Verleden, heden en toekomst van een vijftigjarige ZEELAND AANVANKELIJK MOEILIJK TE BEWERKEN PROVINCIE Leuze Groen van Prinsterer vertolkt nog steeds eigene van het Christelijk Historisch beginsel Zaterdag 5 Juli 1958 GREPEN UIT DE HISTORIE "T JUBILEUMVERGADERING EN RECEPTIE J Zeeuwse Kamerleden i ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 9 Halve eeuw Christelijk-Historische Unie DE CHRISTELIJK-HISTORISCHE UNIE bet- staat 50 jaar en het orgaan van de Unie, De Chris- telijk-Historische Nederlander, heeft in zijn jong ste nummer aan dit feit uiteraard grote aandacht besteed. Tal van vooraanstaande Unie-figuren hebben in het groter formaat dan anders versche nen orgaan wezen en taak van hun politieke groe pering de revue doen passeren. Gaarne zouden wij onze Zeeuwse lezers nog een blik hebben gegund in de geschiedenis van de Unie ih Zeeland, maar helaas is het documentatiemateriaal, waarover het HET CHU-TWEEDE KAMERLID H. Kikkert opent de rij van schrijvers in het contactblad van de Unie. De geachte afgevaardigde begint met ons een opmerkelijk beeld te schilderen, dat meteen al een licht werpt op het karakter van de Unie. Hij schrijft dan: „Onlangs was ik op bezoek bij een goede vriend, die kunstschilder is. Toen ik zijn atelier binnenstapte viel het mij op, dat er een grote spiegel hing, die ik ervoor niet had opgemerkt. Schuin tegenover deze spiegel staande, was mijn vriend bezig een zelfportret te schilderen. Op mijn vraag, of hij niet beter recht voor de spiegel kon gaan staan, verscheen er een glimlach op zijn gezicht. Het penseel werd neergelegd en in enkele zinnen werd mij duidelijk gemaakt, dat dit niet het geval was. Juist het van opzij in de spiegel zien, deed het profiel en de lijnen van het gezicht beter en scherper uitkomen. Mag ik u uitnodigen om met mij op deze wijze in de spiegel te kijken naar de Christelijk-Histo- rische Unie?" bureau van de CHU destijds beschikte tijdens de Tweede Wereldoorlog in handen van de Duitsers gekomen en sindsdien spoorloos. Men zal het daar om niet euvel duiden, dat wij bij een overzicht van 50 jaar Christelij k-Histor ische Unie nu het accent hebben gelegd op het werk en streven van de Unie in haar geheel. Het jongste nummer van „De Ne derlander" bood ons daartoe gelukkig voldoende stof, zodat wij nu in staat zijn aan het heuglijke gebeuren die aandacht te geven, die het verdient. Jhr. Mr. A. F. DE SAVORNIN LOHMAN De heer Kikkert gaat dan verder met erop te wijzen, dan wanneer ie mand vijftig jaar wordt de ijdelheid hem bij het in de spiegel kijken niet meer zo gemakkelijk parten zal gaan spelen. Voor het ontdekken van het kenmerkende eigen kan dat gewenst sW11- Vijftig jaar lang zijn nu reeds drie afzonderlijke groeperingen in de Christelijk-Historische Unie verenigd. Hoe was het mogelijk, dat deze groe peringen niet alleen de Unie opricht ten in 1908, maar haar ook trouw ble ven en een eigen politieke levensstijl gaven. De verwerkelijking van deze mogelijkheid was volgens de heer Kik kert gelegen in het program van be ginselen en de door haar voorgestane politieke vormgeving. Immers het ken merk van het eigene der CHU is haar program van beginselen. Dit beginsel program vindt u voldoende toegelicht door de heer A. J. Kaland. Laat ons nu zien hoe het eigene der C.H.U. zich heeft ontwikkeld. Over dit eigene heeft prof. dr. Th. L. Haitjema een groot artikel in „Bin ding" geschreven, welk artikel door „De Nederlander" werd overgenomen. Uit deze belangwekkende bijdrage zul len wij enkele passages lichten. Prof. Haitjema begint met te zeggen, dat er wel geen twijfel aan is of onze politieke voorvaderen hebben bij de oprichting van de Christelijk-Histori sche Unie in de naamgeving aan deze nieuwe politieke partijformatie de stel regel willen volgen: de welbewust ge kozen naam geeft in zekere zin uit drukking aan het wezen en brengt daarmee onder woorden, wat het „ei gene" van de nieuwgeboren partij- vorm is. In 1897 had reeds de oprichting van de (Utrechtse) .Christelijk-Historische' Kiezersbond plaats gehad, die een „derde weg" wilde trachten te volgen: men wilde noch anti-recolutionair, noch liberaal zijn, maar Christelij k- Historisch. Zes jaar later keert deze zelfde familienaam weer terug in de stichtingsgeschiedenis van de „Christe lijk-Historische Partij", welke als fusie tussen de „Vrij-Antirevolutionnaire Partij van jhr. mr. A, F. de Savornin Lohman en de zojuist genoemde „C.iristelijk-Historische Kiezersbond" wilde optreden. De Vrij-Antirevoluti onnaire Partij deed van toen af dus af stand van haar eigen familienaam, zo als deze onder Kuypers strakke leiding steeds nadrukkelijk het „anti" der an tirevolutionaire politiek klank ging geven. Daarnaast bestond er in Fries - land sedert 1898 ook nog een Bond van Kiesverenigingen op Christe lijk-Historische grondslag", waar van dr. Ph. J. Hoedemaker de geestelijke leider was. En hoewel deze diepzinnige denker als klas- siek-Gereformeerd theocraat de organische vereniging van Kerk en Staat als politiek visioen actuali teit wilde laten behouden, kon hij zich toch blijkbaar van meet af aan uitstekend voegen onder de fa milienaam van de Utrechtse Kie zersbond, namelijk „Christelijk- Historisch". Hoe onmiskenbaar ook de accent verschillen by de aanduiding van de twee onderdelen van de term „Chris- telijk-Historisch" onder de groepen, die zich deze politieke betiteling reeds vóór 1908 wilden laten welgevallen, mogen zijn geweest, men was er toch tegelijkertijd hier en ginds vast van overtuigd, dat met die term „Christe- Hjk-Historisch" naar iets gemeenschap pelijks heengewezen werd, dat per slot veel belangrijker was dan de onder linge verschillen. Van de geboortestond van de Unie worden wij telkens geconfronteerd met Groen van Prinsterer als ons aller geestelijke vader. Zijn leuze: „Er staat geschreven en er is geschied!" vertolkt het eigene van het Christelijk-Histori sche beginsel nog steeds op onovertrof fen wijze, aldus prof. Haitjema. „Het typisch-„Christelijke" van ons politieke handelen mag alleen maar afgelezen worden uit de Schrift, die niet enkel van de „ker stening" van mensen, doch even stel lig als die van „dingen", wetten en instellingen, wil gesproken hebben. H. W. TILANUS Het typisch-„historische licht op in Groens: er is geschied! Want déze geschiedenis van Groen is enkel ont plooiing van het heilsmysterie van Bethlehem, nl. God in de geschiede nis. En sinds de vleeswording des Woords in de Kerstnacht is voor Groen de Kerkgeschiedenis het hart van de geschiedenis van wereld en mensheid. Het eerste artikel van het Christelijk Historisch beginselprogram poogt de Groeniaanse diepte van dit samenspel tussen de stellige uitspraken der Hei lige Schrift, het oordeel der Christe lijke Kerk én de leiding Gods ln de ge schiedenis der volkeren op beleidvol- synthetische wijze onder woorden te brengen. Het zelfstandig naamwoord „Unie", dat in 1908 voor het eerst opduikt in de geschiedenis der Christelijk-Histori sche politiek, is naar prof. Haitjema's gevoel zoveel als de doopnaam, die wij als Christelijk-Historischen er toen bij kregen en die bij onze veel oudere fa milienaam uitstekend past. M/> M*» - «tn «In «tl M*> «tl Mo Mo oio oio oio - o|o - 4 In de Christelijk-Historische Nederlander lezen we, dat men voor de ij jubileumvergadering van de Unie op 9 juli in de Schouwburg (Esplanade) i c te Utrecht een toegangskaart nodig heeft, daar het aantal beschikbare/ J plaatsen uiteraard niet onbeperkt is. Deze toegangskaart kan worden aan- J 1 gevraagd bij het bureau van de CHU aan de Wassenaarsweg 7 te Dens' 4 Haag. De secretarissen van de kiesverenigingen ontvingen hierover reeds bericht. i Het programma van de jubileumvergadering is als volgt: Opening, aan-l bieding jubileumfonds door mr. dr. G. Kolff, voorzitter „Comité 50 jaar, CHU"; jubileumrede door mr. W. F. Schokking; korte rede door de heer|" e H. W. Tilanus; overdracht voorzitterschap Christelijk-Historische Unie;) korte rede door mr. H. K. J. Beernink; slotrede door prof. dr. G. C. vanf Niftrik; sluiting. i Van half vijf tot zes uur 'g middags recipieert het dagelijks bestuur derj, Christelijk-Historische Unie in de foyer van de Schouwburg. MR. H. K. J. BEERNINK l HERDENKEN HOUDT IN dat bij herhaling aan het- 1 zelfde wordt gedacht. Alles wat eenmaal bewust of on- t bewust is beleefd of ondergaan, wordt na een bepaalde l tijd, meestal bij jubilea, herdacht. 1 Wij hebben vaak de overtuiging dat de hedendaagse 4 mens te weinig herdenkt. Verschillende oorzaken kun- i nen daaraan ten grondslag liggen. Geen van allen wordt graag herinnerd aan iets naargeestigs uit het verleden; 4 het jachtige heden doet zo gemakkelijk het verleden ver- l geten en tenslotte doet een dreigend atoomtijdperk de J mens angstig en bezorgd denken aan de dag van morgen. 4 Deze oorzaken werkten opportunisme in de hand. i Bij de herdenking van het vijftigjarig jubileum van J de Christelijk-Historische Unie willen wij opnieuw den- 4 ken aan het wezenlijke, de oorsprong en het wedervaren l van deze politieke groepering. Op deze pagina kunt U meer lezen over „lief en leed" leven van hun geloof in de politiek. j, Bij de oprichtingsvergadering, op 9 juli 1908, sprakJ jhr. mr. A. F. de Savornin Lohman, o.m. deze woorden: J „Er kan slechts één basis zijn, om de Staat tei besturen en wel de Christelijke. Daar het in ons* land nog altijd hierom gaat, behoren van nature alle Christenen saam, ook al bestaat tussen hen verschil i op practisch gebied. Dit verschil lost zich tussen heng die op Christelijke bodem staan, van lieverlede wel op. Maar niet door kunstmatige of geforceerde partij-i besluiten. Wij moeten de vrijheid van discussie be-* houden, mits wij één blijven op de hoofdzaak: het fundament. Wij willen slechts door overtuiging ko-j men tot eenheid. Daarom is bij ons niet de organisatie maar het beginsel de hoofdzaak." Deze geciteerde woorden, gesproken aan de wieg vani de thans jubilerende, hebben een halve eeuw lang eenJ IR. M. A. GEUZE u/v/wv Ir'"'a "V sij r -i dat ook deze vijftigjarige is overkomen. Deze regelen heilzame werking verricht. Niet alleen in het leven van i zijn meer gewijd aan een principieel herdenken. de jarige zelf, maar ook werkte dit door tot buiten het, Velen vragen zich af en zeer velen vroegen dat voor eigen leven. Het was als de kaars die NIET onder de 5" 4 hen wat of deze zo vaak onzichtbare groep van men- korenmaat was gezet sen toch beweegt en bij elkaar houdt. Verschillende stro- WOORDEN UIT HET VERLEDEN, actueel in het he-, mingen hebben de Unie opgericht en verschillende stro- den en uitstippelende de koers van de toekomst. Zo zou-? 4 mingen zijn nog aanwezig. De een noch de ander krijgt den wij Lohman's woorden willen zien. En wij weten de overhand. Men streeft er zelfs niet naar. Waarom dat deze woorden weerklank vinden bij velen. Ondanks niet? Het antwoord kan hierop niet anders zijn dan dit: de toenemende onkerkelijkheid en het hoogtij vierende 4 men aanvaardt elkaar! Er is geen sprake van het dulden materialisme, het toenemende opportunisme in alle krin- i van een minderheid, maar het volledig aanvaarden van gen, heeft de Unie op vele plaatsen een aanhang als nog, elkaar. Ook daar waar de meningen uiteen lopen. En dit nooit te voren. 4 is nu juist het mooie: in dat aanvaarden op zich zelf ligt Weliswaar heeft de C.H.U. in Zeeland door een zeer i al een zeer belangrijke bijdrage tot het Christen-zijn minimale teruggang van stemmen in de zak van Zuid-, zelve! Beveland, een zetel verspeeld bij de laatst gehouden? 4 Het klinkt vaak zo stoer: zó en niet anders, maar in Statenverkiezingen, maar wij zijn er van overtuigd dat^ diepere zin zou men daarmede mogelijk tekort schieten die terugkomt! in de nakoming van het tweede gebod Wij stoelen op het verleden, dragen ons beginsel uit? 4 SOMTIJDS wordt de Christelijk-Historische Unie ver- in het heden, en willen de waarden van Christendom en l weten dat zij zou staan tussen rechts en links, tussen Historie planten in de toekomst. Dat is de vrucht, zo, confessioneel en niet-confessioneel, wij zouden bijna zijn de kinderen, van deze vijftigjarige. Volmaakte kin-t deren? Die zijn er niet. Het is Gods liefde, Zijn geduld i en Zijn onverdiende zegen die de Unie tot hiertoe ge-, leidde. Moge Zijn Geest ook in de toekomst de Christe-f lijk Historische Unie doorwaaien. A. 3. KALAND 4 durven zeggen tussen de Christelijke en de niet-Chris- telijke groeperingen, alsof de Unie zou stoelen op de 1 moorden uan de Prediker: Wees niet al te rechtvaardig 4 en wees niet al te goddeloos Maar wie de Unie zo ziet vergist zich wel danig. Van den beginne af hebben haar voorgangers getracht ernst te maken met het be- s OjO Ufo Ufo ^1 Ufo MT- CfO «I C. F. VAN DER PEIJL C. PHILIPSE DE CHRISTELIJK-HISTORISCHE UNIE gaf in 1920 haar eerste jaarboekje uit. Hoe groot de oplage is geweest is ons niet bekend, maar wel weten we, dat het bureau van de Unie in Den Haag er nog maar één exemplaar van heeft. Dank zij de bemiddeling van de heer A. J. Kaland te Middelburg waren wij in staat dat eerste exemplaar eens door te bladeren. Het begint met een artikel van de hand van wijlen de heer J. Schokking over wijlen dr. J. Th. de Visser. Om een beter begrip te krijgen van de Chr. Historische Unie in de beginjaren van haar be staan hebben we gemeend uit dit artikel enkele passages te lichten. ZOALS MEN WEET was dr. De Visser één van de belangrijkste grond leggers van de Unie. Als één der op richters van de Christelijke Kiezersbond op het politieke vlak gekomen, schrijft de heer Schokking dan, werd dr. De Visser al spoedig overtuigd van de noodzaak van een meer omvattend stre ven dan bij de Kiezersbond tot uiting kwam. Aanvankelijk deed deze over tuiging hem aansluiting zoeken bij de groep der Vrij-Antlrevolutionairen, die als de Christelijk-Historische Party op trad. Hij vond zich daardoor niet be vredigd, vooral niet toen ln het noor den van het land een andere groep on der de naam Frlesch Chrlstelijk-Hlsto- rlschen tot ontwikkeling kwam. Dr. De Visser heeft er in niet gerin ge mate aan meegewerkt, dat de belde groepen met elkaar overleg gingen plegen om te onderzoeken of het niet mogelijk zou zijn tot een fusie te komen en zodoende de Christelijk-Historische beginselen onder ons volk uit te dra gen. Toen dit overleg waarbij de van veel zelfverloochening getuigende me dewerking van de vroegere voorzitter der Vrij-Antlrevolutionairen, jhr. mr. A. F. de Savornin Lohman, later ere voorzitter van de Unie, niet vergeten mag worden tot het gewenste resul taat had geleld en de Unie met een nieuw beginsel-program als vrucht van langdurige besprekingen optrad, was dr. De Visser de man, die geroepen werd de voorzittershamer van de Unie te hanteren. Dr. De Visser heeft zich van zijn taak uitstekend gekweten. Met groot talent heeft hij, zo schrijft de heer Schokking en rekening hou dend met de verschillende schake ringen in de Unie, tijd en ruimte gelaten voor het elkaar leren ken nen en waarderen, zodat de sa- A. J. KALAND menvoeging langzamerhand over ging in een natuurlijke groei. VEELZIJDIG Zo ls de Unie met en onder leiding van dr. De Visser uitgegroeid tot een politieke partij, veelzljdiger dan menig andere, maar niettemin met een eigen duidelijk onderschelden karakter, zoals dit ln haar naam ls uitgedrukt. Nauwelijks behoeft er dan ook aan herinnerd te worden, gaat de heer Schokking verder, dat toen, onder in voering van het algemeen kiesrecht, ook de Christelijk-Historische Unie een nieuwe periode van waakzaamheid in ging en dr. De Visser aanleiding zag zich uit het politieke leven terug te trekken, de Unie haar voorzitter niet losliet, maar een krachtig beroep op hem deed zijn beproefde talentvolle lei ding voort te zetten. Dat schreef de heer Schokking te Lelden ln 1920 ln het eerste Jaarboekje van de Christelijk-Historische Unie. In datzelfde jaarboekje treffen we ook aan het verslag van de secretaris van de Kamerkring-Vereniging Middelburg. Juist ln een overzicht als dit, dat Im mers een terugblik wil zjjn op vijftig jaar Christelijk-Historische Unie in Zee land, mag een dergelijk verslag zeker niet ontbreken. MOEILIJKHEDEN De secretaris van deze Kamer- krlng-Vereniging, de heer C. B. Koolhaas te Kruiningen, schrijft dan: „De verspreide ligging van de plaatsen in Zeeland, de moeilijke, ja slechte verbinding van de eilan den onderling, maakt de organisa tie der Kamerkring-Vereniging tot een der moeilijkste uit ons gehele land. Getracht wordt in de plaat sen, waar nog geen kiesvereniging is, vaste voet te krijgen, maar dit is om de reeds genoemde redenen aan zeer veel bezwaren onderhe vig. De voorzitter, ds. Js. de Visser, en de tweede voorzitter, ds. Steinz, slaag den erin op enkele plaatsen lezingen te houden, waardoor kiesverenigingen op gericht of uitgebreid werden. Bespre kingen zjjn gevoerd om een orgaan van de Kamerkring-Vereniging uit te geven. De financiële omstandigheden zullen echter de uitgifte wel beletten. By de verkiezingen voor de Provin ciale Staten werden 4288 stemmen op de kandidaten der Unie uitgebracht en 4 van de Unie-leden gekozen verklaard, By de gemeenteraadsverkiezingen wer den in alle gemeenten, waar de Unie kiesverenigingen heeft, kandidaten ge steld en ln de meeste enkele CHU-ers gekozen. Hoewel het aantal leden der Provinciale Staten van de Chr. Hlsto. rische Unie recht gaf op een plaats ln het college van gedeputeerden, bleef dit om nog onopgeloste redenen achter wege". Elders in dit boekje vinden we de namen van de vier gekozen Staten-le- dën. Dit waren de heren: F. L. Hensel te Vlissingen, mr. H. F. Lantsheer te Middelburg, W. van Oeveren te Wol- faartsdijk en H. J. v. d. Ouden te Ter- neuzen. Zeeland telde in 1920 één Kamer- kring-Vereniglng (Middelburg)zeven Statenkrlng-Verenigingen (Middelburg, Vlissingen, Zlerikzee, Tholen, Goes, Sluis en Hust) en 34 kiesverenigingen. Die kiesverenigingen waren gevestigd in: Domburg (voorzitter C. Louwerse, 12 leden)Gapinge (ds. J. W. Maas Wzn„ 18); Grijpskerke (ds. J. H. VaandragefV 34); Middelburg (A. G. V. d. Hoofd. 127)Serooskerke W. (J. Goedbloed Jzn., 54); Blggekerke (ds. J. H. Schuur- mans Stekhoven, 34); Oost- en West. Souburg (L. Vader, 35); Ritthem (ds. H. A. ten Hove, 35); Vlissingen (A. P. Jungcurt, 78); Kerkwerve (C. J. Boo- gerd, 46)Zlerikzee (W. P. L. Bakker, 20); Tholen (M. Verkammen, 9); WIs- senkerke (ds. F. J. Th. v. d. Linde, 14); Biezellnge (geen gegevens be kend) Driewegen (M. Nijsse, 34)Goes (J. Plazler, 63)'s-Heer Arendskerke (Jac. Nijsse, 22); 's-Heer Hendrikskin deren (ds. G. Steenkamer, 29); 's-Hee- renhoek (ds. J. H. Buinlnk, 21Yer- seke (L. v. Es, 22); Kapelle (7, 11)J Krabbendffke (ds. F. Müller, 38); Krul. nlngen (C. B. Koolhaas, 26); Nieuw- dorp (M. de Dreu, 35); Oudelande (ds. T. Kloek, 14); Rilland (J. Reynhout, 17)Waarde (M. de Looze, 22)Wol- faartsdijk (A. Beenhakker, 43); Bres- kens 30)Axel (M. W. Koster, 43) j Hontenlsse (ds. W. J. v. Lindonk, 17) Sluiskil (L. Dek, Terneuzen (D. J. Dees, 18); Zaamslag (J. Bartlema, RAADSLEDEN 1920 In 1920 waren in Zeeuwse gemeenten raadslid voor de Christelijk-Historische Unie: Axel: M. W. Koster; Borssele: J. Bruinoord, J. Leys, C. Rottul en C. v. d. Velde; Goes: L, Duvekot Czn, J. J. de Jong en J. Plazler; 's-Heer Arends kerke: Jac. Nijm, P. Oudkerk, W. S. de Vlieger; 's-HeerenhoekJ. Wester- weele; Yerseke: L. v. Es, P. de Koeyer; Kapelle: J. v. Wingen, J. Zuidweg; Kerkwerve: J. v. Damme; Krabbendlj- ke: F. C. Lagendijk; Kruiningen: J. J. Francois; Middelburg: H. Streefkerk; Oost- en West-Souburg: v. d. Grouw en De Visser; Oostkapelle: K. Janse, C, Maas, A. Maljaars en J. Poppe; Rilland; J. Deurlo en J. Reynhout; Ritthem: M. Barentse, A. Ceveel, W. Cevaal, J. Me- liefste, P. de Pagter; ScherpenisseA. Oudersluys; Schore (nu geen zelfstan dige gemeente meer): C. Potter en J. Verhaagen; Sint Laurens: J. W. van 't Hof; Terneuzen: H. J. v. d Ouden; Tholen: H. G. Deurloo, J. L. Geluk, D. v. Hlele; Vlissingen: F. L. Hensel en W. L. Huson; Vrouwenpolder: W. Klo- telo, C. Lankebeek; Waarde: C. Bal, A, Dees en M. de Looze; Wolfaartsdijk: N. Valkier; Zaamslag: A. de Feyter, W. Scheele en C. A. Wisse; Zlerikzee: J, de Broeker.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 9