Overheid en volk De nieuwe veerboot Prinses Beatrix Ronkend door de Benelux Bij de wieg Wat verdwijnen moet in Tholen Vijf gewonden bij Lewedorp Bevelandse B.B.ers in actie 't Is druk met vogelschieten in Zeeland Zaterdag 14 juni 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD ^aginaJI ALS MEN sommige mensen in deze tijd hoort, zou men haast aannemen, dat zij er van uitgaan, dat het weinig bezwaar heeft, om „van overheid te veranderen". Zo nodig zou men bij volksstemming kunnen uitmaken, dat men maar een andere overheid heeft gekozen en overgaat in het gebied van een ander land. Het ligt voor de hand, dat het vol komen revolutionair is, een dergelijke gedachte aan te hangen. Wij hebben de overheden niet gekozen en we kun nen dus maar niet van overheid ver anderen, zoals we van jas verwisselen. Neen, de overheden zijn door God over ons gesteld. „Wij geloven", zo zegt het de aloude Nederlandse geloofsbelijdenis, „dat on ze goede God, uit oorzaak der verdor venheid van het menselijk geslacht, koningen, prinsen en overheden ver ordend heeft, willende, dat de wereld geregeeerd wordt door wetten en po- litiën, opdat de ongebondenheid der mensen bedwongen worden en het alles met goede ordinantie onder de mensen toega." God heeft, zo hebben wij het altijd gezien, in de weg der geschiedenis de verschillende staten gevormd en in die staten de overheden gesteld, die daar bij Zijn gratie het gezag voeren en er op toezien, dat alles ordelijk toegaat, dat er recht en gerechtigheid besteld wordt en dat er voor de onderdanen gelegenheid is, om hun leven op een ordelijke wijze te leven en tot ont plooiing te brengen. WIL DAT NU zeggen, dat de onder danen willoos aan de overheden zijn overgeleverd? Uiteraard niet. De taak der overheden is, recht en gerechtig heid te bestellen. Ook zijzelf mogen daarniet tegen ingaan. Zij mogen het niet zó zien, dat d eonderdanen er zijn om hen, maar omgekeerd: zij zijn er om de onderdanen. Hun hoogheid komt juist uit in bet DTPN^N van de onder danen. De onderdanij hebben ook een stem bij hun overheid. Daarom is in Christe lijke kring de absolute heerschappij van een overheid, of die nu koning of keizer of president of dictator heet, altijd afgewezen. Daarom is de demo cratie, ons aanvaard. Doch ook deze democratie mag weer niet absoluut worden. Een democratie, waarbij de overheid alleen slaafs zou hebben uit te voren, wat de meerder heid van het volk wil, is een te ver werpen democratie. Onze tijd doet ons het verkeerde van de absolutismen op dit punt heel dui delijk zien. Duitsland heeft in een betrekkelijk kort tijdsbestek geslingerd van een bijna absolute monarchie, die slechts weinig plaats liet aan de volksinvloed, maar een bijna absolute democratie, zals de republiek van Weimar was, naar de absolute dictatuur van een Hitler, die nu ontbonden is, waarbij we moeten afwachten, op welke wijze de staat zich daar nu ontwikkelen zal. Rusland heeft ons het beeld doen zien van een tot het eind toe vrijwel abso luut czarisme, dat overging naar een revolutie, waaruit echter totdusver slechts een dictatuur niet, zoals werd voorgegeven, van, maar wel in naam van het proletariaat is voortgekomen, die echter voor de proletariërs slechts een dieper proletariaat heeft gevestigd. Frankrijk is vooral het land van de uitersten geweest, waar in de naoor logse jaren de absolute democratie een chaos verwekte, waarvan we moeten afwachten, of die nu door een dicta tuur dan wel door een juister vorm van democratie zal worden vervangen. ONS EIGEN LAND heeft de zegen gehad, dat God het vorstenhuis der Oranjes toedeelde. Heeft ons volk in zijn oudste geschiedenis reeds een ont plooiing gekend naar het zelfbestuur, zoals dat nog in onze polders en wa terschappen en ook in onze gemeente besturen tot uiting komt de eigen aardige wordingsgeschiedenis van onze staat als zelfstandige eenheid heeft al tijd de weg open gehouden voor demo cratische volksinvloed, ook ben het centraal bestuur. Onze geschiedenis heeft ons trou wens oo kdoen zien, dat er omstandig heden kunnen zijn, dat een volk zijn vorst niet alleen mag, maar zelfs MOET afzweren. Toen het vorstelijk gezag van een Filips II ontaard was tot een dwinglandij, die de geesten wilde verkrachten en inging tegen de dienst van God, hebben onze vade-en en zij hebben dat niet licht geno men, men leze d eacte van afzwering er maar op na op de duur gemeend, hem plechtig te moeten afzweren. Ook in onze latere historie we denken aan de bezettingstijd heeft ons volk kunnen beseffen (en de Christenen stonden daarbij zeker niet achteraan), dat een overweldiger, die de wettige overheid verdreven heeft en daarbij dan nog poogt, het volk op te zetten tegen die wettige overheid, het te dwingen tot het dienen van hem en het daarben ook zenn geestelijke vrij heid wil ontnemen, dat volk tegenover zich moet vinden in een stellig en ge wettigd verzet. IN DIT ALLES ligt een spanning, die het de mensen niet altijd gemak- kelijk maakt, De overdrijving, hetzij naar de ene, hetzij naar de andere zij de, is veel gemakkelijker. Maar hier moet de juiste onderscheiding in acht genomen worden. Die onderscheiding is in feite het blijkt uit de consekwenties van aller lei menselijke filosofieën alleen te vinden bij het licht van het Woord var God, die de brond is van alle gezag maar die ook aan elk van de mensen kinderen in zijn eigen persoonlijkhei i een areaal van gezag legde, dat" gec menselijke overheid mag aantasten. Juist omdat deze onderscheiding z> moeilijk is, is het zulk een voorreclT. dat wij in ons land Christelijke poli tieke partijen hebben, die deze onder scheiding altijd in het oog houden en pogen, deze juiste onderscheiding aan ons volk voor ogen t ehouden en in ons volk t ebeleven. Wil men weten, hoe deze dit vraag stuk zien? Lees dan in het program van de A.R.-Partij: „Noch in de volkswil, noch in de wet, maar alleen in God vindt zij de bron van het souvereine gezag en verwerpt mitsdien enerzijds het begir- sel van de volkssouvereiniteit, terwül zij anderzijds de souvereiniteit v? 1 Oranje eert, als onder de leiding Gods in de geschiedenis geworteld". Of wat de C.H. Unie in haar pro gram zegt: „De overheid is als zodanig Gods dienares en in beginsel alleen ver antwoordelijk tegenover Hem, aan Wie zij haar gezag ontleent. Zij is daarob noch orgaan des volks, noch der volksvertegenwoordiging. Echter kunnen de personen, met de uitoefe ning van de taak der overheid belast, aan andere, niet van haar afhanke lijke personen (bijv. de Staten-Gene-, raai) voor hun handelingen verant woordelijk worden gesteld". Of hoe de S.G.P. het stelt: „De overheid regeert bij de gratie Gods. Zij ontleent dus haar gezag niet en kan dat ook nimmer ontlenen aan het volk. De overheid zal ook in haar ambt naar Gods wet geoordeeld wor den en heeft dus voor naleving van deze wet zorg te dragen." IN VOGELVLUCHT geeft de foto dienst van het „ZEEUWSCH DAG BLAD" op deze fotopagina met een aantal exclusieve opnamen enkele van de belangrijkste gebeurtenissen weer, die deze week in Zeeland speel den. LINKS BOVENAAN prijkt de nieu we veerboot „Prinses Beatrix" in vol le glorie, zoals zij zich dinsdag tijdens de officiële proeftocht vertoonde. Op de smalle foto „Bij de wieg" (recht onder deze tekst) ziet men hoe de wnd. Commissaris der Koningin, de heer C. Philipse, zich laat inwijden in de stuurmanskunst op de „Beatrix". ONDER DE „BEATRIX" ziet men een foto van de werkzaamheden sjie worden verricht te Vlissingen. „RONKEND door de Benelux" staat er boven de opname van de dapperste deelnemer aan de Benelux-ronde, de heer J. Jonker uit Ter Aar, die de ge hele 800 km. lange rit bij nacht en on tij uitreed op zijn 98 cc-ertje LINKS ONDER een plaatje in de stad Tholen. Daar moet een stukje stadsschoon van het park verdwijnen, om plaats te maken voor een nieuwe school. Jamer, verzuchten vele omwo nenden. RECHTS BCVEN: Op 4 juli a.s. wordt het nieuwe raadhuis van Oost- burg in gebruik genomen. Een prach tig gebouw met een gehele glas-in- lood gevel. VIJF GEWONDEN vielen te betreu ren bij een ernstig auto-ongeval te Lewedorp, dat woensdag gebeurde. De wagen reed tegen een boom en werd zwaar vernield. DE BB-PLOEGEN van Noord- en Zuid-Beveland bekampten elkaar Onze fotograaf knipte deze plaat van het Wolphaartsdijkse team, dat juist een gewonde uit een boven verdieping liet zakken. Zoals gemeld, werd Yerseke no, 1. RECHTS ONDER: een actie-foto van de jongste schutterskoning van Nederland, de 14-j. Johan Priem uit Ovezande. Hij meet hier zijn krachten bij een schieting in Kapelle. Op 28 juni zal te Kapelle de kampioens- schieting van koningen en keizers plaats hebben. Deze, aan de Bijbel ontleende vicie kan richtsnoezijn bij de keuze in de moeilijke vraagstukken, waarvoor deze tijd ons plaatst. Maar daarom te meer is het in een tijd als de onze waarin het revolutionair sentiment zo gemakkelijk ontwaakt, omdat het een revolutionaire tijd is, eis, aan de opbouw en de ontwikkeling, aan de invloedsontplooiing der Christelijke politiek alle aandacht te geven.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 3