Onderzoek naar ramp „Hugo
de Groot" vraagt veel tijd
Openbare behandeling
Grootste particuliere
kantoorgebouw ter
wereld komt in New York
N.S. VERRICHTEN METINGEN
OP 160 KM. SNELHEID
UNIFORMITEIT
Conferentie van kerkelijke
vertegenwoordigers uit oost
en westeuropese landen
Leger van Indonesië wordt
straks 8 miljoen man
Biedt ander systeem van
ophanging uitkomst?
Materiaal wordt op
Schiphol bestudeerd
GRONINGSE AARDAPPELSCHIPPERS
VAREN NIET VOOR MINDER GELD
Afgedwongen
Bouwkosten voor Grand
Central City komen
op 100 milj, dollar
NEDERLANDSE
PILOOT VERLIET
STRAALJAGER
Republiek „koopziek"
van wapens
Reacties van bovenleiding worden bekeken
Meer slijtage
MEINEED UIT
MEDELIJDEN
Gerechtelijk onderzoek
Berkelse arts
Lancering kunstmanen
uit vliegtuigen?
Vrijdag 22 augustus 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
PAGINA S
Wie de gelegenheid had gedurende
een wat langere tijd van nabij ken
nis te nemen van het leven in de
VerenigdeStaten van Amerika be
hield wel als dominerende factor in
dat veelszins dynamieke leven, de in
druk van een alles beheersende uni
formiteit, een uniformiteit die op de
duur vermoeiend en geestdodend
werkt.
Straten en wegen volgens één sche
ma, huizen volgens één type, en in
die huizen meubelen waarin geen
eigen stempel van wie dan ook te
ontdekken viel, massa-productie uit
geweldige fabrieken, een bankstel,
een piano, waarop de noodzakelijke
grote familieportretten, een „porch'"
een soort waranda met de bjjbehoren
de schommelstoel, een keuken-instal
latie, met zo goed als geen variatie,
En mensen in doe huizen wonende,
met de „car" steeds voor de deur,
om elk uur van de dag uit te kun
nen vliegen, en om, wanneer ze thuis
zijn en „compagny" hebben te praten
over allemaal dezelfde onderwerpen
laag bij de grond, oppervlakkig en
inhoudloos, waarbij televisie-program
ma's en de auto een voorname rol
spelen.
NATUURLIJK VALT HIER VEEL
HISTORISCH TE VERKLAREN. Ame
rika heeft zo goed als geen geschie
denis, zeker niet wanneer we een
vergelijking trekken met wat het oude
Europa zoal achter de rug heeft. Het
is een land van emigranten, die in
de noodzaak verkeerden er zelf een
nieuwe wereld op te bouwen, op zo
goed als maagdelijke grond. Maar
die uniformiteit maakt er het leven,
zeker het culturele en geestelijke
leven toch wel arm. En alle uitvin
dingen van een moderne techniek
brengen hierin geen verbetering, wer
ken eerder nog grotere uniformiteit
in de hand.
WIJ KUNNEN HET DAAROM OOK
GEEN VOORUITGANG noemen dat
we in ons werelddeel hoe langer hoe
meer onder de ban van dit Ameri
kanisme zijn geraakt. Ook dit is een
noodwendig gevolg van de onverbid
delijke gang van de geschiedenis. De
wereld splitst zich in twee helften, de
éne die beheerst wordt door het Rus
sisch- en Aziatisch communisme en
de andere helft die moet gaan leven
bij de gratie van de geweldige macht
van Noord-Amerika. Er is geen derde
mogelijkheid meer. Het oude Europa
heeft zijn rol in de historie gespeeld
en is na twee wereldoorlogen zijn
hegemonie over de wereld voor goed
verloren. Het kan nog slechts bestaan
bij de gratie van Amerika en wan
neer de nieuwe wereld op een kwade
dag aan één of andere „ronde-tafel
conferentie" het met Rusland eens
zou worden over een verdeling van
de wereld tussen Oost en West (wat
voorlopig nog wel niet gebeuren zal!)
dan zal Europa dit eenvoudig teslik-
ken hebben en zich bij Rusland zien
ingedeeld. Zo liggen vandaag de kaar
ten op de tafel van de wereldpolitiek.
EEN GEVOLG VAN DEZE DWANG
POSITIE IS GEWORDEN, dat we
ons, vooral na de tweede wereldoorlog,
sterk zijn gaan oriënteren op Ame
rika en het, wat ik zou willen noe
men het „amerikanisme" over ons
hebben gehaald. Dat komt vooral ook
uit in de hang naar de uniformiteit
die ook onder ons mode begint te
worden. Bioscoop en televisie spelen
hier al een grote rol. De Amerikaan
se produktie hiervan is geweldig. En
we spreken wel eens van goede en
slechte films, waaronder dan verstaan
wordt films, die zedelijk of in strijd
met de goede zeden zijn, maar deze
norm blijft toch maar aan de opper
vlakte. Achter ieder geestesprodukt,
en dat is de film toch ook tenslotte,
staat een levens- en wereldbeschou
wing, waarbij altijd het criterium
blijft: is die beschouwing geworteld
in de Schrift of komt zij op uit de
mens? In het laatste geval kan zij
op haar best humanistisch wezen en
ook dat is al in strijd met de norm
die Gods Woord ons schenkt Toch
wordt Nederland en geheel West-
Europa geconfronteerd met deze Ame
rikaanse levensvisie, die in ieder geval
allesbehalve christelijk genoemd kan
worden. Het staat met de Amerikaan-
Ook hier denkt de Amerikaan in een
Ook hier denkt d'e Amerikaan in een
uniform schema, zonder enige reke
ning te houden met wat in de histo
rie geworteld en gegrond is, en waar
door het dan ook in zijn internatio
naal beleid blunder op blunder slaat.
EN ZO ENERZIJDS ONDER DE
BAN VAN HET amerikanisme, dat
zich leiden laat door slechts één filo
sofie, die van het pragmatisme, (de
leer die alles beheersen laat door
deze vraag: geeft het direct werke
lijk nut en voordeel) en anderzijds
gedwongen door de gang der historie
zelf (concreet nu: het Russische ge
vaar) wordt ook West-Europa geroe
pen tot een nieuwe wereldorde, die
van de uniformiteit, omdat naar men
meent, daarin slechts nog kracht kan
liggen tot verdediging en zelfhand
having. Het is daarom dat men is
gaan spreken van de Europese inte
griteit, de Europese eenwording, of
zoals Thijs Booij het eens uitdrukte
in een propaganda-artikel voor de
Verenigde Staten van Europa: „Ne
derlander is niet langer mijn achter
naam. Het is mijn voornaam. Mijn
nieuwe achternaam is: Europeaan".
Het gaat dus naar een nieuwe orde
van zaken, waarbij de uniformiteit
ons nieuwe pakje zal gaan worden.
INTUSSEN, WE MOETEN NOGAL
EENS DENKEN aan dat woord, dat
Dr. Kuyper aan het begin van deze
eeuw al gesproken heeft: „Uniformi
teit is de vloek van het moderne
leven". We weten dat het over de
gehele wereld straks naar die unifor
miteit zal gaan. De mens wordt een
nummer, zijn persoonlijkheid wordt
geblust. De moderne levensvisie, de
ontwikkeling van de moderne tech
niek, alles dringt ons onverbiddelijk
die richting uit. De levensangst, die
de mensheid vandaag al in bezit ge
nomen heeft, en zich uit in de filoso
fie van het wrange existentialisme,
zal groter en „dwingender worden, en
geen andere keus meer laten dan on
der het koepeldak van een grauwe
uniformiteit en nog enige bescherming
te zoeken.
Maar daarmede zal de mens hoe
langer hoe verder van het oorspron
kelijke scheppingsplan, dat God met
de mens had, komen af te staan. Hij
zal een Zerrbild, een spotbeeld, een
karikatuur worden van wat God met gende wereld.
De heer A. W. Fournier, adjunct-inspecteur van de rijksluchtvaart
dienst, die sinds mei 1956 speciaal belast is met het vooronderzoek bij
luchtvaartongevallen en die in deze functie ook gegevens heeft ver
zameld van de ongelukken met de „Neutron" bij Biak en de „Jan
Huyghen van Linschoten" op het vliegveld van Cairo, heeft gister
middag bij aankomst op Schiphol na zijn terugkeer uit Ierland, ver
klaard dat elke conclusie omtrent de mogelijke oorzaak van de ramp
met het K.L.M.-toestel Ph-Lkm, de super-constellation „Hugo de
Groot", voorbarig moet worden genoemd.
Z(jn taak in Ierland is geweest om
gegeven te verzamelen en materiaal
te vergaren met het doel thans in Ne
derland een aanvang met het defini
tieve onderzoek te maken. De heer
Fournier heeft in Shannon en Galway
en ook in Cork verscheidene instan
ties, die op enigerlei wijze in contact
hebben gestaan met de „Hugo de
Groot" of na de ramp bij het reddings
werk betrokken zijn geweest, gehoord.
Voorts zijn wrakstukken naar Neder
land gezonden, zoals vier reddings
vlotten, een gedeelte van het neuswiel,
stukken van de romppanelen, enkele
stoelzittingen enz. die in de komende
maanden door deskundigen zullen
worden onderzocht.
Logboek
Het is thans zeker, dat het logboek
van de „Hugo de Groot" door de
Spaanse treiler „Perol" uit zee is op
gevist. Het boek zal aan de Ierse auto
riteiten in een der havens worden
overhandigd.
De mogelijkheid bestaat, dat door
onderzeestromingen voorwerpen op
het water komen drijven. In dit ver
band is aan de Ierse vissersvaartuigen
en aan de strandvonderij opdracht ge
geven in de komende weken naar der
gelijke voorwerpen uit te kijken.
Op de vraag of de motoren van de
„Hugo de Groot" nog naar boven zul
len of kunnen worden gebracht, ant
woordde de heer Fournier, dat hij
daaromtrent inlichtingen heeft inge
wonnen. Hij heeft gesproken met een
ervaren zeekapitein die hem heeft
meegedeeld, dat de oceaan ter plaatse
meer dan 200 meter diep is. De zee
kapitein had verklaard, dat men beter
doet deze kust voor een dergelijk werk
te mijden.
Hulde
De heer Fournier bracht hulde aan
de luchtvaartautoriteiten, douane en
politie in Ierland, die hem en de an
dere deskundigen voortreffelijk heb
ben bijgestaan bij de moeilijke arbeid.
De Nederlandse autoriteiten waren in
Shannon en Galway diep getroffen
door het grote medeleven van de Ierse
bevolking, tijdens en na de ramp be
toond.
Het onderzoek naar de oorzaak zal
nog maanden vorderen. Het verzamel
de materiaal zal op Schiphol worden
geschift en bestudeerd. De raad voor
de luchtvaart zal t. z. t. de zaak behan
delen. Voortijdige bekendmaking van
bepaalde details kan het onderzoek op
het ogenblik schaden.
De heer F. H. van Weydom Clater
bos, inspecteur A van de Rijkslucht
vaartdienst, die de heer Fournier en
de heer G. van Messel, hoofd bureau
veiligheid K. L. M., op de luchthaven
Schiphol begroette, verklaarde nog, dat
de kwestie van het telegram van
Gander door de Ierse en Canadese au
toriteiten nader zal worden onder
zocht, waarna de Nederlandse instan
ties op de hoogte van het gebeurde
zullen worden gesteld. De heer Van
Weydom Claterbos is belast met de
coördinatie van het verdere onderzoek
op Schiphol.
ONLANGS ZIJN DE PLANNEN bekend gemaakt voor de bouw
van een vijftig verdiepingen hoge wolkenkrabber achter de Grand
Central Railroad Terminal, die een groter vloeroppervlak zal hebben
dan een der reeds bestaande kantoorgebouwen. Dit zal namelijk bijna
280.000 vierkante meter bedragen en dus alleen ten achter staan bij
het bekende Pentagon in Washington het Ministerie van Defensie
en anderhalf maal zo groot zijn als het Empire State Building in
New York van 102 verdiepingen, waar 25.000 mensen werken. De
oppervlakte zal ook groter zijn dan het nieuwe gebouw van de Chase
Manhattan Bank, dat thans in aanbouw is en 223.000 vierkante meter
vloeroppervlak heeft.
Aan het begin van de aardappelmeelcampagne in het Noorden is er een
conflict ontstaan tussen de Vereniging van Werkgevers in het Aardappelmeel
verwerkende en aanverwante Bedrijven en de noordelijke afdeling van de
Algemene Schippersvereniging.
van plan zijn de eisen van de aard
appelschippers in te willigen. De
schippers willen varen voor evenveel
geld als verleden jaar, toen een ver
hoging van zeven en een half procent
werd ingevoerd.
AFGEDWONGEN
De werkgevers zijn de mening toe
gedaan, dat deze zeven en een half
procent werd afgedwongen omdat deze
als eis vlak voor de aardappelcampag
ne werd gesteld, zodat geen andere
keus dan inwilliging overbleef. Het
uitgangspunt van de werkgevers is nu
dat eerst de zeven en een half procent
verhoging van verleden jaar teniet
moet worden gedaan, waarbij een spe
ciale regeling voor de kleine schepen
zal worden ingevoerd. Hierbij wordt
door de werkgevers rekening gehou
den met de omgeslagen conjunctuur.
Bij de Schippersvereniging zijn ruim
680 vaartuigen betrokken waarop rond
1100 personen werken. Bij de Vereni
ging van Werkgevers zijn alle achttien
aardappelmeelfabrieken in het noor
den aangesloten.
Sinds enige tijd waren er onderhan
delingen gaande over de vervoersperi-
kelen, doch die zijn nu definitief af
gebroken omdat de werkgevers niet
DE WOLKENKRABBER, die van
buiten met aluminium wordt be
kleed, zal de naam Grand Central
Ctiy krijgen; de bouw moet in 1961
voltooid zijn. Het- gebouw komt ge
deeltelijk over de bestaande sporen
en perrons van het „Grand Central"
station en op het terrein van het
spoorwegbureau van zes verdiepin
gen dat gesloopt moet worden. Op de
derde verdieping komen drie theaters
en een tentoonstellingsruimte; op het
dak van de zevende verdieping, waar
het eerste terras aan de noordzijde
wordt gevormd, een openluchtrestau
rant en op vier lagen in het gebouw
een parkeerruimte van 2000 auto's.
De bouwkosten van Grand Central
City zullen 100 miljoen dollar bedra
gen; de bouwers hebben op het ter
rein erfpacht verkregen voor 80 jaar
met optie voor verlenging. Aan de
spoorwegdirectie zal per jaar een
vergoeding van meer dan een miljoen
Vakantieganger
verdronken
De 44-jarige Amsterdammer D. van
der Haak die bij de Oude Weteringbrug
in de Ringvaart in de gemeente Haar
lemmermeer op een woonschuit zijn va
kantie doorbracht, is donderdagmiddag
vermoedelijk gestruikeld en over boord
geslagen. Omstanders hebben enige tijd
gedoken en pas na een uur werd het
stoffelijk overschot opgehaald.
hem eens bedoeld heeft. Want niet de
uniformiteit, de vloek niet slechts van
het moderne leven, de vloek van alle
leven, maar de in rijke volheid ont
plooiende pluriformiteit waarin ieder
mens iets eigens, een persoonlijkheid,
waarlijk een mens is, was.de inzet
van zijn schepping naar het beeld
Gods.
WE ZIEN IN DE ONTWIKKELING
EN TEGELIJK verwording van het
menselijk geslacht de schrikkelijke
doorwerking van de zonde, waarbij
uiteindelijk het leven geen smaak
meer hebben zal, doch in dorheid en
grauwheid, in angst en verwording
zal ondergaan. De in veler ogen
schoonschijnende leuze van een ster
ke uniformiteit, is niet anders dan 'n
fase in deze naar de ondergang nei-
dollar moeten worden betaald voor
het recht om over de sporen en sta
tionsgebouwen heen te bouwen.
Op het dak zal een landingsterrein
voor helicopters worden aangelegd,
zodra de huidige wetgeving zodanig
is gewijzigd dat toestemming wordt
verleend een helicopter aan te leggen
op een gebouw in Manhattan.
Met de inrichting van het gebouw
op de begane grond wordt rekening
gehouden met uitbreiding van de sta
tionsemplacementen. Van de hal in
het station zullen acht roltrappen
naar de begane grond in het nieuwe
gebouw leiden. De labby van Grand
Central City zal ter hoogte komen
van het viaduct dat het verkeer van
Park Avenue rond het station leidt.
De Europese afgevaardigden op de
conferentie van het centrale comité
van de Wereldraad van kerken, dat
in Nyborg (Denemarken) bijeen is,
heeft een voorstel aangenomen om in
januari 1959 in Zurich een conferen
tie van kerkelijke vertegenwoordigers
uit Oost- en Westeuropese landen te
houden.
Het voorstel is afkomstig van de
protestantse bisschop van Berlijn, dr.
Otto Dibelius. Vertegenwoordigers
van alle Orthodoxe, Anglicaanse en
protestantse kerken in Europa, ook
van die welke nog geen lid van de
raad zijn, zullen aan de conferentie
kunnen deelnemen.
De conferentie is bedoeld ter ver
sterking van de banden 'tussen de ker
ken die gelegen zijn in de zones, waar
in Europa nu verdeeld is en ter be
De Nederlandse piloot van een „Sabre"
straaljager Is donderdagavond aan zjjn
valscherm in de zee nabij Calais neer-
gekomen, nadat hij zijn toestel had ver
laten.
Om ongeveer kwart over acht 's avonds
was het toestel, bestuurd door de 22-ja-
rige ongehuwde reserve-sergeant W. H.
M. Beland uit Duiven, van de vliegbasis
Twenthe voor een nachtvlucht opgeste
gen.
Het radiokontakt met het vliegtuig,
dat aanvankelijk zwak was, viel later ge
heel weg. Vermoedelijk is de vlieger
verdwaald en boven Frankrijk terecht
gekomen.
Omdat het toestel brandstofgebrek
kreeg, heeft de vlieger het per schiet
stoel verlaten. Vlieger en toestel kwa
men in zee terecht.
Sergeant Boland werd door uitgevaren
reddingsboten spoedig op het droge ge
haald.
zijn aangesloten bij de algemene schip
persvereniging gevestigd te Groningen,
zijn van mening, dat er geen enkele
aanleiding is om de verlaging in te
voeren.
De aardappelcampagne in Groningen
en Drente staat voor de deur, want
deze begint als regel in de eerste week
van de maand september. De werk
gevers hebben de onderhandelingen
geheel afgebroken, omdat de schippers
zo langzamerhand een onoverkome
lijke positieönnemen", zo is van werk-
De schippers daarentegen, die allen geverszijde medegedeeld.
In Djakarta is vrijdag bekend ge
maakt dat Indonesië kleine wapens en
uitrusting beeft gekocht, op commerciële
basis, van Rusland, Tsjechoslowakjje,
Znid-Slavië, de Verenigde Staten, West-
Duitsland, Egypte en India.
Luitenant-kolonel Rudy Pirngadie, de
woordvoerder van het Indonesisch leger,
verbrak gisteren het verscheidene maan
den geduurd hebbende officiële stilzwij
gen over de Indonesische militaire aan
kopen en plannen, en deelde mede, dat
de enige Russische uitrusting, die werd
gekocht, voertuigen van het „jeep-type"
waren.
„Wij hebben geen zware wapens ge
kocht van de landen die ik heb opge
noemd. Wij hebben voornamelijk kleine
wapens en munitie gekregen, uitrusting
voor de genie, optische goederen en voer
tuigen", aldus de woordvoerder.
Tevens onthulde overste Pirngadie, dat
de Indonesische militaire leiders van
plan zijn het permanente staande leger
terug te brengen van 200.000 tot 80.000
man.
Het tijdstip voor deze besnoeiing zal
waarschijnlijk zo worden gekozen dat het
samenvalt met de wet inzake de dienst
plicht, die reeds door het parlement is
aangenomen en meer Indonesiërs onder
de wapenen zal brengen dan ooit te vo
ren, ongeveer 8 miljoen man.
Pirngadie zeide, dat de besnoeiing zal
worden verkregen door het elimineren
van mannen die ouder zijn dan om
streeks 35 jaar.
De uit het buitenland ontvangen nieu
we moderne wapens zijn bestemd voor
de opleiding van nieuwe dienstplichtigen.
De woordvoerder gaf te kennen, dat
eerst 2 miljoen man zullen worden opge
leid, die dan bij de reserves zullen wor
den geplaatst.
Het plan zal het leger meer mobiel
maken, aldus Pirngadie. De voornaamste
taak van het permanente staande leger
zou zijn de bestrijding van de Darul Is-
lam-benden en andere binnenlandse or
deverstoringen, aldus de woordvoerder
tot besluit.
UIT DE VOORLOPIGE RESULTATEN van de metingen, die de
Nederlandse Spoorwegen verrichten op het baanvak Eindhoven-Venlo,
waarbij de reacties van de elektrische bovenleiding worden geregis
treerd bij een treinsnelheid van 160 km per uur, is komen vast te
staan, dat de bewegingen van de leidingen aanzienlijk hoger zijn dan
bij snelheden van 120 kilometer, die men thans in Nederland rijdt.
Zoals gemeld, wordt door het research instituut van de Internationale
Spoorwegorganisatie de laatste jaren onderzoekingen ingesteld naar
het gedrag van de stroomafnemers van de elektrische treinen en de
elektrische bovenleidingen bij een treinsnelheid van 160 kilometer per
uur. Zo werden in Italië, Frankrijk en België reeds proeven gedaan,
waarbij speciaal het gedrag van de stroomafnemers werd bestudeerd.
hangen potentiemeter passeert. Deze
potentiemeter geeft een impuls op de
meetapparatuur langs de baan, waar
op de bewegingen van de bovenlei
dingen kunnen worden afgelezen.
FOTO-ELEKTRISCHE
CEL
Onder het treinstel is een schijn
werper aangebracht, die een licht
bundel op een tussen de rails liggen
de reflector projecteert. Door het
terugkaatsen van deze luchtbundel
wordt een foto-elektrische cel in de
trein in werking gesteld, waardoor
men in de trein onder meer nauw
keurige snelheidsmetingen kan doen.
In het treinstel zelf, het modernste
dat de N.S. bezitten, is een uitgebrei
de instrumentenbatterij opgesteld, die
Nu is men dus ook in Nederland
begonnen met metingen van de
bovenleidingen. Hiertoe werden drie
soorten bovenleidingen aangebracht:
de leidingen die in Nederland gang
baar zijn en leidingen, die in Frank
rijk, Duitsland en Oostenrijk worden
gebruikt. Aan de proefnemingen is 'n
langdurige voorbereiding voorafgegaan.
Zo zijn langs het traject drie meet
posten ingericht, die nauwkeurig de
bewegingen van de bovenleidingen
registreren. Aan de rails zijn pedalen
bevestigd, die het moment aangeven,
waarop de stroomafnemer van de
v. S. trein een in de portaalkranen opge-
deels beschikbaar werd gesteld door
de technische hogeschool te Delft.
Van de trein uit kan men zich, via
een mobilofoonverbinding met de
meetposten, op de hoogte stellen van
de eerste resultaten van de metingen.
De proefnemingen, die medio septem
ber zullen aflopen, moeten uitwijzen
of het noodzakelijk is, bij een snel
heid van 160 km. per uur nieuwe
bovenleidingen of nieuwe stroomafne
mers aan te brengen.
In Frankrijk, zo vernemen wij, Is
reeds op het baanvak ParijsLyon
gebleken, dat ernstige slijtage op
treedt bij de stroomafnemers wanneer
men met 160 km. per uur rijdt. Ove
rigens achten N.S. het niet uitgeslo
ten, dat met het huidige materiaal
toch wel deze snelheid gereden kan
worden, mits er een ander systeem
van ophanging der bovenleiding
wordt toegepast. Een uiteindelijk oor
deel kan eerst worden gevormd, na
dat alle gegevens die thans verzameld
worden in een statistiek zijn verwerkt.
GEEL GESCHILDERD
De trein, waarmee op het ogenblik
de proefnemingen worden gedaan, is
uit veiligheidsoverwegingen van vo
ren en achteren geel geschilderd en
is dus voor de veiligheidsmannen van
de N.S. die de onbewaakte spoorweg
overgangen bewaken, op grote afstand
duidelijk zichtbaar. De 160 km. snel
heid wordt niet op het gehele traject
EindhovenVenlo gereden, want bij
Horst-Sevenum ligt een niet ongevaar
lijke bocht in het baanvak. Hier wordt
met een snelheid van 90 km. gereden,
terwijl nabij Deurne de normale snel
heid van 120 kilometer per uur wordt
aangehouden.
spreking van de verantwoordelijkhe
den waarvoor die kerken als gevolg
daarvan staan,', zo verklaarde dr. Di
belius in zijn voorstel. Het voornaam
ste thema van de conferentie zal de
secularisatie zijn.
De Tsjechoslo waakse prof. Josef
Hromavta verklaarde, dat de kerken
in Oost-Europa 'hun best doen om hun
zending in een nieuwe historische
structuur te vervullen. Wij willen die
structuur niet ondermijnen', zei hjj,
'sommigen zeggen dat wij defaitisten
zjjn, doch dat is niet waar. Wij willen
door onze inspanningen bewijzen, dat
de toekomst niet alleen maar van de
communisten afhangt.
De 29-jarige stoker W. K. uit Hil
versum had in juni j.l. voor het kan
tongerecht aldaar 'uit medelijden' met
de verdachte een meineed afgelegd.
Hij verklaarde gistermorgen voor de
rechtbank te Amsterdam dat hij „de
arme man de verdachte die voor
een verkeerdëlict terecht stond een
boete wilde besparen en hem helpen".
Daarom had hij ter zitting van het
kantongerecht over zijn indertijd bij
de politie afgelegde en in een proces
verbaal opgenomen verklaring gezegd,
„ik heb deze niet afgelegd". Ondanks
dat de kantonrechter hem toen had ge
waarschuwd en er van zijn mededeling
een verklaring werd opgemaakt, dorst
hij uit schaamte er niet meer op terug
te komen. De stoker heeft een blanco
strafregister.
„Een ernstig feit, dat alleen gestraft
kan worden met een onvoorwaarde
lijke straf", aldus de officier van justi
tie, die drie maanden gevangenisstraf
eiste. Uitspraak 5 september.
De officier van justitie te Leeuwar
den, mr. M. H. Gelinck, heeft een ge
rechtelijk vooronderzoek gevraagd te
gen de wegens moord op zijn echtge
note tot levenslang veroordeelde arts
O., uit Berkel. De gedetineerde O.
wordt er thans van verdacht in de
nacht van 4 op 5 februari j.l. zijn me
degedetineerde, de 34-jarige L. uit
Gouda, door vergiftiging met cyaan
kali om het leven te hebben gebracht.
Het dossier, dat op de zaak betrek
king heeft, is intussen aan de rechter
commissaris ter hand gesteld, aldus de
verklaring van mr. Gelinck. Het on
derzoek in deze affaire heeft de laatste
maanden nog steeds doorgang gevon
den. Zo is zeer onlangs nog gebleken,
dat de briefjes, die kort na de ontdek
king van de vergiftigde L. in de straf
gevangenis werden gevonden, inder
daad door L. zelf zijn geschreven. Een
chemisch onderzoek in het gerechtelijk
laboratorium te 's-Gravenhage wees
uit, dat de enveloppen, waarin deze
epistels waren verzonden, niet door L.
zijn dichtgeplakt, maar mogelijk door
O.
Knoopt Bonn betrekkingen aan
met communistische landen?
Een woordvoerder van het West-
Duitse ministerie van buitenlandse za
ken heeft meegedeeld, dat het kabinet
zich spoedig zal beraden over het aan
knopen van diplomatieke betrekkin
gen met de communistische landen. Op
het ogenblik is de Sowjet-Unie het
enige communistische land waarmee
de bondsrepubliek diplomatieke be
trekkingen onderhoudt. De beide op
positie partijen, sociaal-democraten en
vrij democraten zouden gaarne zien
dat er met enkele Oosteuropese lan
den, vooral met Polen, betrekkingen
worden gevestigd.
Volgens de „Los Angeles Times"
heeft de Amerikaanse marine ver
scheidene keren gepoogd een kunst
matige aardsatelliet te lanceren vanuit
„Furry"-straaljagers, die op 15.000 me
ter boven de grote oceaan vlogen,
waarbij twee keer bijna succes zou zijn
geboekt.
Het blad voegt hier echter aan toe,
dat ambtenaren van het ministerie van
landsverdediging de juistheid van dit
bericht hebben ontkend.
Het gezaghebbend Amerikaans tijd
schrift voor de luchtvaart „Aviation
Week" heeft een vrijwel gelijkluidend
bericht als de „Los Angeles Times" ge
publiceerd.
DE INDONESISCHE regering heeft
donderdag bekend gemaakt, dat in
Noord-Celebes drie bataljons van de
opstandelingen naar de regeringstroe
pen zijn overgelopen.
De Franse vice-consul in Parijs,
Jean Gaspard, is in <fe nacht van don
derdag op vrijdag ernstig gewond door
een terroristische aanslag. Hij werd
beschoten, toen hij, per auto, van een
vliegveld in de omgeving van Beiroet
naar zijn woning terugkeerde.
9 In Yemen, nabij Hodeida, heeft men
op ongeveer 8 kilometer van de Rode
Zee oliereserves aangetroffen. De re
gering van Yemen heefs deskundigen
naar dit gebied gezonden om een nader
onderzoek in te stellen.
WEMELDINGE
Geslaafd. Te Amsterdam slaagde voor
het „R.E.M.E.E."-examen (vakbekwaam
heid Rijwiel- en Reparatiebedrijf) de
heer P. Schouwenaar,