Bevolking reageert traag op verzoek van minister Klompé lELEFUNKEN De „Hearing" 1 ijd rijp snelle en voor het treffen van gerichte maatregelen Gemeente Amsterdam nam afscheid van de heer Dellaert voor radio en televisie Onze binnenvaart bedreigd ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 WIJ LOPEN VAST MET DE HUISVESTINGv Nogal wat zorgen Salbvaccin op Schiphol aangekomen Zeeuws- Vlaming thans 42 jaar in de luchtvaart werkzaam Bolswardse CBTB beraadde zich over opschorting belastingbetaling VERKLARING CNV Indexcijfer steeg In 1957 vier punten Overschot in EBU OVER VRAAGSTUK WERKGELEGENHEID Ontwikkeling dreigt regering anders uit de hand te lopen Veroudering - duwboten - Euromarkt Vrijdag 17 januari 1958 „In het algemeen wil ik stellen, dat de wijze, waarop het Neder landse volk reageert op de vraagstukken van de uit Indonesië repa triërende Nederlanders, nogal wat zorgen baart. Als men de scherpe en spontane reacties, die de gebeurtenissen in Hongarije opwekten, daarmee vergelijkt, dan blijkt het grote belang het inzicht bij de Nederlandse bevolking te verdiepen en meer begrip te wekken voor de tragiek, die achter dit gehele vraagstuk schuilt." Dit heeft de minister van maatschappelijk werk, mej. dr. Klompé, gisteren op een persconferentie in Den Haak verklaard. Minister Klompé vervolgde: „De wijze, waarop de mensen in Indonesië worden gedwongen naar Nederland te gaan, werpt een schril licht op hetgeen daar gebeurt. Dit zou niet alleen een diepe verontwaardiging in Nederland, maar in de gehele wereld hebben moe ten opwekken. Er is gespeeld met de meest fundamentele rechten van de mens". In het bijzonder noemde mej. Klom pé hierbij de ouden van dagen in In donesië, „die geen andere wens had den dan onder de palmen te sterven". Het gedwongen vertrek van deze men sen noemde zij van menselijk stand punt gezien „vreselijk". Indien het beroep op het Neder landse volk om tijdelijk huisvesting te verlenen aan de gerepatrieerden, niet voldoende weerklank vindt, zal de re gering maatregelen moeten nemen, al dus de minister. Wij kunnen de men sen toch niet aan de kade laten staan, voegde zij er aan toe. Indien wij een oplossing vinden om inkwartiering te voorkomen, zal deze natuurlijk worden gevolgd, zeide mi nister Klompé verder. In mijn hart ben ik er van overtuigd, dat wij met de huisvesting vastlopen. Wij moeten in een tijd als deze met terdaad laten zien, dat wij een ge meenschap hebben, waarin anderen worden opgenomen. Het is een uitda ging aan ons volk om dit vraagstuk op zodanige wijze op te lossen, dat de repatrianten het gevoel krijgen hier welkom te zijn. De eerste grote zending Salk-vaccin tegen kinderverlamming, die in opdracht van de Nederlandse regering door een Diemens bedrijf uit Amerika wordt ge- importeerd, is gisteren met een vracht- lijntoestel van de KLM op Schiphol aan gekomen. De machine, die ditmaal als „vliegende koelkast" dienst deed, was voorzien van een speciaal gebouwde con tainer van 9 meter lengte. Daarin werd in totaal 5100 pond ofwel 65.000 ampullen met dit polio-vaccin vervoerd. Het is afkomstig uit Indianapolis en het werd in New York ingeladen. In de spe ciale koelbox werd het op de vereiste temperatuur tussen 2 en 9 graden Cel- cius gehouden. In de strijd tegen de kin derverlamming zal van deze zending aan 181.000 kinderen een injectie kunnen ge geven worden. Het is de eerste grote hoe veelheid na de proeforder van septem ber. Ingezonden mededeling (adv.) Joor ons erkende dealer Fa. L. J. van 't Westendie Markt 73, Middelburg Wij waarschuwen voor het kopen van Telefunken radio-en televisietoestellen bij niet erkende Telefunken dealers, daar deze toestellen niet door ons gegarandeerd worden. Imp, N. V. E L E C T R I c 11 E ij S M A A T 5 C H A P P IJA E G Amsterdam -— Frederiksplein 26 tel. 6291] (8 lijnen) INDIEN HET een axioma een waarheid, die geen bewijs nodig heeft zou zijn, dat Walcheren, nu het is herverkaveld, ook bestuurlijk is te her- verkavelen, dan zou de oppositie daar tegen slechts kunnen worden bestem peld als „bekrompen behoudzucht". Dan zou het voldoende zijn, de kaart van Walcheren voor zich te nemen en met behulp van passer, liniaal, de loop van watergangen en kavelgrenzen, een nieuwe gemeentelijke indeling te ma ken. Liefst elk vakje even groot. Mqar zó eenvoudig ligt de zaak toch niet. Van bepaalde zijde is bij de vorige behandeling, ook in de Raden, het axioma gesteld, „dat vaststaat, dat een wijziging van de gemeentelijke inde ling van Walcheren in ieder geval noodzakelijk is en deze plannen zo spoedig mogelijk en zo krachtig moge lijk moeten worden doorgezet en dat verwezenlijking daarvan stellig de bloei van het gehele eiland ten goede zal komen." Het is maar wat men onder „bloei verstaat. ONZE MODERNE TIJD beter ge zegd een bepaald streven in deze tijd heeft vaak alleen oog voor de tech nisch beste resultaten. Er is een sterk streven naar technisch perfectionisme, ten koste van andere en veelal hogere waarden. Neen, de gemeenten behoren geen op min of meer willekeurige wijze ge schapen administratieve gebieden te zijn en als het goed is, zijn zij het ook niet. Gemeentebesturen zijn door het volk gekozen overheden, die een speciale taak vervullen, welke waarlijk niet alleen bestaat uit het „administreren en verzorgen" van een hoop zielen op een stuk grond. De kern van de Walchprse gemeen ten is een veelal in oorsprong sinds eeuwen bestaande plaatselijke gemeen schap van bevolking, waarop de plaat selijke saamhorigheid berust en waar uit ook en vooral de belangstelling voor de publieke zaak voortkomt. Daarmede wil geenszins gezegd zijn, dat de bestaande grenzen in beginsel onaangetast moeten blijven. Maar wél, dat men met het samenbrengen van door eigen aard van elkaar onder scheiden plaatselijke gemeenschappen tot één zeer voorzichtig moet zijn. SLECHTS ALS DOOR de loop der ontwikkeling van twee oorspronke lijk zelfstandige gemeenten werke lijk en niet alleen geografisch tot één gemeente zijn samengegroeid, dan wel, als die gemeenschappen zo klein en zwak zijn, dat zij niet tot een krachtig, voor de gemeente passend beleid kunnen komen ook niet, wanneer zij door een betere regeling van de financiële verhouding tussen 't Rijk en de gemeente daartoe in staat zouden zijn gesteld kan o.i. een sa menvoeging worden overwogen en zal deze bij weidenkenden ook instemming vinden. Ter illustratie diene, dat thans wordt voorgesteld, gemeenten of delen van gemeenten bij anderen te voegen, die een geheel verschillende uitkering per inwoner uit het gemeentefonds ont vangen. Het ligt voor de hand, dat de ge meente, die een hoge uitkering uit het fonds geniet en met grondgebied en inwoners van een naburige gemeente wordt uitgebreid, ook voor de „nieu we" inwoners de hogere uitkering er langt, waartegenover staat, dat het toe gevoegde deel op kosten van de uit gebreide gemeente de „zegeningen" van het hogere verzorgingspeil zal moeten verkrijgen. Hetzelfde zou ech ter, geheel of ten dele. bereikt kunnen worden, indien het toegevoegde ge bied, bij zelfstandig voortbestaan, zelf en rechtstreeks uit het Gemeentefonds het hogere bedrag zou verkrijgen. BIJ DE AANGEBODEN „onderschei dene plannen" en subplannen heeft men allerlei combinaties van gemeen ten in schema gebracht, waaruit men, nu bij wijze van „snoeptafel", mag kiezen. Blijkt hieruit niet, hoe willekeurig Gedeputeerde Staten, en nu óók de Minister, te werk gaan, om te komen tot de veronderstelde krachtiger „be- stuurseenheid", ook wel genoemd „be- stuursunit", een begrip, dat wel past In de technologie van een electrische centrale, maar niet in een levende mensenmaatschappij? WIJ WILLEN met deze beschouwing geenszins stellen, dat er op Walcheren In het geheel niets moet gebeuren. Er zijn situties, die inderdaad dwin gen tot grenscorrecties en er zal dan ook geen enkel gemeentebestuur zijn, dat nu door de herverkaveling al lerlei natuurlijke grenzen zijn wegge vallen niet aan deze correcties zou willen meewerken. Voor dergelijke correcties is alles te zeggen. Maar dat een goed bestuurde, een eigen leven lijdende gemeente met één of meer dergelijke gemeente(n) moet worden samengevoegd, zonder dat de inwoners in grote meerderheid zich beklagen over de vervulling van de taak van het gemeentebestuur te genover hen, achten wij stellig niet gewenst. OMTRENT DE OVERHEIDSTAAK en de vervulling daarvan bestaan en zeker op Walcheren gefundeer de opvattingen, die wellicht sterk af wijken van wat leeft in „bestuurlijke en planologische kringen", doch daar om nog geen oorzaak behoeven te zijn, om, wat niet begeerd wordt, bij de wet op te leggen. „Wij kunnen de mensen toch niet op de kade laten staan." nr-r l HET BESTUUR van het C.N.V. er kent de noodzaak van het streven naar evenwicht in de betalingsbalans. De maatregelen, welke voor het bereiken van dit evenwicht worden toegepast en het tempo waarin dit geschiedt, mo gen naar het oordeel van het C.N.V.- bestuur echter niet leiden tot het be rokkenen van een zodanig ernstig leed aan duizenden werknemers en hun gezinnen als thans het geval is. Het bestuur van het C.N.V. dringt aan op het treffen van voorzieningen, welke In het bijzonder gericht moeten worden op de bevordering van de werkgelegenheid in die gebieden en in die bedrijfstakken, waar de werk loosheid een ernstige omvang heeft aangenomen. Met name de volgende maatregelen komen hiervoor in aan merking: openbare werken en stimu lering van de industrialisatie in de dusgenaamde ontwikkelingsgebieden, en waar mogelijk een soepeler vergun ningenbeleid. Met instemming heeft het bestuur van het C.N.V. kennis genomen van de maatregelen tot behoud van de Gelet op de reacties van verschil lende gemeentebesturen bij hun „voor beraad", hebben wij de indruk, dat de Minister bij zijn „hearing" in deze zin nog wel het een en ander in goed Zeeuws te horen krijgt. Dat hij nu ook hore. M. J. S. H. De raadsleden van Amsterdam waren dezer dagen door een korte onderbreking van de raadsvergadering in de gelegen heid gesteld, afscheid te nemen van de directeur van de gemeentelpke dienst luchthaven Schiphol, de heer U. F. M. Dellaert, afkomstig uit Westdorpe, die de gemeentedienst verlaat en in dezelfde functie treedt van de N.V. Schiphol, de nieuwe vennootschap, waarin het Rijk, Amsterdam en Rotterdam participeren. De burgemeester sprak in de koffie kamer van het stadhuis en zei onder meer. dat hij onder enigszins vreemde omstandigheden een woord van afscheid richtte tot een directeur van een gemeen tedienst In feite is het geen afscheid, want de heer Dellaert blijft zijn zorgen aan de luchthaven wijden. De burge meester wees er op, dat het wel een bij zonder moment is waarop de heer Del laert de gemeente verlaat, nl. aan de vooravond van een belangrijke uitbrei ding van de luchthaven: de aanleg van een nieuwe startbaan van 3300 meter voor straalverkeersvlieguigen. Deze baan hoopt men in 1960 gereed te hebben. In zijn dankwoord herinnerde de heer Dellaert eraan, hoe hij thans 42 jaar in werkgelegenheid, waartoe de regering dezer dagen besloten heeft. Deze maat regelen zijn met name voor de bouw nijverheid en voor de op deze nijver heid afgestemde toeleveringsbedrijven van groot belang. Het C.N.V.-bestuur betreurt het echter, dat in de aange kondigde maatregelen van de regering niet de subsidiëring van de bouw van 'n groter aantal woningwetwoningen is opgenomen. Een uitbreiding van het aantal met subsidie te bouwen woning wetwoningen boven de thans aange legde grens van 40.000 behoeft niet op onoverkomelijke bezwaren te stuiten. Zulk een uitbreiding van de moge lijkheid tot de bouw van woningwet woningen zou zeer gunstig zijn voor het behoud van de werkgelegenheid in de bouwnijverheid, en bovendien een verder terugdringen van het zo ont stellende probleem van de woningnood tot gevolg hebben. Reeds meermalen heeft het bestuur van het C.N.V. gewezen op de nood zakelijkheid, dat voor de bevordering en het behoud van de werkgelegen heid een goed en verantwoord overleg tussen alle daarbij betrokken partijen wordt gevoerd. Het wijst thans op nieuw op deze noodzakelijkheid. Voor wat het algemene beleid betreft blijft een intensief overleg tussen regering en centrale werkgevers- en werkne mers-organisaties, zomede tussen de centrale werkgevers en werknemers organisaties onderling dringend gebo den. Verdieping van Iers hotel ingestort: tien doden Een verdieping van een hotel in het Noord-Ierse graafschap Clare, is woens dag, toen zich verscheidene honderden personen in het hotel, dat geveild werd, bevonden, ingestort. Naar gemeld wordt hebben tien personen hierbij het leven verloren, terwijl er dertig werden ge wond. Het hotel was in 1870 gebouwd. De politie deelt mee dat er acht lijken zijn gevonden. Zeven zijn als van inwo ners van de plaats geïdentificeerd. de luchtvaart werkzaam is. In 1920 kwam hij op Schiphol en In 1926 ging bij na grote aarzeling over in gemeente dienst. Hij zei hiervan nimmer spijt te hebben gehad. Spreker zei begrepen te hebben, dat de verdere uitbreiding van de haven niet meer een taak van Amsterdam alleen kan zijn, doch dat daaraan ook het Rijk 'en Rotterdam moeten meewerken. Wat Rotterdam betreft, merkte de heer Del laert op, dat hij begrip heeft voor het feit dat men daar het hart heeft verpand aan een eigen luchthaven van beperkte omvang. Hij zei echter te hopen, dat in de naaste toekomst de afstand tussen de nationale luchthaven Schiphol en Rot terdam, ook in overdrachtelijke zin, ge ringer zal worden. Een Argentijnse militaire patrouille heeft maandag in het Andesgebergte mensenbeenderen, juwelen en wrak stukken gevonden van een vliegtuig van de Pan American Airways, dat in juli 1932 is verongelukt. Het driemo- torige toestel-had een bemanning van drie koppen en vijf passagiers. OOG OP TOEKOMST. In dit overleg zal het oog vooral ge richt moeten zijn op de toekomstige werkgelegenheid van onze snel groei ende bevolking. Ook op bedrijfstaks- gewijze niveau echter is een verant woord beraad tussen de organisaties van werkgevers en arbeiders noodza kelijk. Alleen op deze wijze kan in een gemeenschappelijke verantwoordelijk heid beraadslaagd worden over de maatregelen, welke in bedrijfstak en in onderneming nodig kunnen zijn om een zo volledig mogelijke werkgele genheid te behouden. In afwachting ook van de resultaten van het laatstbedoelde beraad ver trouwt het bestuur van het C.N.V., dat de regering reeds nu de noodzakelijke en krachtige maatregelen zal treffen, welke gericht zijn op het zo volledig mogelijke behoud van de werkgelegen heid. Het prijsindexcijfer van het levenson derhoud van hand- en hoofdarbeldersge- zinnen, dat maandelijks door het Cen traal Bureau voor de Statistiek wordt sa mengesteld op basis 1951 is 100, vertoon de van medio november tot medio de cember geen wijziging. Het Indexcijfer inclusief de A.O.W. bleef 123 en het in dexcijfer exclusief de A.O.W. bleef 118. Binnen de sector voeding, waarvoor 't december-indexcijfer evenals dat van de vorige maand 122 bedroeg, gaf het in dexcijfer voor fruit een vrij sterke da ling te zien. Daar stond evenwel een stij ging tegenover van de indexcijfers voor groenten en aardappelen, terwijl voorts de prijs voor eieren opliep. Buiten de voedingssector werd enige prijsdaling waargenomen voor kleding (voornamelijk herenkleding). Het CBS maakte tevens een bereke ning van het gemiddelde prijsindexcijfer voor 1957. Dit bleek 119 te bedragen te genover 108 voor 1956. In het cijfer 119 voor 1957 is evenwel de invloed begre pen van de op 1 januari 1957 in werking getreden algemene ouderdomswet. Laat men deze bulten beschouwing, dan is het gemiddelde indexcijfer voor 1957 114. De afdeling Bolsward van de Christe lijke Boeren- en Tuindersbond heeft zich gisteren beraden over het schrijven van drie besturen van de Bolswarder af delingen van de landbouworganisaties, waarin de hoofdbesturen van deze orga nisaties In overweging werd gegeven de leden te adviseren de betaling van de be lastingen op te schorten totdat de rege ring de toegezegde garantieprijs op de melk heeft uitbetaald. Sommigen achtten het voorstel niet in overeenstemming met het principe van de CBTB Men mag geen geweld tegen over geweld stellen, zeiden zij, en men moet wettige overheid gehoorzaamheid verschuldigd zijn. Waren er geen andere middelen geweest dan met een stok te dreigen? werd er gevraagd. Vertrouwe lijk overleg was beter geweest en men had de inhoud van het schrijven beter geheim kunnen houden. Andere leden loofden het initiatief dat de besturen hebben genomen, en achtten het een winstpunt dat men alom in de lande is geschrokken van de noodsituatie waarin de boeren blijken te verkeren. Juist het feit, betoogden zij, dat het noodsein werd gehesen in Bolsward, dat op de vette kleigrond ligt en niet ergens in een veen- of zandstreek, moet wel boekdelen spreken. Naar werd medegedeeld, staat het hoofdbestuur van de CBTB in zoverre achter het voorstel van de besturen, dat het adviseert renteloze opschorting van betaling van belasting te vragen, totdat, Aan het einde van dit jaar wordt de honderdduizendste inwoner van Hilversum verwacht. De bevolking is gestegen sedert 1 januari 1945 tot op 1 januari j.l. met 20327 zielen. Op die datum, telde Hilversum 98987 inwo ners. In de jaarrede, die voorzitter F. H. van de Wetering van de Nederlandse Prote stants-Christelijke Schippersbond giste ren in Rotterdam uitsprak, werd aan deze ernstige situatie sterk de aandacht ge schonken. Scherp stelde de heer Van de Wetering opnieuw, dat de particuliere binnenvaart, ondanks de tijdelijke schijn hausse, in gevaar is. De uitspraak van de verkeers coördinatie commissie aan halend, merkte hij op, dat de binnen scheepvaart in organisatorische ontwik keling achter is gebleven bij de veran dering van het economisch bestel. Maar, vroeg hij zich daarbij af, „mag men in dit verband vergeten, dat de tarieven, die de overheid in het verleden toestond, onvoldoende rendement lieten, om de vloot te moderniseren, laat staan uit te breiden?" Het rapport, dat door de verkeers co ördinatie commissie aan de minister van verkeer en waterstaat werd uitgebracht, kon de voorzitter niet op alle punten be koren. Met twee conclusies was hij het niet eens: de vloot is sterk verouderd en zal over niet al te lange tijd onvoldoen de blijken met betrekking tot de ver voersbehoefte. Maar hij was het in het geheel niet eens met het rapport, dat de schuld voor de huidige sombere situatie wordt toegeschreven aan het systeem van de evenredige vrachtverdeling. Hij noem de dat een te theoretisch standpunt, dat te weinig rekening houdt met de be staande verhoudingen in de wereld van verladers en vervoerders. Politiek gesproken kon de voorzitter het standpunt van de commissie evenmin begrijpen. Geloven de Opstellers, vroeg hij zich af, in het absolute standpunt van een vrije markteconomie als volledige te- gestelling van het thans maar ai te vaak aanvaarde stelsel van volledige ordening en dirigisme? Een aanvaarden van het stelsel der vrije markteconomie dwingt de economisch zwakke particuliere schip per op de knieeën; dit liberalisme laat hem ais de economisch zwakkere geen eigen plaats. Het dirigisme, eigen aan het socialis me, maakt hem tot ambtenaar in een ge nationaliseerde en gesocialiseerde samen leving. Tegen beide hebben wij ons, aldus de heer Van de Wetering, te verzetten en daarom geloof ik nog altijd in het sy steem van de evenredige vrachtverde ling, al sta ik open voor aanpassing en verbetering. Het is niet de evenredige vrachtverde ling, vervolgde de voorzitter, maar de late erkenning van de overheid, dat het naar men verwacht in maart a.s., de uit betaling van de garantieprijs op melk zal geschieden. De besturen zullen zich hierover thans nader beraden, en een bespreking houden waarbij men de inspectie van de belas tingen zal uitnodigen voor het voeren van een openhartig gesprek. Bij elkaar op bezoek De Her-vormde kerkeraad van Am sterdam-West, wijkgemeente Sloter- meer, heeft aa nde Gereformeerde kerk van Slotermeer-Geuzenveld ver zocht om afvaardiging naar eikaars kerkeraad. Besloten is, dat men een commissie zal samenstellen uit beide kerken, die de contactmogelijkheden tussen beide kerken onder ogen zal zien. Evenals in november had Nederland in december in de Economische Beta lingsunie het grootste ve. rekeningsover schot, nl. 61,5 milj. dollar. Overschotten hadden voorts o.a. België-Luxemburg (31,8), Italië (7,9) en Denemarken (22,1 milj. dollar). Zwitserland, West-Duitsland, Frank rijk en Engeland hadden tekorten van 35,6, 34,6, 17,6 en 16,9 miljoen dollar. West-Duitsland had nog steeds het grootste cumulatieve verrekeningsover schot (996,7 milj. dollar). De grootste verrekeningstekorten zijn die van Frank, rijk (384,4) en Engeland (382,7 miljoen dollar). met de vloot mis is. Was de regering be reid, een beter fiscaal klimaat te schep pen, waardoor met een gezond winstbe grip afschrijving naar vervangingswaard in plaats van naar historische kostprijs mogelijk was? Na deze beschouwing sprak de voor zitter over enige problemen voor de naas te toekomst. In de eerste plaats wees hij op het ver schijnen van de eerste duw-eenheid op de Rijn. Als de proef mocht slagen, zei hij, dan komt voor de particuliere bin nenschippers een levensgevaarlijke con current op het terrein van het massa- vervoer op het toneel en is het noodzake lijk voor de binnenvaart, zich nauwer aaneen te binden om in coöperatieve vorm aan dit gevaar het hoofd te kun nen bieden. Een ander vraagstuk noemde hij de „Euromarkt". De voorzitter zei, er als voorstander van de integratie, alles voor te voelen, maar hij stak zijn vrees voor het toekomende vervoer in West-Europa niet onder stoelen of banken. „Er zijn grote tegenstellingen, want in de landen buiten Nederland is het vervoer een aan gelegenheid van ondergeschikt belang, terwijl in ons land de overtuiging heerst, dat het vervoer als zelfstandige en vol waardige tak van bedrijvigheid moet be schouwd worden". EVENREDIG! VRACHTVERDELING In de middagzitting had het hoofdbe stuur het vraagstuk van de evenredige vrachtverdeling door middel van een voorstel in discussie gebracht. De ver gadering stelde zich tenslotte achter dit voorstel, dat inhoudt, de overheid te ver zoeken, maatregelen in het leven te roe pen, om te komen tot een betere uit voering van beurt- en beursbevrachting. Dit zou moeten geschieden door het ge leidelijk intrekken van bestaande ver gunningen van bijzonder en eigen ver voer (ook met gehuurde schepen), be houdens schepen, die voor een bepaald doel zijn ingericht, aldus het voorstel, dat daarmee de vervoerszekerheid wil bevorderen, eerst in de richting van be paalde groepen en dan uitgebreid tot de gehele schipperij. Aan de heer T. A. Cornet, die als sec retaris is afgetreden, maar wel hoofd bestuurslid blijft, werd dank gébracht voor het werk, dat hij 23 jaar lang heeft verricht. Hij zal worden opgevolgd door de heer J. Huisman, tot dusver tweede secretaris. DE ALGEMEEN secretaris van het Chr. Nationaal Vakverbond, de heer C. van Nierop, heeft gisteravond in de radiorubriek „Sociaal Perspectief" uitzending van de NCRV een verklaring voorge lezen van het bestuur van het CNV over het vraagstuk van de werk gelegenheid. In deze verklaring werd gezegd, dat het bestuur van het CNV, gelet op de verontrustende snelheid, waarmee het werkloos heidscijfer zijn huidige omvang heeft bereikt, reeds tharts de tijd rijp acht voor het nemen van doeltreffende maatregelen. Indien niet op een snelle en gerichte wijze wordt ingegrepen, dreigt de ontwikke ling in bepaalde bedrijfstakken en in een aantal gebieden van ons land de regering uit de hand te lopen. Ook de snelle stijging van het •werkloosheidscijfer in de bouwnijverheid is een reden tot grote be zorgdheid. De Nederlandse binnenvaartvloot slaat, vergeleken met de vloten van de andere Rijnoeverstaten en met die van België, rondweg een slecht figuur. De vloot is verontrustend verouderd: 34 pet. van de schepen is 46 jaar en ouder, 61 pet. heeft een ouderdom van 16 t.m. 45 jaar en slechts 5 pet. heeft een ouderdom van 0 tot 15 jaar. Deze op zichzelf reeds sombere cijfers spreken des te duidelijker, als men een vergelijking maakt tussen de Nederlandse nieuwbouw en die van de beeld verrtieuwde zijn binnenvloot in een tempo, dat bijna drie maal beeld vernieuwe zijn binnenvloot in eeh tempo, dat bijna drie maal zo hoog was als het Nederlandse.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 3