bereidt zich voor op belangrijke verkiezingen Dat was haèr lectuur De kerk, die mij niet boeide De paradox van het Evangelie NEDERLANDERS INPLAATS VAN BRITTEN Volle kerken in Kopenhagen Gematigd regiem 15.000 Egyptenaren Nederlandse invloed Communisme Constantijn Huygensprijs voor mr F. Bordewijk Sterrenkunde in consistorie m Zaterdag 2 november 1957 Een gezant in een keten Efeze 620 Bovenstaande uitdrukking, de paradox of innerlijke tegenspraak van het Evangelie, komt ons oti- willekeurig in de gedachte, als we ons de situatie indenken, waarop de apostel Paulus doelt, wanneer hij zich een gezant in een keten noemt. Want dat is toch stellig en zeker de omge keerde wereld. Bij het horen van het woord gezant vormt er zich een geheel andere gedachten-as sociatie dan bij het woord keten. Is een gezant niet een vertegen woordiger van een vorst, een ver trouwensman Nu is Paulus maar niet de ver tegenwoordiger van een aards vorst, doch de gevolmachtigde van het Koninkrijk Gods. En zou een dergelijk persoon in een keten vastgeklonken kunnen zitten? Want het woord keten drukt meer uit dan een vrijheidsbelem mering zonder meer. Juist dat is een reden, als we ons indenken, hoe hij zijn toestand beschrijft, om te spreken van iets, dat met alle logica strijdt. Maar zie hier de paradox van het Evangelie: wat logisch onmo gelijk door de beugel kan en dat toch inderdaad een feit is, dat is nu juist het eigenaardige van het Evangelie van Jezus Christus. Daar hebt ge nu bv. de belijdenis ik geloof in Jezus Christus, die gekruisigd is onder Pontius Pila- tus, gestorven en begraven en wederom. opgestaan uit de doden. Dit is toch wel de kern van het geloof van een christen. Naar de maatstaf van de logica gemeten, blijft het hier alles ver beneden de maat. En toch wat logisch onbestaan baar niettemin een werkelijkheid is, is nu precies de enige troost voor tijd en eeuwigheid voor een christen. Want wat is het geval met deze troostHangt ze niet onlosmakelijk samen met het feit, dat Jezus Christus is gestorven, maar ook dat Hij is opgestaan? Gestorven om daarmee de ver zoening onzer zonden tot stand te brengen, maar opgestaan, op dat een ieder, die in Hem gelooft, ook persoonlijk van de vergeving zou weten. En zie, is vergeving der zonden eigenlijk niet een zaak in strijd met alle logica? Want de zonde is iets onherroepelijks; feitelijk kan geen enkele zonde weer goed gemaakt worden. En toch door Jezus Christus mogen wij weten van vergeving. IN TWEE artikelen heeft Alfred van Sprang iets verteld over het werk, dat de NOVIB (Nederlandse Organisatie voor Inter nationale Bijstand) van plan is, in de Soedan te verrichten. Hij heeft u meegenomen naar de meest armzalige hutten en vervuilde dorpen. In het hierbij afgedrukte artikel gaat hij wat dieper in op de toestanden in dit grote land aan de Nijl (het is zeventig maal zo groot als Nederland). Nog niet lang is de Soedan een zelfstandige staat daarom is het belangwekkend, kennis te nemen van de po litieke stromingen, die de gewone mens voor zich trachten te winnen en die hun leven beïnvloeden. 1 SOEDAN Door onze speciale verslaggever ALFRED VAN SPRANG V. Over het kerkbezoek in da Deense hoofdstad hoort men altijd klaagliederen zingen. Aangezien het vierde deel van de bevolking van Denemarken in Ko penhagen woont, groeit deze stad voort durend. Er blijkt nog steeds behoefte aan kerkgebouwen te bestaan, in weerwil van het matige kerkbezoek. Niet minder dan 26 Lutherse parochies in Kopenha gen hebben een kerk of -een kerkelijk centrum nodig. In één van deze paro chies, die 30.000 zielen telt, beschikt men slechts over een kerkje met 220 zit plaatsen. Bij de confirmatie (openbare belijdenis) waaraan de meeste Denen nog vasthouden, moest men twaalf ach tereenvolgende godsdienstoefeningen ge bruiken om de jonge mensen, die zich hadden aangemeld, te bevestigen. KHARTOEM, oktober 1957 De kranten in Khartoem staan op het ogenblik vol over de aan staande verkiezingen voor een nieuw parlement. In alle delen van het geweldig uitgestrekte land is men begonnen met het registreren van de kiezers. Alle mannen van achttien jaar en ouder hebben recht, om te stemmen. Deze verkiezingen (in in februari 1958 gehouden worden) zijn van historische betekenis. In de eerste plaats, omdat het de eerste ver kiezingen zijn die gehouden worden sinds het land op 1 januari 1956 zijn onafhankelijkheid verworven heeft. En in de tweede plaats, om dat het nieuwe parlement als een van zijn eerste taken het opstellen van een definitieve grondwet zal krijgen. In die nieuwe grondwet zal ook uitgemaakt worden, wat het hoogste bestuursorgaan zal worden. Op het ogenblik is dat een Commissie vap Vijf. Eén van deze vijf is steeds gedurende een maand hoofd van de republiek. teitsvoorziening, de katoenindustrie en het boswezen, om slechts enkele diensten te noemen. Zij hebben het over het alge meen zeer naar hun zin. Het salaris is royaal en ze krijgen elk jaar drie maan den verlof naar Nederland met vergoe ding van reiskosten. Maar dat is niet de enige reden, waarom zij het naar hun zin hebben. Het is ook vanwege de mentali teit van de Soedanees. Hoewel hij Ara bisch spreekt en (althans in het noorden) de Mohammedaanse godsdienst belijdt, heeft hij verder weinig gemeen met een De huidige regering van de Soedan is gematigd nationalistisch met een pro- westerse tendenz. In de dagen van het Suezconflict heeft men zich in het open baar wel aan de Arabische zijde geplaatst (de Soedan is ook lid van de Arabische Liga), maar in de praktijk was er van vijandschap jegens het westen niet veel te bespeuren. Men heeft nooit de diplo matieke betrekkingen met Frankrijk en En geland verbroken. En terwijl men met de Arabische wereld in koor het westen ver oordeelde, liet men Britse militaire vlieg tuigen van een stille hoek van het vlieg veld van Khartoem gebruik maken. De sympathie voor het buurland Egypte is evenmin groot, al zijn er groepen, die geloven, dat de toe komst van de Soedan ligt in een innig sa mengaan met Egypte. Zij beschouwen Egypte als de leider van de Arabische wereld en Nasser als de bevrijder van de Arabische volken. Andere Soedanezen voelen echter wei nig voor Egypte en zeker zolang het land onder dictatoriaal gezag van Nasser en zijn militaire junta staat. De Egyptische invloed in de Soedan is evenwel vrij groot. Van de 40.000 vreemdelingen zijn 15.000 Egyptenaren. De laatste tijd neemt dat aantal nog toe, omdat men wegens gebrek aan goede woonruimte moeilijk meer experts van andere nationaliteit kan aantrekken. De Egyptenaren (die het in de Soedan meestal veel beter hebben dan in Egypte) zijn niet zo veeleisend als de Europeanen. Het aantal Nederlanders, dat op ver schillend gebied in de Soedan werkt is vrij groot De meesten van hen zijn als adviseur in dienst van de Soedanese re gering. Evenals men in Indonesië bij voorkeur niet-Nederlanders wilde heb ben, zo is de tendens in de Soedan naar niet-Britten. Er zijn enkele Nederlandse docenten aan de universiteit in Khar toem verbonden. Een Nederlandse des kundige op het gebied van het volken recht adviseert de overheid. Er zijn Ne derlanders bij de statistiek, de elektrici- Khartoem is een weinig fraaie stad. Zo ziet een van de betere woonwijken er uit. De communistische propaganda vindt de meeste weerklank bij de jongeren. De universiteit van Khartoem ligt vol met communistische boeken en tijdschriften. Verscheidene studenten hebben op uitno diging van de Russen een bezoek aan Moskou en andere plaatsen achter het IJzeren Gordijn gebracht. Somigen van hen heben studiebeurzen aangeboden ge kregen. De Soedanese regering (die niets van het communisme moet hebben) wei gert, zich officieel met dergelijke kwes ties in te laten. De studenten zijn echter vrij, om in Rusland te gaan studeren. De Engelse invloed is intuss'en natuur lijk nog overal merkbaar. In de huizen, die door hoge muren aan de nieuwsgieri ge blikken van het volk onttrokken zijn. In het accent, waarmee veel Soedanezen Engels spreken. In het leger en de poli tie, die op Britse leest geschoeid zijn. In het gebruik van Britse goederen, zelfs als er beter en billijker materiaal uit ande re landen op de markt is. En in het een tonige, onappetijtelijke menu in het sterk-koloniaal aandoende Grand Hotel aan de oever van de Nijl. Maar dat zal allemaal mettertijd wel veranderen, als de Soedan de gelegen heid krijgt, zich ln vrede en vrijheid ver der te ontwikkelen. Als gevolg van de stakingen in Frankrijk is dit weekeinde te Melun een goederenwagen met duizenden le vende palingen, bestemd voor Neder land, opgehouden. De watervoorzie ning voor de palingen was echter niet op dit lange oponthoud berekend. Zon dag heeft men' de brandweer inge schakeld om de levende have van vers water te voorzien. Arabier. De Soedanees hééft geen last van een overdreven minderwaardigheids complex. Hij is niet ziekelijk-achterdoch- tig en extreem-nationalistisch. Hij is een gematigd, openhartig en goedlachs man met een goed-ontwikkeld gevoel voor hu mor. En dat is in dit deel van de wereld niet algemeen. Het is begrijpelijk, dat vooral Neder landers met Indonesische ervaring naar een land als de Soedan willen trekken. Zij verwachten er iets terug te vinden van wat zij in Indonesië hebben moeten achter laten. Toch zou Nederland er goed aan doen, ook het uitzenden van jonge mensen zonder koloniaal verleden aan te moedigen. Indonesische ervaring speelt niet zo'n erg grote rol in Afrika en soms is ze zelfs een handicap. De Soedan juicht technische hulp van harte toe, maar als souvereine staat wil het die op een basis van volkomen gelijkheid ont vangen. Wie bereid is, die voorwaarde te er kennen en er bovendien niet tegen op ziet, hard te werken onder moeilijke om standigheden, kan In de Soedai^ zeker een bevredigende taak vinden. En de er kentelijkheid van de Soedanezen verwer ven. Ds. L. Kievit, Hervormd predikant te Putten, vertelt in zijn gemeentebericht, dat hij naar Flakkee toog om daar een kandidaat in het ambt te bevestigen. In het dorp Den Bommel, waar dit gebeurde, bez^pht hij 's avonds een weduwe, die hem van vroeger nog bekend was. „Toen ik haar kamer binnentrad, lag daar een dik boek met de bril er bovenop. Raad u eens, welk boek? De Institutie van Calvijn! Toen zij mijn verwonderde blik zag, was het antwoord: Dat lees ik zo graag, eigenlijk liever dan preken, want hierin ligt veel grondiger onderwijs! Nu, het was een vrouw, door de Here onderwezen, en het was een lieve lust om naar haar te luisteren. Een leerlinge van Calvijn, ln een klein huis aan een dijk, die vlak naast haar was doorgebroken, toen het water kwam". Tenslotte vraagt ds. Kievit aan zijn gemeentenaren in Putten: „Wie zouden er hier Calvijn nog lezen? Wie zoekt nog grondig onderwijs in de Waarheid Gods? Ik hoop, dat de gemeente van leergierigheid vervuld mag zijn, de jongeren voor aan, de ouderen niet minder". Oecumenische avondmaals' diensten te Rotterdam Ook dit seizoen zullen in Rotterdam, evenals vorig jaar, door predikanten van de Hervormde, de Lutherse, de Doops gezinde en Remonstrantse gemeenten gemeenschappelijke avondmaalsdiensten worden gehouden. Deze zullen worden gehouden in de Herv. Koninginnekerk, in de Lutherse kerk en in de Remon strantse kerk. De eerste gemeenschappe lijke avondmaalsdienst wordt gehouden op zondagochtend 3 november. Generale Synode der Ned. Herv. Kerk De generale synode van de Ned. Herv. Kerk komt van 11 tot 13 november op „Woudschoten" te Zeist bijeen onder leiding van de praeses, dr. A. A. Kool haas. De agenda voor deze zitting vermeldt o.m. de behandeling van een aantal kerk- ordelijke aangelegenheden, d.w.z. de be handeling van voorgestelde wijzigingen en/of aanvullingen van enkele ordinan ties. Aan de orde komt voorts een aan tal benoemingen in verschillende orga nen van bijstand, zomede de bespreking van enkele jaarverslagen van deze or ganen. De enige „Tigon" (kruising tus sen tijger en leeuw) ter wereld is dinsdag in de dierentuin van Bloem fontein afgemaakt. Het beest was 23 jaar en de autoriteiten meenden, dat het te zwak was om de komende winter door te komen. 9 De Boliviaanse minister van defen sie, generaal Julio Prado is afgetreden en door een burger, de advocaat Car los Morales Guillen, vervangen. Het spreekt bijna vanzelf, dat in een jong, aan de gebruikelijke kinderziekten lijdend land als de Soedan het commu nisme actief is. Dat blijkt wel uit het' feit, dat de Russische ambassade in Khartoem met inbegrip van klerken, koks en chauffeurs uit niet minder dan tachtig personen bestaat. Ook in het Soedanese leger is de Britse invloed nog duidelijk zicht baar. In de raadzaal te 's-Gravenhage is de Constantijn Huygensprijs uitgereikt aan mr. F. Bordewijk. Nadat mr. A. Mout, voorzitter van de jury, het jury-rapport had voorgelezen, hield mr. H. A. M. T. Kolfschoten, burgemeester van 's-Gra venhage, een toespraak, waarin hij de heer Bordewijk gelukwenste met deze prijs. Dr. J. Hulsker zei in zijn toespraak, dat het van groot belang was dat de jeugd interesse toonde voor deze gebeur tenis. Op de publieke tribune van de raadzaal zaten vele scholieren, die met een aantal schrijvers een forum hadden gehouden. In deze discussie had mejuffr. E. de ClerkqZubli zich zo goed onder scheiden dat een aparte jury haar een prijs, een boekenbon, toekende. Een wetenschappelijke sensatie van de eerste orde was de mededeling van de natuurkundige Burkhard Heim uit het Duitse Göttingen, ge daan op een congres ln Frankfort van de Duitse vereniging voor ruim te-onderzoek over zijn reeds in be ginsel geslaagde pogingen electro magnetische galjoen om te zetten in mechanische energie. Zoals de ernstig Invalide geleerde hij mist beide handen, is blind en hardhorend In zijn voordracht „Het contrabarl- «che effect en zijn astronautische be tekenis" voor 100 deskundigen ver klaarde, is de bovengenoemde om zetting weliswaar nog niet gelukt, maar dit ligt in hoofdzaak aan de ontoereikendheid van de hem ter be schikking staande apparatuur. Theo retisch heeft hij het probleem vrij wel opgelost Hippolyte Panhard, die voordat hij zich uit het zakenleven terugtrok, directeur van de door zijn vader op gerichte autofabriek was, is op 87-ja- rige leeftijd te Parijs overleden. Pan hard is, evenals andere leden van zijn familie, een pionier op autogebied. De Amerikaanse marine meldt, dat de atoomduikboot Nautilus op haar jongste reis naar de Noordpool verder noordelijk is gekomen dan welk ander schip ook. Zij bereikte onder het poolijs varend een punt op een afstand van slechts 180 zeemijl van de pool. De foto toont Heim in zijn huis te Göttingen naast een model van een „rotatie-elipsoide", een toekomstig ruimte-vaartuig dat mogelijk reeds van de nieuwe energiebron kan pro fiteren Dr. J. W. Beerekamp, Hervormd pre dikant te Hoogeveen, vertelt in de plaat selijke kerkbode, dat hij vorige week zondag in een dorpsgemeente over de kunstmaan heeft gesproken. „De aan dacht was verrassend groot. Eens of niet eens, je kon zien dat het onderwerp da mensen bijzonder pakte. En toen na af loop in de consistoriekamer een bewo gen nagesprek volgde, bleek opnieuw hoe verschillend de inzichten waren, maar ook hoezeer een actuele preek in slaat. NEDERLAND EN ZUID-AFRIKA VERLOREN CONTACT Dezer dagen heeft in ons land ver toefd de vice-voorzitter van de Zuid- Afrikaanse schrijverskring, de heer D. Richard, die in opdracht van een uit geversmaatschappij in de Unie zijn licht eens kwam opsteken over de journalistiek in de West-Europese lan den. „Helaas", vertelde hij een A.N.P.- verslaggever, „ondervindt de journa listiek in het Zuid-Afrikaans spreken de deel van ons land grote invloed van de Engelse pers, met name van de sensatiepers, die sedert de oorlog be langrijk aan invloed heeft gewonnen". De Oostduitse politie heeft te Pampow bij Schwerin een protestant se geestelijke gearresteerd, die een „waardige begrafenis" had geweigerd aan een jonge vrouw die een com munistische jeugdwijdingsplechtigheid had bijgewoond. Enige jaren geleden ver scheen een boek met ge tuigenissen van vroegere protestanten, die tot de rooms-katholieke kerk zijn overgegaan. Hei droeg als titel „De kerk die mij boeide". Naar ds. H. C. Touw in het Hervormd Weekblad voor de ring Nijmegen vaststelt, zou de titel ook gelezen kunnen worden als „De kerk, die mij in haar boeien gevan gen hield". Het ligt protestanten niet, zegt ds. Touw, om op deze wijze publiekelijk met naam en toenaam, met opgave van afkomst en be roep, iemands intieme ge loofsleven voor het voet licht te brengen. Het hin dert ons als er een srort reclame gemaakt wordt met de persoonlijke ge loofsstrijd van bekende mannen en vrouwen. We vinden het onkies, dat men zo snuffelen kan en zijn nieuwsgierigheid bevredi gen laat door de preciese bekeringsgeschiedenis van minister Marchant en Jo Vincent, van mej. dr. De Waal en prof. De Vogel. Omdat wij dat onkies vinden, publiceren wij, orotestanten, nooit de be- •erin^sgeschiedenissen van vroegere rooms-katholie- ken, die protestaht wer den. En omdat zij niet ge- DUbli" d worden, den i velendat ze er niet zijn Ds. Touw heeft onlangs echter een gesprek meege maakt tussen enkele pre dikanten en enige hoog staande vroegere rooms- met het particuliere leven, katholieken, die nu be wuste hervormden zijn. Hij deelt daar iets van mee (evenals het blad „De Protestant" het in zijn hervormingsnummer doet), „Het gaat ons beslist niet om de reclame met per sonen, maar om iets an ders. Het ging er in deze gesprekken om, dat we ons een duidelijker beeld kunnen vormen, wat er leeft onder ernstige, vroe gere rooms-katholieken, die niet rooms konden blijven, maar hervormd werden. Omdat zij niet langer als geboeiden kon den leven. Er zou een boek uit samen te stellen zijn, getiteld: De Kerk, die mij niet meer boeide. Maar dat boek zal nooit ver schijnen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 9