Luchtruim dra verduisterd door duizenden kleine stipies? P Loonsanering moet ook het westen slagen in Oók al aan Met een helicopter naar het FRANSEN WILLEN REGIMENT LUCHTBROMMERS OPRICHTEN Beroep - directeur Gasthuis Goes in behandeling Centraal-bestuur-nieuwestijl moet worden ingevoerd Honderd woningen verrijzen te Rilland-Bath Geheimprojekt voor bouw van revolutionnaire vliegboot Donderdag 22 mei 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Zuidslaven willen niet wijken voor Moskou's ultimatum Nieuwe loonpolitiek in Tsj. Slowakije wekt ontevredenheid Algemene vergadering Ver. van Ned. Gemeenten Chr. aannemers bijeen uzzei mee Aparte centrale van bouwersbonden principieel afgewezen Duizend passagiers Pagina '5 (Van onze Parijse correspondent) HET KAN tot 1965 duren. Maar niet langer. Het luchtruim zal dan verduisterd worden door duizenden en duizenden kleine stipjes, die zich zacht brommend op wisselende hoogte verplaatsen. In feite is de luchtfiets al uitgevonden. Rusland, Amerika, Engeland en ook Frankrijk bezitten al prototypen van éénpersoonshefschroefvliegtui- gen, die niet meer wegen dan een motorfiets van 125 c.c. en.... gemaakt in serie voor een zacht prijsje van hooguit 1500 gulden zullen kunnen worden geleverd. HET BETREFT hier geen vertraagde 1 aprilmop. Iedereen zal binnen korte tijd gaan vliegen. Per hefschroefbrommer zal men naar het zwembad gaan of op visite. In de Sahara onderneemt men dagelijks proefvluchten met de „luchtbrommers". Men bezit prototypen die nauwelijks honderd kilo wegen en een kruissnelheid halen van tachtig kilometer per uur. Van de meeste typen is de actie-radius nog zeer beperkt: een goede honderd kilometer, maar desondanks kunnen de luchtbrommers van groot nut zijn. DE FRANSEN denken ér al over om kunnen ze gemakkelijker de zich op een regiment luchtbrommers op te richten. Op deze wijze wil men een eerste poging doen om valschermtroe pen te moderniseren. Tot nu toe vor men deze een keurig mikpunt voor de vijandelijke troepen op de grond. Van af het ogenblik dat deze parachutisten uit het vliegtuig zijn gesprongen tot het ogenblik waarop ze landen, zijn ze volkomen passief. De oorlog in Algerië heeft geleerd, dat deze passieve lan ding vele doden kan kosten en veel van het verrassende element weg neemt. De vijand weet n.l. precies, waar de valschermtroepen terecht zul len komen. Dit alles zou veranderen, indien de springers uitgerust werden met kleine hefschroeven. Onmiddellijk na het ver laten van het vliegtuig in dat ge val dus zonder valscherm worden de hefschroeven in beweging gebracht. De nerveuze schok van de val in de ruimte bestaat niet meer. De lucht landingstroepen kunnen zich in het luchtruim al dalende ook in horizon tale lijn voortbewegen met een snel heid van honderd kilometer per uur, waardoor ze minder gevaar lopen in de lucht te worden gedood. Bovendien Volgens gewoonlijk welingelichte Zuid- slavische kringen hebben de Zuidslavi- sche leiders een antwoord opgesteld op de brief van het centrale comité der Rus sische communistische partij van 10 mei jL, waarin Zuid-Slavië met economische sancties werd bedreigd. De Zuidslaven zouden in hun antwoord te kennen geven niet voor dit ultimatum te willen wijken. Zij zouden het Kremlin erop wijzen, dat elke druk op Zuid- Slavië als gevolg van ideologische ge schillen ernstig invloed zou kunnen heb ben op de buitenlandse politiek van de Sowjet-Unie. Het is nog niet bekend wanneer het antwoord aan Moskou ge stuurd zal worden. De wijziging in het stelsel van ar- beidsnormen en premie, die voor een groot deel van de arbeiders neerkomt op een loonsverlaging ijt sommige gevallen van 15 a 20 procent heeft in Tsjecho-Slowakije grote ontevre denheid gewekt. De overheid heeft meegedeeld, dat zij de tering naar de nering moet zetten. Als het arbeids rendement omhoog gaat, zegt men, kunnen ook de lonen beter worden. IN DE MIJN Sophia-Jacoba te Hiickelhoven bij Aken zijn maandag nacht drie mijnwerkers op 600 meter diepte door het neerstorten van een materiaallift om het leven gekomen. de grond bevindende vijand omsinge len, door in tegenovergestelde richtin gen weg te vliegen. Een ander belang rijk punt is, dat de via hefschroeven neergelaten militairen zwaardere wa pens mee kunnen nemen. VLIEGENDE STOEL DE FRANSEN, die in zeven centra proeven nemen met de hefschroeven voor luchtlandingstroepen, hebben o.m. een apparaat ontworpen dat nauwe lijks zestig kilo weegt en dat in feite een „vliegende stoel" is. De luchtreizi ger zit op een soort bankje, waarboven de hefschroef is gemonteerd, die een diameter heeft van nog geen drie me ter. Benzinetank en motor bevinden zich naast en onder het bankje. De sol daat in kwestie kan zijn uitrusting op zijn rug meevoeren en hij houdt bo vendien beide handen en benen vrij. Hij kan de luchtstoel bedienen met zijn voeten, hetgeen wil zeggen, dat hij al dalende zijn wapens al kan gebruiken. Het effect van een regiment hef- schroefsoldaten, dat vanuit de lucht de vijand bekogelt, moet vreselijk zijn. De vliegende stoel kan worden uit gerust met zend- en ontvangtoestellen. De reeds genomen proeven zijn uit stekend geslaagd. Nog enkele moeilijk heden moeten worden overwonnen: de bestuurbaarheid van de vliegende stoel is nog te zeer afhankelijk van snelheid en wind. Ook de snelheid wordt be- invloed door luchtstromingen en wind. De deskundigen zijn er echter van overtuigd, deze zaken in betrekkelijk korte tijd te kunnen regelen. De vlie gende stoel voor militaire doeleinden is nog niet in gebruik genomen. Wel bedient men zich in enk»le streken van de Sahara reeds van éénpersóons- hefscbroeveri, die volgens dezelfde be- ginsélen zijn ontworpen. Ook de Russen stellen veel belang in de Iuehtbrommer en in N.A.V.O.- kringen te Parijs vreest men, dat ze in dit opzicht een kleine voorsprong heb ben. Ze zouden n.l. de moeilijkheden rond de bestuurbaarheid en de con stante snelheid onder winderige om standigheden al hebben opgelost. Vol gens uit Amerika komende berichten zouden de Sowjets al enkele eenheden luchtlandingstroepen hebben uitgerust met brommers. Uit de beschikbare gegevens kan o.m. blijken, dat de Russische toestel len opvouwbaar zijn tot een handbaga ge van ongeveer één meter lang, dertig centimeter breed en veertig.centimeter hoog. Ze nemen derhalve in de vlieg tuigen weinig plaats in en kunnen na de landing opnieuw gemakkelijk wor den vervoerd. De aandrijving van de eigenlijke hef schroef moet geschieden door een licht motortje, dat met een superbrandstof wordt aangedreven en veertig pk kan ontwikkelen. De hefschroeven kunnen in de lucht topsnelheden ontwikkelen van 230 kilometer per uur. De soldaat bestuurt het toestel met zijn voeten en hij houdt armen en handen vrij voor het bedienen van zijn wapenen. Deze Russische militaire brommers zouden een actiradius bezitten van 300 kilo meter en uitgerust zijn met ontvang en zendtoestellen. HET EENPERSOONS hefschroef- vliegtuigje dat de Russen kortgeleden op het televisiescherm hebben getoond, wijkt sterk af van het militaire toestel en heeft de naam van „luchtfiets". De uitzending werd bijgewoond door de bekende Russische pionier Nicolas Ka- mov, de ontwerper van diverse hef- schroefvliegtuigen. Hij zei: „Daar waar geen wegen zijn, in de bergen en bos sen en boven de rivieren, kunnen niet alleen de mensen zich verplaatsen met zeer eenvoudige hefschroeven, maar binnenkort zullen via grotere hef schroeven ook de automobielen over deze hindernissen kunnen worden ge bracht. Onze industrie is reeds doende deze toestellen in serie te leveren". Op het kijkscherm verscheen ver volgens een soort reiskoffer van één meter lang, die tot verbazing van de kijkers in nauwelijks tien minuten een hefschroef vliegtuigje werd, rus tende op slanke glijders van rubber materiaal. Het bleek twee hefschroe ven te bezitten, één van drie meter en één van anderhalve meter, die onder elkaar waren gemonteerd. Ka- mov plaatste zich op de zitting, trok het kleine motortje aan en steeg er mee tot het plafond. In de studio maakte hij met zijn toestelletje de gekste capriolen om er de bestuur baarheid van aan te tonen. Dit toe stelletje bleek om zijn eigen spil in alle richtingen te kunnen draaien. Door de grote poort van de studio verliet Kamov al vliegende het ge bouw, achtervolgd d"'or de televisie camera's, en steeg de lucht in. In tien seconden bereikte hij een hoog te van 250 meter. Ondervraagd door de verslaggever bekende Kamov, reeds proeven te ne- men met een vierpersoons automobiel, vervaardigd van licht materiaal en voorzien van een opvouwbare hef schroef. Hij meende hooguit nog twee jaar nodig te hebben. Zijn bedoeling is, een bruikbare auto te leveren, die zich in geval van nood in de lucht kan verheffen om op die wijze bepaalde verkeershindernissen te nemen. Mis schien kan hiermee straks het ver keersprobleem in de Westeuropese landen worden opgelost. Men blijft rustig op de buitenwegen rijden, maar men vliegt op geringe hoogte over de steden heen. De Amerikanen zijn in dit opzicht minder optimistisch dan de Russen. HET OPMERKELIJKE IS, dat de technici in het algemeen vrezen, dat het grote hefschroefvliegtuig de Russen bezitten reeds de Mi. 6, die plaats biedt aan 70 reizigers en be manning weinig toekomst heeft. Voor lange afstanden is het te lang zaam en te duur. De Sabena, die met haar hefschroefvliegtuigen korte tra jecten onderhoudt (Brussel-Parijs, Maastricht-Brussel, enz) boekt op de ze lijnen indrukwekkende verliezen. Een beperkte toekomst heeft het gro tere hefschroefvliegtuig voor kortere afstanden, voor stadsgebruik, voor oor logsdoeleinden en voor vrachtvervoer. Daarentegen is men algemeen van oordeel, dat de goedkope éénmanshef- sehroef een grote toekomst heeft, ook voor toeristisch gebruik, omdat het mogelijk is deze „luchtfietsen" voor Na ruim een jaar komt er eindelijk weer werking in de zaak van de ont slagen directeur van het Gasthuis te Goes contra het gemeentebestuur. Zo als men weet, stelde in eerste instan tie het ambtenarengerecht de gemeen te Goes in het ongelijk. Het beschouw de het ontslag dus als onrechtmatig. B. en w. van Goes zijn hiertegen in beroep gegaan bij de centrale raad van beroep te Utrecht, die echter lang niets van zich horen lietl Thans is een hele reeks van getuigen opgeroepen om gehoord te worden in een zgn. onderzoekzittirtg, die binnen kort wordt gehouden en welke zitting van besloten aard is. weinig geld in serie te maken. In feite bestaan ze slechts uit twee glijders, vaak vervangen door een driepoot, waarop een eenvoudig bankje rust. Onder of naast dit bankje zitten mo tortje en tank. Boven het hoofd van de bestuurder draait de hefschroef. Op een vooruitstekend stuk kan men zijn benen laten rusten. Er is geen cabine. De bestuurder zit in de open lucht. Theoretisch moet het mogelijk zijn, deze eenvoudige apparaten te ..bou wen voor een prijsje van 1500 gul den. Indien men zover is, zal de luchtfiets voor vrijwel iedereen be schikbaar zijn. In een oogwenk ver laat men er zijn woonstad mee om ergens buiten van wat groen en fris se lucht te genieten. Opbouwbaar kan de luchtfiets in een keurige kof fer gemakkelijk op ieder bovenhuis worden opgeborgen en voor de deur startklaar worden gemaakt. Men kan de koffer zelfs met de trein mee op reis nemen. Een ware uitkomst kan de Iueht brommer ook zijn voor eilandbewo ners. De toekomst is aan de individuele hefschroef! Geen der bij de Amerikanen zijnde luchtfietsen voldoet echter nog geheel en al. De militaire autoriteiten heb ben nog geen massale bestellingen ge plaatst. Eerst willen ze de kat uit de boom kijken. De oordelen van de des kundigen lopen ook nog ver uiteen. Hoe lang zal het nog duren voor we elkaar op een hoogte van duizend me ter tegenkomen, met boven onze hoofden een draaiende schroef? De Vereniging van Nederlandse Gemeenten hield vandaag en mor gen te Groningen haar jaarvergadering onder voorzitterschap van mr. H. A. M. T. Kolfschoten, burgemeester van Den Haag, die met een rede de vergadering opende. Hij gaf daarin vooral aandacht aan een van de grote algemene problemen, die er voor de gemeenten bestaan, gemeentelijke autonomie. Het gaat bij deze autonomie in ruime zin niet alleen om de bevoegd heid van de gemeenten om in eigen verordeningen zichzelf de wet te kun nen stellen, doch vooral om de vrij heid voor de gemeenten om naar haar maximale capaciteit te kunnen mede werken aan de tegenwoordige veel zijdige overheidstaak. Dit begrip autonomie in ruime zin vloeit voort uit en sluit aan bij dat fundamentele denkbeeld, dat in alle stromingen van ons volk even sterk wordt gevoeld en doorleefd. Tot sprekers genoegen en gerust stelling heeft hij nog zeer onlangs kunnen lezen, dat volgens de mening van de regeling uit zekere verschui vingen in de richting van centralisa tie geenszins mag worden afgeleid, dat ons land op weg is om, evenals Frankrijk, een centraal geadmini streerde staat te worden. PRAKTIJK ANDERS Men zou kunnen denken, dat de gemeentelijke autonomie die zowel door de volksvertegenwoordigers als de regering van zo bijzonder groot belang wordt geacht, in de praktijk van het staatsleven zorgvuldig ont zien en zelfs gerespecteerd zal wor den. De goede wil is aan alle kan- Verwrongen vliegtuigresten temid den van de ruine van een dienst- gebouwtje, dat was alles wat er restte, nadat op het vliegveld van de stad Casablanca een DC-7C van de Sabena naar beneden was ge stort en in brand gevlogen. De ramp kostte aan 65 mensen het le ven. Deze telefoto laat zien hoe em ployee's van het vliegveld bezig zijn de wrakstukken te onder zoeken ten aanwezig. Maar toch is, dikwijls in schrille tegenstelling tot deze goe de bedoelingen, de praktijk helaas anders. Bij de behandeling van de jongste belastingsvoorstellen hebben wij mee gemaakt, hoe zonder noemenswaar dig verzet van de regering eed bedrag van 20 miljoen gulden aan het gemeentefonds is onthouden om over de weg van de minste weerstand een fiscaal-politieke solutie te dekken, die naliet acht te slaan op de in schrik barende geldnood verkerende ge meenten. Ik geloof wel, zei spreker, dat ik het algemene gemeentelijke gevoe len vertolk, wanneer ik verklaar, dat er in gemeentelijke kring voor het aanvaarden van een „gemeen telijke autonomie-nieuwe-stijl" waarbij de grotere verstrengeling van plaatselijke en algemene belan gen erkend wordt over het al gemeen begrip bestaat. Maar daax-mede is het probleem dat ons hier bezighoudt, niet opge lost. Wij zijn er immers alleen van overtuigd, dat concessies in verband met de veranderde omstandigheden niet enkel van gemeentelijke kant behoren te komen, doch dat als noodzakelijke tegenhanger van de „autonomie-nieuwe-stijl" moet wor den ingevoerd 'n „centraal-bestuur- nieuwe-stijl" en vooral ook een „toezicht-nieuwe-stijl". Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Rilland-Bath deelde de voorzitter, burgemeester J. C. W. Jobse, mede, dat van de minister van volkshuisvesting en bouwnijverheid een beschikking is inge komen, omtrent toewijzing van een pre mie voor de bouw van het tweede com plex van 100 woningen. Hij verwittigde de raad er eveneens van, dat met de bouw reeds een aanvang is gemaakt. De raad besloot een garantie te verle nen voor de particuliere bouw van een pand aan de Irenestraat. Een nieuwe salarisverordening voor het gemeenteper- soneel werd vastgesteld. Met algemene stemmen werd het college van b. en w. gemachtigd grond te verkopen in het uit breidingsplan. De oude begraafplaats aan de Butijn- straat krijgt een nieuwe bestemming: er zal een speelplaats voor de jeugd ver schijnen. De aanleg hoopt men in DACW- verband te kunnen uitvoeren. Voor de Rillandse kleuters zal een terreintje be schikbaar worden gesteld. Dit was een suggestie van de heer J. Walraven (PvdA), welke met algemene stemmen aanvaard werd. Wat betreft de aanleg van een perslei ding door de dijk, deelde de voorzitter mee, dat het plan hiervoor geheel gereed is en de aanbesteding zal plaats vinden, zodx-a goedkexxring van G.S. is verkregen. Benoeming. Tot commandant van de groep Kruiningen der Rijkspolitie is met ingang van 1 juni 1958 aangewezen op perwachtmeester M. 't Jong te Klundert. Horizontaal: 1 Stadsdeel, 3 reusachtig, 5 bedorven, 6 optocht, 9 verbrande rest, 11 optisch verschijn sel aan de hemel, 15 bijwoord, 16 top, 18 oppervlaktemaat, 19 verfplankje, 20 ongebonden. Vertikaal: 1 Vloeistof, 2 staan de rand, 3 naaldtekening, 4 insekt, 7 groet, 8 ik, 10 half, 12 eerder, 13 mu ziekinstrument, 14 schijnsel, 16 vogel, 17 vochtig. Oplossing vorige puzzle Horizontaal: 2 Fondant, 5 ha bijt, 8 kranig, 10 toneel, 12 poker, 13 vertrek. Vertikaal: 1 Scherts, 3 olijk, 4 arend, 6 xroep, 7 eggerig, 9 sneer, 11 loge. (Van één onzer redicteuren) „DE POSITIE van de woningbouw voor de markt en daarmee het vraagstuk van de woningbouw in het algemeen blijft zorgelijk. Ik hoop van harte, dat minister Witte de hem onlangs nogal luidruchtig aan geboden 10.000 „Burger-woningen" laten zal voor wat ze zijn: lucht kastelen ener rode demagogie". Zo sprak de heer J. Apon, voorzitter van de Ned. Chr. Aannemers- en Bouwvakpatroonsbond in zijn ope ningswoord op de woensdag in Haarlem begonnen jaarvergadering. In dit openingswoord passeerden tal van actuele problemen in de bouw wereld de revue. WAT DE WERKGELEGENHEID in de bouw betreft verklaarde de heer Apon, dat zijn bezorgdheid van vorig jaar goed deels is beschaamd. De terugslag op de hoogconjunctuur is tot dusver binnen de grenzen van een opzichzelf niet onge wenste correctie gebleven. Het aantal werkloze bouwarbeiders bedroeg in fe bruari bijna 30.000 doch is nu weer terug gelopen tot het peil van november 1957 n.l. ongeveer 10.000, De bouwsommen van nieuw opgedragen werken lagen in het laatste kwartaal van 1957 ongeveer 25 lager dan het jaar daarvoor. Spr. verklaarde verheugd te zijn, dat nu weldra door inwerkingtreding van de C.A.O. een eind zal komen aan de loon- chaos in het bouwbedrijf. Om des gewe tens wil moet deze sanering slagen, ook in het westen des lands waar deze zaak zo moeilijk ligt. De heer Apon deed daar om een dringend beroep op aller mede werking, ook op die van de bouwvakar beiders en hun bonden en op de regering. Deze laatste zal in de toekomst een gun- ningsbeleid moeten voeren, dat naleving van de C.A.O. mogelijk maakt. Overigens trok spr. uit de gang van za ken rond de C.A.O. de conclusie dat de centraal geleide loonpolitiek zichzelf ho peloos heeft overleefd. Meer dan een jaar lang zijn partijen nodeloos aan de praat gehouden. Hopelijk wordt van de thans door minister Suurhoff aangekondigde adempauze in het loonbeleid gebruik ge maakt om een geheel nieuw beleid op dit punt in het leven te roepen. Wat het aanbestedingswezen betreft zou de voorzitter graag zien, dat de rege ring thans zes maanden na het ver schijnen haar standpunt eens bekend maakte over het rapport van de staats commissie. Wijst ze het rappox-t af, dan kunnen de aannemersbonden trachten deze zaak zelf tot een oplossing te bren gen. Staat de regering achter het rapport, dan kan men gezamenlijk aan de slag om tot een sanering van het aanbestedings wezen te komen. Tenslotte sprak de heer Apon over de maatschappelijke organisatievormen. Ho pelijk komt dit jaar een meer permanente vorm van samenwerking met de chr. bouwarbeidersbond tot stand. Spr. hoopt dat de samenwerking tussen de aanne mersbonden zich in gunstige zin zal blij ven ontwikkelen, zo mogelijk binnen de Raad van Bestuur Bouwbedrijf. Bij sommigen leeft echter de wens om deze Raad om te vormen tot een „vol waardige en algemeen erkende centrale" van ondernemingsorganisaties in het bouwbedrijf met een eigen vertegenwoor diging in de Soc. Economische Raad. Deze gedachte werd door spr. afgewezen. Uit zo'n ontwikkeling zou voortvloeien dat de aannemersbonden zich zouden terugtrekken nit de centrale werkgevers organisaties en zich volledig zouden iso leren van hun geestverwante collega's in andere bedrijfstakken. Voor de N.C.A.B. wil dit zeggen dat men moedwillig zijn invloed op de principiële vormgeving van de maatschappij zou prijsgeven. „Mis schien is dit voor anderen bijzaak, voor mij is het hoofdzaak", aldus spr. Voor een vergroting van onze invloed is in de eerste plaats nodig de creatie van een zo sterk mogelijk orgaan van overleg en samenwerking tussen alle werkgevers- en werknemersorganisaties in het bouwbedrijf" (m.a.w. een bedrijf schap, red.). Over dit punt zal prof. mr. P. Borst donderdag in deze vergadering een referaat houden onder de titel „Oude waarden nieuwe vormfcn". Volgens de „Daily Mail" zon de Britse regering de studie bekostigen van een strikt geheim project voor de bonw van vliegboten tot 15.000 ton die duizend pas sagiers zouden kunnen vervoeren. De Engelse regex-ing heeft, zo zegt het blad, de eerste stap gedaan om de kloof tussen het vliegtuig en het passagiers schip te overbruggen. De Engelse rege ring zou een contract gesloten hebben met een vliegtuigbedrijf voor het voorbe reidende onderzoek inzake de bouw van de vliegboot, waarvan de uitvinder een geleex-de is, „wiens naam geheim gehou den wordt door het ministerie van be voorrading". De idee van de uitvinder stelt volgens de „Daily Mail" een „vliegende schotel" in het vooruitzicht, een toestel, dat zo zwaar kan zijn als een vrachtschip en toch zo snel kan vliegen als een modern passagiersvliegtuig zonder straalaandrij ving. Het onderzoek zou worden verricht door Saunders-Roe te Cowes op het ei land Wight. In het bericht van de „Daily Mail" wordt nog gezegd, dat naar men meent te weten de vliegboot uitgerust zal wor den met naar beneden gerichte straalpij- pen. Zij zou op geringe hoogte over zee vliegen en zich voortbewegen op een kussen van lucht onder hoge druk tussen de vlakke onderkant en het zeeoppervlak. Theoretisch zou het mogelijk zijn, dat het toestel over land vliegt, maar heuvels en hoge obstakels zouden een beletsel hier voor zijn. Ingezonden mededeling (Adv.) Rook met verstand, rook met smaak rook sigaren!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 5