STAVENISSER HAVEN GAAT - DOOR
AFDAMMING - VERDWIJNEN
Raad ziet graag keersluis
in havenmonding
Vooruitzichten voor fruit
in de Betuwe gunstig
NCR V-luisteraars reizen méé
in „Spoorzoeken door Europa
i
u
K
Oogst van winterbloemkool op
Walcheren op hoogtepunt
Thoolse havenplaats wordt agrariërs dorpje
actio
TELEVISIE
16 mei 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina '5
Nu is roomboter écht
goedkoop - iedereen is
nu in staat roomboter
te eten, profiteer en
geniet van de
onvervangbare geur
en smaak.
FOTOGRAFEREN?
iets!
ANWB bereikt einde van „flagante wantoestand"
20 km-bepaling in spoorwegwet
zal worden herzien
Ledenvergadering
CJVF te Zwolle
Kamercommissie stelt
vragen over dijkver
sterkingen
K
E K
President van Italië in Engeland
Goedennacht
yrijdag
Ingezonden mededeling (Adv.)
Smul nü van ROOMBOTER
°md« de'v'rZ/na ""'"onte droom
PUBLIKATIE VAN HET NEDERLANDS ZUIVELBUREAÜ RIJSWIJK Z.H
HET DELTAPLAN, groots schema van werken, die als voornaamste
achtergrond hebben de beveiliging van een belangrijk stuk Nederland
tegen de aanvallen van de zee, maakt - hoe zou het anders kunnen -
natuurlijk ook slachtoffers. Het is bepaald niet alleen de oestercultuur,
die er op een gevaarlijke manier door getroffen wordt. Voorbeeld:
Stavenisse, een landbouwdorp op het eiland Tholen. Een landbouw-
dorp tot nu toe echter met een voorname nevenbron van inkomsten.
Want Stavenisse is ook een havenplaatsje. In het kader van de Delta
werken moet dat haventje nu verdwijnen. Een plan tot concentratie
van havens op Tholen wordt tegelijk daarmee tot uitvoering gebracht.
Mooie plannen allemaal. En wel noodzakelijk ook. Maar Stavenisse
zit er mee.
De haven van Stavenisse is geen ju
weel. Het is echter wel een goed bruik
bare haven. Via een achthonderd meter
lang havenkanaal komen de schepen in
een havenkom van tweehonderd bij ne
gentig meter, waar bij vloed ongeveer
2% meter water in staat. Er is een ruim
havenplateau en er is een kade. Bij hoog
water is de haven bereikbaar voor sche
pen van zevenhonderd ton met een diep
gang van ruim twee meter. Bij laag water
is de haven ontoegankelijk.
In Stavenisse hebben ongeveer twintig
schippersfamilies hun waladres. De plaat-
lelijke middenstand trekt jaarlijks een
flink stuk inkomen uit de inkopen, die
schippers in het dorp doen. In de tijd
van de suikerbieten worden in Stavenis
se veel scheepsladingen van dit produkt
geladen.
Consequenties
Wat gebeurt er, zegt burgemeester A.
Sluijmers van Stavenisse, als onze haven
verdwijnt? In de eerste plaats zullen die
twintig schippersgezinnen wel gaan ver
huizen. Dat wil zeggen, dat onze gemeen
te van net even 1500 inwoners er zo'n
kleine honderd verliest, wat een belang
rijk verlies is aan uitkering uit het ge
meentefonds.
Verder raakt de middenstand een groot
stuk Inkomen kwijt. Ook plaatselijke
ambachtslieden, die reparatiewerk aan
schepen verrichten, worden getroffen. En
verder raken we het beladen van suiker
bieten kwijt, hetgeen nadelig is voor de
werkgelegenheid tijdens de bietencam
pagne. Voor de landbouwers is het trou
wens ook nadelig, want die moeten de
bieten dan per wagen gaan vervoeren
naar een verderop gelegen haven.
Een verderop gelegen haven. Dat is nu
nog de haven van Sint Annaland. Maar
die gaat ook dicht. In de omgeving van
Sint Annaland wordt echter een moderne
nieuwe haven gegraven. Kosten ongeveer
zes miljoen gulden.
Keersluis?
Dat is het nu juist, zegt burgemeester
Sluijmers en zegt het gehele gemeente
bestuur van Stavenisse. Waarom nu die
nieuwe haven bij St. Annaland als voor
veel minder geld te bereiken zou zijn,
dat én de oude haven van Stavenisse én
die van Sint Annaland behouden kunnen
worden, zonder dat het principe „veilig
heid" geweld wordt aangedaan? Dat zou
heel eenvoudig kunnen door het bouwen
van een keersluis in het havenkanaal en
door kleine verbeteringen aan de haven.
Een keersluis voor Stavenisse zegt het
gemeentebestuur, kost nog geen miljoen.
Stavenisse verliest nog meer bronnen
van inkomsten als hierboven opgesomd.
In de eerste plaats de gemeentelijke in
komsten uit haven- en kadegelden, al val
len die vrijwel weg tegen de uitgaven
aan onderhoud. En verder moet ook de
veerdienst tussen Stavenisse en Ouwer-
kerk op Schouwen Duiveland vervallen.
Niet te stuiten
De nieuwe ontwikkelingen in Zeeland
zijn niet te stuiten. Gezien uit een oog
punt van economische verbeteringen van
de geheie streek, past de afsluiting van
de haven van Stavenisse even goed als
die van de oude haven van Sint Anna
land en van Sint Maartensdijk en Scher-
penisse (de Pluimpot).
Men wil de scheepvaart op Tholen con
centreren op de haven van de stad Tholen
en op de nieuwe haven van Sint Anna
land, die een „vlotte" haven wordt, het
geen zeggen wil, dat zij zowel bij hoog
als bü laag water bevaarbaar is.
Dat er op Tholen ook zijn, die er
anders over denken dan de Stavenis-
sers, bewijst wel het feit, dat de boeren
bonden zich hebben uitgesproken vóór
de nieuwe haven bij Sint Annaland. Zij
hebben zelfs toegezegd, dat zij bij die
nieuwe haven een veilinggebouw zullen
neerzetten. Een nieuw nadeel voor Sta
venisse, waar de bestaande veiling, zo
vreest men. geheel in verval zal raken.
Er is nog geen spade in de grond ge
stoken voor de bouw van de nieuwe ha
ven, maar de strijd lijkt voor Stavenisse
al verloren. Uit de bevolking wordt al
niets meer gedaan. Alleen het gemeente
bestuur is nog fel als het de vraag wordt
gesteld, hoe dat nu allemaal moet gaan
in de toekomst. Geloven in redding doet
men echter niet méér. Tenslotte zal men
moeten berusten in de onafwendbare af
sluiting, die dit dorp zijn haven ontneemt
waardoor het in de toekomst een zuiver,
agrarische gemeente zal worden. Want het
is nu eenmaal onmogelijk om 'Ieder dorji
in Zeeland een industrieterrein te geven
of er een recreatieoord van te maken.
Bovendien ligt Stavenisse ver van de ge
projecteerde Delta-verbindingen, al ligt
het wel aan de zeer drukke vaarroute
tussen Rotterdam en Antwerpen. Aan die
route juist, heeft men echter behoefte
aan een moderne, goed geoutilleerde ha
ven.
Het grote Deltaplan en alles
wat daarmee samenhangt, grijpt
diep in de structuur van dit dorp
op Tholen. Stavenisse is een van
de slachtoffers van dit plan. De
gevolgen voor dit dorp zullen
slechts zeer moeilijk te compen
seren zijn. Voor de oesterteelt be
staat nog hoop op redding door de
te nemen proeven in het Veerse-
gat. Voor Stavenisse is de toestand
alleen maar somber.
Ingezonden mededeling (Adv.)
In een schrijven aan de ANWB heeft
de minister van Verkeer en Waterstaat
zojuist aangekondigd dat de thans nog
voor alle spoorwegovergangen geldende
20 km-bepaling voor een groot aantal
overwegen zal worden afgeschaft. Bij de
overwegen waar de bepaling wèl van
kracht blijft, zal worden gezorgd voor een
duidelijke aanduiding. De minister zegt
toe dat de Spoorwegwet „met spoed dien
overeenkomstig gewijzigd zal worded".
Het schrijven van de minister is een
antwoord op de voortdurende aandrang
die de ANWB heeft uitgeoefend om her
ziening van de 20 km-bepaling te ver
krijgen.
Momenteel geldt bij alle spoorwegover
gangen, voor alle voertuigen, een maxi
mumsnelheid van 20 km/u. Reeds in 1951
wees de ANWB er op dat deze bepaling
volkomen illusoir geworden was: Ver
keerstechnische verbeteringen hadden het
bfj de meeste overwegen overbodig, of
zelfs ongewenst, gemaakt de snelheid
over een afstand van enkele tientallen
meters tot 20 km/u terug te brengen. De
In de Buitensociëteit te Zwolle heeft
de Hervormde vrouwengroep C.J.V.F.
vandaag haar twaalfde ledenjaarver
gadering gehouden. De voorzitster,
niej. ds, J. I. H. Stegeman uit Den
Haag, verwelkomde ongeveer 900 af
gevaardigden uit het gehele land. Prof.
dr. A. de Froe uit Amsterdam sprak
over „Leven in het atoomtijdperk".
Spreker stelde vast dat de mensheid
in een impasse is geraakt. Afschaffing
van de proeven met kernwapens is
noodzakelijk voor het voortbestaan
van het mensdom, maar anderzijds on
mogelijk met het oog op de veiligheid,
aldus spreker.
Uit het jaarverslag bleek dat onge
veer 800 verenigingen bij de organisa
tie zijn aangesloten. De resultaten wa
ren in het afgelopen jaar gunstig en
de belangstelling groeit.
Mej. mr. S. M. Holsteyn, secretaresse
van de oecumenische raad van kerken
in Nederland, heeft het oecumenisch
vrouwencontact belicht, dat tot doel
heeft elkaar beter te leren kennen en
waarderen.
De tweede secretaresse, mev. H. M.
Meyer-Breuning uit 't Woud (Schip
luiden), werd herkozen in het hoofd
bestuur.
bepaling geidt zelfs voor bewaakte over
wegen in autosnelwegen! Verder is de
toestand zó dat cTe weggebruiker eerst op
zéér korte afstand van de overweg een
onduidelijk bordje „20 km" vindt, dat
bovendien afwijkt van de wettelijk voor
geschreven gebodsborden.
„SCHIJNHEILIG"
Mr. D. J. van Gilse, procureur-generaal
bij het gerechtshof te 's Gravenhage, be
titelde deze bepaling eens als „schijn
heilig". Immers, de bepaling wordt aller-
wege als verouderd en wereldvreemd be
schouwd en er wordt nergens opgetreden
tegen weggebruikers die bij een overweg
de 20 km limiet overschrijden. Tot voor
kort kwam het voor dat wanneer over
wegbomen bij avond waren aangereden
omdat zij slecht zichtbaar waren, de weg
gebruiker ten laste werd gelegd „dat hij
sneller dan 20 km/u had gereden". Hierbij
werd voorby'gezien aan het feit dat nóch
de spoorwegbomen, nóch het bordje „20
km" zichtbaar waren(Door het aan
brengen van verlichting by overwegen
en. het plaatsen van rode knipperlichten
is het aantal aanrydingen van overweg
bomen de laatste jaren sterk verminderd,
van 250 per jaar tot 50 per jaar). Ook
thans komt het voor dat overtreding van
de 20 km-bepaling als strafverzwarende
omstandigheid In het geding wordt ge
bracht.
WEGENVERKEERSWET
In maart 1958 verzocht de ANWB de
minister opnieuw deze bepaling met grote
spoed te willen herzien en deze onder te
brengen ln de Wegenverkeerswet, waarin
tenslotte alle verkeersbepalingen uitput
tend geregeld worden. Uit het antwoord
van de minister blijkt dat dit laatste niet
zal gebeuren, doch de Spoorwegwet zal
met spoed worden herzien.
De 20 km-bepaling zal alleen gehand
haafd blijven by overwegen die niet voor
zien zijn van een rood knipperlicht, en
verder waar plaatselijke omstandigheden
daartoe aanleiding geven. De thans ge
bruikte zwart-wïtte „20 km"-bordjes zul
len worden vervangen door duidelijke
maximum-snelheidborden.
De ANWB is verheugd dat, na jaren
van overleg, ten spoedigste een einde zal
worden gemaakt aan een flagrante wan
toestand. De bond blijft echter van me
ning dat deze materie geregeld dient te
worden in de Wegenverkeerswet, en niet
in de Spoorwegwet.
In Lake Hurst bjj het proefterrein
voor raketten in Woomera (Zuid-Aus-
tralië) zullen onderaardse afschietba-
nen voor Britse raketten met een reik
wijdte van 3000 km. worden aangelegd.
De vaste commissie voor verkeer en
waterstaat uit de Tweede Kamer
heeft een zekere ongerustheid uitge
sproken over de stand van zaken bij
de versterking van zwakke plekken in
hoogwaterkeringen. Minister Algera
had bij een wetsontwerp tot wijziging
van zijn begroting over 1957 de toe
lichting gegeven, dat is gebleken „dat
de betrokken beheerders er niet in
zijn geslaagd de plannen tot verster
king van zwakke plaatsen in hoog
waterkeringen in 1957 tot een zoda
nige omvang in uitvoering te brengen
als in het begin van het jaar werd ver
wacht".
De Kamercommissie zou nu, blijkens
haar verslag, "gaarne vernemen, wat
deze nogal vage zinsnede nader in
houdt. Betekent het, dat er nog steeds
zwakke plaatsen bestaan? Zo ja, dan
zou hij gaarne vernemen, welke dit
zijn. Welke werken moeten thans nog
worden uitgevoerd? De commissie acht
een nadere uiteenzetting in het bijzon
der van belang ter beantwoording van
de vraag, in hoeverre thans onze hoog
waterkeringen weer een verantwoorde
mate van veiligheid bieden.
In tegenstelling met vorig jaar zijn op
dit ogenblik de vooruitzichten in dq „Ne
derlandse kersenmand", zoals de Betuwe
wel eens genoemd werd, bijzonder gun
stig.
Pruimen, peren, vroege kersen en mei
kersen hebben rijk gebloeid, zonder dat
nachtvorsten schade van betekenis heb
ben aangericht. Wellicht heeft het prui-
mengewas in de vruehtaanzetting nog iets
te lijden gehad van het vorige jaar, want
enkele soorten hebben minder gebloeid
dan gewoonlijk. Toch zal als alle bloesem
tot ontwikkeling komt, de oogst nog over
vloedig zijn. Peren en kersen hebben bij
zonder rijk gebloeid.
Gisteren stonden appels, morellen en
late kersen al in bloei. Van appels zal
deze bloesemweelde nog wel enige dagen
aanhouden en er valt dus zelfs nog het
a.s. weekeinde wel van de dit jaar door
toerisme druk bezochte bloeiende Betuwe
te genieten.
Ook appelen, overigens tegenwoordig
verreweg 't voornaamste handelsgewas in
de streek tu$sen de rivieren, staan er best
voor. Vorig jaar heeft dit hout door vorst-
schade nagenoeg geen vrucht mogen dra
gen, 't is alsof de boom dit nu in dit jaar
K
K
K
Op de reportage-afdeling van de N.C.R.V. worden de laatste weken
grote kaarten van Europa uitgevouwen en nauwkeurig bestudeerd.
Reporters maken korte proefkampeertochten in het eigen land,
compleet uitgerust met primus, klapstoeltjes en slaapzakken en
technici breiden hun kennis van de radiotechniek zoveel mogelijk
uit met die van de automobiel. Dit alles in verband met de grote
N.C.R.V.-reportagereis, die op 29 mei begint en onder de titel
„Spoorzoeken door Europa" een fiks gedeelte van het donderdag
avondprogramma in beslag zal nemen. De bedoeling is steeds een
verslaggever drie weken op stap te sturen en hem met een tech
nicus op zoek te laten gaan naar de folklore in heel Europa. Zij
krijgen de beschikking over een kleine auto, kampeeruitrusting en
natuurlijk opname-apparaten. Het is dus niet zo maar een re
portagereis zonder meer: de luisteraars zullen bovendien met de
atlas in de hand en met de kaarten op tafel kunnen reizen en
er nog een aantrekkelijke prijs mee kunnen men ook. De ver
slaggevers zetten namelijk in de vorm van Iselreportages een
geluidsspoor uit door heel Europa een spoor, dat de luisteraars
kunnen volgen en aan de hand waarvan zij de route moeten vast
stellen, die door de reportageploeg wordt gereden. Op 29 mei ver
trekt Johan Bodegraven van de N.C.R.V.-studio een vertrek,
waarvan in het laatste Steravondprogramma van dit seizoen een
reportage zal worden gegeven. Ongeveer drie weken later wordt hij
afgelost door Jan de Visser, die op zijn beurt in juli ergens in
Europa de wacht overdraagt aan zijn collega Goos Kamphuis.
dubbel wil goedmaken.
Het weiland is dank zy het groeizame
weer in de Betuwe goed aangekómen. Het
gras is mals en voedzaam voor de grote
veestapel, die men van oudsher op de
Betuwse gemengde bedrüven kan aan
treffen.
Tenslotte geeft de stand van de akker
bouwgewassen redenen tot tevredenheid.
ZATERDAG 17 MEI 1958
HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45
Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. 8.15
Gram. 8.50 V. d. huisvrouw. 10.00 V. d.
kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig?
1100 V. d. zieken. 11.45 Gram. 12.00 Mid
dagkloknoodklok. 12.03 Gram. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz.
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath.
nws. 13.20 Gram. 13.30 Verz.progr. 14.00
V. d. jeugd. 14.20 Eng. les. 14.40 Boek-
bespr. 14.50 Gram. 14.55 Harmonie-ork.
15.15 Kron. v. letteren en kunsten. 15.40
Dameskoor. 16.00 V. d. jeugd. 16.50 Gre
goriaanse zang. 17.20 Sport. 17.30 Ama-
teursprogr. 17.45 Lichte muz. 18.00 Journ.
overz. 18.10 Gram. 18.15 Van het Binnen
hof. 18.25 Strijkork. 18.45 En nu mijn ge
val. 19.00 Nws. 19.10 Comm. op 't nws.
19.15 Omr.ork. 20.10 Lichtbaken. 20.25 Act.
20.40 Gevar. progr. 22.10 Amus.muz. 22.35
Wij luiden de zondag in, avondgebed en
lit. kal. 23.00 Nws. 23.15 Nws. in Esperan
to. 23.2224.00 Nouveauté's.
HILVERSUM H (298 m) VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18
Gram. 9.05 Gym. v. d. vrouw. 9.15 Gram.
VPRO: 10.00 Tijdeiyk uitgeschakeld, caus.
10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 V. d.
vrouw. 11.00 Rep. opening Evert Kupers-
oord te Amersfoort. 12.00 "Zigeunermuz.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel
spel. 13.00 Nws. 13.15 VARA-varia. 13.20
Lichte muz. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Lich
te muz. 14.25 V. d. jeugd. 15.00 Arb. zang
vereniging. 15.15 Boekenwijsheid. 15.35
Omr.ork. en solist. 16.30 Meer dan ooit,
toespr. 16.45 Gram. 17.00 Lichte muz. 17.30
Act. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Lichte
muz. 18.45 Regeringsuitz.: Atlantisch al
lerlei. Een en ander over de 15 landen,
aangesloten bij het Atlantisch Pact. 19.00
Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passe
partout, caus. 19.40 Karl Jaspers, gespro
ken portret. 19.55 Deze week, caus.
VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.35 Pro-
menadeork. 21.15 De straat in de mist,
hoorsp. 21.50 Soc. commentaar. 22.05 Ca-
baretprogr. 22.35 Opsporing verzocht.
23.00 Nws. 23.15 Sport. 23.22 Gram. 23.30
24.00 Dansmuz.
BRUSSEL (324 m) 12.00 Gram. 12.30
Weerber. 12.34 Caus. 12.45 Gram. 13.00
Nws. 13.11 Muz. kaleidoscoop. 14.30 Gram.
15.15 Idem. 15.45 Lichte muz. 16.15 Omr.
ork. 16.45 Engelse les. 17.00 Nws. 17.10
Gram. 17.30 Idem. 18.00 Gevar. muz. 18.30
V. d. sold. 19.00 Nws. 19.30 Wereldten
toonstelling. 20.00 Cabaret. 21.00 Gram.
21.15 Amus.muz. 22.00 Nws. 22.15 Verz.
progr. 23.00 Nws. 23.05 Gram. 23.35—24.00
Zigeunerork.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
VARA: 17.00—17.30 V. d. kind. KRO:
20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Film-
progr, 21.00 Vragenspel. 21.30 Een wereld
als Wiever, TV-spel.
President Giovanni Gronchi van
Italië en mevrouw Gronchi bren
gen een vierdaags officeel bezoek
aan Engeland. De foto laat zien
hoe de president in een open rij
tuig gezeten naast H.M. Koningin
Elizabeth van Engeland, het voor
plein van het Buckinghampaleis te
Londen opreed na een rit door de
Britse hoofdstad vanaf het Victoria
station, waar de officiële verwel
koming plaats vond.
ST. ANNALAND
Opbrengst t.b.c.-collecte. De te Sint-
Annaland gehouden bussencollecte ten
bate van de sanatoria Sonnevanck en
Zonnegloren voor de t.b.c.-bestrijding
heeft f78,73 opgebracht.
Ingezonden mededeling (Adv.)
Slaapt U slecht door rheumatiek, spit,
ischias, hoofd- en zenuwpijnen, neemt
dan Togal. Verdrijft in al die gevallen
snel en afdoende die pijnen en U
slaapt heerlijk. Togal baat! Zuivert de
nieren en is onschadelijk voor hart en
maag. Bij apotheek en drogist f 0.95,
f 2.40, f 8.88.
1 Z.1U, I
iffst van winterhlnemlrnnl nn Wal, van Hpto unntorKlnomLnni 1X7-,
De oogst van winterbloemkool op Wal
cheren heeft op het ogenblik wel haar
hoogtepunt bereikt. Nog de gehele week
zal er een groot aanbod zijn, maar ver
wacht wordt dat het dan toch zal gaan
minderen, zij het ook dat het geleidelijk
zal gaan. Eind vorige week werden er
elke dag ruim 20.000 stuks winterbloem-
kool op de veiling in Middelburg aange
boden en maandag waren er zelfs bijna
30.000 stuks.
Over de kwaliteit is men zeer tevreden.
Deze is gaandeweg beter geworden en op
het ogenblik is deze volgens deskundigen
over het algemeen beslist niet minder dan
van de kasbloemkool. Het grote voordeel
van deze winterbloemkool van Walcheren
is dat ze in de vollegrond kan worden ge
teeld en er geen kassen of warenhuizen
voor nodig zijn om toch vroeg een pro
dukt te kunnen leveren, zelfs dikwijls nog
voor de kaskool komt.
De handel heeft grote belangstelling
voor deze winterbloemkool. De afzet ge
schiedt in hoofdzaak op de binnenlandse
markt. Voor de grote maten ligt de prijs
tussen 45 en 60 cent per stuk voor de
kleinere maten wordt 2035 ct per stuk
betaald. Tengevolge van de late vorst van
dit voorjaar is over het algemeen de
kool wel iets kleiner dan het vorig jaar.