Onderzoek naar ramp „Hugo de Groot" vraagt veel tijd Openbare behandeling Grootste particuliere kantoorgebouw ter wereld komt in New York N.S. VERRICHTEN METINGEN OP 160 KM. SNELHEID UNIFORMITEIT Conferentie van kerkelijke vertegenwoordigers uit oost en westeuropese landen Leger van Indonesië wordt straks 8 miljoen man Biedt ander systeem van ophanging uitkomst? Materiaal wordt op Schiphol bestudeerd GRONINGSE AARDAPPELSCHIPPERS VAREN NIET VOOR MINDER GELD Afgedwongen Bouwkosten voor Grand Central City komen op 100 milj, dollar NEDERLANDSE PILOOT VERLIET STRAALJAGER Republiek „koopziek" van wapens Reacties van bovenleiding worden bekeken Meer slijtage MEINEED UIT MEDELIJDEN Gerechtelijk onderzoek Berkelse arts Lancering kunstmanen uit vliegtuigen? Vrijdag 22 augustus 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD PAGINA S Wie de gelegenheid had gedurende een wat langere tijd van nabij ken nis te nemen van het leven in de VerenigdeStaten van Amerika be hield wel als dominerende factor in dat veelszins dynamieke leven, de in druk van een alles beheersende uni formiteit, een uniformiteit die op de duur vermoeiend en geestdodend werkt. Straten en wegen volgens één sche ma, huizen volgens één type, en in die huizen meubelen waarin geen eigen stempel van wie dan ook te ontdekken viel, massa-productie uit geweldige fabrieken, een bankstel, een piano, waarop de noodzakelijke grote familieportretten, een „porch'" een soort waranda met de bjjbehoren de schommelstoel, een keuken-instal latie, met zo goed als geen variatie, En mensen in doe huizen wonende, met de „car" steeds voor de deur, om elk uur van de dag uit te kun nen vliegen, en om, wanneer ze thuis zijn en „compagny" hebben te praten over allemaal dezelfde onderwerpen laag bij de grond, oppervlakkig en inhoudloos, waarbij televisie-program ma's en de auto een voorname rol spelen. NATUURLIJK VALT HIER VEEL HISTORISCH TE VERKLAREN. Ame rika heeft zo goed als geen geschie denis, zeker niet wanneer we een vergelijking trekken met wat het oude Europa zoal achter de rug heeft. Het is een land van emigranten, die in de noodzaak verkeerden er zelf een nieuwe wereld op te bouwen, op zo goed als maagdelijke grond. Maar die uniformiteit maakt er het leven, zeker het culturele en geestelijke leven toch wel arm. En alle uitvin dingen van een moderne techniek brengen hierin geen verbetering, wer ken eerder nog grotere uniformiteit in de hand. WIJ KUNNEN HET DAAROM OOK GEEN VOORUITGANG noemen dat we in ons werelddeel hoe langer hoe meer onder de ban van dit Ameri kanisme zijn geraakt. Ook dit is een noodwendig gevolg van de onverbid delijke gang van de geschiedenis. De wereld splitst zich in twee helften, de éne die beheerst wordt door het Rus sisch- en Aziatisch communisme en de andere helft die moet gaan leven bij de gratie van de geweldige macht van Noord-Amerika. Er is geen derde mogelijkheid meer. Het oude Europa heeft zijn rol in de historie gespeeld en is na twee wereldoorlogen zijn hegemonie over de wereld voor goed verloren. Het kan nog slechts bestaan bij de gratie van Amerika en wan neer de nieuwe wereld op een kwade dag aan één of andere „ronde-tafel conferentie" het met Rusland eens zou worden over een verdeling van de wereld tussen Oost en West (wat voorlopig nog wel niet gebeuren zal!) dan zal Europa dit eenvoudig teslik- ken hebben en zich bij Rusland zien ingedeeld. Zo liggen vandaag de kaar ten op de tafel van de wereldpolitiek. EEN GEVOLG VAN DEZE DWANG POSITIE IS GEWORDEN, dat we ons, vooral na de tweede wereldoorlog, sterk zijn gaan oriënteren op Ame rika en het, wat ik zou willen noe men het „amerikanisme" over ons hebben gehaald. Dat komt vooral ook uit in de hang naar de uniformiteit die ook onder ons mode begint te worden. Bioscoop en televisie spelen hier al een grote rol. De Amerikaan se produktie hiervan is geweldig. En we spreken wel eens van goede en slechte films, waaronder dan verstaan wordt films, die zedelijk of in strijd met de goede zeden zijn, maar deze norm blijft toch maar aan de opper vlakte. Achter ieder geestesprodukt, en dat is de film toch ook tenslotte, staat een levens- en wereldbeschou wing, waarbij altijd het criterium blijft: is die beschouwing geworteld in de Schrift of komt zij op uit de mens? In het laatste geval kan zij op haar best humanistisch wezen en ook dat is al in strijd met de norm die Gods Woord ons schenkt Toch wordt Nederland en geheel West- Europa geconfronteerd met deze Ame rikaanse levensvisie, die in ieder geval allesbehalve christelijk genoemd kan worden. Het staat met de Amerikaan- Ook hier denkt de Amerikaan in een Ook hier denkt d'e Amerikaan in een uniform schema, zonder enige reke ning te houden met wat in de histo rie geworteld en gegrond is, en waar door het dan ook in zijn internatio naal beleid blunder op blunder slaat. EN ZO ENERZIJDS ONDER DE BAN VAN HET amerikanisme, dat zich leiden laat door slechts één filo sofie, die van het pragmatisme, (de leer die alles beheersen laat door deze vraag: geeft het direct werke lijk nut en voordeel) en anderzijds gedwongen door de gang der historie zelf (concreet nu: het Russische ge vaar) wordt ook West-Europa geroe pen tot een nieuwe wereldorde, die van de uniformiteit, omdat naar men meent, daarin slechts nog kracht kan liggen tot verdediging en zelfhand having. Het is daarom dat men is gaan spreken van de Europese inte griteit, de Europese eenwording, of zoals Thijs Booij het eens uitdrukte in een propaganda-artikel voor de Verenigde Staten van Europa: „Ne derlander is niet langer mijn achter naam. Het is mijn voornaam. Mijn nieuwe achternaam is: Europeaan". Het gaat dus naar een nieuwe orde van zaken, waarbij de uniformiteit ons nieuwe pakje zal gaan worden. INTUSSEN, WE MOETEN NOGAL EENS DENKEN aan dat woord, dat Dr. Kuyper aan het begin van deze eeuw al gesproken heeft: „Uniformi teit is de vloek van het moderne leven". We weten dat het over de gehele wereld straks naar die unifor miteit zal gaan. De mens wordt een nummer, zijn persoonlijkheid wordt geblust. De moderne levensvisie, de ontwikkeling van de moderne tech niek, alles dringt ons onverbiddelijk die richting uit. De levensangst, die de mensheid vandaag al in bezit ge nomen heeft, en zich uit in de filoso fie van het wrange existentialisme, zal groter en „dwingender worden, en geen andere keus meer laten dan on der het koepeldak van een grauwe uniformiteit en nog enige bescherming te zoeken. Maar daarmede zal de mens hoe langer hoe verder van het oorspron kelijke scheppingsplan, dat God met de mens had, komen af te staan. Hij zal een Zerrbild, een spotbeeld, een karikatuur worden van wat God met gende wereld. De heer A. W. Fournier, adjunct-inspecteur van de rijksluchtvaart dienst, die sinds mei 1956 speciaal belast is met het vooronderzoek bij luchtvaartongevallen en die in deze functie ook gegevens heeft ver zameld van de ongelukken met de „Neutron" bij Biak en de „Jan Huyghen van Linschoten" op het vliegveld van Cairo, heeft gister middag bij aankomst op Schiphol na zijn terugkeer uit Ierland, ver klaard dat elke conclusie omtrent de mogelijke oorzaak van de ramp met het K.L.M.-toestel Ph-Lkm, de super-constellation „Hugo de Groot", voorbarig moet worden genoemd. Z(jn taak in Ierland is geweest om gegeven te verzamelen en materiaal te vergaren met het doel thans in Ne derland een aanvang met het defini tieve onderzoek te maken. De heer Fournier heeft in Shannon en Galway en ook in Cork verscheidene instan ties, die op enigerlei wijze in contact hebben gestaan met de „Hugo de Groot" of na de ramp bij het reddings werk betrokken zijn geweest, gehoord. Voorts zijn wrakstukken naar Neder land gezonden, zoals vier reddings vlotten, een gedeelte van het neuswiel, stukken van de romppanelen, enkele stoelzittingen enz. die in de komende maanden door deskundigen zullen worden onderzocht. Logboek Het is thans zeker, dat het logboek van de „Hugo de Groot" door de Spaanse treiler „Perol" uit zee is op gevist. Het boek zal aan de Ierse auto riteiten in een der havens worden overhandigd. De mogelijkheid bestaat, dat door onderzeestromingen voorwerpen op het water komen drijven. In dit ver band is aan de Ierse vissersvaartuigen en aan de strandvonderij opdracht ge geven in de komende weken naar der gelijke voorwerpen uit te kijken. Op de vraag of de motoren van de „Hugo de Groot" nog naar boven zul len of kunnen worden gebracht, ant woordde de heer Fournier, dat hij daaromtrent inlichtingen heeft inge wonnen. Hij heeft gesproken met een ervaren zeekapitein die hem heeft meegedeeld, dat de oceaan ter plaatse meer dan 200 meter diep is. De zee kapitein had verklaard, dat men beter doet deze kust voor een dergelijk werk te mijden. Hulde De heer Fournier bracht hulde aan de luchtvaartautoriteiten, douane en politie in Ierland, die hem en de an dere deskundigen voortreffelijk heb ben bijgestaan bij de moeilijke arbeid. De Nederlandse autoriteiten waren in Shannon en Galway diep getroffen door het grote medeleven van de Ierse bevolking, tijdens en na de ramp be toond. Het onderzoek naar de oorzaak zal nog maanden vorderen. Het verzamel de materiaal zal op Schiphol worden geschift en bestudeerd. De raad voor de luchtvaart zal t. z. t. de zaak behan delen. Voortijdige bekendmaking van bepaalde details kan het onderzoek op het ogenblik schaden. De heer F. H. van Weydom Clater bos, inspecteur A van de Rijkslucht vaartdienst, die de heer Fournier en de heer G. van Messel, hoofd bureau veiligheid K. L. M., op de luchthaven Schiphol begroette, verklaarde nog, dat de kwestie van het telegram van Gander door de Ierse en Canadese au toriteiten nader zal worden onder zocht, waarna de Nederlandse instan ties op de hoogte van het gebeurde zullen worden gesteld. De heer Van Weydom Claterbos is belast met de coördinatie van het verdere onderzoek op Schiphol. ONLANGS ZIJN DE PLANNEN bekend gemaakt voor de bouw van een vijftig verdiepingen hoge wolkenkrabber achter de Grand Central Railroad Terminal, die een groter vloeroppervlak zal hebben dan een der reeds bestaande kantoorgebouwen. Dit zal namelijk bijna 280.000 vierkante meter bedragen en dus alleen ten achter staan bij het bekende Pentagon in Washington het Ministerie van Defensie en anderhalf maal zo groot zijn als het Empire State Building in New York van 102 verdiepingen, waar 25.000 mensen werken. De oppervlakte zal ook groter zijn dan het nieuwe gebouw van de Chase Manhattan Bank, dat thans in aanbouw is en 223.000 vierkante meter vloeroppervlak heeft. Aan het begin van de aardappelmeelcampagne in het Noorden is er een conflict ontstaan tussen de Vereniging van Werkgevers in het Aardappelmeel verwerkende en aanverwante Bedrijven en de noordelijke afdeling van de Algemene Schippersvereniging. van plan zijn de eisen van de aard appelschippers in te willigen. De schippers willen varen voor evenveel geld als verleden jaar, toen een ver hoging van zeven en een half procent werd ingevoerd. AFGEDWONGEN De werkgevers zijn de mening toe gedaan, dat deze zeven en een half procent werd afgedwongen omdat deze als eis vlak voor de aardappelcampag ne werd gesteld, zodat geen andere keus dan inwilliging overbleef. Het uitgangspunt van de werkgevers is nu dat eerst de zeven en een half procent verhoging van verleden jaar teniet moet worden gedaan, waarbij een spe ciale regeling voor de kleine schepen zal worden ingevoerd. Hierbij wordt door de werkgevers rekening gehou den met de omgeslagen conjunctuur. Bij de Schippersvereniging zijn ruim 680 vaartuigen betrokken waarop rond 1100 personen werken. Bij de Vereni ging van Werkgevers zijn alle achttien aardappelmeelfabrieken in het noor den aangesloten. Sinds enige tijd waren er onderhan delingen gaande over de vervoersperi- kelen, doch die zijn nu definitief af gebroken omdat de werkgevers niet DE WOLKENKRABBER, die van buiten met aluminium wordt be kleed, zal de naam Grand Central Ctiy krijgen; de bouw moet in 1961 voltooid zijn. Het- gebouw komt ge deeltelijk over de bestaande sporen en perrons van het „Grand Central" station en op het terrein van het spoorwegbureau van zes verdiepin gen dat gesloopt moet worden. Op de derde verdieping komen drie theaters en een tentoonstellingsruimte; op het dak van de zevende verdieping, waar het eerste terras aan de noordzijde wordt gevormd, een openluchtrestau rant en op vier lagen in het gebouw een parkeerruimte van 2000 auto's. De bouwkosten van Grand Central City zullen 100 miljoen dollar bedra gen; de bouwers hebben op het ter rein erfpacht verkregen voor 80 jaar met optie voor verlenging. Aan de spoorwegdirectie zal per jaar een vergoeding van meer dan een miljoen Vakantieganger verdronken De 44-jarige Amsterdammer D. van der Haak die bij de Oude Weteringbrug in de Ringvaart in de gemeente Haar lemmermeer op een woonschuit zijn va kantie doorbracht, is donderdagmiddag vermoedelijk gestruikeld en over boord geslagen. Omstanders hebben enige tijd gedoken en pas na een uur werd het stoffelijk overschot opgehaald. hem eens bedoeld heeft. Want niet de uniformiteit, de vloek niet slechts van het moderne leven, de vloek van alle leven, maar de in rijke volheid ont plooiende pluriformiteit waarin ieder mens iets eigens, een persoonlijkheid, waarlijk een mens is, was.de inzet van zijn schepping naar het beeld Gods. WE ZIEN IN DE ONTWIKKELING EN TEGELIJK verwording van het menselijk geslacht de schrikkelijke doorwerking van de zonde, waarbij uiteindelijk het leven geen smaak meer hebben zal, doch in dorheid en grauwheid, in angst en verwording zal ondergaan. De in veler ogen schoonschijnende leuze van een ster ke uniformiteit, is niet anders dan 'n fase in deze naar de ondergang nei- dollar moeten worden betaald voor het recht om over de sporen en sta tionsgebouwen heen te bouwen. Op het dak zal een landingsterrein voor helicopters worden aangelegd, zodra de huidige wetgeving zodanig is gewijzigd dat toestemming wordt verleend een helicopter aan te leggen op een gebouw in Manhattan. Met de inrichting van het gebouw op de begane grond wordt rekening gehouden met uitbreiding van de sta tionsemplacementen. Van de hal in het station zullen acht roltrappen naar de begane grond in het nieuwe gebouw leiden. De labby van Grand Central City zal ter hoogte komen van het viaduct dat het verkeer van Park Avenue rond het station leidt. De Europese afgevaardigden op de conferentie van het centrale comité van de Wereldraad van kerken, dat in Nyborg (Denemarken) bijeen is, heeft een voorstel aangenomen om in januari 1959 in Zurich een conferen tie van kerkelijke vertegenwoordigers uit Oost- en Westeuropese landen te houden. Het voorstel is afkomstig van de protestantse bisschop van Berlijn, dr. Otto Dibelius. Vertegenwoordigers van alle Orthodoxe, Anglicaanse en protestantse kerken in Europa, ook van die welke nog geen lid van de raad zijn, zullen aan de conferentie kunnen deelnemen. De conferentie is bedoeld ter ver sterking van de banden 'tussen de ker ken die gelegen zijn in de zones, waar in Europa nu verdeeld is en ter be De Nederlandse piloot van een „Sabre" straaljager Is donderdagavond aan zjjn valscherm in de zee nabij Calais neer- gekomen, nadat hij zijn toestel had ver laten. Om ongeveer kwart over acht 's avonds was het toestel, bestuurd door de 22-ja- rige ongehuwde reserve-sergeant W. H. M. Beland uit Duiven, van de vliegbasis Twenthe voor een nachtvlucht opgeste gen. Het radiokontakt met het vliegtuig, dat aanvankelijk zwak was, viel later ge heel weg. Vermoedelijk is de vlieger verdwaald en boven Frankrijk terecht gekomen. Omdat het toestel brandstofgebrek kreeg, heeft de vlieger het per schiet stoel verlaten. Vlieger en toestel kwa men in zee terecht. Sergeant Boland werd door uitgevaren reddingsboten spoedig op het droge ge haald. zijn aangesloten bij de algemene schip persvereniging gevestigd te Groningen, zijn van mening, dat er geen enkele aanleiding is om de verlaging in te voeren. De aardappelcampagne in Groningen en Drente staat voor de deur, want deze begint als regel in de eerste week van de maand september. De werk gevers hebben de onderhandelingen geheel afgebroken, omdat de schippers zo langzamerhand een onoverkome lijke positieönnemen", zo is van werk- De schippers daarentegen, die allen geverszijde medegedeeld. In Djakarta is vrijdag bekend ge maakt dat Indonesië kleine wapens en uitrusting beeft gekocht, op commerciële basis, van Rusland, Tsjechoslowakjje, Znid-Slavië, de Verenigde Staten, West- Duitsland, Egypte en India. Luitenant-kolonel Rudy Pirngadie, de woordvoerder van het Indonesisch leger, verbrak gisteren het verscheidene maan den geduurd hebbende officiële stilzwij gen over de Indonesische militaire aan kopen en plannen, en deelde mede, dat de enige Russische uitrusting, die werd gekocht, voertuigen van het „jeep-type" waren. „Wij hebben geen zware wapens ge kocht van de landen die ik heb opge noemd. Wij hebben voornamelijk kleine wapens en munitie gekregen, uitrusting voor de genie, optische goederen en voer tuigen", aldus de woordvoerder. Tevens onthulde overste Pirngadie, dat de Indonesische militaire leiders van plan zijn het permanente staande leger terug te brengen van 200.000 tot 80.000 man. Het tijdstip voor deze besnoeiing zal waarschijnlijk zo worden gekozen dat het samenvalt met de wet inzake de dienst plicht, die reeds door het parlement is aangenomen en meer Indonesiërs onder de wapenen zal brengen dan ooit te vo ren, ongeveer 8 miljoen man. Pirngadie zeide, dat de besnoeiing zal worden verkregen door het elimineren van mannen die ouder zijn dan om streeks 35 jaar. De uit het buitenland ontvangen nieu we moderne wapens zijn bestemd voor de opleiding van nieuwe dienstplichtigen. De woordvoerder gaf te kennen, dat eerst 2 miljoen man zullen worden opge leid, die dan bij de reserves zullen wor den geplaatst. Het plan zal het leger meer mobiel maken, aldus Pirngadie. De voornaamste taak van het permanente staande leger zou zijn de bestrijding van de Darul Is- lam-benden en andere binnenlandse or deverstoringen, aldus de woordvoerder tot besluit. UIT DE VOORLOPIGE RESULTATEN van de metingen, die de Nederlandse Spoorwegen verrichten op het baanvak Eindhoven-Venlo, waarbij de reacties van de elektrische bovenleiding worden geregis treerd bij een treinsnelheid van 160 km per uur, is komen vast te staan, dat de bewegingen van de leidingen aanzienlijk hoger zijn dan bij snelheden van 120 kilometer, die men thans in Nederland rijdt. Zoals gemeld, wordt door het research instituut van de Internationale Spoorwegorganisatie de laatste jaren onderzoekingen ingesteld naar het gedrag van de stroomafnemers van de elektrische treinen en de elektrische bovenleidingen bij een treinsnelheid van 160 kilometer per uur. Zo werden in Italië, Frankrijk en België reeds proeven gedaan, waarbij speciaal het gedrag van de stroomafnemers werd bestudeerd. hangen potentiemeter passeert. Deze potentiemeter geeft een impuls op de meetapparatuur langs de baan, waar op de bewegingen van de bovenlei dingen kunnen worden afgelezen. FOTO-ELEKTRISCHE CEL Onder het treinstel is een schijn werper aangebracht, die een licht bundel op een tussen de rails liggen de reflector projecteert. Door het terugkaatsen van deze luchtbundel wordt een foto-elektrische cel in de trein in werking gesteld, waardoor men in de trein onder meer nauw keurige snelheidsmetingen kan doen. In het treinstel zelf, het modernste dat de N.S. bezitten, is een uitgebrei de instrumentenbatterij opgesteld, die Nu is men dus ook in Nederland begonnen met metingen van de bovenleidingen. Hiertoe werden drie soorten bovenleidingen aangebracht: de leidingen die in Nederland gang baar zijn en leidingen, die in Frank rijk, Duitsland en Oostenrijk worden gebruikt. Aan de proefnemingen is 'n langdurige voorbereiding voorafgegaan. Zo zijn langs het traject drie meet posten ingericht, die nauwkeurig de bewegingen van de bovenleidingen registreren. Aan de rails zijn pedalen bevestigd, die het moment aangeven, waarop de stroomafnemer van de v. S. trein een in de portaalkranen opge- deels beschikbaar werd gesteld door de technische hogeschool te Delft. Van de trein uit kan men zich, via een mobilofoonverbinding met de meetposten, op de hoogte stellen van de eerste resultaten van de metingen. De proefnemingen, die medio septem ber zullen aflopen, moeten uitwijzen of het noodzakelijk is, bij een snel heid van 160 km. per uur nieuwe bovenleidingen of nieuwe stroomafne mers aan te brengen. In Frankrijk, zo vernemen wij, Is reeds op het baanvak ParijsLyon gebleken, dat ernstige slijtage op treedt bij de stroomafnemers wanneer men met 160 km. per uur rijdt. Ove rigens achten N.S. het niet uitgeslo ten, dat met het huidige materiaal toch wel deze snelheid gereden kan worden, mits er een ander systeem van ophanging der bovenleiding wordt toegepast. Een uiteindelijk oor deel kan eerst worden gevormd, na dat alle gegevens die thans verzameld worden in een statistiek zijn verwerkt. GEEL GESCHILDERD De trein, waarmee op het ogenblik de proefnemingen worden gedaan, is uit veiligheidsoverwegingen van vo ren en achteren geel geschilderd en is dus voor de veiligheidsmannen van de N.S. die de onbewaakte spoorweg overgangen bewaken, op grote afstand duidelijk zichtbaar. De 160 km. snel heid wordt niet op het gehele traject EindhovenVenlo gereden, want bij Horst-Sevenum ligt een niet ongevaar lijke bocht in het baanvak. Hier wordt met een snelheid van 90 km. gereden, terwijl nabij Deurne de normale snel heid van 120 kilometer per uur wordt aangehouden. spreking van de verantwoordelijkhe den waarvoor die kerken als gevolg daarvan staan,', zo verklaarde dr. Di belius in zijn voorstel. Het voornaam ste thema van de conferentie zal de secularisatie zijn. De Tsjechoslo waakse prof. Josef Hromavta verklaarde, dat de kerken in Oost-Europa 'hun best doen om hun zending in een nieuwe historische structuur te vervullen. Wij willen die structuur niet ondermijnen', zei hjj, 'sommigen zeggen dat wij defaitisten zjjn, doch dat is niet waar. Wij willen door onze inspanningen bewijzen, dat de toekomst niet alleen maar van de communisten afhangt. De 29-jarige stoker W. K. uit Hil versum had in juni j.l. voor het kan tongerecht aldaar 'uit medelijden' met de verdachte een meineed afgelegd. Hij verklaarde gistermorgen voor de rechtbank te Amsterdam dat hij „de arme man de verdachte die voor een verkeerdëlict terecht stond een boete wilde besparen en hem helpen". Daarom had hij ter zitting van het kantongerecht over zijn indertijd bij de politie afgelegde en in een proces verbaal opgenomen verklaring gezegd, „ik heb deze niet afgelegd". Ondanks dat de kantonrechter hem toen had ge waarschuwd en er van zijn mededeling een verklaring werd opgemaakt, dorst hij uit schaamte er niet meer op terug te komen. De stoker heeft een blanco strafregister. „Een ernstig feit, dat alleen gestraft kan worden met een onvoorwaarde lijke straf", aldus de officier van justi tie, die drie maanden gevangenisstraf eiste. Uitspraak 5 september. De officier van justitie te Leeuwar den, mr. M. H. Gelinck, heeft een ge rechtelijk vooronderzoek gevraagd te gen de wegens moord op zijn echtge note tot levenslang veroordeelde arts O., uit Berkel. De gedetineerde O. wordt er thans van verdacht in de nacht van 4 op 5 februari j.l. zijn me degedetineerde, de 34-jarige L. uit Gouda, door vergiftiging met cyaan kali om het leven te hebben gebracht. Het dossier, dat op de zaak betrek king heeft, is intussen aan de rechter commissaris ter hand gesteld, aldus de verklaring van mr. Gelinck. Het on derzoek in deze affaire heeft de laatste maanden nog steeds doorgang gevon den. Zo is zeer onlangs nog gebleken, dat de briefjes, die kort na de ontdek king van de vergiftigde L. in de straf gevangenis werden gevonden, inder daad door L. zelf zijn geschreven. Een chemisch onderzoek in het gerechtelijk laboratorium te 's-Gravenhage wees uit, dat de enveloppen, waarin deze epistels waren verzonden, niet door L. zijn dichtgeplakt, maar mogelijk door O. Knoopt Bonn betrekkingen aan met communistische landen? Een woordvoerder van het West- Duitse ministerie van buitenlandse za ken heeft meegedeeld, dat het kabinet zich spoedig zal beraden over het aan knopen van diplomatieke betrekkin gen met de communistische landen. Op het ogenblik is de Sowjet-Unie het enige communistische land waarmee de bondsrepubliek diplomatieke be trekkingen onderhoudt. De beide op positie partijen, sociaal-democraten en vrij democraten zouden gaarne zien dat er met enkele Oosteuropese lan den, vooral met Polen, betrekkingen worden gevestigd. Volgens de „Los Angeles Times" heeft de Amerikaanse marine ver scheidene keren gepoogd een kunst matige aardsatelliet te lanceren vanuit „Furry"-straaljagers, die op 15.000 me ter boven de grote oceaan vlogen, waarbij twee keer bijna succes zou zijn geboekt. Het blad voegt hier echter aan toe, dat ambtenaren van het ministerie van landsverdediging de juistheid van dit bericht hebben ontkend. Het gezaghebbend Amerikaans tijd schrift voor de luchtvaart „Aviation Week" heeft een vrijwel gelijkluidend bericht als de „Los Angeles Times" ge publiceerd. DE INDONESISCHE regering heeft donderdag bekend gemaakt, dat in Noord-Celebes drie bataljons van de opstandelingen naar de regeringstroe pen zijn overgelopen. De Franse vice-consul in Parijs, Jean Gaspard, is in <fe nacht van don derdag op vrijdag ernstig gewond door een terroristische aanslag. Hij werd beschoten, toen hij, per auto, van een vliegveld in de omgeving van Beiroet naar zijn woning terugkeerde. 9 In Yemen, nabij Hodeida, heeft men op ongeveer 8 kilometer van de Rode Zee oliereserves aangetroffen. De re gering van Yemen heefs deskundigen naar dit gebied gezonden om een nader onderzoek in te stellen. WEMELDINGE Geslaafd. Te Amsterdam slaagde voor het „R.E.M.E.E."-examen (vakbekwaam heid Rijwiel- en Reparatiebedrijf) de heer P. Schouwenaar,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 3