Tienduizend christen-vrouwen op bondsdag te Leeuwarden Vraag geen verf.vraag RIPOLIN Ringrijden op Walcheren Sadrach heeft een plaatsje gekregen in Zeeuwse leven Zaterdag 7 juni 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 6 Getuigenis: „Opdat zij allen één zijn" Waarop wij bedacht moeten blijven VLISSINGEN 1 Op Pinksterdrie, zaterdag van de kermis Extra vergoeding voor godsdienstdiploma GOES Rond tienduizend vrouwen, leden van de Nederlandse Christen Vrouwenbond, waren gisteren de gast van een verregend Leeuwarden. Het bondsbestuur had lang geaarzeld: Leeuwarden ligt ver weg en het centrum van het land is voor alle provincies zoveel beter te bereiken. Maar gisteren was het bestuur dankbaar, dat dit jaar de keus op de Friese hoofdstad was gevallen. Ook hierheen kwamen de duizenden met de trein en per bus, meer dan een achtste deel van de 78.200 leden, die de Bond in 617 afdelingen telt en ook hier groeide de Bondsdag uit tot een grote manifestatie, waarbij de regen (die toch ook in andere steden gutste) werkelijk geen spelbreker kon zijn. Leeuwarden kon al die gasten niet in één gebouw ontvangen. Maar ruimte was er genoeg. De organisatrices dachten eerst genoeg te heb ben aan de vier grootste gebouwen de Beurs, de Veilingshallen, de Harmonie en de Grote Kerk maar toen de aanvragen bleven toe stromen, werd in allerijl ook de Westerkerk nog ingeschakeld. De hoofdvergadering was de bijeen komst in de Harmonie. Daar stonden des morgens de microfoons van de NCRV (die het begin van de Bondsdag uitzond) daar waren de filmers, die voor de CEFA een journaal van de vergadering maak ten, daar sprak na de liturgische ope ning de Bondspresidente, mevr. dr. M. H. Albronda-van der Nagel, het eerst over: „Waarop wij bedacht moeten blij ven". Zelfhandhaving als het doel van vele mensen wees spreekster af. „Met Christus is ons leven geborgen in God", aldus mevr. Albronda, die vervolg de: „Wanneer ons leven in dat van Chris tus is betrokken, dan blijft als enige be geerte over, die dingen te bedenken, die boven zijn, waar Christus gezeten is aan de rechterhand van God". Niet voor niets heeft dan ook de Chris ten Vrouwenbond in zijn doelstelling vastgelegd, dat hij geworteld is in het Koningschap van Jezus Christus op alle levensterreinen. Van boven af wil de Christenvrouw le ren hoe haar weg beneden moet zijn en ze leeft daarvoor bewust en nauwgezet. In het leven, dat in dat van Christus is betrokken, valt alle oppervlakkigheid weg en daarin krijgen zelfbehoud en zelfhandhaving een geheel ander accent. „Dan willen we leven, niet om onszelf een plaats op de aardse ere-tribunes te veroveren, maar omdat dit leven het le ven wordt voor de ander", sprak de bondspresidente. Eensgezind in onze verscheidenheid, al dus besloot zij, willen we trachten, in onze organisatie biddend ons leven te lei den en onze arbeid in eigen kring en daarbuiten te verrichten in liefde, blijd schap, vrede, lankmoedigheid, vriende lijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedig heid en zelfbeheersing, in de kracht Gods. VROUWENACTIE Prof, dr. P. A. Stempvoort (Groningen) sprak vervolgens over „Wat betekent de Bijbel voor de Christenvrouw vandaag?" Dat is een vraag die niet zonder reden gesteld wordt. Die reden ligt in het woordje 'vandaag'. Het overheersende as pect van de huidige samenleving is de verandering. Alles wordt anders. Alleen de Bijbel niet. Uiterlijk verandert hij, omdat de Nieuwe Vertaling de plaats gaat innemen van de Statenvertaling. Maar zijn inhoud blijft ons leven, ook in een veranderende wereld, onveran derd begeleiden. Eén verhaal heeft Prof. Stempvoort in het bijzonder naar voren gebracht: het gesprek van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Die ontmoeting was een revolu- tinonaire daad. De oud-christelijke kerk trok uit dit gesprek haar conclusies: in de kerk liggen arbeidsmogelijkheden voor de vrouw. En dat het Christendom in drie eeuwen tijd het Romeinse Rijk overwon, is niet het minst de vrucht van deze vrouwenarbeid. Na die eerste eeuwen heeft het lang geduurd, voordat het aandeel van de vrouw in het leven der gemeente vol doende werd gewaardeerd. Thans hebben de vrouwen kansen in overvloed. Grij pen ze die altijd wel? Ik begrijp niet, aldus de hoogleraar, dat die Christen vrouwen niet scherper reageren op de woningnood en op het gebrek aan ruimte In de scholen. Met deze problemen heb ben ze in hun gezinnen toch doorlopend te maken? Hier zouden ze echt-vrouwe- lijke actie kunnen voeren tegen al die mannen, die deze vraagstukken wel zien, maar niet kunnen oplossen. STELLE OECUMENE De ontmoeting van Jezus met de vrouw van Samaria leert meer. De vrouw geeft zich spontaan en brengt haar stadgenoten bij de bron, bij Jezus. De Geest gebruikt deze vrouw, gebruikt elke vrouw op haar eigen wijze. Die eigen bijdrage is de wijze, waarop van Christus getuigd wordt. Tegen alles en iedereen in moeten de Christenen Gevonden voorwerpen Enkele rijwielen en autopeds, enke le huissleutels en andere sleutels, enige vulpennen, kindertasje, goud kinderringetje, dolk in schede, zwart jack, sierklompje, portemonnaie, jon gensschoen met sokje, actetas met in houd, badhanddoek, regencape, kin derjasje, broche, kinderringetje, kin dertasje, dopsleutel, een paar heren flaché's, kinderportemonnaie, 3 munt' iljetten van f 2.50, lage huissleutel, motorhandschoen, zwart jack, kerk boekje, sportschoentjes, kinderpistool tje, enveloppe met inhoud, lipssleutel, speelgoedauto, zwembroek met bad handdoek, collier, sigarettenaansteker en een goudfazant. Het treinverkeer tussen de ste den in West-Sumatra, die door op standelingen bezet zijn geweest, is weer hervat. eigen-wijs blijven volhouden dat het ge- tuige-zijn primair is. En daarin ligt een bijzondere taak voor de vrouw. Want haar intiutieve aanpak in het persoon lijk gesprek wint het dikwijls. De Geest vonkt immers steeds van persoon tot persoon. En dat persoonlijke weet de vrouw dikwijls te treffen in haar contact met anderen. Dan is er, zeide de hoogleraar tenslot te, ook deze organisatie. Ze is een stille oecumene. Maar ze mag niet verzwijgen, dat er in protestants Nederland één groot oecumenisch vraagstuk is: de geschei denheid van de Hervormde en de Gere formeerde Kerken. Voor deze bond moet de weg duidelijk zijn. Deze stille oecu mene kan -gaan spreken, wanneer gij volhoudt en getuigt. Wanneer allen wor den gegrepen door dat ene „opdat zij al len één zijn". Daarbij kan standvastig heid, die vrouwen eigen is, helpen, zoals die ook helpt, een recht spoor te vinden dwars door deze veranderlijke tijd heen. ANDERE GEBOUWEN In het middagprogramma luisterde de overbezette Harmonie naar declamatie door ds. Joh. Langstraat (Vorden), die een gedeelte uit het Evangelie van Jo hannes heeft gezegd en het getuigende stuk van dr. Herbert Kuhn, 'Wir klagen an' (De aanklacht) heeft gespeeld. On der leiding van mevrouw A. Bosgrave- Zandleven hebben de dames samen ge zongen (waaruit niet geconcludeerd mag worden, dat eerder op de Bondsdag niet reeds veel gezongen was). In de andere bijeenkomsten was de op bouw van het programma gelijk. Ook daar wisselden samenzang, referaat, de clamatie elkaar af. Ook daar luisterde men trouwens naar de toespraak door de Bondspresidente, die alle vier plaatsen bracht. In de Veilinghallen had mevrouw J. B. Scherpbier-Samson de leiding. Prof. dr. J. H. Bavinck sprak hier over „Wat be tekent' de Bijbel voor de Christenvrouw vandaag?" Willem Berkhemer decla meerde Bijbelgedeelten en proza van Tscjechof en Andersen. In de Beurs leidde mevrouw P. H. Haspels-van der Ploeg. Ds. Langstraat declameerde 's morgens; prof. Bavinck sprak in de middagvergadering. In de Grote Kerk wisselden Willem Berklïemer en prof. Stempvoort elkaar af. Mevrouw J. M. van der Burg-Meer- dink presideerde. In de Westerkerk tenslotte sprak ds. Ph. Loggers (Leeuwarden). Joke Keizer verzorgde de declamatie; mevr. L. Hoek- stra-Waringa had de leiding. L De kaarsenfabriek te Gouda bestaat zoals wij hebben bericht honderd jaar. Hierboven een foto van de fabri cage van kaarsen. Ingezonden mededeling (Adv.) De hele zomer wordt er op Walcheren aan „rienkrieë" gedaan. Versta me goed: ik bedoel, dat van Pinksterdrie tot eind augustus nu eens op dit dorp, dan weer in een andere plaats deze sport wordt beoefend. Elk dorp heeft zijn eigen dag. De derde Pinksterdag is vanouds de dag van Koudekerke, Nieuwland en Souburg. Na de jongste oorlog hebben ook nog een paar andere dorpen deze dag gekozen als de dag van het ring steken. U weet misschien, dat deze derde feestdag, vooral door deboerenbevol king op Walcheren gevierd wordt als een verlengstuk van de eerste twee. Maar ook de burgers uit de stad doen er graag een beetje aan mee, vooral 's namiddags, wanneer verscheidene winkels en kantoren in Middelburg ge sloten zijn. Ik wil er even bijvoegen, dat de boeren ook derde Pasen en rKerstdag houden. Of het dan zulke straffe uitgaanders zijn? Helemaal niet, maar 't is nu eenmaal de gewoonte. Een paar eeuwen geleden deed men het ook ai, las ik eens in een oud boek. En oude gebruiken zijn moei lijk uit te roeien, vooral niet als ze van zo aangename aard zijn als een extra vrije dag voor 'n handwerkende boer. Ik meen, dat er buiten Zeeland zo goed als geen streken zijn, waar men deze derde feestdag viert. Op de kermisdag Na de Pinksteren krijgen we de kermissen. De Middelburgse en Vlis- singse met echt kermisspul: draaimo lens waarzegsters, vlooientheaters, schiettenten en weet ik nog meer wel ke „vermakelijkheden." Maar ook de kleinere plaatsen hebben hun kermis. Nu komen de Veerse, Domburgse, Westkappelse kermis, die tegenwoor dig weinig of niets met kermis jool te maken hebben. Ze bestaan meestal al leen maar uit ringrijden op zaterdag. In Westkapelle beoefent men die dag ook het gaaischieten (in Domburg vroeger ook). Dat geeft een vrije dag of een gezellige middag aan de boeren jongens en -meisjes, die op 't gebied van vakantie niet erg verwend zijn. Er zijn nu op Walcheren maar wei nig plaatsen, waar men geen ringrij- derij organiseert: Vlissingen deed er vroeger niet aan, maar gedurende en kele jaren beoefent men daar ook deze paardensport Zelfs Kleverskerke, de kleinste plaats van Walcheren, geniet op een zaterdagmiddag in de zomer van dit boeren-steekspel. De slot-acte was voor de oorlog het ringrijden op de laatste donderdag in augustus onder de hoge bomen van het oude Abdijplein te Middelburg. Dat was de grootste ringrijderij van het hele jaar met soms wel honderd deel nemers. De rijders waren verplicht, Zeeuws costuum te dragen. De zomer-donderdagen waren altijd waren belangrijker dingen aan de or de. Zeeland heeft ook zijn portie ge had van de ellende en verwoesting. Middelburg eveneens. Het zo geschik te Abdijplein was helemaal niet meer in een staat, om zo'n grote menigte te ontvangen. De gebouwen eromheen waren grotendeels verwoest, de bo men waren weg, evenais het deftige hotel, waar de kijkers zich konden ver kwikken. Nu is er weer al heel wat opgebouwd, maar waar eens de paar denhoeven klonken, staan hopen ste nen opgestapeld. Daarom _eeft men, toen men enkele jaren na de bevrij ding deringrijderij in augustus weer in ere herstelde, haar verplaatst naar het Molenwater. Hoog bezoek Ik las, dat in 1913 voor het eerst een ringrijderij werd gehouden op het Ab dijplein. In dat jaar werd overal Ne derlands onafhankelijkheid (van 1813) feestelijk herdacht. Ook in Middelburg Zo werd o.a. een tentoonstelling van druk in Middelburg, toen het nog in het bezit was van zijn mooie stadhuis met daarvoor het ronde marktplein vol kramen. Maar de laatste donder dag van augustus spande wel de kroon door de attractie van het ringrijden. Toen de oorlog over ons land kwam, was het gedaan met de ringrijderij. Er (Van een onzer verslaggeefsters) De Vereniging van Leidsters bij het Chr. Kleuteronderwijs, de Vereniging van Opleiders en de Bond van Ver. voor Chr. Kleuteronderwijs hebben in federatief verband een na-akte inge steld voor Bijbelkennis e.d. Dit vak is namelijk vervallen bij het staats examen volgens de nieuwe Kleuter onderwijswet. Dit voorjaar worden en werden reeds ongeveer duizend kan didaten gexamineerd voor het „gods dienstdiploma". De leden van de Bond van Ver. voor Chr. Kleuteronderwijs hebben op de jaarvergadering in Utrecht de wenselijkheid uitgesproken van een extra vergoeding van 100 of 120 gul den per jaar voor de leidsters die in het bezit zijn van het godsdienstdiplo ma. Op het ogenblik mag geen enkele niet-wettelijke akte vergoed worden. Er is echter een ministerieel besluit op komst, dat een extra uitkering die ook in de pensioengrondslag mag wordeh opgenomen uit de exploi tatierekening mogelijk maakt, doch niet verplicht stelt. Ui', het jaarverslag van de secre taris, de van Gils te Den Haag, bleek, dat er momenteel 683 besturen die 846 kleuterscholen exploiteren, bij de Bond zijn aangesloten. Ruim 200 Chr. kleuterscholen zijn nog geen lid. Het bestuur werd uitgebreid met mevrouw E. C. van Voortvan Heul te Velp. De heer J. van de Berg te Ede werd gekozen in de vacature van de heer W. G. Ages en de presidente, mevrouw H. RosierMarkenstein te Eindhoven en de heer J. Aarnout te Leeuwarden, werden herkozen. Thans volgen, zonder commentaar, twee partijen uit het jeugdkampioen schap van Nederland. Wit: C. v. Eenennaam. Zwart: G. ten Lohuis. 1. 32—28, 18—23; 2. 33—29, 23X32; 3. 37X28, 20—25; 4. 41—37, 16—21; 5. 31—26, 11—16; 6. 39—33, 12—18; 7. 44—39, 17—22; 8. 26X17, 22X11; 9. 37—32, 11—17; 10. 50—44, 7—12; 11. 46—41, 1—7; 12. 41—37, 17—21; 13. 28—22, 18X27; 14. 29—23, 19x28; 15. 33x31, 21—26; 16. 39—33, 14—19; 17. 44—39, 10—14; 18. 33—28, 12—17; 19. 39—33, 17—21; 20. 43—39, 7—12; 21. 49—43, 14—20; 22. 31—27, 5—10; 23. 47—41, 2—7; 24. 28—23, 19X28; 25. 32X23, 21X32; 26. 37x28, 13—18; 27. 41—37, 18X29; 28. 33X24, 20X29; 29. 34x3, 9—13; 30. 39—34, 10—14; 31. 43—39, 7—11; 32. 39—33, 11—17; 33. 37—32, 15—20; 34. 42—37, 14—19; 35. 23X14, 20X9; 36. 34—29, 13—18; 37. 40—34, 9—13; 38. 28—23, 17—21; 39. 35—30, 21—27; 40. 32X21, 26X17; ALS GE DIT LEEST, dan zijn we zwerfziek, zoals wij in deze tijd van het jaar immer worden. Een eindje uit de buurt en met boos opzet houd ik me onvindbaar voor de redactie van ons eigen Zeeuwsch Dagblad. Gelukkig houdt onze krant zijn vast adres, zodat ik indien nodig, dat wel zou weten te vinden, door middel van de post dan. Zo zal ik dus niet weten, wat er voor ons zwarte vriendje binnen komt. Gelukkig echter, dat de Sa- draeh-koorts, waarvan ik echt te lijden heb, min of meer alle redac tieleden heeft aangetast, waardoor men grif beloofde, dat al wat in de tijd, voor onze Sadrach wordt ge stuurd, toch zal worden vermeld. En nu hoop ik maar, dat ik bij de thuis komst er een lange, lange rij van inkomsten is geregistreerd. Dat kleine zwarte kereltje van nog geen tien jaar, heeft een plaatsje gekregen in ons Zeeuwse leven. Wij herinneren ons toch nog wel uit het schrijven van mejuffrouw Van den Berg, dat hij, nadat hij even de grote kist enkel nog maar aan de buitenkant bekeken had, zo van streek raakte, dat hij zijn heil zocht achter een dikke klapperboom, die in zijn buurt was? Nu pas vertelde mijn eigen heer en meester, die trouw had geholpen met het pakken van de kist, dat hij nadat alles er in was en ik het slui ten aan sterke en vakbekwame man nenhanden overliet en dus kon ver trekken, dat hij met koeien van let ters, en je kunt koeien van letters schrijven op een deksel van een hele vierkante meter, op die deksel dus had geschreven: „Voor Sadrach". Daar moet je als Papoea-manneke wel zodanig van onder de indruk komen, dat je achter een klapper boom kruipt om daar je gevoelens weer wat te ordenen, wat evenwel Sadrach niet verhinderde een oogje in het zeil te houden, om te zien wat er met „ZIJN" kist gebeuren zou. en van achter die klapperboom, liet hij zijn waarschuwende stem toch maar horen, toen er over zo'n monsterding als een bulldozer spra ke was. Zo'n ding zou zijn kist ver morzelen! Ik hoop zo, dat we, door gezamen lijk weer iets te geven, weer zo'n vreugdedag kunnen brengen in Se- roei. Ik schreef daar „iets te geven, en ja zo is het toch. Als nu alle kinderen, die onze talrijke scholen bevolken in ons gewest eens EEN DUBBELTJE gaven, dan is dat voor de gever of geefster niet veel, maar samen wordt het een bedrag, waar voor ik een luide juichkreet zou slaken, waarvan dan later zijn weer galm in Seroei werd gehoord. Ik weet zeker, als ik op de te rugreis weer zover ben, dat ik onze zuivere eri pittige Zeeuwse lucht opsnuif, ik geen rust zal hebben, al eer ik weet hoe hoog de papieren voor Sadrach staan. Dat ze heel heel hoog mogen staan! Ik help u alvast op de goede weg door het gironummer voor u in gedachten te brengen. Het is onveranderd 274289. Zet er vooral bij: „Voor Sadrach". MAJA. 41. 45—40, 6—11; 42. 40—35, 17—21; 43. 23—19, 13X24; 44. 30X19, 3—9; 45. 33—28, 11—17; 46. 35—30, 8—13; 47. 19X8, 12X3; 48. 30—24, 9—13; 49. 38—32, 18—22; 50. 36—31?, 22X33; 51. 29X38, 17—22; 52. 24—20, 25X14; 53. 31—26, 21—27; 54. 32X21, 16x27; 55. 37—3, 27—31; 56. 26x37, 3—8; 57. 38—33, 8—12; 58. 48—42, 14—19; 59. 3429, 1218. Remise. In deze partij speelde D. de Jong met wit en C. van Eenennaam met zwart. 1. 32—28, 18—23; 3. 37x28, 20—25; 5. 28—23, 19X28; 7. 34X32, 10—14; 9. 44—39, 13—19; 11. 33—28, 17—21; 12. 39 13. 50—44, 11—17; 14. 27- 2. 33—29, 23X32; 4. 41—37, 14—20; 6. 29—24, 20X29; 8. 39—33, 14—20; 10. 31—27, 19—24; 33, 21—26; •22, 8—13, 15. 22X11, 6X17; 16. 44—39, 17—21; 17. 36—31, 12—17; 18. 31—27, 17—22; 19. 28X17, 21x12; 20. 46—41, 5—10, 21. 41—36, 10—14; 22. 39—34, 2—8; 23 43—39, 14—19 24. 49—43, 24—30; 25. 35X24, 19X30; 26. 32—28, 1—6; 27. 37—32, 7—11; 28. 42—37, 4—10; 29. 47—42, 10—14; 30. 37—31, 26X37; 31. 42X31, 14—19; 32. 31—26, 12—17; 33. 27—21, 16X27 34. 32x12, 8x17; 35. 36—31, 3—8; 36. 31—27, 17—22; 37. 27X18, 13X22; 38. 28x17, 11X22; 39. 38—32, 19—23; 40. 43—38, 9—13; 41. 48—43, 13—18 42. 34—29, 23x34; 43. 40X29, 30—35?; 44. 32—28, 22—27; 45. 28—22, 27—31; 46. 22x2, 31—36; 47. 29—24, 20X292; 48. 33x24, 36—41; 49. 38—33, 25—30; 50. 24—19, 41—46; 51. 19—13, 46—41; 52. 2—16, 14—25; 53. 45—40, 35X44; 54. 39X50, 30—35: 55. 13—8, 25X48; 56. 8—3, 35—40; 57. 325,, 4837; 58. 1649 en zwart gaf op. De oplossing van het probleem, ge plaatst in de vorige rubriek luidt als volgt: 25—20 (14X25) 34—29 (18X23A) 50— 45 (25X34 40X9 (19X30 gedw.) 9—4 en wint (18X28) 38—32 (25X45) 32x5 en wint. Ter oplossing nog een mooi pro bleem van J. C. Cink te Utrecht. Stand zwart, 7 schijven op: 17, 18, 19, 21, 24, 29 en 37. Stand wit, 8 schijven op: 16„ 27, 35, 38, 40, 43, 48 en 50. Wit speelt en wint. klederdrachten gehouden en op 29 juli een ringrijderij. Koningin Wilhelmina was er bij aanwezig en schonk als prijs een zil veren schaal. Het volgend jaar gaf ze een wisselbeker. Wie deze 3 jaar ach tereen won, mocht hem in eigendom behouden. Bij een bezoek aan Zeeland heeft ze de beker eigenhandig uitge reikt aan Piet Brasser, de ringkam- pioen van Zeeland. Dat was in 1921. De heer Brasser was in dit jaar en de twee voorafgaande winnaar van de beker geweest en kreeg hem nu in eigendom. Ook haar voorvaderen hebben Wal- cherse ringrijderij en bezocht. Voor het eerst lezen we hiervan, toen in 1786 Prins Willem V een langdurig bezoek aan Zeeland bracht. Vergezeld van zijn vrouw en kin deren reikte hij in Domburg twee gouden medaljes uit aan de beste rij ders. Onze d koningen, die we na de Franse tijd hebben gehad, hebben eveneens het ringrijden op Walcheren bijgewoond. Bijna altijd te Westka pelle. Daar schijnt het dus nogal be langrijk geweest te zijn. Een zilveren tabaksdoos, een paar gouden hemds- knopen, een gouden horloge en een gouden ketting waren de prijzen, die de ringrijders konden winnen. De voorbereidingen 's Morgens vroeg begint het al met het in orde maken van de „bane". De oppasser bakent de baan af met paal tjes en touwen. Halverwege het strijd perk worden twee stevige palen in de grond gezet, waartussen een touw waaraan de Dewuste ring in een ver schuifbare koker is geklemd. Intussen zijn op de boerderij de boerenjongens bezig met hun glan zende Zeeuwse paarden, die er voor deze gelegenheid netjes moeten uit zien. De manen worden versierd met zijden linten en papierenrozen en ze worden netjes „gebreistaart", d.w.z. de lange staart wordt op dezelfde manier versierd. Zo'n paard is een belangrijk onder deel van het spel. Er zijn rossen, die er tijdens het optuigen al een voorge voel van schijnen te hebben, dat er iets gewichtigs op komst is. De span ning trekt door hun spieren en het is hun grootste verlangen, hun beste „paardenbeen" voor te zetten, terwijl juist weer andere knollen te lamme nadig zijn, om zich eens extra in te spannen. De Leesten moeten het ook leren, evenals hun berijders. Alleen door gedurige oefening op de hofstede kunnen beide partijen op de grote dag een goed figuur maken. De volgende keer gaan we een ring rijderij bijwonen. L. v. W. Aanwinsten openbare leeszaal Baker; De pastorie van Hinton, Colette, Schimmen op de wolken, Corsari, Het mysterie van de Mondschein sonate: Daisne, Lago Maggiore, Edquist, De poor ten van het paradijs, Ekertt-Rotholz; Waar tranen verboden zijn, Gimpel; De man die de oorlog zou winnen, Van Gu- lik; Klokken van Kao-yang, Hermans; Een landingspoging c~j Newfoundland; Lesort: De wind waait waar hij wil; Meesters; Hielko van Oaltje; Mortansson: Het „slechte" meisje; Remarque: Drie kameraden; de Wohl: De speer; Gajary Kuhinka: Zigeuners; Hooykaas-van Leeu wen Boomkamp; Sprookjes en verhalen van Bali; Nederbragt: Jeruzalem, indien ik U ooit vergeteWeet je nog wel; Gatti: De grote reis van Kamanda; Visser: 'n Fles chianti, Hogben: Meten is weten; Daniel en Minot: De onuiputttelijke zee; Wendt: Ik volgde Noach; Elema-Bakker: Hoe kleed ik mij? Oscam; Schilderen; V. d. Meulen: Buiswater; Kret: Jan Zwart; Cocteau: Les parents terribles; Chamson: La neige et la fleur, soleil; White: Voss.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 6