ij de mure} van WODKA, ZANG EN KAVIAAR IN RUSSISCHE TREIN emma In vier jaar 6.200 doden bij verkeersongevallen Euromarkt eist collectieve activiteit Sun balm Woensdag 2 oktober 1957 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 5 BEGRAVEN MYTHE THEE EN BLOEMEN BERKEN „MOEDER AARDE" DE BEREZINA Ibburs voor mops Bijna duizend kinderen Een procent van bevolking lijdt aan astma Auto's In één nacht Uw handen gaaf en zacht Britse minister Butler: Gevolgen waterstofbom kunnen kleiner zijn JlcUct* Van onze reiscorrespondent Link van Bruggen Het was in Warschau, dat ik de eerste, grote groep Festival-gangers zag. kele van deze twijfelachtige figuren het waren in Amster dam studerende, Indonesische studenten hadden al in mijn trein door Nederland en West-Duitsland gezeten, maar in Mariënborn, de meest westelijk gelegen grensplaats van de Deutsche Demokratische Republik, waren ze er uit gehaald en in speciale wagons gezet. De groep, die ik nu zag, vulde bijna de hele trein, die naar Rusland zou gaan. Zij bestond voornamelijk uit Fransen en Italianen: jonge, uit gelaten mensen met guitaren, mondharmonica's en occarino's, lange truien, nog langere haren en nauw sluitende „jeans". Als frontsol daten uit de Eerste Wereldoorlog hadden ze de zijkanten van de gloednieuwe wagons met leuzen volgekrast. „Vrede", las ik ergens, „Vriendschap" en „Naar Moskou, Paradijs des Sovjets". Het kostte me vrij veel moeite in de trein te komen. Mijn naam stond nergens genoteerd, vertelde men mij, en ik zou dan ook een andere trein moeten nemen. „Welke?" vroeg ik de man, die mij dit zei een wagonbediende. „Ik heb geen idee", antwoordde hij, niet in 't minst geïnteresseerd in mijn geval. Als een Cerberus stelde hij zich vervolgens tussen mij en de trein op, die op het punt stond te vertrekken. Ik heb het autoriteitje toen maar opzij geduwd de verbazing van de man was zo groot, dat hij even geen woord kon uitbrengen en heb zo'n beetje op de vuist m'n koffers er in gekregen. En ik was nog maar nauwelijks binnen, of de trein begon al te rijden, waardoor niet ik, maar de wagonbediende er ijlings in moest springen. Het gevolg van mijn wanhoopsdaad was, dat de man mij als een grotere autoriteit dan zichzelf ging beschouwen alleen autoriteit geldt binnen het communistische systeem! en dat hij mij een luxe couchette aanbood, die nota bene leeg wasHet gevolg ervan was veer, dat ik m'n plaaggeest een royale fooi gaf, waar hij overigens helemaal op gerekend had koele nacht zonder wind, sloot zich om me heen. En bijna geruisloos gleed de nu fel verlichte trein over de rails met een snelheid van niet meer dan tach tig of negentig kilometer. Ik ging de gang op en staarde zwij gend uit het raam. Naast me, al even zwijgzaam, stond een Rus, die doende was de laatste glimpen van het land schap in zich op te slorpen. Hoe kon 't anders! De man bleek een overste van het Sovjet-leger te zijn, een medi cus, die zeven jaar in garnizoen in Oostduitsland had gelegen en nu voor 't eerst weer zijn gebondenheid met „Moeder Aarde" ervoer. zijn, als de sneeuw over het land heen jaagt en de verbindingen zo goed als verbroken zijn. Toen, eindelijk kwam Moskou in zicht. Maar niet, voordat ik het plaats je Mozjaisk voorbij gedenderd was: die historische plek, waar de Duitsers de overwinning gestalte zagen krijgen, toen ze met het blote oog de torens van het Kremlin konden zien. Ze zijn er niet gekomen: in 't zicht van de Russische hoofdstad zijn ze gestrand. In Mozjaisk werd de mythe van de Op de Russisch-Poolse grens, even voorbij de kronkelende Boeg, kwamen breed grijzende, Russische douaniers de trein binnen. Ze droegen unifor men, welke het gala van een admiraal zouden kunnen overtreffen. Overal blonk het goud me tegemoet, met wel de sterkste concentratie op de epaulet ten. De controle was van een soepelheid, die bevreemdde. Nergens heb ik een koffer open gezien, nergens iemand horen aanblaffen. Men fleemde, lach te, was vriendelijk en hartelijk al les vanwege het Festival, waarop geen smet zou mogen vallen. In Terespol, het laatste station in Polen, was trouwens nog iets gebeurd dat niet had nagelaten een „georgani seerde" indruk op mij te maken. Op 't smalle perron waren schalks lachende „bloemenmeisjes" langs de trein ge gaan, die grote veldbouquetten aan de in de trein aanwezige dames hadden aangeboden. Vrouwen, in hagelwitte jassen gestoken, hadden bovendien honderden koppen thee uitgedeeld, terwijl schoolkinderen steeds maar weer met vlaggetjes hadden staan zwaaien. In Brest-Litovsk, onder de koperen geluiden van een speciaal opgetrom meld hoempa-orkest, werd ik uit de trein gehaald. De man, die dit op z'n geweten had, was een uitnemend En gels sprekende vertegenwoordiger van Intourist: de grote Russische reisorga nisatie, welke als een kloek over haar kiekens waakt, die in de gedaante van buitenlandse touristen het land betre den. Op de eerste verdieping van het stationsgebouw, in een kantoor, dat een directe telexverbinding met het hoofdbureau van Intourist in Mos kou had, ("mtroleerden efficiënte Precies op de grens van Rusland ging de trein een ere boog onder door, waarop, in het Cyrillisch- schrift, het woord „Vrede" stond. handen m'n papieren. Alles was in orde, begreep ik uit de gebaren van een allerbeminnelijkst glimlachende juffrouw. Maar nauwelijks stond ik weer op de gang, of ik werd terug geroepen. Dezelfde juffrouw was toen met een ernstig gezicht op een telraampje bezig, dat rekenmachien tje uit het jaar nul, dat men nog overal in Rusland aantreft en dat wel In hevig contrast was met die er naast staande, moderne telexbak. Er was een fout gemaakt, zei ze op gewonden. Ik had 27 roebel te veel betaald en kon deze meteen mee- krlngen. Ik had een zee van tijd, die ik in de grote stationswachtkamer door bracht temidden van Russische militai ren, vrouwen en kinderen, die op hun vervoer naar de Oostzone van Duits land wachtten. Zeker een twintig dou aniers waren er druk aan 't werk. Er werd in koffers geneusd, in papieren, doch nergens zag ik iets, dat op on regelmatigheden wees. Een kwartier voor het vertrek van m'n trein het was vier uur in de middag kwam de vertegenwoordi ger van Intourist me halen om me naar m'n plaats te begeleiden. En vijf minuten later richtte ik me in een vorstelijke couchette in, die door een witgekielde bediende al slaapklaar was gemaakt. De trein had zich nog maar net in beweging gezet, of de vele Russen, die, met mij, in de wagon zaten, begonnen zich op de reis van vierentwintig uur voor te bereiden. Dit betekende, dat mannen zowel als vrouwen hun pya- ma aanschoten en al of niet gehuld in een kamerjas op verkenning uitgin gen.... Slecht enkelen, voornamelijk militairen, lieten hun pyama voor een later uur liggen. Maar ze hadden 't zich toch wel gemakkelijk gemaakt, getuige de blauwe interlockjes, waarin ze rondliepen. Ik begaf me naar de restauratiewa gen, een lux, rijdend eethuis met een eindeloos lijkende menu-kaart. En na m'n maaltijdcoupon te hebben afgege ven, kon ik, niet lang daarna, op een kostelijke Borsch, een vleessoep, aan vallen, die bloedrood was door de ver werkte bieten. De soep werd gevolgd door een biefstuk-Strofanoff: fijn ge hakte rundvlees, toebereid met uien en gegarneerd met gebakken aardap pelen en groenten. Als toetje werd me een kersen-compote voorgezet en het bier, dat men mij serveerde, was van het in Rusland beroemde Moskwa- merk. Terug in m'n coupé heb ik lang voor het raam gezeten. Het vlakke, Russi sche landschap, waarboven de zware wolken van een landklimaat hingen, gleed voorbij. Voor de paar houten huizen, die ik langs de lijn zag liggen, stonden waterputten en zonnebloemen. Onoverzienbaar waren de berkenbos- sen, die ik passeerde. Hun zilverwitte stammen glommen mat in het avond licht, zoals ze dat al in de tijd van Tolstoi deden, die de berk als de Rus sische boom bij uitnemendheid heeft beschreven. De avond viel de zon ging in een gouden gloed onder. Over het ruime landschap, dat niettemin van een tere weemoedigheid was, dat als het ware, de melancholie van de Rus in al haar hevigheid aantoonde, begonnen lange schaduwen te vallen. De nacht, een We raakten in gesprek de man sprak wat Duits en het duurde niet lang, of we zaten tegenover elkander in de restauratiewagen. De wodka kwam op tafel, de kaviaar, het bier, kortom, al het goede van zijn land liet de Rus voor mij, de vreemdeling, aan rukken, met een gastvrijheid, een kop pige opdringerigheid eigenlijk, hem en al zijn landgenoten eigen. „Wat een land!Wat een heer lijk land!" prees hij. „Weet u wat 't betekent zeven jaar weg te zijn ge weest? Het is als een verbanning, terwijl ik m'n gezin toch altijd bij me heb gehad „Sawasche Sdarowje!" De glazen klonken. Hij glom van vreugde. De rekening deerde hem niet. onoverwinnelijkheid der Duitse legers begraven, dank zij de inzet van alle Moscovieten, die schieten en graven konden. Een andere historische plek werd gepasseerd, zij 't niet voor de Russen. Het was de Lenin-heuvel, waarop na de oorlog het wolkenkrabber-achtige gebouw van de nieuwe Moskouse uni versiteit verrezen is. Het was daar, dat Napoleon nu bijna anderhalve eeuw geleden, met arendsogen op de stad neerkeek, die hem, niet lang daarna, tot een vloek zou worden. „Moskou", moet hij hees gefluisterd hebben. „Ik sta voor je poortenIk zal je van de aardbodem wegvagen, als je je niet overgeeft. De trein rolde het Bjela Russia station binnen: een goed ge bouwd, rein station met lange perrons en.... een menigte van bloemenmeisjes De Festival- Rusische douaniers controleren de pas van Link van Bruggen. Ik wfeet niet precies meer wat we allemaal besproken hebben. Maar wat ik wel weet is, dat er geen politieke onderwerpen zijn aangeroerd. En ook, dat ik pas om vier uur 's morgens in m'n couchette terugkeerde, na veel glazen wodka ad fundum doe 't niet anders! een Rus zou zich beledigd voe len. te hebben leeggedronken. Als de dag van gisteren zie ik die glinsterende bergen, blauwe kaviaar nog voor me staan, die ik, ondanks het feit, dat ik er helemaal niet van hou, tegen heug en meug heb zitten te ver orberen. Ik zie en ruik ze zelfs in zo'n mate, dat ik van mijn in de trein op gekomen voornemen om nooit meer in de buurt van kuit van steur te komen, nog steeds niet teruggekomen ben Ik ben niet naar bed gegaan, maar heb lang uit het raam getuurd. Welk een brok geschiedenis reed ik door! Smolensk, waar de Duitsers in 1941 en later nog eens in '43-44 verbitterde ge vechten hebben moeten leveren. De Dnjepr, op welker oevers de graven van duizenden liggen. De Berezina, waar Napoleon's verslagen legers de zwaarste verliezen van hun terugtocht leden. Ik zag het water van deze, reeds aan kinderen bekende rivier onder me wegglijden. En ver aan de horizon zag ik de ochtend aangloren, een prach tige zomerochtend die weldra nevel en dauw op de velden bracht. Zover 't oog reiken kon, lag er een landschap om me heen, dat met zware loofbomen gekroond was. Hoe intens koud moet het hier 's winters zijn! Wat hebben die Fransen onder Napoleon geleden! Steeds verder voerde de trein me van de nette, Hollandse tuintjes af. Ik passeerde dorpen, die nog een Middel eeuwse sfeer leken te ademen, we gen, die niet meer dan modderpaden waren, turfafgravingen als in het oude Drente en landarbeiders in het boeze roen uit de Tsarentijd. Opnieuw viel me op hoe koud 't hier 's winters moet gangers, die in het voorste stuk in speciale wagons hadden geze ten, kwamen in de stad aan, waar ze maanden lang van gedroomd hadden. Bloemen, omhelzingen, speldjes en toespraken werden hun deel. En onder de hoofdover kapping stond al weer een mu ziekkorps opgesteld, dat leutige welkomstliedjes ten gehore bracht. De ontvangst was goed; de delegatie-leden zullen er thuis zeker van verteld hebben. De agade, de propagandistische fagade, begon zich voor hun ogen op te trekken. Muziek, vrolijk heid, hartelijkheid en gastvrij heid het waren Festivaltrek- ken. En het programma zou zo overladen worden, dat niemand ook maar een kwartiertje tijd zou krijgen om achter de coulissen te kijken. Ingezonden mededeling (adv.) SN HUISHOUDING Instructief en gezellig ATTRACTIES: Paviljoen der Vrouw „Doe het zelf" Suriname Foto's Jan A. Schaper Hs Eénruimte-woningen Gratis bioscoop MODESHOW Elke dag uitreiking van een 1 groot aantal geschenken i Geopejid van 10-17 en 19-23 u. AHOY' GEBOUW ROTTERDAM i/„. O OCT In de periode 19501954 kwamen in Nederland in totaal 6200 personen bij verkeersongelukken om het leven. Het grootst was het aantal slachtof fers onder de voetgangers, nl. 1940. Hieronder bevinden zich 991 kinderen jonger dan 15 jaar en 739 personen van 50 jaar en ouder. In totaal dus 1730 personen (d.w.z. 89 pet. van de overleden voetgangers) in de uiterste leeftijdsgroepen, welke tezamen onge veer de helft van de Nederlandse be volking uitmaken. Opmerkelijk is het, dat van de oude re voetgangers 46 pet. overleed na aan rijdingen door personenauto's en 16 pet. na aanrijdingen door vrachtauto's, terwijl hij de kinderen deze percenta ges belangrijk anders lagen (nl. per sonenauto's 30 pet. en vrachtauto's 47 pet.). Een soortgelijk verschijnsel werd eveneens geconstateerd voor de wiel rijders. Hieronder vielen in de ge noemde periode 1883 slachtoffers. Van de personen van 50 jaar en ouder werd 52 pet. gedood na aanrijdingen door personenauto's en 25 pet. door vrachtauto's. Voor de jongeren waren deze percentages vrijwel tegengesteld nl. resp. 25 en 51 pet. Bromfietsen Het aantal overledenen onder de bromfietsers bedroeg in deze periode 467. Het is begrijpelijk, dat in verband met de krachtige ontwikkeling van het aantal bromfietsers het aantal slacht offers jaarlijks een sterke stijging te zien geeft. In 1950 bedroeg dit 37 en in 1954 150 (in 1956 zefs 223). Motorrijders Van de motorrijders werden in de periode 1950-1954 793 personen gedood, waarvan 443 (of 56 pet.) bij botsingen met rijdende verkeersmiddelen. De overige slachtoffers, relatief dus een Prof. dr. P. Muntendam, directeur- generaal van de Volksgezondheid, heeft zaterdag j.l. te Da vos ter ge legenheid van de viering van het 60- jarig bestaan van het Nederlands Sanatorium aldaar, mede namens de Nederlandse regering het sanatorium zijn gelukwensen aangeboden endank gebracht voor de bijdrage, die het geleverd heeft aan de Nederlandse ge meenschap en meer in het bijzonder aan de volksgezondheid. „Verscheidene onderzoekingen wij zen er op", aldus prof. Muntendam, „dat ongeveer één procent van onze bevolking, of rond 100.000 Nederlan ders, aan astma lijdt. De bedragen, die aan ziekengeld en invaliditeits- rente worden uitgekeerd zijn niet on belangrijk en, wat van nog meer be lang is, ongeveer verdrievoudigd in de loop van de laatste twintig jaren." Om een doelmatige bestrijding van astma op te bouwen, zal het epidemio logische speurwerk eerst inlichtingen moeten verstrekken omtrent de oor zaak en de betekenis van de ziekte voor de gemeenschap. Spreker zeide, dat het verheugend is, dat de orga nisatie T.N.O. dit speurwerk reeds enige jaren ter hand heeft genomen. De jubileumbijeenkomst was namens het bestuur van het sanatorium ge opend door mr. JM- P. Plantenga. zeer belangrijk gedeelte, overleden bij botsingen met stilstaande verkeersmid delen, vaste voorwerpen (bomen e.d.) en bij eenzijdige verkeersongevallen (te water rijden, slippen op de weg, enz.). Bij de inzittenden van personen auto's was het aantal slachtoffers overleden bij ongevallen, waarbij geen andere rijdende verkeersmidde len waren betrokken, relatief nog gro ter. Onder deze inzittenden vielen in totaal 668 doden, waarvan 278 bij aan rijding met rijdende verkeersmiddelen 61 bij botsingen met stilstaande ver keersmiddelen, 205 bij botsingen met vaste voorwerpen en 124 bij eenzijdige ongevallen. i ln<"7onden mededeling adv.) De Britse minister van binnenland se zaken, Buttler, heeft zaterdag in een radiorede verklaard, dat de orga nisatie voor de burgerverdediging zeer veel kan doen om de gevaarlijke ge volgen van een aanval met een water stofbom te verkleinen. Als boven Engeland een waterstof bom zou ontploffen, zou het grootste deel van het land onbeschadigd. Wel zou men zich moeten behoeden tegen radio-actieve neerslag. In veie niet direct getroffen gebieden zouden de mensen de ernstige gevolgen van de radio-activiteit kunnen ontgaan door binnenshuis te blijven tot de ergste neerslag voorbij is, zo zei de minister die voor de microfoon was verschenen om vrijwilligers op te roepen voor de burgerverdediging. Dr. P. H. Rittcr jr gehuldigd De 75-jarige dr. P. H. Ritter Jr., die Zaterdag afscheid nam van zijn werk als radiospreker na een periode van 30 jaren, is een huldiging van groot formaat bereid. In 't grote restaurant van de AVRO-studio in Hilversum waren enige honderden bijeen ge komen. Dr. Drees vertolkte de gevoelens van het huldigingscomité en in een bijzonder hartelijke toespraak vol sma kelijke herinneringen, ook aan de Buchenwald-tijd, sprak hij zijn be wondering uit voor het werk dat dr. Ritter zo lange tijd heeft gedaan. Nederlandse export naar Zuid-Afrika daalde De Nederlandse export naar Zuid- Afrika is van 1955 tot 1956 teruggelo pen van 117 miljoen gulden tot 112 miljoen. Dit na een achtjarige periode sinds 1947, waarin de waarde van de Nederlandse export opliep van een be drag van 26 miljoen gulden tot de hiervoor genoemde 117 miljoen. (Van één onzer verslaggeefsters) De Textieljaarbeurs zal in 1958 aanzienlijk groter zijn dan in voor gaande jaren. In het komende voorjaar neemt deze expositie niet alleen de Beatrix- en Irenehal in beslag, maar ook de gehele parterre van de Jaarbeursgebouwen op het Vredenburg. Dit betekent, dat er voor de industrieën anderhalf maal zoveel ruimte zal zijn, om met hun produkten voor de dag te komen, d.w.z. bijna 8000 vierkante meter. Het bestuur van de Ned. Textiel jaarbeurs heeft voor 1958 grote her oriënteringsplannen. De textielindu strie in ons land beseft nog lang niet genoeg, hoe belangrijk het optreden naar buiten is, vooral nu de Euro- markt voor de deur staat. Onze part ners in de gemeenschappelijke markt zullen ongetwijfeld meer belangstel ling gaan tonen voor ons land, dat met zijn twaalf miljoen inwoners 'n behoorlijk afzetgebied vormt. „Een gezonde concurrentie behoeft niet te worden gevreesd. De Nederlandse tex tielindustrie kan zich echter geen af wachtende houding veroorloven, maar zij dient met al haar krachten aan de weg te timmeren", verklaarde de directeur van de Textieljaarbeurs, de heer C. Biemond. Buitenlandse warenhuisdirecties, in kopers van het leger en van grote scheepvaartmaatschappij en becritiseer- den verleden jaar het feit, dat zij geen volledig overzicht kregen van de Ne derlandse textielindustrie, doordat o.a. bijna alle wol- en linnenfabrikanten afwezig waren. Deze kritiek bleef niet zonder resultaat: in 1958 zullen de confectie- en de rayonafdeling twee maal zo" groot zijn, naast Twente verschijnt voor het eerst ook de Tilburgse wolindustrie en ook de tricotindustrie zal vertegenwoordigd zijn. Er komen allerlei manifestaties: in een groot theater, dat plaats biedt aan 400 mensen, wordt op originele wijze d.m.v. een soort „textielcabaret" voor lichting gegeven over synthetische ve zels. De woningtextielindustrieën rich ten een hele woning in, die voor het publiek wordt opengesteld. Ook in de sector linnengoed is de belangstelling voor de beurs groter. De Textieljaarbeurs heeft aan alle Nederlandse textielindustrieën ge vraagd, mee te werken aan de grote manifestatie, die aan de vooravond van de Wereldtentoonstelling te Brus sel zal plaats vinden. Ook wordt er bij de Nederlanders constant op aan gedrongen, op buitenlandse beurzen met een goede collectieve inzending uit te komen. Het bestuur bestudeert momenteel, of het mogelijk is, te zij- nertjjd het initiatief te nemen voor een „Eurotextieljaarbeurs", waaraan alle partners van de gemeenschappe lijke markt en misschien ook de O.E. C.-landen zouden kunnen deel nemen. De heer Biemond vertelde nog, dat de textielindustrie nog geen bijzon dere nadelen heeft ondervonden van de bestedingsbeperking. Zij verschafte in mei van dit jaar (exclusief de kle dingindustrie) werk aan 106.613 per sonen. Ingezonden mededeling" (adv olistjn dames-mödeschoenen Buisvoltmeter gestolen Uit een auto, die geparkeerd stond op de Valkenboskade te 's-Gravenha- ge, zijn in de nacht van vrijdag op za terdag j.l. twee buisvoltmeters ter waarde van f 2000 gestolen. De linnen kap van de auto was opengesneden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1957 | | pagina 5