Voorlichting ook taak van reclasseringnvereniging Fransman wil over oceaan zwemmen We gaan weet tippe len Bijslag op pensioen aan bepaalde gepensioneerden STEMMEN Criminaliteit en sociale verandering Algemene vergadering van P.C.R. V, Spontaan H zijn Acht uur per dag en zondags vrij.**.,. UIT DE KERKEN Dansen in de hemel Bijna in }t cabaret Nog eens: de televisie Auto of ezel? Maandag 7 Juli 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD PAGINA s m m (Van een onzer verslaggeefsters) In de dertig jaar van het bestaan der Protestants Christel. Reclas- seringsvereniging heeft de reclas sering vaste voet gekregen in de rechtszaal en daarbuiten. De voor lichtingsrapporten „begeleiden" hen, die met de justitie in aanra king kwamen, de gestichtsraden en de sociale ambtenaren nemen er kennis van en ze worden geraad pleegd bij voorwaardelijke invrij- heidsstelling. Aldus mr. T. Se- meyns de Vries van Doesburgh voorzitter van de P.C.R.V., op de algemene vergadering in Arnhem. De voorzitter constateerde met vreug de, dat men in de reelasseringsambte- naar meer en meer gaat zien wat hij behoort te zijn: de samensteller van het sociale advies, een figuur die op het zelfde niveau zal komen te staan als de andere adviseurs die de rechter no dig heeft om z"n vonnis te kunnen for muleren. Spr. wees er op, dat het Bij de reclas sering om het toezicht én de nazorg gaat. Hij maakte bezwaar tegen de uit spraak van de Utrechtse hoogleraar Kempe, dat de voorlichting in de toe komst niet meer aan de verenigingen zou moeten worden opgedragen, maar alléén het nazorgwerk. De voorzitter verklaarde, dat een dergelijke werkme thode volgens hem om verschillende re denen niet alleen onaanvaardbaar zou zijn voor de rapporteurs en voor de ver enigingen, maar ook voor de reclassent. Mr. Semeyns de Vries van Doesburgh sprak tenslotte de verwachting uit, dat de huidige economische situatie en de daarmee gepaard gaande werkloosheid, de criminaliteit zullen doen stijgen. Be zuinigingen op het reclasseringswerk zouden volgens spr. niet alleen funest zijn, maar ook oneconomisch: „Wat kost een staat meer, tien gedetineerden tn een gevangenis, of het salaris van een reclasserings- of nazorgambtenaar, die door zijn arbeid de recidive van reclas. senten weet te voorkomen?" Dr. H. Bianchl, lector voor de Crimi nologie aan de Vrije Universiteit, hield een interessante inleiding over: „Crimi naliteit en sociale verandering". Er valt een steeds toenemende verandering op allerlei terreinen van onze samenleving waar te nemen, in het bijzonder ook wat betreft de criminaliteit. Als een van de zuiverste vormen van criminaliteit door sociale verandering, noemde spr. de De Gereformeerde predikant van Wetsinge-Sauwerd, ds. G. can den Berg, schrijft in zijn gemeente- nieuws. „Doopattesties woren door de predikant verzonden. Belijdenis attestaties moeten door de kerkle den zelf worden opgehaald en weer bezorgd in de nieuwe plaats van inwoning. Belijdende leden spreken daarmee uit, dat ze vrijwillig en spontaan lid zijn van één der plaat selijke kerken tn het Gereformeer de kerkverband. Velen is de achter grond van de attestatie niet bekend. Het dunkt mij een belangrijke zaak, en in overeenstemming met de een maal afgelegde belijdenis". jeugdmisdadigheid, die de laatste jaren sterk toeneemt. Tegenwoordig zoekt men de oorzaken van de criminaliteit veel meer ln de geestelijke en psycho-sociale nood van het individu dan vroeger. Men ziet de mens nu als een schepsel dat de moge lijkheden tot waarachtig mens-zijn in zich verborgen houdt. „Deze nieuwe methode van mensbenadering kan ze genrijk zijn, wanneer we ons hoeden voor eenzijdigheid. De problemen die hier liggen vereisen al onze aandacht en al ons zelfinzicht", aldus dr. Bianchl. In zijn jaarverslag deelde de secreta ris, dr. G. J. Dammers, mede, dat het bestuur van de P.C.K.V. van plan is de vrijwillige medewerkers van de ver eniging in de toekomst op meer georga niseerde wijze op hun taak te gaan voorbereiden, omdat de problematiek, waarmee zij in aanraking komen, steeds ingewikkelder wordt. De rapportage is momenteel voor 99 pet. in handen van opgeleide krachten. De Vereniging had eind 1957 de zorg over 2289 reclassen- ten. Bij de bestuursverkiezing werden de meeste stemmen uitgebracht op mr. W. A. Baron v. d. Feltz te Den Haag, mej. dra. J. K. Bakker te Amsterdam, ds. H. J. Plaggemars te Groningen, mr. J. E. Erdman te Den Haag en mr. B. Richters te Rotterdam. (Van onze Parijse correspondent) Er zijn talloze moedige mensen. Ook in Frankrijk. De moedigste is echter wel Maurice Tondu, de Pa rijse boekhouder die besloten heeft de Atlantische Oceaan over te zwemmen. Tondu heeft dezer da gen in de Seine een kleine demon stratie gegeven van de manier waarop hij de lange tocht denkt te kunnen maken. De deskundigen gaven hem na afloop een kleine kans het waagstuk te volbrengen, een kansje van één op honderd. Maurice Tondu is een goede dertiger met stevige benen. Alhoewel hij een knap zwemmer is, heeft hij toch nog nooit geprobeerd kampioen te worden, maar hij heeft wel meegedaan aan vriendschappelijke wedstrijden. Het gaat hem trouwens deze maal niet om de af stand die hij dagelijks zal afleggen. Hij wil maar één ding: de Antillen berei ken. Tondu is er wel van overtuigd, dat hij door zijn stunt een beroemdheid zal worden en dat hij ook nog dik geld zal verdienen door zijn dagboek te publice ren, lezingen te houden en propaganda te maken. Tondu wil deze tocht geheel alleen maken, zelfs zonder begeleiding van journalisten of van assistenten, die hem in een noodgeval zouden moeten oppikken. ,Wat riskeer ik ermee", zo zei hij na afloop van zijn demonstratie, „zodra ik moe word stap ik in mijn bootje om een heerlijk dutje te doen. Ik heb er alle tijd voor". De waaghals heeft overigens al een formidabele uitrusting. HU zal zjjn voe ten in enorme zwemvinnen steken, zo dat hij gemakkelijk en snel vooruit kan komen. Met zijn borstkas duwt hij een klein bootje, waarin hjj kan slapen en eten. In dat bootje komt de gevitami neerde hoeveelheid voedsel, voldoende voor vijf maanden, plU9 een volledige uitrusting voor onderwatervisserij, film camera's, sextanten, enzovoorts. Boot en zwemmer zijn omgeven door een metalen gaas, want Tondu is bang, dat hij anders aangevallen zal worden door zwemmende menseneters. Zijn werkprogramma is gereed: „Ik zal per dag zeven tot acht uur zwemmen. Iedere zondag neem ik vrij". Op onze vraag hoe lang hij over de tocht denkt te doen, antwoordde hij: ,Dat hangt sterk af van de omstan digheden. Als die zeer gunstig zijn, zou ik de overtocht in tien weken kunnen volbrengen. In het ergste geval kan het vier maanden duren" Eind juli of begin augustus hoopt Tondu van wal te kunnen steken. Hij verwacht dat hij kans zal krijgen be.- langrijke gegevens te verzamelen, on der meer t.a.v. de nood van schipbreu kelingen. Evenals Bombard wil hij zich grotendeels voeden met zelf gevangen vis. Vissen is trouwens zijn grootste liefhebberij. „Hier in Parijs vind je op de kaden van de Seine niet eens meer een goed plaatsje. Zodra je beet hebt vliegen van alle kanten amateurs op je af en je tuig raakt verward in dat van je con currenten. Op de oceaan hoop ik einde- I ijk eens alleen te zijn en rustig te kun nen vissen". Ingezonden mededeling (Adv.) Mijn beste nichtjes en neven, Zo, nu zit ik weer in mijn gewone hoekje en kan als vanouds een praatje met jullie maken. Toch zal er nu :iog niet veel van kunnen komen om van mijn vakantie 'te vertellen, want er liggen brieven, die deze keer wel heel lang op antwoord moesten wachten, omdat ik te ver uit de buurt was om eens te komen kijken, wat de post me bracht. Ik vond het toch wel echt fijne dat er brieven lagen te wachten, want dan heb je het gevoel ineens weer dicht bij elkaar te zijn. Maar nu zit mijn vakantie er al op. Dat vind ik niets erg hoor, want ik had een heerlijke tijd en wat geeft het dan op welke datums je die had? Voor jullie komen die vrije dagen nog aan! Ik ben nieuwsgierig te weten, wat jullie plannen rijn. Schrijf me daar maar eens gauw over: Ik zit er nu weer klaar voor om dikke brieven te ontvangen. Van mij wordt het aan jullie alle maal nu een kort praatje, anders ko men de brieven niet aan de beurt. Dag allemaal. Veel gjoeten van iullie tante Truus. Het Jagertje te Vrouwenpolder. Dat was eens een brief, geladen met nieu,ws. Het lijkt me allesbehalve lek- ker'bm te gaan zwemmen als het nog niet een poosje warm geweest is. Dan krijgen ze mij niet in het water. Hoe is het met het kamperen gegaan? Die datums was ik niet in het land, dus weet ik niet hoe het weer toen was en daar hangt zo veel van af, als je gaat kamperen. Hoe maken jullie toch een kat van touw? Ik las er almeer over, maar ik zou geen kans zien, zo'n beest te maken. Is de school foto goed gelukt? Goudhaantje te Gapinge. Bij mijn thuiskomst, las ik direct de wachtende brieven en las, dat jij de prijs nog niet ontving. Wil j me even gauw laten weten, of het in orde gekomen is, anders ga ik vlie- gens vlug op onderzoek uit »n dan, krijg je het boek dadelijk n huis. Een kopje koffie met room het vooruitzicht als ik in Gapinge im... Dat is een verleidelijk aanbod. De eerste weken durf ik nu echter aan geen tochtjes te denken, nu ik pas v/eg geweest ben. Hoe gaat het met het jonge kalfje? Sneeuwklokje te Gapinge. Een fijne verjaardag gehad en was het mooi weer? Hartelijk dank voor jouw stukje van de mooie kaart. Wat is het daar een fijn plekje. Ik ben er ook al een paar keer in de buurt geweest. Ook al zo vroeg wezen zwemmen? Nee, jullie krijgen me er niet toe in het koude water te sprin gen. Brrr ik ril als ik er aan denk! Zie me daar al zitten met een hals zo stijf als een lat achter de schrijf machine. Zijn alle kuikentjes in leven gebleven? Robbedoes te Kamperland. Dat lijkt me beter om een fietstocht te maken, dan in ijswater onder te duiken. -Het was toch zeker nog wel een hele fietstocht? Wat is het daar op Walcheren toch prachtig hé? Ik geniet er ook altijd van als ik daar ben. Was je 's avonds erg moe? Blond je te Serooskerke. Jullie hebben moe der, toen ze jarig was, dan eens kos telijk verwend. Zulke cadeaus wil ik voor tekenen hoor! Je kunt ze alle dagen gebruiken. En dat is het mooi ste juist. Is de zieke alweer thuis? Het konijntje is nu toch zeker al een heel beest geworden. Heb je het boek al uit? Bosviooltje te Oudelande. Leuk dat jij nu op het lege plaatsje van de grote zus gaat zitten in onze kran tenfamiliekring. En je hebt een prach tige schuilnaam gekozen. Ook al een uitnodiging om eens een kopje koffie te komen drinken? Wat zou dat gezel lig zijn om uit jouw eigen servies kopje te drinken. Toen ik zo oud was, of liever zo jong als jij nu bent, bezat ik ook een eigen servies en och wat heb ik daar een „bakjes" thee uit ge schonken. Ik was toen een hele reeks tantes rijk en die hebben geprofiteerd hoor van mijn theepot, die ik steeds mocht vullen van moeder. Hoe is het met het poesje? Boerinnetje te Dom burg. Wat een brief vol nieuws. Leuk! Toen het hier zo lekker warm was, was ik net een eind uit de buurt van ons land. Maar daar was het ook warm en kon ik eens heerlijk in zee poe delen. Geen wonder dat het feest was bij -jullie, twee verjaardagen op één dag. Ja in Bergen op Zoom en da omgeving ben ik al vaak geweest en daar vind ik het prachtig. Kostelijk geschikt om te kamperen. Wil graag eens komen proeven van je kooksels, maar kan nu niet weg! Hoor ik gauw wat over het examen? Kranig plan voor je zomervakantie! Prachtig blauw was het staaltje stof. Voor 'n maaksel in die stof houd ik me aan bevolen. Sneeuwklokje, Blauwvos en Zilvervos. Te zamen hartelijk dank voor jullie mooie kaart. Waardeer het altijd, als men in vakantiedagen aan me denkt. Zulke kaarten bewaar ik trouw. Ik heb al een hele verzame ling- Bij de Tweede Kamer is ingediend wie pensioen is toegekend, krachtens een wetsontwerp tot verlenen van een bijslag op pensioen aan bepaalde ge pensioneerden in verband met de huurverhoging per 1 augustus 1957 en wijziging van de wet beperking cumu latie pensioen en inkomsten. In de me morie van toelichting delen de minis ter van binnenlandse zaken, bezitsvor ming en publiekrechtelijke bedrijfsor ganisatie en de minister van defensie: aan de algemene toeslagwet voor ge pensioneerden 1956 en de algemene toeslagwet voor gepensioneerde mili tairen 1956 ligt de gedachte ten grond slag reeds verleende pensioenen ver der aan te passen aan het geldende be zoldigingspeil voor het overheidsperso neel per 1 januari 1957, Bij deze aanpassing is uitgegaan van een zodanig systeem, dat, wanneer er in de toekomst wijziging mocht komen in de kosten van het levensonderhoud, waarmee het salaris van het overheids personeel in overeenstemming zou worden gebracht, de pensioenen daar aan zouden kunnen worden aangepast door wijziging van de verhogingsper centages, vermeld in genoemde wetten. In verband met de per 1 augustus 1957 ingegane huurverhoging zijn de kosten van levensonderhoud gestegen. Voor het overheidspersoneel zal een compensatie worden vastgesteld in de vorm van een tijdelijke bijslag op het salaris. Het is om verschillende rede nen, dat de regering heeft besloten tot een regeling ad hoe, welke bedoeld is tot 1 januari 1959 te werken of zoveel later als nodig zal blijken. De regering zal zich tezijnertijd beraden of na januari 1959 een andere regeling in het leven zal kunnen worden geroepen. In het thans ingediende wetsontwerp wordt voorgesteld aan degenen, aan Noteer alvast de datum: zaterdag 12 Jüll a.S. Ook dit jaar organiseert het „Zeeuwsch Dagblad" weer een grote wan- weltoeht. De zevende nog al liefst. U kunt deelnemen aan de 10, 15 en 25 km ..Ais datum hebben we vastgesteld zaterdag 12 juli a.s. De start zal weder om plaats vinden bij de Graanbeurs van „De Korenbeurs" te Goes. INSCHRIJFFORMULIER: Hiermede verzoeken wij U mij/groep*) te noteren: Naam: Plaats: Adres: als deelnemer aan de wandeltocht. Ik doe mee aan de km-tocht. Voor individuele deelnemers: het verschuldigde inschrijfgeld ad is per postwissel voldaan. Voor groepen: de groep telt leden, waarvoor is verschuldigd maal is. Het verschuldigde bedrag is per postwissel voldaan Als leider (leidster) treedt op Doorhalen wat niet van toepassing is. Het inschrijfgeld is als volgt: jongeren tot en met 15 jaar: ƒ0,75; 16 jaar en ouder: 1,25. Leden N.W.B. genieten 50 cent reductie. De vraag- en antwoordrubriek in „Credo", orgaan van het bisdom Roer mond der Rooms-Katholieke Kerk, be vat de onderstaande vraag van een „ge lovige die zich kapot ergert", met het antwoord van een predikant. (Met „pre dikant" wordt in dit geval geen dóml. nee bedoelt, maar de priester, die in de hoogmis preekt). Wat zegt u nu van het volgende? Nu heeft me daar toch weer een jonge predikant, die zich interessant wilde maken, op de preekstoel gezegd, dat er in de hemel ook gedanst zal worden. Ik erger me tegenwoordig kapot aan deze dingen. Op die manier moeten w(j dan zeker gewonnen worden voor het dansen. Neen, iets anders zal het ge volg zijn; we zullen de eerbied verliezen voor zulke predikanten en misschien zelfs voor de priesters ln het algemeen. Het is te gek". Antwoord: Man, erger je maar eens flink. Ik begrflp het volkomen. Het is toch ook pure onzin wat die jonge pre dikant daar verkondigd heeft. Het spijt me, maar ik kan er niets van zeggen. Eigenlijk had ik me nader moeten kunnen informeren of u de dingen jiust hebt weergegeven. Het is Immers heel goed mogelijk, dat die predikant wel „zo Iets" gezegd heeft, maar dat hij 't heel anders bedoelde: Ook dan was het niet juist, want het Woord Gods moet niet alleen wéér zijn, het moet ook ln een ware en passende vorm verkondigd worden. Zelfs met edele humor moet men voorzichtig zijn, als het gaat over God en en goddelijke dingen, en onfraaie humor of speelsigheid komen heel hele maal niet van pas. Misschien verwacht u hier toch ook nog iets over het dansen als zodanig en speciaal over dat „dansen ln de he mel". Over het laatste kan ik kort zijn. Als wij spreken over dansen, dan denken we natuurlijk aan dansen, gelijk dat hier op aarde gebeurt. Welnu, daar is uiteraard in de hemel geen sprake van. Slechts wie van theologie een onnozel allegaartje van sensatie en would-be- interessantheid maakt, komt met zulke beweringen. Het is in ieder geval in tragische tegenstelling met wat de openbaring ons met mateloze bewonde ring en eerbied over de hemel zegt: Geen oog heeft gezien, geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is op gekomen wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben". Ik zei boven: erger je maar eens flink over die onzin. Ik had beter ge daan met te zeggen: lach om zulke "dwaasheid! Ds. M. Groenenberg zou een preek beurt vervullen in een evangelisatie kring in het zuiden van Nederland. Af. gesproken was, dat men hem aan het station te Bergen op Zoom zou afhalen. In „Hervormd Amsterdam" deelt hjj mede hoe dat ging: Toen ik in Bergen op Zoom de trein verliet heeft m'n gezicht misschien geen dominees-stempel gedragen. Ik zou af gehaald worden met een auto en zo verder worden getransporteerd. Ik liep ais eerste door de controle en dadelijk voor me stond een auto met twee he ren, wier gezicht dadelijk begon te stralen toen ze me zagen. Dat deed me goed, dus straalde ik terug waarop bei de heren met uitgestoken hand op me toeliepen en aan mijn hand begonnen te zwengelen. Ik zwengelde terug. Ze ge leidden me naar de auto en duwden me er behulpzaam in. Maar op het laatste ogenblik kwam de argwaan toch bij me boven. Zagen beide heren er niet wat werelds uit, zelfs voor de lichte kring in een zwaar dorp? De een droeg een lichtblauw jas je met een soort borduursel er op, en de ander was zwaarder gepomeerd dan men van het lichtzinnigste kerkelijke hoofd kon verwachten. Ik trok me dus terug en vroeg: waar brengt u me heen? Ze zeiden verwonderd: naar Put te natuurlflk, daar zou u toch optreden Maar ik zei, dat het dan een vergis sing was, en dat ik ergens anders moest optreden. Ze lieten me schieten en even verder stond een andere auto met iemand er bij met een betrouwbaar-kerkelijk ge zicht en ik verdween in zijn auto. Wel keek ik nog vlug naar de andere auto voor we wegreden. Ze hadden een man te paggen, die helemaal in het zwart was, terwijl ik nog een gestreepte broek droeg. Alleen zo'n lichtzinnig vlindertje onder de kin had ik weer niet. En ik peinsde er over, wat er gebeurd zou zijn, als we beide in de verkeerde auto waren terecht gekomen en hij achter de katheder in de gods dienstige sfeer beland was en ik op het toneel in Putte. Wiens „optreden" zou het meest geslaagd zijn? Nu de christelijke-gereformeerde pre dikant ds. C. van der Zaal de televisie verdedigd heeft, keert „De Saambin der", het blad van de Gereformeerde Gemeenten, zich tegen deze predikant. Wjj lezen daar o.a.: Ds. Van der Zaal zegt, dat de radio door de kerk in dienst gesteld wordt van de Woordverkondiging. Grote din gen heeft de Here hierdoor gedaan. De televisie kan nog veel beter het Woord tot de luisteraars en kijkers brengen; men ziet bij de uitzending geen stomme beelden, maar maakt de levende ver kondiging van het Woord mee. De kerkdienstuitzendingen per tele visie zijn dus geen dienst van stomme beelden. Hij wil hiermede waarschijnlijk zichzelf dekken om niet in strijd te ko men met zondag 35, waar het ons ge leerd wordt, dat God Zijn Christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben. Deze levende verkondiging zou dan volgens ds. Van der Zaal dus de tele- visiestem zijn. In dit verband zouden wij hem willen vragen wat hij onder de levende verkondiging des Woords eigenlijk verstaat. Calvijn zegl, dat in de dienst des Woords Ohristus spreekt door middel van Zijn knechten. Zou ds. Van der Zaal dan denken, dat de Here voor de wonderen van Zijn soevereine genade, die Hjj naar het welbehagen des Va ders verheerlijkt vanuit Zijn troon, het middel van de kijkkast van de duivel zoals de televisie wel wordt ge noemd in deze heilige dienst een ge wijde plaats wil geven, om deze dan te doen zijn de levende verkondiging Zijns Woords Daarbij, waarom moet het ons gaan ln de dienst des Goddelijken Woords? Om de persoon, die spreekt, met zijn gaven en talenten, en daaraan genoeg te hebben, of om het Woord des Heren en dat alléén? Wat blijft er bij al die vertoning en nabootsing nog over van de dienst des Heren, anders dan een ze kere verzadiging van het vlees en een vormendienst waarin de Here niet te vinden is? Och, dat er een noodgeschrei tot de Here in onze bange, doorvloeiende tij den opging, dat Hij ons met al onze eigengemaakte godsdienst aan onze dwaasheid, aan onszelf en aan de vij anden niet overgeve,doeh ons vergunnen zou door de ontdekkende bearbeiding des Heiligen Geestes onszelf vanwege onze zonden in stof en as te verootmoe digen voor de troon Zijner Majesteit en Zijn genade, die in Ohristus is, te beno- digen tot Zijn eer en der zielen eeuwig heil. Een gereformeerd predikant heeft een nieuwe versie van de tien geboden gegeven, waarin b.v. de os en de ezel zijn vervangen door de auto. Naar aan leiding daarvan merkt ds. J. Enter jr. te Enschede in „Ons Orgaan" van de Vrjje Evangelische Gemeenten op: Deze modernisering heeft ln de gere formeerde kringen niet de algemene in stemming kunnen verkrijgen. De auto vóór de kerk is tegenwoordig geen be zwaar meer, maar in de kerk laat staan ln de wet daar past de auto niet, maar is de ezel nog meer op zijn plaats. Zijn de „vrije" gemeenten niet bereid of op de voet van de pensioenwet 1922, de pensioenwet voor de spoorwegamb tenaren 1925, de militaire pensioen wetten, zomede aan hen, wie een pen sioen is of geacht wordt te zijn toege kend krachtens de wetten van 1 augus tus 1956 en van 31 juli 1957, indien en voor zolang voor hen geen aanspraak bestaat op een algemeen ouderdoms pensioen, als huurcompensatie een bij slag te verlenen van 3 pet 's jaars van het pensioen, inclusief de daarop ver leende toeslagen tot een maximum van f 120 's jaars voor de gepensioneerden, die voor de toepassing van de alge mene ouderdomswet als gehuwd wor den aangemerkt, en f 90 's jaars voor de gepensioneerden, die voor de toe passing van die wet niet als gehuwd worden aangemerkt. Burgerlijke stand TERNEUZEN Geboren: Brigitta L. M., d.v. H. P. J. de Nijs en M. M. Th. de Smet; Grietje J. M., d.v. W. Visser en A. Prevo; Mo nica A. J. A., d.v. M. E. H. Camps en C. J. A. Teurlings; Anna N. E„ d.v. W. L. M. Troost en E. S. M. de Bock; Maria B. A. P., d.v. A. E. van Heijster en M. G. in 't Groen; Anna M., d.v. A. F. Kroes en R. F. van Bastelaar; Marie C. M., d.v. U. A. Janssenns en C. M. C. de Rocker; Paulina N„ d.v. M. Pols en J. C. van Dijke; Johannes F„ z.v. A. L. Wijgand en G. Karreman. Ondertrouwd: W. Dekker, 28 j. en E. M. Nijssen, 21 j. te Zaamslag; H. P. Ze- gers, 25 j. te Axel en M. Romeijnsen, 25 j. Gehuwd: J. de Feijter, 26 j. te Axel en P. Riemens 26 j. Overleden: A. P. Hamelijnck, 2. j.J J. J. de Bruijn, 81 j.; E. de Rijck, 59 j.J L. Wille, 86 j.; K. Oppeneer, 80 j.; C. P. Schalken, 66 j. BAARLAND Geboren: Lambert, z.v. H. Morsink en J. van der Heide; Hubrecht J., z.v. G. L. Menheere en H. A. Westdorp Anna E., d.v. H. de Vriend en P. Traas. Ondertrouwd: P. Daalman, 19 j. en J. C. Bal, 21 j. te 's-Heerenhoek. Getrouwd: L. J. Fierloos, 25 j. te 's-Gravenpolder en M. A. de Jonge, 23 j. Overleden: J. F. Daalman, 78 j. echtg. v. P. de Koning; A. Mol, 67 J. echtg. v. C. A. Mol. BORSSELE Geboren: Willem G., z.v. J. Witte en A. C. J. Nijssen. Overleden: M. Nijsse, echtg. van A. van de Velde, 75 j. Ondertrouwd: G. M. Otto, 20 j. te 's-Heer Arendskerke en E. Mosselman, 20 j. DOMBURG Geboren: Abraham, z.v. A. Wisse en L. de Visser. Gehuwd: A. de Visser, 28 j. en L. de Visser, 21 j. Overleden: P. A. Peeman, 84 j., wed. van C. de Haan. GRIJPSKERKE Geboren: He.idrik M., z.v. J. Vlaar- dingerbroek en~S. H. Cnossen; Jakob, z.v. C. Coppoolse en P. Francke. Gehuwd: I. Verhage, 19 j. en L. Din- gemanse, 16 j.; J. de Visser, 28 j. en H. M. Koopman, 21 j. Overleden: A. Davidse, 1 j. deze vrije weergave van de tien geboden te aanvaarden Kunnen wij zó mis schien ook komen tot een regelmatige voorlezing van de wet? Want dat is nog altijd een doorn ln het oog van ve len, dat in onze gemeenten de wet niet gelezen wordt. En menigeen, die regel matig onze diensten bezoekt, zegt: „En toch mis ik wat bij jullie". Och neen, het zit voor ons tenslotte niet vast op een enkele os of ezel. Wil men de tien geboden lezen, doe het dan, zoals Gods Woord ons die ln Exodus 20 geeft. Ga niet tornen aan de Bijbel! Het Woord dat zult gij laten staan, en daar bij niets verzinnen (Luther). Wij staan echter nog steeds op het standpunt, dat de gemeente van Jezus Christus niet meer leeft onder de be deling der wet, maar der genade. In onze oudste gemeenten, die door af scheiding ontstonden, werd dan ook wel dra de wetslezing afgeschaft. De ge- taeente Goes b.v. nam dit besluit in een ledenvergadering der gemeente. Wij ko men niet samen om ons nog door de wet te laten veroordelen, maar om God te danken, dat wij hebben de verlossing door het bloed van het Lam. Wij willen niet vergeten, dat God de tien geboden eens gegeven heeft, nadat Hij Zijn volk heeft verlost. Het verloste volk mag nu op het veilige compas van Gods geboden, optrekken naar het be loofde land, het hemels Kanaan.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 5