Tekort aan werkgelegenheid in Poortvliet
vindt zijn weerslag in de mentaliteit
Gezagscrisis onder bevolking oorzaak van
leidersprobleem en grote aantal verenigingen
Rapport
Eén behoorlijk brandje
per jaar is genoeg
Ahrend
11
ZEEUWSCH DAGBLAD
Openhartig rapport over de meest zuivere agrarische gemeenschap op het eiland Tholen
Gezonde ontspanning voor de jeugd
niet of onvoldoende mogelijk
Bruinisse gaat
protesteren
Ruime broedval
van oesters
verwacht
fl
Acht jaar voor
poging tot moord
op stiefdochter
Nederlands schip
in brand
BLUSSER KENLEY VERDIENT
500 DOLLAR PER UUR
Woensdag 25 jurri 1958
PAGINA 4
POORTVLIET is de zuiverste agrarische ge
meenschap van het eiland Tholen, maar het heeft
te lijden van dezelfde kwaal als het gehele eiland:
tekort aan werkgelegenheid. Het gevolg hiervan
is immers een wegtrekken van de jongeren en dus
de veroudering van de bevolking, terwijl boven
dien de doorstroming zeer gering is. Deze zuiver
demografische constateringen hebben hun weer
slag op de mentaliteit: de maatschappelijke dyna
miek is óf aan Poortvliet voorbij gegaan óf doet
hoewel zeer langzaam in toenemende mate haar
invloed gelden. Er is een aantal verschijnselen, dat
op het tweede wijst: 1. de verzwakking van de
burenhulp en de instelling van maatschappelijk
werk om die tendens te ondervangen; 2. de uit
breiding van de taken van de overheid en de op
richting van verenigingen waarbij de overheid
goedkeurend toeziet; 3. de nog steeds toenemende
stemmenwinst van de Partij van de Arbeid (in
middels is deze echter in 1958 te niet gedaan), zo
blijkt uit het rapport van de Stichting Zeeland
voor Maatschappelijk en Cultureel Werk over het
sociale leven te Poortvliet, dat zojuist is versche
nen.
Vele gedwongen huwelijken
HET OVERWICHT van de ouderen op
de jeugd wordt versterkt door de kleine
gezinnen, waarin de kinderen vaak in de
minderheid zijn. Dit, vermeerderd met
het feit van het geringe aantal vertrek
ken van de huizen, brengt de kinderen
voor het gezelschapsleven op straat. Het
gevolg hiervan is een dergelijk intensief
kontakt tussen de dorpsgenoten, dat de
dorpsgemeenschap de normerende instan
tie is geworden.
Het is niet, zoals in de stad, eerst het
gezin en vervolgens het individu zelf, die
de normen aangeven. De dorpsbewoners
zijn dan ook bang zich in eikaars ogen
belachelijk te maken. Elke opvallende
daad van iemand wordt onmiddellijk ge
formuleerd en gelocaliseerd door het ge
ven van een bij- of scheldnaam. Voorts
acht iedereen zich gelijk aan de ander,
zodat men geen gezag aanvaardt en ter
nauwernood gehoorzaamt aan elkander.
GEZAGSCRISIS
Deze gezagscrisis is de ene oorzaak
van het leidersprobleem, waardoor zo
vele verenigingen een schaduwbestaan
leiden. De andere is de talrijkheid van
de vereniging zelf, in verhouding tot het
aantal inwoners. Verder kan men over
het verenigingsleven opmerken, dat de
vakorganisaties bloeien, evenals de soci
aal-economische verenigingen en de
standorganisaties, alsmede de vrouwen
vereniging en de sportvereniging. Het
overige deel van het verenigingsleven is
vaak zeer weinig intensief. De scheids
lijnen, die door het dorp lopen zijn topo
grafisch, sociaal-economisch, religieus en
politiek van aard, waarbij de rapporteurs
de schoolkwestie als een uitdrukking van
de beide laatste beschouwen.
SCHOOLKWESTIE
Vroeger was de toestand in Poortvliet
als volgt: de openbare-schoolpartij be
hoorde religieus tot de Ned. Herv. kerk
en de Geref. Gemeenten, politiek tot de
Chr. Hist. Unie en de Staatk. Geref. Par
tij; de bijzondere-schoolpartij was Gere
formeerd zonder meer en stemde AR.
Nu is de situatie zo: de openbare-
schoolpartij behoort religieus tot de
Ned. Herv. Kerk en stemt Chr. Hist.
Unie of Partij van deArbeid;de bij
zondere schoolpartlj behoort tot de or
thodoxe vleugel van de Ned. Herv.
kerk, tot de Geref. Gemeenten en de
Geref. Kerken en stemt AR en SGP.
De scheidslijn tussen de verschillende
standen lopen over en binnen deze
groeperingen. Men kan slechts zeggen,
dat de grote boeren op de Chr. Hist.
Unie stemmen en dat velen van de
onzelfstandigen op de Partij van de
Arbeid stemmen. (Ook dit laatste moet
in 1958 wel zijn teruggelopen).
Tussen de standen in Poortvliet be
staat de tegenstelling tussen grote boe
ren en onzelfstandigen, alsmede tussen
onzelfstandigen en middenstanders. Hoe
wel het dorpsleven op het eerste gezicht
de indruk van een geheel geeft, blijkt
Te Bruinisse is een actiecomité opge
richt om te ageren tegen de verlaging
van de standaardcapaciteitscijfers van
het mosselkwekersbedrijf. Het stan-
daardcapaciteitscijfer is de hoeveelheid
mosselen, die iedere mosselkweker aan
het Aan- en Verkoopkantoor voor Vis en
Visproducten mag afleveren.
Voorzitter is een der ergst gedupeerden
de heer A. Kik, Bruinisse.
DE STICHTING ZEELAND voor
Maatschappelijk en Cultureel werk
heeft een rapport het licht doen zien
over de sociale problematiek van
Tholen en St. Philipsland onder de
titel „Het sociale leven te Poort
vliet". Dit rapport, dat op grond
van plaatselijk onderzoek werd uit
gebracht door de heer A. de Klerk,
is het tweede deel in deze serie. Het
onderzoek werd verricht van 15 juli
tot 15 augustus 1957. De heer De
Klerk, soc. psych. student te Am
sterdam, die gedurende deze perio
de in Poortvliet woonde, en het on
derzoek uitvoerde onder leiding van
de socioloog der Stichting, drs. I.
Turksma, hield zowel een inven
tarisatie van de sociale voorzienin
gen en van het verenigingsleven in,
alsook een doordringen in de pro
blematiek der sociale verhoudingen
ter plaatse. De heer De Klerk heeft
medewerking ondervonden van veel
bewoners der gemeente Poortvliet
en van de andere gemeenten op het
eiland. Dit rapport zie men niet als
een beleidsnota, toegespitst op de
advisering bij het treffen van be
paalde beleidsmaatregelen. Het rap
port is, evenals het onderzoek reeds,
in concept-vorm door velen met be
langstelling begroet. De Stichting
hoopt dat het de bewustwording van
de bevolking over de eigen proble
matiek, welk proces reeds in volle
gang is, ten goede kan komen, bij
voorbeeld door middel van groeps
discussies eventueel in het kader
van de Stichting Gemeenschap Ei
land Tholen en van de Stichting
Dorpsgemeenschap Poortvliet. Daar
naast is de functie van het rapport
een verdere bijdrage te leveren tot
de vooralsnog schaarse sociolo
gische documentatie over het Delta
gebied. Naar de mening van de rap
porteurs is specifieke kennis van de
bevolking en de sociale problema
tiek van de verschillende eilanden
een noodzakelijke voorwaarde voor
een genuanceerd Deltabeleid.
het innerlijk toch nog al verdeeld te zijn.
Voorts zij vermeld, dat de kom van het
dorp voornamelijk uit middenstanders
en onzelfstandigen bestaat, wier onder
linge tegenstelling een van de belang
rijkste factoren is, die tot de buurtvor-
ming binnen het dorp aanleiding geven.
POLITIE
t De immigranten hebben soms enige
moeite met de godsdienstoefeningen, die
verschillen van die in de plaats van her
komst. Verder worden zij wel vriendelijk
bejegend, maar vrijwel nooit volledig
opgenomen in de dorpsgemeenschap.
Wanneer deze immigranten tot de wisse
lende elite behoren, gehoorzaamt mien
hen als leiders ln verenigingen. Daaren
tegen is het gezag van de politie niet zo
groot, omdat slechts de dorpsgemeen
schap als aanvaarde antoritelt fungeert.
Het optreden van de politie roept bij
vele personen stereotype reacties op, die
grote verwantschap vertonen met de
wijze, waarop groepen dorpsbewoners op
aanmaningen van de politie reageren.
Voorzover de dorpsgemeenschap in
personen en verenigingen naar buiten
optreedt, is het niet onmogelijk, dat het
regionaal besef groeiende is. Hiertoe
draagt bij, dat men zich op regionale
manifestaties gemakkelijker ontplooit
dan temidden van de eigen dorpsgenoten.
De sociale controle is dan goeddeels uit
geschakeld.
RICHTINGEN
9 ALS WE NU achtereenvolgens de
verschillende facetten van het sociale
leven in Poortvliet wat gedetailleerder
de revue laten passeren, menen we aller
eerst de kerkelijke situatie te moeten
aanroeren. En dan blijkt, dat de richtin
genstrijd van de kerken een historisch
gegroeid complex van tegenstellingen is.
Nog andere dan zuiver religieuze ele
menten bepalen de posities. De school
strijd en de politieke partijstrijd hebben
hun weerslag gehad op de religieuze po
sities. Wanneer slechts zuiver religieuze
afgumenten in de richtingenstrijd be
trokken waren, zou men grote waarde
hechten aan de zeer strikte opvoeding
van de kinderen in de juiste leer; alle
kinderen gaan echter gezamenlijk op de
zondagsschool.
De enige algemene christelijke vereni
ging is de Christelijke Vrouwenbond.
Deze is evenwel minder algemeen dan
men zou vermoeden. De vereniging be
staat voor 25 uit vrouwen van de Ge
ref. kerk, wat naar verhouding zeer veel
is. Het is moeilijk uit te maken of de
vrouwen uit de Geref. Gemeenten daar
om niet of nauwelijks aan deze vereni
ging meedoen of vanwege een meer ge
generaliseerde lauwheid tegenover het
verenigingsleven; misschien een combi
natie van beide. Verder is deze bond de
tegenhanger van de Bond voor Platte
landsvrouwen; er zitten dan ook voorna
melijk vrouwen uit de middenstand en
de onzelfstandigen in.
Ten slotte is er de Chr. Landarbeiders-
bond, waarvan het belang als vakorgani
satie groter is dan als Christelijke ver
eniging. De schoolstrijd verdeelt hier
niet de gemoederen: sommigen sturen de
kinderen naar de openbare school, an
deren naar de Christelijke school; het
feit, dat vrouwen over deze zaak meest
al de beslissing nemen, zal daaraan wel
niet vreemd zijn.
De situatie van het onderwijs te Poort
vliet is nn zo, dat de schoolstrijd tussen
de openbare school en de Christelijke
school ook wel „klein-schooltje" ge
noemd twee scherp afgebakende fron
ten tegenover elkaar heeft gebracht. Tel
kens wanneer de gelegenheid zich daar
toe biedt, laait de strijd weer op.
HUWELIJKEN
Van het terrein van het verenigingsle
ven in Poortvliet bewegen we ons naar
De tweede helft van de maand juni is
de tijd dat de oesterlarven in het Schel-
dewater beginnen te verschijnen en iede
re oesterkweker weet van oudsher, dat
wil hij met succes dit oesterbroed op
zijn collecteurs (gekalkte dakpannen en
schelpen) opvangen, hij moet letten op
de Kruiningse kermis die vroeger in de
laatste week van juni werd gehouden.
Ook nu verschenen medio juni vorige
week de oesterlarven weer in het water
van de Oosterschelde.
Er zijn zoveel moederoesters op de
Yersekse Bank, de bakermat van dat
oesterbroed aanwezig, dat door het In
stituut voor het Visserijonderzoek gere
kend wordt op een zeer ruime broedval,
die volgende week haar eerste top zal
bereiken.
De oesterbroedval komt voor in drie
toppen, d.w.z. dat drie keer elk jaar,
deze broedval een hoogtepunt bereikt, af
hankelijk van de standen van de maan,
c.q. van het z.g. giertij.
Thans zijn er nog slechts enkele tien
tallen larven per 100 liter water gecon
stateerd, maar volgende week zal dit bij
gunstig weer verschillende honderdtallen
per 100 liter water zijn.
Om
Ingezonden mededeling (adv.)
op uw gemak zittend
na te rekenen)
Je stoel wan Ahrend-de trots (wan Ahrend+wan uw huls)
s
oplossing
een ontelbaar aantal ogenblikken gerief en plezier woor f 19.80
H o
s. 3
2> c
3 S
m
2 o
de opvattingen van de dorpsbewoners
over het huwelijk en dan blijkt uit het
rapport, dat van de 162 huwelijken, die
in Poortvliet in de jaren 1934 tot 1951
gesloten zijn, er 58 gedwongen zjjn ge
weest; dat is met 36 van het totaal
ruim boven het percentage voor het ge
hele eiland, dat 23 bedraagt en boven
dien het hoogste van alle eilandgemeen
ten.
Waarschijnlijk zijn de oude toestanden
op dit gebied in Poortvliet beter bewaard
gebleven, omdat het nog meer van elke
kontakt-mogelijkheid is afgesneden ge
weest dan de andere dorpen, die ten
slotte nog een haven hadden. Dit argu
ment verwijst ons zo zegt het rapport
nog naar een tweede: andere dorpen
hadden nog enige visserij, doch Poort
vliet is de meest uitgesproken agrarische
geïneenschap van het eiland Tholen. El
ders in sociologische onderzoekingen is
gebleken, dat er een correlatie bestaat
tussen het percentage gedwongen huwe
lijken en het al of niet agrarische karak
ter van een bevolking.
Ook bij de verhouding tussen jongens
en meisjes zien wij, dat Poortvliet goed
deels onberoerd is gebleven door de
maatschappelijke veranderingen in Ne
derland. Het is de rapporteurs opgeval
len, dat zij tijdens him verblijf in Poort
vliet geen enkel paar intiemer hebben
gezien, dan gearmd wandelend. Uit in
formatie bleek, dat de relatie tussen de
beide geslachten voortdurend onderwor
pen is aan de sociale controle van de
dorpsgemeenschap. Alles moet in het
verborgene geschieden. De openbaarheid
wordt geschuwd, omdat gezien worden
gelijk staat met een veroordeling.
De zondag is slechts bedoeld voor
kerkgang; in uitgebreidere zin kan dit
inhouden, dat het kontakt tussen de ge
slachten onttrokken is aan de godsdiens
tige sfeer en het religieuze denken. In
derdaad worden de meeste huwelijken
slechts burgerlijk gesloten en die, welke
ook kerkelijk Ingezegend worden, vin
den dikwijls plaats tussen mensen, die
beiden (of een van beiden) van buiten
zijn gekomen.
INDUSTRIALISATIE
Voor industrialisatie op grote schaal is
Poortvliet nog niet gereed wat de wo
ningtoestand betreft; 15 van de bevol
king kookt op butagas; 5 kookt elek
trisch en 20% op petroleum. De ver
keersverbindingen zijn goed.
De buurtvorming schept geen open
lijke tegenstellingen in het dorpsleven,
behalve ten aanzien van Oud-Kerkhof;
de jeugd staat eerder naast, apart van
de ouderen dan er tegenover. Het is
waarschijnlijk, dat er vrij onnaspeurbare
standsverschillen bestaan tussen onzelf
standigen en middenstanders. Deze zul
len wel tot uiting komen in de dorps
roddel, doch daarin hebben de rappor
teurs, zoals zij zeiden, niet kunnen door
dringen. Mensen uit de middenstand
gaan niet wonen in het Hoge Dorp, waar
men er niet „in" komt. Overigens vestigt
de middenstand zich bij voorkeur in het
centrum en dus b.v. niet in het Slikkot,
dat aan de periferie ligt.
RECREATIE
Ten slotte willen we nog even ingaan
op de recreatie en ontspanning in de ge
meente Poortvliet, waar vier café's zijn
en vijf vergunningen zijn uitgereikt. Eén
vergunning is uitgegeven te Strijenham.
Verschillende caféhouders hebben zit
ting in het bestuur van de oranjevereni
ging en de buurtverenigingen; het ligt
op hun weg de ontspanning te stimule
ren.
In het rapport wordt gezegd, dat men
bij het organiseren van feesten van
alle kanten protesten hoort; sommigen
zijn tegen het dansen, anderen twisten
over de vraag of kinderen toegang
hebben of niet. Als men ten laatste een
meerderheid heeft gevonden, die op
een of andere manier bereid is het te
organiseren feest te vieren, weigert
plotseling de minderheid er medewer
king aan te verlenen. Verschillende ke
ren zijn festiviteiten op een dergelijke
wijze getorpedeerd.
Er zijn nog andere bezwaren: winke
liers weigeren soms hun medewerking
terwille van hun cliëntèle, arbeiders ter-
wille van hun baas. Iedereen afzonder
lijk zou misschien wel willen meedoen,
Het gerechtshof te Amsterdam heeft
gistermorgen de 53-jarige los werkman
A. F. F. V. uit de hoofdstad wegens
poging tot doodslag op zijn 24-jarige
stiefdochter Gusta H., overeenkomstig
de els veroordeeld tot acht jaar gevan
genisstraf met aftrek van het voor
arrest. De rechtbank had de man, na
een eis van 12 jaar met aftrek, op 1
april j.l. terzake van poging tot moord
tot 10 jaar met aftrek veroordeeld.
V., die in 1953 wegens het meerma
len plegen van ontucht met zijn stief
kind tot 4 jaar met aftrek was ver
oordeeld, keerde na het uitzitten van
zijn straf niet meer in zijn gezin terug
maar bezocht wel regelmatig de wo
ning van zijn echtgenote in de Palem-
bangstraat in Amsterdam Oost. Op 10
september van het vorig jaar was hij
weer in het huis gekomen en had een
onderhoud met zijn stiefdochter in de
keuken. Nadat hij van Gusta een ge
vraagde afscheidskus had gekregen
trok hij plotseling een pistool. Tijdens
de hierop volgende worsteling ketste
de kogel op een rib van het meisje af.
Nadat hij zjjn stiefdochter met een
braadpan (die in stukken brak) op het
hoofd had geslagen pakte de man een
mes en bracht in blinde woede Gusta
17 steken toe. Gusta H. is enkele maan
den geleden getrouwd en naar West-
Afrika geëmigreerd.
Zateruag is het 'Nederlandse schip
„Nigeria" na een explosie in brand ge
raakt in de Golf van Kutch, naar thang
in Bombay bekend is geworden. De be
manning verliet het schip, dat daarna
aan de grond is gelopen in de omgeving
van Vanku (n.w. India). De kapitein
en de tien leden van de bemanning
hebben zich zwemmend naar de kust
in veiligheid weten te stellen.
(Speciale correspondentie)
De ploeg was bijna klaar. De ingenieur stapte al in de jeep en
zwaaide ten afscheid. Een dag zoals alle andere in het rijke oliegebied
van Perzië was voorbij. De zon neigde al naar de horizon en tekende
boortoren nummer zes scherp af tegen de hemel. De mannen die de
„carottage" hadden uitgevoerd, bedekten hun naakt bovenlichaam. De
monsters lagen al in de jeep van de ingenieur, die ze naar het labora
torium zou brengen om te onderzoeken of men wel of niet op een
nieuw olieveld was gestoten.
Plotseling klonk er een kreet. Een
man die vlak bij de boortoren stond, be
gon weg te rennen, zo vlug zijn benen
hem maar dragen konden. Hij had nau
welijks veertig meter afgelegd toen een
enorme steekvlam de 1 ht in schoot.
De hele omtrek werd opnieuw verlicht.
De luchtverplaatsing tilde de jeep op,
veegde de barakken van de arbeiders
weg als kaartenhuizen en even later
vloog de boortoren de lucht im om hon
derd meter verder zijn 600 ton neer te
leggen. De grootste oliebrand uit de ge
schiedenis was begonnen
Een uur later belde de telefoon tien
duizend kilometer verder Myron Kenley
uit zijn middagdutje. Kenley, de kampi
oenblusser met de bijnaam „de vliegende
brandweerman", was nj. de enige, die
de enorme oliebrand misschien aankon.
Hij liet geen tijd verloren gaan. Drie uur
later was hij per vliegtuig met al zijn
materialen al onderweg naar Perzië.
Zodra er ergens ter wereld een olie
brand uitbreekt, gaan de gedachten on
middellijk naar deze vijftiger, die niets
heldhaftigs of bijzonders in zijn uiterlijk
heeft en die er eerder uitziet als een ge
zellige winkelier. Toch is hij een groot
specialist. Als hij de kilometers aan el
kaar rijgt, die hij al gevlogen heeft om
oliebranden te blussen, heeft hij al vijf
tien maal een reis om de wereld ge
maakt.
Kenley is overigens niet goedkoop.
Zijn tarief is 500 dollar per uur en zijn
uren beginnen te tellen als hij in New
York in het vliegtuig stapt. Hij alleen
bezit het geheim, hoe, ondanks de enor-
meenschap een taboe op de recreatie ge
zet. Vele uitingen van ontspanning wor
den „zondig" genoemd.
KENTERING
De ouderen achten de mentali
teit evenwel na de evacuatie sterk
veranderd, vooral onder de jonge
ren. De ouderen zelf hebben zich
na hun terugkeer weer geschikt
naar het bekende stramien, waar
bij de gedragscontrole wordt uitge
oefend door de omgeving, welke 'n
aantal sancties van sociale aard
achter de hand heeft, als daar dan
zijn: de dorpsroddel, niet groeten
op straat, met een grote groep
iemand belachelijk maken en nog
enkele andere. De jongeren echter
hebben zich enigszins losgewerkt
uit dit sociale keurslijf. Veelal
gaan zij op zaterdagavond naar de
bioscoop in Sint Maartensdijk en
heeft een aantal zelfs dansles ge
nomen. Velen gaan ook zomaar 'n
eindje fietsen of bromfietsen. Men
trekt naar buiten en ontgaat zo de
'maar'als 'collectivum heeft de dorpsge- kritische dorpsgemeenschap.
me hitte, door te dringen tot het punt
waar de brandende olie uit de aarde
spuit. Hfj alleen weet hoe men met een
explosie van nitroglycerine de brand
haard volkomen meester kan worden.
ZWAAR KARWEI
Maar toen Kenley in de Perzische
plaats Ahwaz arriveerde, met zijn
vreemde bulldozer die veel weg heeft
van een prehistorisch dier, schudde hij
het hoofd: „Ik wil het proberen, maar
voor het eerst in mijn loopbaan durf ik
niets te garanderen".
De voorbereidingen duurden een
week. Alle beschikbare arbeiders wer
den in ploegen ingedeeld. Zo werkte men
24 uur per etmaal. Het vuur zorgde voor
licht en warmte. Men construeerde een
pipeline, die tonnen en tonnen water
naar de omgeving van de brand zond,
om het terrein er begaanbaar te maken.
Alle hinderlijke obstakels werden uit
de weg geruimd en daarna begon men
aan de bouw van een enorme op hijs
kranen rustende luchtbrug. Precies
op de achtste dag waren de voorberei
dingen gereed. Kenley klom in zijn bull
dozer en verdween meter voor meter in
de enorme rookwolk. De arbeiders en in
genieurs die op veilige afstand het
schouwspel gadesloegen, hielden de adem
in. De spanning duurde nauwelijks tien
minuten.
Toen maakte de bulldozer zich weer
los uit de rookwolk en Kenley schreeuw
de: „Het is gelukt, stop je oren dicht!"
Enkele minuten later ontplofte de 250
kilo nitroglycerine, die hij vlak bij de
put had kunnen deponeren, met oorver
dovend geweld. Zelfs de bulldozer werd
opgetild en de kijkers, die niet voorzich
tigheidshalve waren gaan liggen, vielen
neer.
De vlammen verdwenen en de rook
ook. Het drama was weer voorbij
Kenley stak zjjn eerste sigaret op. Al
jarenlang heeft hij de gewoonte, niet te
roken vanaf het ogenblik waarop hij een
blusopdracht krijgt en pas een sigaret op
te steken ais het werk is gedaan. Deze
brand van Ahwaz was overigens zijn
duizendste oliebrandje. Vandaar, dat er
per speciaal vliegtuig champagne werd
aangevoerd!
Activiteit van Russische
marine in Kattegat
De Deense kustwacht meldt een aan
zienlijke activiteit van de Russische
marine in het Kattegat. Tijdens het
weekeinde zijn vier duikboten de
Noordzee opgevaren, maandag gevolgd
door een zware kruiser begeleid door
twee torpedobootjagers. Maandag zijn
verder nog een torpedobootjager en
drie tankschepen waargenomen.