Prioriteitenlijst van
sociale verlangens
Inkomensvorming en
arbeidstijdverkorting
Geen toeristenklasse meer op
atlantische routes van KLM
Plannen voor buisleiding
ruwe olie door Europa
Zomerconferentie C.H.U.
Lederwarenindustrie in 20 jaar vervijfvoudigd
GOES
Na 1 november
Neem Heef, mijn beide handen
Japans studentenpredikant Se^enc0ngres draagt ais motto-,
Kosters naar Nijmegen
DE KERK
VA NDA A
G
Goede samenwerking
is veel waard
Nog geen samenwerking
Maandag 4 augustus 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
PAGINA 5
op meer gemechaniseerde produktie-
methoden, dus tot de aanschaf van
meer machines en dergelijke over te
gaan.
•V ESTKAPELLE
Wedvlucht. De P.V. „de Zwaluw" hield
een wedvlucht uit Vilvoorde afstand 96
km. In concours 163 jonge duiven. Eerste
tien prijzen: 1 en 2 W. Lievense, 3 W.
Minderhoud, 4 en 8 Th. v. Alphen, 5 W.
K. v. Breda, 6 J. J. Kleinepier 7 J. Bal
thazar, 9 C. Jongepier, 10 W. Brasser.
Nu onze totale produktie in 1960, zoals geschat, reeds 750 miljoen
Eer jaar onder de maat blijft om de thans bestaande verlangens te
evredigen, lijkt het weinig aanbevelenswaardig, tot een algemene
verkorting van de arbeidstijd over te gaan. Dit zei zaterdagmorgen
drs J. W. de Pous, lector aan de economische faculteit van de Vrije
Universiteit, te Amsterdam, in een referaat over „inkomensvorming
en arbeidstijdverkorting" op de zomerconferentie, die de Christelijk-
Historische Unie op „Woudschoten" bij Zeist hield.
De heer De Pous stelde, dat de ver
korting van de arbeidstijd met b.v.
1 uur afgezien van een mogelijke
invloed van de zg. niet-quantificeer-
bare factoren volgens schatting
van de sociaal-economische raad, zal
leiden tot een vermindering van de
produktie met 300 a 600 miljoen gul
den per jaar en dat het geraamde
tekort aan middelen dus dienover
eenkomstig zal worden vergroot.
De beer De Pous plaatste het vraag
stuk der verkorting van de arbeidstijd
tegen de achtergrond van de vraag,
welke de extra-middelen zijn, die,
naar verwacht wordt, b.v. in de pe
riode 19581960 ter beschikking zul
len komen voor een verbetering van
het inkomen van bepaalde groeperin
gen inkomentrekkers. Uitgaand van
de redenering, dat, volgens schattin
gen, in de genoemde periode het in
komen per hoofd per jaar met 2 pro
cent zou toenemen, doch dat hiervan
de helft a.h.w. automatisch aan de
inkomentrekkers toevalt, zei de spre
ker, dat het beschikbaar potentioneel
ca. 750 miljoen gulden zou ko
men te staan tegenover een totaal
aan verlangens van 1500 miljoen
gulden. Deze verlangens vallen o.m.
uiteen in twee lijsten, van welke de
ene specifieke inkomenverlangens be
vat: verzekeringen, vermindering be-
loningsverschil tussen mannen en
vrouwen e.d. en de andere overheids
uitgaven als: het Deltaplan, belasting
verlaging e.d.
Als enig aanvaardbare mogelijkheid
tot oplossing van dit probleem blijft
ons over, aldus de spreker, de vor
ming van een prioriteitenlijst.
Wanneer wij de arbeidstijdverkor
ting plaatsen op de lijst van verlan
gens, moet een keuze t.a.v. de prio
riteiten der uiteenlopende verlangens
moet worden gemaakt.
Het jaarlijks tekort aan middelen
op het einde van de periode 1958
I960 ad 750 miljoen gulden, zou bij
een algemene arbeidstijdverkorting
van 1 uur oplopen tot 1 miljard, con
stateerde de heer De Pous.
Deze overwegingen naast elkaar
plaatsend, komen wij tot de conclu
sie, aldus de spreker, dat, gezien de
prioriteit, die naar onze gevoelens
moet worden gegeven aan b.v. wedu
wen- en wezenvoorziening en aan de
invaliditeitsverzekering, in de ge
noemde periode de middelen ontoe
reikend zijn, om reeds tot een be-
drijfstaksgewijze invoering van ar
beidstijdverkorting over te gaan.
Dit behoeft, volgens de spreker,
nu reeds arbeidstijdverkorting in over
leg in de bedrijfstakken aan de orde
kan worden gesteld en ook niet, dat
reed3 in deze periode, bij wijze van
individuele dispensatie, een aanvang
kan worden gemaakt met arbeidstijd
verkorting in die ondernemingen,
waar niettegenstaande deze maatregel
toch een produktiestijging van circa
2 procent per hoofd optreedt, en waar
de verkorting van de arbeidstijd der
halve ook niet tot prijsstijging leidt.
De bezitsvorming, waarover de heer
De Pous ook heeft gesproken en die
ook voorkomt op een lijst van ver
langens van de S.E.R., vormt, zei hij,
een concurrerend alternatief ten op
zichte van de arbeidstijdverkorting.
Toch is deze tegenstelling minder
scherp dan men op het eerste gewicht
zou vermoeden, meende de spreker.
Wanneer bezitsvorming plaats vindt
in de vorm van meer en betere ma
chines, werktuigen, enz., zal dit de
stijging van de produktie en daarmee
de mogelijkheid tot realisering van an
dere verlangens, waaronder de ver
korting van de arbeidstijd, vergroten.
Anderzijds kan de arbeidstijdverkor
ting bezitsvorming stimuleren, inzo-
verre door arbeidstijdverkorting de
ondernemers worden gestimuleerd om
BRUINISSE
Duivensport. Eén der zwaarste
vluchten, die de duivensport kent is
de vlucht uit Bordeaux. Voor deze
vlucht waren dan ook slechts 297 die
ren ingeschreven.
Van dit zware parcours kwamen
twee duiven van de heer J. L. Nieu-
wersteeg uit Bruinisse als 31e en 37e
binnen, wat een grote prestatie is, als
men weet, welke uitstekende dieren
op dit parcours waren uitgezet. De
derde van de Bruse Trekker, die ge
classificeerd werd was een duif van de
heer C. Bal te Bruinisse.
Het is bijna niet te geloven, dat in 1938
een 20-tal fabrikanten van lederwaren en
koffers niet meer dan 15 van de totale
beïioefte van Nederland produceerden en
dat dit percentage in 1957 reeds was op
gelopen tot 75 Het aantal lederwaren-
en kofferfabrikanten bedraagt thans on
geveer 380! In 1958 moest dus 85
worden ingevoerd, thans nog geen 25
Een geweldige deviezenbesparing.
Hoe was dit mogelijk en wat verstaan
we onder lederwarenfabrikanten?
Dit was mogelijk, doordat in de jaren
voor de tweede wereldoorlog vele Duitse
vaklieden, uitgedreven door het natio-
naal-socialisme, naar Nederland zijn ger
vlucht en hier bedrijven hebben opgezet.
Bovendien zijn gedurende de oorlog vele
ambachtslieden overgegraan tot fabriek
matige vervaardiging van lederen arti
kelen.
In 1945 waren er reeds 100 fabrikanten
en deze groei heeft zich tot op heden
voortgezet.
Onder lederwarenfabrikanten verstaan
wij die fabrikanten die ongeacht of de
grondstof nu is: leer, kunstleer, plastic
of textiel o.m. vervaardigen: dames
tassen, actetassen, nécessaires, étui's, por-
temonnaie's portefeuilles, tabkszakken,
riemwerk waaronder ceintuurs, leer voor
bretel- en sokophouders, labels, halsters
Het was 60
Het was maar een eigenaardige uit
slag van de voetbalwedstrijd, die „De
Typo's" vrijdagavond speelde tegen
het elftal van de veiling: 69 stond
in onze krant van zaterdag gemeld.
Met deze uitslag zou „De Typo's het
kampioenschap (nog) niet behaald
hebben.
Maar het elftal werd toch kampioen,
omdat de wedstrijd in een 60 zege
voor de Typo-mannen eindigde. Een
klinkende overwinning dus.
De eerste twee regels van het onder
schrift der foto dienen als volgt ge
lezen te worden: voorste rij zittend
v.l.n.r,: H. Capello, S. Hagenaars en
J. Bruel.
De directie van de KLM heeft, aldus
verneemt het ANP, besloten met in
gang van 1 november a.s., dus met in
gang van de winterdienstregeling, de
toeristenklasse-accommodatie op de
Noord-Atlantische routes te vervangen
door de economy-klasse.
Dit belangrijk besluit van de direc
tie van de KLM is ingegeven door het
grote succes van de economy-klasse.
Met ingang van de winterdienstrege
ling zal ook op de directe vluchten
Amsterdam-New York, welke worden
uitgevoerd met de DC-7C vliegtuigen,
het modernste lange-afstandstoestel
van de maatschappij, economy-klasse
worden aangeboden. Tot nu toe was er
In de DC-7C aecomodatle voor passa
giers voor toeristenklasse, de eerste
klasse, en de luxe klasse en met bed
den. De toeristenklasse aecomodatle
Zal van 1 november af ook vervangen
worden door de economyklasse ten aan
zien van de diensten naar Montreal,
Houston en Mexico-city
VEEL PASSAGIERS.
De KLM vervoerde ln de maanden
april tot en met juli van dit jaar ln
totaal 40.000 passagiers op de rou
tes naar New York, Montreal, Hous
ton en Mexico-City ln de goedkope
klassen, nl. de toeristen en de eco
nomyklasse tezamen, tegen 30.200
passagiers ln de toeristenklasse uit
sluitend ln dezelfde periode van 1957,
een toeneming dus van 34 procent.
Het aandeel van de economyklasse in
dit totaal ls 78 procent, een percentage,
dat naar de directie van de KLIM ver
wacht, ln de komende jaren nog zal
stijgen. Het aantal passagiers ln de
economyklasse ln deze viermaandelijkse
periode bedroeg 31.500.
„Ratafia" is een deux-pièces van
groene tweed.
Collectie Manguin
voor paarden, voorzover fabriekmatig ge
maakt, maar ook handschoenen in alle
uitvoeringen.
Dat de lederwarenfabrikanten de za
ken goed aanpakken in het belang van
de bedrijfstak en in het belang van de
klant, blijkt wel uit een drietal stichtin
gen, die zij in het leven hebben geroe
pen, te weten de Stichting Productivi-
teitscentrum voor de Nederlandse Leder
warenindustrie (die zich ten doel stelt al
die activiteiten te ontplooien, welke de
opvoering van de productiviteit ten goe
de komen) de Stichting -Vakopleiding
Vervaardiger van Lederwaren (zonder
vakmanschap geen goed produkt) en de
Stichting Lederwarenmode (doel: het
bestuderen van de mode-tendenzen in
binnen- en buitenland en het geven van
voorlichting aan het publiek).
Bovendien wordt er steeds gestreefd
naar kwaliteitsverbetering en aldus durft
men de concurrentie op de Euromarkt
terdege aan.
De Nederlandse consumenten kunnen
ervan overtuigd zijn, dat alles in het
werk wordt gesteld, om een goed en mo
dieus artikel te maken tegen concurre
rende prijs.
Dat het buitenland de Nederlandse le
derwaren en koffers waardeert, blijkt wel
uit de exportcijfers. Van de totale pro
ductie van 66 miljoen gulden werd voor
tien miljoen uitgevoerd, voornamelijk
naar de Beneluxpartners. Maar ook Zwe-
Dat de mode in deze branche een ge
ducht woordje mee spreekt, staat vast.
Reebruin, peper, amandel, capucjjner,
nerts en noot zullen de toonaangevende
kleuren zijn voor het nieuwe wintersei
zoen. Bjj de tassen zal het model van de
lange, smalle „ennveloppe" overheersen.
Er is een tendenz van terugkeer naar de
Negentien internationale oliegroepen hebben een gemeenschappe
lijke maatschappij opgericht, welke het plan moet bestuderen voor
een oliebuisleiding, die de Middellandse Zee met de Rijn zou ver
binden en moet trachten daarvoor regeringssteun te vinden. De maat
schappij, de Societe du Pipe-line Sud Europee, heeft plannen om ruwe
olie door een buisleiding te vervoeren van een Franse middellandse
zeehaven naar landinwaarts gelegen raffinaderijen aan de Rijn in het
hart van een industriegebied, dat zich uitstrekt van Zwitserland naar
het Saargebied en Lotharingen en de centra van München, Stuttgart,
Wurtzburg, Frankfort en Mannheim omvat.
De toenemende energiebehoeften van
dit gebied overtreffen snel het kolen-
aanbod. De oliemaatschappijen zien
zich voor het probleem gesteld, hoe zij
dit gebied van de zware stookolie kun
nen voorzien, die het nodig heeft.
Doordat de zware stookolie, die op het
ogenblik geproduceerd wordt in raffi
naderijen aan de kust, niet over lange
afstanden door buisleidingen vervoerd
kan worden, werd besloten, dat de
ruwe olie in de verbruiksgebieden zelf
geraffineerd zou worden,
den, de Verenigde Staten en Engeland
behoren tot de belangrijke afnemers.
CENTRUM STRAATSBURG
Straatsburg, dat ligt aan het kruis
punt van spoor- en waterwegen,
werd voor de vestiging van twee
raffinaderijen gekozen. Er wordt
thans een plan onderzocht voor de
aanleg van een oliebuisleiding van
76 centimeter doorsnee van de Fran
se oliehaven MarseilleLavera naar
Straatsburg.
Deze zou dan verlengd kunnen wor
den in noordelijke richting via Keulen
naar Rotterdam.
Wanneer de olielevering uit het
midden-Oosten zou worden afgesneden
leren tassen, die thans vrij goedkoop kun
nen worden geleverd in verband met de
verlaagde Ieerprijzen en de steeds meer
efficiënte werkwijze.
Ook bij de koffers zullen we het a.s.
seizoen vele nieuwe modellen zien, die
voor een groot deel ook bestemd zijn voor
export naar Canada en de Verenigde Sta
ten.
Zo is de lederwarenbranche een devie
zen-winnende bedrijfstak geworden! Een
prestatie in nog geen 20 jaar.
zouden de raffinaderijen te Straats
burg gevoed kunnen worden met ruwe
olie uit het westelijke halfrond via het
noordelijke deel van deze verbinding
van zee tot zee.
Generaal Rushtu Erdelhun is tot
opperbevelhebber van de Turkse
landstrijdkrachten benoemd als opvol
ger van generaal Necati Tacan die
maandag aan een hartaanval overleed.
BRUINISSE
Bukers geruimd. Doffe knallen en
wite rookwolken, wezen uit, dat bij al
de geluiden die het uitvoeren der Del
tawerken meebrengt, weer iets nieuws
was gekomen. De bunkers, in 1942
door be bezeters in de zeewering ge
bouwd, werden door springstoffen op
geruimd, nadat men weken tevoren
bezig was geweest, gaten te boren
voor het inbrengen van de springla
dingen. Bij dat boren bleek, welk een
deugdelijk materiaal men in die tijd
van schaarste aan cement heeft ge
bruikt om deze bunkers te bouwen.
Met de grootste moeite kreeg men met
een pneumatische boor gleine stukjes
uit het harde beton.
Bij het afgraven van de dijk kwam
nog een bunker bloot, die meer dan
12 jaar voor het menselijk oog verbor
gen is geweest, omdat hij geheel in
het dijklichaam was verdwenen en
met aarde overdekt.
ANTENNES BLIJVEN OORZAKEN
VAN NARIGHEID.
U moet nooit vergeten, lezer, dat toen
ons Burgerlijk Wetboek ontstond, de
radio nog moest'worden uitgevonden
(zo niet, dan zou de slag bij Water
loo wel anders afgelopen zijn). Nu is
het zo, dat de eigenaar de huurder
moet laten in het ongestoorde genot
van het verhuurde. Dit is een uit
gangspunt. Nu uw eigenaar plotse
ling verwijdering eist en dreigt, het
anders zelf te komen doen, klopt hier
iets niet.
Wat dat laatste aangaat: de eigenaar
MAG het door u gehuurde tegen uw
wil niet betreden en die antenne ook
niet weghalen. Er zijn uitspraken van
kantonrechters voldoende, die op dit
punt houvast geven: u hebt RECHT
op radio. Natuurlijk blijft uw aan
sprakelijkheid bestaan ten aanzien
van eventuele schade. Wij kunnen nog
dit opmerken: radio en televisie ZIJN
er en huiseigenaren kunnen nu een
maal niet tegen de stroom oproeien.
Verwijdering is GEEN oplossing.
ARMENBIJBEL
Een lezer las onlangs het woord
Armenbijbel, een boek of zo (de
woordkeus is van lezer) dat vroe
ger zou hebben bestaan.
Uit deze woordkeus blijkt al dat
lezer er aan twijfelt, of hier inder
daad van een boek sprake was en
dat is dan ook niet zo. Het is de
benaming van middeleeuwse voor
stellingen van Jezus' leven, met ver
wante voorstellingen uit het Oude
Testament gecombineerd. Deze dien
den om de „armen", die niet kon
den lezen, te onderwijzen en dat
woord „armen" moet hier dus wor
den begrepen in de zin van „een
voudige, niet-wetende". Overigens
zijn in Duitsland in de vijftiende
eeuw wel gebundelde uitgaven van
deze voorstellingen verschenen on
der de naam armenbijbel.
NEET OP ONZE WEG
Het ligt niet op onze weg (dit aan
het adres van een lezer) ook maar
enige mening te geven over een
geschil tussen hem en zijn Kerke-
raad. Daarvoor staat hem de ker
kelijke weg ter beschikking. Lezer
vergete niet, dat op kerkelijk ter
rein heel andere maatstaven heersen.
Door daarover hier te gaan spre
ken, zouden wij buiten onze be
voegdheden gaan.
WEL OF NIET KAMPEREN?
Wfl kunnen het maar niet eens worden,
schrijft een lezer, met onze jongens
niet en met elkaar niet. Die jongens
willen met een vriend kamperen gaan
en de ouders van die vriend vinden
het wel goed. Onze jongens zijn om
streeks zestien jaar. Dreigen er nu
niet allerlei gevaren, speciaal voor de
jongens, die nog nooit eerder alleen
van huis waren?
Hoe kunnen wij oordelen, lezer, over
DEZE jongens? Want daar gaat het
om: hoe zijn DEZE jongens? Hen
bedreigen niet MEER gevaren dan
gezin stammen, zou hen eerder tot
EXTRA beveiliging moeten zijn. Van-
welke andere jongens ook en het feit,
In het midden van de vorige eeuw ging Julie von Hausmann, een
jonge vrouw, op reis naar het zendingsveld. Haar verloofde was daar
reeds; zij zouden trouwen. Maar toen zij er aankwam, vond zij geen
stralende bruidegom, doch zijn pas gedolven graf.
Onder die omstandigheden heeft Julie von Hausmann een gedicht
gemaakt, dat door Fr. Silcher op muziek gezet is: „So nimm denn meine
Hande". Het komt in de hervormde gezangen voor als nr. 232: Neem
Heer mijn beide handen, en leid uw kind, tot ik aan d'eeuwge stranden,
de ruste vind.
Voor veel zwaar beproefden is dit lied der overgave een heerlijk
bezit geworden. Kennelijk ook voor haar landgenoten in Estland. Julie
von Hausmann, dié bij Riga werd geboren in 1826, heeft veel gezworven,
maar zij is begraven te Schönberg in Estland, 1901. Naar onlangs werd
bericht door iemand, die Estland had bezocht, liggen er steeds verse
bloemen op het graf van Julie von Hausmann.
lige koster Guido" in België werd
Serviamus Illi in sanctitate et ju-
Gedurende het wintersemester
19581959 zal aan de universiteit
te Heidelberg de Japanner ds.
Yoshikato Miura als tweede stu
dentenpredikant voor de prote
stantse universiteitsgemeenschap
fungeren. Deze dominee, die te To
kio en te Erlangen studeerde, zal
zich te Heidelberg met oecume
nisch werk bezig houden.
Er bestaat een protestantse kos-
stersorganisatie. Veel ouder zijn
echter de diverse r.k. kostersver
enigingen in Nederland. In elk
bisdom bestaat zulk een organi
satie.
Op 1, 2 en 3 september zal te
Nijmegen een groot nationaal kos
terscongres worden gehouden. Men
is nooit eerder in nationaal ver
band bijeen geweest. Maar dit jaar
is er een goede aanleiding, name
lijk de herdenking van het feit,
dat duizend jaar geleden de „hei-
stitia (Dienen wij God in heilig
heid en gerechtigheid).
Ook in De Bilt overwegen de
kerkeraden van de Hervormde ge
meente en de Gereformeerde kerk
de mogelijkheid van gezamenlijke
kerkbouw. Afgezien van het finan
ciële voordeel acht de gereformeer
de predikant H. A. L. van der Lin
den het een geestelijk voordeel
wanneer men tot de gemeenschap
pelijke bouw zou komen. „Dat wij
Christenen het in vele zaken met
elkander oneens zijn, weet men
langzamerhand wel. Het zou niet
zoveel kwaad kunnen als „de we
reld" ging merken, dat er óók iets
anders, namelijk broederlijke sa
menwerking mogelijk is", schrijft
hij.
Deze samenwerking is trouwens
in groeiende mate al aanwezig.
„Het is mij een vreugde en reden
tot dank aan God, dat ds. Bijlsma
van zijn komst in De Bilt af ons
steeds de hand heeft toegestoken",
verklaart ds. Van der Linden. „En
datzelfde geldt van vele hervorm
de broeders en zusters. Slechts één
voorbeeld: na mijn bedanken voor
het beroep naar Den Haag mocht
ik van een hervormd ouderling een
zeer hartelijk schrijven van in
stemming ontvangenAls het
inderdaad mogelijk zou zijn, sa
men een kérk te bouwen, zouden
we dat mogen zien als een zeer
bijzondere, en ook önzerzijds .in
derdaad duizendmaal verbeurde,
zegen van onze God".
Onder zeer primitieve omstan
digheden arbeidt te Knocke bij
Brugge ds. H. W. Schutte onder
de ongeveer honderd zielen tellen
de protestantse gemeenschap al
daar. De diensten worden gehou
den in een lokaal van de openbare
school. Pogingen van ds. Schutte
om van de Engelse kerk in Knocke
gebruik te mogen maken, stuitten
af op de star-anglicaanse houding
van een vroegere predikant. „De
oecumene heeft nog niet alle ker
ken even heilzaam beroerd", stelt
ds. W. A. Poort van Hees vast in
het Hervormd Weekblad voor Nij
megen: Ds. Schutte tracht nu te
komen tot de bouw van een be
scheiden kapel .voor zijn gemeente.
dat deze jongens uit een Christelijk
daar onze opmerking: wrj kennen de
jongens niet. Niet in het KAMPE
REN schuilt gevaar, daar schuilt niet
meer gevaar in dan wanneer men
een dagje de hei op trekt of naar
een bondsdag gaat (en dan alleen de
ochtendvergadering bijwoont). En als
de moeilijkheid hier schuilt u zult
hen toch eens onder uw toevlucht
vandaan moeten laten gaan. Onze er
varing ls, dat voor gezonde jongens,
met een gaaf karakter, het kampe
ren een pracht-middel is, om hen de
nodige zelfstandigheid bij te bren
gen.
BETREKKING ZOEKEN.
Op het opschrift zou moeten volgen:
of niet? De bedoeling hier ls dan, dat
ouders het er nog niet over eens zijn,
of ze hun jongen nog zullen laten
doorleren, dan wel, of ze hem „aan
het werk zullen zetten" en welk
werk.
Dat laatste beantwoorden wij met:
treedt u in overleg met een Christe
lijk Bureau voor beroepskeuze. En
overigens kan het toch geen kwaad,
de jongen eens te laten testen, want
zo'n test kan ook Iéts leren over de
vraag DOORleren. Als het kan, zeg
gen wij: doen. Mits u wel beseft, dat
een prima vakman beter ln de we
reld staat dan een jongen, die meent,
daarvoor te veel te kennen, maar die
toch net te weinig weet, om ln een
intellectueel beroep te slagen. U heeft
toch zeker al met zijn onderwijzer
overlegd
VERWARRING MET VOOGDEN.
NOG EENS:
In een lange brief schreef een lezer ons
een geschiedenis, die weer blijk geeft
van verwarring. Lezer dan schijft
ons, dat HIJ tot voogd is benoemd
over de kinderen van zijn overleden
dochter. Hij schrijft er nog eens na
drukkelijk bfj VOOGD en herhaalt:
geen toeziende voogd. Tegelijk blijkt
uit die brief, dat de kinderen gewoon
bfj hun vader zijn, die het gezin ge
woon, met behulp van een huishoud
ster, voortzet. Tussen die vader en
zijn schoonvader botert het niet, om
dat de schoonvader (grootvader van
de kinderen dus) zich direct en veel
met de opvoeding bemoeit, want h(j
is immers VOOGD?
Wij nemen dan ook aan, dat hier geen
sprake ls van VOOGDSCHAP, doch
nadrukkelijk van TOEZIENDE voog
dij. Want wat zou dat voor een figuur
zijn, wanneer de vader gewoon zijn
gezin verzorgt als weduwnaar, maar
geen voogd zou zijn Waarom zou
die vader uit de voogdij zijn ontheven
en toch zijn kinderen opvoeden? On
ze lezer nemen het ons niet kwalijk,
maar zijn opvatting ls vermoedelijk
wel fout. Misschien ingegeven door de
(begrijpelijke doch foute) wens, zijn
(enige) kleinkinderen mee op te voe
den? Lezer moet maar eens gaan
praten met de Raad voor Kinderbe
scherming (vroeger Voogdijraad ge-
NOTARIS IN MOEILIJKHEDEN.
Een bejaard lezer las in de courant, dat
een notaris is gearresteerd. Nu heeft
hij enkele jaren geleden vla diens
kantoor een hypotheek verstrekt en
zit nu een beetje ln angst.
Deze angst is gelukkig onnodig. Uit zijn
brief blijkt ons, dat hij over een hy
potheek-akte beschikt; de notaris
heeft hier dus alleen maar bemiddeld
en wel degelijk dit geld aan de be
trokkene verstrekt. Trouwens, de
moeilijkheden op dit kantoor liggen
op een ander vlak.