J OLLE, Kabouters het Eskimo jongetje UIT DE KERKEN Donderdag 22 mei 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 Het bedje van bloemen en kleertjes van Leithen babytvol! BABY Tradities Kerkelijke alcoholica Grote schuld geest en leven Waterloodag MIDDELBURG Zo zacht als baby's tere huidje is Leithen fluwelige, lammetjes-zachte babywol. Er is geen zachtere wol te vinden. Leithen baby-Zephyr-wol is dan ook de meest verkochte in heel Nederland. Baby is dol - op Leithen-wol! Grootste sortering briljante tinten, waarvan vooral het Leithen-WIT wereldvermaard is. Vraag Uw winkelier ons boekje met de alleraardigste breipatronen. 95 ct. Eeifhen Franse landwijn, per fles f 2,10. Grapillon, zuiver druivensap, per fles f2,95. Fa. Denevers, Lange Delft 50, tel. 2415, Middelburg. b Prima ingeruilde Gritz- ner-handnaaimachine. Naait voor en achteruit. Geheel gereviseerd. Een vol jaar garantie. Tegen de uiterst lage prijs van f40,Bogaert naaimachi nehandel. Lange Delft 59, Middelburg. Tel. 2127. b Waar koopt U een da mespyjama voor f 5,98? Na tuurlijk in de speciaalzaak De Goedkope Simon, Goes Middelburg. b Reclameaanbieding, keu rige damespyjama's, waar onder van f 13,95 voor f7,95. De Goedkope Simon, GoesMiddelburg. Voor f6,95 reeds een he renpyjama, bijz. mooie pyjama's f8,50 en f9,95. Speciaalzaak De Goedkope Simon GoesMiddelburg b Zoekt LT een mooie ja- ponschort of duster? U vindt ze voor weinig geld in de speciaalzaak De Goedkope Simon Goes Middelburg. mm Vandaag begint de ver koop in de unieke speciaal zaak van De Goedkope Si mon, Lange Delft, Middel burg. Vandaag naar Middel burg? Dan om speciale aanbiedingen in de nieuwe speciaalzaak van De Goed kope Simon, Lange Delft, Middelburg. Jaarvergadering mussen- gilde, vrijdag a.s. 8 uur, in café Jongepier, Meliskerke. mm Prima tuinslang 35, 48 en 55 cent per meter. Volledi ge garantie. B. Midavaine, v.h. Van Roon, Langeviele 62, Middelburg. De enige rijschool die door twee bonden erkend en gedipl. is, F.N.O.P. en B.E.A. Autorijschool Van Zweeden, tel. 370, Dom burg. Gratis gehaald en thuisgebracht. b Wie kan drukwerk ver spreiden buis aan huis; voor alle plaatsen aanb. gevr. B.C. Postb, 736, Am sterdam. b Overgangsleeftijd? Mi graine? Ongezonde teint? Jeugdpuistjes? Verstop ping? Vetzucht? Natter- mann's Bloedzuiverende thee nr. 8 helpt! Groot pak 1.85 bij elke drogist b Vergeet niet op 28 mei uw stem uit te brengen op de WD voor Middelburg no. 1 van lijst 4 B. A. Hes- selink. 52. De professor vindt, dat hij nu wel genoeg heeft gezien van de ijskabouter- dames. „Kom ga mee, Olie" zegt hij. „La ten we ze maar rustig aan het werk la ten, ik vind het veel leuker om nu eens de rest van het kabouterdorp te gaan be kijken". Olie is druk in gesprek met Kul- libul, die hem vertelt hoe verschrikkelijk aardig die dames hier toch wel zijn. De professor draait zich om en wil het hol uitgaan, maar.„O, pas op!" roept Olie, maar het is al te laat. De professor heeft per ongeluk op de sleepjapon van een van die mevrouwen getrapt en.... daar rollen ze allebei op de grond. Boem! Daar zit de professor. En boos dat die me vrouw is!! Ds. J. Reiling, rector van het baptisten- seminarie te Huis ter Heide, vertelt in De Christen, dat hij als predikant te Hauler- Wijk steeds een Amerikaans periodiek toegestuurd kreeg, geadresseerd „De Christen te Haulerwijk". De postambte naren te Haulerwijk vergisten zich nooit bij de bestelling. Zij wisten wel waar de christen te vinden was! Ds. Reiling ver volgt: Met dit op zichzelf onbelangrijke ver haaltje wil ik maar zeggen, dat wij voor ons blad wel een pretentieuze naam heb ben bedacht. Goed, in de vorige eeuw toen deze naam werd gevonden en gege ven, lagen de dingen anders, maar tegen woordig weten we zo langzamerhand toch wel, dat wij niet de enige christenen in Nederland zijn en dat het in ons getuige nis niet gaat om de christenen maar om de Christus. Maar toch gaan we week in week uit verder deze hoogvandetorenbla- zende naam de wereld in te sturen. Het is op een Unievergadering voorge komen, dat er een suggestie werd gedaan om de naam van ons blad te veranderen. Op dat dramatische ogenblik nam een broeder het woord en zei: als dan vrij dags ons eigen blad door de brievenbus glijdt en ik neem het in de hand, dan zie ik daar de oude vertrouwde naam „De Christen" en dan voel ik me toch zo ge lukkig. Donderend applaus volgde en daarmee was het punt afgedaan. De Christen bleef De Christen. Ik ben er van overtuigd, dat dit de enige reden is, waarom er nog nooit iets van naamsverandering is gekomen. Het is traditie, en traditie is nooit een zaak van overweging maar van gevoel. Wij zijn erg tegen traditie in katholieke en refor matorische kerken. Daardoor verstart het leven, zeggen wij. Maar onze eigen tradi ties drukken we zonder nadenken aan ons hart. Én daarom gaan wij voort een blad de wereld in te sturen, dat onze mede christenen en medediscipelen van Chris tus de indruk geeft, dat de ware christe nen te vinden zijn in de nederlandse bap tisten gemeenten. Om aan te tonen hoe slecht men in de kerk luistert als er boodschappen e.d. van de synode zijn uitgegaan, maakt ds. ÏVf. Groenenberg in Hervormd Amsterdam melding van het volgende: Ik'woon nogal eens kerkelijke recepties bij. Er wordt nu eenmaal heel wat af ge jubileerd, ook in de kerk. Nu ben ik, zoals u langzamerhand zult weten, geheelonthouder. Dus bepaal ik me tot alcoholvrije dranken. Er is een tijd geweest,, dat men met dit soort lieden meer rekende op recepties en dergelijke. De samenleving begint alcoholischer te worden, ook de kerkelijke. Ik merk, dat ik nogal eens verwarring veroorzaak door, als men mij een heel blad met al coholica voorhoudt, te vragen naar iets alcoholvrijs. Het is me overkomen, dat een gehuurde ober kortweg verklaarde: dat is er niet. Toen ik tegen de voorzitter zei, dat er voor mij niets te drinken was, was de verwarring groot. Een expeditie werd uitgerust en na tien minuten was er werkelijk iets voor me. Aan tafel beleef je dat ook telkens. Men weet met zo'n man geen raad. Het enige wat men weet te bedenken is een fanta sieloos flesje spuitwater. Dat er allerlei heerlijke vruchtensappen enz. bestaan, weet men niet. Dat brengt mij dan weer in verwondering. Vooral als men in een omgeving is, waar men weet heeft van ontwrichte gezinnen, en als men daarmee in aanraking komt, komt ook meestal de alcohol wel in zicht. Soms denk je dan: zou het niet beter zijn, als men het feest zo heerlijk maakte, ook door de dranken die men schonk, dat men de alcohol niet miste, integendeel, en daarmee duidelijk maakte, dat het zo ook kan? Maar ja, dat zal wel een vreemde gedachte zijn van een vreemde geheelonthouder. Dit verhaaltje vertel ik echter, omdat ik ook wel eens tegen de organisatoren van zo'n kerkelijk feest of receptie heb gezegd: het gaat hier toch wel heel an ders toe dan de synode wil? »De verbazing was groot. Als de synode wil? Ja, zei ik dan, er is een rapport „De kerk en 't alcoholvraagstuk" en dat zegt ook iets over kerkelijke recepties en -j eugdsamenkomsten. „Nooit van gehoord," verklaart men dan. Men bleek het rapport niet alleen niet gelezen te hebben, maar zelfs van het be staan niet te weten. En toch zou dat goed zijn. Want het gaat in dat voortreffelijke boekje ook om de „sociale gewoonte van het alcoholgebruik". Als er een feest is, een receptie, dan behoort natuurlijk de alcohol er bij, maar niet-alcoholica moet men vragen. Nu bedoel ik niet te zeggen: men moet het met mij eens zijn, want zo „fanatiek" ben ik nu ook weer niet. Ik zeg ook niet: men moet het met de synode eens zijn. Maar wel: zou het niet goed zijn, als men er eens kennis van nam? Zo'n rapport wordt niet voor niets door de synode overgenomen en aan ons als kêrkleden voorgelegd. In de Classicale Kerkbode van de geref. kerken In de classis Zutphen schrijft ds. L. Blijdorp te Aalten, dat onlangs een oud gemeentelid tegen hem haar dankbaar heid nitsprak over hetgeen de kerk te genwoordig doet voor oude mensen. Ds. Blijdorp gaat verder: Natuurlijk ben ik als predikant blij met zo'n opmerking. En toch schrok ik ook even. Zij bedoelde er niets bijzonders mee. Ze gaf met deze woorden alleen maar uiting van haar dankbaarheid, voor Wat zij op haar oude dag aan meeleven en hartelijkheid mocht ontvangen. Maar voor mezelf legde ik een ogenblik de na druk op dat „tegenwoordig". Had dit oude vrouwtje door dit woord te gebruiken onbewust misschien toch niet iets van een zekere angst laten mer ken? Had zij misschien tegen het oud- worden opgezien en viel het nu misschien toch nog wat mee? Wie er oor voor heeft, hoort iets als een dankpsalm klinken, als een oude zus ter zegt; Wat doen ze tegenwoordig toch veel voor oude mensen. Inderdaad, het gaat anders worden. We zijn er nog niet, er voor open dat wij allen ten opzichte van onze broeders en zusters een taak hebben. Te lang lieten wij velen van hen oud worden in eenzaamheid, vaak ook in ar moede. De tijd ligt niet eens zo ver achter ons dat voor velen de ouderdom zowat gelijk stond met gebrek en armoede. Maar er zijn tekenen, die er op wijzen dat deze eeuw, die een twintig jaar gele den wel eens de eeuw van het kind en van de jeugd genoemd werd, in haar tweede helft haar grote schuld ten op zichte van de grijsheid, in elk geval ge deeltelijk zal trachten goed te maken. Ds. J. T% Doornenbal te Oene geeft in de Hervormde Kerkbode van de classis Harderwijk een beschrijving van een „ge zelschap" zoals hij het in zyn jonge tijd meemaakte op een boerderij in de buurt van Doorn. Wij lezen: De sterkste herinneringen houd ik aan de winteravonden in de voorkamer. Zo groot en mooi als deze kamer weet ik er geen meer. De zoldering werd gedragen door zware, donkere balken, tegen de wanden stonden hoge eiken- en mahonie houten kasten en kabinetten. Daar tussen hingen de portretten van het voorge slacht. Boven de grote ronde tafel spreid de een hanglamp zacht licht. Daaraan za- tenx de kinderen met hun verloofden en de vrouw des huizes, het zacht en ernstig gezicht in de sneeuwwitte muts, gebogen over haar breiwerk. En rondom de hoge potkachel met platte pijp en plaat voor de voeten zaten de mannen in godvruch tig gesprek. De boer zelf en zijn beste vrienden. Hij was een man van zeer grote wijs heid en bijzondere gaven. Als hij gestu deerd had zou hij zeker professor gewor den zijn. Maar hij was een echte boer, in hart en nieren, van de ouderwetse stem pel, in zijn blauwe kiel en hoge zijden pet, kalm, bedaard, goedmoedig en nauw gezet op zijn werk. Tegelijk echter een man van een grote belezenheid. Hij kende de oude schrijvers en vooral de schotse oudvaders Binning, Gray en Erskine en van de nederlandse Comrie, Van der Groe en Vermeer hadden zijn bijzondere voor liefde. Hij was een priester m zijn eigenij huis gezin en daartoe had hij een beleid als weinig anderen. Met grote ernst en diepe bewogenheid sprak hij over de heilgehei- men van het leven des Geestes, elk woord weloverwogen en zakelijk. Maar soms temidden van de ernstige gesprekken kon hij uitvallen doen en ver halen vertellen waarmee hij zijn hoorders tranen deed lachen. Ik heb in -mijn hele leven nooit zó gelachen als op de gezel schappen der vromen in mijn jeugd. Toch waren deze avonden altijd vol van geest en leven. Ik zal de woorden, die daar gesproken werden, nooit vergeten en met grote eerbied denk ik er aan terug evenals aan al die vrome, vroeggestorven vrinden. Ds. C. M. van Endt wijst er in Her vormd Utrecht op, dat de verminderde belangstelling voor de herdenking der bevrijding niet alleen maar ongunstig beoordeeld moet worden. „Toen ik in het begin van de dertiger jaren in de gelderse Achterhoek in mijn eerste gemeente stond, werd ik door de ker- keraad er op attent gemaakt, dat het Waterloodag was in die bepaalde week, en of ik daar zondags in preek en gebed bij stil wilde staan. Zelf ken de ik Waterloo alleen nog uit mijn geschiedenisboek, en begreep toen pas dat deze nationale gedenkdag daar nog voortleefde terwijl de eerste te kenen zich reeds vertoonden van het nieuwe drama, nu niet het franse maar het duitse". „Inderdaad wordt de groep van hen, die bewust de bevrijding hebben mee gemaakt, gaandeweg kleiner, terwijl het misschien het versnelde levenstem po van tegenwoordig is, dat honderd jaar van toen nu doet inschrompelen tot vijftien of twintig jaar. Ook is het mogelijk, dat de voortdurende spanningen in de wereld ons niet meer de tijd laten om zo lang stil te staan bij een historisch feit, omdat we ditmaal niet zo argeloos een nieuw werelddrama tegemoet zouden gaan". De afdeling Middelburg der EHBO heeft weer een examen gehouden voor het EHBO-diploma. De cursisten zijn opgeleid door de heer Frumau en het kaderlid, de' heer Uijl, beiden te Mid delburg, met assistentie van de dames Glerum en Boogaard. Het examen werd afgenomen door dr. van Gelde ren. Vijf candidaten moesten worden afgewezen, 29 slaagden. De namen der geslaagden zijn: de dames A. J. Ludik- huize, S. v. d. Werf-Bruinaard, J. de Klerk-Smit, L. C. van Opbergen, J. J. de Roo, E. Koster, A. C. van Leeuwen, J. J. in 't Anker, Th. J. Roegiers, A. Baijens, J. L. Nietshoven; en de heren B. L. Theisen, C. Eckhardt, J. Ludik- huizen, J. L. Bos, A. P. de Jong, F. Moerdijk, A. de Leeuwen, P. de Vos, G. Tolhoek, H. Leijnse, J. Zwemer, P. Walraven en A. Meinema; allen uit Middelburg. Ook slaagden de dames J. W. de Kam en W. J. Wattel, beiden uit Sint Laurens. WOLPHAARTSDIJK A.R.-kiesvereniging. Tijdens een verga dering van de A.R.-kiesvereniging heeft de in de gemeentepolitiek vergrijsde wet houder, de heer P. Luikenaar, gesproken over zijn raadslid-zijn. Zoals bekend zal de heer Luikenaar niet meer in de raad terugkeren. Hij is thans 82 jaar. De bij eenkomst stond onder voorzitterschap van de heer M. van de Vreede. YERSEKE Raad. Tijdens de vrijdagavond te hou den gemeenteraadsvergadering zal ge sproken worden over een geldleningsbe- sluit voor de bouw van een Ned. Herv. school, waarvoor ook grond beschikbaar maar in elk geval gaan al meer de ogen moet worden gesteld.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 4