Kan Hervormde kerk anders
dan volkskerk
zijn
Manifestatie in diversiteiten
„De Schelde" in 1957
Chr. Sociaal Convent vierde
twintigjarig bestaan
LOURDES EN MARIA
ZEEUWSCH DAGBLAD
JN DIENST DER KERK" STELT AAN DE ORDE:
Toogdag te Deventer
Wat werd er voor
de melk betaald?
Neem iedere dag
de kleine dosis KRUSCHEN
Jubileumbijeenkomst in Utrecht
DE KÉRK
VANDAAG
n
Deur blijft open
Stilgebed in de dienst
„In de waagschaal"
in moeilijkheden
Een unicum
Vrijdag 14 februari 195S
Pagina 5
(Van één onzer verslaggevers)
De toogdagen, die de organisatie voor Hervormde gemeenteleden
„In Dienst der Kerk" pleegt te beleggen, worden dit jaar voortgezet
te Deventer. Kampen-1956 en Apeldoorn-1957 gaven duidelijk te zien,
dat het Hervormde kerkvolk, hoezeer van sommige kantèn als een
lauwe groep aangeduid, waarlijk wel belangstelling heeft; niet alleen
bleek dit uit het grote bezoek aan deze dagen, maar ook kwam het
uit iij de discussies over de te Kampen en Apeldoorn aan de orde ge
stelde onderwerpen. Maandenlang maakten zij een punt van bespre
king uit in samenkomsten van mannenkringen, op gemeente-avonden
sn ook in kerkelijke vergaderingen.
manifesteert in de Hervormde Kerk, zo
voelt de Hervormde Kerk zich ook ver
antwoordelijk voor heel het volk. Niet
om over dat volk te heersen, maar om
het te dienen. Dit volk is talrijker dan
het Hervormde kerkvolk.
Vandaar, dat de Hervormde Kerk
zoals in en vooral na de oorlog is ge-
Voor de derde keer heeft „In Dienst
der Kerk" een middelgrote stad als
plaats van bijeenkomst uitgekozen.
Waarom? Ds M. A. Krop te Groningen,
gedelegeerde van de Hervormde Kerk
Voor I.d.d.K, verklaarde, dat de toogdag
(met de voorgaande dag der huishoude
lijke vergadering) tegelijk een middel is
om degenen, die van alle kanten naar
een bepaalde stad zijn gekomen, met het
Hervormd kerkelijk leven aldaar in ken
nis te brengen. Deventer is een plaats,
Waar allerlei problemen, die de Her
vormde Kerk in haar geheel raken, aan
wezig zijn, o.a. het vraagstuk der moda
liteiten.
Kan de Hervormde Kerk anders dan
yolkskerk zijn? Deze vraag wordt te
Deventer fcr oproken. Twee Amsterdamse
hoogleraren, dr. M. A. Beek én dr. G. C.
van Niftrik zullen er hun eigen antwoord
op geven. Daarna wordt er in zes ver-
ichillende secties over gesproken, waar-
ij dan achtereenvolgens de Hervormde
erk in haar theologische verscheiden
heid, hear financiële en administratieve
vormgeving, haar politiek spreken en
handelen, haar maatschappelijke samen
stelling, haar opbouw en werving en ver
houding tot andere kerken speciaal be
keken wordt.
Moeilijk begrip
Met dit onderwerp komt X.d.dJC. niet
uit de lucht vallen. Het laatste jaar werd
de pretentie van de Hervormde Kerk
dat zij volkskerk is, weer duchtig
aan de tand gevoeld. Belangrijk was in
dit verband de discussie in Woord en
Dienst. Maar ook het eigen orgaan van
„In Dienst der Kerk" (met gelijknamige
titel) houdt zich er nu al maanden mee
bezig. De discussie in Deventer is dus
wel voorbereid.
Hef'valt helemaal niet mee om voor
bet begrip volkskerk een bevredigende
Omschrijving te geven. In Zweden bijv.
of in Spanje zou men de Lutherse resp.
Roomse kerk als volkskerk kunnen be
schouwen, omdat deze kerken in die
landen (nominaal althans) 90 van het
voik omvat. In Nederland geldt dit niet,
want d.e Hervormde Kerk heeft maar het
derde deel van de bevolking in haar re
gisters staan.
Gemakkelijker hanteerbaar is het
rolkskerkbegrip, wanneer men er mee
bedoelt, dat alle geledingen van het volk
In zijn maatschappelijke, sociologische en
politieke verscheidenheid In de Her
vormde Kerk vertegenwoordigd zijn.
Politiek gezien: op de K.V.P. na treft
men alle partijen ln deze kerk aan; zo
wel prof. Oud van de V. V.D.; als ds.
Zandt van de S.G.P. zijn lid van de Her
vormde Kerk. Ook onder communisten
.telt de Hervormde Kerk haar leden.
Zoals het volk zich in zijn diversiteit
Het lid van de Tweede Kamer de
heer Vredeling heeft aan de minister
Van landbouw gevraagd, mee te delen,
welk bedrag aan overheidsmiddelen
in totaal is of zal worden uitbetaald
aan de gezamenlijke veehouders ten
behoeve van de realisering van de
Inelkprijsgarantie 1956-1957.
Hij wil voorts weten, welk deel van
dit bedoag in de eerste helft van maart
a.s. zal worden uitbetaald, via het zui-
velfonds reeds is uitbetaald en op een
later tijdstip (en welk?) zal worden
uitbetaald als gevolg van de uitgestel
de nabetaling van 1 cent per kg melk.
Voorts informeert hij, wat, na de
voledige uitbetaling van het in vraag
1 bedoelde bedrag, de gemiddelde gel
delijke opbrengst in het melkprijsjaar
1956-1957 zal z(jn geweest, hoe deze
tich verhoudt tot de gemiddelde in
1956-1957 geldende garantieprijs.
Ook stelt h(j de vraag, of de minis
ter niet van oordeel is, dat het in het
bijzonder uit een oogpunt van finan
ciering van het landbouwbedrijf wen
selijker is, dat de uitbetaling van de
garantieprijs zoveel mogelijk geleide
lijk geschiedt in het lopende melkprijs-
Jaar, inplaats van door een uitkering
achteraf van een groot bedrag ineens.
Verder vraagt hij, welk bedrag in
totaal over het melkprijsjaar 1956-1957
aan de gezamenlijke veehouders zal
worden uitbetaald, alsmede welk be
drag via de garantieprijzen voor ande
re produkten is of zal worden uitbe
taald als gevolg van het in 1957 aan
vaarde gewijzigde uitgangspunt voor
de vergoeding van de gestegen kosten
van de grond en de gebouwen en wel
ke invloed dit heeft gehad op de
straatprijs voor consumptiemelk.
Wohlgemuth
voor federale hooggerechtshof
Dr. Wolfgang Wohlgemuth, die in
1954 met het voormalig hoofd van het
bureau ter bescherming van de West-
duitse grondwet, dr. Otto John, naar
t>ost-Berlijn uitweek, zal volgens jus
titiële kringen in West-Berlijn door
het federale hooggerechtshof te Karls
ruhe worden berecht.
pen en in haar synodale getuigenissen
(bijv. het herderlijk schrijven) via het
kerkvolk tot heel de natie wendt. Daar
bij toont de kerk dat zij zich soms ge
roepen weet tegen heersende opvattingen
in te gaan. Niet altijd wordt dit haar In
dank afgenomen, zeker niet in de eigen
kerk (denk aan de oproep tot bezinning
Inzake Nieuw-Guinea).
Dat niet ieder instemt met deze in het
-openbaar gedane getuigenissen, achtte
ds. Krop allerminst een bezwaar. „Het
behoort tot het wezen van een kerk, dat
men er op een godsdienstige wijze ruzie
kan maken", zei hij.
Het begrip volkskerk, dat wjj nu over
houden, is zoiets als een kerk die spreekt
tot heel het volk in al zijn omstandig
heden.
Andere kerken nemen de Hervormde
Kerk deze spreeklust vaak kwalijk. De
doopsgezinde dr. W. F. Golterman (die
ook in Deventer aanwezig zal zijn) heeft
zelfs gezegd: met jullie pretentie van
volkskerk te zijn, staan jullie de oecu
mene in de weg.
In Deventer zal hierover wel nader
bleken zich in haar kanselboodschap- gesproken worden.
Aannemer Carmen Otillio uit Faterson
in de Amerikaanse staat New Jersey
heeft een nieuwe manier gevonden
voor het snel afbreken van huizen; hij
schakelt daarvoor twee oude 45 tons
Sherman-tanks in. Deze foto-combina
tie toont de getemde stalen monsters
m actie hij het slopen van een oud
huis by Hamburg Turnpine In
New Jersey.
Ingezonden mededeling (Adv.)
- en drjjf zo die Rheumatische
Pijnen uit Uw ledematen.
'tls alsof U een wonder beleeft, als
U al betrekkelijk gauw de gunstige
invloed van de aansporende werking
van Kruschen's zes minerale zouten
op Uw bloedzuiverende organen on
dervindt. Naarmate het bloed wordt
vrijgemaakt van die pijnverwekkende
onreinheden, leeft ge weer helemaal
op en voelt ge U allengs weer de
oude, fit van lijf en leden en vrij
van pijn.
Mij'nwerker verongelukt
Op de staatsmijn Wilhelmina te Ter-
winselen is woensdagavond de 44-ja-
rige mijnwerker Paffen uit Nyswiller
door een 200 meter diepe val in de
schacht om het leven gekomen. Het
ongeluk gebeurde omstreeks 9 uur. Er
wordt naar de oorzaak van het onge
luk een uitgebreid onderzoek inge
steld. Het slachtoffer was vader van
negen kinderen.
(Vervolg van pag. 2)
PERSONEELSBELEID
Bij „De Schelde" waren eind 1957
3785 personen in dienst, wat slechts 22
minder is dan een jaar geleden. Dit
kan het gevolg zijn van een toevallige
fluctuatie. Er is wel meer aanbod van
personeel, maar het betreft meest on
geschoolden, die nu zonder werk zijn
gekomen.
Eind 1952 was het personeel ruim
4000 man. De verlaging van het aantal
wijst ook op een stijging van de pro
ductiviteit. Echter staat daartegenover
een sterke vergroting van de perso
neelskosten. In 1955 en 1956, toen de
personeelsbezetting ongeveer dezelfde
was als nu, waren de uitgaven voor
salarissen, lonen en sociale lasten
f 18.700.000 en f20.500.000, in het vo
rig jaar echter f 22.400.000 (in 1952 be
liep deze post nog geen f 16 miljoen).
De stijging van het kostenniveau
vraagt uiteraard aandacht, omdat ze,
als daar geen stijging van de arbeids
productiviteit tegenover staat, niet al
leen voor de resultaten ongunstig is,
maar ook de concurrentiekracht on
gunstig kan beïnvloeden.
Op de verlies- en winstrekening is
f175.000 uitgetrokken voor een extra-
bijdrage aan het pensioenfonds. Deze
bijdrage heeft de bedoeling, een voor
ziening te treffen voor de weduwen,
die nog buiten de AOW vallen en de
wezen. De weduwenuitkering bedraagt
f 350, de wezenuitkering f 150 per jaar.
Het verslag maakt melding van de
instelling van een eigen psychologische
dienst, waardoor betere waarborgen
zijn geschapen, dat alle huidige en toe
komstige personeelsleden geplaatst
worden in functies, welke zoveel mo
gelijk in overeenstemming zijn met
capaciteiten, kénnis en karakter.
Met betrekking tot de opleiding
wordt medegedeeld, dat per 31 decem
ber 1957 148 leerlingen (vorig jaar 184)
hgt onderwijs aan de bedrijfsschool
voigden. De vermindering van het
aantal leerlingen is een gevolg van de
stichting van een Gemeentelijke L.T.S.
waardoor de 4-jarige opleiding van
de bedrijfsschool geleidelijk terugge
bracht kan worden tot een 2-jarige op
leiding in aansluiting aan de gemeen
telijke opleiding.
Door middel van omscholings- en
herscholingseursussen, lezingen en be-
drjjfscursussen zijn vele personeelsle
den in staat gesteld, zich beter voor
hun taak te bekwamen, en hun inzicht
in het bedrijf te vergroten.
Ten aanzien van de ondernemings
raad merkt de directie op:
Van één onder redacteuren)
„De Conventsgedachte, de overtuiging dat Christelijke werkgevers
en werknemers moeten samenwerken en gezamenlijk naar een oplos
sing van de actuele vraagstukken moeten streven, behoort tot de kern,
tot het wezen zelf van de Christelijke sociale actie". Met deze stelling
begon de heer M. Ruppert zijn openingsrede op de gisteren te Utrecht
gehouden bijeenkomst van het Convent van Christelijke Sociale Orga
nisaties. In deze bijeenkomst werd, in ootmoed en met dankbaarheid,
herdacht, hoe het Convent nu twintig jaar lang de drie Christelijke
werkgeversorganisaties en het C.N.V. heeft samengebundeld. Hoe men
in die tijd elkaar telkens weer op de bodem van het gemeenschappe
lijk beleden geloof heeft gevonden, als belangentegenstellingen een
kloof dreigden te scheppen.
De heer Ruppert, die dit jaar voor
zitter van het Convent is en daarom
de jubileumbijeenkomst leidde, bewees
zijn in de aanhef genoemde stelling uit
dé geschiedenis, uit de beginselen en
uit de doelstellingen van de Christe
lijke sociale beweging. Reeds op 3 jan.
1876, in het geboorte-uur van deze be
weging in Nederland, waren het „he
ren" en „broeders" zoals Poesiat
schreef werkgevers en werknemers
dus, die samen het Ned. Werklieden
verbond Patrimonium oprichtten. Uit
de conclusies van het Sociaal Congres
van 1891 komt de samenwerkingsge-
dachte duidelijk naar voren, evenals
uit de grondslag, die het- C.N.V. bij zijn
oprichting in 1909 aanvaardde.
In 1937 bijeen
Wat de historie betreft, herinnerde
de heer Ruppert tenslotte aan de hij-
eenkomst van het Verbond van Prot.
Chr. Werkgevers, de Christelijke Mid
denstandsbond en de Christelijke Boe
ren- en Tuindershond op 2 febr. 1937.
Hier was het, dat de heer A. Bort Pzn.
het voorstel deed te streven naar een
overkoepelend orgaan van de Christe
lijke patroons- en arbeidersorganisa
ties. Uit dit initiatief werd het Con
vent geboren, dat op 21 oktober 1937
voor het eerst hijeen kwam.
Nog duidelijker wordt de Convents
gedachte openbaar uit het beginsel der
Christelijke sociale beweging. De prin
cipiële drijfveer tot Christelijke sociale
actie is immers niet belangenbeharti
ging van een bepaalde groep, maar het
zoeken in deze wereld naar de gerech
tigheid van het Koninkrijk Gods. Het
gaat om het herstel en de vernieuwing
der samenleving. Daarom kan er in
deze actie geen tegenstelling tussen
werkgevers en werknemers bestaan.
Wanneer ze het in het dagelijks orga-
nisatiewerk niet eens zijn, dan is er
iets mis. In deze onenigheid mogen we
dan ook nooit berusten.
De Conventsgedachte is ook hoogst
actueel met het oog op de ontwikke
ling der maatschappij. De tegenstel
ling werkgever-werknemer wordt
tji>_3leeds fcmteer een fictie. Nadat eerst
de scheiding tussen arbeid en kapi
taal zich heeft voltrokken, voltrekt
zich nu de scheiding tussen leiding
en kapitaal. De ondernemer wordt
steeds meer de leider van twee groe
pen, van arbeiders en kapitaalver
schaffers.
De concentratie van macht in da
handen van een beperkt aantal men
sen zal leiden tot de keuze: óf de on
derneming aan de gemeenschap lees
de staat óf van de onderneming een
werkelijke gemeenschap maken; een
werkelijke samenlevingsverband van
leiding, kapitaal en arbeid. Op deza
zaak zal het Convent zich in de naaste
toekomst ernstig moeten bezinnen want
het heeft hier een belangrijke taak,
aldus de heer Ruppert.
„De ondernemingsraad heeft zich na
zijn instelling op 20 december 1956 tot
een nuttig orgaan voor overleg en
voorlichting ontwikkeld."
KAPITAALVERGROTING EN
WINSTDELING
Aan de aandeelhoudersvergadering
wordt een voorstel gedaan tot statu
ten wijziging.
Behalve enkele formele wijzigingen
o.m. de mogelijkheid om één der
directeuren voorzitter te makten en de
aanstelling van meer dan één onder
directeur zijn er twee belangrijke
wijzigingen.
Eén bedoelt, het maatschappelijk ka
pitaal van „De Schelde", dat momen
teel 110 miljoen bedraagt, te verho
gen tot f 35 miljoen.
De bedoeling is niet, dit kapitaal di
reet op te nemen. Wij hebben het ver
moeden, dat het er hierbij om gaat,
meer ruimte te hebben, met name ook
met het oog op het Sloeplan. Het ligt
in de bedoeling, in verband met de
wens naar kleine coupures, ook onder
aandelen uit te geven, zodat ook de
kleine belegger eventueel een derge
lijk aandeel kan nemen.
Het tweede belangrijke voorstel is de
instelling van een winstdeling voor
personeel. Als deze statutenwijziging
zal worden aangenomen wat mag
worden verwacht zal het personeel
t.z.t. over '58 een aandeel in de winst
hebben. De bedoeling is, deze winst
deling in een nog dit jaar op te stel
len reglement te regelen.
WONINGBOUW
Tot duver heeft „De Schelde" nog al
het een en ander aan woningbouw voor
het personeel gedaan.
Wij vroegen de heer Van Ginkel, of
daaromtrent ook voor de toekomst nog
plannen bestaan.
- De béér Van Ginkel beantwoordde
Ideze vrateg 'ontkennend.
Vorig jaar is nog een groot aantal
zgn. halve premiewoningen gereed ge
komen. „De Schelde" heeft hierin tot
nog toe f3.5 miljoen gestoken en Het
pensioenfonds nog eens f 2.5 miljoen.
Dat kan z(j echter nu niet meer
doen. Het geld is voor andere doel
einden nodig.
„De Schelde" is dan ook geen ge
gadigde voor de 1800 premiewoningen
die in Zeeland gebouwd kunnen wor
den in 1958. Alleen het pensioenfonds
zal er een paar bouwen.
Als men weet, dat „De Schelde" in
l'/2 jaar 600 woningen gebouwd heeft,
komt de toewijzing aan heel Zeeland
van 500 woningwetwoningen voor 1958
wel in een heel zonderling licht te
staan.
33
53
33
53
33
33
33
33
33
53
33
33
33
33
33
53
33
33
33
33
33
33
33
33
Niet minder dan zes miljoen
pelgrims worden er te Lourdes
verwacht, nu het honderd jaar
geleden is, dat Maria aldaar
verschenen zou zijn aan het
meisje Bernadotte Soubirous.
Er is hiervoor reeds veel pro
paganda gemaakt. Ook door de
paus, die de hoop heeft uitge
sproken, dat in dit jubeljaar al
le bedevaartgangers „een duide
lijk inzicht krijgen in de verhe
ven waardigheid van de heilige
maagd Maria, zodat de gods
vrucht tot haar steeds meer toe
neemt". In september wordt een
groot mariologisch congres ge
houden, waaraan 150 r.k. theo
logen hun medewerking geven.
„Wanneer men dit alles leest", zo
schrijft prof. dr. G. C. Berkouwer van
Amsterdam in het Gereformeerd
Weekblad, „komt men opnieuw tot de
conclusie, dat men toch nooit meer
moet zeggen dat het in de Mariologie
niet gaat om een centrale zaak voor
de r.k. kerk, maar om een devotie,
die meer uit de primitieve behoeften
van het volk voorkomt. Weliswaar is
deze volksdevotie een zeer belangrijke
factor in de geschiedenis van de
Mariologie, maar de kerk is in haar
officiële organen hierop inge
gaan en heeft er haar sanctie aan
verleend. Evenals er reeds lang een
feest van Maria-hemelvaart was en
later de dogmatisering gekomer; is.
We staan voor het feit, dat er geen
sprake is van een minder centraal
worden van de plaats van Maria in
het r.k. denken, maar van een steeds
sterker accentueren van „de Moeder
Gods".
Prof. Berkouwer herinnert er aan,
dat in de r.k. litteratuur voortdurend
betoogd wordt dat Christus niet op
de achtergrond raakt. Wel erkent men
b(j Rome het gevaar, dat Maria Chris
tus verdringt, maar dat is volgens
Rome nooit de bedoeling van de Ma-
ria-devotie.
„Men wil geenszins erkennen, dat
er in de Maria-leer zélf tendenzen
liggen, die in de richting van de ver
duistering van de glorie van Christus
zouden moeten voeren", zegt professor
Berkouwer. „En zonder aarzeling gaat
de mariologische paus bij uitnemend
heid voort op de weg waarop hij reeds
lang wandelt. Het is een aangrijpende
zaak, dat in een tijd van velerlei con
tacten tussen Rome en reformatie, on
danks vele discussies over de zin der
Schrift en de waarde van de traditie,
vooral ln de Mariologie de ont
wikkeling zich voortzet, tot in ver
bazingwekkende verten, die ons niet
anders dan met huivering kunnen
vervullen".
Godsdiensthaat treft ook
niet-christenen
Niet alleen de Christelijke kerk,
maar ook de zogenaamde vrije reli
gieuze gemeenschappen in Oost-
Duitsland worden onder hoge druk
gezet. Er bestaat een bond van vrije
religieuze gemeenten, die indertijd
wettig erkend is in de D.D.R. omdat
hij al langer dan honderd jaar be
stond. In de steden Maagdenburg en
Leipzig tellen deze groeperingen res
pectievelijk 6.000 en 5.000 gezinnen.
De toestemming voor de uitgifte van
een bondsorgaan is ingetrokken; ook
mogen geen geschriften meer van de
pers komen.
In Oost-Berlljn zijn alle eigendom
men, waaronder een begraafplaats,
van de vrije religieuze gemeente ln
bezit genomen door de overheid. In
andere steden worden geen openbare
gebouwen meer ter beschikking ge
steld voor de samenkomsten. Mogelijk
komt de antipathie tegen deze ge
meenschap voort uit het feit, dat zij
Hef ic Tioff nipt bekend of er reeds M
een aanklad tegen hem is
er een eigen jeugdwijding op na hield
zoals zij ook een eigen ritus had voor
het opnemen van kinderen in de ge
meenschap en het sluiten van huwe
lijken.
Sedert 1952 hebben 49 lidmaten van
de Hervormde gemeente te Terwolde
bij Deventer zich onttrokken aan de
kerkelijke gemeenschap. Op grond
hiervan besloot de kerkeraad om aan
allen, die voor het lidmaatschap be
danken een brief te zenden. Daarin
wordt er aan herinnerd, dat het be
treffende lid bij zijn bevestiging be
loofd heeft onder alle omstandigheden
trouw te blijven en mee te werken aan
de uitbreiding van het koninkrijk
Gods in het algemeen en van de Her
vormde kerk in het bijzonder. De ker
keraad wijst dan op de vérstrekkende
gevolgen van het besluit tot losma
king der banden. De weg naar het
avondmaal Is afgesneden, de doop aan
kinderen, waarvan de ouders bedankt
hebben, zal niet bediend worden, daal
de kerkeraad zich geroepen weet om
het sacrament van de doop zuiver te
houden en ernst te maken met de be
lofte, die de ouders voor Gods aan
gezicht afleggen. Ook een kerkelijke
begrafenis kan afgewezen worden.
Het heeft immers geen zin, dat de
diensten van de kerk gevraagd wor
den bij het overlijden, terwijl men
tijdens het leven niet actief wenste
mee te leven met de gemeente.
De brief, die In Philadelphia afge
drukt staat, besluit: „De deur van de
kerk blijft echter voor u openstaan.
Het is zo bedroevend, dat u tevoren
geen broederlijk gesprek met de ker
keraad wenste dat zou in de geest
van Christus zijn geweest en veel
hebben kunnen ophelderen. Nu hebt
u zonder meer e enstreep gehaald
door uw lidmaatschap. Wij vragen u
in ernst: kunt u dat tegenover God
en z(jn gemeente verantwoorden? De
mogelijkheid van een openhartig en
eerlijk gesprek zal blijven openstaan.
Wilt u zich nog eens beraden op de
stap, die u gedaan hebt? De kerke
raad is te allen tijde bereid om de
weg te effenen voor uw terugkeer als
lidmaat".
Moet de bioscoop
vertrekken?
Pas vier maanden geleden is >de SY
anglicaanse aartsbisschop van Kaap- „,y
stad, Joost de Blank, in functie. Thans
heeft de nationalistische afgevaardig- jY
de Pieter Coetzee in het Zuidafrikaan- vy
se. parlement aangedrongen op uit- ?-j|
wijzing van de aartsbisschop. Reeds |Y
meermalen (ook al vóór zijn ambts- £y
aanvaarding heeft bisschop De Blank >id
zich scherp gekeerd tegen de rassen- ^Y
politiek der Zuidafrikaanse regering.
De doopsgezinde gemeente van
Aalsmeer heeft het stil gebed in de jY
eredienst ingevoerd. Terwijl dit gebed *y
ais regel wordt gehouden bij het be-
gin van de godsdienstoefening als ^Y
kerkeraad en predikant binnenkomen, x
besloot men te Aalsmeer om het ge- -
bed te houden onmiddellijk na het 5
amen van de preek.
Het weekblad „In de Waagschaal" X
verkeert in moeilijkheden. Aan alle
lezers is meegedeeld, dat de uitgave J
na dertien jaar verschijnen gestaakt X
zal worden indien het abonnementen-
tal niet stijgt. De reden is o.a.: „dat J
er te weinigen zijn, die nog naar deze X
onafhankelijke stem willen horen en J
die de moed opbrengen zich wat meer J
ln te spannen dan wat door een ge- X
middeld weekblad gevergd wordt".
„In de Waagschaal", dat onder
hoofdredactie van prof. dr. K. H. X
Miskotte verschijnt, neemt een aparte J
positie in de Nederlandse kerkelijke
pers in. s
In het tweede halfjaar 1957 hebben
twintig jeugdverenigingen zich aan
gesloten bij de Gereformeerde Meis-
jesbond. Daarentegen hebben vijfen
dertig verenigingen bedankt. Van de
twintig nieuwe verenigingen dragen
er vijftien een gemengd karakter, zo
dat daarin duidelijk naar voren komt
hoezeer het Gereformeerd vrouwelijk
en mannelijk jeugdwerk op weg is
naar samengaan.
Prof. mr. P. Borst sprak over „Da
Conventsgedachte" en constateerde, dat
het jubilerende Convent een unicum
in de gehele wereld is. Het unieke is
vooral, dat hier een organisatie werd
opgericht, om de gevaren van het or
ganiseren te voorkomen.
Ook christelijke organisaties van
werkgevers en werknemers bedreigt
immers het grote gevaar van het ver
absoluteren en monopoliseren van het
belang. Ieder kan dan hét Christelijk
beginsel wel zo interpreteren, dat het
met zijn belang in overeenstemming
is. In het Convent verklaart men zich
nu principieel bereid, om dat belan-
genhoekje te verlaten, om te luisteren
naar en, als het goed is, ook zich te
laten overtuigen door de ander. De
corrigerende aanwezigheid van andere
groepen maakt het moeilijk, om de
eigen belangen te sublimeren tot een
beginsel.
Hier liggen natuurlijk steeds span
ningen en het unieke van deze herden
king is dan ook, dat het Convent nog
steeds best ./at. Dat het zelfs niet
kwijnt, maar groeit vooral na de oor
log. Dat men het in 1951 zelfs een
eigen apparaat gaf: bureau, vaste se
cretaris, jaarverslag. Men heeft het
aangedurfd, een lange lijst van zeer
belangrijke onderwerpen waaronder
het huurvraagstuk, de ouderdomsver-
zekering, het ontslagrecht, de werkge
legenheid en vele meer met elkaar
rond de ene Conventstafei te bespre
ken.
Toch is het Convent nog maar een
begin van Integratie, want het wil lijn
beginsel uitdragen in alle organisatie*
en colleges van ons land en de gehele
wereld. Een ('onventsvoorsiunder ia
daarom ook voorstander van de samen
werking van werkgeverscentrales en
vakcentrales onderling, van deze cen
trales met elkaar in Stichting of S. B.
R. Dat ligt in de lijn van het Convent,
want het wil definitief integreren, hok
jes verlaten, ruimer zien. Maar het
vraagt daarbij plaats voor de overtui
ging, dat voor een Christen bij formu
lering en organisering het geloof het
alles beheersende is. Het eist de vrij
heid op naar die overtuiging te leven,
zoals het ook anderen de vrijheid moet
laten om naar hun beginsel het leven
in te richten.