Onderwijs, verkeer en industrie profiteren van TELEVISIE BURGERLIJKE STAND VEEL MEER DAN ALLEEN AMUSEMENT VEEL MOGELLJKHEDEN Lekasin UIT DE KERKEN Volwassendoop LL Woensdag 9 oktober 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 GRIEP? mod&schoenen Doe mee aan de SILVIKRIN SHAMPOO Prijsvraag In totaal f 15 Of vraag Uw winkelier een formulier! KLEEFBAND voor (mi alle gevallen Zelfplakkend Kleefband] Ingezonden mededeling (adv.) J jÊ^BÊk. wrrsm 'm - i W/N DE „HOOFD"-PRIJS VAN f5.000, WIE 15 WIE IN HET SILVIKRIN-GEZIN Ki/k deze week in Uw damesblad of radio-programmablad Gerlns-flacon f 1.25 AAGTEKERKE Geboren: Johanna A., d.v. J. den Hol lander en T. C. Saaman; Pieternella, d.v. A. G. Peper en C. J. de Visser. Ondertrouwd: K. Wisse, 25 j., te Melis- kerke en Joh. Malajars, 26 j. Gehuwd: P. Joosse, 24 j. te Zaltbom- mel en M. Wisse, 21 j. Overleden: C. Goedbloed, 65 j., e.v. J. Moens. ARNEMUIDEN Geboren: Jozina C., d.v. G. van Belzen en G. de Nooijer; Johanna P., d.v. J. Sin- ke en P. E. van de Ketterij; Geertje E., d.v. C. Siereveld en D. G. Schroevers. Gehuwd: J. van Belzen, 30 j en J. van Belzen, 23 j.; M. Meulenberg, 24 j. en E. de Klerk, 22 j.; J. Siereveld, 23 j. en A. van Belzen, 23 j.; J. Ventevogel, 23 j. en P. Schroevers, 23 j.; J. Coppoolse, 29 j. en J. van der Graaft, 23 j.; J. J. Siere veld, 19 j. en L. Grootjans, 19 j. 's-HEER ABTSKERKE Gehuwd: H. W. Donders, 31 j. te Til burg en E. C. Proos, 21 j. DRIEWEGEN Overleden: H. A. Mol, 19 j. HEINKENSZAND Geboren: Edith N., d.v. A. N. Dekkers en J. M. Hanekamp; Jacobus, z.v. D. Ha'n- newijk en A. C. de Vos. KLOETINGE Geboren: Helena, d.v. H. de Leeuw en S. Dronkers; Cornelia C., d.v. P. Bosse- laar en M. W. Hoogesteger; Maria W. E., d.v. A. A. W. Pelkmans en G. T. Leijsen; Johanna G., d.v. G. Krijger en J. Dour- lein; Wilna W. A., d.v. C. A. Lockefeer en S. de Groote. Ondertrouwd: J. Polderman, 28 te te Kruiningen en C. M. Beekman, 21 j. POORTVLIET Geboren: Tannetje M., d.v. J. Vroegop en L. T. Fase; Machiel G. J„ z.v. G. J. Mol en K. J. Mol; Jan, z.v. J. M. de Wit en J. van Oudenaarde. Gehuwd: A. Priem, 22 j. en P. Moer land, 18 j.; C. van der Gouwe, 27 j. en L. Koppenhol, 22 j.; M. J. Scheermeijer, 25 j. en J. P. Feijtel, 20 j. SEROOSKERKE (W.) Geboren: Paulina J. M„ d.v. A. Gide- onse en P. de Visser; Leintje, d.v. J. Minderhoud en J. F. Schoe; Pieter I., z.v. P. Geldof en L. Looise. Overleden: S. van den Broek, 70 j., wedn. van E. Maljaars. TERNEUZEN Geboren: Maria M„ d.v. J. Kolijn eh L. Goossen; Johanna M„ d.v. H. Vermeulen en J. P. M. Peeperkorn; Petronella P. M., d.v. D. D. Veen en C. Lenten; Janna E., d.v. J, A. de Braai en W. C. J. Jongman; Fabiënne H, d.v, R. Pollet en J. M. Au- denaarde; Suzanna S., d.v. C. Bolleman en H. Verhelst; Dirk L„ z.v. A. Oosse en G. Aangeenbrug; Marc, z.v. L. H. E. Si- moens en C. D. M. Janssens; Wilhelmina A. M., d.v. L. Burm cb A. M. Snoek; Bernard, z.v. C. Maas en L. M. van da Velden; Lucas M. L„ z.v. A. H. A. van Driessen en P. M. C. G. de Smet; Johan nes P., z.v. F. Hoetahaean en N. M. Knie riem; Erik H. C., z.v. E. A. D. Baart en L. L. Mannens; Emmy L. J„ d.v. F. J. Pieters en G. R. L. Selis; Martinus A.. z.v. D. van Leuven en J. S. Maas; Ronald S. A., z.v. F. P. Lauret en E. M. Suij; Patricia A. A., d.v. H. Verhoeven en E. M. Pierssens; Josephus J., zv.. J. L. A. M. Knijff en C. van de Velde. Ondertrouwd: D. Schrier, 24 j. en C. P. Langevelde, 22 j.; W. P. Pichal, 24 j. en C. Vantricht, 23 j.; C. Meertens, 26 j. te Papendrecht en C. Wisse, 22 j.; C. van der Straate, 18 j. en N. S. Harte, 17 j. Gehuwd: K. de Groot, 27 j. te Rotter dam en M. M. Meijer, 21 j.; N. P. H. Hon- telez, 35 j. te Oostburg en L. C. de Smit, 34 j.; J. M. de Smit, 24 j. en A. M. van Driel, 21 j.; C. M. Oppeneer, 22 j. ta Hilversum en C. M. Hamelink, 18 j. Overleden: J. W. Rouw, 77 j. te Axel, geh. gew. met L. v. d. Wege; P. van Ta- tenhove, 57 j.; P. J. Sijs, 75 j., e.v. A. J. van den Berghe; J. G. M. van Dijk, 22 uur; A. S. Meert, 76 j., e.v. M. L. van Geijt; M. de Witte, 56 j., e.v. E. L. Fas- saert; J. Pijpelink, 76 j., e.v. F. Rlemens; L. de Blaeij, 76 j., geh. gew. met E. Penne. 'Lijutns (t.i ie Rome geuouden Polio-congres werd ter illustratie van de gehouden voordrachten doeltreffend gebruik gemaakt van Philips „Mammoet" groot beeld televisie-apparatuur. liet object wordt goed verlicht en elders kan men op het beeldscherm rustig, zonder gevaar en van zeer nabij de ge wenste waarnemingen doen. Onderwijs In de „Clinica Ortopedica" van de Universiteit van Rome treft men een closed-circuit televisie-installatie aan, waarmede het mogelijk is, een groot aantal studenten en medici in elders gelegen collegezalen de werkzaamheden van de chirurg in de operatiezaal te la ten volgen. Naast de televisie-camera's in de operatiezalen worden in de colle gezalen grootbeeld-televisie-projectoren opgesteld, waarmede het beeld tot 3x4 meter wordt vergroot. Hierdoor is het mogelijk geworden, dat een groot aan tal personen gelijktijdig de operatie van zeer dicht bij kan meemaken en zelfs beter, dan wanneer men in de operatie zaal aanwezig zou zijn, o.m. doordat men nu het operatie-object meer van dichtbij kan benaderen. Desgewenst kan een met deze Installatie parallel lopende elektro-akoestisehe verbinding tevens voor een begeleidend commen taar zorgen. De technische mogelijkheid kan even eens dienstbaar gemaakt worden voor middelbaar onderwijs. Gedacht mag verder ook worden aan speciale schooltelevisie-uitzendingen. Niet minder belangrijk is de toepas sing van televisie voor Instructie aan grote aantallen personen tegelijk. Het verkeer op luchthavens kan even eens met behulp van televisie worden geleld. op een knop te drukken en via een mi crofoon het betreffende rekeningnum mer te noemen. In de centrale admini stratie schuift men de gevraagde kaart voor de camera, waarna op het beeld scherm van de kassier alle benodigde gegevens ver-schijnen. Een overeenkomstige toepassing vindt men in elektrische centrales en andere grote bedrijven, waar men centraal wa terstanden en/of peilglazen, die elders zijn aangebracht, wil kunnen aflezen. Industrie In de industrie doen zich tal van si tuaties voor, waarbij het van groot be lang is, bepaalde objecten van nabjj te kunnen observeren, doch waar de om standigheden dit niet of nauwelijks mo gelijk maken. Gevaar voor de waarne mer, te grote hitte, onbereikbaarheid van het object, omslachtigheid door de grote afstand en meer soortgelijke situ aties vormen even zovele factoren, waardoor deze noodzakelijke observa ties achterwege blijven, of niet voldoen de nauwkeurig kunnen worden verricht. Ook hier komt de visuele communica tie in de vorm van de televisie-camera de gewenste en afdoende hulp brengen. By de betreffende objecten worden één of meer televisie-camera's gemonteerd, 'X/ Neem het heeft mij ook prachtig geholpen Dit najaar gaat er van de nieuwe Swift-collectie een bijzondere bekoring uit Met medewerking van een italiaanse schoenen kunstenaar heeft Swift een aparte collectie van italiaanse modellen ontworpen op spitse leest en slanke hakjes. Gloed-nieuwl Zonder veel opsmuk, maar ragfijn van lijn en daardoor echt vrouwelijk. Elke goed verzorgde vrouw zal hier een rijke keuze vinden. zwart suède 25.90 gekleurd suède 27.90 treding tot een padvindersgllde of óók een ingelijfd worden in een „christelijk- religleus bestand". Op zichzelf zegt de praktijk niet zo veel! Ja, Ik'ben van mening, dat de kerk „de vrijheid" heeft om de praktijk te wijzigen. Het weekblad „In de Waagschaal" bevat een tweetal artikelen over de be tekenis van de doop. Dr. H. Berkhof te Driebergen, rector van het seminarie der Hervormde Kerk, bekijkt de doop- opvatting (volwassenendoop dus) en redeneert dan: De doop is Gods beslissende daad, waarmee Hij ons bestaan tekent als in Christus' dood en opstanding betrok ken. Zegt het baptisme dat ook? Belijdt het met Paulus: „Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood" Ik kan het uit de redeneringen van die zijde niet horen. Integendeel, m.l. ver duisteren deze logische gedachten- gangen juist dat waarom het Paulus in Rom. 6 gaat. Is de doop voor het bap tisme nog naar zijn wezen een daad van Gód? Voor zeer velen is het, we gens dat consltuerende element van de doop, alleen maar een belQdenishande- Ung. Anderen willen onder de indruk van Rom. 6 daarbovenuit. Maar kunnen ze dat? Als het baptisme zijn wezen vindt ln de eis, dat de doop op het geloof moet volgen (als praktijk nog veel moeilijker zuiver te houden dan de kinderdoop!), wat kan die doop dan nog betekenen? Niet meer het met Christus gestorven en opgewekt zijn, want dat heeft ln het geloof door de Geest reeds plaats ge had, ja móet reeds plaats gehad heb ben. Het kan van dit pneumatisch ge beuren alleen nog een afbeelding zijn, een spiegeling, een verdubbeling, of hoe men het ook wil noemen. Maar er kan in deze doop niets meer geschieden. Met andere woorden: Ik kan niet zien hoe het baptisme ooit boven de doop als loutere belijdenishandeling kan uitko men. De naam „baptist" is dan ook even vreemd als „sacramentariër" in de 16de eeuw. Beiden heten naar die wer kelijkheid die ze juist van haar godde lijke daadkracht beroven. zwart calfs 22.90 zwart suède 24.90 Al vaak is beweerd, dat Prins Willem van Oranje elgenljjk tot de vrijzinnigen behoorde. Ook de heer E. Smedes doet dit in het linksvrijzlnnige orgaan „Zwingli" by een beschouwing over het Wilhelmus. Daar komt hy tot deze con clusie: Ons volkslied bevat zeer veel aanha lingen uit de Psalmen, vandaar dat het gehele lied een psalm is. God is his-r, zoals daar, de Ene en de Enige. Het machtige woord van Jesaja 45 vs. 23: „Ik ben God en niemand meer. Want Ik heb gezworen bjj Mij zelf dat voor Mij elke knie zich zal buigen en dat bij Mij elke tong zal zweren", ver wringt Paulus in Phllippenzen 2 9 en 10 aldus: „Daarom heeft God Christus de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigenen alle tong zou belijden: Jezus Christus is de Heer (Kurlos)". Het Joodse eengodendom kon onmo gelijk In de hellenistische wereld door dringen, wanneer niet andere goden verdrongen werden door de ene Kurlos Jezus Christus en wanneer niet alle go dinnen vervangen werden door de éne godin Maria; maar ln de 16e eeuw wa ren deze goden allen dood en de on middellijke. oprechte godservaring van de Prins uit zich dan ook op de wijze van het oude testament. Hjj was geen theoloog en de eentenaarslast van de doodgeworden geschiedenis drukte hem niet tegen de grond. Maar de theologi sche studenten worden van de aanvang hunner studiën af in dit historische dwangbuis gestoken en de overgrote meerderheid bezit niet de kracht zich daaruit te bevrijden en zo wordt de hel lenistische god, de kurlos en de sotèr, de Heer en Heiland geslacht na ge slacht kunstmatig ln het leven gehou den door lieden, wie de kracht ont breekt zich uit dit jammerlijk dwang buis te bevrijden. Het is een troosteloos schouwspel van geestelijke slavernij, en van menselijk tekortkomen en falen. zwart suède 25.90 gekleurd suède 27.90 Voor normale gevallen zult u dagelijks van „Sellotape" plezier hebben. Koop „Sellotape" bij uw kantoorboekhandelaar, maar let er op, dat u ook werkelijk „Sellotape" krijgt. U herkent het aan de merknaam op iedere rol. 33 CU. compleet Losse rollen: 45-60.75 K cent a Natuurlijk blijven ook de minder spitse leest-modellen bij Swift gehandhaafd. Ook daarin vindt U tal van nieuwe Swift-modelletjes te kust en te keur. Ook ds. H. D. Woelinga, doopsgezind predikant op Ameland, wydt in „In ile Waagschaal" een artikel aan de beteke nis van de doop. Hy maakt aan het slot van zyn uiteenzetting deze notitie: Bovenstaande overwegingen laten met grote voorzichtigheid een voorkeur zien voor de doop né de belijdenis des ge- loofs door de dopeling. Maar laten wij vooal de humor niet verliezen, want „In de praktijk om ons heen" is de volwas sendoop ook slechts een soort toe 9 In Locarno, Zwitserland, is maandag op 84-jarige leeftijd de bekende radio loog prof. Paul Zazzaris overleden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 4