1 jProwntifrijpgw Excellent Vijfentwintig jaar geleden „Pelikaan" terug op Schiphol LET OPI ROMANCE KOMT BIJ U THUIS! Na geslaagde recordvlucht op Djakarta Leo sliep een nachtje in hef hooi De excellente half-zware shag van Douwe Egberts Maandag 1 september 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD in handige plastic tabakszak! Enthousiasme kende geen grenzen Maar de juffrouw jokte VLISSINGEN Bromfiets in brand Kind was ouders kwijt Meer licht in Souburg AANBESTEDINGEN PAGINA Ingezogen mededeling (Adv.) "li* "I ALS NU, IN 1958, een van die reusachtige lijntoestelien vanuit Londen of Amsterdam een vlucht maakt naar Djakarta zal niemand verbaasd staan over de technische prestaties die dan geleverd worden hoogstens over de moed om als westerling in het rumoerige Indone sië te landen. Maar velen zullen zich nog herinneren hoe vijf en twintig jaar geleden het enthousiasme geen grenzen kende toen de PH-AIP „Pelikaan" op Schiphol terugkeerde na een geslaagde record vlucht op Djakarta (dat toen nog Batavia heette). Iedereen sprak over die daad, die toentertijd geen twijfel liet bestaan over het antwoord op de vraag, welk land het belangrijkste op burgerluchtvaartgebied was.Nederland! IN 1933 HEERSTE tussen de verschillende luchtvaartmaat schappijen een heftige rivaliteit, die zich niet zozeer uitte in lagere prijzen en groter comfort, maar in het verrichten van daden die over al ter wereld besproken en ge roemd zouden worden. Toen dan ook de KLM plannen maakte om haar Indiëvluchten te versnellen nam de vliegtuigbouwer Slot het besluit met een van zijn eigen toe stellen een recordvlucht naar Java te ondernemen, om in geval van succes daarmee het postvervoer naar de gewesten in handen te krijgen. Daar natuurlijk de nationale luchtvaartmaatschappij dit ver voer niet wilde verliezen ontstond een strijd die zowel in binnen- als buitenland met grote aandacht werd gevolgd. De combinatie waartoe Slot behoor de, begon met een grote handicap: de constructeur had tot dan toe slechts kleine sportvliegtuigen ontwikkeld en beschikte niet over ervaring in de bouw van zulke grote machines als die welke voor zo'n afstandsvlucht nodig waren. Fokker daarentegen was in het bezit van een contract met Slots te genstander en kon voortbouwen op de resultaten die met de F Vin, F XXI en F XVin waren behaald. Toch kwam Slot met een voortreffelijke machine de Pander Postjager. Het (overigens vreedzame) gevecht om de heerschap pij in de lucht kon beginnen. Hoe spor tief deze strrjd werd gestreden moge blijken uit het feit, dat de K.L.M. één van haar beste piloten, de ervaren Geysendorffer, aan haar concurrent uitleende omdat deze laatste niet over in lange-afstandsvluchten gespeciali seerde vliegers beschikte. Belde partijen benutten de zomer van 1933 voor het maken van proefvluchten om te trachten de snelheid zo veel mogelijk op te voeren. De nieuwe Fok kermachine, de F XX „Zilvermeeuw", bleek met de drie Wright-motoren van 500 pk een kruissnelheid te kunnen be reiken van meer dan 250 km per uur in vergelijking met haar voorganger de F XVIII, een vooruitgang van ruim 60 kilometer. Het was een voor die tijd zeer modern toestel met een tntrek- baar landingsgestel. Maar evenals bij de Panderjager vormden de motoren een groot vraagteken. Ze waren van een nieuw type en noch Fokker, noch de Amerikaanse fabriek, die ze ontwik keld had, hadden enige ervaring in het gebruik opgedaan. De maatschappij van Slot kampte met dezelfde moeilijkheden: toen dan ook een week voor de datum waarop het vertrek van de Zilvermeeuw was vastgesteld de Pander Postjager ver. trok, was het eerste grote nieuws dat doorkwam slecht nieuws. Het vlieg tuig van Geysendorffer had wegens een ernstige motorstoring een noodlan ding moeten maken op een militair vliegveld bij Brindisi (Sicilië). Aanvan kelijk zag het er naar uit dat men voor de reparatie moest wachten tot de tech nici met reserveonderdelen uit Ameri ka zouden zijn gearriveerd, doch geluk kig kon na nadere beschouwing het toestel ter plaatse worden hersteld. De kans op een recordvlucht was echter verkeken de vertraging was te groot op de Zilvermeeuw die de eer van de KLM en Fokker zou moeten hoog hou den. In de vroege ochtend van maandag 18 december heerste een ongewone drukte in de wachtkamer en de stati onshal van Schiphol. Iedereen probeer de nog op het laatste moment de be manning van de in de hangar gereed staande F XX een goede reis toe te wensen. Onder de belangstellenden die het vertrek van de Zilvermeeuw wilden gadeslaan bevonden zich de toenmalige minister van binnenlandse zaken, mr. De Wilde, de directeur-generaal van de PTT, ir. M. H. Damme, de directeur van de Fokkerfabrieken, ir. Stephan en natuurlijk de directeur van de KLM, de heer A. Plesman. Als vertrekuur was opgegeven 03.00 A.T. en om kwart voor drie zette men de motorven van het toestel aan voor een laatste inspectie. Ogenschijnlijk leek alles in orde en de hoge gasten die het toestel nog eens van nabij wil den zien, begaven zich al naar de uit gang van de hangar, toen plotseling de middenmotor stopte. Het gelaat van Plesman betrok. Zou zijn illusie om in één lange vlucht de kerstpost naar In- dië en de nieuwjaarspost naar Neder land te brengen, letterlijk in rook op gaan? Dat nooit! Maar de verklaring van mecanicien Veenendaal was dui'""-, lijk genoeg: „Iets in de motor is I broken, ik denk niet dat we het direct kunnen repareren". Plesman schrok, maar gaf niet op als de Zilver meeuw niet kon vertrekken, dan zou een ander toestel gaan! Hij confereer de een ogenblik met de heer Aler (toentertijd nog vluchtleider) en het resultaat was dat om kwart voor vier de deuren aan de andere kant van ue hangar opengingen om de Fokker F XVIII „Pelikaan" naar buiten te laten rijden. Geen van de speciaal gebouwde vliegtuigen zou een recordvlucht ma ken, het noodlot had gewild dat een normaal lijntoestel, dat zijn sporen bij de KDM al verdiend had en een kruis snelheid bezat die beduidend lager lag dan die van haar opvolgers (of waren het voorgangers een poging moest ondernemen het prestige van Neder land als luchtvaartnatie te handhaven en te verbeteren. Niemand verwachtte enig resultaat van de onderneming, al was de Peli kaan de snelse F 18 die de KLM in dienst had. Maar de bemanning was vastbesloten het uiterste uit de kist te halen. Zij wist zich heen te zetten over de morele tegenslag die het uit vallen van de Zilvermeeuw voor haar betekende en op de vraag van Plesman of ze de reis met de Pelikaan wilden maken antwoordden ze simpel met een zwijgend veranderen van de letters in het logboek: PHAIZ werd PHAIP. Om half vijf vertrok het toestel van Schiphol met als gezagvoerder de er varen Smirnoff, een tot Nederlander genationaliseerde Rus, die al vloog sinds het begin van de eerste wereld oorlog. De andere bemanningsleden waren: P. Soer, tweede piloot: J. H. H. Grosfeld, boordwerktuigkundige en C. H. van Beukering, radio-telegrafist. Tot welk een voortreffelijke verrich tingen deze groep in staat was bleek de eerste twee dagen. Vrijwel zonder te rusten, slechts landend om benzine in te nemen, vlogen ze door naar Bushlr, een traject van meer dan 6000 kilome ter, De 4475 km van Rome naar Bus hlr hadden ze in 24 uur afgelegd! Een dergelijke prestatie was moge lijk doordat zich aan boord twee pilo- geweest. Aller ogen waren nu gerichtten bevonden, die afwisselend vlogen en rustten, langzamerhand werd net de buitenwereld duidelijk: niet de snel heid van het vliegtuig, maar het uit houdingsvermogen van de bemanning zou beslissen over de uitslag van de race tegen het uurwerk! Van alle kanten stroomden de brie ven en telegrammen het bureau van de KLM binnen. De telefoondraden ston den roodgloeiend van de vele verzoe ken om de nieuwe posities van de Pe likaan. En de directie kon goed nieuws gevenhet normale lijntoestel naar Indië, de Ijsvogel, was ingehaald (al bij Bushir) en met een driedubbele postlading de post van de Ijsvogel en de door dit toestel bij Brindisis op gehaalde postzakken van de Panderja ger werden in Jodphoer overgeladen stormde Smirnoff af op het einddoel Djakarta. Vrijdag, 22 december 1933. Zoals hun KLM-collega's in Holland hebben de telefonistes van het Indonesische pers bureau Aneta de afgelopen dag geen moment rust gehad. Nadat het na die fantastische vlucht naar Bushlr plot seling duidelijk was geworden, dat het Indië-record van de KLM-piloot Beek man gebroken kon worden, kwamen de aanvragen naar de vorderingen van de Pelikaan onophoudelijk binnen. En nu Aneta heeft kunnen doorgeven, dat de Pelikaan om ongeveer half vijf zal landen, haast zich een onafgebroken rij van auto's en fietsen naar Tjilili- tan, het vliegveld van Batavia. Sinds de eerste Indiëvlucht Is het niet meet voorgekomen, dat de massa begeesterd is met zulk een reusachtig enthousias- men. Speciale maatregelen zijn getrof fen om de belangstelling binnen be paalde grenzen te houden, maar toen om 16.23 (Java-tijd) de propellors van de Pelikaan hun laatste slag hadden gemaakt, stormden honderden geest driftige Javanen en Nederlanders door de politie-afzetting heen om de wak kere bemanning op waarlijk groot scheepse wijze te huldigen. Geen meter van de weg naar de stationshal hebben de mannen behoeven te lopen: nauwe lijks hadden ze zich vertoond of ze werden op de schouders genomen en in triomf naar de hal gedragen. Tenslotte konden ze daar door de politie ontzet worden en een ogenblik uitrusten. Die vrijdag was DE dag voor lucht- vaartllevend Nederland. Wat Smirnoff, Soer, Grosfeld en Beukering toen had den gepresteerd grenst aan het onge looflijke. Het oude 7-dagen-record van Beekman hadden ze maar liefst met drie dagen verbeterd. Ze waren op de lijn Amsterdam-Batavia zelfs ruim een dag sneller geweest dan de Engelsman Ulm, die het record op de lijn Londen- Soerabaja in handen had. Over het traject Londep-Alor Star (het laatste belangrijke vliegveld vóór Batavia of Soerabaja) had Ulm in oktober 1933 vijf dagen gedaan, waarmee hij het re cord van Klngsford Smith met 1 dag verbeterde: Smirnoff deed over het traject Amsterdam-Alor Star 4 dagen. Het was dus zonneklaar dat Smirnoff de snelse Indiëvlucht had gemaakt en daarmee een nieuw wereldrecord In Ne derlandse handen had gebracht. Het plan van Plesman was nog met helemaal volbracht; weliswaar was de kerstpost nog vijftig minuten sneller dan in het tijdschema voor de Zilver meeuw was gecalculeerd naar In dië gevlogen, nu moest echter ook nog de nieuwjaarspost vanuit Djakarta naar Amsterdam worden gebracht. In de nacht van 26 op 27 december vertrok de Pelikaan weer naar zijn thuishaven Schiphol. Ongeveer 3500 mensen sloegen het vertrek gade en op ieder vliegveld waar Smirnoff een tus senlanding maakte was de belangstel ling overweldigend. Op Medan waren 3000 mensen getuige van een radio-in terview, dat via de wereldomroep recht streeks naar Nederland werd uitgezon den. Via Rangoon, Allahabad en Ka- ratsji bereikte het toestel op 29 decem ber Cairo, waar het zwaarste deel van de reis begon. Aanvankelijk zag het er naar uit, dat het weer boven Europa goed zou blijven, doch reeds boven de Middellandse Zee kregen de vliegers te kampen met harde tegenwind. Het plan om zonder een tussenlanding in Athene meteen door naar Rome te vlie gen viel daardoor in duigen. Ook boven West-Europa bleven de weersomstandigheden ongunstig. Maar sterke tegenwinden en zware wolken velden konden het dappere vliegtuig niet meer tegenhouden en zaterdag- ARNEMUIDEN Raadsvergadering. De raad van Arne- muiden komt dinsdag 2 september bij een, 's morgens om tien uur. De agenda maakt o.m. melding van: beëdiging nieuw benoemde leden; benoeming wet houders; wijziging begroting 1957; ver koop grond; aangaan vaste geldlening. BORSSELE Reisje ouden van dagen. De ouden van dagen van Borssele maakten don derdag een reisje door België, waarbij zij o.a. Dendermonde, Gent en Eeklo aandeden. Het was een prachtige dag. OOMBURG Raad. De raad der gemeente zal op dinsdag 2 september 1958 des avonds om acht uur in het gemeentehuis bijeen komen. De agenda vermeldt o.a.: beëdi ging raadsleden; verkiezing wethouders; aangaan geldlening. ELLEWOUTSDIJK Raad. Op dinsdag 2 september 1958, 's morgens 9 uur zal in het gemeentehuis de raad vergaderen. De agenda vermeldt o.m.: beëdiging raadsleden; benoeming wethouders. NISSE Concert. Ter opluistering van de win kelweek te Nisse, die volgende week wordt gehouden zal de muziekvereniging „Ons Genoegen" op dinsdag 2 september een concert geven in de muziektent. OOST- EN WEST-SOUBURG Uitbreiding speelplaats. Van het be stuur der Vereniging voor C.V.O. te O.- en W.-Souburg is een verzoek binnen- gekmen bij het gemeentebestuur voor het beschikbaar stellen van gelden in zake de lager nderwijswet voor de aan koop van een perceel grond, benodigd voor de uitbreiding van de speelplaats der Julianaschool. De kosten worden door b. en w. van Souburg geraamd op zestienhonderd gulden en het college stelt de raad voor, medewerking te ver lenen. Ï'F PHILIPSLAND Raad. De raad der gemeente zal op dinsdag 2 september a.s. om 7.30 uur in openbare vergadering bijeenkomen. Op de agenda komt o.m. voor: beëdiging nieuw gekozen leden, verkiezing wet- avond 30 december, de avond voor het Oudejaar, streek de Pelikaan om onge veer kwart over tien op het mistige Schiphol neer. Spontaan zette men het Wilhelmus in toen het toestel zijn lan- lngsloop beëindigd had. Ook hier hetzelfde beeld dus als in Djakarta; toespraken, gejuich en ge zang. Minister Kalff (van waterstaat) maakte bekend, dat de Koningin de be manning benoemd had tot ridders in de orde van Oranje-Nassau. En ze hadden deze beloning verdiend: heel de wereld was er van overtuigd, dat Nederland de eerste plaats innam ln de rij van burgerluchtvaartnaties. Maar de techniek schreed voort. Grotere en snellere vliegtuigen werden gebouwd, de reis naar In dië werd korter en korter. We werden van de eerste plaats ver dreven door landen die grotere fa brieken, meer kapitaal en meer ar beidskrachten achter hun maat schappijen konden zetten. Maar nog altijd neemt Nederland een zeer vooraanstaande plaats in en dat is te danken aan de goodwill die door vluchten zoals die van de Pelikaan werd gekweekt. Weer met frisse moed aan de slag gegaan, on danks een aanmerking van mijn hospita. Zodra ze me zag, bekeek ze me eens goed en zei toen op een onnavolgbare misprijzende manier; „Dat een mens in de vakantie een bietje bruun wordt, is daer an toe, maar om d'r noe uut te zien as een neger, neee. Het liekent wel of-ie op het land gewerkt heb." Dat schijnt, indien dit waar was geweest, in strijd met mijn schooljufferswaardigheid te zijn, althans vol gens mijn hospita. Waarom is me niet duidelijk. Feit is, dat mijn vriendin en ik, na grondige informatie, naar een plekje zijn getrokken, waar alle dagen de zon schijnt. En daar, in dat kostelijk oord eenmaal aangekomen, hebben we het er van genomen. We hebben slechts zulk een kleine omtrek verkend als we wandelend konden afdoen, want daarover waren we het volkomen eens, dat je in eigen land, indien je dat lust, ook nog wel uren in een autobus kunt zitten wiebelen, dus daarvoor hoef je niet naar het buitenland te gaan. REISERVARINGEN Daar echter het zonnetje in die verre verte de behaag lijke temperatuur van een stovend vuurtje had, ontdek ten we alras, dat je dan veel beter op het strand kunt lig gen sudderen dan er ver op uit te trekken en daarvan ben ik zo lui geworden, dat het me te veel moeite nog was om aan de deugden en on deugden van mijn school- kroost te denken. Dat heeft toch ook een groot voordeel, want nu bezie ik mijn stel weer als gloednieuw. Na de begroeting met mijn hospita, die twee héle dagen op reis is geweest, met de baas en mevrouw en de col lega's onze vakantie-ervarin gen uitgewisseld en we heb ben op ons beurt de anderen aangeraden het volgend jaar naar óns éigen plekje te gaan, want dat was nou net wat je wensen kon, en ieder beloofde de raad van de an der ter harte te zullen ne men. Ja, en dan denk je aan het werk te zullen gaan op de eerste werkmorgen als de baas het seizoen van stoere arbeid met de bel inluidt. Goed, het begin is zo als het behoort te zijn en dank zij mijn grondige voorberei ding, juist na de vakantie, lukt het me ze geheel mee te krijgen als ik de Bijbelse ge schiedenis vertel, maar daar na, als de leesboekjes op tafel komen, moeten we het er eenvoudig van nemen, om eens wat bij te praten. En dan zitten we ongemerkt weer volop in reiservaringen. Ik ben bescheiden geweest en heb enkel maar geluisterd, zo nu en dan een waarderende opmerking plaatsend. Er zou ook geen kans zijn geweest om ook mijn ervaringen eens te luchten, want daarvoor was geen tijd meer, Afgedacht nog van de sto ries over wat er in ons dorp gebeurde ten tijde van mijn afwezigheid. Daarover valt ook héél wat te zeggen. Ja, zo gaat het, als mijn toezicht ontbreekt. Doch zand daar over. De reiservaringen zijn interessanter. Er zijn vele daagjes bij opoe's, oma's, ooms en tantes doorgebracht, wat immer zeer differente avonturen met zich mee brengt. Had u Jan moeten horen. Die is in een grote stad ge weest, waar zijn oom politie agent is en zo is het gebeurd, dat onze Jan als volkomen onschuldig mens op een heu selijk politiebureau heeft rondgewandeld. Nou, geef toe, dat overkomt niet ieder. NAAR DE EXPO En Saartje, dat kleine fijne blonde hummeltje, vertelt, dat zij met vader en moeder met de auto naar de „Expoot" (het is geen drukfout, maar zo letterlijk uit Saartje's mond gehoord), is geweest. In grote en heel echte ver bazing kijk ik naar de dreu mes. Wat moet zó'n kind op de Expo doen? vraag ik me af. Met stralende oogjes krijg ik het resumé van haar voor naamste indruk en dat is dat er zóóóóveel mensen waren, wel HONDERD Dat ik hon derd met hoofdletteas schrijf, is om u te laten aanvoelen, met welk een nadruk ons Saartje dat getal uitspreekt. Als je zoveel mensen ziet, is je dag ook goed. Maar onze Leo spant de kroon, want hij beleefde een zeer unieke er varing. Leo nu is geboren en getogen op een grote hofstee en de kleine kerel is boer in hart en nieren. Hij leeft met vader en met het werk mee, dat het een lust is hem daar over te horen. Benijdbaar is zo'n joch. Maar in zijn va kantie is hij echt wezen lo geren bij een oom, die ook op een hofstee woont. Meer valt er voor onze Leo al niet te verlangen, maar er was toch een extraatje bij, waar van hij ons haast juichend deelgenoot maakt. Hij heeft fijn met zijn neefje gespeeld enhij heeft een nacht in het hóói geslapen! Leo kijkt naar alle kanten rond, of we dat wel goed in ons opnemen. Dat beleeft toch niet ieder een. Het mocht van oom en tante en samen met het neef je heeft hij het gróte avon tuur doorleefd. Bij hem thuis is hij nog nooit op de ge dachte gekomen om eens in het hooi te slapen, maar dat zou ook te gewoon zijn ge weest! IN HET HOOI Het hooi op ooms boerderij is tenslotte toch ander hooi dan^thuis. Leo wil voor hon derd procent genieten van de triomf om een hele nacht, niet op je bed maar in het hooi te hebben geslapen, daarom vraagt hij mij, of ik wel eens een hele nacht in het hooi heb geslapen. De vraag wordt echter op zulk een toon gesteld, dat er niet anders dan èen ontkenning op kan volgen, want dat zou immers zijn glorie doen ver minderen, daarom zeg ik ti mide, dat ik dat nooit gedaan heb, wat een lelijke jolckerd van me is. En zo maak ik een slecht begin. Vakantie schijnt toch ook degenererend te werken. Maar Leo kijkt nog eens triomferend naar alle kanten en knikt een elk toe. Hij is dan toch maar de grote man, die dèt durfde. Ach, je moet mannen wel wat toegeven. Maar na deze éne jokkerd, neem. ik me toch voor dit niet meer te doen, want ik voel me -niet onder. houders, benoeming leden adviescom missie woonruimtewet. RILLAND-BATE Jongetje viel van kar. Een zoontje van de landbouwer M. van Damme kwam van een kar te vallen. Hij klaag de over inwendige pijnen en werd naar het Burger Gasthuis te Bergen op Zoom ter behandeling overgebracht. In de Walstraat te Vlissingen vloog donderdagavond laat een bromfiets in brand, hetgeen te wijten was aan een defecte benzineleiding. Een surveillance auto van de politie reed juist achter deze brommer, en met behulp van de snelblusser uit de politie-auto was het brandje snel geblust. Een huilend jongetje, 10 a 12 jaar oud, werd donderdagavond door een mede lijdende Vlissingse dame het politie bureau binnengebracht. Zij trof dit jon getje aan op de boulevard, ter hoogte van het badstrand. Het ventje was af komstig uit Roosendaal, en maakte deel uit van een groep, die per bus een be zoek aan Vlissingen bracht, doch zijn bus was kwijtgeraakt. De politie nam de jongen in de surveillance-wagen mee en op de Nieuwendijk trof men „zijn" bus aan. Zijn vermissing was in de bus even min onopgemerkt gebleven zodat ver schillende inzittenden de stad aan het „uitkammen" waren. Met enige vertra ging kon de terugreis worden aanvaard. Het gemeentebestuur van Oost- en W.- Souburg heeft door de N.V. P.Z.E.M, een plan laten maken ter algehele verbete ring der straatverlichting. In verband met financiële problemen kan dit plan slechts in gedeelten worden uitgevoerd. De verlichting van de Kanaalstraat, de hoofdstraat van Souburg, is thans up to date, doch nu wensen b. en w. over te gaan tot verbetering van de straatver lichting in de Middelburgsestraat, het Oranjeplein, de Paspoortstraat en de Vlissingsestraat. De werkzaamheden aan straatverbetering en verlichting kunnen dan gelijktijdig worden uitgevoerd. B. en w. verzoeken de raad een bedrag van ƒ23.800,hiervoor te bestemmen. Van de Vereniging ,Het Groene Kruis' te Souburg is bij het college van b. en w. een verzoek binnengekomen om de rente en aflossing te willen garanderen van een geldlening, maximum ƒ100.000 groot ten behoeve van de bouw van een Groene Kruisgebouw aan de Van Ste- veninckstraat.. Bij de Coöp. Boerenleen bank kan een lening worden aangegaan voor een dertigtal jaren. B. en w. van Souburg verzoeken de raad gunstig te besluiten. Ingez. mededeling (adv.) BOUW KLEUTERSCHOOL TE HANSWEERT Gistermorgen werd in het gemeente huis te Kruiningen aanbesteed het bou wen van een gemeenschappelijke open bare en r.k. kleuterschool te Hansweert. Architect: Centrale Dienst evelanden. De inschrijvingen waren als volgt; Fa. Verburg, Wolfaartsdijk ƒ126.500; J. van Strien, Krabbendijke 126.400; C. van de Velde, Biezelinge 126.000; J. van Koe- veringe, Schore 123.580; J. A. Poleij, Kruiningen 123.200; C. Priem, Lewedorp 122.446; Fa. WisseBosschaart, Wolfaarts dijk 122.208; Gebr. Mollet, Hansweert 121.840; J. de Jonge, Biezelinge 121.800; J. M. J. Schrijver, Goes 120.500; A. de Bourgraaf, Wilhelminadorp 120.000; J. van de Linde, Kloetinge 118.742; D. van de Poel, Oudelande 118.444; W. J. van de Weert, Goes 115.587; A. Blankenburgh, Nieuwdorp 114.700; Fa. Raats, Wouw 109.880. De raming bedroeg ƒ100.000. De Amerikaanse commissie voor atoomenergie heeft gisteren bekend gemaakt dat men, alvorens de kern proeven te staken, nog ongeveer tien proefnemingen zal doen. Tien proefnemingen in de woestijn van Nevada met kernwapens van betrek kelijk geringe kracht zullen worden gehouden. Verscheidene kernwapens zullen in ondergrondse tunnels tot ontploffing worden gebracht. De overige kernwa pens, zullen hetzen vanaf torens, bet_ lekker daar zij onder aan ballonnen tot ontploffing komen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 4