Protestants paviljoen mag
niet mislukken
Hulp uit het buitenland
Pagina 4
Nederlands comité
rolt beterplakt beterbrandt beter
Missionarissen vragen
omscholing
Plan voor een
nieuwe stad
c.
UIT DE KERKEN
Grijp uw kans!
Aarsthedelaar
Roomse kritiek op vorstin
Geef dat we
eerlijk spelen
Maandag 21 oktober 1957
ZEEUWSCH DAGBLAD
(Van één onzer verslaggevers)
Ds. P. Fagel is predikant bij de Nederlandse Hervormde gemeente
in Brussel, een kleine gemeente, indien men rekent naar de verhou
dingen in ons land. Maar in zijn auto legt hij maandelijks méér kilo
meters af dan een taxichauffeur, terwijl hij buiten het autorijden nog
wel iets anders te doen heeft, want waarom is hij anders predikant?
Dominee zijn in België is een tijdrovende bezigheid.
Voorlopig is deze dominee volop aan
het werk voor iets, dat hem zomaar
voor de voeten kwam: als voorzitter
van een daartoe gevormd comité heeft
ds. Fagel een belangrijk aandeel in de
bouw en inrichting van het protestants
paviljoen, dat op de Wereldtentoon
stelling 1958 te Brussel zal verrijzen.
„Hier zit ontzaglijk veel aan vast.
Het is voor mij nog iets heel nieuws.
Ik ben zelf geen tentoonstellingsman,
maar zulke overwegingen mag men
niet laten gelden. Het paviljoen is in
aanbouw en het moet goed worden",
verklaart hij.
Men weet dat de protestantse ker
ken in België, hoe klein van krachten,
er een groot offer voor brengen, na
melijk een miljoen francs. Maar daar
mee bekostigt men een dergelijk pro
ject niet. Daarom is hulp uit het bui
tenland onontbeerlijk. Protestantse
kerken in heel de wereld zijn al bij
gesprongen. Ook van Nederland wordt
een flinke bijdrage verwacht. Reeds
gaven de synodes van de Hervormde
en de Gereformeerde kerken, resp.
f 2000,en f 1000,maar vele tien
duizenden zijn nodig.
Comité
Om deze reden is er een Nederlands
comité gevormd, waarin ds. H. J. F.
Wesseldijk, oud-praeses van de gene
rale synode der Hervormde kerk als
voorzitter en ds. J. M. van Krimpen,
Gereformeerde predikant te Rotter
dam als 2e voorzitter zitting hebben.
De spil van het comité is evenwel de
heer H. J. A. van Duynen te 's Gra-
venhage, die al' zoveel voor de protes
tantse zaak in België heeft gedaan.
Het comité heeft een gironummer,
dat gemakkelijk te onthouden is: 1958.
59. Moge blijken, dat zeer velen met
evenveel gemak hun giroboek zullen
pakken om een bedrag naar Den Haag
(Comité Protestants Paviljoen We
reldtentoonstelling Brussel '58) over
te maken.
Geen concurrentie
Het protestantse paviljoen in Brus
sel mag niet mislukken, want het is
nodig, dat de miljoenen mensen, die
de tentoonstelling bezoeken, iets zien
van wat de protestantse kerken doen
in de wereld.
Dit is noodzakelijk omdat de kerk
van Rome er zowat met een kathe
draal voor de dag zal komen. Deze
kerk, die zichzelf als de wereldkerk
beschouwt, zal niet nalaten haar glorie
te manifesteren op de Wereldtentoon
stelling.
Er is geen sprake van, dat men het
protestants paviljoen als een concur
rerende instelling wil opzetten. Dan
moesten de protestantse kerken het
afleggen. Maar het zou verkeerd zijn,
wanneer, men alleen Rome maar liet
pralen op deze grootse expositie.
Het thans in aanbouw zijde pavil
joen bevat o.a. een kerkgebouw, een
lezingszaal en een tentoonstellings
ruimte.
In de kerk zullen iedere zondag vier
diensten worden gehouden (Duits, En
gels, Frans, Nederlands) en op de
werkdagen twee wijdingssamenkoms
ten. In de lezingzaal zullen bekende
figuren uit de protestantse kerken
spreken, zoals bisschop Dibelius en ds.
Niemöller.
Lectuur
Er wordt lectuur uitgegeven in zes
talen. Uiteraard een kostbare geschie
denis want alles moet gratis verspreid
worden. Gelukkig heeft de Vereniging
tot Verspreiding der Heilige Schrift
aangeboden een deel van het druk-
Wat zijn de Vitrite-Works?
Van het ogenblik af, dat wij vele
Jaren geleden als één der belang
rijkst industrieën van Middelburg
leerden: de Vitrite-Works, heeft deze
Industrie ons gebiologeerd. Onze le
raar zei er getrouwelijk bij: „fabriek
van lampvoeten", maar we wilden er
meer van weten. En we zijn dat op
de duur ook te weten gekomen, al
was dat niet veel meer dan: „en klei
ne, getrokken metaalwerken".
Klaarblijkelijk zijn er nog altijd
mensen, die zich afvragen: wat schuilt
er toch voor industrie achter die En
gelse naam en hoe komt ze aan die
naam. De directie heeft althans het
goede inzicht gehad, een boekje te
doen samenstellen, waarin de vragen,
die bij nieuwsgierigen rijzen, worden
beantwoord.
Er blijkt uit, dat eij Engelsman in
1893 dit bedrijf in Middelburg impor
teerde. Dat was bij het begin van de
gloeilampperiode, want pas in 1879
had Edison een electrische lamp, die
In de practijk bruikbaar was, uitge
vonden. Die eerste onderneming ging
nog in het eigen jaar failliet, maar
een groep ondernemende Middelbur
gers had het inzicht, het bedrijf voort
te zetten.
Uit het handwerk, dat het oorspron
kelijk was, sproot de machinale mas-
safabricage voort. Philips, maar ook
fabrieken in 30 andere landen zijn de
afnemers.
Daaruit blijkt, dat de fabriek een
goede naam treeft. Want al is het pro
duct dan massawerk er moeten
hoge eisen aan gesteld worden van
preciesheid. Daarom is scherpe afwer
king en controle eis.
Het boekje beschrijft bij goede il
lustraties, hoe dat alles in zijn werk
gaat. Het wordt daardoor een leer
zaam boekje, dat bovendien smaakvol
is uitgevoerd.
werk voor haar rekening te nemen.
(Een ander gewaardeerd aanbod was
de beschikbaarstelling van een kerk
orgel door Van Leeuwen uit Leider
dorp voor de duur der tentoonstelling)
Veel vrijwillige krachten zijn nodig.
Twee groepen van acht personen moe
ten dagelijks ter beschikking staan om
de bezoekers voor te lichten. Deze
mensen moeten enkele vreemde talen
vloeiend kunnen spreken.
De Wereldtentoonstelling zal van
half april tot half oktober 1958 geo
pend zijn. Het paviljoen komt daarna
ter beschikking van de protestantse
kerken in België.
Komt er veel geld binnen, dan koopt
men een terrein in de buurt van Brus
sel aan, waar het paviljoen als oecu
menisch centrum voor België wordt
geplaatst. Op dit vele geld hoopt men
in België van harte, want het protes
tantisme in dit land heeft grote be
hoefte aan een centraal gelegen oord,
waar men zelf terecht kan en waar de
gelegenheid bestaat geloofsgenoten uit
het buitenland te ontvangen.
Daarom Is de zaak van het protes
tants paviljoen niet een aangelegen
heid van vandaag alleen, maar een
zaak die voor tientallen jaren geldt.
Uw steun, hieraan gegeven zal royaal
rente opleveren voor de evangelische
Christenheid in België.
Z.V.U. organiseert
Franse cursussen
De Stichting Zeeuwse Volksuniversi
teit zal, in overleg met de werkgroep
Vlissingen, bij voldoende belangstelling
in dit winterseizoen een cursus Franse
conversatie organiseren. De Z.V.U. heeft
de heer H. W. J. Lindeman, leraar Frans
aan de R.H.B.S. te Vlissingen bereid ge
vonden deze cursus te geven. Gedacht
wordt aan een reeks van twintig lessen,
te houden op vrijdagavonden te Vlissin
gen.
WOLPH AARTSDIJK
Rode Kruisfilm. Donderdagavond werd
door het Nederlandse Rode Kruis een
goed bezochte filmavond gegeven in het
gebouw TAVENU. Na een kort openings
woord van burgemeester B. H. G. ter
Haar Romeny werd eerst een teken
filmpje vertoond, daarna een film over
Hongarije en tot slot ds hoofdfilm
„Zwervers der 20e eeuw". In de pauze
werd een verloting gehouden ten bate
van het Rode Kruis. Des middags werd
een kindervoorstelling gegeven.
Postzegels. De verkoopactie van Rode
Kruispostzegels -door de schoolkinderen
heeft te Wolphaartsdijk aan toeslag op
gebracht f 127,42.
Polio-inenting. Vrijdagmiddag vond in
het wükgebouw te Wolphaartsdijk de
eerste inenting tegen polio plaats van
kinderen geboren in 1955. Van de 41 kin
deren, die in 1955 geboren zijn werden er
29 ingeënt. Van de overige 12 waren er
3 ziek, terwijl er 9 niet werden ingeënt
wegens principiëel bezwaar van de ou
ders. De Inenting vond plaats door Dr.
A. I. Vos met medewerking van de zus
ters Fuijkschot en Van der Plank.
OVEZANDE
Raad. De raad hoopt woensdagavond
om zeven uur te vergaderen. De agenda
vermeldt o.m. voorstellen tot aansluiting
van een vijftal percelen op het water
leidingnet.
Ingezonden mededeling (adv.)
Neem niet langer zo - maar - vloei, vraag uitdrukkelijk om Mascotte.
Een merkwaardige brief van een
uit Harlingen afkomstige missionaris
wordt gepubliceerd in het parochie
blad Omhoog. Deze thans in midden-
Afrika werkende missionaris schrijft
a:
De blanke moet er zo langzamer
hand uit, en de missionaris is ook
blank. Ziet u, een priester als priester
telt hier niet meer mee: de mensen
willen vooruitgang, „progress", en
daarvoor zijn ingenieurs, juristen,
B.L.O. SCHOLEN
Het advies, uw kind op een B. L. O.
school te doen, trekt u zich zeer aan.
Blijkbaar bestaat ook bij u het gro
te misverstand, dat „op een B.L.O.
school gaan", wil zeggen: het kind
is debiel, of achterlijk, of erger. De
ze mening is fout. Er bestaan aller
lei typen van B.L.O. scholen. Wij
willen er enkele noemen:
scholen voor doofstomme, voor
slechthorende, voor blinde en
slechtziende kinderen, voor kinde
ren, die aan toevallen lijden, voor
zeer moeilijk opvoedbare kinderen,
voor kinderen met leer- en opvoe
dingsmoeilijkheden.
Verder zijn er dan nog scholen, aan
bepaalde inrichtingen verbonden.
Eén vorm van B.L.O. onderwijs is
dan ook de school voor zwakzinnige
kinderen. Er is bij uw jongen van
dit laatste geen sprake, hij past al
leen niet (waarom, schrijft u niet)
op de lagere school. Voor hem, voor
zijn toekomst, is het beter, onder
wijs te krijgen, dat speciaal op hem
is ingesteld. Maar daarom is er geen
sprake van, dat dit „een schande"
zou zijn. Dit maakt u alleen uzelf
wijs. Er is alle reden, dankbaar te
zijn, dat de moderne maatschappij
voor deze kinderen mogelijkheden
heeft geschapen. Eens was het zo,
dat voor vele dezer kinderen slechts
een soort plantenleven beschoren
was. Nu vinden ze niet alleen een
compensatie voor wat ze moeten
missen, maar buitendien is zelfs een
toekomst voor hen mogelijk.
BEROEPSKEUZE
Het is niet juist dat beroepskeuze
bureaus een beroep zouden „op
dringen.-" Men verricht een onder
onderzoek en hierbij wordt met het
eventuele verlangen van de jongen
of het meisje terdege rekening ge
houden. U kunt ook een onderzoek
en advies vragen bij een particulier
bureau waarvoor u een adres kunt
vragen bij het Ned. Inst, van Prak
tiserende Psychologen, Keizers
gracht 13b, A'dam.
VERJARING
Wij zouden graag willen weten, wan
neer een vordering verjaard is, zo
dat betaling daarna kan worden ge
weigerd.
De algemene verjaring is dertig jaar.
Er zijn hier enkele uitzonderingen
op, maar die zijn op u niet van toe
passing.
TEVEEL WATER
Het schijnt voor te komen, dat som
mige huiseigenaars bjj het bereke
nen van de huurverhoging een te
hoog bedrag voor water hebben be
rekend.
In die gevallen is er blijkbaar op ge
speculeerd, dat de huurders het ta
rief van de verhoging toch niet pre
cies kennen. Sommigen echter heb
ben eens naar een en ander geïn
formeerd, zodat de fout aan het licht
kwam. Men vraagt nu, wat te doen.
Als men precies het waterbedrag
weet, kan men volstaan met de ver
hoging te betalen, zoals die werke
lijk is. Anders is sprake van een
verkapte huurverhoging.
A.O.W.
Een lezer, die de Belgische nationali
teit heeft, woont al sinds 1914 in
ons land en vraagt nu, of hij ook
voor de A. O. W. uitkering in aan
merking komt.
Dat is inderdaad het geval. (Deze le
zer vergat naam en adres op de
brief te zetten).
BORGSOM
Binnenkort aanvaard ik een werk
kring, waarbij borg moet worden
gestort. Ben ik nu verplicht, deze
borgstelling in geld aan de werk
gever ter hand te stellen? Of kan
ik volstaan met een storting op een
bank en een acte of zo iets?
U moet zich houden aan de overeen
komst, die u maakte. Indien hierbij
is bedongen, dat de borgsom in geld
aan de werkgever moet worden ter
hand gesteld, zult u zich hieraan
moeten houden.
TUSSENPERSOON
Ik verkocht mijn bedrijf, door middel
van een tussenpersoon. Na enige
tijd bleek, dat de koper het bedrijf
verwaarloosde en er feitelijk geen
zin in had. Hierop ben ik maar weer
in het bedrijf terug gegaan, want ik
wilde het ook niet laten verlopen.
1 Heeft nu de tussenpersoon (die ik
gedeeltelijk nog moet betalen)
evengoed recht op provisie?
Volgens ons wel. De koop kwam tot
stand en hiermede heeft de tussen
persoon zijn plicht gedaan. De la
tere gebeurtenissen gingen natuur
lijk geheel buiten hem om. U kunt
niet anders doen, dan betalen.
VAN WIE DE HUUR?
Een onderhuurster werd ziek en ging
naar een inrichting. Na acht weken
bleek dat ze niet meer terug zou
komen. Over die weken werd geen
huur betaald. Van wie moet ik de
huur nu ontvangen, want IK behoef
die strop toch niet te hebben? Be
trokken onderhuurster trok steun.
U stelt nu wel dat U die strop niet
behoeft te dragen en u heeft in ze
kere zin ook wel gelijk, maar toch
zoudt u alleen die onderhuurster
kunnen aanspreken. Wie zou anders
aansprakelijk zijn? Wel kunt u de
sociale dienst van de gemeente eens
aanspreken (mee ook met het oog
op het nog bij u aanwezige meu
bilair) maar haar aansprakelijk
stellen, kunt u niet. U zoudt hoog
stens een deurwaarder in de arm
kunnen nemen en een en ander dan
door eventuele verkoop van dat
meubilair kunnen verhalen. Maar of
dit lukt enzin heeft?
DE DURE PREMIE
Wij wonen boven een bedrijfs
ruimte, waarin een kleine hout
verwerkende industrie is geves
tigd. Nu krijgen wij van onze
brandverzekeringsmaatschappij een
schrijven waarin ons wordt verteld,
dat de brandverzekeringspremie
nogal stevig moet worden verhoogd,
in verband met die industrie. Kun
nen wij dat op die industrie ver
halen?
Volgens ons niet. Dat bedrijf is er
volkomen rechtmatig en waarom
zou dan een aanspraak kunnen wor
den gemaakt op die premie-verho
ging? U zoudt dit hoogstens eens
met hen kunnen bespreken.
FOTO'S
Onlangs ontdekte is, dat in een tijd
schrift foto's waren geplaatst die
door mij zijn genomen. Ik heb daar
toe nooit toestemming gegeven. Kan
ik nu alsnog vragen om mij hier
voor te betalen?
Zeker. Die foto's zijn .uw werk en
zonder uw toestemming kon men
deze niet reproduceren. Nu men dit
toch deed, kunt u verlangen dat men
u hiervoor een honorarium betaalt.
ONRECHTMATIGE EIS
Ik heb een pensionbedrijf. Nu wil ik
dit overdoen en dat stuit op tegen
stand van de eigenaar-verhuurder
van het pand. Hij wil zijn toestem
ming alleen geven, als hij een deel
van de overnamesom krijgt en een
deel van de winst van de nieuwe
exploitant. Is dat nu maar zo goed?
Dit is niet juist. Vooral het tweede is
een onrechtmatige huurverhoging,
die, zelfs al zou dit in een contract
staan, wellicht achteraf toch nog
ongedaan gemaakt zou kunnen wor
den (al vinden wij zoiets toch wel
unfair). Ook de eerste eis is onjuist,
maar daar zal moeilijker iets tegen
te doen zijn, want er zal zeker niets
op papier worden gezet of onder ge
tuige gebeuren.
SCHULD AFBETALING
Er is geen enkel motief of liever geen
enkele wettelijke grond, waarop een
afbetalingsmagazijn kan worden ge
dwongen, uitstel te geven. U zult
moeten betalen, hoe moeilijk het
ook gaat.
Ingezonden Meded. (adv.)
In nauwe samenwerking hebben de ge
meenten Maasland, Maassluis en Vlaar-
dingen een structuurplan doen ontwer
pen tot stichting van een nieuwe stad,
een satellietstad van de drie gemeenten,
die voorlopig „Maaslandsluis" is ge
noemd. De raadsleden van de gemeen
ten Maasland, Maassluis en Vlaardingen
hebben een raadsvoorstel voor het struc
tuurplan ontvangen. Het zal op woens
dag 23 oktober worden besproken.
Met het maken van het structuurplan
werd beoogd het gebied van de drie ge
meenten zijn verantwoord deel te nemen
in de ontwikkeling van het belangrijkste
haven- en industriegebied van ons land,
waarbij men is uitgegaan van het natio
nale plan, het streekplan Westland en de
uitbreidingsplannen van de drie gemeen
ten. Als een van de fundamentele pun
ten voorts, heeft bij de opstelling van het
plan gegolden dat in deze omgeving veel
meer behoefte is aan een nieuw woon
gebied en nieuw recreatiegebied dan aan
nieuw industriegebied. Het gebied gele
gen tussen Vlaardingen en Maassluis
wordt gzien als een meer bijzonder
werkgebied, waar de mogelijkheid kan
worden geopend tot het verrichten van
hoog-gekwalificeerde arbeid op een klein
oppervlak.
dokters, economen nodig. Wat een
simpel patertje nu met „progress" te
maken heeft snappen ze niet. De tijd
is klaar, dat de priester qua priester
niet blijven mag in een land, doch
wel op een andere titel; i3 de
priester tevens medicus of landbouw
ingenieur, dan zal hij er nooit uitge
gooid worden, want zulke mensen
heeft het land nodig. Daarom is het
dus een dringende eis in deze veran
derde wereld, dat zoveel mogelijk
missionarissen méér zijn dan „simplex
sacerdos" (priester zonder meer); zijn
zij dat niet, dan gaan zij er allemaal
uit en dan is de kerk hier zonder lei
ders. Kun je blijven op titel van in
genieur, dan kun je voortgaan met de
priesterlijke bediening, want er is
geen sprake van kerkvervolging, maar
van huidskleurvervolging.
Aan de Zondagsbode voor Maassluis
ontlenen we de onderstaande opmer
kingen van ds. L. van Hartingsveld,
hervormd predikant aldaar.
Vrijdagavond was er een samen
komst in de Grote kerk, die geopend
werd door de luitenant van het leger
des heils; waar gesproken werd door
wika Van Ginkel; waar gezongen
werd door het duo Stoop en het EJA-
koor uit Vlaardingen; die gesloten
werd door een gereformeerd predi
kant. Overal klonk het thema in door:
Jezus komt weder, reeds nadert de
tijd en dus: Grijp uw kans voor het
te laat is.
Toen we buiten kwamen, zagen we
over de haven de verlichte tent, waar
in de bazar gehouden werd door de
diaconie der hervormde gemeente ten
bate van het nieuw te bouwen rust
huis. Door de stille avond hoorden
we een stem door de geluidsverster
ker: Grijp uw kans, twee lootjes voor
een kwartje, wees er vlug bij, want
zo meteen gaan we draaien, en dan is
er weer een mooie kans voorbij.
In de kerk werd gezegd: grijp uw
kans. In de kerk werd gezegd: grijp
uw kans. Wel een merkwaardige sa
menloop van omstandigheden. En dat
niet alleen. Ik vond het maar penibel.
Dat was een schrille dissonant. Wat in
de kerk gedaan werd, geschiedde met
de beste bedoeling. Wat in de tent
gedaan werd, geschiedde eveneens met
de beste bedoeling. In de kerk was
men in actie voor Jezus. In de tent
was men op de één of andere manier
ook actief voor de Here. Want de
oude mensen een goede levensavond
bereiden in een rusthuis, dat aan de
meest moderne eisen beantwoordt, is
een stuk christelijke barmhartigheid.
En toch steekt ergens in het gewe
ten de vraag: Waarom kan het niet
zonder rad van avontuur in de kerk
en in de tent? Is geloof uit angst wel
écht geloof? En waarom geven we met
elkaar niet zóveel, dat we de tent niet
nodig hebben? Dezelfde woorden, niet
dezelfde waarden. Misschien moeten
we wel heel andere woorden en waar
den gebruiken om uit de „put" te ge
raken. Opnieuw heb ik weer iets ge
voeld van de lankmoedigheid Gods bij
Wiens gratie de kerk en de tent be
staan.
Dr. W. G. Harrenstein, geref. eme
ritus predikant te Amsterdam, maar
nog actief als voorzitter der gerefor
meerde zendingsdeputaten, vertelt in
het interkerkelijke orgaan voor blin
den De Levende kerk, dat hij zijn le
ven lang aartsbedelaar voor de zen
ding is geweest.
Dat vind ik nog een prettig werk
ook, want het brengt altijd meer geld
in het laatje dan ik durf te hopen.
De ene keer bedel je voor een zen
dingsschool ergens in een afgelegen
dorp in de bergen van Java, omdat
je gehoord hebt dat de school die er
stond zó bouwvallig is geworden, dat
er nog maar twee van de zes lokalen
overeind staan en dat die twee lokalen
zó gammel zijn, dat bij een flinke re
genbui de kinderen naar huis gezon
den moeten worden. Een andere keer
doe je het om een boek gedrukt te
krijgen, dat voor de opbouw van het
geestelijk leven der jonge kerken
grote betekenis kan hebben, maar dat
voor een prijs verkocht zou moeten
worden, die ver boven de draagkracht
der eenvoudige christenen uitgaat.
Je kunt echter niet voor elke zaak
bij iedereen aankloppen want niet
allen geven graag voor alles. Er zijn
zaken die je aan de brede lagen van
het kerkvolk moet voorleggen en
waarvoor de gelden binnenkomen bij
guldens en rijksdaalders. Er zijn ook
zaken die je onder de aandacht brengt
van een bepaalde groep mensen van
wie je verwachten mag, dat je hun
belangstelling ervoor kunt wakker
maken. Je zou dus kunnen zeggen dat
er nog een zekere techniek aan zulk
bedelen ten grondslag liggen moet.
Toch is er ook nog iets anders voor
nodig, je moet beschikken over een
zekere vrijmoedigheid, zoals ik het
graag noem, al zullen mijn slachtof
fers misschien meer voelen voor het
woord brutaliteit. Meer dan eens over
komt het me, dat iemand, die me een
mooie gift in de hand moffelt, tegen
me zegt: „Kerel, ik ben blij, dat je
mij ook om een gift gevraagd hebt,
want ik heb het er graag voor over,
maar ik zou voor geen geld ter wereld
in jouw schoenen willen gaan staan,
omdat ik nu eenmaal onmogelijk een
bedelbrief zou kunnen schrijven".
„Jezus zegt, dat het zaliger is te ge
ven dan te ontvangen. De meeste
mensen lezen dit woord van de Hei
land verkeerd. Zij denken dat Jezus
zegt, dat geven zalig is, maar dat ont
vangen helemaal niet prettig is. Jezus
zegt echter dat beide, zowel geven als
ontvangen, zalig zijn, maar dat mogen
geven nog rijker geluk schenkt dan
mogen ontvangen. En dat ontvangen
óók blijdschap geeft kan ik met de
hand op mijn hart verklaren. Het
gaat immers zowel in het geven als in
het ontvangen bij het bedelen dat ik
op het oog heb om de zaak van het
koninkrijk Gods.
Wika Jac. Roos herinnert in de
Protestant aan de kritiek van lord
Altrinchem op koningin Elisabeth van
Engeland. Hij zegt dan:
Rondom deze beweringen is nogal
wat deining ontstaan, veroorzaakt
door mede- en tegenstanders van de
lord. Dat deze echter een deel van de
r.k. pers plotseling als meeloper kreeg
zal wel verre gelegen hebben van 'g
mans bedoeling.
De hoofdredacteur van „The Ca
tholic Herald" zag hier namelijk wat
in, boog de critiek wat om in zijn
lijn, en schreef o.m.: „De Engelse
katholieken kunnen bijvoorbeeld niet
verheugd zijn over de plaats van de
koningin als feitelijk hoofd van da
anglicaanse kerk. Zij is daardoor niet
alleen de vertegenwoordigster van 'n
ketterse en schismatieke gemeen
schap, maar het scheidt haar in een
uitermate belangrijk opzicht van haar
katholieke onderdanenenz.
O.i. komt de koningin (om dan nog
te zwijgen van de „ketters en schis-
matieken") er stukken beter af bij de
lord dan bij de hoofdredacteur.
Ds F. E. Huizinga, beptist predikant
te Hengelo, biecht in De Christen op,
dat hij de voetbalwedstrijd Nederland
Oostenrijk op het t.v.-scherm is gaan
zien. Hij knoopt er deze beschouwing
aan vast:
Ieder mens heeft zijn werktijd; ie
der hebbe zijn stille tijd; en ieder
hebbe zijn speeltijd. Het werken kan
ontaarden in slavernij, ook bij de
vrije: de stille tijd zou tot dweperij
kunnen voeren: het spel kan tuchte
loos worden en ondergaan in harts
tocht.
Het was in een bidstond in het
Spurgeons college, waar ik een poosje
verkeerde. Elke week hielden de stu
denten zulk een samenkomst. De lei
der sprak een tiental minuten en gaf
dan tijd voor gebed; hij noemde men
sen en zaken, waarvoor men kon bid
den. Daarna was er ook gelegenheid
voor vrij gebed.
Toen stond een der studenten op en
bad: „Heer, geef dat we eerlijk spe
len, wanneer we zaterdag tegen da
jongens van All Nations college voet
ballen". Ik schrok er eerst van, totdat
mij dit gebed een wereld van moge
lijkheden opende, ook voor voetbal
lers. Dacht u niet dat, welk spel men
ook speelt, het vooral van betekenis
is, hoe men het speelt?
Het plan voor de aanleg van een
oliebuisleiding in het Midden-Oosten,
waarvan de kosten op 800 milpoen dol
lar worden geraamd en welke aanleg
zou geschieden door oliebelangen uit
de Verenigde Staten, Engeland, Frank
rijk en Nederland is voor onbepaalde
tijd uitgesteld in verband met de hui
dige politieke ontwikkeling in dat ge
bied.