J 30.000 KILOMETER IN DERTIG DAGEN RADIO EN TELEVISIE Puzzel mee Maandag 5 mei 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 De geschiedenis „ligt" in Virginia Door onze LINK n reiscorrespondent ran BRUGGEN UIT DE KERKEN Hoe zien wij Pasen Het kruisteken Accent niet op evangelisatie 'H A OP DE DERTIENDE oktober van het jaar 1766 vestigde meneer Josiah Chowning zich als taveerne-houder in Williamsburg. Hij plaatste een advertentie in de Virginia Gazette, waarin hij mededeling van de opening van zijn zaak deed en zijn cliëntele de beste schotels en de beste service beloofde. Belangrijk voor die tijd was vooral, dat hij de paarden van zijn gasten niet was vergeten. Achter zijn bedoening, zo kondigde hij aan, bevond zich een „goed stuk" grasland, waar de dieren „rustig grazen" konden. Komt men nu, bijna tweehonderd jaar later, in Williamsburg, dan kan men de taveerne van heer Chowning nog in haar oorspronkelijke staat aantreffen. Men kan er achttiende-eeuws bier uit achttiende- eeuwse kannen drinken, men kan een keuze uit tientallen achttiende- eeuwse gerechten doen heeft u wel eens aardnotensoep geproefd? en de bediening wordt door mensen, die in achttiende-eeuwse kledij gestoken zijn, verzorgd. Een typische stad, dat WiUiamsburg. Het hele centrum wordt in achttiende-eeuwse stijl gehouden en als de bakermat van de ge schiedenis der Verenigde Staten vertroeteld en gekust. Bijna een miljoen Amerikanen bezoeken de plaats per jaar. Ze trachten er hun historisch besef te versterken, zich te compenseren voor het gemis aan een oude, vaderlandse geschiede nis. Wiliamsburg voorziet in een behoefte: de drang naar oud en een spectaculair verleden In deze zo nieuwe, supermoderne wereld. Het was in Virginia, bij Jamestown, een kilo meter of zes van WiUiamsburg vandaan, waar in 1609 de eerste, naar Amerika emigrerende Britten voet aan wal zetten. Men kan nog steeds zien hoe dit in zijn werk is gegaan. Ook in Jamestown namelijk wordt de geschiedenis „verkocht" en wel door middel van natuurgetrouwe modellen van de scheepjes, waarmee de overtocht werd gewaagd: de „Susan Constant", de „Good Speed" en de „Discovery". Vooral voor de „Discovery", een zeilboot van twintig ton, die zeventien man aan boord had, staat de bezoeker lang te peinzen. Hij kan zich nauwelijks voorstellen dat z'n voorvaderen het in dat wankele vaartuigje hebben aangedurfd de lange en vooral gevaarvplle tocht over de Oceaan te ondernemen. Het moeten dappere mensen zijn geweest, die in Portsmouth Europa vaarwel zegden, of lieden, die de grillen van de zee niet ken den en alleen door een beschermende hand behouden gebleven zijn. Het kruithuis, eveneens ge restaureerd, is nog steeds te bezichtigen. De bewakers zijn Amerikanen anno 1958, die in kleren anno 1658 rondlopen. De nederzetting, waar die eerste Ameri kaanse Britten wonen gingen, is ook in Jamestown bewaard, of beter: naar oude tekeningen, kaarten en opgegraven voor werpen, opnieuw opgetrokken. Een hoge, gepalissadeerde omheining vormde een afweer tegen de aanvallen der inlanders. Er stond een tiental houten barakken, er was natuurlijk een kerk en een in elk op licht beschermd kruithuis. Het enige, dat die eerste blanke Ameri kanen niet buiten hun kampement heb ben kunnen houden, is ziekte. Ze zijn geplaagd door dysenterie, vitaminen- krankheden en pestilentiën. Ondanks de vele doden, die weldra te betreuren wa ren, hebben ze zich echter staande weten te houden. Toen de gevaren ten slotte ge weken waren, zijn ze naar WiUiamsburg getrokken, waar ze hun eerste, niet om muurde woonplaats bouwden. De plaats werd al spoedig de hoofdstad van de (Britse) kolonie Virginia. En in de achttiende eeuw, toen WiUiamsburg een zelfde status als Boston en Philadel phia had, werd het tevens het centrum van het verzet tegen Engeland, dat uit eindelijk in de afscheiding en de institu- ering van de Verenigde Staten uitmond de. De mannen van Amerika's vrijheidsstrijd hebben in WiUiamsburg gewoond en ge streden. Thomas Jefferson heeft er gestu deerd en er „een kort overzicht van de rechten van Brits Amerika" geschreven, zomede een ontwerp-statuut voor gods dienstvrijheid. Henry, de grootste revolutionair en orator, heeft er zijn vermaarde Ceasar- Brutus speech gehouden („Ceasar had zijn Brutus," geachte afgevaardigden, „Karei II zijn Cromwell en George II.." „Verraad!Verraad!werd er geroepen „e-hmm," vervolgde Henry, „kan hier een voorbeeld aan nemen. Ook Washington, toen nog kolonel, heeft er gewerkt en zich daar tot een groot lei der en organisator ontplooid. Op 't laatst van de achttiende eeuw be gon WiUiamsburg in verval te raken. Thomas Jefferson, die tot gouverneur van Virginia was benoemd, verhuisde-met zijn staf naar Richmond, dat als hoofdstad betere mogelijkheden bood. WiUiamsburg werd een stadje als vele andere Ameri kaanse steden. Zijn rol in de geschiedenis leek te zijn uitgespeeld en het schaarde zich in die lange rij van agrarische cen tra, welke de Verenigde Staten bezitten. Pas in de twintiger jaren van deze eeuw, toen van het WiUiamsburg uit de achttiende eeuw zo goed als niets meer was overgebleven, begon men zich weer voor de ideologische trainingsgrond van de Amerikaanse onafhankelijkheid te in teresseren. Het was in een tijd, dat het gemis van een oude cultuur 't sterkst werd gevoeld. Een tijd waarin Europa de ingrediënten voor de bevrediging van de historische behoeften ging leveren tot de stenen van Middeleeuwse Loire-kastelen toe Een zeer rijk man was nodig om de restauratie van het haveloze stadje ter hand te nemen. De organisatoren konden zich dan ook feliciteren, toen de gefortu neerde John D. Rockefeller Jr. zich met de zaak ging bemoeien, want tot op dit moment is er een bedrag van liefst 63 Het prachtige, door Rockefeller geres taureerde kerkje van Williamsburg. Grote Amerikanen als Jefferson en Washington hebben er een „familie- bank" in gehad. VERWARRING Uit een brief over de huizen, blijkt ver warring. Een ouderpaar schijnt te heb ben verteld, dat ze het huis, waar ze in wonen, aan de jongste zoon hebben vermaakt. Vier andere huizen hebben geen speciale bestemming. Echter is al leen het huis, waar ze zelf in wonen geheel vrij van hypotheek en nu den ken de andere kinderen, dat op deze wijze een extra bevoordeling van de jongste zoon heeft plaats gevonden. Dat is niet juist. Nalatenschap is ten slot te datgene, wat NETTO wordt nagela ten, dus nadat alle schulden zijn be taald. En ook hypotheek is een schuld. Uw broer kan dus dat huis wel krijgen, maar zal evengoed zijn deel in de schul den, die op de nalatenschap rusten, moeten voldoen. Tenslotte kan men een kind nooit bevoordelen ten koste van het wettig erfdeel van de anderen. Daar zouden de erven terecht tegenop kun nen komen. ANTIEK. Nee, wij kunnen ons oordeel niet ge ven. Misschien gaf de kunstkoper u te weinig, omdat- u de gangbare prijs niet wist. Maar u hebt het voor die prijs verkocht en kunt daar achter af niet meer op terug komen. MAG DAT MAAR? Mijn vrouw bestelde aan de deur Ik kom er nu achter en ga er niet mee akkoord. Mag ze dat zo maar? Enneals u thuis komt met iets waar uw vrouw niet mee akkoord gaat, mag dat zo maar? Die laatste vraag ls van ons. Ja, dat mag zo maar. Man en vrouw zijn gelijkwaar dig. U zult dus moeten betalen. Tenzij het over grote bedragen en contrac tuele binding gaat, waarvoor beide moeten tekenen. TROMMELKOEK. Van boekweltmeel, melk, el, gist en zout maakt u een beslag en laat dat rijzen. Hoeveelheden: 300 gr. bloem, OF 150 gram bloem en idem boek weltmeel, 3 dl melk, 1 ei, 15 gr. gist, 75 gr krenten, 75 gr rozijnen, 3 gr zout, boter en paneermeel. Na het rijzen voegt u de gewassen (en af gedroogde I vruchten toe en alles in een met boter bestreken vorm voor warme pudding doen en met paneer meel bestrooien. Het deksel (ook met boter ingesmeerd) sluiten en alles in lauw water plaatsen. Het water aan de kook brengen (niet te vlug), de koek gaar laten worden in ongeveer anderhalf uur. Het deksel er dan af halen en de koek laten drogen. U kunt als de koek op de schotel is ge daan, deze met suiker bestrooien of met jam of stroop geven. U ziet, dat er geen oven voor nodig is. FOUTEN Een lezer wil onze mening eens weten over een van zijn vrouwelijke bedien den. Ze maakt zoveel fouten, maar ze heeft toch ook weer kwaliteiten. Hij vraagt verder of hetgeen hij op noemt een geldige reden voor ont slag kan zijn. Wat die fouten betreft: iedereen heeft fouten. Wij kennen niemand, die onberispelijke prestaties levert; wij kennen immers geen volmaakte mensen. De beoordeling is dus in fei te deze: A maakt meer fouten of ern stiger fouten dan B. Men kan het ook omkeren en zeggen: B maakt min der fouten dan A. Fouten maken ze beide. De vraag is nu allereerst, of er een verklaring voor het grote aantal fouten te vinden is en, zo ja, of die ls weg te nemen. Tenslotte ls er tooh altijd een zekere mildheid nodig, ook tegenover personeel. Of de fouten een geldige reden voor ont slag opleveren, zal onze vrager zelf moeten beoordelen. Als het werkelijk niet GAAT, ja, danHij vrage het gewestelijk arbeidsbureau om vergunning en dat bureau moet dan ook oordelen. BIJVERDIENSTEN EN AOW. WIJ kunnen het niet helpen, wanneer sommige dingen ln de rubriek bij her haling moeten worden gezegd. Dat is onze schuld niet. Zo behandelden wij al vaker de vraag, of iemand, die een AOW-pensioen heeft, wel mag bij verdienen. Hier is iets blijven hangen van de vroe gere noodwet-ouderdomsvoorziening, in de volksmond „Drees" genoemd. TOEN werd er aftrek toegepast, ja, kon men zelfs helemaal buiten de uit kering raken. Maar in feite was de vroegere noodwet een bepaalde vorm van steun. Nu is de uitkering AOW miljoen dollar in „Colonial Williams burg" geïnvesteerd. Een oppervlakte van vijfenzeventig hectaren werd bij stukjes en beetjes op gekocht, dezelfde grond, waarop twee honderd jaar geleden het oude WiUiams burg stond. En nadat er 720 huizen en gebouwen waren afgebroken of verplaatst werd met de reconstructie van de vroe gere hoofdstad van Virginia begonnen, zomede met de restauratie van de over gebleven ruïnes. Een goede tachtig woningen zijn zo doende de tand des tijds ontkomen. Op grond van gegevens, welke oude kaarten, tekeningen en kopergravures verschaften, zijn hier nog 413 gebouwen, huizen, ta veernes en winkels bijgekomen, alle in dezelfde stijl zoals dat in de achttiende eeuw gebruikelijk was. Het Capitol, de plaats, waar de eerste, Amerikaanse revolutionairen vergader den, behoort, evenals de kerk en het vroe gere gouverneurspaleis tot de blikvangers van „Colonial WiUiamsburg". Ook de winkels van zilversmeden, meubelmakers, ijzerbewerkers en schoenlappers zijn al leraardigst omdat de betreffende beroe pen daar nog met dezelfde gereedschap pen en in dezelfde sfeer als vroeger wor den uitgeoefend. Als Europeaan is men gauw geneigd met opgetrokken wenkbrauwen door Wil liamsburg te gaan. Het .nieuwe oude" doet dan ook enigszins kitsch-achtig aan, terwijl de vrouwelijke gidsen met hun hoepelrokken en de obers met hun kuit broeken en met hun gespen bedekte schoenen zö in een Weense operette zou den kunnen optreden. Maar als geheel genomen is „Colonial WiUiamsburg" toch een uniek voorbeeld van wat het doorzettingsvermogen en de verbeeldingskracht van een jong volk vermag. Het voorziet bovendien in een behoefte de behoefte namelijk om de historie aanschouwelijk te beleven. Tusen al die klederdrachten, die twee eeuwen oude rijtuigen, die antieke win keltjes en die „sprookjesachtige" lan- taarntochten door gangen en zalen, doet dat hypermoderne informatiecentrum met zijn voorUchtingsambtenaren, zijn (dure) hotels, zijn parkeerplaatsen en zijn gratis busdiensten wel wat vreemd aan. Als men echter weet, dat niet min der dan tweedui zend mensen aan dit informatie-cen trum verbonden zijn, dat dus twee duizend gezinen in de „verkoop" van de Williams- burgse geschiede nis hun bestaan vinden, kijkt men er toch wel even van op. De verbazing wordt nog gro ter, als men hoort, dat de stichting „Colonial WiUiams burg", die als de reinste philantro- pie is opgezet, als een klinkende com merciële onderne ming zou kunnen functioneren. Alles wat ver diend wordt, wordt echter in het pro ject van „John D. Jr." teruggeploegd, of in de vele stu dies, welke de Amerikaanse ge schiedenis tot on derwerp hebben. een pensioen, waarvoor wordt be taald of althans geacht wordt betaald te zijn, en waarop ledereen recht heeft. Men mag, wanneer met AOW ontvangt („trekt" vinden wij in dit venband een onjuiste uitdrukking, omdat deze herinnert aan „steun- trekken") net zoveel bijverdienste en net zoveel bezit hebben als men wil, maar dan moet men wel even met de belastingen rekening houden. Want hetgeen men verdient en het geen men van de AOW ontvangt wordt samengetrokken tot één inko men. Dus iets opzij leggen. AOW EN AMBTENAREN. Prompt zal het bovenstaande 'stukje ons weer de nodige brieven van amb tenaren bezorgen, en ook wel van andere gepensioneerden die schrij ven: eht is niet waar. Bij ons wordt wel aftrek toegepast. Ja, maar niet op de AOW-uitkering. Wel op het „andere" pensioen. Hier Uggen de dingen natuurlijk heel anders. Over gepensioneerden van de overheid is destijds in de Kamers genoeg gespro ken en verder ligt deze zaak buiten ons terrein, n.l. op het terrein van de organisaties van overheldsperso- sonen. AOW EN INVALIDE. Een Invalide vraagt, of het 'juist is, dat invaliden zijn vrijgesteld van het betalen van AOW-premie. Het feit, dat men invaUde is, geeft op zichzelf geen vrijstelling van premie betaling. Over de premie beslist het inkomen en een invalide kan soms een flink inkomen hebben. Brengt de invaliditeit extra kosten mede, kan komt dit tot uitdrukking in het net- to-(belastbare) Inkomen, en heeft dus Indirect Invloed op de AOW-premie. DUIVEN-LAST. De laatste weken krijgen wij van ver schillende zijden brieven over „de duiven". Soms van een duivenliefheb- ber over de vraag, of zijn buren een spaak in deze liefhebberij kunnen steken. Soms van de buren, of ze de nodige overlast maar moeten nemen. In het algemeen kan hierop worden ge antwoord, dat iedereen aansprakelijk is voor de schade, door zijn dieren aan derden toegebracht en dat gaat ook voor duiven op. •Verder is er die bepaling in de wet in zake overlast, of onrechtmatige daad. Men moet de nodige zorgvuldigheid in acht nemen in het maatschappe lijk verkeer. Heeft iemand veel over last van het feit, dat buurman er losvliegende duiven op na houdt, dan ligt hier zeker een mogelijkheid in. Wij laten in het midden eventuele bepalingen in huurcontracten en ge meentelijke verordeningen. Persoon lijk willen wij er dit nog aan toevoe gen :iedereen heeft zeker het recht, om er een liefhebberij op na te hou den. Of dat duivenhouden is, of knut selen of helicopterbouwen, het doet er niet toe. Maar vooral wanneer men dicht op elkaar woont, MOET men rekening houden met de omwonen den. Want die hebben weer RECHT te verlangen, van een liefhebberij geen overlast te ondervindente recht. Soms ziet men, dat de liefheb berij van buurman A die van buur man B (en omgekeerd) stoort, U voelt, dat kan niet. Deze dingen moet men in eerste instantie oplossen door onderling overleg. Een taak ook in de verhouding van vriendelijkheid en verdraagzaamheid, welke laatste wij in het onderling menselijk verkeer altijd aanbevelen, ook al zou men in geestelijk, politiek of maatschappe lijk opzicht nóg zo ver van elkaar staan. DOORBETALING AOW NA OVERLIJ DEN OOK AAN HUISHOUDSTER? Een andere lezeres was huishoudster bij een oude heer die ook AW kreeg. Nu is hij overleden en de uitkering werd meteen stop gezet, waardoor ze ook di rect zonder inkomen kwam. De vraag is nu, of die AOW bij overlijden niet enige tijd wordt doorbetaald? Ja, als er een weduwe is, dan wel. Nu echter niet. DE NARE POSITIE VAN ONDERHUURDER Tot de bijzonder onaangename risico's, die een inwoner loopt, behoort de kans, om tot verhuizing te worden gedwon gen, omdat de hoofdbewoner de huur opgeeft. Deze week hadden wij weer twee van die gevallen: in één daarvan gaat de hoofdbewoner ln een tehuis Het volgende citaat ontlenen wij aan een artikel van Anton B. Lam in het maandblad Jeugd en Evangelie: Op catechisatie werd er gevraagd: Wat is de betekenis van goede vrij dag? Antwoord: Christus is voor ons gestorven. Wat is de betekenis van pasen? Antwoord: Christus is opge staan! Hoor je het verschil? Hier is wel een relatie tot goede vrijdag, tot het kruis: Christus is voor ons gestorven. Maar Pasen schijnt al leen een objectief feit te zijn, even objectief en onpersoonlijk als bijv. het feit dat Eisenhower president van Amerika is. In een gemeente in Nederland wordt in de stille week iedere avond een lijdensmeditatie gehouden. Iemand stelde voor op de kerke- raadsvergadering dat in aansluiting daarop in de week van Pasen iedere avond een opstandingsmeditatie ge houden zou worden. laar het voor stel werd verworpen. Dit zijn vreemde dingen. Zij zou den namelijk wel eens kunnen aan tonen, dat pasen buiten het leven van vele christenen staat. Natuurlijk geloven wij wel in het feit van pasen. Wij geloven wel dat Christus is opgestaan. Maar dit heeft haast geen verband met ons leven, hier en nu. Goede vrijdag spreekt ons veel meer aan! In de kerk en in de kunst, in vele preken en in vele chris telijke liederen worden wij geconfron teerd met het kruis, met het lijden van Christus om onze zonde. Eigenlijk houden wij ons het hele jaar door met goede vrijdag bezig en slechts èèn dag met pasen. Het kruis getuigt van de smartelijke realiteit van onze zonde èn van God, die deze zonde steeds op nieuw vergeven wil. Maar als we niet tegelijk ervaren dat wij door de ver geving tot een nieuwe levenswerke lijkheid worden geroepen, dan blijven wij in feite onder de macht van de zonde. Dan is ons leven niet veel meer dan een eindeloze pendelbeweging tussen zon. de en vergeving: „Ik zondig steeds maar weer en God vergeeft steeds maar weer" en dan begrijp je hoe een dichter kan zeggen: „Ik ben mijn zonde moe èn mijn berouw". v Deze moedeloosheid kan ons alleen be dreigen als wij pasen niet „halen", als dan de opstanding niet een even grote realiteit voor ons is als het kruis. Prof. L. H. van der Meiden, oud-hoog leraar van de Theologische School der chr. geref. kerken te Apeldoorn, maakt bezwaar tegen de gewoonte om in en aan kerkgebouwen het kruisteken aan te brengen. In De Wekker noteert hij het onderstaande: Is het kruisteken op de muur van een kerkgebouw dan zonde? Is een zilveren kruis op een prachtig fluwelen doek dan kwaad? Kan een verlicht kruis boven op een kerktoren dan geen spraak inhouden? Is het dan niet beter een kruis op de toren te plaatsen dan een haan? Ik kan nog meèr vragen stellen. Ik weet niet of het altijd eerlijk is zulke vragen te stellen. Je hoort ook op ander terrein van die vragen: Is een foto zonde? Is een toneelstuk zonde? Is een handwerk doen op zondag zonde? En ga zo maar door. Ik vrees inderdaad dat satans list hier niet vreemd aan is. Want men kan evengoed vragen: Is hèt zonde beelden in de kerken te hebben? Men wil de schare op religieus-artistie ke wijze stichten en ontroeren. Maar ik moet daarbij altijd denken aan een versje dat jaren geleden in een van de christelijke bladen stond. Dat versje sprak van „godsdienst op zijn dunst". Dat is scherp gezegd, maar wij geloven dat wij ook nu te waken hebben tegen gods dienst op zijn dunst. Ook bij de nieuwe „liturgie". Het formalisme ligt altijd aan de deur van de kerk en zoekt binnen te sluipen. Is het al niet te ver binnen? Liggen onze harten ook al niet in de klem er van? Laten wij er tegen waken in de teke nen op te gaan. Dat is „de dood in de pot". Dan zijn wij de stomme beelden gelijk. Mensen zonder de Geest, zonder het vuur van pinksteren. In een artikel in Woord en Dienst legt dr, Th. C. Frederikse, hervormd predi kant te Meppel verantwoording af van de vraag waarom lijj legerpredikant werd. Aan het eind verklaart hjj: Ik zou dit werk nog niet eens zo direct van de evangeliserende kant willen zien, als ging het om „kansen", die „benut" moeten worden. Dat klinkt me wat krampachtig in de oren, ook niet hele maal eerlijk en solidair. We mogen, dat meen ik toch van Bonhoeffer geleerd te hebben, juist om Christus' wil op gewoon menselijke wijze met wereld en cultuur mee leven. Dit betekent voor de legerpredikant met de militairen willen optrekken, hun bestaan enigermate delen en hen, waar mogelijk, helpen. Dat deze hulp dan heel vaak blijkt te bestaan in een echt gesprek over de diepste vragen van geloof en leven is dan iets, dat ons vaak nog bovendien geschonken wordt. Maar het gaat er om, dat we op een vrije en vro lijke, milde en ontspannen manier, een eerlijke solidariteit om Christus' wil pro beren te verwerkelijken en te leven. Zo althans zou ik het vooral graag willen zien. Het komt me voor dat we dit functio neren van de kerk in ons Nederlanse volksleven op dit front niet mogen ver waarlozen. 3 *4 éi ID 7 2 3 4 5 6 7 Horizontaal: 1 Eenjarig kalf, t wisselborgtocht, afkeuren, 3 plant, ver voermiddel, 4 dichterlijk, dood gaan, ri vier in Wales, 5 wandeldreef, zangnoot, 6 vloeistof, wilde hond, 7 interest, wild zwijn, 8 baard, pannekoek van eieren, 9 tanig, gewaad. V e r t i k a a'l: 1 Clown, 2 bakinrichting, drank, dierenroep, 3 huisdier, voormalige Peruaan, 4 afk. klas, de eerste vrouw, gymnasiumstad in Engeland, 5 narigheid, afk. soort school, 6 wandellaan, bepaalde voedingswijze, 7 pers. voornaamwoord, gemeente in Noordbrabant, insekt, 8 plant, kleur, 9 Z.-Afr. dier, slagader. Oplossing vorige puzzel Horizontaal: 1 Verbond, 8 baron, 10 is, 12 rijs, 13 S.E., 14 opoe, 16 tras, 18 nor, 19 ANP, 20 inkt, 22 kneu, 23 es, 24 rei, 26 li, 27 panne, 29 opstand. Verticaal: 2 Eb, 3 are, 4 brij, 5 oost, 6 N.N., 7 pionier, 9 gespuis, 11 spons, 13 sanel, 15 ork., 17 Ran, 21 tras, 22 kina, 25 ent, 27 p.p., 28 en. DINSDAG 6 MEI 1958 HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.50 V. d. huis vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram.-10.30 Schoolradio. 10.50 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Schoolradio. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Middagkloknoodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land en tninb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lichte muz. 14.00 Schoolradio. 14.30 V. d. plattelandsvrouwen. 14.40 Promenade-ork. en solist. 15.25 Koorzang. 15.45 Gram. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Rege- voor bejaarden, in het andere gaat de hoofdbewoner emigreren. Beide onder huurders willen nu weten of ze auto matisch hoofdbewoner worden. Was het maar waar, voor hen. Deze on derhuurders bestaan niet voor de eige naar. Die eist een leeg opgeleverde wo ning. Er rest hun alleen de mogelijk heid, de eigenaar te bewerken, een be reidverklaring te tekenen en vervolgens bij volkshuisvesting een vergunning te vragen. Is de woning echter te groot, dan zal deze vrij zeker worden gewei gerd. Het zal onder alle omstandigheden veilig zijn, alvast naar andere inwoning uit te zien. EIGEN HUIS Een lezer bezit een eigen huis, dat tot nu toe nooit verhuurd is geweest. Deze le zer is overgeplaatst en kan nu ruilen met de huurwoning van iemand in die andere gemeente. Hij vraagt nu, of hij de huurprijs van zijn eigen huis zelf kan vaststellen. Dat kan mits hij rekening houdt met de geldende normen. Het huis zal niet meer mogen doen, dan gelijksoortige panden. Tenzij het een huis in de vrije sector is. Dan is de huurprijs vrij. Is dit laatste niet het geval, dan zou onze lezer er wellicht toch verstandig aan doen, om de huurprijs door de huurad viescommissie te laten vaststellen. ringsuitz.: Rijksdelen Overzee: H. Veld kamp: Gemeentevorming in Nederlands Nieuw-Guinea. 18.00 Lichte muz. 18.20 Gram. 18.30 Radio Volksuniversiteit: Drie denkers over de diepte van de mense lijke ziel, door Prof. Dr. C. A. van Peur- sen. Tweede lezing: Augustinus. 19.00 Nws. 19.10 Comm. 19.15 Lichte muz. 19.35 Gram. 20.20 Katechismus. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 En Gij zult het aan schijn der aarde vernieuwen, klankb. 22.05 Radiophilharmonisch ork. 22.43 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15 24.00 Nouveauté's. HILVERSUM H (298 m) AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 V. d. vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Orgel en trompet. 11.30 Pianorecital. 12.00 Amus.- muz. 12.20 Regeringsuitz.: Landb.kron.t De werktuigendag Liempde 1958. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Dansmuz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Theaterork. en soliste. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Mez- zo-sopr. en piano. 15.30 V. d. zieken. 16.30 V. d. jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij, caus. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Amateursprogr. 18.55 Paris vous parle. 19.00 V. d. kind. 19.05 Koorconc. 19.45 V. d. jeugd. 20.00 Nws. 20.05 Hotel- doradio. 22.00 Filmpraatje. 2.15 Hobo en piano. 22.45 Carillonmuz. 23.00 Nws. 23.15 Koersen v. New York. 23.16 New York Calling. 23.2124.00 Gram. BRUSSEL (324 m) 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.35 Tuinb. kron. 12.40 Pianospel. 13.00 Nws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.15 Omr. ork. en soliste. 16.45 Symf. ork. en soliste. 17.00 Nws. 17.10 Celo en piano. 17.45 Bockbespr. 18.00 V. d. jeugd. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.30 Wereldten toonstelling. 20.00 Caus. 20.10 Gram. 20.15 V. d. vrouw. 21.15 Omr.ork. 22.00 Nws. 2.15 Gram. 2.45 Idem. 22.5523.00 Nws. TELEVISIEPROGRAMMA'S: NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Het kameleon van de zee, film. 20.30 Vlaardingen koerst op morgen, film. 21,00—22.50 Film.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 4