Moeder moet begrip kunnen
opbrengen voor haar kinderen
Bert en Mar janneke konden de
spanning niet meer verwerken
MAAR ZIJ MOET GEEN
HUISSLOOF WORDEN
kaas
Schoolkinderen spelen
in natuurreservaat
„Hoge Veluwe Spel":
leuk en leerzaam
INTRIGES
Bond tegen het vloeken
zeer tevreden over 1957
KLAS
Arabische jeugd
gaat Russisch leren
Aansluiting Prot.
Chr. onderwijzers
bij het CNV
rondom de Pauwentroon
Kinderen in de bijhei ons als voorbeeld
Vrijdag 30 mei 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 5
Onlangs; was ik in gesprek met een moeder van een groot gezin,
die mij haar beklag deed over haar kinderen. Niet dat ze aanmerking
had op hun gedrag of bezorgd was over hun gezondheid of zo, maar
zoals ze het zelf typisch uitdrukte: „Ik voel me soms net als een kip,
die op eendeneieren gezeten heeft en nu haar kroost het water ziet
intippelen, terwijl je zelf wat onbeholpen aan de kant moet blijven
Staan." Ze bedoelde er dit mee: ik kan de ontwikkeling van mijn
kinderen niet bijhouden. Wanneer ze zo vijftien tot achttien jaar gaan
worden komen ze in een wereld terecht, die ik niet ken. Ik heb maar
heel gewoon lager onderwijs gehad. Mijn kinderen hebben allen uit
gebreid en middelbaar onderwijs. Dat brengt hen in een positie, dat
"k me in hun wereld mij niet meer kan indenken. Ze praten met hun
aneraads over zaken, waarvan ik niets begrijp en zo zie ik ze
geestelijk van me afzwerven. Ze zijn lief en aardig, ik heb er niks
geen last mee, de verhoudingen zijn best, maar toch voel ik, dat ze
me boven het hoofd zijn gegroeid en bij zichzelf denken: daar praten
we met moeder maar niet over, want die begrijpt er toch niks van.
Xk kan mjj zo'n redenering heel
goed indenken. Wanneer het grut nog
klein is, hangt het aan moeders rok
ken. Moeder is het één en het al voor
de kleintjes. Moeder is de grote vraag
baak, moeder weet alles en moeder
kan alles.
Dat verandert nu allemaal, zodat
moeder een gevoel krijgt, dat ze er
naast komt te staan. In vroeger tijd,
toen het nog vrijwel uitzondering was,
dat de meisjes naar de ulo gingen
of het middelbaar onderwijs bezoch
ten, kregen de meisjes, wanneer ze
van school kwamen een betrekking
of bleven thuis. In elk geval bleef
hun horizon ongeveer evenwijdig met
die van moeder en zo bleef er een
band, die er nu niet meer is. In ver
standelijke ontwikkeling groeien de
kinderen de ouders boven het hoofd.
En dat kan soms een pijnlijk gevoel
geven, ook al blijven verder de
onderlinge verhoudingen uitstekend
en behouden de kinderen hun eer
bied en respect voor hun ouders. De
leeftijd van de jeugd brengt niet mee,
dat de kinderen voor deze kant be
grip hebben.
Meestal zijn ze zo zeer van zich
zelf, hun wereldje en hun toekomst
vervuld, dat ze er niet in het minst
enige notie van hebben, wat er in
hun moeder kan omgaan. Pas veel
later, wanneer die kinderen zelf 'n
gezin gesticht hebben en hun kin
deren beginnen op te groeien, zal
er een besef ontwaken van het ver
leden en ze een beetje anders ko
men staan tegenover de moeilijk
heden waarmede him onders en
speciaal hun moeder wel te kam
pen heeft gehad. Dat is zo de gang
van het leven.
Ieder, die wat ouder wordt, krijgt
deze ervaring wel: eerst nu begin ik
mijn oude vader en moeder pas goed
te begrijpen en dus te waarderen.
Wat zijn ze toch een rijk bezit in
mijn leven geweest, een bezit, waar
van ik toen geen notie had!
lijk niet mee, dat ze haar huishouden
moet verwaarlozen. Maar er is toch
ook nog een middenweg. Ze moet
trachten haar wereldje groter te hou
den dan alleen de vier muren van
het huis. Ze moet de krant lezen, en
dat niet alleen voor de advertenties
en de burgerlijke stand en het plaat
selijke nieuws, maar ook om te weten
wat er in de wereld omgaat. Ze moet
ook zo nu en dan een boek lezen, een
goed boek liefst, waar ze iets wijzer
van wordt en waarover ze met haar
opgroeiende kinderen kan praten. Ze
moet zich niet onttrekken aan het
verenigingsleven. Dat is ook van be
tekenis. Wanneer ze actief is in het
christelijk verenigingsleven (op bijna
iedere plaats bestaat tegenwoordig
wel een vrouwenvereniging) zal ook
dit haar horizon verwijden. En zo kan
ze trachten door brede belangstelling
te tonen, op die manier ook de gees
telijke band met haar opgroeiend
kroost te versterken. Een onmogelijke
taak, zegt ge? Ik geloof het niet.
Ik kan op voorbeelden in mijn om
geving wijzen, die laten zien, dat hier
wel degelijk mogelijkheden liggen
met verrassende resultaten. Ik geloof
ook niet, dat het in de bedoeling ligt
Begrip nodig
Intussen zal een moeder, wanneer
ze verstandig is, dat begrip vóórhaar
kind wel kunnen opbrengen. Zij heeft
ervaring en begrijpt de situatie. Dat
doet veel door de vingers zien. Maar
ik geloof dat deze kwestie toch ook
nog een andere kant heeft. Ik bedoel
dit: een moeder kan er zelf ook nog
wel iets aan doen, dat ze haar op
groeiende kinderen niet verliest. Ze
moet er voor waken dat ze geen huis
sloofje wordt. Ik bedoel daar natuur -
van onze Hemelse Vader, dat we
huissloofjes zijn zonder meer. Ook
de vrouw is ambtsdraagster. Dat be
seffen we vaak te weinig en daarvan
worden we zelf èn onze kinderen dan
de dupe. Er zijn gelukkig middelen
genoeg om dit gevaar te omzeilen.
Wanneer er bij ons maar de goede
wil is. En onze kinderen zullen, wan
neer we hen bij het opgroeien bin
nen ons geestelijk bereik houden,
slechts de rijke vruchten ervan
plukken.
Ma ja
Ingezonden mededeling (Adv.)
Een dagelijkse puzzle:
wat eten we vandaag
Natuurlijk!
Een kaasgerecht!
(Een originele
en zo lekkere oplossing
van Uw probleem
STOOFSCHOTEL MET KAAS
2 kg aardappelen, i bloemkool.
Va kg tomaten, Vi eetlepel
maïzena, 80 gr roomboter,
250 gr belegen kaas, zout, peper.
De aardappelen en de bloem
kool in stukjes snijden en met
een bodempje water gaar ko
ken, Het vocht binden met de
aangemengde maïzena. De In
stukjes gesneden tomaten en
de in blokjes gesneden kaas
erbij doen. De stoofschotel op
smaak afmaken met zout en
peper. Het geheel nog eens
goed doorwarmen (maar niet
doorkoken, daar anders de kaas
gaat uitsmelten) en onmiddel-
ijk opdienen.
Doe nóg meer met kaas
?ÜBlfC<VTl£ VAN H£T NED ZUIVELBUREAU HIJSWU»
(Van één onzer verslaaggeefsters)
Een groep warenhuismeisjes uit Amsterdam bezocht een tijdje ge
leden het nationale park „De Hoge Veluwe". Eén van de jonge dames
trok een hoogst verbaasd gezicht, toen ze onder de bomen dennen
appels zag liggen. Die „eikels" verkochten zij in het warenhuis tegen
Kerstmis ook, verguld en met een laagje kunstsneeuw er over. Maar
die werden in een fabriek gemaakt en kostten geld en hier lagen er
massa's zomaar voor het oprapen
Op alle scholen in de Verenigde Aia-
biscne Republiek (Egypte en Syrië)
zal Russisch worden onderwezen en
op de Russische scholen gaat man Ara
bisch leren. Dit heeft de minister van
onderwijs van de V.A.R., Ksmal el din
Hoessein, gisteren in Cairo meege
deeld. Hij is daar juist teruggekeerd
van een bezoek van een maand aan de
Sow jet-Unie, waar hij culturele be
sprekingen heeft gevoerd.
Kinderen, en vooral die uit de grote
steden, blijken vaa'c bedroevend weinig
van de natuur te weten. Als ze in de
vakantie eens met hun ouders naar de
bossen trekken, vervelen ze zich. Een
volgende keer nemen ze een gramofoon
en een voetbal mee voor de afwisseling:
een boom is maar een boom en in een
bos staan er zovéél!
Het is de jongens en meisjes niet kwa
lijk te nemen, dat zij zich niet thuis
voelen in de vrije natuur. Velen krijgen
nooit de kans haar goed te leren kennen
en van haar ta gaan houden. Zeven pro
cent van ons land is nog maar bebost,
terwijl 71 van Finland, 22 van Zwit
serland en 18 van België door bossen
wordt bedekt.
In het bijna 6000 hectare grote natio
nale park „De Hoge Veluwe" is gelukkig
een prachtig stuk Nederlands natuur
schoon bewaard. De loof- en naaldbossen,
de uitgestrekte heide- en zandvlakten, de
heuvels, de herten, de wilde zwijnen,
het beroemde slot Sint Hubertus en het
Kröller-Müller-Museum, trekken talloze
natuurliefhebbers: in 1957 werd het park
door niet minder dan 400.000 binnen- en
buitenlanders bezocht.
Hoge Veluwe Spel
In het mooiste en meest ongerepte ge
deelte van de Veluwe kunnen leerlingen
uit de hoogste klassen van de lagere
scholen en daarboven, sinds kort op een
originele manier beter kennis maken met
de natuur, dank zij he: Hoge Veluwe
Spel. De deelnemers worden verdeeld in
kleine groepjes. Ze krijgen een boekje
mee, waarin een route staat aangegeven.
In dit boekje komen ruim twintig vragen
voor, die betrekking hebben op de bo
men, de planten en de struiken die zij
tijdens hun tocht tegenkomen. De groep
die de meeste g.ede antwoorden invult,
wint het spel.
Het vragenboekje is samengesteld door
de Stichting Sport en Spel in het Jeugd
werk en het is uitgegeven in samenwer
king met de Stichting Werkcomité Na
tuurbehoud en Recreatie, de Bond van
Natuurbeschermers en het Nationale
Park „De Hoge Veluwe".
De bedoeling van het spel is, dat de
jongens en meisjes al spelende oog
krijgen voor de natuur, dat zij gaan
letten op de grote verscheidenheid die
er is en dat zij alles wat groeit en
bloeit meer leren waarderen. De vra
gen zijn bepaald niet g akkelijk, maar
juist daardoor stimuleren zij de fan
tasie, het observatievermogen en de
nieuwsgierigheid naar de geheimen
der natuur. Natuurlijk is het nodig, dat
de onderwijzers op school enkele lessen
besteden aan de voorbereidingen voor
de wedstrijd.
Het spel is een experiment. Als het
slaagt, wil de Stichting Sport en Spel ook
soortgelijke wedstrijden samenstellen voor
andere, rijk met natuur hoon bedeelde
streken van ons land. Alle onderwijzers
en ouders die er iets voor voelen hun
kinderen op een bijzondere wijze in con
tact te brengen met de prachtige natuur
op de Hoge Veluwe, kunnen inlichtingen
vragen bij de Stichting Spel en Sport,
Centrale Markthallen H 82, Jan van Ga
lenstraat 14, Amsterdam-W.
BESLISSING OP KOMST
(Van één onzer reodacteuren)
De Prot. Chr. Onderwijzersvereni
ging zal in de volgende jaarvergade
ring beslissen of zij zich bij het Chr.
Nat. Vakverbond zal aansluiten. Zoals
de zaak nu ligt zal het hoofdbestuur
deze vergadering een voorstel tot aan
sluiting voorleggen. Deze kwestie zal
echter in de komende winter intensief
in de afdelingen besproken worden
en het resultaat van deze discussies
zal mede het beleid van het bestuur
bepalen.
Dit deelde de voorzitter, de heer
D. H. Dutmer, mee op de woensdag
te Utrecht gehouden huishoudelijke
vergadering van de P.C.O.V.
Bij de bespreking van jaarverslag
en bestuursbeleid deden verscheidene
afdelingen een aanval op de zgn.
ANOF-spelling, die alleen in de vak
bladen en de uitgaande corresponden
tie van de in de Alg. Onderwijzers
Federatie samenwerkende bonden
wordt gebruikt. Een motie van de
afd. Rotterdam, waarin het hoofd
bestuur dringend wordt verzocht om
van deze spelling af te stappen, werd
met grote meerderheid van stemmen
aanvaard. Secretaris D. P. Bothof ver
klaarde, dat het bestuur ook wel van
de „onderwijzersspelling" af Wil, doch
dat men hierover binnen de federatie
overeenstemming moet verkrijgen.
Het juiste moment voor de afschaf
fing is gekomen, als de regering
eindelijk de lang beloofde lijst met
de spelling van bastaardwoorden pu
bliceert.
In- antwoord op vragen van een af
deling verklaarde het bestuur zich
bereid tot een samenspreking met het
bestuur van de „afgescheiden" Ver
eniging van Chr. Onderwijzers. Men
wil met deze broeders gaarne tot over
eenstemming komen, doch niet tot
elke prijs. De vergadering aanvaardde
een aantal bestuursvoorstellen tot wij.
ziging van het werkprogram, die ge
baseerd zijn op het rapport Interne
Schoolverhoudingen. Hierbij was ook
een nieuw artikel 6. waarin wordt uit
gesproken dat naar een verdwijning
van het absoluut ambulantisme van
schoolhoofden gestreefd zal worden.
In grote scholen behoeft aan het hoofd
niet het onderwijs in een bepaalde
klasse té worden opgedragen, maar
hij zal dan toch een door het bestuur
vast te stellen aantal lesuren moeten
geven.
Een op genoemd rapport gebaseerde
concept-instructie voor onderwijzers
werd eveneens geaccepteerd. Over de
invoering van deze instructie zal thans
overleg met de besturenorganisaties
worden geopend.
WAARDE
Geslaagd. Te 's-Gravenhage slaagde
voor het vakdiploma Beroepsvervoer de
heer J. B. P. van Houte Szn. te Waarde.
GRIJPSKERKE
Kim,-rijden. Eerste prijzen: 1 P. Poppe,
2 P. Geertse, 3 A. Poppe, 4 H. Beynierse,
5 C. Dingemanse, 6 A. Dingemanse, 7 F.
Vos, 8 C. J. Bierens, 9 M. Louwerse, 10
J. Francke, II A. Cevaal, 12 P. Maljaars,
13 C. Bogaard.
Bekers: 1 P. Geertse, 2 P. Poppe, 3 C.
Dingemanse, 4 M. Louwerse, 5 A. Dinge
manse.
Medalje: P. Geertse, F. Vos.
Volgringen: P. Poppe.
Jongste rijder: J. Francke.
Pollepel: A. Cevaal.
Ingezonden mededeling (Adv.)
Nu al het rumoer rondom het tragische einde van het huwelijk van
Keizerin Soraya Wat is verstomd en men U van alle kanten de méést
fantastische onthullingen heeft gedaan over de redenen die tot dit
teleurstellende drama hebben geleid; nü wordt het tijd, dat óók U de
ware toedracht leert kennen van deze vorstelijke tragedie. U weet èlles
van het kind dat Soraya zo lang verwachtte en dat nooit kwam!
Maar... wat weet U van het meedogenloze en listige spel van jalouzie
en haat, dat de ware achtergrond vormt van al het gebeurde?
Want... ondoorgrondelijk en onbegrijpelijk als het Oosten zélf loopt
de weg van het huwelijk van Soraya en haar Sjah; een weg die
voorbestemd leek om over rozen te gaan en die dood liep op de
duistere intriges in de sloppen en Bazar van Teheran.
Wanneer U de volgende week in MARGRIET de eerst®
bladzijden leest van MARGRIET*» speciale medewerker,
die om achter de waarheid te komen - voor U naar
Keulen en Teheran reisde, dan zal veel U duidelijk
worden van wat er zich
rondom de Pauwentroon
heeft afgespeeld en nog
afspeelt!
Leest U MARGRIET nog
niet regelmatig, schrijf dan
nog vandaag een briefkaart
aan MARGRIET, Huide-
koperstraat 20, Amsterdam
enU HOEFT GEEN
We weten allemaal wel, dat in de Bijbel de kin
deren ons als voorbeeld worden voorgehouden. En
het wordt natuurlijk door ons beaamd, maar ik
vrees, dat het niet al te vaak realiteit voor ons is.
Daarvoor is wel eens een extra lesje nodig. Van
morgen zo'n les ontvangen van een van mijn hum
mels, die daarvan totaal geen weet heeft.
Bij de aanvang van het leerjaar, in april, begin
nen we in klas één de Bijbelse geschiedenis te ver
tellen bij Genesis. Ik ga met het oude Testament
verder, zonder onderbreking, tot verteld is, wat
voor die kleintjes uit het Oude Testament enigszins
te vatten is. In de hogere leerjaren wordt tegen de
verschillende Bijbelse feestdagen verteld over de
heilsfeiten, die dan herdacht worden. Nu komt het
bij mij wel steeds zo uit, dat ik in december zo on
geveer aan het Nieuwe Testament toe ben.
Nu in deze dagen zijn we
alweer een heel eindje ge
vorderd met de Bijbelse ge
schiedenis en vanmorgen
was de val van Jericho het
onderwerp van de vertel
ling.
VERTROUWEN
in de kinderschoenen stond
waren deze daden als een
soort aanschouwelijk onder
zien we wel in de talloze ge
Wij volwassenen weten vallen, dat het mis was met
wel heel goed de aanvang het vertrouwen op Hem, die
van het Bijbels verhaal van- almachtig is. Israël is door
af de schepping. Zo goed is God alweer op wonderlijke
het ons meestal al bekend, wijs door de Jordaan gehol-
dat we ons de tijd niet gun- pen. En nu zijn ze wel in het
nen ons ergens in te verdie- land, waarna ze zo verlang-
pen. Als we van de Schep- den en dat God vast en ze
ping lezen, zijn onze gedach- ker aan ze beloofd heeft,
ten ons al vooruit en we maar ze hebben er niet veel
denken aan de val. Zo ook aan, als die andere mensen
O vast niet, daarvan zijn verhaal te vervolgen, zegt
T we overtuigd. Nou danMarjanneke, die altijd een
Israël moest enkel maar lo- mondjegauw is, verontwaar-
pen. Een dag, twee dagen, digd: „Dat mag tie met
tot zes dagen toe. De men- zegge, hé juffrouw, want de
- sen in de stad, die de grote Here ken alles! En strak-
P j„ ii deuren van die muur stijf- kies vliege ze allemaal over
dicht hielden, waren eerst die hoge mure, want toen
wel bang geweest, maar het de Here ze allemaal
voor die wandelingen om de deur 't waeter gehollepe".
stad en geen soldaat die Bert kijkt vragend naar
probeerde een gat in de mij om bevestiging. Ik zeg:
nog heel even luisteren, dan
hoor je het wel,
UIT MIJN
De zevende dag, zeven
rondgangen en tot slot een
muur te maken, daarvoor juichend Israël en de mu-
ging de bangheid weg. Ze ren, die vreselijk dikke mu-
(Van één onzer verslaggeefsters)
De Bond tegen het vloeken door
het schenden van Gods Heilige Naam
heeft een goed jaar achter de rug. De
viering van het veertigjarig jubileum
heeft de belangstelling voor het werk
aanzienlijk vergroot en daarvan heeft
ook de penningmeester de gunstige
resultaten ondervonden. Het totaal der
ontvangsten bedroeg in 1957 ruim
20.000 gulden, d.w.z. 3000 gulden meer
dan in het jaar daarvoor. Het nadelig
saldo was slechts 18 gulden tegen
2900 en 2400 gulden in 1955 en 1956:
De kerken verdubbelden hun bij
dragen aan de Bond in het jubileum
jaar, terwijl collecten en giften een
bedrag opleverden, dat meer dan
tweemaal zo groot was als in 1956.
De uitgaven stegen in 1957 echter ook:
voor propaganda werd ruim 21.000
gulden uitgegeven, "tegen 20.000 in
1958.
De NCRV wijdde een vijf-minuten-
uitzending aan het werk van de Bond,
verzoeken om uitzendingen in deze
geest door de AVRO, de KRÖ en de
VARA werden echter afgewezen.
De secretaris verklaarde, dat over
de actie „Vloeken in boeken" weinig
kan worden gezegd. De verschillende
protestbrieven die de Bond schreef
aan uitgevers en schrijvers, werden
niet beantwoord.
Het Bondswerk wordt op het ogen
blik door 621 gemeenten gesubsi
dieerd, terwijl er nog 374 zijn die
geen geldelijke steun verlenen.
met de geschiedenis van Is- die zoveel kwaad hadden ge- zaten nog best binnen die ren, vallen zo maar om.
raël in Egypte, en de uit- daan, dat de Here ze niet dikke muren. Ja, ja, maar De Here heeft alles voor
tocht uit het land van ver- langer wilde laten leven, zo werd het volk Israël Israël gedaan,
drukking. De tocht door de daar toch nog maar de baas nooit de baas in (lat land, Marjanneke keert zich 'n
woestijn levert boeiende ge- bleven. En ze bléven de het werd nooit hun eigen halve slag om in haar bank-
schiedenis op en dan de blij- baas, want ze zaten in de land. Dat is toeh duidelijk, je en zegt dan terechtwij-
de aankomst bij het Beloofde stad met zulke dikke mu- SPANNING zen<* te6en Bert, die schuin
Land.. Blijde aankomstren, ja zo dik, dat er een achter haar in de jongens-
nu ja, het is daar ook niet huis op gebouwd is. En als je hiimmels. luisteren, rjj zjt. ^Noo, zie je wel, dat
alles even zonnig, wat daar wat wilt beginnen, dan moet maar wj Bert is de span- de Here alles ken?" „De
in het verschiet is. je hard aanpakken met gro- JilnS zichtbaar op zijn dik- Here dee zo" en ze maakt
te bijlen of zo iets. ke tost- ,Het, joch wandelt met haar voet buiten de
Voor ons is de spanning Te,° om de stad. „We wan- bank een schopbeweging,
er af, want al vanaf onze wandelen delen al vijf dagen en_en toe gonge du mure
kinderjaren hoorden we van Nee, zegt de Here, niets verder niets. Dat wordt Bert valle".
het verloop. Doordat alles daarvan, zo maar gewoon- te machtig en hij zegt mis-
zo bekend is ondergaan we tjes om de stad heen lopen, troostig: „Ze komme niet Toen dacht ik: als wij
haast niet meer de indruk, Het is raar en ik vraag, binne". Deze onderbreking groteft nu eens niet de
van de reeks ontzaglijke da- als wij nu eens met flinke van mijn vertelling neem voortgang van de geschiede-
den Gods, welke Hij achter- stappen om de school zou- ik niet kwalijk, want ik zie nis hadden geweten, zouden
een verricht heeft ten bate den gaan lopen of dan onze dat het kind meeleeft. Nog we dan ook zo vol vertrou-
van Zijn volk. muren kapot zouden gaan? voor ik tijd heb, om het wen zijn geweest?
Ingezonden mededeling (Adv.)
Stijf en stram?
Nn hier dan daar
Neem Kruscben -
en Uw pijnen verdwijnen.
In vele gevallen van rheumatische
pijnen krijgt ons klimaat dé schuld.
Maar veeleer is de oorzaak: onzuiver
bloed. Begin een bloedzuiverende kuur
met Kruschen en ge zult al na korte
tijd de weldadige gevolgen, daarvan
ondervinden. Naarmate Kruschen de
wat traag geworden bloedzuiverende
organen weer op gang brengt, krijgen
de pijnverwekkende onzuiverheden
geen kans meer zich vast te zetten,
maar worden ze afgevoerd langs na
tuurlijke weg....
0 De finale om de Europese beker
tussen Real Madrid en FC Milan is na
verlenging door Real Madrid met 32
geonnen,