IN AMERIKA IS DE MODE, IN EUROPA
DE FISCUS AUTO-CONSTRUCTEUR
1958
Eerste show
in
Nog kleinere wagens
Accessoires
Iii
Vijf'en-zestig verschillende merken op de RA.I.'tentoonstelling
HOE WERKT DAF'S
VARIOMA TIC
m
Waarheid ligt in het midden
Clematis met schone bloemen
Zaterdag 8 februari 1958
7EEIIWSCH DAGBLAD
Pagina 5
De internationale R.A.I.-
tentoonstelling voor personen
auto's, die donderdag a.s. door
minister Algera geopend zal
worden, is de eerste Europese
autoshow in 1958. Alleen daar
om is er al een zeer grote be
langstelling te verwachten. In
het R.A.I.-gebouw zullen 190
exposanten van auto's, kam
peerwagens en onderdelen hun
nieuwste aanwinsten etaleren.
Men zal er niet minder dan 65
verschillende merken auto's
kunnen bewonderen, waarvan
de meesten dan nog met diver
se typen uitkomen. Engeland
staat met 20 verschillende mer
ken aan de top, gevolgd door
Duitsland (15 merken) en de
Ver. Staten (12).
VERSCHUIVING
Landbouwtelling in
december 1957
BRITTEN:
VOORIN
MOTOR
EXPORT
Moeders Goede Keuze
Allemaal onzin
Over hef nut van de zoge
naamde „accessoires" bestaat
in de kringen der automobilis
ten lang geen eenstemmigheid.
„Allemaal onzin en geldweg-
smijterij", zegt de één, en hij
rijdt zijn wagen „sec", zoals
die door de importeur wordt
afgeleverd. Anderenkunnen
de verlokking van allerlei ex
tra chroomstrips, metertjes,
lampen en knoppen niet weer
staan. In het extreme geval
lijkt hun wagen dan soms op
een kerstboom met volle ver
siering.
'~V
Voor dc ruiten
„HAAL MIJN HART
ER MAAR UIT..."
Jemen bijna opgenomen
in Arabische federatie
Dag Hammerskjöld voor
bezoek aan Moskou
uitgenodigd
Ontslagen in Wormerveer
ZAKTELEFOON VOOR
DOKTOREN
CMB en kinderbijslag
Strijd op Cyprus wordt hervat
Tweede monteur in
Rotterdam overleden
Er ligt enigszins een druk op deze
p.A.I., omdat de verkoop van auto's de
laatste maanden vrij sterk is teruggelo
pen Naast de bestedingsbeperking ligt
de oorzaak vooral in de enorme lasten
verzwaring van het wegvervoer. In be
trekkelijk korte tijd gingen de kosten met
ongeveer 40 procent omhoog.
On de R.A.I. zal duidelijk blijken, dat
in Amerika de mode de grootste auto
constructeur is. De Amerikaanse wagens
lijn nog weer langer geworden en bij tal
van merken is het toch reeds zeer hoge
motorvermogen nog verd<~ opgevoerd.
Daar overzee vooral het uiterlijk een
Voornaam verkoopargument is, zijn vrij
wel alle grote merken weer in een ge
heel nieuw pak gestoken. Nu er aan het
front niet veel nieuws meer te beleven
viel, wierpen de ontwerpers zich op de
achtersteven, die soms waarlijk de allure
van straaljagers of slagschepen gaat ver-
toren
Bu dit alles wordt kennelijk niet met
de tnropese verhoudingen gerekend en
daarom zakt de import van Amerikaanse
wagens steeds verder in. Het percentage
daalde van 15 in 1954 tot 8 in het afgelo
pen jaar en de neerwaartse lijn zet zich
Voort.
Onder de druk van toenemende koeten
]s wel een opmerkelijke verschuiving te
r:en uit de prijsklasse van f6000,tot
7000 naar die van f5000 tot f6000. De
Verkoop in laatstgenoemde klasse steeg
van 23% procent in 1956 tot bijna 30 pro
eent in het afgelopen jaar, geheel ten
koste van de naasthogere klasse. Opmer
kelijk is, dat ook de verkoop in de prijs
klasse f7000f 10.000 is gestegen ten kos
te van de dure merken boven de f 10.000.
Wat constructie betreft zullen de Euro
pese wagens geen revolutionaire wijzi
gingen laten zien op deze R.A.I. Het
overgrote deel van de normale gebruiks
ware ns ligt tussen de gewichtsgrenzen
van 65 en 1000 kg en heeft motoren van
0,8 tot 1,5 liter. De voornaamste pogingen
om ook deze wagens van een automati
sche transmissie te voorzien (vrijwel nim-
paer als standaard-uitvoering) komen uit
Engeland. Frankrijk en Italië laten en
kele pogingen in deze richting zien, maar
merkwaardig genoeg is bij de Duitse
massa-produkten van automatisering der
bedieningsorganen nog niet veel merk
baar. Het Nederlandse Dafje is op dit ge
bied zijn tijd dus werkelijk ver vooruit.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek
heeft de uitkomsten van de in december
1957 gehouden landbouwtelling gepubli
ceerd. Het drachtige jongvee (1 jaar en
ouder) ls met 9 pet toegenomen. De stij
ging deed zich vooral voor in Zeeland
(40 pet), Noord-Brabant (23 pet), Lim
burg (20 pet) en Gelderland (15 pet). Het
sa-tal gedekte, nog niet kennelijk drach
tige zeugen vertoonde een uitbreiding
met 15 pet, In Noord-Holland met 50 pet,
in Zeeland met 34 pet en In Gelderland
met 31 pet.
Het aantal runderen nam sedert decem
ber 1958 met 3 pet toe, vooral als gevolg
van de toeneming in Noord-Brabant (6
pet) en Gelderland (5 pet). Het aantal
melk- en kalfkoeien handhaafde zich
ruimschoots op het peil van 1956. De var
kensstapel is met 8 pet uitgebreid. In de
provincies Groningen, Friesland en Dren
te 1ep de bezetting echter terug. Het
aa- al biggen steeg met 11 pet, het aan
tal aestvarkens met 7 pet. Het aantal
kennelijk drachtige zeugen verminderde
in totaal met 5 pet, doch in Utrecht en
Zuid-Holland vond nog een toeneming
plaats.
De hoenderstapel onderging slechts een
geringe uitbreiding, doch in de samen
stelling daarvan trad een zekere ver
schuiving op. Zo verdubbelde het aantal
slachtkippen bijna en steeg het aantal
kuikens voor legdoeleinden zelfs met
rond 115 pet. Zo daalde het aantal jonge
leghennen 14 pet), doch vermeerderde
het aantal oude leghennen met 16 pet.
De eendenstapel onderging een vermeer
dering met 10 pet.
De uitgezaaide wintergewassen (oogst
1958) omvatten 4500 ha. meer dan oor
spronkelijk voor de oogst 1957 was inge
zaaid. De oppervlakte beteeld met win
tertarwe is 42 pet toegenomen, die van
de wintergerst 17 pet. Hiertegenover
staat, dat het areaal van de winterrogge
met 3 pet is ingekrompen en dat van de
koolzaad met 22 pet.
-
In Europa is niet de mode, maar
de fiscus de voornaamste auto
constructeur geworden. Het resul
taat is, dat er steeds kleinere wa
gens verschijnen en dat er voort
durend geruchten in omloop zijn
over nog kleinere wagens. De des
kundigen zijn het er nog niet over
eens, of men met die wagens van
600 cc en minder nu de huidige
bezitters van gebruiksauto's zo
rond de 1000 cc een uitwijkmoge
lijkheid wil bieden, dan wel of
men in de eerste plaats hiermee
streeft naar een familiewagen voor
hen die zich tot dusver op motor,
scooter of bromfiets voortbewegen.
Wij geloven, dat de ontwikkeling
zich meer in laatstbedoelde rich
ting zal bewegen. Men zal hen, die
dagelijks beroepshalve op de weg
zitten niet zo gemakkelijk in deze
De Britten blijven trouw aan hun de
vies, dat de motor tussen de bestuurder
en het ongeluk moet zitten. Zij houwen
de motor nog steeds voorin, maar dat
komt omdat ze geen echte kleine auto's
ontwerpen, maar verkleinde uitgaven van
de grote wagens op de markt brengen.
In andere landen is het nu al zo, dat de
helft van de dagelijks in Europa van de
band lopende wagens de motor achterin
heeft. De panoramische voorruit wint
meer en meer veld. Hetzelfde geldt voor
de luchtkoeling. De zelfdragende caros-
serie en de onafhankelijk geveerde wie
len zijn vrijwel algemeen. Bij -de zeer
kleine wagens zien we een overgang van
de tweetakt-motor naar de tweecylinder-
viertakt met de bedoeling het brandstof-
gebruik te verlagen.
De grootste lof voor de betrouwbaar
heid en bruikbaarheid van de middel
grote Europese wagens is de steeds stij
gende export naar de Ver. Staten. In het
afgelopen jaar werden daar al rond 200.
000 Europese wagens ingevoerd. Vooral
voor ritten naar de stad parkeerpro
bleem zijn ze daar zeer geliefd. Als de
Europese auto de verwende Amerikaan
nu ook nog een eenvoudige automatische
transmissie zou bieden, zou deze export
zeker nog aanzienlijk stijgen.
Dit waren zo enkele grote lijnen
in de auto-ontwikkeling. Pas als
de poorten van de R.A.I. open
gaan, zullen we de detailwijzigin
gen in de verschillende merken te
zien krijgen. Erg veel nieuws op
Europees niveau komt er niet voor
de dag, want met uitzondering van
de DAF-auto zijn alle nieuwe ty
pen in het buitenland al eens eer
der geëxposeerd. Toch loont een
bezoek alleszins de moeite, omdat
zeker een dertigtal typen hier wat
ons land betreft voor het eerst te
zien zullen zijn.
Ingezonden mededeling (adv.)
Voor Baby'» huid!»
zeer kleine wagens krijgen,
miniaturen vormen evenwel
een grote aantrekkingskracht voor
de thans nog autolozen.
Deze
juist
DOOR EEN VERDEELKAST achter de aandrijfas worden twee
sn^arschijven met variabele werkzame diameter aangedreven. Twee
V-snaren brengen de rotatiê van deze schijven over op twee gelijk
soortige snaarschijven, die elk met een pendelas en dus met een ach
terwiel verbonden zijn.
Wanneer het voertuig in beweging komt, zijn de beide helften van
de twee voorste snaarsciiijuen zo ver mogelijk van elkaar verwijderd
en de snaar loopt hier dus over de kleinste diameter. De beide helf
ten van de twee achterste schijven worden tegen elkaar aangedrukt
en daar lopen de snaren dus over de grootste diameter. Het motor
toerental wordt hierdoor omgezet in een langzame rotatie van de
wielen (maximale reductie oftewel eerste versnelling).
Bij meer gas geven neemt het toerental van de motor toe. Een aan
tal met de voorste schijven meeroterende centrifugaalgewichten, ge
holpen door een vacuum-systeem, drukken nu de helften van de voor
ste snaarschijven langzaam naar el kaar toe. De helften van de achter
ste, schijven worden gelijktijdig pan. elkaar af getrokken. Hierdoor
gaan de snaren op de voorste schijven over een grotere diameter lo
pen, terwijl de diameter van de achterste schijven kleiner wordt.
Is de maximumsnelheid bereikt, dan is de situatie juist andersom
als in het begin. De snaren lopen dan op de achterste schijven over
de kleinste diameter en op de beide voorste schijven over de grootste
diameter. Door meer of minder gas te geven, wordt deze situatie tel
kens iets gewijzigd en kiest de Variomatic automatisch de over-
brengsverhouding, die bij het toerental van de motor en de wegweer
stand past.
-US
WbOC 30 0 )Ci 11'
Ook hier ligt de waarheid in het mid
den. Er zijn nuttige accessoires, die hun
geld ruimschoots opbrengen. We denken
aan de ruitensproeier, de rolhoes en de
achteruitrijlamp voor zover deze nuttige
zaken niet als standaarduitvoering gele
verd worden. Een electrische koffiezet
machine is in ons dichtbevolkte land
slechts zelden nuttig. De chauffeur kan
heter even in een café langs de weg gaan
uitblazen onder het genot van een kopje
koffie. Dat komt zijn rijcapaciteiten
slechts ten goede. Puntige chroomversie
ringen voor de motorkap zijn zonder
meer uit den boze. Zij kunnen bij een
aanrijding met voetgangers of fietsers fa
tale gevolgen hebben. De Zwitserse rege
ring is al zo verstandig geweest om der
gelijke moordwapens zonder meer te
verbieden.
Op enkele aardige of nuttige accessoi
res van de laatste tijd willen we toch
even de aandacht vestigen. De bezitter
van een Delco autoradio (een General
Motors produkt) behoeft geen draagbaar
toestelletje aan te schaffen voor kampeer-
doeleinden. Deze radio kan zonder meer
uit het dashboard getrokken en meege
nomen worden. Zij speelt dan op batte
rijen en via een ingebouwd luidspreker
tje. Zodra het toestel weer in het dash
board wordt geschoven, wordt het door
de accu gevoed en wordt automatisch de
grote luidspreker weer ingeschakeld.
Uit Duitsland komt de automatische
antenne Auta 600. Deze antenne schuift
vanzelf naar buiten, zodra de radio wordt
ingeschakeld. Zet men het toestel af, dan
verzinkt de antenne weer in de carosse-
rie. Men hoeft dus niet meer te stoppen
om de antenne uit te trekken en dit ge
voelige uitsteeksel kan ook niet meer
door de baldadige jeugd worden bescha
digd. Met de hand kan de antenne n.l.
niet worden uitgetrokken.
Een ventilator is nog altijd een uitste
kend middel om het lastige euvel van
beslagen ruiten tegen te gaan. De voor
ruit wordt wel door de defrosters „open"
gehouden, maar een gloeispiraal laat zich
moeilijk tegen een gebogen achterruit
aanbrengen om van de zijruiten nog
maar te zwijgen. Impo uit Den Haag im
porteert nu een handige ventilator voor
de auto, die ver onder de tot dusver ge
bruikelijke prijs ligt. (0.4 watt). Het ap-
De 36-jarige Edward Telfer hoorde van
zijn dokter, dat hij een ongeneeslijke
hartaandoening had en nog een half jaar
te leven had. „Haal mijn hart er maar
uit en probeer het te repareren, dan heb
ik misschien nog een kans," zei hij.
Dat is in Guy's hospitaal in Londen ge
beurd door sir Russell Brock en twaalf
artsen, terwijl studenten de gang van
zaken via televisie volgden. De operatie
heeft zeven uur geduurd. De lichaams
temperatuur van Telfer heeft men doen
dalen en het hart van zijn plaats gehaald,
zodat bepaalde bloedvaten wijder kon
den worden gemaakt.
De patient m. akt het nu goed.
paraat is van plastic ën kan door een
zuignap op elke gewenste plaats worden
bevestigd.
Tenslotte wijzen we dan nog op de Ne-
nette-ruitenreiniger, die een verbeterde
uitgave is van de bekende Duitse Full-
box. Ze bestaat uit een plastic doosje
met onder het deksel een kussentje. Dit
moet licht tegen de vuile ruit worden
gedrukt, waarna deze met een doek uit
gewreven moet worden.
„Wij zijn het in grote lijnen met de
Egyptische leiders eens geworden over
een federatie tussen mijn land en de
Verenigde Arabische Republiek, aldus
heeft kroonprins Mohammed El Badr
van Jemen, volgens radio-Cairo mee
gedeeld. Hij verklaarde dit na afloop
van een bespreking met president
Nasser van Egypte en voegde hieraan
toe, dat president Nasser en hij het
eens zijn geworden over de instelling
van een commissie, waarin beide par
tijen vertegenwoordigd zullen zijn en
die het akkoord nader zal uitwerken,
Er zijn allerlei soorten Clematis; soor
ten met kleine witte of rose bloemen,
doch ook soorten met enorm grote bloe
men en vooral de laatste zijn bizonder
mooi om als gevelplanten te gebruiken.
Die grootbloemige Clematis kunt u in
verschillende kleuren bestellen; het don
kere blauw ls prachtig en dat komt het
best tot zijn recht tegen een witte muur.
De licht gekleurde soorten, de witte en
de rose zullen echter veel beter voldoen
tegen een donkere achtergrond. De Cle
matis is eigenlijk maar een wonderlijke
klant; die beslist een koele voet en een
warm hoofd moet hebben. Dat wil dus
zeggen dat de bloemen wel van de volle
zon houden, doch dat de voet daar hele
maal niet op gesteld is en daarom moet
onder tegen de voet een dakpan gezet
worden, dat biedt de plant al wel vol
doende bescherming. De Clematis laat
De secretaris-generaal van de Ver
enigde Naties, Dag Hammarskjoeld,
heeft donderdag meegedeeld, dat vij
is uitgenodigd voor een bezoek aan
Moskou en dat hij zal trachten in het
komende voorjaar bij een van zijn rei
zen over de Atlantische Oceaan gevolg
te geven aan deze uitnodiging.
Dag Hammarskjoeld, secretaris
generaal van de V.N., heeft donderdag
de oprichting voorgesteld van een we
tenschappelijke commissie van de V,N.
voor ruimtetoestellen.
Deze commissie, naar het voorbeeld
van de V.N.-commissie voor kernener
gie, zou overeenstemming tussen de
regeringen over het verbod en het ge
bruik van deze toestellen voor militai
re doelen kunnen vergemakkelijken.
Tengevolge van een wijziging in de
verwerkingsmethode der oliehoudende
zaden heeft de directie van de N. V.
Oliefabrieken „De Toekomst" te Wor
merveer besloten de wringerafdeling
van haar oliefabriek stop te zetten. In
verband hiermee is aan een veertigtal
werknemers met ingang van 3 maart
ontslag aangezegd.
zich niet zo gemakkelijk verplanten en
daarom verdient het aanbeveling een
exemplaar te kopen dat in pot gekweekt
is. Bij het poten dient men dan de pot te
verwijderen of stuk te slaan. Maak het
plantgat voldoende diep en breed en roer
er ook een beetje oude koemest door
heen. Bevat de grond voldoende humus,
dan kan men ook heel goede resultaten
bereiken indien wat van de bekende kor-
relmest wordt gestrooid.
Om tijdverspilling te voorkomen, die
vaak. ontstaat bij het zoeken naar per
sonen die aan de telefoon worden ge
roepen, bestuderen verschillende zie
kenhuizen in Glasgow en het westen
van Schotland thans de mo(\ lijkheid
om een 'tweericht ings' zaktelefoon
voor doktoren en andere leden van de
staf in gebruik te nemen. 'Een een-
richtingestelsel wordt reeds in een
ziekenhuis gebruikt'. Elke persoon
draagt een kleine ontvanger in zijn
zak die op een bepaalde frekwentie
is ingesteld. Wanneer deze persoon
aan de telefoon moet komen drukt de
telefoniste van het ziekenhuis op een
sleutel van de zendinstallatie en
stuurt zodoende een signaal langs een
draad die door het gehele ziekenhuis
loopt dat alleen iyordt gehbord aoor
de persoon die wordt, opgeroepen, maar
door niemand anders. Men hoopt
thans een 'twee "htingszaktelefoon'
in gebruik te nemen, die de drager er
van niet alleen in staat stelt om bood
schappen te ontvangen, maar om ook
met de centrale te spreken. De Invoe
ring van de 'zak-ontvanger' heeft
reeds veel oponthoud en tijdverlies
voorkomen.
Enige weken geleden berichtten wij
reeds uitvoerig, dat en waarom het 7 -
stuur van de Christelijke Middenstand-
bond grote bezwaren heeft tegen het
wetsontwerp inzake een algemene kin
derbijslagverzekering, zoals dat door
minister Suurhoff is ingediend. Het be
stuur en de raden van de C.M.B. heb
ben nu officiëel dit wetsontwerp afge
wezen en een ndere oplossing aan de
hand gedaan. Slechts de cijfers liggen
iets anders fl^n de toen do->r ons ver
meldde.
De C.M.B. wil de huidige kinderbij
slagregeling voor loontrekkenden
handhaven, doch de Noodwet Kinder
bijslag Kleine Zelfstandigen opheffen.
In plaats van deze laatste zou dan een
regeling moeten komen, waarbij aan
zelfstandigen met drie kinderen en een
inkomen beneden de f 6900 kinderbij
slag zou worden verleend volgens da
in het huidige wetsontwerp neergeleg
de normen. Destijds werd een loon
grens van f5000 genoemd. In dat geval
zou 6,5 pCt der zelfstandigen kinder
bijslag ontvangen krachtens de door de
C.M.B. voorgestelde regeling. Bij de
thans voorgestelde loonereec ir dit 12,5
procent.
Naar wij vernemen zou in de Raad
voor het Midden- en Kleinbedrijf, die
over deze zaak moet rapporteren,
slechts het C.N.V. het standnnnt van
de C.M.B. delen. De Kon. Ned. Mid
denstandsbond heeft reeds verklaard,
dat hij de huidige Noodwet wil verbe
teren door een loongrens van f 4000 te
stellen. We mogen veilig aannemen,
dat de r.k. en socialistische midenstan-
ders en werknemers in deze Raad
het wetsontwerp, zoals het er nu ligt
aangenomen willen zien.
De PEKA, de politieke afdeling van
de grieks-cypriotische opstandelingen
organisatie EOKA, heeft donderdag op
Cyprus pamfletten verspreid, waarin
de Britse gouverneur van het eiland,
Foot, wordt meegedeeld, dat zij de
strijd om Cyprus zullen voortzetten.
Er is geen hoop meer, dat er spoedig
een oplossing voor het probleem-
Cyprus wordt gevonden, aldus da
PEKA. De verantwoordelijkheid hier
voor wordt voor een groot deel gedra
gen door gouverneur Foot, die jegens
de Griekse Cyprioten een dubbel spel
zou spelen.
In het Havenziekenhuis te Rotten
dam is gistermiddag overleden de 42«
jarige monteur J. A. A. Meijnders uit
Rotterdam. Zoals gemeld werfl hij
woensdagmorgen ernstig gewond, toen
zich in een schakelhuis aan de Vonde-
lingenweghoek Petroleumweg een
ontploffing voordeed. In een der zgn,
cellen van het schakelhuis werkte hjj
met een collega, die op slag werd ge
dood.
De grootbloemige Cleinat is, een mooia klir iaat.