STEMMEN Vliegtuig met Nederlanders uit Irak gearriveerd Uitgebreide bewakingsdiensten bij topconferentie Fotograaf smokkelde foto's en nieuws achterportretlijst Psalmen: een kapitaal dat rijke rente geeft KLAS UIT DE KERKEN „TECHNISCH MONSTER" NEW YORK TREFT VOORBEREIDINGEN Chroesjtsjef moet zich houden aan programma Delft koopt landgoed in Nunspeet Zwitserland handhaafde neutraliteit Jeugd en kerk in Rusland Kerkcenten op retour Zelfbedieningszaak Preek-maken Itel&a M m M ZEEUWSCH DAGBLAD PAGINA 5 Uit de 22.000 „dienders" van New York, zullen naar men verwacht circa 5000 man gekozen worden voor bewakingsdiensten, als de top conferentie in New York gehouden mocht worden. Zij zullen patroil- leren in de straten, de menigte in bedwang houden, het verkeer om leggen en de gebouwen, open ruimten en monumenten bewaken om te beletten dat een aanslag wordt gepleegd op een der autoriteiten. Men houdt er voorts rekening mee, dat er circa 2000 soldaten in de stad en omgeving gedetacheerd zullen worden om de politie onmiddel lijk te hulp te kunnen snellen ingeval van nood en de toegans wegen tot het V.N.-kwartier te bewaken. Deze soldaten zullen waarschijnlijk stellingen betrekken in de omgeving van het V.N.-kwartier en gewa pend worden met machinegeweren en licht luchtdoelgeschut. Verder zullen hefschroefvliegtulgen van de politie en het leger en patrouil levaartuigen van de marine, kunstwacht en politie worden ingeschakeld. Binnen deze ring zullen speciale manschappen van de veiligheidsdiensten der deelne mende landen opereren. Het is mogelijk dat het hoofd van de Russische geheime politie, generaal Se. rof, binnenkort naar New Vork zal ko men om een en ander zelf te regelen. Een woordvoerder van de Russische de legatie b§ de VN. verklaarde echter, dat de Russen geen maatregelen ter be scherming van Chroesjtsjef zullen ne men, zolang het niet zeker is dat de topconferentie doorgaat. Van doorgaans welingelichte zijde is Hogeschooldag Geref. Kerken (art 31 K.O.) De Theologische Hogeschooldag van de Gereformeerde Kerken (onderhou dende artikel 31 k.o.) zal dit jaar op woensdag 24 september a.S. te Kampen worden gehouden. Men zal in een vijf tal kerkgebouwen bijeenkomen. In de vergaderingen zullen het woord voeren de heren prof. C. Veenhof, prof. dr. H. Jager, prof. L, Doekes en prof. H. J. Schilder, alsmede de predikanten ds. E. R. Postma uit Breukelen, ds. J. P. v. d. Stoel uit Amsterdam en ds. C. Trimp uit Middelburg. Aan de schooldag gaat op dinsdag 23 september In de Nieuwe Kerk te Kampen een bidstond vooraf. Om tegemoet te komen aan de vele wensen naar een geschikt terrein met onderkomens voor het houden van werkweken, kamp- en gezinsweken, zocht het gemeentebestuur van Delft al enige jaren naar een landhuis dat voor dit doel kon worden benut. In Nunspeet heeft men thans iets gevon den. Het is het huiten „Grote Bunte" met vjjf hectare bos- en weidegrond. Iri de raadsvergadering van eind deze maand zal de gemeenteraad een voor stel worden gedaan een bedrag van f 250.000 beschikbaar te stellen voor de aankoop, verbouwing en inrichting van een gebouw. De koopprijs bedraagt f 70.000, de verbouwing f 130.000 en de Inrichting voor vijftig personen onge veer f 50.000. DINSDAG 29 JULI 1958 HILVERSUM I (402 m.). AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.10 V. d. vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een boek voor het Geestelijk leven, caus. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 V. d. zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Landbouwrubriek: Wij bezoeken de na tionale tuinbouwbeurs in Naaldwijk. AVRO: 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel en zang. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Metropole ork. 13.55 Beurs- ber. 14.00 De wraakroep van Siva, hoor- sp. 14,35 Promenade ork. 15.15 V. d. jeugd. 16.30 Parapsychologische beschou wingen, caus. 16.45 Pianorecital. 17.15 De dierenwereld en wij, caus. 17.25 Gram. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 Amus. muz. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Caba ret. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.25 Dooltocht door de nacht, hoorsp. 21.45 Act. 22.00 Pianorecital. 22.20 Kamerork. en sol. 23.00 Nws. 23.15 Kc-c-r- sen. 23.16 New York calling. 23.21—24.00 Gram. HILVERSUM II (298 m.>. KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.50 V. d. huis vrouw. 9.45 Gram. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram. 1030 Gram. of regenprogr. v. d. jeugd. 11.00 V d. vrouw. 1130 Gram. 10.30 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Mid dagklok - Noodklok. 12.03 Gram- 1230 Land- en tulnb. meded. 12.55 Zonnewij zer. 13.00 Nws. en kath. nws. 1320 Lichte muz. 14.00 Viool en piano. 14.30 V. d. plattelandsvrouwen. 14.40 Gram. 15.00 Gram. of regenprogr. v. d. jeugd. 15.30 Gram. 15.40 Idem. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beurs- ber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Als bestuursambtenaar op tour nee door Nieuw-Guinea's Vogelkop, door J. J. W. Dubois. 18.00 Lichte muz. 18.15 Vocaal ens. 18.35 Gram. 18.45 Dit is le ven, caus. 19.00 Nws. 19.10 Comm. 19.15 Lichte muz. 19.35 Gram. 20.30 Act. 20.45 Groot koor, omr.ork. en sol. 21.50 Bran dend probleem in Nederland, caus. 22.00 Orgelconc. 22.30 Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram. BRUSSEL (324 m.l: 12.00 12.15 Piano spel 12.30 Weerber. 12.34 Pianospel. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 en 14.15 Idem. 14.30 Jeugdorkesten. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nws. 17.10 Kamermuz. 17.45 Boekbespr. 18.00 V. d. jeugd. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.30 Wereldtentoonstel ling. 20.00 Caus. 20.10 Gram. 20.15 V. d. vrouw. 21.15 Gram. 21.45 Idem. 22.00 Nws. 22.15 Orgelconc. 22.55 TELEVISIEPROGRAMMA NTS: Journ. en weeroverz. 20.20—22.00 Filmprogr. meegedeeld, dat de politie van New- York en de mannen van de veiligheids dienst zullen trachten van de Russen de verzekering te krijgen, dat Chroesj- tsef tijdens zijn verblijf m de V.S. niet afwijkt van een nauwkeurig omlijnd programma. Zwitserland heeft de V.S. toestem ming geweigerd om dertig transport vliegtuigen over Zwitsers grondgebied naar Libanon te laten vliegen, zo is in een verklaring van de Zwitserse rege ring bekend gemaakt. Het Amerikaan se verzoek betrof vliegtuigen van Ame rikaanse bases in West-Duitsland, die in de nacht van vijftien op zestien juli naar Libanon vertrokken. De Zwitserse regering had geantwoord, dat er geen sprake kon zijn van inwilliging van het verzoek. Later hadden echter drie Amerikaan se vliegtuigen toch het Zwitserse lucht ruim geschonden. Eén van deze toe stellen had opdracht gekregen te lan den in Zurich. Toen daar bleek dat vrij wel alle passagiers militairen waren, die onder medische behandeling waren, had het vliegtuig zijn reis mogen ver volgen. De twee andere machines had den hun reis mogen voortzetten toen bleek, dat er een misverstand tengevol ge van een fout van Zwitserse zijde in het spel was. De Amerikaanse regering had on- middelijk haar verontschuldigingen voor deze vluchten aangeboden, aldus de verklaring van de Zwitserse rege ring. KAMPERLAND Benoeming. De heer K. J. Ovaa, on derwijzer aan de School met den Bijbel, is met ingang van 1 oktober benoemd tot onderwijzer aan de Gereformeerde U.L.O. te Middelburg. Hü slaagde te Am sterdam voor de akte Engels L.O. In de ze vacature is benoemd mevrouw Ba- vinek uit Mijdrecht. Dit enorme gevaarte is een bruin koolgraafmachine, gefotografeerd op weg van de fabriek naar zijn toekomstig werkterrein- De enorme installatie wordt voort bewogen op tien, meer dan mans hoge, rupsbanden. De snelheid waarmee dit gaat, is niet groot maar toch alleszins respectabel een kilometer per uur. Een grijper kan in één keer een flinke auto vullen. (Van een speciale verslaggever) Om drie uur in de nacht van vrijdag op zaterdag zette gezagvoerder Arriëns de „Utrecht" tijdens een stromende regen op de landingsbaan van Schiphol en enkele minuten later stond het toestel, dat repatrië- renden uit Irak via Athene en ^ome naar Amsterdam heeft gebracht, op het platform van de luchthaven geparkeerd- Uit het vliegtuig kwamen 35 volwassenen, voornamelijk vrouwen van in Irak werkende Nederlanders en 22 kinderen en zes baby's, allen zeer vermoeid van de zware reis en velen nog zichtbaar onder de in druk van de vele emoties, die men in de laatste tien dagen, na de revo lutie van 14 juli, in Irak en in het bijzonder in Bagdad had ondergaan. De Nederlandse ingenieur De Jong el Kassim in de andere hand, de aan trad als woordvoerder voor de groep op, hij zette uiteen, dat het, mede in verband met de achtergebleven Neder landers, juister mocht worden geacht, dat geen al te uitvoerige details over de gebeurtenissen van de afgelopen tien dagen werden medegedeeld. „De departementale autoriteiten in Den Haag zijn precies op de hoogte," aldus de heer De Jong. Er waren voorts ver scheidene passagiers aan boord, die juist deze maand met verlof zouden komen, maar geen luchtverbinding hadden kunnen krijgen, omdat alle maatschappijen hun vluchten op Bag dad en Basra hadden moeten staken. Deze tocht was dan ook met speciale toestemming van de nieuwe regering van Irak gemaakt. Uit de gesprekken met enkele passa giers viel eveneens op te maken, dat men liever geen informaties over het gebeurde en over de huidige toestand wilde verstrekken. Wel kwam vast te staan, dat nog ongeveer 300 Nederland se gezinnen in Irak verblijven, teza men 500 personen tellend. KISTJE EN PORTRET Toen bijna alle passagiers, die zon der uitzondering in zomerkleding wa ren men had temperaturen van 40 tot 50 graden Celsius in Irak geregi streerd) via de quarantaine, de mare chaussee en de douane Schiphol in het nachtelijk duister hadden verlaten, waarbij bleek, dat vrijwel iedereen door familieleden of bekenden werd opgevangen, kwam een der stewards van de „Utrecht" met zijn geldkistje in de ene en een groot portret van de nieuwe Iraakse premier Abdel Karim KOUDEKERKE Collecte., De collecte voor het Hooge- land heeft te Koudekerke f 44,35 opge bracht. BRÜIN1SSE Geslaagd. De heer H. Bruil, onderwij zer aan de Chr. school te Bruinisse, slaag de voor de hoofdakte. De heer J. Zwa german, onderwijzer aan de oJ. school slaagde voor de hoofdakte B. komsthal binnenstappen. Dat portret had hij in de cabine gevonden en moest door een der passagiers zijn ach tergelaten. Het karton aan de achter kant was voor een deel er af gescheurd De ruimte tussen portret en karton was kennelijk als geheime bergplaats gebruikt. In de hal bevond zich op dat moment nog één passagier, de Duitser Karl Brever, die in de Europawacht kamer wenste te blijven, omdat hij een plaats had besproken in het eerste K.L.M. vliegtuig naar Parijs. Het inge lijste portret van de nieuwe Iraakse premier had aan Breyer toebehoord, die het met opzet in het toestel had achtergelaten. Want toen de „Utrecht" op de Amsterdamse luchthaven gepar keerd stond en de chartervlucht uit Bagdad was ge ëindigd, had hij het karton uit de omlijsting gescheurd, to verde vervolgens een aantal films en een stevig pak perskopij te voorschijn, die hij kalmpjes in zijn binnenzak stopte. Breyer bleek fotoreporter te zijn, in Aken te wonen en met een speciale opdracht van een Parijs blad naar Irak te zijn gereisd. Is de jeugd in dê Sowjet-Unie vol komen atheïstisch geworden? Deze vraag stelt men in het westen dikwijls aan kenners van Rusland. Eén dezer kenners, prof. dr. P. Hendrix te Lei den, zegt daarover in Vrije Geluiden het volgende: Was de jeugd van 1928 fel vijandig tegenover de kerk, die van 1938 min of meer onverschillig-welwillend, de jeugd van 1958 begint een hernieuwde belangstelling te tonen voor deze over oude en wezenlijke factor in het cul turele leven van het Russische volk: het christendom en de kerk. Men ver sta dit niet verkeerd: dit is nog geen religieuze vernieuwing, maar voor het nieuwe leven der kerk kan deze wel willende belangstelling misschien van grote betekenis worden. En het merk waardige: van de kant der kerk is hiervoor geen propaganda gevoerd. Al le religieuze propaganda buiten de cultische viering der kerkelijke diens ten blijft verboden. Komt de jeugd terug tot de oude moeder? Zover is het allicht nog niet, al is er op het ogenblik een nieuwe generatie ontstaan, jonge Sowjetbur- gers, bewuste Sowjetburgers, die te gelijk met hart en ziel de oude moe derkerk zijn toegedaan. Men kome bij deze jonge Russen niet aandragen met I westerse gedachten over een christe- lijke beschaving, een christelijke cul tuur, een christelijke gemeenschap of een christelijk avondland. Deze nieu we Russische jeugd voelt de spanning tussen deze eeuw, de maatschappij, de cultuur, de historie en de nieuwe eeuw, „het leven der toekomende eeuw". Hier ligt de enige mogelijkheid voor de kerk om van haar wezen, haar le ven, haar eigenlijke taak te getuigen: de viering der hemelse mysteriën en de verkondiging des Woords. Geen jeugdvereniging, geen sport, geen film, geen ontmoeting, geen avon den, niets wat lijkt op propaganda of organisatie. Maar wie de viering der liturgie ziet (waar iedere gedachte aan esthetisme heeft verre te hlijven) als „de hemel op aarde" (naar een woord uit de Russische theologie), wie in de prediking des Woords de Heer zelf zijn verborgen mysteriën voor de ingewij den of verlichten hoort onthullen, hij begrijpt, waarom deze herboren kerk zo vol vreugde is, zo vol optimisme voor de toekomst, ook ten opzichte van de nieuwe Russische jeugcL Deze jonge diakenen, priesters en monniken zijn jonge Sowjetburgers, die him jonge Sowjet-vaderland, het oude Rus land, hun oude moeder-Rusland, be minnen, doch die tevens met een die pe liefde bezield zijn voor hun oude eerbiedwaardige moederkerk. Is ook voor onze westerse jeugd niet 't grote probleem: het hervinden van de oude moeder, de kerk? Eén collecte voor de kerkvoogdij der hervormde gemeente te Gendringen leverde o.m. 274 centen op. De predi kant, ds. H. G. Mooi, vraagt zich in de Hervormde Kerk, orgaan van de clas sis Zutfen, af, of deze centen van één kerkganger afkomstig zijn, want er was gevraagd geen centen meer te ge ven. Hij schrijft: Hoe is het mogelijk, dat iemand zo'n massa centen in één hand kan houden en zonder ongelukken in een collecte- zak (en die zijn zo nauw tegenwoor dig) kan deponeren! Dat probleem heeft mij sindsdien niet losgelaten. Ik ben het thuis eens gaan proberen met honderd centen en dat ging nog net, zij het met kunst en vliegwerk Zo hen ik tot de conclusie gekomen naderhand dat er tóch méér mensen aan meegewerkt moeten heb ben. Hoeveel? Twee a 137 centen? voeten uit. Ik kan haar ge- vers en ik geef, meer dan rust stellen, want het staat anders, de kans aan de een- zelfs in mijn leerplan. En ling, wat iets feestelijks als ze de verzen niet begrij- heeft. penwel daar zijn nog Marijke kijkt me zo sme- een menigte psalmregels, ken aan, dat ik haar aanwijs, waarvan ik ook geen exe- ai is ze strikt genomen nog gese kan geven. Maar ik niet aan de beurt, aanvaard, wat de oude tante Ze zat al in de houding, zegt: indien het nodig is, maar nu nog rechter Op het leerplan van mijn klas staat, dat ik elk zal ik de betekenis wel strekt ze haar rug en zon- jaar een rijtje psalmen moet laten lerén. Dat is na- doorzien. Alles hoeft niet in der verdere aankondiging taurïïjk een best ding, maar ge weet-want ik ver- éé^sT" echter niet zo dat telde het u al eens dat ik die psalmverzen op de we op elke maandagmorgen maandagmorgen klassikaal leer. Zo maar domweg met een nieuw vers starten, samen regel voor regel met elkaar opdreunen. Ho- We gebruiken dat eerste peloos ouderwets. Toegegeven. Toen ik pas in de ^^Twei^^mtfh£ schoolpraktijk kwam, liet ik de kinderen na enkele halen, wat we reeds ken- maanden thuis een psalmversje leren, hierhij reke- nen. Sommige verzen repe- nend op de medewerking van de ouders, omdat de teren we klassicaai en aan hummels nog lang niet de moeilijke woorden kon- het slot van het half uur den lezen. Van die methode ben ik echter gauw af gestapt wegens gebrek aan goede resultaten. Excu ses waren: vader geen tijd, moeder geen tijd, het opgegeven versje niet geweten, enz. En kenden de kinderen soms het versje, dan was het wel eens net niet, wat was opgegeven. Je hebt bij die methode gaan 'lezen, nog éven zullen mooi mee"' nog wel kans, dat je tenslotte een dossier van in teressante brieven kunt aanleggen. UIT MIJN maken keuze, we met elkaar een welke we, voor we begint ze met „Opent uwe mond". Ze aarzelt geen ogenblik en foutloos zegt ze de re gels. Ik wil haar de verdiende pluim geven, maar Han is me voor met zijn: „Da's een makkelijk versie". Marijke neemt dit niet en Han negérend, zicht ze zich tot mij en zegt: „Juffrouw, da's een mooi versie, want dat mag ik leleke zondag bij me opoe zinge asse we naar de kerk geweest binne en dan zeg opoe, dat ze 't zo vind en opoe zingt 't ook Toen ben ik dus maar we in onze familie een kos- overgestapt op de klassikale methode en de resultaten zijn best, zonder een bedor ven maandagmorgen. Ik heb ook wel door collega's niet van onze school ho ren beweren, dat het dwaas heid is, die kleintjes zo vroeg die voor hen onbegrij pelijke verzen te laten leren. Ze snappen er niets van. Van dat laatste kan al thans Iets waar zijn en dat geef ik dan grif toe, maar telijke oude tante hebben, die we als familiestuk eren. Ze is vermaard om haar spreekwoorden en eigenaar dige zegswijzen, die, als je er later over nadenkt, won derlijk juist blijken te zijn. Telkens, als lk haar ln va kanties tref, ondervraagt ze me over mijn werk en stee vast komt ook de vraag of ik de kinders wel genoeg psalmversjes leer, want: ,dan geef je heen een gees toch ga Ik de volgende telrjk kapitaaltje mee, waar maandagmorgen weer onver- van ze later de rente kun- vaard op de oude voet ver- nen trekken, juist als ze het der. nodig' hebben". Ge weet wel van me, dat Ziedaar de oude tante ten zingen. Dat doen we dan een beetje zachtjes, om on ze buurman in klas twee niet te storen. Hoogtepunt van zulk een half uurtjes is altijd, ais er een paar gele genheid krjjgen, alleen een psalmvers op te zeggen, ge heel naar eigen keuze. Vanmorgen, zo vlak voor de vakantie, hebben we maar geen nieuw vers ge leerd. Het zou er nog veel te luchtig inzitten en de eerste zomerwind de beste zou het vers er in de vakan tie uitwaaien, wijl we het bestaan in de bol nog niet door herhaling, zingend of zeggend, hebben geconsoli deerd. We herhalen deze morgen klassikaal slechts een enkel Aan Han verspil ik geen woord, maar vaL Marijke helemaal bij. Het is een mooi versje. En dan moet ik opeens aan die oude tante van me denken: Psalmversjes geven soms pas later rente. Bij opoe, wier levensgeschiede nis ik ken (wat weet men niet van elkaar op 'n dorp en waarin veel ontbroken heeft, behalve verdriet en tegenslag, heeft dit vers dan wel veel rente gegeven, dat zij dit nog elke zondag vol vertrouwen zingen kan met haar kleinkind in haar zo sobere kamertje. Na de vakantie dus weer op de oude(rwetse) manier verder gaan. Ook nog uitgesloten, dacht ik zo, hoe wel je natuurlijk mensen met zeer grote handen hebt. Twee van honderd dan en één van 74? Het is mogelijk, maar intussen is het hek bepaaldelijk van de dam. Nu zou je evengoed kun nen afslaan tot laten we zeggen 54 van 5 en X van 4. Maar dan is het heel gewoon geworden en heeft het uitroepteken geen zin meer. O.een angstige gedachte besluipt mij, terwijl ik dit schrijf: of moeten we nóg dieper afdalen en aldus de zaak oplossen: 272 van 1 cent en één van 2 cent? Gelukkig weet ik het niet. Gelukkig weet geen mens het. Intussen staan twee dingen vast: de kerkvoogden zijn dankbaar voor de steeds klimmende opbrengst der kerkcollecten. Ze zijn óók dankbaar voor deze 274 centen, die mogelijk ten dele hun oorsprong vinden bij mensen, die echt niet méér konden geven en die in elk geval op een haar na evenveel zijn als een rijks daalder en een kwartje. Nochtans en dat is punt twee de cent in het kerkezakje is en wordt hoe langer hoe méér een min of meer vreemde eend in de bijt. Hij geeft in derdaad, zoals we ook nu weer gezien hebben, „stof tot nadenken". De nieuwe soort winkel, de zelfbe dieningszaak, is in korte tijd populair geworden. Dr. P. A. Elderenbosch wijst er in Hervormd Amersfoort op, dat deze methode u loopt maar langs de uitgestalde waren, pakt wat u gebruiken kunt en rekent aan de uitgang af voor de kerk niets nieuws is. Tal van „klanten" van allerhande kerken hebben hun kerkgebouwen al lang tot dergelijke instellingen ge-' maakt. Men bestudeert de catalogus die de kerkbode geeft van de aangebo den „sprekers", zoekt uit wat van zijn gading is, welk „merk" men prefereert gaat ter kerke zonder zich ook maar in het minst te bekommeren om ande ren die daar ook komen, ergert zich misschien zelfs wel dat het er vol is, zoals men in een winkel ook liever rustig langs de toonbanken loopt dan in een gedrang. Men keurt kritisch wat er aan de orde komt en pikt er uit mee wat van zijn gading is: een lied dat men mooi vond, een melodie die trof, een voor beeld uit de preek dat gemakkelijk was te onthouden. Voor het gebed is niet veel belangstelling, voor de sa cramenten al evenmin en onder de zegen wordt alvast een muntstukje opgezocht om aan het einde even af te rekenen via de open schaal die de zaak" heeft moeten instellen omdat de „klanten" anders zonder te betalen meenden te kunnen wegkomen. Ik weet wel, ik overdrijf schromelijk en op vele kerkgangërs is dit beeld ge lukkig allerminst toepasselijk. En toch dringt deze vergelijking zich telkens aan ons op Zolang de kerken ergens nog verge lijkbaar zijn met dit soort winkels dat in felle onderlinge concurrentie leeft, zolang er nog zovele mensen zijn die van de kerk een service verwachten en het feit negeren dat ze tot de pre ferente aandeelhouders behoren, zal het een grote zorg zijn voor allen die zich met de gemeente des Heren ver bonden weten dat de hierboven uitge beelde mentaliteit wordt bestreden en aan de kaak gesteld. Een vreemdeling die ergens een kerkdienst meemaakte klaagde na af loop: ze hadden meer interesse in mijn nummerplaat dan in mijzelf.Terwijl het omgekeerd zo'n grote ervaring kan zijn, als men ergens in 'n vreemde om geving tekenen ziet van verbonden heid in Christus. Met zegen een .kerk dienst meemaken hangt niet alleen af van wat er aan de orde komt in die dienst, ook niet alleen van de vraag of we er wel voor openstaan. De be diening van Woord en sacramenten, de dienst van gebed en lofprijzing kan alleen daar wézenlijk geschieden waar mensen het echt samen willen doen, in liefde verbonden. Kunnen onze dominees niet wat meer preken maken? Deze vraag stelde een gereformeerde in Apeldoorn, waar de predikanten in verschillende kerkge bouwen dezelfde preek houden. Ds. G. Y. Vellenga antwoordt daarop in de Gereformeerde Kerkbode: Het uitspreken van de preek duurt meestal niet langer dan drie kwartier. Het preek-maken echter tientallen kwartieren van moeizaam studeren, mediteren, styleren enz. Preek-maken is een worsteling met de tekst, die heus niet licht valt. De gedachte,, dat je een preek moet ma ken, neemt je de hele week in beslag. Daarmee ga je zondagsavonds naar bed. Dat laat je niet los. Bij alle an dere werk spreekt dat, op de achter grond, steeds mee. En er is juist zo veel „ander werk". Moeilijke dingen en mensen met moeilijkheden, die je in beslag nemen. Er moet voorlichting hier en leiding daar wordt gegeven. En als de dominee denkt, dat hij eens rustig aan het preek-maken kan slaan en het overdachte uitwerken, ratelt de telefoon. Of de bel gaat voor een „dringend" geval. In de kleine dorpsgemeente krijgt men inderdaad gelegenheid om twee a drie dagen uit te trekken voor het preek-maken. Maar zo gaat het niet in de meeste gemeenten met stads-allu- res, waar de mens vaak „zat van on rust" is. Begrijpt u, dat zo'n week, waarin geen preek behoeft te worden gemaakt, een oase is voor de stadsdo- minee? Niet om nu maar wat kalm aan te doen, maar om ander, ook zeer belangrijk, wijkwerk beter te verrich ten zonder opgejaagd te worden door de gedachte, dat de preek nog niet klaar is. Zou de gemeente hiervan ook niet het meeste profijt hebben, én in de week én zondags onder de kansel? Eén goed doorwrochte preek, die vijf maal in verschillende kerken wordt gehouden, is beter dan vijf verschil lende preken waaraan minder tijd en dus minder zorg besteed kon worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 3