J
DAAR GAAN WE HEEN IN
DE VAKANTIE
een mooie kamerplant
Geen verenigde vergadering
van Staten-Generaa 1
aandag 2 juni 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 5
Clementie en geld
voor de moordenaars
van hun zoon
TERNEUZEN
K.P.M. verkocht
negen schepen
UIT DE KERKEN
Kruis in de kerk I
Kruis in de kerk II
8e$ciierm:
Uw gezin met
A
fit.'
Wat Nederlandse steden
te bieden hebben
Hammarskj oeld
niet naaf Oslo
Vijfmaal Johannes
Una Sanctain Italië
Tien jaar radiowerk
2)e oleanclt
eanaer;
Een 26-jarige Koreaanse stu
dent, die in het kader van de stu
dentenuitwisseling aan de univer
siteit van Pennsylvanië studeerde,
is te Philadelphia zomaar op straat
door een horde van elf jongens
overvallen en vermoord.
Dr E. C. Blake, president van
de Presbyteriaanse kerk in Noord-
Amerika, heeft aan de ouders zijn
deelneming betuigd over dit staal
tje van falend christendom in
Amerika.
De ouders, die lid van de Pres
byteriaanse kerk in Korea bleken
te zijn, hebben de wens uitgespro
ken, dat de jeugdige moordenaars
met clementie behandeld zouden
worden. "Voorts stelden zij een som
geld ter beschikking voor de op
voeding van deze jongens.
Geboren: Anneke, dv A. Klok en H. M.
Weltevrede; Johanna J., dv C. L. Hijs-
bergen en J. E. Scheele; Pieter C., zv
F. M. van de Velde en L. J. de Jonge;
Myriam A. J., dv J. P. L. M. Vanden-
hove en A. M. J. J. F. Pierrard; Paola
M., dv P. L. Gadina en M. Fasani; Gerard
C., zv G. Spijkstra en H. Barendrecht.
Ondertrouwd: L. P. Leunis, 22 j. en
M. S. van der Peijl, 20 J.; Chr. H. A. Ver
blauw, 21 j. te Vlissingen en J. L. van
Driel, 19 j.
Gehuwd: L. F. de Mul, 30 j. en Th. M.
Rennefeld, 31 j.; A. A. de Boevere, 34 j.
te O- en W.-Souburg en M. A. C. Neve,
33 j.
Overleden: J. Dieleman, 86 j.; R. C.
Vernaeve, 81 j.; P. Meuleman, 84 j.
De zeven leden van de C.P.N. in de
Tweede Kamer en de Eerste Kamer
hebben, zoals gemeld, aan de voorzit
ter van de Eerste Kamer verzocht 'n
verenigde vergadering te beleggen. In
die vergadering zouden enige geleer
den in de gelegenheid moeten worden
gesteld de Staten-Generaal voorlich
ting te geven met betrekking tot een
door hen voor de minister voor defen
sie samengesteld memorandum over
nucleaire wapenen, bewapeningswed
loop en ontwapeningsovereenkomst.
De voorzitter van de Eerste Kamer
der Stten-Generaal, belast met de
leiding van een verenigde vergade
ring van beide Kamers, mr. Jonkman,
heeft thans in een uitvoerige brief
uiteengezet, dat het htem voorkomt,
dat aan de Staten-Generaal in ver
enigde vergadering, gelet op de grond
wet en haar geschiedenis, niet de be
voegdheid toekomt de- taak te vervul
len, welke de bovenbedoelde leden
voor ogen staat. Hij deelt mede van
oordeel te zijn aan het verzoek niet
te kunnen voldoen.
Acties in Lissabon om
regeringscandidaat tc steunen
De democratische kandidaat voor het
presidentschap van Portugal, dr. Vi
cente heeft zich bereid verklaard de
onafhankelijke kandidaat, generaal
Delgado, te steunen om de actie tegen
de regeringskandidaat te verenigen. De
organisaties van beide kandidaten zul
len samenwerken.
Dr. Vicente zal zijn kandidatuur niet
officieel intrekken. Hiertoe is besloten
om een reservekandidaat te hebben
voor het geval generaal Delgado zal
worden uitgeschakeld.
Delkado en Vicente eisen vrijheid
van drukpers, van vereniging en van
godsdienst en het recht niet te worden
gearresteerd zonder beschuldiging.
Verder staat op hun program: een eer
lijke kieswet, vrije algemene verkie
zingen binnen een jaar na de benoe
ming van een regering door generaal
Delgado, bevrijding van alle politieke
en sociale gevangenen en maatregelen
voor de democratisering van het land.
T ---^nden mededeling (Adv.)
Rustig denken
M ij n h a r d t'i
zenuwtabletten
Naar wij van' de directie der Ko
ninklijke Paketvaart Maatschappij in
Amsterdam vernemen zijn van de in
Singapore liggende en ten verkoop
aangeboden 18 schepen met een ge
zamenlijke tonnage van 24.261 brt 9
schepen met een gezamenlijke ton
nage van 14.439 brt verkocht.
Op de Rijksweg NK 1 vond een ern
stige aanrijding plaats, waarbij vijf
personen ernstig gewond werden en
twee licht.
Tijdens een inhaalmanoeuvre vloog
een grote personenauto op een mili
tair autobusje. De inzittenden van
beide wagens werden ernstig ge
wond; twee van hen verkeren in le
vensgevaar. Twee Inzittenden van
een ingehaalde bestelwagen werden
licht gewond.
Op de foto's zien we de wrakken
van de beide auto's, die bjj de bot
sing betrokken waren; zij werden
volkomen vernield.
POORTVLIET
Watergang wordt gedempt. De reeds
lang beruchte watergang achter de wo
ningen aan de Paasdijk wordt gedempt.
Met vreugde hebben de bewoners daar
de draglines en het personeel van de
firma J. en M. Moerland te Sint Anna-
land begroet, nu een begin werd gemaakt
met de verbetering van de aldaar reeds
lang bestaande onhoudbare toestand.
Kleuterschool op reis. De leerlingen
van de kleuterschool maakten een ge
zamenlijk reisje met de kleuters van
Schérpenisse. Het uitstapje eindigde in
de speeltuin Rozenoord bij Bergen op
Zoom. Na een heerlijke dag waren de
kleinen met het avondeten weer thuis.
Er is een brochure verschenen van de
heer M. J. Heule, waarin deze zich ten
sterkste keert tegen het plaatsen van een
kruis op of in protestantse kerken. De
heer Heule acht dit een bewijs van ver-
roomsing. Hij gaat zelfs zover, dat hij
geen voet meer wil zetten in kerken,
waar een kruis is aangebracht. Prof. dr.
J. T. Bakker te Kampen schrijft naar
aanleiding hiervan in het Gereformeerd
Weekblad:
Het kruis, zeker zoals het in onze re
formatorische kerken voorkomt, wil in
de grootst mogelijke soberheid ons geloof
richten op de ene allercentraalste werke
lijkheid: Hier, op deze onze aarde heeft
het kruis van Christus gestaan, hier is
de verzoening geschied, hier heeft de
genade Gods door de dood heen getrium-
feerd.
Wat dit te maken heeft met „rooms" is
me echt niet duidelijk. Het heeft wèl iets
te maken met het geloof, dat het Woord
werkelijk vlees werd, met de belijdenis,
dat de Gekruisigde verrezen is, met de
zekerheid, dat rond dit kruis de gemeente
van Christus verzameld is. Dit eenvou
dige kruis zegt niets anders, dan dat in
de gemeente van Jezus Christus de be
diening der verzoening plaats mag vin
den en deze gemeente, met God ver
zoend, haar Heer mag ontmoeten.
Het zegt toch ook wel iets, dat van de
alleroudste Christelijke tijd af dit teken
van het kruis het signaal is geweest,
waaraan de Christenen elkander herken
den. Waarom zouden we wèl het rode
en groene kruis allemaal meer buiten de
kerk tegenkomen en niet juist binnen de
kerk er aan herinnerd mogen worden,
dat het kruis maar niet een aardig motief
voor een speldje of broche of symbool
voor een Christelijke actie is, maar het
teken is en blijft van de verschrikkelijke
en triumfantelijke worsteling Gods met
de schuld dezer wereld.
Ook ds. L. van Hartingsveld, hervormd
predikant te Maassluis, maakt opmerkin
gen over de anti-kruis-actie van de heer
Heule. Wij lezen in De Zondagsbode:
De schrijver voelt meer voor een haan
op de kerktoren dan een kruis. Een kruis
op de toren, een roomse kerk. Een haan
tje op de toren, een protestantse kerk.
Dan kunnen de mensen zich óók niet
vergissen. „Onze voorouders, welke een
haan, die duidde op Christus als Ver
losser, die de macht der duisternis ver
breekt, op de kerktoren plaatsten, deden
dit, zoals men begrijpt, niet zonder re
den".
Maar dat haantje op de toren is ook
niet zo'n onschuldig beestje. Dat is een
puur heidens geval. De haan is oorspron
kelijk een germaanse bliksemafleider.
Een homopatisch geneesmiddel. Vuur
moet men met vuur bestrijden. De haan
is het symbool van bet vuur.
Als principiële calvinist zou men geen
voet moeten zetten in een kerk, waar een
haantje op de toren staat. Als .men echter
alle kerken met een kruis en een haan
Volgens het informatiebureau west
zijn er dit jaar al 400 artsen uit Oost-
Duitsland naar het Westen uitgeweken.
De communistische autoriteiten zijn
een operatie 'esculaap' begonnen om
een einde aan deze uittocht te maken.
Ingezonden mededeling (Adv.)
Kleine kwaaltje? kunnen vaak grote ongemakken worden.
Laat het in UW gezin nooit zover komen. Doe als Ik:
„Neem 'ASPRO' in hqis!" Zodra er in mijn gezin wordt
geklaagd over hoofd-, kies- of keelpijn of over
verkoudheid of moeheid, dan vlug 'ASPRO* en ons
gezellige kringetje blijft een gezellig kringetje.
ASPRO
levensvreugde. Ja,
helpt
direct, houdt ons fit en vol
'ASPRO' doet meer!
'ASPRO'
(Van een onzer redacteuren)
De vakantie ligt weer in het ver
schiet en de vakantieplannen wor
den thans gesmeed. Velen van
onze lezers zullen ongetwijfeld
naar het midden of het westen van
ons land trekken om daar hun
vrije dagen bij familie, in een pen
sion of in een huisje bij bos of
strand door te brengen. Vanuit dit
vakantieverblijf zult u dan wel
eens een tochtje willen maken in
de omgeving en vooral op minder
mooie dagen gaat de reis dan vaak
naar een stad in de buurt. Wij wil
len u nu al vast een paar tips ge
ven over allerlei dingen in die
stad, die een bezoek zeker waard
zijn. Vandaar dit rubriekje, dat 'n
wegwijzer wil zijn door Neder
landse steden en streken. Naar
volledigheid is niet gestreefd, wel
hebbenwe geprobeerd in elke
streek van Noord- en Zuid-Hol
land, Utrecht en Gelderland een
stad te vinden, die wat moois te
bieden heeft
Onder de letter O. vindt u
steeds de openingstijden van de
bezienswaardigheden en onder de
letter T. de toegangsprijs. Als twee
prijzen vermeld worden geldt de
eerste voor volwassenen en de
tweede voor kinderen. Wij wensen
tenslotte veel plezier bij het
plannen maken en een prettige en
zoitnige vakantie toe!
OUDEWATER. De grootste attractie
van deze stad is nog altijd de heksen-
waag. De weegschaal, waarop vrouwen
van heinde en ver zich lieten wegen om
een certificaat te verkrijgen dat ze geen
heks waren, is nog aanwezig. - Thans
kunnen de bezoekers na weging zo'n
certificaat verkrijgen, vermeldend dat
ze normaal van gewicht en dus geen
heksen of tovenaars zijn. (O. 912 en
1417 u. T. f 0.25, cert, f 0.10 extra).
Voor een bezoek lenen zich voorts het
stadhuis (O. 912 en 1417, zaterdag
middag niet. T. gratis), de Ned. Herv.
Kerk en het Oud-Katholieke kerkje,
ROTTERDAM. In de Maasstad zijn het
vooral de havens en de wederopbouw,
die bekeken moeten worden. De havens
moet u vanaf het water zien en daar
voor bieden de vijf kwartier durende
rondvaarten een prachtige gelegenheid.
(Afvaart Willemsplein, T. f2fl,25).
Het nieuwe Rotterdam wordt de bezoe
kers getoond tijdens de Wederopbouw-
ritten in de maanden juni, juli en au
gustus, die eveneens vijf kwartier duren.
(Vertrek V.V.V.-Coolsingel om 10, 11.30,
13, 14.30 en 16 uur. T. f 2.25). Voor kin
deren biedt diergaarde „Blijdorp" alle
genoegens, die ze zich maar wensen kun
nen (T. f 1.50—f 0.60). De befaamde Maas
tunnel kunt u met een gewone stadsbus
tegen het normale tarief doorrijden ter
wijl u dan terug de voetgangerstunnel
(met roltrappen) kunt nemen. Het Groot
handelsgebouw naast het Centraal Station
is ook het bekijken waard (Doorlopend
en gratis).
SCHOONHOVEN heet vanouds de
Zilverstad. In het Edelambaehtshuis!
(voormalige synagoge) vindt u prachtige
staaltjes van zilversmeedkunst uit deze
contreien en tevens een collectie Delfts
blauw (O. 917 u. T. gratis). De 13e
eeuwse Bartholomeüskerk bevat o.m. het
graf van Olivier van Noort, de eerste
Nederlander die een reis om de wereld
maakte. (Aanvragen bij koster, Koestraat
43). Ook het gothische raadhuis met oude
schilderijen en meubels is dagelijks (be
halve 's zaterdagsmiddags) te bezichtigen.
Voor de Krimpenerw&ard zie onder Gou
da.
UTRECHT. Ieder die de Domstad be
zoekt en nog jonge benen heeft, wil na
tuurlijk de Dom beklimmen, de hoogste
toren van Nederland (110 m. 465 treden).
Dat kan elke dag gebeuren (O. 94 u.
T. f 0.30f 0.10). Vanuit de hoogte ziet
men danneer op een stad met zeven
middeleeuwse kerken, 136 bruggen en 11
musea. Vooral de Pieterskerk is een be
zoek waard, maar minnaars van Oude
kerken kunnen ook terecht in de Jans-
kerk, de Geertekerk, de Buurkerk, de
Nicolaaskerk, de Jacobikerk en de Dom
kerk. Het Spoorwegmuseum is ook voor
de jeugd zeer interessant. Het is geves
tigd in het voormalige station Maliebaan
en het bevat o.m. levensgrote exemplaren
van oude locomotieven en rijtuigen, wer
kende modellen en tal van zaken meer.
(O. 10—16 u. ma. gesloten. T. f 0.25).
Uitzonderlijke verzamelingen vindt u ook
in het Klokkenmuseum en het museum
„Van Speeldoos tot Pierement" dat gewijd
is aan de oude mechanische muziekin
strumenten. Beide musea vindt u in de
Lange Nieuwstraat. (O. 1012 en 1417
u. T. voor elk f 0.501 0.25). Op een
wandeling door de stad moet u letten op
de typische grachten met de „onderwal
len", die uniek zijn in ons land. U ziet
dan ook de Jaarbeursgebouwen en de
hoofdkantoren van de Ned. Spoorwegen.
ZAANDAM is allereerst de stad van
het Czaar Peterhuisje, dat u natuurlijk
bezoeken wilt (O. 1016 u. T. f 0.20).
In deze streek van molens kunt u verder
in Koog aan de Zaan het molenmuseum
vinden (O. di, wo, do, za 1417. u. T.
f 0.25). Een molen in vol bedrijf kunt u
bezichtigen in Zaandijk, nl. de molen die
de lugubere naam „De Dood" draagt.
(T.. f 0.25). Hier is ook het Zaanlands
Historisch Museum te vinden.
ZUTPHEN is de hoofdstad van de
Graafschap en de bezitster van de enige
oude librije in West-Europa, die nog vol
ledig in haar middeleeuwse staat ver
keert. De zware folianten liggen hier met
ketenen aan de lectrijnen verbonden op
lezers te wachten. De librije is gevestigd
in de St. Walburgiskerk die ook overi
gens een bezoek verdient. (O. 912 en
1417 u. zaterdagmiddag niet. T. f 0.40).
Ook de Broederkerk verdient de aan
dacht, daar aan deze voormalige kapel
van het Predikherenklooster nog het oude
refectorium (eetzaal der monniken) ver
bonden is. Tussen de Nieuwe Stadspoort
en de Louisesingel is het vogel- en
dierenpark dat vrij toegankelijk is.
Dag Hammarskj oeld, de secretaris
generaal van de Verenigde Naties,
heeft zijn bezoek aan Noorwegen af
gezegd, enkele uren voordat hij naar
Oslo zou vliegen.
Het hoofdkwartier van de V.N. heeft
bekend gemaakt, dat het besluit van
Hammarskjoeld genomen Is met het
oog op de huidige gebeurtenissen in
de wereld, in het bijzonder die van
Tunesië en Libanon.
voorbij moet lopen, kan men alleen nog
maar terecht in lutherse kerken, waar
een zwaan op de kerktorens prijkt. Maar
is men eenmaal binnen, dan is het dade
lijk alweer mis. Want in de lutherse ker
ken staan altaren en kaarsen en kruisen.
Toch blijft het merkwaardig, dat de
luthersen helemaal geen neiging hebben
om rooms te worden. Altaren, kaarsen
en kruisen leiden blijkbaar toch niet naar
Rome. Als de stelling van de heer Heule
juist was, had er al lang geen lutherse
kerk meer kunnen zijn. Die was al lang
rooms geworden. Hetgeen niet gebeurd
is.
Ik geloof niet dat mensen rooms wor
den omdat er een kruis op de kerk staat.
Daar zijn heel andere oorzaken voor. Ik
denk aan gemengde huwelijken. Ik denk
aan de verdeeldheid der protestanten,
waartegen de eenheid der R.K. (al zijn
ook daar richtingen en stromingen!)
gunstig afsteekt. In denk aan kunstzin
nige naturen die, in de protestantse ker
ken, die dikwijls kale preekschuren zijn,
geen bevrediging vinden. Protestantse
kerkgebouwen hebben maar bar weinig
symboliek. Het oog krijgt er niet veel.
Ik denk aan moegestreden harten, die
zich toevertrouwen aan de schoot van
de aloude moederkerk. Ik denk aan de
actieve propaganda van de R.K. kerk.
Ik meen, dat er maar één middel is tegen
Romede klare verkondiging van het
Woord, de prediking van het evangelie
des kruises, bestudering van de Heilige
Schrift.
Credo, parochieblad van het R;K. bis
dom Roermond, gelooft dat men over een
figuur als Billy Graham verschillend kan
denken, maar zeker is, dat God deze man
gebruikt om velen te bekeren. Credo
zegt:
Billy Grahams methode zal even zo-
velen tegenstaan als ze anderen boeit en
schrijven aan deze merkwaardige me
thode maar ook aan de eigen dispositie
van de toehoorders.
Ook wij mogen gerust eens luisteren
naar sommige van zijn verwondering
wekkende gezegden. Ook al zouden deze
gezegden voor ons persoonlijk vermanin
gen of raadgevingen inhouden, die ons
niet liggen en voor ons g- oei overdreven
klinken, dat neemt toch niet weg dat er
iets, ja heel véél in zit.
Neem nu eens zijn markante aanspo
ring: „Neem het Johannes-evangelie en
lees het vijf maal". Zelfs al zou hier toch
een tikje fanatisme óm de hoek komen
(men zegt, dat Graham "geen fanaticus is),
dan nog spreekt uit deze raad een heilige
Ijver voor en een diep inzicht in de
kracht van het woord Gods en vooral ook
in de eerste en hoogste van alle wetten
van Christus: de wet der liefde. Als ge
nu eens tweemaal dit mooie evangelie
zoudt lezen, één keer om het eens rustig
en eenvoudig in zijn geheel te leren
kennen en in u op te nemen en daarna
om het eens dieper in u op te nemen
door overweging, en overgave aan dit
woord van God, wat zou dat uw leven
veranderen! Ge zoudt zeker iets meer
gaan beseffen van de leer van Christus,
ge zoudt de persoon van Christus mooier
en dieper gaan kennen, ge zoudt op
houden met een vervlakt en verwaterd
christendom, ge zoudt anders gaan ge
loven, echter gaan vertrouwen en vooral
waarachtiger gaan liefhebben. Ge zoudt
gaan voelen dat godsdienst liefde is en
dat ge er niet zijt met enkel uw „gods
dienstplichten te onderhouden" (in de zin
waarin men die uitdrukking helaas pleegt
te gebruiken).
Wie dat zou doen, zou bijvoorbeeld
zeker niet meer roddelen. Maar hij zou
ook gaan begrijpen, dat goed-doen, hel
pen, steunen, begrip tonen voor nood en
moeilijkheden, kortom daadwerkelijke
naastenliefde, de allereerste „godsdienst
plicht" is.
Ds. J. Henzei, de emeritus, die als hulp
prediker de hervormde gemeente van
Zwijndrecht nog dient, vertelt in het
Zwjjndrechts Kerkblad wat hij in het
orgaan van de N.C.R.(eis)V. las over een
paasmorgen aan de Italiaanse Rivièra
Een Nederlands reisgezelschap is daar
op Pasen en gaat naar de baptistenkerk
of liever naar het kerkje van de bap
tisten, want kerkje en gemeente zijn zeer
klein. Dertig kerkgangers is gewoon. Men
wordt er vriendelijk ontvangen door de
predikant. „Komt u ook aan het heilig
avondmaal?" „Maar gaat dat wel? Het is
een gemengd gezelschap, hervormden en
gereformeerden van verschillende rich
ting".
Het gaat. Het gaat, lezers. In Italië, ver
van huis. De predikant brpekt het brood,
reikt het toe aan zijn gemeenteleden en
aan zijn gasten, gaat daarbij alle banken
langs, en vergeet de organist niet. Bij de
eerste banken worden vervolgens kleine
bekertjes uitgereikt, en daarna gaat de
gemeenschappelijke beker rond onder ge
meenteleden en gasten.
Wanneer de dienst is afgelopen, volgt
een algemene begroeting. De gemeente
leden begroeten elkander met dê heil
wens buona pasqua (gezegend Pasen), en
geven elkaar een kus op de rechter- en
op de linkerwang. De Hollanders delen
mee in de heilwensen met een stevige
handdruk. Una sancta! (de ene heilige
algemene christelijke kerk). Jawel, daar
verre van onze bodem. En hier?
Zouden we er hier ook nog eens iets
van zien? Wij blijven hopen.
Mr. W. B. Meyboom, directeur van het
I.K.O.R., geeft in Gemeenschap der Ker
ken informaties, over het werk van deze
thans ruim tien jaar bestaande organi
satie. Wij ontlenen er het volgende aan:
Het I.K.O.R. heeft geprobeerd de pro
grammavormen te vinden, die binnen de
mogelijkheden en grenzen van de radio
liggen. Het meest voor de hand lagen de
verschillende vormen van samenkomsten
der gemeente: kerk":ensten, zangdiensten,
vroegdiensten, jeugddiensten, pauze
diensten en ook kinderdiensten (met de
bijzonderheid van de luisterclubs, telkens
andere, altijd gemeenschappelijk luiste
rend) en verder: toespraken, pastoraal en
apostolair en ook r-techetisch; daarnaast
was de gebruikelijke radiovorm van de
reportage gegeven om (met gesproken
woord en muziek) de luisteraar op de
hoogte te brengen van wat er in de ker
ken gebeurt.
Maar de meest typische radiovorm, het
samengestelde programma, kostte de
meeste zorg, doordenking, fantasie en
voorbereiding. Deze programma's spreken
vaak het beste aan; vandaar, dat het
I.K.O.R. zich ook hierop heeft toegelegd,
getuige de uitgezonden klankvertellingen,
gesprekken, klankbeelden, spelletjes,
„features".
Het gaat er de kerken daarbij dus om,
ook de van huisuit niet zo belangstellende
luisteraar aan te spreken door uitzendin
gen, waarvan de vorm met dit medium
is gegeven, en zo zijn belangstelling te
wekken voor wat de kerk te zeggen heeft,
voor wat de Boodschap ook voor hem
betekent. Dat zou dus ook buiten de zon
dag moeten kunnen en wel op geregelde
tijden, om zo door het gehele programma
heen telkens te herinneren aan Gods
tegenwoordigheid in ons leven.
De Oleander in bloei
Wie in hei zuiden van Frankrijk
heeft gereisd zal nog steeds de rijk
bloeiende oleanders voor ogen heb
ben; bijzonder mooie heesters die hier
echter ook al kamerplant gekweekt
worden, doch die voor alles volle zon
nodig hebben. Er zijn soorten met
enkele en gevulde rode en rose bloe
men en ook in de witte kleuren ko
men ze voor. Ze hebben alle eigen
schappen echter van echte moeras-
planten; ze plegen ook in de Nijl-
delta te groeien en u zult ze veel
water moeten geven. De plant kan
met veel succes voort gekweekt wor
den door middel van stekken; jonge
scheuten ter lengte van ongeveer vijf
tien centimeter kunnen uitstekend
voor dit doel gebruikt worden. In een
flesje water zullen ze vrij spoedig
wortels vormen en daarna oppotten
in zeer voedzame bloemistengrond. De
grond nog eens extra mengen met
wat oude koemest. De plant heeft ook
wel eens last van luis en dadrom is
veel sproeien met lauw water wel
gewenst, en dat is ook de enige ma
nier om de bloemknoppen te doen
ontluiken. De plant kan in de zomer
maanden ook heel goed met pot en
al op een beschutte plaats in de tuin
worden ingegraven, doch tegen begin
oktober moet ze weer naar binnen.
Een aantrekkelijke kamerplant waar
voor u echter wel een beetje ruimte
ter beschikking moet hebben.