Vraag geen verf.vraag RIP O LIN Kaj Munk: predikant en verzetsheld Petsie Pelle Ping o l^adi Ouderling centrale figuur in kerkelijke vergaderingen Kerken in Finland zoeken de vereenzaamden op TELEVISIE ZEEUWSCH DAGBLAD Morgenwijdingen op Zweedse scholen Onreinheden in Uw bloed veroorzaken die Rheumatische Pijnen. Niet trouwen in de stille week Receptenboek! De vrolijke avonturen van en Oproep tot gebed Natuurlijk Een kaasgerecht to en iVrijdag 14 maart 1958 Pagina 4 VREEMDER DOMINEE dan Kaj Munk geweest is, zal de Deense staatskerk nauwelijks gekend hebben. Het lot van zoveel uiterst be gaafden is ook het zijne geweest: stelselmatige miskenning in de offi ciële sector van het leven. Z'n hele ambtstijd lang zal de leerlooierszoon uit Maribo z'n dagen slijten in een onaanzienlijk gehucht, Vedersö genaamd, aan de west kust van Jutland. Hij is ongedurig, neemt in gezelschap geen blad voor de mond en zegt altijd dingen, die dwars tegen het conventioneel aanvaarde ingaan. Ook zijn voorkomen is allesbehalve imponerend. Lange, magere benen, ingevallen borst en hoge rug, z'n onafscheide lijke studentenpet nog altijd op het hoofd en een beweeglijk gezicht, dat onmiddellijk de snel wisselende stemmingen verraadt van een licht ontvlambaar karakter. Wat in een geijkt kerkelijk milieu met zulk een enfant terrible te beginnen? Hij is dan dominee, ja, maar een, die volmaakt zijn eigen gang gaat. Zijn korte preken munten uit door frisheid en ori ginaliteit. Het zijn meer vertelsels van een weergaloze diepte. Hij is een tweede Andersen, die zijn sprookjes uit de Bijbel haalt. Lachen kan hij op zijn kansel en bijten, huilen en spotten. Een heerlijke kwajongen, die men in al zijn luimen begrijpen moet. Een vaste kern van getrouwen heeft hfj steeds om zich heen, waaronder men sen als de melkslijter, Johannes uit de duinen. Anderen halen de schouders voor hem op. Deze vrijgezel doet te veel van zich spreken. Laat hij op huisbezoek gaan inplaats van op de ganzenjacht. En dan.... waarom trouwt hij niet? De dorpskliek heeft stof genoeg. En Kaj Munk zorgt van tijd tot tijd voor de nodige opspraak. Alleen om de theeleuten voor de mal te houden. Hij plaatst voor zichzelf een gefingeerde verlovingsadvertentie in het streekblaad- je en als de roddel hem te gortig wordt, belegt hij een meeting, om alle praat grage monden dicht te slaan. Stiekum is hij in geen geval. Het Deense boerenbloed gist hevig in zijn aderen. Na de vroegtijdige dood van zijn ouders opgevoed door oom Peter Munk en tante Marie op de keuterboer- derij, zal hij heel zijn leven opkomen voor de sociaal verdrukten, al lacht hij natuurlijk om partijleuzen voor de zaak, •n al verloochent hij nooit zijn boeren- trouw aan koning Christiaan en aan de Dannebrog, de rode Deense vlag met het witte Christuskruis. De geest is hem meer dan de materie. opaamngen en onrust Voor zijn studententijd in Kopenhagen schrijft hij reeds zijn eerste toneelstuk. Tijdens de overgang van de universiteit naar de eerste gemeente een tweede „De Idealist". Het wordt in de Konink lijke schouwburg in de hoofdstad opge voerd, maar de kritiek is vernietigend. Zij maakt de schoonste dag van zijn le ven met één slag tot de zwaarste. Munk voelt zich de risee van heel Denemarken. Zijn innerlijke spanningen worden op gevoerd tot in het ondraaglijke. Maar hoe die in een gehucht als Vedersö af te reageren? Hij is ongeduriger dan ooit. Een huwelijk met de verstandige Lise Jörgensöen, enige dochter van eerzame boerenouders, biedt zijn geslingerd le vensschip een rustige haven; hoewel rust hem allerminst in de botten zit. Fel leeft hij mee met de grote poli: tieke bewegingen van zijn tijd. Aanvan kelijk neigt hij naar sympathie voor de germaanse dictatuur, totdat hij er de on christelijke geest van onderkent, de slavenmoraal van aan de macht gekomen «laven. Als Rusland een deel van Fin land annexeert, loopt hij voorop bij een protestoptocht. Valt Hitier Denemarken binnen, dan is hij het, die op een volks meeting het recht der zwakken bepleit tegenover de sterken en tegelijk de ster ken geselt om hun verdrukking. De rede brengt hem in opspraak. De nazi-pers speelt hem listig uit tegen de democratie. Kaj Munk wordt op de politieke golven van zijn tijd omhoog geslingerd, zijns ondanks. Het theater in Aarhus voert in 1941 zijn onbegrepen toneelstuk „De Idealist" op, waarin hij de dictatuur ont maskert. Ditmaal met overweldigend «ucces. Een ander toneelstuk mag in be zettingstijd niet verschijnen. Kaj Munk leest het in besloten vergaderingen zelf voor. Van regeringszijde wordt hij tot voorzichtigheid gemaand. Zijn brandend hart valt echter niet te blussen.. Protest Wel trekt hij zich meer dan ooit terug op zijn landgoed, maar zijn naam is dan reeds tot een symbool geworden, het symbool van het Deense verzet. Onder gronds wordt tegen hem gekuipt. Een foto, die hem en z'n vrouw, luisterend aan de radio voorstelt, wordt in een obscuur blaadje gepubliceerd als een «ymptoom van zijn „Engelse ziekte" De dood nadert op kousevoeten en Kaj Munk is het zich ten volle bewust! Dan komt de fatale zondag van 5 de cember 1943. Kai Munk zal in de Heilige-Geestkerk te Kopenhagen preken, maar het wordt door de Duitsers verboden. Toch zal hij preken. Niet tevoren aangekondigd be stijgt hij de kansel van de propvolle Domkerk, waar hij, doelend op de los gebroken Jodenvervolging, de blikse mende woorden spreekt; „Als er hier in ons land een vervolging in het leven wordt geroepen van een speciale groep van onze landgenoten, alleen om hun af stamming, dan is het de Christelijke plicht van de kerk, om uit te roepen: „Dit is in strijd met de grondwet van de kerk van Christus, strijdig met het ge bod van barmhartigheid, en iets afschu welijks voor onze vrije Deense geest. En de kerk moet en mag zelfs verder gaan, zonder zich daarvan te laten afhouden: gaat dit zo door, dan zullen wij met Gods hulp het volk tot opstand trachten te brengen". Nog een maand laat men hem met rust. Maar in Vedersö ziet men hem, gekleed met winterjas en rode das, voor het al taar staan. Hij weigert te preken als protest tegen de collaboratie van eigen gemeenteleden. Op 4 januari rinkelt in de pastorie de telefoon. En onbekende stem vraagt naar de predikant. Kaj Munk breekt het ge sprek bruusk af. Drie uur later zijn de Op de scholen in Zweden pleegt men een dagelijkse morgenwijding te hou den. Al dikwijls is van niet-kerkelijke zijde bezwaar gemaakt tegen deze kor te godsdienstige samenkomsten. Tegen standers zien er een aanslag in op de bij de grondwet gewaarborgde gods dienstvrijheid. Zij dringen er op aan, dat de morgenwijdingen facultatief worden, zodat niet elke school ver plicht is ze te houden. De onderwijs- autoriteiten in Stockholm hebben ech ter verklaard, dat zij geen aanleiding vinden om deze wijdingen facultatief te stellen. Ds. L. Nieuwpoort te Cubaard heeft in „De Kerkklok", orgaan van de ring Bolsward der Her vormde Kerk een artikel gepu bliceerd, waarin hij uiting geeft aan zijn gevoelens van onbe vredigdheid ten aanzien van kerkelijke vergaderingen, in casu van de classicale vergade- NA ZORGVULDIGE VOORBE REIDING heeft de Finse kerk te Helsinki in februari gedurende 'n week intensief evangelisatiewerk gedaan. Men liet zich daarbij lei den door het voorbeeld van Zwe den en Noorwegen. Het evangeli satiewerk betrof de Zweeds-spre kende Finnen. In het najaar wordt eenzelfde week gehouden met de bedoeling de Fins-sprekende luthe ranen te bereiken. In Finland is vrijwel iedereen Lu thers. Maar dit houdt geenszins in, dat men „praktiserend" lid is. Integendeel, normaal" wordt het geacht wanneer Duitsers er. Ze zijn in burger en tonen Munk hun politieschildje. „Zo, zien die er zo uit?", merkt hij ironisch op. Tijd voor afscheid is er nauwelijks. Drie woorden tot zijn vrouw. Stol paa Gud: Vertrouw op God. Het einde? De volgende dag vindt men zijn lijk in een droge sloot. Onder het voorwendsel, zijn lichamelijke behoeften te mogen ver richten, had men Kaj Munk uit de auto gelokt. Toen schoot de moordenaar Leo Neumaan met drie schoten uit een ge luidloos pistool Kaj Munk in het achter hoofd. Op het lijk vond men een papier, waarop met haastige krabbels In het Deens: „Zwijn, je hebt toch voor Duits land gewerkt". Toen een Duitse zc.ider de moord we reldkundig maakte, schoot er een steek vlam van verontwaardiging door de harten van het Deense volk. De moord op Kaj Munk werd het sein hetzij van woedend verzet, hetzij van totale onver zoenlijkheid met de germaanse „Hitier- cultuur". De teerling was geworpen. Aan de voet van zijn kerk te Vedersö is Kaj Munk begraven. Na zijn dood werd hij op verscheiden wijzen herdacht en gehuldigd. De man, die men kerkelijk en sociaal „beneden de maat" geacht had, bleek opeens groter van statuur geweest te zijn dan welke officiële staatsburger ook in Denemar ken. Zoals alleen die mens waarlijk groot is, die .durft te betalen met zijn persoon. De grootheid van Kaj Munk, die van zichzelf eens verklaarde, van nature „een bangelijk mens" te zijn, moet ondanks al zijn eigenaardigheden alleen ge zocht worden in z'jn christelijk geloof, dat de uiterste consequenties niet ge schuwd heeft. Als zodanig behoort hjj toe aan alle tijden. T-weronden Mededeling (adv.) Daarom zal zo'n bloedzuiverende ïrusehenkuur goed doen. 'n Heerlijke gewaarwording, dat be vrijdende gevoel dat over U komt, naarmate de aansporende werking van Kruschen's zes minerale zouten zich op lever, nieren en ingewanden doet gelden en zo Uw bloed sneller gaat stromen. Stramheid en pijn vallen als 't ware van U af en ge voelt Uzelf allengs weer helemaal de oude. Vraag Kruschen bij Uw apotheker of drogist. In „Hervormd Enschede" wordt mee gedeeld, dat de kerkeraad besloten heeft geen huwelijken in te zegenen in de stille week (30 maart—5 april). De kerkeraad overwoog hierbij, dat het huwelijk op zichzeË een heilige zaak is, maar dat dergelijke feestelijke ge beurtenissen niet passen bij het karak ter der stille week, waarin Christus' kerk het heilig lijden en sterven van haar Heer gedenkt. Ingezonden Mededeling (adv.) Morgen Mórgen heeft uw slager de lleurlge, afwasbare boekband „Wat zullen wij morgen eten?" voor u klaar liggenElke week krijgt u daarvoor een nieuw receptenblad met heerlijke recepten, makkelijk klaar te maken. Ook dieet- en ver mageringsrecepten en feestrecepten uit de eigen, hoge keuken van beroemde chef-kok» komen In dit onschatbare boek, EN een hoakje met nuttige vleeskennis. Redactie van het ge heel: P. j. Kers, do bekende oud-radiokok. Laat deze unieke uitgave van de Nederlandse slagers uw tong niet voorbijgaan! Geen moeite is gespaard om het Iets bijzonders te doen zijn. Vraag uw deelnemende vakman-slager ook een exemplaar uit te reiken I Film over de „rode deken" Blijkens een mededeling van radio- Moskou is men in de Sowjet-Unie be zig met de vervaardiging van een film over de „rode deken", de communisti sche dr. Hewett Johnson, bisschop van de Anglicaanse kerk in Engeland. Men is van plan deze documentaire film als propagandamiddel te gebrui ken. Er wordt een hele serie van deze films gemaakt. Zij zijn alle gewijd aan „vooraanstaande-strijders voor de we reldvrede". men niet deelneemt aan het kerkelijk leven. Volgens de statistiek aldus stond geschreven in een richtlijn voor huis bezoekers staat het er met onze kerk best voor. De gemeenteleden be geren bijna voor honderd procent de doop voor hun kinderen, evenals het belijdenis doen; het avondmaal staat hoog aangeschreven. Men late zich ech ter niet misleiden door de statistiek. Want de zielenood is groter dan ooit tevoren. Er zijn veel „vereenzaamden". Het is niet voldoende over een kracht centrale te beschikken, die stroom kan leveren; er moeten ook leidingen zijn, die de elektriciteit in de huizen brengt. Dit is vandaag de taak van onze kerk: het apparaat is wel in orde, maar men kan niet zeggen, dat er een wezenlijk contact tussen kerk en leden bestaat. Te Helsinki heeft elke predikant het opzicht over 2000 tot 7000 mensen. Het is duidelijk, dat persoonlijk contact met elk van die mensen onmogelijk moet wezen. De dominee lijkt dan ook meer op een brandweerman, die uit rukt wanneer er alarm wordt gebla zen! Tot zover de richtlijn voor de 350 huisbezoekers, die bij 20.000 Zweeds- sprekende Finnen van deur tot deur zijn gegaan. Zij kwamen niet onbesla gen ten ijs. Want in een voorbereiden de cursus hadden zij antwoord leren geven op uitingen als: de kerk heeft nog nooit een oorlog kunnen verhin deren; de bijbel staat vol tegenstrijdig heden; ik heb geen kerk nodig om aan God te geloven; godsdienst is privé- zaak; ik heb geen tijd voor het geloof; ik vind God wel in de natuur; ik houd mij maar bij de radiokerkdiensten; men moet het leven nemen zoals het is. In het najaar zullen duizend huis bezoekers uitgaan om de honderddui zend Fins-sprekende Lutheranen te be zoeken. De actie vergt een bedrag van een paar miljoen kronen. De offervaar digheid hiervoor was verblijdend en heeft de werkers aangemoedigd. Hoe wel de actie, die geleid werd door bis schop G. O. Rosenquist, gebruik maak te van aanplakbiljetten, zijn toch geen grote samenkomsten gehouden. Het ging om de mensen persoonlijk. Zij kregen van tevoren een brief van de kerkelijke parochie, waartoe zij beho ren en waarin het huisbezoek werd aangekondigd. Kijk naar de protestanten De pastoor der St. Dominicuskerk te Utrecht heeft aan zijn parochianen ge vraagd om voortaan vijf minuten eerder van huis te gaan, zodat zij niemand in de kerk beho&ven te storen. Velen houden vast aan de goede gewoonte om, voordat de mis begint, voor zichzelf schuldbelij denis te doen. Maar het is erg hinderlijk wanneer men dit stil gebed telkens moet onderbreken, doordat laatkomers passe ren willen in de bank. „Doet als uw protestantse medemensen; zij zijn present als de dienst begint. U kunt dat controleren bij de protestantse kerk!" „Wikken en wegen" voor de vakantie In de loop van deze maand start de N.C.K.V. met een vakantierubriek onder de titel „Wikken en wegen". De repor- tagedlenst zal In samenwerking met pro vinciale V.V.V.'s buitenlandse verkeers bureaus en waar mogelijk ook In samenwerking met de buitenlandse om roep de a.s. vakantiegangers wijzen op verschillende Interessante tochten binnen onze grenzen en daarbuiten. De rubriek „Wikken en wegen" zal men vrij frequent kunnen beluisteren meest in het lunch- uur om zeven minuten voor één, doch ook enkele malen in het avondprogramma. Ingezonden mededeling (Adv.) 58-3 Ik hoop dat jullie nu eindelijk eens geleerd hebben om eerst een spijkervoor en achter dan een zeemansknoop en een timmermanssteek.of een boegsprietlu» of ..Help! Wat Is dat nou! Mijn pijpl Hahahal Bravol De pijp ls geredI Maar zeeman, allebei je zakken zijn natl Waar moet je nu je handen in bewaren? Haha. ring, de „grondvergadering" der kerk. Dit gevoel heerst bij velen. Er zijn allerlei oorzaken voor. De voornaamste is, vol gens ds. Nieuwpoort, dat de le den van de classicale vergade ring zelf, dus de predikanten en ouderlingen, nog te weinig be sef hebben van wat nu eigenlijk een kerkelijke vergadering is. Dat is namelijk niet maar een vergadering, door de kerk bij eengeroepen, maar een verga dering om aan het kerk-zijn uitdrukking te geven. „Het is telkens weer de Christe lijke gemeente, die in al die verga deringen gestalte aanneemt en func tioneert door bezig te zijn met ai die dingen, die aan de gemeente van Jezus Christus op de handen ge legd zijn als dienst aan God en aan de wereld. Wie het vergaderen moe is, is eigenlijk moe van het kerk- zijn." Men staat niet vrijblijvend ten op zichte van de vergaderingen der kerk. Wie lid van zo'n vergadering is, kan nooit de rol van toehoorder spelen, ook niet als hg geen reden aanwezig acht om zelf het woord te voeren. Kerkvergaderingen zijn werkvergaderingen. Het werk, dat daar gebeurt, móet inderdaad ge daan worden. Dit kunnen niet de en kelingen doen, dit dient door alle leden te geschieden. Want zo alleen heeft de classicale vergadering we zenlijk nut. Dan immers blijkt wat in de gemeenten leeft ten aanzien van problemen, die ook „hogerop" in de kerk in bespreking zijn. „Dat brengt vanzelf mee, dat we er over hebben na te denken, het voor en tegen hebben te overwegen en te laten horen. Het brengt ook mee, dat we hebben na te gaan, hoe erover gedacht wordt ln onze ker keraden en onder de leden der ge meente", zegt ds. Nieuwpoort. Vooral de ouderlingen moeten zich op de hoogte stellen. Ds. Nieuwpoort wijst er namelijk op, dat de ouder ling ln de structuur der Hervormde Kerk de centrale figuur is. Hij be hoort het dus ook te zfln op de classicale vergaderingen. „Dat zijn nog veel te veel vergaderingen van predikanten plus ouderlingen. Het zou ongekeerd moeten zijn: verga deringen van ouderlingen plus predi kanten. De ouderlingen staan als re gel veel dlohter bij de gemeenteleden dan de predikanten. Het brengt ook mee, dat vooral de ouderlingen de beslissingen, die er op de classicale vergaderingen vallen, onder de ge meenteleden hebben uit te dragen". Ds. Nieuwpoort ontpopt zich ver der als een voorstander van een seo- tlestelsel ln de classicale vergaderin gen, opdat elk aspect goed belicht wordt. In het werk der kerk zal men de grondigheid tn de regel moeten stellen boven de veelheid. Vóór alle dingen ls echter nodig: 1) de stellige overtuiging dat dit alles werkelijk moet geschieden en dat wij als gemeente van Jezus Christus, ln die bepaalde gestalte, waarin we er bijeenkomen, ons met dit alles moeten bezig houden, even dringend als met ons werk thuis of op het bedrijf gedaan moet worden; 2) de wetenschap bfl iedere afge vaardigde, dat hij er niet mag zijn als toehoorder of Bijwoner, want dan ls hjj er niet werkelijk bij; het is geen lezing of debat. Ook al spreekt men niet mee, men moet toch mee denken. De gezindte der emigranten Gedurende het jaar 1957 kwamen 11.582 Nederlanders Canada binnen. De Christian Reformed Church een zulsterkerk van de Gereformeer de Kerken schreef 23 pet., of on geveer 2500 van deze mensen, in haar ledenregisters in. Deze 2500 nieuwe leden wonen verspreid door heel Canada. De meesten kozen ech ter de steden als plaats van vesti ging. Sleohts 7 pet. is naar het land getrokken. Weinig interesse voor kerkelijk gesprek Blijkens het verslag van het Theologi sche Seminarium der Hervormde kerk te Driebergen doet zich onder de deelne mers aan het seminarium een betreurens waardig gebrek aan interesse voor het kerkelijk gesprek voor. Het verslag zoekt als één der oorzaken het geringe aantal vrijzinnige studenten. Wat vroeger specifiek vrijzinnige inte resses waren, is nu geestelijk bezit van recht- en vrijzinnig geworden. Daarom houden grote groepen de kerkelijke te genstellingen voor verouderd. Maar het gevolg ervan is, dat de aankomende pre dikanten straks, als zij in de vaak harde kerkelijke verhoudingen terechtkomen, geen leiding weten te geven. Zij lopen dan gevaar om hun idealisme te verwis selen voor cynisme. Daarom streeft de leiding van het seminarium ernaar om de seminaristen te oriënteren op het ter rein van het kerkelijk gesprek en van het verschil der modaliteiten. Weer een kerk in Boekarest Over het kerkelijk leven in Roe menië verneemt men heel weinig. Vast staat, dat het voortgaat onder zware druk. Eerst thans werd be kend, dat de Hongaarse Lutherse Gemeente in Boekarest, die duizend leden telt, in het najaar een eigen kerkgebouw ln gebruik mocht ne men. De bouw van deze kerk werd mogelijk gemaakt door offers van Hongaarse lutheranen uit alle delen van Roemenië en door een financiële tegemoetkoming van de overheid. DE -FINSE. REGERING heeft eeu proclamatie tot het volk gericht, on dertekend door president Kekkonen, waarin heel het volk wordt opgeroe pen tot het houden van vier bede dagen in het jaar 1958. Op deze bededagen, die zondags worden gehouden, zullen speciale ge beden en bijbelgedeelten worden ge lezen, betrekking hebbend op de vrede, de nood der wereld en de doorwerking van het evangelie. „Het Woord van God", zo lezen wij ln de proclamatie, „ls de levensbron zo wel voor elke burger Individueel als voor heel ons volk". Ingezonden Mededeling (adv.) een originele en zo lekkere oplossing van Uw probleem Aardappelpuree met kaas Van 2 kg aardappelen met melk en 50 gr. boter een mooie gladde puree maken. 150 gr. geraspte kaas erdoor mengen en de puree zo warm mogelijk opdienen óf ln een vuurvaste schotel, be strooid met wat geraspte kaas, goudbruin laten worden. Doe nóg meer met kaas PUBLICATIE VAN HET NED. JLI.VEIBUKEAU aiji/ilV Bij welke kerk horen zij Van de 2376 studenten, die mo menteel bij de Vrfle Universiteit te Amsterdam ingeschreven staan, be horen er 1637 bij de Gereformeerde Kerken, 386 bi) de Hervormde Kerk, 69 bij de Geref. Kerk (ond. art. 31 K.O.), 57 bij de Rooms Katholieke Kerk, 30 bij de Chr. Geref. Kerk, 106 bij kleinere kerken of groepen. Het aantal studenten <lat niet bij een kerk ls aangesloten, bedraagt 101. ZATERDAG 15 MAART 1958 HILVERSUM I (402 m) VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 9.00 V. d. vrouw. (9.35-9.40 Wa- terstr.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgescha keld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Musette-ork. 10.40 Buitenl. overz. 10.55 De familie Doorsnee. 11.25 Pianore cital. 12.00 Orgel en zang. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Politiekapel. 13.45 Sportpraatje. 14.00 V. d. jeugd. 14.35 Nieuwe gram. 15.00 Boekenwijsheid. 15.20 Koorzang. 15.40 Van de wieg tot het graf. 15.55 Kamerork. en solist. 16.40 Karl Marx, 75 jaar na zijn dood. 16.55 Lichte muz. 17.15 Amateurprogr. 17.30 Week- journ. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Omr.ork. en solist. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Godsdienst voorheen en thans, caus. 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Waar gaan wij heen20.13 Gevar. progr. 21.45 Soc, comm. 22.00 Lichte muz. 22.25 Labyrint in Lan Fang, hoorsp. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II (298 m >KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws, en weerber. 8.15 Gram. 8.50 V. d. huisvr. io.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 V. d. zieken. 11.45 Gram. 12.00 MiddagklokNoodklok. 12.03 Mil. ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Platennieuws. 13.30 Dans- muz. 14.00 V. d. jeugd. 14 29 Engelse les. 14.40 Boekbespr. 14.50 Gra 14.55 Ama- teursprogr. 15.10 Kron. van letteren en kunsten. 15.45 Rep. Statendag K.V.P. 16.00 V. d. jeugd. 16.50 Gregoriaanse zang, 17.20 Sportpraatje. 17.30 Dansmuz. 17.45 Instr. trio. 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 Gram. 18.15 Parlementair overz. 18.25 Lichte muz. 18.45 Regeringsuitz.: Atlan tisch allerlei. Een en ander over de 15 landen, aangesloten bij het Atlantisch Pact. 19.00 Nws. 19.10 Comm. 19.15 Con- certgebouwork. en solist. 19.55 Gram. 20.10 Lichtbaken, caus. 20.25 Act. 20.40 De gewone man. 20.45 Gram. 21.05 Plei dooi voor een non. 22.05 Lichte muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aanslui tend: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15 Nws. in EsDeranto. 23.22 Gram. 23.25 24.00 Lof. TELEVISIEPROGRAMMA'S KRO: 17.00—17.40 V. d. kind. AVRO: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.15 Gevar. progr. 21.25 (NTS; Relais v. d. NWDR: Operettemelodieën en schlagers van 50 jaar geleden. 22.0022.45 Quiz progr. BRUSSEL (324 m)) 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Radio-Almanak. 14.30 Radiojournaal. 15.00 Gram. 16.45 Eng. les. 17.00 Nws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische zangen. 17.30 Gram. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 20.00 Gevar. progr. 22.00 Nws. 22.15 Verz. progr. 23.00 Nws. 23.05—24.00 Gram.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 4