Industrialisatie
Biddend werken
Technische- en machinistenschool Middelburg
Dit jaar 4000 ha minder
vlas dan in 1957
Kraamcentrum voor Bevelanden
en Tholen was druk bezet
Toekomst vraagt technisch ontwikkelden
y Sloeplan algemene vakken hebben aandacht
Goes' raadslid stelt vragen
aan b. en w. over woningbouw
„Autorijden onder toezicht"
Jaarvergadering Verladers
Binnenscheepvaart Zeeland
Donderdag 22 mei 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
Vernieuwing
kweekt teamgeest
Moeilijkheden over
werkclassificatie
GOES
Dagelijks bestuur ZLM vergaderde
Verschil van mening over kosten
verwerking van suikerbieten
Bouw in West
gestagneerd?
Instructeur moet
kunnen remmen
Uitslagen
atletiekwedstrijd
GOES
MIDDELBURG
Z.L.M. verlangt weer
weerrapporten
in de aether
Pagina 2
IN DE ZESDE INDUSTRIALISA
TIENOTA worden voor Zeeland gun
stige perspectieven geopend. Tenmin
ste, dat menen wij te mogen conclude
ren uit de opmerkingen van minister
Zijlstra over de noodzaak, dat de mo
gelijkheid van vestiging van nieuwe
industrieën aan diep vaarwater aan
dacht vraagt.
Dit wisten wij overigens reeds, maar
bepaald verheugend is het, dat de mi
nister in dit verband het eerst denkt,
zoals hij in de nota opmerkt, aan de
Invloed van het Deltaplan.
Dit plan zal, aldus de nota, in zijn
verwezenlijking een brug kunnen slaan
tussen het gebied van de Nieuwe Wa
terweg en dat van de Westerschelde.
De gebieden langs de Westerschelde
zullen immers onmiddellijke verbin
dingen krijgen met het zuidelijke in
dustriebekken van de Randstad Hol
land en daardoor betrokken worden
bij de ontwikkeling van dit gebied. Na
overleg hebben de ministers van eco
nomische zaken en van verkeer en wa
terstaat dan ook besloten, om, naast de
Uitwerking van de plannen met be
trekking tot de Nieuwe Waterweg en
de kop van Rozenburg, de denkbeel
den, die bestaan ten aanzien van een
havencomplex in het Sloe op korte
termijn nader uit te werken.
Toch mag men niet zonder meer
veronderstellen, dat nu binnen afzien
bare tijd talrijke fabrieksschoorstenen
zullen roken langs de Scheldeoever.
De plannen worden namelijk uitge
werkt, maar wij zullen moeten af
wachten, tot welke resultaten men
daarbij zal komen.
Zelfs al noemt minister Zijlstra in
één adem de Nieuwe Waterweg, het
Haringvliet en het Sloe als gebieden
voor de mogelijkheid van Industrie
vestiging, dat hoeft nog niet te bete
kenen, dat op gelijke tijdstippen met
het industrieklaar-maken zal worden
begonnen.
De uitkomst van de kostenbereke
ning van het in gereedheid brengen
van diverse objecten zal ongetwijfeld
een belangrijke rol spelen bij het ver
lenen van voorrang.
HOEWEL ten aanzien van de even
tuele vestiging van industrie in het
èloe gewacht moet worden op de re
sultaten van de nadere uitwerking,
lijkt het ons toch niet voorbarig, reeds
thans de aandacht te vestigen op het
feit, dat, blijkens de opmerkingen van
minister Zijlstra in de industrialisatie-
nota, de minister van mening is, dat
aan Zeeland grote aandacht moet wor
den besteed. Natuurlijk' kan men nu
tustig wachten op het resultaat van 't
Onderzoek naar de Sloe-mogelijkheden.
Valt dt resultaat gunstig uit, dan
kan men zijn ogen richten naar de di
rectie van de Kon. Maatschappij „De
Schelde" in Vlissingen en de opmer
king lanceren: „Nou, ga je gang".
Dit zou dan betekenen, dat „De
Schelde" de enige, industrie in Zee
land is, die uitbreiding van werkgele-
genhed zou kunnen creëren.
Maar dat zou een onjuiste opvatting
zijn.
Daarom willen wij er de aandacht
op vestigen, dat het ook de moeite
waard kan zijn, als ook anderen dan
„De Schelde" zich eens de vraag gaan
Stellen of er ook voor hen perspectie
ven zijn.
Het heeft in het verleden niet erg
willen vlotten met de industrialisatie
in ons gewest. Daar zijn tal van oor-
taken voor aan te voeren, o.a. de ex
centrische ligging en de moeilijke ver
keersverbindingen.
Maar thans openen zich perspectie
ven.
Echter niet uitsluitend voor vesti
ging langs de Westerschelde. Er zijn
wellicht ook in andere gebieden in
Zeeland nog wel mogelijkheden, bijv.
voor conservenfabrieken e.d.
Uit Zeeland zelf kan en moet er
initiatief komen en blijk worden ge
geven van ondernemingszin en het
durven nemen van risico's.
Het is niet nodig, dat er direct enor
me fabrieken verrijzen. Men kan ook
een klein of een middelgroot bedrijf
stichten. Bij een juiste omzet zijn de
groeimogelijkheden aanwezig, of is
men gereed, als die komen.
DE ZESDE INDUSTRIALISATIE
NOTA geeft een nuchtere, zakelijke
beschouwing van het beleid, dat de re
gering in grote trekken wenst te voe
ren in de eerstvolgende vijf jaren.
Wij hechten aan de economische we
tenschap grote waarde en het is van
het grootste belang, de resultaten van
deze wetenschap aan te wenden ten
nutte van het zakelijk en maatschap
pelijk leven.
Het gevaar is daarbij evenwel niet
uitgesloten, dat men van lieverlede de
mening gaat aanhangen, dat econo
mische stellingen en wetten het leven
beheersen en dat alles dus een kwestie
is van oorzaak en gevolg.
Zelfs de knapste economen echter
hebben de conjunctuur niet in hun
handen. Het is God, die de wereld
ook economisch regeert en al ons
werken, ook onze arbeid op het ge
bied van wetenschap, planning en on
derzoek, dient vergezeld te gaan van
het gebed om Gods zegen.
Dat moet de ondertoon zijn bij al
ons denken en spreken en schrijven
Over Sloeplan, industrialisatie en al
oeze dingen meer.
'ARNEMUIDEN
Aanrijding. Het zoontje van de heer
L. de N., dat plotseling de weg over
stak, werd aangereden door een brom
fiets, bestuurd door de heer L. De jon-
genwerd met een beenbreuk naar een
liekenhuis vervoerd.
Nog groter dan in voorgaande jaren was woensdagmorgen de belangstelling
van de zijde der ouders voor de openbare lessen van de technische en machi
nistenschool te Middelburg. En ieder, die gebruik maakte van de gelegenheid,
de lessen aan deze beide scholen te bezoeken, heeft kennis kunnen nemen van
het streven naar „vernieuwing" van het technisch onderwijs, zoals dit
kortgeleden is ingevoerd. Naar de mening van de direkteur, de heer J. Huis
man, is hiermee een periode ingeluid, die van zeer grote betekenis zal blijken
te zijn voor de toekomst van de streek.
school. Het doel van deze klas is ver
der, te testen voor een bepaalde vak
richting, waarbij er ook op gelet wordt,
of de leerling geschikt is voor bijvoor
beeld U.L.O.-onderwijs. Aan het eind
van het jaar wordt dan een advies ge
geven, voor welke richting de jongens
het meest geschikt zijn, zodat dan de
ouders zelfs hun beslissing kunnen ne
men.
Het ligt immers in de bedoeling, in
de toekomst arbeidskrachten aan het
bedrijfslevenaf te leveren met een
technische intelligentie, die belangrijk
groter is dan in het verleden. Met het
oog op het steeds stijgende bevolkings
cijfer lijkt in de komende tijd een uit-
gebrfide industriële ontwikkeling een
oplossing voor de moeilijkheden, waar
mee men bij de werkverschaffing te
kampen heeft. De welvaart van ons
land zal sterk afhankelijk zijn van de
industrie en dus dient men er, ook bij
het onderwijs aan de technische scho
len, naar te streven, de technische ont
wikkeling op een zo hoog mogelijk
plan te brengen.
VERNIEUWING
Voorts zal het aantal werkkrachten
een rol gaan spelen. Derhalve is het
technisch onderwijs er op het ogenblik
op gericht, ook bij de ouders belang
stelling te kweken. Dit heeft men be
reikt, door het onderwijs niet alleen af
te stemmen op het ambacht, doch ook
door op het lesrooster een plaats in te
ruimen voor de algemene vorming van
de leerlingen, iets waar vroeger niet
aan gedacht werd. Bovendien gaf toen
elke leraar zijn lessen, zonder te letten
op wat zijn collega's op dat moment
behandelden.
Sedert de „vernieuwing" van het
technisch onderwijs is dit heel anders
gesteld. Niet alleen, dat thans in de
praktijklokalen vele moderne gereed
schapswerktuigen zijn opgesteld, waar
door het onderwijs meer op de indus
trie is afgestemd,maar met name het
leerplan is radicaal gewijzigd. De leer
stof welke in het leerplan werd ver
werkt, is nu veel meer „horizontaal"
en „verticaal" gebonden. Onder hori
zontale binding wordt verstaan, dat de
leerstof, die ieder leraar gedurende een
bepaalde periode behandelt, betrek
king heeft op het werkstuk, waarmee
de leerling in diezelfde periode in het
praktijklokaal bezig is. Hiermee wordt
een meer gerichte belangstelling van
de leerling bereikt. Voorts zijn bij de
ze methode de gekozen werkstukken
meer een totaliteit, waardoor het en
thousiasme van de leerlingen in niet
geringe mate toeneemt.
TEAMGEEST
Gelet op de nieuwe tijd ;met zijn
snelle veranderingen in verhoudingen,
zowel in de samenleving als ih het be
drijfsleven, werd het noodzakelijk, dat
de technische scholen naast een vak
opleiding ook veel meer aandacht gin
gen besteden aan een „opleiding" tot
gemeenschapsmens. Daarom heeft men
de eng begrensde technische- en vak
opleiding verlaten en is er een belang
rijk deel van de tijd ingeruimd voor de
sociale opvoeding. Zo wordt thans na
schooltijd veel gedaan voor het kwa
ken van een goede teamgeest, iets wat
later in het bedrijf zijn vruchten kan
afwerpen. Na afloop van de lessen
houden de leerlingen zich bezig met
onder meer volleybal, dammen, tafel
tennis en toneel en er is zelfs een ruil
beurs. Dit alles geschiedt onder leiding
van een leraar, waardoor ook de ver
houding leerkracht-leerling aanmerke
lijk beter is geworden. Dit laatste komt
namelijk nu reeds in de klassen tot uit
drukking.
Teneinde te voorkomen, dat de jon
gens (of hun ouders!) een onjuiste be
roepskeuze maken, is sinds september
van het vorige jaar een voorbereidende
klas in het leven geroepen. Een klas,
die er in de eerste plaats voor dient,
de voor velen te brede kloof van legere
naar-technische school te overbruggen.
Gedurende een jaar ontvangen de leer
lingen van de voorbereidende klas be
halve les in technische vakken, onder
richt in vakken, die aansluiten op de
leerstof van de zesde klas der lagere
Ten gevolge van het invoeren van de
voorbereidende klas is de cursusduur
van de technische school drie jaar ge
worden; voor elektro- en autotechniek
zelfs vier jaar. De verdere vakoplei
ding komt dan in de bedrijven door
middel van het leerlingenstelsel, dat de
jongens verplicht, de avondschool te
bezoeken. Deze avondschool telt thans
210 leerlingen, terwijl de dagschool
door 460 jongelui wordt bezocht. De
opleiding aan de machinistenschool
wordt door 117 leerlingen gevolgd.
C.A.O. VOOR DE LANDBOUW
Uit mededelingen, die gedaan zijn in
de vergadering van het dagelijks be
stuur van de Zeeuwse Landbouwmaat-
schappij is gebleken dat bij de onder
handelingen over de toepassing van de
werkclassificatie in de provincie vrij
grote moeilijkheden zijn gerezen. Het
dagelijks bestuur van de Z.L.M. staat
op het standpunt, dat indien overeen
stemming wordt bereikt, de nieuwe C.
A. O. niet met terugwerkende kracht
van toepassing dient te worden ver
klaard. Tevens is het Z.L.M.-bestuur
van mening dat de groep van vakar
beiders A niet onbeperkt voor uit
breiding vatbaar moet zijn. Tenslotte
levert ook de arbeids- en rusttijden
verordening moeilijkheden op bij de
samenstelling van de C.A.O. Hoewel
ook in de fruitteelt de onderhandelin
gen hierover reeds aan de gang zijn,
zal zeer waarschijnlijk de toepassing
van de werkclassificatie in deze be
drijfstak uitgesteld dienen te worden
tot het volgend jaar.
Jubileum
De heer B. Meijers, directeur van het
boekhoud- en accountantsbureau der
Z.L.M. te Goes was enkele dagen ge
leden dertig jaar in dienst der Z.L.M.
Hij is in de bestuursvergadering der
Z.L.M. op hartelijke wijze toegespro
ken door de voorzitter, ir. M. A.
Geuze
Het bestuur van de Zeeuwse Land-
bouwmaatschappij heeft van gedach
ten gewisseld over een regeling voor
de consumptieaardappelen. Afgewacht
zal echter dienen te worden hoe door
de invoering van de Euromarkt de
ontwikkeling zal zijn.
Ook de contractprijs voor de bieten
werd besproken. Deze prijs is door de
C.S.M. vastgesteld op f51,50 per 1000
kg, terwijl de garantieprijs van de
regering werd vastgesteld op f 52,70.
Bij deze contractprijs dient men te
bedenken dat dit een vaste prijs is,
waarbij de te behalen premies opge
teld dienen te worden. De telers kun
nen ook met een lagere contractprijs
genoegen nemen (f 50,25), waarbij zij
echter dan recht op nabetaling heb
ben. Het feit, dat er nog steeds ver
schil van mening bestaat tussen de
regering enerzijds en de industrie
anderzijds over de kosten van de ver
werking der suikerbieten is voor de
telers niet geheel bevredigend.
VLAS
Uitvoerig bespreekt het dagelijks
bestuur der Z.L.M. de situatie in de
vlaswereld. Nog steeds worden door
belanghebbenden, waaronder 't Land
bouwschap. besprekingen met de over
heid gevoerd om tot een of andere
regel te komen, waardoor vlasteelten
vlasvefwerking het hoofd kunnen bie
den aan de gevolgen van de Russi
sche dumpingspolitiek. De Belgische
regering heeft aan de vlastelers een
directe steun toegezegd en men vraagt
zich af of dit systeem ook niet in
Nederland toegepast kan worden. Ge
sproken wordt op het ogenblik over
een steun aan de vlasverwerkende
OUD-VOSSEMEER
Benoeming. De heer M. de Witte, die
op 31 mei wegens het bereiken van de
pensioengerechtigde leeftijd afscheid
neemt als postcommandant der rijkspoli
tie, krijgt daags daarop een nieuwe func
tie. De kerkeraad der Ned. Herv. kerk
heeft hem benoemd tot kerkelijk ontvan
ger. Hij volgt als zodanig de heer H. M.
Voshol op.
Door het socialistisch raadslid, de
heer Haverhóek, zijn de volgende
schriftelijke vragen gericht aan het
college van b. en w. van Goes:
le. Kunnen b. en w. mededelen of
het waar is dat de bouw van de 52
woningen in plan West dusdanig stag
neert of gestagneerd heeft, dat de op
leveringsdata, zoals die aanvankelijk
zijn vastgesteld, reeds met enkele
maanden zijn overschreden? Zo ja,
kunnen b. en w. mededelen, wat hier
van de oorzaak is?
2. Zijn de huren van de betreffende
woningen in overeenstemming met de
aannemingssom die destijds met de
aannemer is overeengekomen, of zijn
deze belangrijk hoger dan verwacht
werd? Zo ja, wat is hiervan de oor
zaak?
3e. Is het juist dat de bewoners van
deze woningen gedwongen worden een
gasgeijser te huren en een bedrag te
betalen voor het centraal antenne
systeem, zonder dat vaststaat dat de
bewoners, voor wie de huren vaak te
hoog zijn, deze voorzieningen op prijs
stellen?
4e. Indien de eerste vraag bevesti
gend moet worden beantwoord, is het
College dan nog van mening dat het
zich gebonden moet achten aan het
continu-contract met de fa. Broek, te
meer nu door de regering weer het
systeem van Bouwvolume verdeling
wordt toegepast?
5e. Hebben b. en w. reeds onderzocht
of het, tengevolge van bestedingsbe
perking en andere factoren, mogelijk is
goedkoper te bouwen dan voor de
prijs, welke met de fa. Broek is over
eengekomen?
6e. Zijn b. en w. niet van mening dat
zo spoedig mogelijk tot de bouw van
60 woningen, waarvoor bouwvolume is
toegewezen, moet worden overgegaan
en te trachten deze woningen nog dit
jaar bewoond te krijgen?
Auto en motor kwamen in botsing
bij Kloetinge
De heer C. van Dalen uit Heinkens-
zand die woensdagmiddag met zijn mo
torrijwiel op weg was naar huis vanaf
Kloetinge is bij het begin van de Pa-
tijnweg nabij garage De Jonge aan de
dood ontsnapt.
Op het moment toen van D. uit de
richting Bergen op Zoom kwam nader
de van de Parallelweg een personen
wagen die geen voorrang verleende.
Beide voertuigen kwamen in botsing
en liepen grote materiële schade op.
Persoonlijke ongelukken deden zich
niet voor, hoewel Van D. over het weg
dek werd geslingerd maar alleen en
kele kneuzingen en ontvellingen op
liep.
industrie. Hierbij dient evenwel te
worden bedacht dat de reeds jaren'
bestaande export van Nederlands vlas
naar België voor de telers van grote
betekenis geacht moet worden. Het
areaal vlas dat in 1956 nog 32060 ha.
bedroeg en in 1957 tot 22000 ha. was
ingekrompen, zal naar het zich laat
aanzien opnieuw ruim 4000 ha. min
der bedragen. Uit het bestuur komt
de mening naar voren dat er een
mogelijkheid zou liggen wanneer er
een inname zou komen van de thans
aanwezige balen vlaslint tegen een
normale prijs, om de markt tijdelijk
te ontlasten. Overigens zullen meer
dere mogelijkheden onder ogen ge
zien moeten worden.
De kantonrechter te Middelburg, nr. T. W. Attema, heeft woensdag als zijn
oordeel gegeven, dat autorijden onder toezicht van een instructeur ook in
wagens zonder dubbele bediening zoals de leswagens die hebben is toe
gestaan. De bezwaren, die de officier van justitie, mr. Ph. M. Schenkenberg
van Mierop, hiertegen had aangevoerd, voelde de kantonrechter als zodanig
niet, mits de instructeur in de betreffende auto's „voldoende" kan ingrijpen.
Deze kwestie kwam ter sprake bij
de behandeling van de zaak tegen de
65-jarige Vlissingse winkelier H. v. K.,
die onlangs in de Paul Krugerstraat
te Vlissingen in botsing was gekomen
met een andere personenauto. Van K.
had geen rijbewijs. Wel was hij in het
bezit van een rijvaardigheidsbewijs,
dat hem na het afleggen van het exa-
In aansluiting op de uitslagen van
de atletiekwedstrijden te Vlissingen,
die wij in onze krant van woensdag
publiceerden, geven wij hieronder nog
de volgende uitslagen ter completering.
3000 meter heren: 1. Hans Bostelaar,
Dynamo, 9.11.4; 2. Piet Zwartepoorte,
Dynamo, 9.11.8; 3. Rinie Mondeel, Dy
namo, 9.36.2; 4. J. Lamain, A V '56
9.48.5; 5. D. Jeras, Dynamo, 10.03.4; 6.
Glas, Zeeland Sport, 10.11.4; 7. Bertus
Walker, Zeeland Sport, 10.36.8.
Discuswerpen: 1. L. Masolijn, AV '56
32.35; 2. Rudie Zanders, Marathon,
30.42; 3. Sjaak de Bruijne, Zeeland Sp.
30.05; 4. H. van Iren, Zeeland Sport,
25.45; 5. P. de Bruijne, Zeeland Sport,
19.19.
DAMES: 800 meter: 1. Marie Pois-
sonnier (M) Schoondijke, 2.22.8; 2.
Marie Kessels, Oostende, 2.23.4.
80 meter: 1. Willy BakkerCijsouw,
Marathon, 10.5.
400 meter: 1. A. van Riel, Dynamo,
62.7. Vèrspringen: 1. Willy Bakker
Cijsouw, Marathon, 5.13.
JUNIOREN A (jongens): Vèrsprin
gen: 1. P. Versluis, Dynamo, 5.62; 2.
W. Reynhout, Marathon, 5.35; 3. L.
Poerstamper, Marathon, 5.19.
JUNIOREN A: (meisjes): Kogelsto
ten: 1. A. Eldik, Delta Sport, 11.65; 2.
E. Schot, Delta Sport, 11.48; 3. J. Hans-
sen, Delta Sport, 9.40; 4. L. v. Gemert,
Zeeland Sport, 8.38.
Vèrspringen: 1. Mattie Theune, Ma
rathon, 4.62; 2. J. Hanssen, Delta Sp.
4.29; 3. N. Elich, Marathon, 4.09; 4. L.
van Gemert, Zeeland Sport, 4.02; 5.
Tieleman, Delta Sport, 3.92.
JUNIOREN C: jongens) 60 meter:
1. S. Masclee, Zwin, 8.3; 2. W. Loen-
hout, Dynamo, 8.4.
JUNIOREN C (meisjes): 60 meter:
1. E. Oehlers, Marathon, 8.8; 2. H. van
de Velde, Zeeland Sport, 9.2.
Onder voorzitterschap van Ir. R. H.
van Krevelen uit Sas van Gent hield
de Stichting Verladersbelangen Bin
nenscheepvaart Zeeland dinsdag 20
dezer in Grand Hotel „Rotterdam" te
Terneuzen haar jaarlijkse algemene
vergadering.
De secretaris A. Drost concludeerde
in zijn_ jaarverslag dat het aanbod van
laadruimte in 1957 over het algemeen
zodanig was, dat volledig in de be
hoefte van de verladers kon worden
voorzien, ook gedurende de campagne
maanden deden zich geen moeilijkhe
den voor. In tegenstelling tot de situ
atie in 1956 kwam het relatief weinig
voor, dat op de afroep ter beurze tegen
de officieel geldende tarieven en voor
waarden niet werd gereflecteerd.
Aangenomen mag worden, dat het
grotere aanbod van laadruimte in de
eerste plaats een gevolg is van de ge
ringe vraag ten behoeve van de Inter
nationale vaart, de kolentransporten
zijn door de grote voorraden, welke de
bedrijven als gevolg van Se zachte
winter bezitten, sterk gedaald. In ver
band hiermede kwamen veel schip
pers, die in 1956 emplooi vonden in
het grensoverschrijdend verkeer, be
schikbaar voor het binnenlandse ver
voer.
Ondanks het veel grotere aanbod
van laadruimte bleven de noteringen
over het algemeen op een hoog peil
gehandhaafd. Als motief voor het re
latief hoge peil der noteringen wordt
gewoonlijk aangevoerd, dat de basis
vrachten te laag zijn, de in de loop der
jaren plaats gehad hebbende kosten
stijgingen zouden hierdoor niet vol
doende tot uitdrukking komen.
Het systeem van marge-tarieven, be
doeld om de vrachten binnen zekere
grenzen te kunnen aanpassen aan de
steeds wisselende marktverhoudingen
wordt dus thans tevens aangewend ter
correctie van de basisvrachten, waar
voor het ministerie de verantwoorde
lijkheid draagt. Dit is principieel on
juist. In hoeverre de basisvrachten
herziening behoeven, zal echter nog
steeds door de schipperij moeten wor
den aangetoond.
Het onbevredigende in deze situatie
is, dat bij overaanbod van laadruimte
de voor de bevrachter geldende tarief
vrachten n i et en bij tekoit aan laad
ruimte de feitelijke vrachten voor de
schippers wel aan de markt-verhou-
dingen worden aangepast.
Ten aanzien van de beursovemame
door het bedrijfsleven deelde de voor
zitter mede, dat dit onderwerp nog een
punt van bespreking uitmaakt in het
overleg met Overheid en Schipperij.
Na afloop van het huishoudelijke ge
deelte van de vergadering hield de
heer A. Dubbelboer uit Den Haag een
causerie over actuele vraagstukken bij
en rondom de binnenscheepvaart,
waarbij hij tevens het overleg binnen
het E.G.K.S. en E.E.G. verdrag betrok.
Hij waarschuwde de verladers de ont
wikkeling in dit internationaal overleg
nauwlettend te volgen.
men was verstrekt. Hij was op de be
wuste dag vergezeld van zijn rij-in-
structeur, die naast hem zat en die zo
nodig de handrem, die zich in het
midden van de wagen bevond, kon ge
bruiken.
Nadat de kantonrechter de tenlaste
legging had voorgelezen, concludeerda
hij, dat vrijwel dagelijks op een der
gelijke wijze wordt gereden. „Maar da
instructeur moet in staat zijn, de be
sturing over te nemen", opperde mr.
Schenkenberg, „en een dubbele be
diening was niet aanwezig". De offi
cier stond dan ook op het standpunt,
dat deze manier van rijden niet aar
de wettelijke voorschriften voldoet,
temeer daar in dit geval gebleken was
dat de instructeur niet tijdig kon in
grijpen. Mr. Schenkenberg gaf overi
gens als zijn oordeel, dat Van K. geen
schuld had aan de botsing. Hij
eiste een boete van f II.
De kantonrechter deelde dHs de me
ning van de officier van justitie niet,
daar hy het tenlastegelegde niet be
wezen achtte. Mr. Attema sprak de
winkelier daarom vrij.
PASSEREN
i Een boete van f 40 vroeg mr. Schen
kenberg tegen de buschauffeur C. d. S.,
uit Goes, die in november van het vo
rig jaar twee achteropkomende per
sonenauto's belet had, te passeren. Het
gebeurde op de weg tussen 's-Heeren-
hoek en Heinkenszand en vrijwel langs
de gehele weg hadden de firmant A.
van den E. en de landbouwer C. A. N.,
beiden uit Borssele, getracht, de bus
voorbij te rijden. De S. bleef echter
steeds op het midden van de weg rij
den en de talrijke signalen, die gege
ven werden, sorteerden geen enkel ef
fect. De chauffeur had aangevoerd,
dat de weg slecht was en de bermen
zacht. Uit verklaringen van de beide
automobilisten, die als getuigen ver
schenen, bleek echter het tegendeel.
De kantonrechter legde de chauffeur
f 25 boete op.
Een boete van f 30 conform de eis,
kreeg de televisiemonteur S. de R. te
Terneuzen. Deze had op 16 januari in
Hoedekenskerke zijn bestelauto op de
weg gekeerd. Er was evenwel nog een
weggebruiker komen opdagen, waarop
De R. geen acht sloeg. Zodoende ging
er het één en ander verkeerd. Bij de
botsing, die ontstond, werd er schade
aangericht.
Gouden bruidspaar
Aan de Heernisseweg te Goes hingen
gisteren de vlaggen uit. En niet voor
niets, want op nummer achtten woont
het echtpaar Brusket-Bak, dat zijn 50-
jarig huwelijksfeest vierde. De heer en
mevrouw Brusket-Bak, die beiden nog
een uitstekende gezondheid genieten,
hebben altijd in Goes gewoond. Zij
kunnen dan ook veel vertellen, zowel
over de stad en haar omgeving als over
hun eigen leven. Hun huwelijk is ge
zegend geweest met vier kinderen,
twee zoons en twee dochters. Maar die
zijn niet zonder grote zorgen groot ge
bracht.
De heer Brusket is 33 jaar als stoker
bij het Goese gasbedrijf werkzaam ge
weest en heeft voor een niet al te
groot weekloon, vooral in vroeger da
gen, flink aan moeten pakken. Tot 1917
werkte men daar nog twaalf uren per
dag en dat zeven dagen in de week,
eens in de maand werd een vrije dag
gegeven.
Op de receptie gisterenmiddag en op
het gezellige familiefeestje 's avonds
was de gehele familie aanwezig.
KAPELLE
Verkoping. In hotel „De Zwaan"
werd woensdagmiddag ten overstaan
van notaris Van Dissel publiek ver
kocht het café „Sport" aan de Goesse-
straat alhier, zulks ten verzoeke van
de heren C. en A. Hollestelle te Kloe
tinge.
Hoogste inschrijver was de heer D.
Schipper Dzn. alhier voor f 3000,
Er werd niet op geboden en het per
ceel werd opgehouden.
Voorrangskruising
B. en w. van Middelburg hebben be
sloten een wijziging in de verkeers
maatregelen voor de bebouwde kom
aan te brengen. Op het kruispunt Poe-
lendaelewegDe Ruyterstraat zal een
aanwijzingsbord worden aangebracht,
waaruit blijkt dat dit kruispunt een
voorrangskruising is. De Poelendaele-
weg geldt hierbij als voorrangs-
weg van de nieuwe Vlissing-
seweg tot de Koudekerkseweg. In de
De Ruyterstraat aan weerszijden van
de kruising met de Poelendaeleweg
worden stopstrepen aangebracht, sa
mengesteld uit witte driehoeken. Dit
besluit is toegezonden aan Gedeputeer
de Staten, de hoofdingenieur-directeur
van de Rijkswaterstaat in' Zeeland, de
KNAC, de ANWB en de KNMV,
In de in het Medisch Centrum te
Goes, onder leiding van de heer A. I.
Vos, arts te Wolf aartsdijk, gehouden
vergadering van het algemeen bestuur
van het Centrum voor Kraamzorg
voor Zuid- en Nrd.-Beveland en Tho
len bracht de secretaris de heer A. de
Lange het jaarverslag over 1957 uit.
Uit dit verslag bleek, dat in 1957 de
cijfers van 1956, welke tot nu toe de
hoogste waren in de geschiedenis van
dit centrum, nog werden overtroffen.
Het aantal kraamverzorgingen' bedroeg
nl. 765 tegen 715 in 1956 en het aantal
verzorgingsdagen 7902 tegen 7380 in
1956. Het aantal kraamverzorgsters en
dat van de leerlingen steeg echter niet
in dezelfde verhouding.
Op 1 januari 1957 waren nl. aan het
centrum verbonden 28 gediplomeerden
en 6 leerlingen en op 1 januari 1958
respectievelijk 29 en 7.
Het was financieel mogelijk, om per
111957 de gediplomeerde kraam
verzorgsters drie periodieke verhogin
gen toe te kennen. Besloten werd aan
de leerlingen over 1957 een toelage te
verstrekken van f 1.voor elke door
hen gemaakte verzorgingsdag.
De leiding was bij de leidster-docen
te, zuster B. M. Aarens, in goede han
den. Op 15 juli 1957 verliet de assis-
POORTVLIET
Geboren: Dirk A., z.v. J. F. Vroegop en
J. van der Wagt; Adriaan C., z.v. A. Je-
roense en C. E. Stokman.
Gehuwd: J. J. van Dijke, 24 j. en N. A.
Lindhout, 19 j.
tente, zuster B. S. Haak de dienst. Zij
werd opgevolgd door zuster J. Bierens.
Medewerking werd verleend om te ko
men tot gelijke tarieven bij de Groene
Kruis Kraamcentra in Zeeland.
De rekening over 1957, de balans per
111958 en de begroting voor 1958
werden onder dankzegging aan de pen
ningmeester de heer C. Corstanje te
Kloetinge ongewijzigd vastgesteld.
De penningmeester, die aan de beurt
van aftreding was, werd herkozen.
Het dagelijks bestuur van de Z.L.M.
heeft besloten een schrijven te richten
aan de Ned. Radio Unie, waarinzal
worden aangedrongen op het wederom
opnemen van de gegevens omtrent de
regenval en de temperatuur van de
verschillende waarnemingsstations in
den lande.
In de vacature, ontstaan door het over
lijden van de heer A. Haak is benoemd
als lid van de gewestelijke Raad voor
Zeeland van het Landbouwschap de heer
I. de Bruijne-Risseeuw te Cadzand en als
plv. lid de 'heer M. C. Risseeuw-de Regt
te IJzendijke. De heer B. de Bruijckere,
die op het ogenblik plv. lid is voor wijlen
de heer A. Haak, zal voortaan plv. lid zijn
voor de heer W. Koster.