Voorbeeld voor gemeente is eerste diakonale taak MINISTER Universiteitskeus van Hervormde theologen Tweeduizend gulden- voor boeken Federatie van Diakonieën wil niet achterblijven ERRES RADIO Amsterdam heeft voorkeur 2)e macht der zonde ZEEUWSCH DAGBLAD Adem weer vri|! ABDIJSIBOOP Waar zijn de meeste bijbels? Maandag 11 november 1957 Pagina 5 (Van één onzer verslaggevers) NU INGEVOLGE besluit van de generale synode der Hervormde kerk de vrouw toegelaten kan worden o.a. tot het ambt van diaken, toonde de Federatie van Diaconieën in de Ned. Herv. Kerk, dat zij niet achter wil blijven in de waardering van de vrouw. Want de federatie had een vrouw als spreekster gevraagd. En wat voor ééni Niemand minder dan de minister van maatschappelijk werk, mej. dr. M. A. M. Klompé. Dat de kennismaking goed bevallen was, bleek uit het aanhoudend applaus der vergadering, toen minister Klompé haar rede over het maatschappelijk werk beëindigd had. diakenen zijn hier De dag was niet zo gunstig begon nen, want toen de diakenen ln Utrecht de zaal binnen kwamen, zagen zij dat de voorzitter, de heer A. <L Rotteveel uit Den Haag aan de bestuurstafel ontbrak. Wegens ziekte moest hij ver stek laten gaan op deze voor de fede ratie zo belangrijke dag. Evenwel was het openingswoord van de heer Rotteveel aanwezig. Dit werd nn door Notaris J. Njjenhuis, de twee de voorzitter, gelezen. Als titel voor zijn openingswoord had de heer Rotte veel de woorden: „Bedeling en deskun digheid" gekozen. Het diakonaat ls geen hobby, maar opdracht. Opdracht aan de gemeente voor al haar leden. De diakenen moe ten zich ervan bewust zjjn, dat zij een dienende taak hebben. In de oude Christelijke kerk bleek het geloof der gemeente juist in de beoefening van het diakonaat. Zo moet het ook nu zijn, al ligt het werk anders dan voorheen. De diakenen mogen niet naar macht ja gen; zij moeten wél Invloed oefenen. Wanneer de diakenen hun taak met bezieling verrichten, zal er een diako nale opleving in de gemeente zijn, die er als vanzelf toe leidt, dat een groter aantal leden zich beschikbaar stelt voor het werk der barmhartigheid, Want er zijn veel medewerkers nodig, vooral uit de kring van de jongeren. Het maatschappelijk werk, dat steeds in omvang toeneemt, vraagt voortdu rend om krachten. De kerk staat of valt met de wijze, waarop het diakonaat beleden en beleefd wordt. Hieruit volgt dat de tfld van liefhebberen inzake het giakonaat voorbij ls. Er moeten meer deskundigen komen. De wetenschappe lijke fundering van het diakonaat ls On'-"'u—-li-iR. Werk van ons allen Minister Klompé gaf een heldere uit eenzetting van de betekenis van het maatschappelijk werk. Er is op dit punt veel wanbegrip. Men vindt maat schappelijk werk prachtig, maar hoopt er zelf nooit mee te maken te krijgen. Doch zo behoort het niet te zijn. Het maatschappelijk werk is van ons allen en het is ook vóór ons allenen niet enkel voor de kleine groepdie men dan met het onaangename woord „kneusjes" pleegt aan te duiden. Wij kunnen allemaal aldus de mi nister in een situatie komen, dat we hulp nodig hebben. Laat niemand het dan een schande vinden, dat hij ln zo'n geval geholpen wordt door een broe der, die naast hem staat. Het maatschappelijk werk groeit voortdurend en is steeds breder ver takt. Daarom behoeft het de hulp van een grote schare vrijwilligers, al zal het niet kunnen gedijen zonder deskun dige hulp. Voor wat het eerste (de vrijwilligheid) aangaat, citeerde de mi nister artikel XIX, lid 2 van de kerk orde. waar staat; „De leden der ge meente geven door werken der barm hartigheid gehoor aan de roeping tot 'onderling dienstbetoon en tot bijstana aan hen, die lichamelijk, zedelijk of maatschappelijk in nood verkeren, en dragen de arbeid der diakenen". Hier uit blijkt dus, dat de kerk door haar diakonaat reeds volle aandacht besteea aan het maatschappelijk werk. Maar er moeten ook beroepskrach ten zjjn Op dit ogenblik, aldus minis ter Klompé, zjjn er In de Herevormde Kerk 280 plaatsen voor maatschappe lijke werksters; hiervan is echter het vijfde doei valiant. Men kan het aan tal noodzakelijke plaatsen evenwel ge rust op 500 stellen en het aantal be nodigde gezinsverzorgsters op duizend. Het is duidelijk, dat honderden meisjes in dit werk een taak kunnen en zeilden moeten vinden. In het wer ven van deze meisjes vinden de diake nen mede een taak. Financiering Natuurlijk komt ook de financiering meespreken. Voor de verbreding van het maatschappelijk werk is veel geld nodig. Maar dit geld ligt er. Zie maar hoeveel miljoenen de mensen uit de zak wordt geklopt bij de gok- en puz zelrage. Het komt er op aan, dat de mensen hierover worden voorgelicht, zodat zij hun geld goed (dat is o.a. voor het maatschappelijk werk) uit geven. De diakenen behoren tot de vrijwil lige krachten. Zij zullen begrip hebben voor de noodzakelijkheid, dat er des kundige krachten moeten zijn. Omge keerd zullen de vrijwillige krachten dienen te beseffen, dat het zonder vrij willigers niet gaat. Zo gezien houden de diakenen volledig de verantwoorde lijkheid, die zij bij het aanvaarden van hun ambt op zich hebben genomen. Al leen maar: het diakonaat moet zich aanpassen aan de nieuwe vormen van deze tijd. Hiervoor wenste minister Klompé de diakenen de zegen van God Mannen met de hengel? r,. A. A. Koolhaas te Amersfoort, praeses van de generale synode, sprak op deze vergadering het slotwoord. Daarin stelde hij voorop, dat de eigen lijke diaconie ln en door de gemeente geschiedt. Niet de de hoofdpersonen! Het is kwalijk met de gemeenten ge steld wanneer zij het diakonaat vroe ger verpersoonlijkt zag ln de hengelen de mannen, en tegenwoordig ln maat schappelijke werksters of gezinverzorg sters. Want de gemeente ls zélf het diakonaat. Overeenkomstig de kerkorde ls de eerste taak van de diaken dan ook nier het verlenen van hulp. „De diakenen zo staat er bevorderen door hun voorbeeld, voorlichting en leiding, dat de gemeenteleden hun diakonale roe ping recht verstaan". De verzorging van armen e.a. komt pas op de tweede plaats. 't Gewone gemeentelid verricht volgens dr. Koolhaas het grote diakonale werd, de speciale krachten doen het kleine werk, het bijzondere. Het ls dan ook allerminst „nieuwe stijl" wanneer plaatselijk de diakonieën overgaan tot het ln het leven roepen van stichtin gen voor maatschappelijk werk, en aan dit werk de taak der gemeente over dragen. Dat ls juist „oude stijl", want daarbij verleent de gemeente haar eigenlijke werk niet meer. De diepste nood in de kerk is deze, dat de barm hartigheid van God niet meer wordt gekend en dat de dienstknechtsgestal te de leden der kerk ontbreekt. Dr, Koolhaas riep de diakenen op tot het opnieuw aangrijpen van hun eigenlijke taak. Er hoeft dan niet ge leurd te worden met nieuwe ideeën. Want zij zijn geroepen tot de worste ling in eigen kring (beginnende bij zichzelf) opdat zjj de gemeente zouden mogen dienen door hun typisch voor beeld. Ingezonden mededeling (adv verrijkt Uw huis en Uw Vw Zoek, op Üw gemak thuis, het toestel van Uw keuze uit de fraaie kleurenfolder van ERRES Uw radiohandelaar zal U graag hiermee van dienst zijn of anders is een briefkaart aan R.S. Stokvis Zonen N.V., afd. Publiciteit, Postbus 426 te Rotterdam voldoende, om in het bezit te komen van de uitgebreide Erres radiofolder. ERRES TV een toonbeeld van volmaaktheid. R.S. Stokvis Zonen N.V. of Uw handelaar heeft ook een fraaie televisiefolder voor U klaar liggen, met de complete collectie Erres televisietoestellen. Erres radio en televisie v.d. Heem producten. Ingezonden Meded. (adv.) Zuiver Uw lucht wegen snel en grondig van vastzittend slijm en ziektekiemen met Statistieken betreffende de bijbelver spreiding wijzen uit, dat ln Noorwegen op elke duizend inwoners 17 bijbels wojden aangetroffen, terwijl er ln De nemarken, dat evenveel Inwoners telt, maar 8 zgn. Andere landen met een betrekkelijk hoog percentage: Zwitser land 15, Zuld-Afrlka 13, Zweden 12, Nederland 12, Grana 11. In opdracht van de Commissie Theo logisch Hoge Onderwas der Ned. Herv. Kerk heeft het te Utrecht gevestigde sociologisch instituut dezer kerk een onderzoek ingesteld naar de financiële situatie, het boekenbezit en de univer siteitskeu» van hervormde theologische studenten. Verslag hiervan ls gedaan ln het Sociologisch Bulletin. Wij lezen daar, dat met betrekking tot de universiteitskeuze vastgesteld kon worden, dat Uit het rapport van het sociologisch instituut betreffende het boekenbezit van studenten blijkt, dat 1) over de gehele linie ongeveer 33 pet. der ondervraagde hervormde theo logische studenten een klein, 30 pet. een matig en 37 pot. een groot boeken bezit heeft, en dat 2) de situatie op dit gebied ln Lel den het gunstigst, in Amsterdam en Utecht daarentegen het ongunstigt ligt, terwijl Groningen een middenposi tie Inneemt. De grootte van het boekenbezit wordt minder beïnvloed door financiële staat of milieu van herkomst dan door de persponlijke instelling ten opzichte van de studie of plaats, die ln het studen tenleven Ingenomen wordt. Uit de omstandigheid, dat boeken vaak een sluitpost van de begroting vormen, mag niet afgeleid worden dat het geen enkele zin zou hebben de vor ming van een grotere bibliotheek te bevorderen door te streven naar een ruimer financiële armslag voor de stu denten. Er zal goed aan gedaan wor den de theoloog hetzij boekenbonnen te verstrekken, hetzjj hem over de hele linie aan ruimer geldmiddelen te hel pen, opdat hy niet gedwongen zal zijn op zijn boekenuitgaven, meer dan ver antwoord ls, te bezuinigen. De theologische studenten hebben mi nimaal 12000 nodig om gedurende hun studietijd (gemiddeld vyf jaar) een bibliotheek te vormen, die redelijk toe gerust is voor het werk, dat hen ln de pastorie wacht. 1) er geen werkelijk verschil ls tus sen theologen zonder meer en theolo gen van hervormde huize, dat betreft de ongeiykmatlge verdeling over de vier openbare universiteiten; 2) Leldse faculteit in grootte sinds vóór de laatste wereldoorlog de twee de plaats heeft moet afstaan aan Amsterdam, dat in snel tempo de groot ste faculteit, Utrecht, aan het Inhalen ls, terwijl Groningen hoe langer hoe minder studenten trekt; 3) wat betreft de zogenaamde eerst aangewezen „wervlngsgebleden" der onderscheidene faculteiten, vrywel over de hele linie der Utrechtse en Amster damse „Invloedssfeer" krachtig uitge breid werd ten koste van die van Lel den en Groningen. Wat de achtergronden van de uni versiteitskeuze aangaat, stelt het rap port vast, dat Amsterdam de voorkeur geniet om de goede wetenschappelijke naam der faculteit, de „veelkleurig heid" van de aldaar vertegenwoordi gende modaliteiten, terwyi daarnaast ook van de stad Amsterdam aantrek kingskracht uitgaat. Utrecht oefent vooral aantrekkings kracht vanwege de modaliteit (Geref. Bond, confessioneel), maar wordt ook door velen gekozen op grond van gun stige adviezen of uit traditionele over wegingen. Lelden raakt wat achterop wat zjjn faam betreft, al heeft het zjjn oude naam nog niet verloren. Het wordt ech ter, al of niet terecht, geassocieerd met een bepaalde modaliteit (vrijzin nig). Groningen oefent voor theologen op geen enkel punt aantrekkingskracht. De ligging en het karakter van de stad maken haar blykbaar minder verkies- ïyk, zelfs voor noorderlingen, want deze „willen wel eens naar het westen". DOCHTER THUIS EN KINDERBIJSLAG Wij hebben ëen meisje van 17 jaar thuis. Dat meisje kunnen we, omdat ze erg verlegen is, maar niet aan de slag krijgen. Toen we haar eens lie ten keuren door een arts, zei deze: o, een beetje rustige werkplaats. Maar met dat al is ze thuis. Hebben we nu geen recht op kinderbijslag, want het uitvoeringsorgaan weigert dit, nadat hun arts het meisje heeft gekeurd? Inderdaad bestaat er recht op kin derbijslag voor invalide kinderen, of kinderen, die door ziekte of gebre ken vermoedelijk het eerst-komende jaar buiten staat zijn, met arbeid, die voor hun krachten is berekend, een derde te verdienen van het nor male loon. Het is duidelijk dat de artsen van mening zijn: het meisje is zeker niet in staat om meer dan een derde te verdienen. Of ze nu een baan heeft of niet kan krijgen, speelt hierbij geen rol. Alleen haar licha-. melijke of geestelijke toestand be slist. Overigens geeft bovenstaande regel wellicht andere lezers een „tip" (al klinkt dit wonderlijk), want er zijn zeker nog kinderen, die voor bijslag in aanmerking komen, doch waar voor dit niet is gevraagd omdat men het niet precies wist. EN NOG WEL Een lezer kocht een huis en liet de huur opzeggen, omdat hij er zelf in wil gaan wonen. De huurders trek ken er zich niets van aan En, schrijft lezer, ik heb nog wel door een advo caat laten opzeggen. Nu zegt dat laatste natuurlijk niets, want tenslotte beslist de kantonrech ter of de opzegging binnen het ka der van de huurbescherming juist ls. door LESLIE KEITH 15) Zijn mannen droegen hun zieke meester met een trouwe toewijding, die alleen geëvenaard werd door de vrolijke moed van zijn vrouw en die zowel hem als hun tot eer strekte, door lichte wouden, over onbetreden paden naar de kust te Limon, waar hij hoopte een boot aan te treffen. Door een verkeerde berekening raak ten zij echter een paar mijlen uit de koers, en daar waren zij blij, bezit te kunnen nemen van een leegstaande hut, daar de patiënt met de dag min der werd. Eerst spraken man en vrouw, die zich voor elkander dapper hielden, vrolijk van een rust van een nacht, een nacht vrij van het schudden van de draagbaar. Dan verder gaan zoe ken naar de nederzetting, die hier de beschaving moest voorstellen en waar misschien een kustvaarder geankerd zou zijn. Maar de Indianen gingen terug naar de rubberbossen. Zes dagen kwamen en gingen en elke dag bracht een lan gere reis nader dan man en vrouw hadden vermoed, de laatste reis van alle, wanneer de wind van de dood de zeilen vult. „Ik zal de zee niet dichter bij zien, dan hier, Maisie", zei hij, toen hij op die morgen wakker werd en haar aan zijn zijde zag zitten: „Je zult alleen moeten gaan, jij en de kleine." Ze keken elkaar aan. „Je zult weer sterker worden. Het zal spoedig koeler worden." Zij sprak met een vrolijkheid, die haar als spot in de oren klonk. „En wanneer Larry zonk neer, haar hoofd gebogen over terugkomt, zul je het proberen; niet waar? Bij hem zul je veiliger zijn dan ergens elders. Wanneer we maar eerst bij de haven zijn, eerst aan boord van de „Anna", dan knap je direct op. Het is de verschrikkelijke hitte, die je doodt." „Larry kan niet wachten". „Hij kan zeker wachten, terwille van het kind en van mij." „Arme Maisie!" Hij deed een poging om zijn zwakke hand op te lichten en legde die op de hare. „Arme Maisie, arm meisje! Larry zal goed voor je zijn. Je kunt hem vertrouwen. Hij zal voor jou en ons kind zorgen. Vreemd, te denken, dat zij ons nooit gezien heeft, niet waar?" „Ik ben dankbaar, dat zij dit niet kan zien!" riep zij hartstochtelijk. Want onder al die prachtige schoon heid van de wereld rondom haar zag zij alleen de sluipende dood, die ieder ogenblik nader kwam, om haar man van haar zijde weg te nemen. „Het vis toch voor het kleine meisje en maakt de strijd voor jou zwaarder, Maisie." „Heb geen medelijden met haar, Harry, maar met ons zelf. Zij zal al leen het schone leven kennen, zij zal niet anders dan goeds horen. Wanneer God mij helpt, zal ze gelukkig zijn. Zij zal niet missen, wat ze nooit gezien heeft. Maar voor mij, wat blijft er over voor mij? Hoe kan ik alleen ver der leven, misschien nog zo lang!" Haar moed, die ze zo dapper ge toond had bij hun tocht naar de kust, begon haar eindelijk te begeven. Ze zijn hand, waarop haar tranen neer vielen. Ze zag de toekomst, die voor haar lag, verlaten "en doods als een woes tijn, die zij alleen moest doortrekken. Geen oase er in, om de woeste een zaamheid te,breken. Haar last scheen haar groter, dan zij kon dragen. Een ogenblik vergat zij zelfs haar blind en hulpeloos kind en was geheel verzon ken in haar verdriet. Jaren geleden hadden zij elkander ontmoet, als uitgeworpenen op vreem de stranden. Ze hadden de banden van Engels bloed, van Engelse gewoonten en het gevoel van verbannenen te zijn voor wie geen terugkomst mogelijk was. Zij, het kind van een verkwis tend man, die evenals haar moeder lang geleden gestorven was, was in Zuid-Amerika terecht gekomen en leefde daar een min of meer avon tuurlijk leven. Zulk een leven is voor een vrouw niet te verdragen en al het goede in haar zou spoedig verstorven zijn, indien zij Harry Kingdon niet had ontmoet. Hij riep in haar ziel terug de zuiverder aandoeningen op. Zij bemin de haar echtgenoot hartstochtelijk en volgde hem trouw in alle wisselval ligheden van het leven. Door haar vrolijkheid verdreef zij zijn neerslach tige buien en gaf hem een beter denk beeld van zich zelf, dan hij ooit in staat was geweest te hebben. Er waren geen verzegelde bladzij den meer in zijn levensboek; zij kende iedere gebeurtenis in zijn leven en er was niet één, waarmee ze niet in stemde. Hij was medisch student geweest, maar had noch middelen, noch gele genheid, zijn studiën voort te zetten. Alle energie en belangstelling, die in hem overgebleven waren, verdwenen in. de strijd om het dagelijks bestaan. Hij weegt de belangen tegen elkaar af. Reeds eerder waarschuwden wij: wanneer u een huis koopt, om dat zelf te bewonen, overtuig u er dan van, dat u een kans maakt, alvorens al uw geld (uit nood) in dat huis te steken en zelfs nog een hypo theekschuld aan te gaan. Zelfs een advocaat kan er niets aan doen. KINDERARBEID Een goede kennis van ons heeft een winkel. Nu vraagt hij of twee van onze kinderen niet de Sint Nieolaas- drukte wat komen helpen na school tijd. De jongste van de twee is net veertien jaar. Is dat echter niet strafbaar? Dat is het inderdaad. Wij begrijpen wel, dat het voor alle partijen pret tig is (ook voor de kinderen zelf, om zo wat te verdienen voor de Sint), maar er zijn grote gevaren aan ver bonden en als regel let juist in druk ke dagen de politie scherp op kin derarbeid. GESCHEIDEN EN PENSIOEN Ik leef al jaren gescheiden van mijn vrouw.Ze krijgt een alimentatie. Nu ga ik binnenkort met pensioen, mijn gewezen vrouw heeft al een AOW- uitkering. De vraag is: heeft ze nu recht op de helft van mijn pensioen? Want dan blijft er niet genoeg over om van te leven, Uw vrouw heeft reeds een AOW- uitkering als ongehuwde. Ook u krijgt een AOW-uitkering, waarvan echter wellicht een deel wordt gekort op uw pensioen. Zij kan dus nooit de helft eisen van uw totale pensioen. Overigens vermoeden wij, dat uw alimentatie berust op een vonnis. Nu de financiële omstandigheden veranderen, zijn er motieven om aan de rechter te vragen (u heeft daar een advocaat voor nodig), de ali mentatie te willen herzien. Uw ge wezen vrouw immers kreeg meer inkomen (de AOW-uitkering), u daarentegen minder (uw pensioen is veel minder dan uw loon. HET GEZIN Het gezin, lezer, is nog altijd de meest belangrijke „eenheid" in de staat. Maar, maatschappelijk gezien, staat of valt de staat met het gezin en zijn bijvoorbeeld jeugdproblemen terug te voeren tot „gezinsproblemen". Nu klaagt uover uw vrouw. Won derlijk dat er zo veel mannen over hun vrouw klagen. Als wij op onze post afgaan, zijn die mannen zelfs in de meerderheid. Nij krijgen wij de bijzondere gevallen, want als men ons hierover schrijft, klopt er reeds iets niet en (om dit modewoord te gebruiken) „ergens" is er al iets fout. Waarom dan direct in een bepaalde Kerkdienst op donderdag? Omdat de steeds korter wordende werkweek de Amerikanen tijdens het steeds langer geworden weekend de steden uitdryft om buiten vertier te zoeken, heeft men op de jaarvergade ring van de „Disciples of Christ" in Cleveland voorgesteld voortaan elke donderdagavond een kerkdienst te hou den, die de zondagochtenddienst ver vangt. De predikant, die dit voorstel deed, wilde dan op de vroege maandagmor gen ook een kerkdienst houden, waarin het avondmaal wordt gevierd. Hij meende, dat de Bybel geen voorschrif ten over de zondagsviering geeft, zo dat er niets op tegen is om van de tra ditie af te wijken. De „Disciples of Christ" vormen een protestantse gemeenschap, die meer (Wordt vervolgd) dan twee miljoen leden telt. richting te denken en te vergeten, dat er kinderen zijn. We hebben het allemaal erg druk en het is zeer te prijzen, dat u vooruit wilt. Maar. u hebt ook een gezin gesticht en dat heeft recht op u, uw leven wordt niet alleen bepaald door uw drang naar succes. Gaat u eventueel eens praten met een bureau voor huwe lijks- en gezinsmoeilijkheden. U moet eenvoudig stellen: mijn gezin is primair, die zaak moet in orde... terwille van de kinderen. En dus terwille van de toekomst van heel ons volk, omdat aantasting van het gezin, aantasting is van onze samen leving. O, DIE FAMILIE Wij beginnen maar meteen met het antwoord, andere lezers begrijpen de voorgeschiedenis wel. Het is dwaas, zo niet erger, om u telkens weer uw misstap- te laten voelen. U heeft uw straf ontvangen en nu moet het uit zijn, men mag u niet nog eens straf fen, eindeloos door. Dit is buitendien farizeistisch. Want men vergeet dit; wie staat, zie toe dat hij niet valle. U heeft eerder hun morele hulp no dig. U heeft daar zelfs recht op on der de gegeven omstandigheden. Dinsdag 12 november 1957 HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 8.50 V. d. huisvr. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 9.45 Lichtbaken. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Schoolradio. 10.50 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Schoolradio. 11.50 Als de ziele luistert. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Metropole-ork. en solist. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Instr. octet. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Gram. 13.25 Dansmuz. 14.00 Pianorecital. 14.30 Wij vrouwen van het land. 14,40 Gevar. progr. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen overzee. Ontwikkelingsplan nen voor de Nederlandse Antillen, door Ir. J. P. Josephus Jitta. 18.00 Lichte muz. 18.20 Sportpraatje. 18.30 R.V.U.: Onver wachte gasten aan het firmament, door dr. H. Groot. Tweede lezing: Kometen. 19.00 Nws. 19.10 Comm. 19.15 Lichte muz. 19.35 Gram. 20.20 Katechismus. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Sopr. en pi ano. 21.30 V. d. zieken. 22.00 Radio Phil- harm. ork. en solist. 22.25 Gram. 22.30 In het hart van een beweging, klankb. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15— 24.00 Nouveauté's. HILVERSUM H (298 m) AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 R.V.U.: Griekse kunst, door Mevr. Dr. H. E. s'Jacob. 11.30 Viool en piano. 12.00 Zang en piano. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenade- ork. en solist. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio, 15.00 Pianorecital. 15.30 V. d. zieken. 16.30 V. d. jeugd. 17.30 Jazz- muz. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Harmonie ork. I. d. pauze: Caus. over hoge of lage stemming. 18.55 Paris vous parle. 19.00 V. d. kind. 19.05 Gitaarrecital. 19.25 Vrou wenkoor. 19.45 Toneelbeschouwing. 20.00 Nws. 20.05 Gevar. progr. 22.15 Operafa cetten. 22.55 Ik geloof, datcaus. 23.00 Nws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.16 New York calling. 23.21 Experimentele muz. 23.41—24.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA'S: NTS: 20.30 Journ. en weeroverz. 20.45 Eurovisiefilm. 21.2023.05 Speelfilm. BRUSSEL (324 m) 12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber. 12.34 Piano recital (verv.). (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 26.00 Koersen. 16.03 Gram. 16.30 Idem. 17.00 Nws. 17.10 Zang en piano. 17.45 Boekbespr. 18.00 V. d. jeugd. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gram. 20.00 Radiokron. 21.00 Gram. 21.30 Ork. conc. 22.00 Nws. 22.11 Pianorecital. 22.5523.00 Nws.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 5