Industrialisatie Biddend werken Technische- en machinistenschool Middelburg Dit jaar 4000 ha minder vlas dan in 1957 Kraamcentrum voor Bevelanden en Tholen was druk bezet Toekomst vraagt technisch ontwikkelden y Sloeplan algemene vakken hebben aandacht Goes' raadslid stelt vragen aan b. en w. over woningbouw „Autorijden onder toezicht" Jaarvergadering Verladers Binnenscheepvaart Zeeland Donderdag 22 mei 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Vernieuwing kweekt teamgeest Moeilijkheden over werkclassificatie GOES Dagelijks bestuur ZLM vergaderde Verschil van mening over kosten verwerking van suikerbieten Bouw in West gestagneerd? Instructeur moet kunnen remmen Uitslagen atletiekwedstrijd GOES MIDDELBURG Z.L.M. verlangt weer weerrapporten in de aether Pagina 2 IN DE ZESDE INDUSTRIALISA TIENOTA worden voor Zeeland gun stige perspectieven geopend. Tenmin ste, dat menen wij te mogen conclude ren uit de opmerkingen van minister Zijlstra over de noodzaak, dat de mo gelijkheid van vestiging van nieuwe industrieën aan diep vaarwater aan dacht vraagt. Dit wisten wij overigens reeds, maar bepaald verheugend is het, dat de mi nister in dit verband het eerst denkt, zoals hij in de nota opmerkt, aan de Invloed van het Deltaplan. Dit plan zal, aldus de nota, in zijn verwezenlijking een brug kunnen slaan tussen het gebied van de Nieuwe Wa terweg en dat van de Westerschelde. De gebieden langs de Westerschelde zullen immers onmiddellijke verbin dingen krijgen met het zuidelijke in dustriebekken van de Randstad Hol land en daardoor betrokken worden bij de ontwikkeling van dit gebied. Na overleg hebben de ministers van eco nomische zaken en van verkeer en wa terstaat dan ook besloten, om, naast de Uitwerking van de plannen met be trekking tot de Nieuwe Waterweg en de kop van Rozenburg, de denkbeel den, die bestaan ten aanzien van een havencomplex in het Sloe op korte termijn nader uit te werken. Toch mag men niet zonder meer veronderstellen, dat nu binnen afzien bare tijd talrijke fabrieksschoorstenen zullen roken langs de Scheldeoever. De plannen worden namelijk uitge werkt, maar wij zullen moeten af wachten, tot welke resultaten men daarbij zal komen. Zelfs al noemt minister Zijlstra in één adem de Nieuwe Waterweg, het Haringvliet en het Sloe als gebieden voor de mogelijkheid van Industrie vestiging, dat hoeft nog niet te bete kenen, dat op gelijke tijdstippen met het industrieklaar-maken zal worden begonnen. De uitkomst van de kostenbereke ning van het in gereedheid brengen van diverse objecten zal ongetwijfeld een belangrijke rol spelen bij het ver lenen van voorrang. HOEWEL ten aanzien van de even tuele vestiging van industrie in het èloe gewacht moet worden op de re sultaten van de nadere uitwerking, lijkt het ons toch niet voorbarig, reeds thans de aandacht te vestigen op het feit, dat, blijkens de opmerkingen van minister Zijlstra in de industrialisatie- nota, de minister van mening is, dat aan Zeeland grote aandacht moet wor den besteed. Natuurlijk' kan men nu tustig wachten op het resultaat van 't Onderzoek naar de Sloe-mogelijkheden. Valt dt resultaat gunstig uit, dan kan men zijn ogen richten naar de di rectie van de Kon. Maatschappij „De Schelde" in Vlissingen en de opmer king lanceren: „Nou, ga je gang". Dit zou dan betekenen, dat „De Schelde" de enige, industrie in Zee land is, die uitbreiding van werkgele- genhed zou kunnen creëren. Maar dat zou een onjuiste opvatting zijn. Daarom willen wij er de aandacht op vestigen, dat het ook de moeite waard kan zijn, als ook anderen dan „De Schelde" zich eens de vraag gaan Stellen of er ook voor hen perspectie ven zijn. Het heeft in het verleden niet erg willen vlotten met de industrialisatie in ons gewest. Daar zijn tal van oor- taken voor aan te voeren, o.a. de ex centrische ligging en de moeilijke ver keersverbindingen. Maar thans openen zich perspectie ven. Echter niet uitsluitend voor vesti ging langs de Westerschelde. Er zijn wellicht ook in andere gebieden in Zeeland nog wel mogelijkheden, bijv. voor conservenfabrieken e.d. Uit Zeeland zelf kan en moet er initiatief komen en blijk worden ge geven van ondernemingszin en het durven nemen van risico's. Het is niet nodig, dat er direct enor me fabrieken verrijzen. Men kan ook een klein of een middelgroot bedrijf stichten. Bij een juiste omzet zijn de groeimogelijkheden aanwezig, of is men gereed, als die komen. DE ZESDE INDUSTRIALISATIE NOTA geeft een nuchtere, zakelijke beschouwing van het beleid, dat de re gering in grote trekken wenst te voe ren in de eerstvolgende vijf jaren. Wij hechten aan de economische we tenschap grote waarde en het is van het grootste belang, de resultaten van deze wetenschap aan te wenden ten nutte van het zakelijk en maatschap pelijk leven. Het gevaar is daarbij evenwel niet uitgesloten, dat men van lieverlede de mening gaat aanhangen, dat econo mische stellingen en wetten het leven beheersen en dat alles dus een kwestie is van oorzaak en gevolg. Zelfs de knapste economen echter hebben de conjunctuur niet in hun handen. Het is God, die de wereld ook economisch regeert en al ons werken, ook onze arbeid op het ge bied van wetenschap, planning en on derzoek, dient vergezeld te gaan van het gebed om Gods zegen. Dat moet de ondertoon zijn bij al ons denken en spreken en schrijven Over Sloeplan, industrialisatie en al oeze dingen meer. 'ARNEMUIDEN Aanrijding. Het zoontje van de heer L. de N., dat plotseling de weg over stak, werd aangereden door een brom fiets, bestuurd door de heer L. De jon- genwerd met een beenbreuk naar een liekenhuis vervoerd. Nog groter dan in voorgaande jaren was woensdagmorgen de belangstelling van de zijde der ouders voor de openbare lessen van de technische en machi nistenschool te Middelburg. En ieder, die gebruik maakte van de gelegenheid, de lessen aan deze beide scholen te bezoeken, heeft kennis kunnen nemen van het streven naar „vernieuwing" van het technisch onderwijs, zoals dit kortgeleden is ingevoerd. Naar de mening van de direkteur, de heer J. Huis man, is hiermee een periode ingeluid, die van zeer grote betekenis zal blijken te zijn voor de toekomst van de streek. school. Het doel van deze klas is ver der, te testen voor een bepaalde vak richting, waarbij er ook op gelet wordt, of de leerling geschikt is voor bijvoor beeld U.L.O.-onderwijs. Aan het eind van het jaar wordt dan een advies ge geven, voor welke richting de jongens het meest geschikt zijn, zodat dan de ouders zelfs hun beslissing kunnen ne men. Het ligt immers in de bedoeling, in de toekomst arbeidskrachten aan het bedrijfslevenaf te leveren met een technische intelligentie, die belangrijk groter is dan in het verleden. Met het oog op het steeds stijgende bevolkings cijfer lijkt in de komende tijd een uit- gebrfide industriële ontwikkeling een oplossing voor de moeilijkheden, waar mee men bij de werkverschaffing te kampen heeft. De welvaart van ons land zal sterk afhankelijk zijn van de industrie en dus dient men er, ook bij het onderwijs aan de technische scho len, naar te streven, de technische ont wikkeling op een zo hoog mogelijk plan te brengen. VERNIEUWING Voorts zal het aantal werkkrachten een rol gaan spelen. Derhalve is het technisch onderwijs er op het ogenblik op gericht, ook bij de ouders belang stelling te kweken. Dit heeft men be reikt, door het onderwijs niet alleen af te stemmen op het ambacht, doch ook door op het lesrooster een plaats in te ruimen voor de algemene vorming van de leerlingen, iets waar vroeger niet aan gedacht werd. Bovendien gaf toen elke leraar zijn lessen, zonder te letten op wat zijn collega's op dat moment behandelden. Sedert de „vernieuwing" van het technisch onderwijs is dit heel anders gesteld. Niet alleen, dat thans in de praktijklokalen vele moderne gereed schapswerktuigen zijn opgesteld, waar door het onderwijs meer op de indus trie is afgestemd,maar met name het leerplan is radicaal gewijzigd. De leer stof welke in het leerplan werd ver werkt, is nu veel meer „horizontaal" en „verticaal" gebonden. Onder hori zontale binding wordt verstaan, dat de leerstof, die ieder leraar gedurende een bepaalde periode behandelt, betrek king heeft op het werkstuk, waarmee de leerling in diezelfde periode in het praktijklokaal bezig is. Hiermee wordt een meer gerichte belangstelling van de leerling bereikt. Voorts zijn bij de ze methode de gekozen werkstukken meer een totaliteit, waardoor het en thousiasme van de leerlingen in niet geringe mate toeneemt. TEAMGEEST Gelet op de nieuwe tijd ;met zijn snelle veranderingen in verhoudingen, zowel in de samenleving als ih het be drijfsleven, werd het noodzakelijk, dat de technische scholen naast een vak opleiding ook veel meer aandacht gin gen besteden aan een „opleiding" tot gemeenschapsmens. Daarom heeft men de eng begrensde technische- en vak opleiding verlaten en is er een belang rijk deel van de tijd ingeruimd voor de sociale opvoeding. Zo wordt thans na schooltijd veel gedaan voor het kwa ken van een goede teamgeest, iets wat later in het bedrijf zijn vruchten kan afwerpen. Na afloop van de lessen houden de leerlingen zich bezig met onder meer volleybal, dammen, tafel tennis en toneel en er is zelfs een ruil beurs. Dit alles geschiedt onder leiding van een leraar, waardoor ook de ver houding leerkracht-leerling aanmerke lijk beter is geworden. Dit laatste komt namelijk nu reeds in de klassen tot uit drukking. Teneinde te voorkomen, dat de jon gens (of hun ouders!) een onjuiste be roepskeuze maken, is sinds september van het vorige jaar een voorbereidende klas in het leven geroepen. Een klas, die er in de eerste plaats voor dient, de voor velen te brede kloof van legere naar-technische school te overbruggen. Gedurende een jaar ontvangen de leer lingen van de voorbereidende klas be halve les in technische vakken, onder richt in vakken, die aansluiten op de leerstof van de zesde klas der lagere Ten gevolge van het invoeren van de voorbereidende klas is de cursusduur van de technische school drie jaar ge worden; voor elektro- en autotechniek zelfs vier jaar. De verdere vakoplei ding komt dan in de bedrijven door middel van het leerlingenstelsel, dat de jongens verplicht, de avondschool te bezoeken. Deze avondschool telt thans 210 leerlingen, terwijl de dagschool door 460 jongelui wordt bezocht. De opleiding aan de machinistenschool wordt door 117 leerlingen gevolgd. C.A.O. VOOR DE LANDBOUW Uit mededelingen, die gedaan zijn in de vergadering van het dagelijks be stuur van de Zeeuwse Landbouwmaat- schappij is gebleken dat bij de onder handelingen over de toepassing van de werkclassificatie in de provincie vrij grote moeilijkheden zijn gerezen. Het dagelijks bestuur van de Z.L.M. staat op het standpunt, dat indien overeen stemming wordt bereikt, de nieuwe C. A. O. niet met terugwerkende kracht van toepassing dient te worden ver klaard. Tevens is het Z.L.M.-bestuur van mening dat de groep van vakar beiders A niet onbeperkt voor uit breiding vatbaar moet zijn. Tenslotte levert ook de arbeids- en rusttijden verordening moeilijkheden op bij de samenstelling van de C.A.O. Hoewel ook in de fruitteelt de onderhandelin gen hierover reeds aan de gang zijn, zal zeer waarschijnlijk de toepassing van de werkclassificatie in deze be drijfstak uitgesteld dienen te worden tot het volgend jaar. Jubileum De heer B. Meijers, directeur van het boekhoud- en accountantsbureau der Z.L.M. te Goes was enkele dagen ge leden dertig jaar in dienst der Z.L.M. Hij is in de bestuursvergadering der Z.L.M. op hartelijke wijze toegespro ken door de voorzitter, ir. M. A. Geuze Het bestuur van de Zeeuwse Land- bouwmaatschappij heeft van gedach ten gewisseld over een regeling voor de consumptieaardappelen. Afgewacht zal echter dienen te worden hoe door de invoering van de Euromarkt de ontwikkeling zal zijn. Ook de contractprijs voor de bieten werd besproken. Deze prijs is door de C.S.M. vastgesteld op f51,50 per 1000 kg, terwijl de garantieprijs van de regering werd vastgesteld op f 52,70. Bij deze contractprijs dient men te bedenken dat dit een vaste prijs is, waarbij de te behalen premies opge teld dienen te worden. De telers kun nen ook met een lagere contractprijs genoegen nemen (f 50,25), waarbij zij echter dan recht op nabetaling heb ben. Het feit, dat er nog steeds ver schil van mening bestaat tussen de regering enerzijds en de industrie anderzijds over de kosten van de ver werking der suikerbieten is voor de telers niet geheel bevredigend. VLAS Uitvoerig bespreekt het dagelijks bestuur der Z.L.M. de situatie in de vlaswereld. Nog steeds worden door belanghebbenden, waaronder 't Land bouwschap. besprekingen met de over heid gevoerd om tot een of andere regel te komen, waardoor vlasteelten vlasvefwerking het hoofd kunnen bie den aan de gevolgen van de Russi sche dumpingspolitiek. De Belgische regering heeft aan de vlastelers een directe steun toegezegd en men vraagt zich af of dit systeem ook niet in Nederland toegepast kan worden. Ge sproken wordt op het ogenblik over een steun aan de vlasverwerkende OUD-VOSSEMEER Benoeming. De heer M. de Witte, die op 31 mei wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd afscheid neemt als postcommandant der rijkspoli tie, krijgt daags daarop een nieuwe func tie. De kerkeraad der Ned. Herv. kerk heeft hem benoemd tot kerkelijk ontvan ger. Hij volgt als zodanig de heer H. M. Voshol op. Door het socialistisch raadslid, de heer Haverhóek, zijn de volgende schriftelijke vragen gericht aan het college van b. en w. van Goes: le. Kunnen b. en w. mededelen of het waar is dat de bouw van de 52 woningen in plan West dusdanig stag neert of gestagneerd heeft, dat de op leveringsdata, zoals die aanvankelijk zijn vastgesteld, reeds met enkele maanden zijn overschreden? Zo ja, kunnen b. en w. mededelen, wat hier van de oorzaak is? 2. Zijn de huren van de betreffende woningen in overeenstemming met de aannemingssom die destijds met de aannemer is overeengekomen, of zijn deze belangrijk hoger dan verwacht werd? Zo ja, wat is hiervan de oor zaak? 3e. Is het juist dat de bewoners van deze woningen gedwongen worden een gasgeijser te huren en een bedrag te betalen voor het centraal antenne systeem, zonder dat vaststaat dat de bewoners, voor wie de huren vaak te hoog zijn, deze voorzieningen op prijs stellen? 4e. Indien de eerste vraag bevesti gend moet worden beantwoord, is het College dan nog van mening dat het zich gebonden moet achten aan het continu-contract met de fa. Broek, te meer nu door de regering weer het systeem van Bouwvolume verdeling wordt toegepast? 5e. Hebben b. en w. reeds onderzocht of het, tengevolge van bestedingsbe perking en andere factoren, mogelijk is goedkoper te bouwen dan voor de prijs, welke met de fa. Broek is over eengekomen? 6e. Zijn b. en w. niet van mening dat zo spoedig mogelijk tot de bouw van 60 woningen, waarvoor bouwvolume is toegewezen, moet worden overgegaan en te trachten deze woningen nog dit jaar bewoond te krijgen? Auto en motor kwamen in botsing bij Kloetinge De heer C. van Dalen uit Heinkens- zand die woensdagmiddag met zijn mo torrijwiel op weg was naar huis vanaf Kloetinge is bij het begin van de Pa- tijnweg nabij garage De Jonge aan de dood ontsnapt. Op het moment toen van D. uit de richting Bergen op Zoom kwam nader de van de Parallelweg een personen wagen die geen voorrang verleende. Beide voertuigen kwamen in botsing en liepen grote materiële schade op. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor, hoewel Van D. over het weg dek werd geslingerd maar alleen en kele kneuzingen en ontvellingen op liep. industrie. Hierbij dient evenwel te worden bedacht dat de reeds jaren' bestaande export van Nederlands vlas naar België voor de telers van grote betekenis geacht moet worden. Het areaal vlas dat in 1956 nog 32060 ha. bedroeg en in 1957 tot 22000 ha. was ingekrompen, zal naar het zich laat aanzien opnieuw ruim 4000 ha. min der bedragen. Uit het bestuur komt de mening naar voren dat er een mogelijkheid zou liggen wanneer er een inname zou komen van de thans aanwezige balen vlaslint tegen een normale prijs, om de markt tijdelijk te ontlasten. Overigens zullen meer dere mogelijkheden onder ogen ge zien moeten worden. De kantonrechter te Middelburg, nr. T. W. Attema, heeft woensdag als zijn oordeel gegeven, dat autorijden onder toezicht van een instructeur ook in wagens zonder dubbele bediening zoals de leswagens die hebben is toe gestaan. De bezwaren, die de officier van justitie, mr. Ph. M. Schenkenberg van Mierop, hiertegen had aangevoerd, voelde de kantonrechter als zodanig niet, mits de instructeur in de betreffende auto's „voldoende" kan ingrijpen. Deze kwestie kwam ter sprake bij de behandeling van de zaak tegen de 65-jarige Vlissingse winkelier H. v. K., die onlangs in de Paul Krugerstraat te Vlissingen in botsing was gekomen met een andere personenauto. Van K. had geen rijbewijs. Wel was hij in het bezit van een rijvaardigheidsbewijs, dat hem na het afleggen van het exa- In aansluiting op de uitslagen van de atletiekwedstrijden te Vlissingen, die wij in onze krant van woensdag publiceerden, geven wij hieronder nog de volgende uitslagen ter completering. 3000 meter heren: 1. Hans Bostelaar, Dynamo, 9.11.4; 2. Piet Zwartepoorte, Dynamo, 9.11.8; 3. Rinie Mondeel, Dy namo, 9.36.2; 4. J. Lamain, A V '56 9.48.5; 5. D. Jeras, Dynamo, 10.03.4; 6. Glas, Zeeland Sport, 10.11.4; 7. Bertus Walker, Zeeland Sport, 10.36.8. Discuswerpen: 1. L. Masolijn, AV '56 32.35; 2. Rudie Zanders, Marathon, 30.42; 3. Sjaak de Bruijne, Zeeland Sp. 30.05; 4. H. van Iren, Zeeland Sport, 25.45; 5. P. de Bruijne, Zeeland Sport, 19.19. DAMES: 800 meter: 1. Marie Pois- sonnier (M) Schoondijke, 2.22.8; 2. Marie Kessels, Oostende, 2.23.4. 80 meter: 1. Willy BakkerCijsouw, Marathon, 10.5. 400 meter: 1. A. van Riel, Dynamo, 62.7. Vèrspringen: 1. Willy Bakker Cijsouw, Marathon, 5.13. JUNIOREN A (jongens): Vèrsprin gen: 1. P. Versluis, Dynamo, 5.62; 2. W. Reynhout, Marathon, 5.35; 3. L. Poerstamper, Marathon, 5.19. JUNIOREN A: (meisjes): Kogelsto ten: 1. A. Eldik, Delta Sport, 11.65; 2. E. Schot, Delta Sport, 11.48; 3. J. Hans- sen, Delta Sport, 9.40; 4. L. v. Gemert, Zeeland Sport, 8.38. Vèrspringen: 1. Mattie Theune, Ma rathon, 4.62; 2. J. Hanssen, Delta Sp. 4.29; 3. N. Elich, Marathon, 4.09; 4. L. van Gemert, Zeeland Sport, 4.02; 5. Tieleman, Delta Sport, 3.92. JUNIOREN C: jongens) 60 meter: 1. S. Masclee, Zwin, 8.3; 2. W. Loen- hout, Dynamo, 8.4. JUNIOREN C (meisjes): 60 meter: 1. E. Oehlers, Marathon, 8.8; 2. H. van de Velde, Zeeland Sport, 9.2. Onder voorzitterschap van Ir. R. H. van Krevelen uit Sas van Gent hield de Stichting Verladersbelangen Bin nenscheepvaart Zeeland dinsdag 20 dezer in Grand Hotel „Rotterdam" te Terneuzen haar jaarlijkse algemene vergadering. De secretaris A. Drost concludeerde in zijn_ jaarverslag dat het aanbod van laadruimte in 1957 over het algemeen zodanig was, dat volledig in de be hoefte van de verladers kon worden voorzien, ook gedurende de campagne maanden deden zich geen moeilijkhe den voor. In tegenstelling tot de situ atie in 1956 kwam het relatief weinig voor, dat op de afroep ter beurze tegen de officieel geldende tarieven en voor waarden niet werd gereflecteerd. Aangenomen mag worden, dat het grotere aanbod van laadruimte in de eerste plaats een gevolg is van de ge ringe vraag ten behoeve van de Inter nationale vaart, de kolentransporten zijn door de grote voorraden, welke de bedrijven als gevolg van Se zachte winter bezitten, sterk gedaald. In ver band hiermede kwamen veel schip pers, die in 1956 emplooi vonden in het grensoverschrijdend verkeer, be schikbaar voor het binnenlandse ver voer. Ondanks het veel grotere aanbod van laadruimte bleven de noteringen over het algemeen op een hoog peil gehandhaafd. Als motief voor het re latief hoge peil der noteringen wordt gewoonlijk aangevoerd, dat de basis vrachten te laag zijn, de in de loop der jaren plaats gehad hebbende kosten stijgingen zouden hierdoor niet vol doende tot uitdrukking komen. Het systeem van marge-tarieven, be doeld om de vrachten binnen zekere grenzen te kunnen aanpassen aan de steeds wisselende marktverhoudingen wordt dus thans tevens aangewend ter correctie van de basisvrachten, waar voor het ministerie de verantwoorde lijkheid draagt. Dit is principieel on juist. In hoeverre de basisvrachten herziening behoeven, zal echter nog steeds door de schipperij moeten wor den aangetoond. Het onbevredigende in deze situatie is, dat bij overaanbod van laadruimte de voor de bevrachter geldende tarief vrachten n i et en bij tekoit aan laad ruimte de feitelijke vrachten voor de schippers wel aan de markt-verhou- dingen worden aangepast. Ten aanzien van de beursovemame door het bedrijfsleven deelde de voor zitter mede, dat dit onderwerp nog een punt van bespreking uitmaakt in het overleg met Overheid en Schipperij. Na afloop van het huishoudelijke ge deelte van de vergadering hield de heer A. Dubbelboer uit Den Haag een causerie over actuele vraagstukken bij en rondom de binnenscheepvaart, waarbij hij tevens het overleg binnen het E.G.K.S. en E.E.G. verdrag betrok. Hij waarschuwde de verladers de ont wikkeling in dit internationaal overleg nauwlettend te volgen. men was verstrekt. Hij was op de be wuste dag vergezeld van zijn rij-in- structeur, die naast hem zat en die zo nodig de handrem, die zich in het midden van de wagen bevond, kon ge bruiken. Nadat de kantonrechter de tenlaste legging had voorgelezen, concludeerda hij, dat vrijwel dagelijks op een der gelijke wijze wordt gereden. „Maar da instructeur moet in staat zijn, de be sturing over te nemen", opperde mr. Schenkenberg, „en een dubbele be diening was niet aanwezig". De offi cier stond dan ook op het standpunt, dat deze manier van rijden niet aar de wettelijke voorschriften voldoet, temeer daar in dit geval gebleken was dat de instructeur niet tijdig kon in grijpen. Mr. Schenkenberg gaf overi gens als zijn oordeel, dat Van K. geen schuld had aan de botsing. Hij eiste een boete van f II. De kantonrechter deelde dHs de me ning van de officier van justitie niet, daar hy het tenlastegelegde niet be wezen achtte. Mr. Attema sprak de winkelier daarom vrij. PASSEREN i Een boete van f 40 vroeg mr. Schen kenberg tegen de buschauffeur C. d. S., uit Goes, die in november van het vo rig jaar twee achteropkomende per sonenauto's belet had, te passeren. Het gebeurde op de weg tussen 's-Heeren- hoek en Heinkenszand en vrijwel langs de gehele weg hadden de firmant A. van den E. en de landbouwer C. A. N., beiden uit Borssele, getracht, de bus voorbij te rijden. De S. bleef echter steeds op het midden van de weg rij den en de talrijke signalen, die gege ven werden, sorteerden geen enkel ef fect. De chauffeur had aangevoerd, dat de weg slecht was en de bermen zacht. Uit verklaringen van de beide automobilisten, die als getuigen ver schenen, bleek echter het tegendeel. De kantonrechter legde de chauffeur f 25 boete op. Een boete van f 30 conform de eis, kreeg de televisiemonteur S. de R. te Terneuzen. Deze had op 16 januari in Hoedekenskerke zijn bestelauto op de weg gekeerd. Er was evenwel nog een weggebruiker komen opdagen, waarop De R. geen acht sloeg. Zodoende ging er het één en ander verkeerd. Bij de botsing, die ontstond, werd er schade aangericht. Gouden bruidspaar Aan de Heernisseweg te Goes hingen gisteren de vlaggen uit. En niet voor niets, want op nummer achtten woont het echtpaar Brusket-Bak, dat zijn 50- jarig huwelijksfeest vierde. De heer en mevrouw Brusket-Bak, die beiden nog een uitstekende gezondheid genieten, hebben altijd in Goes gewoond. Zij kunnen dan ook veel vertellen, zowel over de stad en haar omgeving als over hun eigen leven. Hun huwelijk is ge zegend geweest met vier kinderen, twee zoons en twee dochters. Maar die zijn niet zonder grote zorgen groot ge bracht. De heer Brusket is 33 jaar als stoker bij het Goese gasbedrijf werkzaam ge weest en heeft voor een niet al te groot weekloon, vooral in vroeger da gen, flink aan moeten pakken. Tot 1917 werkte men daar nog twaalf uren per dag en dat zeven dagen in de week, eens in de maand werd een vrije dag gegeven. Op de receptie gisterenmiddag en op het gezellige familiefeestje 's avonds was de gehele familie aanwezig. KAPELLE Verkoping. In hotel „De Zwaan" werd woensdagmiddag ten overstaan van notaris Van Dissel publiek ver kocht het café „Sport" aan de Goesse- straat alhier, zulks ten verzoeke van de heren C. en A. Hollestelle te Kloe tinge. Hoogste inschrijver was de heer D. Schipper Dzn. alhier voor f 3000, Er werd niet op geboden en het per ceel werd opgehouden. Voorrangskruising B. en w. van Middelburg hebben be sloten een wijziging in de verkeers maatregelen voor de bebouwde kom aan te brengen. Op het kruispunt Poe- lendaelewegDe Ruyterstraat zal een aanwijzingsbord worden aangebracht, waaruit blijkt dat dit kruispunt een voorrangskruising is. De Poelendaele- weg geldt hierbij als voorrangs- weg van de nieuwe Vlissing- seweg tot de Koudekerkseweg. In de De Ruyterstraat aan weerszijden van de kruising met de Poelendaeleweg worden stopstrepen aangebracht, sa mengesteld uit witte driehoeken. Dit besluit is toegezonden aan Gedeputeer de Staten, de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in' Zeeland, de KNAC, de ANWB en de KNMV, In de in het Medisch Centrum te Goes, onder leiding van de heer A. I. Vos, arts te Wolf aartsdijk, gehouden vergadering van het algemeen bestuur van het Centrum voor Kraamzorg voor Zuid- en Nrd.-Beveland en Tho len bracht de secretaris de heer A. de Lange het jaarverslag over 1957 uit. Uit dit verslag bleek, dat in 1957 de cijfers van 1956, welke tot nu toe de hoogste waren in de geschiedenis van dit centrum, nog werden overtroffen. Het aantal kraamverzorgingen' bedroeg nl. 765 tegen 715 in 1956 en het aantal verzorgingsdagen 7902 tegen 7380 in 1956. Het aantal kraamverzorgsters en dat van de leerlingen steeg echter niet in dezelfde verhouding. Op 1 januari 1957 waren nl. aan het centrum verbonden 28 gediplomeerden en 6 leerlingen en op 1 januari 1958 respectievelijk 29 en 7. Het was financieel mogelijk, om per 111957 de gediplomeerde kraam verzorgsters drie periodieke verhogin gen toe te kennen. Besloten werd aan de leerlingen over 1957 een toelage te verstrekken van f 1.voor elke door hen gemaakte verzorgingsdag. De leiding was bij de leidster-docen te, zuster B. M. Aarens, in goede han den. Op 15 juli 1957 verliet de assis- POORTVLIET Geboren: Dirk A., z.v. J. F. Vroegop en J. van der Wagt; Adriaan C., z.v. A. Je- roense en C. E. Stokman. Gehuwd: J. J. van Dijke, 24 j. en N. A. Lindhout, 19 j. tente, zuster B. S. Haak de dienst. Zij werd opgevolgd door zuster J. Bierens. Medewerking werd verleend om te ko men tot gelijke tarieven bij de Groene Kruis Kraamcentra in Zeeland. De rekening over 1957, de balans per 111958 en de begroting voor 1958 werden onder dankzegging aan de pen ningmeester de heer C. Corstanje te Kloetinge ongewijzigd vastgesteld. De penningmeester, die aan de beurt van aftreding was, werd herkozen. Het dagelijks bestuur van de Z.L.M. heeft besloten een schrijven te richten aan de Ned. Radio Unie, waarinzal worden aangedrongen op het wederom opnemen van de gegevens omtrent de regenval en de temperatuur van de verschillende waarnemingsstations in den lande. In de vacature, ontstaan door het over lijden van de heer A. Haak is benoemd als lid van de gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap de heer I. de Bruijne-Risseeuw te Cadzand en als plv. lid de 'heer M. C. Risseeuw-de Regt te IJzendijke. De heer B. de Bruijckere, die op het ogenblik plv. lid is voor wijlen de heer A. Haak, zal voortaan plv. lid zijn voor de heer W. Koster.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 2