Voorbeeld voor gemeente is
eerste diakonale taak
MINISTER
Universiteitskeus van
Hervormde theologen
Tweeduizend gulden-
voor boeken
Federatie van Diakonieën
wil niet achterblijven
ERRES RADIO
Amsterdam heeft
voorkeur
2)e macht der zonde
ZEEUWSCH DAGBLAD
Adem weer
vri|!
ABDIJSIBOOP
Waar zijn de meeste bijbels?
Maandag 11 november 1957
Pagina 5
(Van één onzer verslaggevers)
NU INGEVOLGE besluit van de generale synode der Hervormde
kerk de vrouw toegelaten kan worden o.a. tot het ambt van diaken,
toonde de Federatie van Diaconieën in de Ned. Herv. Kerk, dat zij
niet achter wil blijven in de waardering van de vrouw. Want de
federatie had een vrouw als spreekster gevraagd. En wat voor ééni
Niemand minder dan de minister van maatschappelijk werk, mej. dr.
M. A. M. Klompé. Dat de kennismaking goed bevallen was, bleek uit
het aanhoudend applaus der vergadering, toen minister Klompé haar
rede over het maatschappelijk werk beëindigd had.
diakenen zijn hier
De dag was niet zo gunstig begon
nen, want toen de diakenen ln Utrecht
de zaal binnen kwamen, zagen zij dat
de voorzitter, de heer A. <L Rotteveel
uit Den Haag aan de bestuurstafel
ontbrak. Wegens ziekte moest hij ver
stek laten gaan op deze voor de fede
ratie zo belangrijke dag.
Evenwel was het openingswoord van
de heer Rotteveel aanwezig. Dit werd
nn door Notaris J. Njjenhuis, de twee
de voorzitter, gelezen. Als titel voor
zijn openingswoord had de heer Rotte
veel de woorden: „Bedeling en deskun
digheid" gekozen.
Het diakonaat ls geen hobby, maar
opdracht. Opdracht aan de gemeente
voor al haar leden. De diakenen moe
ten zich ervan bewust zjjn, dat zij een
dienende taak hebben. In de oude
Christelijke kerk bleek het geloof der
gemeente juist in de beoefening van het
diakonaat. Zo moet het ook nu zijn, al
ligt het werk anders dan voorheen. De
diakenen mogen niet naar macht ja
gen; zij moeten wél Invloed oefenen.
Wanneer de diakenen hun taak met
bezieling verrichten, zal er een diako
nale opleving in de gemeente zijn, die
er als vanzelf toe leidt, dat een groter
aantal leden zich beschikbaar stelt
voor het werk der barmhartigheid,
Want er zijn veel medewerkers nodig,
vooral uit de kring van de jongeren.
Het maatschappelijk werk, dat steeds
in omvang toeneemt, vraagt voortdu
rend om krachten. De kerk staat of valt
met de wijze, waarop het diakonaat
beleden en beleefd wordt. Hieruit volgt
dat de tfld van liefhebberen inzake het
giakonaat voorbij ls. Er moeten meer
deskundigen komen. De wetenschappe
lijke fundering van het diakonaat ls
On'-"'u—-li-iR.
Werk van ons allen
Minister Klompé gaf een heldere uit
eenzetting van de betekenis van het
maatschappelijk werk. Er is op dit
punt veel wanbegrip. Men vindt maat
schappelijk werk prachtig, maar hoopt
er zelf nooit mee te maken te krijgen.
Doch zo behoort het niet te zijn. Het
maatschappelijk werk is van ons allen
en het is ook vóór ons allenen niet
enkel voor de kleine groepdie men
dan met het onaangename woord
„kneusjes" pleegt aan te duiden.
Wij kunnen allemaal aldus de mi
nister in een situatie komen, dat we
hulp nodig hebben. Laat niemand het
dan een schande vinden, dat hij ln zo'n
geval geholpen wordt door een broe
der, die naast hem staat.
Het maatschappelijk werk groeit
voortdurend en is steeds breder ver
takt. Daarom behoeft het de hulp van
een grote schare vrijwilligers, al zal
het niet kunnen gedijen zonder deskun
dige hulp. Voor wat het eerste (de
vrijwilligheid) aangaat, citeerde de mi
nister artikel XIX, lid 2 van de kerk
orde. waar staat; „De leden der ge
meente geven door werken der barm
hartigheid gehoor aan de roeping tot
'onderling dienstbetoon en tot bijstana
aan hen, die lichamelijk, zedelijk of
maatschappelijk in nood verkeren, en
dragen de arbeid der diakenen". Hier
uit blijkt dus, dat de kerk door haar
diakonaat reeds volle aandacht besteea
aan het maatschappelijk werk.
Maar er moeten ook beroepskrach
ten zjjn Op dit ogenblik, aldus minis
ter Klompé, zjjn er In de Herevormde
Kerk 280 plaatsen voor maatschappe
lijke werksters; hiervan is echter het
vijfde doei valiant. Men kan het aan
tal noodzakelijke plaatsen evenwel ge
rust op 500 stellen en het aantal be
nodigde gezinsverzorgsters op duizend.
Het is duidelijk, dat honderden meisjes
in dit werk een taak kunnen en
zeilden moeten vinden. In het wer
ven van deze meisjes vinden de diake
nen mede een taak.
Financiering
Natuurlijk komt ook de financiering
meespreken. Voor de verbreding van
het maatschappelijk werk is veel geld
nodig. Maar dit geld ligt er. Zie maar
hoeveel miljoenen de mensen uit de
zak wordt geklopt bij de gok- en puz
zelrage. Het komt er op aan, dat de
mensen hierover worden voorgelicht,
zodat zij hun geld goed (dat is o.a.
voor het maatschappelijk werk) uit
geven.
De diakenen behoren tot de vrijwil
lige krachten. Zij zullen begrip hebben
voor de noodzakelijkheid, dat er des
kundige krachten moeten zijn. Omge
keerd zullen de vrijwillige krachten
dienen te beseffen, dat het zonder vrij
willigers niet gaat. Zo gezien houden
de diakenen volledig de verantwoorde
lijkheid, die zij bij het aanvaarden van
hun ambt op zich hebben genomen. Al
leen maar: het diakonaat moet zich
aanpassen aan de nieuwe vormen van
deze tijd. Hiervoor wenste minister
Klompé de diakenen de zegen van God
Mannen met de hengel?
r,. A. A. Koolhaas te Amersfoort,
praeses van de generale synode, sprak
op deze vergadering het slotwoord.
Daarin stelde hij voorop, dat de eigen
lijke diaconie ln en door de gemeente
geschiedt. Niet de
de hoofdpersonen!
Het is kwalijk met de gemeenten ge
steld wanneer zij het diakonaat vroe
ger verpersoonlijkt zag ln de hengelen
de mannen, en tegenwoordig ln maat
schappelijke werksters of gezinverzorg
sters. Want de gemeente ls zélf het
diakonaat.
Overeenkomstig de kerkorde ls de
eerste taak van de diaken dan ook nier
het verlenen van hulp. „De diakenen
zo staat er bevorderen door hun
voorbeeld, voorlichting en leiding, dat
de gemeenteleden hun diakonale roe
ping recht verstaan". De verzorging
van armen e.a. komt pas op de tweede
plaats.
't Gewone gemeentelid verricht volgens
dr. Koolhaas het grote diakonale werd,
de speciale krachten doen het kleine
werk, het bijzondere. Het ls dan ook
allerminst „nieuwe stijl" wanneer
plaatselijk de diakonieën overgaan tot
het ln het leven roepen van stichtin
gen voor maatschappelijk werk, en aan
dit werk de taak der gemeente over
dragen. Dat ls juist „oude stijl", want
daarbij verleent de gemeente haar
eigenlijke werk niet meer. De diepste
nood in de kerk is deze, dat de barm
hartigheid van God niet meer wordt
gekend en dat de dienstknechtsgestal
te de leden der kerk ontbreekt.
Dr, Koolhaas riep de diakenen op
tot het opnieuw aangrijpen van hun
eigenlijke taak. Er hoeft dan niet ge
leurd te worden met nieuwe ideeën.
Want zij zijn geroepen tot de worste
ling in eigen kring (beginnende bij
zichzelf) opdat zjj de gemeente zouden
mogen dienen door hun typisch voor
beeld.
Ingezonden mededeling (adv
verrijkt Uw huis en Uw Vw
Zoek, op Üw gemak thuis, het toestel van Uw keuze uit de
fraaie kleurenfolder van ERRES
Uw radiohandelaar zal U graag hiermee van dienst zijn of
anders is een briefkaart aan R.S. Stokvis Zonen N.V.,
afd. Publiciteit, Postbus 426 te Rotterdam voldoende, om
in het bezit te komen van de uitgebreide Erres radiofolder.
ERRES TV
een toonbeeld van volmaaktheid.
R.S. Stokvis Zonen N.V. of Uw
handelaar heeft ook een fraaie
televisiefolder voor U klaar liggen,
met de complete collectie
Erres televisietoestellen.
Erres radio en televisie v.d. Heem producten.
Ingezonden Meded. (adv.)
Zuiver Uw lucht
wegen snel en grondig
van vastzittend slijm
en ziektekiemen met
Statistieken betreffende de bijbelver
spreiding wijzen uit, dat ln Noorwegen
op elke duizend inwoners 17 bijbels
wojden aangetroffen, terwijl er ln De
nemarken, dat evenveel Inwoners telt,
maar 8 zgn. Andere landen met een
betrekkelijk hoog percentage: Zwitser
land 15, Zuld-Afrlka 13, Zweden 12,
Nederland 12, Grana 11.
In opdracht van de Commissie Theo
logisch Hoge Onderwas der Ned. Herv.
Kerk heeft het te Utrecht gevestigde
sociologisch instituut dezer kerk een
onderzoek ingesteld naar de financiële
situatie, het boekenbezit en de univer
siteitskeu» van hervormde theologische
studenten. Verslag hiervan ls gedaan
ln het Sociologisch Bulletin.
Wij lezen daar, dat met betrekking
tot de universiteitskeuze vastgesteld
kon worden, dat
Uit het rapport van het sociologisch
instituut betreffende het boekenbezit
van studenten blijkt, dat
1) over de gehele linie ongeveer 33
pet. der ondervraagde hervormde theo
logische studenten een klein, 30 pet.
een matig en 37 pot. een groot boeken
bezit heeft, en dat
2) de situatie op dit gebied ln Lel
den het gunstigst, in Amsterdam en
Utecht daarentegen het ongunstigt
ligt, terwijl Groningen een middenposi
tie Inneemt.
De grootte van het boekenbezit wordt
minder beïnvloed door financiële staat
of milieu van herkomst dan door de
persponlijke instelling ten opzichte van
de studie of plaats, die ln het studen
tenleven Ingenomen wordt.
Uit de omstandigheid, dat boeken
vaak een sluitpost van de begroting
vormen, mag niet afgeleid worden dat
het geen enkele zin zou hebben de vor
ming van een grotere bibliotheek te
bevorderen door te streven naar een
ruimer financiële armslag voor de stu
denten. Er zal goed aan gedaan wor
den de theoloog hetzij boekenbonnen te
verstrekken, hetzjj hem over de hele
linie aan ruimer geldmiddelen te hel
pen, opdat hy niet gedwongen zal zijn
op zijn boekenuitgaven, meer dan ver
antwoord ls, te bezuinigen.
De theologische studenten hebben mi
nimaal 12000 nodig om gedurende hun
studietijd (gemiddeld vyf jaar) een
bibliotheek te vormen, die redelijk toe
gerust is voor het werk, dat hen ln de
pastorie wacht.
1) er geen werkelijk verschil ls tus
sen theologen zonder meer en theolo
gen van hervormde huize, dat betreft
de ongeiykmatlge verdeling over de
vier openbare universiteiten;
2) Leldse faculteit in grootte sinds
vóór de laatste wereldoorlog de twee
de plaats heeft moet afstaan aan
Amsterdam, dat in snel tempo de groot
ste faculteit, Utrecht, aan het Inhalen
ls, terwijl Groningen hoe langer hoe
minder studenten trekt;
3) wat betreft de zogenaamde eerst
aangewezen „wervlngsgebleden" der
onderscheidene faculteiten, vrywel over
de hele linie der Utrechtse en Amster
damse „Invloedssfeer" krachtig uitge
breid werd ten koste van die van Lel
den en Groningen.
Wat de achtergronden van de uni
versiteitskeuze aangaat, stelt het rap
port vast, dat Amsterdam de voorkeur
geniet om de goede wetenschappelijke
naam der faculteit, de „veelkleurig
heid" van de aldaar vertegenwoordi
gende modaliteiten, terwyi daarnaast
ook van de stad Amsterdam aantrek
kingskracht uitgaat.
Utrecht oefent vooral aantrekkings
kracht vanwege de modaliteit (Geref.
Bond, confessioneel), maar wordt ook
door velen gekozen op grond van gun
stige adviezen of uit traditionele over
wegingen.
Lelden raakt wat achterop wat zjjn
faam betreft, al heeft het zjjn oude
naam nog niet verloren. Het wordt ech
ter, al of niet terecht, geassocieerd
met een bepaalde modaliteit (vrijzin
nig).
Groningen oefent voor theologen op
geen enkel punt aantrekkingskracht.
De ligging en het karakter van de stad
maken haar blykbaar minder verkies-
ïyk, zelfs voor noorderlingen, want deze
„willen wel eens naar het westen".
DOCHTER THUIS EN
KINDERBIJSLAG
Wij hebben ëen meisje van 17 jaar
thuis. Dat meisje kunnen we, omdat
ze erg verlegen is, maar niet aan de
slag krijgen. Toen we haar eens lie
ten keuren door een arts, zei deze:
o, een beetje rustige werkplaats.
Maar met dat al is ze thuis. Hebben
we nu geen recht op kinderbijslag,
want het uitvoeringsorgaan weigert
dit, nadat hun arts het meisje heeft
gekeurd?
Inderdaad bestaat er recht op kin
derbijslag voor invalide kinderen, of
kinderen, die door ziekte of gebre
ken vermoedelijk het eerst-komende
jaar buiten staat zijn, met arbeid,
die voor hun krachten is berekend,
een derde te verdienen van het nor
male loon. Het is duidelijk dat de
artsen van mening zijn: het meisje is
zeker niet in staat om meer dan een
derde te verdienen. Of ze nu een
baan heeft of niet kan krijgen, speelt
hierbij geen rol. Alleen haar licha-.
melijke of geestelijke toestand be
slist.
Overigens geeft bovenstaande regel
wellicht andere lezers een „tip" (al
klinkt dit wonderlijk), want er zijn
zeker nog kinderen, die voor bijslag
in aanmerking komen, doch waar
voor dit niet is gevraagd omdat men
het niet precies wist.
EN NOG WEL
Een lezer kocht een huis en liet de
huur opzeggen, omdat hij er zelf in
wil gaan wonen. De huurders trek
ken er zich niets van aan En, schrijft
lezer, ik heb nog wel door een advo
caat laten opzeggen.
Nu zegt dat laatste natuurlijk niets,
want tenslotte beslist de kantonrech
ter of de opzegging binnen het ka
der van de huurbescherming juist ls.
door
LESLIE KEITH
15)
Zijn mannen droegen hun zieke
meester met een trouwe toewijding,
die alleen geëvenaard werd door de
vrolijke moed van zijn vrouw en die
zowel hem als hun tot eer strekte,
door lichte wouden, over onbetreden
paden naar de kust te Limon, waar hij
hoopte een boot aan te treffen.
Door een verkeerde berekening raak
ten zij echter een paar mijlen uit de
koers, en daar waren zij blij, bezit te
kunnen nemen van een leegstaande
hut, daar de patiënt met de dag min
der werd.
Eerst spraken man en vrouw, die
zich voor elkander dapper hielden,
vrolijk van een rust van een nacht,
een nacht vrij van het schudden van
de draagbaar. Dan verder gaan zoe
ken naar de nederzetting, die hier de
beschaving moest voorstellen en waar
misschien een kustvaarder geankerd
zou zijn.
Maar de Indianen gingen terug naar
de rubberbossen. Zes dagen kwamen
en gingen en elke dag bracht een lan
gere reis nader dan man en vrouw
hadden vermoed, de laatste reis van
alle, wanneer de wind van de dood de
zeilen vult.
„Ik zal de zee niet dichter bij zien,
dan hier, Maisie", zei hij, toen hij op
die morgen wakker werd en haar aan
zijn zijde zag zitten: „Je zult alleen
moeten gaan, jij en de kleine."
Ze keken elkaar aan.
„Je zult weer sterker worden. Het
zal spoedig koeler worden." Zij sprak
met een vrolijkheid, die haar als spot
in de oren klonk. „En wanneer Larry zonk neer, haar hoofd gebogen over
terugkomt, zul je het proberen; niet
waar? Bij hem zul je veiliger zijn dan
ergens elders. Wanneer we maar eerst
bij de haven zijn, eerst aan boord van
de „Anna", dan knap je direct op. Het
is de verschrikkelijke hitte, die je
doodt."
„Larry kan niet wachten".
„Hij kan zeker wachten, terwille
van het kind en van mij."
„Arme Maisie!" Hij deed een poging
om zijn zwakke hand op te lichten en
legde die op de hare. „Arme Maisie,
arm meisje! Larry zal goed voor je
zijn. Je kunt hem vertrouwen. Hij zal
voor jou en ons kind zorgen. Vreemd,
te denken, dat zij ons nooit gezien
heeft, niet waar?"
„Ik ben dankbaar, dat zij dit niet
kan zien!" riep zij hartstochtelijk.
Want onder al die prachtige schoon
heid van de wereld rondom haar zag
zij alleen de sluipende dood, die ieder
ogenblik nader kwam, om haar man
van haar zijde weg te nemen.
„Het vis toch voor het kleine
meisje en maakt de strijd voor jou
zwaarder, Maisie."
„Heb geen medelijden met haar,
Harry, maar met ons zelf. Zij zal al
leen het schone leven kennen, zij zal
niet anders dan goeds horen. Wanneer
God mij helpt, zal ze gelukkig zijn. Zij
zal niet missen, wat ze nooit gezien
heeft. Maar voor mij, wat blijft er
over voor mij? Hoe kan ik alleen ver
der leven, misschien nog zo lang!"
Haar moed, die ze zo dapper ge
toond had bij hun tocht naar de kust,
begon haar eindelijk te begeven. Ze
zijn hand, waarop haar tranen neer
vielen.
Ze zag de toekomst, die voor haar
lag, verlaten "en doods als een woes
tijn, die zij alleen moest doortrekken.
Geen oase er in, om de woeste een
zaamheid te,breken. Haar last scheen
haar groter, dan zij kon dragen. Een
ogenblik vergat zij zelfs haar blind en
hulpeloos kind en was geheel verzon
ken in haar verdriet.
Jaren geleden hadden zij elkander
ontmoet, als uitgeworpenen op vreem
de stranden. Ze hadden de banden van
Engels bloed, van Engelse gewoonten
en het gevoel van verbannenen te zijn
voor wie geen terugkomst mogelijk
was. Zij, het kind van een verkwis
tend man, die evenals haar moeder
lang geleden gestorven was, was in
Zuid-Amerika terecht gekomen en
leefde daar een min of meer avon
tuurlijk leven. Zulk een leven is voor
een vrouw niet te verdragen en al het
goede in haar zou spoedig verstorven
zijn, indien zij Harry Kingdon niet had
ontmoet. Hij riep in haar ziel terug de
zuiverder aandoeningen op. Zij bemin
de haar echtgenoot hartstochtelijk en
volgde hem trouw in alle wisselval
ligheden van het leven. Door haar
vrolijkheid verdreef zij zijn neerslach
tige buien en gaf hem een beter denk
beeld van zich zelf, dan hij ooit in
staat was geweest te hebben.
Er waren geen verzegelde bladzij
den meer in zijn levensboek; zij kende
iedere gebeurtenis in zijn leven en er
was niet één, waarmee ze niet in
stemde.
Hij was medisch student geweest,
maar had noch middelen, noch gele
genheid, zijn studiën voort te zetten.
Alle energie en belangstelling, die in
hem overgebleven waren, verdwenen
in. de strijd om het dagelijks bestaan.
Hij weegt de belangen tegen elkaar
af. Reeds eerder waarschuwden wij:
wanneer u een huis koopt, om dat
zelf te bewonen, overtuig u er dan
van, dat u een kans maakt, alvorens
al uw geld (uit nood) in dat huis
te steken en zelfs nog een hypo
theekschuld aan te gaan. Zelfs een
advocaat kan er niets aan doen.
KINDERARBEID
Een goede kennis van ons heeft een
winkel. Nu vraagt hij of twee van
onze kinderen niet de Sint Nieolaas-
drukte wat komen helpen na school
tijd. De jongste van de twee is net
veertien jaar. Is dat echter niet
strafbaar?
Dat is het inderdaad. Wij begrijpen
wel, dat het voor alle partijen pret
tig is (ook voor de kinderen zelf, om
zo wat te verdienen voor de Sint),
maar er zijn grote gevaren aan ver
bonden en als regel let juist in druk
ke dagen de politie scherp op kin
derarbeid.
GESCHEIDEN EN PENSIOEN
Ik leef al jaren gescheiden van mijn
vrouw.Ze krijgt een alimentatie. Nu
ga ik binnenkort met pensioen, mijn
gewezen vrouw heeft al een AOW-
uitkering. De vraag is: heeft ze nu
recht op de helft van mijn pensioen?
Want dan blijft er niet genoeg over
om van te leven,
Uw vrouw heeft reeds een AOW-
uitkering als ongehuwde. Ook u krijgt
een AOW-uitkering, waarvan echter
wellicht een deel wordt gekort op
uw pensioen. Zij kan dus nooit de
helft eisen van uw totale pensioen.
Overigens vermoeden wij, dat uw
alimentatie berust op een vonnis.
Nu de financiële omstandigheden
veranderen, zijn er motieven om aan
de rechter te vragen (u heeft daar
een advocaat voor nodig), de ali
mentatie te willen herzien. Uw ge
wezen vrouw immers kreeg meer
inkomen (de AOW-uitkering), u
daarentegen minder (uw pensioen is
veel minder dan uw loon.
HET GEZIN
Het gezin, lezer, is nog altijd de meest
belangrijke „eenheid" in de staat.
Maar, maatschappelijk gezien, staat
of valt de staat met het gezin en zijn
bijvoorbeeld jeugdproblemen terug
te voeren tot „gezinsproblemen".
Nu klaagt uover uw vrouw. Won
derlijk dat er zo veel mannen over
hun vrouw klagen. Als wij op onze
post afgaan, zijn die mannen zelfs in
de meerderheid. Nij krijgen wij de
bijzondere gevallen, want als men
ons hierover schrijft, klopt er reeds
iets niet en (om dit modewoord te
gebruiken) „ergens" is er al iets
fout.
Waarom dan direct in een bepaalde
Kerkdienst op donderdag?
Omdat de steeds korter wordende
werkweek de Amerikanen tijdens het
steeds langer geworden weekend de
steden uitdryft om buiten vertier te
zoeken, heeft men op de jaarvergade
ring van de „Disciples of Christ" in
Cleveland voorgesteld voortaan elke
donderdagavond een kerkdienst te hou
den, die de zondagochtenddienst ver
vangt.
De predikant, die dit voorstel deed,
wilde dan op de vroege maandagmor
gen ook een kerkdienst houden, waarin
het avondmaal wordt gevierd. Hij
meende, dat de Bybel geen voorschrif
ten over de zondagsviering geeft, zo
dat er niets op tegen is om van de tra
ditie af te wijken.
De „Disciples of Christ" vormen een
protestantse gemeenschap, die meer
(Wordt vervolgd) dan twee miljoen leden telt.
richting te denken en te vergeten,
dat er kinderen zijn. We hebben het
allemaal erg druk en het is zeer te
prijzen, dat u vooruit wilt. Maar.
u hebt ook een gezin gesticht en dat
heeft recht op u, uw leven wordt
niet alleen bepaald door uw drang
naar succes. Gaat u eventueel eens
praten met een bureau voor huwe
lijks- en gezinsmoeilijkheden. U
moet eenvoudig stellen: mijn gezin
is primair, die zaak moet in orde...
terwille van de kinderen. En dus
terwille van de toekomst van heel
ons volk, omdat aantasting van het
gezin, aantasting is van onze samen
leving.
O, DIE FAMILIE
Wij beginnen maar meteen met het
antwoord, andere lezers begrijpen de
voorgeschiedenis wel. Het is dwaas,
zo niet erger, om u telkens weer uw
misstap- te laten voelen. U heeft uw
straf ontvangen en nu moet het uit
zijn, men mag u niet nog eens straf
fen, eindeloos door. Dit is buitendien
farizeistisch. Want men vergeet dit;
wie staat, zie toe dat hij niet valle.
U heeft eerder hun morele hulp no
dig. U heeft daar zelfs recht op on
der de gegeven omstandigheden.
Dinsdag 12 november 1957
HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit.
kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 8.50
V. d. huisvr. 9.35 Waterst. 9.40 Gram.
9.45 Lichtbaken. 10.00 V. d. kleuters. 10.15
Gram. 10.30 Schoolradio. 10.50 Gram.
11.00 V. d. vrouw. 11.30 Schoolradio. 11.50
Als de ziele luistert. 12.00 Middagklok
noodklok. 12.03 Metropole-ork. en solist.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Instr.
octet. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en
kath. nws. 13.20 Gram. 13.25 Dansmuz.
14.00 Pianorecital. 14.30 Wij vrouwen van
het land. 14,40 Gevar. progr. 16.00 V. d.
zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd.
17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.:
Rijksdelen overzee. Ontwikkelingsplan
nen voor de Nederlandse Antillen, door
Ir. J. P. Josephus Jitta. 18.00 Lichte muz.
18.20 Sportpraatje. 18.30 R.V.U.: Onver
wachte gasten aan het firmament, door
dr. H. Groot. Tweede lezing: Kometen.
19.00 Nws. 19.10 Comm. 19.15 Lichte muz.
19.35 Gram. 20.20 Katechismus. 20.30 Act.
20.45 De gewone man. 20.50 Sopr. en pi
ano. 21.30 V. d. zieken. 22.00 Radio Phil-
harm. ork. en solist. 22.25 Gram. 22.30 In
het hart van een beweging, klankb. 22.45
Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15—
24.00 Nouveauté's.
HILVERSUM H (298 m) AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15
Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De
groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters.
11.00 R.V.U.: Griekse kunst, door Mevr.
Dr. H. E. s'Jacob. 11.30 Viool en piano.
12.00 Zang en piano. 12.30 Land- en tuin-
bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws.
13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenade-
ork. en solist. 13.55 Beursber. 14.00 Gram.
14.40 Schoolradio, 15.00 Pianorecital. 15.30
V. d. zieken. 16.30 V. d. jeugd. 17.30 Jazz-
muz. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Harmonie
ork. I. d. pauze: Caus. over hoge of lage
stemming. 18.55 Paris vous parle. 19.00
V. d. kind. 19.05 Gitaarrecital. 19.25 Vrou
wenkoor. 19.45 Toneelbeschouwing. 20.00
Nws. 20.05 Gevar. progr. 22.15 Operafa
cetten. 22.55 Ik geloof, datcaus. 23.00
Nws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.16
New York calling. 23.21 Experimentele
muz. 23.41—24.00 Gram.
TELEVISIEPROGRAMMA'S:
NTS: 20.30 Journ. en weeroverz. 20.45
Eurovisiefilm. 21.2023.05 Speelfilm.
BRUSSEL (324 m) 12.00 Gram. 12.15
Pianorecital. 12.30 Weerber. 12.34 Piano
recital (verv.). (Om 12.55 Koersen). 13.00
Nws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45
Gram. 26.00 Koersen. 16.03 Gram. 16.30
Idem. 17.00 Nws. 17.10 Zang en piano.
17.45 Boekbespr. 18.00 V. d. jeugd. 18.30
V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 20.00
Radiokron. 21.00 Gram. 21.30 Ork. conc.
22.00 Nws. 22.11 Pianorecital. 22.5523.00
Nws.