„GEEN FOTOGRAAF KOMT ER EXCELLENTIE F' dr. Erich Salomon IN, Maar was toch binnen Vermoeide ministers DE KONING DER ONBESCHEIDENEN Daar is hij toch! Onthullende parade van de groten der aarde Gentleman-indringer maakte de onmogelijkste plaatjes Treffend beeld van een tijd vol politieke desillusies VEELZIJDIG Op bescheiden wijze, Zaterdag 5 april 1958 ZEEUWSCH WEEKEND Pagina Een mati Peulenschilletje De edelman Ontvangst De fout Slachtoffer van het nazidom Vragen „Le roi des indiscrets" Grote figuren Een genie NEDERLANDSE FOTO'S Het enige succes i Hendersons secretaris had name lijk iets in de gaten gekregen en de politie opgebeld. De Franse f f f f f Knutselaar Dominee schoot raket af in de kerk Kerk en vakantie HET BEZOEK, dat dr. Heinrich Brüning, de Duitse rijkskanselier, en zijn minister van Buitenlandse zaken, dr. Julius Curtius aan Frank rijk brachten was zeer officieel en zeer belangrijk in het kader van hel wanhopige spel, dat de wereldbeheersers speelden ter bewaring en verzekering van de sterk bedreigde vrede. De Duits-Franse besprekin gen te Parijs vormden een kleine schakel in een lange reeds van grote en minder grote conferenties, die de wereld in de dertiger jaren aan schouwde. Ook toen wist men wat praten was. Dat praten in Parijs intussen gebeurde nogal geheimzinnig. Zelfs op de indrukwekkende receptie aan de Quai d'Orsay werden journalisten en persfotografen streng geweerd. Geen toegang! „Pas d'entrence!" „Er komt geen journalist of fotograaf binnen, excellentie!" zei de chef de protocol, niet zonder trots, tegen Aristide Briand, de Franse minister van Buitenlandse Zaken. De in de politieke arena vergrijsde Briand glimlachte heimelijk.! Hij draaide het wijnglas gedachteloos rond in z'n hand. „Behalve dr. Salomon dan", antwoordde hij. „Ik zeg niemand, excellentie", merkte de chef de protocol nog eensi op. „Wel, laten we er dan om wedden. Ik zet tien frank", repliceerde Briand geamuseerd. Op hetzelfde ogenblik stapte dr. Erich Salomon uit een verborgen hoekje van de grote zaal te voorschijn, en toen de grijze Briand hem. in het oog kreeg en triomfantelijk wijzend uitriep: „Daar is ie!", knipte' Salomon een plaatje. Hij had weer twee exclusieve foto's aan z'n reeds beroemde verzameling toegevoegd. Hij was weer present. Geen journalist of persfotograaf kon door het cordon van zichtbare en onzichtbare bewakers heenbreken. Erich Salomon echter dook plotseling op temidden van de beschermde grootheden der aarde, correct, vriendelijk en beminnelijk. Maar intussen fotografeerde hij. En de grote Briand amuseerde zich kostelijk om het verbaasde ge-] zicht van z'n chef de protocol, die iedereen kon keren, behalve diai altijd en overal aanwezige Salomon, voor wie het een eer en een sporJ tieve strijd was om het onmogelijke mogelijk te maken. ERICH SALOMON IS EIGENLIJK nooit van plan geweest om persfoto graaf te worden. Als zoon van een rij ke bankier lag de gehele wereld voor hem open. Reeds in zijn jeugd toonde hij een veelzijdige belangstelling en hij studeerde achtereenvolgens zoölo gie, werktuigbouwkunde en rechten. In de eerste wereldoorlog vocht hij in de Duitse gelederen mee in Frank rijk. Na de slag aan de Marne was hij vier jaar lang krijgsgevangene. Toen leerde hij perfect Frans spreken. Na de eerste wereldoorlog kon hij niet recht aan de slag komen. Hij werd deelgenoot in een pianofabriek, die failliet ging. Daarna beproefde hij z'n geluk met de verhuur van motor fietsen met zijspan en elektrische auto- tjes wegens het benzinegebrek Toen Erich Salomon bij de uitge verij Ulstein in dienst kwam in 1927) kreeg hij de smaak van het fotogra feren te pakken. Twee jaar later werd hij zelfstandig persfotograaf. Sindsdien heeft de camera z'n leven beheerst. En hoe! „U kunt confereren zonder ministers, maar niet zonder dr. Salo mon", heeft een minister eens van hem gezegd. Dit is één van de foto's uit een serie van 24 stuks, waarop dr. Salomon de toenemende vermoeidheid illustreert v an de deelnemende ministers aan de tweede Haagse vredesconferentie van 1930. Deze foto, genomen om 1 uur 's nachts, spreekt voor zichzelf. Men ziet hierop prof. Moldenhauer, Duits minister van financiën, Loucheur, Frans minister van publieke werken, dr. Melchior, Duits financieel adviseur, Andrê Tardieu, Frans premier, dr. Julius Curtius, Duits minister van buitenlandse zaken en Chêron, Frans minister van financiën. Ergens in de Schotse Hooglanden «tond iets groots te gebeuren. Daar verzamelden zich op zekere dag ver tegenwoordigers van de hoogste Schot se adel om onder-ons en in strikt be sloten kring hun exclusieve groot- grondbezitters-belangen te bespreken en hun gal eens uit te spuwen. Een uitgelezen gezelschapl De élite van de Schotse élite! Zy, die voor deze bijeenkomst waren geïnviteerd, be hoorden tot de begenadigden. Geen buitenstaander zou ook maar de ge ringste kans krijgen om tot dit gezel schap van Schotse aristocraten door te dringen. En alles wat maar in de verte naar pers en publiciteit riekte, was helemaal taboe! Stel je voor, wat een banaliteit! Geen Engelse krant, van welk een standing en omvang maakte zich de illusie dat één van haar jour nalisten er in zou slagen de conferen tiezaal van binnen te zien te krijgen. Elke poging daartoe was bij voorbaat tot mislukking gedoemd. Slechts één man ter wereld had een kans om tot de Schotse vergaderzaal door te dringen. Die man was Erich Salomon, 's werelds beroemdste foto graaf uit die (dertiger) jaren. Hem vroegen daarom de redacties der Lon- dense bladen om een foto van de ge heime vergadering der persschuwe Schotten te maken. En Salomon zou Salomon niet zijn geweest als hij niet had beloofd met plaatjes van de Schotse vergadering terug te komen. Men twijfelde in Londen geen mo- ment aan deze beloften, was het niet diezelfde Salomon, die uiterlijk enigs zins bedeesde en zeer beschaafde gent leman geweest, die in 's werelds pa leizen en conferentiezalen de meest ongelooflijke en onthullende foto' had geknipt? Het was nog nooit gelukt om dr. Erich Salomon te keren. Hij was een meester in vermommingen, wist zich aan alle omstandigheden aan te passen, dank zij z'n buitengewone flair en eruditie en maakte steevast z n plaatjes ook al moest hij z'n kleine en en zeer lichtscherpe camera verbergen ln een vaas met bloemen, een gipsver band, een aktentas, z'n colbert of zn overjas. Hoe moeilijker de opdracht, hoe liever dr. Salomon het had. Het was z'n lust en z'n leven z'n mede mens te verschalken. Het avontuur tintelde in z'n bloed. Ach, goed beschouwd was dat adel lijke onderonsje in Schotland maar een peulenschilletje voor deze gewiek ste fotograaf, vergeleken met de bar rières die hij zo voor en na al had moeten overwinnen. Dr. Erich Salomon maakte zich dan ook niet al te veel zorgen op weg naar de Schotse Hooglanden. Hij had z'n plan de campagne zorgvuldig opge steld en voorbereid. De rest liet hrj op z'n beloop. Behaaglijk nestelde hij zich achter in de kussens van de glimmende zwarte en dure auto. De Rolls Royce, die met zoemende motor door de kale Schotse hoogvlakte voortsnelde, was niet de enige wagen, op weg naar het trefpunt der Schotse adel. Uit alle windstreken spoedden de landeige naars en grootgrondbezitters zich, ver vuld van gedachten aan de komende vergadering, naar de plaats van sa menkomst. De meeste Schotten waren al bin- z'n indrukwekkende pracht voor de ingang tot stilstand kwam. De commissie van ontvangst maak te zich gereed om de nieuw aangeko men broeder te verwelkomen. De chauffeur opende met een brede zwaai het portier en stond stram in de hou ding, toen uit de wagen een Schotse edelman in vol ornaat te voorschijn kwam. Een indrukwekkende figuur in z'n vroljjk geruite rokje, de wit ge pluimde, baret, z'n witte beenwindsels, z'n prachtige doedelzak en z'n zwie rige kilt in de kleuren van de stam, waartoe hij behoorde. Zich van z'n waardigheid bewust schreed de Schot se hoogwaardigheidsbekleder het ont vangstcomité tegemoet. Wie bemerkte het achteloze ge baar, waarmee hij de ene hand op z'n doedelzak legde en wie zou ver moeden, dat in die doedelzak een camera verborgen zat, gereed om de welkomstceremonie te vereeuwi gen? Maar wie ook schetst dr. Erich Sa- lomons verbazing en verwondering toen z'n vriendelijke groet beant woordden met gebalde vuisten en plotseling veel haast toonden om die toch waarlijk zo gedistingeerde edel man te lijf te gaan? Kort en goed, de pseudo-edelman kreeg maar amper gelegenheid om, ontdaan van alle waardigheid, weer in z'n Rolls Royce te springen, die met brullende motor vooruitschietend een hagel van stenen achterna kreeg. Waarom deze verrassende ontkno ping van zo'n zorgvuldig voorbereide comedie? Had iemand dr. Salomon op zijn beurt een poets gebakken? Nee! Dr. Erich Salomon, persfotograaf van grote allure. Pas later hoorde dr. Salomon, hoe de vork precies in de steel zat. Hij had bij al z'n zorgvuldige voor bereidingen, één grote fout ge maakt door naar de Schotse bij eenkomst te gaan, gekleed in een kilt in de kleuren van de meest gehate stam van heel Schotland. Dr. Erich Salomon mocht nog van geluk spreken, dat hij de dans was ontsprongen. Het was één van de heel weinige keren, dat hij niet in z'n opzet slaagde. TOEN Dr. ERICH SALOMON tussen 1928 en 1932 door 's we reld conferentiezalen dwaalde en een stuk historie in beeld bracht, kon hij nog niet weten, dat hij ruim tien jaar later met z'n gezin naar de gaskamers van Auschwitz zou worden ge voerd, vanwaar niemand levend terugkeerde. Terwijl de ministers praatten en betoogden en dr. Erich Sa lomon hen fotografeerde, be reidde Adolf Hitler zijn greep naar de wereldheerschappij en de vernietiging van al wat Jood was voor. En dr. Erich Salomon was een Jood. Hij was een zoon van dat na tuurlijk begaafde volk, dat ER IS ENKELE JAREN GELEDEN op verzoek van en voor de Keulse Photokina 1956 een expositie samengesteld van het nagelaten werk van de wereldbekende fotograaf Dr. Erich Sa lomon door zijn enig overlevende zoon Peter Hunter te Amster dam. Na Keulen is deze collectie o.a. getoond te Berlijn, Ham burg, Londen en Stuttgart. Nederland heeft in december en januari j.l. deze unieke foto-tentoonstelling ook in z'n midden gehad. Zeer velen hebben een bezoek gebracht aan het Prenten kabinet van de Leidse Universiteit, waar deze verzameling van meer dan honderd foto's een maand lang te zien is geweest. Zij gaat nu naar Amerika. Het is te hopen, dat deze zeldzame expo sitie t.z.t. ook in andere delen van ons land nog eens te zien zal zijn. De nagelaten foto-verzameling van Erich Salomon geeft een treffende beeld van een politiek en economisch zeer bewogen tijd, het laatst van de twintiger en het begin van de dertiger jaren. Als- zodanig is Salomons werk een wel zeer sprekende en harde les der historie. Het beeld is daarom juist zo treffenjl, omdat „Salomon de „groten der aarde" uit die da gen in het licht van de naakte werkelijkheid in zijn lens wist te vangen. Hij fotografeerde op een manier en onder omstandig heden, zoals alleen Salomon dat ,Ah, le voild!" riep Aristide Brand triomfantelijk uit, toen hij dr. Erich nen toen de peperdure „glee" ln al Salomon ontdekte. Hij had gelijk ge I kregen, Salomon was weer present en knipte bovendien nog dit leuke moment. kon. 't Verrassend element speelt in zijn foto's een sterke rol. Ze zijn niet bestudeerd of gekun steld. Salomon hield ervan om zijn objecten (en dat waren niet de eersten de beste!) te fotogra feren in echt menselijke situaties. Zijn foto's waren daardoor van een bijzondere onthullende waar de en vonden ook gretig aftrek in de meest beroemde kranten en tijdschriften. Nu, na 25 jaar, waarin de we reld een tweede wereldoorlog en een tweede politieke worste ling tot behoud van de vrede heeft beschouwd, krijgen de fo to's van Erich Salomon een nog veel diepere betekenis dan in de actualiteit van toen. Zij roepen vragen bij de toe schouwer op. Veel van Salomons werk im mers brengt de politieke situaties tussen twee wereldoorlogen in beeld. De ene vredesconferentie na de andere. Ontwapenings besprekingen. Alle groten der aarde uit die da gen passeren de revue. Goedwil lende en minder goedwillende mensen. Wij kunnen vandaag de dag terugzien op hun falen. Maar hebben we er veel lering uit getrokken? Er is in menig opzicht zo veel treffende overeenkomst tussen toen en nu. En dat doet pijn. steeds weer in de geschiedenis der wereld de klappen krijgt te incasseren, maar zich ook steeds weer met een bewonderens waardige moed en flair door de moeilijkheden heenslaat. Ook Salomon deinsde voor geen moeilijkheid in zijn beroep terug. Hij was niet alleen een fotograaf met een bijzondere fotografische visie en tech niek, maar hij was ook de man, die altijd even meer kon dan z'n collega's. En Salomon behaalde die voorsprong niet met de ellebogen, maar op een beschaafde als geraffineerd brutale manier. Hij getroostte zich graag de moeite om uren achtereen heimelijk verborgen achter een scherm of in een nis een conferentie van begin tot eind te vereeuwigen. Zijn collectie bevat dan ook verschillende zeer belang wekkende series. Aristide Briand, de karakteristie ke Franse minister, gaf Salomon de eretitel: „Le roi der Indiscrets" (de koning der onbescheidenen). Inder daad, bescheidenheid was ook Salo mon vaak vreemd, maar hij was toch altijd onbescheiden op een andere, een „bescheidener" wijze dan zijn collega's. Meer dan 15.000 stuks foto's omvat de nagelaten collectie van dr. Erich Salomon. Foto's in grote verscheiden heid, maar voor het overgrote deel briljant, uniek en waardevol. Talloze grote figuren in allerlei si tuaties en omstandigheden en van al lerlei soort heeft Salomon vereeuwigd: Stresemann en Brüning, koning Fuad van Egypte en president Hindenburg, saboterende nazi's in de Duitse Rijks dag, Herriot en Laval, Churchill en Roosevelt, Herbert Hoover en Tar dieu, Mussolini en Schnussnig, Mac Donald en Von Papen, Briand en vele andere staatslieden. Maar hij fotogra feerde ook beroemdheden als Upton Sinclair, Max Liebermann, Marléne Dietrich, Benjamino Gigli, Jehud Me- nuhin (als 14-jarige solist), Mengel berg, Toscanini, Bruno Walter en Al- bert Einstein. Een frivole carnavals serie ziet men evenzeer als een reeks foto's van een geruchtmakende moord zaak. Humor en.tragiek. Hij was een genie. Helaas, hij werd met zovelen van z'n volk het slachtoffer van het geweten loze nazidom, welks onbeschaamde brutaliteit hij zelf zo treffend illu streerde. Toen de nazi's aan het bewind kwa men, vestigde Salomon (zoon van welgestelde Joodse ouders uit Ber lijn) zich in Den Haag. Door laf verraad kwam hij met zijn gezin in het „Oranjehotel" te Sche- veningen terecht. Via Westerbork en Theresiënstadt voerde men hem naar Auschwitz, waar hij zijn vrouw en één van z'n zoons terugvond, om (58 jaar oud) met hen de dood te worden in gedreven in de gruwelijke gaskamers. Z'n andere zoon zag kans om voor mei 1940 naar Engeland uit te wijken. Als Peter Hunter (met het oog op mogelijke krijgsgevangenschap) dien de hij in het Engelse leger. Hij woont nu in Amsterdam en zorgde er voor, dat de nagelaten fotocollectie van z'n vader niet in het vergeetboek raakte Gelukkig, want de foto's van dr. Sa lomon hebben meer dan gewone be tekenis. Sinds dr. Salomon zich in 1932 in Den Haag vestigde, heeft het Nederlandse volk dank zij hem geregeld een inzicht gekregen in het leven van onze Koninklijke familie, waardoor de band tussen Nederland en het Oranjehuis nog hechter en nauwer werd. Vaak heeft dr. Salomons in de voor oorlogse jaren vooral Prinses Juliana, thans onze Vorstin, ge fotografeerde. Verder maakte hij in Nederland o.a. opnamen van de Hoge Raad, de Staten-Generaal, de Raad van State, de Minister raad (er is een prachtig onge dwongen foto van het ministerie Colijn) en een directievergade ring van de B.P.M. onder voor zitterschap van Sir. Henry Dete- ring. ofn c&» f Ook dr. Erich Salomon had wel eens pech en niet alleen in Schot land. In Scheveningen probeerde hij de Engelse staatsman Arthur Henderson, die met openstaande balcondeuren in z'n hotelkamer zat te confereren, te verschalken. Salomon huurde een brandweer auto met ladder en wilde net naar boven klimmen toen de 4 politie hem arresteerde. f f delegatie zag kans dr. Salomon (een Duitser immers) in vrijheid te doen stellen. „Het enige werkelijke succes van de ontwapeningsconferentie", zo werd later smalend gezegd Het is niet eens zo vreemd om te beweren, dat dr. Erich Salo- 4 mon zijn succes voor een niet on- c belangrijk deel te danken heeft "f aan een hobby, waarmee hij van af zijn jeugd was behept. Hij was een verwoed knutselaar en op latere leeftijd heeft, hij van die liefhebberij veel profijt gehad. Meermalen was het dr. Salomon mogelijk te fotograferen wanneer 4 niemand daar iets van in de ga- 4 ten had. Dan kwam z'n knutse- - laarsgeest hem van pas en wist 4 hij zijn kleine camera listig te s verbergen. Zo maakte hij b.v. eens een allergenoeglijkste foto 4 van Herhert Hoover, Amerika's s president, tijdens een diner. De J camera was verborgen in een 4 vaas met bloemen op V-k meter c afstand van de president. Dr. Sa- J lomon stond in een hoek van de 4 zaal en bedienden zijn camera vanaf grote afstand. 4 I.**. L.J.. Vjo f f f f f f f f f In Baltimore, Noord-Amerika, ver baasde ds. George F. Packard zijn ge meente (van de episcopaalse kerk) om na de voorlezing der tien geboden plotseling een raket af te schieten. Het was een twee meter grote, aan linten bevestigde zilverkleurige raket, dia eensklaps door het kerkruim zweefde. De volle kerk het was juist open bare belijdenis keek verrast. „Belij denis doen is de start voor de grote vlucht in ons leven. De aanzet tot deze start is het avondmaal", verklaarde ds. Packard. Deze dominee zorgt wel meer voor dergelijke verrassingen. Verleden jaar had hij een arm vol verkeersbordjes naar de preekstoel meegenomen. Het was in de vastentijd. Hij kon aan de hand van stopsignalen en bordjes met „uitholling overdwars" e.d. illustreren, dat in de lijdenstijd het leven soms op zettelijk tot stilstand voor bezinning gebracht moet worden. Als onderdeel van de Raad voor de Herderlijke Zorg in de Ned. Herv. Kerk is een studiecommissie betref fende kerk- en vakantiegangers werk zaam. Deze commissie houdt zich bezig met de vraag op welke wijze men in toe ristische centra als kerk het best de vakantiegangers kan opvangen. Er kan in dit opzicht nog veel verbeterd wor den, ofschoon de kerken in Nederland in het algemeen niet slechter gast vrouw zijn dan in het buitenland, voor al in Zwitserland. Voorts houdt de commissie zich be zig met de vraag hoe de Nederlandse christenen zich in hun buitenlandse vakantieoorden gedragen. Aan alle kerkeraden in vakantiestreken is ver zocht de ervaringen op deze punten te willen melden aan de commissie.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 9