Nationale lijfrente
zending
Zal postale aanduiding
vervallen
dACiiik
RADIO EN TELEVISIE
Onze vriendschapsmaand
I
„onderhoudende art. 31 K.O."
SEPTEMBERMAANDf
VRIENDSCHAPSMAAND
f
S
I
4
Xk HÜUUfe
v\awi 'wöMè 4imak
UIT DE WERELD VAN HET BOEK
Warmte ontbreekt
4
4
4
5
S
4
4
4
4
4
4
4
5
4
Maandag 15 september 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
PAGINA 4
(Van onze redacteur Kerknieuws)
Ter synode van de Gerefor
meerde Kerken (ond. art. 31 k.o.)
is een verzoek van de kerkeraad
te Leeuwarden behandeld om de
postale aanduiding „onderhouden
de art. 31 k.o." te doen vervallen.
Het verzoek werd ondersteund
door de kerkeraden van Bergent-
heim en Apeldoorn.
De commissie, welke de synode in deze
zaak van advies diende, stelde voor aan
dit verzoek niet te voldoen. De commis
sie overwoog namelijk, dat de toevoeging
slechts bedoeld is als onderscheidings
teken om verwarring te voorkomen bij
postbestellingen enz.
Leeuwarden meende, dat, nu de niet-
vrijgemaakte gereformeerde kerken ver
anderingen in de kerkorde hebben aan
gebracht, handhaving van de postale ad
ditie juist verwarring kan brengen. De
commissie daarentegen sprak uit, dat
veranderingen in de kerkorde bij de ge
reformeerde kerken nog niet behoeven
te nopen enige wijziging in de aandui
ding aan te brengen.
Ook is door Leeuwarden niet overtui
gend aangetoond dat bedoelde distinctie
als postaal onderscheidingsteken niet
meer kan dienen.
Bij de discussie over dit punt betuig
den diverse synodeleden adhaesie met
het yoorstel van Leeuwarden. Zij meen
den, dat terzijdestelling van de postale
aanduiding die door anderen dikwijls
spottend wordt gebruikt gewenst was.
Ouderling C. C. de Vries te Hattem zei
echter, dat het onderscheidingsteken niet
gemist kan worden, al was hij er niet
gelukkig mee. In militaire dienst b.v.
heeft men opgaven van het kerkgenoot
schap der militairen de aanduiding nodig
ter vergemakkelijking van de pastorale
bearbeiding van hen, die onder de wa
penen zijn.
Liever zou de heer De Vries zien, dat
men voor de kerken een hele nieuwe
naam koos, „vrijgemaakte gereformeerde
kerken", „vrije gereformeerde kerken"
of iets dergelijks. Dat is dan ook nog
overeenkomstig bijbels voorbeeld, waar
bij vaak aan mensen en plaatsen bij be
langrijke gebeurtenissen een nieuwe
naam werd gegeven.
Ds P. K. Keizer te Groningen sloot
zich hierbij aan. In de kerkgeschiedenis
komt de naamsverandering ook menig
maal voor. Maar een voorstel tot naams
wijziging is door geen der plaatselijke
kerken ingediend, zodat daarover op deze
synode niet gehandeld kan worden.
Ds. H. van Tongeren te Leeuwarden
verdedigde het voorstel van zijn kerke
raad. Hij betwistte, dat het hier „slechts"
om een postale aanduiding zou gaan. In
het spraakgebruik heeft deze additie een
omvang aangenomen, die ons niet zint,
zei hij. Deze postale aanduiding, in 1945
ingevoerd ter voorkoming van verwar
ring, is ons uit de hand gelopen.
Inplaats van de verwarring op te hef
fen, sticht zij nu verwarring. Immers de
synode van Assen der gereformeerde
kerken heeft een ander artikel 31. „Het
oude artikel, dat zij wèl had, maar niet
handhaafde, is vervangen door een cen
traal artikel voor de vestiging van de
hiërarchie. In januari wordt de nieuwe
kerkorde der Asser synode ingevoerd.
Door opheffing van de postale aanduiding
zouden wij thans een prefetische daad
verrichten. Wij zouden namelijk marké
ren, dat niet de synodocratische kerken
maar wij de wettige voortzetting zijn
van de aloude gereformeerde kerken".
Aldus ds. Van Tongeren.
In 1945 had de postale aanduiding nog
zin omdat in de juridische sector de zaak
der vrijmaking niet geconsolideerd was.
Men had toen nog vele procedures voor
de boeg. Dat gaat vandaag niet meer.
Daarom is nu het moment gekomen de
distinctie te laten vervallen.
Prof. H. J. Schilder en ook de rappor
teur ds. C. G. Bos te Zwolle waren van
mening, dat de practijk een aanduiding
noodzakelijk maakt. Volgens hen moest
men deze zaak niet zo zwaar laden.
Bij de stemming over het voorstel van
Silezië verliest zijn
protestanten
Van de 22 Duitse evangelische ge
meenten, die voor het begin van de
gedwongen verplaatsing naar Oost-
Duitsland (januari 1957) in Silezië
bestonden, zijn er vandaag nog maar
vier overgebleven, namelijk in Jauer,
Breslau, Ludwigsdorf en Schweidnitz.
Sinds Silezië in 1946 bij Polen kwam
te behoren, is het aantal protestanten
er sterk achteruitgegaan. Aanvanke
lijk werden zij er vervolgd. Momen
teel is er „vrijheid" van godsdienst,
maar het gedwongen vertrek van de
Duitsers heeft de gemeenten ontvolkt.
De kerkgebouwen gingen in handen
der r.k. kerk over of vielen in puin.
Er zijn nog drie predikanten en een
aantal helpers. Zij houden op allerlei
plaatsen in Silezië kerkdiensten. Het
bezoek aan deze diensten is zeer goed.
Ingezonden mededeling (Adv.)
k'/jïmmf
BEURS VOOR MODE
EN HUISHOUDING
Instructief en gezellig
ATTRACTIES:
Het Kogelhuis
De Spindler-bungalow
Promenade v. h. Interieur
Paviljoen der Vrouw
Doe-het-zeli
Gratis bioscoop
MODESHOW
Elke dag GESCHENKEN.
Geopend van 10-1 7 en 19-23 u.
Zondags gesloten
AHOY' GEBOUW
ROTTERDAM
t/m 24 SEPT.
de commissie (handhaven van de aan
duiding) staakten de stemmen met 15
15 2 onthoudingen). De praeses achtte
het voorstel verworpen maar gaf gele
genheid om nadere voorstellen in te die
nen, waarover de rapporterende commis
sie zich eerst beraden zal, alvorens defi
nitief beslist wordt of de postale aan
duiding vervalt.
Studenten blijven preken
Lange tijd is er door de synode be
raadslaagd over een voorstel inzake het
verlenen van preekconsent aan studen
ten. Op een korte periode na mochten
theologanten, die hun derde studiejaar
achter de rug hebben, sedert 1945 preek
consent aanvragen.
Er waren nu verzoeken uit Winters
wijk, Mijdrecht, Voorburg en Vrijhoeve-
Capelle om deze situatie te bestendigen.
In die geest luidde ook het advies der
commissie waarvan ouderling H. Troost-
heide te Bilthoven rapporteur was.
Hiertegen verzette zich ouderling G. J.
van Enk te Wolfheze. Hij achtte dit rond-
preken van de studenten een verwerpe
lijke zaak. Want het leidt tot uitslijting
van het ambtsbesef. Ds. A. Kuiper te
Axel zag er een consolidering van mis
standen in.
Ds. H. Veltman te Zeist verklaarde,
dat het preekconsent verleend werd in
een noodsituatie. In 1946 waren er 269
kerken, waarvan 110 vacant. In 1955 telde
men 302 kerken, waarvan 95 vacant. Mo
menteel zijn er 303 kerken, waarvan nog
73 vacant.
Bovendien is er een versnelling in het
bezetten van de vacatures. Er komen
binnenkort en zeker in de eerstvolgende
drie jaren veel candidaten klaar. De tijd
is rijp om het preken van de proponen
ten dat toch ingaat tegen d"
van synodes te Amsterdam (1908), 'sGra-
venhage (1914) en Kampen (1951) - ai
te schaffen.
Vele andere leden bepleitten evenwel
de voortzetting, waarbij vooral prof.
Schilder het nut van dit preken (stichte
lijk woord spreken) der studenten aan
toonde. De stemming wees uit, dat de
synode in meerderheid het gevoelen der
commissie deelde, zodat de prekende stu
dent in de eerstvolgende drie jaar nog
wekelijks gesignaleerd zal kunnen wor
den.
Ingezonden mededeling (Adv.)
VERRASSEND
LEKKER
In de „Wijde leven-reeks, uitgave van
J. B. Wolters te Groningen, verscheen:
„De helling aan de Hunze," met als on
dertitel: „Een vakantie te Rotterdam,"
door W. Meijer.
Deze reeks, is bestemd voor het Chris
telijk onderwijs. De schrijver neemt de
jeugd bij de hand ên laat haar het be
drijvige Rotterdam zó zien, dat ze begrip
krijgen, wat er zoal in de grote haven
stad omgaat. Van harte aanbevolen.
Hans en Riekje." Deel I, Hans is al
leen. Door Marchien Eising. „That 'show
we learn English" door L. J. W. Graff.
Beide boekjes uitgaven van J. B. Wolters
te Groningen. Met opzet bespreken we
beide boekjes te zamen.
Het eerste is een alleraardigst verhaal
tje van een klein boerenjongetje, dat het
op vaders boerderij heerlijk vindt en dat
later beslist geen burgemeester, maar
vaders knecht op de boerderij wil wor
den. Hoogtepunt in het verhaaltje is, dat
de kleine man vader brood brengt op het
land en daar, na eerst op het prachtige
zaaiwerk te hebben gekeken, samen met
vader eet.
In het tweede boekje, een eenvoudige
leergang voor het gesproken Engels, ko
men samenspraakjes voor van de ver
schillende gezinsleden in de morgen, als
eerst moeder en haar dochtertje samen
het ontbijt klaarmaken en later ontmoe-
KA!
m
tXl
1X2
tan
t =1
t»l
tol
tgl
tril
tgl
t=l
C si
t S3l
i"l
üfj
tan
tan
tan
tan
tan
Ingezonden mededeling (Adv.)
^^Jl.b.v. bej.zorg; zorg voor geest, minder valid, massajeugd enz. Giro 433^
Een meisje van drieënder
tig jaar won in de vorige
Bijstand-actie een woon
huis. Waarde vijfentwin
tig duizend gulden. Zij liet
een huis bouwen en ont
vangt haar gehele leven
van haar zwager en zuster,
die het huis bewonen, meer
dan tien gulden huur weke
lijks. Zij kocht 2 Bijstand-
loten en verleende bijstand.
Verzeker u-zelf ook van
een dergelijke lijfrente en
ga nog vandaag naar uw
Bijstand-winkelier en ver
leen óók bijstand. Een
kwart miljoen gulden aan
prijzen waaronder wéér
vijf woonhuizen. Eén van
deze huizen nu bovendien
geheel aangekleed met ge
schenken van het Neder
landse bedrijfsleven.
tfl
Cl
f-1
13 1
t?l
tfl
t_.l
rsi
tol
:?t
t-i
t£'
til
t»i
tol
toil
tsi
t^l
t£!
tol
tsu
tTrtftTrttrfrrrfrfrtrfrtrfrrrfrrrvrrj
Heemraadssingel 303 Rotterdam 01800-50000
DINSDAG 16 SEPTEMBER 1958
HILVERSUM I (402 m.). AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. vrouw.
9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters.
11.00 V. d. zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20
Regeringsuitz.: Landb.rubriek. De paar-
dententoonstelling in Utrecht. NATIO
NAAL PROGR.: 12.30 Nws. en land- en
tuinb.meded. 12.45 Rep. Opening der
Staten-Generaal. 13.15 Troonrede door
H.M. de Koningin Juliana. AVRO:: 13.45
Gram. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40
Schoolradio. 15.00 Cello en piano. 15.30
Meded. of gram. 15.35 Gram. 16.15 Voor-
dr. 16.30 V. d. jeugd. 17.30 Lichte muz.
18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 V. d.
jeugd. 18.55 Gram. 19.00 Gram. 19.45 To-
neelbeschouwing. 20.00 Nws. 20.05 Her
haling troonrede door H.M. Koningin
Juliana. 20.25 14 april 1912. 23.40 Hoorsp.
21.45 Act. 22.00 Gram. 22.10 Pianorecital.
22.35 Omr.ork., gemengd koor en sol. 23.00
Nws. 23.15 Koersen v. N. York. 23.16 N.
York calling. 23.2124.00 Oude muz.
HILVERSUM II (298 m.). KRO: 7.00
Nws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en
lit.kal. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.50 V. d.
vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 V. d. kleu
ters. 10.15 Lichtbaken, caus. 10.30 Gram.
11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als
de ziele luistert, caus. 12.00 Middagklok
- noodklok. 12.03 Dansmuz. NATIONAAL
PROGR.: 12.30 Nws. en land- en tuinb.
meded. 12.45 Rep. v. d. Opening der Sta
ten-Generaal. 13.15 Troonrede door
H.M. Koningin Juliana. KRO: 13.45 Gram.
14.35 V. d. vrouwen v. h. platteland. 14.45
Chansons. 15.10 Gram. 15.30 Idem. 16.00
V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d.
jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings
uitz.: Rijksdelen Overzee: De Joodse be
volkingsgroep in Suriname, door Ph. A.
Samson. 18.00 Lichte muz. 18.20 K.V.P.,
pol. cuas. R.V.U.: 18.30 Verdraagzaam
heid, door Dr. J. Sperna Weiland (3e le
zing). 19.00 Nws. 19.10 Comm. op het nws.
19.15 Gram. 20.10 Idem. 20.15 Radio
Philh.ork. en solist. (In de pauze: Act.
en gram.). 22.30 Gram. 22.45 Avond
gebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.1524.00
Gram.
BRUSSEL (324 m.). 12.00 Gram. 12.15
Pianorecital. 12.30 Weerber. 12.34 Piano
recital. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00
Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen.
16.02 Concert. 17.00 Nws. 17.10 Kamer-
muz. 17.45 Boekbespr. 18.00 V. d. jeugd.
18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.30 Wereld
tentoonstelling. 20.00 Caus. 20.10 Gram.
20.15 Voordr. 20.45 Gram. 21.00 Omr.ork.
en solist. 22.00 Nws. 22.15 Omr.koren en
instr.ens. 22.5523.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA
NTS: NAT. PROGR.: 13.00—13.40 Prins
jesdag: rep. v. d. opening der Staten-Ge
neraal. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz.
NTS: NAT. PROGR.: 20.20—21.00 Herha
ling v. d. rep. v. d. opening der Staten-
Generaal. NTS; 21.0022.30 Film.
ten we in het gesprek ook de overige ge
zinsleden. Nu trof het me, dat in het
Engelse leerboekje, als we het ontbijt
van het hele gezin meemaken, dat er
staat als allen aan tafel zitten: „Yes, we
'11 say grace first,," d.w.z.: „Laten we
eerst bidden." Hetzelfde aan het einde
van het ontbijt.
Maar in het verhaal van het Hollandse
boerenjongetje, dat met vader midden
op het land zit en waar vader met hem
praat over het land en wat daarvan ko
men gaat als het oogsttijd is, is er geen
plaats voor een enkel woord van gebed
en evenmin een gedachte aan Hem van
wie de wasdom komen moet. Het is al
vaders zorgend werken, dat het doen
moet en verder de natuur. Daarom be
valt het Engelse lesboekje ons beter, al
is het verhaaltje van de kleine Hans als
verhaal aardig geschreven.
De methode van het Engelse boekje is
voor hen, die vlug het gewone Engels
willen spreken, uitnemend.
Ds. K. T. Smits, predikant in Cana
da, heeft Nederland bezocht, zijn oude
vaderland. Na de jaren middenin de
warmte van het kerkelijk leven in
Canada, viel het hem in Nederland
wel wat tegen. Zoals blijkt uit wat hij
noteerde in het „Remonstrants Week
blad":
Zo ging ik op een zondagmorgen
naar een dienst in een kerkgebouw
van de protestantenbond. Ja, hoe stijl
vol was het gebouw, hoe keurig de
kerkgangers, hoe beschaafd was de
gemeentezang. Ik kende het gebouw.
Als jongere had ik er deelgenomen
aan lekespelen, misschien herinnerde
ik me nog wel de bank die zo kraakte.
Ik ben na de dienst naar buiten ge
gaan, niet overhaast, als zocht ik nog
iemand, als keek ik nog naar iets. Er
was geen predikant die bij de uitgang
de hand schudde, geen lid van het
kerkbestuur groette me bij de uit
gang, geen bezoekersboek lag gereed
om althans mijn naam te bevatten,
een ex-Nederlander, weer thuis
Niemand heeft me zelfs opgemerkt.
Men komt niet ter kerke als gezin,
met de kinderen. De predikant heeft
geen kort kinderpreekje, alvorens de
kinderen de kerkdienst verlaten voor
hun eigen klassen. De stijl van de
dienst is op de individuele mens inge
steld, in Canada op de familie, het
gezien.
Ik zag honderden jongemannen in
uniform doelloos rondslenteren, jon
geren, die hun verplichte militaire
dienst volbrengen. „Wat wordt er voor
hen gedaan?" vroeg ik enkele malen.
„Er is een militair tehuis", zei men.
Hoevelen dezer jonge mensen hebben
echter een „persoonlijk" tehuis, waar
ze een thuis hebben, ver weg van huis?
Welk een kans voor een gemeente,
ook al zijn die mensen misschien toe
vallig niet van 't zelfde kerkelijke
vakje, om zich te interesseren voor
deze jongeren. Echter, geen kerk bleek
te zeer begaan met hun lot, geen echt'
paar maakte zich bezorgd.
Hoe komt het, dat 't kerkelijk leven
in Nederland een wat matte indruk
maakt op een bezoeker? Zeker, theo
logisch weet men in welk vakje men
past. Was mijn bezoek te vluchtig, of
miste ik inderdaad iets van die grote
bewogenheid van Christus in kerken
en voorgangers?
Wij hebben in het kader van onze vriendschapsmaand onszelf
voor de vraag gesteld: hoe ziet de vrouw de positie van het
Christelijk dagblad in dit geval ons ZEEUWSCH DAGBLAD
in gezin en leven.
Dat is een vraag van grote betekenis. Want de vrouw, met haar
centrale plaats in het gezin en met haar grote taak bij de op
voeding van de kinderen, heeft een sterke eigen kijk op de
noodzakelijkheid van een Christelijk dagblad.
Wat konden we beter doen, dan een aantal harer zelf vragen
hoe zij deze zaak zien?
Zij gaven bereidwillig aan onze uitnodiging gehoor.
Hier volgt dan de derde reactie, een beschouwing van
Mevrouw J. C. RouwLabeur te Goes, bekende figuur in het
Gereformeerd verenigingsleven.
Katholiserende groepen
bijeen
TE MUENSTER hebben verschillen
de katholiserende groepen uit diverse
landen een samenkomst gehouden.
Aanwezig waren diverse broeder
schappen en orden uit protestantse
kerken, oud-katholieken en uit Neder
land het convent voor Hervorming en
Catholiciteit. De hervormde predikan
ten J. M. Gerritsen te Wichmond en
dr. H. van der Linde te Middelburg
voerden o.a. het woord.
Ds. Gerritse verklaarde dat bij een
groeiende groep predikanten het ver
langen leeft om de priesterwijding te
ontvangen door een bisschop die in de
apostolische successie staat. Daarom is
er voortdurend contact met de angli
caanse kerk in Engeland. Volgens ds.
Gerritsen zijn er steeds meer protes
tanten, die beseffen dat de ambten
van predikant, ouderling en diaken
niet gegrond zijn op de heilige schrift.
De vroegchristelijke kerk heeft dan
ook uitsluitend de episcopus-presbyter
en de diaken gekend.
Dr. Van der Linde zette voor het
gezelschap zijn opvattingen uiteen, die
hij in zijn boek „De komende oecume
nische kerk" naar voren heeft ge
bracht. Deze komende kerk zal niet
protestants zijn. Nodig is een katho
lieke kerk, waarin de reformatie haar
eigen inbreng heeft, maar waarin men
aan Rome niet kan voorbijgaan.
Het hart van de kerk klopt in de
bisschop, zei dr. Van der Linde. Daar
om had hij bezwaar tegen het pauselijk
instituut, dat een centraliserende wer
king heeft, waarbij de bisschop gevaar
loopt in het gedrang te raken.
Het gesprek van de russisch-ortho-
doxe kerk met de Wereldraad van
Kerken leek dr. Van der Linde van
bijzondere betekenis. Zou de Russische
kerk tot aansluiting bij de Wereldraad
overgaan, dan zal het protestantisme
daarin niet meer de overheersende
plaats hebben, maar zal het katholie
ke accent aan kracht winnen.
Kerkdiensten
met Duitse badgasten
IN ALLE Nederlandse badplaatsen
was het aantal Duitse gasten dit jaar
aanmerkelijk groter dan vorige jaren.
Dat had ook consequenties voor het
kerkbezoek, want in de Nederlandse
diensten kwamen minder mensen.
Op verscheidene plaatsen b.v.
Katwijk a. Zee, Noordwijk en Domburg
worden afzonderlijke diensten voor
Duitsers gehouden, maar hier en daar
heeft men een gemeenschappelijke
kerkdienst belegd. Dit was o.a. het ge
val te Egmond aan Zee, waar de Her
vormde predikant de liturgie en een
Duitse dominee de preek verzorgde,
terwijl men afwisselend Nederlandse
en Duitse kerkliederen zong.
Te Burgh op Schouwen was er een
gemeenschappelijke jeugddienst, die
veel beter bezocht werd dan de ge
wone eredienst, in het Nederlands, die
er op volgde.
V ormingscentrum
voor Brabant?
DE REGIONALE commissie voor
het zuiden (in de Hervormde kerk)
wil trachten te komen tot exploitatie
van een vormingscentrum. Dergelijke
centra bestaan reeds in diverse pro
vincies en vervullen daar een nuttige
functie.
In Noord-Brabant en Limburg ligt
de zaak uiteraard moeilijker. Finan
cieel is het project nog niet rond. De
regionale commissie kreeg zelf be
langrijk minder inkomsten. Van de
aangevraagde subsidie van f 35.000
ontving men van de generale finan-
cilëe raad slechts f24.000, zodat aller
lei werk met minder geld toe moet
komen. Wordt de financiële positie
van de reginolae commissie niet ster
ker, dan zal het oprichten van een
cormingscentrum niet kunnen door
gaan.
-
- nl*»
Wanneer een zaak, die klein
begonnen is, de mogelijkhe
den tot uitbreiding, die er op
dat bepaalde terrein zijn,
grijpt, geleidelijk aan tot ont
wikkeling komt en uitgroeit,
dan is dat een vreugde voor
allen, die er bijbetrokken zijn.
Vandaar dat we heel blij wa
ren, toen we één dezer dagen
lazen, dat onze krantemensen
niet stilgezeten hebben, maar
gezocht hebben naar kansen,
en die gevonden hebben, om
van ons Zeeuws Dagblad een
grotere krant te maken, die
nog meer dan tot nu toe aan
aan alle eisen, die aan een
hedendaags persorgaan ge
steld mogen worden, kan be
antwoorden.
Wij mensen, mannen, vrou
wen en kinderen, willen nu
eenmaal graag grondig voor
gelicht worden op allerlei ge
bied. Het meest geschikt or
gaan daartoe is wel het dag
blad, dat door velen met gre
tigheid gelezen wordt.
Natuurlijk is het juist daar
om zeer belangrijk, hoe het
nieuws ons opgediend wordt:
aantrekkelijk om te zien en
belangwekkend om te lezen;
fleurig gemaakt door een
plaatje, leutig door een grap
je en met volle ernst schrij
vend over alles, wat de we
reld en ons eigen land be
treft Daarnaast moet de krant
ontspanning bieden door een
goed geschreven verhaal en
de lezers doen profiteren van
tips op velerlei gebied.
Ieder mens is min of meer
samengegroeid met de streek,
waar hij woont; hij verdiept
zich dan ook met meer inte
resse in al het wel en wee
van de eigen omgeving.
Bent U daarom ook zo in
uw schik, dat we een Zeeuws
Dagblad hebben?
Waarom een Christelijke
krant zozeer gewenst is, hoef
ik U niet meer te vertellen.
Dat hebben de dames, die
vóór mij aan 't woord waren,
al geschreven. Ik kan het er
roerend mee eens zijn.
Mij verheugt het vooral,
dat onze eigen krant niet van
plan is, achteraan te komen,
maar tracht, zijn lezers ver
antwoorde lectuur te geven,
„elck wat wils"; en dat alle
werkers, die de handen ineen
slaan bij de samenstelling van
onze dagelijkse huisvriend, de
mogelijkheden die er zijn,
uitbuiten met het vaste voor
nemen, de abonné's waar voor
hun geld te bieden.
Sterkte met deze taak, di
rectie, journalisten en druk
kers! We wensen ons „Zeeuws
Dagblad" vele nieuwe abon
né's toe!
J. C. RouwLabeur
f
4
Ja, dat is echt waar, wat hierboven staat met vette
letters.
Immers reeds sinds jaren is de septembermaand de
vriendschapsmaand voor het „Zeeuwsch Dagblad".
In die maand gaan onze abonné's er weer voor zorgen,
dat het schouderklopje wordt gegeven aan alle werkers
en werksters bij het „Zeeuwsch Dagblad" in de vorm
van een nieuwe abonné.
Evenals andere jaren gaan wij het onze abonné's weer
erg makkelijk maken. Hieronder treft U de bekende
„vriendschapsbon" aan. Die behoeft U alleen maar in te
vullen (graag duidelijl^met blokletters) en in te zenden
aan ons kantoor te Go^, Middelburg of Vlissingen. Dat
is wel erg eenvoudig, vindt U niet? Nog eenvoudiger is
het om die nieuwe abonné te vinden. In de meeste ge
vallen zal dat wel Uw naaste buurman, Uw naaste
kennis, Uw naaste mede-arbeider zijn. Geef hen eens een
paar dagen het Zeeuwsch Dagblad ter inzage en U zult
zien, dat die nieuwe abonné gemakkelijk is te vinden.
Drie dingen kunt U doen:
a. zo spoedig mogelijk Uw nieuwe abonné opgeven:
(zie onderstaande „vriendschapsbon"):
b. het goede woord spreken voor ons aller „Zeeuwsch
Dagblad":
c. een lijstje met namen en adressen zenden van hen, die
U meent voor een abonnement in aanmerking te
komen.
Reeds vooruit voor al Uw medewerking héél hartelijk
dank.
5
4
i
- C,
3 Cb
Hieronder geef ik U een nieuwe abonné op voor het
„Zeeuwsch Dagblad", uit pure vriendschap.
Naam
Adres
Woonplaats
week
Deze nieuwe abonné wil betalen per m«nd
kwartaal
Opgegeven door Uw abonné
te
Doorhalen wat niet gewenst wordt.
Deze bon zo vlug mogelijk zenden aan het kantoor van
„Zeeuwsch Dagblad" te Goes, Middelburg of Vlissingen