IN AMERIKA IS DE MODE, IN EUROPA DE FISCUS AUTO-CONSTRUCTEUR 1958 Eerste show in Nog kleinere wagens Accessoires Iii Vijf'en-zestig verschillende merken op de RA.I.'tentoonstelling HOE WERKT DAF'S VARIOMA TIC m Waarheid ligt in het midden Clematis met schone bloemen Zaterdag 8 februari 1958 7EEIIWSCH DAGBLAD Pagina 5 De internationale R.A.I.- tentoonstelling voor personen auto's, die donderdag a.s. door minister Algera geopend zal worden, is de eerste Europese autoshow in 1958. Alleen daar om is er al een zeer grote be langstelling te verwachten. In het R.A.I.-gebouw zullen 190 exposanten van auto's, kam peerwagens en onderdelen hun nieuwste aanwinsten etaleren. Men zal er niet minder dan 65 verschillende merken auto's kunnen bewonderen, waarvan de meesten dan nog met diver se typen uitkomen. Engeland staat met 20 verschillende mer ken aan de top, gevolgd door Duitsland (15 merken) en de Ver. Staten (12). VERSCHUIVING Landbouwtelling in december 1957 BRITTEN: VOORIN MOTOR EXPORT Moeders Goede Keuze Allemaal onzin Over hef nut van de zoge naamde „accessoires" bestaat in de kringen der automobilis ten lang geen eenstemmigheid. „Allemaal onzin en geldweg- smijterij", zegt de één, en hij rijdt zijn wagen „sec", zoals die door de importeur wordt afgeleverd. Anderenkunnen de verlokking van allerlei ex tra chroomstrips, metertjes, lampen en knoppen niet weer staan. In het extreme geval lijkt hun wagen dan soms op een kerstboom met volle ver siering. '~V Voor dc ruiten „HAAL MIJN HART ER MAAR UIT..." Jemen bijna opgenomen in Arabische federatie Dag Hammerskjöld voor bezoek aan Moskou uitgenodigd Ontslagen in Wormerveer ZAKTELEFOON VOOR DOKTOREN CMB en kinderbijslag Strijd op Cyprus wordt hervat Tweede monteur in Rotterdam overleden Er ligt enigszins een druk op deze p.A.I., omdat de verkoop van auto's de laatste maanden vrij sterk is teruggelo pen Naast de bestedingsbeperking ligt de oorzaak vooral in de enorme lasten verzwaring van het wegvervoer. In be trekkelijk korte tijd gingen de kosten met ongeveer 40 procent omhoog. On de R.A.I. zal duidelijk blijken, dat in Amerika de mode de grootste auto constructeur is. De Amerikaanse wagens lijn nog weer langer geworden en bij tal van merken is het toch reeds zeer hoge motorvermogen nog verd<~ opgevoerd. Daar overzee vooral het uiterlijk een Voornaam verkoopargument is, zijn vrij wel alle grote merken weer in een ge heel nieuw pak gestoken. Nu er aan het front niet veel nieuws meer te beleven viel, wierpen de ontwerpers zich op de achtersteven, die soms waarlijk de allure van straaljagers of slagschepen gaat ver- toren Bu dit alles wordt kennelijk niet met de tnropese verhoudingen gerekend en daarom zakt de import van Amerikaanse wagens steeds verder in. Het percentage daalde van 15 in 1954 tot 8 in het afgelo pen jaar en de neerwaartse lijn zet zich Voort. Onder de druk van toenemende koeten ]s wel een opmerkelijke verschuiving te r:en uit de prijsklasse van f6000,tot 7000 naar die van f5000 tot f6000. De Verkoop in laatstgenoemde klasse steeg van 23% procent in 1956 tot bijna 30 pro eent in het afgelopen jaar, geheel ten koste van de naasthogere klasse. Opmer kelijk is, dat ook de verkoop in de prijs klasse f7000f 10.000 is gestegen ten kos te van de dure merken boven de f 10.000. Wat constructie betreft zullen de Euro pese wagens geen revolutionaire wijzi gingen laten zien op deze R.A.I. Het overgrote deel van de normale gebruiks ware ns ligt tussen de gewichtsgrenzen van 65 en 1000 kg en heeft motoren van 0,8 tot 1,5 liter. De voornaamste pogingen om ook deze wagens van een automati sche transmissie te voorzien (vrijwel nim- paer als standaard-uitvoering) komen uit Engeland. Frankrijk en Italië laten en kele pogingen in deze richting zien, maar merkwaardig genoeg is bij de Duitse massa-produkten van automatisering der bedieningsorganen nog niet veel merk baar. Het Nederlandse Dafje is op dit ge bied zijn tijd dus werkelijk ver vooruit. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft de uitkomsten van de in december 1957 gehouden landbouwtelling gepubli ceerd. Het drachtige jongvee (1 jaar en ouder) ls met 9 pet toegenomen. De stij ging deed zich vooral voor in Zeeland (40 pet), Noord-Brabant (23 pet), Lim burg (20 pet) en Gelderland (15 pet). Het sa-tal gedekte, nog niet kennelijk drach tige zeugen vertoonde een uitbreiding met 15 pet, In Noord-Holland met 50 pet, in Zeeland met 34 pet en In Gelderland met 31 pet. Het aantal runderen nam sedert decem ber 1958 met 3 pet toe, vooral als gevolg van de toeneming in Noord-Brabant (6 pet) en Gelderland (5 pet). Het aantal melk- en kalfkoeien handhaafde zich ruimschoots op het peil van 1956. De var kensstapel is met 8 pet uitgebreid. In de provincies Groningen, Friesland en Dren te 1ep de bezetting echter terug. Het aa- al biggen steeg met 11 pet, het aan tal aestvarkens met 7 pet. Het aantal kennelijk drachtige zeugen verminderde in totaal met 5 pet, doch in Utrecht en Zuid-Holland vond nog een toeneming plaats. De hoenderstapel onderging slechts een geringe uitbreiding, doch in de samen stelling daarvan trad een zekere ver schuiving op. Zo verdubbelde het aantal slachtkippen bijna en steeg het aantal kuikens voor legdoeleinden zelfs met rond 115 pet. Zo daalde het aantal jonge leghennen 14 pet), doch vermeerderde het aantal oude leghennen met 16 pet. De eendenstapel onderging een vermeer dering met 10 pet. De uitgezaaide wintergewassen (oogst 1958) omvatten 4500 ha. meer dan oor spronkelijk voor de oogst 1957 was inge zaaid. De oppervlakte beteeld met win tertarwe is 42 pet toegenomen, die van de wintergerst 17 pet. Hiertegenover staat, dat het areaal van de winterrogge met 3 pet is ingekrompen en dat van de koolzaad met 22 pet. - In Europa is niet de mode, maar de fiscus de voornaamste auto constructeur geworden. Het resul taat is, dat er steeds kleinere wa gens verschijnen en dat er voort durend geruchten in omloop zijn over nog kleinere wagens. De des kundigen zijn het er nog niet over eens, of men met die wagens van 600 cc en minder nu de huidige bezitters van gebruiksauto's zo rond de 1000 cc een uitwijkmoge lijkheid wil bieden, dan wel of men in de eerste plaats hiermee streeft naar een familiewagen voor hen die zich tot dusver op motor, scooter of bromfiets voortbewegen. Wij geloven, dat de ontwikkeling zich meer in laatstbedoelde rich ting zal bewegen. Men zal hen, die dagelijks beroepshalve op de weg zitten niet zo gemakkelijk in deze De Britten blijven trouw aan hun de vies, dat de motor tussen de bestuurder en het ongeluk moet zitten. Zij houwen de motor nog steeds voorin, maar dat komt omdat ze geen echte kleine auto's ontwerpen, maar verkleinde uitgaven van de grote wagens op de markt brengen. In andere landen is het nu al zo, dat de helft van de dagelijks in Europa van de band lopende wagens de motor achterin heeft. De panoramische voorruit wint meer en meer veld. Hetzelfde geldt voor de luchtkoeling. De zelfdragende caros- serie en de onafhankelijk geveerde wie len zijn vrijwel algemeen. Bij -de zeer kleine wagens zien we een overgang van de tweetakt-motor naar de tweecylinder- viertakt met de bedoeling het brandstof- gebruik te verlagen. De grootste lof voor de betrouwbaar heid en bruikbaarheid van de middel grote Europese wagens is de steeds stij gende export naar de Ver. Staten. In het afgelopen jaar werden daar al rond 200. 000 Europese wagens ingevoerd. Vooral voor ritten naar de stad parkeerpro bleem zijn ze daar zeer geliefd. Als de Europese auto de verwende Amerikaan nu ook nog een eenvoudige automatische transmissie zou bieden, zou deze export zeker nog aanzienlijk stijgen. Dit waren zo enkele grote lijnen in de auto-ontwikkeling. Pas als de poorten van de R.A.I. open gaan, zullen we de detailwijzigin gen in de verschillende merken te zien krijgen. Erg veel nieuws op Europees niveau komt er niet voor de dag, want met uitzondering van de DAF-auto zijn alle nieuwe ty pen in het buitenland al eens eer der geëxposeerd. Toch loont een bezoek alleszins de moeite, omdat zeker een dertigtal typen hier wat ons land betreft voor het eerst te zien zullen zijn. Ingezonden mededeling (adv.) Voor Baby'» huid!» zeer kleine wagens krijgen, miniaturen vormen evenwel een grote aantrekkingskracht voor de thans nog autolozen. Deze juist DOOR EEN VERDEELKAST achter de aandrijfas worden twee sn^arschijven met variabele werkzame diameter aangedreven. Twee V-snaren brengen de rotatiê van deze schijven over op twee gelijk soortige snaarschijven, die elk met een pendelas en dus met een ach terwiel verbonden zijn. Wanneer het voertuig in beweging komt, zijn de beide helften van de twee voorste snaarsciiijuen zo ver mogelijk van elkaar verwijderd en de snaar loopt hier dus over de kleinste diameter. De beide helf ten van de twee achterste schijven worden tegen elkaar aangedrukt en daar lopen de snaren dus over de grootste diameter. Het motor toerental wordt hierdoor omgezet in een langzame rotatie van de wielen (maximale reductie oftewel eerste versnelling). Bij meer gas geven neemt het toerental van de motor toe. Een aan tal met de voorste schijven meeroterende centrifugaalgewichten, ge holpen door een vacuum-systeem, drukken nu de helften van de voor ste snaarschijven langzaam naar el kaar toe. De helften van de achter ste, schijven worden gelijktijdig pan. elkaar af getrokken. Hierdoor gaan de snaren op de voorste schijven over een grotere diameter lo pen, terwijl de diameter van de achterste schijven kleiner wordt. Is de maximumsnelheid bereikt, dan is de situatie juist andersom als in het begin. De snaren lopen dan op de achterste schijven over de kleinste diameter en op de beide voorste schijven over de grootste diameter. Door meer of minder gas te geven, wordt deze situatie tel kens iets gewijzigd en kiest de Variomatic automatisch de over- brengsverhouding, die bij het toerental van de motor en de wegweer stand past. -US WbOC 30 0 )Ci 11' Ook hier ligt de waarheid in het mid den. Er zijn nuttige accessoires, die hun geld ruimschoots opbrengen. We denken aan de ruitensproeier, de rolhoes en de achteruitrijlamp voor zover deze nuttige zaken niet als standaarduitvoering gele verd worden. Een electrische koffiezet machine is in ons dichtbevolkte land slechts zelden nuttig. De chauffeur kan heter even in een café langs de weg gaan uitblazen onder het genot van een kopje koffie. Dat komt zijn rijcapaciteiten slechts ten goede. Puntige chroomversie ringen voor de motorkap zijn zonder meer uit den boze. Zij kunnen bij een aanrijding met voetgangers of fietsers fa tale gevolgen hebben. De Zwitserse rege ring is al zo verstandig geweest om der gelijke moordwapens zonder meer te verbieden. Op enkele aardige of nuttige accessoi res van de laatste tijd willen we toch even de aandacht vestigen. De bezitter van een Delco autoradio (een General Motors produkt) behoeft geen draagbaar toestelletje aan te schaffen voor kampeer- doeleinden. Deze radio kan zonder meer uit het dashboard getrokken en meege nomen worden. Zij speelt dan op batte rijen en via een ingebouwd luidspreker tje. Zodra het toestel weer in het dash board wordt geschoven, wordt het door de accu gevoed en wordt automatisch de grote luidspreker weer ingeschakeld. Uit Duitsland komt de automatische antenne Auta 600. Deze antenne schuift vanzelf naar buiten, zodra de radio wordt ingeschakeld. Zet men het toestel af, dan verzinkt de antenne weer in de carosse- rie. Men hoeft dus niet meer te stoppen om de antenne uit te trekken en dit ge voelige uitsteeksel kan ook niet meer door de baldadige jeugd worden bescha digd. Met de hand kan de antenne n.l. niet worden uitgetrokken. Een ventilator is nog altijd een uitste kend middel om het lastige euvel van beslagen ruiten tegen te gaan. De voor ruit wordt wel door de defrosters „open" gehouden, maar een gloeispiraal laat zich moeilijk tegen een gebogen achterruit aanbrengen om van de zijruiten nog maar te zwijgen. Impo uit Den Haag im porteert nu een handige ventilator voor de auto, die ver onder de tot dusver ge bruikelijke prijs ligt. (0.4 watt). Het ap- De 36-jarige Edward Telfer hoorde van zijn dokter, dat hij een ongeneeslijke hartaandoening had en nog een half jaar te leven had. „Haal mijn hart er maar uit en probeer het te repareren, dan heb ik misschien nog een kans," zei hij. Dat is in Guy's hospitaal in Londen ge beurd door sir Russell Brock en twaalf artsen, terwijl studenten de gang van zaken via televisie volgden. De operatie heeft zeven uur geduurd. De lichaams temperatuur van Telfer heeft men doen dalen en het hart van zijn plaats gehaald, zodat bepaalde bloedvaten wijder kon den worden gemaakt. De patient m. akt het nu goed. paraat is van plastic ën kan door een zuignap op elke gewenste plaats worden bevestigd. Tenslotte wijzen we dan nog op de Ne- nette-ruitenreiniger, die een verbeterde uitgave is van de bekende Duitse Full- box. Ze bestaat uit een plastic doosje met onder het deksel een kussentje. Dit moet licht tegen de vuile ruit worden gedrukt, waarna deze met een doek uit gewreven moet worden. „Wij zijn het in grote lijnen met de Egyptische leiders eens geworden over een federatie tussen mijn land en de Verenigde Arabische Republiek, aldus heeft kroonprins Mohammed El Badr van Jemen, volgens radio-Cairo mee gedeeld. Hij verklaarde dit na afloop van een bespreking met president Nasser van Egypte en voegde hieraan toe, dat president Nasser en hij het eens zijn geworden over de instelling van een commissie, waarin beide par tijen vertegenwoordigd zullen zijn en die het akkoord nader zal uitwerken, Er zijn allerlei soorten Clematis; soor ten met kleine witte of rose bloemen, doch ook soorten met enorm grote bloe men en vooral de laatste zijn bizonder mooi om als gevelplanten te gebruiken. Die grootbloemige Clematis kunt u in verschillende kleuren bestellen; het don kere blauw ls prachtig en dat komt het best tot zijn recht tegen een witte muur. De licht gekleurde soorten, de witte en de rose zullen echter veel beter voldoen tegen een donkere achtergrond. De Cle matis is eigenlijk maar een wonderlijke klant; die beslist een koele voet en een warm hoofd moet hebben. Dat wil dus zeggen dat de bloemen wel van de volle zon houden, doch dat de voet daar hele maal niet op gesteld is en daarom moet onder tegen de voet een dakpan gezet worden, dat biedt de plant al wel vol doende bescherming. De Clematis laat De secretaris-generaal van de Ver enigde Naties, Dag Hammarskjoeld, heeft donderdag meegedeeld, dat vij is uitgenodigd voor een bezoek aan Moskou en dat hij zal trachten in het komende voorjaar bij een van zijn rei zen over de Atlantische Oceaan gevolg te geven aan deze uitnodiging. Dag Hammarskjoeld, secretaris generaal van de V.N., heeft donderdag de oprichting voorgesteld van een we tenschappelijke commissie van de V,N. voor ruimtetoestellen. Deze commissie, naar het voorbeeld van de V.N.-commissie voor kernener gie, zou overeenstemming tussen de regeringen over het verbod en het ge bruik van deze toestellen voor militai re doelen kunnen vergemakkelijken. Tengevolge van een wijziging in de verwerkingsmethode der oliehoudende zaden heeft de directie van de N. V. Oliefabrieken „De Toekomst" te Wor merveer besloten de wringerafdeling van haar oliefabriek stop te zetten. In verband hiermee is aan een veertigtal werknemers met ingang van 3 maart ontslag aangezegd. zich niet zo gemakkelijk verplanten en daarom verdient het aanbeveling een exemplaar te kopen dat in pot gekweekt is. Bij het poten dient men dan de pot te verwijderen of stuk te slaan. Maak het plantgat voldoende diep en breed en roer er ook een beetje oude koemest door heen. Bevat de grond voldoende humus, dan kan men ook heel goede resultaten bereiken indien wat van de bekende kor- relmest wordt gestrooid. Om tijdverspilling te voorkomen, die vaak. ontstaat bij het zoeken naar per sonen die aan de telefoon worden ge roepen, bestuderen verschillende zie kenhuizen in Glasgow en het westen van Schotland thans de mo(\ lijkheid om een 'tweericht ings' zaktelefoon voor doktoren en andere leden van de staf in gebruik te nemen. 'Een een- richtingestelsel wordt reeds in een ziekenhuis gebruikt'. Elke persoon draagt een kleine ontvanger in zijn zak die op een bepaalde frekwentie is ingesteld. Wanneer deze persoon aan de telefoon moet komen drukt de telefoniste van het ziekenhuis op een sleutel van de zendinstallatie en stuurt zodoende een signaal langs een draad die door het gehele ziekenhuis loopt dat alleen iyordt gehbord aoor de persoon die wordt, opgeroepen, maar door niemand anders. Men hoopt thans een 'twee "htingszaktelefoon' in gebruik te nemen, die de drager er van niet alleen in staat stelt om bood schappen te ontvangen, maar om ook met de centrale te spreken. De Invoe ring van de 'zak-ontvanger' heeft reeds veel oponthoud en tijdverlies voorkomen. Enige weken geleden berichtten wij reeds uitvoerig, dat en waarom het 7 - stuur van de Christelijke Middenstand- bond grote bezwaren heeft tegen het wetsontwerp inzake een algemene kin derbijslagverzekering, zoals dat door minister Suurhoff is ingediend. Het be stuur en de raden van de C.M.B. heb ben nu officiëel dit wetsontwerp afge wezen en een ndere oplossing aan de hand gedaan. Slechts de cijfers liggen iets anders fl^n de toen do->r ons ver meldde. De C.M.B. wil de huidige kinderbij slagregeling voor loontrekkenden handhaven, doch de Noodwet Kinder bijslag Kleine Zelfstandigen opheffen. In plaats van deze laatste zou dan een regeling moeten komen, waarbij aan zelfstandigen met drie kinderen en een inkomen beneden de f 6900 kinderbij slag zou worden verleend volgens da in het huidige wetsontwerp neergeleg de normen. Destijds werd een loon grens van f5000 genoemd. In dat geval zou 6,5 pCt der zelfstandigen kinder bijslag ontvangen krachtens de door de C.M.B. voorgestelde regeling. Bij de thans voorgestelde loonereec ir dit 12,5 procent. Naar wij vernemen zou in de Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf, die over deze zaak moet rapporteren, slechts het C.N.V. het standnnnt van de C.M.B. delen. De Kon. Ned. Mid denstandsbond heeft reeds verklaard, dat hij de huidige Noodwet wil verbe teren door een loongrens van f 4000 te stellen. We mogen veilig aannemen, dat de r.k. en socialistische midenstan- ders en werknemers in deze Raad het wetsontwerp, zoals het er nu ligt aangenomen willen zien. De PEKA, de politieke afdeling van de grieks-cypriotische opstandelingen organisatie EOKA, heeft donderdag op Cyprus pamfletten verspreid, waarin de Britse gouverneur van het eiland, Foot, wordt meegedeeld, dat zij de strijd om Cyprus zullen voortzetten. Er is geen hoop meer, dat er spoedig een oplossing voor het probleem- Cyprus wordt gevonden, aldus da PEKA. De verantwoordelijkheid hier voor wordt voor een groot deel gedra gen door gouverneur Foot, die jegens de Griekse Cyprioten een dubbel spel zou spelen. In het Havenziekenhuis te Rotten dam is gistermiddag overleden de 42« jarige monteur J. A. A. Meijnders uit Rotterdam. Zoals gemeld werfl hij woensdagmorgen ernstig gewond, toen zich in een schakelhuis aan de Vonde- lingenweghoek Petroleumweg een ontploffing voordeed. In een der zgn, cellen van het schakelhuis werkte hjj met een collega, die op slag werd ge dood. De grootbloemige Cleinat is, een mooia klir iaat.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 5