Tussen twee polen Deuren staan nog open voor zending in Indonesië Grote onrust in Algerie - en in Parijs Verhoogde activiteit van thuisfront is noodzakelijk Zaterdag 17 mei 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 Rotterdam tweede havenstad ter wereld Contactcommissie ,,EVC' veroordeeld Politie-actie tegen agressie Haagse jeugdigen FRANKRIJK STAAT op een gevaar lijke tweesprong: die tussen zijn hui dige democratie en een mogelijke semi- militaire dictatuur, twee tegengestelde polen, op de weg waarheen Frankrijk in deze tijd zou kunnen gaan. Hoe de keus zal zijn, is op dit ogenblik nog niet te zeggen, maar de les der geschiedenis, die dit land nu meer dan anderhalve eeuw aan de wereld heeft gelee'rd, doet het ergste vrezen. Een les der geschiedenis. Want sinds de grote revolutie van 1789, voorbereid door de filosofen, die het zo wufte Frankrijk, waarin reeds na de Bartholomeusnacht het „geen God" in feite de toon aangaf en steeds sterker, het leven ging beheersen, kwam het supplement „geen meester" te staan, dat de revolutie en de anar chie ruim baan gaf. Maar anarchie is in een volksleven onhoudbaar en de tegenpool van de dictatuur onder Napoleon werd geko zen, om de anarchie, de regeringsloos heid te vervangen. Feitelijk heeft sindsdien de golfbe weging tussen democratie en dictatuur de ontvlambare gemoederen van de Fransen beheerst en bracht ze telken male één van die twee naar boven, waarbij onder alles de liefde voor Frankrijk en de overtuiging van ieder Fransman, dat Frankrijk een grote mo gendheid is, die een wereldbeheersen- de plaats moet innemen, een samen bindend element bleef, tussen alle felle tegenstellingen door. Stabiel regeringsbeleid heeft het sindsdien niet gekend, al bleef dit meest door de wonderlijke mogelijk heden, die dit land en volk kennen en door het feit, dat het op bepaalde mo menten een groot volk kon zijn, ver borgen. Op dit ogenblik schijnen we echter weer op 'n punt gekomen te zijn, waar op het conflict zich zo heeft toege spitst, dat niet anders dan een keus tussen beide gedaan kan worden. DE GROND van dit alles is, dat in wezen het Franse volk in zijn politieke ontwikkeling en in zijn maatschappe lijk optreden de principiële, de Chris telijke toets heeft afgewezen. Ook al zijn er partijen en maatschap pelijke organisaties in Frankrijk, die zich nauw verbonden weten met de R.K. kerk, het feit, dat beinvloeding door de kerken der Reformatie hier ontbrak, heeft tot gevolg gehad, dat deze kerk in Frankrijk niet in een richting optrad, waardoor van werke lijk principieel beleid kan worden ge sproken. In de politiek heeft zij, bij haar pogingen, om het volk voor zich te behouden, zich veel meer door het volk laten leiden, dan dat zij, omge keerd, het volk leiding gaf. Uiteraard had dit toch, zoals overal, een nega tief resultaat en vervreemdde het volk meer en meer van haar. Maar daardoor temeer was van principiële visie op de politieke ontwikkeling en van een prin cipiële keus zelden sprake en bleef het Franse volk hangen in een opportu nisme, dat nu eenmaal dezelfde neiging heeft als de slinger van een klok. „De democratie zal elleen veilig zijn, als zij zich laat beheersen door de Christus", heeft ds. Talma in 1894 uit geroepen. Dit was in Frankrijk niet het geval. Daarom nam de democratie meermalen ontaarde vormen aan. Ook na de oorlog was dit het geval. Het feit, dat in deze dertien jaar na de „overwinning" in de tweede wereld oorlog reeds de 25e kabinetscrisis op trad, is bewijs genoeg, dat de Franse democratie, een democratie zonder in vloed van principiële Bijbelse richtlijn, in feite een toestand van chaos in het leven had geroepen. IN DERGELIJKE OMSTANDIGHE DEN heeft een volk, en zeker het Franse volk de neiging, te roepen om een „sterke man", een dictator, die, naar men meent in de persoon van de door velen verheerlijkte generaal De Gaulle, ondanks diens in het verleden gebleken politieke onmacht, aanwezig Is. Het is uiteraard onmogelijk want elke beschouwing komt achter de fei ten aan te zeggen, wat de keus van het Franse volk zal zijn in deze dagen, noch ook, of het met militaire macht een keus krijgt opgelegd, noch ook, of de poging tot het forceren van een keus tot openlijke burgeroorlog zal leiden, dan wel met zachte middelen bereikt kan worden Wel is het voor elk, en dus ook voor ons Nederlandse volk, noodzakelijk, dat wij dit Franse voorbeeld scherp in het oog houden. De democratie heeft in ons land een naar onze mening veel gezonder ont wikkeling gehad dan in Frankrijk. Dat was mogelijk door de geaard heid en de geestelijke ontwikkeling van ons volk. Maar dat was vooral ook mogelijk, doordat onze God, in de lijn daarvan, aan ons volk mannen gegeven heeft, die de gevaren van de revolutie beginselen doorzagen en die althans 'n deel van ons volk achter zich kregen bij de strijd tegen het duivels begin sel der revolutie: de opstand tegen God en de opstand daardoor tegen elk gezag. Daardoor heeft ons volk leren zien, dat een voorstelling van zaken, als zou de keus slechts gaan tussen twee, tus sen (chaotische) democratie en dicta tuur, even vals is als een keus tussen „Mussert of Moskou". Zij hebben doen zien, dat de Bijbel ons kan helpen (als wij die Godde lijke voorlichting willen aanvaar den) om de juiste ontwikkeling te vinden bij de spanning tussen gezag en vrijheid, die de principiële onder grond is van dit gehele probleem. Wat mannen als Bilderdijk en Groen van Prinsterer, als Kuijper en de Sa- vornin Lohmann op dit punt voor ons volk betekenen al zijn nergens grote standbeelden voor hen opge richt en wat de mannen beteken den, die in hun navolging de Christe lijke politieke en sociale actie in ons volk tot invloed brachten, is feitelijk niet hoog genoeg te waarderen. Ook al zijn er velen in ons volk maar juist omdat daardoor de weg naar de „Fran se mogelijkheden" voor hen werden afgesneden die deze namen niet an ders dan schimpend zullen noemen, toch zijn zij het geweest, die doordat zij het oog hielden op, een regering, een democratie, „beheerst door de Christus", een veel normaler en solider ontwikkeling hebben mogelijk ge maakt Blijkens de jongste statistieken van de V.S. was Rotterdam in 1956 na New York de drukste haven ter wereld. De goederenomslag beliep in Rotterdam 72 miljoen metrieke ton tegen 88 mil joen metrieke ton in New York. Na Rotterdam kwamen de Amerikaanse havens Hampton Roads (58 miljoen) Koe (55 miljoen), Londen (44 miljoen) en Aruba (46 miljoen ton). Deze foto-combinatie geeft twee beelden van de gebeurtenissen in Algerië. De linkerfoto toont een grote me nigte voor het ministerie voor Al gerijnse zaken te Algiers, terwijl parachutisten van generaal Massu door de met papieren bestrooide ingang de ..hekken binnentrekken nadat het gebouw door opstandige elementen was geplunderd. De rechterfoto toont generaal Mas su achter de microfoon tijdens een rede waarin hij een beroep deed op alle ambtenaren het werk te hervattenen waarin hij de voorge stelde algehele staking, naar ver luidt uit naam van generaal Salan, afried. HEEFT HET ZIN, dat wij in deze dagen hierover schrijven. Ten zeerste. Allereerst al, omdat, welke ontwik keling er in Frankrijk ook komt, deze ontwikkeling van grote invloed zal zijn op de zozeer vervlochten internationale politiek. Een wijziging in Frankrijk en zelfs ook een voortzetting van de chaotische politiek van na de oorlog zonder meer zal van invloed zijn op de positie van het „Westen" in zijn tegenstelling met het „Oosten". Maar dat niet alleen. Ook in ons land zijn tendenzen aan wezig, die tot zorg stemmen. Na de oorlog is met alle macht ge poogd en het is, zij het slechts zeer gedeeltelijk nog gelukt ook de po sitie van de Christelijke politiek in ons land terug te dringen. In de Nederlandse kringen in Enge land heeft reeds en de stemmen, die daartegen opkwamen, waren die van roependen in de woestijn tijdens de oorlog de stem geklonken: in Neder land na de oorlog geen principiële par tijvorming meer. Door noodgemeente- raden en noodparlement heeft men in het eerste jaar na de bevrijding ge poogd, de politieke ontwikkeling in ons land om te buigen. Met behulp van doorbraak en van laster over de voor oorlogse politiek is vervolgens ge poogd, de principiële krachten, die te genover de revolutie het Evangelie stellen, in onze politieke ontwikkeling uit te schakelen. Het is, Gode zij dank, slechts ten dele gelukt. Maar het streven is nog altijd aanwezig. En het is nog altijd dubieus, in hoe verre de statenverkiezingen op dit punt een kentering te zien hebben ge geven. De gebeurtenissen in Frankrijk moe ten op dit punt een waarschuwing voor ons volk zijn. Frankrijk bewijst, waartoe een volk komt, waarin de principiële Christe lijke krachten worden uitgeschakeld van politieke invloed. Men blijve de ontwikkeling in Fran krijk met aandacht volgen. Maar men houde deze les nu reeds in het oog. Dat heeft zelfs betekenis met het oog op de de aanstaande gemeenteraads verkiezingen. Twee beelden, van de spanningen, welke op het ogenblik heersen in de Libanon. De bovenste foto laat zien hoe een pantserwagen van het Libanese leger patrouille reed in een van de straten van de stad Tripoli tijdens de algemene staking en nadat in verschillende delen van het land relletjes waren uitgebroken. De onderste foto toont Libanese soldaten in een van de straten van straten van de hoofdstad Beiroet op weg naar een door demonstran ten bedreigd punt. Deze overweging staat in een vonnis, geveld door de president van de recht bank te Amsterdam, mr. U. W. H. Stheeman, in een kort geding, dat de voorzitter, de secretaris en de penning meester van de E.V.C., resp. de heren J. F. Reuter, B. Brandsen en R. Smid, aanhangig hadden gemaakt tegen drie leden van de E.V.C.-contactcommis- sie: de heren P. de Vroome, C. F. Helmers en J. A. Bosma, aanhangers van de groep-Paul de Groot. De president zegde de eis van de verbondsbestuurders der E.V.C. toe en verbood elk der gedaagden „om zich in enigerlei vorm uit te geven voor en zich, te gedragen als ware hij bestuur der of vertegenwoordiger der een heidsvakcentrale of van de bij haar aangesloten bonden". De president achtte door dit oordeel 'n uitspraak over 't tweede deel van de eis overbodig. De eisende E.V.C.-ver- bondsbestuurleden hadden n.l. ook ge vraagd de gedaagden te verbieden eni ge publikatie namens de E.V.C. te doen (onder meer het uitgeven van het or gaan „Werkend Nederland") en het doen voorbereiden van een congres onder de naam „E.V.C.-congres". Dit vonnis is bij voorraad uitvoer baar verklaard met toepassing van lijfsdwang. De gedaagden werden ver oordeeld tot betaling van de kosten van het geding. Dis is de nieuwe Franse premier, de Katholieke Elzasser Pflimlin, die wij links op de foto zien tijdens zijn toespraak tot de nationale ver gadering. Rechts zien wij een beeld van de relletjes, die zich gisteren nog in Parijs afspeelden en waarbij de politie meermalen genoodzaak was de gummiknuppel te hanteren. Gewoonlijk bereikt in deze tijd van het jaar de belangstelling voor de zending haar hoogtepunt. Er wordt gesproken over „pinkster- feest-zendingsfeest". Er wordt ge preekt over de missionaire op dracht, die Christus aan zijn vol gelingen verstrekte. Er wordt ge offerd voor de zending. Maar na pinksteren daalde de interesse weer, totdat de gang van het ker kelijk jaar na vele maanden op nieuw de zending in het centrum plaatst. Maar gedurende het laatste halfjaar is het ditmaal anders geweest. Sedert de bekende gebeurtenissen in Indo nesië plaats hadden, is er ontzaglijk veel aan de zending gedacht en stellig ook voor gebeden. Met zorg heeft men zich afgevraagd, hoe het zou gaan met de zending in Indonesië. Er waren stemmen, die aanstonds de volledige afbraak van de missio naire arbeid voorspelden. Alle Neder landers zouden genoodzaakt zijn om weg te trekken. De islam en het com munisme zouden, krachtens hun aard, alles in het werk stellen om de wer king van het evangelie teniet te doen, enzovoort. Bovendien zouden de christelijke kerken van Indonesië geen prijs meer stellen op medewerking van de kerken in Nederland. Totnogtoe is van dit alles echter geen sprake. Ds. B. Richters, directeur van het Zendingscentrum te Baarn, heeft ons dit aangetoond. Uiteraard betroffen zijn informaties de zending van de gereformeerde kerken. Zoals in ons blad reeds werd ver meld, heeft de generale synode van Assen zich verleden week bezig ge houden met een haar voorgelegd tus sentijds rapport over de zending, op gesteld door de generale deputaten voor de zending. De besluiten, door de synode genomen, zijn zonder toelich ting gepubliceerd, omdat de synode ervan uitging, dat de zending zelf het thuisfront langs de gebruikelijke ka nalen zou inlichten. Het heeft inderdaad zin juist ook om de zorg of het défaitisme van som migen weg te nemen 'n paar kant tekeningen bij deze besluiten te plaatsen. Kern van de zaak is, dat de sijnode haar blijdschap uitsprak over de gewenste voortzetting der samen werking (op het gebied van de zen ding) door de Indonesische kerken. Oude plannen Al lang geleden hadden de gerefor meerde kerken uitgesproken, dat zij wensten heen te werken naar het mo ment, waarop de jonge kerken in In donesië helemaal alleen de zendings- arbeid zouden dragen. Dat hieraan metterdaad gewerkt werd, bewijst het feit, dat in de laat ste jaren al enkele „terreinzendelin gen" bij centrale objecten werden be trokken. Meer en meer liet men de rechtstreekse verkondiging van het evangelie over aan hen, die uit de In donesische kerken zelf waren voort gekomen. Nederlandse missionaire predikanten konden daardoor worden ingeschakeld bij het centrale werk, zoals de opleiding, de lectuurdienst. Op 11 maart 1958 hebben te Soera- karta de zendingsdeputaten van de In donesische kerken in Midden-Java vergaderd met Nederlandse zendings arbeiders. Men heeft toen de ontplooi ing van de evangelieverkondiging in de samenleving van Midden-Java eens nagegaan, en voorts de samenwerking tussen de kerken van Midden-Java en de gereformeerde kerken in Neder land bekeken. De vergadering kwam toen tot het formuleren van enige besluiten, die werden ingeleid door de overweging, dat de kerken in de hele-wereld één lichaam van de Heer Jezus vormen, en dat zij elk voor zich zowel als ge zamenlijk als leden van dat lichaam geroepen zijn elkaar te helpen en aan te vullen bij het uitwerken van de opdracht, hun door de Heer verleend. In deze overweging klinkt duidelijk de opvatting door, dat de kerk een „super nationale zaak" is. Geografi sche en politieke grenzen kunnen het lichaam van Christus niet delen. Van daar dat de kerken in Indonesië er nadrukkelijk prijs op hebben gesteld om de samenwerking met de gerefor meerde kerken in Nederland voort te zetten. Conform de oude plannen zullen de personele en financiële mogelijkheden van de gereformeerde kerken ge bruikt worden om de christelijke ker ken van Midden-Java aldus toe te rusten, dat zij zo spoedig mogelijk het werk der evangelieverkondiging naar binnen en naar buiten voor eigen re kening kunnen nemen. Pay and pray De Indonesische kerken willen ko men tot de vorming van een leken organisatie, die actief meedoet in de evangelieverkondiging. Immers de prediking van het evangelie mag nooit gezien worden als uitsluitend voorbe houden aan de dominees. Elke chris ten moet de boodschap der verlossing doorgeven. Nu is dit voor de christenen op Java allerminst een ongewone zaak. In de jonge kerken weet men heel goed, wat het is om getuige van Christus te zijn. Wanneer in een Javaans christengezin een doopsbediening plaats heeft, maakt men daarvan een groot feest, waarbij ook buren en vrienden wor den genodigd. En de gelegenheid wordt niet verzuimd om de betekenis van de doop bekend te maken aan hen, die als niet-christenen het feest komen bijwonen. Deze lekenbeweging te stimuleren kan mede het werk worden van de Ne derlandse zendingsarbeiders. Daarnaast is er de sociaal-economi sche sector, het onderwijs en de me dische dienst, waarin Nederlandse zendingsmensen zich nuttig kunnen maken. De generale synode te Assen heeft uitgesproken, dat ook nog van samen werking kan worden gesproken, zelfs al zouden de gereformeerde kerken in Nederland deze niet kunnen realiseren rechtstreeks door middel van de Ne derlandse zendingsarbeiders (doch eventueel wel door een internationaal oecumenisch team, waaronder Neder landers). De synode overwoog namelijk, dat er ergens een grens is. Prof. dr. H. Kraemer heeft onlangs nog eens ge wezen op het ongewenste van de „pay and pray"-methode (betalen en bid den) in de zending. Op die manier leeft de zending niet meer in de ge meenten. Er moet een wisselwerking bestaan tussen de kerken, die het evangelie verkondigen en de kerken, die hiervoor haar medewerking ver lenen. Terugkeer en blijven Nu de samenwerking tussen de Ge reformeerde kerken en de Indonesi sche kerken blijft bestaan, is het ook nodig dat het offer en het gebed voor de zending onverminderd voortgang vindt. Er is eerder méér geld nodig dan minder, ook al omdat de zen- dingsarbeid op Sumatra en in Makas sar (naast het werk op Midden-Java en Soemba) voortaan mede gedragen wordt door de gereformeerde kerken in Nederland. Ds. H. van den Brink, momenteel in Nederland, hoopt binnenkort terug te keren naar Makassar. Ook de evan- geliste mej. A. Hoeksema gaat wee* naar Indonesië. Zij is docente aan da opleidingsschool voor vrouwen en meisjes in Magelang (de Indonesischa „Nijenburgh"). Er komen echter ook diverse zen dingsmensen naar Nederland. Laat niemand hier iets verontrustends ach ter zoeken. Want ten eerste betreft het hier enige werkers, die aan da beurt zijn om hun normale verlof te genieten, na vier Indonesische jaren. Ten tweede zijn enkele oudere zen dingsmensen aan hun emeritaat toe. Zij repatriëren dus. In de derde plaat* komen enige gezinnen naar Neder land, die daartoe zijn genoodzaakt om dat hun kinderen in Indonesië geen onderwijs meer kunnen krijgen. Slechts in een enkel geval is sprake van terugkeer onder de drang de* omstandigheden. In de folder, die het Zendingscen trum momenteel verspreidt, wordt ge wezen op een feit dat belangrijker il dan alle menselijk wikken en wegen, namelijk, dat Gods werk doorgaat „Het werk, dat Hy in Indonesië be gonnen is, zal Hij op de een of ander# wijze ook voltooien. Naar het zich laat aanzien, onder inschakeling van onze zending". Bij dit feit verbleken alle ander# overwegingen. Dit moge ook de offer» vaardigheid stimuleren nu de Pink- stercollecte op komst is. De laatste tijd is er te 's-Graven« hage nogal onenigheid, voornamelijk, in de buurt van de Goudenregenstraat- Laan van Meerdervoort, tussen Haag se jongens en gerepatrieerden. Zoall gemeld zijn Indische jongens verleden week onbehouwen opgetreden tegen voorbijgangers. Er is toen ook al een botsing geweest met Haagse jeugdigen Gisteravond was de politie gewaar schuwd, dat de Hagenaars eens wraak wilden nemen. Zij hadden zich verza meld in een cafetaria, waar de politie 49 jongeren aantrof, onder wie drie meisjes. Allen werden gefouilleerd en het bleek, dat zij gewapend waren met messen en dergelijke. Bovendien vond men nog hier en daar verstopt een aantal geïmproviseede wapens. De rumoerige troep werd wegge bracht naar het politiebureau aan de Archimedesstraat, waar een uitvoerig verhoor werd afgenomen. Tussen mid dernacht en half drie zijn de jongelui naar huis gezonden. Indische jongeren zijn gisteravond niet komen opdagen. Bond van vrijgemaakte Geref Meisjesverenigingen De Bond van vrijgemaakte Gerefor meerde Meisjesverenigingen zal zijlj bondsdag op tweede Pinksterdag 2$ mei in de Duitse kerk te 's-Graven- hage houden. Zaterdagmiddag voor Pinksteren zal in het gebouw „Elim de huishoudelijke bondsvergadering plaats hebben. Op de bondsdag zal in de morgenvergadering de heer Meli* Lok van Zwolle referen over „Neder- lantsche gedenckclanck" en in de mid- dagvergadering ds. R. H. Bremmer van Enschede over „Opdracht of spel?" Op Hemelvaartsdag is door kort sluiting brand uitgebroken in het Oostenrijkse paviljoen op de we reldtentoonstelling te Brussel, dat evenwel door krachtdadig ingrij pen van de brandeer, zij het dan beschadigd, kon worden behouden. De foto toont de brandweer in ac tie, terwijl officials uit het pavil joen, persmensen en enkele bezoe kers, toekijken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 3