Prioriteitenlijst van sociale verlangens Inkomensvorming en arbeidstijdverkorting Geen toeristenklasse meer op atlantische routes van KLM Plannen voor buisleiding ruwe olie door Europa Zomerconferentie C.H.U. Lederwarenindustrie in 20 jaar vervijfvoudigd GOES Na 1 november Neem Heef, mijn beide handen Japans studentenpredikant Se^enc0ngres draagt ais motto-, Kosters naar Nijmegen DE KERK VA NDA A G Goede samenwerking is veel waard Nog geen samenwerking Maandag 4 augustus 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD PAGINA 5 op meer gemechaniseerde produktie- methoden, dus tot de aanschaf van meer machines en dergelijke over te gaan. •V ESTKAPELLE Wedvlucht. De P.V. „de Zwaluw" hield een wedvlucht uit Vilvoorde afstand 96 km. In concours 163 jonge duiven. Eerste tien prijzen: 1 en 2 W. Lievense, 3 W. Minderhoud, 4 en 8 Th. v. Alphen, 5 W. K. v. Breda, 6 J. J. Kleinepier 7 J. Bal thazar, 9 C. Jongepier, 10 W. Brasser. Nu onze totale produktie in 1960, zoals geschat, reeds 750 miljoen Eer jaar onder de maat blijft om de thans bestaande verlangens te evredigen, lijkt het weinig aanbevelenswaardig, tot een algemene verkorting van de arbeidstijd over te gaan. Dit zei zaterdagmorgen drs J. W. de Pous, lector aan de economische faculteit van de Vrije Universiteit, te Amsterdam, in een referaat over „inkomensvorming en arbeidstijdverkorting" op de zomerconferentie, die de Christelijk- Historische Unie op „Woudschoten" bij Zeist hield. De heer De Pous stelde, dat de ver korting van de arbeidstijd met b.v. 1 uur afgezien van een mogelijke invloed van de zg. niet-quantificeer- bare factoren volgens schatting van de sociaal-economische raad, zal leiden tot een vermindering van de produktie met 300 a 600 miljoen gul den per jaar en dat het geraamde tekort aan middelen dus dienover eenkomstig zal worden vergroot. De beer De Pous plaatste het vraag stuk der verkorting van de arbeidstijd tegen de achtergrond van de vraag, welke de extra-middelen zijn, die, naar verwacht wordt, b.v. in de pe riode 19581960 ter beschikking zul len komen voor een verbetering van het inkomen van bepaalde groeperin gen inkomentrekkers. Uitgaand van de redenering, dat, volgens schattin gen, in de genoemde periode het in komen per hoofd per jaar met 2 pro cent zou toenemen, doch dat hiervan de helft a.h.w. automatisch aan de inkomentrekkers toevalt, zei de spre ker, dat het beschikbaar potentioneel ca. 750 miljoen gulden zou ko men te staan tegenover een totaal aan verlangens van 1500 miljoen gulden. Deze verlangens vallen o.m. uiteen in twee lijsten, van welke de ene specifieke inkomenverlangens be vat: verzekeringen, vermindering be- loningsverschil tussen mannen en vrouwen e.d. en de andere overheids uitgaven als: het Deltaplan, belasting verlaging e.d. Als enig aanvaardbare mogelijkheid tot oplossing van dit probleem blijft ons over, aldus de spreker, de vor ming van een prioriteitenlijst. Wanneer wij de arbeidstijdverkor ting plaatsen op de lijst van verlan gens, moet een keuze t.a.v. de prio riteiten der uiteenlopende verlangens moet worden gemaakt. Het jaarlijks tekort aan middelen op het einde van de periode 1958 I960 ad 750 miljoen gulden, zou bij een algemene arbeidstijdverkorting van 1 uur oplopen tot 1 miljard, con stateerde de heer De Pous. Deze overwegingen naast elkaar plaatsend, komen wij tot de conclu sie, aldus de spreker, dat, gezien de prioriteit, die naar onze gevoelens moet worden gegeven aan b.v. wedu wen- en wezenvoorziening en aan de invaliditeitsverzekering, in de ge noemde periode de middelen ontoe reikend zijn, om reeds tot een be- drijfstaksgewijze invoering van ar beidstijdverkorting over te gaan. Dit behoeft, volgens de spreker, nu reeds arbeidstijdverkorting in over leg in de bedrijfstakken aan de orde kan worden gesteld en ook niet, dat reed3 in deze periode, bij wijze van individuele dispensatie, een aanvang kan worden gemaakt met arbeidstijd verkorting in die ondernemingen, waar niettegenstaande deze maatregel toch een produktiestijging van circa 2 procent per hoofd optreedt, en waar de verkorting van de arbeidstijd der halve ook niet tot prijsstijging leidt. De bezitsvorming, waarover de heer De Pous ook heeft gesproken en die ook voorkomt op een lijst van ver langens van de S.E.R., vormt, zei hij, een concurrerend alternatief ten op zichte van de arbeidstijdverkorting. Toch is deze tegenstelling minder scherp dan men op het eerste gewicht zou vermoeden, meende de spreker. Wanneer bezitsvorming plaats vindt in de vorm van meer en betere ma chines, werktuigen, enz., zal dit de stijging van de produktie en daarmee de mogelijkheid tot realisering van an dere verlangens, waaronder de ver korting van de arbeidstijd, vergroten. Anderzijds kan de arbeidstijdverkor ting bezitsvorming stimuleren, inzo- verre door arbeidstijdverkorting de ondernemers worden gestimuleerd om BRUINISSE Duivensport. Eén der zwaarste vluchten, die de duivensport kent is de vlucht uit Bordeaux. Voor deze vlucht waren dan ook slechts 297 die ren ingeschreven. Van dit zware parcours kwamen twee duiven van de heer J. L. Nieu- wersteeg uit Bruinisse als 31e en 37e binnen, wat een grote prestatie is, als men weet, welke uitstekende dieren op dit parcours waren uitgezet. De derde van de Bruse Trekker, die ge classificeerd werd was een duif van de heer C. Bal te Bruinisse. Het is bijna niet te geloven, dat in 1938 een 20-tal fabrikanten van lederwaren en koffers niet meer dan 15 van de totale beïioefte van Nederland produceerden en dat dit percentage in 1957 reeds was op gelopen tot 75 Het aantal lederwaren- en kofferfabrikanten bedraagt thans on geveer 380! In 1958 moest dus 85 worden ingevoerd, thans nog geen 25 Een geweldige deviezenbesparing. Hoe was dit mogelijk en wat verstaan we onder lederwarenfabrikanten? Dit was mogelijk, doordat in de jaren voor de tweede wereldoorlog vele Duitse vaklieden, uitgedreven door het natio- naal-socialisme, naar Nederland zijn ger vlucht en hier bedrijven hebben opgezet. Bovendien zijn gedurende de oorlog vele ambachtslieden overgegraan tot fabriek matige vervaardiging van lederen arti kelen. In 1945 waren er reeds 100 fabrikanten en deze groei heeft zich tot op heden voortgezet. Onder lederwarenfabrikanten verstaan wij die fabrikanten die ongeacht of de grondstof nu is: leer, kunstleer, plastic of textiel o.m. vervaardigen: dames tassen, actetassen, nécessaires, étui's, por- temonnaie's portefeuilles, tabkszakken, riemwerk waaronder ceintuurs, leer voor bretel- en sokophouders, labels, halsters Het was 60 Het was maar een eigenaardige uit slag van de voetbalwedstrijd, die „De Typo's" vrijdagavond speelde tegen het elftal van de veiling: 69 stond in onze krant van zaterdag gemeld. Met deze uitslag zou „De Typo's het kampioenschap (nog) niet behaald hebben. Maar het elftal werd toch kampioen, omdat de wedstrijd in een 60 zege voor de Typo-mannen eindigde. Een klinkende overwinning dus. De eerste twee regels van het onder schrift der foto dienen als volgt ge lezen te worden: voorste rij zittend v.l.n.r,: H. Capello, S. Hagenaars en J. Bruel. De directie van de KLM heeft, aldus verneemt het ANP, besloten met in gang van 1 november a.s., dus met in gang van de winterdienstregeling, de toeristenklasse-accommodatie op de Noord-Atlantische routes te vervangen door de economy-klasse. Dit belangrijk besluit van de direc tie van de KLM is ingegeven door het grote succes van de economy-klasse. Met ingang van de winterdienstrege ling zal ook op de directe vluchten Amsterdam-New York, welke worden uitgevoerd met de DC-7C vliegtuigen, het modernste lange-afstandstoestel van de maatschappij, economy-klasse worden aangeboden. Tot nu toe was er In de DC-7C aecomodatle voor passa giers voor toeristenklasse, de eerste klasse, en de luxe klasse en met bed den. De toeristenklasse aecomodatle Zal van 1 november af ook vervangen worden door de economyklasse ten aan zien van de diensten naar Montreal, Houston en Mexico-city VEEL PASSAGIERS. De KLM vervoerde ln de maanden april tot en met juli van dit jaar ln totaal 40.000 passagiers op de rou tes naar New York, Montreal, Hous ton en Mexico-City ln de goedkope klassen, nl. de toeristen en de eco nomyklasse tezamen, tegen 30.200 passagiers ln de toeristenklasse uit sluitend ln dezelfde periode van 1957, een toeneming dus van 34 procent. Het aandeel van de economyklasse in dit totaal ls 78 procent, een percentage, dat naar de directie van de KLIM ver wacht, ln de komende jaren nog zal stijgen. Het aantal passagiers ln de economyklasse ln deze viermaandelijkse periode bedroeg 31.500. „Ratafia" is een deux-pièces van groene tweed. Collectie Manguin voor paarden, voorzover fabriekmatig ge maakt, maar ook handschoenen in alle uitvoeringen. Dat de lederwarenfabrikanten de za ken goed aanpakken in het belang van de bedrijfstak en in het belang van de klant, blijkt wel uit een drietal stichtin gen, die zij in het leven hebben geroe pen, te weten de Stichting Productivi- teitscentrum voor de Nederlandse Leder warenindustrie (die zich ten doel stelt al die activiteiten te ontplooien, welke de opvoering van de productiviteit ten goe de komen) de Stichting -Vakopleiding Vervaardiger van Lederwaren (zonder vakmanschap geen goed produkt) en de Stichting Lederwarenmode (doel: het bestuderen van de mode-tendenzen in binnen- en buitenland en het geven van voorlichting aan het publiek). Bovendien wordt er steeds gestreefd naar kwaliteitsverbetering en aldus durft men de concurrentie op de Euromarkt terdege aan. De Nederlandse consumenten kunnen ervan overtuigd zijn, dat alles in het werk wordt gesteld, om een goed en mo dieus artikel te maken tegen concurre rende prijs. Dat het buitenland de Nederlandse le derwaren en koffers waardeert, blijkt wel uit de exportcijfers. Van de totale pro ductie van 66 miljoen gulden werd voor tien miljoen uitgevoerd, voornamelijk naar de Beneluxpartners. Maar ook Zwe- Dat de mode in deze branche een ge ducht woordje mee spreekt, staat vast. Reebruin, peper, amandel, capucjjner, nerts en noot zullen de toonaangevende kleuren zijn voor het nieuwe wintersei zoen. Bjj de tassen zal het model van de lange, smalle „ennveloppe" overheersen. Er is een tendenz van terugkeer naar de Negentien internationale oliegroepen hebben een gemeenschappe lijke maatschappij opgericht, welke het plan moet bestuderen voor een oliebuisleiding, die de Middellandse Zee met de Rijn zou ver binden en moet trachten daarvoor regeringssteun te vinden. De maat schappij, de Societe du Pipe-line Sud Europee, heeft plannen om ruwe olie door een buisleiding te vervoeren van een Franse middellandse zeehaven naar landinwaarts gelegen raffinaderijen aan de Rijn in het hart van een industriegebied, dat zich uitstrekt van Zwitserland naar het Saargebied en Lotharingen en de centra van München, Stuttgart, Wurtzburg, Frankfort en Mannheim omvat. De toenemende energiebehoeften van dit gebied overtreffen snel het kolen- aanbod. De oliemaatschappijen zien zich voor het probleem gesteld, hoe zij dit gebied van de zware stookolie kun nen voorzien, die het nodig heeft. Doordat de zware stookolie, die op het ogenblik geproduceerd wordt in raffi naderijen aan de kust, niet over lange afstanden door buisleidingen vervoerd kan worden, werd besloten, dat de ruwe olie in de verbruiksgebieden zelf geraffineerd zou worden, den, de Verenigde Staten en Engeland behoren tot de belangrijke afnemers. CENTRUM STRAATSBURG Straatsburg, dat ligt aan het kruis punt van spoor- en waterwegen, werd voor de vestiging van twee raffinaderijen gekozen. Er wordt thans een plan onderzocht voor de aanleg van een oliebuisleiding van 76 centimeter doorsnee van de Fran se oliehaven MarseilleLavera naar Straatsburg. Deze zou dan verlengd kunnen wor den in noordelijke richting via Keulen naar Rotterdam. Wanneer de olielevering uit het midden-Oosten zou worden afgesneden leren tassen, die thans vrij goedkoop kun nen worden geleverd in verband met de verlaagde Ieerprijzen en de steeds meer efficiënte werkwijze. Ook bij de koffers zullen we het a.s. seizoen vele nieuwe modellen zien, die voor een groot deel ook bestemd zijn voor export naar Canada en de Verenigde Sta ten. Zo is de lederwarenbranche een devie zen-winnende bedrijfstak geworden! Een prestatie in nog geen 20 jaar. zouden de raffinaderijen te Straats burg gevoed kunnen worden met ruwe olie uit het westelijke halfrond via het noordelijke deel van deze verbinding van zee tot zee. Generaal Rushtu Erdelhun is tot opperbevelhebber van de Turkse landstrijdkrachten benoemd als opvol ger van generaal Necati Tacan die maandag aan een hartaanval overleed. BRUINISSE Bukers geruimd. Doffe knallen en wite rookwolken, wezen uit, dat bij al de geluiden die het uitvoeren der Del tawerken meebrengt, weer iets nieuws was gekomen. De bunkers, in 1942 door be bezeters in de zeewering ge bouwd, werden door springstoffen op geruimd, nadat men weken tevoren bezig was geweest, gaten te boren voor het inbrengen van de springla dingen. Bij dat boren bleek, welk een deugdelijk materiaal men in die tijd van schaarste aan cement heeft ge bruikt om deze bunkers te bouwen. Met de grootste moeite kreeg men met een pneumatische boor gleine stukjes uit het harde beton. Bij het afgraven van de dijk kwam nog een bunker bloot, die meer dan 12 jaar voor het menselijk oog verbor gen is geweest, omdat hij geheel in het dijklichaam was verdwenen en met aarde overdekt. ANTENNES BLIJVEN OORZAKEN VAN NARIGHEID. U moet nooit vergeten, lezer, dat toen ons Burgerlijk Wetboek ontstond, de radio nog moest'worden uitgevonden (zo niet, dan zou de slag bij Water loo wel anders afgelopen zijn). Nu is het zo, dat de eigenaar de huurder moet laten in het ongestoorde genot van het verhuurde. Dit is een uit gangspunt. Nu uw eigenaar plotse ling verwijdering eist en dreigt, het anders zelf te komen doen, klopt hier iets niet. Wat dat laatste aangaat: de eigenaar MAG het door u gehuurde tegen uw wil niet betreden en die antenne ook niet weghalen. Er zijn uitspraken van kantonrechters voldoende, die op dit punt houvast geven: u hebt RECHT op radio. Natuurlijk blijft uw aan sprakelijkheid bestaan ten aanzien van eventuele schade. Wij kunnen nog dit opmerken: radio en televisie ZIJN er en huiseigenaren kunnen nu een maal niet tegen de stroom oproeien. Verwijdering is GEEN oplossing. ARMENBIJBEL Een lezer las onlangs het woord Armenbijbel, een boek of zo (de woordkeus is van lezer) dat vroe ger zou hebben bestaan. Uit deze woordkeus blijkt al dat lezer er aan twijfelt, of hier inder daad van een boek sprake was en dat is dan ook niet zo. Het is de benaming van middeleeuwse voor stellingen van Jezus' leven, met ver wante voorstellingen uit het Oude Testament gecombineerd. Deze dien den om de „armen", die niet kon den lezen, te onderwijzen en dat woord „armen" moet hier dus wor den begrepen in de zin van „een voudige, niet-wetende". Overigens zijn in Duitsland in de vijftiende eeuw wel gebundelde uitgaven van deze voorstellingen verschenen on der de naam armenbijbel. NEET OP ONZE WEG Het ligt niet op onze weg (dit aan het adres van een lezer) ook maar enige mening te geven over een geschil tussen hem en zijn Kerke- raad. Daarvoor staat hem de ker kelijke weg ter beschikking. Lezer vergete niet, dat op kerkelijk ter rein heel andere maatstaven heersen. Door daarover hier te gaan spre ken, zouden wij buiten onze be voegdheden gaan. WEL OF NIET KAMPEREN? Wfl kunnen het maar niet eens worden, schrijft een lezer, met onze jongens niet en met elkaar niet. Die jongens willen met een vriend kamperen gaan en de ouders van die vriend vinden het wel goed. Onze jongens zijn om streeks zestien jaar. Dreigen er nu niet allerlei gevaren, speciaal voor de jongens, die nog nooit eerder alleen van huis waren? Hoe kunnen wij oordelen, lezer, over DEZE jongens? Want daar gaat het om: hoe zijn DEZE jongens? Hen bedreigen niet MEER gevaren dan gezin stammen, zou hen eerder tot EXTRA beveiliging moeten zijn. Van- welke andere jongens ook en het feit, In het midden van de vorige eeuw ging Julie von Hausmann, een jonge vrouw, op reis naar het zendingsveld. Haar verloofde was daar reeds; zij zouden trouwen. Maar toen zij er aankwam, vond zij geen stralende bruidegom, doch zijn pas gedolven graf. Onder die omstandigheden heeft Julie von Hausmann een gedicht gemaakt, dat door Fr. Silcher op muziek gezet is: „So nimm denn meine Hande". Het komt in de hervormde gezangen voor als nr. 232: Neem Heer mijn beide handen, en leid uw kind, tot ik aan d'eeuwge stranden, de ruste vind. Voor veel zwaar beproefden is dit lied der overgave een heerlijk bezit geworden. Kennelijk ook voor haar landgenoten in Estland. Julie von Hausmann, dié bij Riga werd geboren in 1826, heeft veel gezworven, maar zij is begraven te Schönberg in Estland, 1901. Naar onlangs werd bericht door iemand, die Estland had bezocht, liggen er steeds verse bloemen op het graf van Julie von Hausmann. lige koster Guido" in België werd Serviamus Illi in sanctitate et ju- Gedurende het wintersemester 19581959 zal aan de universiteit te Heidelberg de Japanner ds. Yoshikato Miura als tweede stu dentenpredikant voor de prote stantse universiteitsgemeenschap fungeren. Deze dominee, die te To kio en te Erlangen studeerde, zal zich te Heidelberg met oecume nisch werk bezig houden. Er bestaat een protestantse kos- stersorganisatie. Veel ouder zijn echter de diverse r.k. kostersver enigingen in Nederland. In elk bisdom bestaat zulk een organi satie. Op 1, 2 en 3 september zal te Nijmegen een groot nationaal kos terscongres worden gehouden. Men is nooit eerder in nationaal ver band bijeen geweest. Maar dit jaar is er een goede aanleiding, name lijk de herdenking van het feit, dat duizend jaar geleden de „hei- stitia (Dienen wij God in heilig heid en gerechtigheid). Ook in De Bilt overwegen de kerkeraden van de Hervormde ge meente en de Gereformeerde kerk de mogelijkheid van gezamenlijke kerkbouw. Afgezien van het finan ciële voordeel acht de gereformeer de predikant H. A. L. van der Lin den het een geestelijk voordeel wanneer men tot de gemeenschap pelijke bouw zou komen. „Dat wij Christenen het in vele zaken met elkander oneens zijn, weet men langzamerhand wel. Het zou niet zoveel kwaad kunnen als „de we reld" ging merken, dat er óók iets anders, namelijk broederlijke sa menwerking mogelijk is", schrijft hij. Deze samenwerking is trouwens in groeiende mate al aanwezig. „Het is mij een vreugde en reden tot dank aan God, dat ds. Bijlsma van zijn komst in De Bilt af ons steeds de hand heeft toegestoken", verklaart ds. Van der Linden. „En datzelfde geldt van vele hervorm de broeders en zusters. Slechts één voorbeeld: na mijn bedanken voor het beroep naar Den Haag mocht ik van een hervormd ouderling een zeer hartelijk schrijven van in stemming ontvangenAls het inderdaad mogelijk zou zijn, sa men een kérk te bouwen, zouden we dat mogen zien als een zeer bijzondere, en ook önzerzijds .in derdaad duizendmaal verbeurde, zegen van onze God". Onder zeer primitieve omstan digheden arbeidt te Knocke bij Brugge ds. H. W. Schutte onder de ongeveer honderd zielen tellen de protestantse gemeenschap al daar. De diensten worden gehou den in een lokaal van de openbare school. Pogingen van ds. Schutte om van de Engelse kerk in Knocke gebruik te mogen maken, stuitten af op de star-anglicaanse houding van een vroegere predikant. „De oecumene heeft nog niet alle ker ken even heilzaam beroerd", stelt ds. W. A. Poort van Hees vast in het Hervormd Weekblad voor Nij megen: Ds. Schutte tracht nu te komen tot de bouw van een be scheiden kapel .voor zijn gemeente. dat deze jongens uit een Christelijk daar onze opmerking: wrj kennen de jongens niet. Niet in het KAMPE REN schuilt gevaar, daar schuilt niet meer gevaar in dan wanneer men een dagje de hei op trekt of naar een bondsdag gaat (en dan alleen de ochtendvergadering bijwoont). En als de moeilijkheid hier schuilt u zult hen toch eens onder uw toevlucht vandaan moeten laten gaan. Onze er varing ls, dat voor gezonde jongens, met een gaaf karakter, het kampe ren een pracht-middel is, om hen de nodige zelfstandigheid bij te bren gen. BETREKKING ZOEKEN. Op het opschrift zou moeten volgen: of niet? De bedoeling hier ls dan, dat ouders het er nog niet over eens zijn, of ze hun jongen nog zullen laten doorleren, dan wel, of ze hem „aan het werk zullen zetten" en welk werk. Dat laatste beantwoorden wij met: treedt u in overleg met een Christe lijk Bureau voor beroepskeuze. En overigens kan het toch geen kwaad, de jongen eens te laten testen, want zo'n test kan ook Iéts leren over de vraag DOORleren. Als het kan, zeg gen wij: doen. Mits u wel beseft, dat een prima vakman beter ln de we reld staat dan een jongen, die meent, daarvoor te veel te kennen, maar die toch net te weinig weet, om ln een intellectueel beroep te slagen. U heeft toch zeker al met zijn onderwijzer overlegd VERWARRING MET VOOGDEN. NOG EENS: In een lange brief schreef een lezer ons een geschiedenis, die weer blijk geeft van verwarring. Lezer dan schijft ons, dat HIJ tot voogd is benoemd over de kinderen van zijn overleden dochter. Hij schrijft er nog eens na drukkelijk bfj VOOGD en herhaalt: geen toeziende voogd. Tegelijk blijkt uit die brief, dat de kinderen gewoon bfj hun vader zijn, die het gezin ge woon, met behulp van een huishoud ster, voortzet. Tussen die vader en zijn schoonvader botert het niet, om dat de schoonvader (grootvader van de kinderen dus) zich direct en veel met de opvoeding bemoeit, want h(j is immers VOOGD? Wij nemen dan ook aan, dat hier geen sprake ls van VOOGDSCHAP, doch nadrukkelijk van TOEZIENDE voog dij. Want wat zou dat voor een figuur zijn, wanneer de vader gewoon zijn gezin verzorgt als weduwnaar, maar geen voogd zou zijn Waarom zou die vader uit de voogdij zijn ontheven en toch zijn kinderen opvoeden? On ze lezer nemen het ons niet kwalijk, maar zijn opvatting ls vermoedelijk wel fout. Misschien ingegeven door de (begrijpelijke doch foute) wens, zijn (enige) kleinkinderen mee op te voe den? Lezer moet maar eens gaan praten met de Raad voor Kinderbe scherming (vroeger Voogdijraad ge- NOTARIS IN MOEILIJKHEDEN. Een bejaard lezer las in de courant, dat een notaris is gearresteerd. Nu heeft hij enkele jaren geleden vla diens kantoor een hypotheek verstrekt en zit nu een beetje ln angst. Deze angst is gelukkig onnodig. Uit zijn brief blijkt ons, dat hij over een hy potheek-akte beschikt; de notaris heeft hier dus alleen maar bemiddeld en wel degelijk dit geld aan de be trokkene verstrekt. Trouwens, de moeilijkheden op dit kantoor liggen op een ander vlak.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 5