Taak der Vrije Universiteit wordt steeds omvangrijker Na belijdenis óók naar de kerk Daarom is er nóg meergeld nodig WOORD TOT KAÏN IS NOG VOLOP ACTUEEL „De aarde zal u zijn volle wasdom niet geven" Waarde van Kuyper-busje groter dan opbrengst in geld ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 11 U dagen weer een groot familiefeest VS verzoekt vrijlating van negen militairen Vrije Universiteits-dagen THANS 104.198 SPAARSTERS Pu:J mee SNë Collecte: wezenlijk Als christenen het kruis hooghouden Varia uit Zeeuwse kerken Geen kwaad van Alexanders metaal NS-dagtochten naar België ook op woensdag De Schelde legt geen schepen op .terdag 5 juli 1958 1 ■i'iiLJiqg Terwijl er juist in deze tijd veel meer van hen wordt gevraagd, want alle we renschappen staan voor geheel nieuwe Vragen. (Van een onaer verslaggevers) Soms krijg ik de indruk, dat er in Nederland geen varken verkocht kan worden dan ten overstaan van een hoogleraar der Vrije Universi teit". Dit verklaarde prof. mr. W. F. de Gaay Fortman in de te 's-Gra- venhage gehouden algemene vergadering van de Vereniging voor Hoger Onderwijs op Geref. grondslag, beter bekend als de hoofdverga dering der Vrije Universiteitsdagen. Prof. Fortman, die de vergadering presideerde, maakte deze opmer king omdat er naar zijn mening veel te veel een beroep gedaan wordt Op de hoogleraren, vanuit de kring der geestverwanten. Daardoor wor den ze te vaak aan hun arbeid onttrokken. Vervolgens bepleitte de hoogleraar een meer planmatige verbreiding van de ar beid der V.U. in het buitenland. Speci aal inzake de vragen van geloof en we tenschap meende hij, dat het geluid van de V.U. een wijder verspreidingsgebied behoort te hebben. Een derde eis van het ogenblik achtte prof. Fortman voor de Vrije Universi teit het zich meer richten op de minder- ontwikkelde gebieden. Dit is een vraag stuk, dat op ons afkomt omdat wü chris tenen zijn, en dus optornen tegen on recht en ziekte in de wereld, verklaarde hij. Vanuit juridisch, economisch en geo grafisch oogpunt zou de V.U. deze ge bieden moeten benaderen. Intussen had prof. Fortman niet na gelaten om te wijzen op de bloei der universiteit. In zijn gebed dankte hij voor het staatsbestel in Nederland, waardoor de V.U. zich vrij ontplooien kan. „Wanneer er iets verzuimd wordt, dan verzuimen wij het". Verantwoordelijkheid De samenkomst werd gekenmerkt door de daar altijd heersende sfeer van een familiefeest. Dr. A. A. L. Rutgers, vice-president van de Raad van State, die 55 jaar ge leden al de V.U.-dagen bijwoonde, her innerde er aan dat de belangstelling voor dit evenement sindsdien niet is af genomen. Wel maakte hjj zich een tikje ongerust over het besef van verantwoordelijkheid. Er was namelijk niemand naar voren ge komen met aanmerkingen op de jaarver slagen. Dat er een groot nadelig saldo is, verontrustte blijkbaar de vergadering niet. Hij sprak de hoop uit, dat het be sef van verantwoordelijkheid niet zou verslappen. Dr. J. Schouten, die zich bereid ver klaarde om nog een jaar te fungeren als voorzitter van het college van directeu- Prof. Mr. W. F. DE GAAY FORTMAN Problemen Prof. De Gaay Fortman zou het toe juichen wanneer over een actueel vraagstuk, zoals het probleem der we reldvoedselvoorziening, een gezamen lijke publicatie der hoogleraren zou verschijnen, waarin dit probleem van alle kanten was bekeken. Plan voor een tunnel in Maastricht goedgekeurd De gemeenteraad van Maastricht heeft met algemene stemmen het door b. en w. ingediende plan tot aanleg van een tunnel onder de spoorwegovergang aan de Scharnerweg goedgekeurd. Door deze tunnel zal een onbelemmer de verbinding tot sand kunnen komen tussen Maastricht en het nieuwe oos telijke stadsdeel, die van elkaar ge- Ïcheiden zijn door de spoorlijn Maas- richtEijsdenLuik. Het oponthoud aan deze overweg was blijkens waar-nemingen groot: ge middeld 91 maal per 24 uur was de Overweg gesloten en de totale bruto sluitingstijd bedroeg gemiddeld zes Slur en twaalf minuten per etmaal. De dnder van deze overweg was eigen- Ijk al ontstaan toen in de eerste we reldoorlog het station Maastricht als kopstation dwars op de voorstad Wijk werd gebouwd. Het Amerikaanse ministerie van bulenlandse zaken heeft voor de twee de maal in 24 uur de Sowjet-Unie ver docht bij de Oostduitse regering aan te dringen op vrijlating van de negen Amerikaanse militairen, die een nood landing in Oost-Duitsland hebben ge maakt en daar sedertdien worden vast gehouden. In de nieuwe nota verzoekt de Ame rikaanse regering de Russische rege ling te handelen in overeenstemming met een na-oorlogse overeenkomst van de grote vier. De Russische zaakgelastigde, Striga- j)pf, zei later, dat deze overeenkomst niet op het onderhavige geval slaat. Het akkoord heeft alleen betrekking Op Amerikaanse burgers, die per on geluk de Oostduitse grens overschrij den, zo zei hij. De Amerikaanse militairen zijn op 7 juni met een hefschroefvliegtuig in Oost-Duitsland geland. Een luitenant van het Ierse leger is donderdag wegens medeplichtigheid aan de acties van het verboden „Ierse republikeinse leger" tot twee jaar ge vangenisstraf en degradatie veroor- leeld. Hij werd berecht door een crijgsraad te Dublin. Hij had aan een .eider van het genoemde leger mitrail- eurpatronen en handboeken voor mi- itaire opleiding gegeven. De Hongaarse beeldhouwers Somo- gyi en Kerenyi, die het beeld van de twee danseress enin de voorhal van het Hongaarse paviljoen hebben ge maakt, hebben de grote prijs van de internationale kunstjury van de we reldtentoonstelling behaald. Volgens „Unita", het orgaan van de Italiaanse communistische partij, ver trok Anastas Mikoja, eerste vice-pre mier van de Sowjet-Unie, vrijdag met zijn gezin naar Brussel om de wereld tentoonstelling te bezoeken. Het blad Zegt dit van welingelichte zijde te Moskou te hebben vernomen. f f t f l f S f f f f S Dr. J. SCHOUTEN Nog een jaartje ren, kreeg daarvoor een hartelijk dank woord van prof. Fortman te horen. Sprekers Er waren vier sprekers op deze V.U.- dag, namelijk prof. dr. J. Lever, hoog leraar in de biologie; dr. W. H. Velema, chr. geref. predikant te Eindhoven; dr. B. Rietveld, geref. predikant te 's Gra- venhage-West en ds. E. A. van Es, geref. predikant te Rotterdam-Noord. Prof. Lever zette eerst uiteen wat de bedoeling van de wetenschapsbeoefening aan de de Vrije Universiteit is. Daarna beperkte hij zich tot het geven van een inzicht in de werkwijze van de moderne biologie. Hij vergat niet om er op te wijzen, dat de Vrije Universiteit op dit gebied een geweldige achterstand heeft in te halen. De ongelovige- en de rooms- katholieke wetenschap is veel verder. Bij de moderne biologie komen vragen naar voren over het bestaan van God, over de ouderdom der aarde, over het ontstaan van het leven. De wetenschap heeft daarop haar antwoord, maar wat zegt de gelovige wetenschap? Het is de taak van de biologische wetenschaps beoefenaars aan de V.U. om hun eigen bijbels antwoord te formuleren. Gebed nodig Dr. W. H. Velema sprak over univer siteit en gebed. Hij wenste er op te at tenderen, dat het gebed de V.U. heel het jaar door begeleiden moet, niet het ge bed voor docenten en studenten alleen, maar vooral het gebed voor de universi teit als cultuurgestalte. Want de universiteit is betrokken in de cultuurcrisis; de wetenschap wordt aangetast door het streven naar eigen machtigheid en autonomie. De Vrije Uni versiteit begeert dat niet; zij wil zich met haar wetenschap buigen onder het koningschap van Christus. Zij wil ge stalte zijn van het rijk Gods. Dr. Rietveld vroeg in zijn toespraak „Alle talen" aandacht voor het feit, dat in de Openbaring de uitdrukking „alle stammen, volken, natiën en talen" zes keer wordt gebezigd. Onder talen wordt ook verstaan de verschillende voorstel- lings- en gedachtenwerelden, ook die van de wetenschap. Wat van de talen gezegd wordt, is dus mede van toepas sing op de wetenschap. De wetenschap is niet autonoom; het evangelie, aan ae „talen" verkondigd, moet ook doordringen tot de wetenschap. Maar wil dat gebeuren, dan zal het evangelie de taal der wetenschap moe ten kennen. V.lL-dag 23 oktober Ds. Van Es kwam de vergadering vertellen, dat er voor de Vrije Univer siteit meer geld nodig is. De contri buties, welke nu f 400.000,per jaar opleveren, moeten op f 700.000, komen. Men moet namelijk niet denken, dat overheidssubsidie de offervaardigheid overbodig maakt. Integendeel; hoe meer offers, hoe meer subsidie. Naast elke twee gulden van particuliere zijde ont vangen, legt de overheid er acht. Maar wanneer het één gulden is, dan bedraagt de subsidie maar vier gulden. Een appèl Voor de verwezenlijking der verhogin gen zal een „één-twee-drie-actie" wor den gehouden, die op 23 oktober, een „buitengewone V.U.-dag haar hoogte punt bereikt. Op die dag moet iedere Christen in Nederland, voor zover hij het welzijn der Vrije Universiteit op het oog heeft, aan een mede-christen vragen: wat geeft u voor de Vrije Universiteit. Dit appèl op het geweten kan leiden tot een financieel succes. Op de in Den Haag gehouden Vrije Universiteitsdagen is breedvoerig van gedachten gewisseld over vooraf in druk verschenen referaten. Van dat van prof. dr. L. E. Kuilman over: „Het wereldvoedselvraagstuk' gecen wij hieronder een samenvatting. Het wereld-voedselvraagstuk, aldus prof. Kuilman, is in feite zo oud ais de mensheid. Het begint niet bij Mal- thus en valt ook allerminst samen met de vraag of Malthus met zijn meet kundige en rekenkundige reeks nu ge lijk krijgt of niet. Over de oudste geschiedenis vertelt de Bijbel ons weliswaar maar weinig, maar niet minder waar is, dat het voedselvraagstuk in de Bijbel herhaal delijk en nadrukkelijk wordt genoemd. Niet alleen overigens in verband Met de oertijd wordt in de Bijbel onze aan dacht voor het voedselvraagstuk ge vraagd; ook met het oog op de eind tijd en het hiernamaals wordt er tel kens over gesproken. Belangstelling voor het wereld-voedselvraagstuk stem pelt ons allerminst tot materialisten, want dit vraagstuk is, naar de Bijbel ons met nadruk zegt, ten nauwste ver bonden met der mensen geestelijk le ven. In de laatste jaren is het voedselpro bleem in het middelpunt van de be langstelling komen te staan. Daarbij wordt blijk gegeven van een warnet van In overeenstemming met de traditie der Vrije Universiteitsdagen, wordt de jaarvergadering van de Vereniging voor Hoger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag steeds voorafgegaan door een bijeenkomst van „Vrouwen V.U.-hulp". Dat zijn dus de dames van hét „Kuijper- busje", dat in duizenden christelijke ge zinnen aanwezig is. Een paar honderd van deze dames was ditmaal naar de dierentuinzaal in Den Haag getogen, waar zij werden begroet door mevrouw B. BosKoning. Mevrouw Bos vertelde, dat het aantal busjes stijgt, de opbrengst gaat omhoog. Er is sprake van een tweede generatie van V.U.-spaarsters. Veel jongere vrou wen nemen zo'n busje, omdat het nu eenmaal een vertrouwd attribuut was in het ouderlijk huis. Men moet de waarde van die busjes niet onderschatten. Zij planten de liefde voor de Vrije Uni versiteit in de gezinnen voort, als zij tenminste gebruikt worden overeenkom stig hun doel, namelijk voor het sparen. Er zijn momenteel 104.198 busjes ge plaatst. Niet minder dan 5.500 dames zijn tweemaal per jaar in de weer om deze bnsjes te legen. De najaarslichting '57 bracht f 146.400,op; de voorjaarslich- ting '58, voor zover geregistreerd, is al aan een bedrag van f 134.461,toe. De bestemming van deze gelden is: aankoop van instrumentarium voor het in aan bouw zijnde V.U.-ziekenhuis. EERBIED VOOR HET LEVEN Prof. dr. P. R. Michaël, hoogleraar in de geneeskunde aan de Vrije Universi teit, hield in deze samenkomst een cau serie, getiteld „Eerbied voor het leven". Men kon het ook beschouwen als een populair praatje naar aanleiding van zijn veertigjarige praktijk als arts, chi rurg, ziekenhuis-directeur. Vandaar dat er met intense belangstelling naar werd geluisterd. OOK NAAR BINNEN Mevrouw T. MeijnenDouma uit Den Haag sprak het slotwoord. Daarin wees zij op de groei naar buiten van de Vrije Universiteit. Wat in 1880 op schamele wijze begon, is uitgegroeid tot een werk van betekenis. Onlangs heeft de 500ste promotie aan de V.U. plaats gehad. Er zijn nu 120 hoogleraren en docenten werkzaam. Het jaarlijks budget van de V.U. bedraagt vijf miljoen gulden. Dat is prachtig en zij, die eens de V.U. stichten, zouden er verbaasd over staan. Maar laat men niet vergeten, dat de Vrije Universiteit allereerst en aller meest een geestelijk goed is. Op de kracht naar binnen komt het aan. Er moet gewerkt, maar ook gebeden wor den, wil de V.U. tot zegen voor ons volksleven zijn. Vermelden wij nog, dat mej. C. A. Wierda, praeses van het V.V.S.V.U., het vrouwelijk studentencorps het woord voerde. Zij wist gedaan te krijgen, dat er een collecte werd gehouden voor het nieuwe V.V.S.V.U.-centrum, dat gesticht wordt. 9 Het Indonesische parlementslid Si- las Papare, die afkomstig is uit Ne derlands Nieuw-Guinea heeft er bij de Indonesische regering op aange drongen troepen te zenden naar de aan Nederlands Nieuw-Guinea grenzende gebieden van Oost-Indonesië. Hij noemde dit noodzakelijk, nu de Neder landse regering heeft bekend gemaakt nieuwe troepen naar dit gebied te zullen zenden. tegen elkander opbotsende gevoelens en gedachten. Reeds daarom is voorzich tigheid geboden. Waar in de loop der tijden reeds ver schillende, met grote stelligheid uitge sproken mening door de feiten werden gelogenstraft en waar de aspecten van dit probleem reeds vele malen van ka rakter zjjn veranderd, past ons grote bescheidenheid, zowel wanneer wij tot optimistische uitspraken zouden neigen als wanneer wü ons tot meer pessimis tische voelen aangetrokken. Ook hier is bewaarheid, dat de historie ten laat ste niet door mensen, maar door God wordt geschreven. Malthus leerde, dat de bevolking al tijd weer de neiging zal vertonen uit te groeien boven de middelen van be staan, zodat de lagere klassen in kom mervolle omstandigheden zullen blijven verkeren. Stelt men zich voor ogen hoe ten hemel schreiend de economische toestanden in Engeland ten tijde van Malthus waren, dan zal men ook iets ervan begrijpen waarom zijn naam en woorden tot op de huidige dag gemeen goed zijn. Historisch gezien ligt er op het vraagstuk van de voedselvoorzie ning der mensheid een zware belasting. BEVOLKINGSVRAAGSTUK Wat bij de bestudering van het on derwerp in de eerste plaats op ons af komt Is 't bevolkingsvraagstuk. Daar na komt het voedselvraagstuk ofwel de zorg voor het dagelijks brood onze aan dacht vragen. Wat de groei van de wereldbevolking betreft, een duizend jaar geleden woon den er een kleine 300 miljoen mensen op onze wereld. Dat getal was in 1650 ai verdubbeld. Voor de volgende verdubbe ling waren slechts twee eeuwen nodig; voor 1850 wordt het aantal op een klei ne 1200 miljoen geschat. Voor een der de verdubbeling sinds het jaar lOoO is niet eens een eeuw nodig geweest: wij zijn de 2500 miljoen al gepasseerd. Het aantal bewoners van onze aarde is in de eerste helft van deze eeuw sterker toegenomen dan tn de acht eeuwen tus sen de jaren 1000 en 1800. In het jaar 2000 zullen nog 1200 miljoen mensen meer op deze wereld wonen dan thans het geval is. De sterke toeneming van de wereld bevolking gedurende de laatste eeuwen moet niet worden togesehreven aan een stijging van het geboortecijfer, maar aan een daling van het sterftecijfer. Mede om deze cijfers zal het vraag stuk van de voedselvoorziening worden tot een vraagstuk van de eerste groot te. Dit vraagstuk ligt voor de verschil lende wereldelen geheel anders. Wij hebben daarbij te maken met de reali teit van het woord, eens tot Kaïn ge sproken: „De aarde zal u zijn volle was dom niet geven". Steeds weer bespeurt men, dat het gemakkelijk beter en ho ger zou kunnen, maar wat er tussen zit is de mens hl al zijn verbanden en verhoudingen, GEHOORZAAMHEID Het bebouwen van de aarde is niet maar de kunst eruit te halen wat erin zit, maar is gehoorzaamheid aan een Goddelijk bevel, vervullen van een God. delijke roeping. Die roeping is na de zondeval gehandhaafd op een ge vloekte aarde. En men houdt zijn hart vast wanneer men leest dat van de totale oppervlakte aan land op deze wereld één vijfde niet kan worden be bouwd wegens de droogte en nogmaals één vijfde niet wegens de helling of de hoogte. Zal er nog land overblijven waarop de mens zijn roeping kan ver vullen? Zo is het ook wanneer men weet, van welke gewassen onze grote cultuurgewassen afstammen. Moet dat, zo vraagt men dan, de mensheid voe den? En zo is het eindelijk wanneer men ziet hoe de produktle van onze voedingsmiddelen altijd weer wordt be dreigd door ziekten, plagen en allerlei rampen. De mens moet voor zijn be staan op aarde vechten en het leven steeds weer ontrukken aan de heer schappij van de dood. Ziet men dan de mensheid, dan denkt men tevens aan de spieten en de scheu ren, de tegenstellingen en de barrières, de oorlogen en wat dies meer zij, en stelt men zich voor ogen welke gevol gen dit alles voor de voedselproduktie heeft. Alweer: het leven aan de dood ontrukken. Nu gaan wij kennelük naar een tjj<l, waarin dit alles veel meer gaat klem men dan ooit te voren. Dat men zich niet verkyke op zün welverzorgde ta fel. Wat moeten wy, goed gevoede men sen, doen? Tegen de onderontwikkelde volkeren zeggen dat zij zich niet zo snel moeten vermenigvuldigen? Tegen elkander zeggen, dat het dwaasheid is, door allerlei goed bedoelde maatregelen te trachten in de onderontwikkelde ge bieden het sterftecijfer te drukken? Er is een beter middel, namelijk: op nieuw te bidden met hart eil ziel: Geef ons (dat is: mij én hun) elke dag ons (dat is: mü én hun) dagelijks brood, en aan de Schepper van hemel en aar de te vragen om de genade, naar die bede te mogen leven. -+• c&n c4<o t&i c&i - - c+$*Ï c Ds. C. van Evert, ned. herv. predikant te Yzendijke heeft, zo lezen wij in het Hervormd Zeeuwsch Vlaanderen, aan zes van de negen jonge mensen, die dit jaar belijdenis van hun geloof aflegden, om hun zeer slordige kerkgang na him belijdenis de volgende brief geschreven; „Tot mijn grote teleurstelling heb ik moeten ziendat de geloofsbelijdenis, die mede door jou op Palmzondag in het midden van de gemeente voor God is afgelegd, toch niet voldoende be leefd schijnt te zijn. Ik had dit anders verwacht. De godsdienstoefeningen op de zondag zijn er om te bezoeken. Mijn verantwoordelijkheid voor je leven weegt mij zo te zwaar. Ik wil je i er daarom ernstig toe oproepen in je leven ver- andering te brengen. Het voorbeeld van andere J vroegere „gemaakte" leden dient de gemeente niet tot een verdergaande slapheid te brengen" f Ds. Van Evert voegt er tot zijn gemeente aan toe: Het is een oordeel, dat van God over de ge- r meenten van de hervormde kerk gaat. Ouderen geven geen voorbeeld en zij zijn ook lidmaat. Op deze wijze kan ik uw predikant niet zijn". f na het gebed en onder orgelspel, wereld. Wij moeten als christenen f Hierdoor kunnen we dan weer tot het kruis hooghouden, niet als een bestanddeel eredienst uitdrukking brengen, dat onze of- vaandel, waarachter wij trots mar- In de Geref. kerk van Krabben- der eredienst vormen, dijke, waar men altijd bij de uit gang van de kerk collecteerde, is men thans overgegaan tot het gebruik van doorgeefzakjes. Ds. J. van der Klaauw licht dit besluit riin iLePntBmT f elinfenbtlad4 W In de nieuwe Gereformeerde zijn gemeente. Tot nu toe stond het kerk van Rilland-Bath die voriee collecteren en de dienst der offer- Keric van «mana-Batn, oie vorige ui tar uniting vieugeu, unv uxiz-e ui- vacuautM, wdditjuuci wjj uuw mai- feranden een wezenlijk bestanddeel cheren, maar als een teken dat er f UUUT iltJL U1UCU. VcUI ÜCAUÖ V^JUllObUS'» week in gebruik is genomen, is naast de kansel een kruis geplaatst. De plaatselijke predikant, ds. Ph. Stoffels merkt daarover o.m. het vergeving en genezing mogelijk is door het bloed van Jezus Christus. Daarom is het, dat het kruis in on ze nieuwe kerk zo'n grote plaats krijgt. De zendingscollecte heeft in de Ned. Herv. kerk van Tholen een be drag van f 673,25 opgeleverd. Ds. J. volgende op; Lange tijd is het kruis den Hoed, predikant van deze ge- uit onze kerken en huizen geweerd, meente komt in de kerkbode van 1 omdat men meende, dat dit een de ring Tholen tot de volgende ont- Rooms teken is. Het Kruis is het boezeming: 't Is een prachtig resul- ande buiten de officiële kerkdienst, teken van de Christen. De eerste taat en in de gemeente danken we De christelijke handreiking was christenen hebben het als herken- God, Die de harten tot milde offer- eigenljjk daardoor een aanhangsel, ningsteken gebruikt en hun geloof vaardigheid bewogen heeft. De kerkeraad is van mening, dat er door beleden. Het kruis is niet We behoeven deze collecte niet te het offeren van onze gaven op deze het teken van Roomsen, maar van specificeren, maar willen wel op- manier geen waardige plaats ont- Christenen. En het kruis is het merken, dat het metaal van Alex- ving in het kerkelijke leven en meest zeggende en rijkste teken, ander de kopersmid van weleer de heeft daarom besloten niet meer bij waarin het christelijk geloof, het collecte gelukkig geen kwaad heeft de uitgang te collecteren, maar dit evangelie kan worden uitgedrukt, berokkend, daar het aantal centen tijdens de eredienst te doen en wel In het kruis ligt de redding van de ver beneden de honderd bleef. RADEN EN REKENEN De cijfers 0 tot en met 9 werden vervangen door 10 verschillende figu ren. Gelijke cijfers zijn gelijke figu ren. Hoe luidt de totale bewerking in cijfers? OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal; 1 Bandiet, 7 Po, 8 na, 10 O.T., 12 rijk, 13 er, 14 leus, 18 tree, 18 talk, 21 twee, 23 es, 24 nar, 25 in, 26 do, 27 is, 29 rapport. Vertikaal: 2 A.P., 3 nors, 4 inkt, 5 e.a., 6 holster, 9 present, 11 te, 13 Ee, 15 uil, 17 ruw, 19 as, 20 knop, 21 trio, 22 ei, 26 da, 28 Sr. De electrificatie van de Zeeuwse lijn maakte het de N.S. mogelijk om dag tochten te organiseren vanuit West Ne derland naar Noord-West België, waar door de toeristen op deze ene dag én een belangrijk deel van ons land en België zagen, een aantrekkelijke vaartocht over de Westerschelde maakten, de bedrijvig heid in Oostende konden gadeslaan en enkele uren in Brugge konden vertoeven. De- electrificatie heeft dus Zeeland en de belgische zeekust enerzijds en weste lijk Nederland anderzijds dichter bij elkaar gebracht. De N.S. ging er toe over een dagtocht te organiseren, zodanig, dat men niet al te vroeg uit de veren moest en niet al te laat thuis was. Echter, deze reis werd georganiseerd op zondagen en dit bracht zodanige reaetie's teweeg onder het Christelijke deel van ons land, dat men besloot met ingang van dit seizoen deze aantrekkelijke dagtocht óók des woens dags te houden. Persvertegenwoordigers van landelijke en zeeuwse bladen werden dezer dagen door N.S. uitgenodigd een dergelijke tocht mee te maken. Zij maakten de tocht in een bus met toeristen en onder gingen eveneens de schoonheid van de belgische zeekust, de aantrekkelijkheden van Oostende en Knokke en dwaalden enkele uren lang door het oude verle den van Brugge. N.S. heeft er goed aangedaan, rekening te houden met dat deel van ons volk, dat uit principe de zondag heiligt en deze reizen mogelijk gemaakt op woensdagen. In verband met geruchten, als zou de Koninklijke Mij „De Schelde" be moeienis hebben met het opleggen van een aantal vrachtschepen in de Zand- kreek, vernemen we van de directie der maatschappij het volgende: Op verzoek van de rederij heeft „De Schelde" bemiddeling verleend bij het vinden van een ligplaats voor het Libertyschip „Despina", dat te Vlissingen werd gerepareerd. Voor dit schip, dat voorlopig opgelegd wordt, is een ligplaats gevonden te Middel burg. Er is contact opgenomen met de Rijkswaterstaat en daarbij is naar voren gekomen, dat wellicht in de Zandkreek ligplaats gevonden kan worden voor een aantal opgelegde schepen. Deze mogelijkheid wordt thans door Rijkswaterstaat nader be studeerd. Op dit ogenblik is er bij de Ko ninklijke Maatschappij „De Schelde" geen enkel verzoek van haar relaties in behandeling om advies bij het zoe ken naar een ligplaats voor opgeleg de schepen. Indien zulke verzoeken zouden binnenkomen, dan treedt „De Schelde" alleen op als bemiddelaar ster en heeft zij geen enkele bemoeie nis met het opleggen. Er is geen sprake van, dat „De Schelde" behoefte zou hebben aan ligplaats in de Zandkreek voor haar reparatieschepen en evenmin is er een verzoek van de reder John Carras om ligplaats te vinden voor een deel van zijn vloot.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 11