NIEUW-GUINEA moet straks zelf beslissing nemen INDONESIË DOET LAATSTE RESOLUTIE Vlissingse begroting: ruim anderhalf miljoen tekort Mr. Schumann kruist in de politieke vergader ing van V.N. de degens met Soebandrio NIÉUW- 7 BEROEP OP V.N. GUINEA Indonesië wil VerNaties intimideren door bedreigingen I Begroting van maatschappelijk werk z.h.s. aangenomen Takken van onderwijs vergen enorme uitgaven KONINGIN IN LEEUWARDEN Geen raming van kapitaalswerken Daarom nu geen onderhandeling TWEEDE KAMER: Heb vertrouwen in de regering Meer dan 200.000 woningen zijn onderbezet Hoofdkantoor: L. Vorststraat 90, Goes Tel. (01100) 2438; bij geen gehoor: Hovfdred. (01100) 2503; Chefred. (01100) 3991; Adv. (01100) 2970; giro 274289 Bijkantoren: Middelburg: Kor te Noordstraat 35. Tel. (01180) 2009; Vlissingen: Coosje Buskenstr. 27, Tel. (01184) 3326; Terneuzen: Dijkstr. 26-28 Exploitatie: Oosterbaan Le Cointre N.V., Goes. Abonnementsprijs 0.56 per week, fï.40 per maand, f7.— per kwartaal. Losse nummers 13 cent. Advertentieprijs 24 cent per m-m. Rubriek Kabouters 10 cent per woord. Zeeuwsch Dagblad PROJES1ANTS-CHRIST EL IJK DAGBLAD VOOR ZEELAND 13e Jaargang No. 3864 Hoofdredacteur; r. hagourt Directeur: jacq de Smit Donderdag 21 nov. 1957 Dertiende Zeeuwse veerboot gedoopt (Zie pagina 2) Op- en ondergang van Zon en Maan: Vrijdag: Zon op 8.11 u., onder 16.40 u. Maan op 8.52 u., onder 17.35 u. Hoogwater vrijdag 22 nov.: Vlissingen: 1.46 u. 2.46 m., 14.02 u. 2.32 m. Terneuzen: 2.17 u. 2.60 m., 14.33 u. 2.46 m. Wemeldinge: 3.41 u. 2.02 m„ 15.58 u. 1.90 m. Zierikzee: 3.29 u. 1.76 m., 15.45 u. 1.63 m. DE JONGSTE manifestaties in Indonesië tegen Nederland zijn niet alleen op zichzelf reeds ongepast, maar indien zij zouden zijn voor bestemd te worden gebruikt als argumenten in dit debat, zouden zij een zeer laakbare en ontoelaatbare poging vormen tot intimidatie van de algemene vergadering, die in goed geweten haar oor niet kan lenen a'an een land, dat lid is van de V.N., dat haar zijn wil tracht op te leggen door bedreigingen. De ontketende actie heeft geen effect op de toestand in Nieuw- Guinea, waar het nog steeds rustig is en waar zich totaal geen orde verstoringen hebben voorgedaan. Nederland zal niet afwijken van de tot nu toe gevolgde koers. De Nederlandse regering is van mening, dat Nieuw-Guinea te zijner tijd zelf zal moeten kiezen. Dit heeft de Nederlandse afgevaar- vaardigde in de politieke commissie van de V.N. te New York, mr. C. W. A. Schürmann, gisteravond bij de behan deling van de kwestie Nieuw-Guinea gezegd. Dit jaar aldus ging hij verder heeft de Indonesische regering blijk baar geredeneerd, dat indien de kwes tie Nieuw-Guinea geen bedreiging voor de vrede inhield, zij zelf een bedrei ging zou kunnen veroorzaken. Nieuw-Guinea is rustig Ondanks deze betreurenswaardige gebeurtenissen zal de Nederlandse re gering niet afwijken van haar vreed zame koers. Een koers, die gericht is op de bescherming van Ned. Nieuw- Guinea en de bevordering van de voor uitgang van dat moment, waarop de bevolking haar eigen wensen t.a.v. haar politieke toekomst kan uitspre ken. Een veel waarschijnlijker ont wikkeling is echter, dat de bevolking van Ned. Nieuw-Guinea te zijner tijd zal wensen haar lot te verbinden met de bevolking van de rest van Nieuw- Guinea aan het oosten van de kunst matige scheidingsgrens. Hier staat de toekomst van een van de grootste eilanden ter wereld op het spel, alsmede de handhaving van de beginselen, die het handvest van onze organisatie tot grondslag zijn. Nederlands standpunt De Nederlandse afgevaardigde vatte het Nederlandse standpunt samen: 1. Het handvest der V.N. legt aan Ne derland als de mogendheid die ver antwoordelijk is voor het bestuur over Ned. Nieuw-Guinea, de plicht op het beginsel te erkennen, dat de belangen van de bevolking van dit gebied voorop staan. Door overdracht van Ned. Nieuw- Guinea aan Indonesië zonder zich ervan te hebben overtuigd of dit de wil van de bevolking van Ned. N. Guinea is, zou Nederland zijn plicht verzaken jegens de inwoners en de V.N. Nederland heeft de inwoners van Ned. N.-Guinea plechtig beloofd hen in de gelegenheid te stellen om zodra zij in staat zijn uitdrukking te geven aan hun wensen, zelf over hun politieke toekomst te beslissen. 2. 3. Aanhoudend rustig weer Droog weer met plaatselijk flinke opklaringen. Ongeveer dezelfde mid- dagtemperaturen. Overwegend zwak ke wind uit oostelijke richtingen. 4. Uit al deze redenen vloeit voort, dat Nederland de Indonesische eis om Ned. N.-Guinea te annexeren niet kan en niet zal inwilligen, noch besprekingen zal beginnen be treffende de toekomstige status van dat gebied, zonder dat zijn inwo ners het recht hebben uitgeoefend zelf te beslissen over hun politieke toekomst, zoals door Nederland is toegezegd. Geen onderhandelingen Van onderhandelingen wil Neder land thans dan ook niets weten. Te meer gezien de mislukte besprekingen op de R.T.C. met Indonesië, waarbij Indonesië alle voorstellen heeft afge wezen en zonder meer tot overdracht wilde overgaan. Waarover wil Indonesië eigenlijk onderhandelen? Niet over een oplos sing door gezamenlijk overleg. Bovendien zijn de verlangens van Indonesië in dezen slechts deze: a. dat Nederland erkent dat Ned. N.-Guinea reeds de jure een deel van Indonesië is en dat Nederland dit gebied on rechtmatig bezit; b. dat met Indonesië de overdracht van het bestuur wordt geregeld zonder voorafgaande raadple ging van de bevolking van Nederlands Nieuw-Guinea. c*$n e+$n N 5 De tekst van de resolutie, in- f gediend door Afghanistan, Boli- c via, Birma, Ceylon, Egypte, Ethi- opië, India, Indonesië, Irak, Jor danië, Libanon, Libië, Marokko, 7 Nepal, Saoedi-Arabië, Soedan, Syri, Tunesië en Yemen, luidt als volgt: De Algemene Vergadering, ge zien de kwestie West-Irian met grote bezorgdheid ziende, dat het voortduren van dit politie ke geschil waarschijnlijk de vreedzame ontwikkeling van dit gebied in gevaar brengt, zich realiserend, dat een vreed- zame oplossing van dit vraag- stuk zonder uitstel moet wor- den verkregen, y I nodigt beide partijen uit hun pogingen om een oplossing van y het geschil in overeenstemming met de beginselen van het handvest der Verenigde Naties voort te zetten, 2. verzoekt de secretaris-gene raal de betrokken partijen bij te staan wanneer hij het nodig oordeelt voor de uitvoering van J- deze resolutie, en aan de der- tiende bijeenkomst van de Al- i gemene Vergadering rapport J uit te brengen. 6 t (Van onze parlementsredactie) De Tweede Kamer heeft gistermid dag de begroting van maatschappelijk werk zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Bij de artikelsgewijze behandeling trok de socialist Daams een dinsdag door hem ingediend amen dement in. Het amendement beoogde van de gelden die op de begroting zijn uitgetrokken voor de gezinsoorden en internaten voor maatschapelijk onaan gepasten een pro-memoriepost te ma ken. De heer Daams nam zijn besluit, na dat de minister in tweede termijn had toegezegd, dat de mensen, die in de gezinsoorden beslist niet thuis horen, er uit te halen. Op het ogenblik is de toestand zo, dat meer dan 50 procent van de in "de oorden verblijvende ge zinnen inderdaad „onaangepast" is. De minister wees erop, dat wanneer de betreffende post een p.m.-post zou worden, zij op 1 januari a.s. „geen rooie cent" voor de gezinsoorden zou hebben. Zij beloofde, dat zij nog dit begrotingsjaar van deze zaak op ver antwoorde wijze een afgerond geheel zou maken om daarna met een voor stel te komen. In haar rede heeft de minister zich uitgesproken tegen het introduceren van het gokelement (puzzles e.d.) bij de fondsvorming In het maatschappe lijk werk. Tegen het gokken zelf had zei geen morele bezwaren, maar het hoort h.l. minder thuis in het maat schappelijk werk, dat de bedoeling heeft met verantwoordelijkheids- en solidariteitsbesef tussen de mensen on derling te versterken. De voetbalwedstrijd Duilsland-Zwe- den, woensdagmiddag in Hamburg ge speeld, is geëindigd in een 10 over winning voor Duitsland. Het doelpunt werd door rechtsbinnen A. Schmidt gescoord. Minister Klompé „De regering volgt niet alleen met de grootste aandacht maar ook met zorg de gebeurtenissen in Indonesië en leeft zeer mee met de aldaar wonende Nederlanders, die onder zulke moeilijke omstan digheden verkeren", aldus heeft minister mej. Klompé gistermid dag gezegd naar aanleiding van in de Tweede Kamer tijdens het de bat over de begroting van maat schappelijk werk gemaakte opmer kingen. De geachte afgevaardigden moeten zich wel realiseren, dat de regering van de souvereine staat Indonesië vol gens de regels van het volkenrecht de volle verantwoordelijkheid draagt om de bescherming van de in haar land woonachtige buitenlanders, inclu sief dus de Nederlanders, effectief te waarborgen. Ik vraag de Kamer om in het on verhoopte geval, dat zich ernstige gebeurtenissen zouden voordoen, ver trouwen te hebben in de regering, dat zij het nodige en mogelijke doet. MINISTER KLOMPE vertrouwen DE REGERING van Indonesië doet thans een laatste beroep op de V.N. om te helpen bij het vinden van een oplossing van het geschil over Nederlands Nieuw-Guinea. Ikzelf en mijn regering hebben de mogelijkheid niet uitgesloten uit deze impasse te geraken op een wijze, die kan bijdragen tot de verbetering van de internationale betrekkin gen als geheel. Dat is de reden, dat wij hier naar toe zijn gekomen om te streven naar een oplossing via de V.N. West-Irian is een integrerend deel van de politieke eenheid, bekend als Indonesië. Dit verklaarde de Indonesische afgevaardigde, die gisteren het woord voerde in de politieke commissie van de V.N., minister van buitenlandse zaken, Soebandrio. Minister Soebandrio vervolgde, dat de Indonesische delegatie bereid is een resolutie te aanvaarden dienen goede werkwijze of een instrument schept om beide partijen bij te staan bij het vinden van een vreedzame oplossing van dit geschil, dat reeds te lang on opgelost is gebleven als een groeiend gezwel in de betrekkingen tussen Ne derland en Indonesië. De normalisatie van die betrekkin gen, die zou kunnen worden bereikt bij het streven naar het oplossen van de kwestie West-Irian zou niet alleen heilzaam zijn voor de twee betrokken landen, maar ook in het werkelijke belang van de internationale gemeen schap als een geheel met inbegrip na tuurlijk van ons nabuurland Australië. Gevaarlijk Eerder in zijn rede had minister Soebandrio betoogd dat geen enkel land dat zichzelf respecteert zou kun nen blijven toelaten dat zijn redelijk verzoek om onderhandelingen gene geerd wordt, hoofdzakelijk omdat de andere partij van mening is dat het zich kan veroorloven een dergelijke houding aan te nemen op basis van haar huidige superioriteit wat betreft haar physieke kracht. Dit is een zeer gevaarlijke houding en zou kunnen leiden tot onvoorziene en ongewenste zelfs explosieve gebeurtenissen op in ternationaal gebied. Soebandrio zei, dat „West-Irian een integraal deel is van de politieke een heid, bekend als Indonesië, en dat het geschil daarover thans in „verergerde mate" bestaat. Zelfbeschikking Minister Soebandrio vervolgde, dat de laatste tijd de uitdrukking „zelfbe schikking" in het geding is gebracht. „Mag ik de commissie er aan herin neren", zo zeide hij, „dat het onthou den van West-Irian aan de republiek Indonesië op deze grond evenzeer zou kunnen worden toegepast op de ande re Indonesische eilanden, zoals Ambon, Celebes, enz. West-Irian staat in de zelfde inter-regionale betrekking tot de verschillende gebiedsdelen van In donesië, als alle andere regionale ge bieden. Wat de Nederlandse regering in feite Indonesië aandoet door te trachten West-Irian gewelddadig af te scheiden door dit deel van Indo- 'nesië onder zijn koloniaal bewind te houden, is in precies dezelfde be woordingen beschreven door een vooraanstaand Nederlands hoogle raar en kenner van Indonesische aangelegenheden, dr. A. Teeuw, van de Leidse universiteit. Een zaak, die nog meer bezorgdheid in Indonesië, en wellicht ook in ande re Aziatische landen, heeft gewekt, al dus Soebandrio, was de gemeenschap pelijke verklaring, die Nederland en Australië op 6 november over hun toekomstige politiek hebben uitgege ven. Het is algemeen bekend, dat Neder land en Australië de laatste jaren elk jaar een conferentie hebben gehouden voor het co-ordineren van hun politiek in West-Irian en oostelijk Nieuw-Gui nea, zowel als voor het opnieuw,be vestigen van hun gemeenspha]5pelijke houding tegenover Indonesië. Wapens Als gevolg daarvan vrezen wij deze gemeenschappelijke verklaring niet anders te kunnen uitleggen dan dat zij ook militaire oogmerken heeft. Ge ruchten in die geest doen overal de ronde en tot dusver heeft noch Neder land, noch Australië een tegenspraak of een verheldering op dit punt gege ven. Bovendien is de bezorgdheid over deze gemeenschappelijke verklaring toegenomen door recente berichten over een stroom van wapenversche pingen van Nederland naar West- Irian. Ik hoop daarom, dat deze assemblee, en in het bijzonder Nederland, onze bezorgdheid niet zal negeren. Zoals ik reeds eerder heb betoogd, is onze fun damentele nationale politiek nimmer gewijd geweest aan het opbouwen van onze nationaje defensie om te waken tegen mogelijke aanvallen op ons soe verein gebied. Doch als wij gedwon gen worden dit te doen, zijn wij be slist niet hulpeloos. Na dr. Soebandrio sprak de Neder landse permanente vertegenwoordiger bij de V.N., mr. C. W. A. Schürmann zijn rede uit. De minister van maatschappelijk werk, mej. dr. M. A. M. Klompé, deel de gistermiddag in de Tweede Kamer mee (bij de behandeling van haar be groting), dat op het ogenblik meer dan 200.000 woningen onderbezet zijn. De bewindsvrouwe zei dit ter toelich ting op de juist gisteren afgekondigde ministeriële beschikking betreffende de vrijwillige, beschikbaarstelling van woonruimte. Mej. dr. Klompé hoopte, dat deze regeling voor de bewoners van onder bezette woningen een nieuwe stimu lans zal zijn om „over de drempel van het besluit te stappen", hoe moeilijk dit soms ook zal zijn. Het woonruimte- problëem is een nijpend probleem, in de tekening waarvan men niet schril genoeg kan zijn, naar de mening van minister. „Deze zaak houdt mij voort durend bezig. Ik ontvang honderden brieven van mensen, die geholpen wil len worden. Om het eens onparlemen tair uit te drukken: Telkens ga ik weer met een klap op mijn kinder hoofd naar huis", zo zei ze. Evenals vele andere gemeenten is ook Vlissingen er niet in geslaa.gd, zijn begroting voor 1958 sluitend te maken. Bijzonder sober van opzet is deze pas verschenen begroting en géén belangrijke kapitaalwerken konden raamd worden, hoe noodzakelijk die ook zijn. Want door de steeds toene mende bevolkingsgroei en de daarmee verband houdende structurele wijzi gingen moeten noodgedwongen ver beteringen in het voorzieningspeil worden aangebracht: o.a. bouw van scholen en woningen, verbetering van wegen, aanleg van een uitvalsweg naar Souburg om dan nog maar niet te spreken van de steeds dringender wordende noodzaak van een nieuw stadhuis. Daar er evenwel goede kans bestaat, dat voor 1958 de geldende fi nanciële verhouding tussen rijk en ge meenten zal worden gecontinueerd, zullen b. en w. binnenkort de raad een voorstel overleggen aan de minister van binnenlandse zaken te verzoeken om verhoging van de algemene uitke ring per inwoner uit het gemeente fonds. Weliswaar heeft een reserve-vor ming van flinke betekenis plaats ge had, doch deze mag onder de huidige omstandigheden, uit oogpunt van goed financieel beleid, niet worden aange tast, temeer daar een deel van de ge reserveerde gelden dient voor het op vangen van tegenvallers ingeval een conjunctuur-omslag haar intrede gaat doen. Een ander deel is bestemd voor de financiering van bepaalde objec ten, terwfjl voorts niet uit het oog mag worden verloren, dat de gemeen te in verband met de haar toekomsti ge structurele ontwikkeling grotere uitgaven te wachten staan. NADELIG SALDO Het totaal van da inkomsten en uitgaven van de gewone dienst van de begroting 1958, met inbegrip van het hoofdstuk „Verrekeningen" be draagt f 13.062.059,02; waarin een bedrag van onvoorziene uitgaven werd geraamd van f 43.503,86. De kapitaaldienst voor 1958 beloopt aan Inkomsten totaal f 40.411.469,23 en aan uitgaven f 41.972.639,03, zodat er een nadelig saldo ontstaat van f 1.561.169,80. B. en w. van Vlissingen delen in hun uitvoerige toelichting mede, dat men niet tot de conclusie mag komen, dat de ontwerp begroting, voor wat de „gewone dienst" betreft, reëel sluitend is. Wat onder de post „Algemene Uit keringen uit het Gemeentefonds" is voorshands namelijk een bedrag ge raamd van f 187.640,als compensatie van de dit jaar plaats gehad hebbende loonsverhoging, waarop wettelijk géén aanspraak kan worden gemaakt, zo dat dit bedrag in feite het begrotings tekort voor de „Gewone Dienst" aan geeft. B. en w. achten dit zeer teleur stellend, zeggen. Uit de toelichting blijkt allereerst, dat nadelige beinvloeding van het bud get voor 1958 heeft plaats gehad door loonsverhogingen aan het gemeente- personeel. Het tekort van do Reini gingsdienst steeg als gevolg van sala risverhogingen, prijsstijgingen e.d. aanzienlijk (f50.000,In één van de eerste raadsvergaderingen in 1958 zul len b. en w. derhalve de raad voorleg gen in hoeverre verhoging van de rei nigingsrechten wenselijk is. Voorts merken b. en w. op, dat da bevolkingsgroei waardoor welis waar enerzijds hogere uitkeringen uit het gemeentefonds kunnen worden ge raamd anderzijds van nadelige in vloed is op het gemeente-budget door dat in het bijzonder met betrekking tot het openbaar en bijzonder onder wijs hogere kapitaalslasten moesten worden geraamd (bouw van scholen). Een budgetaire verzwaring doet zich eveneens voor door subsidiëring van de Zeevaartschool en H.T.S., waar voor f 40.000,méér moet worden ge raamd dan vorig jaar. Het gemeente lijk Nijverheidsonderwijs gaat even eens aanzienlijk meer van de begro ting vergen, deels door herziening van de personeels-wedden, deels door ex ploitatie van d e nieuwe lagere tech nische school (zwaardere last: f 50.000) Het op de gewone dienst voorko mende „tekort" van f 187.640 zal naar alle waarschijnlijkheid, aldus b. en w. uitgroeien tot een tekort van f 290.000,—. In zeer belangrijke mate heeft hieraan de exploitatie van het nieuwe bejaardentehuis een aandeel. De pensionprijs gaat veler draagkracht te boven en hoewel de juiste cijfers nog niet bekend zijn is reeds komen vast te staan, dat de verpleging en verzorging van de be staande bevolking van het „Oude Gasthuis" (nog geen 100 personen) de gemeente jaarlijks zal komen te staan op f160.000,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 1