CHARLES LINDBERGH
Luchtvaartpionier, geheim agent
en deskundig oorlogsvlieger
Gast van Göring
Huwelijksreis
Op de vlucht
KLAVER
VIER
m
Geheime missie
Geen verstand van
politiek
Oorlogsvlieger
HOGE PRIJS-
ALLE GIFTEN GEWELGERD
Met formatie
Verdiensten-
KALENDERS EN AGENDA'S
Dik rapport
Lugubere ontdekking
in Apeldoorn
Struisvogelmummies
in. een Egyptisch graf
Schrijven aan Tweede Kamer
Ooltgensplaat wil geen
uitstel bouw oever
verbinding Haringvliet
Zaterdag 4 januari 1958
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 5
I DE MAN, die op Times Square voor de
etalage van de Air France stond te kijken,
I olijkbaar verdiept in de beschouwing van 'n
I doorsnede van een nieuw Frans viermotorig
verkeersvliegtuig, werd menigmaal aange-
I stoten door haastige voorbijgangers. Hij lette
I ;r evenmin op, als die mensen op hem letten
en toch was dit dezelfde man, die een kwart-
I eeuw eerder, vijftien jaar eerder, tien jaar
I tevoren nog overal omstuwd werd door
duizelingwekkende mensenmassa's. Niemand
I lette op de man in de grijze demi en het
I blauwe costuum, die al wat kaal werd en
toch is zijn naam in zes continenten de meest
I gekende naam gebleven: Charles Lindbergh,
I de Oceaanvlieger, idool van Amerika, sym
bool van onze luchtvaarteeuw.
Niemand zal er gelukkiger om zijn dan
Lindbergh, dat men hem eindelijk met rust
laat. Hij betaalde een bitter harde prijs voor
de roem en voor het eerst in vele, vele jaren
is hij eindelijk vrij. Hij kan op straat lopen
als elk ander mens. Het enige, wat nog ont
brak aan zijn geluk, was een rehabilitatie.
Charles Lindbergh, die zijn kolonelsrang
teruggaf, omdat hij actie wenste te voeren
tegen Amerika's intrede in de oorlog, werd
in 1940 en 1941 beschouwd als een slecht
vaderlander, iemand die door zijn vaderland
met goud omhangen was en die dat alles met
ondank beloonde.
Het ontbrak er alleen maar aan, dat
men hem van landverraad beschuldigde.
Van Duitse sympathieën beschuldigde
men hem zeker en dat, terwijl de Ver
enigde Staten juist aan Charles Lind
bergh, aan zijn vakkennis, doorzicht en
technisch inzicht een spionage-agent had
den in het Duitsland van Görings rijzen
de Luftwaffe, zoals zij er nog nooit een
gehad hadden of zouden hebben. De ere
medaille van het Congres, die Lindbergh
In 1927 werd uitgereikt, zou voor zijn
werk als geheim agent in Duitsland even
zeer op zijn plaats zijn geweest.
Iedereen weet, dat Lindbergh zijn leven
waagde bij zijn eenzame vlucht over de
Atlantische Oceaan, maar wie weet ervan
dat de twee-en-veertigjarige Lindbergh
een oorlogsvlieger was in de Stille Zuid
zee, die meer dan vijftig vluchten naar
de vijand maakte? Wie weet, dat Lind
bergh tot de eerste geallieerde technici
behoorde, die Duitslands straal- en raket
vliegtuigen onderzochten in mei 1945?
Wie weet welke belangrijke diensten
deze zelfde Lindbergh zijn vaderland op
het ogenblik bewijst ais luchtvaartdes-
kundige? Wel weet iedereen, dat Lind
bergh in 1940 en 1941 samen met mannen
als ex-president Hoover en wijlen se
nator Vandenbergh een heftig tegen
stander was van Amerika's intrede in de
oorlog.
Weinig mensen weten, wat Lindbergh
voor de Amerikaanse luchtvaart en
daarmee voor de bevrijding van Europa
deed in de jaren vlak na zijn heldhaf
tige vlucht. In 1927 was de Amerikaanse
vliegtuigindustrie belachelijk zwak. Ter
wijl in Europa het luchtverkeer een
bloeiend bedrijf was met tal van natio
nale luchtverkeersmaatschappijen, was de
Amerikaanse verkeersluchtvaart zeer be
scheiden van omvang.
De luchtpost werd gevlogen met oude
legervliegtuigen, de luchtmacht had wei
nig en vooral verouderde vliegtuigen en
de industrie bouwde liever radiotoestel
len, automobielen en koelkasten dan
vliegtuigen, waarvan niemand het nut
inzag. Zo was de situatie toen het Gug-
genhei.-nfonds Lindbergh op tournee
Stuurde door de Verenigde Staten. Lind
bergh was geen spreker, maar hij was
een enthousiast vlieger en zijn kruisvaart
voor de luchtvaart gaf hem alle vuur en
belangstelling, die hij nodig had.
In twee jaar tijds veranderde het beeld
van de Amerikaanse luchtvaart volko
men. Tot de kleine steden toe hadden
vliegvelden. Er kwamen meer en grotere
luchtverkeersondernemingen, er stroom
de geld naar de vliegtuigindustrie en de
militaire luchtvaart profiteerde van wat
Lindbergh bereikte. En om de kroon op
zijn werk te zetten maakte Lindbergh een
huwelijksreis met een drijvervliegtuig
langs de Labrador-Gioenlandroute, rond
Alaska en over Canada, waarbij hij be
langrijke gegevens bijeenbracht over het
vliegen in die noordelijke streken.
De Duitsers hadden niemand minder
dan een generaal Ernst Udet, de gewe
zen jachtvlieger ervoor over om dat
te doen boven Groenland; Lindbergh
deed het „even" op zijn huwelijksreis,
doch zijn werk was er niet minder gron
dig om. Een jaar later deed hij datzelfde
werk, nu meer ten dienste van de ver
keersluchtvaart, boven Midden- en Zuid-
Amerika.
Staatshoofden worden beschermd tegen
opdringerige belangstelling, particulieren
Ingezonden mededeling (adv.)
Uitzending zaterdagavond 9.41 uur
•ver Hilversum I (402 m.).
Schrijf in «Ik der tien vakjes een 1 of 2
of 3. Optellen. Plak dit formulier op ge
frankeerde briefkaart met SO cent extra
porto op adreszijde. Inzenden aam Klaver
Vier» Hilversum. Eén oplossing per kaart.
prllsen tot een totale I in OA A -
waarde van minstens lv.UUU."
Alle ct|fers
opgeteld i
BU
Radio-actie in samenwerking met en ten
bate va-1 St. „Prins Bernhardfonds", St. „Het
t'ledeH. Blindenwezen", Ned. Ver. Sociale
Zorg voor Minder-Vallden „AVO" en St.
„Ned. Org. voor Intern. Bijstand". Goed-
lekeurd bij besl. v.d. Min. v. Justitie d.d.
1-1957 no. 1026/257.
hebben zoiets niet. Vandaar dat Lindbergh
en zijn vrouw rust zochten in een buiten
huis in New Yersey en daarmee de kans
schiepen voor de onvergeten tragedie van
de kidnapping en de dood van de kleine
Charles Junior door Bruno Hauptmann.
De geboorte van een tweede kind bracht
opnieuw een stroom van bedreigingen
met zich. Dat was voor Lindbergh de
druppel, die de emmer deed overlopen.
De hele massa-hysterie begun opnieuw,
toen Bruno Hauptmann werd gearres
teerd en de Lindberghs vluchtten.
„Het was alsof we in de jungle woon
den, temidden van wilden", zegt Anne
Lindbergh nu met een huivering, als zij
daaraan terugdenkt. „We hadden bijna
geen vrienden meerHet reisdoel
was Europa. In Engeland waar ze eerst
waren, kende men de Lindberghs, maar
de Britten zijn beleefd en eerbiedigen
iemands recht op een eigen bestaan.
En de Fransen waren nog beter. Ze wa
ren uitgekeken op de Lindbergh's en lie
ten ze hun gang gaan. Dat was tn 1936
toen in Berlijn majoor Truman-Smith
naar informaties uitzag over de kwaliteit
en omvang en vooral over de produktie-
problemen van de nieuwe Duitse lucht
macht. Hijzelf was niet in staat de infor
matie te bemachtigen die hij nodig had,
noch zou enige andere uit Amerika over
gekomen officier in staat zijn geweest,
die gegevens in zijn bezit te krijgen. Toen
hoorde majoor Truman-Smith, dat Lind
bergh in Europa was.
Majoor Truman-Smith wist dat de
zwakke plek van Göring diens ijdelheid
was. Ongetwijfeld zou de dikke Hermann
er behagen in scheppen om „zijn" lucht
macht te tonen aan de beroemdste vlie
ger ter wereld. Inderdaad bleek dit juist.
Göring was enthousiast over de komst
van Lindbergh en vergat zichzelf zoda
nig, dat hij erin toestemde, dat de Lind
berghs overal vrij mochten komen en
gaan waar zij wilden en dat zij overal
vergezeld mochten zijn door een Ameri
kaans officier. Nog voor de Lindberghs
in Duitsland kwamen, ruimde Görings
staf bij voorbaat op alle vliegvelden, ba
ses, proefstations en in alle fabrieken
elke hinderpaal op. „Lindbergh is een
groot vlieger, voor hem geen geheimen!"
liet Göring zeggen.
En er waren ook geen geheimen! Voor
de aankomst van Lindbergh had majoor
Truman-Smith een onderhoud met hem
en ze kwamen de rol overeen, die Char
les moest spelen. Hij moest de sympathie
ke wereldvlieger zijn, de man die alles
van vliegen afwist en die een enorme be
langstelling had voor de technische de
tails, zonder er veel van te weten. Hier
en daar moest hij zijn onkunde op dat ge
bied laten merken, opdat de Duitsers
hem als ongevaarlijk konden beschouwen.
Verder moest hij zich voordoen als een
vriend van het nieuwe Duitsland.
Lindbergh kwam in de zomer van 1936
in Berlijn. Görings orders hadden de
zwaarste gesloten deuren voor hem ge
opend. De Duitsers zagen in Lindbergh
een groot vlieger, maar geen groot iucht-
vaarttechnicus en zij onderschatten zijn
opmerkingsgaven schromelijk. Lindbergh
zag veel meer dan zijn gastheren konden
vermoeden. Overdag wandelde hij door
fabrieken en over vliegvelden en sprak
met Duitse officieren en technici.
Hjj vloog Duitse vliegtuigen, niet al
leen de bekende Messerschmidt 109 en de
Heinkel bommenwerper, maar ook de
toen nog supergeheime tweemotorige
Messerschmidt 110, de Junkers 88 en 90
en de Focke-Wulf jager. Elke avond zat
hij bij majoor Truman-Smith en dicteer
de uit zijn hoofd het enorme feiten- en
cijfermateriaal, dat hij overdag verza
meld, had.
In twee jaren tijds bracht hij op deze
wijze een enorme hoeveelheid materiaal
bijeen, dat in Washington bestudeerd
werd met stijgende bewondering voor
Lindberghs vaardigheid, terwijl het pu
bliek in Amerika de schouders ophaalde
en zei „Die Lindbergh blijft maar in
hij is zeker ook nazi
Duitsland hangen,
geworden
Toen Lindbergh in 1939 in Amerika
terugkwam, werd hü op staande voet ge
kidnapt door generaal Hap Arnold die
hem drie dagen achter elkaar uitvroeg en
hem daarna twee maanden meenam langs
Amerika's vliegvelden en viegtuigfabrie-
ken.
Op deze rondreis kon generaal Arnold
de practische ervaringen van Lindbergh
toetsen aan wat in Amerika was voorbe
reid. In de Verenigde Staten stond men
voor hetzelfde probleem als Göring in
1934: uit het niets een luchtmacht en een
vliegtuigindustrie te scheppen. Dank zij
Charles Lindbergh konden de Amerika
nen leren van de Duitse tegenslagen en
moeilijkheden. Lindbergh, wetend en be
seffend wat een oorlog was, had voor
zichzelf het gevoel dat de Verenigde Sta
ten daarbuiten moesten blijven. Het kan
hoogstens in hem geprezen worden, dat
hij hoopte, dat zijn vaderland de hel van
de oorlog bespaard zou worden.
Dat hij openlijk actie voerde tegen wat
hij de oorlogsdrijverij van president Roo
sevelt noemde, was tragisch en gevoegd
bij zijn lange verblijf in Duitsland, gaf dit
voedsel aan het gerucht, dat hij een nazi
zou zijn geworden. Lindbergh mocht een
groot luchtvaarttechnicus zijn, van poli
tiek had hij geen verstand en beseffend,
dat Amerika niet klaar was om het met
de Luftwaffe op te nemen, begreep hij
niets van de g-weldige politieke beslis
singen die genomen moesten worden.
Zo getuigde hü tegen de Leen- en
Pachtwet en het woord van Lindbergh
had gezag in Amerika, ondanks alles.
„Het gaat niet om oorlog of vrede, maar
om de betrouwbaarheid van het leider
schap voor het volk" zei Lindbergh op
een bijeenkomst van Isolationisten. Roo
sevelt vergaf them dit niet. Toen de Ja
panners de oorlog begonnen, verklaarde
Lindbergh: ,,Nu de oorlog is uitgebroken,
moeten we daar als eensgezinde Ameri
kanen achter staan, ondanks onze hou
ding in het verleden".
Hü meldde zich bü de luchtmachtstaf
m Washington en werd eerst niet ontvan
gen, toen men de tip kreeg, dat de presi
dent dat niet graag zag. Vandaar, dat
Lindbergh aanvankelijk geen uniform
droeg. Drie dagen later belde Henry Ford
I hem op en vroeg hem om zijn kennis
van vliegtuigen te willen voegen bij
Ford's ideeën over massa-produktie ten
dienste van de produktie van B-24-bom-
menwerper» in Willow-Run. Het was
Lindbergh, die in twee jaren hard wer
ken deze snelst producerende vliegtuig-
„Luck Lindy", luchtvaartpionier
fabriek ter wereld op toeren hielp komen
Hü vloog zelf de eerste toestellen in
zoals ze van de produktie kwamen en
werkte achttien uur per dag. Ford waar
deerde hem hooglijk en in Washington
was men ervan overtuigd, dat de produk
tie van bommenwerpers maar half zo
snel zou zün gegaan, als Lindbergh er
niet was geweest. Maar hoe kon het an
ders? Hü had zelf van Willy Messer
schmidt de details gehoord van massapro-
duktie en bij Heinkel in Rostock het tact-
verfahren voor de bouw van tweemotori
ge bommenwerpers gadegeslagen
Het was in die tijd, dat Lindbergh deel
nam aan experimenten die hem bijna het
leven kostten. Hij vloog de Thunderbolt-
jager op grote hoogten om na te gaan,
in hoeverre de ontsteking dan betrouw
baar was. Het grote gevaar voor de vlie
ger hierbij, is zuurstofgebrek. Lindbergh
oefende zich in de drukkamer van de
Mayo-kliniek en ging na in hoeverre zijn
organisme reageerde op zuurstofgebrek.
Op een dag vloog hij een Thunderbolt op
veertienduizend meter hoogte, toen de
luchtdrukmeter terugliep. Lindbergh
wist, dat hij nog enkele seconden had,
drukte de stuurknuppel naar voren en
geraakte bewusteloos. De snelle duik, die
de machine maakte, redde hem het leven.
Op zesduizend meter kwam hü weer bü
en kon hij de machine vlak trekken; er
was ergens een lek in de luchtslang ge
weest.
In 1943 ging Lindbergh, toen zijn taak
bij Ford voltooid was, naar de United
Aircraft over, waar hij adviseur, invlie-
ger en instructeur werd. In 1944 ging hü
als technicus voor diezelfde fabriek naar
de Stille Zuidzee. De Lindberghfaam was
in zoverre hersteld, dat alle officieren
van rang bang waren, dat Lindy iets zou
overkomen. Met de meccano's, de vliegers
en hun directe commandanten kon hij
het goed vinden. Het vliegen van militai
re toestellen in oorlogstijd op militaire
zendingen is voor burgers iets ongewoons
maar Lindbergh vond er iets op.
Charles Lindbergh betaalde
een hoge prijs voor de eer de
eerste man te zijn, die alleen
over de Atlantische Oceaan
vloog. Hij was publiek eigen
dom en naast rijkdom bracht
hem dit ook ongeluk. Zijn
vlucht uit Amerika was een
tvsrihoopsdaad, die de inlei
ding vormde voor zijn werk
als geheim agent in Duitsland
tot 1940. Verguisd en miskend
zonk Lindberg daarna weg in
vergetelheid, hoewel weinig
mannen hun vaderland meer
en grote diensten bewezen en
bewijzen dan hij.
Lindbergh als gast van Göring op
een Duits vliegveld. Dergelijke
foto's wekten in Amerika de in
druk, dat hun vroegere lieveling
een Nazi was geworden. In wer
kelijkheid bewees hij zijn land als
geheim agent onschatbare diensten
Wist u, dat Lindbergh alle giften en gaven weigerde, die hem
na zijn Oceaanvlucht toegezonden werden, behalve de vijfen
twintigduizend dollar, waarvoor hij op weg was gegaan? Wist
u, dat Charles Lindbergh een bod afwees voor het spelen van
zichzelf in een film over zijn leven? Wist u, dat Lindbergh een
bod van twee en een half miljoen dollar afwees van een groep
promotors onder leiding van Randolph Hearst om de luchtvaart
over de hele wereld te propageren? Nu kunt u zeggen: Ja, maar
hij trouwde een rijke vrouw.
Op het moment echter, waarop hij al die aanbiedingen af
wees, kénde hij Anne Morrow dochter van de Amerikaanse
gezant nog niet eens. Het was heus een huwelijk uit liefde
en niet zoals toen al geschreven werd een rijk meisje, dat
de man die zij wilde hebben omdat hij beroemd was, eenvoudig
kocht door haar vaders rijkdom. Reeds voor zijn huwelijk werd
de beroemdheid Lindbergh tot een last. Op zijn huwelijksreis
was dat nog erger.
Altüd als de toestellen startten, stond
opzü een vliegtuig volgetahkt en met
draaiende motor en Lindbergh startte
mee in kun formatie. Officieel wist nie
mand er iets van. Ais het bü de gene
raals in de sector bekend werd, dat Lind
bergh in hun sector vloog en als ze on
gerust waren, dat juist Lindy nu iets zou
overkomen, verhuisde hij naar een ander
vliegveld, dan weer naar de marine, dan
weer naar de mariniers, de luchtmacht of
het leger. Dat was steeds na tien of vüf-
tlen vluchten en Lindy verhuisde vier
maal.
Meermalen ontsnapte hij daarbij aan
de dood. Boven Rabaul kwam hij eens
in zwaar afweervuur zonder een schram
op te lopen. Hoven Palau kwam een
Japanse Zero op zün staart, die door cap
tain Miller werd neergeschoten, voor
Lindbergh wat gemerkt had. Boven Am-
bon dook een brandende Japanse zelf
moordvlieger op hem neer en Lindbergh
wist hem alleen door superieure vliegers-
kunst en een snelle beslissing te vermij
den. Maar In zi.-'n brieven aan Anne
schreef hü daar nimmer ook maar een
enkel woord over.
De jonge piloten hadden grote achting
Het afscheid van het jaar bracht
ons een aantal kalenders voor 1958.
Wij kondigen ze hier kort aan.
De Ned. Middenstand.sbank gaf een
tweemaandskalender met waterverf
tekeningen van Jan Korthals. Het
eerste blad geeft een tekening van
Veere, die wij evenals de andere
zeer geslaagd vinden.
De Nederlandse Lloyd illustreerde
haar maandkalender met crayonteke
ningen van J. M. Luttge, waardig en
rustig.
De Spaarbankkalender geeft vier
kleurige bloemschilderingen van J.
Voerman jr en op de achterzijde een
aan de bloemen ontleende tekst, die
tot sparen aanmaant.
Voor de kalender van de Nill-Mij
stond Mans Meyer reproducties af van
een zestal schilderijen, die hij maakte
op een reis naar Suriname en de Ned.
Antillen, treffend van kleur en op
vatting.
Daarnaast geeft de Nill-Mij nog haar
kantoorkalender uit. Een groot en dui
delijk cijfer, in rustige kleuren.
De HAV-bank bepaalde zich ook nu
tot haar eenvoudige, maar daardoor
zeer duidelijke maandkalender, die ge
legenheid biedt voor notities.
Eenzelfde, eveneens praktische ka
lender zond ons de N.V. Veren. Ver
zekeringsmaatschappen, die samen
werkt met de N.V. Al> Verzekering-
Sociëteit.
De mooie platen van drinkende men
sen, die op de kalender van Coca-Cola
voorkomen, suggereren de frisheid van
het produkt, dat zij propageren.
Waterborg Dekkleden- en Tenten-
fabriek versierde de zes kalenderbla
den met prachtige luchtfoto's van Am
sterdam en zijn havens.
Echte scheurkalenders
Van heel andere aard zijn de beide
echte scheurkalenders, die we ontvin
gen en die voor elke dag een over
denking bij een Schriftwoord meege
ven en op de achterzijde nog verha
len.
Men zegt, dat deze kalenders uit de
mode raken. De jonge mensen zouden
er niet voor gevoelen. Wij betwijfelen
dat. Als het zo zou zijn, zou het een
verarming betekenen. Als dagelijkse
gids, als dagboek, hebben deze kalen
ders naar ons oordeel grote waarde.
Wij ontvingen de Maranatha-kalen-
der, uitgave van J. H. Kok N.V., Kam
pen, met een schild, ontworpen door
de bekende kunstenaar J. Pander: het
gebed van Elia om regen. Onze erva
ring doet ons veel van deze kalender
verwachten. Dr. H. J. Langman en drs.
J. Overduin hebben de redactie, na
men, die deze verwachting nog ver-
sterk 0n
Hetzelfde geldt ook voor „De Olijf
tak", een uitgave van de stichting van
die naam in samenwerking met de
N.V. Oosterbaan le Cointre, waar
van de medewerkers o.m. zijn ds. A.
C. D. v. d. Bosch, Ds. J. Karelse, En
voy Chr. Kappers, Evangelist G. B. v.
Prattenburg, Ds. H. A. Wiersinga en
Ds. J. W. Tonsbeek. liet schild is ook
van J. Pander, die een blik geeft op
de heerlijkheid van de Karmel en van
Saron.
Voor de varenden
Een bijzonder mooie en praktische
agenda voor de zeevarenden werd ge
bracht door uitgeverij v.h. C. de Boer
jr te Amsterdam. Ze is geredigeerd
door H. Hazelhoff Roelfzema, in de
kringen van de scheepvaart een goe
de bekende. De zeevarenden vinden
er alles in, wat zij zo nu en dan no
dig hebben.
voor hem. Voor hen was Lindbergh de
grote held en de superieure vlieger. Het
viel een vllegveldcommandant op, dat
Lindbergh altijd met zoveel benzine in
zijn tanks terugkwam. Hij vloog toen
Lockheed P-33 jagers en het bleek, dat
hij met een laag toerental en grote spoed
van schroef vloog, iets wat men altijd
schadelijk v„or de motor had geacht,
maar wat niets bleek uit te maken.
Sedertdien werd deze methode alge
meen toegepast en de actie-radius van de
P-38 werd daardoor achthonderd kilome
ter meer. Lindbergh vloog de Vought
Corsair, gebouwd voor een ton bommen,
met de dubbele lading, startte met een
dwarswind en liet zijn bommen op de
Japanse basis Wotje neervallen. Sedert
dien wist men, dat de Corsair heel wat
meer kon doen, dan men ooit geweten
had. Met zulke dingen schiep Lindbergh
ongedachte mogelijkheden voor de Ame
rikaanse vliegtuigen in het Stille Zuid
zeegebied.
Na de Duitse capitulatie behoorde
«Lindbergh tot de eerste Amerikanen,
die in Duitsland de stand van de Duitse
luchtvaarttechniek in ogenschouw na
men. Hij maakte een dik rapport over de
Duitse straal- en raketvliegtuigen en
werd adviseur van de Amerikaanse ba
ses in Europa, Amerika, Panama, Alaska,
de Stille Zuidzee, Japan, de Philippijnen
en NoordAfrika.
Hij vloog de nieuwste straalvliegtuigen
en maakte lange afstandsvluchten met
nieuwe toestellen over de verlatenheid
van de Canadese prairie. „Lindberghs
verdiensten voor, tijdens en na de oorlog
kunnen niet eens besproken worden", zei
generaal Spaatz onlangs.
Pas het laatste jaar is Lindbergh
vrij om de dingen te doen die hij
wil: vogels voeren, lange wande
lingen maken en kijken hoe de
bomen uitbotten. Hij houdt van
boeken lezen bij een open vuur,
rookt niet en drinkt niet en heeft
nog altijd het warme enthousiasme
en de onuitputtelijke energie van
de vijfentwintigjarige „Lucky
Lindy" die over de Oceaan vloog.
In de loop der jaren is hij een
diepgelovig mens geworden, die
hoopt, dat de wereld de grote weg
naar de betere toekomst zal weten
te vinden. En voor de eerste maal
sinds die meidag in 1927 vindt hij
tijd om te schrijven over de groot
ste gebeurtenis in zijn leven: de
vlucht over de Atlantische Oceaan
van New York naar Parijs met 'n
eenmotorig vliegtuig!
Hetzelfde geldt, maar dan voor de
schippers, van de Nederlandse Schip-
persalmanak, jaarboekje van „Schutte-
vaer", uitgave van Born te Assen. Het
is reeds de 62e jaargang, bewijs, dat
deze almanak een blijvende plaats
heeft veroverd.
Voor kantoor
De FTT-agenda, een uitgave van de
P.T.T. is een praktisch boek voor kan
toor. Zij, die veel met postverzending
te maken hebben, vinden bovendien
in de bijgevoegde „standaardgegevens"
alles, wat zij weten moeten.
Prinsessenkalender
Lest-best noemen wij de Prinsessen-
kalender, die geen uitgever vermeldt,
maar alom in de boekhandel te koop
is. 12 foto's, van ons Vorstenhuis, ma
ken deze kalender tot een aantrekke
lijk bezit.
Tenslotte noemen wij de bekende
kantoorkalender van Oosterbaan Le
Cointre N.V., een week per blad, met
goede ruimte voor aantekeningen. De
groene druk met afwisseling van zwart
geeft een rustige sfeer.
Personeelsleden van de Veluwsa
Autodienst (V.A.D.) in Apeldoorn
hebben bij het nazien van de opslag
plaats voor gevonden voorwerpen en
niet afgehaalde pakketten een lugu
bere ontdekking gedaan. Reeds ruim
een jaar stond er in deze opslagplaats
een pak, dat bestemd was voor een
bacteriologisch laboratorium in De
venter. Ondanks herhaalde telefoon
tjes werd dit pak niet afgehaald, zo
dat het tenslotte in de opslagplaats
terecht kwam.
Personeel van de V.A.D. besloot
tenslotte de inhoud van het pak maar
eens aan een onderzoek te onderwer
pen en verwijderde het papier. Tot
grote schrik van de aanwezigen kwam
een totaal verschimmeld en vergaan
mensenbeen te voorschijn. Na deze
ontdekking werd onmiddellijk de po
litie gewaarschuwd. Het schijnt nu,
dat een van de Apeldoornse zieken
huizen 't geamputeerde been een jaar
geleden naar Deventer had gezonden
voor onderzoek in het bacteriologisch
laboratorium.
Naar bet persbureau Belga meldt
zijn in een graf uit de 20ste Egyptische
dynastie, dat gevonden werd bij da
tempel van Heliopolis ten zuiden van
Cairo, mummies van struisvogels aan
getroffen. Het is de eerste keer, dat
zulk een ontdekking werd gedaan. Het
bestaan van struisvogels was in de
Farao-tijd wel bekend, mhar sedert de
Romeinse periode kwamen in Egypta
de dieren niet meer in het wild voor.
De Egyptenaren die ibissen, katten,
krokodillen, ossen en andere heiliga
dieren mummificeerden schenen de
cultus van de struisvogel niet gekend
te hebben. De ontdekking van beide
mummies stelt de archeologen in elk
geval voor een probleem.
Ds. F. H. Boersma overleden
In het Talma-oord te Veenwoude is
in de ouderdom van bijna 96 jaar over
leden de oudste van de Gereformeerde
predikanten in ons land, ds. F. H.
Boersma.
Ds. Boersma werd te Heeg geborei.
en was, alvorens hij predikant werd,
evangelist te Lemmer en te Oosterend.
Op 37-jarige leeftijd werd hij kandi
daat en daarna aanvaardde hij het
predikambt bij de Gereformeerde
Kerk van Zuidbroek. Hij diende de
kerken van Wirdum, Geldermalsen en
Bozen, waar hij in 1930 met emeritaat
ging. Ds. Boersma heeft daarna nog
vier jaar de Gereformeerde kerk van
Huizum als ouderling gediend.
Het gemeentebestuur van Ooltgensplaat
heeft zich tot de Tweede Kamer gewend
met het verzoek te bevorderen dat wordt
afgezien van de voorgestelde temporïse-
ring van de uitvoering van een vaste
verbinding over het Haringvliet tussen
Flakkee en de Hoekse Waard. Het schrij
ven betuigt voorts instemming met de
argumenten van het adres dat de Kamez
van Koophandel en Fabrieken voor Dor
drecht en Omstreken dezer dagen over
dezelfde kwestie aan de Tweede Kamer
heeft gericht.
B. en w. van Ooltgensplaat vinden het
uitstel van de bouw van deze oeverver
binding weinig bevredigend gemotiveerd
en vragen zich in het algemeen af of de
bestedingsbeperkende maatregelen wel in
de juiste sectoren worden genomen. In
de vrij uitvoerige beschouwing in dit
stuk van b. en w. van Ooltgensplaat over
de bestedingsbeperking wordt opgemerkt,
dat de gemeenten zich zelfstandig een
oordeel moeten jaan vormen en kenbaar
moeten maken over regeringsmaatregelen
die de gemeentebelangen aangaan.
Vaalser politie deed
goede vangst
De rijkspolitie van de Zuid-Lim
burgse grensstad Vaals heeft S. uit
Maastricht aangehouden, die sedert ge
ruime tijd in dienst is geweest bij D.
in Vaals, en hier uit een casette 15
mille ontvreemdde. De dader, die bij
verhoor door de mand viel, deelde de
politie mede, dat hij het ontvreemde
geld in bewaring had gegeven bij be
kenden in Maastricht. Vrijwel het ge
hele bedrag werd in een divankussen
terug gevonden.