J Het oude fort Rammekens Twee recepten SCHAAKRUBRIEK Katwijk niet als voorbeeld Aambeien? HEMOTABS wF mm mm 400 JAAR GELEDEN WERD HET GEBOUWD De opleiding van radiopredikanten Denk eens aan kalfs' en lamsvlees UIT DE KERKEN Vrouwen in het ambt Valse liefdadigheids- beweging Het ging niet Op huisbezoek De belofte bleef Maandag 9 december 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 Ingezonden Meded. (adv.) Het is dit jaar vermoedelijk 400 jaar geleden dat het fort Ramme kens klaar kwam. Ik zeg: vermoedelijk, omdat men niet precies weet, wanneer dit oude fort voltooid werd. Men begon in 1547 en volgens verschillende schrijvers is er minstens 10 jaar over gewerkt. Vóór het definitief klaar was, werd het echter al bewoond. WAAROM JUIST DAAR? plaats, waar hoge gasten vertrokken. Dat het fort juist op de plaats werd gebouwd, waar het nu nog staat, heeft natuurlijk een goede bedoeling. Een strategische bedoeling. Of, om het in goed Hollands te zeggen: met het oog op de veiligheid. Middelburg had een nieuwe haven gekregen. De oude haven de Arne was zo sterk aan het verzanden, dat de scheepvaart er door steeds lastiger werd. In 1531 werd door onze heer Karei V de knoop doorgehakt: de Zeeuwse hoofdstad kreeg een nieuw vaarwater naar zee. Door de heerlijkheden Hay- man en Mortiere werd de nieuwe ha ven van 16 roede breed gegraven. Langs het tegenwoordige dorp Nieuw en St. Joosland (toen bestond het nog niet) naar het vaarwater de Wel- zinge, één van de vele wateren tussen Walcheren en Zuid-Beveland, die la ter met de algemene naar Sloe wor den aangeduid. Als men van Middelburg naar Nieuw en St. Joosland gaat, ziet men aan de rechterhand een wat laag gelegen strook: dat is het overblijfsel van deze nieuwe haven. In 1535 was hij klaar. De plaats, waar de Welzinge een hoek maakte aan deze Zuidoostkust van Walcheren, heette Blankershoek (ook wel Blancaershoek geschreven). Daar nu werd het fort gebouwd. Men kon van dit kasteel uit een groot deel van de Schelde bestrijken. Had Mid delburg dit fort in bézit, dan kon het de ingang van zijn nieuwe haven be schermen, een belangrijke factor voor de handel van de stad. Daar stond te genover, dat de vijanden van de stad, als ze dit fort konden veroveren, het vaarwater naar Middelburg konden afsluiten. Dan lag de "handel lam. Straks zullen we zien, dat zoiets ook eens gebeurd is. MEN BEGON IN 1547. In 1531 had Karei V over ons land als landvoogdes aangesteld zijn zuster Maria, koningin-weduwe van Honga rije. In 1547 bezocht ze Walcheren. De zeeweringen werden geïnspecteerd en de versterking van het eiland had haar aandacht. Ze vond de wachthuizen op de dij ken niet voldoende en daarom moest er bij Blankershoek een nieuw kasteel komen. Het werd Zeeburg genoemd, een naam die er niet ingegaan is. Al heel gauw hoorde men de naam Ram mekens (in de volksmond „Ramme- tjes"). Dat Rammekens was eigenlijk een kleine heerlijkheid daar in de buurt naar de richting van de Zuidwatering: Deze naam ging over op het kasteel en de naam Zeeburg werd vergeten. „Zee burg, bij Rammekens" (in onderschei ding van het kasteel Zeeburg bij Am sterdam) werd in het vervolg alleen: Rammekens. Van de enkele jaren daarvoor ver gane dorpen uit het verdronken land van Zuid-Beveland (Reimerswaal en omgeving) werd veel steen wegge haald, om dienst te doen bij de bouw van het fort. De keizerlijke ingenieur Dodaes de Boni maakte een ontwerp, waarvan de kosten geraamd werden op f30.000. Te laag getaxeerd, want tijdens de 10- jarige bouw werd ruim f 46.000.uit gegeven. De dijkgraaf van de Zuidwa tering, Arent Jansz. Boom (is ook en kele jaren lid van de vroedschap en burgemeester van Middelburg ge weest) was commissaris bij de bouw van de vesting. Boven de ingangspoort staat het be ginjaartal 1547 met daarboven een mensenhoofd, dat men niet goed kan thuisbrengen. Misschien is het een af beelding van de oorlogsgod van de Ro meinen Mars? Het fort zag er toen wel wat anders uit dan tegenwoordig. Aan de zuid kant werd het door de zee bespoeld, beschermd door twee hoofden. Nu ligt het door verzanding van het water een eindje van de Schelde af en kan men er langs lopen. Aan de andere kant was een diepe gracht, die nu groten deel gedicht is. De wallen, die we er nu zien, zijn in de Franse tijd opge worpen. Ook stonden er op het bin nenplein twee huizen met trapgevel- tjes voor de bezetting, waarboven een toren met zadeldak hoog uitstak. Op oude afbeeldingen is dit nog te zien. Nu is dit alles verdwenen. Wel zijn gebleven de dikke muren, de gewelf de schuilplaatsen en geschutkelders. Tegenwoordig gebruikt men deze voor champignonkwekerij HOOG BEZOEK. Het kasteel Rammekens wordt in de geschiedenis vaak genoemd als de Ingezonden mededeling (adv.) neem Hemotabs. de nieuwe behande ling van binnen uit. Een simpel vrijwel smakeloos tabletje plus een glas water is alles wat U nodig hebt om pijn en ongerief van aambeien te verlichten. Hemotabs werken weldadig tegen Uw pijn en ongemak. Zalf en zetpillen zijn overbodig. Met hun werking van binnen uit, doen Hemotabs de zwellingen slin ken en bevorderen zo de genezing. Ze rijn bovendien zacht laxerend en helpen rodoende de normale functies herstellen, EO belangrijk voor volkomen herstel en langdurige vrijwaring van pijn. 'n Complete kuur f 1.47. Bij Apothekers en Drogisten. In 1556 reisde Karei V van hier naar Spanje. Het vorige jaar had hij in Brussel afstand gedaan van de rege ring over de Nederlanden. Op het kas teel van Marnix, te Souburg, had hij de waardigheid van koning van Span je en keizer van Duitsland neergelegd. Van hier vertrok hij via Ritthem naar Rammekens, waar hij afscheid nam van zijn zoon en opvolger Filips n, die hier nog een paar jaar bleef. Met zijn twee zusters en een groot gevolg ver trok Karei via Rammekens naar Spanje. Ook Napoleon is hier geweest. Dat was in 1810. Na de inval der Engelsen in Zeeland het jaar tevoren, wilde hij Walcheren flink versterken. Met een groot gevolg kwam hij van Breskens naar Rammekens om het eens te be kijken. Het moest versterkt worden: voor de beheersing van de Schelde en de haven van Middelburg was het een bijzonder geschikt punt. De gebouwen op het binnenplein werden gesloopt, de muren versterkt en ook inwendig werden er veel verbeteringen aange bracht. Een steen met het jaartal 1812 herinnert eraan. Ook aan de omgeving dacht Napo leon. De gracht werd uitgediept en er wer den wallen opgeworpen. Bomen en huizen in de buurt, die in het schoots veld stonden, werden verwijderd (heb ben de Duitsers niet evenzo gedaan in de laatste oorlog?). De bewoners van deze boerderijen zouden een schade loosstelling krijgen van f 60.000. waarvan echter maar een klein ge deelte betaald is. Slechts één boerde rijtje, vlak bij het fort, mocht blijven staan. Vóór de laatste oorlog kon men daar de grote sleutel halen, als men het fort wilde bezoeken. Bij de inun datie van 1944/45 is deze hofstede weggespoeld. L. v. W. dienen. Ananastoast met kaas 125 g kaas, 75 g amandelen, 1 schijf ananas, 65 g mayonnaise. De kaas, de amandelen (die men in wat heet water heeft laten broeien, waardoor 't schilletje gemakkelijk los laat) en de ananas in fijne reepjes snijden en met mayonnaise en even tueel nog wat citroensap op smaak afmaken. Langwerpige toastjes ermee bedek ken. Appelkoekjes 200 g bloem, 2%3 dl melk, 1 ei, zout, 1 theelepel bakpoeder, 2 grote appelen, bruine suiker naar smaak, 50 g boter om te bakken. De appelen boren, schillen, in plakken snijden en bestrooid met wat bruine suiker, wegzetten. Een beslag van bloem, zout, bak poeder, ei en melk maken. De boter in de koekepan heet maken, hierin als voor drie-in-de-pan schepjes beslag doen en op ieder koekje een plak appel leggen. Daarop weer wat beslag gieten. De koekjes langzaam aan bei de kanten gaar en lichtbruin bakken en met bruine suiker bestrooid op- RedacteurJ. Joosse - Hertshoornstraat 6 - Bergen op Zoom Een partij gespeeld in de ontmoeting Oud-MiddelburgV.A.S. (Amsterdam) aan het achtste hord door de heren Maartense (Oud-Middelburg) en Willink (V.A.S.) is het begin van vandaag. Een Slavisch Damegambiet waarin zwart de gambietpion door b5 tracht te behouden. Wit krijgt door goed spel een vrije c-pion die zeer gevaarlijk wordt. Via ruil van enkele stukken krijgt wit een gewonnen eindspel. Wit: Maartense. Zwart: Willink. Damegambiet. 8 üf J§ 7 WW 6 WW/ èB 5 'Hf ■f 8* mm 4 PU 3 §1 wm, i IHF 2 1 abed e f q h 1. d2d4, d7d5; 2. c2—c4, c7—c6; 3. Pgl—f3, e7e6; 4. Pbl—c3, d5xc4; 5. e2e3, b7—b5; (Zwart wil de pion houden, maar had beter gedaan zijn stukken te ontwikkelen) 6. a2a4, b5 b4; 7. Pc3bl, Lc8—a6; 8. Lfl—e2, Pb8—d7; 9. b2—b3, c6—c5; 10. b3xc4, (Natuurlijk geen dc5: met voordeel voor Zwart) 10c5xd4; 11. e3x d4 (Wit heeft nu een vrije c-pion en die blijkt heel wat waard te zijn) 11. Dd8c712. Pbl—d2, Pg8—f6; 13. Lel—b2, Pd7b6; 14. Ddl—b3, Dc7 f4; (Een uitval die niet veel uithaalt. Beter was wel Le7 en daarna 00). 15. a4a5, Pb6—d7; 16. 0—0, Ta8—b8; (Om de b-pion een steuntje te geven en zijn L te kunnen gebruiken) 17. Tflel, Lf8d6; 18. c4c5 (opdrin gerig!) 18La6xe2; 19. Telxe2, Ld6c7; 20. c5—c6, Pd7—f8; (Die is weer terug in zijn stal gedreven) 21. d4d5!, Tb8—d8; 22. Lb2xf6, Df4xf6; 23. Taldl, Df6c3; (Zwart tracht nu door ruil zijn stelling te verbeteren, wat een pion kost). 24. Db3xc3, b4x c3; 25. Pd2e4, c3—c2; 26. Te2xc2, Td8xd5; 27. Tdlxd5, e6Xd5; 28. Pe4 c3, Ke8—e7; 29. Pc3xd5t, Ke7—d6; 30. Pd5xc7, Kd6xc7; 31. Pf3—d4, a7 a6; 32. Tc2b2, Pf8e6; (Zwart ver dedigt zich goed) 33. Tb2b7f, Kc7 d6; 34. Pd4x e6, f7xe6; 35. Tb7—b6, Kd6—c5; 36. Kgl—fl, Th8—f8; 37. Kfl e2, Tf8f7; (Ook na Tc8 gaan door Tb7 de g- en h-pion verloren in ruil voor de a- en c-pion). 38. Tb6b7, Tf7 Op de jaarlijkse conferentie der „Evangelische Rundfunkarbeit" in Stuttgart is bekend gemaakt, dat er een aparte opleiding voor radiopredi kanten komt. Opleiding lijkt misschien een groot woord, maar in Duitsland schrikt men daarvoor niet terug, want de nieuwe instelling zal heten „Semi nar für Rundfunkhomiletik". Met de dominees die tegenwoordig geregeld morgenwijdingen en avondgebeden voor de microfoon verzorgen hoopt men twee- of driemaal in 'n jaar gedu rende tien dagen te confereren over de „radio-predikkunde" en haar proble men. Maar daarnaast zal de opleiding van een jong geslacht van kerkelijke radiosprekers ter hand genomen wor den. —f8; 39. Tb7xg7, Kc5xc6, 40. Tg7X h7, Tf8—f5; 41. h2h4, (De race om een D te halen gaat beginnen) 41 Tf5xa5; 42. h4—h5, Ta5—e5f; 43. Ke2 -T,d3, a6a5; 44. g2g4, a5a4; 45. Th7a7, Kc6b5; 46. h5—h6, Te5—el; 47. h6h7, Tel—hl; 48. g4—g5, a4—a3; 49. g5g6 en Zwart gaf het op. Een kort partijtje volgt hier nog. Wit: S. Zwart: P. 1. d4, d5; 2. c4, de4; 3. Pf3, Ff6; 4. e3, a6; 5. Lc4, b5; 6. Lb3, e6; 7. 0—0, c5; 8. De2, Pc6; 9. Tdl, Dc7; 10. Pc3, cd4?; (Nieuw, maar niet goed. Beter Le7); 11. ed4, Le7; 12. d5!, Pd8; 13. Lg5, b4; 14. Lf6, Lf6; 15. de6, Le6; (Indien bc3 dan ef7:, Kf8, De8t); 16. Pd5, Da5; 17. Pf6, gf6; 18. Pd4, 0—0; 19. Df3, Tc8; 20. Df6, Tc5; 21. Pe6, fe6; 22. Td8, Dd8; 23. Le6f, Zwart gaf op. Een mooi slot! Nu nog een partij stelling (zie dia gram) Wit: Kfl, Tb2, Lal, Pd7, pionnen e6 en f5. Zwart: Ka8, Dhl, Pgl, pionnen a7, b7 en f3. Wit aan zet wint. De oplossing is als volgt: 1, Pb6f, Kb8; 2. Th2!, Dh2; 3. Le5t, De5; 4. Dd7f, Kc7; 5. Pe5 en wint, of 1. Kb6f, ab6; 2. Ta2f, Kb8; 3. Le5t, Kc8; 4. Ta8t en mat. De oplossing van het probleem van 16 november is als volgt: 1. Lg5, Te6; 2. Kb2 en/of 1. Lg5, Th3, 2. Ld2 enz. Kerkelijk administratie gebouw in New York In New York heeft de eerste steenlegging plaats gehad voor een gebouw, dat een groot aantal admi nistratiekantoren van protestantse kerken en organisaties zal bevat ten. Het gebouw, dat negentien verdiepingen telt, is o.a. bestemd voor de Nationale Raad van Chris telijke Kerken in Amerika (de Amerikaanse afdeling van de We reldraad van Kerken), maar men zal er tevens de kerkelijke bureaus van dertig verschillende kerkelijke gemeenschappen aantreffen. Er zal drie jaar aan dit comlex gewerkt worden. De kosten worden begroot op twintig miljoen dollar. Het gebouw verrijst in de nabij heid van de bekende Riverside church op grond, die door John. D. Rockefeller jr. ter beschikking werd gesteld Oorzaak slecht synagoge- bezoek Rabbijn B. Pels, geestelijk ver zorger van de Joden te Amster dam, heeft verklaard, dat men het synagogebezoek in Nederland (waar het niet zo best is) niet moet ver gelijken met Israël. „Stel u voor dat hier diensten op zondag werden gehouden, en in het Nederlands! Dat gebeurt in Israël, waar de dien sten plaats vinden op de sabbath wanneer alle fabrieken, bedrijven en kantoren gesloten zijn in modern Hebreeuws, de taal van het volk. Het maakt groot verschil of men thuis is of „in den vreemde". In voor- en najaar 's in vele sla gerswinkels behalve rund- en var kensvlees ook kalfs- en lamsvlees verkrijgbaar. Aan deze soorten gaat de huisvrouw vaak voorbij, omdat zij niet weet hoe zij ze klaar moet ma ken. Toch is het voor de afwisseling wel prettig, ze eens een plaats in het menu te geven. De bereiding van kalfs- en lamsvlees baart geen spe ciale zorgen. Het kan op dezelfde manier worden klaargemaakt als een zelfde stuk van het varken gesneden: een lamsachterbout dus zoals een var kensfricandeau, een kalfscarbonade zo als een varkenscarbonade, kalfs- en lamspoulet zoals varkenspoulet, enz., enz. De braad- en baktijd van kalfs vlees kan men even lang rekenen als die van varkensvlees, die van lams vlees korter. Door velen wordt lams vlees namelijk het smakelijkst gevon den wanneer het van binnen nog enigszins rood is, dus niet door en door gaar. Baktijd voor kalfscarbonaden en magere lappen 15 a 20 minuten, lamscoteletten 10 15 minuten. Braadtijd voor bout of fricandeau 40 a 50 minuten per kg. Kook-, stooftijd voor poulet 1Vu k 2 uur. Welke groentesoorten passen bij kalfs- en lamsvlees? Dat komt er niet zo op aan: vrijwel alle soorten zijn geschikt. Alleen komt de fijne smaak van kalfsvlees wat in het gedrang naast een sterk smakende groente als boeren- of rode kool. Lamsvlees verdraagt deze groen ten wel: met de verse koolsoorten en met zuurkool vormt het zelfs een zeer goede combinatie. RECEPTEN VOOR 4 PERSONEN Lamscoteletten met mosterd 4 lamscoteletten, zout, mosterd, bo ter of margarine. Enkele uren voor het gebruik de coteletten aan weerszijden inwrijven met zout en een geurige mosterd en koel wegzetten. De boter of margarine heet laten worden en de coteletten aan iedere kant bruin bakken. Onder af en toe keren het vlees nog 10 minuten bak ken. De jus afmaken met water en op smaak brengen. Gekruide ragout van lamsvlees 250 300 g doorregen lamsvlees; b.v. lamsborst, in dobbelstenen gesne den, 75 g boter of margarine, een ui, zout, laurierblad, azijn of citroensap en citroenschil, paprikapoeder, kruid nagel, tomatenpuree), bloem. Het vlees zouten, door bloem wen telen en in hete boter of margarine aan alle kanten bruin bakken. De ui schoonmaken, snipperen en meebak- ken. Zoveel water erbij schenken, dat 'het vlees onderstaat. Azijn, citroensap (citroenschil) en kruiden toevoegen en het vlees gaar stoven in ongeveer 1% uur in een goed gesloten pan. De jus binden met bloem of maizena tot een niet te dunne saus. Citroenschil en hele kruiden ver wijderen, de saus nog even laten doorkoken en op smaak afmaken. Gevulde kalfslapjes 4 dunne kalfslapjes, 50 g gemengd gehakt, 50 g fijngesneden ham, een dun sneetje brood zonder korst of 'n beschuit, zout, peper of nootmuskaat, melk, boter of margarine. Het gehakt niet te stijf aanmaken met fijn gewreven beschuit of ge weekt brood, ham, zout, kruiden en een lepel melk. Het gehakt in vier porties verdelen. De kalfslapjes zouten en de helft van ieder lapje bedekken met een dunne laag gehakt. Het lapje over het gehakt dubbel slaan en de zij kanten dichtnaaien of -steken (met een houten prikker). Het vlees in hete boter of margarine aan weerszijden lichtbruin bakken en daarna lang zaam gaar bakken onder af en toe keren, in ongeveer 30 minuten. De jus afmaken met water en op smaak brengen. Doe wat voor de kampbewoners Van prof. dr. H. Thielicke, hoogle raar in de theologie te Hamburg, is het voorstel uitgegaan aan de leden der evangelische kerk in deze stad, om in de advents- en kersttijd vluchtelin gen uit de kampen op te nemen in de gezinnen. Prof. Thielicke deed dit voorstel tij dens een preek in de overvolle Mi- chaëliskirche, de hoofdkerk van Ham burg. Hij herinnerde er aan, dat ver leden jaar op deze manier 250 kamp bewoners in december de grote kerke lijke feesten in huiselijke kring moch ten vieren. Bij de uitgang van de kerk stonden studenten en jongeren uit de kampen klaar met adreskaarten, waar op de kerkgangers konden invullen voor hoeveel personen zij gedurende de advents- en kerstweken plaats wil den inruimen ln hun gezin. Ds. L. v. Hartingsveld, hervormd pre dikant te Maassluis, vestigt er in De Zondagsbode de aandacht op, dat zij, die vrouwen met ongedekt hoofd niet willen toelaten in de kerk, zich regelrecht op bijbelteksten kunnen beroepen. Het is echter de vraag of zulke teksten voor alle tijden gelden. Ds. Van Hartingsveld zegt; Wij leven in een heel andere tijd. En wij mogen toch ook niet vergeten, dat tal van uitspraken van Paulus tijdhisto- riseh bepaald zijn, samenhangende met een oosters cultuurpatroon. De mannen gaan toch ook niet als Arabieren ge kleed? En met deze ooserse cultuur kon het ook wel eens samenhangen, dat de vrouw in de kerk geen ambt mag hebben. De vrouw in het ambt was in die tijd een onmogelijkheid. Omdat de vrouw niets te vertellen had. Daarom verwonderden de discipelen zich dat Jezus met een vrouw sprak (Johannes 4). Dat deed geen en kele rabbi. Godsdienst was zaak der mannen. En niet der vrouwen. Daar den ken we nu heel anders over. Het aantal vrouwelijke lidmaten is bijna in elke ge meente groter dan het aantal mannelijke lidmaten. De vrouw was in het oude oos ten niet veel meer dan de slavin van de man. Zij had praktisch geen rechten. Als ze de melk liet overkoken kon de man al van haar scheiden! Moeten we nu in de kerk dat oosterse culuurpratroon nu al maar continueren door de vrouw uit te sluiten uit de amb ten? Inzake de vrouw en het ambt zullen we geen mohammedanen mogen zijn. Ook geen joden, maar christenen. Met teksten alleen komt men er niet. Omdat men de tijdhistorisehe bepaaldheid en cultuurge bondenheid in rekening moet brengen of niet in rekening wil brengen. De grote vraag is, of er vanuit het evangelie van Jezus Christus, de Gekrui sigde en Opgestane, bezwaren zijn. Van uit deze norm moet de hele vraag be oordeeld worden. Het zal me benieuwen, of de classicale vergaderingen bereid zijn van hieruit de zaak te doordenken. Ge geven echter de traditionele en conser vatieve instelling van vele ambtsdragers, is er niet veel reden tot optimisme. En gegeven de wettische hantering van de Schrift en de theorie van de letterlijke inspiratie van de Schrift, is er niet veel hoop. Nadat ook een r.k. stem zich ten on gunste van de Novib had uitgelaten, le zen we thans hoe de vrijgemaakte ds. I. de Wolff van Enschedé-noord over deze hulpverleningsorganisatie denkt. In het Kerkblad voor Gelderland en Overijssel typeert hij de Novib als volgt: Het is de valse (antischriftuurlijke) liefdadigheidsbeweging, vooraf gegaan door de valse profetie, in dienst van het stellige streven naar wereldeenheid. De filantropisten gaan nu op pad en presen teren u de collectebusom met het geid Griekse landerijen bebouwbaar te maken, waardoor Grieken en Nederlan ders elkaar de hand zullen reiken. Maar waarom begint men niet met hulp te bieden aan de noodgebieden, die historisch het meest aan ons verbonden zijn? Waarom organiseert men geen steunactie voor de noodlijdenden b.v. in het machtsgebied van.Djakarta? Eens hebben daar de gereformeerde kerken hun vele miljoenen naar toe gebracht, zij hebben er het evangelie gebracht, er zijn kerken geplant, er zijn scholen ge sticht, er is een begin van verheffing ge komen toen er het licht des evangelies scheen, er is een aanvang van maat schappelijke en politieke opheffing uit de onwetendheid van het diep gezonken heidendom veroorzaakt, er is bij velen waarachtige vrede des harten gespreid door verzoening met God, lang voor dat Novib bestond. Maar juist de inter nationale verbondenheid op de grondslag van het natuurrecht, en het Nederlandse geschreeuw over de rechten van „onze bruine broeders" hebben het werk der kerk afgebroken en het land in de chaos gedreven. Nochtans gaan we voort met het bou wen op de enig ware grondslag. Alle persoonlijk, huiselijk, kerkelijk, maat schappelijk, staatkundig en cultureel werken kan pas waarachtig bloeien en rijpe vruchten voortbrengen op z'n tijd als het opbloeit uit het eigen spreken Gods, het woord des HEEREN, de bron, de grondslag van het leven. De Hervormde predikant van Oene, ds J. T. Doornenbal, vertelt ln de Kerkbode voor de classis Harderwijk van zijn preekervaringen op doordeweekse win- De badplaats Katwijk vindt gewel dig aftrek bij de Duitsers. Duizenden van onze oosterburen brengen er graag hun vakantie door. Daarom heeft een evangeliesatiecomité, waarin hervormden en gereformeerden sa menwerken, al enkele jaren op zon dagmorgen in de Oude kerk te Kat wijk vroegdiensten voor Duits-spre kenden belegd. Deze vinden veel af trek. Het aantal bezoekers varieert van 200 tot 500; Duitse predikanten gaan in deze diensten voor. Ds. Karl Halaski, hoofdredacteur van de Reformierte Kirchenzeitung, die een aantal van deze diensten be zocht en er zelf ook wel in voorging, schrijft in zijn blad zeer enthousiast over dit Katwijks initiatief. Hij noemt Katwijk „ein Modellfall". Naar wij in Woord en Dienst lezen, wordt ds. Halaski daarin niet bijge vallen door ds. W. Nijenhuis, her vormd predikant te Loosduinen. Deze waardeert het initiatief van het evan gelisatiecomité („hierop wordt verme den, dat de Duitse broeders en zusters het voorwerp worden van een her- vormd-gereformeerde rivaliteit"), maar hij zet er toch een paar vraag tekens achter. Ds. Nijenhuis meent, dat men bui tenlanders, die naar ons land komen, moet helpen om niet alleen de weg naar toeristische evenementen te vin den, maar ook naar ons volk zelf, en dus naar ons kerkelijk leven. Het be leggen van godsdienstoefeningen voor deze mensen afzonderlijk acht hij een beletsel om te komen tot een werke lijke ontmoeting van volk met volk. „Wij hopen echt, dat Katwijk geen „Modellfall" gaat worden. Wij hopen, dat veel buitenlandse gasten zich de moeite zullen willen getroosten ons kerkelijk leven te leren kennen door Nederlandse kerkdiensten bjj te wo nen". Daarbij moeten zij natuurlijk geholpen worden; de ontvangende ge meente dient haar gasten tegemoet te komen. En hetzelfde is van toepassing voor Nederlandse vakantiegangers in het buitenland. Met het organiseren van „eigen" kerkdiensten zijn ze op de verkeerde weg. teravonden. Niet altijd heeft men goede ervaringen. Ziehier: Ik moest vorige week preken in een gemeente, die lk vanaf mijn jonge jaren goed gekend heb. Veel had ik horen ver tellen van het oude godsvolk dat daa* geleefd had, eenvoudige maar wonderlijk mooie geschiedenissen die altijd 'n bron van vreugde voor mij geweest waren. Voor de dienst kwamen ze mij weer voor de geest, ik was er op mijn manier teer onder gestemd. Ik gevoelde een inner lijke betrekking op die oude geslachten en op hun geestelijk leven, en ik meende stellig, dat het een goede avond zou worden in die oude kerk waarin zij neer gezeten hebben in vroeger jaren. Maar vanaf het ogenblik, dat ik de deur door kwam, was alles anders. De kerk leek onmetelijk groot, hier en daar zaten een paar mensen, en ik had de indruk, dat ze mij kwaadaardig en vijandig aanke ken. Het tere geluksgevoel van 's mid dags verdween op slag, het preken ging niet en toen ik tenslotte probeerde en kele van de oude geschiedenissen te ver tellen, waren het op dat ogenblik alleen maar verhalen zonder enige geur of fleur. Hoe dit nu zo komt? Wie zal het zeg gen? Het gaat of het gaat niet! Dat ie geen verklaring, veel minder een ver ontschuldiging, maar het is een feit. Na tuurlijk zijn er wel verklaringen te vin den. Ik weet er zelf genoeg. En als het niet gaat, ligt het natuurlijk aan de do minee zelf en nooit mag hij de gemeente de schuld geven. Maar het feit blijft er hetzelfde om, en de ervaringen zijn op dit punt uitermate pijnlijk en bescha mend. En als je na zo'n mislukte avond weer in de trein zit, op weg naar hui», is geen romanlectuur in staat de in«uk ervan weg te nemen. In de Gereformeerde Kerkbode van Rotterdam schrijft de heer A. Beste- breurtje artikelen over het werk van de ouderlingen. Hij begint aldus: Wanneer u op een donkere winter avond, gewapend met een nachtkijker de Domtoren in Utrecht eens mocht beklim men, en dan als Mozes op de Nebo in staat zou worden gesteld heel ons land te overzien, dan zou u bij nauwkeurig toezien een typisch verschijnsel kunnen waarnemen. U zou dan tussen de zich naar alle kanten haastende mensen, in grote steden, in dorpen en buurtschap pen, steeds hetzelfde zien: Twee man nen, rustig en kalm zij die op huis bezoek gaan, haasten zich niet die zich met doelbewuste schreden naar een adres waar ze verwacht worden, bege ven, allen met eenzelfde opdracht en taak. In het noorden de stoere Groningers, en Friese boeren met hun doorgroefde, zelfbewuste koppen. In Holland de klei ne, ijverige middenstanders, en op de ei landen de mystieke, gemoedelijke Zee landers. Hoe verschillend ook ln opvat ting, aanleg en „ligging", of ze objectief of subjectief georiënteerd zijn, zij gaan allen hun werk verrichten, dat omschre ven is in de statige Oudhollandse woor den „naarstiglijk huiszoeking doen". Dit is geen verschijnsel van nu, geen uit vinding van Freud en zijn makkers, om dat het zo goed is zich zo nu en dan eens geheel uit te spreken over wat leeft in de bewuste en onbewuste schuilhoe ken van het niet te doorgronden men senhart. Ook onze ouders en grootouders hebben „de broeders" op bezoek gehad en ontvangen.' Dit typisch Hollandse ker- kewerk, dat al eeuwenoud is en dat er vooral bij de gereformeerde gezindten wezenlijk bij hoort, gaat ook onder ons, zonder onderbreking, tien maanden van het jaar door. Geen oorlog, revolutie of bezetting, geen veranderingen welke de maatschap pij tot in haar voegen deden kraken, zijn bij machte geweest deze ononderbroken rij van statige ouderlingen die als een stoet van pelgrims door een nacht van smart en zorgen gaan, te verbreken. De lege plaatsen van hen die „bevorderd zijn tot hoger orde", zijn steeds weer aangevuld. Terwijl veel zekerheden ge wogen en te licht bevonden zijn, nu be ginselen waarvan we dachten dat ze on wankelbaar waren, met een schouderop halen worden bijgezet in een museum, gaan de ouderlingen voort hun taak te vervullen. Ds. A. van der Most, de Rotterdamse schipperspredikant, verhaalt in zijn blad 't Haventje: Ergens op de Veluwe lag een kindje van een dokter begraven. Later werd 'n familiegraf elders gekocht. Het kindje zou worden opgegraven en in het fami liegraf opnieuw begraven worden. De vader was er bij, toen zijn kind werd opgegraven. Er bleek niet veel meer van over te wezen. Toen de dokter dit op merkte tegen de doodgraver, antwoordde deze: „Ja, dokter, daar is niet veel meer over dan de belofte". Het beroep van doodgraver is geen makkelijk beroep. Het is een dagelijks bezig zijn met de dood. Er zijn nogal wat doodgravers, die graag een borreltje drinken, al zou het alleen wezen om de lijksmaak in hun mond weg te spoelen. Zoals die vrome doodgraver van de Va- luwe het doet, is het ook mogelijk. De Here Jezus heeft gezegd, dat alle dingen mogelijk zijn dengene, die gelooft. Dan is het voor een gelovige ook mogelijk om doodgraver te wezen en dagelijks met de dood te doen te hebben. De ge lovige gelooft immers bij alles wat hij geloven mag, ook in de beloften van Gods Woord. In de Schrift hebben we da belofte van de opstanding. Christus is opgewekt uit de doden en is de eerste ling geworden dergenen, die ontslapen zijn. Zo staat er in 1 Corinthe 1520. De eersteling wekt de verwachting, dat er nog meerderen uit de doden zullen wor den opgewekt. Dat staat ook met zoveel woorden in de Schrift. „Wie van Christus zijn, zullen in zijn toekomst worden le vend gemaakt". 1 Cor. 15 23. Er blijft van een mens niet veel meer over. Die dokter heeft gelijk. Niet veel meer over dan de belofte. Die belofte is niet het gelijk van de doodgraver, maar- van God en zijn Woord. Daarom houd ik het met die vrome doodgraver, omdat hij het met God en zijn beloften houdt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 4