Voorlichting ook taak van
reclasseringnvereniging
Fransman wil over
oceaan zwemmen
We gaan
weet tippe len
Bijslag op pensioen aan
bepaalde gepensioneerden
STEMMEN
Criminaliteit en sociale verandering
Algemene vergadering
van P.C.R. V,
Spontaan
H zijn
Acht uur per dag en zondags vrij.**.,.
UIT DE KERKEN
Dansen in de hemel
Bijna in }t cabaret
Nog eens: de televisie
Auto of ezel?
Maandag 7 Juli 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
PAGINA s
m m
(Van een onzer verslaggeefsters)
In de dertig jaar van het bestaan
der Protestants Christel. Reclas-
seringsvereniging heeft de reclas
sering vaste voet gekregen in de
rechtszaal en daarbuiten. De voor
lichtingsrapporten „begeleiden"
hen, die met de justitie in aanra
king kwamen, de gestichtsraden en
de sociale ambtenaren nemen er
kennis van en ze worden geraad
pleegd bij voorwaardelijke invrij-
heidsstelling. Aldus mr. T. Se-
meyns de Vries van Doesburgh
voorzitter van de P.C.R.V., op de
algemene vergadering in Arnhem.
De voorzitter constateerde met vreug
de, dat men in de reelasseringsambte-
naar meer en meer gaat zien wat hij
behoort te zijn: de samensteller van het
sociale advies, een figuur die op het
zelfde niveau zal komen te staan als
de andere adviseurs die de rechter no
dig heeft om z"n vonnis te kunnen for
muleren.
Spr. wees er op, dat het Bij de reclas
sering om het toezicht én de nazorg
gaat. Hij maakte bezwaar tegen de uit
spraak van de Utrechtse hoogleraar
Kempe, dat de voorlichting in de toe
komst niet meer aan de verenigingen
zou moeten worden opgedragen, maar
alléén het nazorgwerk. De voorzitter
verklaarde, dat een dergelijke werkme
thode volgens hem om verschillende re
denen niet alleen onaanvaardbaar zou
zijn voor de rapporteurs en voor de ver
enigingen, maar ook voor de reclassent.
Mr. Semeyns de Vries van Doesburgh
sprak tenslotte de verwachting uit, dat
de huidige economische situatie en de
daarmee gepaard gaande werkloosheid,
de criminaliteit zullen doen stijgen. Be
zuinigingen op het reclasseringswerk
zouden volgens spr. niet alleen funest
zijn, maar ook oneconomisch: „Wat kost
een staat meer, tien gedetineerden tn
een gevangenis, of het salaris van een
reclasserings- of nazorgambtenaar, die
door zijn arbeid de recidive van reclas.
senten weet te voorkomen?"
Dr. H. Bianchl, lector voor de Crimi
nologie aan de Vrije Universiteit, hield
een interessante inleiding over: „Crimi
naliteit en sociale verandering". Er valt
een steeds toenemende verandering op
allerlei terreinen van onze samenleving
waar te nemen, in het bijzonder ook wat
betreft de criminaliteit. Als een van de
zuiverste vormen van criminaliteit door
sociale verandering, noemde spr. de
De Gereformeerde predikant van
Wetsinge-Sauwerd, ds. G. can den
Berg, schrijft in zijn gemeente-
nieuws. „Doopattesties woren door
de predikant verzonden. Belijdenis
attestaties moeten door de kerkle
den zelf worden opgehaald en weer
bezorgd in de nieuwe plaats van
inwoning. Belijdende leden spreken
daarmee uit, dat ze vrijwillig en
spontaan lid zijn van één der plaat
selijke kerken tn het Gereformeer
de kerkverband. Velen is de achter
grond van de attestatie niet bekend.
Het dunkt mij een belangrijke zaak,
en in overeenstemming met de een
maal afgelegde belijdenis".
jeugdmisdadigheid, die de laatste jaren
sterk toeneemt.
Tegenwoordig zoekt men de oorzaken
van de criminaliteit veel meer ln de
geestelijke en psycho-sociale nood van
het individu dan vroeger. Men ziet de
mens nu als een schepsel dat de moge
lijkheden tot waarachtig mens-zijn in
zich verborgen houdt. „Deze nieuwe
methode van mensbenadering kan ze
genrijk zijn, wanneer we ons hoeden
voor eenzijdigheid. De problemen die
hier liggen vereisen al onze aandacht
en al ons zelfinzicht", aldus dr. Bianchl.
In zijn jaarverslag deelde de secreta
ris, dr. G. J. Dammers, mede, dat het
bestuur van de P.C.K.V. van plan is
de vrijwillige medewerkers van de ver
eniging in de toekomst op meer georga
niseerde wijze op hun taak te gaan
voorbereiden, omdat de problematiek,
waarmee zij in aanraking komen, steeds
ingewikkelder wordt. De rapportage is
momenteel voor 99 pet. in handen van
opgeleide krachten. De Vereniging had
eind 1957 de zorg over 2289 reclassen-
ten.
Bij de bestuursverkiezing werden de
meeste stemmen uitgebracht op mr. W.
A. Baron v. d. Feltz te Den Haag, mej.
dra. J. K. Bakker te Amsterdam, ds.
H. J. Plaggemars te Groningen, mr. J.
E. Erdman te Den Haag en mr. B.
Richters te Rotterdam.
(Van onze Parijse correspondent)
Er zijn talloze moedige mensen.
Ook in Frankrijk. De moedigste is
echter wel Maurice Tondu, de Pa
rijse boekhouder die besloten heeft
de Atlantische Oceaan over te
zwemmen. Tondu heeft dezer da
gen in de Seine een kleine demon
stratie gegeven van de manier
waarop hij de lange tocht denkt te
kunnen maken. De deskundigen
gaven hem na afloop een kleine
kans het waagstuk te volbrengen,
een kansje van één op honderd.
Maurice Tondu is een goede dertiger
met stevige benen. Alhoewel hij een
knap zwemmer is, heeft hij toch nog
nooit geprobeerd kampioen te worden,
maar hij heeft wel meegedaan aan
vriendschappelijke wedstrijden. Het gaat
hem trouwens deze maal niet om de af
stand die hij dagelijks zal afleggen. Hij
wil maar één ding: de Antillen berei
ken.
Tondu is er wel van overtuigd, dat
hij door zijn stunt een beroemdheid zal
worden en dat hij ook nog dik geld zal
verdienen door zijn dagboek te publice
ren, lezingen te houden en propaganda
te maken. Tondu wil deze tocht geheel
alleen maken, zelfs zonder begeleiding
van journalisten of van assistenten, die
hem in een noodgeval zouden moeten
oppikken.
,Wat riskeer ik ermee", zo zei hij na
afloop van zijn demonstratie, „zodra ik
moe word stap ik in mijn bootje om
een heerlijk dutje te doen. Ik heb er alle
tijd voor".
De waaghals heeft overigens al een
formidabele uitrusting. HU zal zjjn voe
ten in enorme zwemvinnen steken, zo
dat hij gemakkelijk en snel vooruit kan
komen. Met zijn borstkas duwt hij een
klein bootje, waarin hjj kan slapen en
eten. In dat bootje komt de gevitami
neerde hoeveelheid voedsel, voldoende
voor vijf maanden, plU9 een volledige
uitrusting voor onderwatervisserij, film
camera's, sextanten, enzovoorts.
Boot en zwemmer zijn omgeven door
een metalen gaas, want Tondu is bang,
dat hij anders aangevallen zal worden
door zwemmende menseneters.
Zijn werkprogramma is gereed:
„Ik zal per dag zeven tot acht uur
zwemmen. Iedere zondag neem ik vrij".
Op onze vraag hoe lang hij over de
tocht denkt te doen, antwoordde hij:
,Dat hangt sterk af van de omstan
digheden. Als die zeer gunstig zijn, zou
ik de overtocht in tien weken kunnen
volbrengen. In het ergste geval kan het
vier maanden duren"
Eind juli of begin augustus hoopt
Tondu van wal te kunnen steken. Hij
verwacht dat hij kans zal krijgen be.-
langrijke gegevens te verzamelen, on
der meer t.a.v. de nood van schipbreu
kelingen. Evenals Bombard wil hij zich
grotendeels voeden met zelf gevangen
vis. Vissen is trouwens zijn grootste
liefhebberij.
„Hier in Parijs vind je op de kaden
van de Seine niet eens meer een goed
plaatsje. Zodra je beet hebt vliegen van
alle kanten amateurs op je af en je
tuig raakt verward in dat van je con
currenten. Op de oceaan hoop ik einde-
I ijk eens alleen te zijn en rustig te kun
nen vissen".
Ingezonden mededeling (Adv.)
Mijn beste nichtjes en neven,
Zo, nu zit ik weer in mijn gewone
hoekje en kan als vanouds een praatje
met jullie maken. Toch zal er nu :iog
niet veel van kunnen komen om van
mijn vakantie 'te vertellen, want er
liggen brieven, die deze keer wel heel
lang op antwoord moesten wachten,
omdat ik te ver uit de buurt was
om eens te komen kijken, wat de post
me bracht.
Ik vond het toch wel echt fijne dat
er brieven lagen te wachten, want
dan heb je het gevoel ineens weer
dicht bij elkaar te zijn.
Maar nu zit mijn vakantie er al
op. Dat vind ik niets erg hoor, want
ik had een heerlijke tijd en wat geeft
het dan op welke datums je die had?
Voor jullie komen die vrije dagen nog
aan! Ik ben nieuwsgierig te weten,
wat jullie plannen rijn. Schrijf me
daar maar eens gauw over: Ik zit er
nu weer klaar voor om dikke brieven
te ontvangen.
Van mij wordt het aan jullie alle
maal nu een kort praatje, anders ko
men de brieven niet aan de beurt.
Dag allemaal. Veel gjoeten van iullie
tante Truus.
Het Jagertje te Vrouwenpolder.
Dat was eens een brief, geladen met
nieu,ws. Het lijkt me allesbehalve lek-
ker'bm te gaan zwemmen als het nog
niet een poosje warm geweest is. Dan
krijgen ze mij niet in het water. Hoe
is het met het kamperen gegaan? Die
datums was ik niet in het land, dus
weet ik niet hoe het weer toen was
en daar hangt zo veel van af, als je
gaat kamperen. Hoe maken jullie toch
een kat van touw? Ik las er almeer
over, maar ik zou geen kans zien,
zo'n beest te maken. Is de school
foto goed gelukt? Goudhaantje te
Gapinge. Bij mijn thuiskomst, las ik
direct de wachtende brieven en las,
dat jij de prijs nog niet ontving. Wil
j me even gauw laten weten, of het
in orde gekomen is, anders ga ik vlie-
gens vlug op onderzoek uit »n dan,
krijg je het boek dadelijk n huis.
Een kopje koffie met room het
vooruitzicht als ik in Gapinge im...
Dat is een verleidelijk aanbod. De
eerste weken durf ik nu echter aan
geen tochtjes te denken, nu ik pas
v/eg geweest ben. Hoe gaat het met
het jonge kalfje? Sneeuwklokje te
Gapinge. Een fijne verjaardag gehad
en was het mooi weer? Hartelijk dank
voor jouw stukje van de mooie kaart.
Wat is het daar een fijn plekje. Ik
ben er ook al een paar keer in de
buurt geweest. Ook al zo vroeg wezen
zwemmen? Nee, jullie krijgen me er
niet toe in het koude water te sprin
gen. Brrr ik ril als ik er aan denk!
Zie me daar al zitten met een hals
zo stijf als een lat achter de schrijf
machine. Zijn alle kuikentjes in leven
gebleven? Robbedoes te Kamperland.
Dat lijkt me beter om een fietstocht
te maken, dan in ijswater onder te
duiken. -Het was toch zeker nog wel
een hele fietstocht? Wat is het daar
op Walcheren toch prachtig hé? Ik
geniet er ook altijd van als ik daar
ben. Was je 's avonds erg moe? Blond
je te Serooskerke. Jullie hebben moe
der, toen ze jarig was, dan eens kos
telijk verwend. Zulke cadeaus wil ik
voor tekenen hoor! Je kunt ze alle
dagen gebruiken. En dat is het mooi
ste juist. Is de zieke alweer thuis?
Het konijntje is nu toch zeker al een
heel beest geworden. Heb je het boek
al uit? Bosviooltje te Oudelande. Leuk
dat jij nu op het lege plaatsje van
de grote zus gaat zitten in onze kran
tenfamiliekring. En je hebt een prach
tige schuilnaam gekozen. Ook al een
uitnodiging om eens een kopje koffie
te komen drinken? Wat zou dat gezel
lig zijn om uit jouw eigen servies
kopje te drinken. Toen ik zo oud was,
of liever zo jong als jij nu bent, bezat
ik ook een eigen servies en och wat
heb ik daar een „bakjes" thee uit ge
schonken. Ik was toen een hele reeks
tantes rijk en die hebben geprofiteerd
hoor van mijn theepot, die ik steeds
mocht vullen van moeder. Hoe is het
met het poesje? Boerinnetje te Dom
burg. Wat een brief vol nieuws. Leuk!
Toen het hier zo lekker warm was,
was ik net een eind uit de buurt van
ons land. Maar daar was het ook warm
en kon ik eens heerlijk in zee poe
delen. Geen wonder dat het feest was
bij -jullie, twee verjaardagen op één
dag. Ja in Bergen op Zoom en da
omgeving ben ik al vaak geweest en
daar vind ik het prachtig. Kostelijk
geschikt om te kamperen. Wil graag
eens komen proeven van je kooksels,
maar kan nu niet weg! Hoor ik gauw
wat over het examen? Kranig plan
voor je zomervakantie! Prachtig
blauw was het staaltje stof. Voor 'n
maaksel in die stof houd ik me aan
bevolen. Sneeuwklokje, Blauwvos en
Zilvervos. Te zamen hartelijk dank
voor jullie mooie kaart. Waardeer het
altijd, als men in vakantiedagen aan
me denkt. Zulke kaarten bewaar ik
trouw. Ik heb al een hele verzame
ling-
Bij de Tweede Kamer is ingediend wie pensioen is toegekend, krachtens
een wetsontwerp tot verlenen van een
bijslag op pensioen aan bepaalde ge
pensioneerden in verband met de
huurverhoging per 1 augustus 1957 en
wijziging van de wet beperking cumu
latie pensioen en inkomsten. In de me
morie van toelichting delen de minis
ter van binnenlandse zaken, bezitsvor
ming en publiekrechtelijke bedrijfsor
ganisatie en de minister van defensie:
aan de algemene toeslagwet voor ge
pensioneerden 1956 en de algemene
toeslagwet voor gepensioneerde mili
tairen 1956 ligt de gedachte ten grond
slag reeds verleende pensioenen ver
der aan te passen aan het geldende be
zoldigingspeil voor het overheidsperso
neel per 1 januari 1957,
Bij deze aanpassing is uitgegaan van
een zodanig systeem, dat, wanneer er
in de toekomst wijziging mocht komen
in de kosten van het levensonderhoud,
waarmee het salaris van het overheids
personeel in overeenstemming zou
worden gebracht, de pensioenen daar
aan zouden kunnen worden aangepast
door wijziging van de verhogingsper
centages, vermeld in genoemde wetten.
In verband met de per 1 augustus
1957 ingegane huurverhoging zijn de
kosten van levensonderhoud gestegen.
Voor het overheidspersoneel zal een
compensatie worden vastgesteld in de
vorm van een tijdelijke bijslag op het
salaris. Het is om verschillende rede
nen, dat de regering heeft besloten tot
een regeling ad hoe, welke bedoeld is
tot 1 januari 1959 te werken of zoveel
later als nodig zal blijken. De regering
zal zich tezijnertijd beraden of na
januari 1959 een andere regeling in het
leven zal kunnen worden geroepen.
In het thans ingediende wetsontwerp
wordt voorgesteld aan degenen, aan
Noteer alvast de datum: zaterdag 12 Jüll a.S.
Ook dit jaar organiseert het „Zeeuwsch Dagblad" weer een grote wan-
weltoeht. De zevende nog al liefst. U kunt deelnemen aan de 10, 15 en
25 km
..Ais datum hebben we vastgesteld zaterdag 12 juli a.s. De start zal weder
om plaats vinden bij de Graanbeurs van „De Korenbeurs" te Goes.
INSCHRIJFFORMULIER:
Hiermede verzoeken wij U mij/groep*) te noteren:
Naam:
Plaats:
Adres:
als deelnemer aan de wandeltocht. Ik doe mee aan de km-tocht.
Voor individuele deelnemers: het verschuldigde inschrijfgeld ad
is per postwissel voldaan.
Voor groepen: de groep telt leden, waarvoor is verschuldigd
maal is.
Het verschuldigde bedrag is per postwissel voldaan
Als leider (leidster) treedt op
Doorhalen wat niet van toepassing is.
Het inschrijfgeld is als volgt: jongeren tot en met 15 jaar: ƒ0,75; 16 jaar
en ouder: 1,25. Leden N.W.B. genieten 50 cent reductie.
De vraag- en antwoordrubriek in
„Credo", orgaan van het bisdom Roer
mond der Rooms-Katholieke Kerk, be
vat de onderstaande vraag van een „ge
lovige die zich kapot ergert", met het
antwoord van een predikant. (Met „pre
dikant" wordt in dit geval geen dóml.
nee bedoelt, maar de priester, die in
de hoogmis preekt).
Wat zegt u nu van het volgende?
Nu heeft me daar toch weer een jonge
predikant, die zich interessant wilde
maken, op de preekstoel gezegd, dat er
in de hemel ook gedanst zal worden.
Ik erger me tegenwoordig kapot aan
deze dingen. Op die manier moeten w(j
dan zeker gewonnen worden voor het
dansen. Neen, iets anders zal het ge
volg zijn; we zullen de eerbied verliezen
voor zulke predikanten en misschien
zelfs voor de priesters ln het algemeen.
Het is te gek".
Antwoord: Man, erger je maar eens
flink. Ik begrflp het volkomen. Het is
toch ook pure onzin wat die jonge pre
dikant daar verkondigd heeft. Het spijt
me, maar ik kan er niets van zeggen.
Eigenlijk had ik me nader moeten
kunnen informeren of u de dingen jiust
hebt weergegeven. Het is Immers heel
goed mogelijk, dat die predikant wel
„zo Iets" gezegd heeft, maar dat hij 't
heel anders bedoelde: Ook dan was het
niet juist, want het Woord Gods moet
niet alleen wéér zijn, het moet ook ln
een ware en passende vorm verkondigd
worden. Zelfs met edele humor moet
men voorzichtig zijn, als het gaat over
God en en goddelijke dingen, en onfraaie
humor of speelsigheid komen heel hele
maal niet van pas.
Misschien verwacht u hier toch ook
nog iets over het dansen als zodanig
en speciaal over dat „dansen ln de he
mel".
Over het laatste kan ik kort zijn. Als
wij spreken over dansen, dan denken
we natuurlijk aan dansen, gelijk dat
hier op aarde gebeurt. Welnu, daar is
uiteraard in de hemel geen sprake van.
Slechts wie van theologie een onnozel
allegaartje van sensatie en would-be-
interessantheid maakt, komt met zulke
beweringen. Het is in ieder geval in
tragische tegenstelling met wat de
openbaring ons met mateloze bewonde
ring en eerbied over de hemel zegt:
Geen oog heeft gezien, geen oor heeft
gehoord en in geen mensenhart is op
gekomen wat God bereid heeft voor hen
die Hem liefhebben".
Ik zei boven: erger je maar eens
flink over die onzin. Ik had beter ge
daan met te zeggen: lach om zulke
"dwaasheid!
Ds. M. Groenenberg zou een preek
beurt vervullen in een evangelisatie
kring in het zuiden van Nederland. Af.
gesproken was, dat men hem aan het
station te Bergen op Zoom zou afhalen.
In „Hervormd Amsterdam" deelt hjj
mede hoe dat ging:
Toen ik in Bergen op Zoom de trein
verliet heeft m'n gezicht misschien geen
dominees-stempel gedragen. Ik zou af
gehaald worden met een auto en zo
verder worden getransporteerd. Ik liep
ais eerste door de controle en dadelijk
voor me stond een auto met twee he
ren, wier gezicht dadelijk begon te
stralen toen ze me zagen. Dat deed me
goed, dus straalde ik terug waarop bei
de heren met uitgestoken hand op me
toeliepen en aan mijn hand begonnen te
zwengelen. Ik zwengelde terug. Ze ge
leidden me naar de auto en duwden me
er behulpzaam in.
Maar op het laatste ogenblik kwam
de argwaan toch bij me boven. Zagen
beide heren er niet wat werelds uit,
zelfs voor de lichte kring in een zwaar
dorp? De een droeg een lichtblauw jas
je met een soort borduursel er op, en de
ander was zwaarder gepomeerd dan
men van het lichtzinnigste kerkelijke
hoofd kon verwachten. Ik trok me dus
terug en vroeg: waar brengt u me
heen? Ze zeiden verwonderd: naar Put
te natuurlflk, daar zou u toch optreden
Maar ik zei, dat het dan een vergis
sing was, en dat ik ergens anders moest
optreden.
Ze lieten me schieten en even verder
stond een andere auto met iemand er
bij met een betrouwbaar-kerkelijk ge
zicht en ik verdween in zijn auto. Wel
keek ik nog vlug naar de andere auto
voor we wegreden. Ze hadden een man
te paggen, die helemaal in het zwart
was, terwijl ik nog een gestreepte
broek droeg. Alleen zo'n lichtzinnig
vlindertje onder de kin had ik weer
niet. En ik peinsde er over, wat er
gebeurd zou zijn, als we beide in de
verkeerde auto waren terecht gekomen
en hij achter de katheder in de gods
dienstige sfeer beland was en ik op
het toneel in Putte. Wiens „optreden"
zou het meest geslaagd zijn?
Nu de christelijke-gereformeerde pre
dikant ds. C. van der Zaal de televisie
verdedigd heeft, keert „De Saambin
der", het blad van de Gereformeerde
Gemeenten, zich tegen deze predikant.
Wjj lezen daar o.a.:
Ds. Van der Zaal zegt, dat de radio
door de kerk in dienst gesteld wordt
van de Woordverkondiging. Grote din
gen heeft de Here hierdoor gedaan. De
televisie kan nog veel beter het Woord
tot de luisteraars en kijkers brengen;
men ziet bij de uitzending geen stomme
beelden, maar maakt de levende ver
kondiging van het Woord mee.
De kerkdienstuitzendingen per tele
visie zijn dus geen dienst van stomme
beelden. Hij wil hiermede waarschijnlijk
zichzelf dekken om niet in strijd te ko
men met zondag 35, waar het ons ge
leerd wordt, dat God Zijn Christenen
niet door stomme beelden, maar door
de levende verkondiging Zijns Woords
wil onderwezen hebben.
Deze levende verkondiging zou dan
volgens ds. Van der Zaal dus de tele-
visiestem zijn. In dit verband zouden
wij hem willen vragen wat hij onder
de levende verkondiging des Woords
eigenlijk verstaat.
Calvijn zegl, dat in de dienst des
Woords Ohristus spreekt door middel
van Zijn knechten. Zou ds. Van der
Zaal dan denken, dat de Here voor de
wonderen van Zijn soevereine genade,
die Hjj naar het welbehagen des Va
ders verheerlijkt vanuit Zijn troon, het
middel van de kijkkast van de duivel
zoals de televisie wel wordt ge
noemd in deze heilige dienst een ge
wijde plaats wil geven, om deze dan te
doen zijn de levende verkondiging Zijns
Woords
Daarbij, waarom moet het ons gaan
ln de dienst des Goddelijken Woords?
Om de persoon, die spreekt, met zijn
gaven en talenten, en daaraan genoeg
te hebben, of om het Woord des Heren
en dat alléén? Wat blijft er bij al die
vertoning en nabootsing nog over van
de dienst des Heren, anders dan een ze
kere verzadiging van het vlees en een
vormendienst waarin de Here niet te
vinden is?
Och, dat er een noodgeschrei tot de
Here in onze bange, doorvloeiende tij
den opging, dat Hij ons met al onze
eigengemaakte godsdienst aan onze
dwaasheid, aan onszelf en aan de vij
anden niet overgeve,doeh ons vergunnen
zou door de ontdekkende bearbeiding
des Heiligen Geestes onszelf vanwege
onze zonden in stof en as te verootmoe
digen voor de troon Zijner Majesteit en
Zijn genade, die in Ohristus is, te beno-
digen tot Zijn eer en der zielen eeuwig
heil.
Een gereformeerd predikant heeft
een nieuwe versie van de tien geboden
gegeven, waarin b.v. de os en de ezel
zijn vervangen door de auto. Naar aan
leiding daarvan merkt ds. J. Enter jr.
te Enschede in „Ons Orgaan" van de
Vrjje Evangelische Gemeenten op:
Deze modernisering heeft ln de gere
formeerde kringen niet de algemene in
stemming kunnen verkrijgen. De auto
vóór de kerk is tegenwoordig geen be
zwaar meer, maar in de kerk laat
staan ln de wet daar past de auto
niet, maar is de ezel nog meer op zijn
plaats.
Zijn de „vrije" gemeenten niet bereid
of op de voet van de pensioenwet 1922,
de pensioenwet voor de spoorwegamb
tenaren 1925, de militaire pensioen
wetten, zomede aan hen, wie een pen
sioen is of geacht wordt te zijn toege
kend krachtens de wetten van 1 augus
tus 1956 en van 31 juli 1957, indien en
voor zolang voor hen geen aanspraak
bestaat op een algemeen ouderdoms
pensioen, als huurcompensatie een bij
slag te verlenen van 3 pet 's jaars van
het pensioen, inclusief de daarop ver
leende toeslagen tot een maximum van
f 120 's jaars voor de gepensioneerden,
die voor de toepassing van de alge
mene ouderdomswet als gehuwd wor
den aangemerkt, en f 90 's jaars voor
de gepensioneerden, die voor de toe
passing van die wet niet als gehuwd
worden aangemerkt.
Burgerlijke stand
TERNEUZEN
Geboren: Brigitta L. M., d.v. H. P. J.
de Nijs en M. M. Th. de Smet; Grietje
J. M., d.v. W. Visser en A. Prevo; Mo
nica A. J. A., d.v. M. E. H. Camps en C.
J. A. Teurlings; Anna N. E„ d.v. W. L.
M. Troost en E. S. M. de Bock; Maria B.
A. P., d.v. A. E. van Heijster en M. G.
in 't Groen; Anna M., d.v. A. F. Kroes
en R. F. van Bastelaar; Marie C. M., d.v.
U. A. Janssenns en C. M. C. de Rocker;
Paulina N„ d.v. M. Pols en J. C. van
Dijke; Johannes F„ z.v. A. L. Wijgand
en G. Karreman.
Ondertrouwd: W. Dekker, 28 j. en E.
M. Nijssen, 21 j. te Zaamslag; H. P. Ze-
gers, 25 j. te Axel en M. Romeijnsen,
25 j.
Gehuwd: J. de Feijter, 26 j. te Axel
en P. Riemens 26 j.
Overleden: A. P. Hamelijnck, 2. j.J
J. J. de Bruijn, 81 j.; E. de Rijck, 59 j.J
L. Wille, 86 j.; K. Oppeneer, 80 j.; C. P.
Schalken, 66 j.
BAARLAND
Geboren: Lambert, z.v. H. Morsink
en J. van der Heide; Hubrecht J., z.v.
G. L. Menheere en H. A. Westdorp
Anna E., d.v. H. de Vriend en P. Traas.
Ondertrouwd: P. Daalman, 19 j. en
J. C. Bal, 21 j. te 's-Heerenhoek.
Getrouwd: L. J. Fierloos, 25 j. te
's-Gravenpolder en M. A. de Jonge,
23 j.
Overleden: J. F. Daalman, 78 j.
echtg. v. P. de Koning; A. Mol, 67 J.
echtg. v. C. A. Mol.
BORSSELE
Geboren: Willem G., z.v. J. Witte en
A. C. J. Nijssen.
Overleden: M. Nijsse, echtg. van A.
van de Velde, 75 j.
Ondertrouwd: G. M. Otto, 20 j. te
's-Heer Arendskerke en E. Mosselman,
20 j.
DOMBURG
Geboren: Abraham, z.v. A. Wisse en
L. de Visser.
Gehuwd: A. de Visser, 28 j. en L.
de Visser, 21 j.
Overleden: P. A. Peeman, 84 j., wed.
van C. de Haan.
GRIJPSKERKE
Geboren: He.idrik M., z.v. J. Vlaar-
dingerbroek en~S. H. Cnossen; Jakob,
z.v. C. Coppoolse en P. Francke.
Gehuwd: I. Verhage, 19 j. en L. Din-
gemanse, 16 j.; J. de Visser, 28 j. en
H. M. Koopman, 21 j.
Overleden: A. Davidse, 1 j.
deze vrije weergave van de tien geboden
te aanvaarden Kunnen wij zó mis
schien ook komen tot een regelmatige
voorlezing van de wet? Want dat is
nog altijd een doorn ln het oog van ve
len, dat in onze gemeenten de wet niet
gelezen wordt. En menigeen, die regel
matig onze diensten bezoekt, zegt: „En
toch mis ik wat bij jullie".
Och neen, het zit voor ons tenslotte
niet vast op een enkele os of ezel. Wil
men de tien geboden lezen, doe het dan,
zoals Gods Woord ons die ln Exodus 20
geeft. Ga niet tornen aan de Bijbel! Het
Woord dat zult gij laten staan, en daar
bij niets verzinnen (Luther).
Wij staan echter nog steeds op het
standpunt, dat de gemeente van Jezus
Christus niet meer leeft onder de be
deling der wet, maar der genade. In
onze oudste gemeenten, die door af
scheiding ontstonden, werd dan ook wel
dra de wetslezing afgeschaft. De ge-
taeente Goes b.v. nam dit besluit in een
ledenvergadering der gemeente. Wij ko
men niet samen om ons nog door de
wet te laten veroordelen, maar om God
te danken, dat wij hebben de verlossing
door het bloed van het Lam.
Wij willen niet vergeten, dat God de
tien geboden eens gegeven heeft, nadat
Hij Zijn volk heeft verlost. Het verloste
volk mag nu op het veilige compas van
Gods geboden, optrekken naar het be
loofde land, het hemels Kanaan.