Onderwijs, verkeer en industrie
profiteren van TELEVISIE
BURGERLIJKE STAND
VEEL MEER DAN ALLEEN AMUSEMENT
VEEL MOGELLJKHEDEN
Lekasin
UIT DE KERKEN
Volwassendoop LL
Woensdag 9 oktober 1957
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 4
GRIEP?
mod&schoenen
Doe mee aan de SILVIKRIN SHAMPOO Prijsvraag
In totaal f 15
Of vraag Uw winkelier een formulier!
KLEEFBAND
voor (mi alle gevallen
Zelfplakkend Kleefband]
Ingezonden mededeling (adv.)
J jÊ^BÊk. wrrsm 'm - i
W/N DE „HOOFD"-PRIJS VAN f5.000,
WIE 15 WIE IN HET SILVIKRIN-GEZIN
Ki/k deze week in Uw damesblad
of radio-programmablad
Gerlns-flacon f 1.25
AAGTEKERKE
Geboren: Johanna A., d.v. J. den Hol
lander en T. C. Saaman; Pieternella, d.v.
A. G. Peper en C. J. de Visser.
Ondertrouwd: K. Wisse, 25 j., te Melis-
kerke en Joh. Malajars, 26 j.
Gehuwd: P. Joosse, 24 j. te Zaltbom-
mel en M. Wisse, 21 j.
Overleden: C. Goedbloed, 65 j., e.v. J.
Moens.
ARNEMUIDEN
Geboren: Jozina C., d.v. G. van Belzen
en G. de Nooijer; Johanna P., d.v. J. Sin-
ke en P. E. van de Ketterij; Geertje E.,
d.v. C. Siereveld en D. G. Schroevers.
Gehuwd: J. van Belzen, 30 j en J. van
Belzen, 23 j.; M. Meulenberg, 24 j. en
E. de Klerk, 22 j.; J. Siereveld, 23 j. en
A. van Belzen, 23 j.; J. Ventevogel, 23 j.
en P. Schroevers, 23 j.; J. Coppoolse, 29
j. en J. van der Graaft, 23 j.; J. J. Siere
veld, 19 j. en L. Grootjans, 19 j.
's-HEER ABTSKERKE
Gehuwd: H. W. Donders, 31 j. te Til
burg en E. C. Proos, 21 j.
DRIEWEGEN
Overleden: H. A. Mol, 19 j.
HEINKENSZAND
Geboren: Edith N., d.v. A. N. Dekkers
en J. M. Hanekamp; Jacobus, z.v. D. Ha'n-
newijk en A. C. de Vos.
KLOETINGE
Geboren: Helena, d.v. H. de Leeuw en
S. Dronkers; Cornelia C., d.v. P. Bosse-
laar en M. W. Hoogesteger; Maria W. E.,
d.v. A. A. W. Pelkmans en G. T. Leijsen;
Johanna G., d.v. G. Krijger en J. Dour-
lein; Wilna W. A., d.v. C. A. Lockefeer
en S. de Groote.
Ondertrouwd: J. Polderman, 28 te
te Kruiningen en C. M. Beekman, 21 j.
POORTVLIET
Geboren: Tannetje M., d.v. J. Vroegop
en L. T. Fase; Machiel G. J„ z.v. G. J.
Mol en K. J. Mol; Jan, z.v. J. M. de
Wit en J. van Oudenaarde.
Gehuwd: A. Priem, 22 j. en P. Moer
land, 18 j.; C. van der Gouwe, 27 j. en
L. Koppenhol, 22 j.; M. J. Scheermeijer,
25 j. en J. P. Feijtel, 20 j.
SEROOSKERKE (W.)
Geboren: Paulina J. M„ d.v. A. Gide-
onse en P. de Visser; Leintje, d.v. J.
Minderhoud en J. F. Schoe; Pieter I.,
z.v. P. Geldof en L. Looise.
Overleden: S. van den Broek, 70 j.,
wedn. van E. Maljaars.
TERNEUZEN
Geboren: Maria M„ d.v. J. Kolijn eh L.
Goossen; Johanna M„ d.v. H. Vermeulen
en J. P. M. Peeperkorn; Petronella P. M.,
d.v. D. D. Veen en C. Lenten; Janna E.,
d.v. J, A. de Braai en W. C. J. Jongman;
Fabiënne H, d.v, R. Pollet en J. M. Au-
denaarde; Suzanna S., d.v. C. Bolleman
en H. Verhelst; Dirk L„ z.v. A. Oosse en
G. Aangeenbrug; Marc, z.v. L. H. E. Si-
moens en C. D. M. Janssens; Wilhelmina
A. M., d.v. L. Burm cb A. M. Snoek;
Bernard, z.v. C. Maas en L. M. van da
Velden; Lucas M. L„ z.v. A. H. A. van
Driessen en P. M. C. G. de Smet; Johan
nes P., z.v. F. Hoetahaean en N. M. Knie
riem; Erik H. C., z.v. E. A. D. Baart en
L. L. Mannens; Emmy L. J„ d.v. F. J.
Pieters en G. R. L. Selis; Martinus A..
z.v. D. van Leuven en J. S. Maas; Ronald
S. A., z.v. F. P. Lauret en E. M. Suij;
Patricia A. A., d.v. H. Verhoeven en E.
M. Pierssens; Josephus J., zv.. J. L. A.
M. Knijff en C. van de Velde.
Ondertrouwd: D. Schrier, 24 j. en C. P.
Langevelde, 22 j.; W. P. Pichal, 24 j. en
C. Vantricht, 23 j.; C. Meertens, 26 j. te
Papendrecht en C. Wisse, 22 j.; C. van
der Straate, 18 j. en N. S. Harte, 17 j.
Gehuwd: K. de Groot, 27 j. te Rotter
dam en M. M. Meijer, 21 j.; N. P. H. Hon-
telez, 35 j. te Oostburg en L. C. de Smit,
34 j.; J. M. de Smit, 24 j. en A. M. van
Driel, 21 j.; C. M. Oppeneer, 22 j. ta
Hilversum en C. M. Hamelink, 18 j.
Overleden: J. W. Rouw, 77 j. te Axel,
geh. gew. met L. v. d. Wege; P. van Ta-
tenhove, 57 j.; P. J. Sijs, 75 j., e.v. A. J.
van den Berghe; J. G. M. van Dijk, 22
uur; A. S. Meert, 76 j., e.v. M. L. van
Geijt; M. de Witte, 56 j., e.v. E. L. Fas-
saert; J. Pijpelink, 76 j., e.v. F. Rlemens;
L. de Blaeij, 76 j., geh. gew. met E.
Penne.
'Lijutns (t.i ie Rome geuouden
Polio-congres werd ter illustratie
van de gehouden voordrachten
doeltreffend gebruik gemaakt
van Philips „Mammoet" groot
beeld televisie-apparatuur.
liet object wordt goed verlicht en elders
kan men op het beeldscherm rustig,
zonder gevaar en van zeer nabij de ge
wenste waarnemingen doen.
Onderwijs
In de „Clinica Ortopedica" van de
Universiteit van Rome treft men een
closed-circuit televisie-installatie aan,
waarmede het mogelijk is, een groot
aantal studenten en medici in elders
gelegen collegezalen de werkzaamheden
van de chirurg in de operatiezaal te la
ten volgen. Naast de televisie-camera's
in de operatiezalen worden in de colle
gezalen grootbeeld-televisie-projectoren
opgesteld, waarmede het beeld tot 3x4
meter wordt vergroot. Hierdoor is het
mogelijk geworden, dat een groot aan
tal personen gelijktijdig de operatie van
zeer dicht bij kan meemaken en zelfs
beter, dan wanneer men in de operatie
zaal aanwezig zou zijn, o.m. doordat
men nu het operatie-object meer van
dichtbij kan benaderen. Desgewenst
kan een met deze Installatie parallel
lopende elektro-akoestisehe verbinding
tevens voor een begeleidend commen
taar zorgen.
De technische mogelijkheid kan even
eens dienstbaar gemaakt worden voor
middelbaar onderwijs.
Gedacht mag verder ook worden aan
speciale schooltelevisie-uitzendingen.
Niet minder belangrijk is de toepas
sing van televisie voor Instructie aan
grote aantallen personen tegelijk.
Het verkeer op luchthavens kan even
eens met behulp van televisie worden
geleld.
op een knop te drukken en via een mi
crofoon het betreffende rekeningnum
mer te noemen. In de centrale admini
stratie schuift men de gevraagde kaart
voor de camera, waarna op het beeld
scherm van de kassier alle benodigde
gegevens ver-schijnen.
Een overeenkomstige toepassing vindt
men in elektrische centrales en andere
grote bedrijven, waar men centraal wa
terstanden en/of peilglazen, die elders
zijn aangebracht, wil kunnen aflezen.
Industrie
In de industrie doen zich tal van si
tuaties voor, waarbij het van groot be
lang is, bepaalde objecten van nabjj te
kunnen observeren, doch waar de om
standigheden dit niet of nauwelijks mo
gelijk maken. Gevaar voor de waarne
mer, te grote hitte, onbereikbaarheid
van het object, omslachtigheid door de
grote afstand en meer soortgelijke situ
aties vormen even zovele factoren,
waardoor deze noodzakelijke observa
ties achterwege blijven, of niet voldoen
de nauwkeurig kunnen worden verricht.
Ook hier komt de visuele communica
tie in de vorm van de televisie-camera
de gewenste en afdoende hulp brengen.
By de betreffende objecten worden één
of meer televisie-camera's gemonteerd,
'X/ Neem
het heeft mij ook
prachtig geholpen
Dit najaar gaat er van de
nieuwe Swift-collectie een
bijzondere bekoring uit
Met medewerking van een
italiaanse schoenen
kunstenaar heeft Swift een
aparte collectie van
italiaanse modellen
ontworpen op spitse leest
en slanke hakjes.
Gloed-nieuwl Zonder veel
opsmuk, maar ragfijn van
lijn en daardoor echt
vrouwelijk.
Elke goed verzorgde vrouw
zal hier een rijke keuze
vinden.
zwart suède 25.90
gekleurd suède 27.90
treding tot een padvindersgllde of óók
een ingelijfd worden in een „christelijk-
religleus bestand".
Op zichzelf zegt de praktijk niet zo
veel! Ja, Ik'ben van mening, dat de
kerk „de vrijheid" heeft om de praktijk
te wijzigen.
Het weekblad „In de Waagschaal"
bevat een tweetal artikelen over de be
tekenis van de doop. Dr. H. Berkhof te
Driebergen, rector van het seminarie
der Hervormde Kerk, bekijkt de doop-
opvatting (volwassenendoop dus) en
redeneert dan:
De doop is Gods beslissende daad,
waarmee Hij ons bestaan tekent als in
Christus' dood en opstanding betrok
ken.
Zegt het baptisme dat ook? Belijdt
het met Paulus: „Wij zijn dan met Hem
begraven door de doop in de dood"
Ik kan het uit de redeneringen van die
zijde niet horen. Integendeel, m.l. ver
duisteren deze logische gedachten-
gangen juist dat waarom het Paulus in
Rom. 6 gaat. Is de doop voor het bap
tisme nog naar zijn wezen een daad
van Gód? Voor zeer velen is het, we
gens dat consltuerende element van de
doop, alleen maar een belQdenishande-
Ung. Anderen willen onder de indruk
van Rom. 6 daarbovenuit. Maar kunnen
ze dat?
Als het baptisme zijn wezen vindt ln
de eis, dat de doop op het geloof moet
volgen (als praktijk nog veel moeilijker
zuiver te houden dan de kinderdoop!),
wat kan die doop dan nog betekenen?
Niet meer het met Christus gestorven
en opgewekt zijn, want dat heeft ln het
geloof door de Geest reeds plaats ge
had, ja móet reeds plaats gehad heb
ben. Het kan van dit pneumatisch ge
beuren alleen nog een afbeelding zijn,
een spiegeling, een verdubbeling, of hoe
men het ook wil noemen. Maar er kan
in deze doop niets meer geschieden.
Met andere woorden: Ik kan niet zien
hoe het baptisme ooit boven de doop als
loutere belijdenishandeling kan uitko
men. De naam „baptist" is dan ook
even vreemd als „sacramentariër" in de
16de eeuw. Beiden heten naar die wer
kelijkheid die ze juist van haar godde
lijke daadkracht beroven.
zwart calfs 22.90
zwart suède 24.90
Al vaak is beweerd, dat Prins Willem
van Oranje elgenljjk tot de vrijzinnigen
behoorde. Ook de heer E. Smedes doet
dit in het linksvrijzlnnige orgaan
„Zwingli" by een beschouwing over het
Wilhelmus. Daar komt hy tot deze con
clusie:
Ons volkslied bevat zeer veel aanha
lingen uit de Psalmen, vandaar dat het
gehele lied een psalm is. God is his-r,
zoals daar, de Ene en de Enige.
Het machtige woord van Jesaja 45
vs. 23: „Ik ben God en niemand meer.
Want Ik heb gezworen bjj Mij zelf dat
voor Mij elke knie zich zal buigen en
dat bij Mij elke tong zal zweren", ver
wringt Paulus in Phllippenzen 2 9 en
10 aldus: „Daarom heeft God Christus
de naam boven alle naam geschonken,
opdat in de naam van Jezus zich alle
knie zou buigenen alle tong zou
belijden: Jezus Christus is de Heer
(Kurlos)".
Het Joodse eengodendom kon onmo
gelijk In de hellenistische wereld door
dringen, wanneer niet andere goden
verdrongen werden door de ene Kurlos
Jezus Christus en wanneer niet alle go
dinnen vervangen werden door de éne
godin Maria; maar ln de 16e eeuw wa
ren deze goden allen dood en de on
middellijke. oprechte godservaring van
de Prins uit zich dan ook op de wijze
van het oude testament. Hjj was geen
theoloog en de eentenaarslast van de
doodgeworden geschiedenis drukte hem
niet tegen de grond. Maar de theologi
sche studenten worden van de aanvang
hunner studiën af in dit historische
dwangbuis gestoken en de overgrote
meerderheid bezit niet de kracht zich
daaruit te bevrijden en zo wordt de hel
lenistische god, de kurlos en de sotèr,
de Heer en Heiland geslacht na ge
slacht kunstmatig ln het leven gehou
den door lieden, wie de kracht ont
breekt zich uit dit jammerlijk dwang
buis te bevrijden. Het is een troosteloos
schouwspel van geestelijke slavernij, en
van menselijk tekortkomen en falen.
zwart suède 25.90
gekleurd suède 27.90
Voor normale gevallen zult u
dagelijks van „Sellotape" plezier
hebben. Koop „Sellotape" bij
uw kantoorboekhandelaar, maar
let er op, dat u ook werkelijk
„Sellotape" krijgt. U herkent
het aan de merknaam op
iedere rol.
33 CU.
compleet
Losse rollen:
45-60.75
K cent a
Natuurlijk blijven
ook de minder
spitse leest-modellen
bij Swift gehandhaafd.
Ook daarin vindt
U tal van nieuwe
Swift-modelletjes
te kust en te keur.
Ook ds. H. D. Woelinga, doopsgezind
predikant op Ameland, wydt in „In ile
Waagschaal" een artikel aan de beteke
nis van de doop. Hy maakt aan het slot
van zyn uiteenzetting deze notitie:
Bovenstaande overwegingen laten met
grote voorzichtigheid een voorkeur zien
voor de doop né de belijdenis des ge-
loofs door de dopeling. Maar laten wij
vooal de humor niet verliezen, want „In
de praktijk om ons heen" is de volwas
sendoop ook slechts een soort toe
9 In Locarno, Zwitserland, is maandag
op 84-jarige leeftijd de bekende radio
loog prof. Paul Zazzaris overleden.