Veerse tonijn was jonge reuzenhaai provindcKaKUB Internationaal g- en volksdansfeest te Goes „verwaterde" op laatste avond (BMYENS Scheepvaart heeft merkbaar hinder van stremming middensluis Hansweert de toekomst schepen met „onderwatervleugels" Toeristenverkeer per schip met België nam toe Uit de wereld Afscheid in veilinghallen OPTIEK De speciaalzaak voor «w Bril Kapitein van veerboot Krammer jubileert MELISKERKE WEET WEER HOE LAAT HET IS Oponthoud duurt al meer dan een maand Het moet steeds sneller Weg IJzendijke-Biervli et wordt binnenkort officieel geopend Weer tomaten naar België Raad Kapelle GEEN MAATREGELEN TEGEN GOEDWILLENDE VEEHOUDER Deskundige sprak ooggetuige Korfbalprogramma maand augustus _J\anót en van Zilveren ambtsjubileum ds P. Honkoop te Yerseke Jaarverslag NV Haven van Vlissingen verschenen Fanfani sprak met De Gaulle Gezonken zandzuiger weer bedrijfsklaar Slepend proces over schade van mosselkwekers Saterdag 9 augustus 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina Toch is er nog een domper gezet op het internationale gymnastiek- en volksdansfeest, dat deze week zo succesvol in Goes is verlopen en ook scheen te eindigen. Het liep anders dan men verwacht had. Een miezerige motregen heeft gisteravond verhinderd, dat een klinkende afscheidsvoorstelling op de Grote Markt kon worden gegeven door de groepen uit Oostenrijk, Luxemburg, Temse, Frankrijk, Engeland en Zweden. Maar toch kon een afscheidsavond worden geboden, n.l. in de Goese veilinghallen, die daartoe in allerijl welwillend door bestuur en directie waren beschikbaar gesteld. Het is te begrijpen, dat door deze verplaatsing het optreden, der ver schillende groepen enigszins aan kwa liteit heeft ingeboet, waarmee wij ove rigens niets te kort willen doen aan de prestaties van de deelnemers (sters). De ruimte was wat beperkt en ook het geroezemoes van het publiek was zeer zeker niet bevorderlijk voor de con centratie voor de spelers en speelsters. Het zij tot troost van de organisa toren van Kasporgo en natuurlijk ook voor de deelnemende groepen, dat de opkomst van het publiek nochtans zeer groot was. Mede door deze grote belangstelling is het gym nastiek- en volksdansfestijn toch 'n groot succes geworden. En ongetwijfeld heeft het publiek opnieuw genoten van hetgeen de on derscheidene groepen lieten zien en horen. Elke groep viel dan ook een daverend applaus ten deel. Een bewijs dat de gymnastiek-, volksdans-, mu ziek- en balletuitvoeringen op interna tionaal niveau door de Goese bevol king op prijs werden gesteld. Aan het succes hebben niet in de laatste plaats de groepen zelf meege werkt door hun nummers in dat genre te houden, dat voor ieder aanvaard baar was. Dat de internationale groe pen dankbaar waren voor het feit, dat zij in Goes hebben mogen optreden, bleek na afloop van de afscheidsvoor stelling, toen de grote organisator van dit festijn, de heer C. W. Vervest een Ingezonden mededeling (Adv.) De heer C. de Keijzer, kapitein op de veerboot Krammer van de R.T.M., zal op 12 augustus 25 jaar bij deze maat schappij in dienst zijn. stoffelijk blijk van waardering mocht ontvangen van alle deelnemende groe pen. In deze dank werd ook het Goese publiek betrokken, door de belangeloze huisvesting en door elke avond op nieuw in grote getale te komen luis teren naar hetgeen de groepen brach ten. Als vandaag de groepen weer naar hun haardsteden terugkeren dan ne men de deelnemers ongetwijfeld een prettige herinnering mee van het in ternationale gymnastiek- en volksdans feest te Goes. Na een „tijdloos" tijdperk van drie weken zijn de raderen van de Melis- kerkse torenklok weer gearriveerd. Er kwam dus werk aan de winkel voor de klokkenist, want het had nu lang genoeg geduurd, meende men. Maar demonteren is gemakkelijker dan monteren. En de klokkenist had met het slagklaar maken van de klok daarom enige moeite. Na een uur of negen arbeid was de zaak echter in orde. Vroeger gaf de klok aan de zuidzijde nooit de juis te tijd aan, maar dit euvel is nu ver holpen. De bevolking van Melisker- ke is nu wat de tijd op de toren klok betreft weer zeer tevreden. Het voelde zich voordien als in een schip, dat geen roer bezat. De klok kenist heeft er niettemin een dag vakantie voor moeten opofferen. Hij nam er toch maar de tijd voor.... WESTKAPELLE Wedvlncht. De P. V. „De Zwaluwen" hield een wedvlucht uit Vilvoorde, af stand 96 km. In concours 163 jonge dui ven. De eerste tien prijswinnaars waren: 1 en 2 W. Lievense, 3 W. Minderhoud, 4 en 8 Th. van Alphen, 5 K. van Breda, 6 J. Kleinepier, 7 J. Balthazar, 9 C. Jongepier, 10 W. Brasser. Benoeming. Aan de Chr. Nat. School te Westkapelle is benoemd tot onder wijzer de heer A. C. Dourleyn te Mid delburg. Hoewel men niet mag klagen over het tempo van uitvoering, begint de reparatie aan de middensluis te Hans- weert de scheepvaart behoorlijk dwars te zitten, zo meldt Schuttevaer. In het begin van de vorige week werd de me ning verkondigd, dat de sluis aan het einde van de week in gebruik zou wor den genomen. Dat kon men evenwel niet voor elkaar krijgen. Gelukkig voor de arbeiders, maar minder ge lukkig voor de schippers begon toen de vakantie der bouwvakarbeiders met als gevolg, dat het nu nog wel een paar weken kan duren alvorens met de sluis geschut kan worden. Daar komt nog bij, dat de laatste tijd de vaart merkbaar drukker wordt. Vooral de laatste weken hebben vele schippers lang moeten wachten op hun beurt van schutten. Wanneer zij 's middags in Hansweert komen, is het nog mogelijk dezelfde dag af te" schut ten. Wacht men (voor eigen gemak) tot de volgende ochtend, dan heeft men natuurlijk voorrang, maar dan nood zaakt men andere schippers, die des ochtends vroeg in Hansweert aanko men, langer te wachten. Vele schip pers, die eens vlug wilden opschieten, keken daarom de afgelopen dagen raar op de neus toen ze zoveel schepen voor Naast de bouw van het door atoomenergie aangedreven schip „Sa vannah", het eerste koopvaardijschip ter wereld, dat door kernreac tors wordt voortbewogen en waarvan op 22 mei 1958 de kiel is gelegd, houdt de „Maritime Administration", het Amerikaanse Bureau voor de Scheepvaart zich met een aantal andere projecten bezig, die ten doel hebben, nieuwe typen zeeschepen te ontwikkelen, die, hetzij on der water of aan de oppervlakte, sneller varen. Ein van de hogere ambtenaren van dit bureau, Graydon L. Andrews, heeft onlangs een nadere toelichting op en kele van deze onderzoekingen gegeven en daarbij gezegd, dat, hoewel het gro te transatlantische passagiersschip „Utvted States", houder van 's werelds snelheidsrecord op de Atlantische rou te. als het toppunt van volmaaktheid bij de oppervlaktesehepen^kan worden be houwd, er bepaalde grenzen zijn gesield aan de opvoering van de snel heid hij dit type schepen tot boven de 35 tot 40 knopen. Onder het water „Het is dus de vraag", aldus An drews, „hoe men de snelheid kan ver- hoger:, zonder dat hiervoor buitenspo rige hoeveelheden energie vereist zijn. Een combinatie van weerstand door lucht én water (zoals normaal is bij een oppe:vlakteschip) is moeilijker te overw nn n dan een weerstand, die al leen door één van deze beide elemen ten wordt veroorzaakt. Dientengevolge schijnt het, in het licht van onze huidige kennis om trent de dynamica van vloeistoffen, voor de hand te liggen ónder het wateroppervlak te gaan dan wel over of boven het oppervlak. In het eer ste geval ls dus het antwoord het bouwen van handelsonderzeeboten en in het tweede van vliegtuigen of schepen met onderwaervleugels. Onlangs is in verband hiermee een tweetal contracten afgesloten, en de uitvoerbaarheid na te gaan van han delsonderzeeboten. Ten aanzien van schepen met onder watervleugels wordt het grondleggend onderzoek verricht door de Grumman Aircraft Engineering Corporation. Indien uit dit onderzoek blijkt, dat onderwatervleugels ook bij grotere schepen kunnen worden toegepast, moet zo spoedig mogelijk begonnen Worden met het ontwerp van een pro totype van een dergelijk schip. De toe passing van deze vinnen bij zeeschepen is niet nieuw, maar is tot dusver be perkt gebleven tot kleine schepen. Het principe van de onderwatervleu- geis is gelijk aan dat van de vliegtuig- vleugels, die het vliegtuig stijgkracht verlenen. Water is evenwel 8000 maal zwaarder dan lucht op zeeniveuau en nlet-elastisch, terwijl lucht wel elas tisch is. Ben vin, in de vorm van een vlieg tuigvleugel, maar een achthonderste van het oppervlak, produceert, wan neer deze met een bepaalde snelheid door het water bewogen wordt, een kracht, die te vergelijken is met die van een vliegtuigvleugel. Indien aan een schip op stelten gelijkende benen bevestigd worden, die aan de onderzij de van onderwatervleugels voorzien zijn, en dit schip met voldoende snel heid door het water wordt voortbewo gen, zal het uit het water worden op gelicht. Naar verluidt, zonden grote onder watervinnen zelfs bij ruw weer niet of slechts in geringe mate hiervan hinder ondervinden. Met dergelijk vinnen is, hij geljjke snelheid, ongeveer de helft van de stuwkracht nodig als by een normaal oppervlakteschip. Grote snelheid Uit voorlopige gegevens blijkt, dat een schip van 120 ton met onderwater vleugels ongeveer tweemaal de snelheid kan bereiken van het passagiersschip „United States" ongeveer 70 knopen of 130 kilometer per uur. Met een der gelijk schip kunnen 300 passagiers ver voerd worden. De verhouding: kracht per passagier-tonnage per pashagier en bemanning per passagier voor zee schepen met onderwatervluegels zou aanmerkelijk kleiner zijn dan bij de huidige passagiersschepen van het wa- terverplaatsingstype". de sluis zagen liggen. Zou gebrek aan gemeenschapsgevoel in deze kwestie ook niet een woordje meespreken? Het blijft voor deze gang van zaken jammer, dat de vakantieweek van de arbeiders niet een week later was, want dan zou het werk nu klaar zijn geweest. Lang ging het goed, waren er weinig klachten, maar de schippers schijnen er nu genoeg van te hebben dag en nacht in de weer te zijn. Eerst was er (ook wegens sluisherstel) zo lang oponthoud te Wemeldinge. In Hansweert duurt het nu ook al meer dan een maand Naar wij vernemen zal binnenkort vermoedelijk in de maand septem ber nog de nieuwe weg tussen IJzendijke cn Biervliet officieel wor den geopend. Op het ogenblik is het nog zo, dat deze weg in IJzendijke nog niet staat aangegeven, maar maandag a.s. zal de ANWB richting- wijzerborden plaatsen op de weg tussen IJzendijke en Driesprong. De nieuwe weg van IJzendijke naar Biervliet sluit aan op de weg door de Braakman naar Hoek en Terneu- zen. Het stadje Biervliet is hierdoor weer iets „dichter" bij overig Z. Vlaanderen komen te liggen. Talrijke boerderijen, die anders midden in het land lagen, grenzen nu aan de nieu we verbinding. In Biervliet zelf zal door deze verbinding het verkeer stellzig toenemen, wat straks vooral belangrijk zal zijn met het oog op de recreatieplannen voor de Braakman. Met ingang van 8 augustus is de ex port van Nederlandse tomaten naar België weer toegestaan. Dit geldt voor de sorteringen A, B en C. Wanneer de veilingprijs mocht dalen beneden de overeengekomen minimumprijs dan zal een heffing worden opgelegd welke per dag verschillend kan zijn en tel kens door het Prodnktschap voor Groenten en Fruit hekend gemaakt zal worden. De export van Nederlandse tomaten naar België werd op 31 mei j.l. stop gezet in verhand met de prijsontwik keling voor tomaten op de Belgische markt. Gedurende de afgelopen maan den, toen er zeer grote aanvoeren wa ren, mochten geen tomaten naar dit land worden geëxporteerd. In Neder landse tuinderskringen heerste hier over steeds zeer grote verontwaardi ging- Op de veilingen zijn de laatste da gen de prijzen van de tomaten wat op gelopen. Voor de goede kwaliteiten wordt thans weer 50 tot 60 cent per kg betaald. ST. PHILIPSLAND Wedvlucht. De P.V. „De Reisduif' hield een wedvlucht van Mons. De uit slag is: 1 K. Reijngoudt, 2 en 4 C. Ver wijs, 3 en 7 J. Reijngoudt, 5 W. Neele, 6 W. van Dommele, 8 en 9 G. van Nieu- wenhuizen, 10 J. Geense. In de jongste vergadering vaif de Kapelse gemeenteraad brachten enkele raadsleden het verzoek over van be woners van de Goesestraat om maatre gelen te nemen tegen een veehouder, die hier dagelijks met zijn koeien voor bijkomt en de bewoners veel last ver oorzaakt. De rijkspolitie had hierover een rapport uitgebracht. Er blijken in derdaad redenen te zijn tot klachten. De betrokken veehouder heeft even wel inmiddels schriftelijk bevestigd, dat hij dit najaar zijn veestapel gaat verkopen. Vooral omdat hij zich ook de laatste dagen van zijn goede zijde heeft laten zien, werd besloten geen maatregelen tegen hem te nemen. De heer C. Tramper (Arb.) had een verzoek ingediend om vergoeding voor de verhuiskosten, die hij moest maken toen hij een andere woning moest be trekken, omdat zijn woning (wacht post 38) moest worden afgebroken. De raad ging hiermee echter niet akkoord. Het bleek, dat de heer Tramper ge deeltelijke vergoeding van de NS heeft verkregen. De raadsleden vonden het een gevaarlijke zaak om het restant ook aan hem te vergoeden, daar dit konsekwenties met zich brengen zou HF.INKENSZAND Geboren: Jacobus M. L., zv A. Cour ting en J. C. Rijk; Jacobus A. L„ zv L. de Koster en A. C. Cornelissen; Cornelia P., dv A. C. Franse en T. Oosthoek; Cor nelia M. A., dv C. de Jonge en J. A. Vermeulen; Helena J., dv L. Traas en C. Moisson. Gehuwd: J. C. G. Moison te 's-Heeren- hoek en C. S. Huizen; H. G. Goense te 's-Heer Abtskerke en J. Rijk; D. Jacobs te Goes en W. J. de Jonge. Nieuwe fruitparasiet De oostelijke fruitmot is bezig zich in Engeland te vestigen. Deze mot doet schade aan perziken, pruimen en peren. Het is zeer wel mogelijk, dat via im porten uit de zuidelijke en oostelijke landen ook deze mot in Engeland is verspreid. Alleen in de drie zomermaan den van vorig jaar importeerde Enge land voor meer dan tien miljoen gulden aan perziken. Perziken tot een waarde van 750.000,werden aan de grens ge weigerd, omdat zij besmet waren. Deze waren afkomstig uit Italië, Bulgarije, Griekenland en Frankrijk. Eveneens werden veertien wagons pe ren van Italië en vier wagons pruimen uit Joego-Slavië geweigerd, omdat aan tasting van deze mot werd waargeno men. Uitwisseling landbouwexperts Amerika en Rusland Het Amerikaanse ministerie van land bouw zal in de zomer en nazomer van dit jaar zes groepen landbouwexperts naar de Sowjet-Unie zenden, terwijl eenzelfde aantal groepen Russische land- bouwfunetionarissen de Verenigde Sta ten zullen bezoeken. Voorts ligt het in de bedoeling, dat in 1959 wederzijds nog drie teams worden uitgewisseld. Dit plan is in overeenstemming met een in januari 1.1. tussen beide landen gesloten akkoord, dat voorziet in een uitwisselingsprogramma op cultureel, technisch en opvoedkundig gebied. ten opzichte van hen, die onder gelijke omstandigheden moesten verhuizen'. De geloofsbrieven van de nieuw ge kozen raadsleden werden onderzocht. Er bleken geen bezwaren tegen te be staan. Besloten werd een vaste geldle ning aan te gaan voor een bedrag van f23.000 bjj de N.V. Bank voor Ned. Gemeenten. Voor de rondvraag begon bracht de voorzitter mevr. Beenhakker-Hatersel (Arb.), die niet is herkozen in de nieuwe raad, dank voor het vele werk, dat zij in de periode dat zij raadslid was voor de gemeente deed. DIJKWELSEWEG De heer J. de Jager (AR) vroeg daarna aandacht voor de Dijkwelseweg die zo'n belangrijke plaats inneemt als aanvoerweg naar de veiling en in feite te smal is. Het is volgens hem daar levensgevaarlijk. Het bleek, dat b. en w. zich reeds over deze kwestie hadden heraden. Aan de Brede Watering Bewesten Yer- seke is gevraagd wijkplaatsen aan te leggen, maar dit moet te veel kosten. De heer A. de Neef (Arb.) was ver ontrust, omdat men is gestopt met het aansluiten van de onrendabele perce len op het waterleidingnet. Hij kreeg echter te horen, dat alle percelen zul len worden aangesloten. Ten slotte vroeg de heer L. de Koey- er (CH) naar de plannen tot aanleg van een tennisbaan. Hieraan wordt nog steeds gewerkt, zo werd hem meege deeld. De vis, die men onlangs bij Veere uit het water haalde, was geen tonijn, maar een jonge reuzenhaai. Dit al thans is de mening van dr. A. B. van Deinse, die een ooggetuige van de vangst op 31 juli j.l. gesproken heeft en van het gesprek gewag maakt in de N.R.C. van gisteren. Dr. Van Deinse schrijft: Nu zijn er aan onze kust ongeveer tien soorten haaien bekend, zodat uit gezocht moest worden welke soort was buitgemaakt. Mij werd opgege ven,. dat de bek geheel onder aan de kop was gelegen en dat kenmerk wijst duidelijk op een haai, evenals de ongelijk-vleugelige staartvin. Boven dien werd mij verteld, dat de punt van de snuit als een gebogen vinger tje uitstak, hetgeen ook op een jonge reuzenhaai wijst. Beslissend was ten slotte het feit, dat het dier buiten gewoon grote en wijde kieuwspleten had ten getale van vijf aan weers kanten van de kop. Deze kieuwsple ten liepen van de keelzijde door naar de rugkant tot aan de nek van het dier. Deze eigenschap behoort vol komen bij de reuzenhaai, zodat de determinatie nu wel vaststaat. Geen enkele andere van onze haaien bezit deze bijzonderheid. Daar de opge- Wedstrijdprogramma voor de maand augustus 1958 16 augustus: 1 Vios 1—Elto 1, 2a Vopo 1Top 1, 2a Swift 3Swift 4 (op 19/8), 2b EendrachtOlympia 1, Zeelandia 1 Togo 2, 3b VotoScampolo 2, Elto 2 Zeelandia 2, VotoLuetor 2 (op 19/8), 3c Kats—VZOD 2, 3d Vedo 3—Atlas. Adspiranten: C Togo aOlympia, De PoelScampolo a, E Vedo b—-Animo e. 23 aug. 1958; 1 Scampolo 1Togo 1, Tjoba 1Swift 2, 2a VitesseSwift 3, 2b Vios 2Volharding 2, Luctor 1Togo 2, Zeelandia 1De Poel, 3a OndoTop 2 Animo 2Swift 6, 3b Blauw witWKV, 3c Vopo 2Kats, VZOD 2Olympia 2, 3d BKC 2—Vedo 3. Adspiranten: A VitesseSwift 4, Elto aZuidw. a, C Luctor aTjoba a, De PoelOlympia, D Dos 55Noad, E Swift vlotAtlas, F Scampolo bTogo b, BI. witSSS. 30 aug.: 1 Togo 1Animo 1, Scampolo 1Swift 2, Volharding 1Tjoba 1, 2a Vitesse 1BKC 1, Top 1Zuidwesters 1, 2b De PoelOlympia 1, EendrachtVios 2, 3a KVL—Vedo 1, Ondo—Swift 6, 3b WKV—Togo 3, Elto 2—Voto, 3e SSS— Vopo 2, VZOD 1—Dos 55, 3d Atlas— Zuidzande. Adspiranten: A VitesseAnimo a, B Vedo aAnimo c, C Luctor aScampolo a, ViosDe Poel, Tjoba a—Zeelandia, E StormvogelsAtlas, F Luctor bScam polo b, Blauw witElto b. Avondklasse: Wo 13-8 Vedo 2Zuidw. 2, Do 14-8 Animo 3Vedo 2, Di 19-8 Zuidw. 2Swift 5, Wo 20-8 Vedo 2 Animo 3, Do 21-8 Swift 5Animo 3. geven lengte drie meter bedroeg, is het een jong dier geweest, want an dere exemplaren kunnen tot tien me ter lang worden. Op 30 juli 1847 is een dood voor beeld van ongeveer deze lengte bij Den Helder gevonden. De maand juli is merkwaardig; aan gezien verreweg de meeste reuzen- haaien aanspoelen of in de Noordzee gevangen worden in de maanden ok tober, november en december. Sedert 1947 is ieder jaar deze soort op of nabij onze kust gevonden. In decem ber 1957 werden er twee opgemerkt op Ameland en Terschelling. Het dier van Veere is, voorzover bekend het negentiende dat op onze kust terecht is gekomen. Deze kraak- beenvis is in ons land dus heel wat vaker aangetroffen dan de tonijn; van deze laatste vissoort zijn slechts vijf aanspoelingen op onze kust bekend. UUP „Teken aan de wand", roman van Erzsébet Kisjókai, Uitgave van Holkema Warendorf N.V. te Amsterdam. Een uitnemend, diep-ernstig en aan grijpend boek over de Hongaarse revo lutie in de maanden oktober en novem ber van 1956. Wie meer in details wil weten, wat zich daar achter het „IJzeren Gordijn" heeft afgespeeld leze dit boek. De schrijfster is zelf een Hongaarse vluch telinge en schrijft uit eigen aanschou wen. Maar daar iaat zij het niet bij. De titel van haar boek spreekt duide lijke taal. Zij ziet, wat haar mooie en goede Vaderland is overkomen, als een teken aan de wand voor geheel West- Europa. Daarom draagt haar boek een boodschap voor ons allen. Het laat ons zien, dat Hongarije by Europa behoort, dat het vlak bij ons ligt en dat er maar een kleinigheid behoeft te gebeuren en we delen een zelfde lot. Ze laat ons het wezen van het wrede communisme zien, de allesvernietigende en verwoestende kracht, maar een oer-kraeht, die niets en niemand ontziet, ook de vrouw, ook de zuigeling niet. Zij wijst op het abnormale, dat West- Europa, zó dicht bij het drama-Honga- rije, voort gaat in gezapige rust en in betrekkelijke weelde, alsof er niets is gebeurd. Kan dit zo blijven? Tot deze vraag komen we als vanzelf bij het lezen van dit diep-ontroerende boek. We kunnen het van harte aanbevelen. Hier wordt een boodschap gegeven, die we aan elkander dienen door te geven. Het is een schreeuw van achter het .IJzeren Gordijn", een kreet om erbar men, een kreet van een vrouw, één van de vele miljoenen, die eenzelfde lot de len. Zouden we niet horen? R.v.R. 's-HEER ARENDSKERKE Opbrengst bazar. De bazar, die on langs gehouden is ten bate van het unt- formfonds van de muziekvereniging .Excelsior" heeft een netto bedrag van f 2265,opgeleverd. Ds. P. Honkoop, predikant bij de ge reformeerde gemeente te Yerseke hoopt op 30 augustus a.s. zijn zilveren ambtsjubileum te vieren. Ter gelegenheid hiervan zal ds. Hon koop recipiëren op woensdag 3 septem ber a.s. van 4 tot 5.30 en des avonds om zeven uur een gedachtenisrede uit spreken. De binnenscheepvaart was in 1957 groter dan in 1956. Het aantal binnen schepenbedroeg vorig jaar 992 vaar tuigen met een gezamenlijke tonnage van 451.766 ton tegen in 1956 970 bin nenschepen met 407.428 ton, aldus blijkt uit het jaarverslag van de N.V. Haven van Vlissingen. Het aantal zeeschepen bedroeg 2185 met brt 4.890.141. Het toeristenverkeer met België was in 1957 beter. Er wer- Premier Fanfani van Italië is gis teren in Parijs aangekomen voor be sprekingen met premier De Gaulle, in het bijzonder over het Midden-Oosten. Fanfani, die onlangs bezoeken aan Washington, Londen en Bonn heeft gebracht, wenst hulp aan de econo misch ten achter gebleven landen via de V.N. Hij heeft zijn plan in ge noemde steden uiteengezet. den zestig reizen gemaakt met 15.440 passagiers. De schepen maakten zeven enveertig maal gebruik van de ge meentelijke voorhaven en dertien keer van de buiten- en binnenhavens. Be halve door de bovengenoemde schepen werd in de havens veelvuldig ligplaats gekozen door vaartuigen van de Ko ninklijke Marine, het Loodswezen en de Provinciale Stoombootdienst. De vroegere aanlegplaatsen ten oos ten van het station N.S. bleven nog steeds onhersteld en in de loop' van 1957 werd er aan de buitenhaven een schoonmaakbedrijf gebouwd voor het reinigen van tankschepen. Het oliebunkerbedrijf stelde in het voorjaar een tweede motorsleepboot in bedrijf, waardoor Vlissingen thans de beschikking heeft over twee sleepbo ten van 650 pk. en twee van 240 pk. De tankinstallatie, die 26.614 kubieke meter groot is, was zeer bevredigend bezet. De loodsruimte werd rendabel ge maakt met opslag van graan en als visitatiegelegenheid voor inkomende en uitgaande passagiers. Het stuwa- doorsbedrijf van de N.V. Haven van Vlissingen verwerkte in 1957 126.367 ton aan goederen, terwijl dit in 1956 159.742 ton was. De teruggang komt grotendeels voor rekening van de min dere aktiviteit in het bouwbedrijf en de geringere aardappel- en uienexport. Op vrijdag 11 juli zonk een zandzui ger in het Zijpe, als gevolg van een lek in de steenkist. Zaterdag 19 juli werd de zandzuiger boven water gebracht en in de haven van Bruinisse gemeerd. Donderdag 7 augustus, dus nauwe lijks drie weken nadat het het herstel werd begonnen lag de zuiger weer on der stoom en maandag hoopt men weer met het werk te beginnen. Nok steeds is in het proces tegen de Staat der Nederlanden van een aantal mosselkwekers die zich benadeeld acht, door in 1953 op hun mosselper celen gestorte modder of bagger of wegens werkzaamheden in verband met Dijkherstel in de Grevelingen of in de Oosterschelde niet beëindigd. Op vrijdag 12 september zullen ge tuigen worden gehoord, in een daar voor te Zierikzee te houden zitting van de rechtbank. Hulp voor aardappeloogst Nu de aardappeloogst weer aan staande is, acht de Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap het gewenst de aandacht te vestigen op de mogelijkheid tot eventuele hulp verlening bij het aantrekken van ar beidskrachten. Aanvragen moeten ten spoedigste worden ingediend bij de plaatselijke sociale commissies van het Landbouw schap, terwijl ook door de Arbeidsbu reaus alle gewenste inlichtingen kun nen worden verstrekt. Nauwkeurig dient op de aanvragen te worden vermeld, voor welke soort aardappelen de arbeidskrachten wor den aangevraagd. Verzocht wordt de aanvragen direct in te dienen, opdat tij dig de nodige voorzieningen kunnen worden ge troffen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 2