Overheid en volk
De nieuwe veerboot Prinses Beatrix
Ronkend door de Benelux
Bij de wieg
Wat verdwijnen
moet in Tholen
Vijf gewonden bij Lewedorp
Bevelandse B.B.ers in actie
't Is druk met vogelschieten in Zeeland
Zaterdag 14 juni 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
^aginaJI
ALS MEN sommige mensen in deze
tijd hoort, zou men haast aannemen,
dat zij er van uitgaan, dat het weinig
bezwaar heeft, om „van overheid te
veranderen". Zo nodig zou men bij
volksstemming kunnen uitmaken, dat
men maar een andere overheid heeft
gekozen en overgaat in het gebied van
een ander land.
Het ligt voor de hand, dat het vol
komen revolutionair is, een dergelijke
gedachte aan te hangen. Wij hebben
de overheden niet gekozen en we kun
nen dus maar niet van overheid ver
anderen, zoals we van jas verwisselen.
Neen, de overheden zijn door God over
ons gesteld.
„Wij geloven", zo zegt het de aloude
Nederlandse geloofsbelijdenis, „dat on
ze goede God, uit oorzaak der verdor
venheid van het menselijk geslacht,
koningen, prinsen en overheden ver
ordend heeft, willende, dat de wereld
geregeeerd wordt door wetten en po-
litiën, opdat de ongebondenheid der
mensen bedwongen worden en het
alles met goede ordinantie onder de
mensen toega."
God heeft, zo hebben wij het altijd
gezien, in de weg der geschiedenis de
verschillende staten gevormd en in die
staten de overheden gesteld, die daar
bij Zijn gratie het gezag voeren en er
op toezien, dat alles ordelijk toegaat,
dat er recht en gerechtigheid besteld
wordt en dat er voor de onderdanen
gelegenheid is, om hun leven op een
ordelijke wijze te leven en tot ont
plooiing te brengen.
WIL DAT NU zeggen, dat de onder
danen willoos aan de overheden zijn
overgeleverd? Uiteraard niet. De taak
der overheden is, recht en gerechtig
heid te bestellen. Ook zijzelf mogen
daarniet tegen ingaan. Zij mogen het
niet zó zien, dat d eonderdanen er zijn
om hen, maar omgekeerd: zij zijn er
om de onderdanen. Hun hoogheid komt
juist uit in bet DTPN^N van de onder
danen.
De onderdanij hebben ook een stem
bij hun overheid. Daarom is in Christe
lijke kring de absolute heerschappij
van een overheid, of die nu koning of
keizer of president of dictator heet,
altijd afgewezen. Daarom is de demo
cratie, ons aanvaard.
Doch ook deze democratie mag weer
niet absoluut worden. Een democratie,
waarbij de overheid alleen slaafs zou
hebben uit te voren, wat de meerder
heid van het volk wil, is een te ver
werpen democratie.
Onze tijd doet ons het verkeerde van
de absolutismen op dit punt heel dui
delijk zien.
Duitsland heeft in een betrekkelijk
kort tijdsbestek geslingerd van een
bijna absolute monarchie, die slechts
weinig plaats liet aan de volksinvloed,
maar een bijna absolute democratie,
zals de republiek van Weimar was,
naar de absolute dictatuur van een
Hitler, die nu ontbonden is, waarbij
we moeten afwachten, op welke wijze
de staat zich daar nu ontwikkelen zal.
Rusland heeft ons het beeld doen zien
van een tot het eind toe vrijwel abso
luut czarisme, dat overging naar een
revolutie, waaruit echter totdusver
slechts een dictatuur niet, zoals werd
voorgegeven, van, maar wel in naam
van het proletariaat is voortgekomen,
die echter voor de proletariërs slechts
een dieper proletariaat heeft gevestigd.
Frankrijk is vooral het land van de
uitersten geweest, waar in de naoor
logse jaren de absolute democratie een
chaos verwekte, waarvan we moeten
afwachten, of die nu door een dicta
tuur dan wel door een juister vorm
van democratie zal worden vervangen.
ONS EIGEN LAND heeft de zegen
gehad, dat God het vorstenhuis der
Oranjes toedeelde. Heeft ons volk in
zijn oudste geschiedenis reeds een ont
plooiing gekend naar het zelfbestuur,
zoals dat nog in onze polders en wa
terschappen en ook in onze gemeente
besturen tot uiting komt de eigen
aardige wordingsgeschiedenis van onze
staat als zelfstandige eenheid heeft al
tijd de weg open gehouden voor demo
cratische volksinvloed, ook ben het
centraal bestuur.
Onze geschiedenis heeft ons trou
wens oo kdoen zien, dat er omstandig
heden kunnen zijn, dat een volk zijn
vorst niet alleen mag, maar zelfs
MOET afzweren. Toen het vorstelijk
gezag van een Filips II ontaard was
tot een dwinglandij, die de geesten
wilde verkrachten en inging tegen de
dienst van God, hebben onze vade-en
en zij hebben dat niet licht geno
men, men leze d eacte van afzwering
er maar op na op de duur gemeend,
hem plechtig te moeten afzweren. Ook
in onze latere historie we denken
aan de bezettingstijd heeft ons volk
kunnen beseffen (en de Christenen
stonden daarbij zeker niet achteraan),
dat een overweldiger, die de wettige
overheid verdreven heeft en daarbij
dan nog poogt, het volk op te zetten
tegen die wettige overheid, het te
dwingen tot het dienen van hem en
het daarben ook zenn geestelijke vrij
heid wil ontnemen, dat volk tegenover
zich moet vinden in een stellig en ge
wettigd verzet.
IN DIT ALLES ligt een spanning,
die het de mensen niet altijd gemak-
kelijk maakt, De overdrijving, hetzij
naar de ene, hetzij naar de andere zij
de, is veel gemakkelijker. Maar hier
moet de juiste onderscheiding in acht
genomen worden.
Die onderscheiding is in feite het
blijkt uit de consekwenties van aller
lei menselijke filosofieën alleen te
vinden bij het licht van het Woord var
God, die de brond is van alle gezag
maar die ook aan elk van de mensen
kinderen in zijn eigen persoonlijkhei i
een areaal van gezag legde, dat" gec
menselijke overheid mag aantasten.
Juist omdat deze onderscheiding z>
moeilijk is, is het zulk een voorreclT.
dat wij in ons land Christelijke poli
tieke partijen hebben, die deze onder
scheiding altijd in het oog houden en
pogen, deze juiste onderscheiding aan
ons volk voor ogen t ehouden en in
ons volk t ebeleven.
Wil men weten, hoe deze dit vraag
stuk zien?
Lees dan in het program van de
A.R.-Partij: „Noch in de volkswil, noch
in de wet, maar alleen in God vindt zij
de bron van het souvereine gezag en
verwerpt mitsdien enerzijds het begir-
sel van de volkssouvereiniteit, terwül
zij anderzijds de souvereiniteit v? 1
Oranje eert, als onder de leiding Gods
in de geschiedenis geworteld".
Of wat de C.H. Unie in haar pro
gram zegt:
„De overheid is als zodanig Gods
dienares en in beginsel alleen ver
antwoordelijk tegenover Hem, aan
Wie zij haar gezag ontleent. Zij is
daarob noch orgaan des volks, noch
der volksvertegenwoordiging. Echter
kunnen de personen, met de uitoefe
ning van de taak der overheid belast,
aan andere, niet van haar afhanke
lijke personen (bijv. de Staten-Gene-,
raai) voor hun handelingen verant
woordelijk worden gesteld".
Of hoe de S.G.P. het stelt:
„De overheid regeert bij de gratie
Gods. Zij ontleent dus haar gezag niet
en kan dat ook nimmer ontlenen aan
het volk. De overheid zal ook in haar
ambt naar Gods wet geoordeeld wor
den en heeft dus voor naleving van
deze wet zorg te dragen."
IN VOGELVLUCHT geeft de foto
dienst van het „ZEEUWSCH DAG
BLAD" op deze fotopagina met een
aantal exclusieve opnamen enkele
van de belangrijkste gebeurtenissen
weer, die deze week in Zeeland speel
den.
LINKS BOVENAAN prijkt de nieu
we veerboot „Prinses Beatrix" in vol
le glorie, zoals zij zich dinsdag tijdens
de officiële proeftocht vertoonde.
Op de smalle foto „Bij de wieg"
(recht onder deze tekst) ziet men hoe
de wnd. Commissaris der Koningin, de
heer C. Philipse, zich laat inwijden in
de stuurmanskunst op de „Beatrix".
ONDER DE „BEATRIX" ziet men
een foto van de werkzaamheden sjie
worden verricht
te Vlissingen.
„RONKEND door de Benelux" staat
er boven de opname van de dapperste
deelnemer aan de Benelux-ronde, de
heer J. Jonker uit Ter Aar, die de ge
hele 800 km. lange rit bij nacht en on
tij uitreed op zijn 98 cc-ertje
LINKS ONDER een plaatje in de
stad Tholen. Daar moet een stukje
stadsschoon van het park verdwijnen,
om plaats te maken voor een nieuwe
school. Jamer, verzuchten vele omwo
nenden.
RECHTS BCVEN: Op 4 juli a.s.
wordt het nieuwe raadhuis van Oost-
burg in gebruik genomen. Een prach
tig gebouw met een gehele glas-in-
lood gevel.
VIJF GEWONDEN vielen te betreu
ren bij een ernstig auto-ongeval te
Lewedorp, dat woensdag gebeurde. De
wagen reed tegen een boom en werd
zwaar vernield.
DE BB-PLOEGEN van Noord- en
Zuid-Beveland bekampten elkaar
Onze fotograaf knipte deze
plaat van het Wolphaartsdijkse team,
dat juist een gewonde uit een boven
verdieping liet zakken. Zoals gemeld,
werd Yerseke no, 1.
RECHTS ONDER: een actie-foto
van de jongste schutterskoning van
Nederland, de 14-j. Johan Priem uit
Ovezande. Hij meet hier zijn krachten
bij een schieting in Kapelle. Op 28
juni zal te Kapelle de kampioens-
schieting van koningen en keizers
plaats hebben.
Deze, aan de Bijbel ontleende vicie
kan richtsnoezijn bij de keuze in
de moeilijke vraagstukken, waarvoor
deze tijd ons plaatst. Maar daarom
te meer is het in een tijd als de onze
waarin het revolutionair sentiment
zo gemakkelijk ontwaakt, omdat het
een revolutionaire tijd is, eis, aan de
opbouw en de ontwikkeling, aan de
invloedsontplooiing der Christelijke
politiek alle aandacht te geven.