Kerkbouw Bil de mure van het TAMARA NICOLATSJEV BLEEK EFFICIËNTE GIDS RUSINA TE ZIJN Informaties Zonder begeleiding komt men in Rusland niet ver Een kapitalist? Staatsvijanden ficitts Politieleger in Gaza moet blijven Regels voor grijsstabilisatie bij middenstand Van kleinste zelfstandigen worden te grote offers gevraagd Maandag 14 oktober 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 DE ONDERSCHEIDEN ONTWIK KELINGEN der cultuur worden vaak aangeduid met de namen der gods dienstige stromingen. Men kent een Hindoecultuur, een Mohammedaanse cultuur, en een Christelijke cultuur. Bewijst dit alweer, dat de Gods dienst van de vroegste eeuwen af de basis der cultuur is geweest, de schoon ste produkten van de bouwkunst in elke cultuur zijn altijd de gebouwen, die aan de godsdienst zijn gewijd, de tempels, de moskeeën en de kerken. Met name in die kerkbouw is echter in de latere eeuwen een verandering opgetreden. Onze mooiste kerken dateren uit de middeleeuwen. Na de Reformatie zijn er ook nog wel goede keTken gebouwd, doch met name in de vorige eeuw en het begin van deze eeuw is er niet veel goeds aan te wijzen, zoals we al eerder uiteenzetten. Men bouwde meer „mensenpakhuizen" dan kerken, die in bouwaard en inrichting en in ligging ook als gebouw een plaats in het le ven konden innemen. IN DE LATERE JAREN en voorna melijk na de oorlog is er weer grotere belangstelling gekomen voor de kerk bouw. Vooral toen bij tal van steden en dorpen nieuwe wijken moesten ver rijzen, toen men uitbreidingsplannen ging maken voor die nieuwbouw, heeft men beseft: daarin moet ook plaats zijn voor kerkbouw. In de vorige eeuw en het begin dezer eeuw heeft men daaraan niet gedacht. Men zag ook in de kerken en de Christen-politici hebben, in die rich ting gewerkt: die kerken moeten cen trale plaatsen hebben. Maar dan kwam ook aan de orde: op die centrale plaats moet een re presentatief gebouw staan. De over heid kan dat terecht eisen. DEZE ONTWIKKELING juichen wij toé. Maar -zij heeft een andere vraag naar voren geroepen: als de overheid in haar plannen aan de kerkgebouwen hoge eisen van representativiteit van welstand stelt, mag zij dan vragen, dat de kerk op eigei kosten alleen aan die eisen voldoet. Met andere woorden: moet de overheid dergelijke kerkbouw niet subsidiëren. Wij willen graag erkennen, dat wij in de aanvang van het opkomen van dit probleem direct een afwijzend ant woord gaven. Maar nadere bestudering van dit vraagstuk heeft ons doen beseffen, dat dit antwoord niet is vol te houden. Daarbij redeneren we niet alleen uit van de onmacht der kerk in financieel opzicht. Neen, we zien hier een plicht van de overheid ten opzichte van de moeder onze cultuur, die immers nog altijd een Christelijke cultuur genoemd wordt. De overheid vervult bij het subsidiëren van kerkbouw niet meer dan een schuldige plicht. DAAROM BEHOEFT aanvaarding van subsidie voor kerkbouw geenszins te betekenen, dat de overheid nu rech ten krijgt in de kerk, of dat de kerk in een houding van horigheid onder de overheid komt te staan. Daaraan behoeft ook niet geconclu deerd te worden: als de "overheid kerk bouw subsidieert, behoort ze ook de bouw van bijv. humanistische en an dere centra te subsidiëren. Wat dit laatste betreft: welke plicht heeft de overheid ten opzichte van het humanisme? En wat het eerste aangaat: hier zal de kerk nauwkeurig hebben toe te zien, dat zij haar zelfstandigheid on gerept behoudt. DE OVERHEID HEEFT de eeuwen door en ook in de vorige en deze eeuw de bouw van centra voor allerlei cul turele activiteit bevorderd en gesub- sidiëerd. Zou zij achter mogen blijven ten aanzien van de Kerk, die mag pretenderen nog bij haar vóór te gaan? In deze zin is, naar wij menen, de subsidie voor kerkbouw waarbij de overheid uiteraard geen onderscheid kan maken t.a.v. de kerken te aan vaarden. Aan die Kerk zelve is dan de taak, dat die plaats „in het midden" niet alleen geldt voor de stenen bouwsels, doch dat zij wordt 't middelpunt voor de volksgemeenschap, het middelpunt voor de mensen, die door haar en het moet in de bouw tot uiting komen weer leren zien, dat niet het plat vloerse aardse, maar de hoge God in de hemel het doel moet zijn, waarop hun leven zich richt. AtiENDSKERKu N.C.V.B. De plaatselijke afdeling van de Ned. Chr. Vrouwenbond hield onder leiding van mevr. J. Allewijn-Nagelker- ke de maandelijkse vergadering. Aan dachtig en met interesse luisterden de dames naar declamatie van de heer J. Florusse uit Wemeldinge HOEDEKENSKERKE Raad. Dinsdagavond om half acht komt de raad bijeen. De agenda vermeldt o.m. voorstellen tot het sluiten van een over eenkomst met de P.Z.E.M. betreffende stroomlevering voor de straatverlichting en om de minister van volkshuisvesting en bouwnijverheid te verzoeken de ge meente te ontheffen van wederopbouw werkzaamheden. Collecte. De Reclasseringscollecte heeft f66,60 opgebracht. WEST-K APELLE Hengelwedstrüd. In samenwerking met de hengelsportvereniging in Middelburg er. Vlissingen heeft de afdeling Westka- pelle een hengelwedstrijd gehouden, waaraan niet minder dan 62 hengelaars deelnamen, die samen 150 vissen aan de hengel wisten te slaan. De eerste prijs werd gewonnen door de heer P. Lievense, die 10 vissen met een gezamenlijk gewicht van 1665 gram naar boven bracht. De tweede prijs verwierf de heer Flipse uit Middelburg en de derde prijs de heer B. de Nooyer. Mevr. Willemsen uit Vlissingen won de prijs voor de best geklasseerde dame. Van onze reiscorrespondent Link van Bruggen DE GIDS is in Rusland welhaast een instelling geworden. Iedereen, die het land betreedt, krijgt er een aan z'n gevolg toegevoegd en het vervelende is, dat niemand, behalve Russisch sprekenden, er buiten kunnen. Niet, dat ik hiermee iets denigrerends van mijn vrienden, de Russische gidsen, wil zeggen. Ze zijn efficiënt, hebben ambitie en proberen het de in de Sovjet Unie vertoevende vreemdelingen zo aan genaam mogelijk te maken. Er zijn, relatief gezien, eigenlijk maar weinig Russen, die een moderne taal spreken. Men moet academisch of half academisch ge vormd zijn, wil men zich in het Frans, het Duits of het Engels kunnen uitdrukken, of jarenlang in het t ik er als een kapitalist uit een NAVO-land uit?" vroeg ik haar. Ik klemde de sigaar uitdagend tussen de vingers en zakte wat onderuit om me zelf wat meer relief te geven. Tamara, kennelijk verrast door deze vraag, keek me een tijdje onderzoe kend aan en zei toen, met een humor, die me eigenlijk verbaasde: „Waar zijn je gouden ringen, waar is je buik, waar je onderkin?" het beeld, dat ze van een kapitalist had, tienduizenden ongelukkigen gevangen zitten „Ja", luidde het uit haar mond. „Ik weet er van Weet je soms ook wat voor mensen daar zitten?. Natuurlijkzei ze „Misdadigers In de tijd van de Tsaren werden ze er ook al heen gestuurd.Allemaal moordenaars en dieven „En de politieke gevangenen dan? Degenen, die het niet met het be- buitenland hebben gewoond. De genen, die echter een vreemde taal spreken, hebben een goede onder grond gehad. Zelfs als de praktijk geheel ontbreekt, kan men horen, dat het onderricht uitmuntend is geweest en dat men idiomatisch ver gevorderd is. De gidsen in Rusland, degenen dus, die aan vreemdelingen worden toegevoegd, werken voornamelijk in Intoerist-verband. Ze hebben een uitnemende scholing achter de rug, iets wat betekent, dat ze op elke vraag het „juiste" antwoord kunnen geven. Erg moeilijk is dit natuurlijk niet. Als de zaak maar goed georga niseerd is, kunnen ze „alles" weten. Een van de routiné's van Spea kers' Corner in Londen heeft me eens verteld, dat hem de laatste zes jaar geen enkele nieuwe vraag was gesteld. De Russen hebben ergens raak ge schoten door en ik spreek in 't al gemeen het toevoegen van vrouwe lijke gidsen aan mannelijke vreemde' lingen en mannelijke gidsen aan vrou welijke vreemdelingen. In de psycho logie van de mens speelt de vermen ging van sexen een voorname rol. De man bijvoorbeeld heeft door de sim pele aanwezigheid van een vrouw een heel andere instelling als in een ge zelschap van louter mannen, 't Lijkt wel of er een teer plekje in zijn hart wordt aangeraakt, of hij in aangena mer stemming komt dan de omstandig heden misschien veroorloven. Men moet zich echter niet vergis sen. Men moet, in Rusland althans, niet op een persoonlijke band gaan werken, omdat deze niet kan bestaan. kwam ongetwijfeld uit het safyrische leid van je regering eens waren?. weekblad „Krokodil" Toen, wat' ernstiger: „Wat versta je onder een kapitalist?Is hij te herkennen aan z'n sigaar?Zijn alle sigaren-rokers in het Westen kapitalisten?.... Wij heb ben ook sigaren, maar ze zijn niet zo populair.... Mijn vader rookte ze, maar niemand heeft hem ooit voor een kapi talist versletenZie ik er soms als De Russische gids, hoe aardig en aan trekkelijk ze oog mag zijn, blijft al tijd een dienaresse van de staat. Ze heeft niet alleen tot foak de vreemde ling in een zo prettig mogelijke atmos feer de goede dingen van haar land te laten zien, maar is tevens zijn con troleuse, zijn, zoals men dit zou kun nen noemen, geheime agent Als de avond gevallen is en de vreem deling misschien ergens een laatste biertje aan het drinken is, schrijft zij haar rapporten. Ze zal vermelden, dat de buitenlander, die ze te verzorgen kreeg, een gouden of een zilveren Mijn gids Tamara Nicolatsjev Rusina De drukte tijdens het middaguur in de richting van het Rode Plein. Het gebouw rechts herbergt het Historisch Museum van de Sovjet Unie. armbandhorloge draagt, van wijnen houdt, van vrouwen misschien en van dansen. Ze zal zijn politieke inzichten, zoals ze deze tot haar komen zag, neer schrijven, zijn zwakheden, zijn deug den en zijn geneugten. Al deze informaties gaan dan in een groot dossier. Misschien blijven ze er altijd in rusten, misschien worden ze op 'n goede dag wel weggegooid. Maar mocht het zo zijn, dat de mensen ach ter de coulissen „iets" in de vreemde ling zien per slot van rekening kan uit de gegevens, welke de gids ter be schikking stelt, een aardig inzicht in zijn karakter en zijn persoonlijk' worden verkregen dan is 't best mogelijk, dat men hem later voor kwa lijke doeleinden zal trachten te ge bruiken. De gids, die ik toegewezen kreeg, heette Tamara om precies te zijn: Tamara Nicolatsjev Rusina. Ze kwam uit Sotchi, een Rivièra-achtige plaats aan de Zwarte Zee, was onderwijzeres van beroep en sprak Engels. Een be- roepsgids was ze dus niet, waarmee ik me zelf onmiddellijk feliciteerde. Ze had zich vanwege de Festival- drukte voor veertien dagen aangemeld en was, om de stroom van vreemde- dingen, die Moskou bezocht, onmoge lijk te verwerken was, onmiddellijk als noodhulp aangenomen. Tamara, 27 jaar, was niet alleen een uitnemende gids, maar ook een over tuigde communiste. Alhoewel ze nog niet was uitgerust met al die stereo tiepe antwoorden op al die even ste reotiepe vragen, was ze intelligent en voelde intuïtief aan, waar ze wel en waar ze niet op in kon gaan. Boven dien was ze volkomen op de hoogte van het feit, dat ik uit een heel andere wereld kwam als die, waarin zij woon de. Op 'n avond zat ik met Tamara op het terras van het aardige restaurantje „Troeg" (Vriendschap) een glas Geor gische wijn te drinken. Ik stad een paal van een „after dinner" op: een sigaar, die men in de Moskouse stra ten nooit ziet roken. een communiste uit?" voegde ze er ten laatste aan toe. „Als ik bij jullie op een terrasje zou zitten, zou men dan onmiddellijk denken: kijk, daar zit een communiste? „Nou, nee", repliceerde ik. „Ik ge loof niet, dat ze dat bij ons zouden doenMaar als je je mond open deed, zouden ze 't toch zeker wel kun nen horen Tamara hield er helemaal niet van, als ik over de politiek begon. Het in teresseerde haar niet, zei ze, en ze had bovendien alleen maar tot taak mij Moskou te laten zien en alle wen sen, welke ik op dit gebied van sight seeing had, in te willigen. Ik stemde haar bepaald droevig, als ik controver- sieve onderwerpen aanroerde, maar, ondanks dit, kon ik het toch niet laten. „Zeg, Tamara", zei ik op 'n goede dag. „Heb je wel eens van de con centratiekampen in Siberië gehoord? Workoeta bijvoorbeeld, waar „Dat zijn toch vijanden van de staat?" luidde het simplistisch. „Die verdienen toch te worden opgeslo ten „Ga je wel eens naar de kerk?" vroeg ik een andere keer. „Ik ben er nooit geweest", antwoord de ze. „Geloof je dan in God?" vroeg ik weer. „Waarom zou ik!" riep ze verbaasd uit. „Ik heb hem nooit gezien en ik ge loof niet in dingen, die ik zelf niet heb ervaren.... Geloof jij er soms in?" Ik zat met Tamara in de lounge van kwam 't smalend na. het Moskw Hotel en vroeg haar wat voor identiteitspapieren ze bij zich droeg. „Een pas", zei ze. „Een gewone pas, zoals iedereen heeft „Laat me eens zien?" Ik bladerde door haar hunne, Rus sische paspoort en zag twee stempels staan. Op het ene stond aangetekend, waar ze woonde, op het andere welk beroep ze uitoefende en in welke plaats. Het waren bijna dezelfde stem pels, die wij, gedurende de Duitse be zetting, op onze papieren hadden staan. Een combinatie dus van een persoons bewijs en een werkgeversverklaring. „Wat een pas!" merkte ik schamper op. „Hij is je eigen politieagent Weet je wat het verschil is tussen jouw en mijn pas? Ik kan er op reizen, ik kan er de grens mee over. Maar jij kan nergens heen, nog niet eens in je eigen land, als je daar geen toestemming voor hebt, terwijl je voor een buitenlandse reis een speciale ver gunning aan moet vragen Tamara begreep niet waar ik 't over had. Ze beschouwde het als de ge woonste zaak van de wereld, dat de staat haar in al haar bewegingen con troleerde en kon zich mijn afkeer dan ook niet voorstellen. Tamara had een on-Russische voor keur voor stropdassen. Als ik met haar ging eten, hoe warm het ook was, stond ze er op, dat ik een das omdeed en ook m'n jasje aanhield. Ik onder scheidde me hierdoor direct van al die andere restaurantbezoekers, die met opgestroopte hemdsmouwen en open boorden ik moet haar gelijk geven: 't is een weinig verheffend gezicht achter de wijn en de champagne zaten. Als bijna alle jonge Russische vrou wen was ze ook vrij modern opge maakt. Ze droeg lip-stick, lakte haar nagels en ging tenminste een keer per week naar de kapper. „Hoeveel verdien je?" vroeg ik, toen ze mij van haar kapsalon-bezoeken vertelde. „Twaalfhonderd roebel per maand", zei ze trots. „Het is een goed salaris Vijfhonderd geef ik aan m'n kamer en m'n eten uitDe rest kan ik alle maal in m'n kleren steken. „Je hebt 't niet slecht, Tamara. Maar wat kan een arbeider met die zevenhonderd tot duizend roebel per maand doen, als hij een vrouw en bij voorbeeld drie kinderen moet onder houden?. „Iedereen heeft z'n eigen plaats in de maatschappij", antwoordde mijn gids. „En iedereen verdient ook het loon, waar hij recht op heeft. Dat ze dit niet alleen zei, maar ook meende, bleek wel uit het feit, dat ze telkens heftig protesteerde, als ik de „burgerlijke" gewoonte had de kellner een fooi te geven Op 'n avond raakte ik het on derwerp muziek en film aan. „Wat een regiem."' spotte ik, „Het verbiedt de import van bui tenlandse films en decreteert wat voor muziek je horen mag... Waar blijft je persoonlijke vrijheid?.... Waar je eigen verantwoordelijk heid?Als je niet van Jazz of van rock-and-roll houdt, doe je er niet aan meeEn als een be paald genre films je niet bevalt, ga je haar domweg niet zien." „Maar ik heb Engelse en Ame rikaanse films gezien", protesteer de Tamara. „Sonja Heni speelde er in, Greta Garbo, Rudolf Valen tino en Gloria Swanson...." „Tamara!" schreeuwde ik vol afgrijzen. „Dat zijn filmsterven, die al lang uit de tijd zijn, die in de beginperiode van de Wester se film naam maakten.... Weet je waarom je deze films hier nu mag zien", voegde ik er aan toe, in de vaste overtuiging een winst punt te schoren. „Omdat ze oud zijn en daarom de Westerse film als cultuurprodukt bij de nieuwe Russische films ten achter stel lenDaarom alleen haalt men als vergelijkingsmateriaal films van twintig, dertig jaar geleden binnen Tamara werd er bitter onder en ik ben er dan ook maar mee op gehouden. Zelfs als ik getracht had haar tot een meer realistische kijk op het Westen te bekeren, was me dit nooit gelukt. Ergens was mijn drijven nog oneerlijk ook. Kan men van Tamara, die bij het com munisme is opgevoed, die alleen geleerd heeft de dingen uit eigen land te bewonderen, die door haar pers op elk terrein verkeerd wordt voorgelicht, begrip voor de ontwikkeling in en de vrijheden van het Westen verwachten? In Rusland wonen miljoenen Tamara's. Ze heten misschien Anastasia, Natasja, Iwan of Peter. Maar ze hebben nooit van de we reld buiten Rusland kennis geno men, behalve in negatieve zin. De staat hebben ze als het allesover heersende in hun leven leren zien. En nooit hebben ze de werkelijke vrijheden gesmaakt de vrijhe den, welke ons, in het Westen, zo dierbaar zijn. Ingezonden mededeling <adv.) Specialist in dames-modeschoenen Hammarskjoeld: Dag Hammarskjoeld, de secretaris generaal der V.N., heeft in een zater» dag gepubliceerd rapport over de in ternationale politiemacht verklaard, dat haar bestaan „een der voorwaar den blijft voor het bewaren van de rust langs de grenzen tussen Egypte en Israël". In het rapport, dat naar verwachting begin november door de algemene vergadering der V.N. zal worden be handeld, wordt voorts gezegd, dat de rust elk ogenblik 'abrupt kan worden verbroken'. Aangaande de financiering van de politiemacht zegt Hammarskjoeld, dat tot dusver door de leden der volke renorganisatie in zeer beperkte om vang is gereageerd op het verzoek tot vrijwillige bijdragen. Hierin lag een ernstig gevaar. De secretaris-generaal vroeg de al gemene vergadering om toestemming voor het uitgeven van ten minste 24 miljoen voor het politieleger tot het eind van dit jaar. Het bureau van de volkstelling in Tanganjika heeft ontdekt, dat nabij het Victoria-meer een 128-jarige inheemse vrouw woont. Zij heeft een zoon van 93 jaar. Soehrawardy in vandaag afgetre den als premier van Pakistan. Het ontslag is door president Mirza aan vaard. In september 1956 is Soehra wardy premier geworden. De Raad voor het Midden, en Klein bedrijf heeft een rapport gepubliceerd, waarin de gevolgen van de bestedings beperking en de prijsstabilisatie voor het midden, en kleinbedrijf worden geschetst Tevens doet dit rapport een aantal voor stellen met betrekking tot het midden- standsbeleid in deze tijd, vooral op het gebied van de prijsstabilisatie. Nadelige invloed In dit stuk wordt geconstateerd, dat de gevolgen van de overheidsmaatregelen op het gebied van de bestedingsbeper king en de prijsstabilisatie een nadelige invloed hebben op de positie van de on dernemers in het midden- en kleinbe drijf. Zij zijn immers over het algemeen niet in staat om hun ondernemingen op korte termijn door ingrijpende maatrege len aan te passen aan een veranderde si tuatie. De eigen aard van dit bedrijf sluit de mogelijkheid om door produktiviteits- verhoging tot compensatie van de extra lasten te komen goeddeels uit. Het inkomen van een groot deel der middenstanders ligt beneden de zgn. wei standsgrens (f6900). Van hen zouden geen hogere offers gevraagd mogen wor den dan van de werknemers. Dit gebeurt echter wel, gezien de vele extra-lasten die ook deze kleinste zelfstandigen als on dernemer moeten dragen. De mogelijk heid tot het doen van investeringen tot instandhouding van de ondernemingen en tot aanpassing aan de zich ontwikkel de behoeften wordt door bovengenoemde en door fiscale oorzaken tot een mini mum dat soms onder het aanvaard bare ligt gereduceerd. Er bestaan bjj de middenstand grote bezwaren tegen de uitvoering van de prjjsstabilisatiepolitlek en tegen de tel kens wisselende regels, die daarbij door het departement worden gehanteerd. In het rapport worden daarom een aantal „spelregels" gegeven voor het gemeen schappelijk, stabilisatiebeleid van minis ter en bedrijfsleven. Spelregels Deze regels luiden als volgt: 1. De individuele ondernemer voert een beheerst prijsbeleid. (Het is voor hem onmogelijk over incidentele prijs verhogingen overleg met het departe ment te plegen). 2. De prijsstabilisatie wordt beperkt tot de kostenfactoren, die een onderdeel zijn van het zgn. bestedingsaccoord. 3. Bedrijfstakken, die de gevolgen van de prijsstabilisatie niet kunnen dragen, melden dit gedokumenteerd aan de mi nister, die zo nodig op korte termijn gedacht wordt aan enkele weken over leg pleegt. Daarna wordt, tenzij anders beslist is, tot doorberekening overgegaan. 4. Elke prijsverhoging in een bepaalde geleding van de bedrijfskolom (impor- teur-fabrikant-grossier-detaillist) wordt met vertegenwoordigers van alle gele dingen (en niet alleen met die van de in dustrie) op het departement besproken. 5. Treedt b.v. in de industrie een prijs verhoging op en is deze niet met de de tailhandel besproken, dan wordt deze verhoging zonder meer in de prijs door berekend.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 3