Kan Hervormde kerk anders dan volkskerk zijn Manifestatie in diversiteiten „De Schelde" in 1957 Chr. Sociaal Convent vierde twintigjarig bestaan LOURDES EN MARIA ZEEUWSCH DAGBLAD JN DIENST DER KERK" STELT AAN DE ORDE: Toogdag te Deventer Wat werd er voor de melk betaald? Neem iedere dag de kleine dosis KRUSCHEN Jubileumbijeenkomst in Utrecht DE KÉRK VANDAAG n Deur blijft open Stilgebed in de dienst „In de waagschaal" in moeilijkheden Een unicum Vrijdag 14 februari 195S Pagina 5 (Van één onzer verslaggevers) De toogdagen, die de organisatie voor Hervormde gemeenteleden „In Dienst der Kerk" pleegt te beleggen, worden dit jaar voortgezet te Deventer. Kampen-1956 en Apeldoorn-1957 gaven duidelijk te zien, dat het Hervormde kerkvolk, hoezeer van sommige kantèn als een lauwe groep aangeduid, waarlijk wel belangstelling heeft; niet alleen bleek dit uit het grote bezoek aan deze dagen, maar ook kwam het uit iij de discussies over de te Kampen en Apeldoorn aan de orde ge stelde onderwerpen. Maandenlang maakten zij een punt van bespre king uit in samenkomsten van mannenkringen, op gemeente-avonden sn ook in kerkelijke vergaderingen. manifesteert in de Hervormde Kerk, zo voelt de Hervormde Kerk zich ook ver antwoordelijk voor heel het volk. Niet om over dat volk te heersen, maar om het te dienen. Dit volk is talrijker dan het Hervormde kerkvolk. Vandaar, dat de Hervormde Kerk zoals in en vooral na de oorlog is ge- Voor de derde keer heeft „In Dienst der Kerk" een middelgrote stad als plaats van bijeenkomst uitgekozen. Waarom? Ds M. A. Krop te Groningen, gedelegeerde van de Hervormde Kerk Voor I.d.d.K, verklaarde, dat de toogdag (met de voorgaande dag der huishoude lijke vergadering) tegelijk een middel is om degenen, die van alle kanten naar een bepaalde stad zijn gekomen, met het Hervormd kerkelijk leven aldaar in ken nis te brengen. Deventer is een plaats, Waar allerlei problemen, die de Her vormde Kerk in haar geheel raken, aan wezig zijn, o.a. het vraagstuk der moda liteiten. Kan de Hervormde Kerk anders dan yolkskerk zijn? Deze vraag wordt te Deventer fcr oproken. Twee Amsterdamse hoogleraren, dr. M. A. Beek én dr. G. C. van Niftrik zullen er hun eigen antwoord op geven. Daarna wordt er in zes ver- ichillende secties over gesproken, waar- ij dan achtereenvolgens de Hervormde erk in haar theologische verscheiden heid, hear financiële en administratieve vormgeving, haar politiek spreken en handelen, haar maatschappelijke samen stelling, haar opbouw en werving en ver houding tot andere kerken speciaal be keken wordt. Moeilijk begrip Met dit onderwerp komt X.d.dJC. niet uit de lucht vallen. Het laatste jaar werd de pretentie van de Hervormde Kerk dat zij volkskerk is, weer duchtig aan de tand gevoeld. Belangrijk was in dit verband de discussie in Woord en Dienst. Maar ook het eigen orgaan van „In Dienst der Kerk" (met gelijknamige titel) houdt zich er nu al maanden mee bezig. De discussie in Deventer is dus wel voorbereid. Hef'valt helemaal niet mee om voor bet begrip volkskerk een bevredigende Omschrijving te geven. In Zweden bijv. of in Spanje zou men de Lutherse resp. Roomse kerk als volkskerk kunnen be schouwen, omdat deze kerken in die landen (nominaal althans) 90 van het voik omvat. In Nederland geldt dit niet, want d.e Hervormde Kerk heeft maar het derde deel van de bevolking in haar re gisters staan. Gemakkelijker hanteerbaar is het rolkskerkbegrip, wanneer men er mee bedoelt, dat alle geledingen van het volk In zijn maatschappelijke, sociologische en politieke verscheidenheid In de Her vormde Kerk vertegenwoordigd zijn. Politiek gezien: op de K.V.P. na treft men alle partijen ln deze kerk aan; zo wel prof. Oud van de V. V.D.; als ds. Zandt van de S.G.P. zijn lid van de Her vormde Kerk. Ook onder communisten .telt de Hervormde Kerk haar leden. Zoals het volk zich in zijn diversiteit Het lid van de Tweede Kamer de heer Vredeling heeft aan de minister Van landbouw gevraagd, mee te delen, welk bedrag aan overheidsmiddelen in totaal is of zal worden uitbetaald aan de gezamenlijke veehouders ten behoeve van de realisering van de Inelkprijsgarantie 1956-1957. Hij wil voorts weten, welk deel van dit bedoag in de eerste helft van maart a.s. zal worden uitbetaald, via het zui- velfonds reeds is uitbetaald en op een later tijdstip (en welk?) zal worden uitbetaald als gevolg van de uitgestel de nabetaling van 1 cent per kg melk. Voorts informeert hij, wat, na de voledige uitbetaling van het in vraag 1 bedoelde bedrag, de gemiddelde gel delijke opbrengst in het melkprijsjaar 1956-1957 zal z(jn geweest, hoe deze tich verhoudt tot de gemiddelde in 1956-1957 geldende garantieprijs. Ook stelt h(j de vraag, of de minis ter niet van oordeel is, dat het in het bijzonder uit een oogpunt van finan ciering van het landbouwbedrijf wen selijker is, dat de uitbetaling van de garantieprijs zoveel mogelijk geleide lijk geschiedt in het lopende melkprijs- Jaar, inplaats van door een uitkering achteraf van een groot bedrag ineens. Verder vraagt hij, welk bedrag in totaal over het melkprijsjaar 1956-1957 aan de gezamenlijke veehouders zal worden uitbetaald, alsmede welk be drag via de garantieprijzen voor ande re produkten is of zal worden uitbe taald als gevolg van het in 1957 aan vaarde gewijzigde uitgangspunt voor de vergoeding van de gestegen kosten van de grond en de gebouwen en wel ke invloed dit heeft gehad op de straatprijs voor consumptiemelk. Wohlgemuth voor federale hooggerechtshof Dr. Wolfgang Wohlgemuth, die in 1954 met het voormalig hoofd van het bureau ter bescherming van de West- duitse grondwet, dr. Otto John, naar t>ost-Berlijn uitweek, zal volgens jus titiële kringen in West-Berlijn door het federale hooggerechtshof te Karls ruhe worden berecht. pen en in haar synodale getuigenissen (bijv. het herderlijk schrijven) via het kerkvolk tot heel de natie wendt. Daar bij toont de kerk dat zij zich soms ge roepen weet tegen heersende opvattingen in te gaan. Niet altijd wordt dit haar In dank afgenomen, zeker niet in de eigen kerk (denk aan de oproep tot bezinning Inzake Nieuw-Guinea). Dat niet ieder instemt met deze in het -openbaar gedane getuigenissen, achtte ds. Krop allerminst een bezwaar. „Het behoort tot het wezen van een kerk, dat men er op een godsdienstige wijze ruzie kan maken", zei hij. Het begrip volkskerk, dat wjj nu over houden, is zoiets als een kerk die spreekt tot heel het volk in al zijn omstandig heden. Andere kerken nemen de Hervormde Kerk deze spreeklust vaak kwalijk. De doopsgezinde dr. W. F. Golterman (die ook in Deventer aanwezig zal zijn) heeft zelfs gezegd: met jullie pretentie van volkskerk te zijn, staan jullie de oecu mene in de weg. In Deventer zal hierover wel nader bleken zich in haar kanselboodschap- gesproken worden. Aannemer Carmen Otillio uit Faterson in de Amerikaanse staat New Jersey heeft een nieuwe manier gevonden voor het snel afbreken van huizen; hij schakelt daarvoor twee oude 45 tons Sherman-tanks in. Deze foto-combina tie toont de getemde stalen monsters m actie hij het slopen van een oud huis by Hamburg Turnpine In New Jersey. Ingezonden mededeling (Adv.) - en drjjf zo die Rheumatische Pijnen uit Uw ledematen. 'tls alsof U een wonder beleeft, als U al betrekkelijk gauw de gunstige invloed van de aansporende werking van Kruschen's zes minerale zouten op Uw bloedzuiverende organen on dervindt. Naarmate het bloed wordt vrijgemaakt van die pijnverwekkende onreinheden, leeft ge weer helemaal op en voelt ge U allengs weer de oude, fit van lijf en leden en vrij van pijn. Mij'nwerker verongelukt Op de staatsmijn Wilhelmina te Ter- winselen is woensdagavond de 44-ja- rige mijnwerker Paffen uit Nyswiller door een 200 meter diepe val in de schacht om het leven gekomen. Het ongeluk gebeurde omstreeks 9 uur. Er wordt naar de oorzaak van het onge luk een uitgebreid onderzoek inge steld. Het slachtoffer was vader van negen kinderen. (Vervolg van pag. 2) PERSONEELSBELEID Bij „De Schelde" waren eind 1957 3785 personen in dienst, wat slechts 22 minder is dan een jaar geleden. Dit kan het gevolg zijn van een toevallige fluctuatie. Er is wel meer aanbod van personeel, maar het betreft meest on geschoolden, die nu zonder werk zijn gekomen. Eind 1952 was het personeel ruim 4000 man. De verlaging van het aantal wijst ook op een stijging van de pro ductiviteit. Echter staat daartegenover een sterke vergroting van de perso neelskosten. In 1955 en 1956, toen de personeelsbezetting ongeveer dezelfde was als nu, waren de uitgaven voor salarissen, lonen en sociale lasten f 18.700.000 en f20.500.000, in het vo rig jaar echter f 22.400.000 (in 1952 be liep deze post nog geen f 16 miljoen). De stijging van het kostenniveau vraagt uiteraard aandacht, omdat ze, als daar geen stijging van de arbeids productiviteit tegenover staat, niet al leen voor de resultaten ongunstig is, maar ook de concurrentiekracht on gunstig kan beïnvloeden. Op de verlies- en winstrekening is f175.000 uitgetrokken voor een extra- bijdrage aan het pensioenfonds. Deze bijdrage heeft de bedoeling, een voor ziening te treffen voor de weduwen, die nog buiten de AOW vallen en de wezen. De weduwenuitkering bedraagt f 350, de wezenuitkering f 150 per jaar. Het verslag maakt melding van de instelling van een eigen psychologische dienst, waardoor betere waarborgen zijn geschapen, dat alle huidige en toe komstige personeelsleden geplaatst worden in functies, welke zoveel mo gelijk in overeenstemming zijn met capaciteiten, kénnis en karakter. Met betrekking tot de opleiding wordt medegedeeld, dat per 31 decem ber 1957 148 leerlingen (vorig jaar 184) hgt onderwijs aan de bedrijfsschool voigden. De vermindering van het aantal leerlingen is een gevolg van de stichting van een Gemeentelijke L.T.S. waardoor de 4-jarige opleiding van de bedrijfsschool geleidelijk terugge bracht kan worden tot een 2-jarige op leiding in aansluiting aan de gemeen telijke opleiding. Door middel van omscholings- en herscholingseursussen, lezingen en be- drjjfscursussen zijn vele personeelsle den in staat gesteld, zich beter voor hun taak te bekwamen, en hun inzicht in het bedrijf te vergroten. Ten aanzien van de ondernemings raad merkt de directie op: Van één onder redacteuren) „De Conventsgedachte, de overtuiging dat Christelijke werkgevers en werknemers moeten samenwerken en gezamenlijk naar een oplos sing van de actuele vraagstukken moeten streven, behoort tot de kern, tot het wezen zelf van de Christelijke sociale actie". Met deze stelling begon de heer M. Ruppert zijn openingsrede op de gisteren te Utrecht gehouden bijeenkomst van het Convent van Christelijke Sociale Orga nisaties. In deze bijeenkomst werd, in ootmoed en met dankbaarheid, herdacht, hoe het Convent nu twintig jaar lang de drie Christelijke werkgeversorganisaties en het C.N.V. heeft samengebundeld. Hoe men in die tijd elkaar telkens weer op de bodem van het gemeenschappe lijk beleden geloof heeft gevonden, als belangentegenstellingen een kloof dreigden te scheppen. De heer Ruppert, die dit jaar voor zitter van het Convent is en daarom de jubileumbijeenkomst leidde, bewees zijn in de aanhef genoemde stelling uit dé geschiedenis, uit de beginselen en uit de doelstellingen van de Christe lijke sociale beweging. Reeds op 3 jan. 1876, in het geboorte-uur van deze be weging in Nederland, waren het „he ren" en „broeders" zoals Poesiat schreef werkgevers en werknemers dus, die samen het Ned. Werklieden verbond Patrimonium oprichtten. Uit de conclusies van het Sociaal Congres van 1891 komt de samenwerkingsge- dachte duidelijk naar voren, evenals uit de grondslag, die het- C.N.V. bij zijn oprichting in 1909 aanvaardde. In 1937 bijeen Wat de historie betreft, herinnerde de heer Ruppert tenslotte aan de hij- eenkomst van het Verbond van Prot. Chr. Werkgevers, de Christelijke Mid denstandsbond en de Christelijke Boe ren- en Tuindershond op 2 febr. 1937. Hier was het, dat de heer A. Bort Pzn. het voorstel deed te streven naar een overkoepelend orgaan van de Christe lijke patroons- en arbeidersorganisa ties. Uit dit initiatief werd het Con vent geboren, dat op 21 oktober 1937 voor het eerst hijeen kwam. Nog duidelijker wordt de Convents gedachte openbaar uit het beginsel der Christelijke sociale beweging. De prin cipiële drijfveer tot Christelijke sociale actie is immers niet belangenbeharti ging van een bepaalde groep, maar het zoeken in deze wereld naar de gerech tigheid van het Koninkrijk Gods. Het gaat om het herstel en de vernieuwing der samenleving. Daarom kan er in deze actie geen tegenstelling tussen werkgevers en werknemers bestaan. Wanneer ze het in het dagelijks orga- nisatiewerk niet eens zijn, dan is er iets mis. In deze onenigheid mogen we dan ook nooit berusten. De Conventsgedachte is ook hoogst actueel met het oog op de ontwikke ling der maatschappij. De tegenstel ling werkgever-werknemer wordt tji>_3leeds fcmteer een fictie. Nadat eerst de scheiding tussen arbeid en kapi taal zich heeft voltrokken, voltrekt zich nu de scheiding tussen leiding en kapitaal. De ondernemer wordt steeds meer de leider van twee groe pen, van arbeiders en kapitaalver schaffers. De concentratie van macht in da handen van een beperkt aantal men sen zal leiden tot de keuze: óf de on derneming aan de gemeenschap lees de staat óf van de onderneming een werkelijke gemeenschap maken; een werkelijke samenlevingsverband van leiding, kapitaal en arbeid. Op deza zaak zal het Convent zich in de naaste toekomst ernstig moeten bezinnen want het heeft hier een belangrijke taak, aldus de heer Ruppert. „De ondernemingsraad heeft zich na zijn instelling op 20 december 1956 tot een nuttig orgaan voor overleg en voorlichting ontwikkeld." KAPITAALVERGROTING EN WINSTDELING Aan de aandeelhoudersvergadering wordt een voorstel gedaan tot statu ten wijziging. Behalve enkele formele wijzigingen o.m. de mogelijkheid om één der directeuren voorzitter te makten en de aanstelling van meer dan één onder directeur zijn er twee belangrijke wijzigingen. Eén bedoelt, het maatschappelijk ka pitaal van „De Schelde", dat momen teel 110 miljoen bedraagt, te verho gen tot f 35 miljoen. De bedoeling is niet, dit kapitaal di reet op te nemen. Wij hebben het ver moeden, dat het er hierbij om gaat, meer ruimte te hebben, met name ook met het oog op het Sloeplan. Het ligt in de bedoeling, in verband met de wens naar kleine coupures, ook onder aandelen uit te geven, zodat ook de kleine belegger eventueel een derge lijk aandeel kan nemen. Het tweede belangrijke voorstel is de instelling van een winstdeling voor personeel. Als deze statutenwijziging zal worden aangenomen wat mag worden verwacht zal het personeel t.z.t. over '58 een aandeel in de winst hebben. De bedoeling is, deze winst deling in een nog dit jaar op te stel len reglement te regelen. WONINGBOUW Tot duver heeft „De Schelde" nog al het een en ander aan woningbouw voor het personeel gedaan. Wij vroegen de heer Van Ginkel, of daaromtrent ook voor de toekomst nog plannen bestaan. - De béér Van Ginkel beantwoordde Ideze vrateg 'ontkennend. Vorig jaar is nog een groot aantal zgn. halve premiewoningen gereed ge komen. „De Schelde" heeft hierin tot nog toe f3.5 miljoen gestoken en Het pensioenfonds nog eens f 2.5 miljoen. Dat kan z(j echter nu niet meer doen. Het geld is voor andere doel einden nodig. „De Schelde" is dan ook geen ge gadigde voor de 1800 premiewoningen die in Zeeland gebouwd kunnen wor den in 1958. Alleen het pensioenfonds zal er een paar bouwen. Als men weet, dat „De Schelde" in l'/2 jaar 600 woningen gebouwd heeft, komt de toewijzing aan heel Zeeland van 500 woningwetwoningen voor 1958 wel in een heel zonderling licht te staan. 33 53 33 53 33 33 33 33 33 53 33 33 33 33 33 53 33 33 33 33 33 33 33 33 Niet minder dan zes miljoen pelgrims worden er te Lourdes verwacht, nu het honderd jaar geleden is, dat Maria aldaar verschenen zou zijn aan het meisje Bernadotte Soubirous. Er is hiervoor reeds veel pro paganda gemaakt. Ook door de paus, die de hoop heeft uitge sproken, dat in dit jubeljaar al le bedevaartgangers „een duide lijk inzicht krijgen in de verhe ven waardigheid van de heilige maagd Maria, zodat de gods vrucht tot haar steeds meer toe neemt". In september wordt een groot mariologisch congres ge houden, waaraan 150 r.k. theo logen hun medewerking geven. „Wanneer men dit alles leest", zo schrijft prof. dr. G. C. Berkouwer van Amsterdam in het Gereformeerd Weekblad, „komt men opnieuw tot de conclusie, dat men toch nooit meer moet zeggen dat het in de Mariologie niet gaat om een centrale zaak voor de r.k. kerk, maar om een devotie, die meer uit de primitieve behoeften van het volk voorkomt. Weliswaar is deze volksdevotie een zeer belangrijke factor in de geschiedenis van de Mariologie, maar de kerk is in haar officiële organen hierop inge gaan en heeft er haar sanctie aan verleend. Evenals er reeds lang een feest van Maria-hemelvaart was en later de dogmatisering gekomer; is. We staan voor het feit, dat er geen sprake is van een minder centraal worden van de plaats van Maria in het r.k. denken, maar van een steeds sterker accentueren van „de Moeder Gods". Prof. Berkouwer herinnert er aan, dat in de r.k. litteratuur voortdurend betoogd wordt dat Christus niet op de achtergrond raakt. Wel erkent men b(j Rome het gevaar, dat Maria Chris tus verdringt, maar dat is volgens Rome nooit de bedoeling van de Ma- ria-devotie. „Men wil geenszins erkennen, dat er in de Maria-leer zélf tendenzen liggen, die in de richting van de ver duistering van de glorie van Christus zouden moeten voeren", zegt professor Berkouwer. „En zonder aarzeling gaat de mariologische paus bij uitnemend heid voort op de weg waarop hij reeds lang wandelt. Het is een aangrijpende zaak, dat in een tijd van velerlei con tacten tussen Rome en reformatie, on danks vele discussies over de zin der Schrift en de waarde van de traditie, vooral ln de Mariologie de ont wikkeling zich voortzet, tot in ver bazingwekkende verten, die ons niet anders dan met huivering kunnen vervullen". Godsdiensthaat treft ook niet-christenen Niet alleen de Christelijke kerk, maar ook de zogenaamde vrije reli gieuze gemeenschappen in Oost- Duitsland worden onder hoge druk gezet. Er bestaat een bond van vrije religieuze gemeenten, die indertijd wettig erkend is in de D.D.R. omdat hij al langer dan honderd jaar be stond. In de steden Maagdenburg en Leipzig tellen deze groeperingen res pectievelijk 6.000 en 5.000 gezinnen. De toestemming voor de uitgifte van een bondsorgaan is ingetrokken; ook mogen geen geschriften meer van de pers komen. In Oost-Berlljn zijn alle eigendom men, waaronder een begraafplaats, van de vrije religieuze gemeente ln bezit genomen door de overheid. In andere steden worden geen openbare gebouwen meer ter beschikking ge steld voor de samenkomsten. Mogelijk komt de antipathie tegen deze ge meenschap voort uit het feit, dat zij Hef ic Tioff nipt bekend of er reeds M een aanklad tegen hem is er een eigen jeugdwijding op na hield zoals zij ook een eigen ritus had voor het opnemen van kinderen in de ge meenschap en het sluiten van huwe lijken. Sedert 1952 hebben 49 lidmaten van de Hervormde gemeente te Terwolde bij Deventer zich onttrokken aan de kerkelijke gemeenschap. Op grond hiervan besloot de kerkeraad om aan allen, die voor het lidmaatschap be danken een brief te zenden. Daarin wordt er aan herinnerd, dat het be treffende lid bij zijn bevestiging be loofd heeft onder alle omstandigheden trouw te blijven en mee te werken aan de uitbreiding van het koninkrijk Gods in het algemeen en van de Her vormde kerk in het bijzonder. De ker keraad wijst dan op de vérstrekkende gevolgen van het besluit tot losma king der banden. De weg naar het avondmaal Is afgesneden, de doop aan kinderen, waarvan de ouders bedankt hebben, zal niet bediend worden, daal de kerkeraad zich geroepen weet om het sacrament van de doop zuiver te houden en ernst te maken met de be lofte, die de ouders voor Gods aan gezicht afleggen. Ook een kerkelijke begrafenis kan afgewezen worden. Het heeft immers geen zin, dat de diensten van de kerk gevraagd wor den bij het overlijden, terwijl men tijdens het leven niet actief wenste mee te leven met de gemeente. De brief, die In Philadelphia afge drukt staat, besluit: „De deur van de kerk blijft echter voor u openstaan. Het is zo bedroevend, dat u tevoren geen broederlijk gesprek met de ker keraad wenste dat zou in de geest van Christus zijn geweest en veel hebben kunnen ophelderen. Nu hebt u zonder meer e enstreep gehaald door uw lidmaatschap. Wij vragen u in ernst: kunt u dat tegenover God en z(jn gemeente verantwoorden? De mogelijkheid van een openhartig en eerlijk gesprek zal blijven openstaan. Wilt u zich nog eens beraden op de stap, die u gedaan hebt? De kerke raad is te allen tijde bereid om de weg te effenen voor uw terugkeer als lidmaat". Moet de bioscoop vertrekken? Pas vier maanden geleden is >de SY anglicaanse aartsbisschop van Kaap- „,y stad, Joost de Blank, in functie. Thans heeft de nationalistische afgevaardig- jY de Pieter Coetzee in het Zuidafrikaan- vy se. parlement aangedrongen op uit- ?-j| wijzing van de aartsbisschop. Reeds |Y meermalen (ook al vóór zijn ambts- £y aanvaarding heeft bisschop De Blank >id zich scherp gekeerd tegen de rassen- ^Y politiek der Zuidafrikaanse regering. De doopsgezinde gemeente van Aalsmeer heeft het stil gebed in de jY eredienst ingevoerd. Terwijl dit gebed *y ais regel wordt gehouden bij het be- gin van de godsdienstoefening als ^Y kerkeraad en predikant binnenkomen, x besloot men te Aalsmeer om het ge- - bed te houden onmiddellijk na het 5 amen van de preek. Het weekblad „In de Waagschaal" X verkeert in moeilijkheden. Aan alle lezers is meegedeeld, dat de uitgave J na dertien jaar verschijnen gestaakt X zal worden indien het abonnementen- tal niet stijgt. De reden is o.a.: „dat J er te weinigen zijn, die nog naar deze X onafhankelijke stem willen horen en J die de moed opbrengen zich wat meer J ln te spannen dan wat door een ge- X middeld weekblad gevergd wordt". „In de Waagschaal", dat onder hoofdredactie van prof. dr. K. H. X Miskotte verschijnt, neemt een aparte J positie in de Nederlandse kerkelijke pers in. s In het tweede halfjaar 1957 hebben twintig jeugdverenigingen zich aan gesloten bij de Gereformeerde Meis- jesbond. Daarentegen hebben vijfen dertig verenigingen bedankt. Van de twintig nieuwe verenigingen dragen er vijftien een gemengd karakter, zo dat daarin duidelijk naar voren komt hoezeer het Gereformeerd vrouwelijk en mannelijk jeugdwerk op weg is naar samengaan. Prof. mr. P. Borst sprak over „Da Conventsgedachte" en constateerde, dat het jubilerende Convent een unicum in de gehele wereld is. Het unieke is vooral, dat hier een organisatie werd opgericht, om de gevaren van het or ganiseren te voorkomen. Ook christelijke organisaties van werkgevers en werknemers bedreigt immers het grote gevaar van het ver absoluteren en monopoliseren van het belang. Ieder kan dan hét Christelijk beginsel wel zo interpreteren, dat het met zijn belang in overeenstemming is. In het Convent verklaart men zich nu principieel bereid, om dat belan- genhoekje te verlaten, om te luisteren naar en, als het goed is, ook zich te laten overtuigen door de ander. De corrigerende aanwezigheid van andere groepen maakt het moeilijk, om de eigen belangen te sublimeren tot een beginsel. Hier liggen natuurlijk steeds span ningen en het unieke van deze herden king is dan ook, dat het Convent nog steeds best ./at. Dat het zelfs niet kwijnt, maar groeit vooral na de oor log. Dat men het in 1951 zelfs een eigen apparaat gaf: bureau, vaste se cretaris, jaarverslag. Men heeft het aangedurfd, een lange lijst van zeer belangrijke onderwerpen waaronder het huurvraagstuk, de ouderdomsver- zekering, het ontslagrecht, de werkge legenheid en vele meer met elkaar rond de ene Conventstafei te bespre ken. Toch is het Convent nog maar een begin van Integratie, want het wil lijn beginsel uitdragen in alle organisatie* en colleges van ons land en de gehele wereld. Een ('onventsvoorsiunder ia daarom ook voorstander van de samen werking van werkgeverscentrales en vakcentrales onderling, van deze cen trales met elkaar in Stichting of S. B. R. Dat ligt in de lijn van het Convent, want het wil definitief integreren, hok jes verlaten, ruimer zien. Maar het vraagt daarbij plaats voor de overtui ging, dat voor een Christen bij formu lering en organisering het geloof het alles beheersende is. Het eist de vrij heid op naar die overtuiging te leven, zoals het ook anderen de vrijheid moet laten om naar hun beginsel het leven in te richten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 5