Luchtruim dra verduisterd
door duizenden kleine stipies?
P
Loonsanering moet ook
het westen slagen
in
Oók al aan
Met een helicopter naar het
FRANSEN WILLEN REGIMENT
LUCHTBROMMERS OPRICHTEN
Beroep - directeur
Gasthuis Goes
in behandeling
Centraal-bestuur-nieuwestijl
moet worden ingevoerd
Honderd woningen
verrijzen te
Rilland-Bath
Geheimprojekt voor bouw van
revolutionnaire vliegboot
Donderdag 22 mei 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
Zuidslaven willen niet
wijken voor Moskou's
ultimatum
Nieuwe loonpolitiek
in Tsj. Slowakije
wekt ontevredenheid
Algemene vergadering Ver. van Ned. Gemeenten
Chr. aannemers bijeen
uzzei mee
Aparte centrale van bouwersbonden
principieel afgewezen
Duizend passagiers
Pagina '5
(Van onze Parijse correspondent)
HET KAN tot 1965 duren. Maar niet langer. Het luchtruim zal dan
verduisterd worden door duizenden en duizenden kleine stipjes, die
zich zacht brommend op wisselende hoogte verplaatsen. In feite is
de luchtfiets al uitgevonden. Rusland, Amerika, Engeland en ook
Frankrijk bezitten al prototypen van éénpersoonshefschroefvliegtui-
gen, die niet meer wegen dan een motorfiets van 125 c.c. en....
gemaakt in serie voor een zacht prijsje van hooguit 1500 gulden zullen
kunnen worden geleverd.
HET BETREFT hier geen vertraagde 1 aprilmop. Iedereen zal binnen korte
tijd gaan vliegen. Per hefschroefbrommer zal men naar het zwembad gaan of
op visite. In de Sahara onderneemt men dagelijks proefvluchten met de
„luchtbrommers". Men bezit prototypen die nauwelijks honderd kilo wegen
en een kruissnelheid halen van tachtig kilometer per uur. Van de meeste
typen is de actie-radius nog zeer beperkt: een goede honderd kilometer, maar
desondanks kunnen de luchtbrommers van groot nut zijn.
DE FRANSEN denken ér al over om kunnen ze gemakkelijker de zich op
een regiment luchtbrommers op te
richten. Op deze wijze wil men een
eerste poging doen om valschermtroe
pen te moderniseren. Tot nu toe vor
men deze een keurig mikpunt voor de
vijandelijke troepen op de grond. Van
af het ogenblik dat deze parachutisten
uit het vliegtuig zijn gesprongen tot
het ogenblik waarop ze landen, zijn ze
volkomen passief. De oorlog in Algerië
heeft geleerd, dat deze passieve lan
ding vele doden kan kosten en veel
van het verrassende element weg
neemt. De vijand weet n.l. precies,
waar de valschermtroepen terecht zul
len komen.
Dit alles zou veranderen, indien de
springers uitgerust werden met kleine
hefschroeven. Onmiddellijk na het ver
laten van het vliegtuig in dat ge
val dus zonder valscherm worden
de hefschroeven in beweging gebracht.
De nerveuze schok van de val in de
ruimte bestaat niet meer. De lucht
landingstroepen kunnen zich in het
luchtruim al dalende ook in horizon
tale lijn voortbewegen met een snel
heid van honderd kilometer per uur,
waardoor ze minder gevaar lopen in
de lucht te worden gedood. Bovendien
Volgens gewoonlijk welingelichte Zuid-
slavische kringen hebben de Zuidslavi-
sche leiders een antwoord opgesteld op
de brief van het centrale comité der Rus
sische communistische partij van 10 mei
jL, waarin Zuid-Slavië met economische
sancties werd bedreigd.
De Zuidslaven zouden in hun antwoord
te kennen geven niet voor dit ultimatum
te willen wijken. Zij zouden het Kremlin
erop wijzen, dat elke druk op Zuid-
Slavië als gevolg van ideologische ge
schillen ernstig invloed zou kunnen heb
ben op de buitenlandse politiek van de
Sowjet-Unie. Het is nog niet bekend
wanneer het antwoord aan Moskou ge
stuurd zal worden.
De wijziging in het stelsel van ar-
beidsnormen en premie, die voor een
groot deel van de arbeiders neerkomt
op een loonsverlaging ijt sommige
gevallen van 15 a 20 procent heeft
in Tsjecho-Slowakije grote ontevre
denheid gewekt. De overheid heeft
meegedeeld, dat zij de tering naar de
nering moet zetten. Als het arbeids
rendement omhoog gaat, zegt men,
kunnen ook de lonen beter worden.
IN DE MIJN Sophia-Jacoba te
Hiickelhoven bij Aken zijn maandag
nacht drie mijnwerkers op 600 meter
diepte door het neerstorten van een
materiaallift om het leven gekomen.
de grond bevindende vijand omsinge
len, door in tegenovergestelde richtin
gen weg te vliegen. Een ander belang
rijk punt is, dat de via hefschroeven
neergelaten militairen zwaardere wa
pens mee kunnen nemen.
VLIEGENDE STOEL
DE FRANSEN, die in zeven centra
proeven nemen met de hefschroeven
voor luchtlandingstroepen, hebben o.m.
een apparaat ontworpen dat nauwe
lijks zestig kilo weegt en dat in feite
een „vliegende stoel" is. De luchtreizi
ger zit op een soort bankje, waarboven
de hefschroef is gemonteerd, die een
diameter heeft van nog geen drie me
ter. Benzinetank en motor bevinden
zich naast en onder het bankje. De sol
daat in kwestie kan zijn uitrusting op
zijn rug meevoeren en hij houdt bo
vendien beide handen en benen vrij.
Hij kan de luchtstoel bedienen met zijn
voeten, hetgeen wil zeggen, dat hij al
dalende zijn wapens al kan gebruiken.
Het effect van een regiment hef-
schroefsoldaten, dat vanuit de lucht de
vijand bekogelt, moet vreselijk zijn.
De vliegende stoel kan worden uit
gerust met zend- en ontvangtoestellen.
De reeds genomen proeven zijn uit
stekend geslaagd. Nog enkele moeilijk
heden moeten worden overwonnen: de
bestuurbaarheid van de vliegende stoel
is nog te zeer afhankelijk van snelheid
en wind. Ook de snelheid wordt be-
invloed door luchtstromingen en wind.
De deskundigen zijn er echter van
overtuigd, deze zaken in betrekkelijk
korte tijd te kunnen regelen. De vlie
gende stoel voor militaire doeleinden
is nog niet in gebruik genomen. Wel
bedient men zich in enk»le streken
van de Sahara reeds van éénpersóons-
hefscbroeveri, die volgens dezelfde be-
ginsélen zijn ontworpen.
Ook de Russen stellen veel belang
in de Iuehtbrommer en in N.A.V.O.-
kringen te Parijs vreest men, dat ze in
dit opzicht een kleine voorsprong heb
ben. Ze zouden n.l. de moeilijkheden
rond de bestuurbaarheid en de con
stante snelheid onder winderige om
standigheden al hebben opgelost. Vol
gens uit Amerika komende berichten
zouden de Sowjets al enkele eenheden
luchtlandingstroepen hebben uitgerust
met brommers.
Uit de beschikbare gegevens kan
o.m. blijken, dat de Russische toestel
len opvouwbaar zijn tot een handbaga
ge van ongeveer één meter lang, dertig
centimeter breed en veertig.centimeter
hoog. Ze nemen derhalve in de vlieg
tuigen weinig plaats in en kunnen na
de landing opnieuw gemakkelijk wor
den vervoerd.
De aandrijving van de eigenlijke hef
schroef moet geschieden door een licht
motortje, dat met een superbrandstof
wordt aangedreven en veertig pk kan
ontwikkelen. De hefschroeven kunnen
in de lucht topsnelheden ontwikkelen
van 230 kilometer per uur. De soldaat
bestuurt het toestel met zijn voeten en
hij houdt armen en handen vrij voor
het bedienen van zijn wapenen. Deze
Russische militaire brommers zouden
een actiradius bezitten van 300 kilo
meter en uitgerust zijn met ontvang
en zendtoestellen.
HET EENPERSOONS hefschroef-
vliegtuigje dat de Russen kortgeleden
op het televisiescherm hebben getoond,
wijkt sterk af van het militaire toestel
en heeft de naam van „luchtfiets". De
uitzending werd bijgewoond door de
bekende Russische pionier Nicolas Ka-
mov, de ontwerper van diverse hef-
schroefvliegtuigen. Hij zei: „Daar waar
geen wegen zijn, in de bergen en bos
sen en boven de rivieren, kunnen niet
alleen de mensen zich verplaatsen met
zeer eenvoudige hefschroeven, maar
binnenkort zullen via grotere hef
schroeven ook de automobielen over
deze hindernissen kunnen worden ge
bracht. Onze industrie is reeds doende
deze toestellen in serie te leveren".
Op het kijkscherm verscheen ver
volgens een soort reiskoffer van één
meter lang, die tot verbazing van de
kijkers in nauwelijks tien minuten
een hefschroef vliegtuigje werd, rus
tende op slanke glijders van rubber
materiaal. Het bleek twee hefschroe
ven te bezitten, één van drie meter
en één van anderhalve meter, die
onder elkaar waren gemonteerd. Ka-
mov plaatste zich op de zitting, trok
het kleine motortje aan en steeg er
mee tot het plafond. In de studio
maakte hij met zijn toestelletje de
gekste capriolen om er de bestuur
baarheid van aan te tonen. Dit toe
stelletje bleek om zijn eigen spil in
alle richtingen te kunnen draaien.
Door de grote poort van de studio
verliet Kamov al vliegende het ge
bouw, achtervolgd d"'or de televisie
camera's, en steeg de lucht in. In
tien seconden bereikte hij een hoog
te van 250 meter.
Ondervraagd door de verslaggever
bekende Kamov, reeds proeven te ne-
men met een vierpersoons automobiel,
vervaardigd van licht materiaal en
voorzien van een opvouwbare hef
schroef. Hij meende hooguit nog twee
jaar nodig te hebben. Zijn bedoeling
is, een bruikbare auto te leveren, die
zich in geval van nood in de lucht kan
verheffen om op die wijze bepaalde
verkeershindernissen te nemen. Mis
schien kan hiermee straks het ver
keersprobleem in de Westeuropese
landen worden opgelost. Men blijft
rustig op de buitenwegen rijden, maar
men vliegt op geringe hoogte over de
steden heen. De Amerikanen zijn in
dit opzicht minder optimistisch dan de
Russen.
HET OPMERKELIJKE IS, dat de
technici in het algemeen vrezen, dat
het grote hefschroefvliegtuig de
Russen bezitten reeds de Mi. 6, die
plaats biedt aan 70 reizigers en be
manning weinig toekomst heeft.
Voor lange afstanden is het te lang
zaam en te duur. De Sabena, die met
haar hefschroefvliegtuigen korte tra
jecten onderhoudt (Brussel-Parijs,
Maastricht-Brussel, enz) boekt op de
ze lijnen indrukwekkende verliezen.
Een beperkte toekomst heeft het gro
tere hefschroefvliegtuig voor kortere
afstanden, voor stadsgebruik, voor oor
logsdoeleinden en voor vrachtvervoer.
Daarentegen is men algemeen van
oordeel, dat de goedkope éénmanshef-
sehroef een grote toekomst heeft, ook
voor toeristisch gebruik, omdat het
mogelijk is deze „luchtfietsen" voor
Na ruim een jaar komt er eindelijk
weer werking in de zaak van de ont
slagen directeur van het Gasthuis te
Goes contra het gemeentebestuur. Zo
als men weet, stelde in eerste instan
tie het ambtenarengerecht de gemeen
te Goes in het ongelijk. Het beschouw
de het ontslag dus als onrechtmatig.
B. en w. van Goes zijn hiertegen in
beroep gegaan bij de centrale raad van
beroep te Utrecht, die echter lang niets
van zich horen lietl
Thans is een hele reeks van getuigen
opgeroepen om gehoord te worden in
een zgn. onderzoekzittirtg, die binnen
kort wordt gehouden en welke zitting
van besloten aard is.
weinig geld in serie te maken. In feite
bestaan ze slechts uit twee glijders,
vaak vervangen door een driepoot,
waarop een eenvoudig bankje rust.
Onder of naast dit bankje zitten mo
tortje en tank. Boven het hoofd van
de bestuurder draait de hefschroef. Op
een vooruitstekend stuk kan men zijn
benen laten rusten. Er is geen cabine.
De bestuurder zit in de open lucht.
Theoretisch moet het mogelijk zijn,
deze eenvoudige apparaten te ..bou
wen voor een prijsje van 1500 gul
den. Indien men zover is, zal de
luchtfiets voor vrijwel iedereen be
schikbaar zijn. In een oogwenk ver
laat men er zijn woonstad mee om
ergens buiten van wat groen en fris
se lucht te genieten. Opbouwbaar
kan de luchtfiets in een keurige kof
fer gemakkelijk op ieder bovenhuis
worden opgeborgen en voor de deur
startklaar worden gemaakt. Men
kan de koffer zelfs met de trein
mee op reis nemen.
Een ware uitkomst kan de Iueht
brommer ook zijn voor eilandbewo
ners. De toekomst is aan de individuele
hefschroef!
Geen der bij de Amerikanen zijnde
luchtfietsen voldoet echter nog geheel
en al. De militaire autoriteiten heb
ben nog geen massale bestellingen ge
plaatst. Eerst willen ze de kat uit de
boom kijken. De oordelen van de des
kundigen lopen ook nog ver uiteen.
Hoe lang zal het nog duren voor we
elkaar op een hoogte van duizend me
ter tegenkomen, met boven onze
hoofden een draaiende schroef?
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten hield vandaag en mor
gen te Groningen haar jaarvergadering onder voorzitterschap van
mr. H. A. M. T. Kolfschoten, burgemeester van Den Haag, die met een
rede de vergadering opende. Hij gaf daarin vooral aandacht aan een
van de grote algemene problemen, die er voor de gemeenten bestaan,
gemeentelijke autonomie.
Het gaat bij deze autonomie in
ruime zin niet alleen om de bevoegd
heid van de gemeenten om in eigen
verordeningen zichzelf de wet te kun
nen stellen, doch vooral om de vrij
heid voor de gemeenten om naar haar
maximale capaciteit te kunnen mede
werken aan de tegenwoordige veel
zijdige overheidstaak.
Dit begrip autonomie in ruime zin
vloeit voort uit en sluit aan bij dat
fundamentele denkbeeld, dat in alle
stromingen van ons volk even sterk
wordt gevoeld en doorleefd.
Tot sprekers genoegen en gerust
stelling heeft hij nog zeer onlangs
kunnen lezen, dat volgens de mening
van de regeling uit zekere verschui
vingen in de richting van centralisa
tie geenszins mag worden afgeleid,
dat ons land op weg is om, evenals
Frankrijk, een centraal geadmini
streerde staat te worden.
PRAKTIJK ANDERS
Men zou kunnen denken, dat de
gemeentelijke autonomie die zowel
door de volksvertegenwoordigers als
de regering van zo bijzonder groot
belang wordt geacht, in de praktijk
van het staatsleven zorgvuldig ont
zien en zelfs gerespecteerd zal wor
den. De goede wil is aan alle kan-
Verwrongen vliegtuigresten temid
den van de ruine van een dienst-
gebouwtje, dat was alles wat er
restte, nadat op het vliegveld van
de stad Casablanca een DC-7C van
de Sabena naar beneden was ge
stort en in brand gevlogen. De
ramp kostte aan 65 mensen het le
ven. Deze telefoto laat zien hoe em
ployee's van het vliegveld bezig
zijn de wrakstukken te onder
zoeken
ten aanwezig. Maar toch is, dikwijls
in schrille tegenstelling tot deze goe
de bedoelingen, de praktijk helaas
anders.
Bij de behandeling van de jongste
belastingsvoorstellen hebben wij mee
gemaakt, hoe zonder noemenswaar
dig verzet van de regering eed
bedrag van 20 miljoen gulden aan het
gemeentefonds is onthouden om over
de weg van de minste weerstand een
fiscaal-politieke solutie te dekken, die
naliet acht te slaan op de in schrik
barende geldnood verkerende ge
meenten.
Ik geloof wel, zei spreker, dat ik
het algemene gemeentelijke gevoe
len vertolk, wanneer ik verklaar,
dat er in gemeentelijke kring voor
het aanvaarden van een „gemeen
telijke autonomie-nieuwe-stijl"
waarbij de grotere verstrengeling
van plaatselijke en algemene belan
gen erkend wordt over het al
gemeen begrip bestaat.
Maar daax-mede is het probleem
dat ons hier bezighoudt, niet opge
lost. Wij zijn er immers alleen van
overtuigd, dat concessies in verband
met de veranderde omstandigheden
niet enkel van gemeentelijke kant
behoren te komen, doch dat als
noodzakelijke tegenhanger van de
„autonomie-nieuwe-stijl" moet wor
den ingevoerd 'n „centraal-bestuur-
nieuwe-stijl" en vooral ook een
„toezicht-nieuwe-stijl".
Tijdens de gemeenteraadsvergadering
van Rilland-Bath deelde de voorzitter,
burgemeester J. C. W. Jobse, mede, dat
van de minister van volkshuisvesting en
bouwnijverheid een beschikking is inge
komen, omtrent toewijzing van een pre
mie voor de bouw van het tweede com
plex van 100 woningen. Hij verwittigde
de raad er eveneens van, dat met de bouw
reeds een aanvang is gemaakt.
De raad besloot een garantie te verle
nen voor de particuliere bouw van
een pand aan de Irenestraat. Een nieuwe
salarisverordening voor het gemeenteper-
soneel werd vastgesteld. Met algemene
stemmen werd het college van b. en w.
gemachtigd grond te verkopen in het uit
breidingsplan.
De oude begraafplaats aan de Butijn-
straat krijgt een nieuwe bestemming: er
zal een speelplaats voor de jeugd ver
schijnen. De aanleg hoopt men in DACW-
verband te kunnen uitvoeren. Voor de
Rillandse kleuters zal een terreintje be
schikbaar worden gesteld. Dit was een
suggestie van de heer J. Walraven
(PvdA), welke met algemene stemmen
aanvaard werd.
Wat betreft de aanleg van een perslei
ding door de dijk, deelde de voorzitter
mee, dat het plan hiervoor geheel gereed
is en de aanbesteding zal plaats vinden,
zodx-a goedkexxring van G.S. is verkregen.
Benoeming. Tot commandant van de
groep Kruiningen der Rijkspolitie is met
ingang van 1 juni 1958 aangewezen op
perwachtmeester M. 't Jong te Klundert.
Horizontaal: 1 Stadsdeel, 3
reusachtig, 5 bedorven, 6 optocht, 9
verbrande rest, 11 optisch verschijn
sel aan de hemel, 15 bijwoord, 16 top,
18 oppervlaktemaat, 19 verfplankje,
20 ongebonden.
Vertikaal: 1 Vloeistof, 2 staan
de rand, 3 naaldtekening, 4 insekt, 7
groet, 8 ik, 10 half, 12 eerder, 13 mu
ziekinstrument, 14 schijnsel, 16 vogel,
17 vochtig.
Oplossing vorige puzzle
Horizontaal: 2 Fondant, 5 ha
bijt, 8 kranig, 10 toneel, 12 poker, 13
vertrek.
Vertikaal: 1 Scherts, 3 olijk, 4
arend, 6 xroep, 7 eggerig, 9 sneer, 11
loge.
(Van één onzer redicteuren)
„DE POSITIE van de woningbouw voor de markt en daarmee het
vraagstuk van de woningbouw in het algemeen blijft zorgelijk. Ik hoop
van harte, dat minister Witte de hem onlangs nogal luidruchtig aan
geboden 10.000 „Burger-woningen" laten zal voor wat ze zijn: lucht
kastelen ener rode demagogie". Zo sprak de heer J. Apon, voorzitter
van de Ned. Chr. Aannemers- en Bouwvakpatroonsbond in zijn ope
ningswoord op de woensdag in Haarlem begonnen jaarvergadering. In
dit openingswoord passeerden tal van actuele problemen in de bouw
wereld de revue.
WAT DE WERKGELEGENHEID in de
bouw betreft verklaarde de heer Apon,
dat zijn bezorgdheid van vorig jaar goed
deels is beschaamd. De terugslag op de
hoogconjunctuur is tot dusver binnen de
grenzen van een opzichzelf niet onge
wenste correctie gebleven. Het aantal
werkloze bouwarbeiders bedroeg in fe
bruari bijna 30.000 doch is nu weer terug
gelopen tot het peil van november 1957
n.l. ongeveer 10.000, De bouwsommen van
nieuw opgedragen werken lagen in het
laatste kwartaal van 1957 ongeveer 25
lager dan het jaar daarvoor.
Spr. verklaarde verheugd te zijn, dat
nu weldra door inwerkingtreding van de
C.A.O. een eind zal komen aan de loon-
chaos in het bouwbedrijf. Om des gewe
tens wil moet deze sanering slagen, ook
in het westen des lands waar deze zaak
zo moeilijk ligt. De heer Apon deed daar
om een dringend beroep op aller mede
werking, ook op die van de bouwvakar
beiders en hun bonden en op de regering.
Deze laatste zal in de toekomst een gun-
ningsbeleid moeten voeren, dat naleving
van de C.A.O. mogelijk maakt.
Overigens trok spr. uit de gang van za
ken rond de C.A.O. de conclusie dat de
centraal geleide loonpolitiek zichzelf ho
peloos heeft overleefd. Meer dan een jaar
lang zijn partijen nodeloos aan de praat
gehouden. Hopelijk wordt van de thans
door minister Suurhoff aangekondigde
adempauze in het loonbeleid gebruik ge
maakt om een geheel nieuw beleid op dit
punt in het leven te roepen.
Wat het aanbestedingswezen betreft
zou de voorzitter graag zien, dat de rege
ring thans zes maanden na het ver
schijnen haar standpunt eens bekend
maakte over het rapport van de staats
commissie. Wijst ze het rappox-t af, dan
kunnen de aannemersbonden trachten
deze zaak zelf tot een oplossing te bren
gen. Staat de regering achter het rapport,
dan kan men gezamenlijk aan de slag om
tot een sanering van het aanbestedings
wezen te komen.
Tenslotte sprak de heer Apon over de
maatschappelijke organisatievormen. Ho
pelijk komt dit jaar een meer permanente
vorm van samenwerking met de chr.
bouwarbeidersbond tot stand. Spr. hoopt
dat de samenwerking tussen de aanne
mersbonden zich in gunstige zin zal blij
ven ontwikkelen, zo mogelijk binnen de
Raad van Bestuur Bouwbedrijf.
Bij sommigen leeft echter de wens om
deze Raad om te vormen tot een „vol
waardige en algemeen erkende centrale"
van ondernemingsorganisaties in het
bouwbedrijf met een eigen vertegenwoor
diging in de Soc. Economische Raad.
Deze gedachte werd door spr. afgewezen.
Uit zo'n ontwikkeling zou voortvloeien
dat de aannemersbonden zich zouden
terugtrekken nit de centrale werkgevers
organisaties en zich volledig zouden iso
leren van hun geestverwante collega's in
andere bedrijfstakken. Voor de N.C.A.B.
wil dit zeggen dat men moedwillig zijn
invloed op de principiële vormgeving van
de maatschappij zou prijsgeven. „Mis
schien is dit voor anderen bijzaak, voor
mij is het hoofdzaak", aldus spr.
Voor een vergroting van onze invloed
is in de eerste plaats nodig de creatie
van een zo sterk mogelijk orgaan van
overleg en samenwerking tussen alle
werkgevers- en werknemersorganisaties
in het bouwbedrijf" (m.a.w. een bedrijf
schap, red.). Over dit punt zal prof. mr.
P. Borst donderdag in deze vergadering
een referaat houden onder de titel „Oude
waarden nieuwe vormfcn".
Volgens de „Daily Mail" zon de Britse
regering de studie bekostigen van een
strikt geheim project voor de bonw van
vliegboten tot 15.000 ton die duizend pas
sagiers zouden kunnen vervoeren.
De Engelse regex-ing heeft, zo zegt het
blad, de eerste stap gedaan om de kloof
tussen het vliegtuig en het passagiers
schip te overbruggen. De Engelse rege
ring zou een contract gesloten hebben
met een vliegtuigbedrijf voor het voorbe
reidende onderzoek inzake de bouw van
de vliegboot, waarvan de uitvinder een
geleex-de is, „wiens naam geheim gehou
den wordt door het ministerie van be
voorrading".
De idee van de uitvinder stelt volgens
de „Daily Mail" een „vliegende schotel"
in het vooruitzicht, een toestel, dat zo
zwaar kan zijn als een vrachtschip en
toch zo snel kan vliegen als een modern
passagiersvliegtuig zonder straalaandrij
ving.
Het onderzoek zou worden verricht
door Saunders-Roe te Cowes op het ei
land Wight.
In het bericht van de „Daily Mail"
wordt nog gezegd, dat naar men meent
te weten de vliegboot uitgerust zal wor
den met naar beneden gerichte straalpij-
pen. Zij zou op geringe hoogte over zee
vliegen en zich voortbewegen op een
kussen van lucht onder hoge druk tussen
de vlakke onderkant en het zeeoppervlak.
Theoretisch zou het mogelijk zijn, dat het
toestel over land vliegt, maar heuvels en
hoge obstakels zouden een beletsel hier
voor zijn.
Ingezonden mededeling (Adv.)
Rook met verstand,
rook met smaak
rook sigaren!