1
jProwntifrijpgw
Excellent
Vijfentwintig jaar geleden
„Pelikaan" terug op Schiphol
LET OPI
ROMANCE
KOMT BIJ
U THUIS!
Na geslaagde recordvlucht op
Djakarta
Leo sliep een nachtje in hef hooi
De excellente half-zware shag
van Douwe Egberts
Maandag 1 september 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
in handige plastic tabakszak!
Enthousiasme kende geen grenzen
Maar de juffrouw jokte
VLISSINGEN
Bromfiets in brand
Kind was ouders kwijt
Meer licht in Souburg
AANBESTEDINGEN
PAGINA
Ingezogen mededeling (Adv.)
"li* "I
ALS NU, IN 1958, een van die reusachtige lijntoestelien vanuit
Londen of Amsterdam een vlucht maakt naar Djakarta zal niemand
verbaasd staan over de technische prestaties die dan geleverd worden
hoogstens over de moed om als westerling in het rumoerige Indone
sië te landen. Maar velen zullen zich nog herinneren hoe vijf en
twintig jaar geleden het enthousiasme geen grenzen kende toen de
PH-AIP „Pelikaan" op Schiphol terugkeerde na een geslaagde record
vlucht op Djakarta (dat toen nog Batavia heette). Iedereen sprak over
die daad, die toentertijd geen twijfel liet bestaan over het antwoord
op de vraag, welk land het belangrijkste op burgerluchtvaartgebied
was.Nederland!
IN 1933 HEERSTE tussen de
verschillende luchtvaartmaat
schappijen een heftige rivaliteit,
die zich niet zozeer uitte in lagere
prijzen en groter comfort, maar in
het verrichten van daden die over
al ter wereld besproken en ge
roemd zouden worden. Toen dan
ook de KLM plannen maakte om
haar Indiëvluchten te versnellen
nam de vliegtuigbouwer Slot het
besluit met een van zijn eigen toe
stellen een recordvlucht naar Java
te ondernemen, om in geval van
succes daarmee het postvervoer
naar de gewesten in handen te
krijgen.
Daar natuurlijk de nationale
luchtvaartmaatschappij dit ver
voer niet wilde verliezen ontstond
een strijd die zowel in binnen- als
buitenland met grote aandacht
werd gevolgd.
De combinatie waartoe Slot behoor
de, begon met een grote handicap: de
constructeur had tot dan toe slechts
kleine sportvliegtuigen ontwikkeld en
beschikte niet over ervaring in de
bouw van zulke grote machines als die
welke voor zo'n afstandsvlucht nodig
waren. Fokker daarentegen was in het
bezit van een contract met Slots te
genstander en kon voortbouwen op de
resultaten die met de F Vin, F XXI en
F XVin waren behaald. Toch kwam
Slot met een voortreffelijke machine
de Pander Postjager. Het (overigens
vreedzame) gevecht om de heerschap
pij in de lucht kon beginnen. Hoe spor
tief deze strrjd werd gestreden moge
blijken uit het feit, dat de K.L.M. één
van haar beste piloten, de ervaren
Geysendorffer, aan haar concurrent
uitleende omdat deze laatste niet over
in lange-afstandsvluchten gespeciali
seerde vliegers beschikte.
Belde partijen benutten de zomer van
1933 voor het maken van proefvluchten
om te trachten de snelheid zo veel
mogelijk op te voeren. De nieuwe Fok
kermachine, de F XX „Zilvermeeuw",
bleek met de drie Wright-motoren van
500 pk een kruissnelheid te kunnen be
reiken van meer dan 250 km per uur
in vergelijking met haar voorganger
de F XVIII, een vooruitgang van ruim
60 kilometer. Het was een voor die tijd
zeer modern toestel met een tntrek-
baar landingsgestel. Maar evenals bij
de Panderjager vormden de motoren
een groot vraagteken. Ze waren van
een nieuw type en noch Fokker, noch
de Amerikaanse fabriek, die ze ontwik
keld had, hadden enige ervaring in het
gebruik opgedaan.
De maatschappij van Slot kampte
met dezelfde moeilijkheden: toen dan
ook een week voor de datum waarop
het vertrek van de Zilvermeeuw was
vastgesteld de Pander Postjager ver.
trok, was het eerste grote nieuws dat
doorkwam slecht nieuws. Het vlieg
tuig van Geysendorffer had wegens
een ernstige motorstoring een noodlan
ding moeten maken op een militair
vliegveld bij Brindisi (Sicilië). Aanvan
kelijk zag het er naar uit dat men voor
de reparatie moest wachten tot de tech
nici met reserveonderdelen uit Ameri
ka zouden zijn gearriveerd, doch geluk
kig kon na nadere beschouwing het
toestel ter plaatse worden hersteld. De
kans op een recordvlucht was echter
verkeken de vertraging was te groot
op de Zilvermeeuw die de eer van de
KLM en Fokker zou moeten hoog hou
den.
In de vroege ochtend van maandag
18 december heerste een ongewone
drukte in de wachtkamer en de stati
onshal van Schiphol. Iedereen probeer
de nog op het laatste moment de be
manning van de in de hangar gereed
staande F XX een goede reis toe te
wensen. Onder de belangstellenden die
het vertrek van de Zilvermeeuw wilden
gadeslaan bevonden zich de toenmalige
minister van binnenlandse zaken, mr.
De Wilde, de directeur-generaal van de
PTT, ir. M. H. Damme, de directeur
van de Fokkerfabrieken, ir. Stephan en
natuurlijk de directeur van de KLM, de
heer A. Plesman.
Als vertrekuur was opgegeven 03.00
A.T. en om kwart voor drie zette men
de motorven van het toestel aan voor
een laatste inspectie. Ogenschijnlijk
leek alles in orde en de hoge gasten
die het toestel nog eens van nabij wil
den zien, begaven zich al naar de uit
gang van de hangar, toen plotseling
de middenmotor stopte. Het gelaat van
Plesman betrok. Zou zijn illusie om in
één lange vlucht de kerstpost naar In-
dië en de nieuwjaarspost naar Neder
land te brengen, letterlijk in rook op
gaan? Dat nooit! Maar de verklaring
van mecanicien Veenendaal was dui'""-,
lijk genoeg: „Iets in de motor is I
broken, ik denk niet dat we het direct
kunnen repareren". Plesman schrok,
maar gaf niet op als de Zilver
meeuw niet kon vertrekken, dan zou
een ander toestel gaan! Hij confereer
de een ogenblik met de heer Aler
(toentertijd nog vluchtleider) en het
resultaat was dat om kwart voor vier
de deuren aan de andere kant van ue
hangar opengingen om de Fokker F
XVIII „Pelikaan" naar buiten te laten
rijden. Geen van de speciaal gebouwde
vliegtuigen zou een recordvlucht ma
ken, het noodlot had gewild dat een
normaal lijntoestel, dat zijn sporen bij
de KDM al verdiend had en een kruis
snelheid bezat die beduidend lager lag
dan die van haar opvolgers (of waren
het voorgangers een poging moest
ondernemen het prestige van Neder
land als luchtvaartnatie te handhaven
en te verbeteren.
Niemand verwachtte enig resultaat
van de onderneming, al was de Peli
kaan de snelse F 18 die de KLM in
dienst had. Maar de bemanning was
vastbesloten het uiterste uit de kist
te halen. Zij wist zich heen te zetten
over de morele tegenslag die het uit
vallen van de Zilvermeeuw voor haar
betekende en op de vraag van Plesman
of ze de reis met de Pelikaan wilden
maken antwoordden ze simpel met een
zwijgend veranderen van de letters in
het logboek: PHAIZ werd PHAIP.
Om half vijf vertrok het toestel van
Schiphol met als gezagvoerder de er
varen Smirnoff, een tot Nederlander
genationaliseerde Rus, die al vloog
sinds het begin van de eerste wereld
oorlog. De andere bemanningsleden
waren: P. Soer, tweede piloot: J. H.
H. Grosfeld, boordwerktuigkundige en
C. H. van Beukering, radio-telegrafist.
Tot welk een voortreffelijke verrich
tingen deze groep in staat was bleek
de eerste twee dagen. Vrijwel zonder te
rusten, slechts landend om benzine in
te nemen, vlogen ze door naar Bushlr,
een traject van meer dan 6000 kilome
ter, De 4475 km van Rome naar Bus
hlr hadden ze in 24 uur afgelegd!
Een dergelijke prestatie was moge
lijk doordat zich aan boord twee pilo-
geweest. Aller ogen waren nu gerichtten bevonden, die afwisselend vlogen
en rustten, langzamerhand werd net
de buitenwereld duidelijk: niet de snel
heid van het vliegtuig, maar het uit
houdingsvermogen van de bemanning
zou beslissen over de uitslag van de
race tegen het uurwerk!
Van alle kanten stroomden de brie
ven en telegrammen het bureau van de
KLM binnen. De telefoondraden ston
den roodgloeiend van de vele verzoe
ken om de nieuwe posities van de Pe
likaan. En de directie kon goed nieuws
gevenhet normale lijntoestel naar
Indië, de Ijsvogel, was ingehaald (al
bij Bushir) en met een driedubbele
postlading de post van de Ijsvogel
en de door dit toestel bij Brindisis op
gehaalde postzakken van de Panderja
ger werden in Jodphoer overgeladen
stormde Smirnoff af op het einddoel
Djakarta.
Vrijdag, 22 december 1933. Zoals hun
KLM-collega's in Holland hebben de
telefonistes van het Indonesische pers
bureau Aneta de afgelopen dag geen
moment rust gehad. Nadat het na die
fantastische vlucht naar Bushlr plot
seling duidelijk was geworden, dat het
Indië-record van de KLM-piloot Beek
man gebroken kon worden, kwamen de
aanvragen naar de vorderingen van de
Pelikaan onophoudelijk binnen. En nu
Aneta heeft kunnen doorgeven, dat de
Pelikaan om ongeveer half vijf zal
landen, haast zich een onafgebroken
rij van auto's en fietsen naar Tjilili-
tan, het vliegveld van Batavia. Sinds
de eerste Indiëvlucht Is het niet meet
voorgekomen, dat de massa begeesterd
is met zulk een reusachtig enthousias-
men. Speciale maatregelen zijn getrof
fen om de belangstelling binnen be
paalde grenzen te houden, maar toen
om 16.23 (Java-tijd) de propellors van
de Pelikaan hun laatste slag hadden
gemaakt, stormden honderden geest
driftige Javanen en Nederlanders door
de politie-afzetting heen om de wak
kere bemanning op waarlijk groot
scheepse wijze te huldigen. Geen meter
van de weg naar de stationshal hebben
de mannen behoeven te lopen: nauwe
lijks hadden ze zich vertoond of ze
werden op de schouders genomen en in
triomf naar de hal gedragen. Tenslotte
konden ze daar door de politie ontzet
worden en een ogenblik uitrusten.
Die vrijdag was DE dag voor lucht-
vaartllevend Nederland. Wat Smirnoff,
Soer, Grosfeld en Beukering toen had
den gepresteerd grenst aan het onge
looflijke. Het oude 7-dagen-record van
Beekman hadden ze maar liefst met
drie dagen verbeterd. Ze waren op de
lijn Amsterdam-Batavia zelfs ruim een
dag sneller geweest dan de Engelsman
Ulm, die het record op de lijn Londen-
Soerabaja in handen had. Over het
traject Londep-Alor Star (het laatste
belangrijke vliegveld vóór Batavia of
Soerabaja) had Ulm in oktober 1933
vijf dagen gedaan, waarmee hij het re
cord van Klngsford Smith met 1 dag
verbeterde: Smirnoff deed over het
traject Amsterdam-Alor Star 4 dagen.
Het was dus zonneklaar dat Smirnoff
de snelse Indiëvlucht had gemaakt en
daarmee een nieuw wereldrecord In Ne
derlandse handen had gebracht.
Het plan van Plesman was nog met
helemaal volbracht; weliswaar was de
kerstpost nog vijftig minuten sneller
dan in het tijdschema voor de Zilver
meeuw was gecalculeerd naar In
dië gevlogen, nu moest echter ook nog
de nieuwjaarspost vanuit Djakarta
naar Amsterdam worden gebracht.
In de nacht van 26 op 27 december
vertrok de Pelikaan weer naar zijn
thuishaven Schiphol. Ongeveer 3500
mensen sloegen het vertrek gade en op
ieder vliegveld waar Smirnoff een tus
senlanding maakte was de belangstel
ling overweldigend. Op Medan waren
3000 mensen getuige van een radio-in
terview, dat via de wereldomroep recht
streeks naar Nederland werd uitgezon
den. Via Rangoon, Allahabad en Ka-
ratsji bereikte het toestel op 29 decem
ber Cairo, waar het zwaarste deel van
de reis begon. Aanvankelijk zag het er
naar uit, dat het weer boven Europa
goed zou blijven, doch reeds boven de
Middellandse Zee kregen de vliegers te
kampen met harde tegenwind. Het
plan om zonder een tussenlanding in
Athene meteen door naar Rome te vlie
gen viel daardoor in duigen.
Ook boven West-Europa bleven de
weersomstandigheden ongunstig. Maar
sterke tegenwinden en zware wolken
velden konden het dappere vliegtuig
niet meer tegenhouden en zaterdag-
ARNEMUIDEN
Raadsvergadering. De raad van Arne-
muiden komt dinsdag 2 september bij
een, 's morgens om tien uur. De agenda
maakt o.m. melding van: beëdiging
nieuw benoemde leden; benoeming wet
houders; wijziging begroting 1957; ver
koop grond; aangaan vaste geldlening.
BORSSELE
Reisje ouden van dagen. De ouden
van dagen van Borssele maakten don
derdag een reisje door België, waarbij
zij o.a. Dendermonde, Gent en Eeklo
aandeden. Het was een prachtige dag.
OOMBURG
Raad. De raad der gemeente zal op
dinsdag 2 september 1958 des avonds om
acht uur in het gemeentehuis bijeen
komen. De agenda vermeldt o.a.: beëdi
ging raadsleden; verkiezing wethouders;
aangaan geldlening.
ELLEWOUTSDIJK
Raad. Op dinsdag 2 september 1958, 's
morgens 9 uur zal in het gemeentehuis
de raad vergaderen. De agenda vermeldt
o.m.: beëdiging raadsleden; benoeming
wethouders.
NISSE
Concert. Ter opluistering van de win
kelweek te Nisse, die volgende week
wordt gehouden zal de muziekvereniging
„Ons Genoegen" op dinsdag 2 september
een concert geven in de muziektent.
OOST- EN WEST-SOUBURG
Uitbreiding speelplaats. Van het be
stuur der Vereniging voor C.V.O. te O.-
en W.-Souburg is een verzoek binnen-
gekmen bij het gemeentebestuur voor
het beschikbaar stellen van gelden in
zake de lager nderwijswet voor de aan
koop van een perceel grond, benodigd
voor de uitbreiding van de speelplaats
der Julianaschool. De kosten worden
door b. en w. van Souburg geraamd op
zestienhonderd gulden en het college
stelt de raad voor, medewerking te ver
lenen.
Ï'F PHILIPSLAND
Raad. De raad der gemeente zal op
dinsdag 2 september a.s. om 7.30 uur in
openbare vergadering bijeenkomen. Op
de agenda komt o.m. voor: beëdiging
nieuw gekozen leden, verkiezing wet-
avond 30 december, de avond voor het
Oudejaar, streek de Pelikaan om onge
veer kwart over tien op het mistige
Schiphol neer. Spontaan zette men het
Wilhelmus in toen het toestel zijn lan-
lngsloop beëindigd had.
Ook hier hetzelfde beeld dus als in
Djakarta; toespraken, gejuich en ge
zang. Minister Kalff (van waterstaat)
maakte bekend, dat de Koningin de be
manning benoemd had tot ridders in de
orde van Oranje-Nassau. En ze hadden
deze beloning verdiend: heel de wereld
was er van overtuigd, dat Nederland
de eerste plaats innam ln de rij van
burgerluchtvaartnaties.
Maar de techniek schreed voort.
Grotere en snellere vliegtuigen
werden gebouwd, de reis naar In
dië werd korter en korter. We
werden van de eerste plaats ver
dreven door landen die grotere fa
brieken, meer kapitaal en meer ar
beidskrachten achter hun maat
schappijen konden zetten. Maar
nog altijd neemt Nederland een
zeer vooraanstaande plaats in en
dat is te danken aan de goodwill
die door vluchten zoals die van de
Pelikaan werd gekweekt.
Weer met frisse moed aan de slag gegaan, on
danks een aanmerking van mijn hospita. Zodra ze
me zag, bekeek ze me eens goed en zei toen op een
onnavolgbare misprijzende manier; „Dat een mens
in de vakantie een bietje bruun wordt, is daer an
toe, maar om d'r noe uut te zien as een neger, neee.
Het liekent wel of-ie op het land gewerkt heb." Dat
schijnt, indien dit waar was geweest, in strijd met
mijn schooljufferswaardigheid te zijn, althans vol
gens mijn hospita. Waarom is me niet duidelijk. Feit
is, dat mijn vriendin en ik, na grondige informatie,
naar een plekje zijn getrokken, waar alle dagen de
zon schijnt. En daar, in dat kostelijk oord eenmaal
aangekomen, hebben we het er van genomen. We
hebben slechts zulk een kleine omtrek verkend als
we wandelend konden afdoen, want daarover waren
we het volkomen eens, dat je in eigen land, indien
je dat lust, ook nog wel uren in een autobus kunt
zitten wiebelen, dus daarvoor hoef je niet naar het
buitenland te gaan.
REISERVARINGEN
Daar echter het zonnetje in
die verre verte de behaag
lijke temperatuur van een
stovend vuurtje had, ontdek
ten we alras, dat je dan veel
beter op het strand kunt lig
gen sudderen dan er ver op
uit te trekken en daarvan ben
ik zo lui geworden, dat het
me te veel moeite nog was
om aan de deugden en on
deugden van mijn school-
kroost te denken. Dat heeft
toch ook een groot voordeel,
want nu bezie ik mijn stel
weer als gloednieuw.
Na de begroeting met mijn
hospita, die twee héle dagen
op reis is geweest, met de
baas en mevrouw en de col
lega's onze vakantie-ervarin
gen uitgewisseld en we heb
ben op ons beurt de anderen
aangeraden het volgend jaar
naar óns éigen plekje te
gaan, want dat was nou net
wat je wensen kon, en ieder
beloofde de raad van de an
der ter harte te zullen ne
men.
Ja, en dan denk je aan het
werk te zullen gaan op de
eerste werkmorgen als de
baas het seizoen van stoere
arbeid met de bel inluidt.
Goed, het begin is zo als
het behoort te zijn en dank
zij mijn grondige voorberei
ding, juist na de vakantie,
lukt het me ze geheel mee te
krijgen als ik de Bijbelse ge
schiedenis vertel, maar daar
na, als de leesboekjes op tafel
komen, moeten we het er
eenvoudig van nemen, om
eens wat bij te praten. En
dan zitten we ongemerkt
weer volop in reiservaringen.
Ik ben bescheiden geweest en
heb enkel maar geluisterd, zo
nu en dan een waarderende
opmerking plaatsend. Er zou
ook geen kans zijn geweest
om ook mijn ervaringen eens
te luchten, want daarvoor was
geen tijd meer,
Afgedacht nog van de sto
ries over wat er in ons dorp
gebeurde ten tijde van mijn
afwezigheid. Daarover valt
ook héél wat te zeggen. Ja,
zo gaat het, als mijn toezicht
ontbreekt. Doch zand daar
over. De reiservaringen zijn
interessanter. Er zijn vele
daagjes bij opoe's, oma's,
ooms en tantes doorgebracht,
wat immer zeer differente
avonturen met zich mee
brengt.
Had u Jan moeten horen.
Die is in een grote stad ge
weest, waar zijn oom politie
agent is en zo is het gebeurd,
dat onze Jan als volkomen
onschuldig mens op een heu
selijk politiebureau heeft
rondgewandeld. Nou, geef
toe, dat overkomt niet ieder.
NAAR DE EXPO
En Saartje, dat kleine fijne
blonde hummeltje, vertelt,
dat zij met vader en moeder
met de auto naar de „Expoot"
(het is geen drukfout, maar
zo letterlijk uit Saartje's
mond gehoord), is geweest.
In grote en heel echte ver
bazing kijk ik naar de dreu
mes. Wat moet zó'n kind op
de Expo doen? vraag ik me
af. Met stralende oogjes krijg
ik het resumé van haar voor
naamste indruk en dat is dat
er zóóóóveel mensen waren,
wel HONDERD Dat ik hon
derd met hoofdletteas schrijf,
is om u te laten aanvoelen,
met welk een nadruk ons
Saartje dat getal uitspreekt.
Als je zoveel mensen ziet, is
je dag ook goed. Maar onze
Leo spant de kroon, want hij
beleefde een zeer unieke er
varing. Leo nu is geboren en
getogen op een grote hofstee
en de kleine kerel is boer in
hart en nieren. Hij leeft met
vader en met het werk mee,
dat het een lust is hem daar
over te horen. Benijdbaar is
zo'n joch. Maar in zijn va
kantie is hij echt wezen lo
geren bij een oom, die ook
op een hofstee woont. Meer
valt er voor onze Leo al niet
te verlangen, maar er was
toch een extraatje bij, waar
van hij ons haast juichend
deelgenoot maakt. Hij heeft
fijn met zijn neefje gespeeld
enhij heeft een nacht in
het hóói geslapen! Leo kijkt
naar alle kanten rond, of we
dat wel goed in ons opnemen.
Dat beleeft toch niet ieder
een. Het mocht van oom en
tante en samen met het neef
je heeft hij het gróte avon
tuur doorleefd. Bij hem thuis
is hij nog nooit op de ge
dachte gekomen om eens in
het hooi te slapen, maar dat
zou ook te gewoon zijn ge
weest!
IN HET HOOI
Het hooi op ooms boerderij
is tenslotte toch ander hooi
dan^thuis. Leo wil voor hon
derd procent genieten van de
triomf om een hele nacht,
niet op je bed maar in het
hooi te hebben geslapen,
daarom vraagt hij mij, of ik
wel eens een hele nacht in
het hooi heb geslapen. De
vraag wordt echter op zulk
een toon gesteld, dat er niet
anders dan èen ontkenning
op kan volgen, want dat zou
immers zijn glorie doen ver
minderen, daarom zeg ik ti
mide, dat ik dat nooit gedaan
heb, wat een lelijke jolckerd
van me is. En zo maak ik een
slecht begin. Vakantie schijnt
toch ook degenererend te
werken.
Maar Leo kijkt nog eens
triomferend naar alle kanten
en knikt een elk toe. Hij is
dan toch maar de grote man,
die dèt durfde. Ach, je moet
mannen wel wat toegeven.
Maar na deze éne jokkerd,
neem. ik me toch voor dit
niet meer te doen, want ik
voel me -niet
onder.
houders, benoeming leden adviescom
missie woonruimtewet.
RILLAND-BATE
Jongetje viel van kar. Een zoontje
van de landbouwer M. van Damme
kwam van een kar te vallen. Hij klaag
de over inwendige pijnen en werd naar
het Burger Gasthuis te Bergen op
Zoom ter behandeling overgebracht.
In de Walstraat te Vlissingen vloog
donderdagavond laat een bromfiets in
brand, hetgeen te wijten was aan een
defecte benzineleiding. Een surveillance
auto van de politie reed juist achter
deze brommer, en met behulp van de
snelblusser uit de politie-auto was het
brandje snel geblust.
Een huilend jongetje, 10 a 12 jaar oud,
werd donderdagavond door een mede
lijdende Vlissingse dame het politie
bureau binnengebracht. Zij trof dit jon
getje aan op de boulevard, ter hoogte
van het badstrand. Het ventje was af
komstig uit Roosendaal, en maakte deel
uit van een groep, die per bus een be
zoek aan Vlissingen bracht, doch zijn
bus was kwijtgeraakt. De politie nam de
jongen in de surveillance-wagen mee en
op de Nieuwendijk trof men „zijn" bus
aan. Zijn vermissing was in de bus even
min onopgemerkt gebleven zodat ver
schillende inzittenden de stad aan het
„uitkammen" waren. Met enige vertra
ging kon de terugreis worden aanvaard.
Het gemeentebestuur van Oost- en W.-
Souburg heeft door de N.V. P.Z.E.M, een
plan laten maken ter algehele verbete
ring der straatverlichting. In verband
met financiële problemen kan dit plan
slechts in gedeelten worden uitgevoerd.
De verlichting van de Kanaalstraat, de
hoofdstraat van Souburg, is thans up to
date, doch nu wensen b. en w. over te
gaan tot verbetering van de straatver
lichting in de Middelburgsestraat, het
Oranjeplein, de Paspoortstraat en de
Vlissingsestraat. De werkzaamheden aan
straatverbetering en verlichting kunnen
dan gelijktijdig worden uitgevoerd. B. en
w. verzoeken de raad een bedrag van
ƒ23.800,hiervoor te bestemmen.
Van de Vereniging ,Het Groene Kruis'
te Souburg is bij het college van b. en
w. een verzoek binnengekomen om de
rente en aflossing te willen garanderen
van een geldlening, maximum ƒ100.000
groot ten behoeve van de bouw van een
Groene Kruisgebouw aan de Van Ste-
veninckstraat.. Bij de Coöp. Boerenleen
bank kan een lening worden aangegaan
voor een dertigtal jaren. B. en w. van
Souburg verzoeken de raad gunstig te
besluiten.
Ingez. mededeling (adv.)
BOUW KLEUTERSCHOOL
TE HANSWEERT
Gistermorgen werd in het gemeente
huis te Kruiningen aanbesteed het bou
wen van een gemeenschappelijke open
bare en r.k. kleuterschool te Hansweert.
Architect: Centrale Dienst evelanden.
De inschrijvingen waren als volgt; Fa.
Verburg, Wolfaartsdijk ƒ126.500; J. van
Strien, Krabbendijke 126.400; C. van de
Velde, Biezelinge 126.000; J. van Koe-
veringe, Schore 123.580; J. A. Poleij,
Kruiningen 123.200; C. Priem, Lewedorp
122.446; Fa. WisseBosschaart, Wolfaarts
dijk 122.208; Gebr. Mollet, Hansweert
121.840; J. de Jonge, Biezelinge 121.800;
J. M. J. Schrijver, Goes 120.500; A. de
Bourgraaf, Wilhelminadorp 120.000; J.
van de Linde, Kloetinge 118.742; D. van
de Poel, Oudelande 118.444; W. J. van
de Weert, Goes 115.587; A. Blankenburgh,
Nieuwdorp 114.700; Fa. Raats, Wouw
109.880.
De raming bedroeg ƒ100.000.
De Amerikaanse commissie voor
atoomenergie heeft gisteren bekend
gemaakt dat men, alvorens de kern
proeven te staken, nog ongeveer tien
proefnemingen zal doen.
Tien proefnemingen in de woestijn van
Nevada met kernwapens van betrek
kelijk geringe kracht zullen worden
gehouden.
Verscheidene kernwapens zullen in
ondergrondse tunnels tot ontploffing
worden gebracht. De overige kernwa
pens, zullen hetzen vanaf torens, bet_
lekker daar zij onder aan ballonnen tot ontploffing
komen.