Spectaculair resultaat in Coudorpe Geheel vernieuwd wegennet op Schouwen gereedgekomen Nog dit jaar in gebruik Ambachtsheer en dijkbouwer Wordt dragline door bulldozer verdrongen? Chefarine.4 Volgend jaar Hoedekenskerke gereed, T59 Kwadendamme en in ;60 Ovezande PRACHTIGE ASFALTBANEN- 5.5 en Pagina I IN '58 OOK DE KLEINERE WEGEN Wat doet de Grontmij DE HERVERKAVELING IN „DE ZAK" (bij Ellewoutsdijkj „Neen", zegt de Grondmij„want..." KIPWAGENS OP VLIEGTUIGBANDEN Griepbestrijding met 4 middelen tegelijk! (Van onze speciale verslaggever) BINNEN ENKELE WEKEN zal het nieuwe net van de belangrijkste wegen op Schouwen de provinciale wegen en landbouwwegen-A geheel zijn voltooid. En zo zullen de mensen op Schouwen nog vóór het jaar ten einde is, kunnen profiteren van de nieuwe, brede asfaltwegen, die nu nagenoeg alle delen van het eiland op voortreffelijke wijze bereikbaar maken. Vier grote provinciale wegen, met een breedte van zes meter, en een aantal landbouwwegen-A (asfaltdek van 5.5 m. breedte). Een aantal kleinere (B- C-) verbindingswegen zul len daarna in de loop van 1958 in gebruik kunnen worden gesteld. De verharde asfaltweg van Zierik zee naar Schuddebeurs, voorheen een slingerende klinkerweg, Is dezer da gen geredgekomen, terwijl de nieuwe landbouwweg A Zierikzee-Kerkwerve Nieuwerkerk waarschijnlijk de vol gende week zal worden voltooid, (Laatstgenoemd traject zal in de toe komst via de veelomstreden „delings- dijk wanneer die voltooid is naar Brouwershaven lelden). De weg SerooskerkeHaamstede is nu al een jaartje in gebruik en de bevolking profiteert er dankbaar van, Dan is daar het traject Moriaans- hoofdScharendijke, eveneens van breed asfaltdek voorzien. Deze weg is thans gereed, op de „las" na, waar in de toekomst (Zwaardweg) de aan te leggen delingsdijk zal kruisen. „Delingsdijk Zoals bekend, heeft rijkswaterstaat besloten de delingsdijk (Schelphoek Brouwershaven) bij voorrang te doen aanleggen. De aanbesteding zal vol gend jaar plaats hebben, waarna het werk nog ruim een jaar tijds zal ver gen. Onder normale omstandigheden kan worden verwacht, dat de delings dijk omstreeks eind '59, begin '60 ge reed zal zijn. Het gehele nieuwe wegennet op Schouwen, met uitzondering van die der provinciale wegen wordt uitge voerd door de „Grontmij". Duiveland niet inbegrepen, daar dit het werk terrein is van de Ned. Heidemij. Mer ir. Hemminga van de Inspec tie Zeeland als deskundige gids heb ben we de voorgeschiedenis nog eens nagegaan. „Aanvankelijk was de Grontmij in geschakeld bij het dichten van dijk- gaten en het herstel van binnendijken op Duiveland", aldus onze gastheer. Maar op 27 augustus 1953 histori sche dag voor Zeeland! slaagde men erin het stroomgat Schelphoek te sluiten, waarna het eiland kon wor den drooggemalen. De kleinere Burgh en Westlandpolder was toen al droog gevallen. Daar lag het wijde Schouwse pol derland. Als een brakke, kale klei- woestijn. Het herverkavelingswerk kon beginnen. Ontwateringsplan Tevoren was er reeds een ontwate ringsplan opgesteld. Het waterschap Schouwen loosde voorheen d.m.v. de gemalen „Den Osse" en „Schelphoek1 rechtstreeks op het buitenwater en door het boezemgemaal „Flauwers1 De ontwatering werd na de inundatie zodanig gewijzigd, dat met twee ge malen kon worden volstaan, n.l. het gemaal „Den Osse" aan de noordkant en „Prommelsluis" aan de zuidzijde van het eiland; totale bemalingscapa citeit van 750 m3/min. Het peil bij de gemalen bedraagt 2.50 NAP; in de diverse stuwgebie- den ligt dit hoger, tot 1.00 m NAP, aldus ir. Hemminga. Het laag gelegen Prunjegebied werd voorzien van een volautomatische elektrische onder- bemalingsinrichting, die het water op een peil houdt van 2.80 m NAP. Het ontwerpen van de gemalen is op gedragen aan verschillende inge nieursbureaus. Reeds tijdens de noodherstelperiode werd begonnen met het graven van Bij Ellewoutsdijk, waar 'n nieuw dijktracee een flinke lap grond aan de bestaande landbouwperce- len heeft toegevoegd, doet zich de merkwaardige coïncidentie voor, dat een ambachtsheer zijn eigen dijk heeft gebouwd. De ambachtsheer van Ellewouts dijk is nl. een der firmanten van het aannemingsbedrijf Van Hat- tum eil Blankevoort te Beverwijk welk bedrijf deze nieuwe Wester- schelde-dijk heeft gebouwd. Door de voortdurende aanslib bing op de schorren en het in klinken van het binnendijkse land ligt het nieuwgewonnen land thans hoger dan de grond achter de dijk. Binnenkort begint de Grontmij, met de ontginning en drainage van de nieuw.e polder (in regiewerkwaarmee men in de loop van volgend jaar gereed denkt te komen, zodat er in 1958 nog gezaaid kan worden. de nieuwe hoofdleiding (begin 1954), met een bodembreedte van 12 meter. Daarna kwamen ook de andere lei dingen gereed. In totaal werd tot 1 dingen gereed. In totaal werd tot dus ver 75 km leidingen gegraven. Wegen Zodra de omstandigheden het mo gelijk maakten, begon men op Schou wen met het aanleggen van wegen. Het streven is steeds geweest, aldus ir. Hemminga, om met de aanleg van De N.V. „GRONTMIJ" is zoals bekend een van de beide grote, Nederlandse Cul tuurmaatschappijen, die de her verkavelingswerkzaamheden in Zeeland uitvoeren. Zoals be kend, worden deze werkzaam heden verricht voor de Her verkavelingscommissie Zee land, terwijl voor het regelen van de uitvoering der werken zgn. Bureaus van Uitvoering zijn ingeschakeld. Over het werk van de Ned. Heidemij, op Tholen, Duiveland en bij Waarde schreven wij reeds eerder. Thans wijden wij en kele artikelen aan de werk zaamheden die de Grontmij. in onze provincie verricht. Een onzer redacteuren was een dag de gast van ir. M. A. Hemminga, inspecteur van de Grontmij., inspectie Zeeland, en werd aldus in de gelegen heid gesteld kennis te nemen van de huidige stand van za ken van de herverkavelings- werken op Schouwen, en in de Zak van Zuid-Beveland. wegen vóór te zijn op de daarna ko mende cultuurtechnische werkzaam heden. Deze volgorde kon de aanvoer van materiaal gemakkelijker doen plaats hebben, terwijl men nu ook de bestaande oude wegen tijdens de ka- velrationalisatiewerkzaamheden kon opruimen. Zoals gezegd, aan de Grontmij werd opgedragen de aanleg van landbouwwegen A, B en C op Schouwen, terwijl de provincie Zeeland opdracht gaf ook de nieu- -Haamstede en Zierikzee-Schud- debeurs, compleet met fietspadèn, aan te leggen. De plannen voor de nog aan te leggen A-wegen en de provinciale wegen zijn thans na genoeg geheel gereed. Neen, het is echt geen fout van de verslaggever, die t in Grontmij. Deze naam is ontstaan uit de sa mensmelting van GRondverbete- ring- en ONTginningsMaatschap- p IJ. De N.V. „Grontmij" (opgericht in 1915) is gevestigd te De Bilt. Voor het vele en belangrijke werk, dat de Grontmij in Zeeland verricht, heeft deze maatschappij te Bergen op Zoom een kleine nederzetting gevestigd, uit makende de gebouwen van de In spectie Zeeland. Daar zetelt de in specteur, ir. M. A. Hemminga, en de civiel-ingenieur, ir. A. Schwerer die enkele dagen geleden ir. N. A. Ozinga is opgevolgd. Wat doet de Grontmij in Zeeland? Meer dan herverkavelingswerken al leen. Ir. Hemminga had dat al keurig op een papiertje opgeschreven, toen Uw verslaggever naar de werkzaam heden informeerde. En wel: Herverkavelingswerken; a. cul tuurtechnische werken; b. civiel technische werken. Uitvoering van de ruilverkaveling Eede. Het uitwerken van uitbreidings plannen en rioleringen. Vrije werken drainage (machi naal); andere vrije werken. DACW-werken (dienst aanvullen de cultuurtechnische werken), zo als: sportvelden en rioleringen, boerenwerken (met subsidie van de Cult. Techn. dienst) in het kader van de aanvullende werk gelegenheid. Oogstwerkzaamheden, t.b.v. de landbouw (rooien van aardappels en suikerbieten). (Van onze speciale verslaggever) IN HET herverkavelingsgebied, direct ten noorden van Hoedekens kerke (126 ha) zijn de afgelopen week de nieuwe wegen gereedge komen. In het begin van voorjaar 1958 wordt een begin gemaakt met de egalisatie van dit gebied, waar mee men de volgende zomer hoopt klaar te komen. Verwacht wordt, dat het gebied ten noorden van de Vrouwenweg (100 ha) in najaar 1958 gereed komt en het weer noordelijk daar van gelegen gebied (tot aan de her- verkavelingsgrens), groot 80 ha, dan waarschijnlijk eveneens voor de winter van '58. Hierna komen tenslotte de ge bieden bij Kwadendamme en Ove- zande aan de beurt, die volgens Ie voorlopige plannen resp. in 1959 en in 1960 zullen worden vol tooid. De herverkaveling in de Zak van Zuid-Beveland vertoont in enkele op zichten belangrijke verschillen met die op Schouwen, aldus deelde men ons van de zijde van de Grontmij mede. Het karakter van het landschap is anders en in de Zak is ook aan zienlijk minder rampschade geweest. Slechts ca. 2000 ha. van de Zak is overstroomd geweest, waardoor eigen lijk alleen noodherstel in de polder Everinghe nodig was. Binnendijken blijven Wat het landschapsverschil met Schouwen betreft, in de Zak zijn vele binnendijken, voor het merendeel met bomen beplant. Deze dijken zullen grotendeels ook na de uitvoering van de herverkaveling hun rol blijven spelen, aldus ir. Hemminga. Een aan tal van deze binnendijken zou best gemist kunnen worden en uit cultuur technisch oogpunt zou dat zelfs ge wenst zijn, maar een volledige „sa nering" in deze dijken brengt zoveel kosten mee, dat de uitvoering daar van economisch niet verantwoord is. Daarom is de nieuwe verkaveling zoveel mogelijk aan de bestaande dij ken aangepast. Slechts in enkele ge vallen worden binnendijken opge ruimd of verlegd. Er kon in de Zak een andere werk wijze worden gevolgd dan op Schou wen, omdat in de Zak na de ramp vrijwel alle landbouwgronden in ge bruik konden blijven. Zo wordt het graven van waterlopen hier bijv. niet op grote schaal vóór het overige werk uitgevoerd, maar de bestaande ont watering blijft, zolang in een bepaald deel nog geen egalisatiewerken wor den uitgevoerd, zijn functie vervullen. Hiermee wordt bereikt, aldus ir. Hem minga, dat de grond, die uit de water lopen vrijkomt, direct kan worden verwerkt. Spectaculair Met de uitvoering werd een be- De bulldozer heeft snel plaats veroverd In het herverkavelings werk. Zal de dragline, het vertrouwde symbool van Zeelands her rijzenis uit het water, straks geheel het veld moeten ruimenDid vraag wordt in onderstaand artikel beantwoord. (Van onze speciale verslaggever) „ZAL DE BULLDOZER, die reeds op verschillende plaatsen de taaie van de dragline heeft overgenomen, in de toekomst de dragline geheel uit Zeeland doen verdwijnen?" Deze vraag hebben we aan Ir. M. A. Hemminga, inspecteur vool Zeeland van de N.V. „Grontmij", toen wij na afloop van onze rondreU door de provincie nog wat zaten na te praten. „Neen", antwoordde Ir. Hemminga, van geboorte Groninger, jaren-* lang werkzaam geweest in de N.O. Polder en sinds vorig jaar aan hel hoofd van de Zeeuwse Grontmij-inspectie. „Neen, want de omstandig* heden in de onderscheiden gebieden verschillen nogal." gesteldheid voor het gebruik van bull dozers geschikter te zijn dan op Schou wen. Daarom is bij de egalisatiewerken in de Zak ook op ruime schaal van bull dozers gebruik gemaakt. Goedkope! Reeds enige jaren zijn voor het trans port van grond scrapers toegepast. Met deze werktuigen is in de zak op klei grond min of meer pionierswerk ver richt, aldus ir. Hemminga. Voordien wal de toepassing vrijwel beperkt tot zand gronden. Maar is de bulldozer niet veel goedko per in het gebruik dan de dragline! vroegen wij, waarop wij ten antwoord kregen: „Inderdaad, de financiële voordelen t.o.v. draglinewerk zijn aanzienlijk. De bulldozer werkt (ln orde van grootte) zo'n f 1.000,per ha goedkoper. Daarom wordt de bulldozer ook steeds meer ge bruikt. Maar niet overal is toepassing mogelijk. Dikwijls gaat het ook samen. Zoals nabij Hoedekenskerke, waar de ka velrationalisatie gedeeltelijk met bulldo zers en ten dele met draglines worden uitgevoerd. Nieuwe ploeg Op Schouwen werden deze zomer proeven genomen met een nieuwe ploeg, die d.m.v. twee afzonderlijk beweegbare risters zodanig in de ondergrond kan ploegen, dat de teelaarde in een vlakke laag boven de ondergrond, die bovenge- ploegd moet worden, wordt gelegd. Hierdoor is het mogelijk terreinen, die reeds een redelijke ligging hebben, maar waarin oude sloten gedempt moeten wor den, op een goedkope manier te egalise ren. Met een bulldozer wordt nl. de bo vengebrachte grond in de sloten gescho ven. Deze werkwijze werd reeds eerder met succes toegepast en er bestaat zeker een mogelijkhied, dat deze meer ingang zal vinden. Ook de wijze van grondvervoer op lan gere afstand wat tot dusver voornamelijk met smalspoor of vrachtauto's geschied de, is bezig te veranderen. Kipwagentje* op enorme luchtbanden (afgedankte vliegtuigwielen) hebben met succes hun intrede gedaan. Meer en meer worden deze kipwagentjes voor niet te grote transporten grond gebruikt, omdat het gebruik van scrapers vaak op moeilijk heden stuit. In vele gevallen gaat het grondvervoer voordeliger dan met smal spoor of vrachtwagens. Op Schouwen bijvoorbeeld is het me rendeel van het grondverzet geschied met behulp van draglines en smalspoor. Verscheidene keren werd het gebruik van bulldozers geprobeerd; maar de structuur van de ondergrond is veelal dusdanig, dat reeds bij lichte regen grote moeilijkheden zouden ontstaan. Afgezien van een paar gevallen viel er met deze werkwijze weinig succes te boeken. Maar neem nu bijvoorbeeld de Zak van Zuid-Beveland. Daar blijkt de terreins- Dichtgespoelde sloten. Over spoeld land. Draglines graven of ruimen de hoofdleidingen. Een beeld van de vele werk zaamheden in vogelvlucht. (Luchtfoto KLM) gin gemaakt ten noordwesten van Ellewoutsdijk in het zogenaamde „Coudorpe", een gebied dat in alie opzichten (terreinsgesteldheid, ont watering en ontsluiting) in een ab normaal slechte toestand verkeerde. Hier is in vroeger eeuwen op onregelmatige wijze veen ontgra ven ten behoeve van de zoutwin ning, waardoor op korte afstanden hoogteverschillen van enkele me ters zijn ontstaan. "Waren deze gronden vóór de herverkaveling vrijwel waardeloos, door de nieu we verkaveling en de egalisatie zijn hier spectaculaire resultaten verkregen, zo deelde men ons van de Grontmij mede. Ingezonden mededeling (adv.) Vier werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar en doen wonderen) Elk labiet Chelarine „4" bevat 4 genees* middelen, die in de gehele wereld beroemd zijn geworden en millioenen mensen al baat brachten. Een der bestanddelen zorgt dat niettegenstaande de krachtig* werking ook de zwakste maag niet van streek raakt. De vier middelen teza men werken nóg beter en doen werkelijk wonderen. Tegen pijnen en griep Geschikt voor de gevoeligste maag, want die wordt beschermd door hel bestanddeel (hefaroi. Zaterdag 26 oktober 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 3