DE VROUWEN GAAN HUN
ERFENIS „VERBRASSEN"
STEMMEN
Pu:J
Thee met witte puntjes
raakt uit de mode
C1TAFL1X
liimt kond alle bont!
Petsie
Pelle
Pingo
Raadsels in Innsbruck
Verrassingen op Najaarsbeurs
mee
MIDDELBURG
UIT DE KERKEN
Gereformeerden
-in de hemel
Televisietoren
van het geloof
De vrolijke
avonturen
van
:n
A vondmaalsbekertjes
Het geloof der gemeente
Bekering voor
vorst en volk
Maandag 8 september 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
PAGINA 5
HORIZONTAAL: 2. Oosters snaarin
strument, 7. maat, 9. steen, 10. klas, 11.
dier, 13. broeder, 14. wereldvermaard
beeldhouwer, schilder, bouwmeester
en dichter, 15. tenen mandje, 17. wand
versiering, 18. kolfglas, 20. meertje, 21.
afgestompt, 24. voegwoord, 25. deksel,
27. vogel, 28. chocoladestaafje.
VERTICAAL: 1. Kuisheid, 3. pers.
voornaamwoord, 4. slok, 5. tandeloos
zoogdier, 6. toespijs, 8. zangnoot, 10.
bouwvallig huis, 1. iemand aansporen
een oude schuld te betalen, 13. kleur
loos, 16. hulde bewijzen, 19. te eniger
tijd, 20. huid, 22 klein persoon, 23.
modedwaas, 25. bergplaats, 26. zang-
noot.
Oplossing vorige puzzel.
BAARDZWIJN, KRUIDKERS
BoterkoeK
hAastweRk
dwAngbUis
ontRuImen
voorDelig
verKoZene
moEzelWijn
bRandewIJn
SchrikkeN
la angstaanjagend dun geworden; we
zullen helaas onze bestedingen dras
tisch moeten gaan beperken
Laten we dan maar beginnen met
zo'n gezellig stalen boekenrekje, dat
drie leuk gekleurde stalen planken
heeft en maar f 27.50 kost. Later kun
nen we er dan altijd nog een paar
planken en zijsteunen bijkopen. Dat
bordenrekje is ook wel iets voor ons.
Het heeft drie „verdiepingen", zodat
we de stapels soep-, platte- en dessert
borden afzonderlijk en toch boven el
kaar kunnen opbergen.
Houten serviezen
Bordenzullen we voor de ver
andering ons aardewerk en porcelein
eens vervangen door hout Bent U
ook niet wég van die thee-, ontbijt- en
eetserviezen van teakhout? Prachtig
zijn ze, die gladde schalen en die sim
pele borden. Het mool-gekleurde teak
hout heeft helemaal geen extra deco
ratie nodig en die is gelukkig ook niet
aangebracht.
Wat zegt U van die soepkom, die
geen oor heeft maar een eenvoudige
(Van een onzer verslaggeefsters)
De Najaarsbeurs dóet je iets. Dat hebben we zelf ondervonden. Je
krijgt er visioenen. Visioenen van een bijzonder luie stoel met heerlijk
zachte kussens erin en een tweede stoel om je door eindeloos slenteren
en trappenlopen overwerkte benen op neer te vleien, visioenen van
een geurig kopje koffie en volmaakte rust, maar óók visioenen van een
droomhuis, waarin automatische afwasmachines de vaat voor je doen,
waarin weer andere automaten koffie voor je zetten en waar in de
keuken op de bovenste plank de aardappelschümachine prijkt, die het
vervelendste aller dagelijks terugkerende karweitjes voor je opknapt.
Ja, die jaarbeurs. Honderden stands
op de begane grond, nog een paar hom
derd in het paviljoen, ontelbare op de
vijf verdiepingen, om nog maar niet te
spreken over de grote hallen op het
Croeselaanterrein. Wanneer je nu uit
al die stands eens een keus moest doen
dan zou je werkelijk van je huis een
compleet droomkasteel kunnen maken.
Zullen we? Mét de erfenis van die
goeie ouwe suikertante?
De keuken
Laten we dan maar met de keuken
beginnen. We zetten er eerst een
beeld van een diepvrleskast in (kost
toch maar 3000 gulden), waarin we
allerlei heerlijkheden kunnen bewaren
en bevriezen. Vervolgens geven we
ons oude gasfornuis weg en vervam
gen het door een volautomatisch elek
trisch fornuis van 2500 gulden. Dit
nuttige apparaat kan ingesteld wor
den op de eisen van leder bak
braad- of kookproces, er zit een bei
veiligingselement In tegen overkoken
en het is voorzien van een automati
sche klok, zodat we rustig onze pan
netjes op kunnen zetten als we bood
schappen gaan doen: de klok zorgt
er wel voor dat de stroom wordt uit
geschakeld als de aardappeltjes gaar
zijn.
Over aardappels gesproken; vindt
schillen ook zo'n vervelend werkje?
Ja? Dan doen we het eenvoudig niet
meer. We kopen een aardappelschllma-
chien. Het geval wast en schilt niet
alleen aardappelen, maar ook wortel
tjes, kroten en andere knolvruchten,
Hoe 7 Heel simpel. We stoppen de
aardappels in het apparaat, doen het
deksel erop, sluiten de slang aan op de
leidingkraan en klaar is kees. Door
de druk van het water worden de
aardappels in een enorm tempo langs
de ruwe binnenkant van de machine
gejaagd en in één minuutje zijn ze al
schoon. Zelfs oude aardappels verlie
zen hun jasje in twee minuten. Deze
machine kost maar vijftig gulden en
hjj ls van kunststof gemaakt, zodat hij
niet kan roesten.
Handige „automaatjes1
We kunnen de keukeninventaris nog
uitbreiden met een automatische bak
en braadpan van 150 galden, die een
temperatuurregelknop heeft, een sig-
naalllcht en een veiligheidshandgreep,
waarop de juiste braadtemperaturen
staan vermeld. De automatische kof
fiekan mag natuurlijk ook niet ont
breken. Hij kost 140 gulden, inclusief
een signaalllcht dat zo vriendelijk is te
gaan knipperen wanneer de koffie
klaar ls en een instelknop, waarmee de
sterkte van de koffie geregeld kan
worden.
Nu we toch aan het automatiseren
zijn, zullen we geljjk maar overgaan
tot de aankoop van een volautomati
sche afwasmachine, die voor- en na-
wast, afspoelt en droogt en die des
gewenst ook nog wordt uitgerust met
een „voedselafvaivernietiger". Voor de
prijs draaien we onze hand niet om,
hoogstens onze portemonnaie: 1600
gulden
Tenslotte nog een heel klein nleuwig-
heidje: een plastic afdruipbakje dat we
boven in een emmer kunnen hangen.
Als we nu ramen gaan zemen we
moeten toch nog iets te doen hebben
hoeven we tenminste niet steeds
naar de zeem en spons te vissen.
Zo, met de keuken zijn we klaar. On
ze eerst zo welgevulden portefeuille
houten steel? Enig hé? Eigenlijk jam
mer om die na het eten weer achter
kastdeuren weg te stoppen I De servie
zen zijn nogal duur, maar alle onder
delen zjjn los verkrijgbaar, zodat we
met het restant van ons erfenisje net
nog de voornaamste stukken kunnen
kopen. En nu maar hopen dat de goede
Sint, de lieve echtgenoot of de dartele
spruiten bij feestelijke gelegenheden
voor de aanvulling willen zorgen!
Collecte voor D.EX
Men schrijft ons:
In de week van 8 t.m. 14 september
a.s. zal het Algemeen Sociaal Fonds
„Draagt Elkanders Lasten" weer een
beroep op de offervaardigheid doen.
In deze periode wordt in Middelburg
en St. Laurens een openbare collecte
gehouden voor dit fonds.
Naast de t.b.c.-bestrijding verleent
dit fonds hulp bij tal van andere no
den op het terrein van de Volksge
zondheid, o.a. asthma, rheuma, kanker,
polio, kinderuitzending, rusthuisver-
pleging enz.
Gaarne willen wij de nood, die in
vele gezinnen heerst helpen dragen.
Dit is echter alleen mogelijk, wanneer
u hierbij helpt door uw medewerking
en uw offer.
Gezondheid is een groot goed, waar
voor we dankbaar moeten zijn. Toon
dan deze dankbaarheid door enige uren
van uw vrije tijd beschikbaar te stel
len voor hen die dit grote goed moe
ten missen.
Veel kan worden bereikt mits u uw
steun óók geeft.
Iedereen kent het be
staan van ,thee met wit
te puntjes Het is haast
een begrip geworden,
zonder dat men weet, wat
't precies is. Thee met
witte puntjes heeft niets
met melk in de thee te
maken een goede ge
woonte overigens, die we
gerust van de Bitten kun
nen overnemen en ls
ook geen slappe thee, zo
als men wel denkt, maar
duldt op de topblaadjes
van de theestruik. Deze
topblaadjes droogden na
melijk wit op, als ze nog
behaard waren en zo
kwamen de witte puntjes
in de thee.
Deze thee is thans een
zeldzaamheid geworden
en mocht ze aan de markt
komen, dan gaat ze weg
voor zeer hoge prijzen.
Het „soort" raakte in on
bruik, de term echter
niet..
Hetzelfde geldt zij
het In midere mate
voor ,,Joosjesthee". De
ouderen onder ons kennen
de naam 'nog wel. Die
„Joosjesthee" was met de
hand tot „peperkorrels"
gerolde Chinese thee.
Reeds in het laatst van
de vorige eeuw ging ze
er uit en tegenwoordig
wordt zij in deze vorm
niet meer aan de markt
gebracht.
Zelf op het gebied van
de thee zou men dus van
een zeker mode kunnen
spreken denk ook
maar eens aan de ijs-thee,
die thans in Amerika
sterk terrein wint al
verandert die thee-mode
dan wat minder snel dan
op ander terrein het ge
val ls.
Nederlandse Bond
„Maarten Luther"
Vrijdag 12 en zaterdag 13 sept.
wordt te Utrecht de jaarlijkse alge
mene vergadering gehouden van de
Ned. Bond „Maarten Luther", de
mannenbond in de Lutherse kerk. Niet
alleen zullen de gebruikelijke huishou
delijke zaken aan de orde komen, doch
ditmaal zal bovendien voor moderne
vergadermethoden de aandacht wor
den gevraagd. De heer B. v. Leerdam
zal op zaterdagochtend over dit on
derwerp een referaat houden.
Bondsdag Chr. Geref.
mannenverenigingen
De bond van Christelijke Gerefor
meerde mannenverenigingen in Ne
derland zal zijn algemene vergadering
houden op 16 en 17 september in de
Christelijke Gereformeerde kerk aan
de Zeedijk te Hilversum. Op de ver
gadering van 16 september worden de
huishoudelijke zaken behandeld. Na
afdoening daarvan zal ds. M. Holtrop
te Hilversum, een causerie houden.
Op de vergadering van 17 september
zal ds. K. G. van Smeden te Utrecht-N.
refereren over „Mannen genoeg, maar
Ds. C. Verhage te Hilversum-C.
zal een opwekkend slotwoord spreken.
Bloemententoonstelling
Het Koor van de Ned. Herv. Kerk in
Kapelle is herschapen in een ware
bloemenzee. De plaatselijke Floralia-
commissie heeft hier haar jaarlijkse
bloemententoonstelling georganiseerd
en er zijn veel prachtige bloemstukken
ingezonden, niet alleen van schoolkin
deren maar ook van particulieren. En
dan is er de schitterende inzending van
de dahlia club van de Floraliavereni-
ging. Twintig leden van deze club heb
ben met elkaar de sportieve strijd aan
gebonden om de wisselbeker en deze is
behaald door de heer P. Oele, de man
welke deze beker ook het vorig jaar
veroverde.
Van de inzendingen der schoolkin
deren was die van Joke Oele de mooi
ste en deze kreeg de hiervoor beschik
baar gestelde beker.
Het kerkepark van de Ned. Herv.
kerk is voor deze gelegenheid feestelijk
verlicht en er is ook een groot bloe-
menmozaiek gelegd van 3 bij 3 meter.
Direct na deze tentoonstelling zal de
bestaande commissie ontbonden wor
den, waarna een breed opgezette Flo-
raliavereniging zal worden opgericht.
De Britse minister van binnenland
se zaken, Butler, heeft verklaard er
zeker van te zijn, dat het niet de be
doeling van de premier is in de nabije
toekomst verkiezingen te doen houden.
Er zijn, zoals bekend, speculaties ge
weest, dat er vervroegde verkiezingen
zouden worden gehouden.
Volgens de Colombiaanse regering
hebben bandieten in het gebied van
Quindio in het midden van het land in
vier dagen 405 mensen gedood en in
afgelopen twee maanden 2000. Presi
dent Lleras Camargo heeft beloofd 't
gebied te pacificaren. Duizenden mili
tairen worden er thans heen gezon
den.
Ingezonden mededeling (Adv.)
kunstharsliim
Ceta-Bever
Ds. O. van Noort te Nieuwendgk
schrijft in het „Kerkblad van de Gere
formeerde Kerken in Noord-Brabant en
Limburg" een meditatie, waarin het
volgende verbaal voorkomt:
John Wesley die het in de Engelse
staatskerk en ook ln de presbyteriaan'
se kerk niet vinden kon, werd de stich
ter van de methodisten kerk.
En hij had een visioen. Hij voelde
zich als opgetrokken tot de hemelpoort.
Hij wilde zo graag een blik werpen ln
de hemel om te weten wie er waren.
Hij vroeg daarom de engel, en nu zet
lk het maar weer over in onze taal.
of er ook gereformeerden, hervormden
en chr. gereformeerden te vinden wa
ren. Maar steeds kreeg hg ten ant
woord: „niet één". De schrik sloeg hem
om het hart. En als hij dan graag ho
ren wil wie er wel zijn, krijgt hij ten
antwoord: „Alleen mensen, die de Here
Jezus lief hebben". Eén kudde, één
Herder.
Zó zal het worden. Geen aardse on
derscheiding meer in de schaapskool
van de Goede Herder.
In zijn visioen werd John Wesley ook
geleld naar de hel. Als hg daar vraagt,
en lk vertaal het maar weer in de taai
van onze tijd en onze omstandigheden,
of er ook gereformeerden en hervorm
den en chr. gereformeerden te vinden
zgn, krggt hg ten antwoord: „Heel
wat".
Opnieuw slaat hem de schrik om het
hart. Maar als hg informeert, of er
ook mensen zijn, die de Here Jezus lier
hebben, dan snauwt de duivel hem toe;
„o neen, niet ééntje".
Dit is maar een droom. Maar dromen
behoeven niet altgd bedrog te zijn.
In de verlorenheid is er geen eenheid
en samenbinding, maar alleen verdeeld
heid en onderlinge strijd, nog veel meer
dan hier op aarde ln het heetste ker
kelijke gevecht.
Dit een overdenking van ds. Is. 3.
Reedjjk in „Hervormd Enschede" over
de gebedsvensters van Daniël:
Wat een geloofsmoed van Daniël om,
ondanks de dreiging van zgn belagers,
elke dag voor het open venster van zgn
dakkamer ln de richting van Jeruzalem
zgn gebed te doen. Menigeen van ons
behoeft niet eens gedreigd te worden
of de kerkgang schiet er al bij ln! Da
niël bleef behouden: ,open vensters in
de richting van Jeruzalem'.
In Californië is een hevige aard
schok waargenomen, die zich ongeveer
achtduizend kilometer ten zuiden van
de Verenigde Staten moet hebben
voorgedaan.
De dertig miljoenste bezoeker heeft
vrijdagochtend de wereldtentoonstel
ling te Brussel bezocht.
86
1. Dat is leuk, van de trappen af
naar beneden te suizen! Kijk, het
is licht geworden. Deze sprong is
mijn ochtendgymnastiek.
2. Als ik het schip van de kant
gestoten heb, en het anker binnen
boord gehaald heb, zal ik eens kij
ken hoe de Zeebeer op het schip
gepast heeft. Hij zal wel een oogje
dicht gedaan hebben.
3. Nu moeten jullie de Zeebeer
vangen. Eén, twee, drie!.... daar
gaat-ie. Jullie mogen „Boe!" roe
pen.
71)
Het bleef stil, onheilspellend stil in
het huis. Nergens waren stemmen.
Verschillende kamers hadden hun
deuren hier, maar hoe scherp ze ook
luisterden, er was achter geen enkele
van die deuren geluid.
Voorzichtig opende Gustav Zuck-
waller de deur aan het eind van de
marmeren corridor. Er was even een
klikkend geluid toen hij de klink om
draaide.
Razendsnel draaide inspecteur Zuck-
waller zich om. Aan het andere eind
van de gang stond de vrouw uit Gast
hof „Die Kapelle" en keek naar het
tweetal.
De gezette politieman drong zich
naar voren ,zo dekking vormend voor
Marianne, die als aan de grond ge
nageld naar de vrouw staarde.
Het was een afstand van misschien
twjntig meter van het ene eind naar
het andere.
De rijzige waardin begon te spre
ken. Haar gezicht was vertrokken van
woede. „Zo, zo, we hebben dus nog
meer gasten, twee heel onverwachte
gasten."
„Blijf staan waar je staat, of je zult
nooit weer opstaanZuckwaller
deed een paar stappen naar voren, de
revolver schietgereed in de hand. De
vrouw was niet gewapend.
Ze stond tegen de deurpost en schui
felde langzaam achteruit. Ze scheen
over Zuckwaller en Marianne heen te
kijken naar iets, dat achter hen was.
Kawayoto, schiet ze neer..."; de
stem van de vrouw was als een pis
toolschot.
Gustav Zuckwaller had zich ln een
flits omgedraaid. Aan het andere eind
van de gang was niemand. Het was in
een ondeelbaar ogenblik gebeurd. De
vrouw had de deur dichtgesmeten.
vervolgverhaal
Enkele revolverschoten uit het wapen
van Zuckwaller raakten de deurpost
en hij stormde vooruit, op de voet ge
volgd door Marianne.
De afleidingsmanoeuvre van deze
gehaalde vrouw had succes gehad. Eén
ogenblik had Zuckwaler haar uit het
oog verloren en zij had de deur dicht
geklapt.
Het zou nu moeilijk zijn, de kamer
binnen te gaan, want daar zou onge
twijfeld van de zijde van de Japanner
en van de vrouw een warm onthaal
wachten.
Zuckwaller aarzelde. „Blijf hier
staan", fluisterde hij. „Marianne, blijf
hier en wacht tot ik terugkom."
Het meisje schudde het hoofd. „Ik
ga mee", antwoordde ze beslist.
Achter de deur klonk lawaai. Er-
Hij
gens sloeg een andere deur dicht.
„Ze nemen de vlucht, snel.,
had de deurknop in de hand.
„Pas op, inspecteur. Misschien is het
een nieuwe val."
Ze hoorden gehaaste voetstappen,
ergens terzijde van de kamer.
„Kom, Marianne, ze gaan er van
door. Ze mogen deze keer niet ont
snappen."
De inspecteur gooide driest de deur
open. De kamer lag in volkomen duis
ternis. Hij streek een lucifer aan en
zocht naar de knop van het licht.
Kostbare seconden gingen verloren.
Op verschillende plaatsen in de rijk
ingerichte salon floepten schemerlam
pen aan. Op de sofa lag André Rost.
Hij was bewusteloos, zgn gezicht bloed
de, nagelsporen hadden voren gereten
over zgn wang en zgn onderlip was
gezwollen.
Het meisje rende naar de sofa. „An
dré, André
De verdoving was slechts licht. De
jonge man knipperde met de ogen.
„We komen in tijdnood, Marianne.
Ze zullen er vandoor gaan als we niet
snel handelen."
André ging rechtop zitten. Marianne
liefkoosde hem. Zuckwaller was ner
veus. Hij wilde het tweetal onder geen
voorwaarde lat engaan, nu hij zo dicht
hij de oplossing van vele mysteries
was.
Hij keek rond en zag op een tafel in
een hoek van de salon glazen en fles
sen staan. Het was juist wat hij zocht.
Hij schonk een glas vol cognac en
bracht het naar André. „Hier jongen,
drink, en probeer op te staan."
André Rost slikte de cognac naar
binnen, en gesteund door Marianne
krabbelde hij overeind.
Ze waren juist bij de voordeur ge
strompeld, toen ze buiten een auto
motor hoorden aanslaan.
„Daar gaan ze". De inspecteur sleur
de André mee, en aan de andere kant
steunde het meisje de jonge man, die
moeite had op de been te blijven.
Ze liepen door de oprijlaan. Het
grintpad was in de duisternis een lange
weg.
Aan het eind van de laan verdween
een rood achterlicht. „Kun je niet
sneller?" Zuckwaller verloor zgn ge
duld.
„Inspecteur, loopt u vooruit en start
de wagen vast, hij staat nog omge
draaid ook", bedacht Marianne.
De vrij corpulente inspecteur ont
wikkelde topsnelheid en terwijl Ma
rianne met André moeizaam het hek
naderde, keerde hij de snelle politie-
Hij was mijlen ver van dat Jeruza
lem, want hij verkeerde in ballingschap
in Pezië, maar lu tijden van moedeloos
heid en eenzaamheid, wist hij het, óp
naar de bovenzaal en gebeden ln da
richting van Jeruzalem. Hij kon oe
stad niet zien liggen, maar hij wist
wel de richting, waarin ze lag.
Zo zouden we die opperzaal van Da
niël zg'n geloofstoren kunnen noemen,
zgn televisietoren. Dit was zgn kent,
want de kerk moet een geloofstoren
zijn, de televisietoren van het geloof.
Het beeld, dat op het scherm ln de
kerk verschgnt, moet het beeld van
Christus zgn, want door Hem leren wij
zien in de richting van God. Dat is>
wat het beeld van Christus altijd doet:
uitzicht geven op God.
In „De Christen" wijdt ds. J. Louw,
te Groningen, een beschouwing aan de
avondmaalspraktijk in de baptistenge
meenten. Hij zegt daarin o.a.:
Aparte bekertjes zijn, menen wij, niet
ingevoerd uit overwegingen ontleend
aan de betekenis van het avondmaal.
Het zijn overwegingen geweest van hy
giënische aard, die de gemeenschappe
lijke bekers van de avondmaalsdis heb
ben doen verdwijnen om plaats te ma
ken voor kleine bekertjes, geplaatst op
een bankrichel, vóór de avondmaals
gangen.
We menen, dat wij deze verandering,
die niet leidt tot verduidelijking van de
gemeenschappelijke avondmaalsviering,
niet had moeten invoeren. Er is geen
reden toe. Men wrijve de bekerrand
tijdens de viering van deze maaltijd
niet opzettelijk na elke bank schoon en
lope daarmede gevaar onze aandacht
meer te bepalen bij bacillen dan bg de
Gekruisigde.
Geheelonthouders mochten wg, als
mede geheelonthouder, verzoeken niet
aan te dringen op alcoholvrije wijn.
Men drg've een goede zaak niet op de
spits. Laat bg de viering van 't avond
maal de beker gerust gevuld zg'n met
gewone, alcoholhoudende wijn.
auto.
Wordt vervolgd) worden.
Ds predikant van Sas van Gent, ds.
E. E, Stern, verklaart ln „Hervormd
Zeeuws-Vlaanderen
Het ls voor niet-eenvoudige mensen
misschien nog veel moeilijker om door
te dringen in de religie van de eenvou
dige mensen. Zg geloven soms de
spookachtigste dingen, die eenvoudige
mensen. Maar er moet heel wat be.
beuren voordat een predikant begrijpt
wat ze eigenigk geloven. Dit is zó al
gemeen bekend, dat men meestal met
een predikant liever niet over zgn ge
loof spreekt: de predikant zou het tóch
niet begrgpen, omdat hg het allemaal
veel beter weet tenminste dat denkt
hij. Wel spreekt men gaarne over het
geloof ,in het algemeen', het .christen
dom' en zo, maar datgene waar het ln
werkelijkheid om gaat, het persoonigk
geloof, de persoonlijke twgfel, het ,zie-
leleven', zoals een goede oude term
luidtach, daar spreekt men na
tuurlijk niet met een dominee over,
wat zou die goeie man daar nou van
begrgpen
Ik zeg niet, dat iedereen er zo over
denkt. Maar ik zeg wel, dat de meeste
onkerkelijke mensen er zo over denken.
En ook heel wat kerkelijke mensen.
Hebben ze gelijk? Of ongelijk? Of al
lebei een beetje?
Hoe het zij: het ls voor een dominee
heel moeiigk om dieper door te drin
gen ln de religie der gemeente.
„De Saambinder", orgaan van de Ge
reformeerde Gemeenten, bevatte ter ge.
legenheld van Prinses Wilheïmina's.
verjaardag naast een hartelgk woord
van gelukwens ook deze historische be
schouwing van ds. C. Hegeman te Ge-
nemuiden:
Toen prins Willem V ln 1789 Noora-
wijk bezocht, was het des avonds schie
ten met de voetboog naar de zwaan,
die 70 voet boog op een versierde mast
geplaatst was. Dat spel ging ook al
tijd gepaard met veel lawaai en op
winding. En wij mogen geloven, dat er
in die dagen een overblijfsel was, dat
tegen deze gdelheid getuigde. Maar dat
waren volgens het getuigenis van de
schreeuwers geen echte Oranjeklanten.
Toen echter de vrijheidsboom kwam,
werd het duidelijk dat al het uitwendi
ge .oranjegesehreeuw geen wortel had.
Onder die zuchtenden waren er ook
nog uit het geslacht van Cors Noor-
duyn, die toen vijftien jaar oud was.
Hg kon niet meedoen; de Here bewaar,
de hem er voor. Later zou hg' de visser
leraar worden van de gemeente onder
het kruis aldaar. In die dagen was er
nog een gezelschap van enigen van
Gods volk bijeen in het huis van een
ouderling; ook daar werd gezucht van
wege het uitwending feestvertoon.
Toen Holland later weer vrij was,
bleek het, dat er velen waren, die eerst
Oranje hadden toegejuicht, later om de
vrgheidsboom hadden gesprongen, en
zich toen weer opmaakten om opnieuw
de Oranjevorst toe te juichen. Er wa
ren er echter, die in het verborgene tot
God hadden mogen zuchten, de Here
vragende om te gedenken aan het ver
bond van prins Willem van Oranje.
In deze dagen mochten wij wel eens
aan deze les denken. Het is steeds maar
feest en nog eens feest, maar degenen,
die daaraan niet mee kunnen doen,
worden veracht. Niets is verandelijker
dan de mens. Maar de Here mocht ons
schenken de ware liefde voor het Oran
jehuis, en dat de Here te vragen of zij
met ons tot God bekeerd mochten wor
den. Dan worden wg hang voor de
zonde, of wg' nu koning of bedelaar
zgn. En dat zal in de vruchten gezien