Protestants paviljoen mag niet mislukken Hulp uit het buitenland Pagina 4 Nederlands comité rolt beterplakt beterbrandt beter Missionarissen vragen omscholing Plan voor een nieuwe stad c. UIT DE KERKEN Grijp uw kans! Aarsthedelaar Roomse kritiek op vorstin Geef dat we eerlijk spelen Maandag 21 oktober 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD (Van één onzer verslaggevers) Ds. P. Fagel is predikant bij de Nederlandse Hervormde gemeente in Brussel, een kleine gemeente, indien men rekent naar de verhou dingen in ons land. Maar in zijn auto legt hij maandelijks méér kilo meters af dan een taxichauffeur, terwijl hij buiten het autorijden nog wel iets anders te doen heeft, want waarom is hij anders predikant? Dominee zijn in België is een tijdrovende bezigheid. Voorlopig is deze dominee volop aan het werk voor iets, dat hem zomaar voor de voeten kwam: als voorzitter van een daartoe gevormd comité heeft ds. Fagel een belangrijk aandeel in de bouw en inrichting van het protestants paviljoen, dat op de Wereldtentoon stelling 1958 te Brussel zal verrijzen. „Hier zit ontzaglijk veel aan vast. Het is voor mij nog iets heel nieuws. Ik ben zelf geen tentoonstellingsman, maar zulke overwegingen mag men niet laten gelden. Het paviljoen is in aanbouw en het moet goed worden", verklaart hij. Men weet dat de protestantse ker ken in België, hoe klein van krachten, er een groot offer voor brengen, na melijk een miljoen francs. Maar daar mee bekostigt men een dergelijk pro ject niet. Daarom is hulp uit het bui tenland onontbeerlijk. Protestantse kerken in heel de wereld zijn al bij gesprongen. Ook van Nederland wordt een flinke bijdrage verwacht. Reeds gaven de synodes van de Hervormde en de Gereformeerde kerken, resp. f 2000,en f 1000,maar vele tien duizenden zijn nodig. Comité Om deze reden is er een Nederlands comité gevormd, waarin ds. H. J. F. Wesseldijk, oud-praeses van de gene rale synode der Hervormde kerk als voorzitter en ds. J. M. van Krimpen, Gereformeerde predikant te Rotter dam als 2e voorzitter zitting hebben. De spil van het comité is evenwel de heer H. J. A. van Duynen te 's Gra- venhage, die al' zoveel voor de protes tantse zaak in België heeft gedaan. Het comité heeft een gironummer, dat gemakkelijk te onthouden is: 1958. 59. Moge blijken, dat zeer velen met evenveel gemak hun giroboek zullen pakken om een bedrag naar Den Haag (Comité Protestants Paviljoen We reldtentoonstelling Brussel '58) over te maken. Geen concurrentie Het protestantse paviljoen in Brus sel mag niet mislukken, want het is nodig, dat de miljoenen mensen, die de tentoonstelling bezoeken, iets zien van wat de protestantse kerken doen in de wereld. Dit is noodzakelijk omdat de kerk van Rome er zowat met een kathe draal voor de dag zal komen. Deze kerk, die zichzelf als de wereldkerk beschouwt, zal niet nalaten haar glorie te manifesteren op de Wereldtentoon stelling. Er is geen sprake van, dat men het protestants paviljoen als een concur rerende instelling wil opzetten. Dan moesten de protestantse kerken het afleggen. Maar het zou verkeerd zijn, wanneer, men alleen Rome maar liet pralen op deze grootse expositie. Het thans in aanbouw zijde pavil joen bevat o.a. een kerkgebouw, een lezingszaal en een tentoonstellings ruimte. In de kerk zullen iedere zondag vier diensten worden gehouden (Duits, En gels, Frans, Nederlands) en op de werkdagen twee wijdingssamenkoms ten. In de lezingzaal zullen bekende figuren uit de protestantse kerken spreken, zoals bisschop Dibelius en ds. Niemöller. Lectuur Er wordt lectuur uitgegeven in zes talen. Uiteraard een kostbare geschie denis want alles moet gratis verspreid worden. Gelukkig heeft de Vereniging tot Verspreiding der Heilige Schrift aangeboden een deel van het druk- Wat zijn de Vitrite-Works? Van het ogenblik af, dat wij vele Jaren geleden als één der belang rijkst industrieën van Middelburg leerden: de Vitrite-Works, heeft deze Industrie ons gebiologeerd. Onze le raar zei er getrouwelijk bij: „fabriek van lampvoeten", maar we wilden er meer van weten. En we zijn dat op de duur ook te weten gekomen, al was dat niet veel meer dan: „en klei ne, getrokken metaalwerken". Klaarblijkelijk zijn er nog altijd mensen, die zich afvragen: wat schuilt er toch voor industrie achter die En gelse naam en hoe komt ze aan die naam. De directie heeft althans het goede inzicht gehad, een boekje te doen samenstellen, waarin de vragen, die bij nieuwsgierigen rijzen, worden beantwoord. Er blijkt uit, dat eij Engelsman in 1893 dit bedrijf in Middelburg impor teerde. Dat was bij het begin van de gloeilampperiode, want pas in 1879 had Edison een electrische lamp, die In de practijk bruikbaar was, uitge vonden. Die eerste onderneming ging nog in het eigen jaar failliet, maar een groep ondernemende Middelbur gers had het inzicht, het bedrijf voort te zetten. Uit het handwerk, dat het oorspron kelijk was, sproot de machinale mas- safabricage voort. Philips, maar ook fabrieken in 30 andere landen zijn de afnemers. Daaruit blijkt, dat de fabriek een goede naam treeft. Want al is het pro duct dan massawerk er moeten hoge eisen aan gesteld worden van preciesheid. Daarom is scherpe afwer king en controle eis. Het boekje beschrijft bij goede il lustraties, hoe dat alles in zijn werk gaat. Het wordt daardoor een leer zaam boekje, dat bovendien smaakvol is uitgevoerd. werk voor haar rekening te nemen. (Een ander gewaardeerd aanbod was de beschikbaarstelling van een kerk orgel door Van Leeuwen uit Leider dorp voor de duur der tentoonstelling) Veel vrijwillige krachten zijn nodig. Twee groepen van acht personen moe ten dagelijks ter beschikking staan om de bezoekers voor te lichten. Deze mensen moeten enkele vreemde talen vloeiend kunnen spreken. De Wereldtentoonstelling zal van half april tot half oktober 1958 geo pend zijn. Het paviljoen komt daarna ter beschikking van de protestantse kerken in België. Komt er veel geld binnen, dan koopt men een terrein in de buurt van Brus sel aan, waar het paviljoen als oecu menisch centrum voor België wordt geplaatst. Op dit vele geld hoopt men in België van harte, want het protes tantisme in dit land heeft grote be hoefte aan een centraal gelegen oord, waar men zelf terecht kan en waar de gelegenheid bestaat geloofsgenoten uit het buitenland te ontvangen. Daarom Is de zaak van het protes tants paviljoen niet een aangelegen heid van vandaag alleen, maar een zaak die voor tientallen jaren geldt. Uw steun, hieraan gegeven zal royaal rente opleveren voor de evangelische Christenheid in België. Z.V.U. organiseert Franse cursussen De Stichting Zeeuwse Volksuniversi teit zal, in overleg met de werkgroep Vlissingen, bij voldoende belangstelling in dit winterseizoen een cursus Franse conversatie organiseren. De Z.V.U. heeft de heer H. W. J. Lindeman, leraar Frans aan de R.H.B.S. te Vlissingen bereid ge vonden deze cursus te geven. Gedacht wordt aan een reeks van twintig lessen, te houden op vrijdagavonden te Vlissin gen. WOLPH AARTSDIJK Rode Kruisfilm. Donderdagavond werd door het Nederlandse Rode Kruis een goed bezochte filmavond gegeven in het gebouw TAVENU. Na een kort openings woord van burgemeester B. H. G. ter Haar Romeny werd eerst een teken filmpje vertoond, daarna een film over Hongarije en tot slot ds hoofdfilm „Zwervers der 20e eeuw". In de pauze werd een verloting gehouden ten bate van het Rode Kruis. Des middags werd een kindervoorstelling gegeven. Postzegels. De verkoopactie van Rode Kruispostzegels -door de schoolkinderen heeft te Wolphaartsdijk aan toeslag op gebracht f 127,42. Polio-inenting. Vrijdagmiddag vond in het wükgebouw te Wolphaartsdijk de eerste inenting tegen polio plaats van kinderen geboren in 1955. Van de 41 kin deren, die in 1955 geboren zijn werden er 29 ingeënt. Van de overige 12 waren er 3 ziek, terwijl er 9 niet werden ingeënt wegens principiëel bezwaar van de ou ders. De Inenting vond plaats door Dr. A. I. Vos met medewerking van de zus ters Fuijkschot en Van der Plank. OVEZANDE Raad. De raad hoopt woensdagavond om zeven uur te vergaderen. De agenda vermeldt o.m. voorstellen tot aansluiting van een vijftal percelen op het water leidingnet. Ingezonden mededeling (adv.) Neem niet langer zo - maar - vloei, vraag uitdrukkelijk om Mascotte. Een merkwaardige brief van een uit Harlingen afkomstige missionaris wordt gepubliceerd in het parochie blad Omhoog. Deze thans in midden- Afrika werkende missionaris schrijft a: De blanke moet er zo langzamer hand uit, en de missionaris is ook blank. Ziet u, een priester als priester telt hier niet meer mee: de mensen willen vooruitgang, „progress", en daarvoor zijn ingenieurs, juristen, B.L.O. SCHOLEN Het advies, uw kind op een B. L. O. school te doen, trekt u zich zeer aan. Blijkbaar bestaat ook bij u het gro te misverstand, dat „op een B.L.O. school gaan", wil zeggen: het kind is debiel, of achterlijk, of erger. De ze mening is fout. Er bestaan aller lei typen van B.L.O. scholen. Wij willen er enkele noemen: scholen voor doofstomme, voor slechthorende, voor blinde en slechtziende kinderen, voor kinde ren, die aan toevallen lijden, voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen, voor kinderen met leer- en opvoe dingsmoeilijkheden. Verder zijn er dan nog scholen, aan bepaalde inrichtingen verbonden. Eén vorm van B.L.O. onderwijs is dan ook de school voor zwakzinnige kinderen. Er is bij uw jongen van dit laatste geen sprake, hij past al leen niet (waarom, schrijft u niet) op de lagere school. Voor hem, voor zijn toekomst, is het beter, onder wijs te krijgen, dat speciaal op hem is ingesteld. Maar daarom is er geen sprake van, dat dit „een schande" zou zijn. Dit maakt u alleen uzelf wijs. Er is alle reden, dankbaar te zijn, dat de moderne maatschappij voor deze kinderen mogelijkheden heeft geschapen. Eens was het zo, dat voor vele dezer kinderen slechts een soort plantenleven beschoren was. Nu vinden ze niet alleen een compensatie voor wat ze moeten missen, maar buitendien is zelfs een toekomst voor hen mogelijk. BEROEPSKEUZE Het is niet juist dat beroepskeuze bureaus een beroep zouden „op dringen.-" Men verricht een onder onderzoek en hierbij wordt met het eventuele verlangen van de jongen of het meisje terdege rekening ge houden. U kunt ook een onderzoek en advies vragen bij een particulier bureau waarvoor u een adres kunt vragen bij het Ned. Inst, van Prak tiserende Psychologen, Keizers gracht 13b, A'dam. VERJARING Wij zouden graag willen weten, wan neer een vordering verjaard is, zo dat betaling daarna kan worden ge weigerd. De algemene verjaring is dertig jaar. Er zijn hier enkele uitzonderingen op, maar die zijn op u niet van toe passing. TEVEEL WATER Het schijnt voor te komen, dat som mige huiseigenaars bjj het bereke nen van de huurverhoging een te hoog bedrag voor water hebben be rekend. In die gevallen is er blijkbaar op ge speculeerd, dat de huurders het ta rief van de verhoging toch niet pre cies kennen. Sommigen echter heb ben eens naar een en ander geïn formeerd, zodat de fout aan het licht kwam. Men vraagt nu, wat te doen. Als men precies het waterbedrag weet, kan men volstaan met de ver hoging te betalen, zoals die werke lijk is. Anders is sprake van een verkapte huurverhoging. A.O.W. Een lezer, die de Belgische nationali teit heeft, woont al sinds 1914 in ons land en vraagt nu, of hij ook voor de A. O. W. uitkering in aan merking komt. Dat is inderdaad het geval. (Deze le zer vergat naam en adres op de brief te zetten). BORGSOM Binnenkort aanvaard ik een werk kring, waarbij borg moet worden gestort. Ben ik nu verplicht, deze borgstelling in geld aan de werk gever ter hand te stellen? Of kan ik volstaan met een storting op een bank en een acte of zo iets? U moet zich houden aan de overeen komst, die u maakte. Indien hierbij is bedongen, dat de borgsom in geld aan de werkgever moet worden ter hand gesteld, zult u zich hieraan moeten houden. TUSSENPERSOON Ik verkocht mijn bedrijf, door middel van een tussenpersoon. Na enige tijd bleek, dat de koper het bedrijf verwaarloosde en er feitelijk geen zin in had. Hierop ben ik maar weer in het bedrijf terug gegaan, want ik wilde het ook niet laten verlopen. 1 Heeft nu de tussenpersoon (die ik gedeeltelijk nog moet betalen) evengoed recht op provisie? Volgens ons wel. De koop kwam tot stand en hiermede heeft de tussen persoon zijn plicht gedaan. De la tere gebeurtenissen gingen natuur lijk geheel buiten hem om. U kunt niet anders doen, dan betalen. VAN WIE DE HUUR? Een onderhuurster werd ziek en ging naar een inrichting. Na acht weken bleek dat ze niet meer terug zou komen. Over die weken werd geen huur betaald. Van wie moet ik de huur nu ontvangen, want IK behoef die strop toch niet te hebben? Be trokken onderhuurster trok steun. U stelt nu wel dat U die strop niet behoeft te dragen en u heeft in ze kere zin ook wel gelijk, maar toch zoudt u alleen die onderhuurster kunnen aanspreken. Wie zou anders aansprakelijk zijn? Wel kunt u de sociale dienst van de gemeente eens aanspreken (mee ook met het oog op het nog bij u aanwezige meu bilair) maar haar aansprakelijk stellen, kunt u niet. U zoudt hoog stens een deurwaarder in de arm kunnen nemen en een en ander dan door eventuele verkoop van dat meubilair kunnen verhalen. Maar of dit lukt enzin heeft? DE DURE PREMIE Wij wonen boven een bedrijfs ruimte, waarin een kleine hout verwerkende industrie is geves tigd. Nu krijgen wij van onze brandverzekeringsmaatschappij een schrijven waarin ons wordt verteld, dat de brandverzekeringspremie nogal stevig moet worden verhoogd, in verband met die industrie. Kun nen wij dat op die industrie ver halen? Volgens ons niet. Dat bedrijf is er volkomen rechtmatig en waarom zou dan een aanspraak kunnen wor den gemaakt op die premie-verho ging? U zoudt dit hoogstens eens met hen kunnen bespreken. FOTO'S Onlangs ontdekte is, dat in een tijd schrift foto's waren geplaatst die door mij zijn genomen. Ik heb daar toe nooit toestemming gegeven. Kan ik nu alsnog vragen om mij hier voor te betalen? Zeker. Die foto's zijn .uw werk en zonder uw toestemming kon men deze niet reproduceren. Nu men dit toch deed, kunt u verlangen dat men u hiervoor een honorarium betaalt. ONRECHTMATIGE EIS Ik heb een pensionbedrijf. Nu wil ik dit overdoen en dat stuit op tegen stand van de eigenaar-verhuurder van het pand. Hij wil zijn toestem ming alleen geven, als hij een deel van de overnamesom krijgt en een deel van de winst van de nieuwe exploitant. Is dat nu maar zo goed? Dit is niet juist. Vooral het tweede is een onrechtmatige huurverhoging, die, zelfs al zou dit in een contract staan, wellicht achteraf toch nog ongedaan gemaakt zou kunnen wor den (al vinden wij zoiets toch wel unfair). Ook de eerste eis is onjuist, maar daar zal moeilijker iets tegen te doen zijn, want er zal zeker niets op papier worden gezet of onder ge tuige gebeuren. SCHULD AFBETALING Er is geen enkel motief of liever geen enkele wettelijke grond, waarop een afbetalingsmagazijn kan worden ge dwongen, uitstel te geven. U zult moeten betalen, hoe moeilijk het ook gaat. Ingezonden Meded. (adv.) In nauwe samenwerking hebben de ge meenten Maasland, Maassluis en Vlaar- dingen een structuurplan doen ontwer pen tot stichting van een nieuwe stad, een satellietstad van de drie gemeenten, die voorlopig „Maaslandsluis" is ge noemd. De raadsleden van de gemeen ten Maasland, Maassluis en Vlaardingen hebben een raadsvoorstel voor het struc tuurplan ontvangen. Het zal op woens dag 23 oktober worden besproken. Met het maken van het structuurplan werd beoogd het gebied van de drie ge meenten zijn verantwoord deel te nemen in de ontwikkeling van het belangrijkste haven- en industriegebied van ons land, waarbij men is uitgegaan van het natio nale plan, het streekplan Westland en de uitbreidingsplannen van de drie gemeen ten. Als een van de fundamentele pun ten voorts, heeft bij de opstelling van het plan gegolden dat in deze omgeving veel meer behoefte is aan een nieuw woon gebied en nieuw recreatiegebied dan aan nieuw industriegebied. Het gebied gele gen tussen Vlaardingen en Maassluis wordt gzien als een meer bijzonder werkgebied, waar de mogelijkheid kan worden geopend tot het verrichten van hoog-gekwalificeerde arbeid op een klein oppervlak. dokters, economen nodig. Wat een simpel patertje nu met „progress" te maken heeft snappen ze niet. De tijd is klaar, dat de priester qua priester niet blijven mag in een land, doch wel op een andere titel; i3 de priester tevens medicus of landbouw ingenieur, dan zal hij er nooit uitge gooid worden, want zulke mensen heeft het land nodig. Daarom is het dus een dringende eis in deze veran derde wereld, dat zoveel mogelijk missionarissen méér zijn dan „simplex sacerdos" (priester zonder meer); zijn zij dat niet, dan gaan zij er allemaal uit en dan is de kerk hier zonder lei ders. Kun je blijven op titel van in genieur, dan kun je voortgaan met de priesterlijke bediening, want er is geen sprake van kerkvervolging, maar van huidskleurvervolging. Aan de Zondagsbode voor Maassluis ontlenen we de onderstaande opmer kingen van ds. L. van Hartingsveld, hervormd predikant aldaar. Vrijdagavond was er een samen komst in de Grote kerk, die geopend werd door de luitenant van het leger des heils; waar gesproken werd door wika Van Ginkel; waar gezongen werd door het duo Stoop en het EJA- koor uit Vlaardingen; die gesloten werd door een gereformeerd predi kant. Overal klonk het thema in door: Jezus komt weder, reeds nadert de tijd en dus: Grijp uw kans voor het te laat is. Toen we buiten kwamen, zagen we over de haven de verlichte tent, waar in de bazar gehouden werd door de diaconie der hervormde gemeente ten bate van het nieuw te bouwen rust huis. Door de stille avond hoorden we een stem door de geluidsverster ker: Grijp uw kans, twee lootjes voor een kwartje, wees er vlug bij, want zo meteen gaan we draaien, en dan is er weer een mooie kans voorbij. In de kerk werd gezegd: grijp uw kans. In de kerk werd gezegd: grijp uw kans. Wel een merkwaardige sa menloop van omstandigheden. En dat niet alleen. Ik vond het maar penibel. Dat was een schrille dissonant. Wat in de kerk gedaan werd, geschiedde met de beste bedoeling. Wat in de tent gedaan werd, geschiedde eveneens met de beste bedoeling. In de kerk was men in actie voor Jezus. In de tent was men op de één of andere manier ook actief voor de Here. Want de oude mensen een goede levensavond bereiden in een rusthuis, dat aan de meest moderne eisen beantwoordt, is een stuk christelijke barmhartigheid. En toch steekt ergens in het gewe ten de vraag: Waarom kan het niet zonder rad van avontuur in de kerk en in de tent? Is geloof uit angst wel écht geloof? En waarom geven we met elkaar niet zóveel, dat we de tent niet nodig hebben? Dezelfde woorden, niet dezelfde waarden. Misschien moeten we wel heel andere woorden en waar den gebruiken om uit de „put" te ge raken. Opnieuw heb ik weer iets ge voeld van de lankmoedigheid Gods bij Wiens gratie de kerk en de tent be staan. Dr. W. G. Harrenstein, geref. eme ritus predikant te Amsterdam, maar nog actief als voorzitter der gerefor meerde zendingsdeputaten, vertelt in het interkerkelijke orgaan voor blin den De Levende kerk, dat hij zijn le ven lang aartsbedelaar voor de zen ding is geweest. Dat vind ik nog een prettig werk ook, want het brengt altijd meer geld in het laatje dan ik durf te hopen. De ene keer bedel je voor een zen dingsschool ergens in een afgelegen dorp in de bergen van Java, omdat je gehoord hebt dat de school die er stond zó bouwvallig is geworden, dat er nog maar twee van de zes lokalen overeind staan en dat die twee lokalen zó gammel zijn, dat bij een flinke re genbui de kinderen naar huis gezon den moeten worden. Een andere keer doe je het om een boek gedrukt te krijgen, dat voor de opbouw van het geestelijk leven der jonge kerken grote betekenis kan hebben, maar dat voor een prijs verkocht zou moeten worden, die ver boven de draagkracht der eenvoudige christenen uitgaat. Je kunt echter niet voor elke zaak bij iedereen aankloppen want niet allen geven graag voor alles. Er zijn zaken die je aan de brede lagen van het kerkvolk moet voorleggen en waarvoor de gelden binnenkomen bij guldens en rijksdaalders. Er zijn ook zaken die je onder de aandacht brengt van een bepaalde groep mensen van wie je verwachten mag, dat je hun belangstelling ervoor kunt wakker maken. Je zou dus kunnen zeggen dat er nog een zekere techniek aan zulk bedelen ten grondslag liggen moet. Toch is er ook nog iets anders voor nodig, je moet beschikken over een zekere vrijmoedigheid, zoals ik het graag noem, al zullen mijn slachtof fers misschien meer voelen voor het woord brutaliteit. Meer dan eens over komt het me, dat iemand, die me een mooie gift in de hand moffelt, tegen me zegt: „Kerel, ik ben blij, dat je mij ook om een gift gevraagd hebt, want ik heb het er graag voor over, maar ik zou voor geen geld ter wereld in jouw schoenen willen gaan staan, omdat ik nu eenmaal onmogelijk een bedelbrief zou kunnen schrijven". „Jezus zegt, dat het zaliger is te ge ven dan te ontvangen. De meeste mensen lezen dit woord van de Hei land verkeerd. Zij denken dat Jezus zegt, dat geven zalig is, maar dat ont vangen helemaal niet prettig is. Jezus zegt echter dat beide, zowel geven als ontvangen, zalig zijn, maar dat mogen geven nog rijker geluk schenkt dan mogen ontvangen. En dat ontvangen óók blijdschap geeft kan ik met de hand op mijn hart verklaren. Het gaat immers zowel in het geven als in het ontvangen bij het bedelen dat ik op het oog heb om de zaak van het koninkrijk Gods. Wika Jac. Roos herinnert in de Protestant aan de kritiek van lord Altrinchem op koningin Elisabeth van Engeland. Hij zegt dan: Rondom deze beweringen is nogal wat deining ontstaan, veroorzaakt door mede- en tegenstanders van de lord. Dat deze echter een deel van de r.k. pers plotseling als meeloper kreeg zal wel verre gelegen hebben van 'g mans bedoeling. De hoofdredacteur van „The Ca tholic Herald" zag hier namelijk wat in, boog de critiek wat om in zijn lijn, en schreef o.m.: „De Engelse katholieken kunnen bijvoorbeeld niet verheugd zijn over de plaats van de koningin als feitelijk hoofd van da anglicaanse kerk. Zij is daardoor niet alleen de vertegenwoordigster van 'n ketterse en schismatieke gemeen schap, maar het scheidt haar in een uitermate belangrijk opzicht van haar katholieke onderdanenenz. O.i. komt de koningin (om dan nog te zwijgen van de „ketters en schis- matieken") er stukken beter af bij de lord dan bij de hoofdredacteur. Ds F. E. Huizinga, beptist predikant te Hengelo, biecht in De Christen op, dat hij de voetbalwedstrijd Nederland Oostenrijk op het t.v.-scherm is gaan zien. Hij knoopt er deze beschouwing aan vast: Ieder mens heeft zijn werktijd; ie der hebbe zijn stille tijd; en ieder hebbe zijn speeltijd. Het werken kan ontaarden in slavernij, ook bij de vrije: de stille tijd zou tot dweperij kunnen voeren: het spel kan tuchte loos worden en ondergaan in harts tocht. Het was in een bidstond in het Spurgeons college, waar ik een poosje verkeerde. Elke week hielden de stu denten zulk een samenkomst. De lei der sprak een tiental minuten en gaf dan tijd voor gebed; hij noemde men sen en zaken, waarvoor men kon bid den. Daarna was er ook gelegenheid voor vrij gebed. Toen stond een der studenten op en bad: „Heer, geef dat we eerlijk spe len, wanneer we zaterdag tegen da jongens van All Nations college voet ballen". Ik schrok er eerst van, totdat mij dit gebed een wereld van moge lijkheden opende, ook voor voetbal lers. Dacht u niet dat, welk spel men ook speelt, het vooral van betekenis is, hoe men het speelt? Het plan voor de aanleg van een oliebuisleiding in het Midden-Oosten, waarvan de kosten op 800 milpoen dol lar worden geraamd en welke aanleg zou geschieden door oliebelangen uit de Verenigde Staten, Engeland, Frank rijk en Nederland is voor onbepaalde tijd uitgesteld in verband met de hui dige politieke ontwikkeling in dat ge bied.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 4