Veerse tonijn was
jonge reuzenhaai
provindcKaKUB
Internationaal g- en
volksdansfeest te Goes
„verwaterde" op laatste avond
(BMYENS
Scheepvaart heeft merkbaar
hinder van stremming
middensluis Hansweert
de toekomst schepen met
„onderwatervleugels"
Toeristenverkeer per schip
met België nam toe
Uit de wereld
Afscheid in veilinghallen
OPTIEK
De speciaalzaak voor «w Bril
Kapitein van veerboot
Krammer jubileert
MELISKERKE WEET
WEER HOE LAAT
HET IS
Oponthoud duurt al
meer dan een maand
Het moet steeds sneller
Weg IJzendijke-Biervli et
wordt binnenkort
officieel geopend
Weer tomaten
naar België
Raad Kapelle
GEEN MAATREGELEN TEGEN
GOEDWILLENDE VEEHOUDER
Deskundige sprak
ooggetuige
Korfbalprogramma
maand augustus
_J\anót en
van
Zilveren ambtsjubileum
ds P. Honkoop te Yerseke
Jaarverslag NV Haven
van Vlissingen verschenen
Fanfani sprak met
De Gaulle
Gezonken zandzuiger
weer bedrijfsklaar
Slepend proces over schade
van mosselkwekers
Saterdag 9 augustus 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina
Toch is er nog een domper gezet op het internationale gymnastiek-
en volksdansfeest, dat deze week zo succesvol in Goes is verlopen en
ook scheen te eindigen. Het liep anders dan men verwacht had. Een
miezerige motregen heeft gisteravond verhinderd, dat een klinkende
afscheidsvoorstelling op de Grote Markt kon worden gegeven door de
groepen uit Oostenrijk, Luxemburg, Temse, Frankrijk, Engeland en
Zweden. Maar toch kon een afscheidsavond worden geboden, n.l. in
de Goese veilinghallen, die daartoe in allerijl welwillend door bestuur
en directie waren beschikbaar gesteld.
Het is te begrijpen, dat door deze
verplaatsing het optreden, der ver
schillende groepen enigszins aan kwa
liteit heeft ingeboet, waarmee wij ove
rigens niets te kort willen doen aan de
prestaties van de deelnemers (sters).
De ruimte was wat beperkt en ook het
geroezemoes van het publiek was zeer
zeker niet bevorderlijk voor de con
centratie voor de spelers en speelsters.
Het zij tot troost van de organisa
toren van Kasporgo en natuurlijk
ook voor de deelnemende groepen,
dat de opkomst van het publiek
nochtans zeer groot was. Mede door
deze grote belangstelling is het gym
nastiek- en volksdansfestijn toch 'n
groot succes geworden.
En ongetwijfeld heeft het publiek
opnieuw genoten van hetgeen de on
derscheidene groepen lieten zien en
horen. Elke groep viel dan ook een
daverend applaus ten deel. Een bewijs
dat de gymnastiek-, volksdans-, mu
ziek- en balletuitvoeringen op interna
tionaal niveau door de Goese bevol
king op prijs werden gesteld.
Aan het succes hebben niet in de
laatste plaats de groepen zelf meege
werkt door hun nummers in dat genre
te houden, dat voor ieder aanvaard
baar was. Dat de internationale groe
pen dankbaar waren voor het feit, dat
zij in Goes hebben mogen optreden,
bleek na afloop van de afscheidsvoor
stelling, toen de grote organisator van
dit festijn, de heer C. W. Vervest een
Ingezonden mededeling (Adv.)
De heer C. de Keijzer, kapitein op de
veerboot Krammer van de R.T.M., zal
op 12 augustus 25 jaar bij deze maat
schappij in dienst zijn.
stoffelijk blijk van waardering mocht
ontvangen van alle deelnemende groe
pen.
In deze dank werd ook het Goese
publiek betrokken, door de belangeloze
huisvesting en door elke avond op
nieuw in grote getale te komen luis
teren naar hetgeen de groepen brach
ten.
Als vandaag de groepen weer naar
hun haardsteden terugkeren dan ne
men de deelnemers ongetwijfeld een
prettige herinnering mee van het in
ternationale gymnastiek- en volksdans
feest te Goes.
Na een „tijdloos" tijdperk van drie
weken zijn de raderen van de Melis-
kerkse torenklok weer gearriveerd.
Er kwam dus werk aan de winkel
voor de klokkenist, want het had nu
lang genoeg geduurd, meende men.
Maar demonteren is gemakkelijker
dan monteren. En de klokkenist had
met het slagklaar maken van de klok
daarom enige moeite.
Na een uur of negen arbeid was de
zaak echter in orde. Vroeger gaf de
klok aan de zuidzijde nooit de juis
te tijd aan, maar dit euvel is nu ver
holpen. De bevolking van Melisker-
ke is nu wat de tijd op de toren
klok betreft weer zeer tevreden. Het
voelde zich voordien als in een
schip, dat geen roer bezat. De klok
kenist heeft er niettemin een dag
vakantie voor moeten opofferen. Hij
nam er toch maar de tijd voor....
WESTKAPELLE
Wedvlncht. De P. V. „De Zwaluwen"
hield een wedvlucht uit Vilvoorde, af
stand 96 km. In concours 163 jonge dui
ven. De eerste tien prijswinnaars waren:
1 en 2 W. Lievense, 3 W. Minderhoud,
4 en 8 Th. van Alphen, 5 K. van Breda,
6 J. Kleinepier, 7 J. Balthazar, 9 C.
Jongepier, 10 W. Brasser.
Benoeming. Aan de Chr. Nat. School
te Westkapelle is benoemd tot onder
wijzer de heer A. C. Dourleyn te Mid
delburg.
Hoewel men niet mag klagen over
het tempo van uitvoering, begint de
reparatie aan de middensluis te Hans-
weert de scheepvaart behoorlijk dwars
te zitten, zo meldt Schuttevaer. In het
begin van de vorige week werd de me
ning verkondigd, dat de sluis aan het
einde van de week in gebruik zou wor
den genomen. Dat kon men evenwel
niet voor elkaar krijgen. Gelukkig
voor de arbeiders, maar minder ge
lukkig voor de schippers begon toen
de vakantie der bouwvakarbeiders met
als gevolg, dat het nu nog wel een
paar weken kan duren alvorens met
de sluis geschut kan worden.
Daar komt nog bij, dat de laatste
tijd de vaart merkbaar drukker wordt.
Vooral de laatste weken hebben vele
schippers lang moeten wachten op hun
beurt van schutten. Wanneer zij 's
middags in Hansweert komen, is het
nog mogelijk dezelfde dag af te" schut
ten.
Wacht men (voor eigen gemak) tot
de volgende ochtend, dan heeft men
natuurlijk voorrang, maar dan nood
zaakt men andere schippers, die des
ochtends vroeg in Hansweert aanko
men, langer te wachten. Vele schip
pers, die eens vlug wilden opschieten,
keken daarom de afgelopen dagen raar
op de neus toen ze zoveel schepen voor
Naast de bouw van het door atoomenergie aangedreven schip „Sa
vannah", het eerste koopvaardijschip ter wereld, dat door kernreac
tors wordt voortbewogen en waarvan op 22 mei 1958 de kiel is gelegd,
houdt de „Maritime Administration", het Amerikaanse Bureau voor
de Scheepvaart zich met een aantal andere projecten bezig, die ten
doel hebben, nieuwe typen zeeschepen te ontwikkelen, die, hetzij on
der water of aan de oppervlakte, sneller varen.
Ein van de hogere ambtenaren van
dit bureau, Graydon L. Andrews, heeft
onlangs een nadere toelichting op en
kele van deze onderzoekingen gegeven
en daarbij gezegd, dat, hoewel het gro
te transatlantische passagiersschip
„Utvted States", houder van 's werelds
snelheidsrecord op de Atlantische rou
te. als het toppunt van volmaaktheid
bij de oppervlaktesehepen^kan worden
be houwd, er bepaalde grenzen zijn
gesield aan de opvoering van de snel
heid hij dit type schepen tot boven de
35 tot 40 knopen.
Onder het water
„Het is dus de vraag", aldus An
drews, „hoe men de snelheid kan ver-
hoger:, zonder dat hiervoor buitenspo
rige hoeveelheden energie vereist zijn.
Een combinatie van weerstand door
lucht én water (zoals normaal is bij
een oppe:vlakteschip) is moeilijker te
overw nn n dan een weerstand, die al
leen door één van deze beide elemen
ten wordt veroorzaakt.
Dientengevolge schijnt het, in het
licht van onze huidige kennis om
trent de dynamica van vloeistoffen,
voor de hand te liggen ónder het
wateroppervlak te gaan dan wel over
of boven het oppervlak. In het eer
ste geval ls dus het antwoord het
bouwen van handelsonderzeeboten en
in het tweede van vliegtuigen of
schepen met onderwaervleugels.
Onlangs is in verband hiermee een
tweetal contracten afgesloten, en de
uitvoerbaarheid na te gaan van han
delsonderzeeboten.
Ten aanzien van schepen met onder
watervleugels wordt het grondleggend
onderzoek verricht door de Grumman
Aircraft Engineering Corporation.
Indien uit dit onderzoek blijkt, dat
onderwatervleugels ook bij grotere
schepen kunnen worden toegepast,
moet zo spoedig mogelijk begonnen
Worden met het ontwerp van een pro
totype van een dergelijk schip. De toe
passing van deze vinnen bij zeeschepen
is niet nieuw, maar is tot dusver be
perkt gebleven tot kleine schepen.
Het principe van de onderwatervleu-
geis is gelijk aan dat van de vliegtuig-
vleugels, die het vliegtuig stijgkracht
verlenen. Water is evenwel 8000 maal
zwaarder dan lucht op zeeniveuau en
nlet-elastisch, terwijl lucht wel elas
tisch is.
Ben vin, in de vorm van een vlieg
tuigvleugel, maar een achthonderste
van het oppervlak, produceert, wan
neer deze met een bepaalde snelheid
door het water bewogen wordt, een
kracht, die te vergelijken is met die
van een vliegtuigvleugel. Indien aan
een schip op stelten gelijkende benen
bevestigd worden, die aan de onderzij
de van onderwatervleugels voorzien
zijn, en dit schip met voldoende snel
heid door het water wordt voortbewo
gen, zal het uit het water worden op
gelicht.
Naar verluidt, zonden grote onder
watervinnen zelfs bij ruw weer niet of
slechts in geringe mate hiervan hinder
ondervinden. Met dergelijk vinnen is,
hij geljjke snelheid, ongeveer de helft
van de stuwkracht nodig als by een
normaal oppervlakteschip.
Grote snelheid
Uit voorlopige gegevens blijkt, dat
een schip van 120 ton met onderwater
vleugels ongeveer tweemaal de snelheid
kan bereiken van het passagiersschip
„United States" ongeveer 70 knopen
of 130 kilometer per uur. Met een der
gelijk schip kunnen 300 passagiers ver
voerd worden. De verhouding: kracht
per passagier-tonnage per pashagier
en bemanning per passagier voor zee
schepen met onderwatervluegels zou
aanmerkelijk kleiner zijn dan bij de
huidige passagiersschepen van het wa-
terverplaatsingstype".
de sluis zagen liggen. Zou gebrek aan
gemeenschapsgevoel in deze kwestie
ook niet een woordje meespreken?
Het blijft voor deze gang van zaken
jammer, dat de vakantieweek van de
arbeiders niet een week later was,
want dan zou het werk nu klaar zijn
geweest. Lang ging het goed, waren er
weinig klachten, maar de schippers
schijnen er nu genoeg van te hebben
dag en nacht in de weer te zijn. Eerst
was er (ook wegens sluisherstel) zo
lang oponthoud te Wemeldinge. In
Hansweert duurt het nu ook al meer
dan een maand
Naar wij vernemen zal binnenkort
vermoedelijk in de maand septem
ber nog de nieuwe weg tussen
IJzendijke cn Biervliet officieel wor
den geopend. Op het ogenblik is het
nog zo, dat deze weg in IJzendijke
nog niet staat aangegeven, maar
maandag a.s. zal de ANWB richting-
wijzerborden plaatsen op de weg
tussen IJzendijke en Driesprong.
De nieuwe weg van IJzendijke naar
Biervliet sluit aan op de weg door
de Braakman naar Hoek en Terneu-
zen. Het stadje Biervliet is hierdoor
weer iets „dichter" bij overig Z.
Vlaanderen komen te liggen. Talrijke
boerderijen, die anders midden in het
land lagen, grenzen nu aan de nieu
we verbinding. In Biervliet zelf zal
door deze verbinding het verkeer
stellzig toenemen, wat straks vooral
belangrijk zal zijn met het oog op de
recreatieplannen voor de Braakman.
Met ingang van 8 augustus is de ex
port van Nederlandse tomaten naar
België weer toegestaan. Dit geldt voor
de sorteringen A, B en C. Wanneer de
veilingprijs mocht dalen beneden de
overeengekomen minimumprijs dan zal
een heffing worden opgelegd welke
per dag verschillend kan zijn en tel
kens door het Prodnktschap voor
Groenten en Fruit hekend gemaakt zal
worden.
De export van Nederlandse tomaten
naar België werd op 31 mei j.l. stop
gezet in verhand met de prijsontwik
keling voor tomaten op de Belgische
markt. Gedurende de afgelopen maan
den, toen er zeer grote aanvoeren wa
ren, mochten geen tomaten naar dit
land worden geëxporteerd. In Neder
landse tuinderskringen heerste hier
over steeds zeer grote verontwaardi
ging-
Op de veilingen zijn de laatste da
gen de prijzen van de tomaten wat op
gelopen. Voor de goede kwaliteiten
wordt thans weer 50 tot 60 cent per kg
betaald.
ST. PHILIPSLAND
Wedvlucht. De P.V. „De Reisduif'
hield een wedvlucht van Mons. De uit
slag is: 1 K. Reijngoudt, 2 en 4 C. Ver
wijs, 3 en 7 J. Reijngoudt, 5 W. Neele,
6 W. van Dommele, 8 en 9 G. van Nieu-
wenhuizen, 10 J. Geense.
In de jongste vergadering vaif de
Kapelse gemeenteraad brachten enkele
raadsleden het verzoek over van be
woners van de Goesestraat om maatre
gelen te nemen tegen een veehouder,
die hier dagelijks met zijn koeien voor
bijkomt en de bewoners veel last ver
oorzaakt. De rijkspolitie had hierover
een rapport uitgebracht. Er blijken in
derdaad redenen te zijn tot klachten.
De betrokken veehouder heeft even
wel inmiddels schriftelijk bevestigd,
dat hij dit najaar zijn veestapel gaat
verkopen. Vooral omdat hij zich ook
de laatste dagen van zijn goede zijde
heeft laten zien, werd besloten geen
maatregelen tegen hem te nemen.
De heer C. Tramper (Arb.) had een
verzoek ingediend om vergoeding voor
de verhuiskosten, die hij moest maken
toen hij een andere woning moest be
trekken, omdat zijn woning (wacht
post 38) moest worden afgebroken. De
raad ging hiermee echter niet akkoord.
Het bleek, dat de heer Tramper ge
deeltelijke vergoeding van de NS heeft
verkregen. De raadsleden vonden het
een gevaarlijke zaak om het restant
ook aan hem te vergoeden, daar dit
konsekwenties met zich brengen zou
HF.INKENSZAND
Geboren: Jacobus M. L., zv A. Cour
ting en J. C. Rijk; Jacobus A. L„ zv L.
de Koster en A. C. Cornelissen; Cornelia
P., dv A. C. Franse en T. Oosthoek; Cor
nelia M. A., dv C. de Jonge en J. A.
Vermeulen; Helena J., dv L. Traas en
C. Moisson.
Gehuwd: J. C. G. Moison te 's-Heeren-
hoek en C. S. Huizen; H. G. Goense te
's-Heer Abtskerke en J. Rijk; D. Jacobs
te Goes en W. J. de Jonge.
Nieuwe fruitparasiet
De oostelijke fruitmot is bezig zich in
Engeland te vestigen. Deze mot doet
schade aan perziken, pruimen en peren.
Het is zeer wel mogelijk, dat via im
porten uit de zuidelijke en oostelijke
landen ook deze mot in Engeland is
verspreid. Alleen in de drie zomermaan
den van vorig jaar importeerde Enge
land voor meer dan tien miljoen gulden
aan perziken. Perziken tot een waarde
van 750.000,werden aan de grens ge
weigerd, omdat zij besmet waren. Deze
waren afkomstig uit Italië, Bulgarije,
Griekenland en Frankrijk.
Eveneens werden veertien wagons pe
ren van Italië en vier wagons pruimen
uit Joego-Slavië geweigerd, omdat aan
tasting van deze mot werd waargeno
men.
Uitwisseling landbouwexperts
Amerika en Rusland
Het Amerikaanse ministerie van land
bouw zal in de zomer en nazomer van
dit jaar zes groepen landbouwexperts
naar de Sowjet-Unie zenden, terwijl
eenzelfde aantal groepen Russische land-
bouwfunetionarissen de Verenigde Sta
ten zullen bezoeken.
Voorts ligt het in de bedoeling, dat in
1959 wederzijds nog drie teams worden
uitgewisseld.
Dit plan is in overeenstemming met
een in januari 1.1. tussen beide landen
gesloten akkoord, dat voorziet in een
uitwisselingsprogramma op cultureel,
technisch en opvoedkundig gebied.
ten opzichte van hen, die onder gelijke
omstandigheden moesten verhuizen'.
De geloofsbrieven van de nieuw ge
kozen raadsleden werden onderzocht.
Er bleken geen bezwaren tegen te be
staan. Besloten werd een vaste geldle
ning aan te gaan voor een bedrag van
f23.000 bjj de N.V. Bank voor Ned.
Gemeenten.
Voor de rondvraag begon bracht de
voorzitter mevr. Beenhakker-Hatersel
(Arb.), die niet is herkozen in de
nieuwe raad, dank voor het vele werk,
dat zij in de periode dat zij raadslid
was voor de gemeente deed.
DIJKWELSEWEG
De heer J. de Jager (AR) vroeg
daarna aandacht voor de Dijkwelseweg
die zo'n belangrijke plaats inneemt als
aanvoerweg naar de veiling en in feite
te smal is. Het is volgens hem daar
levensgevaarlijk.
Het bleek, dat b. en w. zich reeds
over deze kwestie hadden heraden.
Aan de Brede Watering Bewesten Yer-
seke is gevraagd wijkplaatsen aan te
leggen, maar dit moet te veel kosten.
De heer A. de Neef (Arb.) was ver
ontrust, omdat men is gestopt met het
aansluiten van de onrendabele perce
len op het waterleidingnet. Hij kreeg
echter te horen, dat alle percelen zul
len worden aangesloten.
Ten slotte vroeg de heer L. de Koey-
er (CH) naar de plannen tot aanleg
van een tennisbaan. Hieraan wordt nog
steeds gewerkt, zo werd hem meege
deeld.
De vis, die men onlangs bij Veere
uit het water haalde, was geen tonijn,
maar een jonge reuzenhaai. Dit al
thans is de mening van dr. A. B. van
Deinse, die een ooggetuige van de
vangst op 31 juli j.l. gesproken heeft
en van het gesprek gewag maakt in
de N.R.C. van gisteren. Dr. Van
Deinse schrijft:
Nu zijn er aan onze kust ongeveer
tien soorten haaien bekend, zodat uit
gezocht moest worden welke soort
was buitgemaakt. Mij werd opgege
ven,. dat de bek geheel onder aan de
kop was gelegen en dat kenmerk wijst
duidelijk op een haai, evenals de
ongelijk-vleugelige staartvin. Boven
dien werd mij verteld, dat de punt
van de snuit als een gebogen vinger
tje uitstak, hetgeen ook op een jonge
reuzenhaai wijst. Beslissend was ten
slotte het feit, dat het dier buiten
gewoon grote en wijde kieuwspleten
had ten getale van vijf aan weers
kanten van de kop. Deze kieuwsple
ten liepen van de keelzijde door naar
de rugkant tot aan de nek van het
dier. Deze eigenschap behoort vol
komen bij de reuzenhaai, zodat de
determinatie nu wel vaststaat. Geen
enkele andere van onze haaien bezit
deze bijzonderheid. Daar de opge-
Wedstrijdprogramma voor de maand
augustus 1958
16 augustus: 1 Vios 1—Elto 1, 2a Vopo
1Top 1, 2a Swift 3Swift 4 (op 19/8),
2b EendrachtOlympia 1, Zeelandia 1
Togo 2, 3b VotoScampolo 2, Elto 2
Zeelandia 2, VotoLuetor 2 (op 19/8),
3c Kats—VZOD 2, 3d Vedo 3—Atlas.
Adspiranten: C Togo aOlympia, De
PoelScampolo a, E Vedo b—-Animo e.
23 aug. 1958; 1 Scampolo 1Togo 1,
Tjoba 1Swift 2, 2a VitesseSwift 3,
2b Vios 2Volharding 2, Luctor 1Togo
2, Zeelandia 1De Poel, 3a OndoTop 2
Animo 2Swift 6, 3b Blauw witWKV,
3c Vopo 2Kats, VZOD 2Olympia 2,
3d BKC 2—Vedo 3.
Adspiranten: A VitesseSwift 4, Elto
aZuidw. a, C Luctor aTjoba a, De
PoelOlympia, D Dos 55Noad, E Swift
vlotAtlas, F Scampolo bTogo b, BI.
witSSS.
30 aug.: 1 Togo 1Animo 1, Scampolo
1Swift 2, Volharding 1Tjoba 1, 2a
Vitesse 1BKC 1, Top 1Zuidwesters 1,
2b De PoelOlympia 1, EendrachtVios
2, 3a KVL—Vedo 1, Ondo—Swift 6, 3b
WKV—Togo 3, Elto 2—Voto, 3e SSS—
Vopo 2, VZOD 1—Dos 55, 3d Atlas—
Zuidzande.
Adspiranten: A VitesseAnimo a, B
Vedo aAnimo c, C Luctor aScampolo
a, ViosDe Poel, Tjoba a—Zeelandia, E
StormvogelsAtlas, F Luctor bScam
polo b, Blauw witElto b.
Avondklasse: Wo 13-8 Vedo 2Zuidw.
2, Do 14-8 Animo 3Vedo 2, Di 19-8
Zuidw. 2Swift 5, Wo 20-8 Vedo 2
Animo 3, Do 21-8 Swift 5Animo 3.
geven lengte drie meter bedroeg, is
het een jong dier geweest, want an
dere exemplaren kunnen tot tien me
ter lang worden.
Op 30 juli 1847 is een dood voor
beeld van ongeveer deze lengte bij
Den Helder gevonden.
De maand juli is merkwaardig; aan
gezien verreweg de meeste reuzen-
haaien aanspoelen of in de Noordzee
gevangen worden in de maanden ok
tober, november en december. Sedert
1947 is ieder jaar deze soort op of
nabij onze kust gevonden. In decem
ber 1957 werden er twee opgemerkt
op Ameland en Terschelling.
Het dier van Veere is, voorzover
bekend het negentiende dat op onze
kust terecht is gekomen. Deze kraak-
beenvis is in ons land dus heel wat
vaker aangetroffen dan de tonijn; van
deze laatste vissoort zijn slechts vijf
aanspoelingen op onze kust bekend.
UUP
„Teken aan de wand", roman van
Erzsébet Kisjókai, Uitgave van
Holkema Warendorf N.V. te
Amsterdam.
Een uitnemend, diep-ernstig en aan
grijpend boek over de Hongaarse revo
lutie in de maanden oktober en novem
ber van 1956.
Wie meer in details wil weten, wat
zich daar achter het „IJzeren Gordijn"
heeft afgespeeld leze dit boek. De
schrijfster is zelf een Hongaarse vluch
telinge en schrijft uit eigen aanschou
wen. Maar daar iaat zij het niet bij.
De titel van haar boek spreekt duide
lijke taal. Zij ziet, wat haar mooie en
goede Vaderland is overkomen, als een
teken aan de wand voor geheel West-
Europa. Daarom draagt haar boek een
boodschap voor ons allen. Het laat ons
zien, dat Hongarije by Europa behoort,
dat het vlak bij ons ligt en dat er maar
een kleinigheid behoeft te gebeuren en
we delen een zelfde lot. Ze laat ons het
wezen van het wrede communisme zien,
de allesvernietigende en verwoestende
kracht, maar een oer-kraeht, die niets
en niemand ontziet, ook de vrouw, ook
de zuigeling niet.
Zij wijst op het abnormale, dat West-
Europa, zó dicht bij het drama-Honga-
rije, voort gaat in gezapige rust en in
betrekkelijke weelde, alsof er niets is
gebeurd. Kan dit zo blijven?
Tot deze vraag komen we als vanzelf
bij het lezen van dit diep-ontroerende
boek.
We kunnen het van harte aanbevelen.
Hier wordt een boodschap gegeven, die
we aan elkander dienen door te geven.
Het is een schreeuw van achter het
.IJzeren Gordijn", een kreet om erbar
men, een kreet van een vrouw, één van
de vele miljoenen, die eenzelfde lot de
len. Zouden we niet horen?
R.v.R.
's-HEER ARENDSKERKE
Opbrengst bazar. De bazar, die on
langs gehouden is ten bate van het unt-
formfonds van de muziekvereniging
.Excelsior" heeft een netto bedrag van
f 2265,opgeleverd.
Ds. P. Honkoop, predikant bij de ge
reformeerde gemeente te Yerseke
hoopt op 30 augustus a.s. zijn zilveren
ambtsjubileum te vieren.
Ter gelegenheid hiervan zal ds. Hon
koop recipiëren op woensdag 3 septem
ber a.s. van 4 tot 5.30 en des avonds
om zeven uur een gedachtenisrede uit
spreken.
De binnenscheepvaart was in 1957
groter dan in 1956. Het aantal binnen
schepenbedroeg vorig jaar 992 vaar
tuigen met een gezamenlijke tonnage
van 451.766 ton tegen in 1956 970 bin
nenschepen met 407.428 ton, aldus
blijkt uit het jaarverslag van de N.V.
Haven van Vlissingen.
Het aantal zeeschepen bedroeg 2185
met brt 4.890.141. Het toeristenverkeer
met België was in 1957 beter. Er wer-
Premier Fanfani van Italië is gis
teren in Parijs aangekomen voor be
sprekingen met premier De Gaulle, in
het bijzonder over het Midden-Oosten.
Fanfani, die onlangs bezoeken aan
Washington, Londen en Bonn heeft
gebracht, wenst hulp aan de econo
misch ten achter gebleven landen via
de V.N. Hij heeft zijn plan in ge
noemde steden uiteengezet.
den zestig reizen gemaakt met 15.440
passagiers. De schepen maakten zeven
enveertig maal gebruik van de ge
meentelijke voorhaven en dertien keer
van de buiten- en binnenhavens. Be
halve door de bovengenoemde schepen
werd in de havens veelvuldig ligplaats
gekozen door vaartuigen van de Ko
ninklijke Marine, het Loodswezen en
de Provinciale Stoombootdienst.
De vroegere aanlegplaatsen ten oos
ten van het station N.S. bleven nog
steeds onhersteld en in de loop' van
1957 werd er aan de buitenhaven een
schoonmaakbedrijf gebouwd voor het
reinigen van tankschepen.
Het oliebunkerbedrijf stelde in het
voorjaar een tweede motorsleepboot in
bedrijf, waardoor Vlissingen thans de
beschikking heeft over twee sleepbo
ten van 650 pk. en twee van 240 pk.
De tankinstallatie, die 26.614 kubieke
meter groot is, was zeer bevredigend
bezet.
De loodsruimte werd rendabel ge
maakt met opslag van graan en als
visitatiegelegenheid voor inkomende
en uitgaande passagiers. Het stuwa-
doorsbedrijf van de N.V. Haven van
Vlissingen verwerkte in 1957 126.367
ton aan goederen, terwijl dit in 1956
159.742 ton was. De teruggang komt
grotendeels voor rekening van de min
dere aktiviteit in het bouwbedrijf en
de geringere aardappel- en uienexport.
Op vrijdag 11 juli zonk een zandzui
ger in het Zijpe, als gevolg van een
lek in de steenkist.
Zaterdag 19 juli werd de zandzuiger
boven water gebracht en in de haven
van Bruinisse gemeerd.
Donderdag 7 augustus, dus nauwe
lijks drie weken nadat het het herstel
werd begonnen lag de zuiger weer on
der stoom en maandag hoopt men
weer met het werk te beginnen.
Nok steeds is in het proces tegen de
Staat der Nederlanden van een aantal
mosselkwekers die zich benadeeld
acht, door in 1953 op hun mosselper
celen gestorte modder of bagger of
wegens werkzaamheden in verband
met Dijkherstel in de Grevelingen of
in de Oosterschelde niet beëindigd.
Op vrijdag 12 september zullen ge
tuigen worden gehoord, in een daar
voor te Zierikzee te houden zitting van
de rechtbank.
Hulp voor aardappeloogst
Nu de aardappeloogst weer aan
staande is, acht de Gewestelijke Raad
voor Zeeland van het Landbouwschap
het gewenst de aandacht te vestigen
op de mogelijkheid tot eventuele hulp
verlening bij het aantrekken van ar
beidskrachten.
Aanvragen moeten ten spoedigste
worden ingediend bij de plaatselijke
sociale commissies van het Landbouw
schap, terwijl ook door de Arbeidsbu
reaus alle gewenste inlichtingen kun
nen worden verstrekt.
Nauwkeurig dient op de aanvragen
te worden vermeld, voor welke soort
aardappelen de arbeidskrachten wor
den aangevraagd.
Verzocht wordt de aanvragen direct
in te dienen, opdat tij dig de nodige
voorzieningen kunnen worden ge
troffen.