STAVENISSER HAVEN GAAT - DOOR AFDAMMING - VERDWIJNEN Raad ziet graag keersluis in havenmonding Vooruitzichten voor fruit in de Betuwe gunstig NCR V-luisteraars reizen méé in „Spoorzoeken door Europa i u K Oogst van winterbloemkool op Walcheren op hoogtepunt Thoolse havenplaats wordt agrariërs dorpje actio TELEVISIE 16 mei 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina '5 Nu is roomboter écht goedkoop - iedereen is nu in staat roomboter te eten, profiteer en geniet van de onvervangbare geur en smaak. FOTOGRAFEREN? iets! ANWB bereikt einde van „flagante wantoestand" 20 km-bepaling in spoorwegwet zal worden herzien Ledenvergadering CJVF te Zwolle Kamercommissie stelt vragen over dijkver sterkingen K E K President van Italië in Engeland Goedennacht yrijdag Ingezonden mededeling (Adv.) Smul nü van ROOMBOTER °md« de'v'rZ/na ""'"onte droom PUBLIKATIE VAN HET NEDERLANDS ZUIVELBUREAÜ RIJSWIJK Z.H HET DELTAPLAN, groots schema van werken, die als voornaamste achtergrond hebben de beveiliging van een belangrijk stuk Nederland tegen de aanvallen van de zee, maakt - hoe zou het anders kunnen - natuurlijk ook slachtoffers. Het is bepaald niet alleen de oestercultuur, die er op een gevaarlijke manier door getroffen wordt. Voorbeeld: Stavenisse, een landbouwdorp op het eiland Tholen. Een landbouw- dorp tot nu toe echter met een voorname nevenbron van inkomsten. Want Stavenisse is ook een havenplaatsje. In het kader van de Delta werken moet dat haventje nu verdwijnen. Een plan tot concentratie van havens op Tholen wordt tegelijk daarmee tot uitvoering gebracht. Mooie plannen allemaal. En wel noodzakelijk ook. Maar Stavenisse zit er mee. De haven van Stavenisse is geen ju weel. Het is echter wel een goed bruik bare haven. Via een achthonderd meter lang havenkanaal komen de schepen in een havenkom van tweehonderd bij ne gentig meter, waar bij vloed ongeveer 2% meter water in staat. Er is een ruim havenplateau en er is een kade. Bij hoog water is de haven bereikbaar voor sche pen van zevenhonderd ton met een diep gang van ruim twee meter. Bij laag water is de haven ontoegankelijk. In Stavenisse hebben ongeveer twintig schippersfamilies hun waladres. De plaat- lelijke middenstand trekt jaarlijks een flink stuk inkomen uit de inkopen, die schippers in het dorp doen. In de tijd van de suikerbieten worden in Stavenis se veel scheepsladingen van dit produkt geladen. Consequenties Wat gebeurt er, zegt burgemeester A. Sluijmers van Stavenisse, als onze haven verdwijnt? In de eerste plaats zullen die twintig schippersgezinnen wel gaan ver huizen. Dat wil zeggen, dat onze gemeen te van net even 1500 inwoners er zo'n kleine honderd verliest, wat een belang rijk verlies is aan uitkering uit het ge meentefonds. Verder raakt de middenstand een groot stuk Inkomen kwijt. Ook plaatselijke ambachtslieden, die reparatiewerk aan schepen verrichten, worden getroffen. En verder raken we het beladen van suiker bieten kwijt, hetgeen nadelig is voor de werkgelegenheid tijdens de bietencam pagne. Voor de landbouwers is het trou wens ook nadelig, want die moeten de bieten dan per wagen gaan vervoeren naar een verderop gelegen haven. Een verderop gelegen haven. Dat is nu nog de haven van Sint Annaland. Maar die gaat ook dicht. In de omgeving van Sint Annaland wordt echter een moderne nieuwe haven gegraven. Kosten ongeveer zes miljoen gulden. Keersluis? Dat is het nu juist, zegt burgemeester Sluijmers en zegt het gehele gemeente bestuur van Stavenisse. Waarom nu die nieuwe haven bij St. Annaland als voor veel minder geld te bereiken zou zijn, dat én de oude haven van Stavenisse én die van Sint Annaland behouden kunnen worden, zonder dat het principe „veilig heid" geweld wordt aangedaan? Dat zou heel eenvoudig kunnen door het bouwen van een keersluis in het havenkanaal en door kleine verbeteringen aan de haven. Een keersluis voor Stavenisse zegt het gemeentebestuur, kost nog geen miljoen. Stavenisse verliest nog meer bronnen van inkomsten als hierboven opgesomd. In de eerste plaats de gemeentelijke in komsten uit haven- en kadegelden, al val len die vrijwel weg tegen de uitgaven aan onderhoud. En verder moet ook de veerdienst tussen Stavenisse en Ouwer- kerk op Schouwen Duiveland vervallen. Niet te stuiten De nieuwe ontwikkelingen in Zeeland zijn niet te stuiten. Gezien uit een oog punt van economische verbeteringen van de geheie streek, past de afsluiting van de haven van Stavenisse even goed als die van de oude haven van Sint Anna land en van Sint Maartensdijk en Scher- penisse (de Pluimpot). Men wil de scheepvaart op Tholen con centreren op de haven van de stad Tholen en op de nieuwe haven van Sint Anna land, die een „vlotte" haven wordt, het geen zeggen wil, dat zij zowel bij hoog als bü laag water bevaarbaar is. Dat er op Tholen ook zijn, die er anders over denken dan de Stavenis- sers, bewijst wel het feit, dat de boeren bonden zich hebben uitgesproken vóór de nieuwe haven bij Sint Annaland. Zij hebben zelfs toegezegd, dat zij bij die nieuwe haven een veilinggebouw zullen neerzetten. Een nieuw nadeel voor Sta venisse, waar de bestaande veiling, zo vreest men. geheel in verval zal raken. Er is nog geen spade in de grond ge stoken voor de bouw van de nieuwe ha ven, maar de strijd lijkt voor Stavenisse al verloren. Uit de bevolking wordt al niets meer gedaan. Alleen het gemeente bestuur is nog fel als het de vraag wordt gesteld, hoe dat nu allemaal moet gaan in de toekomst. Geloven in redding doet men echter niet méér. Tenslotte zal men moeten berusten in de onafwendbare af sluiting, die dit dorp zijn haven ontneemt waardoor het in de toekomst een zuiver, agrarische gemeente zal worden. Want het is nu eenmaal onmogelijk om 'Ieder dorji in Zeeland een industrieterrein te geven of er een recreatieoord van te maken. Bovendien ligt Stavenisse ver van de ge projecteerde Delta-verbindingen, al ligt het wel aan de zeer drukke vaarroute tussen Rotterdam en Antwerpen. Aan die route juist, heeft men echter behoefte aan een moderne, goed geoutilleerde ha ven. Het grote Deltaplan en alles wat daarmee samenhangt, grijpt diep in de structuur van dit dorp op Tholen. Stavenisse is een van de slachtoffers van dit plan. De gevolgen voor dit dorp zullen slechts zeer moeilijk te compen seren zijn. Voor de oesterteelt be staat nog hoop op redding door de te nemen proeven in het Veerse- gat. Voor Stavenisse is de toestand alleen maar somber. Ingezonden mededeling (Adv.) In een schrijven aan de ANWB heeft de minister van Verkeer en Waterstaat zojuist aangekondigd dat de thans nog voor alle spoorwegovergangen geldende 20 km-bepaling voor een groot aantal overwegen zal worden afgeschaft. Bij de overwegen waar de bepaling wèl van kracht blijft, zal worden gezorgd voor een duidelijke aanduiding. De minister zegt toe dat de Spoorwegwet „met spoed dien overeenkomstig gewijzigd zal worded". Het schrijven van de minister is een antwoord op de voortdurende aandrang die de ANWB heeft uitgeoefend om her ziening van de 20 km-bepaling te ver krijgen. Momenteel geldt bij alle spoorwegover gangen, voor alle voertuigen, een maxi mumsnelheid van 20 km/u. Reeds in 1951 wees de ANWB er op dat deze bepaling volkomen illusoir geworden was: Ver keerstechnische verbeteringen hadden het bfj de meeste overwegen overbodig, of zelfs ongewenst, gemaakt de snelheid over een afstand van enkele tientallen meters tot 20 km/u terug te brengen. De In de Buitensociëteit te Zwolle heeft de Hervormde vrouwengroep C.J.V.F. vandaag haar twaalfde ledenjaarver gadering gehouden. De voorzitster, niej. ds, J. I. H. Stegeman uit Den Haag, verwelkomde ongeveer 900 af gevaardigden uit het gehele land. Prof. dr. A. de Froe uit Amsterdam sprak over „Leven in het atoomtijdperk". Spreker stelde vast dat de mensheid in een impasse is geraakt. Afschaffing van de proeven met kernwapens is noodzakelijk voor het voortbestaan van het mensdom, maar anderzijds on mogelijk met het oog op de veiligheid, aldus spreker. Uit het jaarverslag bleek dat onge veer 800 verenigingen bij de organisa tie zijn aangesloten. De resultaten wa ren in het afgelopen jaar gunstig en de belangstelling groeit. Mej. mr. S. M. Holsteyn, secretaresse van de oecumenische raad van kerken in Nederland, heeft het oecumenisch vrouwencontact belicht, dat tot doel heeft elkaar beter te leren kennen en waarderen. De tweede secretaresse, mev. H. M. Meyer-Breuning uit 't Woud (Schip luiden), werd herkozen in het hoofd bestuur. bepaling geidt zelfs voor bewaakte over wegen in autosnelwegen! Verder is de toestand zó dat cTe weggebruiker eerst op zéér korte afstand van de overweg een onduidelijk bordje „20 km" vindt, dat bovendien afwijkt van de wettelijk voor geschreven gebodsborden. „SCHIJNHEILIG" Mr. D. J. van Gilse, procureur-generaal bij het gerechtshof te 's Gravenhage, be titelde deze bepaling eens als „schijn heilig". Immers, de bepaling wordt aller- wege als verouderd en wereldvreemd be schouwd en er wordt nergens opgetreden tegen weggebruikers die bij een overweg de 20 km limiet overschrijden. Tot voor kort kwam het voor dat wanneer over wegbomen bij avond waren aangereden omdat zij slecht zichtbaar waren, de weg gebruiker ten laste werd gelegd „dat hij sneller dan 20 km/u had gereden". Hierbij werd voorby'gezien aan het feit dat nóch de spoorwegbomen, nóch het bordje „20 km" zichtbaar waren(Door het aan brengen van verlichting by overwegen en. het plaatsen van rode knipperlichten is het aantal aanrydingen van overweg bomen de laatste jaren sterk verminderd, van 250 per jaar tot 50 per jaar). Ook thans komt het voor dat overtreding van de 20 km-bepaling als strafverzwarende omstandigheid In het geding wordt ge bracht. WEGENVERKEERSWET In maart 1958 verzocht de ANWB de minister opnieuw deze bepaling met grote spoed te willen herzien en deze onder te brengen ln de Wegenverkeerswet, waarin tenslotte alle verkeersbepalingen uitput tend geregeld worden. Uit het antwoord van de minister blijkt dat dit laatste niet zal gebeuren, doch de Spoorwegwet zal met spoed worden herzien. De 20 km-bepaling zal alleen gehand haafd blijven by overwegen die niet voor zien zijn van een rood knipperlicht, en verder waar plaatselijke omstandigheden daartoe aanleiding geven. De thans ge bruikte zwart-wïtte „20 km"-bordjes zul len worden vervangen door duidelijke maximum-snelheidborden. De ANWB is verheugd dat, na jaren van overleg, ten spoedigste een einde zal worden gemaakt aan een flagrante wan toestand. De bond blijft echter van me ning dat deze materie geregeld dient te worden in de Wegenverkeerswet, en niet in de Spoorwegwet. In Lake Hurst bjj het proefterrein voor raketten in Woomera (Zuid-Aus- tralië) zullen onderaardse afschietba- nen voor Britse raketten met een reik wijdte van 3000 km. worden aangelegd. De vaste commissie voor verkeer en waterstaat uit de Tweede Kamer heeft een zekere ongerustheid uitge sproken over de stand van zaken bij de versterking van zwakke plekken in hoogwaterkeringen. Minister Algera had bij een wetsontwerp tot wijziging van zijn begroting over 1957 de toe lichting gegeven, dat is gebleken „dat de betrokken beheerders er niet in zijn geslaagd de plannen tot verster king van zwakke plaatsen in hoog waterkeringen in 1957 tot een zoda nige omvang in uitvoering te brengen als in het begin van het jaar werd ver wacht". De Kamercommissie zou nu, blijkens haar verslag, "gaarne vernemen, wat deze nogal vage zinsnede nader in houdt. Betekent het, dat er nog steeds zwakke plaatsen bestaan? Zo ja, dan zou hij gaarne vernemen, welke dit zijn. Welke werken moeten thans nog worden uitgevoerd? De commissie acht een nadere uiteenzetting in het bijzon der van belang ter beantwoording van de vraag, in hoeverre thans onze hoog waterkeringen weer een verantwoorde mate van veiligheid bieden. In tegenstelling met vorig jaar zijn op dit ogenblik de vooruitzichten in dq „Ne derlandse kersenmand", zoals de Betuwe wel eens genoemd werd, bijzonder gun stig. Pruimen, peren, vroege kersen en mei kersen hebben rijk gebloeid, zonder dat nachtvorsten schade van betekenis heb ben aangericht. Wellicht heeft het prui- mengewas in de vruehtaanzetting nog iets te lijden gehad van het vorige jaar, want enkele soorten hebben minder gebloeid dan gewoonlijk. Toch zal als alle bloesem tot ontwikkeling komt, de oogst nog over vloedig zijn. Peren en kersen hebben bij zonder rijk gebloeid. Gisteren stonden appels, morellen en late kersen al in bloei. Van appels zal deze bloesemweelde nog wel enige dagen aanhouden en er valt dus zelfs nog het a.s. weekeinde wel van de dit jaar door toerisme druk bezochte bloeiende Betuwe te genieten. Ook appelen, overigens tegenwoordig verreweg 't voornaamste handelsgewas in de streek tu$sen de rivieren, staan er best voor. Vorig jaar heeft dit hout door vorst- schade nagenoeg geen vrucht mogen dra gen, 't is alsof de boom dit nu in dit jaar K K K Op de reportage-afdeling van de N.C.R.V. worden de laatste weken grote kaarten van Europa uitgevouwen en nauwkeurig bestudeerd. Reporters maken korte proefkampeertochten in het eigen land, compleet uitgerust met primus, klapstoeltjes en slaapzakken en technici breiden hun kennis van de radiotechniek zoveel mogelijk uit met die van de automobiel. Dit alles in verband met de grote N.C.R.V.-reportagereis, die op 29 mei begint en onder de titel „Spoorzoeken door Europa" een fiks gedeelte van het donderdag avondprogramma in beslag zal nemen. De bedoeling is steeds een verslaggever drie weken op stap te sturen en hem met een tech nicus op zoek te laten gaan naar de folklore in heel Europa. Zij krijgen de beschikking over een kleine auto, kampeeruitrusting en natuurlijk opname-apparaten. Het is dus niet zo maar een re portagereis zonder meer: de luisteraars zullen bovendien met de atlas in de hand en met de kaarten op tafel kunnen reizen en er nog een aantrekkelijke prijs mee kunnen men ook. De ver slaggevers zetten namelijk in de vorm van Iselreportages een geluidsspoor uit door heel Europa een spoor, dat de luisteraars kunnen volgen en aan de hand waarvan zij de route moeten vast stellen, die door de reportageploeg wordt gereden. Op 29 mei ver trekt Johan Bodegraven van de N.C.R.V.-studio een vertrek, waarvan in het laatste Steravondprogramma van dit seizoen een reportage zal worden gegeven. Ongeveer drie weken later wordt hij afgelost door Jan de Visser, die op zijn beurt in juli ergens in Europa de wacht overdraagt aan zijn collega Goos Kamphuis. dubbel wil goedmaken. Het weiland is dank zy het groeizame weer in de Betuwe goed aangekómen. Het gras is mals en voedzaam voor de grote veestapel, die men van oudsher op de Betuwse gemengde bedrüven kan aan treffen. Tenslotte geeft de stand van de akker bouwgewassen redenen tot tevredenheid. ZATERDAG 17 MEI 1958 HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.50 V. d. huisvrouw. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 1100 V. d. zieken. 11.45 Gram. 12.00 Mid dagkloknoodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Gram. 13.30 Verz.progr. 14.00 V. d. jeugd. 14.20 Eng. les. 14.40 Boek- bespr. 14.50 Gram. 14.55 Harmonie-ork. 15.15 Kron. v. letteren en kunsten. 15.40 Dameskoor. 16.00 V. d. jeugd. 16.50 Gre goriaanse zang. 17.20 Sport. 17.30 Ama- teursprogr. 17.45 Lichte muz. 18.00 Journ. overz. 18.10 Gram. 18.15 Van het Binnen hof. 18.25 Strijkork. 18.45 En nu mijn ge val. 19.00 Nws. 19.10 Comm. op 't nws. 19.15 Omr.ork. 20.10 Lichtbaken. 20.25 Act. 20.40 Gevar. progr. 22.10 Amus.muz. 22.35 Wij luiden de zondag in, avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15 Nws. in Esperan to. 23.2224.00 Nouveauté's. HILVERSUM H (298 m) VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 9.05 Gym. v. d. vrouw. 9.15 Gram. VPRO: 10.00 Tijdeiyk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 V. d. vrouw. 11.00 Rep. opening Evert Kupers- oord te Amersfoort. 12.00 "Zigeunermuz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel spel. 13.00 Nws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Lichte muz. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Lich te muz. 14.25 V. d. jeugd. 15.00 Arb. zang vereniging. 15.15 Boekenwijsheid. 15.35 Omr.ork. en solist. 16.30 Meer dan ooit, toespr. 16.45 Gram. 17.00 Lichte muz. 17.30 Act. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Lichte muz. 18.45 Regeringsuitz.: Atlantisch al lerlei. Een en ander over de 15 landen, aangesloten bij het Atlantisch Pact. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passe partout, caus. 19.40 Karl Jaspers, gespro ken portret. 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.35 Pro- menadeork. 21.15 De straat in de mist, hoorsp. 21.50 Soc. commentaar. 22.05 Ca- baretprogr. 22.35 Opsporing verzocht. 23.00 Nws. 23.15 Sport. 23.22 Gram. 23.30 24.00 Dansmuz. BRUSSEL (324 m) 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Caus. 12.45 Gram. 13.00 Nws. 13.11 Muz. kaleidoscoop. 14.30 Gram. 15.15 Idem. 15.45 Lichte muz. 16.15 Omr. ork. 16.45 Engelse les. 17.00 Nws. 17.10 Gram. 17.30 Idem. 18.00 Gevar. muz. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.30 Wereldten toonstelling. 20.00 Cabaret. 21.00 Gram. 21.15 Amus.muz. 22.00 Nws. 22.15 Verz. progr. 23.00 Nws. 23.05 Gram. 23.35—24.00 Zigeunerork. TELEVISIEPROGRAMMA'S VARA: 17.00—17.30 V. d. kind. KRO: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Film- progr, 21.00 Vragenspel. 21.30 Een wereld als Wiever, TV-spel. President Giovanni Gronchi van Italië en mevrouw Gronchi bren gen een vierdaags officeel bezoek aan Engeland. De foto laat zien hoe de president in een open rij tuig gezeten naast H.M. Koningin Elizabeth van Engeland, het voor plein van het Buckinghampaleis te Londen opreed na een rit door de Britse hoofdstad vanaf het Victoria station, waar de officiële verwel koming plaats vond. ST. ANNALAND Opbrengst t.b.c.-collecte. De te Sint- Annaland gehouden bussencollecte ten bate van de sanatoria Sonnevanck en Zonnegloren voor de t.b.c.-bestrijding heeft f78,73 opgebracht. Ingezonden mededeling (Adv.) Slaapt U slecht door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen, neemt dan Togal. Verdrijft in al die gevallen snel en afdoende die pijnen en U slaapt heerlijk. Togal baat! Zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apotheek en drogist f 0.95, f 2.40, f 8.88. 1 Z.1U, I iffst van winterhlnemlrnnl nn Wal, van Hpto unntorKlnomLnni 1X7-, De oogst van winterbloemkool op Wal cheren heeft op het ogenblik wel haar hoogtepunt bereikt. Nog de gehele week zal er een groot aanbod zijn, maar ver wacht wordt dat het dan toch zal gaan minderen, zij het ook dat het geleidelijk zal gaan. Eind vorige week werden er elke dag ruim 20.000 stuks winterbloem- kool op de veiling in Middelburg aange boden en maandag waren er zelfs bijna 30.000 stuks. Over de kwaliteit is men zeer tevreden. Deze is gaandeweg beter geworden en op het ogenblik is deze volgens deskundigen over het algemeen beslist niet minder dan van de kasbloemkool. Het grote voordeel van deze winterbloemkool van Walcheren is dat ze in de vollegrond kan worden ge teeld en er geen kassen of warenhuizen voor nodig zijn om toch vroeg een pro dukt te kunnen leveren, zelfs dikwijls nog voor de kaskool komt. De handel heeft grote belangstelling voor deze winterbloemkool. De afzet ge schiedt in hoofdzaak op de binnenlandse markt. Voor de grote maten ligt de prijs tussen 45 en 60 cent per stuk voor de kleinere maten wordt 2035 ct per stuk betaald. Tengevolge van de late vorst van dit voorjaar is over het algemeen de kool wel iets kleiner dan het vorig jaar.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 5