ZEEÜWSCH WEEKEND CHRYSOUPOLIS GRIEKENLAND Geschapen «in goede werken te doen I Gevraagd: !/io cent per man I VOOR DE WATERLEIDING VAN eert Nederlander Het Atonium vordert in Brussel Keert bisschop Peter terug? ELKE DAG MINDER CHRISTENEN Predikanten onder elkaar Zaterdag 19 oktober 1957 Want Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen. Efeze 2 10. De zin van ons christen-zijn ligt in de dienst van God. Niet in onze ver lossing en zaligheid, maar in het die nen van de Here uit dankbaarheid. Wij moeten goede werken doen. Maar hoe komen wij tot het doen van goede werken? Is dat een zaak, die God uitsluitend aan onszelf over laat? Neen, wij zijn geschapen om goede werken te doen, geschapen in Christus Jezus. Dat wil zeggen: als gelovigen zijn wij niet het produkt van onze eigen zelf verbetering. Een christen maakt zich zelf niet tot wat hij is. God heeft die goede werken tevo ren bereid. De Here heeft alles ervoor klaargemaakt, het pad van de goede werken voor ons gebaand, opdat wij niet anders hebben te doen als in die weg te lopen. Wat houdt die goddelijke voorberei ding van onze goede werken in? Eerst dit, dat wij er innerlijk be- kwaam voor zijn door de H. Geest. De goede werken zijn voor Gods kinde ren het vreemde niet meer, niet het on mogelijke, niet het gedwongene, maar het meest-eigene van ons bestaan. Wij kunnen tegen de zonde nee zeggen en wij zijn in staat om wat goed is ook metterdaad graag te willen en met blijdschap te doen. Een gelovige mag en zal niet meer zeggen: de Here vraagt teveel van mij, dat kan ik eenvoudig niet. Want de kracht, die de Here verleent, gaat al les te boven, is sterker dan de macht van de zonde en van ons boze hart. God heeft onze goede werken voor bereid. Dat wil ook zeggen: Hij leidt onze weg en bepaalt onze omstandig heden. Of om een voorbeeld te noemen Hij geeft u die man en die vrouw met hun gebreken;: die kinderen met hun moeilijke karakters; die collega, die je niet zien of luchten kunt; die werkkring met alle bezwaren eraan verbonden. Ik mag nooit zeggen: als ik maar in de positie van die ander was, dan zou ik mij als een beter christen kunnen gedragen. Of als dit in m'n leven eerst maar eens anders was, dan zou ik goe de werken kunnen doen, nu niet. Maar zou God Zich dan met u ver gist hebben? Juist op uw weg wil de dankbaar heid gediend ivorden en om Zijn genade geprezen in woord en daad. Als echter God ook u geschapen heeft tot goede werken en die voor u heeft voorbereid, bedroef gij dan de H. Geest niet door enige zonde lief te hebben, door uzelf uit te leven en door als uw maatstaf te nemen wat andere mensen doen. Maar bid om de voortgaande wer king van de Geest der liefde, die u ge geven is. Dan zult ge een licht in de wereld en samen met alle andere kin deren van God het zout van de aarde zijn. Berekeningen over de groei van de wereldbevolking wijzen uit, dat er jaarlijks ongeveer 85 miljoen kinderen geboren worden en ongeveer 50 mil joen mensen sterven. Dit betekent een jaarlijkse aanwas metcirca 35 miljoen personen, omgerekend per dag: circa 06.000. Het dagblad De Tijd, dat dit heeft uitgerekend, voegt er aan toe: „Deze aanwas is in ronde cijfers als volgt op te delen: 21.000 katholieken, 14.000 an dere Christenen en 61.000 niet-Chris- tenen. Uit deze cijfers is duidelijk de conclusie te trekken: elke dag wordt de wereld minder katholeik". Men zou het ook eleganter kunnen zeggen: elke dag telt de wereld min der Christenen. Maar hoe dan ook, de nadruk, die De Tijd legt op de verant woordelijkheid voor de missie, geldt mutatis mutadis evengoed voor het niet-roomse deel van de wereldbevol king. Nimmer mag de aandacht ver slappen voor de onmetelijke taak van de zending. (Van onze speciale verslaggever ALFRED VAN SPRANG) CHRYSOUPOLIS, oktober ELAFOCHORI ligt in de bergen. Zevenhonderd meter hoog in het kale, moeilijk-toegankelijke Dzebèliagebergte in het uiterste noord-oosten van Griekenland. Het is eigenlijk niet veel meer dan een handvol schamele huisjes rondom een half- voltooid kerkje. De bevolking bestaat nog niet eens uit drie honderd zielen. Maar dit kleine, onaanzienlijke bergdorp ver tegenwoordigt alle armoede en ellende, maar ook alle vast houdendheid en berusting van deze streek. Dr. Van der Plas in gesprek met een van de inwoners van Chrysoupolis. Oud en nieuw op de weg naar Drimde sa. De be volking moet het verbeteren van de weg zelf betalen DE GRIEKSE BERGEN hebben niet veel te bie den aan de mensen die er wonen. Maar de inwoners van Elafochori waren tevreden met hun sobere be staan. Er waren de inkomsten van de tabaksvelden en van het vee. In 1944 kwamen echter de Bulgaren en verwoestten hef hele dorp. De mensen die er het leven af hadden uieten te brengen zijn na de oorlog teruggekomen en zijn met verbeten toewijding aan de opbouw van hun dorp begonnen. Toen ze er zo goed als klaar mee waren, hebben de communisti sche guerilla's het opnieuw geteis terd. Ook die slag zijn zij te boven gekomen. Weliswaar zijn niet allen terug gekeerd, maar degenen die het hoofd niet voor de omstandighe den hebben willen buigen, hebben de handen in elkaar geslagen. Er staat nu weer een dorp. Het enige wat nog niet helemaal klaar is, is het kerkje. Daar schaamt men zich eigenlijk wel heel erg voor, maar in een gemeenschap waar elke drachme telt, heeft men er het geld eenvoudig niet voor. Daar is de tabak voor een groot deel schuld aan. Voor de oorlog waren de tabaksprijzen goed, maar nu er zoveel minder vraag naar Macedonische ta bak is omdat de smaak van de siga rettenrokers veranderd is, levert de tabak lang niet meer zoveel op. En ook van het vee krijgt men niet wat men er van zou kunnen krijgen om dat men de dieren teveel heen en weer moet drijven voor een goede melkopbrengst. Er zijn namelijk maar een paar plaatsen in de bergen waar iets beters groeien wil dan de onver teerbare jeneverbessen. Daar grazen de koeien dan ook. Er is daar echter geen water en het vee moet daarom tweemaal per dag drie kilometer lo pen om te kunnen drinken. Tot de armste mensen van deze streek behoren de zigeuners. Ook zij verlangen naar verbetering. EEN van de- markantste figuren in het arme Griekse dorp Chrysoupolis is een ietwat gebogen, altijd-bezige man met een volle, grijze baard. Deze man is de Neder lander dr. Ch. O. van der Plas (oud-gouverneur van Oost- Java en oud-lid van de Raad van Indië), die in opdracht van de Verenigde Naties werkt aan het tot verdere ont wikkeling brengen van deze afgelegen uithoek van Grie kenland. De wegen laten veel te wensen over. En nu is het nog zomer. pen. Bovendien kijkt hij zelf altijd uit naar dingen die voor verbetering in aanmerking komen. Als hij ergens een bijzonder slecht stuk weg ontdekt zorgt hij ervoor dat er een bulldozer komt om de gaten een beetje op te vullen. Wanneer er in een dorp over de verdeling van de grond ontevreden heid heerst gaat hij erheen om met de boeren te praten teneinde hun be langen hogerop te kunnen bepleiten. Hij entameert allerlei projecten en is dikwijls de eerste die intekent als er weer een collecte gehouden moet wor den om een of ander zeer noodzakelijk plan (waarvoor de overheid geen geld heeft) te kunnen uitvoeren. Hij is te gelijk adviseur, promotor, bemidde laar en scheidsrechter. Het is geen uitzondering als hij na een dag in zijn Landrover over de hobbelige, stoffige weggetjes van de streek gereden te hebben de hele avond nog aan een rapport werkt. En bovendien voor het slapen gaan nog een van de Griekse klassieken bestu deert om zijn kennis van Griekenland en de Grieken te vergroten. Het licht in het uiterst-eenvoudige huisje (zon der stromend water, zonder badkamer, zonder goede verwarming) brandt dan ook vaak nog als de rest van het dorp in duisternis gehuld is. Het spreekt bijna vanzelf dat hoog en laag, jong en oud kirios Van der Plas op de handen dragen. Enkele dagen geleden heeft men die dankbaarheid ook officieel tot uit drukking gebracht door hem in een heel sobere maar daardoor juist ont roerende en werkelijk gemeende cere- Als men een waterleiding van de bron naar de weide had zou het vee rustig kunnen blijven grazen en veel meer melk geven. Met de opbrengst van die meerdere melk zou men de onmogelijk-slechte bergwegen kunnen verbeteren, waardoor de afvoer van de melk sneller zou kunnen gebeuren en er in de winter voer naar boven gebracht zou kunnen worden. Daar door zou er nog meer melk geprodu ceerd kunnen worden. Er zouden meer inkomsten komen. En nieuwe verbete ringen aangebracht kunnen worden. Enfin, die waterleiding zou het begin van een hele reeks ontwikkelingen kunnen inluiden. Maar die waterleiding is er niet wegens gebrek aan geld. Het draait allemaal om tachtigduizend drachme. Dat zijn tienduizend Nederlandse gul dens. Daarvoor kan men de eenvou dige cementen buizen kopen die nodig zijn. Het ingraven van die buizen hoeft niets te kosten. Dat doen de be woners van het dorp zelf. Het gaat alleen maar om de buizen, die voor driehonderd hard-werkende mensen het ver schil betekenen tussen armoede en soms zelfs honger en een enigszins menswaardig bestaan. Elafochori aan die waterleiding helpen is een van de projecten die NOVIB (Nederlandse Organisatie Voor Internationale Bijstand) met medewerking van het Nederland se volk wil uitvoeren. Het is een groot project. Het eist niet meer dan een bijdrage van één tiende cent van elke Nederlander Wisseling bij het C.J.M.V. Naar „De Jongeman" meedeelt, heeft de heer E. J. M. Faber, die al over da pensioengerechtigde leeftijd heen is, zijn functie van algemeen secretaris van het C.J.M.V. neergelegd. In zijn plaats is de heer H. J. Jansen Klomp be noemd. De nieuwe secretaris is theologisch kandidaat bij de vrije evangelische ge meenten, maar staat al elf jaar in dienst van het C.J.M.V. Het „Atomium", het middelpunt van de wereldtentoonstelling-1958, welke in Brussel zal worden ge houden, krijgt meer en meer vorm. Deze foto laat zien hoe de tweede hol reeds op zijn plaats is gehesen. Zij zal weldra van dezelfde bekle ding worden voorzien als.de eerst voltooide bol onderaan. Het enor me bouwwerk wordt plm. 100 m. hoog. ALFRED VAN SPRANG. Op een leeftijd dat de meeste men sen tevreden van hun pensioen ge nieten werkt dr. Van der Plas als een jongeman, die aan het begin van zijn - - carrière staat. Van vroeg in de morgen r«dt stormen de kinderen van alle monie het ereburgerschap van Chry- tot laat in de avond is hij bezig de kanten op hem toe in de hoop dat hij soupolis aan te bieden, belangen van deze verwaarloosde, "e.n een eindje zal meenemen. Som- vaak-geteisterde streek te behartigen, migen van de kleuters noemen hem In zjjn verlangen de bevolking te hel- ze^s PaPoes in de veronderstelling dat pen heeft hij zichzelf elke vorm van eep ®an me* n lange baard een comfort ontzegt en negeert hij zelfs priester moet zijn. regelmatig terugkerende aanvallen Ik ben een paar dagen met dr. Van van dysenterie en malaria. der Plas meegeweest om een indruk Na elf maanden intensieve studie te krijgen van het land dat onder an- van alle problemen en contact met dere met Nederlandse steun (via de alle lagen van de bevolking is dr. Van NOVIB) tot ontwikkeling gebracht zal der Plas volledig in de plattelands- worden. Het is ongelooflijk hoeveel gemeenschap opgenomen. Iedereen deze man (die al naar de zeventig kent hem en groet hem. Als hij met loopt) weet te verzetten. Met een war- zijn stoffige Landrover door het dorp me, algemene belangstelling, een on uitputtelijke energie en een diep menselijk medeleven besteedt hij zijn aandacht aan alle problemen van we genbouw tot kaasmaken, van kleuter zorg tot Irrigatie. Toen een jaar geleden de omwente ling in Hongarije plaats had, was een der eerste kerkelijke maatregelen de afzetting van bisschop Janos Peter, die indertijd aan de Gereformeerde kerk van Hongarije was opgedrongen. Na dat de communisten daarna hun no- vember-terreur hadden bedreven, ver wachtte men de terugkeer van bisschop Peter. Maar de communistische over heid heeft men een andere functie ge geven. Volgens het kerkblad „Reformatusok Lapja" is er op verschillende predi kantenvergaderingen aangedrongen op terugkeer van bisschop Peter. Toch heeft de synode van de Gereformeerde kerk nog niet kunnen besluiten offi cieel een verzoek daartoe In te dienen. De synodevergadering, die speciaal voor deze aangelegenheid was bijeen geroepen, is wegens plotseling opgeko men verhindering uitgesteld. Het staat vast, dat de gewone leden van de Hon gaarse Gereformeerde kerk niets moe ten hebben van een mogelijke terugkeer van bisschop Peter. Van Janos Peter valt ook niets gun stigs te verwachten. Na de november zondag van 1956 praatte hij het Rus sische ingrijpen goed. De Hongaarse re gering heeft hem sinds zijn aftreden als bisschop met allerlei opdrachten belast. Hij nam o.a. deel aan de dit jaar gehouden „vredesconferentie" op Cey lon. Iedereen die plannen of moei lijkheden heeft komt naar hem toe. Het ene ogenblik is het de burgemeester van Chrysoupolis, die advies wil hebben voor het nieuwe gemeentehuis dat in de plaats moet komen van het oude door de communisten verwoeste gebouw. Het andere ogenblik is het een boer die tussen vergeelde papieren een premie-aandeel van 15 gulden van de Hollandsche Grondkredietbank gevonden heeft en weten wil wat dat papier nu waard ls. Of een timmerman komt hem vragen hoe hij zijn bedrijfje zou kunnen mechaniseren. Met veel geduld en tact luistert dr. Van der Plas naar al deze mensen en probeert hen zo goed mogelijk te hel- „In en om de Grote Kerk", het Her vormd kerkblad van Meppel bevat de indrukken, die dr. Th. C. Frederiks momenteel opdoet als legerpredikant. Hij vertelt, dat men begon met een korte militaire opleiding, waaraan alle nieuwe veldpredikers moesten deelne men. „Dat onder al deze voor ons dominees wel wat uitzonderlijke ervaringen, de oecumenische gemeenschap groeide, spreekt vanzelf. Met Gereformeerde, al of niet artikel 31 onderhoudende collega's, met Christelijk-Gereformeer- de, maar ook met Hervormde van di verse modaliteiten, groeide een sfeer van kameraadschap en van Christelij ke gemeenschap, die beter dan enige officiële vergadering, een uitgangspunt bood voor vele kerkelijke en theologi sche bomen. Waarom de Hervormde kerk „de vrij zinnigen" niet zonder meer de kansels ontzegt, N.C.R.V. en I.K.O.R., waarom artikel 31 wel of niet apart moet zijn, en nog veel meer kwam soms aan de orde. Het viel me daarbij op, hoe vooral de jongere Gereformeerde predikanten belangstelling en openheid hadden voor de problemen en gedachten, die in de Hervormde kerk de laatste tijd aan de orde zijn".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 9