Vraag geen verf.vraag RIP O LIN
Kaj Munk:
predikant
en
verzetsheld
Petsie
Pelle
Ping
o
l^adi
Ouderling centrale figuur
in kerkelijke vergaderingen
Kerken in Finland zoeken
de vereenzaamden op
TELEVISIE
ZEEUWSCH DAGBLAD
Morgenwijdingen
op Zweedse scholen
Onreinheden in Uw bloed
veroorzaken die
Rheumatische Pijnen.
Niet trouwen in
de stille week
Receptenboek!
De vrolijke
avonturen
van
en
Oproep tot gebed
Natuurlijk
Een kaasgerecht
to en
iVrijdag 14 maart 1958
Pagina 4
VREEMDER DOMINEE dan Kaj Munk geweest is, zal de Deense
staatskerk nauwelijks gekend hebben. Het lot van zoveel uiterst be
gaafden is ook het zijne geweest: stelselmatige miskenning in de offi
ciële sector van het leven.
Z'n hele ambtstijd lang zal de leerlooierszoon uit Maribo z'n dagen
slijten in een onaanzienlijk gehucht, Vedersö genaamd, aan de west
kust van Jutland. Hij is ongedurig, neemt in gezelschap geen blad
voor de mond en zegt altijd dingen, die dwars tegen het conventioneel
aanvaarde ingaan. Ook zijn voorkomen is allesbehalve imponerend.
Lange, magere benen, ingevallen borst en hoge rug, z'n onafscheide
lijke studentenpet nog altijd op het hoofd en een beweeglijk gezicht,
dat onmiddellijk de snel wisselende stemmingen verraadt van een
licht ontvlambaar karakter. Wat in een geijkt kerkelijk milieu met
zulk een enfant terrible te beginnen?
Hij is dan dominee, ja, maar een, die
volmaakt zijn eigen gang gaat. Zijn korte
preken munten uit door frisheid en ori
ginaliteit. Het zijn meer vertelsels van
een weergaloze diepte. Hij is een tweede
Andersen, die zijn sprookjes uit de Bijbel
haalt. Lachen kan hij op zijn kansel en
bijten, huilen en spotten. Een heerlijke
kwajongen, die men in al zijn luimen
begrijpen moet.
Een vaste kern van getrouwen heeft
hfj steeds om zich heen, waaronder men
sen als de melkslijter, Johannes uit de
duinen. Anderen halen de schouders voor
hem op. Deze vrijgezel doet te veel van
zich spreken. Laat hij op huisbezoek gaan
inplaats van op de ganzenjacht. En dan....
waarom trouwt hij niet? De dorpskliek
heeft stof genoeg.
En Kaj Munk zorgt van tijd tot tijd
voor de nodige opspraak. Alleen om de
theeleuten voor de mal te houden. Hij
plaatst voor zichzelf een gefingeerde
verlovingsadvertentie in het streekblaad-
je en als de roddel hem te gortig wordt,
belegt hij een meeting, om alle praat
grage monden dicht te slaan. Stiekum
is hij in geen geval.
Het Deense boerenbloed gist hevig in
zijn aderen. Na de vroegtijdige dood van
zijn ouders opgevoed door oom Peter
Munk en tante Marie op de keuterboer-
derij, zal hij heel zijn leven opkomen
voor de sociaal verdrukten, al lacht hij
natuurlijk om partijleuzen voor de zaak,
•n al verloochent hij nooit zijn boeren-
trouw aan koning Christiaan en aan de
Dannebrog, de rode Deense vlag met het
witte Christuskruis. De geest is hem
meer dan de materie.
opaamngen en onrust
Voor zijn studententijd in Kopenhagen
schrijft hij reeds zijn eerste toneelstuk.
Tijdens de overgang van de universiteit
naar de eerste gemeente een tweede
„De Idealist". Het wordt in de Konink
lijke schouwburg in de hoofdstad opge
voerd, maar de kritiek is vernietigend.
Zij maakt de schoonste dag van zijn le
ven met één slag tot de zwaarste. Munk
voelt zich de risee van heel Denemarken.
Zijn innerlijke spanningen worden op
gevoerd tot in het ondraaglijke. Maar
hoe die in een gehucht als Vedersö af te
reageren? Hij is ongeduriger dan ooit.
Een huwelijk met de verstandige Lise
Jörgensöen, enige dochter van eerzame
boerenouders, biedt zijn geslingerd le
vensschip een rustige haven; hoewel
rust hem allerminst in de botten zit.
Fel leeft hij mee met de grote poli:
tieke bewegingen van zijn tijd. Aanvan
kelijk neigt hij naar sympathie voor de
germaanse dictatuur, totdat hij er de on
christelijke geest van onderkent, de
slavenmoraal van aan de macht gekomen
«laven. Als Rusland een deel van Fin
land annexeert, loopt hij voorop bij een
protestoptocht. Valt Hitier Denemarken
binnen, dan is hij het, die op een volks
meeting het recht der zwakken bepleit
tegenover de sterken en tegelijk de ster
ken geselt om hun verdrukking. De rede
brengt hem in opspraak. De nazi-pers
speelt hem listig uit tegen de democratie.
Kaj Munk wordt op de politieke golven
van zijn tijd omhoog geslingerd, zijns
ondanks. Het theater in Aarhus voert in
1941 zijn onbegrepen toneelstuk „De
Idealist" op, waarin hij de dictatuur ont
maskert. Ditmaal met overweldigend
«ucces. Een ander toneelstuk mag in be
zettingstijd niet verschijnen. Kaj Munk
leest het in besloten vergaderingen zelf
voor. Van regeringszijde wordt hij tot
voorzichtigheid gemaand. Zijn brandend
hart valt echter niet te blussen..
Protest
Wel trekt hij zich meer dan ooit terug
op zijn landgoed, maar zijn naam is dan
reeds tot een symbool geworden, het
symbool van het Deense verzet. Onder
gronds wordt tegen hem gekuipt. Een
foto, die hem en z'n vrouw, luisterend
aan de radio voorstelt, wordt in een
obscuur blaadje gepubliceerd als een
«ymptoom van zijn „Engelse ziekte"
De dood nadert op kousevoeten en
Kaj Munk is het zich ten volle bewust!
Dan komt de fatale zondag van 5 de
cember 1943.
Kai Munk zal in de Heilige-Geestkerk
te Kopenhagen preken, maar het wordt
door de Duitsers verboden. Toch zal hij
preken. Niet tevoren aangekondigd be
stijgt hij de kansel van de propvolle
Domkerk, waar hij, doelend op de los
gebroken Jodenvervolging, de blikse
mende woorden spreekt; „Als er hier in
ons land een vervolging in het leven
wordt geroepen van een speciale groep
van onze landgenoten, alleen om hun af
stamming, dan is het de Christelijke
plicht van de kerk, om uit te roepen:
„Dit is in strijd met de grondwet van de
kerk van Christus, strijdig met het ge
bod van barmhartigheid, en iets afschu
welijks voor onze vrije Deense geest. En
de kerk moet en mag zelfs verder gaan,
zonder zich daarvan te laten afhouden:
gaat dit zo door, dan zullen wij met Gods
hulp het volk tot opstand trachten te
brengen".
Nog een maand laat men hem met rust.
Maar in Vedersö ziet men hem, gekleed
met winterjas en rode das, voor het al
taar staan. Hij weigert te preken als
protest tegen de collaboratie van eigen
gemeenteleden.
Op 4 januari rinkelt in de pastorie de
telefoon. En onbekende stem vraagt naar
de predikant. Kaj Munk breekt het ge
sprek bruusk af. Drie uur later zijn de
Op de scholen in Zweden pleegt men
een dagelijkse morgenwijding te hou
den. Al dikwijls is van niet-kerkelijke
zijde bezwaar gemaakt tegen deze kor
te godsdienstige samenkomsten. Tegen
standers zien er een aanslag in op de
bij de grondwet gewaarborgde gods
dienstvrijheid. Zij dringen er op aan,
dat de morgenwijdingen facultatief
worden, zodat niet elke school ver
plicht is ze te houden. De onderwijs-
autoriteiten in Stockholm hebben ech
ter verklaard, dat zij geen aanleiding
vinden om deze wijdingen facultatief
te stellen.
Ds. L. Nieuwpoort te Cubaard
heeft in „De Kerkklok", orgaan
van de ring Bolsward der Her
vormde Kerk een artikel gepu
bliceerd, waarin hij uiting geeft
aan zijn gevoelens van onbe
vredigdheid ten aanzien van
kerkelijke vergaderingen, in
casu van de classicale vergade-
NA ZORGVULDIGE VOORBE
REIDING heeft de Finse kerk te
Helsinki in februari gedurende 'n
week intensief evangelisatiewerk
gedaan. Men liet zich daarbij lei
den door het voorbeeld van Zwe
den en Noorwegen. Het evangeli
satiewerk betrof de Zweeds-spre
kende Finnen. In het najaar wordt
eenzelfde week gehouden met de
bedoeling de Fins-sprekende luthe
ranen te bereiken.
In Finland is vrijwel iedereen Lu
thers. Maar dit houdt geenszins in, dat
men „praktiserend" lid is. Integendeel,
normaal" wordt het geacht wanneer
Duitsers er. Ze zijn in burger en tonen
Munk hun politieschildje. „Zo, zien die
er zo uit?", merkt hij ironisch op. Tijd
voor afscheid is er nauwelijks.
Drie woorden tot zijn vrouw. Stol paa
Gud: Vertrouw op God. Het einde? De
volgende dag vindt men zijn lijk in een
droge sloot. Onder het voorwendsel, zijn
lichamelijke behoeften te mogen ver
richten, had men Kaj Munk uit de auto
gelokt. Toen schoot de moordenaar Leo
Neumaan met drie schoten uit een ge
luidloos pistool Kaj Munk in het achter
hoofd. Op het lijk vond men een papier,
waarop met haastige krabbels In het
Deens: „Zwijn, je hebt toch voor Duits
land gewerkt".
Toen een Duitse zc.ider de moord we
reldkundig maakte, schoot er een steek
vlam van verontwaardiging door de
harten van het Deense volk. De moord
op Kaj Munk werd het sein hetzij van
woedend verzet, hetzij van totale onver
zoenlijkheid met de germaanse „Hitier-
cultuur". De teerling was geworpen.
Aan de voet van zijn kerk te Vedersö
is Kaj Munk begraven.
Na zijn dood werd hij op verscheiden
wijzen herdacht en gehuldigd. De man,
die men kerkelijk en sociaal „beneden de
maat" geacht had, bleek opeens groter
van statuur geweest te zijn dan welke
officiële staatsburger ook in Denemar
ken. Zoals alleen die mens waarlijk groot
is, die .durft te betalen met zijn persoon.
De grootheid van Kaj Munk, die van
zichzelf eens verklaarde, van nature „een
bangelijk mens" te zijn, moet ondanks
al zijn eigenaardigheden alleen ge
zocht worden in z'jn christelijk geloof,
dat de uiterste consequenties niet ge
schuwd heeft. Als zodanig behoort hjj
toe aan alle tijden.
T-weronden Mededeling (adv.)
Daarom zal zo'n bloedzuiverende
ïrusehenkuur goed doen.
'n Heerlijke gewaarwording, dat be
vrijdende gevoel dat over U komt,
naarmate de aansporende werking van
Kruschen's zes minerale zouten zich
op lever, nieren en ingewanden doet
gelden en zo Uw bloed sneller gaat
stromen. Stramheid en pijn vallen als
't ware van U af en ge voelt Uzelf
allengs weer helemaal de oude. Vraag
Kruschen bij Uw apotheker of drogist.
In „Hervormd Enschede" wordt mee
gedeeld, dat de kerkeraad besloten
heeft geen huwelijken in te zegenen in
de stille week (30 maart—5 april). De
kerkeraad overwoog hierbij, dat het
huwelijk op zichzeË een heilige zaak
is, maar dat dergelijke feestelijke ge
beurtenissen niet passen bij het karak
ter der stille week, waarin Christus'
kerk het heilig lijden en sterven van
haar Heer gedenkt.
Ingezonden Mededeling (adv.)
Morgen
Mórgen heeft uw slager de lleurlge, afwasbare
boekband „Wat zullen wij morgen eten?"
voor u klaar liggenElke week krijgt u daarvoor
een nieuw receptenblad met heerlijke recepten,
makkelijk klaar te maken. Ook dieet- en ver
mageringsrecepten en feestrecepten uit de
eigen, hoge keuken van beroemde chef-kok»
komen In dit onschatbare boek, EN een hoakje
met nuttige vleeskennis. Redactie van het ge
heel: P. j. Kers, do bekende oud-radiokok.
Laat deze unieke uitgave van de Nederlandse
slagers uw tong niet voorbijgaan! Geen moeite
is gespaard om het Iets bijzonders te doen zijn.
Vraag uw deelnemende vakman-slager ook
een exemplaar uit te reiken I
Film over de „rode deken"
Blijkens een mededeling van radio-
Moskou is men in de Sowjet-Unie be
zig met de vervaardiging van een film
over de „rode deken", de communisti
sche dr. Hewett Johnson, bisschop van
de Anglicaanse kerk in Engeland.
Men is van plan deze documentaire
film als propagandamiddel te gebrui
ken. Er wordt een hele serie van deze
films gemaakt. Zij zijn alle gewijd aan
„vooraanstaande-strijders voor de we
reldvrede".
men niet deelneemt aan het kerkelijk
leven.
Volgens de statistiek aldus stond
geschreven in een richtlijn voor huis
bezoekers staat het er met onze
kerk best voor. De gemeenteleden be
geren bijna voor honderd procent de
doop voor hun kinderen, evenals het
belijdenis doen; het avondmaal staat
hoog aangeschreven. Men late zich ech
ter niet misleiden door de statistiek.
Want de zielenood is groter dan ooit
tevoren. Er zijn veel „vereenzaamden".
Het is niet voldoende over een kracht
centrale te beschikken, die stroom kan
leveren; er moeten ook leidingen zijn,
die de elektriciteit in de huizen brengt.
Dit is vandaag de taak van onze kerk:
het apparaat is wel in orde, maar men
kan niet zeggen, dat er een wezenlijk
contact tussen kerk en leden bestaat.
Te Helsinki heeft elke predikant het
opzicht over 2000 tot 7000 mensen. Het
is duidelijk, dat persoonlijk contact
met elk van die mensen onmogelijk
moet wezen. De dominee lijkt dan ook
meer op een brandweerman, die uit
rukt wanneer er alarm wordt gebla
zen!
Tot zover de richtlijn voor de 350
huisbezoekers, die bij 20.000 Zweeds-
sprekende Finnen van deur tot deur
zijn gegaan. Zij kwamen niet onbesla
gen ten ijs. Want in een voorbereiden
de cursus hadden zij antwoord leren
geven op uitingen als: de kerk heeft
nog nooit een oorlog kunnen verhin
deren; de bijbel staat vol tegenstrijdig
heden; ik heb geen kerk nodig om aan
God te geloven; godsdienst is privé-
zaak; ik heb geen tijd voor het geloof;
ik vind God wel in de natuur; ik houd
mij maar bij de radiokerkdiensten;
men moet het leven nemen zoals het
is.
In het najaar zullen duizend huis
bezoekers uitgaan om de honderddui
zend Fins-sprekende Lutheranen te be
zoeken. De actie vergt een bedrag van
een paar miljoen kronen. De offervaar
digheid hiervoor was verblijdend en
heeft de werkers aangemoedigd. Hoe
wel de actie, die geleid werd door bis
schop G. O. Rosenquist, gebruik maak
te van aanplakbiljetten, zijn toch geen
grote samenkomsten gehouden. Het
ging om de mensen persoonlijk. Zij
kregen van tevoren een brief van de
kerkelijke parochie, waartoe zij beho
ren en waarin het huisbezoek werd
aangekondigd.
Kijk naar de protestanten
De pastoor der St. Dominicuskerk te
Utrecht heeft aan zijn parochianen ge
vraagd om voortaan vijf minuten eerder
van huis te gaan, zodat zij niemand in de
kerk beho&ven te storen. Velen houden
vast aan de goede gewoonte om, voordat
de mis begint, voor zichzelf schuldbelij
denis te doen. Maar het is erg hinderlijk
wanneer men dit stil gebed telkens moet
onderbreken, doordat laatkomers passe
ren willen in de bank.
„Doet als uw protestantse medemensen;
zij zijn present als de dienst begint. U
kunt dat controleren bij de protestantse
kerk!"
„Wikken en wegen"
voor de vakantie
In de loop van deze maand start de
N.C.K.V. met een vakantierubriek onder
de titel „Wikken en wegen". De repor-
tagedlenst zal In samenwerking met pro
vinciale V.V.V.'s buitenlandse verkeers
bureaus en waar mogelijk ook In
samenwerking met de buitenlandse om
roep de a.s. vakantiegangers wijzen op
verschillende Interessante tochten binnen
onze grenzen en daarbuiten. De rubriek
„Wikken en wegen" zal men vrij frequent
kunnen beluisteren meest in het lunch-
uur om zeven minuten voor één, doch ook
enkele malen in het avondprogramma.
Ingezonden mededeling (Adv.)
58-3 Ik hoop dat jullie nu
eindelijk eens geleerd hebben
om eerst een spijkervoor
en achter
dan een zeemansknoop
en een timmermanssteek.of
een boegsprietlu» of
..Help! Wat Is dat nou!
Mijn pijpl
Hahahal Bravol De pijp ls
geredI Maar zeeman, allebei je
zakken zijn natl Waar moet je nu
je handen in bewaren? Haha.
ring, de „grondvergadering"
der kerk. Dit gevoel heerst bij
velen. Er zijn allerlei oorzaken
voor. De voornaamste is, vol
gens ds. Nieuwpoort, dat de le
den van de classicale vergade
ring zelf, dus de predikanten en
ouderlingen, nog te weinig be
sef hebben van wat nu eigenlijk
een kerkelijke vergadering is.
Dat is namelijk niet maar een
vergadering, door de kerk bij
eengeroepen, maar een verga
dering om aan het kerk-zijn
uitdrukking te geven.
„Het is telkens weer de Christe
lijke gemeente, die in al die verga
deringen gestalte aanneemt en func
tioneert door bezig te zijn met ai
die dingen, die aan de gemeente
van Jezus Christus op de handen ge
legd zijn als dienst aan God en aan
de wereld. Wie het vergaderen moe
is, is eigenlijk moe van het kerk-
zijn."
Men staat niet vrijblijvend ten op
zichte van de vergaderingen der
kerk. Wie lid van zo'n vergadering
is, kan nooit de rol van toehoorder
spelen, ook niet als hg geen reden
aanwezig acht om zelf het woord te
voeren. Kerkvergaderingen zijn
werkvergaderingen. Het werk, dat
daar gebeurt, móet inderdaad ge
daan worden. Dit kunnen niet de en
kelingen doen, dit dient door alle
leden te geschieden. Want zo alleen
heeft de classicale vergadering we
zenlijk nut. Dan immers blijkt wat
in de gemeenten leeft ten aanzien
van problemen, die ook „hogerop"
in de kerk in bespreking zijn.
„Dat brengt vanzelf mee, dat we
er over hebben na te denken, het
voor en tegen hebben te overwegen
en te laten horen. Het brengt ook
mee, dat we hebben na te gaan, hoe
erover gedacht wordt ln onze ker
keraden en onder de leden der ge
meente", zegt ds. Nieuwpoort.
Vooral de ouderlingen moeten zich
op de hoogte stellen. Ds. Nieuwpoort
wijst er namelijk op, dat de ouder
ling ln de structuur der Hervormde
Kerk de centrale figuur is. Hij be
hoort het dus ook te zfln op de
classicale vergaderingen. „Dat zijn
nog veel te veel vergaderingen van
predikanten plus ouderlingen. Het
zou ongekeerd moeten zijn: verga
deringen van ouderlingen plus predi
kanten. De ouderlingen staan als re
gel veel dlohter bij de gemeenteleden
dan de predikanten. Het brengt ook
mee, dat vooral de ouderlingen de
beslissingen, die er op de classicale
vergaderingen vallen, onder de ge
meenteleden hebben uit te dragen".
Ds. Nieuwpoort ontpopt zich ver
der als een voorstander van een seo-
tlestelsel ln de classicale vergaderin
gen, opdat elk aspect goed belicht
wordt. In het werk der kerk zal men
de grondigheid tn de regel moeten
stellen boven de veelheid.
Vóór alle dingen ls echter nodig:
1) de stellige overtuiging dat dit
alles werkelijk moet geschieden en
dat wij als gemeente van Jezus
Christus, ln die bepaalde gestalte,
waarin we er bijeenkomen, ons met
dit alles moeten bezig houden, even
dringend als met ons werk thuis of
op het bedrijf gedaan moet worden;
2) de wetenschap bfl iedere afge
vaardigde, dat hij er niet mag zijn
als toehoorder of Bijwoner, want dan
ls hjj er niet werkelijk bij; het is
geen lezing of debat. Ook al spreekt
men niet mee, men moet toch mee
denken.
De gezindte der emigranten
Gedurende het jaar 1957 kwamen
11.582 Nederlanders Canada binnen.
De Christian Reformed Church
een zulsterkerk van de Gereformeer
de Kerken schreef 23 pet., of on
geveer 2500 van deze mensen, in
haar ledenregisters in. Deze 2500
nieuwe leden wonen verspreid door
heel Canada. De meesten kozen ech
ter de steden als plaats van vesti
ging. Sleohts 7 pet. is naar het land
getrokken.
Weinig interesse voor
kerkelijk gesprek
Blijkens het verslag van het Theologi
sche Seminarium der Hervormde kerk te
Driebergen doet zich onder de deelne
mers aan het seminarium een betreurens
waardig gebrek aan interesse voor het
kerkelijk gesprek voor. Het verslag zoekt
als één der oorzaken het geringe aantal
vrijzinnige studenten.
Wat vroeger specifiek vrijzinnige inte
resses waren, is nu geestelijk bezit van
recht- en vrijzinnig geworden. Daarom
houden grote groepen de kerkelijke te
genstellingen voor verouderd. Maar het
gevolg ervan is, dat de aankomende pre
dikanten straks, als zij in de vaak harde
kerkelijke verhoudingen terechtkomen,
geen leiding weten te geven. Zij lopen
dan gevaar om hun idealisme te verwis
selen voor cynisme. Daarom streeft de
leiding van het seminarium ernaar om
de seminaristen te oriënteren op het ter
rein van het kerkelijk gesprek en van
het verschil der modaliteiten.
Weer een kerk in Boekarest
Over het kerkelijk leven in Roe
menië verneemt men heel weinig.
Vast staat, dat het voortgaat onder
zware druk. Eerst thans werd be
kend, dat de Hongaarse Lutherse
Gemeente in Boekarest, die duizend
leden telt, in het najaar een eigen
kerkgebouw ln gebruik mocht ne
men. De bouw van deze kerk werd
mogelijk gemaakt door offers van
Hongaarse lutheranen uit alle delen
van Roemenië en door een financiële
tegemoetkoming van de overheid.
DE -FINSE. REGERING heeft eeu
proclamatie tot het volk gericht, on
dertekend door president Kekkonen,
waarin heel het volk wordt opgeroe
pen tot het houden van vier bede
dagen in het jaar 1958.
Op deze bededagen, die zondags
worden gehouden, zullen speciale ge
beden en bijbelgedeelten worden ge
lezen, betrekking hebbend op de
vrede, de nood der wereld en de
doorwerking van het evangelie. „Het
Woord van God", zo lezen wij ln de
proclamatie, „ls de levensbron zo
wel voor elke burger Individueel als
voor heel ons volk".
Ingezonden Mededeling (adv.)
een originele
en zo lekkere oplossing
van Uw probleem
Aardappelpuree met kaas
Van 2 kg aardappelen met melk
en 50 gr. boter een mooie gladde
puree maken. 150 gr. geraspte
kaas erdoor mengen en de puree
zo warm mogelijk opdienen óf
ln een vuurvaste schotel, be
strooid met wat geraspte kaas,
goudbruin laten worden.
Doe nóg meer met kaas
PUBLICATIE VAN HET NED. JLI.VEIBUKEAU aiji/ilV
Bij welke kerk horen zij
Van de 2376 studenten, die mo
menteel bij de Vrfle Universiteit te
Amsterdam ingeschreven staan, be
horen er 1637 bij de Gereformeerde
Kerken, 386 bi) de Hervormde Kerk,
69 bij de Geref. Kerk (ond. art. 31
K.O.), 57 bij de Rooms Katholieke
Kerk, 30 bij de Chr. Geref. Kerk,
106 bij kleinere kerken of groepen.
Het aantal studenten <lat niet bij een
kerk ls aangesloten, bedraagt 101.
ZATERDAG 15 MAART 1958
HILVERSUM I (402 m) VARA: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18
Gram. 9.00 V. d. vrouw. (9.35-9.40 Wa-
terstr.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgescha
keld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Musette-ork. 10.40 Buitenl. overz.
10.55 De familie Doorsnee. 11.25 Pianore
cital. 12.00 Orgel en zang. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws.
13.15 VARA-Varia. 13.20 Politiekapel.
13.45 Sportpraatje. 14.00 V. d. jeugd. 14.35
Nieuwe gram. 15.00 Boekenwijsheid. 15.20
Koorzang. 15.40 Van de wieg tot het graf.
15.55 Kamerork. en solist. 16.40 Karl
Marx, 75 jaar na zijn dood. 16.55 Lichte
muz. 17.15 Amateurprogr. 17.30 Week-
journ. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Omr.ork.
en solist. 19.00 Artistieke staalkaart.
VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40
Godsdienst voorheen en thans, caus. 19.55
Deze week, caus. VARA: 20.00 Nws. 20.05
Waar gaan wij heen20.13 Gevar.
progr. 21.45 Soc, comm. 22.00 Lichte muz.
22.25 Labyrint in Lan Fang, hoorsp. 23.00
Nws. 23.15—24.00 Gram.
HILVERSUM II (298 m >KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45
Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws, en
weerber. 8.15 Gram. 8.50 V. d. huisvr. io.00
V. d. kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je
zestig? 11.00 V. d. zieken. 11.45 Gram.
12.00 MiddagklokNoodklok. 12.03 Mil.
ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33
Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en
kath. nws. 13.20 Platennieuws. 13.30 Dans-
muz. 14.00 V. d. jeugd. 14 29 Engelse les.
14.40 Boekbespr. 14.50 Gra 14.55 Ama-
teursprogr. 15.10 Kron. van letteren en
kunsten. 15.45 Rep. Statendag K.V.P. 16.00
V. d. jeugd. 16.50 Gregoriaanse zang, 17.20
Sportpraatje. 17.30 Dansmuz. 17.45 Instr.
trio. 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10
Gram. 18.15 Parlementair overz. 18.25
Lichte muz. 18.45 Regeringsuitz.: Atlan
tisch allerlei. Een en ander over de 15
landen, aangesloten bij het Atlantisch
Pact. 19.00 Nws. 19.10 Comm. 19.15 Con-
certgebouwork. en solist. 19.55 Gram.
20.10 Lichtbaken, caus. 20.25 Act. 20.40
De gewone man. 20.45 Gram. 21.05 Plei
dooi voor een non. 22.05 Lichte muz.
22.35 Wij luiden de zondag in. Aanslui
tend: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws.
23.15 Nws. in EsDeranto. 23.22 Gram. 23.25
24.00 Lof.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
KRO: 17.00—17.40 V. d. kind. AVRO:
20.00 Journ. en weeroverz. 20.15 Gevar.
progr. 21.25 (NTS; Relais v. d. NWDR:
Operettemelodieën en schlagers van 50
jaar geleden. 22.0022.45 Quiz progr.
BRUSSEL (324 m)) 12.00 Gram. 12.30
Weerber. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45
Gram. 13.00 Nws. 13.15 Radio-Almanak.
14.30 Radiojournaal. 15.00 Gram. 16.45
Eng. les. 17.00 Nws. 17.10 Dagklapper en
lit. kal. 17.20 Liturgische zangen. 17.30
Gram. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40
Gram. 20.00 Gevar. progr. 22.00 Nws. 22.15
Verz. progr. 23.00 Nws. 23.05—24.00 Gram.