Bevolking reageert traag op
verzoek van minister Klompé
lELEFUNKEN
De „Hearing"
1 ijd rijp
snelle en
voor het treffen van
gerichte maatregelen
Gemeente Amsterdam nam
afscheid van de heer Dellaert
voor radio en televisie
Onze binnenvaart bedreigd
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
WIJ LOPEN VAST MET DE HUISVESTINGv
Nogal wat zorgen
Salbvaccin op
Schiphol aangekomen
Zeeuws- Vlaming thans 42 jaar in de
luchtvaart werkzaam
Bolswardse CBTB beraadde zich over
opschorting belastingbetaling
VERKLARING CNV
Indexcijfer steeg
In 1957 vier punten
Overschot in EBU
OVER VRAAGSTUK WERKGELEGENHEID
Ontwikkeling dreigt regering anders
uit de hand te lopen
Veroudering - duwboten - Euromarkt
Vrijdag 17 januari 1958
„In het algemeen wil ik stellen, dat de wijze, waarop het Neder
landse volk reageert op de vraagstukken van de uit Indonesië repa
triërende Nederlanders, nogal wat zorgen baart. Als men de scherpe
en spontane reacties, die de gebeurtenissen in Hongarije opwekten,
daarmee vergelijkt, dan blijkt het grote belang het inzicht bij de
Nederlandse bevolking te verdiepen en meer begrip te wekken voor
de tragiek, die achter dit gehele vraagstuk schuilt."
Dit heeft de minister van maatschappelijk werk, mej. dr. Klompé,
gisteren op een persconferentie in Den Haak verklaard.
Minister Klompé vervolgde: „De
wijze, waarop de mensen in Indonesië
worden gedwongen naar Nederland te
gaan, werpt een schril licht op hetgeen
daar gebeurt. Dit zou niet alleen een
diepe verontwaardiging in Nederland,
maar in de gehele wereld hebben moe
ten opwekken. Er is gespeeld met de
meest fundamentele rechten van de
mens".
In het bijzonder noemde mej. Klom
pé hierbij de ouden van dagen in In
donesië, „die geen andere wens had
den dan onder de palmen te sterven".
Het gedwongen vertrek van deze men
sen noemde zij van menselijk stand
punt gezien „vreselijk".
Indien het beroep op het Neder
landse volk om tijdelijk huisvesting te
verlenen aan de gerepatrieerden, niet
voldoende weerklank vindt, zal de re
gering maatregelen moeten nemen, al
dus de minister. Wij kunnen de men
sen toch niet aan de kade laten staan,
voegde zij er aan toe.
Indien wij een oplossing vinden om
inkwartiering te voorkomen, zal deze
natuurlijk worden gevolgd, zeide mi
nister Klompé verder. In mijn hart
ben ik er van overtuigd, dat wij met
de huisvesting vastlopen.
Wij moeten in een tijd als deze met
terdaad laten zien, dat wij een ge
meenschap hebben, waarin anderen
worden opgenomen. Het is een uitda
ging aan ons volk om dit vraagstuk
op zodanige wijze op te lossen, dat de
repatrianten het gevoel krijgen hier
welkom te zijn.
De eerste grote zending Salk-vaccin
tegen kinderverlamming, die in opdracht
van de Nederlandse regering door een
Diemens bedrijf uit Amerika wordt ge-
importeerd, is gisteren met een vracht-
lijntoestel van de KLM op Schiphol aan
gekomen. De machine, die ditmaal als
„vliegende koelkast" dienst deed, was
voorzien van een speciaal gebouwde con
tainer van 9 meter lengte. Daarin werd
in totaal 5100 pond ofwel 65.000 ampullen
met dit polio-vaccin vervoerd.
Het is afkomstig uit Indianapolis en het
werd in New York ingeladen. In de spe
ciale koelbox werd het op de vereiste
temperatuur tussen 2 en 9 graden Cel-
cius gehouden. In de strijd tegen de kin
derverlamming zal van deze zending aan
181.000 kinderen een injectie kunnen ge
geven worden. Het is de eerste grote hoe
veelheid na de proeforder van septem
ber.
Ingezonden mededeling (adv.)
Joor ons erkende dealer Fa. L. J. van 't Westendie
Markt 73, Middelburg
Wij waarschuwen voor het kopen van Telefunken radio-en
televisietoestellen bij niet erkende Telefunken dealers, daar
deze toestellen niet door ons gegarandeerd worden.
Imp, N. V. E L E C T R I c 11 E ij S M A A T 5 C H A P P IJA E G
Amsterdam -— Frederiksplein 26 tel. 6291] (8 lijnen)
INDIEN HET een axioma een
waarheid, die geen bewijs nodig heeft
zou zijn, dat Walcheren, nu het is
herverkaveld, ook bestuurlijk is te her-
verkavelen, dan zou de oppositie daar
tegen slechts kunnen worden bestem
peld als „bekrompen behoudzucht".
Dan zou het voldoende zijn, de kaart
van Walcheren voor zich te nemen en
met behulp van passer, liniaal, de loop
van watergangen en kavelgrenzen, een
nieuwe gemeentelijke indeling te ma
ken. Liefst elk vakje even groot.
Mqar zó eenvoudig ligt de zaak toch
niet.
Van bepaalde zijde is bij de vorige
behandeling, ook in de Raden, het
axioma gesteld, „dat vaststaat, dat een
wijziging van de gemeentelijke inde
ling van Walcheren in ieder geval
noodzakelijk is en deze plannen zo
spoedig mogelijk en zo krachtig moge
lijk moeten worden doorgezet en dat
verwezenlijking daarvan stellig de
bloei van het gehele eiland ten goede
zal komen."
Het is maar wat men onder „bloei
verstaat.
ONZE MODERNE TIJD beter ge
zegd een bepaald streven in deze tijd
heeft vaak alleen oog voor de tech
nisch beste resultaten. Er is een sterk
streven naar technisch perfectionisme,
ten koste van andere en veelal hogere
waarden.
Neen, de gemeenten behoren geen
op min of meer willekeurige wijze ge
schapen administratieve gebieden te
zijn en als het goed is, zijn zij het
ook niet.
Gemeentebesturen zijn door het volk
gekozen overheden, die een speciale
taak vervullen, welke waarlijk niet
alleen bestaat uit het „administreren
en verzorgen" van een hoop zielen op
een stuk grond.
De kern van de Walchprse gemeen
ten is een veelal in oorsprong sinds
eeuwen bestaande plaatselijke gemeen
schap van bevolking, waarop de plaat
selijke saamhorigheid berust en waar
uit ook en vooral de belangstelling
voor de publieke zaak voortkomt.
Daarmede wil geenszins gezegd zijn,
dat de bestaande grenzen in beginsel
onaangetast moeten blijven. Maar
wél, dat men met het samenbrengen
van door eigen aard van elkaar onder
scheiden plaatselijke gemeenschappen
tot één zeer voorzichtig moet zijn.
SLECHTS ALS DOOR de loop der
ontwikkeling van twee oorspronke
lijk zelfstandige gemeenten werke
lijk en niet alleen geografisch
tot één gemeente zijn samengegroeid,
dan wel, als die gemeenschappen zo
klein en zwak zijn, dat zij niet tot een
krachtig, voor de gemeente passend
beleid kunnen komen ook niet,
wanneer zij door een betere regeling
van de financiële verhouding tussen 't
Rijk en de gemeente daartoe in staat
zouden zijn gesteld kan o.i. een sa
menvoeging worden overwogen en zal
deze bij weidenkenden ook instemming
vinden.
Ter illustratie diene, dat thans wordt
voorgesteld, gemeenten of delen van
gemeenten bij anderen te voegen, die
een geheel verschillende uitkering per
inwoner uit het gemeentefonds ont
vangen.
Het ligt voor de hand, dat de ge
meente, die een hoge uitkering uit het
fonds geniet en met grondgebied en
inwoners van een naburige gemeente
wordt uitgebreid, ook voor de „nieu
we" inwoners de hogere uitkering er
langt, waartegenover staat, dat het toe
gevoegde deel op kosten van de uit
gebreide gemeente de „zegeningen"
van het hogere verzorgingspeil zal
moeten verkrijgen. Hetzelfde zou ech
ter, geheel of ten dele. bereikt kunnen
worden, indien het toegevoegde ge
bied, bij zelfstandig voortbestaan, zelf
en rechtstreeks uit het Gemeentefonds
het hogere bedrag zou verkrijgen.
BIJ DE AANGEBODEN „onderschei
dene plannen" en subplannen heeft
men allerlei combinaties van gemeen
ten in schema gebracht, waaruit men,
nu bij wijze van „snoeptafel", mag
kiezen.
Blijkt hieruit niet, hoe willekeurig
Gedeputeerde Staten, en nu óók de
Minister, te werk gaan, om te komen
tot de veronderstelde krachtiger „be-
stuurseenheid", ook wel genoemd „be-
stuursunit", een begrip, dat wel past
In de technologie van een electrische
centrale, maar niet in een levende
mensenmaatschappij?
WIJ WILLEN met deze beschouwing
geenszins stellen, dat er op Walcheren
In het geheel niets moet gebeuren.
Er zijn situties, die inderdaad dwin
gen tot grenscorrecties en er zal dan
ook geen enkel gemeentebestuur zijn,
dat nu door de herverkaveling al
lerlei natuurlijke grenzen zijn wegge
vallen niet aan deze correcties zou
willen meewerken.
Voor dergelijke correcties is alles te
zeggen. Maar dat een goed bestuurde,
een eigen leven lijdende gemeente met
één of meer dergelijke gemeente(n)
moet worden samengevoegd, zonder
dat de inwoners in grote meerderheid
zich beklagen over de vervulling van
de taak van het gemeentebestuur te
genover hen, achten wij stellig niet
gewenst.
OMTRENT DE OVERHEIDSTAAK
en de vervulling daarvan bestaan
en zeker op Walcheren gefundeer
de opvattingen, die wellicht sterk af
wijken van wat leeft in „bestuurlijke
en planologische kringen", doch daar
om nog geen oorzaak behoeven te zijn,
om, wat niet begeerd wordt, bij de wet
op te leggen.
„Wij kunnen de mensen toch niet op
de kade laten staan."
nr-r l
HET BESTUUR van het C.N.V. er
kent de noodzaak van het streven naar
evenwicht in de betalingsbalans. De
maatregelen, welke voor het bereiken
van dit evenwicht worden toegepast
en het tempo waarin dit geschiedt, mo
gen naar het oordeel van het C.N.V.-
bestuur echter niet leiden tot het be
rokkenen van een zodanig ernstig leed
aan duizenden werknemers en hun
gezinnen als thans het geval is.
Het bestuur van het C.N.V. dringt
aan op het treffen van voorzieningen,
welke In het bijzonder gericht moeten
worden op de bevordering van de
werkgelegenheid in die gebieden en in
die bedrijfstakken, waar de werk
loosheid een ernstige omvang heeft
aangenomen. Met name de volgende
maatregelen komen hiervoor in aan
merking: openbare werken en stimu
lering van de industrialisatie in de
dusgenaamde ontwikkelingsgebieden,
en waar mogelijk een soepeler vergun
ningenbeleid.
Met instemming heeft het bestuur
van het C.N.V. kennis genomen van
de maatregelen tot behoud van de
Gelet op de reacties van verschil
lende gemeentebesturen bij hun „voor
beraad", hebben wij de indruk, dat de
Minister bij zijn „hearing" in deze zin
nog wel het een en ander in goed
Zeeuws te horen krijgt.
Dat hij nu ook hore.
M. J. S. H.
De raadsleden van Amsterdam waren
dezer dagen door een korte onderbreking
van de raadsvergadering in de gelegen
heid gesteld, afscheid te nemen van de
directeur van de gemeentelpke dienst
luchthaven Schiphol, de heer U. F. M.
Dellaert, afkomstig uit Westdorpe, die
de gemeentedienst verlaat en in dezelfde
functie treedt van de N.V. Schiphol, de
nieuwe vennootschap, waarin het Rijk,
Amsterdam en Rotterdam participeren.
De burgemeester sprak in de koffie
kamer van het stadhuis en zei onder
meer. dat hij onder enigszins vreemde
omstandigheden een woord van afscheid
richtte tot een directeur van een gemeen
tedienst In feite is het geen afscheid,
want de heer Dellaert blijft zijn zorgen
aan de luchthaven wijden. De burge
meester wees er op, dat het wel een bij
zonder moment is waarop de heer Del
laert de gemeente verlaat, nl. aan de
vooravond van een belangrijke uitbrei
ding van de luchthaven: de aanleg van
een nieuwe startbaan van 3300 meter
voor straalverkeersvlieguigen. Deze baan
hoopt men in 1960 gereed te hebben.
In zijn dankwoord herinnerde de heer
Dellaert eraan, hoe hij thans 42 jaar in
werkgelegenheid, waartoe de regering
dezer dagen besloten heeft. Deze maat
regelen zijn met name voor de bouw
nijverheid en voor de op deze nijver
heid afgestemde toeleveringsbedrijven
van groot belang. Het C.N.V.-bestuur
betreurt het echter, dat in de aange
kondigde maatregelen van de regering
niet de subsidiëring van de bouw van
'n groter aantal woningwetwoningen
is opgenomen. Een uitbreiding van het
aantal met subsidie te bouwen woning
wetwoningen boven de thans aange
legde grens van 40.000 behoeft niet op
onoverkomelijke bezwaren te stuiten.
Zulk een uitbreiding van de moge
lijkheid tot de bouw van woningwet
woningen zou zeer gunstig zijn voor
het behoud van de werkgelegenheid in
de bouwnijverheid, en bovendien een
verder terugdringen van het zo ont
stellende probleem van de woningnood
tot gevolg hebben.
Reeds meermalen heeft het bestuur
van het C.N.V. gewezen op de nood
zakelijkheid, dat voor de bevordering
en het behoud van de werkgelegen
heid een goed en verantwoord overleg
tussen alle daarbij betrokken partijen
wordt gevoerd. Het wijst thans op
nieuw op deze noodzakelijkheid. Voor
wat het algemene beleid betreft blijft
een intensief overleg tussen regering
en centrale werkgevers- en werkne
mers-organisaties, zomede tussen de
centrale werkgevers en werknemers
organisaties onderling dringend gebo
den.
Verdieping van Iers hotel
ingestort: tien doden
Een verdieping van een hotel in het
Noord-Ierse graafschap Clare, is woens
dag, toen zich verscheidene honderden
personen in het hotel, dat geveild werd,
bevonden, ingestort. Naar gemeld wordt
hebben tien personen hierbij het leven
verloren, terwijl er dertig werden ge
wond. Het hotel was in 1870 gebouwd.
De politie deelt mee dat er acht lijken
zijn gevonden. Zeven zijn als van inwo
ners van de plaats geïdentificeerd.
de luchtvaart werkzaam is. In 1920 kwam
hij op Schiphol en In 1926 ging bij na
grote aarzeling over in gemeente
dienst. Hij zei hiervan nimmer spijt te
hebben gehad.
Spreker zei begrepen te hebben, dat
de verdere uitbreiding van de haven niet
meer een taak van Amsterdam alleen
kan zijn, doch dat daaraan ook het Rijk
'en Rotterdam moeten meewerken. Wat
Rotterdam betreft, merkte de heer Del
laert op, dat hij begrip heeft voor het
feit dat men daar het hart heeft verpand
aan een eigen luchthaven van beperkte
omvang. Hij zei echter te hopen, dat in
de naaste toekomst de afstand tussen de
nationale luchthaven Schiphol en Rot
terdam, ook in overdrachtelijke zin, ge
ringer zal worden.
Een Argentijnse militaire patrouille
heeft maandag in het Andesgebergte
mensenbeenderen, juwelen en wrak
stukken gevonden van een vliegtuig
van de Pan American Airways, dat in
juli 1932 is verongelukt. Het driemo-
torige toestel-had een bemanning van
drie koppen en vijf passagiers.
OOG OP TOEKOMST.
In dit overleg zal het oog vooral ge
richt moeten zijn op de toekomstige
werkgelegenheid van onze snel groei
ende bevolking. Ook op bedrijfstaks-
gewijze niveau echter is een verant
woord beraad tussen de organisaties
van werkgevers en arbeiders noodza
kelijk. Alleen op deze wijze kan in een
gemeenschappelijke verantwoordelijk
heid beraadslaagd worden over de
maatregelen, welke in bedrijfstak en
in onderneming nodig kunnen zijn om
een zo volledig mogelijke werkgele
genheid te behouden.
In afwachting ook van de resultaten
van het laatstbedoelde beraad ver
trouwt het bestuur van het C.N.V., dat
de regering reeds nu de noodzakelijke
en krachtige maatregelen zal treffen,
welke gericht zijn op het zo volledig
mogelijke behoud van de werkgelegen
heid.
Het prijsindexcijfer van het levenson
derhoud van hand- en hoofdarbeldersge-
zinnen, dat maandelijks door het Cen
traal Bureau voor de Statistiek wordt sa
mengesteld op basis 1951 is 100, vertoon
de van medio november tot medio de
cember geen wijziging. Het Indexcijfer
inclusief de A.O.W. bleef 123 en het in
dexcijfer exclusief de A.O.W. bleef 118.
Binnen de sector voeding, waarvoor 't
december-indexcijfer evenals dat van de
vorige maand 122 bedroeg, gaf het in
dexcijfer voor fruit een vrij sterke da
ling te zien. Daar stond evenwel een stij
ging tegenover van de indexcijfers voor
groenten en aardappelen, terwijl voorts
de prijs voor eieren opliep.
Buiten de voedingssector werd enige
prijsdaling waargenomen voor kleding
(voornamelijk herenkleding).
Het CBS maakte tevens een bereke
ning van het gemiddelde prijsindexcijfer
voor 1957. Dit bleek 119 te bedragen te
genover 108 voor 1956. In het cijfer 119
voor 1957 is evenwel de invloed begre
pen van de op 1 januari 1957 in werking
getreden algemene ouderdomswet. Laat
men deze bulten beschouwing, dan is het
gemiddelde indexcijfer voor 1957 114.
De afdeling Bolsward van de Christe
lijke Boeren- en Tuindersbond heeft
zich gisteren beraden over het schrijven
van drie besturen van de Bolswarder af
delingen van de landbouworganisaties,
waarin de hoofdbesturen van deze orga
nisaties In overweging werd gegeven de
leden te adviseren de betaling van de be
lastingen op te schorten totdat de rege
ring de toegezegde garantieprijs op de
melk heeft uitbetaald.
Sommigen achtten het voorstel niet in
overeenstemming met het principe van
de CBTB Men mag geen geweld tegen
over geweld stellen, zeiden zij, en men
moet wettige overheid gehoorzaamheid
verschuldigd zijn. Waren er geen andere
middelen geweest dan met een stok te
dreigen? werd er gevraagd. Vertrouwe
lijk overleg was beter geweest en men
had de inhoud van het schrijven beter
geheim kunnen houden.
Andere leden loofden het initiatief dat
de besturen hebben genomen, en achtten
het een winstpunt dat men alom in de
lande is geschrokken van de noodsituatie
waarin de boeren blijken te verkeren.
Juist het feit, betoogden zij, dat het
noodsein werd gehesen in Bolsward, dat
op de vette kleigrond ligt en niet ergens
in een veen- of zandstreek, moet wel
boekdelen spreken.
Naar werd medegedeeld, staat het
hoofdbestuur van de CBTB in zoverre
achter het voorstel van de besturen, dat
het adviseert renteloze opschorting van
betaling van belasting te vragen, totdat,
Aan het einde van dit jaar wordt
de honderdduizendste inwoner van
Hilversum verwacht. De bevolking is
gestegen sedert 1 januari 1945 tot op
1 januari j.l. met 20327 zielen. Op die
datum, telde Hilversum 98987 inwo
ners.
In de jaarrede, die voorzitter F. H. van
de Wetering van de Nederlandse Prote
stants-Christelijke Schippersbond giste
ren in Rotterdam uitsprak, werd aan deze
ernstige situatie sterk de aandacht ge
schonken. Scherp stelde de heer Van de
Wetering opnieuw, dat de particuliere
binnenvaart, ondanks de tijdelijke schijn
hausse, in gevaar is. De uitspraak van
de verkeers coördinatie commissie aan
halend, merkte hij op, dat de binnen
scheepvaart in organisatorische ontwik
keling achter is gebleven bij de veran
dering van het economisch bestel. Maar,
vroeg hij zich daarbij af, „mag men in
dit verband vergeten, dat de tarieven,
die de overheid in het verleden toestond,
onvoldoende rendement lieten, om de
vloot te moderniseren, laat staan uit te
breiden?"
Het rapport, dat door de verkeers co
ördinatie commissie aan de minister van
verkeer en waterstaat werd uitgebracht,
kon de voorzitter niet op alle punten be
koren. Met twee conclusies was hij het
niet eens: de vloot is sterk verouderd en
zal over niet al te lange tijd onvoldoen
de blijken met betrekking tot de ver
voersbehoefte. Maar hij was het in het
geheel niet eens met het rapport, dat de
schuld voor de huidige sombere situatie
wordt toegeschreven aan het systeem van
de evenredige vrachtverdeling. Hij noem
de dat een te theoretisch standpunt, dat
te weinig rekening houdt met de be
staande verhoudingen in de wereld van
verladers en vervoerders.
Politiek gesproken kon de voorzitter
het standpunt van de commissie evenmin
begrijpen. Geloven de Opstellers, vroeg
hij zich af, in het absolute standpunt van
een vrije markteconomie als volledige te-
gestelling van het thans maar ai te vaak
aanvaarde stelsel van volledige ordening
en dirigisme? Een aanvaarden van het
stelsel der vrije markteconomie dwingt
de economisch zwakke particuliere schip
per op de knieeën; dit liberalisme laat
hem ais de economisch zwakkere geen
eigen plaats.
Het dirigisme, eigen aan het socialis
me, maakt hem tot ambtenaar in een ge
nationaliseerde en gesocialiseerde samen
leving.
Tegen beide hebben wij ons, aldus de
heer Van de Wetering, te verzetten en
daarom geloof ik nog altijd in het sy
steem van de evenredige vrachtverde
ling, al sta ik open voor aanpassing en
verbetering.
Het is niet de evenredige vrachtverde
ling, vervolgde de voorzitter, maar de
late erkenning van de overheid, dat het
naar men verwacht in maart a.s., de uit
betaling van de garantieprijs op melk
zal geschieden.
De besturen zullen zich hierover thans
nader beraden, en een bespreking houden
waarbij men de inspectie van de belas
tingen zal uitnodigen voor het voeren
van een openhartig gesprek.
Bij elkaar op bezoek
De Her-vormde kerkeraad van Am
sterdam-West, wijkgemeente Sloter-
meer, heeft aa nde Gereformeerde
kerk van Slotermeer-Geuzenveld ver
zocht om afvaardiging naar eikaars
kerkeraad. Besloten is, dat men een
commissie zal samenstellen uit beide
kerken, die de contactmogelijkheden
tussen beide kerken onder ogen zal
zien.
Evenals in november had Nederland
in december in de Economische Beta
lingsunie het grootste ve. rekeningsover
schot, nl. 61,5 milj. dollar. Overschotten
hadden voorts o.a. België-Luxemburg
(31,8), Italië (7,9) en Denemarken (22,1
milj. dollar).
Zwitserland, West-Duitsland, Frank
rijk en Engeland hadden tekorten van
35,6, 34,6, 17,6 en 16,9 miljoen dollar.
West-Duitsland had nog steeds het
grootste cumulatieve verrekeningsover
schot (996,7 milj. dollar). De grootste
verrekeningstekorten zijn die van Frank,
rijk (384,4) en Engeland (382,7 miljoen
dollar).
met de vloot mis is. Was de regering be
reid, een beter fiscaal klimaat te schep
pen, waardoor met een gezond winstbe
grip afschrijving naar vervangingswaard
in plaats van naar historische kostprijs
mogelijk was?
Na deze beschouwing sprak de voor
zitter over enige problemen voor de naas
te toekomst.
In de eerste plaats wees hij op het ver
schijnen van de eerste duw-eenheid op
de Rijn. Als de proef mocht slagen, zei
hij, dan komt voor de particuliere bin
nenschippers een levensgevaarlijke con
current op het terrein van het massa-
vervoer op het toneel en is het noodzake
lijk voor de binnenvaart, zich nauwer
aaneen te binden om in coöperatieve
vorm aan dit gevaar het hoofd te kun
nen bieden.
Een ander vraagstuk noemde hij de
„Euromarkt". De voorzitter zei, er als
voorstander van de integratie, alles voor
te voelen, maar hij stak zijn vrees voor
het toekomende vervoer in West-Europa
niet onder stoelen of banken. „Er zijn
grote tegenstellingen, want in de landen
buiten Nederland is het vervoer een aan
gelegenheid van ondergeschikt belang,
terwijl in ons land de overtuiging heerst,
dat het vervoer als zelfstandige en vol
waardige tak van bedrijvigheid moet be
schouwd worden".
EVENREDIG!
VRACHTVERDELING
In de middagzitting had het hoofdbe
stuur het vraagstuk van de evenredige
vrachtverdeling door middel van een
voorstel in discussie gebracht. De ver
gadering stelde zich tenslotte achter dit
voorstel, dat inhoudt, de overheid te ver
zoeken, maatregelen in het leven te roe
pen, om te komen tot een betere uit
voering van beurt- en beursbevrachting.
Dit zou moeten geschieden door het ge
leidelijk intrekken van bestaande ver
gunningen van bijzonder en eigen ver
voer (ook met gehuurde schepen), be
houdens schepen, die voor een bepaald
doel zijn ingericht, aldus het voorstel,
dat daarmee de vervoerszekerheid wil
bevorderen, eerst in de richting van be
paalde groepen en dan uitgebreid tot de
gehele schipperij.
Aan de heer T. A. Cornet, die als sec
retaris is afgetreden, maar wel hoofd
bestuurslid blijft, werd dank gébracht
voor het werk, dat hij 23 jaar lang heeft
verricht. Hij zal worden opgevolgd door
de heer J. Huisman, tot dusver tweede
secretaris.
DE ALGEMEEN secretaris van het Chr. Nationaal Vakverbond, de
heer C. van Nierop, heeft gisteravond in de radiorubriek „Sociaal
Perspectief" uitzending van de NCRV een verklaring voorge
lezen van het bestuur van het CNV over het vraagstuk van de werk
gelegenheid. In deze verklaring werd gezegd, dat het bestuur van het
CNV, gelet op de verontrustende snelheid, waarmee het werkloos
heidscijfer zijn huidige omvang heeft bereikt, reeds tharts de tijd rijp
acht voor het nemen van doeltreffende maatregelen. Indien niet op
een snelle en gerichte wijze wordt ingegrepen, dreigt de ontwikke
ling in bepaalde bedrijfstakken en in een aantal gebieden van ons
land de regering uit de hand te lopen. Ook de snelle stijging van het
•werkloosheidscijfer in de bouwnijverheid is een reden tot grote be
zorgdheid.
De Nederlandse binnenvaartvloot slaat, vergeleken met de vloten
van de andere Rijnoeverstaten en met die van België, rondweg een
slecht figuur. De vloot is verontrustend verouderd: 34 pet. van de
schepen is 46 jaar en ouder, 61 pet. heeft een ouderdom van 16 t.m. 45
jaar en slechts 5 pet. heeft een ouderdom van 0 tot 15 jaar. Deze op
zichzelf reeds sombere cijfers spreken des te duidelijker, als men een
vergelijking maakt tussen de Nederlandse nieuwbouw en die van de
beeld verrtieuwde zijn binnenvloot in een tempo, dat bijna drie maal
beeld vernieuwe zijn binnenvloot in eeh tempo, dat bijna drie maal
zo hoog was als het Nederlandse.