Werkzaamheden voor „Europoort" gisteren begonnen Zeehavens op Rozenburg GEVAARLIJK SPEL Ze hebben de watjes weer uit bun oren gehaald Si Ontploffing in Zwijndrechtse oliefbriek richt ravage aan Interpellatie veertarieven voor de boot vaart Demonstraties in Istanboel i Johan van Oldebarnevelt had 69 verstekelingen aan boord Pagina DANK ZIJ INTERNATIONALE ONTWIKKELING Boeren moeten vertrekken Jan van Zutphen herdacht Toegangspasjes waren vervalst Geen controle op waldiensten Einde Londense havenstaking? Ontsnapping uit gevangenis te Groningen Zeeuwse babbelaars Artemis Donderdag 12 juni 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Met het in werking stellen van een sirene heeft de minister-presi dent, dr W. Drees, gistermorgen het sein gegeven voor de aanvang van de werkzaamheden voor „Europoort", de toekomstige zeehavens voor zeer grote schepen op de westpunt van het eiland Rozenburg. Een aan tal genodigden was naar het eiland gekomen om getuige te zijn van deze plechtigheid. DE KRANT VAN GISTEREN heeft ons geleerd, dat de actie tegen de veertarieven, zoals die in Zeeuwsch- Vlaanderen wordt gevoerd, zich op een cr^.erd punt bevindt. Allereerst dreigt, dat deze actie af breuk doet aan de serieuze bespre kingen over de veertarieven en te recht komt in een kolderieke sfeer. Ze doet meer en meer denken aan een verlate vastenavondviering: een optocht met versierde auto's en ver klede kinderen. Het meest koddig lijkt ons het meerijden van bier wagens in de stoet, omdat men onder weg geen dorst wil lijden.Het kan een gezellig uitstapje worden Van de kosten had men heel wat keren het verhoogde veertarief kun nen betalen. Maar anders wordt het, als men ziet, dat er sommigen schijnen te zijn, die toch meer serieuze, doch gevaar lijke bedoelingen schijnen te hebben. Die zouden anderen op een verkeerd spoor kunnen brengen, waardoor het kolderieke plan tot een gevaarlijk spel wordt. Als men dreigt met: mocht de be slissing niet zijn, zoals wij wensen, dan zal de bom barsten en als men meedeelt: „men spreekt al van stei gers opblazen, straten opbreken en veerhavens versperren", dan is. men op een pad, dat beslist verkeerd is. Dan lijkt het erop, of men de re gering door dreigementen wil dwingen. Dat is voor hen, die het ernstig menen met de vrije-veren-actie, ge vaarlijk spel, want geen regering laat zich daardoor dwingen. Op deze wijze noopt men de regering eenvoudig, om te zeggen, zelfs na de besprekingen er lopende correspondentie met ge deputeerde staten: wij geven geen handbreed toe. Komt daar nog bij de dwaasheid van de dreiging met „een volksstem ming" over de aansluiting van Z. Vlaanderen bij België (wie zou zoiets kunnen organiseren, wie hecht aan n vrij-georganiseerde volksstemming enige waarde, vooral nu al wordt meegedeeld, dat 90 voor België zal stemmen), dan is het wel helemaal mHet ligt weer in de kolderieke sfeer, dat de „verzetsleiders (het is pijn lijk, dat men in deze carnavalssfeer een woord gebruikt, dat aan de hoge nagedachtenis van onze verzetsmensen in de oorlogstijd in feite oneer doet) wordt afgebeeld in een Churchill-pose met het V-teken. Maar het is weer fout en het getuigt ook van weinig begrip als men zegt: .we gaan niet eer weg, of de minister moet een duidelijk ant woord op onze petitie hebben ge geven. Ieder zinnig mens kan voorspellen, dat de minister dat niet zal doen. Hij zal de petitie in ontvangst nemen en meedelen, dat hij die ernstig zal be studeren en daarmee zal de kous af zijn. Op zijn hoogst zal hij eraan toe voegen, dat het rijk niet over onuit puttelijke bronnen beschikt en dat 'n eenvoudige rekensom leert, dat de veren niet voor niets varen en druk ker kunnen gaan varen. Maar meer zal men in Den Haag niet horen. Wat dat betreft, kan men de peti tie net zo goed over de post sturen. Maar dan zou men het „dagje uit" missen. Wij hebben daar geen bezwaar tegen en de minister heeft dat ken- nebik ook niet. Maar men doet fout, als men zegt: een dagje uit, geef ons onze zin en anders. Dan is het geen spel meer, mé alleen gevaarlijk. Voor de uitvoering van het eerste deel westelijk van het spuikanaal is een krediet van ruim 65 miljoen gulden beschikbaar. Begonnen zal wor den met het aanleggen van de haven- dijken en het ontwerpen van pers kaden voor het opspuiten van de ter reinen. De baggerwerken zullen van 't spuikanaal uit een aanvang nemen en in september zal worden begonnen met het baggeren van een toegangssleuf van het kanaal uit naar de toekomstige zeehaven. Door deze werkwijze blijft de hoofdwaterkering gedurende dit werk in stand en heeft men geen hin der van het getij, waardoor het moge lijk is het afvloeiende water op het Brielse meer (d.i. de afgedamde Briel- se Maas) te lozen.. De toekomstige voorlopige uitmonding van dit zeehavengebied op de Nieuwe Waterweg maakt het doorbreken van de bestaande hoofdwaterkering nood zakelijk, Waarover de besprekingen, nodig omdat de vaststelling en uitvoe ring van een nieuwe hoofdwaterkering eerst aan de orde moet komen, eer daags zullen beginnen. Alle industrietrreinen komen 5.50 meter N.A.P. te liggen. Toen de genodigden nadien het ei land rondgingen, konden zij zien hoe de aanleg van de zeehaven en de bin nenhaven gedacht is, want de lijnen waren met vlaggen gemarkeerd. Ver der hadden zij tevoren kunnen zien hoe een van de 200 nog te verwijderen betonnen bunkers bij wijze van proef werd opgeruimd. Daarnaast moeten nog 25 andere objecten worden ge sloopt en zal nog een oplossing moeten worden gevonden voor de omlegging van de rioolwaterafvoerleiding van de gemeente Oostvoorne, die het terrein van oord naar zuid doorkruist. Voordat de sirene de werkzaamhe den ging „inluiden" hebben de burge meesters van Rotterdam en Rozenburg, de directeuren van het gemeentelijk havenbedrijf en gemeentewerken van Rotterdam en de minister-president het woord gevoerd. De directeur van het gemeentelijk havenbedrijf, ir. N. Th. Koomanse, be lichtte de economische achtergrond van het plan-Europoort, Het bijna geheel uitgegeven Botlek- gebied kan volgens spr. geen uitkomst meer bieden en dit leidt tot de aanleg van het nieuwe havencomplex, dat in 1961 plaats moet kunnen bieden aan schepen van 60.000 tot 70.000 ton dead weight met een diepgang van 42 of 43 voet. Vier jaar later moeten schepen van 80.000 a 100.000 ton deadweight met een diepgang van 46 tot 48 voet binnen kunnen komen. In de tweede fase krijgt Europoort een eigen toe gang van zee uit, in eerste instantie een aangelegenheid van het rijk. Daarna voerde dr. W. Drees, minis ter-president het woord. Hij getuigde van de waardering van de regering voor het belangrijke werk, dat hier nationaal en supra-nationaal gaat gebeuren. Wat ook mag hebben teleurgesteld, de ontplooiing van dit havengebied heeft alle verwachtingen overtroffen. Het is door de internationale ontwik keling mogelijk geworden, alsmede door het snelle herstel van het Duitse achterland, maar ook is het initiatief en de energie van hen, die verant woordelijkheid dragen daaraan even redig geweest. De burgemeester van Rozenburg, de heer J. C. Aschoff, vergeleek de vroe gere toestand met de tegenwoordige in het Botlekgebied en sprak van een om wenteling. Hij zei er oog voor te heb ben, dat met de uitvoering van Euro poort grote nationale en internationale belangen gemoeid zijn. De burgemeester Aschoff wilde ook op de schaduwzijde wijzen, namelijk dat verschillende grote en kleine land bouwbedrijven op Oost-Rozenburg reeds verdwenen zijn, terwijl thans weer een aantal boeren het veld reeds moest ruimen, of dit binnen niet al te lange tijd zal moeten doen. Voor vrijwel alle betrokkenen in dit gebied is reeds een oplossing gevonden en alle boeren is een vervangend be drijf aangeboden, aldus de burgemees ter. Bij de Verenigde Oliefabrieken te Zwijndrecht, een bedrijf van het Uni- 2c 'er-concern, heeft zich eergisteravond een ontploffing voorgedaan, die een geweldige ravage veroorzaakte. De ex plosie trad op in het 15 meter hoge gebouw waar de aarde-extractie ge vestigd is. In deze afdeling van het bedrijf wordt oliehoudende aarde, ge wassen met benzine, waarna door distillatie de olie, die van de aarde afkomt, van de benzine wordt ge scheiden. Een van de vier met aarde gevulde ketels, die in het gebouw aanwezig zijn ontplofte, waar door het dak van het gebouw afvloog en de voormuur instortte. Een enorme steekvlam ver oorzaakte een gevaarlijke brand. Ge woonlijk werken er in deze afdeling vier a vijf arbeiders, maar gelukkig waren deze niet aanwezig. Slechts één arbeider, die zich met een met, aarde gevulde kar in de nabijheid van het gebouw bevond, de heer J. van Gastel uit Zevenbergen, werd licht aan het hoofd gewond. De ketel, die ontploft was, brand de onmiddellijk als een lier. De bedrijfsbrandweer en de Zwijn- drechtse brandweer, die met groot materieel was uitgerukt, stelden alles in het werk om de omvang van de brand te beperken. Zij deden dit met vier nevelspuiten en zes slangeif. Voorkomen kon worden, dat de an dere ketels ontploften en dat het vuur de in de nabijheid van het ge bouw gelegen benzinekelder bereik te, waarin een enorme hoeveelheid benzine ligt opgeslagen. In de vergadering van de Tweede Ka mer is gisteren opnieuw aan de orde ge komen de behandeling van het verzoek van de heer Verkerk (a.r.) om verlof tot het richten van vragen aan de minister van verkeer en waterstaat betreffende de nieuwe vearrechten voor de Wester- sehelde. De beslissing hierover is verle den week aangehouden om de leden ge legenheid te geven kennis te nemen van hetgeen de minister ter zake in de ver gadering der Eerste Kamer heeft mede gedeeld. In een te Amsterdam gehouden bij eenkomst is gisteren de overleden pio nier voor de t.b.c.-bestrijding, ome Jan van Zutphen herdacht. O.a. werd het woord gevoerd door minister Suurhoff. Voorts werd ge sproken namens de gemeentebesturen van Amsterdam en Hilversum. Men getuigde van de activiteit van de over ledene voor de culturele ontwikkeling en voor het werk ten dienste van de lijdende mensheid. Namens de Koningin en Prins Bern- hard werd een groot bloemstuk bij de katafalk geplaatst. De voorzitter herinnerde gisteren aan de brief van de minister aan de Eerste Kamer. De vragen van de heer Verkerk zo is spr. gebleken staan los van de overeenkomst met Ged. Staten van Zeeland. Spr. stelde voor het verzoek in te willigen en de interpellatie te doen houden op aen nader te bepalen dag. HU zal daaromtrent een voorstel doen zodra er nadere mededelingen van de minister zijn ontvangen. De heer Verkerk drong aan op het be palen van een termijn. De voorzitter antwoordde, dat de be slissing zal worden genomen voor het reces en voor de boot vaart. Overeenkomstig het voorstel van de voorzitter werd daarna besloten. Ingezonden mededeling (Adv.) wereld merk voor reiswekkers! Tegen half negen was de brand vrijwel bedwongen. Men heeft bijna de gehele nacht moeten nablussen. Door de ontploffing is op het bedrijf en in enkele straten van Zwijndrecht die in de nabijheid ervan liggen, zeer veel glasschade veroorzaakt. De oorzaak van de explosie heeft men nog niet kunnen vaststellen. Het is mogelijk, dat in het gebouw van de aarde-extractie een benzinedamp heeft gehangen en dat uit een compressor die er ook stond opgesteld, een vonk je is overgeslagen. Naar van de zijde van de Unilever wordt medegedeeld, zal de nevenaf- deling, waar oliehoudende bleekaarde met benzine wordt geëxtraheerd, door de ontploffing geruime tijd buiten be drijf zijn. Dit zal echter op het bedrijf in het algemeen geen storende invloed hebben. De aangrenzende zaad-extrac tie zal echter, mede als gevolg van glasschade, enige dagen stagnatie on dervinden. Tachtig belgische en veertig neder- landse parachutisten zullen tijdens de Navo-vliegdemonstraties, die op 5 juli op Soesterberg worden gehouden, een massasprong ondernemen. tboei lerli Massale demonstratie in Istanbc (boven) een klein deel van enorme menigte van honde duizenden demonstranten op eöft plein in Istanboel; waar de student- ten van de universiteit van aet Turkse hoofdstad protesteerdeê tegen de Britse politiek op Cypru De Turkse autoriteiten verjoegen de demonstranten met tanks afj troepen met de bajonet op bet geweer. Met een recordaantal van 69 verstekelingen is de „Johan van Olden- barnevelt" van de stoomvaartmaatschappij „Nederland" gisteren de Amsterdamse haven binnengelopen. Het schip, dat op 17 mei uit Djakarta is vertrokken, had 1264 passagiers aan boord van wie er tij dens de reis vier zijn overleden. Onder de reizigers bevonden zich 186 ouden van dagen en patiënten, die door een medische staf van 23 per sonen zijn verzorgd. De kapitein van de „Johan van Oldenbarnevelt", de heer P. A. de Groote, vertelde gistermorgen aan boord van het schip, dat de maatschappij geen enkele controle heeft op de waldien- sten in Djakarta. gekomen. De 26-jarige Ch.' F. Reur hoff, voormalig boekhouder bij een Nederlandse maatschappij in Djakarta, eveneens een verstekeling, was aan boord gekomen met de bedoeling zich in Nederland bij zijn ouders te voegen, die in tegenstelling met hem wel Ne derlands onderdaan zijn. Zijn oom, die als passagier met de „Johan van Ol denbarnevelt" meereisde, had zijn kof fer aan boord gebracht. De mensen, die hun familieleden tot aan boord uitgeleide deden en daar voor van een speciaal toegangsbewijs waren voorzien, kregen een aparte ge leide mee. „Later bleek dat vele toegangspasjes waren gekocht of vervalst. Vele ver stekelingen hadden een rode kruis band om de arm gedaan voordat zij in Djakarta aan boord kwamen. Zij mengden zich onder het andere ver- zorgingspersoneel. Onder 69 niet-be- talende passagiers bevonden zich vrouwen", zo vertelde de kapitein. De „Johan van Oldenbarnevelt" was voor de verstekelingen een gunstige reisgelegenheid omdat het schip na vertrek uit Djakarta als eerste haven Port Said aandeed en de niet gewenste passagiers dus niet in een andere In donesische haven weer aan land kon den worden gezet. De eerste avond na het vertrek meldden zich 22, eerst de volgende dag kon men nauwkeurig het totale aantal verstekelingen vaststel len. Zij hebben gedurende de reis huishoudelijke bezigheden aan boord verricht. Twee van hen hebben later de passagiersprijs betaald. Onder de verstekelingen bevindt zich een echt paar met kinderen, een 14-jarig jon getje, een stewardess van de Indone sische luchtvaartmaatschappij „Garoe- da" en vele jongemannen. Eén der verstekelingen, de 25-jarige George E. Bregard, die twee jaar als machinist bij een Indonesische scheep vaartmaatschappij heeft gevaren, ver telde dat hij geen Nederlands paspoort heeft. Hij was in Djakarta voor de in scheping van de passagiers aan boord POïilTIE-IN SPECTEURS Onder de verstekelingen bevonden zich ook twee inspecteurs van de Indo nesische politie. Veruit de meeste ver stekelingen zullen tijdelijk worden ondergebracht in het voormalig opvoe dingsgesticht „De Kruisberg" bij Doe- tinchem. De rijksrecherche zal hun an tecedenten onderzoeken, waarna de Een deel der stakende Londense hto venarbeiders heeft woensdagochtelif op een massale bijeenkomst met ove{' weldigende meerderheid besloteft maandag het werk te hervatten. Het besluit om de staking te beëin digen is dinsdagavond door vakbonds leiders genomen. Gisteren werd over dit besluit op drie grote bijeenkomsteA van stakers gestemd. De eerste bijeen komst, gisterochtend bij de grote W„- India-Docks, keurde het besluit van dn vakbondsleiders goed. De enige voor waarde is, dat niet-ingeschreven ha venarbeiders die bij het begin va® de staking te werk werden gesteld zullen worden ontslagen. In Tilbury besloten de stakes^ woensdagochtend eveneens maandaff het werk te hervatten, doch op een rumoerige bijeenkomst van leiders dei 3.5000 havenarbeiders in het centrum van het Londense havengebied wer$ het besluit van de vakbondsleider® verworpen. Deze verwerping is een ernstige te leurstelling voor de vakbondsleider^ aangezien juist in dit havengebied eest maand geleden de staking was begon nen uit solidariteit met een staking vaa sjouwers van de Londense vleesmarkt De staking breidde zich later uit tol circa 20.000 van de 30.000 Londense havenarbeiders, toen de werkgever® niet-ingeschreven personeel in de ha vens aan het werk zetten. Gisternacht is uit de Groninger strafc gevangenis een gevangene ontsnapt. Het is de 29-jarige Martin E. uit Hilversum, die veroordeeld was voor een reeks in braken en als „een zware jongen" be kend staat. Hoe deze ontsnapping kon geschieden is nog een raadsel. Gistermorgen, werd de ontvluchting ontdekt. De Groninger recherche steldé direct een onderzoek in, in het gebouw en in de directe omgeving, maar aan genomen wordt, dat de vluchteling toen reeds een goed eind uit de buurt was. minister van justitie over hun toela ting in ons land zal beslissen. Eea soortgelijk onderzoek wordt ook voor de overigen ingesteld! Binnenkort zal de „Oranje" met 488 repatrianten in Amsterdam arriveren. Zover bekend bevinden zich geen „gratis passagiers" aan boord van dit schip. De „Johan van Oldenbarnevelt" heeft op de uitreis 705 passagiers van het Noorse emigrantenschip „Skau- bryn" van Aden naar Australië ge bracht. De „Skaubryn" kreeg brand in de machinekamer en de passagiers werden door te hulp snellende schepen opgepikt. Onder deze emigranten be vonden zich 20 Finnen, vele Oost- Duitsers en Tsjechen, die zich, naar kapitein De Groote meedeelde, allen voorbeeldig bij de Nederlandse emi granten hebben aangepast. HEBT U DIE enorme zucht gehoord? Die was afkomstig uit de Zonne bloemstraat te Goes. Een zucht van opluchting. Laat ik uw geheugen even op frissen: u weet wel, een maand of wat geleden schreef ik in de Babbelaars over de mensen van de Zonnebloemstraat in Goes, die 's nachts met watjes in de oren sliepen, omdat er eensklaps een verlaad plaats van een melkinrich ting was geïnstalleerd. Diep in de nacht reden vrachtwagens af en aan en werden rammelende krat ten met flessen op en af geladen. Kan dat nu zomaar? vroeg ik toen in deze rubriek. Het antwoord luidde: neen. En nu is die inrichting verhuisd. U begrijpt, dat er nu vreugde is bij de Zonnebloemers. Een van de bewoners stuurde mij een doosje met watjes en schreef daarbij: „Geachte Artemis, Weet u nog wel dat u een half jaar geleden een Babbelaar schreef over „Zonnebloemstraat wat jes in de oren"? Maandag, j.l. is de melkfabriek ver huisd en dus zijn nu de watjes uit de oren gegaan. Ik stuur ze hierbij; de kleine watjes zijn van' de kleuters, de grotere van de volwassenenen. Met vriendelijke groeten en hartelijk dank voor uw medewerking bij het doen verdwijnen van het nach telijk kabaal, S. G. M. v. S. Het aardigste vond ik echter, dat de schrijver er nog een briefje van f2,50 bij in had gedaan: voor de kin deren op Nieuw-Guinea. U weet wel, voor Sadrach en z'n vrindjes. Ik heb het met een aan onze redactrice Maja doorgegeven. Hartelijk dank. Mevr. J. L. uit KORT- GENE informeerde heel be langstellend, of de Babbe laars niet zwart zijn gewor den. Zij had namelijk in onze krant gelezen dat een zekere „Artemis" in brand was ge raakt. U begrijpt mijn ontroering over zoveel medeleven, maar er blijken meer begrippen en zaken achter de naam Arte- mis verscholen het geval In te gaan. van dé brand een enorme vuurzee betrof het een schip, welke scheeps ramp ik uiteraard met de grootste belangstelling heb gevolgd. Maar weest u ge rust, mevrouw L., de Bab belaars zijn ongeschonden gebleven. En tussen twee haakjes er is maar één échte Artemis. In ZOUTELANDE is postkantoorhouder K. W. de pen geklommen, naar aan leiding van mijn Babbelaar van 7 juni j.l. over het af scheid van een wagenmaker en een schoenmaker. Hij komt nog eens op die schrob zaag-historie terug. „Of u bent niet goed ingelicht", zo schrijft de heer W., „of de Zuidbevelandse wagenmakers hebben vreemde manieren van werken." Asjeblieft De Zuidbeve- landers spitsen hun oren al bij deze Walcherse aantij ging. Het gaat hierom: ik schreef, dat de Krabbendijk- se wagenmaker een boom uitzocht en er zes weken later een prachtige kar uit had gemaakt. „Ik heb zelf in 't vak ge zeten", vervolgt de heer W„ „en ik weet uit ervaring, dat de bomen, als ze gerooid waren, een jaar bleven lig gen, daarna in stukken ge zaagd werden. Die stukken werden weer op z'n minst 2 a 3 jaar bewaard en daar na durfden sommige ervaren vakmensen wel eens een deel te gebruiken, bijv. voor een disselboom (die mocht des noods wel wat krimpen). Be ter was evenwel de eerste vijf jaar de delen met rust te laten, totdat ze kurk- kurkdroog waren. Als mijn grootvader door omstandig heden gedwongen werd, het hout binnen de vijf jaar moest gebruiken, lag hij nachten wakker uit vrees dat er „brokken" van zouden komen." Tot zover de Zoutelander. Hij heeft gelijk en ook de Zuidbevelander treft geen blaam. Want het .was Arte- mis, die wèl goed inge licht door de Krabbendijkse wagenmaker zich minder juist uitdrukte, toen hij al leen maar wilde zeggen, dat er zes weken nodig waren voor het maken van plank tot wagen. Ook dat is dus weer opgelost. Dat was dan weer de post van vandaag. In de volgende Babbc'°i-s gaan we eens een bezoekje aan Tho- len en Zeeuwsch-Vlaande- ren. Tot zaterdav.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 3