MEILELIETJES J Frisse dranken 30.000 KILOMETER DERTIG DAGEN Broers kregen hevige ruzie over trouwfoto Maandag 12 mei 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 „Fluweel is je neus o, Nashua" NCVGB wil vast loon voor kelners en serveuses Tweede lustrum te Utrecht herdacht Muziekuitgaven UIT DE KERKEN Nov'ib en zending Afscheiding zonde Schilderij als wapen Het antwoord schuldig U ten goedeJ' Voortaan mond dicht! X „MY old Kentucky home...." Wie op de wereld kent dit oude, maar nog steeds populaire liedje niet? Een Kentickian, een zachtmoedige rechter van 76 jaar, heeft het enthousiast voor mij gezongen, toen hij merkte, dat ik de staat, waar de „darkies", de negers, vrolijk zouden zijn, uit deze schlager meende te kennen. Met gevleide trots vertelde hij er nog bij, dat hij in de dertiger jaren in het "Verre Oosten was geweest en daar gemerkt had, dat „heel de Aziatische jeugd" het wist te zingen. „My old Kentucky home", symbolisch voor de gastvrijheid, die elke inwoner van de staat Kentucky schijnt uit te dragen, is er nog steeds. Het staat in Bardstown, niet ver van Louisville, en heet het huis te zijn, waar Stephen Collin Foster zijn wereldvermaarde vers compo neerde. Iedereen, die dit gerestaureerde en In koloniale stijl opgetrokken land goed vroeg in de zomer nadert, komt de woorden van „het volkslied" met een op de lippen. De zon schijnt er helder, de mais, de Turkse haver, barst uit zijn knoppen, de weilanden staan in bloei en de vogels maken de hele dag muziek. Kentucky is een van de beminne lijkste staten van Amerika. Hij heeft veel bomen, veel glooiende grastapij ten en vooral veel helwit geschilderde „fences". De ruwhouten hekken, die zich kilometers lang uitstrekken, heb ben iets weg van de afscheidingen, welke men op de renbanen aantreft. Deze vergelijking, krijgt zelfs reliëf, als men achter de „fences" tientallen, prachtige gevormde paarden ziet gra zen paarden, die gemaakt zijn om een gracieus publiek op gracieuze wij ze te bekoren. Kentucky is de Amerikaanse staat van paarden. Niet van een bepaald soort tuigpaarden of trekpaarden ook deze, ik denk bijvoorbeeld aan de Ardenners, hebben hun gratie maar van renpaarden. Het zijn dieren, die hoofden en be nen hebben geen koppen en poten dus die edel van bloed: van adel, zijn. Men kan ze al aan het gezicht herkennen. Ze bezitten de eigenschap pen van de freules, de graven en de douarières onder de paarden: trotse hoofden, licht trillende neusgaten, vuur schietende ogen, fiere nekken. Kent u Nashua? Ik denk van niet In de Verenigde Staten echter is er niemand, die deze naam niet onmid dellijk thuis kan brengen. „O, yes Nashua!" zeggen de Amerikanen be grijpend en bijna bewogen. En nog eens, alsof ze 't over een lief kindje hebben: „Nashua! Welnu, Nashua, raspaard van Iersen bloede, heb ik over de fluwelen neus gestreeld en waarderend op de flan ken geklopt. Wat dat betekent? Een geanimeerd gesprek over paar den, hun eigenaars en hun prijzen in vrijwel elk Amerikaans huis. Toen ik Nashua op de wereldbeken de Spendthrift Farm van paardenko- ning Leslie Combs II bezocht, zei ik tegen zijn „groom", Al Robertson: „Is dat nu Nashua?...." Ik weet niet, of er werkelijk teleur stelling in mijn stem heeft geklonken mijn hart was er echter vol van maar Al ging ogenblikkelijk op de kwaliteiten van zijn lieveling in. „Kijk eens hoe hij op zijn benen staat", prees hij. „Kijk eens naar dat dottige gezichtje, kijk eens naar zijn onovertroffen voorstuk...." Ik knikte als een kenner, doch was eigenlijk alleen maar van Nashua ge charmeerd, omdat hij snuivend aan de schouder van m'n colbertje was gaan kluiven en steeds maar weer m'n hand zocht, waaruit hij, ter eerste kennis making, een paar suikerklontjes had mogen snoepen. „Nashua", liefkoosde ik, „wat doe je aardig tegen me. En hoe vereerd voel ik me met je charmante gevlei.. Tijdens een vergadering van de Ned. Centrale Bond van Christelijke Arbeiders (sters) in de bedrijven van voedings- en genotmiddelen is gesproken over het ont werp vestigingsbesluit. De conferentie werd gehouden op „Woudschoten" te Zeist. De heer T. El- «inga uit Rotterdam behandelde in zijn causerie o.m. dit punt. Spreker meende, dat bij doorvoering van dit besluit waarbij aan de alge mene levensmiddelenbedrijven vergun ning wordt verleend brood te verkopen het gevaar van een broodprijsoorlog niet denkbeeldig zal worden. De heer Elsinga voerde het pleit voor een vaste beloning van het bedienend personeel in de horeca-bedrijven. Het feit, dat de werkgevers belangstelling to-1 nen voor de werkklassificatie, wettigt deze hoop, aldus spreker. De vergadering accepteerde een be stuursvoorstel om de algemene vergade ring eens ln de drie jaar te houden. De naam van de bond werd veranderd in „Ned. Centrale Bond van Chr. Werkne- mers(sters) in de Bedrijven van Voe dings- en Genotmiddelen". 0 In Lahore is de leider van de Pakis taanse republikeinse partij doodgescho ten. De dader is een dertigjarige belas tingambtenaar. Geen mens die zoveel op de bank heeft als jij waard bent, heeft ooit naar mijn hand gezocht. Ik heb trou wens geen kennissen, die het kapitaal bezitten dat voor jou is neergeteld.." Nashua, de Ierse hengst, die iedereen in de Verenigde Staten kent, geldt als het duurste paard ter wereld. Toen Van onze reiscorrespondent cyCinl Leslie Combs II, of beter: het syndi caat, dat hij leidt, hem in 1955 kocht, werd er een cheque van 1.251.000 dol lar uitgeschreven, of wel 4.754.000 gul den. Iedereen zei, dat Leslie Combs II gek geworden was. Maar dat hij ze alle vijf en ik mag onder deze om standigheden wel zeggen: alle zes be hoorlijk bij elkaar had, was anderhalf jaar later al op overtuigende wijze be wezen. Toen Nashua namelijk in het voorjaar van 1957 op stal kwam te staan om zich geheel aan zijn nage slacht te kunnen wijden, had hij bij de stoeterij 1.288.565 dollar (4.896.547 gulden) opgeleverd, waarvan een vier de deel alleen van de renbaan kwam. Chr. Apothekers-assistenten De Nederlandse Christelijke Vereni ging van Apothekers-Assistenten vierde te Utrecht zijn tweede lustrum. De voor zitter, de heer C, van der Burg, verklaar de in de rede, waarmee hij de algemene vergadering opende, dat het ledental ruim 350 de laatste jaren vrijwel con stant is gebleven. Van enige groei is geen sprake. De secretaris, de heer W. G. van Riet schoten, verklaarde in zijn jaarverslag, dat er nog altijd werkgevers zijn, die de arbeidsvoorwaarden niet goed naleven en soms zelfs helemaal niet kennen. De heer Van Rietschoten moest af stand doen van het secretariaat omdat hij kerkelijk werk gaat verrichten. Hij blijft echter lid van het hoofdbestuur van het bestuur van de adviescommissie en de Stichting Pensioenfonds. Hij zal wor den opgevolgd in zijn functie van secre taris door mevr. A. C. C. van Dokkum- Van Dijk. De bijeenkomst werd besloten met een referaat van dr. B. C. Hamer, zenuwarts te Arnhem, over „religie en psychose". Bij de Muziekuitgeverij Harmonia-Uit- gave te Hilversum verschenen de vol gende nieuwe muziekwerken: Jubilate Deo. Een aantal psalmen, door J. M. van Doome getoonzet voor 4-stemmig gemengd koor, werd gebun deld ln een zodanige vorm, dat zij in dienst kunnen worden gesteld van de Protestantse Kerkmuziek. De indeling van Introïtus tot Exitus. is nl. gericht op de gebruikelijke orde van eredien sten, waardoor het mogelijk is deze psalmverzen afzonderlijk of in litur gische samenhang te doen zingen bij de onderscheidene onderdelen van de Eredienst. Johann Pachelbel: Was Ooit tut, das ist wohlgetan. Hans P. Keuning be werkte deze koraalcantate voor ge mengd koor, strijkers en continuo, waardoor dit werk ook alleen met or gelbegeleiding uit te voeren is. Aan te bevelen voor koren, die over goede solozangers beschikken. Johan Helmich Roman: Psalm 46. Ook deze psalm voor 4-stemmtg ge mengd koor werd bewerkt door Hans P. Keuning. Het voorgeschreven instru mentarium bestaat uit 2 hobo's, strij kers en continuo, maar men kan ook volstaan met een enkel toets-instru- ment. Een dankbaar werk van deze „Zweedse Bach" voor die koren, die eens van de overbekende paden willen afwijken. Hans P. Keuning: Het eerste school- koorboek. Enkele 3-stemmige Franse, Engelse en Nederlandse liederen, waaronder een negro-spiritual, voorzien van een frisse begeleiding, zal zeker zijn weg vinden op onze Mulo- en Middelbare schdten. Het tovertrommeltje. Hans P. Keu ning componeerde op woorden van Henk van Schagen een aantal aardige en originele kinderliedjes met piano begeleiding. De B. De koning van Marokko heeft in een radiotoespraak een serie maatrege len ontvouwd, die moeten leiden tot de instelling van een constitutionele monarchie in Marokko. Op Spendthrift Farm, waar zo'n tweehonderd edele vertegenwoordigers van het paardenras staan, is het dier aanzienlijk belangrijker- dan de mens geworden. „Mensen zijn te vervangen", zo redeneert men levenswijs, „zelfs een geweldenaar als Leslie Combs II Maar paarden, de goede paarden dan, die wjj hier hebben, zijn onvervang baar, tenzij hun nakomelingen betere kwaliteiten hebben dan zij". Ik dwaalde door de stallen, of beter gezegd: de hotelkamers, der dieren. Als kinderen worden ze er vertroeteld als kleinodiën opgepoetst en als ko ningen bediend. My Babu stond er (prijs: 600.000 dollar),- Alibhai (500.000 dollar), Arctic Prinse (450.000 dollar), Royal Charger (300.000 dollar). Al deze andere beroemdheden van Ame rika deden me echter weinig meer. Ik had Nashua gezien en betast en Nashua had me, om hij mij in 't gé- vlij te komen, in de schouder van m'n colbertjasje gebeten.... „We hebben een riskant beroep", zei een neger-paardenspecialist tegen me. „Je kan je zo gemakkelijk in- een dier vergissen, terwijl veulens waar deloos kunnen blijken te zijn. Wat denk je van de verzekeringspremies, die we moeten betalenEén koutje, één koliek, en van 't mooiste paard blijft niets meer dan een herinnering over. Herinneringen aan paarden vindt men trouwens overal in Kentucky. Van de grootste onder de edele vier voeters hebben de Amerikanen stand beelden opgericht en gedenkplaten ge beiteld. Bij Lexington bijvoorbeeld staat het wereldberoemde, levensgrote monument van het paard aller paar den: Man O'War, en niet ver er van daan zijn ook Guy Axworthy en Fair Play in brons vereeuwigd. Wat denkt u tenslotte van Spendth rift, het paard, waarnaar de stoeterij van Leslie Combs II is genoemd? Meer dan zeventig procent van zijn nako melingen zijn op de grootste renbanen van de wereld uitgekomen. En men kan wel bijna zeggen, dat de meeste winnaars van de kortste, maar ook meest lucratieve race ter wereld: de anderhalve mijl lange Derby, die zo wel in Engeland als in Amerika ge reden wordt, de naam Spendthrift in hun geslachtsregisters hebben staan. Ziet u nou hoe men een beroemd paard kan worden? Meilelievjea of lelletjes van dalen zijn allerliefste bloempjes; geen won der, dat die tere witte, heerlijk geuren de bloemen zo veel voor bruiksboeket- ten gebruikt worden. De bloemist is te genwoordig wel zo ver, dat hij u het ganse jaar van die bloeiende lelietjes kan leveren, doch als het bulten het seizoen valt dient men wel enkele we ken van te voren te bestellen. Lelietjes van dalen voldoen niet al leen als snijbloempjes, doch kunnen ook met succes in eigen tuin gekweekt worden. Er worden bloei- en bladlcie- men in de handel gebracht; de bloei- klemen zijn belangrijk duurder, doch daar staat tegenover, dat men hier van straks nog bloemen verwachten kan. Wie geen haast heeft kan ook bladkiemen poten; die zullen dan vol gend voorzomer pas bloeien, doch ze zijn ook veel goedkoper. Lelietjes van dalen vinden het helemaal niet zo prettig om in de felle zon te moeten groeien; die houden van een licht scha duwplekje en voldoen het best indien ze tussen heesters gepoot worden of moeten groeien onder hoog opgaand geboomte. Ze houden wel van voedza me grond en het is wel nuttig indien ze met wat oude mest onder gespit wordt; verse mest hebben ze een hekel aan. Poot ze zo, dat de neuzen enkele centimetre onder de grond zitten en de wortels moeten netjes uitgespreid wor den. Schering en Inslag, instructieblad voor het gereformeerd jeugdwerk, heeft een afzonderlijk nummer gewijd aan de nood der wereld, wat betreft de voedselvoor ziening. Aan een artikel van dr J. Blauw, secr. van de Ned. Zendingsraad, in dit nummer, ontlenen wjj de volgende mede delingen over de verhouding tussen No- vib en de zending: Allerlei taken, die vroeger uitsluitend door de zending werden gezien en ver richt, zjjn in de laatste jaren óók opge merkt en vervuld door de kerken (in het verband van de Wereldraad van kerken). Thans gaan ook de volken èls volken hun medeverantwoordelijkheid voor 4n- dere volken zien. Dat daarbij de motieven niet direct aan de evangelische opdracht ontleend zijn, ontgaat ons niet, maar dat kan men ook niet verwachten. Een vroe gere generatie zou hier ongetwijfeld spre ken gaan van de „gemene gratie". Het gevolg van deze niet te stuiten ontwikkeling kon wel eens zijn, dat op den duur de zending zich weer uit sluitend zal gaan beperken tot de evange lieverkondiging, ook al omdat in Azië en Afrika de stöét de zorg voor volksgezond heid, -opvoeding en -welvaart op zich genomen heeft en de stóat gemakkelijker hulp aanvaarden zal van een andere staat, respectievelijk volk, dan van kerk of zending. Men moet dan niet te snel klagen over „functieverlies" van kerk en zending, want „er ligt ook een zegen in, wanneer deze 411e krachten kan concentreren op de centrale taak: de verkondiging van het evangelie. De opkomst van organisaties als de No- vib wijst er op, dat het verantwoordelijk heidsbesef van mens tegenover mens, volk tegenover volk groeiende is. In een tijd vol dreiging is het hartverwarmend dit te mogen gadeslaan en dit te helpen bevorderen. Kan de Novib in de plaats van zending en interkerkelijke hulpverlening komen? Dat beslist niet. Maar er is ruim plaats voor de Novib in deze wereld vol nood. En voorzover de Novib een beroep doet op de gerechtigheid in de samenleving der volgeren, gerechtigheid t.a.v. achter gebleven gebieden, kan een christen daar alleen maar vreugdevol op antwoorden. De heer K. Eelderink te Kampen heeft ergens aen uitspraak (uit de mond van een hervormd predikant) gelezen, waarin tegen een ongerechtvaardigd zelfbewust zijn van sommige hervormden stelling wordt genomen. Zij zouden de hervormde kerk beschouwen als de echt-reformato- rische kerk in Nederland, waartoe de andere kerken zouden moeten terugkeren. De heer Eelderink schrijft in Hervormd Kampen. Hoe weinig ik het met de uiting van de predikant eens ben, toch heeft ze mij ver heugd. Want er blijkt uit, dat er dus nog verscheidene hervormden zijn, die durven zeggen, dat de hervormde kerk de enige wettige openbaring is in Nederland van het lichaam van Jezus Christus". Men krijgt wel eens het idee, dat men alléén staat met dit hervormd beginsel. En dan is het verheugend uit 'de mond van een tegenstander te horen: u hebt nog verscheidene medestanders. Als Ik de hervormde kerk niet meer mag noemen de echt reformatorische kerk in Nederland, dan weet ik niet, waarom ik in deze kerk moet blijven. Ingezonden mededeling (Adv.) 0 De Hongaarse regering heeft besloten de volksrechtbanken, die waren gevormd na de opstand in oktober 1956, op te heffen. 0 De Apeldoornse kruidendokter H. K. L. is door de kantonrechter in zijn woon plaats wegens het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunst veroordeeld tot 15 weken voorwaardelijke hechtenis met 'n proeftijd van twee jaar en een boete van 7500,subs. 150 dagen hechtenis. Een niet alledaags wapen gebruik te op 11 maart de kantoorbediende W. C. van W. uit Sas van Gent toen deze een ruzie met zijn broer over een trouwfoto beslechtte. Hij zwaai de een schilderij boven zijn hoofd en liet het neerkomen op het hoofd van de broer, die op deze wijze zelf in gelijst werd. De moeilijkheden begonnen, toen bij Van W. een voddenkoopman aan de deur kwam, die tussen het oud papier Van W.'s trouwfoto gevonden had. En omdat de kantoorbediende al iets vermoedde, stapte hij diezelfde dag nog bij zijn broer binnen, met wie het niet allemaal koek en ei is. „Ken jij die foto?" vroeg Van W. „Ja, die heb ik ook", was het ant woord. „Laat hem dan eens zien!" Dat kon de broer niet, want het portret was met het oud papier de deur uitgegaan. De spanning in de gang, waar dit alles zich afspeelde, nam het iedere seconde toe, de op winding eveneens. Tenslotte gebood de broer Van W. het huis te verlaten. Deze gaf hieraan gevolg, maar hij keerde met rasse schreden terug, toen de broer de deur met een grote klap dicht sloeg. In de gang weergekeerd trof Van W. daar zijn broer in de bokshouding aan, waarop eerstgenoem de een schilderij van de muur pakte en de reeds omschreven charge uit voerde. Het glas vloog alle kanten uit, evenals de onderdelen van een gou den polshorloge. „De verdachte maakt helemaal niet de indruk een woesteling te zijn", merkte de Middelburgse officier van justitie, mr. Van der Dussen op, die wilde aannemen, dat Van W. vrese lijk gebelgd was. De maatregelen vond de officier echter al te kras en hij vroeg f25 boete, alsmede toewij zing van de civiele vordering van f 55,25. Mr. Sieperda, de politierech ter, vonniste conform. Zelfbediening In Souburg is een zelfbedienings winkel? Hier ging mevrouw S. K.-De K. 15 maart echter bepaald te ver met de zelfbediening, toen zij verschillen de produkten aan de kassa vergat te betalen. Conform de eis werd zij tot f 25 boete veroordeeld. Belediging „Jullie zijn vuile flessentrekkers", sprak A. van M. uit Souburg 29 maart tegen de Vlissingse A. O. -C. Van M. vervaardigt souvenirs, die hij in zijn vrije tijd verkoopt. Aan C. had hij voor een bedrag van f80, verkocht, maar hij wacht nog steeds op zijn geld. Toen hij in de zaak van C. naar het geld ging vragen werd hij volgens zijn zeggen uitgelachen. „We hebben het niet", werd er ge zegd, waarop Van M. de belediging uit zijn mond liet vallen. De politie rechter raadde hem aan een advocaat in de arm te nemen en veroordeelde hem tot f 5 boete, nadat de officier f 15 had geëist. NU WE ZO LANGZAMERHAND war mere dagen tegemoet kunnen zien, komt daarmee ook weer de tijd, waarin we behoefte hebben aan lekkere frisse dran ken. Men kan die van melk en melk- produkten op heel veel verschillende manieren bereiden. Ditmaal geven wij U enkele recepten van melk en karnemelk met vruchtensap. Vruchtenmelk Het sap van twee citroenen of drie sinaasappelen, liter melk, 40 gram basterdsuiker. De melk met de suiker in een kom doen en druppelsgewijs het sap erdoor kloppen (geen stalen vork gebruiken!), tot een gelijkmatig mengsel is verkregen. De drank meteen presenteren. Voor vruchtenmelk van zachte vruch ten, gebruikt men op liter melk 250 gram zacht fruit (goed gewassen en met een vork tot moes fijngedrukt) en ook weer 40 gram basterdsuiker. Vruchtenkarnemelk Wordt op dezelfde wijze bereid van liter karnemelk, twee bananen, het sap van twee sinaasappelen en 40 gram bas terdsuiker. Peren-gember-melk Hiervoor neemt men op Vz liter melk ruim 2 dl sap of moes van gestoofde peren met daarbij een lepel gemberjam of -stroop. Want de hervormde kerk heeft talrijke gebreken, waaronder schrikkelijke grote. Als het een mens vrij stond die kerk te verlaten, dan kan ik me begrijpen, dat er velen gingen. Maar, al had de hervormde kerk nog tienmaal zoveel gebreken als nu dan verliet ik die kerk nog niet. Zolang God die kerk niet heeft verlaten, is het zonde zich af te scheiden. In het vrqz. herv. orgaan Kerk en Wereld schrijft dr. A. de Wilde over een publica tie van mevr. ReddingiusSalomonson van het Humanistisch Verbond. Hij ont leent daaraan enkele zinsneden en voegt er dan een onderschrift aan toe. Wij le- zeg: De godsdienstige ziet de humanist als blind voor een deel van de werkelijkheid de humanist beschouwt de geloofsvoor stellingen der godsdiensten als projecties of droombeelden. Maar het gaat de huma nist om het wezenlijke van de mens en deze droombeelden of projecties komen voort uit een innerlijke noodzaak, heb ben hun oorsprong in een de mens aange boren verlangenHeeft niet de hele mensheidsgeschiedenis bewezen, dat voor de mens confrontatie met het Levensge heim even vanzelfsprekend is als con frontatie met de medemens en de tast bare werkelijkheid?" „De vraag is: kan het humanisme le vend blijven waar het onachtzaam voor bijgaat aan die menselijke drang boven 't hem van zichzelf bekende uit te stijgen drang die in wezen: verlangen naar er varen van eenheid en eeuwigheid is?" Ik laat het hierbij: mevrouw Reddin- gius-Salomonson heeft inderdaad de vin ger gelegd bij een uiterst belangrijk punt in het gesprek tussen Humanistisch Ver bond en de andere geestelijke stromingen in ons land. Kan men humanist, d.i. strijder voor het volmenselijke, zijn, en schouderophalend voorbij gaan aan Jesaja, Augustinus, Rembrandt, ach, Tolstoj althans aan wat naar hun eigen getuigenis het alles beheersende in hun leven was? Op déze vraag Is het Humanistisch Verbond nog altijd het antwoord schuldig gebleven. Nu de adviescommissie van de a.r. par tij inzake subsidie bij kerkbouw deze-sub sidie heeft afgewezen, terwijl de gerefor meerde haar aanvaardbaar achtte, schrijft ds. G. rinkman in het gereformeerde Schiedams Kerkblad: Het a.r. rapport is alles bij elkaar zeer beginselvast gesteld! Koningsgezinder dan de koning. Gezien dit rapport is het wel erg werelds van onze synode, dat zij de subsidie-aanvaarding van „geen bezwaar" voorziet. Ik geloof van dit alles niets. Wanneer we een overheid hebben, die be. reid zou zijn zonder voorwaarden steun voor kerkbouw te geven (zoals reeds vele gemeenten doen) mag m.i. God danken voor zulk een overheid. Kom er eens om in China, de Sowjet, Hongarije e.d. Het gaat er niet om of de .mensen het zelf wel helemaal kunnen betalenin derdaad zal dit wel kunnen maar of we gelden moeten afwijzen, welke ons van overheidswege zouden worden aange boden, daar de overheid inziet, dat een groot belang als het kerkelijke leven (zo van belang ook voor de orde van de staat en de gezegserkenning door de on derdanen) in waardering voor de arbeid der kerken voor de samenleving in haar geheel de steun ook financieel van de overheid verdient. We moeten ons geen lasten opleggen, die voortvloeien uit „leringen, welke geboden van men sen" zijn. Ik vind hier helemaal geen principe in. Wel, wanneer de overheid allerlei voor waarden stelde, maar nu met een royale gift ineens totaal niet. Op dit standpunt geredeneerd, zou men ook geen gift van een „buitenkerkelijke" of van een groot bedrijf, waarvan de directie niet gerefor meerd was en zelfs onkerkelijk, mogen aanvaarden, want dan gelden dezelfde ar gumenten van offerzin vermindert, zelf de eredienst des Heren bekostigen enz. Simpelweg zie ik het zo: wanneer do overheid geld voor mijn part veel geld voor kerkbouw gaf, waren deze gelden uitnemend besteed, kwamen ze de trouw ste overheids-erkennende burgers ten goede, diende de overheid een heilige betoonde ze zich ook daarin Gods diena resse, u ten goede". Een predikant, die in een bepaalde ge meente beroepen was, kwam met die ge meente kennismaken. Men liet hem de kerk zien, vertelt ds. L. van Hartingsveid in de Zondagsbode voor Maassluis. Men ging ook op de galerij staan. De afstand tot de preekstoel was nogal ver. Maar op een desbetreffende vraag van de beroepen predikant, of men daar de preek wel goed verstaan kon, ant woordde de kerkvoogd, dat de acoustiek uitstekend was. En een lid van de hoor- commissie voegde er aan toe, dat domi nee zo'n heldere stem had, dat die afstand niet het minste bezwaar was. De beroe- pene had al zoveel geprezen, het was zaak, dat hij nu ook zelf eens geprezen werd. Iemand, die tot nu toe gezwegen had, meende, dat het nu zijnjpeurt was om te spreken. En onder stemverheffing wees hij naar de aparte zetel; precies voor het middenpad bij de balustrade, zeggende: hier zit de veldwachter. O wee, had hij dat maar niet gezegd. Want dat lokte tot nadere informatie uit: Waarom zo'n speciale zitplaats voor de veldwachter? Ja, dat was om de jeugd. Was die dan zo roerig? Nogal. Is dat eigenlijk niet erg, dat er in het godshuis een aparte ordebewaker nodig is? Daar waren ze het allen over eens. Maar, zo zei het lid van de hoorcommissie, het complimenteuze lid: als de dominee magr boeiend preekte, had hij helemaal geen last en wat dat betreft was hij vol ver trouwen. Na een week bedankte de dominee voor het op hem uitgebrachte beroep. Niet om die veldwachter. Maar de zvóljger, die zich versproken had, kreeg de schuld. Voortaan werd de galerij overgeslagen bij het bezoek van de beroepen predi kant. Men wilde niet meer een bedankje riskeren. En kwam een dominee kijken, de zwijger had de opdracht om te zwij gen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 4