien herinnerde ik me nog wel de bank die zo kraakte. Ik ben na de dienst naar buiten ge gaan, niet overhaast, als zocht ik nog iemand, als keek ik nog naar iets. Er was geen predikant die bij de uitgang de hand schudde, geen lid van het kerkbestuur groette me bij de uit gang, geen bezoekersboek lag gereed om althans mijn naam te bevatten, een ex-Nederlander, weer thuis Niemand heeft me zelfs opgemerkt. Men komt niet ter kerke als gezin, met de kinderen. De predikant heeft geen kort kinderpreekje, alvorens de kinderen de kerkdienst verlaten voor hun eigen klassen. De stijl van de dienst is op de individuele mens inge steld, in Canada op de familie, het gezien. Ik zag honderden jongemannen in uniform doelloos rondslenteren, jon geren, die hun verplichte militaire dienst volbrengen. „Wat wordt er voor hen gedaan?" vroeg ik enkele malen. „Er is een militair tehuis", zei men. Hoevelen dezer jonge mensen hebben echter een „persoonlijk" tehuis, waar ze een thuis hebben, ver weg van huis? Welk een kans voor een gemeente, ook al zijn die mensen misschien toe vallig niet van 't zelfde kerkelijke vakje, om zich te interesseren voor deze jongeren. Echter, geen kerk bleek te zeer begaan met hun lot, geen echt' paar maakte zich bezorgd. Hoe komt het, dat 't kerkelijk leven in Nederland een wat matte indruk maakt op een bezoeker? Zeker, theo logisch weet men in welk vakje men past. Was mijn bezoek te vluchtig, of miste ik inderdaad iets van die grote bewogenheid van Christus in kerken en voorgangers? Wij hebben in het kader van onze vriendschapsmaand onszelf voor de vraag gesteld: hoe ziet de vrouw de positie van het Christelijk dagblad in dit geval ons ZEEUWSCH DAGBLAD in gezin en leven. Dat is een vraag van grote betekenis. Want de vrouw, met haar centrale plaats in het gezin en met haar grote taak bij de op voeding van de kinderen, heeft een sterke eigen kijk op de noodzakelijkheid van een Christelijk dagblad. Wat konden we beter doen, dan een aantal harer zelf vragen hoe zij deze zaak zien? Zij gaven bereidwillig aan onze uitnodiging gehoor. Hier volgt dan de derde reactie, een beschouwing van Mevrouw J. C. RouwLabeur te Goes, bekende figuur in het Gereformeerd verenigingsleven. Katholiserende groepen bijeen TE MUENSTER hebben verschillen de katholiserende groepen uit diverse landen een samenkomst gehouden. Aanwezig waren diverse broeder schappen en orden uit protestantse kerken, oud-katholieken en uit Neder land het convent voor Hervorming en Catholiciteit. De hervormde predikan ten J. M. Gerritsen te Wichmond en dr. H. van der Linde te Middelburg voerden o.a. het woord. Ds. Gerritse verklaarde dat bij een groeiende groep predikanten het ver langen leeft om de priesterwijding te ontvangen door een bisschop die in de apostolische successie staat. Daarom is er voortdurend contact met de angli caanse kerk in Engeland. Volgens ds. Gerritsen zijn er steeds meer protes tanten, die beseffen dat de ambten van predikant, ouderling en diaken niet gegrond zijn op de heilige schrift. De vroegchristelijke kerk heeft dan ook uitsluitend de episcopus-presbyter en de diaken gekend. Dr. Van der Linde zette voor het gezelschap zijn opvattingen uiteen, die hij in zijn boek „De komende oecume nische kerk" naar voren heeft ge bracht. Deze komende kerk zal niet protestants zijn. Nodig is een katho lieke kerk, waarin de reformatie haar eigen inbreng heeft, maar waarin men aan Rome niet kan voorbijgaan. Het hart van de kerk klopt in de bisschop, zei dr. Van der Linde. Daar om had hij bezwaar tegen het pauselijk instituut, dat een centraliserende wer king heeft, waarbij de bisschop gevaar loopt in het gedrang te raken. Het gesprek van de russisch-ortho- doxe kerk met de Wereldraad van Kerken leek dr. Van der Linde van bijzondere betekenis. Zou de Russische kerk tot aansluiting bij de Wereldraad overgaan, dan zal het protestantisme daarin niet meer de overheersende plaats hebben, maar zal het katholie ke accent aan kracht winnen. Kerkdiensten met Duitse badgasten IN ALLE Nederlandse badplaatsen was het aantal Duitse gasten dit jaar aanmerkelijk groter dan vorige jaren. Dat had ook consequenties voor het kerkbezoek, want in de Nederlandse diensten kwamen minder mensen. Op verscheidene plaatsen b.v. Katwijk a. Zee, Noordwijk en Domburg worden afzonderlijke diensten voor Duitsers gehouden, maar hier en daar heeft men een gemeenschappelijke kerkdienst belegd. Dit was o.a. het ge val te Egmond aan Zee, waar de Her vormde predikant de liturgie en een Duitse dominee de preek verzorgde, terwijl men afwisselend Nederlandse en Duitse kerkliederen zong. Te Burgh op Schouwen was er een gemeenschappelijke jeugddienst, die veel beter bezocht werd dan de ge wone eredienst, in het Nederlands, die er op volgde. V ormingscentrum voor Brabant? DE REGIONALE commissie voor het zuiden (in de Hervormde kerk) wil trachten te komen tot exploitatie van een vormingscentrum. Dergelijke centra bestaan reeds in diverse pro vincies en vervullen daar een nuttige functie. In Noord-Brabant en Limburg ligt de zaak uiteraard moeilijker. Finan cieel is het project nog niet rond. De regionale commissie kreeg zelf be langrijk minder inkomsten. Van de aangevraagde subsidie van f 35.000 ontving men van de generale finan- cilëe raad slechts f24.000, zodat aller lei werk met minder geld toe moet komen. Wordt de financiële positie van de reginolae commissie niet ster ker, dan zal het oprichten van een cormingscentrum niet kunnen door gaan. - - nl*» Wanneer een zaak, die klein begonnen is, de mogelijkhe den tot uitbreiding, die er op dat bepaalde terrein zijn, grijpt, geleidelijk aan tot ont wikkeling komt en uitgroeit, dan is dat een vreugde voor allen, die er bijbetrokken zijn. Vandaar dat we heel blij wa ren, toen we één dezer dagen lazen, dat onze krantemensen niet stilgezeten hebben, maar gezocht hebben naar kansen, en die gevonden hebben, om van ons Zeeuws Dagblad een grotere krant te maken, die nog meer dan tot nu toe aan aan alle eisen, die aan een hedendaags persorgaan ge steld mogen worden, kan be antwoorden. Wij mensen, mannen, vrou wen en kinderen, willen nu eenmaal graag grondig voor gelicht worden op allerlei ge bied. Het meest geschikt or gaan daartoe is wel het dag blad, dat door velen met gre tigheid gelezen wordt. Natuurlijk is het juist daar om zeer belangrijk, hoe het nieuws ons opgediend wordt: aantrekkelijk om te zien en belangwekkend om te lezen; fleurig gemaakt door een plaatje, leutig door een grap je en met volle ernst schrij vend over alles, wat de we reld en ons eigen land be treft Daarnaast moet de krant ontspanning bieden door een goed geschreven verhaal en de lezers doen profiteren van tips op velerlei gebied. Ieder mens is min of meer samengegroeid met de streek, waar hij woont; hij verdiept zich dan ook met meer inte resse in al het wel en wee van de eigen omgeving. Bent U daarom ook zo in uw schik, dat we een Zeeuws Dagblad hebben? Waarom een Christelijke krant zozeer gewenst is, hoef ik U niet meer te vertellen. Dat hebben de dames, die vóór mij aan 't woord waren, al geschreven. Ik kan het er roerend mee eens zijn. Mij verheugt het vooral, dat onze eigen krant niet van plan is, achteraan te komen, maar tracht, zijn lezers ver antwoorde lectuur te geven, „elck wat wils"; en dat alle werkers, die de handen ineen slaan bij de samenstelling van onze dagelijkse huisvriend, de mogelijkheden die er zijn, uitbuiten met het vaste voor nemen, de abonné's waar voor hun geld te bieden. Sterkte met deze taak, di rectie, journalisten en druk kers! We wensen ons „Zeeuws Dagblad" vele nieuwe abon né's toe! J. C. RouwLabeur f 4 Ja, dat is echt waar, wat hierboven staat met vette letters. Immers reeds sinds jaren is de septembermaand de vriendschapsmaand voor het „Zeeuwsch Dagblad". In die maand gaan onze abonné's er weer voor zorgen, dat het schouderklopje wordt gegeven aan alle werkers en werksters bij het „Zeeuwsch Dagblad" in de vorm van een nieuwe abonné. Evenals andere jaren gaan wij het onze abonné's weer erg makkelijk maken. Hieronder treft U de bekende „vriendschapsbon" aan. Die behoeft U alleen maar in te vullen (graag duidelijl^met blokletters) en in te zenden aan ons kantoor te Go^, Middelburg of Vlissingen. Dat is wel erg eenvoudig, vindt U niet? Nog eenvoudiger is het om die nieuwe abonné te vinden. In de meeste ge vallen zal dat wel Uw naaste buurman, Uw naaste kennis, Uw naaste mede-arbeider zijn. Geef hen eens een paar dagen het Zeeuwsch Dagblad ter inzage en U zult zien, dat die nieuwe abonné gemakkelijk is te vinden. Drie dingen kunt U doen: a. zo spoedig mogelijk Uw nieuwe abonné opgeven: (zie onderstaande „vriendschapsbon"): b. het goede woord spreken voor ons aller „Zeeuwsch Dagblad": c. een lijstje met namen en adressen zenden van hen, die U meent voor een abonnement in aanmerking te komen. Reeds vooruit voor al Uw medewerking héél hartelijk dank. 5 4 i - C, 3 Cb Hieronder geef ik U een nieuwe abonné op voor het „Zeeuwsch Dagblad", uit pure vriendschap. Naam Adres Woonplaats week Deze nieuwe abonné wil betalen per m«nd kwartaal Opgegeven door Uw abonné te Doorhalen wat niet gewenst wordt. Deze bon zo vlug mogelijk zenden aan het kantoor van „Zeeuwsch Dagblad" te Goes, Middelburg of Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 4