CHARLES LINDBERGH Luchtvaartpionier, geheim agent en deskundig oorlogsvlieger Gast van Göring Huwelijksreis Op de vlucht KLAVER VIER m Geheime missie Geen verstand van politiek Oorlogsvlieger HOGE PRIJS- ALLE GIFTEN GEWELGERD Met formatie Verdiensten- KALENDERS EN AGENDA'S Dik rapport Lugubere ontdekking in Apeldoorn Struisvogelmummies in. een Egyptisch graf Schrijven aan Tweede Kamer Ooltgensplaat wil geen uitstel bouw oever verbinding Haringvliet Zaterdag 4 januari 1958 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 5 I DE MAN, die op Times Square voor de etalage van de Air France stond te kijken, I olijkbaar verdiept in de beschouwing van 'n I doorsnede van een nieuw Frans viermotorig verkeersvliegtuig, werd menigmaal aange- I stoten door haastige voorbijgangers. Hij lette I ;r evenmin op, als die mensen op hem letten en toch was dit dezelfde man, die een kwart- I eeuw eerder, vijftien jaar eerder, tien jaar I tevoren nog overal omstuwd werd door duizelingwekkende mensenmassa's. Niemand I lette op de man in de grijze demi en het I blauwe costuum, die al wat kaal werd en toch is zijn naam in zes continenten de meest I gekende naam gebleven: Charles Lindbergh, I de Oceaanvlieger, idool van Amerika, sym bool van onze luchtvaarteeuw. Niemand zal er gelukkiger om zijn dan Lindbergh, dat men hem eindelijk met rust laat. Hij betaalde een bitter harde prijs voor de roem en voor het eerst in vele, vele jaren is hij eindelijk vrij. Hij kan op straat lopen als elk ander mens. Het enige, wat nog ont brak aan zijn geluk, was een rehabilitatie. Charles Lindbergh, die zijn kolonelsrang teruggaf, omdat hij actie wenste te voeren tegen Amerika's intrede in de oorlog, werd in 1940 en 1941 beschouwd als een slecht vaderlander, iemand die door zijn vaderland met goud omhangen was en die dat alles met ondank beloonde. Het ontbrak er alleen maar aan, dat men hem van landverraad beschuldigde. Van Duitse sympathieën beschuldigde men hem zeker en dat, terwijl de Ver enigde Staten juist aan Charles Lind bergh, aan zijn vakkennis, doorzicht en technisch inzicht een spionage-agent had den in het Duitsland van Görings rijzen de Luftwaffe, zoals zij er nog nooit een gehad hadden of zouden hebben. De ere medaille van het Congres, die Lindbergh In 1927 werd uitgereikt, zou voor zijn werk als geheim agent in Duitsland even zeer op zijn plaats zijn geweest. Iedereen weet, dat Lindbergh zijn leven waagde bij zijn eenzame vlucht over de Atlantische Oceaan, maar wie weet ervan dat de twee-en-veertigjarige Lindbergh een oorlogsvlieger was in de Stille Zuid zee, die meer dan vijftig vluchten naar de vijand maakte? Wie weet, dat Lind bergh tot de eerste geallieerde technici behoorde, die Duitslands straal- en raket vliegtuigen onderzochten in mei 1945? Wie weet welke belangrijke diensten deze zelfde Lindbergh zijn vaderland op het ogenblik bewijst ais luchtvaartdes- kundige? Wel weet iedereen, dat Lind bergh in 1940 en 1941 samen met mannen als ex-president Hoover en wijlen se nator Vandenbergh een heftig tegen stander was van Amerika's intrede in de oorlog. Weinig mensen weten, wat Lindbergh voor de Amerikaanse luchtvaart en daarmee voor de bevrijding van Europa deed in de jaren vlak na zijn heldhaf tige vlucht. In 1927 was de Amerikaanse vliegtuigindustrie belachelijk zwak. Ter wijl in Europa het luchtverkeer een bloeiend bedrijf was met tal van natio nale luchtverkeersmaatschappijen, was de Amerikaanse verkeersluchtvaart zeer be scheiden van omvang. De luchtpost werd gevlogen met oude legervliegtuigen, de luchtmacht had wei nig en vooral verouderde vliegtuigen en de industrie bouwde liever radiotoestel len, automobielen en koelkasten dan vliegtuigen, waarvan niemand het nut inzag. Zo was de situatie toen het Gug- genhei.-nfonds Lindbergh op tournee Stuurde door de Verenigde Staten. Lind bergh was geen spreker, maar hij was een enthousiast vlieger en zijn kruisvaart voor de luchtvaart gaf hem alle vuur en belangstelling, die hij nodig had. In twee jaar tijds veranderde het beeld van de Amerikaanse luchtvaart volko men. Tot de kleine steden toe hadden vliegvelden. Er kwamen meer en grotere luchtverkeersondernemingen, er stroom de geld naar de vliegtuigindustrie en de militaire luchtvaart profiteerde van wat Lindbergh bereikte. En om de kroon op zijn werk te zetten maakte Lindbergh een huwelijksreis met een drijvervliegtuig langs de Labrador-Gioenlandroute, rond Alaska en over Canada, waarbij hij be langrijke gegevens bijeenbracht over het vliegen in die noordelijke streken. De Duitsers hadden niemand minder dan een generaal Ernst Udet, de gewe zen jachtvlieger ervoor over om dat te doen boven Groenland; Lindbergh deed het „even" op zijn huwelijksreis, doch zijn werk was er niet minder gron dig om. Een jaar later deed hij datzelfde werk, nu meer ten dienste van de ver keersluchtvaart, boven Midden- en Zuid- Amerika. Staatshoofden worden beschermd tegen opdringerige belangstelling, particulieren Ingezonden mededeling (adv.) Uitzending zaterdagavond 9.41 uur •ver Hilversum I (402 m.). Schrijf in «Ik der tien vakjes een 1 of 2 of 3. Optellen. Plak dit formulier op ge frankeerde briefkaart met SO cent extra porto op adreszijde. Inzenden aam Klaver Vier» Hilversum. Eén oplossing per kaart. prllsen tot een totale I in OA A - waarde van minstens lv.UUU." Alle ct|fers opgeteld i BU Radio-actie in samenwerking met en ten bate va-1 St. „Prins Bernhardfonds", St. „Het t'ledeH. Blindenwezen", Ned. Ver. Sociale Zorg voor Minder-Vallden „AVO" en St. „Ned. Org. voor Intern. Bijstand". Goed- lekeurd bij besl. v.d. Min. v. Justitie d.d. 1-1957 no. 1026/257. hebben zoiets niet. Vandaar dat Lindbergh en zijn vrouw rust zochten in een buiten huis in New Yersey en daarmee de kans schiepen voor de onvergeten tragedie van de kidnapping en de dood van de kleine Charles Junior door Bruno Hauptmann. De geboorte van een tweede kind bracht opnieuw een stroom van bedreigingen met zich. Dat was voor Lindbergh de druppel, die de emmer deed overlopen. De hele massa-hysterie begun opnieuw, toen Bruno Hauptmann werd gearres teerd en de Lindberghs vluchtten. „Het was alsof we in de jungle woon den, temidden van wilden", zegt Anne Lindbergh nu met een huivering, als zij daaraan terugdenkt. „We hadden bijna geen vrienden meerHet reisdoel was Europa. In Engeland waar ze eerst waren, kende men de Lindberghs, maar de Britten zijn beleefd en eerbiedigen iemands recht op een eigen bestaan. En de Fransen waren nog beter. Ze wa ren uitgekeken op de Lindbergh's en lie ten ze hun gang gaan. Dat was tn 1936 toen in Berlijn majoor Truman-Smith naar informaties uitzag over de kwaliteit en omvang en vooral over de produktie- problemen van de nieuwe Duitse lucht macht. Hijzelf was niet in staat de infor matie te bemachtigen die hij nodig had, noch zou enige andere uit Amerika over gekomen officier in staat zijn geweest, die gegevens in zijn bezit te krijgen. Toen hoorde majoor Truman-Smith, dat Lind bergh in Europa was. Majoor Truman-Smith wist dat de zwakke plek van Göring diens ijdelheid was. Ongetwijfeld zou de dikke Hermann er behagen in scheppen om „zijn" lucht macht te tonen aan de beroemdste vlie ger ter wereld. Inderdaad bleek dit juist. Göring was enthousiast over de komst van Lindbergh en vergat zichzelf zoda nig, dat hij erin toestemde, dat de Lind berghs overal vrij mochten komen en gaan waar zij wilden en dat zij overal vergezeld mochten zijn door een Ameri kaans officier. Nog voor de Lindberghs in Duitsland kwamen, ruimde Görings staf bij voorbaat op alle vliegvelden, ba ses, proefstations en in alle fabrieken elke hinderpaal op. „Lindbergh is een groot vlieger, voor hem geen geheimen!" liet Göring zeggen. En er waren ook geen geheimen! Voor de aankomst van Lindbergh had majoor Truman-Smith een onderhoud met hem en ze kwamen de rol overeen, die Char les moest spelen. Hij moest de sympathie ke wereldvlieger zijn, de man die alles van vliegen afwist en die een enorme be langstelling had voor de technische de tails, zonder er veel van te weten. Hier en daar moest hij zijn onkunde op dat ge bied laten merken, opdat de Duitsers hem als ongevaarlijk konden beschouwen. Verder moest hij zich voordoen als een vriend van het nieuwe Duitsland. Lindbergh kwam in de zomer van 1936 in Berlijn. Görings orders hadden de zwaarste gesloten deuren voor hem ge opend. De Duitsers zagen in Lindbergh een groot vlieger, maar geen groot iucht- vaarttechnicus en zij onderschatten zijn opmerkingsgaven schromelijk. Lindbergh zag veel meer dan zijn gastheren konden vermoeden. Overdag wandelde hij door fabrieken en over vliegvelden en sprak met Duitse officieren en technici. Hjj vloog Duitse vliegtuigen, niet al leen de bekende Messerschmidt 109 en de Heinkel bommenwerper, maar ook de toen nog supergeheime tweemotorige Messerschmidt 110, de Junkers 88 en 90 en de Focke-Wulf jager. Elke avond zat hij bij majoor Truman-Smith en dicteer de uit zijn hoofd het enorme feiten- en cijfermateriaal, dat hij overdag verza meld, had. In twee jaren tijds bracht hij op deze wijze een enorme hoeveelheid materiaal bijeen, dat in Washington bestudeerd werd met stijgende bewondering voor Lindberghs vaardigheid, terwijl het pu bliek in Amerika de schouders ophaalde en zei „Die Lindbergh blijft maar in hij is zeker ook nazi Duitsland hangen, geworden Toen Lindbergh in 1939 in Amerika terugkwam, werd hü op staande voet ge kidnapt door generaal Hap Arnold die hem drie dagen achter elkaar uitvroeg en hem daarna twee maanden meenam langs Amerika's vliegvelden en viegtuigfabrie- ken. Op deze rondreis kon generaal Arnold de practische ervaringen van Lindbergh toetsen aan wat in Amerika was voorbe reid. In de Verenigde Staten stond men voor hetzelfde probleem als Göring in 1934: uit het niets een luchtmacht en een vliegtuigindustrie te scheppen. Dank zij Charles Lindbergh konden de Amerika nen leren van de Duitse tegenslagen en moeilijkheden. Lindbergh, wetend en be seffend wat een oorlog was, had voor zichzelf het gevoel dat de Verenigde Sta ten daarbuiten moesten blijven. Het kan hoogstens in hem geprezen worden, dat hij hoopte, dat zijn vaderland de hel van de oorlog bespaard zou worden. Dat hij openlijk actie voerde tegen wat hij de oorlogsdrijverij van president Roo sevelt noemde, was tragisch en gevoegd bij zijn lange verblijf in Duitsland, gaf dit voedsel aan het gerucht, dat hij een nazi zou zijn geworden. Lindbergh mocht een groot luchtvaarttechnicus zijn, van poli tiek had hij geen verstand en beseffend, dat Amerika niet klaar was om het met de Luftwaffe op te nemen, begreep hij niets van de g-weldige politieke beslis singen die genomen moesten worden. Zo getuigde hü tegen de Leen- en Pachtwet en het woord van Lindbergh had gezag in Amerika, ondanks alles. „Het gaat niet om oorlog of vrede, maar om de betrouwbaarheid van het leider schap voor het volk" zei Lindbergh op een bijeenkomst van Isolationisten. Roo sevelt vergaf them dit niet. Toen de Ja panners de oorlog begonnen, verklaarde Lindbergh: ,,Nu de oorlog is uitgebroken, moeten we daar als eensgezinde Ameri kanen achter staan, ondanks onze hou ding in het verleden". Hü meldde zich bü de luchtmachtstaf m Washington en werd eerst niet ontvan gen, toen men de tip kreeg, dat de presi dent dat niet graag zag. Vandaar, dat Lindbergh aanvankelijk geen uniform droeg. Drie dagen later belde Henry Ford I hem op en vroeg hem om zijn kennis van vliegtuigen te willen voegen bij Ford's ideeën over massa-produktie ten dienste van de produktie van B-24-bom- menwerper» in Willow-Run. Het was Lindbergh, die in twee jaren hard wer ken deze snelst producerende vliegtuig- „Luck Lindy", luchtvaartpionier fabriek ter wereld op toeren hielp komen Hü vloog zelf de eerste toestellen in zoals ze van de produktie kwamen en werkte achttien uur per dag. Ford waar deerde hem hooglijk en in Washington was men ervan overtuigd, dat de produk tie van bommenwerpers maar half zo snel zou zün gegaan, als Lindbergh er niet was geweest. Maar hoe kon het an ders? Hü had zelf van Willy Messer schmidt de details gehoord van massapro- duktie en bij Heinkel in Rostock het tact- verfahren voor de bouw van tweemotori ge bommenwerpers gadegeslagen Het was in die tijd, dat Lindbergh deel nam aan experimenten die hem bijna het leven kostten. Hij vloog de Thunderbolt- jager op grote hoogten om na te gaan, in hoeverre de ontsteking dan betrouw baar was. Het grote gevaar voor de vlie ger hierbij, is zuurstofgebrek. Lindbergh oefende zich in de drukkamer van de Mayo-kliniek en ging na in hoeverre zijn organisme reageerde op zuurstofgebrek. Op een dag vloog hij een Thunderbolt op veertienduizend meter hoogte, toen de luchtdrukmeter terugliep. Lindbergh wist, dat hij nog enkele seconden had, drukte de stuurknuppel naar voren en geraakte bewusteloos. De snelle duik, die de machine maakte, redde hem het leven. Op zesduizend meter kwam hü weer bü en kon hij de machine vlak trekken; er was ergens een lek in de luchtslang ge weest. In 1943 ging Lindbergh, toen zijn taak bij Ford voltooid was, naar de United Aircraft over, waar hij adviseur, invlie- ger en instructeur werd. In 1944 ging hü als technicus voor diezelfde fabriek naar de Stille Zuidzee. De Lindberghfaam was in zoverre hersteld, dat alle officieren van rang bang waren, dat Lindy iets zou overkomen. Met de meccano's, de vliegers en hun directe commandanten kon hij het goed vinden. Het vliegen van militai re toestellen in oorlogstijd op militaire zendingen is voor burgers iets ongewoons maar Lindbergh vond er iets op. Charles Lindbergh betaalde een hoge prijs voor de eer de eerste man te zijn, die alleen over de Atlantische Oceaan vloog. Hij was publiek eigen dom en naast rijkdom bracht hem dit ook ongeluk. Zijn vlucht uit Amerika was een tvsrihoopsdaad, die de inlei ding vormde voor zijn werk als geheim agent in Duitsland tot 1940. Verguisd en miskend zonk Lindberg daarna weg in vergetelheid, hoewel weinig mannen hun vaderland meer en grote diensten bewezen en bewijzen dan hij. Lindbergh als gast van Göring op een Duits vliegveld. Dergelijke foto's wekten in Amerika de in druk, dat hun vroegere lieveling een Nazi was geworden. In wer kelijkheid bewees hij zijn land als geheim agent onschatbare diensten Wist u, dat Lindbergh alle giften en gaven weigerde, die hem na zijn Oceaanvlucht toegezonden werden, behalve de vijfen twintigduizend dollar, waarvoor hij op weg was gegaan? Wist u, dat Charles Lindbergh een bod afwees voor het spelen van zichzelf in een film over zijn leven? Wist u, dat Lindbergh een bod van twee en een half miljoen dollar afwees van een groep promotors onder leiding van Randolph Hearst om de luchtvaart over de hele wereld te propageren? Nu kunt u zeggen: Ja, maar hij trouwde een rijke vrouw. Op het moment echter, waarop hij al die aanbiedingen af wees, kénde hij Anne Morrow dochter van de Amerikaanse gezant nog niet eens. Het was heus een huwelijk uit liefde en niet zoals toen al geschreven werd een rijk meisje, dat de man die zij wilde hebben omdat hij beroemd was, eenvoudig kocht door haar vaders rijkdom. Reeds voor zijn huwelijk werd de beroemdheid Lindbergh tot een last. Op zijn huwelijksreis was dat nog erger. Altüd als de toestellen startten, stond opzü een vliegtuig volgetahkt en met draaiende motor en Lindbergh startte mee in kun formatie. Officieel wist nie mand er iets van. Ais het bü de gene raals in de sector bekend werd, dat Lind bergh in hun sector vloog en als ze on gerust waren, dat juist Lindy nu iets zou overkomen, verhuisde hij naar een ander vliegveld, dan weer naar de marine, dan weer naar de mariniers, de luchtmacht of het leger. Dat was steeds na tien of vüf- tlen vluchten en Lindy verhuisde vier maal. Meermalen ontsnapte hij daarbij aan de dood. Boven Rabaul kwam hij eens in zwaar afweervuur zonder een schram op te lopen. Hoven Palau kwam een Japanse Zero op zün staart, die door cap tain Miller werd neergeschoten, voor Lindbergh wat gemerkt had. Boven Am- bon dook een brandende Japanse zelf moordvlieger op hem neer en Lindbergh wist hem alleen door superieure vliegers- kunst en een snelle beslissing te vermij den. Maar In zi.-'n brieven aan Anne schreef hü daar nimmer ook maar een enkel woord over. De jonge piloten hadden grote achting Het afscheid van het jaar bracht ons een aantal kalenders voor 1958. Wij kondigen ze hier kort aan. De Ned. Middenstand.sbank gaf een tweemaandskalender met waterverf tekeningen van Jan Korthals. Het eerste blad geeft een tekening van Veere, die wij evenals de andere zeer geslaagd vinden. De Nederlandse Lloyd illustreerde haar maandkalender met crayonteke ningen van J. M. Luttge, waardig en rustig. De Spaarbankkalender geeft vier kleurige bloemschilderingen van J. Voerman jr en op de achterzijde een aan de bloemen ontleende tekst, die tot sparen aanmaant. Voor de kalender van de Nill-Mij stond Mans Meyer reproducties af van een zestal schilderijen, die hij maakte op een reis naar Suriname en de Ned. Antillen, treffend van kleur en op vatting. Daarnaast geeft de Nill-Mij nog haar kantoorkalender uit. Een groot en dui delijk cijfer, in rustige kleuren. De HAV-bank bepaalde zich ook nu tot haar eenvoudige, maar daardoor zeer duidelijke maandkalender, die ge legenheid biedt voor notities. Eenzelfde, eveneens praktische ka lender zond ons de N.V. Veren. Ver zekeringsmaatschappen, die samen werkt met de N.V. Al> Verzekering- Sociëteit. De mooie platen van drinkende men sen, die op de kalender van Coca-Cola voorkomen, suggereren de frisheid van het produkt, dat zij propageren. Waterborg Dekkleden- en Tenten- fabriek versierde de zes kalenderbla den met prachtige luchtfoto's van Am sterdam en zijn havens. Echte scheurkalenders Van heel andere aard zijn de beide echte scheurkalenders, die we ontvin gen en die voor elke dag een over denking bij een Schriftwoord meege ven en op de achterzijde nog verha len. Men zegt, dat deze kalenders uit de mode raken. De jonge mensen zouden er niet voor gevoelen. Wij betwijfelen dat. Als het zo zou zijn, zou het een verarming betekenen. Als dagelijkse gids, als dagboek, hebben deze kalen ders naar ons oordeel grote waarde. Wij ontvingen de Maranatha-kalen- der, uitgave van J. H. Kok N.V., Kam pen, met een schild, ontworpen door de bekende kunstenaar J. Pander: het gebed van Elia om regen. Onze erva ring doet ons veel van deze kalender verwachten. Dr. H. J. Langman en drs. J. Overduin hebben de redactie, na men, die deze verwachting nog ver- sterk 0n Hetzelfde geldt ook voor „De Olijf tak", een uitgave van de stichting van die naam in samenwerking met de N.V. Oosterbaan le Cointre, waar van de medewerkers o.m. zijn ds. A. C. D. v. d. Bosch, Ds. J. Karelse, En voy Chr. Kappers, Evangelist G. B. v. Prattenburg, Ds. H. A. Wiersinga en Ds. J. W. Tonsbeek. liet schild is ook van J. Pander, die een blik geeft op de heerlijkheid van de Karmel en van Saron. Voor de varenden Een bijzonder mooie en praktische agenda voor de zeevarenden werd ge bracht door uitgeverij v.h. C. de Boer jr te Amsterdam. Ze is geredigeerd door H. Hazelhoff Roelfzema, in de kringen van de scheepvaart een goe de bekende. De zeevarenden vinden er alles in, wat zij zo nu en dan no dig hebben. voor hem. Voor hen was Lindbergh de grote held en de superieure vlieger. Het viel een vllegveldcommandant op, dat Lindbergh altijd met zoveel benzine in zijn tanks terugkwam. Hij vloog toen Lockheed P-33 jagers en het bleek, dat hij met een laag toerental en grote spoed van schroef vloog, iets wat men altijd schadelijk v„or de motor had geacht, maar wat niets bleek uit te maken. Sedertdien werd deze methode alge meen toegepast en de actie-radius van de P-38 werd daardoor achthonderd kilome ter meer. Lindbergh vloog de Vought Corsair, gebouwd voor een ton bommen, met de dubbele lading, startte met een dwarswind en liet zijn bommen op de Japanse basis Wotje neervallen. Sedert dien wist men, dat de Corsair heel wat meer kon doen, dan men ooit geweten had. Met zulke dingen schiep Lindbergh ongedachte mogelijkheden voor de Ame rikaanse vliegtuigen in het Stille Zuid zeegebied. Na de Duitse capitulatie behoorde «Lindbergh tot de eerste Amerikanen, die in Duitsland de stand van de Duitse luchtvaarttechniek in ogenschouw na men. Hij maakte een dik rapport over de Duitse straal- en raketvliegtuigen en werd adviseur van de Amerikaanse ba ses in Europa, Amerika, Panama, Alaska, de Stille Zuidzee, Japan, de Philippijnen en NoordAfrika. Hij vloog de nieuwste straalvliegtuigen en maakte lange afstandsvluchten met nieuwe toestellen over de verlatenheid van de Canadese prairie. „Lindberghs verdiensten voor, tijdens en na de oorlog kunnen niet eens besproken worden", zei generaal Spaatz onlangs. Pas het laatste jaar is Lindbergh vrij om de dingen te doen die hij wil: vogels voeren, lange wande lingen maken en kijken hoe de bomen uitbotten. Hij houdt van boeken lezen bij een open vuur, rookt niet en drinkt niet en heeft nog altijd het warme enthousiasme en de onuitputtelijke energie van de vijfentwintigjarige „Lucky Lindy" die over de Oceaan vloog. In de loop der jaren is hij een diepgelovig mens geworden, die hoopt, dat de wereld de grote weg naar de betere toekomst zal weten te vinden. En voor de eerste maal sinds die meidag in 1927 vindt hij tijd om te schrijven over de groot ste gebeurtenis in zijn leven: de vlucht over de Atlantische Oceaan van New York naar Parijs met 'n eenmotorig vliegtuig! Hetzelfde geldt, maar dan voor de schippers, van de Nederlandse Schip- persalmanak, jaarboekje van „Schutte- vaer", uitgave van Born te Assen. Het is reeds de 62e jaargang, bewijs, dat deze almanak een blijvende plaats heeft veroverd. Voor kantoor De FTT-agenda, een uitgave van de P.T.T. is een praktisch boek voor kan toor. Zij, die veel met postverzending te maken hebben, vinden bovendien in de bijgevoegde „standaardgegevens" alles, wat zij weten moeten. Prinsessenkalender Lest-best noemen wij de Prinsessen- kalender, die geen uitgever vermeldt, maar alom in de boekhandel te koop is. 12 foto's, van ons Vorstenhuis, ma ken deze kalender tot een aantrekke lijk bezit. Tenslotte noemen wij de bekende kantoorkalender van Oosterbaan Le Cointre N.V., een week per blad, met goede ruimte voor aantekeningen. De groene druk met afwisseling van zwart geeft een rustige sfeer. Personeelsleden van de Veluwsa Autodienst (V.A.D.) in Apeldoorn hebben bij het nazien van de opslag plaats voor gevonden voorwerpen en niet afgehaalde pakketten een lugu bere ontdekking gedaan. Reeds ruim een jaar stond er in deze opslagplaats een pak, dat bestemd was voor een bacteriologisch laboratorium in De venter. Ondanks herhaalde telefoon tjes werd dit pak niet afgehaald, zo dat het tenslotte in de opslagplaats terecht kwam. Personeel van de V.A.D. besloot tenslotte de inhoud van het pak maar eens aan een onderzoek te onderwer pen en verwijderde het papier. Tot grote schrik van de aanwezigen kwam een totaal verschimmeld en vergaan mensenbeen te voorschijn. Na deze ontdekking werd onmiddellijk de po litie gewaarschuwd. Het schijnt nu, dat een van de Apeldoornse zieken huizen 't geamputeerde been een jaar geleden naar Deventer had gezonden voor onderzoek in het bacteriologisch laboratorium. Naar bet persbureau Belga meldt zijn in een graf uit de 20ste Egyptische dynastie, dat gevonden werd bij da tempel van Heliopolis ten zuiden van Cairo, mummies van struisvogels aan getroffen. Het is de eerste keer, dat zulk een ontdekking werd gedaan. Het bestaan van struisvogels was in de Farao-tijd wel bekend, mhar sedert de Romeinse periode kwamen in Egypta de dieren niet meer in het wild voor. De Egyptenaren die ibissen, katten, krokodillen, ossen en andere heiliga dieren mummificeerden schenen de cultus van de struisvogel niet gekend te hebben. De ontdekking van beide mummies stelt de archeologen in elk geval voor een probleem. Ds. F. H. Boersma overleden In het Talma-oord te Veenwoude is in de ouderdom van bijna 96 jaar over leden de oudste van de Gereformeerde predikanten in ons land, ds. F. H. Boersma. Ds. Boersma werd te Heeg geborei. en was, alvorens hij predikant werd, evangelist te Lemmer en te Oosterend. Op 37-jarige leeftijd werd hij kandi daat en daarna aanvaardde hij het predikambt bij de Gereformeerde Kerk van Zuidbroek. Hij diende de kerken van Wirdum, Geldermalsen en Bozen, waar hij in 1930 met emeritaat ging. Ds. Boersma heeft daarna nog vier jaar de Gereformeerde kerk van Huizum als ouderling gediend. Het gemeentebestuur van Ooltgensplaat heeft zich tot de Tweede Kamer gewend met het verzoek te bevorderen dat wordt afgezien van de voorgestelde temporïse- ring van de uitvoering van een vaste verbinding over het Haringvliet tussen Flakkee en de Hoekse Waard. Het schrij ven betuigt voorts instemming met de argumenten van het adres dat de Kamez van Koophandel en Fabrieken voor Dor drecht en Omstreken dezer dagen over dezelfde kwestie aan de Tweede Kamer heeft gericht. B. en w. van Ooltgensplaat vinden het uitstel van de bouw van deze oeverver binding weinig bevredigend gemotiveerd en vragen zich in het algemeen af of de bestedingsbeperkende maatregelen wel in de juiste sectoren worden genomen. In de vrij uitvoerige beschouwing in dit stuk van b. en w. van Ooltgensplaat over de bestedingsbeperking wordt opgemerkt, dat de gemeenten zich zelfstandig een oordeel moeten jaan vormen en kenbaar moeten maken over regeringsmaatregelen die de gemeentebelangen aangaan. Vaalser politie deed goede vangst De rijkspolitie van de Zuid-Lim burgse grensstad Vaals heeft S. uit Maastricht aangehouden, die sedert ge ruime tijd in dienst is geweest bij D. in Vaals, en hier uit een casette 15 mille ontvreemdde. De dader, die bij verhoor door de mand viel, deelde de politie mede, dat hij het ontvreemde geld in bewaring had gegeven bij be kenden in Maastricht. Vrijwel het ge hele bedrag werd in een divankussen terug gevonden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1958 | | pagina 5