J DAAR GAAN WE HEEN IN DE VAKANTIE een mooie kamerplant Geen verenigde vergadering van Staten-Generaa 1 aandag 2 juni 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 5 Clementie en geld voor de moordenaars van hun zoon TERNEUZEN K.P.M. verkocht negen schepen UIT DE KERKEN Kruis in de kerk I Kruis in de kerk II 8e$ciierm: Uw gezin met A fit.' Wat Nederlandse steden te bieden hebben Hammarskj oeld niet naaf Oslo Vijfmaal Johannes Una Sanctain Italië Tien jaar radiowerk 2)e oleanclt eanaer; Een 26-jarige Koreaanse stu dent, die in het kader van de stu dentenuitwisseling aan de univer siteit van Pennsylvanië studeerde, is te Philadelphia zomaar op straat door een horde van elf jongens overvallen en vermoord. Dr E. C. Blake, president van de Presbyteriaanse kerk in Noord- Amerika, heeft aan de ouders zijn deelneming betuigd over dit staal tje van falend christendom in Amerika. De ouders, die lid van de Pres byteriaanse kerk in Korea bleken te zijn, hebben de wens uitgespro ken, dat de jeugdige moordenaars met clementie behandeld zouden worden. "Voorts stelden zij een som geld ter beschikking voor de op voeding van deze jongens. Geboren: Anneke, dv A. Klok en H. M. Weltevrede; Johanna J., dv C. L. Hijs- bergen en J. E. Scheele; Pieter C., zv F. M. van de Velde en L. J. de Jonge; Myriam A. J., dv J. P. L. M. Vanden- hove en A. M. J. J. F. Pierrard; Paola M., dv P. L. Gadina en M. Fasani; Gerard C., zv G. Spijkstra en H. Barendrecht. Ondertrouwd: L. P. Leunis, 22 j. en M. S. van der Peijl, 20 J.; Chr. H. A. Ver blauw, 21 j. te Vlissingen en J. L. van Driel, 19 j. Gehuwd: L. F. de Mul, 30 j. en Th. M. Rennefeld, 31 j.; A. A. de Boevere, 34 j. te O- en W.-Souburg en M. A. C. Neve, 33 j. Overleden: J. Dieleman, 86 j.; R. C. Vernaeve, 81 j.; P. Meuleman, 84 j. De zeven leden van de C.P.N. in de Tweede Kamer en de Eerste Kamer hebben, zoals gemeld, aan de voorzit ter van de Eerste Kamer verzocht 'n verenigde vergadering te beleggen. In die vergadering zouden enige geleer den in de gelegenheid moeten worden gesteld de Staten-Generaal voorlich ting te geven met betrekking tot een door hen voor de minister voor defen sie samengesteld memorandum over nucleaire wapenen, bewapeningswed loop en ontwapeningsovereenkomst. De voorzitter van de Eerste Kamer der Stten-Generaal, belast met de leiding van een verenigde vergade ring van beide Kamers, mr. Jonkman, heeft thans in een uitvoerige brief uiteengezet, dat het htem voorkomt, dat aan de Staten-Generaal in ver enigde vergadering, gelet op de grond wet en haar geschiedenis, niet de be voegdheid toekomt de- taak te vervul len, welke de bovenbedoelde leden voor ogen staat. Hij deelt mede van oordeel te zijn aan het verzoek niet te kunnen voldoen. Acties in Lissabon om regeringscandidaat tc steunen De democratische kandidaat voor het presidentschap van Portugal, dr. Vi cente heeft zich bereid verklaard de onafhankelijke kandidaat, generaal Delgado, te steunen om de actie tegen de regeringskandidaat te verenigen. De organisaties van beide kandidaten zul len samenwerken. Dr. Vicente zal zijn kandidatuur niet officieel intrekken. Hiertoe is besloten om een reservekandidaat te hebben voor het geval generaal Delgado zal worden uitgeschakeld. Delkado en Vicente eisen vrijheid van drukpers, van vereniging en van godsdienst en het recht niet te worden gearresteerd zonder beschuldiging. Verder staat op hun program: een eer lijke kieswet, vrije algemene verkie zingen binnen een jaar na de benoe ming van een regering door generaal Delgado, bevrijding van alle politieke en sociale gevangenen en maatregelen voor de democratisering van het land. T ---^nden mededeling (Adv.) Rustig denken M ij n h a r d t'i zenuwtabletten Naar wij van' de directie der Ko ninklijke Paketvaart Maatschappij in Amsterdam vernemen zijn van de in Singapore liggende en ten verkoop aangeboden 18 schepen met een ge zamenlijke tonnage van 24.261 brt 9 schepen met een gezamenlijke ton nage van 14.439 brt verkocht. Op de Rijksweg NK 1 vond een ern stige aanrijding plaats, waarbij vijf personen ernstig gewond werden en twee licht. Tijdens een inhaalmanoeuvre vloog een grote personenauto op een mili tair autobusje. De inzittenden van beide wagens werden ernstig ge wond; twee van hen verkeren in le vensgevaar. Twee Inzittenden van een ingehaalde bestelwagen werden licht gewond. Op de foto's zien we de wrakken van de beide auto's, die bjj de bot sing betrokken waren; zij werden volkomen vernield. POORTVLIET Watergang wordt gedempt. De reeds lang beruchte watergang achter de wo ningen aan de Paasdijk wordt gedempt. Met vreugde hebben de bewoners daar de draglines en het personeel van de firma J. en M. Moerland te Sint Anna- land begroet, nu een begin werd gemaakt met de verbetering van de aldaar reeds lang bestaande onhoudbare toestand. Kleuterschool op reis. De leerlingen van de kleuterschool maakten een ge zamenlijk reisje met de kleuters van Schérpenisse. Het uitstapje eindigde in de speeltuin Rozenoord bij Bergen op Zoom. Na een heerlijke dag waren de kleinen met het avondeten weer thuis. Er is een brochure verschenen van de heer M. J. Heule, waarin deze zich ten sterkste keert tegen het plaatsen van een kruis op of in protestantse kerken. De heer Heule acht dit een bewijs van ver- roomsing. Hij gaat zelfs zover, dat hij geen voet meer wil zetten in kerken, waar een kruis is aangebracht. Prof. dr. J. T. Bakker te Kampen schrijft naar aanleiding hiervan in het Gereformeerd Weekblad: Het kruis, zeker zoals het in onze re formatorische kerken voorkomt, wil in de grootst mogelijke soberheid ons geloof richten op de ene allercentraalste werke lijkheid: Hier, op deze onze aarde heeft het kruis van Christus gestaan, hier is de verzoening geschied, hier heeft de genade Gods door de dood heen getrium- feerd. Wat dit te maken heeft met „rooms" is me echt niet duidelijk. Het heeft wèl iets te maken met het geloof, dat het Woord werkelijk vlees werd, met de belijdenis, dat de Gekruisigde verrezen is, met de zekerheid, dat rond dit kruis de gemeente van Christus verzameld is. Dit eenvou dige kruis zegt niets anders, dan dat in de gemeente van Jezus Christus de be diening der verzoening plaats mag vin den en deze gemeente, met God ver zoend, haar Heer mag ontmoeten. Het zegt toch ook wel iets, dat van de alleroudste Christelijke tijd af dit teken van het kruis het signaal is geweest, waaraan de Christenen elkander herken den. Waarom zouden we wèl het rode en groene kruis allemaal meer buiten de kerk tegenkomen en niet juist binnen de kerk er aan herinnerd mogen worden, dat het kruis maar niet een aardig motief voor een speldje of broche of symbool voor een Christelijke actie is, maar het teken is en blijft van de verschrikkelijke en triumfantelijke worsteling Gods met de schuld dezer wereld. Ook ds. L. van Hartingsveld, hervormd predikant te Maassluis, maakt opmerkin gen over de anti-kruis-actie van de heer Heule. Wij lezen in De Zondagsbode: De schrijver voelt meer voor een haan op de kerktoren dan een kruis. Een kruis op de toren, een roomse kerk. Een haan tje op de toren, een protestantse kerk. Dan kunnen de mensen zich óók niet vergissen. „Onze voorouders, welke een haan, die duidde op Christus als Ver losser, die de macht der duisternis ver breekt, op de kerktoren plaatsten, deden dit, zoals men begrijpt, niet zonder re den". Maar dat haantje op de toren is ook niet zo'n onschuldig beestje. Dat is een puur heidens geval. De haan is oorspron kelijk een germaanse bliksemafleider. Een homopatisch geneesmiddel. Vuur moet men met vuur bestrijden. De haan is het symbool van bet vuur. Als principiële calvinist zou men geen voet moeten zetten in een kerk, waar een haantje op de toren staat. Als .men echter alle kerken met een kruis en een haan Volgens het informatiebureau west zijn er dit jaar al 400 artsen uit Oost- Duitsland naar het Westen uitgeweken. De communistische autoriteiten zijn een operatie 'esculaap' begonnen om een einde aan deze uittocht te maken. Ingezonden mededeling (Adv.) Kleine kwaaltje? kunnen vaak grote ongemakken worden. Laat het in UW gezin nooit zover komen. Doe als Ik: „Neem 'ASPRO' in hqis!" Zodra er in mijn gezin wordt geklaagd over hoofd-, kies- of keelpijn of over verkoudheid of moeheid, dan vlug 'ASPRO* en ons gezellige kringetje blijft een gezellig kringetje. ASPRO levensvreugde. Ja, helpt direct, houdt ons fit en vol 'ASPRO' doet meer! 'ASPRO' (Van een onzer redacteuren) De vakantie ligt weer in het ver schiet en de vakantieplannen wor den thans gesmeed. Velen van onze lezers zullen ongetwijfeld naar het midden of het westen van ons land trekken om daar hun vrije dagen bij familie, in een pen sion of in een huisje bij bos of strand door te brengen. Vanuit dit vakantieverblijf zult u dan wel eens een tochtje willen maken in de omgeving en vooral op minder mooie dagen gaat de reis dan vaak naar een stad in de buurt. Wij wil len u nu al vast een paar tips ge ven over allerlei dingen in die stad, die een bezoek zeker waard zijn. Vandaar dit rubriekje, dat 'n wegwijzer wil zijn door Neder landse steden en streken. Naar volledigheid is niet gestreefd, wel hebbenwe geprobeerd in elke streek van Noord- en Zuid-Hol land, Utrecht en Gelderland een stad te vinden, die wat moois te bieden heeft Onder de letter O. vindt u steeds de openingstijden van de bezienswaardigheden en onder de letter T. de toegangsprijs. Als twee prijzen vermeld worden geldt de eerste voor volwassenen en de tweede voor kinderen. Wij wensen tenslotte veel plezier bij het plannen maken en een prettige en zoitnige vakantie toe! OUDEWATER. De grootste attractie van deze stad is nog altijd de heksen- waag. De weegschaal, waarop vrouwen van heinde en ver zich lieten wegen om een certificaat te verkrijgen dat ze geen heks waren, is nog aanwezig. - Thans kunnen de bezoekers na weging zo'n certificaat verkrijgen, vermeldend dat ze normaal van gewicht en dus geen heksen of tovenaars zijn. (O. 912 en 1417 u. T. f 0.25, cert, f 0.10 extra). Voor een bezoek lenen zich voorts het stadhuis (O. 912 en 1417, zaterdag middag niet. T. gratis), de Ned. Herv. Kerk en het Oud-Katholieke kerkje, ROTTERDAM. In de Maasstad zijn het vooral de havens en de wederopbouw, die bekeken moeten worden. De havens moet u vanaf het water zien en daar voor bieden de vijf kwartier durende rondvaarten een prachtige gelegenheid. (Afvaart Willemsplein, T. f2fl,25). Het nieuwe Rotterdam wordt de bezoe kers getoond tijdens de Wederopbouw- ritten in de maanden juni, juli en au gustus, die eveneens vijf kwartier duren. (Vertrek V.V.V.-Coolsingel om 10, 11.30, 13, 14.30 en 16 uur. T. f 2.25). Voor kin deren biedt diergaarde „Blijdorp" alle genoegens, die ze zich maar wensen kun nen (T. f 1.50—f 0.60). De befaamde Maas tunnel kunt u met een gewone stadsbus tegen het normale tarief doorrijden ter wijl u dan terug de voetgangerstunnel (met roltrappen) kunt nemen. Het Groot handelsgebouw naast het Centraal Station is ook het bekijken waard (Doorlopend en gratis). SCHOONHOVEN heet vanouds de Zilverstad. In het Edelambaehtshuis! (voormalige synagoge) vindt u prachtige staaltjes van zilversmeedkunst uit deze contreien en tevens een collectie Delfts blauw (O. 917 u. T. gratis). De 13e eeuwse Bartholomeüskerk bevat o.m. het graf van Olivier van Noort, de eerste Nederlander die een reis om de wereld maakte. (Aanvragen bij koster, Koestraat 43). Ook het gothische raadhuis met oude schilderijen en meubels is dagelijks (be halve 's zaterdagsmiddags) te bezichtigen. Voor de Krimpenerw&ard zie onder Gou da. UTRECHT. Ieder die de Domstad be zoekt en nog jonge benen heeft, wil na tuurlijk de Dom beklimmen, de hoogste toren van Nederland (110 m. 465 treden). Dat kan elke dag gebeuren (O. 94 u. T. f 0.30f 0.10). Vanuit de hoogte ziet men danneer op een stad met zeven middeleeuwse kerken, 136 bruggen en 11 musea. Vooral de Pieterskerk is een be zoek waard, maar minnaars van Oude kerken kunnen ook terecht in de Jans- kerk, de Geertekerk, de Buurkerk, de Nicolaaskerk, de Jacobikerk en de Dom kerk. Het Spoorwegmuseum is ook voor de jeugd zeer interessant. Het is geves tigd in het voormalige station Maliebaan en het bevat o.m. levensgrote exemplaren van oude locomotieven en rijtuigen, wer kende modellen en tal van zaken meer. (O. 10—16 u. ma. gesloten. T. f 0.25). Uitzonderlijke verzamelingen vindt u ook in het Klokkenmuseum en het museum „Van Speeldoos tot Pierement" dat gewijd is aan de oude mechanische muziekin strumenten. Beide musea vindt u in de Lange Nieuwstraat. (O. 1012 en 1417 u. T. voor elk f 0.501 0.25). Op een wandeling door de stad moet u letten op de typische grachten met de „onderwal len", die uniek zijn in ons land. U ziet dan ook de Jaarbeursgebouwen en de hoofdkantoren van de Ned. Spoorwegen. ZAANDAM is allereerst de stad van het Czaar Peterhuisje, dat u natuurlijk bezoeken wilt (O. 1016 u. T. f 0.20). In deze streek van molens kunt u verder in Koog aan de Zaan het molenmuseum vinden (O. di, wo, do, za 1417. u. T. f 0.25). Een molen in vol bedrijf kunt u bezichtigen in Zaandijk, nl. de molen die de lugubere naam „De Dood" draagt. (T.. f 0.25). Hier is ook het Zaanlands Historisch Museum te vinden. ZUTPHEN is de hoofdstad van de Graafschap en de bezitster van de enige oude librije in West-Europa, die nog vol ledig in haar middeleeuwse staat ver keert. De zware folianten liggen hier met ketenen aan de lectrijnen verbonden op lezers te wachten. De librije is gevestigd in de St. Walburgiskerk die ook overi gens een bezoek verdient. (O. 912 en 1417 u. zaterdagmiddag niet. T. f 0.40). Ook de Broederkerk verdient de aan dacht, daar aan deze voormalige kapel van het Predikherenklooster nog het oude refectorium (eetzaal der monniken) ver bonden is. Tussen de Nieuwe Stadspoort en de Louisesingel is het vogel- en dierenpark dat vrij toegankelijk is. Dag Hammarskj oeld, de secretaris generaal van de Verenigde Naties, heeft zijn bezoek aan Noorwegen af gezegd, enkele uren voordat hij naar Oslo zou vliegen. Het hoofdkwartier van de V.N. heeft bekend gemaakt, dat het besluit van Hammarskjoeld genomen Is met het oog op de huidige gebeurtenissen in de wereld, in het bijzonder die van Tunesië en Libanon. voorbij moet lopen, kan men alleen nog maar terecht in lutherse kerken, waar een zwaan op de kerktorens prijkt. Maar is men eenmaal binnen, dan is het dade lijk alweer mis. Want in de lutherse ker ken staan altaren en kaarsen en kruisen. Toch blijft het merkwaardig, dat de luthersen helemaal geen neiging hebben om rooms te worden. Altaren, kaarsen en kruisen leiden blijkbaar toch niet naar Rome. Als de stelling van de heer Heule juist was, had er al lang geen lutherse kerk meer kunnen zijn. Die was al lang rooms geworden. Hetgeen niet gebeurd is. Ik geloof niet dat mensen rooms wor den omdat er een kruis op de kerk staat. Daar zijn heel andere oorzaken voor. Ik denk aan gemengde huwelijken. Ik denk aan de verdeeldheid der protestanten, waartegen de eenheid der R.K. (al zijn ook daar richtingen en stromingen!) gunstig afsteekt. In denk aan kunstzin nige naturen die, in de protestantse ker ken, die dikwijls kale preekschuren zijn, geen bevrediging vinden. Protestantse kerkgebouwen hebben maar bar weinig symboliek. Het oog krijgt er niet veel. Ik denk aan moegestreden harten, die zich toevertrouwen aan de schoot van de aloude moederkerk. Ik denk aan de actieve propaganda van de R.K. kerk. Ik meen, dat er maar één middel is tegen Romede klare verkondiging van het Woord, de prediking van het evangelie des kruises, bestudering van de Heilige Schrift. Credo, parochieblad van het R;K. bis dom Roermond, gelooft dat men over een figuur als Billy Graham verschillend kan denken, maar zeker is, dat God deze man gebruikt om velen te bekeren. Credo zegt: Billy Grahams methode zal even zo- velen tegenstaan als ze anderen boeit en schrijven aan deze merkwaardige me thode maar ook aan de eigen dispositie van de toehoorders. Ook wij mogen gerust eens luisteren naar sommige van zijn verwondering wekkende gezegden. Ook al zouden deze gezegden voor ons persoonlijk vermanin gen of raadgevingen inhouden, die ons niet liggen en voor ons g- oei overdreven klinken, dat neemt toch niet weg dat er iets, ja heel véél in zit. Neem nu eens zijn markante aanspo ring: „Neem het Johannes-evangelie en lees het vijf maal". Zelfs al zou hier toch een tikje fanatisme óm de hoek komen (men zegt, dat Graham "geen fanaticus is), dan nog spreekt uit deze raad een heilige Ijver voor en een diep inzicht in de kracht van het woord Gods en vooral ook in de eerste en hoogste van alle wetten van Christus: de wet der liefde. Als ge nu eens tweemaal dit mooie evangelie zoudt lezen, één keer om het eens rustig en eenvoudig in zijn geheel te leren kennen en in u op te nemen en daarna om het eens dieper in u op te nemen door overweging, en overgave aan dit woord van God, wat zou dat uw leven veranderen! Ge zoudt zeker iets meer gaan beseffen van de leer van Christus, ge zoudt de persoon van Christus mooier en dieper gaan kennen, ge zoudt op houden met een vervlakt en verwaterd christendom, ge zoudt anders gaan ge loven, echter gaan vertrouwen en vooral waarachtiger gaan liefhebben. Ge zoudt gaan voelen dat godsdienst liefde is en dat ge er niet zijt met enkel uw „gods dienstplichten te onderhouden" (in de zin waarin men die uitdrukking helaas pleegt te gebruiken). Wie dat zou doen, zou bijvoorbeeld zeker niet meer roddelen. Maar hij zou ook gaan begrijpen, dat goed-doen, hel pen, steunen, begrip tonen voor nood en moeilijkheden, kortom daadwerkelijke naastenliefde, de allereerste „godsdienst plicht" is. Ds. J. Henzei, de emeritus, die als hulp prediker de hervormde gemeente van Zwijndrecht nog dient, vertelt in het Zwjjndrechts Kerkblad wat hij in het orgaan van de N.C.R.(eis)V. las over een paasmorgen aan de Italiaanse Rivièra Een Nederlands reisgezelschap is daar op Pasen en gaat naar de baptistenkerk of liever naar het kerkje van de bap tisten, want kerkje en gemeente zijn zeer klein. Dertig kerkgangers is gewoon. Men wordt er vriendelijk ontvangen door de predikant. „Komt u ook aan het heilig avondmaal?" „Maar gaat dat wel? Het is een gemengd gezelschap, hervormden en gereformeerden van verschillende rich ting". Het gaat. Het gaat, lezers. In Italië, ver van huis. De predikant brpekt het brood, reikt het toe aan zijn gemeenteleden en aan zijn gasten, gaat daarbij alle banken langs, en vergeet de organist niet. Bij de eerste banken worden vervolgens kleine bekertjes uitgereikt, en daarna gaat de gemeenschappelijke beker rond onder ge meenteleden en gasten. Wanneer de dienst is afgelopen, volgt een algemene begroeting. De gemeente leden begroeten elkander met dê heil wens buona pasqua (gezegend Pasen), en geven elkaar een kus op de rechter- en op de linkerwang. De Hollanders delen mee in de heilwensen met een stevige handdruk. Una sancta! (de ene heilige algemene christelijke kerk). Jawel, daar verre van onze bodem. En hier? Zouden we er hier ook nog eens iets van zien? Wij blijven hopen. Mr. W. B. Meyboom, directeur van het I.K.O.R., geeft in Gemeenschap der Ker ken informaties, over het werk van deze thans ruim tien jaar bestaande organi satie. Wij ontlenen er het volgende aan: Het I.K.O.R. heeft geprobeerd de pro grammavormen te vinden, die binnen de mogelijkheden en grenzen van de radio liggen. Het meest voor de hand lagen de verschillende vormen van samenkomsten der gemeente: kerk":ensten, zangdiensten, vroegdiensten, jeugddiensten, pauze diensten en ook kinderdiensten (met de bijzonderheid van de luisterclubs, telkens andere, altijd gemeenschappelijk luiste rend) en verder: toespraken, pastoraal en apostolair en ook r-techetisch; daarnaast was de gebruikelijke radiovorm van de reportage gegeven om (met gesproken woord en muziek) de luisteraar op de hoogte te brengen van wat er in de ker ken gebeurt. Maar de meest typische radiovorm, het samengestelde programma, kostte de meeste zorg, doordenking, fantasie en voorbereiding. Deze programma's spreken vaak het beste aan; vandaar, dat het I.K.O.R. zich ook hierop heeft toegelegd, getuige de uitgezonden klankvertellingen, gesprekken, klankbeelden, spelletjes, „features". Het gaat er de kerken daarbij dus om, ook de van huisuit niet zo belangstellende luisteraar aan te spreken door uitzendin gen, waarvan de vorm met dit medium is gegeven, en zo zijn belangstelling te wekken voor wat de kerk te zeggen heeft, voor wat de Boodschap ook voor hem betekent. Dat zou dus ook buiten de zon dag moeten kunnen en wel op geregelde tijden, om zo door het gehele programma heen telkens te herinneren aan Gods tegenwoordigheid in ons leven. De Oleander in bloei Wie in hei zuiden van Frankrijk heeft gereisd zal nog steeds de rijk bloeiende oleanders voor ogen heb ben; bijzonder mooie heesters die hier echter ook al kamerplant gekweekt worden, doch die voor alles volle zon nodig hebben. Er zijn soorten met enkele en gevulde rode en rose bloe men en ook in de witte kleuren ko men ze voor. Ze hebben alle eigen schappen echter van echte moeras- planten; ze plegen ook in de Nijl- delta te groeien en u zult ze veel water moeten geven. De plant kan met veel succes voort gekweekt wor den door middel van stekken; jonge scheuten ter lengte van ongeveer vijf tien centimeter kunnen uitstekend voor dit doel gebruikt worden. In een flesje water zullen ze vrij spoedig wortels vormen en daarna oppotten in zeer voedzame bloemistengrond. De grond nog eens extra mengen met wat oude koemest. De plant heeft ook wel eens last van luis en dadrom is veel sproeien met lauw water wel gewenst, en dat is ook de enige ma nier om de bloemknoppen te doen ontluiken. De plant kan in de zomer maanden ook heel goed met pot en al op een beschutte plaats in de tuin worden ingegraven, doch tegen begin oktober moet ze weer naar binnen. Een aantrekkelijke kamerplant waar voor u echter wel een beetje ruimte ter beschikking moet hebben.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 5