DE EEUWEN VAN HEI ARABISCHE EENHEIDSTREVEN DAGELIJKSE GAST IN ONS HUIS Voor Sadrach en zijn vriendjes DE PLASTICLAK A.N.W.B. protesteert tegen bromfietsregeling r~ Tegenstellingen maakten verwezenlijking onmogelijk Onze vriendschapsmaand Met zevenmijlslaarzen door het Midden Oosten Arabistan" „Balkanisering" Boycot T egenstellingen üt SOCIAAL-ECONOMISCH ONRECHT Dubbele: „Jeruzalem uitzending1 DE VRIENDSCHAPSBON Zaterdag 6 september 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina Door de recente gebeurtenissen in Irak en Libanon en de nog steeds dreigende staats greep in Jordanië heeft het Arabische een- heidsstreven meer perspectief gekregen. De verwachting is dan ook, dat het Westen zijn politiek ten aanzien van het Midden-Oosten zal herzien, met andere woorden: in de toe komst meer begrip zal tonen voor de nationale aspiraties, welke in dit rumoerige gebied on der de oppervlakte leven. In het laatste artikel van zijn serie „Met Zevenmijls laarzen door het Midden Oosten" geeft Link van Brug gen een overzicht van de stand van zaken in het als een kruitvat werkende olievat. Hij grijpt herhaaldelijk in de geschiedenis terug om de zin van het heden en de tegen stellingen, welke er bestaan, duidelijker te maken. niet alleen Engeland, Frankrijk en Is raël, maar ook de Verenigd eStaten, welke de nieuwe joodse staat krachtig steunden. Ja, zelfs de Sovjet-Unie, de grote tegenspeler van Amerika in het Midden-Oosten, omdat dit land niets deed om de vestiging van Israël als nieuwe staat in de Verenigde Naties tegen te gaan. CAIRO, augustus. MOHAMMED, voor de mohammedanen „de gezant Gods", liet bij gijn dood in 632 de Arabieren de opdracht na de gehele wereld voor de Islam te veroveren. Reeds enkele jaren daarna stonden Egypte, Syrië en Mesopotamia onder Arabische heerschappij. Alexandrië, Damascus en het in 762 gestichte Bagdad werden de voornaamste wooncentra, waar de ruwe woestijnrovers in aanraking kwamen met door tradities van vele eeuwen verrijkte beschavingen. De cultuur van de hoog ontwikkelde Oosterse christenen, die van het jodendom, die van het Laat-Hellenisme en die van Perzië leverden de bouwstenen van de nieuwe, Arabische beschaving, welke in een ongelooflijk snel tempo opbloeide en tot in de dertiende eeuw der christelijke jaartelling ook in economiseh en militair opzicht superieur was aan die van West- Europa. In de door hen veroverde landen bleven de Arabieren zich niet als vreemdelingen gedragen. Ze vermengden zich met de inheemse bevol kingen en werden zodoende de stichters van een Arabische broeder schapsbeweging, die mettertijd ook de meerderheid der bevolkingen van Mesopotamië (gedeelten van Turkije, Syrië, Irak en Iran), Groot- Syrië (Syrië, Libanon, Israël en Jordanië), Egypte en Noord-Afrika omvatte en het Arabisch als spreektaal had aanvaard. Deze Arabische broederschapsbewe- En de stichting van de soevereine staat §lng wordt tot op heden als wezenlijk estaand gevoeld en vormt de drijf veer van een Arabische eenheidsstaat het pan-Arabische streven dus welke ook Libië, Algerije en Marokko zou moeten omvatten. Zij is deel van de veel lossere en ruimere Islamitische broederschapsbeweging, die zich uit sluitend op religieus gebied beweegt. Het Groot-Arabisch rijk ging ten on der, doch de later overheersende Otto- manen plaatsten de kern van deze eenheidsgedachte in een hun dienstig verband. De Sultan van Turkije bij voorbeeld nam de titel kalief aan, d.w.z.: liet zich tot hoofd van de Isla mitische gemeenschap uitroepen. Alleen al hierdoor kon van een fana tiek Arabisch verzet tegen de over heersers eeuwenlang geen sprake zijn. Pas de negentiende eeuw schiep onder Westerse invloed' de voorwaarde tot het ontstaan van zulk een beweging. De eerder op verturksing dan op isla- mitisering gerichte politiek der Jong- Turken (1908) maakten de Otomaanse wingewesten rijp voor een algemene opstand. In 1916 brak deze ook inder daad in Mekka uit op initiatief ove rigens van de Britten waardoor een einde kwam aan de Otomaanse over heersing in het Midden-Oosten. Dat de soevereine, Arabische een heidsstaat na de Eerste Wereldoorlog niet tot stand is gekomen, wordt door de Arabieren in de eerste plaats Groot- Brittannië en Frankrijk verweten. Toen de Hasjemiet, sperief Hoessein, met Britse wapens en de hulp van Britse deskundigen de legendari sche fantast, kolonel Lawrence, was o.m. van de partij zijn opstand tegen de Turken begon, deed hij dit in ruil voor de zelfstandigheid van Arabië na de Eerste Wereldoorlog. De onafhan kelijkheid was weliswaar ietwat vaag omschreven, doch, met uitzondering van enkele strategische havens en stro ken, zouden sjerief Hoessein en zijn zoons Ali, Abdoellah en Feisal toch de heersers van „Arabistan" worden (pro tocol van Damascus, voorjaar 1916). In de Balfour Declaration van 2 no vember 1917 echter, beloofde de Britse regering Palestina, met inachtneming van de rechten der inheemse bevolking aan de joden als nationaal tehuis. En op grond van die lang geheim gehou den Sykes-Picot-overeenkomst van 16 mei 1916 hadden Groot-Brittannië en Frankrijk de op de Turken te verove ren gewesten verdeeld, waarvan de la tere Britse volkerenbondsmandaten over Irak, Trans-Jordanië en Palestina, en de Franse over Syrië en Libanon de resultaten waren. Het Hasjemitische huis van sjerief Hoessein, dat geheel Arabië was be loofd, kwam er in feite bekaaid af. Bij de „balkanisering" van het Midden- Oosten door Britten en Fransen kreeg Hoessein de Hedjaz de kuststreek van Arabië, waarin de steden Mekka en Medina liggen toebedeeld, doch een paar jaar later moest hij voor de heerser over het zuidelijk deel van de woestijn, Ibn Saoed, vluchten. Zijn zoon Feisal, die eerst door de Fransen van de Syrische troon was weggejaagd kreeg Irak en voor zijn jongste zoon, Abdoellah, werd de woestijnstaat Trans-Jordanië gecreëerd. In deze verdeling lag de kern van de tegenstellingen tussen de Arabische staten onderling, zomede ook de kern van het conflict met Israël. In Bagdad en Amman zetelden koningen, die nooit met het weinige dat hun werd toegeworpen, tevreden zijn geweest. Israël (1918) werd als een doorn in het vlees gevoeld, welke zo spoedig moge lijk verwijderd diende te worden. Het verwijt der Hasjemieten betrof De nederlaag, die de Arabische sta ten in 1949 tegen Israël leden, maakten de verhoudingen des te pijnlijker. Al leen het Trans-Jordaanse leger immers behaalde successen, welke, dank zij het opleggen van een status quo door de Verenigde Naties, geconsolideerd konden worden (de later in Jeruzalem vermoorde koning Abdoellah an nexeerde een jaar daarna het bezette deel van Palestina en veranderde de naam van zijn koninkrijk in Jordanië). De aanwezigheid van bijna een mil joen Arabische vluchtelingen uit Pale stina droeg en draagt bij tot de hand having van een explosieve situatie. Heeft Israël aan de ene kant nog geen regeling tot schadeloosstelling van deze vluchtelingen getroffen Egypte ge bruikt dit als een dankbaar argument om het sluiten van een vredesverdrag met zijn joodse buren te traineren aan de andere kant hebben de Arabi sche staten, sche staten, ondanks de in spanning van de Verenigde Naties (UNRWA), niets gedaan om de ont heemden te laten assimileren. Onwil eerder dan onmacht is hier de voor naamste oorzaak van. De Palestijnse vluchtelingenkampen moeten haarden van onrust en ontevredenheid blijven en zullen eens voor het mensenmateri aal zorg dienen te dragen, dat Israël Het Silhouet van Cairo is als dat van een rijke, welvarende stad. Maar in duizenden huizen heerst diepe armoede, terwijl de werk loosheid ontstellende vormen heeft aangenomen. Wij hebben in het kader van onze vriendschapsmaand onszelf voor de vraag gesteld: hoe ziet de vrouw de positie van het Christelijk dagblad in dit geval ons ZEEUWSCH DAGBLAD in gezin en leven. Dat is een vraag van grote betekenis. Want de vrouw, met haar centrale plaats in het gezin en met. haar grote taak bij de op voeding van de kinderen, heeft een sterke eigen kijk op de noodzakelijkheid van een Christelijk dagblad. Wat konden we beter doen, dan een aantal harer zelf vragen, hoe zij deze zaak zien? Zij gaven bereidwillig aan onze uitnodiging gehoor. Hier volgt dan de derde reactie, een beschouwing van Me vrouw A. Cnossen-de Vries te Krabbendijke. De grote universiteit van Cairo geldt als het religieuze en tegen woordig ook politieke centrum van de Arabische wereld. In zijn ge bouwen worden de „ambassa deurs" van Nasser opgeleid: gees telijken, politici, leraren en een groto verscheidenheid van weten schapsmensen. dit is de wens tenminste onder de voet moet lopen. De door de Arabische landen inge voerde boycot treft Israël bijzonder zwaar. Ruwe aardolie moet bijvoor beeld uit de beide Amerika's worden aangevoerd, ten einde in Haifa geraffi neerd te worden! Door steeds herhaal de dreigementen en uitbouw van mili taire strijdkrachten noodzaakt vooral Egypte het kleine Israël voorts tot het op de been houden van een onevenre dig grote krijgsmacht, wat een zó zware last voor Tel Aviv betekent, dat financiële hulp van buiten onontbeer lijk is. Maakt men de balans van de Arabi sche wereld op, dan komt men tot de conclusie, dat het nationalisme door de gebeurtenissen in Irak en Libanon on getwijfeld winst heeft geboekt. Ook in Jordanië rommelt het, terwijl het in de sjeikdommen aan de Perzische Golf al evenmin rustig is. Dit neemt echter niet weg, dat aan het Groot-Arabische rijk nog veel in de weg staat. De grote moeilijkheid is, dat geen der machthebbers in de Ara bische wereld de minste wil zijn, met andere woorden: dat niemand zich door een ander wil laten domineren, 't Sterkst komt dit naar voren in de landen, die nog door een vorst worden 'geregeerd. Ibn Saoed bijvoorbeeld of de Sultan van Marokko, die beiden be weren afstammelingen van de profeet te zijn, beschouwen Nasser als een in dringer en zullen nooit toestaan, dat hij, de eerste viool kan gaan spelen. De Arabische Liga, waarvan Egypte, Soedan, Libië, Saoedie-Arabië, Jorda nië, Irak, Jemen, Syrië en Libanon deel uitmaken en die een vaag om schreven plan van eenheid tracht te verwezenlijken, kan op dit punt weinig doen. Ofschoon hij in 1945 op instigatie van Sir Winston Churchill werd ge sticht, ten einde meer eenhëid in de baaierd van corruptie, haat en nijd te verkrijgen, hebben de onoplosbare an tithesen tussen sommige heersende groepen en de onderlinge strijd om de hegemonie hem volkomen steriel ge maakt. Zoals de zaken nu staan, teke nen zich drie invloedssferen in de Arabische wereld af. Min of meer tegen het communistische blok leunen Egypte, Syrië en mis schien ook Jemen aan.- Op het westen georiënteerd zijn de Noord- af rikaanse staten en Jordanië, ter wijl Irak en Libanon een zoge naamde neutrale koers willen va ren. „Die Schöpfung" in N.C.R.V.-programma Op vrijdag 12 september wordt door de N.C.R.V. uitgezonden het oratorium „Die Schöpfung" van Josef Haydn. De uitvoering neemt een groot deel van het avondprogramma in beslag en wordt verzorgd door het leerlingen koor van de Christelijke Kweekschool Rehoboth" in Utrecht en het Utrechts Stedelijk Orkest onder leiding van Henk Kwakkel. De solisten zijn: Elly Ameling, sopraan, Wiebe Drayer, te nor, Guus Hoekman, bas. DE KRANT vervult in het leven een zeer belang rijke functie. Hoe vaak wordt in het gezin niet de vraag gesteld: „Waar is de krant?" Ik weet mij gevallen te herin neren, waarin de gezins leden onenigheid hadden over de vraag, wie het eerst de krant mocht lezen. De krant is door de jaren heen hèt middel geweest, om belangrijke zaken onder de aandacht van het publiek te brengen. En hoewel de radio en de televisie zich ook op dit terrein bewegen, staat het wel vast, dat de krant toch nooit verdron gen zal worden. Immers in tegenstelling tot radio en televisie kan de lezer van de krant door het lezen van het nieuws, dat hem interesseert, dit rustig in zich opnemen. Hoe huiselijk kan het zijn, wanneer des avonds in het gezin het krantennieuws rustig wordt verwerkt. Het vormt vaak de oorzaak van een gezellige en in onze dagen ook vaak zo ernstige gedachtenwisseling omtrent hetgeen er in de wereld ge beurt. De krant heeft een schier onbeperkt arbeidsterrein. Van de meest gedifferen tieerde soorten van adver tenties tot de meest sensa tionele provinciale, nationa le en internationale berich ten toe betreffende gruwe lijke moorden, ergerlijke diefstallen, gemene oplich tingen en fraudes en ande re mensonwaardige prak tijken. Met opzet noem ik deze onderwerpen omdat ik sterk de indruk heb, dat naar deze soort van „krantenvul ling" door het publiek het meest „gegrepen" wordt. Het is vaak ontstellend, hoe weinig men in het al gemeen afweet van het gro te wereldgebeuren. Het is misschien ook wel moeilijk, om alles precies te volgen. Maar ook bij het lezen van een krant moet men zich wat inspanning willen ge troosten. Moeten wij dit in feite niet bij alles, wat we doen of te doen hebben? Men moet de krant leren lezen. Men moet leren, een krant met een zekere ken nis des onderscheids te lezen. Ik weet, dat dit moeilijk is en daarom is het nodig, dat er naast de gewone be richten voorlichting wordt gegeven door middel van afzonderlijke artikelen en overzichten. Vooral voor de opgroeiende jeugd is dit zeer belangrijk in verband met haar vorming. Maar voor het merendeel der ouderen is dit ook nog on ontbeerlijk. Vandaar dat de vraag, welke krant er in het ge zin gelezen wordt, van bij zondere betekenis is. Hoe worden ouders en kinderen voorgelicht? Geeft de krant alleen maar „neutrale" be richten en commentaren of probeert de krant doormid del van commentaren van uit een bepaalde geestelijke instelling de lezer voor te lichten? Wij mogen ons gelukkig prijzen, dat er in Nederland een Christelijke pers is, die, uiteraard met vele tekort komingen, tracht in dezen 'n zoutend zout te zijn. Boven dien kan men via de Chris telijke pers kennisnemen van allerlei op kerkelijk en geestelijk gebied. Dit ver rijkt de geest in bijzondere mate. De Christelijke pers is mede daardoor voor een Christelijk gezin onontbeer lijk. A. Cnossen-De Vries, Krabbendijke Vluchtelingen treden op voor de T.V. Wanneer op maandag 15 september in „Bellevue" in Amsterdam het con gres voor vluchtelingenhulp wordt be sloten, zullen de televisiecamera's ten behoeve van het N.C.R.V.-programma in deze zaal opgesteld staan, teneinde de kijkers te laten genieten van een grote internationale culturee manifes tatie, waaraan vluchtelingen uit vele landen meewerken. Zo zal men o.a. een Poolse en een Estlandse dansgroep aan het werk zien, een Slavisch en semble, het Utrechts Byzantijns koor en Slavische Limburgers. Ook zijn er enkele zangsolisten. In de titel van dit programma is iets verwerkt van de heimwee, die deze artisten moeten voelen wanneer zij zingen en spelen in hun vaderlandse sfeer: „Waar hun hart naar hunkert". De Noorse vereniging van trei- ler-eigenaars heeft zich tegen de uit breiding van de IJslandse visserij- grens verklaard en de wettigheid van het besluit betwist. Hoofdschuddend zeg ik tegen me zelf, wat is een mens toch gauw verwend, want daar zit ik elke dag uit te kijken naar een giro van ver boven de twee hon derd gulden. Het is jammer genoeg te vergeefs, wat niet wegneemt dat ik toch echt dankbaar ben, voor wat er binnenkwam, want er blijkt uit, dat men toch nog om ons zwarte jochie blijft denken. Ge herinnert u de eindstand van vorige week nog? Voor alle zekerheid ga ik u die nog eens zeggen. Die was f 499.25. We beginnen vandaag bij Baarland, dat ons verrijkte met f 3,50 van de heer of mevrouw H. In Zoutelande zorgde een lid der familie N. N. voor f 2,50. Dan ontvingen we van de heer J. J. f 2,50, maar ik weet niet waar vandaan, wantde plaatsnaam was onlees baar, maar vermoedelijk ligt die niet in Zeeland. Mevrouw van H. te Mid delburg zorgde voor f 2,50 voor onze Sabrach. En dan vermeld ik nog eens f 2,50, maar ik mag niet zeggen van wie of waar vandaan. Ik denk toch met dankbaarheid aan die onvermelde ge ver of geefster. Colijnsplaat is ook weer present, want daar vandaan kwam ook f 2,50, ons gezonden döor Mevr. De S. Dit bij elkaar geteld geeft het bedrag van f 16,Dat brengt ons deze week dus tot f 515,25. Veel dank aan hen, die ons weer voor uit hebben geholpen, maar in stilte ver zucht ik: Zou er in heel Zeeland maar één „Mijnheer Werkhard" wonen, die bijna huis aan huis de duiten ging ha len, die eigenlijk in elke portemonnaie gereed lagen voor Sadrach? 'k Hoop weer op de volgende week, want we zijn er nog niet. Wat is voor een paar honderd hummels ten slotte vijfhonderd gulden, waar nog veel vracht afmoet? Dat ik nog steeds goede moed houd, blijkt weer uit het geven van ons giro nummer. Dat is 274 289 ten name van het Zeeuwsch Dagblad. En zet er even bij, voor „Maja's Sadrach", dan komt het direct bij mij terecht. Ingezonden Meded. ladv.) 'n BRINK product is beter - kost minder! De A.N.W.B. heeft de minister van verkeer en waterstaat verzocht wettelijke maatregelen te treffen waardoor een aantal thans in gebruik zijnde bromfiet sen toch nog van een rijkskeurmerk kan worden voorzien. Sinds het wegenverkeersreglement op 4 juli werd gewijzigd, staat het vast dat de thans bestaande 800.000 bromfietsen in ons land slechts tot 1 januari 1963 erkend zullen zijn. Dat betekent dus dat zij na die datum niet meer aan het verkeer mogen deelnemen. De A.N.W.B. is van mening dat dit een sociaal- economisch onrecht zou zijn. Het programma van Herman Fel- devhof en Alfred van Sprang over het in tweeën gesplitste Jeruzalem, dat oorspronkelijk zou worden uitgezon den op donderdag 28 augustus is uit gesteld tot donderdag 11 september. Van Sprang kreeg namelijk de kans, met zijn opname-apparatuur door te dringen tot het zwaar bewaakte do mein van een Libanese rebellenleider en deze reportage ging dus vóór. Nu zal men dus op 11 september de in drukken kunnen horen van twee re porters, die aan beide zijden van de Jordaans-Israëlische grens hun opna men in Jeruzalem hebben gemaakt. Felderhof ging met zijn microfoon tot aan de Mandelbaumpoort, een nau we passage tussen Israël en de Arabi- Sinds 1957 worden, op basis van 'n vrijwillige overeenkomst, door de bij de RAI aangesloten industrieën en importeurs uitsluitend bromfietsen afgeleverd die niet sneller kunnen rijden dan 40 km. per uur. Een deel van deze ongeveer 20.000 bromfietsen heeft al een rijkskleurmerk gekregen. De bond meent dat het rechtvaardig zou zijn ook de rest van deze voer tuigen alsnog een dergelijk keurmerk te geven. De resterende 780.000 bromfietsen zullen echter op 1 januari 1963 zeker niet alle „uitgestorven" zijn; het is te verwachten dat er op die datum nog zo'n 200.000 in redelijke staat van dienst zullen zijn, aldus de, A.N.W.B. De bond noemt het onaanvaardbaar dat deze dan zonder meer van de weg zouden moeten verdwijnen. sche wereld, waar touristen, diploma ten, geestelijken en vertegenwoordi gers van de Verenigde Naties passeren, Hieronder geef ik U een nieuwe abonné op voor het „Zeeuwsch Dagblad", uit pure vriendschap. Naam Adres Woonplaats weck Deze nieuwe abonné wil betalen per maand kwartaal Opgegeven door Uw abonné te Doorhalen wat niet gewenst wordt. Deze bon zo vlug mogelijk zenden aan het kantoor van „Zeeuwsch Dagblad" te Goes, Middelburg of Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 7