Taak der Vrije Universiteit
wordt steeds omvangrijker
Na belijdenis óók naar de kerk
Daarom is er nóg meergeld nodig
WOORD TOT KAÏN IS NOG
VOLOP ACTUEEL
„De aarde zal u zijn volle
wasdom niet geven"
Waarde van Kuyper-busje groter
dan opbrengst in geld
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 11
U dagen weer een groot familiefeest
VS verzoekt vrijlating
van negen militairen
Vrije Universiteits-dagen
THANS 104.198
SPAARSTERS
Pu:J
mee
SNë
Collecte: wezenlijk
Als christenen het
kruis hooghouden
Varia uit
Zeeuwse kerken
Geen kwaad van
Alexanders metaal
NS-dagtochten
naar België ook
op woensdag
De Schelde legt
geen schepen op
.terdag 5 juli 1958
1 ■i'iiLJiqg
Terwijl er juist in deze tijd veel meer
van hen wordt gevraagd, want alle we
renschappen staan voor geheel nieuwe
Vragen.
(Van een onaer verslaggevers)
Soms krijg ik de indruk, dat er in Nederland geen varken verkocht
kan worden dan ten overstaan van een hoogleraar der Vrije Universi
teit". Dit verklaarde prof. mr. W. F. de Gaay Fortman in de te 's-Gra-
venhage gehouden algemene vergadering van de Vereniging voor
Hoger Onderwijs op Geref. grondslag, beter bekend als de hoofdverga
dering der Vrije Universiteitsdagen.
Prof. Fortman, die de vergadering presideerde, maakte deze opmer
king omdat er naar zijn mening veel te veel een beroep gedaan wordt
Op de hoogleraren, vanuit de kring der geestverwanten. Daardoor wor
den ze te vaak aan hun arbeid onttrokken.
Vervolgens bepleitte de hoogleraar een
meer planmatige verbreiding van de ar
beid der V.U. in het buitenland. Speci
aal inzake de vragen van geloof en we
tenschap meende hij, dat het geluid van
de V.U. een wijder verspreidingsgebied
behoort te hebben.
Een derde eis van het ogenblik achtte
prof. Fortman voor de Vrije Universi
teit het zich meer richten op de minder-
ontwikkelde gebieden. Dit is een vraag
stuk, dat op ons afkomt omdat wü chris
tenen zijn, en dus optornen tegen on
recht en ziekte in de wereld, verklaarde
hij. Vanuit juridisch, economisch en geo
grafisch oogpunt zou de V.U. deze ge
bieden moeten benaderen.
Intussen had prof. Fortman niet na
gelaten om te wijzen op de bloei der
universiteit. In zijn gebed dankte hij
voor het staatsbestel in Nederland,
waardoor de V.U. zich vrij ontplooien
kan. „Wanneer er iets verzuimd wordt,
dan verzuimen wij het".
Verantwoordelijkheid
De samenkomst werd gekenmerkt door
de daar altijd heersende sfeer van een
familiefeest.
Dr. A. A. L. Rutgers, vice-president
van de Raad van State, die 55 jaar ge
leden al de V.U.-dagen bijwoonde, her
innerde er aan dat de belangstelling
voor dit evenement sindsdien niet is af
genomen.
Wel maakte hjj zich een tikje ongerust
over het besef van verantwoordelijkheid.
Er was namelijk niemand naar voren ge
komen met aanmerkingen op de jaarver
slagen. Dat er een groot nadelig saldo
is, verontrustte blijkbaar de vergadering
niet. Hij sprak de hoop uit, dat het be
sef van verantwoordelijkheid niet zou
verslappen.
Dr. J. Schouten, die zich bereid ver
klaarde om nog een jaar te fungeren als
voorzitter van het college van directeu-
Prof. Mr. W. F. DE GAAY FORTMAN
Problemen
Prof. De Gaay Fortman zou het toe
juichen wanneer over een actueel
vraagstuk, zoals het probleem der we
reldvoedselvoorziening, een gezamen
lijke publicatie der hoogleraren zou
verschijnen, waarin dit probleem van
alle kanten was bekeken.
Plan voor een tunnel in
Maastricht goedgekeurd
De gemeenteraad van Maastricht
heeft met algemene stemmen het door
b. en w. ingediende plan tot aanleg van
een tunnel onder de spoorwegovergang
aan de Scharnerweg goedgekeurd.
Door deze tunnel zal een onbelemmer
de verbinding tot sand kunnen komen
tussen Maastricht en het nieuwe oos
telijke stadsdeel, die van elkaar ge-
Ïcheiden zijn door de spoorlijn Maas-
richtEijsdenLuik.
Het oponthoud aan deze overweg
was blijkens waar-nemingen groot: ge
middeld 91 maal per 24 uur was de
Overweg gesloten en de totale bruto
sluitingstijd bedroeg gemiddeld zes
Slur en twaalf minuten per etmaal. De
dnder van deze overweg was eigen-
Ijk al ontstaan toen in de eerste we
reldoorlog het station Maastricht als
kopstation dwars op de voorstad Wijk
werd gebouwd.
Het Amerikaanse ministerie van
bulenlandse zaken heeft voor de twee
de maal in 24 uur de Sowjet-Unie ver
docht bij de Oostduitse regering aan
te dringen op vrijlating van de negen
Amerikaanse militairen, die een nood
landing in Oost-Duitsland hebben ge
maakt en daar sedertdien worden vast
gehouden.
In de nieuwe nota verzoekt de Ame
rikaanse regering de Russische rege
ling te handelen in overeenstemming
met een na-oorlogse overeenkomst van
de grote vier.
De Russische zaakgelastigde, Striga-
j)pf, zei later, dat deze overeenkomst
niet op het onderhavige geval slaat.
Het akkoord heeft alleen betrekking
Op Amerikaanse burgers, die per on
geluk de Oostduitse grens overschrij
den, zo zei hij.
De Amerikaanse militairen zijn op
7 juni met een hefschroefvliegtuig in
Oost-Duitsland geland.
Een luitenant van het Ierse leger
is donderdag wegens medeplichtigheid
aan de acties van het verboden „Ierse
republikeinse leger" tot twee jaar ge
vangenisstraf en degradatie veroor-
leeld. Hij werd berecht door een
crijgsraad te Dublin. Hij had aan een
.eider van het genoemde leger mitrail-
eurpatronen en handboeken voor mi-
itaire opleiding gegeven.
De Hongaarse beeldhouwers Somo-
gyi en Kerenyi, die het beeld van de
twee danseress enin de voorhal van
het Hongaarse paviljoen hebben ge
maakt, hebben de grote prijs van de
internationale kunstjury van de we
reldtentoonstelling behaald.
Volgens „Unita", het orgaan van de
Italiaanse communistische partij, ver
trok Anastas Mikoja, eerste vice-pre
mier van de Sowjet-Unie, vrijdag met
zijn gezin naar Brussel om de wereld
tentoonstelling te bezoeken. Het blad
Zegt dit van welingelichte zijde te
Moskou te hebben vernomen.
f
f
t
f
l
f
S
f
f
f
f
S
Dr. J. SCHOUTEN
Nog een jaartje
ren, kreeg daarvoor een hartelijk dank
woord van prof. Fortman te horen.
Sprekers
Er waren vier sprekers op deze V.U.-
dag, namelijk prof. dr. J. Lever, hoog
leraar in de biologie; dr. W. H. Velema,
chr. geref. predikant te Eindhoven; dr.
B. Rietveld, geref. predikant te 's Gra-
venhage-West en ds. E. A. van Es, geref.
predikant te Rotterdam-Noord.
Prof. Lever zette eerst uiteen wat de
bedoeling van de wetenschapsbeoefening
aan de de Vrije Universiteit is. Daarna
beperkte hij zich tot het geven van een
inzicht in de werkwijze van de moderne
biologie.
Hij vergat niet om er op te wijzen,
dat de Vrije Universiteit op dit gebied
een geweldige achterstand heeft in
te halen. De ongelovige- en de rooms-
katholieke wetenschap is veel verder.
Bij de moderne biologie komen vragen
naar voren over het bestaan van God,
over de ouderdom der aarde, over het
ontstaan van het leven. De wetenschap
heeft daarop haar antwoord, maar wat
zegt de gelovige wetenschap? Het is de
taak van de biologische wetenschaps
beoefenaars aan de V.U. om hun eigen
bijbels antwoord te formuleren.
Gebed nodig
Dr. W. H. Velema sprak over univer
siteit en gebed. Hij wenste er op te at
tenderen, dat het gebed de V.U. heel het
jaar door begeleiden moet, niet het ge
bed voor docenten en studenten alleen,
maar vooral het gebed voor de universi
teit als cultuurgestalte.
Want de universiteit is betrokken in
de cultuurcrisis; de wetenschap wordt
aangetast door het streven naar eigen
machtigheid en autonomie. De Vrije Uni
versiteit begeert dat niet; zij wil zich
met haar wetenschap buigen onder het
koningschap van Christus. Zij wil ge
stalte zijn van het rijk Gods.
Dr. Rietveld vroeg in zijn toespraak
„Alle talen" aandacht voor het feit, dat
in de Openbaring de uitdrukking „alle
stammen, volken, natiën en talen" zes
keer wordt gebezigd. Onder talen wordt
ook verstaan de verschillende voorstel-
lings- en gedachtenwerelden, ook die
van de wetenschap. Wat van de talen
gezegd wordt, is dus mede van toepas
sing op de wetenschap.
De wetenschap is niet autonoom; het
evangelie, aan ae „talen" verkondigd,
moet ook doordringen tot de wetenschap.
Maar wil dat gebeuren, dan zal het
evangelie de taal der wetenschap moe
ten kennen.
V.lL-dag 23 oktober
Ds. Van Es kwam de vergadering
vertellen, dat er voor de Vrije Univer
siteit meer geld nodig is. De contri
buties, welke nu f 400.000,per jaar
opleveren, moeten op f 700.000,
komen.
Men moet namelijk niet denken, dat
overheidssubsidie de offervaardigheid
overbodig maakt. Integendeel; hoe meer
offers, hoe meer subsidie. Naast elke
twee gulden van particuliere zijde ont
vangen, legt de overheid er acht. Maar
wanneer het één gulden is, dan bedraagt
de subsidie maar vier gulden.
Een appèl
Voor de verwezenlijking der verhogin
gen zal een „één-twee-drie-actie" wor
den gehouden, die op 23 oktober, een
„buitengewone V.U.-dag haar hoogte
punt bereikt. Op die dag moet iedere
Christen in Nederland, voor zover hij
het welzijn der Vrije Universiteit op het
oog heeft, aan een mede-christen vragen:
wat geeft u voor de Vrije Universiteit.
Dit appèl op het geweten kan leiden tot
een financieel succes.
Op de in Den Haag gehouden Vrije
Universiteitsdagen is breedvoerig van
gedachten gewisseld over vooraf in
druk verschenen referaten.
Van dat van prof. dr. L. E. Kuilman
over: „Het wereldvoedselvraagstuk'
gecen wij hieronder een samenvatting.
Het wereld-voedselvraagstuk, aldus
prof. Kuilman, is in feite zo oud ais
de mensheid. Het begint niet bij Mal-
thus en valt ook allerminst samen met
de vraag of Malthus met zijn meet
kundige en rekenkundige reeks nu ge
lijk krijgt of niet.
Over de oudste geschiedenis vertelt
de Bijbel ons weliswaar maar weinig,
maar niet minder waar is, dat het
voedselvraagstuk in de Bijbel herhaal
delijk en nadrukkelijk wordt genoemd.
Niet alleen overigens in verband Met
de oertijd wordt in de Bijbel onze aan
dacht voor het voedselvraagstuk ge
vraagd; ook met het oog op de eind
tijd en het hiernamaals wordt er tel
kens over gesproken. Belangstelling
voor het wereld-voedselvraagstuk stem
pelt ons allerminst tot materialisten,
want dit vraagstuk is, naar de Bijbel
ons met nadruk zegt, ten nauwste ver
bonden met der mensen geestelijk le
ven.
In de laatste jaren is het voedselpro
bleem in het middelpunt van de be
langstelling komen te staan. Daarbij
wordt blijk gegeven van een warnet van
In overeenstemming met de traditie
der Vrije Universiteitsdagen, wordt de
jaarvergadering van de Vereniging voor
Hoger Onderwijs op Gereformeerde
Grondslag steeds voorafgegaan door een
bijeenkomst van „Vrouwen V.U.-hulp".
Dat zijn dus de dames van hét „Kuijper-
busje", dat in duizenden christelijke ge
zinnen aanwezig is.
Een paar honderd van deze dames was
ditmaal naar de dierentuinzaal in Den
Haag getogen, waar zij werden begroet
door mevrouw B. BosKoning.
Mevrouw Bos vertelde, dat het aantal
busjes stijgt, de opbrengst gaat omhoog.
Er is sprake van een tweede generatie
van V.U.-spaarsters. Veel jongere vrou
wen nemen zo'n busje, omdat het nu
eenmaal een vertrouwd attribuut was in
het ouderlijk huis. Men moet de waarde
van die busjes niet onderschatten. Zij
planten de liefde voor de Vrije Uni
versiteit in de gezinnen voort, als zij
tenminste gebruikt worden overeenkom
stig hun doel, namelijk voor het sparen.
Er zijn momenteel 104.198 busjes ge
plaatst. Niet minder dan 5.500 dames zijn
tweemaal per jaar in de weer om deze
bnsjes te legen. De najaarslichting '57
bracht f 146.400,op; de voorjaarslich-
ting '58, voor zover geregistreerd, is al
aan een bedrag van f 134.461,toe. De
bestemming van deze gelden is: aankoop
van instrumentarium voor het in aan
bouw zijnde V.U.-ziekenhuis.
EERBIED VOOR HET LEVEN
Prof. dr. P. R. Michaël, hoogleraar in
de geneeskunde aan de Vrije Universi
teit, hield in deze samenkomst een cau
serie, getiteld „Eerbied voor het leven".
Men kon het ook beschouwen als een
populair praatje naar aanleiding van
zijn veertigjarige praktijk als arts, chi
rurg, ziekenhuis-directeur. Vandaar dat
er met intense belangstelling naar werd
geluisterd.
OOK NAAR BINNEN
Mevrouw T. MeijnenDouma uit Den
Haag sprak het slotwoord. Daarin wees
zij op de groei naar buiten van de Vrije
Universiteit. Wat in 1880 op schamele
wijze begon, is uitgegroeid tot een werk
van betekenis. Onlangs heeft de 500ste
promotie aan de V.U. plaats gehad. Er
zijn nu 120 hoogleraren en docenten
werkzaam. Het jaarlijks budget van de
V.U. bedraagt vijf miljoen gulden.
Dat is prachtig en zij, die eens de V.U.
stichten, zouden er verbaasd over staan.
Maar laat men niet vergeten, dat de
Vrije Universiteit allereerst en aller
meest een geestelijk goed is. Op de
kracht naar binnen komt het aan. Er
moet gewerkt, maar ook gebeden wor
den, wil de V.U. tot zegen voor ons
volksleven zijn.
Vermelden wij nog, dat mej. C. A.
Wierda, praeses van het V.V.S.V.U., het
vrouwelijk studentencorps het woord
voerde. Zij wist gedaan te krijgen, dat er
een collecte werd gehouden voor het
nieuwe V.V.S.V.U.-centrum, dat gesticht
wordt.
9 Het Indonesische parlementslid Si-
las Papare, die afkomstig is uit Ne
derlands Nieuw-Guinea heeft er bij
de Indonesische regering op aange
drongen troepen te zenden naar de aan
Nederlands Nieuw-Guinea grenzende
gebieden van Oost-Indonesië. Hij
noemde dit noodzakelijk, nu de Neder
landse regering heeft bekend gemaakt
nieuwe troepen naar dit gebied te
zullen zenden.
tegen elkander opbotsende gevoelens en
gedachten. Reeds daarom is voorzich
tigheid geboden.
Waar in de loop der tijden reeds ver
schillende, met grote stelligheid uitge
sproken mening door de feiten werden
gelogenstraft en waar de aspecten van
dit probleem reeds vele malen van ka
rakter zjjn veranderd, past ons grote
bescheidenheid, zowel wanneer wij tot
optimistische uitspraken zouden neigen
als wanneer wü ons tot meer pessimis
tische voelen aangetrokken. Ook hier
is bewaarheid, dat de historie ten laat
ste niet door mensen, maar door God
wordt geschreven.
Malthus leerde, dat de bevolking al
tijd weer de neiging zal vertonen uit
te groeien boven de middelen van be
staan, zodat de lagere klassen in kom
mervolle omstandigheden zullen blijven
verkeren. Stelt men zich voor ogen hoe
ten hemel schreiend de economische
toestanden in Engeland ten tijde van
Malthus waren, dan zal men ook iets
ervan begrijpen waarom zijn naam en
woorden tot op de huidige dag gemeen
goed zijn. Historisch gezien ligt er op
het vraagstuk van de voedselvoorzie
ning der mensheid een zware belasting.
BEVOLKINGSVRAAGSTUK
Wat bij de bestudering van het on
derwerp in de eerste plaats op ons af
komt Is 't bevolkingsvraagstuk. Daar
na komt het voedselvraagstuk ofwel de
zorg voor het dagelijks brood onze aan
dacht vragen.
Wat de groei van de wereldbevolking
betreft, een duizend jaar geleden woon
den er een kleine 300 miljoen mensen op
onze wereld. Dat getal was in 1650 ai
verdubbeld. Voor de volgende verdubbe
ling waren slechts twee eeuwen nodig;
voor 1850 wordt het aantal op een klei
ne 1200 miljoen geschat. Voor een der
de verdubbeling sinds het jaar lOoO is
niet eens een eeuw nodig geweest: wij
zijn de 2500 miljoen al gepasseerd. Het
aantal bewoners van onze aarde is in
de eerste helft van deze eeuw sterker
toegenomen dan tn de acht eeuwen tus
sen de jaren 1000 en 1800. In het jaar
2000 zullen nog 1200 miljoen mensen
meer op deze wereld wonen dan thans
het geval is.
De sterke toeneming van de wereld
bevolking gedurende de laatste eeuwen
moet niet worden togesehreven aan een
stijging van het geboortecijfer, maar
aan een daling van het sterftecijfer.
Mede om deze cijfers zal het vraag
stuk van de voedselvoorziening worden
tot een vraagstuk van de eerste groot
te. Dit vraagstuk ligt voor de verschil
lende wereldelen geheel anders. Wij
hebben daarbij te maken met de reali
teit van het woord, eens tot Kaïn ge
sproken: „De aarde zal u zijn volle was
dom niet geven". Steeds weer bespeurt
men, dat het gemakkelijk beter en ho
ger zou kunnen, maar wat er tussen
zit is de mens hl al zijn verbanden en
verhoudingen,
GEHOORZAAMHEID
Het bebouwen van de aarde is niet
maar de kunst eruit te halen wat erin
zit, maar is gehoorzaamheid aan een
Goddelijk bevel, vervullen van een God.
delijke roeping. Die roeping is na de
zondeval gehandhaafd op een ge
vloekte aarde. En men houdt zijn hart
vast wanneer men leest dat van de
totale oppervlakte aan land op deze
wereld één vijfde niet kan worden be
bouwd wegens de droogte en nogmaals
één vijfde niet wegens de helling of
de hoogte. Zal er nog land overblijven
waarop de mens zijn roeping kan ver
vullen? Zo is het ook wanneer men
weet, van welke gewassen onze grote
cultuurgewassen afstammen. Moet dat,
zo vraagt men dan, de mensheid voe
den? En zo is het eindelijk wanneer
men ziet hoe de produktle van onze
voedingsmiddelen altijd weer wordt be
dreigd door ziekten, plagen en allerlei
rampen. De mens moet voor zijn be
staan op aarde vechten en het leven
steeds weer ontrukken aan de heer
schappij van de dood.
Ziet men dan de mensheid, dan denkt
men tevens aan de spieten en de scheu
ren, de tegenstellingen en de barrières,
de oorlogen en wat dies meer zij, en
stelt men zich voor ogen welke gevol
gen dit alles voor de voedselproduktie
heeft. Alweer: het leven aan de dood
ontrukken.
Nu gaan wij kennelük naar een tjj<l,
waarin dit alles veel meer gaat klem
men dan ooit te voren. Dat men zich
niet verkyke op zün welverzorgde ta
fel. Wat moeten wy, goed gevoede men
sen, doen? Tegen de onderontwikkelde
volkeren zeggen dat zij zich niet zo
snel moeten vermenigvuldigen? Tegen
elkander zeggen, dat het dwaasheid is,
door allerlei goed bedoelde maatregelen
te trachten in de onderontwikkelde ge
bieden het sterftecijfer te drukken?
Er is een beter middel, namelijk: op
nieuw te bidden met hart eil ziel: Geef
ons (dat is: mij én hun) elke dag ons
(dat is: mü én hun) dagelijks brood,
en aan de Schepper van hemel en aar
de te vragen om de genade, naar die
bede te mogen leven.
-+•
c&n c4<o t&i c&i -
- c+$*Ï c
Ds. C. van Evert, ned. herv. predikant te
Yzendijke heeft, zo lezen wij in het Hervormd
Zeeuwsch Vlaanderen, aan zes van de negen
jonge mensen, die dit jaar belijdenis van hun
geloof aflegden, om hun zeer slordige kerkgang
na him belijdenis de volgende brief geschreven;
„Tot mijn grote teleurstelling heb ik moeten
ziendat de geloofsbelijdenis, die mede door jou
op Palmzondag in het midden van de gemeente
voor God is afgelegd, toch niet voldoende be
leefd schijnt te zijn. Ik had dit anders verwacht.
De godsdienstoefeningen op de zondag zijn er
om te bezoeken. Mijn verantwoordelijkheid
voor je leven weegt mij zo te zwaar. Ik wil je i
er daarom ernstig toe oproepen in je leven ver-
andering te brengen. Het voorbeeld van andere J
vroegere „gemaakte" leden dient de gemeente
niet tot een verdergaande slapheid te brengen" f
Ds. Van Evert voegt er tot zijn gemeente aan
toe: Het is een oordeel, dat van God over de ge- r
meenten van de hervormde kerk gaat. Ouderen
geven geen voorbeeld en zij zijn ook lidmaat. Op
deze wijze kan ik uw predikant niet zijn". f
na het gebed en onder orgelspel, wereld. Wij moeten als christenen f
Hierdoor kunnen we dan weer tot het kruis hooghouden, niet als een
bestanddeel eredienst uitdrukking brengen, dat onze of- vaandel, waarachter wij trots mar-
In de Geref. kerk van Krabben- der eredienst vormen,
dijke, waar men altijd bij de uit
gang van de kerk collecteerde, is
men thans overgegaan tot het
gebruik van doorgeefzakjes. Ds. J.
van der Klaauw licht dit besluit
riin iLePntBmT f elinfenbtlad4 W In de nieuwe Gereformeerde
zijn gemeente. Tot nu toe stond het kerk van Rilland-Bath die voriee
collecteren en de dienst der offer- Keric van «mana-Batn, oie vorige
ui tar uniting vieugeu, unv uxiz-e ui- vacuautM, wdditjuuci wjj uuw mai-
feranden een wezenlijk bestanddeel cheren, maar als een teken dat er f
UUUT iltJL U1UCU. VcUI ÜCAUÖ V^JUllObUS'»
week in gebruik is genomen, is
naast de kansel een kruis geplaatst.
De plaatselijke predikant, ds. Ph.
Stoffels merkt daarover o.m. het
vergeving en genezing mogelijk is
door het bloed van Jezus Christus.
Daarom is het, dat het kruis in on
ze nieuwe kerk zo'n grote plaats
krijgt.
De zendingscollecte heeft in de
Ned. Herv. kerk van Tholen een be
drag van f 673,25 opgeleverd. Ds. J.
volgende op; Lange tijd is het kruis den Hoed, predikant van deze ge-
uit onze kerken en huizen geweerd, meente komt in de kerkbode van 1
omdat men meende, dat dit een de ring Tholen tot de volgende ont-
Rooms teken is. Het Kruis is het boezeming: 't Is een prachtig resul-
ande buiten de officiële kerkdienst, teken van de Christen. De eerste taat en in de gemeente danken we
De christelijke handreiking was christenen hebben het als herken- God, Die de harten tot milde offer-
eigenljjk daardoor een aanhangsel, ningsteken gebruikt en hun geloof vaardigheid bewogen heeft.
De kerkeraad is van mening, dat er door beleden. Het kruis is niet We behoeven deze collecte niet te
het offeren van onze gaven op deze het teken van Roomsen, maar van specificeren, maar willen wel op-
manier geen waardige plaats ont- Christenen. En het kruis is het merken, dat het metaal van Alex-
ving in het kerkelijke leven en meest zeggende en rijkste teken, ander de kopersmid van weleer de
heeft daarom besloten niet meer bij waarin het christelijk geloof, het collecte gelukkig geen kwaad heeft
de uitgang te collecteren, maar dit evangelie kan worden uitgedrukt, berokkend, daar het aantal centen
tijdens de eredienst te doen en wel In het kruis ligt de redding van de ver beneden de honderd bleef.
RADEN EN REKENEN
De cijfers 0 tot en met 9 werden
vervangen door 10 verschillende figu
ren. Gelijke cijfers zijn gelijke figu
ren. Hoe luidt de totale bewerking
in cijfers?
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal; 1 Bandiet, 7 Po, 8 na,
10 O.T., 12 rijk, 13 er, 14 leus, 18
tree, 18 talk, 21 twee, 23 es, 24 nar,
25 in, 26 do, 27 is, 29 rapport.
Vertikaal: 2 A.P., 3 nors, 4 inkt, 5
e.a., 6 holster, 9 present, 11 te, 13
Ee, 15 uil, 17 ruw, 19 as, 20 knop, 21
trio, 22 ei, 26 da, 28 Sr.
De electrificatie van de Zeeuwse lijn
maakte het de N.S. mogelijk om dag
tochten te organiseren vanuit West Ne
derland naar Noord-West België, waar
door de toeristen op deze ene dag én een
belangrijk deel van ons land en België
zagen, een aantrekkelijke vaartocht over
de Westerschelde maakten, de bedrijvig
heid in Oostende konden gadeslaan en
enkele uren in Brugge konden vertoeven.
De- electrificatie heeft dus Zeeland en
de belgische zeekust enerzijds en weste
lijk Nederland anderzijds dichter bij
elkaar gebracht.
De N.S. ging er toe over een dagtocht
te organiseren, zodanig, dat men niet al
te vroeg uit de veren moest en niet al
te laat thuis was. Echter, deze reis werd
georganiseerd op zondagen en dit bracht
zodanige reaetie's teweeg onder het
Christelijke deel van ons land, dat men
besloot met ingang van dit seizoen deze
aantrekkelijke dagtocht óók des woens
dags te houden.
Persvertegenwoordigers van landelijke
en zeeuwse bladen werden dezer dagen
door N.S. uitgenodigd een dergelijke
tocht mee te maken. Zij maakten de
tocht in een bus met toeristen en onder
gingen eveneens de schoonheid van de
belgische zeekust, de aantrekkelijkheden
van Oostende en Knokke en dwaalden
enkele uren lang door het oude verle
den van Brugge.
N.S. heeft er goed aangedaan, rekening
te houden met dat deel van ons volk, dat
uit principe de zondag heiligt en deze
reizen mogelijk gemaakt op woensdagen.
In verband met geruchten, als zou
de Koninklijke Mij „De Schelde" be
moeienis hebben met het opleggen van
een aantal vrachtschepen in de Zand-
kreek, vernemen we van de directie
der maatschappij het volgende:
Op verzoek van de rederij heeft
„De Schelde" bemiddeling verleend
bij het vinden van een ligplaats voor
het Libertyschip „Despina", dat te
Vlissingen werd gerepareerd. Voor dit
schip, dat voorlopig opgelegd wordt,
is een ligplaats gevonden te Middel
burg.
Er is contact opgenomen met de
Rijkswaterstaat en daarbij is naar
voren gekomen, dat wellicht in de
Zandkreek ligplaats gevonden kan
worden voor een aantal opgelegde
schepen. Deze mogelijkheid wordt
thans door Rijkswaterstaat nader be
studeerd.
Op dit ogenblik is er bij de Ko
ninklijke Maatschappij „De Schelde"
geen enkel verzoek van haar relaties
in behandeling om advies bij het zoe
ken naar een ligplaats voor opgeleg
de schepen. Indien zulke verzoeken
zouden binnenkomen, dan treedt „De
Schelde" alleen op als bemiddelaar
ster en heeft zij geen enkele bemoeie
nis met het opleggen.
Er is geen sprake van, dat „De
Schelde" behoefte zou hebben aan
ligplaats in de Zandkreek voor haar
reparatieschepen en evenmin is er een
verzoek van de reder John Carras
om ligplaats te vinden voor een deel
van zijn vloot.