CJVF en CJMV bezonnen zich op de
taak van het Christelijk jeugdwerk
Oók al aan
de sigaar
Grootse toogdag te Goes
van Gereformeerde jeugd
Waar is de persoonlijke
verantwoordelijkheid
Ernstige waarschuwing
voor valse vrijheid
PROV. BONDSDAG IN KERK EN ZAAL TE GOES
Ds. Van Heerden: „Kern van de zaak; jongeren
in aanraking brengen met een vorm van leven,
waarin Christus'Evangelie gestalte krijgt!"
ZEEUWSCH DAGBLAD
Angst voor iedere hap eten
met dat znnrbranden
in 't verschiet.
„Stenen voor brood
Fusie CJMV en
CJVF tot CJV?
Westerkerk was tjokvol
Ds. Weijland luidde de klok
CHR. GEREF. JEUGD NAAR VLISSINGEN
Mr, G J, Verplanke op zoek naar Hans Brinker
Geref. jongeren (vrijgem.) hielden
toogdag te Bergen op Zoom
Geen ontkenning van
de antithese
Organisatie van Chr.
journalisten groeide
Dinsdag 8 april 1958
Pagina 3
ZEEUWSE JEDGD IN BLIJDE STEMMING
OP TOOGDAGEN BIJEEN
Ingezonden mededeling (Adv.)
Kennies blussen 't vuur
in 'n ommezien.
Menigeen kan geeïi eten meer zien,
alleen om de angst in 't vooruitzicht
van die zuurbrand op de maag. Ren-
Êies nemen zo nodig bij voorbaat,
e hevigste zuurbrand stilt al, op 't
moment dat 'n Rennies begint te smel
ten op de tong. Druppel voor druppel
met Uw eigen speeksel komen
de zuurbrand dovende ingrediënten in
de maag en brengen 't maagzuurge-
halte weer in balans. Wèg pijn
Heer verrees; Jezus, leven van mijn
leven; Ik zie een Poort wijd open
staan.
Des middags kwamen talrijke jon
ge mannen en jonge vrouwen bijeen
in zaal Krijger aan de Beestenmarkt
te Goes, waar de presidente van de
C.J.V.F. in Zeeland, mevrouw A. H.
v. d. Graaf de bondsdagbezoeksters en
-bezoekers toesprak. Haar woorden
werden gevolgd door harmonieklan
ken voortgebracht door het harmonie
gezelschap „Hosanna" uit Goes.
„STENEN VOOR BROOD", zo luid
de de titelspel van het toneelspel in
vier bedrijven van F. J. Rostink, dat
als apotheose gold van de middagbij-
eenkomst. Het werd ten tonele ge
bracht door de Souburgse toneelver
eniging „Contact". Duidelijk was tij
dens de opvoering de invloed te mer
ken van de bekende toneelspeler Jan
Lemaire, die ook „Contact" met des-
WAT IS DE BEDOELING van Christelijk jeugdwerk? Deze vraag
richtte de voorzitter van het Christelijk Jonge Mannen Verbond, ds. H.
J. v. Heerden uit Scheveningen, gistermorgen tijdens de provinciale
bondsdag van de C.J.V.F. en het C.J.M.V. tot de tientallen toogdag-
gangsters en -gangers, die het middenschip van de Grote Kerk te Goes
bevolkten. De vraag klonk als de roffel van een donderslag. Een vraag,
die in de bondsrede van ds. Van Heerden pijlsnel gezonden werd naar
de kern van het vraagstuk, waarvoor de ganse christenheid zich ge
steld ziet. In het bijzonder de gemeenschap van jonge christenen. Ds.
Van Heerden formuleerde zijn antwoord aldus; „De bedoeling van
het Christelijk jeugdwerk is, dat jongeren in aanraking worden ge
bracht met een vorm van leven, waarin het Evangelie van Jezus
Christus gestalte krijgt". En dit antwoord vormde de kern van het
betoog van de verbondsvoorzitter, die als opschrift boven zijn rede had
geschreven: „De kern van de zaak".
VOORDAT DE PREDIKANT zich
bepaalde tot het in het licht stellen
van het evangelie, dat naar ds. Van
Heerden zei, geen artikel is, dat men
Iemand kan aanpraten, wijdde hij
eerst enkele woorden aan de op han
den zijnde fusie tussen het C.J.V.F. en
het C.J.M.V., welke fusie naar het
in de bedoeling ligt op Hemel
vaartsdag a.s. haar beslag zal krijgen.
De voorzitter ging nader in op pro
cedure, inhoud en naam van de fusie.
Het C.J.M.V. blijft juridisch voort
bestaan, aldus ds. Van Heerden, ter
wijl de C.J.V.F. juridisch bij het C.J.
M.V. gaat inwonen. Op Hemelvaarts
dag zal het „huwelijk" tussen de beide
bonden in Utrecht worden gesloten.
De plaatselijke afdelingen van de
nieuw op te richten bond, die naar alle
waarschijnlijkheid de naam Christe
lijke Jongeren Verbond (C.J.V.) zal
dragen, zullen echter zelf mogen blij
ven uitmaken, hoe men blijft verga
deren. Het zou best kunnen zijn, dat
er in één plaats in het C.J.V. een ge
mengde, een meisjes- en een jongens-
Club i«.
Overspringende op „De kern van de
raak" stelde de verbondsvoorzitter aan
de ene kant Jezus Christus en aan de
andere kant de jongeren. Tussen bei
den wordt een schakel ingevlochten.
Die schakel moet echter een vorm van
leven zijn, want het Evangelie is, zo
als gezegd, geen artikel, dat zich laat
aanpraten. Het Evangelie moet niet
worden gezien als een methode om het
Hiernamaals te bereiken en ook niet
als een strohalm voor ernstige zieken,
maar het Evangelie betekent iets voor
ons. zolang we op de aarde zijn.
Vormde de bondsrede van ds. Van
Heerden het slot van de morgenver
gadering, het begin was een wijdings-
dienst, welke geleid werd door ds. J.
W. Coenraad, Ned. Herv. predikant te
Goes. Ds. Coenraad baseerde zijn pre
diking op Mattheus 28 vers 1115: de
Jeu "en van de Joodse Raad.
O" morgenbijeenkomst werd offi-
cic-geopend door de waarnemend
vc 'tter van de P.C. Zeeland van het
C.J "T.V., de heer M. Allewijn uit
Goes. In enkele woorden herdacht hij
het overlijden van de voorzitter van
de P.C. Zeeland, C. Leunis uit Ter-
neuzen, in november jl. De heer Alle
wijn schetste Leunis als iemand, die
zeer veel voor het C.J.M.V.-werk In
Zeeland heeft gedaan. Een man met
een groot organisatietalent en een be
wonderenswaardige accuratesse.
De heer Allewijn las daarna voor
Openbaring 7 vers 9 en liet zingen Ge
zang 132 vers 2: „U looft d'apostel-
schaar in heerlijkheid, o Heer". Tussen
Openingstoespraak en bondsrede zong
het Vrij Evangelisch Gemengd Koor
enkele gedeelten uit de Markus-Pas
sion van H. F. Müller; Christus, onze
kundige wenken terzijde stond. De rol-
vertolksters en -vertolkers zijn erin
geslaagd het stuk „Stenen voor brood"
zo te brengen, dat het publiek gedu
rende drie uren geboeid heeft toege
keken en geluisterd.
In „Stenen voor brood" gaat het om
een kweker, die met 'hand en tand zijn
kwekerij wil behouden en deze niet
wil opgeofferd zien aan woningen en
fabrieken. Hij wordt echter tegenge
werkt door een andere kweker, wiens
grond echter niet valt onder de ver
strekkende plannen van de gemeente,
en die bij machte is de plannen te
laten kelderen of te laten doorgaan. De
verkoop van de grond van de eerste
kweker is niet tegen te houden, maar
doordat zijn jongste zoon zich verloofd
heeft met de dochter van de vijandige
kweker en deze zich daarom heeft ver
zoend met de gedupeerde tuinder,
wordt alles niet zo erg gevonden als
het oorspronkelijk leek. Beide families
emigreren naar Canada.
Zonder uitzondering hebben alle
speelsters en spelers hun uiterste best
gedaan dit stuk op het niveau te bren
gen, dat het vereist. Dat is gelukt. In
niet geringe mate is dit te danken aan
het spel van vader en moeder Voort
man (de heer A. H. Jager en mevr.
Faasse), die door hun bezielend acte
ren de andere tonelisten onbewust een
steuntje in de rug gaven. Zeer goed
waren verder mevrouw Louwerse als
mevrouw Achterberg en de heer K.
Faasse als de dominee.
De Gereformeerde jeugd van Zeeland heeft op Tweede Paasdag de
stad Goes als middelpunt gekozen om tijdens de jaarlijkse toogdag
samen als lid van de j.v. en m.v. op grootse wijze te getuigen van de
opgestane Heiland. Een verblijdend verschijnsel was ongetwijfeld de
enorm grote opkomst: de met bloemen versierde Westerkerk was af
geladen vol. Een teken, dat de Geref. jeugd van Zeeland nog wel
degelijk interesse heeft voor het zo belangrijke werk op de jeugd
verenigingen. De besturen van de Zeeuwse afdelingen van j.v.'s en
m.v.'s hadden voor een bijzonder mooi en aantrekkelijk programma
gezorgd, dat bij de vele jeugdige toehoorders zeer zeker in de smaak
is gevallen. Een bezielende en enthousiaste toespraak van ds. H. B.
Weijland te Nw. Amstel Noord, declamatie, muziek en zang maakten
deze toogdag tot een onvergetelijke voor de Gereformeerde jongelui.
In de Chr. Geref. Kerk te Vlis-
singen heeft het „Zeeuwsch Ver
bond" waarbij alle Chr. Geref.
jeugdverenigingen in Zeeland zijn
aangesloten op Tweede Paasdag
zijn jaarlijkse Paasvergadering ge
houden, die wat opzet en streven
betreft in het teken stond van de
activering van het Jeugdwerk.
Hiertoe werkte in belangrijke ma
te mede het „Vlissings Evangelisa-
Honderden jongeren, leden van
jeugdverenigingen der (vrijge
maakte) Gereformeerde Kerken in
Zeeland kwamen gisteren in het
gebouw aan de Williamstraat in
Bergen op Zoom bijeen. Ook jon
geren uit Brabant woonden als
gasten de bijeenkomsten bij. 's
Morgens vergaderden de leden van
j.v.'s en m.v.'s afzonderlijk; in de
gecombineerde middagsamenkomst
heeft ds. H. J. de Vries uit Berkel
en Rodenrijs met bezieling, maar
ook met grote ernst gesproken
over „Tweeërlei merktekens van
tweeërlei vrijheid, de antithese
van Pasen".
De gecombineerde vergadering werd
geopend door de heer J. Suurmond te
Vlissingen, waarnemend voorzitter van
de prov. afdeling van de jongelingsbond.
Hij sprak zijn blijdschap uit over de grote
belangstelling. Ds. De Vries schetste op
duidelijke wijze wat vrijheid voor velen
betekent en wat vrijheid in wezen is.
Niet alles, wat de naam vrijheid wordt
gegeven, is het ook werkelijk, waar
schuwde de predikant zijn met grote aan
dacht luisterend gehoor. Hij illustreerde
zijn betoog met tal van praktische voor
beelden, waarin hij o.a. de besteding van
de vrije tijd betrok. Bioscoop en dans
kwamen hierbij o.m. ter sprake.
Er is een scherpe tegenstelling tussen
datgene, wat velen onder vrijheid menen
te moeten verstaan en de Christelijke
vrijheid; er is ware en er is valse vrij
heid. God gaf Adam in het paradijs de
ware vrijheid, wat de satan bood was
vals.
Hier treft men reeds de antithese, de
tegenstelling, aan. De vrijheid van de sa
tan is een leugen, in de Christelijke vrij
heid ligt de waarheid, zij berust op waar
heid. De jeugd moet, aldus ds. De Vries,
in deze wereld Christus en Zijn Kerk
zien. Daarin alleen i* de ware vrijheid
te vinden, daarin ligt beschutting tegen
het gevaar van de valse vrijheid van
deze wereld.
Ds. De Vries besloot met erop te wij
zen dat loochening van de antithese het
gevaar van de verkeerde, de valse vrij
heid te kiezen, dichtbij haalt.
Na deze rede besprak Ds. De Vries een
aantal gestelde vragen.
HUISHOUDELIJKE
VERGADERINGEN
De huishoudelijke vergaderingen wer
den afzonderlijk gehouden. Bij de meisjes
presideerde mej. S. Seheele uit Zaamslag
en 'brachten de secr., mej. N. Boekman
uit Axel en de penn., mej. B. van Driel,
eveneens uit Axel, haar verslagen uit.
Mej. M. Herrebout hield een met veel
aandacht beluisterde inleiding.
De jongens vergaderden onder leiding
van de heer J. Suurmond uit Vlissingen.
De waarnemend secr., de heer J. H. de
Wolff uit Middelburg en de penn., de
heer H. Dees uit Zaamslag, lichtten dé
jaarverslagen toe. Bij de bestuursverkie
zing werd de heer A. Rin te Axel tot
voorzitter gekozen, de heer A. Geerse te
Vrouwenpolder tot secretaris en ds. v. d.
Jagt te Zoutespui werd herbenoemd als
vrijgekozene.
ST. ANNALAND
Benoeming. Tot tijdelijk onder
wijzeres aan de School met den Bijbel
te Sint-Annaland is benoemd mej. S.
C. de Jongh uit Rotterdam.
Rectificatie. Aan het te St. Anna-
land gehouden verkeersexamen na
men van de o.l. school niet tien leer
lingen deel, doch dertien. Hiervan
slaagden er tien.
Voor de Simavi. De door de dames
van de Herv. Dameszendingskrans
Indonesië" gehouden lijstcollecte ten
bate van de Simavi leverde een be
drag van t 680,20 op. (In 1957 was dit
bedrag ƒ675,64).
WESTKAPELLE
Kandidatenlijst Gemeentebelang. De
kiesvereniging Gemeentebelang heeft
voor de gemeenteraadsverkiezingen de
volgende lijst opgesteld: 1. Jac. Minder-
houd Jac.z.; 2. H. Slabber; 3. P. Minder-
houd Lz.; 4. H. Verhulst; 5. Kr. Minder-
houd Jac.z.; 6. P. de Vos; 7. Corn. Min-
derhoud Jac.z.
tie Kopersextet" dat op aantrek
kelijke wijze de Paassamenzang
begeleidde. Doch vooral de rede
van mr. C. J. Verplanke, burge
meester van 's-Gravendeel, ge
houden tijdens de middagvergade
ring droeg hiertoe niet onbelang
rijk bij. Tijdens deze vergadering
werd de nieuwe' voorzitter van het
Zeeuws Verbond, de heer S. de
Vlieger uit Zierikzee geïnstal
leerd en werden paasgedichten uit
deze tijd gedeclameerd door de
heer W. Lems. Verder was er sa
menzang.
„Op zoek naar Hans Brinker", was het
onderwerp, waarover Mr. Verplanke tij
dens de middagvergadering sprak. Hans
Brinker is een legendarische figuur, een
jongen, die onder benarde omstandighe
den zijn verantwoordelijkheid inzag en
door zijn volledige inzet een dijkdoor
braak wist te voorkomen. Dat te Spaaren-
dam een monument voor Hans Brinker
werd opgericht, juichte Mr. Verplanke
toe, ómdat thans personen met een in
dividuele verantwoordelijkheid schijnen
te ontbreken. De individuele verantwoor
delijkheid verschuilt zich achter het col
lectivisme en Mr. Verplanke toonde dit
aan door het noemen van voorbeelden,
o.a. subsidie voor kerkbouw en organi
saties. Ook op kerkelijk gebied is er min
der individuele verantwoordelijkheid en
tot persoonlijk Christen zijn komt het
vrijwel niet meer. Men weet nog wel hoe
het hoort, doch men doet het niet meer
en men geeft geen voorbeeld. De kerken
wordt gevraagd om een oordeel over
brandende kwesties zodat geen eigen oor
deelsvorming meer nodig schijnt te zijn.
Ook het jeugdwerk en vooral het kerke
lijk jeugdwerk lijdt aan bloedarmoede.
Juist het jeugdwerk kan bijzonder mee
werken tot het vormen van eigen ver
antwoordelijkheidsbesef en het heeft een
grote taak. Voor dit kerkelijk jeugdwerk
moet een offer worden gebracht.
„Een offer, want offeren is niet het
overschot geven, maar het geven van iets
dat je niet missen kunt. Doch wie weet
er nog te vertellen van een persoonlijk
offer, dat gebracht werd voor het jeugd
werk, de kerk, of de maatschappij?" al
dus Mr. Verplanke, die zijn toespraak,
welke door de vele jongeren aandachtig
werd aangehoord, besloot met: „Ik beo
op zoek naar de Chr. Geref. Hans Brin
ker, die zich zelf volkomen geeft voor
het jeugdwerk, die zélf wat gaan doen
en die zélf iets presteert".
Tijdens de morgenvergadering heeft ds.
S. v. d. Molen een Paastoespraak gehou
den over „onder de Paaszon in jeugd
land waarin hij wees op de verwar
mende invloed van het rijke evangelie.
KAPELLE
Coöp. Boerenleenbank. Onder voor
zitterschap van de heer F. van Hoorn
werd donderdagavond in hotel „De
Zwaan" de algemene ledenvergade
ring gehouden van de Coöp. Boeren
leenbank.
De vereniging heeft ruim 600 leden.
Bij de spaarbank kan speciaal worden
gewezen op de grote toename van de
spaargelden met 1,4 miljoen gulden
tot ruim 5 miljoen gulden.
Bij de bestuursverkiezing werd de
heer A. de Schipper Azn. herkozen,
terwijl de heer I. Slabbekoorn werd
herkozen als lid van de raad van Toe
zicht.
De hoofdmoot van deze toogdag was
de rede van ds. Weijland. Met grote
aandacht luisterden de jongens en
meisjes naar de toespraak van deze
jonge predikant onder het motto: „Laat
nu de klok maar luiden".
„In ons allemaal hangt een grote,
zware klok. De klok van het geloof,
aldus ds. Weijland. „Wij behoeven ons
daarvoor niet te schamen. Het is een
klok, die God zelf gemaakt heeft, af
gestemd op de toon, die klinkt door
gans Jeruzalem.
Maar hangt die klok niet in een
wrakke toren? Is de levenstoren niet
opgebouwd uit het cement van onze
zelfzucht? Ja, een zelfgemaakte toren
kan niet veel hebben; daarom zijn we
er zo zuinig op. Wij durven die mach
tige klok van het geloof niet te laten
luiden, zo hield spreker zijn toehoor
ders voor, o ja, we doen er nog wel
wat aan; we geven ér een klein tikje
tegen. De buren mogen het amper ho
ren. We voelen die klok als een loden
last in ons hart hangen. In plaats van
levende christenen zijn we meestal
verenigingen van monumentenzorg",
zo zei ds. Weijland.
NIET DOORZETTEN
„Wat doen we voor ons geloof,
voor Christus, die voor ons gestor
ven is. We durven niet doorzetten,
een beetje voor God en een beetje
voor ons zelf. De Heilige Geest moet
het maar doen. Zijn we daarmee
klaar? Als God maar aan de toren
wil schudden, dan luiden we de klok
wel. Moeten we het daarop laten
aankomen?
Hij riep de jeugd de bede toe: Geef
ons moed, o God, om aan het touw
te trekken! Het Paasevangelie zegt, dat
het kan. De Christen draagt in zijn
hart het beeld van de opgestane Hei
land. God heeft ons met Pasen een
machtig steunpunt gegeven; een on
wankelbaar fundament, Is het dan niet
fijn om een Christen te zijn? Wel, laat
dan de klok maar luiden, maarnü
want misschien kan het straks niet
meer.
Vooraf had de voorzitter van de
Zeeuwse J.V.'s, de heer J. P. Balken
ende uit Kapelle, een hartelijk wel
komstwoord gesproken. Hij wees er op,
dat wij Christus moeten dienen en
volgen, ook in het jeugdwerk. Na Pa
sen moeten we weer met nieuwe moed
en frisse krachten aan de slag.
ZANG
Hierna volgde een programma met
veel zang. Opgewekt en vol overgave
zongen de honderden de paas- en
bondsliederen. En hoe ontroerend
klonk tot slot het Wilhelmus, ter ere
hun mannenkoor „Eben Haezer" op
van de Ambonese vrienden, die met
ontroerende en verdienstelijke wijze
enige liederen zongen. Ook de decla
matie door Willy de Jager uit Klun-
dert was een uitstekend geslaagd pro
grammapunt. De afdelingspresidente,
van de M.V.'s, mej. F. A. Groot Nïbbe-
link uit Kamperland, sloot de bijeen
komst van de Geref. jeugd.
Des avonds konden de jongelui luis
teren naar een ontspannigsprogramma
waaraan de verteller en declamator J.
B. Oosterwelder uit Amsterdam zijn
medewerking verleende.
APART
In de morgenuren kwamen de
jongens en meisjes apart bijeen. In
de vergadering van de „jongelingen"
werd het rapport van het bondsbe-
zoek behandeld en werden tot mo-
deramen herkozen de heren W. J.
Sanderse en A. van Vlaanderen. Ook
de jaarverslagen kwamen aan de
orde, waaruit bleek, dat het aantal
leden toegenomen is. De contribu
tie werd vastgesteld op 75 cent per
lid. Tenslotte werd een bespreking
gewijd aan de agenda van de bonds
vergadering en werden mededelin
gen gedaan over de besturenweek
end-conferentie en het kaderwerk.
De damesvergadering droeg een ge
zellig karakter. Op originele wijze
werden de jaarverslagen uitgebracht.
Het ledental was wat achteruitgegaan.
Uitvoerig werd gesproken over het
blad „Jong Gereformeerd". Ada van
der Leek nit Kapelle declameerde op
verdienstelijke wijze. Op hartelijke
wijze werd afscheid genomen van Jan-
nie Lobbezoo uit Rilland en Koos Me-
su uit Gapinge. Tot slot sprak mej. A.'
Littooij uit Utrecht over het onder
werp: „Onze verantwoordelijkheid te
genover hen, die niet meedoen met
ons jeugdwerk".
Ingezonden mededeling (Adv.)
De Prot. Chr. journalistenkring
heeft in Oosterbeek de tiende alge
mene vergadering gehouden, die werd
geopend met een rede van de aftre
dende voorzitter, dr. E. Diemer. Hij
deelde mede dat het ledental van de
P.C.J.K. is gestegen tot 255. In 1948
werd met 76 leden gestart.
In zijn openingsrede wijdde de
voorzitter vervolgens aandacht aan het
streven naar verheffing van het jour
nalistenvak, zowel in materieel als in
ideëel opzicht. Onder de journalisten
bestaat voorts behoefte aan groter
weerbaarheid. Daarom is besloten tot
instelling van .een weerstandsfonds.
In de plaats van dr. Diemer, die
zich niet herkiesbaar had gesteld als
voorzitter, werd gekozen de heer J. D.
Troostheide te Rotterdam. Prof. dr. J.
J. de Jong, hoogleraar in de weten
schap der politiek aan de Vrije Uni
versiteit heeft voorts een rede gehou
den over „Gevaarlijke vierde macht?"
De pers is, zo meende hij, belang
rijk, primair voor de feiten, maar ook
voor de vorming van het oordeel. In
het gouvernementeel klimaat doet een
deel van de pers zeer duidelijk invloed
gelden. Spr. concludeerde dat de pers
in functie en reikwijdte zeer nauw
verbonden is met de publieke opinie.
BERGEN OP ZOOM
Passiespel
In de grote zaal van de Korenbeurs
te Bergen op Zoom, werd door de Her
vormde Jeugdraad het bekende Pas
siespel van Daniël A. Lard „Zie de
Mens" opgevoerd in de vertaling van
Jan Bernard.
De opvoering van ait stuk had ais
doel het lijdensverhaal los .te rukken
uit de gedachte als zijnde slechts een
interessant historisch gebeuren, dat
telkenjare te veel herdacht, maar te
weinig bel -fd wordt.
Het passiespel werd op vooi treffe
lijke wijze opgevoerd, veel zorg was
aan het geheel besteed en de diverse
figuren werden zeer goed getypeerd,
zoals Joachim van W. L. Boersma,
Judas van F. Burgmans, Pilatus van
A. H. de Vree en zeer zeker ook Ruth,
welke rol mej. J. C. Verhage op uit
muntende wijze speelde.
Van de overige rollen voldeden ook
zeer goed de heren J. A. van Dorst
als Rafaël en A. J. de Kiefte als Mar
cus. De kleinere rollen waren bij F. J.
van Maaren, mej. J. v. d. Male, Mej.
J. H. v. Splunter ook in zeer goede
handen.
Het was een prachtige verzorgde
avond.